Verzet in Israëi hu weli j ks we L ten egen Glaasje op? Üiat je rijden! een nieuwe liefde Kinderleed in Vietnam is het zwaarst Voor velen bron van grote moe De mensen zoeken een nieuwe liefde. Waarin het geheim leeft van respect voor de ander. Van zèlfrespect ook. De mensen zoeken een nieuwe manier van leven. Niet eng en begrensd door versleten tradities. Maar royaal en vrijuit. Naar een nieuwe maat en een nieuw plan. Gebouwd op respect voor de ander en voor het leven. Het leven, dat beslopen wordt door zakelijkheid en techniek, en geweld en vervelende verveling. De kerk heeft iets te zeggen. Ze predikt de zwakheid van God en de dwaasheid van God. De zwakheid van God en de dwaasheid van God, dat is Jezus. Die geboren werd in een stal en doodging aan een kruis. Die bad voor zijn moordenaars. Die liefhad wie hem geweld aan deed. Hij is de nieuwe liefde. Hij is het die feiten andeio en harten nieuw gemaakt heeft. Zodat een leven opnieuw kan starten. En opnieuw interessant wordt. In deze volwassen wereld is een andere kerk nodig dan vroeger. Opgestaan uit de verstarring. Die er opnieuw op durft wedden dat de zwakheid van God en de dwaasheid van God sterker zijn dan de mensen. De kerk is hard en optimistisch aan het werk in deze wereld. Op plaatsen waar mensen in de knel geraakt zijn door harde feiten. Of eenzaam zijn en ontredderd. Op plaatsen waar onrecht dreigt. Of verveling gaapt. De kerk is aan het werk. En zij wil dat doen met doeltreffende, moderne middelen. Ligawil een nieuwe koers Terug Zaak Delgado voor de V.N. Blinde verkopers van loten in Brussel beroofd Kerstincident in Johannesburg Ontspanning in Sikh-kwestie WOENSDAG 28 DECEMBER 1966 Tn Israël is een burgerlijk huwelijk onmogelijk; de mensen worden door gees- telijken in de echt verbonden. Een Joods huwelijk is een hele gebeurtenis met geijkte riten en bijkomende gebruiken, die onderling sterk verschillen, al naar gelang de diverse gemeen schappen van immigranten. Er is altijd veel toeloop. De Israëli's houden van koppelen en een „gatoena" (huwelijk) is een druk be zochte feestelijke gelengenheid. die plaats heeft in de synagoge, thuis of 's zomers in de tuin. Doordat men zich voor het sluiten van een huwelijk moet wenden tot geestelijke gezagsdragers, zijn som mige groepen mensen in Israël in fei te uitgesloten. De overwegend conser- vatief-orthodoxe rabbijnen verbinden slechts „gewone" joden met elkaar in de echt. Christenen en islamieten tien procent van de 2.6 miljoen zielen tellende bevolking kunnen voor een huwelijk terecht bij de eigen geeste lijken, doch aanhangers van gods diensten en sekten die in Israël geen gemeenten hebben bijvoorbeeld boeddhisten kunnen niet op deze wijze trouwen. Het bevoegde rabbinaat verleent geen medewerking tot „gemengde" huwelijken. Zelfs indien de niet-joodse partner wil overgaan tot het joden dom, worden bekering en huwelijk niet automatisch toegestaan. De be keerling moet eerst aantonen, dat de voorgenomen verandering van gods dienst voortspruit uit religieuze over wegingen, niet uit louter romantische. Er zijn in Israël verscheidene ande re beperkingen voor een huwelijk. Mannen die luisteren naar de achter naam Cohen of een variant op Cohen (Cohn, Kahn, enz.) mogen bijvoor beeld niet trouwen met een geschei den vrouw. Personen die buitenechte lijk zijn geboren, is slechts een echt verbintenis met lotgenoten toege staan. Karaïten (een joodse sekte) en lidmaten van de Bnei Israël (Indiase joden) worden