huwelijk beatrix meest
bekeken tv-programma
Ina Boudier-Bakker t
Wel en iiöj> niet vervulde
hartewensen op de tv
Osse-Karin
UIT DE KERKEN
Scheepvaarlberichlen
VANAVOND
DOVER
VIEUX
Morgen
ff
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
SUPERIEUR
DOBRET
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
j.na 2
DONDERDAG 29 DECEMBER 1966
8 juli tegen zes uur 's avonds
er hijgend een boodschapper
uit Ropsja en overhandigt de keize
rin, die zich gelukkig juist alleen
maar èn gezelschap van hetman Ra-
soemofsky en Panin bevindt, twee
brieven van Alexej Orlow. Ze zijn ge
schreven met de stijve hand van een
soldaat, maar bovendien naar het
zich laat aanzien in staat van dron
kenschap, op twee grauwe, wat vieze
vellen papier. De eerste brief luidt:
„Ons Moedertje, genadige Keizerin,
ik weet niet wat ik nu moet beginnen
want ik vrees de toorn van Uwe Ma
jesteit, dat het U zal behagen iets
vreselijks over ons te denken, en dat
wij niet de oorzaak zijn van de dood
van Uw booswicht, maar nu is ook de
hem ter bediening gegeven lakei
Maslow ziek geworden en hij is zelf
nu zo ziek dat ik niet geloof dat hij
de avond halen zal, en is al bijna be
wusteloos, wat het commando hier al
weet en God smeekt dat we zo gauw
mogelijk van hem af mogen zijn, en
die Maslow en de afgevaardigde offi
cier kan Uwe Majesteit berichten in
welke toestand hij nu is, als u aan
mij twijfelt. Dit schrijft U Uw getrou
we dienaarDe handtekening is
eraf gescheurd. In deze eerste ver
melding heeft de dronken Alexej Or
low kennelijk gepoogd de waarheid te
verdoezelen, maar toen is hij toch
maar besloten haar te bekennen.
De tweede brief luidt:
„Moedertje, genadige Keizerin!
Hoe moet ik uitleggen wat er is ge
beurd? Je zult je trouwe dienaar niet
willen geloven, maar als voor God zal
ik de waarheid vertellen. Moedertje!
Ik ben tot de dood bereid, maar ik
weet niet hoe het ongeluk gebeurd is.
We zijn verloren, als je geen genade
voor ons hebt. Moedertje! Hij is niet
meer van deze wereld. Maar niemand
heeft dat gedacht, en hoe konden wij
op de gedachte komen, onze handen
tegen de Keizer te verheffen? Maar
Keizerin, het onheil is geschied! Hij
kreeg aan tafel ruzie met Vorst Fe-
dor: we konden ze niet meer uit el
kaar krijgen en toen was hij niet
meer! We herinneren ons zelf niet
wat we gedaan hebben, maar wij al
len tot de laatste toe zijn schuldig en
hebben de dood verdiend. Heb genade
met ons en zij het slechts om mijn
broeders wille! Ik heb mijn bekente
nis afgelegd en er is niets te onder
zoeken. Vergeef of beveel er snel een
eind aan te maken! Ik kan het licht
niet zien: we hebben je vertoornd en
onze ziel eeuwig in het verderf ge
stort."
Aan de echtheid van deze twee
brieven valt niet te twijfelen. Alleen
een Dostojewski zou in staat geweest
zijn met zo weinig pennestreken de
zielsverbijstering van een dronken
booswicht, deze oerrussische menge
ling van dierlijke ruwheid en meta
fysische angst, deze elementaire uit
barsting van een gepijnigd zondig ge
moed uit te beelden. De brieven zijn
onmiskenbaar echt, en Alexej Orlows
vrees voor de toorn van de keizerin is
echt dus heeft zij niet op de moord
op Peter aangestuurd, zelfs niet door
een zinspeling. Voor iedere wereldlij
ke rechtbank zouden deze twee vieze,
grijze velletjes een onwraakbaar van
schuld zuiverend document zijn. Meer
dan dertig jaar later, na haar dood,
zal haar zoon Paul die twee brieven
tussen haar papieren vinden en uit
roepen: „Goddank, eindelijk is mijn
laatste twijfel weggenomen: mijn
moeder was niet de moordenares van
mijn vader!"
