Het joodse geloof bleef eeuwenlang onveranderd Jood raakt eigenlijk nooit uitgeleerd zijn een normaal De heer R. D. van Essen heeft alles in zijn huis om een volledige Joodse eredienst te kunnen houden Thenavh V„-*- v - Gevonden in J11I iana-ziekenh uis Gillende naar "t Kaartavond van „Oranje Wit*" DHH VAN ELST Sr. Kerstzang van „Con Aniore" Bekendmaking Kersttijd doet denken aan gebeurtenissen van 2000 jaar geleden in Palestina, het Joodse land. Het is dan een wel haast logische gedachtensprong naar het Jodendom van deze tijd. Het Jodendom en het Joodse geloof, dat ook met Veenendaal nauwe banden gehad heeft, getuige het bestaan van een synagoge, ook al is deze reeds jaren als f 'Jbriek in gebniik. Toch is er nog Joods leven in Veenen daal. Met een van deze mensen hadden wij een gesprek. Het is de voornaamste figuur in Veenendaal, een man die zelfs alles in zijn huis heeft 0111 een volledige Joodse eredienst te kunnen houden. We bedoelen de heer R. D. van Essen uit de Van Limburg Stirumstraat. De heer Van Essen is een patriarchale figuur, die herinne ringen oproept aan de verhalen uit Genesis over Abra ham, Izak en Jacob. Dat patriarchale zit niet in een lange baard, zelfs niet in een rijzige figuur, maar in zijn hele houding, manier van spreken en optreden. Misschien zit het ook in de zestig eeuwen Jodendom, die achter hem staan altijd nog een veertig meer, dan de christenen achter zich hebben. Tijdens een gesprek met de heer Van Essen krijgt men een indruk van het hemelsbrede verschil, dat er is in denken tussen het christelijke en het Joodse geloof. Men raakt er diep van doordrongen, dat het christendom iets geheel anders is, dan een uitbreiding van het Joodse geloof. Langzamerhand moet in de loop van die twintig eeuwen, dat het christendom bestaat, een verschil in gevoelen en denken ontstaan zijn, dat niet zomaar verklaard kan worden. Het is misschien 't duidelijkst om te stellen, dat het christendom geheel Westers is, terwijl de Joden Oosters denken. De eeuwenlange afzondering, die de Joden gehad hebben ook in Europa is hieraan waarschijnlijk niet vreemd. Ook in ons land hebben in vroeger da gen ghettos bestaan. Eerst na de Fran se tijd hebben de Joden dezelfde bur gerrechten gekregen als de andere in woners van ons land. Voordien konden ze geen lid zijn van de gilden en waren diverse ambachten voor hen taboe. Ze vormden aldus een „staatje" in iedere staat, een geheel eigen wereld met ei gen zeden en gewoonten. Niet minder (eerder méér) dan de christelijke, wel anders. Dit andere blijkt ook nu nog tijdens een gesprek met een orthodoxe Jood, als de heer Van Essen is. Eén uit spraak van hem tekent dit: „De wet ten, waaraan wij onderworpen zijn, hoeven wij alleen te houden. Voor an deren gelden deze niet. Wij moeten aan de wet voldoen, ieder ander behoeft slechts monotheïst te zijn en te voldoen aan de algemene wetten, als gegeven in het verhaal rond de zonvloed." Beelden Als christen denk je wel wat van het jodendom te weten. Direct echter blij ken in een dergelijk gesprek misver standen. Het punt van het maken van afbeeldingen bijvoorbeeld. Er zijn christelijke groeperingen, die fel ge kant zijn tegen het maken van foto's, zich beroepend op de decaloog: Gij zult u geen gesneden beelden maken. De heer Van Essen vertelde, dat het de Jood beslist niet verboden is op de foto te gaan. Slechts is het de Jood verboden drie-dimensionale afbeeldin gen te maken van geschapen dingen. Indien er echter een verandering in gemaakt wordt, zodat het niet meer met het orgineel overeenstemt is het wel toegestaan. Als voorbeeld kwamen we op een sculptuur van een meisje. Voor een Jood is