door het conventionele rabbinaat niet erkend als „gewone" joden en dus niet in staat gesteld met' „gewone" joden te trouwen. Deze beperkingen zijn volgens be houdzuchtige rabbijnen nodig ter be scherming van de zuiverheid van het joodse ras. Zij veroorzaken veel leed. Men kan de voorschriften natuurlijk ontduiken door burgerlijk te trouwen in het buitenland, doch dan bestaat bij terugkeer naar Israël het gevaar, dat zo'n huwelijk niet wordt erkend, dat eventuele kinderen als onecht worden beschouwd en zij later op hun beurt de dupe worden van de huwe lijksbeperkingen. Desondanks gaan er geregeld trouwlustigen naar Cy prus. Sedert de uitroeping van de Israëli sche staat, achttien jaar geleden, zijn op het eiland Cyprus 500 in Israël niet te voltrekken huwelijken gesloten. Hoewel het rabbinaat dergelijke echt verbintenissen als ongeldig be schouwt, werden zij toch geregis treerd op het Israëlische ministerie van Binnenlandse Zaken, een bolwerk van in religieus opzicht conservatieve elementen. De Liga tegen Religieuze Dwang, een ongeveer tienduizend heterogene leden tellende, niet-politieke organisa tie, die scheiding tussen kerk en staat voorstaat, beijvert zich onder meer voor de instelling van het burgerlijk huwelijk in Israël en poogt de slacht offers van de huidige bepalingen mo rele en juridische steun te bieden. „Het vrijwel ontbreken van open baar vervoer en mogelijkheden tot ontspanning op de sabbat (zaterdag, de enige vrije dag in de week), de huwelijks- en echtscheidingsregelin gen enfin, de hele greep van het rabbinaat, dit alles is niet de wil van het volk. De vertegenwoordiging van de werkelijk religieuze partijen in de Knesset bedraagt slechts vijftien a achttien procent. Maar de mensen van de coalitiepartijen voelen er meer voor samen te werken met de religieuze partijen dan met de uiterst linkse groeperingen. En de religieuze partijen bevorderen de handhaving van verouderde joodse spijswetten, begrafenissen en huwelijken. Het volk zit met de narigheid. Nee, wij zijn geen revolutionairen, maar de beper kingen op het huwelijk druisen in te gen de Verklaring van de Rechten van de Mens," aldus J. Bin-Noen, lid van het dagelijks bestuur van de Li- ga. Hij vestigde de aandacht op de vreemde consequenties van de huwe lijksbeperkingen. „Stel dat een Cohen (afstammeling van de oude joodse priesterkaste die zich in het dagelijks leven ook moet houden aan niet voor het algemene publiek geldende voor schriften) uit stelen gaat en in de ge vangenis terechtkomt. Zijn vrouw wil van hem scheiden omdat zij niet wenst dat haar kinderen een dief tot vader hebben. Tenzij haar man er mee akkoord gaat, kan een vrouw in Israël nauwelijks echtscheiding ver krijgen. Onze Cohen is echter een re delijk man en hij geeft zijn fiat. De scheiding wordt uitgesproken, er gaan een paar jaar voorbij. Cohen wordt ontslagen uit de gevangenis en hij leidt een voorbeeldig leven. Zijn vroegere vrouw vindt het nu jammer dat haar kinderen geen vader hebben en de voormalige echtelieden willen hertrouwen. Maar Cohen mag niet trouwen met een gescheiden vrouw, hij mag niet hertrouwen met zijn eigen gewezen vrouw!" „En nu een ander staaltje. Een Russisch gezin vestigde zich in Pe- tach Tikva. Er komen namelijk wel enige Russen naar Israël, ofschoon de propaganda dit ontkent. De vader was jood, de moeder geen jodin. Vol gens de joodse wet zijn kinderen van een niet-joodse moeder geen joden, zodat ook de kinderen uit dit gezin door de