Ze heeft niet op Peters dood aange
stuurd maar ze heeft hem gewild,
moet hem gezien haar situatie wel
gewild hebben. De dood, de natuur
lijke dood, de „beste van alle oplos
singen" maar de moord? Al heeft
ze dan ook met geen woord, met geen
blik een dienstvaardige arm gezocht
voor de uitvoering van haar verbor
gen verlangens heeft ze toch niet
misschien de voorzienigheid een beet
je in de kaart gespeeld, hem de gele
genheid gegeven om zijn ondoorgron
delijke plannen ten uitvoer te bren
gen? Ze heeft Peter gescheiden van
zijn geliefde, van de enige hem op
recht genegen mens. Dat is één. Het
tweede is echter het feit dat Peter
meer dan acht dagen lang in Ropsja
gelaten is, hoewel er op 29 juni, dus
nog tijdens de revolutie, al een koe
rier naar de Schluesselburg was ge
stuurd om de vertrekken voor de ge
wezen keizer in orde te laten bren
gen. Op 30 juni was er expres een
tweede koerier achter die eerste aan
gestuurd om maatregelen te treffen
inzake het meubilair van die vertrek
ken, en op 1 juli waren er inderdaad
enkele meubelstukken voor Peter aan
de Schluesselburg afgeleverd. Maar f
daarna vergingen er zes dagen waar-
in er niets, maar dan ook helemaal
niets was gedaan in deze kwestie. In
geen enkel archief is daarover een t
regeltje te vinden, dat na de eerste
juli gedateerd is. Het is geen logisch
bewijs: in die zes dagen werd Catha-
rina door conferenties, recepties en
feestelijkheden zo onafgebroken In be- j
slag genomen, dat het heel wel denk-
baar lijkt dat ze in de drukte van al 2
De rei>ortage van het huweltyk van
prinses Beatrix is in 1966 het meest be
keken tv-programma geweest. De kijk
dichtheid bedroeg 94 procent, ofwel 6,8
miljoen kjjkers (1 procent is 70.000 kij
kers). In 1965 haalde het meest beke
ken tv-programma eveneens het per
centage van 94. Het gold de show van
Toon Hermans. Het totale kijkersaan
tal was toen echter lager, want in 1965
stond een kijkdichtheid van 1 procent
nog voor 60.000 kijkers.
De top-20-lijst 1966 ziet er als volgt
uit (het eerste cijfer vermeldt het per
centage kijkers, het tweede het waar
deringscijfer)
1. Reportage huwelijk prinses Beatrix
NTS 94 - 81, 2. Reportage Liver
poolAjax NTS 90 - 83, 3. Een
avondje met Wim Sonneveld KRO
78 - 82, 4. Melissa (laatste deel)
AVRO 78 - 78, 5. Dorus VARA 77 -
73, 6. Holiday on Ice KRO 76 - 78,
7. Voor de vuist weg AVRO 76 - 73,
lenoodzakelijke verordeningen ma-, g W1„ en wu,eke AyRQ 76 n
nifesten, oekazen enz. de kwestie van t 9 Mo;rt,00,or wó
Peters internering naar een later,
internering naar een
rustiger tijdstip verschoven heeft.
Dat is mogelijk, al had men in die
eerste dagen zo'n buitengewone haast
met die zaak. Het is evenwel zeker,
dat de „ondoorgrondelijke voorzienig-
heid" in het afgelegen Ropsja een be- g
tere gelegenheid had om toe te slaan
dan in de goed bewaakte vesting
Schluesselburg.
Manchester UnitedBenfica NTS
76 - 80; 10. Europese schaatskampioen
schappen NTS 75 - 84, 11. Journaal
SCHEVENINGEN De Zilveren Os-
Bsekar voor tienermuziek is door een 24-
Hoe het ook zij: ook al was Catha-koppige jury onder leiding van chef
rina tot op het ogenblik dat ze dc ver- Van Nierop toegekend aan Karin Kent.