het verboden dit te maken, maar indien hij een afbeelding van een zeemeermin maakt een fi guur met een bovenlichaam van een vrouw en het onderlichaam van een vis is dit niet verboden. Een Jood mag er wel naar kijken, de nadruk wordt eigenlijk gelegd op het vereren van oen beeld als „God". Het vervullen van de wet wordt door de heer Van Essen niet als een last ge voeld integendeel „het is een na tuurlijke behoefte, om als mens te kun nen leven. Ik zou niet anders willen, ik kan er niet buiten. Het geeft ook niet veel moeilijkheden. Iets wat je met liefde doet geeft dat nooit". Wel, brengt het leven volgens de wet eigen moei lijkheden mee, die de christen niet di rect zal zien. Een van die dingen is bijvoorbeeld Een in de loofhut gedekte tafel tijdens het „Loofhuttenfeest", dat herinnert aan de tocht door de woestijn die het Joodse volk gemaakt heeft onder lei ding van Mo zes, na de uittocht uit Egypte op weg naar Kanaan (Pales tina). het vlees. Het is voor een Jood niet mogelijk vlees in Veenendaal te kopen, omdat alles volgens heel bepaalde re gels geslacht moet worden. Niet alleen het doodmaken van het dier speelt hierbij een rol, maar ook de keuringei- sen zijn anders, dan de normale vlees keuring aanlegt. „Indien uit onze keu ring komt vast te staan, dat een koe binnen het jaar gestorven zou zijn, dan mogen we dat vlees niet eten. Een noodslachting is dus onmogelijk voor een Jood," aldus de heer Van Essen. „Een slagër die een rituele slachting verricht moet een Jood zijn. Hij moet een grote en speciale kennis van de dieren hebben om volgens onze wet te kunnen slachten". De heer Van Essen onthoudt zich van alles, waar dierlijke stoffen in verwerkt kunnen zitten, die hij niet eten mag. Enkele Thora-rollen in een speciaal daarvoor bestemde kast in.'t huis van de heer Van Essen. De rollen zijn in met gouddraad geborduurd fluweel verpakt. Hij noemde bijvoorbeeld gebak, waar bij margarine gebruikt kan zijn. In die margarine kunnen dierlijke vetten zit ten, die hij niet nuttigen mag. De Joodse „bijbel" is gelijk aan wat wij het „oude testament" noemen/ de „Thenach". Deze bestaat uit de Thora, de 5 boeken van Mozes en de overige boeken, waarbij de profeten weer apart zijn van de rest. De heer Van Essen vertelde desgevraagd, dat de christelij ke vertaling zijns inziens vrij goed is. Als er verschillen zijn in de Joodse en christelijke opvatting van de bewoor dingen van het oude testament ligt dit volgens hem vrijwel altijd aan het ver keerd plaatsen van een leesteken. De Joden lezen het Hebreeuws door middel van „toontekens", een noten schrift, dat min of meer vergelijkbaar is met de „cijferakkoorden" van Jo hannes de Heer. Leestekens komen niet voor. Hierdoor kunnen verschillen ontstaan, die essen tieel kunnen zijn. Als voorbeeld noemde de heer Van Essen de bekende tekst uit Jesaja 9:5 waar de vertaling van het" Nederlands Bijbelgenootschap geeft:en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vrede vorst". De Joden vertalen hier: „De Wonderbare raadsman, de sterke God en eeuwige vader noemt hem „Vrede vorst". Duidelijk is dit een verschil in het interpreteren van de toontekens van de Hebreeuwse tekst. De Jood maakt verschil tussen de wet en de andere boeken. De vijf boeken van Mo zes zijn direct door God gedicteerd; de rest van het oude testament is geïnspi reerd door God wat het menselijk falen dus niet uitsluit. Via de tekst uit Jesaja 9 komt men gemakkelijk op Christus. Volgens de christelijke opvattingen is deze tekst een regelrechte profetie van de komst van Jezus op aarde. We vroegen de heer Van Essen wat hij van Jezus dacht. „Jezus was een Farizeeër, een wet