rabbijnen niet als joden wer den beschouwd. Maar de Russische familie raakte ingeburgerd in Israël en alles ging goed tot een van doch ters in haar militaire diensttijd ver liefd werd op een „gewone" jood. Het paartje ging naar het rabbinaat, doch kreeg geen toestemming om te trou wen hoewel de jonge vrouw in ver wachting was. Haar verzoek om tot het jodendom te mogen overgaan werd afgewezen omdat ze niet kon aantonen dat ze zich wilde bekeren uit religieuze overtuiging. Ik weet niet wat er met het gezin is gebeurd, maar het laatste wat ik hoorde was dat terugkeer naar de Sowjet-Unie werd overwogen," zuchtte Bin-Noen. Hij zei dat reeds talrijke slacht offers van de huwelijksbeperkingen de Liga om advies hebben ge vraagd. „Wegens het risico voelen wij niet veel voor huwelijken in het buitenland. Er zijn andere moge lijkheden: samenwonen, of het zo genaamde particuliere huwelijk. Een paartje dat samenwoont wordt volgens oud joods gebruik bejegend als een echtpaar. Dat is natuurlijk niet bevredigend. Iedereen kan dan wel lukraak gaan samenwonen. Particuliere huwelijken hebben een ordelijker basis." „Indien een jong stel in het bijzijn van twee joodse getuigen verklaart een echtverbintenis aan te gaan, wordt het beschouwd als wettig ge huwd. Daar is geen speld tussen te krijgen. De rabbijnen zijn ertegen omdat zij de touwtjes in handen wil len h-uden." „De stoot tot de particuliere huwe lijken werd gegeven in 1964, door de Gaklai-affaire. Hoewel de naam Gak- lai in niets lijkt op Coheh, werd een zekere Gaklai door het rabbinaat als een Cohen beschouwd. Hij wilde trou wen met een gescheiden vrouw en kwam bij ons om raad. Besloten werd dat hij zijn toevlucht zou nemen tot het praktisch in onbruik geraakte particuliere huwelijk. Hij heeft ver bitterd gevochten voor erkenning van zijn huwelijk, onze advocaat heeft hem verdedigd en hij heeft gewon nen." Sedertdien zijn vijftig Israëlische stelletjes „particulier" getrouwd. De registratie, op het ministerie van Bin nenlandse Zaken, komt echter lang zaam op gang. Slechts één van deze paartjes ic tot dusver officieel als ge huwd geboekt. De strijd voor de rechten van de „particulier" gehuwden duurt voort. Twee van deze echtparen hebben zich nu zelfs gewend tot het hooggerechts hof. De eisers wensen, dat het hoog gerechtshof de rabbinale rechtscolle ges beveelt duidelijk te maken waar om zij hebben nagelaten hun huwelij ken geldig te verklaren en dat de mi nister van Godsdienstzaken wordt ge last aan te tonen, of er inderdaad re den is de huwelijken niet te registre ren. De strijd tegen de huwelijksbeper kingen is slechts één van de facetten van een veel bredere actie tegen de inmenging van het conservatief-ortho- doxe rabbinaat in het leven van het moderne Israël. De uitslag is onze ker. Bin-Noen. zei nog: „We moeten de wereldopinie wakker schudden. Als de rabbijnen van buitenaf onder druk worden gezet, is het pleit prak tisch beslecht." MADRID Nadat de Spaanse auto riteiten op 16 decmber de zaak van de moord op de vroegere Portugese gene raal Humberto Delgado hadden afge sloten, is in Madrid bekend gemaakt dat de twee advocaten die voor de fa milie van Delgado optreden de zaak voor de Verenigde Naties willen bren gen. Delgado. een Portugees, werd vorig jaar onder geheimzinnige omstandighe den in Spanje vermoord. De Spaanse rechtbank bepaalde vorige week, dat zijn moordenaars zich in het buiten land bevinden en dat de Spaanse justi tie hen niet kan bereiken. De advocaten