schrikkelijke brief van Alexej Orlow 2 Het oordeel van de jury werd gister-
kreeg, volkomen argeloos en onschul- avond op het Grand Gala du Teenager
dig op dit ogenblik maakt ze zich- in het „Beatmekka van Europa", het
zelf medeplichtig door de moord te Casino in Schevingen, meegedeeld. De
verheimelijken, te ontkennen en onge- overige „gewone" ossekarren werden
toegekend aan de beatgroepen The Mo
tions uit Den Haag, The Outsiders uit
Amsterdam en The Golden Earrings uit
wroken te laten. Had ze anders
kund De moordenaar is de
van haar minnaar dat
broer
alleen zou
al genoeg zijn om haar als vrouw in 0
de noodlottigste zielsverwarring te
verstrikken. Aan die moordenaar en
zijn broers heeft ze voor het grootste Z
deel haar kroon te danken dat al-
leen al zou haar de grootste menselij-
ke moeilijkheden baren. Maar boven-
dien, afgezien van al dit privé-per-
soonlijke zijn de Orlows de populair-
ste vertegenwoordigers van de vol- J
trokken revolte, de hele propaganda
voor de nieuwe regering is onafschei-
delijk verbonden met de naam van de
Orlows. Alexej Orlow aan te klagen
en te straffen zou betekenen: twijfel
wekken aan de glorie van de revolu-
tiehelden, twijfel aan de revolutie en
aan Catharina zelf; zou betekenen: 2
Den Haag.
(11 mei) NTS 75 - 73; 12. Eurovisie
Songfestival NTS 74 - 66, 13. Dorus
VARA 74 - 74, 14. Actie Tibet
NTS 73 - 75; 15. Finale Europa Cup
NTS 73 - 76, 16. Snip en Snap Revue
AVRO 73 - 78, 17. Wie van de drie
(quiz) AVRO 73 - 74, 18. Wereldkam
pioenschappen schaatsen NTS 72 - 83,
19. Journaal (29 jan.) NTS 72 - 75,
20. Journaal (2e febr.) NTS 72 - 74.
O
ROME. Inbrekers hebben dins
dagavond uit de villa van Claudia Cardi-
nale b(j Rome talloze gouden en zilveren
bekers en andere trofeeën gestolen, die
deze filmster met haar films had ge
wonnen.
DEN HAAG Op 91-jarige leeftijd
is, naar thans eerst bekend werd, op
Tweede Kerstdag in Utrecht de beken
de letterkundige mevr. Ina Boudier-
Bakker overleden. De mededeling van
het overlijden had men eerst na de be
grafenis willen doen.
De romanschrijfster werd op 15 april
1875 in Amsterdam geboren.
Met Ina Boudier-Bakker is een van
de laatste auteurs heengegaan van het
burgerlijk patriciaat. In vele romans
beschreef zij de zorgen en de noden
van het familieleven van de gegoede
middenstand in het Amsterdam rond
de eeuwwisseling.
Haar realisme komt tot ontplooiing
in „Kinderen" van 1905, „Het Spiegel
tje" van 1917, en in haar meesterwerk
„Armoede", dat in 1909 verscheen. Ook
haar kleine roman „De straat" (1924),
aantastbare aanzien, met de popula-
riteit, met de glorificatie der Orlows.
(Wordt vervolgd) Z
3389. „Ik weet, dat jullie mij voor 'n heel knappe ke
rel verslijten, omdat ik nu eenmaal een professor ben,
maar dan moet ik jullie ditmaal teleurstellen, want ik
snap nog steeds niet, wat de brave meneer Drago van
plan was hier te creëren! De snuiter moet niet goed
snik geweest zijn! Een geniale gek, die zichzelf en de
planeten wilde bewijzen, hoe machtig hij was. Hij, de
dwerg met het reuzenhoofd, het Superbreid!" Professor
Dubois zuchtte spijtig, terwijl hij vanuit de langzaam
neerdalende koepel de door mist omhulde vesting over
zag. „Wat had ik hier graag nog enkele dagen rondge
neusd,, teneinde Drago's geheimen te doorgronden. Zijn
ontdekkingen op het gebied van de cellen-leer hebben
ongetwijfeld universele betekenis. Maar je hebt gelijk,
Arend. De tijd dringt en wij moeten weer eens terugke
ren naar de Aarde. Toch zal ik zo vrij zijn enkele disser
taties en rapporten over 's Meesters experimenten mee
te nemen. Ter nadere bestudering, zoals dat heet". „We
komen heus nog wel eens terug", voorspelde Arend.
„Maar laten we nu eerst proberen de Staalhelmen aan
hun verstand te brengen, dat zij met Prins Lonigar
meegaan naar Lonar".