geleerde. (De heer Van Essen bedoelde het woord farizeeër in zijn oorspronke lijke betekenis van iemand, die de schriften bestudeerd had. Niet dus in de gedevalueerde betekenis, die het in on ze taal gekregen heeft. Er is tijdens dit gesprek nooit sprake geweest van enig schelden of minachting voor het stand punt van de ander dit om misver stand te voorkomen). Jezus kende de wet en heeft deze onderwezen. Hij was iemand, die zich verdiept heeft in geestelijke zaken, maar voor mij niet de stichter van het christendom. Dat was Paulus die heeft de leer van Jezus op zijn manier geïnterpreteerd en ook verwerkt. Jezus zgt ergens, dat hij geen tittel of jota van de wet wil laten vallen, dus niet dat de wet niet meer geldt. Ook als Jezus zich de Zoon van God, of de Zoon des Mensen noemt, dan is dat niets bijzonders, het is een gewone uitdrukking, die honderden malen in d« Talmoed voorkomt. De Farizeeërs gebruikten deze uit drukking heel vaak. Jezus heeft nooit gezegd: Ik ben de verwachte Messias, overigens zou dat nog niets bewijzen want in die onrustige tijd waren er meer, die zich als de beloofde Messias aandienden. Het verlangen naar bevrij ding van het Romeinse juk was in die tijd zeer sterk". „Het Christendom heeft wel degelijk grote waarde", aldus de heer Van Es sen. „Het belangrijkste is wel, dat ze het monotheïsme verspreid hebben. De ze verspreiding is uitzonderlijk en wij verwachten in het geheel niet van de mensheid, dat ze Jood worden mo notheïsme is voldoende. Als u vraagt of ik Jezus een kwaad voor de mens heid acht, zeg ik: Integendeel, er is zeer veel goeds tot stand gekomen door het christendom. Maar Jezus is voor ons niet de Messias, hij was een gods- dienstfilosoof en de geschriften uit die tijd spreken nergens over hem zodat het niet waarschijnlijk is, dat hij het Joodse volk erg in beroering gebracht heeft". De Talmoed „U gebruikte zojuist het. woord Tal moed, wat is dat?" vroegen we de heer Van Essen. „De Talmoed bevat de mon delinge leerstellingen, die Mozes gelijk met de wet op Sina heeft gekregen en talrijke zeer oude commentaren en ver klaringen erop. Het is een der belang rijkste boeken van het Jodendom. Eeu wenlang is het mondeling overgeleverd maar ongeveer in het Jaar 300 na Chr. is de Talmoed op schrift gesteld. De oorzaak hiervan was, dat de Joden ver strooid raakten en zo de overlevering- gevaar liep." De heer Van Essen haalt een exem plaar van de Talmoed uit de kast om te laten zien. Iedere bladzijde bestaat uit drie delen, in het midden de tekst van de Talmoed geschreven in het aan het Hebreeuws verwante Aramees met daaromheen twee in het He breeuws geschreven commentaren van beroemde jongere Talmoedisten, in de vorm van een „kanttekening". Overi gens maakt het voor een leek geen ver schil of het Aramees, dan wel Hebreeuws is, want de lettertekens zijn hetzelfde. Het Aramees zou men een ontwikkeling uit het Hebreeuws kunnen noemen, niet ongelijk aan die van het Nederlands uit het Germaans. Het beleven van de godsdienst is een dagelijkse zaak voor de ortodoxe Jood. Driemaal per dag worden er gebeden gezegd. Men zou dit een „huisgods dienstoefening" kunnen noemen (in de synagoge vinden ze echter ook plaats Op de Sabbath de zaterdag de Joodse rustdag, is het aantal gebeden meer uitgebreid. Ook kan er op die dag een officiële godsdienstoefening ge houden worden. Hiervoor moeten echter tenminste tien mannen aanwezig zijn. De na druk in het Joodse geloof ligt op de mannen. Niet omdat de vrouw minder waardig zou zijn, maar „de taak van de vrouw is een andere. In de Tal moed komt de uitdrukking voor: Het huis is de vrouw, waarmee bedoelt wordt, dat het huishouden