Matiano Robles Rome ro Robledo en Jaime Cortezo deelden in Madrid in een perscommuniqué mee, van plan te zijn „op het juiste moment" de zaak voor de Verenigde Naties te zullen brengen. Zij zouden bewijsmateriaal in handen hebben waaruit blijkt dat bij de moord niet al leen Portugezen betrokken zijn geweest maar ook „alle wereldburgers die in staat van recht en orde wensen te le ven". aldus het communiqué. NEW TORK 196 ei Ir .V Viëtnam 250.000 kinderen tengevolge van oorlogshandelingen omgekomen, ongeveer 750.000 werden gewond, ver minkt of liepen brandwonden op, dui zenden sterven aan ondervoeding, in fectieziekten en onvoldoende behande ling in overbevolkte, ziekenhuizen waar soms het meest noodzakelijke instru mentarium ontbreekt. Meer dan 10.000 weesjes lijden gebrek, duizenden kinde ren sterven in vluchtelingenkampen aan tuberculose en tyfus, duizenden zwerven bedelend door de steden. Kin deren van tien jaar geven zich al over aan prostitutie. In bepaalde gebieden doet de helft van de bevolking elke maand een zelf moordpoging. Dat blijkt uit een verslag van Wil liam Pepper, directeur van het cen trum voor studie en onderzoek van het Mercy College", een Katholieke in stelling in de staat New York, dat hij heeft uitgebracht van zijn onderzoek dat hij zes weken lang in de lente van dit jaar in Zuid-Viëtnam heeft ver richt. Het document van Pepper is gepubli ceerd in het maandblad „Ramparts" en is verlucht met verschrikkelijke fo to's van verminkte kinderen. Volgens Pepper bestaat 70 procent van de slachtoffers van napalm-aanval len uit kinderen. Soms worden zonder dwingende noodzaak amputaties ver richt om de doorstroming te bevorde ren. zegt hij. Aan dokters die ervan verdacht wor den tegen de regering te zijn, worden geen geld en medicamenten verstrekt, het werk van „Terre des Hommes" wordt uit politieke overwegingen be moeilijkt, zegt Pepper. Eind 1965 vroeg deze organisatie aan Washington Zuidviëtnamese kinderen voor behandeling naar Europese zie kenhuizen te mogen overbrengen: dit werd geweigerd. Op eigen kosten verzorgde de organi satie de overbrenging van 32 Zuid- viëtnameesjes naar Zwitserland en Ne derland. Toen deze organisatie een tweede reis wilde verzorgen, bleek - por -Pi k>nde»*ian "orlo«rs«'achto? fer te zijn. „Terre des Hommes" meent dat Sai gon en Washington de verminkte kinde ren voor het oog van de wereld ver borgen willen houden. Het tijdschrift „Ramparts" heeft het document en de foto's in handen ge steld van de directeur van Unicef (het V.N.-kinderfonds), Henry Labouisse, en hem dringend verzocht ter plaatse een onderzoek te doen instellen. BRUSSEL In Brussel is zaterdag een Nederlander gearresteerd, die op he terdaad werd betrapt by het beroven van een blinde lotenverkoper. „Het Laatste Nieuws" meldde maandagochtend, dat de blinde zijn loten stond te verkopen bij de uitgang van een warenhuis in de Brusselse Nieuwst raat, toen hy voelde, dat zijn tas met loten en geld werd weg gerukt. Op zijn hulpgeroep, zette een verkoop ster van het warenhuis de achtervolging in. Zij waarschuwde een politie-agent, die de vluchteling enige straten verder kon aanhouden. Maandagmiddag vernam ,,Belga", dat de arrestant de 41-jarige H. L. is, afkom stig uit Rotterdam. De man zou bekend hebben eerder in de week nog een blinde verkoper van de nationale loterij op straat te hebben beroofd. Die eerste beroving is overigens nog aanleiding geweest tot een provo-demon stratie in de drukke Nieuwstraat. Een