19. Rechter Tie legt aan de hand van de tekening de
situatie in het landhuis uit. „Naast ons liggen de ver
trekken van de oude landheer, daarachter de keuken en
een paar bediendenkamers. Een achteruitgang is niet
aanwezig." „De poort is dus de enige in- en uitgang",
merkt Tsjiao Tai droogjes op. „We zitten hier best op
geborgen!" Rechter Tie wijst weer op de tekening. „Hier
vlak tegenover ons, links van de binnenplaats, staat het
huis waar de tweede zoon Yie met zijn vrouw woont.
Pao en zijn vrouw wonen in het grotere huis daarnaast,
tegenover de vertrekken van de landheer dus. Achter
Pao's huis staat een voorraadschuur." Tsjiao Tai knikt.
Als de dag van gisteren herinner ik
me nog hoe aangenaam verrast ik was,
een onafzienbare golf van wanorde, jj toen ik enige jaren geleden Thom de
onzekerheid, verwarring oproepen.Klerk, de onlangs overleden fagottist
Mogen de Orlows staan en vallen met g van hrt Concertgebooworkest, op de tv
Catharina, zo staat en valt op dit
ogenblik, acht dagen na de staatsom- ~n Jazznummer (ik geloof .Honeysuckle
wenteling ook Catharina met het on- g Rose" van Fats Waller) hoorde spelen
J_ en Ik later steeds meer „klassieke" mu
sici hoorde beweren, dat er geen kwa
liteitsverschil bestaat tussen ernstige en
lichte muziek, omdat er alleen maar
goede en slechte muziek is, in beide
genres en daartussen in. De tv-ultzen-
dlng van het Hartewensfestival in Haar
lem (waarom kan zoiets alleen In Haar
lem?) en de enthousiaste reacties van
de Jeugdige toehoorders op de sterk uit
eenlopende nummert» hebben de juist
heid van deze stelling gisteravond alleen
maar bewezen. Er is sedert die onver
wachte jazz-solo van Thom de Klerk
niet alleen een soort vreedzame coëxis
tentie van ernstige en lichte muziek
gegroeid, maar ook een integratie.
Symbolisch in dit opzicht was in Haar
lem de wereldpremière van „Con-
fluxus", 'n werk voor jazz-band en sym
fonie-orkest van Theo Loevendie, de
uiterst deskundige en inventieve nieu
we leider van Boy's Big Band. Deze
„samenbloei" werd een tuin vol exoti
sche klankkleur, die vooral aanvanke
lijk alleen maar grappig leek, doch in
wezen de karakteristieke elementen van
beide „partijen" (het N.Ph.O. en B's
B.B.) zowel afzonderlijk als gezamenlijk
geheel deed uitkomen. Het jeugdige pu
bliek luisterde dan ook met open mond
naar de boeiende dialogen van Neder
lands super-saxofonist Piet Noordijk met
de verschillenden instrumentengroepen.
Een andere verheugende samenbloei was
die van het N.Ph.O. met Liesbeth List,
vooral in „Pour te plaire", een magni
fieke tekst op barokmuziek. Interessant
was ook het contrast tussen Martha Ar-
gerichs knappe vertolkiiig van een ge
deelte uit Bartoks derde pianoconcert
en het zoveelste Ray Charles-achtlge
nummer door een beatgroep, ditmaal
Cuby and the Blizzards (die echter wel
over een virtuoze gitaar-solist blijkt te
veschikken).
Niet alleen op muziekgebied kwamen
gisteravond op de tv enige criteria op
losse schroeven te staan. In de NCRV-
rubriek „Kunstzinnigheden" werden
namelijk de mate en de vorm waarin
het literaire tijdschrift „Criterium"
destijds aan „engagement" deed, ter
discussie gesteld. De presentatoren,
Hella Haasse en Ed Hoornik, leverden
niet alleen kritiek op eikaars menin
gen, maar ook op die welke door „Cri-
terium"-dichters en een enkele heden
daagse poëet werden geuit. De vraag
of er in de dichtkunst van toen meer
angst en verweer zat dan in die van
nu, leidde tot vergelijkingen tussen de
„Criterium"-auteurs en de schrijvers
rond „Barbarber". Hoornik zei, de
poëzie van mensen als Voeten en
Schippers alleen maar als een speelse
vlucht uit de werkelijkheid te beschou
wen, doch Hella Haasse meende dat
deze dichters misschien beter dan de
„Criterium"-dichters beseffen hoe ge
compliceerd de werkelijkheid is, waar
in zij moeten leven, zodat speelsheid
ook een vorm van verzet kan zijn.