de taak van de vrouw is, terwijl de man godsdien stige plichten moet vervullen. De vrouw hoeft alleen een godsdienstoe fening bij te wonen, indien er de tijd voor is. De man heeft echter de ver plichting deze dienst regelmatig bij te wonen." Om Sabbath te kunnen vieren nodigt de heer Van Essen regelmatig Joden uit, om in zijn huis een godsdienstoefe ning te kunnen houden. De Sabbath be gint op vrijdagavond ongeveer drie kwar tier voor zonsondergang en duurt dan 24 uur. In die tijd mag men geen werk zaamheden verrichten. Dat wil niet zeg gen dat men stil moet zitten: het beoe fenen van een balspel is echt niet ver boden - ook zou er geen bezwaar zijn om naar een voetbalwedstrijd te kijken. Vroeger werd vrijdags voordat de Sabbath begon een aantal kaarsen aan gestoken, die bleven branden tot zater dagavond. Tegenwoordig ontsteekt de vrouw er nog twee, onder het uitspre ken van een lofzegging: het moet op de Sabbath lichter zijn dan op andere dagen. Men mag namelijk geen licht ontsteken op de Sabbath nu heeft men dit veelal geregeld met een tijd- schakelaar op het elektrisch licht. Het licht gaat dan automatisch aan en uit. De heer Van Essen voelt dit beslist niet als een consequentie, want het is alleen een Jood verboden op de Sab bath te werken een ander mag dat wel. Slechts indien die ander in het huis binnen de poort is, mag het niet. Zo mag men dus rustig gebruik maken van elektrisch licht. Thora Een synagoge-dienst bestaat onder meer uit het lezen van een groot deel van de Thora, volgens een vast roos ter. In een jaar leest men de gehele Thora uit. Op hoogtijdagen komen daar vaak nog andere delen van de Thora bij. De Thora is geschreven op een per kamenten rol. Omdat het te ingewik keld is steeds een ander deel van deze rol op te slaan heeft de heer Van Es sen meer Thorarollen in huis op die hoogtijdagen kan men dus van enkele rollen achtereen gebruik maken om de voorgeschreven gedeeltes te lezen. De Thora moet geheel met de hand geschreven worden. Om het gehele Een voorbeeld van het fraaie regel matige schrift uit de Thora. Ook hier ligt de regelwijzer, in de vorm van een handje aan een steel. Het niet recht zijn van de kolommen is op tisch bedrog". Een opengeslagen Thora-rol, met daar op een zilveren regelwijzer bij het be gin van de regel. Het Hebreeuws wordt namelijk van rechts naar links gelezen. Duidelijk is op deze foto te zien dat alle regels even breed zijn. werk te schrijven heeft men ongeveer een jaar nodig. Er bestaan allerlei ver schillende voorschriften. Zo moet de schrijver zich voor hij aan het werk begint reinigen. Tijdens zijn werk aan de Thora mag hij niet ge stoord worden en mogen zijn gedach ten niet afgeleid worden. Indien dit toch gebeurt moet hij zijn arbeid sta ken. De regels moeten zo geschreven worden, dat ze allen even lang zijn. Eventueel worden de lettertekens wat verbreed om de regel vol te laten wor den. Dit werk, dat een behoorlijke studie vereist, wordt in Nederland nog slechts door één persoon uitgeoefend. Overi gens is er hier niet zo'n grote behoefte aan nieuwe, complete Thorarollen. Wel maakt deze man veel korte teksten uit de Thora, die de orthodoxe Joden aan de deurpost hangen verborgen onder een fijn bewerkt vaak zilveren „huls- je". Onveranderd De beleving van het Joodse geloof is door de eeuwen niet veranderd. Men kent nog steeds de, in het Nieuwe Tes tament vaak genoemde, Sabbathsreis: de maximale afstand, die een Jood op de Sabbath mag afleggen. Deze afstand is 2000 el voorbij het laatste huis van de bebouwde kom van de woonplaats. „De goddelijke wetten mogen nooit veranderd worden", aldus de motive ring van de heer Van Essen over het onveranderd blijven van zijn geloof. „Er is echter wel eens wat veranderd in de loop van de tijd. Soms hebben Rabbijnen bepalingen gemaakt, die in hun tijd noodzakelijk waren. Deze kun nen natuurlijk wel herroepen worden. Het wezen is echter niet veranderd". Tijdens het gesprek bleek, dat een Jood veel moet leren. „We komen nooit uitgeleerd. Het leren is eigenlijk een deel van onze godsdienst. Vaak gaan we zaterdagsavonds indien de Sabbath niet te laat is afgelopen naar vrienden om gezamenlijk te stu deren'.'