aantal Brusselse provo's organiseerde n.l. daags na de beroving een straatcollecte om de man aan een schadeloosstelling te helpen. De politie kwam echter tussen beide en nam het reeds ingezamelde geld in beslag omdat geen vergunning voor de inzameling was gegeven. Dit leidde daags erna tot een nieuwe demonstra tie, ditmaal tegen het optreden van de pohtie. JOHANNESBURG. Een hoge ka tholieke geestelijke in Johannesburg heeft over zijn optreden van kerst avond, toen hij vlak voor het begin van de nachtmis anti-apartheidspam fletten aan betogers ontrukte en ver scheurde, gezegd, dat hij „een ogen blik zijn zelfbeheersing verloor". De bisschop had in tegenstelling tot de protestantse kerken, het aan,, lakken van pamfletten in de kerkportalen ver boden, en toen de administrator van het diocees, monseigneur John Wil liams, de betogers voor dé kathedraal zag staan, was hij in woede ontstoken. Mgr. Williams zei dat zowel hij als de bisschop op zichzelf niets tegen de ac tie had, maar dat het hier om een po litieke kwestie gaat, die zelfs diepgelo vige christenen verdeelt „en wij vin den dat Kerstmis een feest is dat door alle christenen van elke kleur en elk ras in eenheid en vrede behoort te worden gevierd met vermijding van politieke verdeeldheid". AMRITSAR Op last van de reg ring zijn vandaag 2400 personen vrijge- late die tijdens de vasten van de Sikhleider sant (heilige) Fatch Singh waren gearresteerd, als zijnde een mo gelijk gevaar voor de openbare veilig heid. Voorts heeft de regering de pers- censuur ingetrokken, die zij had inge steld om ongeregeldheden te voorkomen voor geval de sant en acht van zijn volgelingen hun plan zich door zelfver branding het leven te benemen zouden doorzetten. Op het laatste ogenblik was het de regering echter gelukt de betrok kenen te bepraten. Over de situatie zal overleg worden gepleegd, heeft de regering beloofd. „Ik ben bijzonder gelukkig", vertelde de sant aan zijn aanhangers nadat hij het aanbod van de regering overleg te ple gen over een al tientallen iaren bestaan de eis der Sikhs hun een afzonderlijke deelstaat te geven had aangenomen. Van Doorne's Automobielfabriek N.V. te Eindhoven heeft besloten een bedrag van een half miljoen gul den beschikbaar te stellen voor de stichting van een moderne verkeers- tuin in Eindhoven. Voor dat werk vraagt de kerk uw persoonlijke aandacht. En zij vraagt uw persoonlijke hulp. Want dat groeiende werk moet dóórgaan. Daar is aan dacht voor nodig. En ook gewoon geld. Er is veel te doen. Zéér veel. Want de mensen hebben het evangelie nodig als brood. Dagelijks. In de laatste dagen van dit jaar vraagt de Hervormde Kerk uw aandacht voor de oudejaarskollekte. Omdat er zéér veel te doen is. Jeugdwerk, evangelisatie, opbouwwerk, gezinszorg, vormingswerk, bejaarden zorg, maatschappelijk werk, werk in havensteden, werk onder Nederlanders in het buitenland, opleiding, ontwikkelingswerk, recreatiewerk, hulp bij geestelijke en materiële nood. Misschien vraagt u (velen doen dit): hoeveel moet ik geven om werkelijk te helpen? Het antwoord is: als het kan, geef dan de opbrengst van 2 werkuren, dat is 1/1000 deel van uw jaarinkomen. Daar is al dat werk echt mee geholpen. U kunt dat in de kerk doen, op oudejaarsavond. U kunt het ook nu direkt doen, op giro 50292, van de Nederlandse Hervormde Kerk, Den Haag. Schrijf dan op het strookje: Oudejaar 1966. De kerk werkt Help dat groeiende werk.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 6