Jan Bernlef die waarschuwde voor
de huisbakkenheid in het werk van
beide generaties meende dat de
„Barbarder"-dichters „peuteren aan
de grens van poëzie en werkelijkheid"
en niet meer, zoals de „Criterium"-
dlchters destijds, een kloof tussen tra
ditie en werkelijkheid hebben te over
bruggen. Ik miste in Hoornik's plei-
„Die schuur moet dan pal tegen de rotswand zijn ge
bouwd." „Dat moet wel", zegt de rechter. „Achter op
de plaats staat het hoofdgebouw, beneden de grote hal,
en daarboven nog een verdieping, omgeven door een
balkon." Tsjiao Tai bekijkt de tekening nog eens goed.
„Het is een echte vesting, edelachtbare! De achterkant
van het complex is vlak tegen de steile rotswand ge
bouwd en de andere drie kanten worden beschermd door
de hoge buitenmuur. Langs de bovenrand van de muur
loopt een trans voor boogschutters en..." Rechter Tie
heft zijn hand op. „Sht! er wordt geklopt!"
dooi voor meer „morele bezorgdheid"
de erkenning van dit soort engage
ment in de hedendaagse poëzie (bij
voorbeeld in die van Vinkenoog).
Ook wees men er niet op, dat bij de
dichters van „Criterium" (1940-1942) het
bezig-zijn met de eigen persoonlijkheid
meer versmolten was met angst en ver
zet jegens direct oorlogsgevaar in de
onmiddellijke omgeving, terwijl veel
jonge dichters van deze tijd de onder
gang die Willink en Aafjes toen vrees
den reeds als een in wezen absurd his
torisch feit lijken te hebben erkend,
dat eigenlijk niet meer mag worden
herhaald. Hun „geëngageerde" protes
ten tegen „Viëtnam" lijken dan ook
eerder uit offensieve hunkering naar
vrede en liefde tussen de volkeren (ge
baseerd op een soort gezond wereldge
weten) voort te komen dan uit defensie
ve angst voor het eigen hachje.
Temeer omdat met name door het
existentialisme van na de tweede we
reldoorlog alle met traditionele zekerhe
den volgestopte huisbakkenheid in de
eigen persoonlijkheidsbeleving van de
dichter is weggevaagd en daardoor ook
in hem de mens zichzelf een raadsel Is
geworden, even groot als dat van de
wereld om hem heen. Hij ziet deze
raadsels niet als contrasten (zoals Ge
rard den Brabander in zijn prachtige
gedicht „Zomer 1936" schone traditie te
genover dreigende werkelijkheid zag),
maar wil ze als het ware in nauwe
samenhang tot een oplossing brengen,
opdat tussen de kruimels op de rok-
zoom van het universum (zoals Lucebert
de mensen noemt)- een minstens even
goede harmonie begint te ontstaan als
de Conflux us" van jazz- en klassieke
muziek op het Hartewens !)-festival.
J. v.d. K.
ADVFMTENTIE
werd algemeen gewaardeerd.
Grote opgang maakte „De klop op de
deur" uit 1930, waarin mevrouw Bou-
dier het leven van drie Amsterdamse
generaties tekende. Zij heeft ook enke
le toneelstukken en poëzie op haar
naam staan.
De teraardebestelling zal vrijdag a.s.
in alle stilte plaats hebben. Waar dit
zal geschieden, is niet meegedeeld.
ADVERTENTIE
'vU4/*
7
tman, uw slijter-wijnhandelaar
Kleine vaart.
Anne Christina 28 230 otn Kreta naar
Beiroet; Breehorn 28 300 n Dakar naar
Marokko; Calchas 28 30 zo Kp St.-Vin
cent n. Tanger; Margaretha Smits 27 te
Runcorn; Martinistad pass. 27 Smalls
n. Birkenhead; Philetas, 28 80 o Gibral
tar n. Algiers; Rynborg 28 v. Skoghall
n. onbekend.
Grote vaart.
Aagtekerk, 27 te Port Swettenham;
Alkmaar 27 te Rotterdam; Alnitak 27
40 wzw n. Marseille; Aristoteles 26 500
zw Azoren n. Curagao; Bengalen 27 50
zo Kp. Leeuwin n. Aden; Ceres 28 te
Bremen; Cinulia 27 370 o Guadeloupe n.