. „Wat betekende Kerst voor u?", was een van onze vragen. Het antwoord was: „Niets, wat betekent „Grote Ver zoendag" voor u?". Wij wilden nog even doorgaan in de trant van: „Was het voor u geen fees telijke dag, heeft u bijvoorbeeld wat lekkerder gegeten dan anders of zo iets?". Het antwoord hierop van de heer Van Essen: „Nee, beslist niet. We merkten het alleen, omdat ons dienstmeisje niet kwam. Voor de rest waren het uitgelezen dagen om wat kleine karweitjes op te knappen. Enige waarde heeft het voor ons beslist niet". mm - - i*"*" m ÉK0ÉÉIH jm Xmcm'mmmss-. v" - -,'A m mm m TL --- tX -T v W-* 1 - "y- - T.- •f - i* v.yfrV.V-r x..» 5 f: *4 v v A .::v.v£*.«« X' V - 1 -• - X' *>>- i.— Heden, woensdag VEENENDAAL Legerzaal Leger des Heils 36 u: Jeugd filmvoorstelling. BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal 19.30 uur: „Vi va Maria." Morgen, donderdag- Postkantoor 9 12 uur: Stand ,,Voor het kind." RHENEN Gemeentehuis 20 uur: Raadsvergadering. BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal 19.30 uur: „Schoten verscheurden de stilte". VEENENDAAL Een bruin koffer tje; een paar lederen zwarte herenschoe nen, laag model; een wollen sjaal, groen geel-grijs en wit gestreept; een gebreide wollen sjaal, kelur wit-blauw; een paar bruine dameshandschoenen, lang model, (stof); een pdar gebreide wollen dames handschoenen, groen van kleur en een paar damespantoffels. Gevonden voorwerpen welke in het Juli- anaziekenhuis te Rhenen, zijn achterge bleven. Deze voorwerpen zijn terug te bekomen, aan het bureau van politie te Veenendaal. Naast prettige dingen brengt elk jaar nu eenmaal ook zijn zorgen en moei lijkheden. De ervaring heeft ons dat wel geleerd. Er kan verschil van me ning bestaan over wat onder een „Ge lukkig Nieuwjaar" verstaan moet wor den, maar voor liefhebbers(sters) van bloemen en planten ligt dit geluk toch ook voor een deel op het terrein van zijn of haar liefhebberij, het verzorgen en opkweken van bloemen en planten, hetzij in de tuin of binnenshuis. Als dat allemaal lukt, dan geeft ons dat veel genot en voelen we ons gelukkig met het succes. Wat kunnen we dan intens meeleven met elk brokje natuur, dat we om ons heen zien ontwikkelen en opgroeien naar het eindresultaat, de bloem erf de vrucht. En zo kunnen wij ons mooie apartje hebben buiten het gejaag, geroezemoes en geraas van de grote Wereld om. We zijn weer in de tijd van het lengen der dagen terecht gekomen, die ons een nieuwe lente voorspellen. Het kan nog hard gaan vriezen en er kan nog wel sneeuw ko men, maar iedere dag is toch een beet je langer dan zijn voorganger. We ho pen er op, de overdaad na de donkere wintertijd weer te mogen genieten. En daarom wens ik de redactie, lezers en lezeressen op dit ogenblik en op deze plaats van harte een Gelukkig Nieuw jaar. Met Kerstmis hebben vele lezeressen fraaie bloemplanten geoffreerd gekre gen. Die feestdagen waren bepaald niet bevorderlijk voor die planten, men kon er te weinig tijd aan besteden. Mis schien heeft de Kerstster Euphorbia Pulcherrima iPoinsettia) intussen reeds blad laten vallen en prijkt alleen nog de rode bloeiwijze boven aan een kaie stengel Is er nog blad aan de stengel, neem dan subiet de bloemen- spuit of -verstuiver in uw hand en be sproei de plant eens per dag. In droge, warme kamers is het heel goed er voor de nacht nog even met de bloemenspuit over heen te gaan. Let op! De rode schutbladeren en de gele knopvormige bloemknopjes zelf echter niet bespul- ten, om smetten te voorkomen. Wanneer straks die fraaie schutbla deren afgevallen zijn en er nog maar alleen een kale stengel is overgeble ven ,moet deze tot 7 cm boven de aar de worden ingekort. Zet het mes er ge rust in, doch zorg er voor dat de snij- wond direct wordt afgedekt met sigare- as, houtskoolpoeder of wit zand, om het verlies van melksap te voorkomen. Zet de pot met dit kale stompje ergens in de hoek van de kamer om te rus ten. Een temperatuur van 10 graden Celsius is in de rusttijd voldoende. Doe er verder niets aan. Laat het geval 'droog in de pot staan tot maart. Zet dan de plant weer voor een zonnig raam in de warme kamer en begin matig te gieten met lauw wa ter. Bij hergroei geeft men meer en meer water en om de 14 dagen bemes ting. Nog beter ls het om de plant in maart nieuwe grond te geven. Uw bloemist heeft er de juiste grond voor (gelijke delen oude koemest, bladaarde en scherp zand (rivierzand). Vergeet daarbij niet om een potscherf met de bolle kant omhoog op het potgat te leg gen. Wie in het kostelijk bezit is van een tuin(tje) kan de Kerstster in juni bul ten ingraven op een beschut zonnig plekje, waai" de pot. om de drie weken wordt rondgedraaid om het over de potrand heenwortelen te voorkomen. In september wordt de plant weer in een lichte zonnige kamer geplaatst en het blad moet men dagelijks bespuiten en eens per week wordt de plant be mest. Dan wachten we rustig af of de Kerstster (Poinsettia) door uw goede zorgen nogmaals zal willen bloeien. Ik weet, dat velen er groot succes mee hadden. De witte Cyclamen is tot een echte kerstplant verheven en ik neem aan, dat de groei er van door de kwekers bepaald geremd wordt om ze met Kerstmis speciaal in bloei te hebben. De echte Cyclamen, een pronkstuk op de venster-bank, geeft ons maanden lang plezier als we deze in een niet te warme of te droge kamer kunnen zet ten. De beste resultaten kunnen worden verkregen wanneer de kamertempera tuur bij het raam ongeveer 13 k 14 gra den Celsius is. Een temperatuur boven VEENENDAAL „meiden"^ bureau De politie, die de dagen voor oudjaar altijd heel attent is op de naleving van de voorschriften, die er gemaakt zijn in verband met vuur werk en alles wat daarmee te maken heeft, nam dinsdag bij de heer H. aan het Panhuis in Veenendaal een partij van dit spul in beslag. De heer H. had een handelsvoorraad van 11 kilogram aan Japanse donder slagen, lady kickers, gillende keuken meiden, rotjes enz., in huis. Volgens de hinderwet mag niemand meer dan 5 kilogram van deze voorwerpen bezitten en dan nog met vergunning van de burgemeester. ELST Vrijdagavond 30 december is er wederom een grote schud- en kla- verjasavond in cafe „de Morgenster". Iedereen kan op deze avond proberen een van de vele prijzen in de wacht te slepen. Ook zijn er dit maal weer extra prijzej} te winnen. Elke kaartliefhebber kan hieraan deelnemen. 15 gr. C. geeft kans op het geel wor den der bladeren en verdrogen der bloemknoppen. In centraal verwarmde kamers is het moeilijk om Cyclamen lang in bloei te houden. Na de bloei zet men de Cyclamen in een koele doch vorstvrije kamer, geeft zeer weinig water en geen bemesting meer. Het blad mag nu afsterven en we wachten op nieuwe groei. Wanneer zich nieuwe blaadjes vertonen, dan wat meer water geven en eind mei, begin juni schudt men de oude aarde uit de knol en geeft nieuwe grond (2 delen bladaarde, 1 deel oude mest, 1 deel turfmolm en 1 deel scherp zand). Ik raad u aan om de grond van een bloe mist te betrekken. Hij heeft op de kwe kerij diverse soorten potgrond en weet precies welk soort mengsel hij moet geven. Bij het oppotten er wel op letten dat het hart van de knol niet met grond be dekt wordt. De opgepotte plant kan in de kamer blijven. Tegen de middagzon moet zij worden beschermd. In de zo mer mag de plant besproeid worden en is zij flink aan de groei dan wekelijks bemesten. Ook kan men de Cyclamen in pot buiten in de tuin op een schaduw- of half-schaduwplekje ingraven. Bij droog weer besproeien. In de maand septem ber zetten we de plant in een lichte, koele kamer, waar zij, evenals voor heen, water op de schotel krijgt toege diend. E. J. G. Rijsen, Rhenen. VEENENDAAL N.V. Bouwbedrijf Van Eist heeft dezer dagen 10 perso neelsleden ontslagen. Onder hen zijn timmerlieden, metselaars en opperlie den. De heer Van Eist senior verklaarde desgevraagd, dat deze. ontslagen niets te maken hebben met conjuncturele omstandigheden, maar dat van „een normaal verschijnsel in de bouwwe reld" gesproken kan worden. De reden van het ontslag van deze mensen lag, volgens de heer Van Eist, in het ge reed komen van een bouwproject in Zeist. Omdat voor deze mensen geen plaats is op andere bouwwerken is de directie tot dit ontslag moeten over gaan. Hij vertelde dat het bouwbedrijf mo menteel voldoende „bouwstromen" in uit voering heeft om dit personeel aan het werk te kunnen houden. Voorlopig was er ook geen kijk op, dat men weer een nieuw project zal kunnen gaan begin nen om deze mensen aan het werk te houden. C7 OPHEUSDEN De uitvoering, die ter gelegenheid van het kerstfeest ge houden werd door de dameszangvereni ging „Con Amore" samen met liet kin derkoor, heide afdelingen onder leiding staande van mejuffrouw G. Lazet uit Oehten, is er een geworden, die op een hoog peil stond. Men kan grote waarde ring hebben voor koren en dirigente, die met hart en ziel alles geven om iets te bereiken. Een kinderkoor is altijd het aanhoren waard, vooral als er fijne kinderstem men bij zijn. Dat ook een paar meis jes alleen mochten zingen bewijst, dat er best nagegaan wordt, wie goed al leen zingen kan. Na de opening door de hervormde predikant ds. J. Catsburg zongen beide koren samen voor de pauze. Het dameskoor zong alleen: „Want zie, ik verkondig u grote blijdschap", van John Goss, bewerking voor vrou wenkoor van E. J. Kooij. Vervolgens drie kerstliederen. Het „Ave verum" van W. A. Mozart, bewerkt door H. Mennen, „Sanctus" voor vrouwenkoor bewerkt door H. Altink. „Laudate pue- ri" van F. Mendelssohn, „Gott meine Zuversicht" van Fr. Schubert, Neder landse tekst van P Zanen, om te ein digen met het zingen van het „Hallelu ja" uit de Messias van G. Fr. Handel. Vooral dit laatste nummer werd zeer goed ten gehore gebracht. Dat men het aandurft dit stuk uit te voeren, bewijst, dat koor en dirigente wel iets weten te bereiken. Alles bij elkaar hebben de talrijke aanwezigen een mooie avond gehad. In aanmerking genomen, dat vrijwel alle verenigingen omstreeks kerstmis met een speciaal programma uitkomen, kan het koor tevreden zijn, dat de zaal zo vol was. VEENENDAAL De burgemeester van Veenendaal maakt bekend dat de sirenes, welke in de gemeente zijn aangebracht ten behoeve van de Be scherming Bevolking, op maandag 2 januari 1967, tussen 9.00 en 13.00 uur, op hun volle sterkte zullen worden beproefd. Veenendaal, 27 december 1966. De burgemeester voornoemd, J. Hazenberg.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 3