Rotterdam; Deneb 28 v. Harlingen n.
Valencia; Dinteldijk 27 730 zo Acapulco
n. Balboa; Dorestad 27 v. Curagao n.
Thameshaven; Gaasterkerk 27 v. Bre
men n. Hamburg; Goeree verm. 4/1 v.
Skikda n. onbekend; Gooiland 27 te Sal
vador; Kara 27 120 o Algiers n. Singa
pore; Kermia 27 rede Nhatrang; Ko-
ningswaard 27 210 n Maracaibo n. New
York; Krebsia 27 v Gothenburg n. Rot
terdam; Ladon 28 te Amsterdam; Lang-
koeas 28 te Sandakan; Mainlloyd 27
v. Barcelona n. Antwerpen; Musilloyd
1/1 te Malta verw.; Oostkerk 28 te Port
Said; Palamedes 27 270 zo Flores n.
Barbados; Parthenon 27 200 n Azoren
n. Curagao; Randfontein 27 400 o St.-
Helena n. Kaapstad; Rondo pass. 27 Gi
braltar n. Marseille; Schouwen 27 500
wnw Kaapstad n. U.S.A.; Seinelloyd 29
te Noumea; Sepia 27 270 w Sabang n.
Port Dickson; Sloterkerk 28 te Port Eli
zabeth; Spaarnekerk 27 600 Minicoi n.
Singapore; Straat Freetown 28 te Wal
visbaai; Utrecht 28 v Alexandrië n. on
bekend; Vitrea pass. 27 Comores n. Dur
ban; Zaankerk 27 60 zzw Finisterre n.
Antwerpen.
Ned. Herv. kerk:
Beroepen: te Spijkenisse (vac. M. G. L.
de Boer): J. Hoekert te Woldendorp
(Gr.); te St. Maartensdijk (toez.): J.
Catsburg te Opheusden.
Aangenomen: het beroep door de Ge
nerale Synode als geestelijk verzorger
bij de Rekkense inrichtingen te Rekken:
B. J. Naessens te Antwerpen.
Bedankt: voor Ridderkerk (vac. J. C.
Koolschijn); K. M. de Bruijn te Hui
zen; voor Geldermalsen: J. van 't Kruis
te Baardwijk en Drunen.
Geref. Kerken:
Aangenomen: naar Lopik: H. Pool te
Gouda.
Bedankt: voor Muiden-Muiderberg: J.
de Waard te Oostvoorne; voor Ant
werpen: B. ter Haar te Rotterdam.
Geref. kerken (vr\jgem.):
Beroepen: te Hilversum: D. Deddens
te Leeuwarden; te Ommen: R: Timmer
man te Bunschoten-Spakenburg; te Alk
maar Broek op Langendijk: D. Nleu-
wenhuis te IJmuiden.
Bedankt voor Daarlerveen: C. Bijl te
Sappemeer.
HILVERSUM I.
18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: pro
gramma v.twintigers. 19.00 Nws, en
weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klas
siek pianotrio (gr). 19.45 Op de man
af, pr. 19.50 Stereo: Licht gev. platen-
progr. 20.10 De familie Leenhouts, hoor
spel. 20.35 The Kingdom, modern ora
torium. uitgevoerd door Utrechts sym
fonie-orkest: koor en solisten. 22.15
Avondoverdenking. 22.80 Nieuws. 22.40
Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert
semi-klassieke muz. 23.15 Het Water,
hoorspel. 23.45 Lichte gr. muz. 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II.
18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.20 Uitzen
ding v.h. GPV .18.30 Lichte orkestmu
ziek en zangsoliste. 18.55 Voor de kin
deren. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Si-
tar: radiotijdschrift voor gitaristen.
IKOR: 19.30 Van huis uit, gesprek.
19.45 Grammofoonmuz. 19.55 Kerk ver
af en dichtbij. AVRO: 20.00 Nieuws.
20.05 Salzburger Festspiele 1966: Boris
Godoenoff, opera (opn). In de pauze:
21.05-21.35 Land der muzen: kunstkro
niek. 22.40 Nieuws. 22.50 Actualiteiten.
23.00 Salzburger Festspiele 1966: Boris
Godoenoff, opera (vervolg). 23.55-24.00
Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nws. in 't kort. 19.01 Pipo
de Clown. 19.05 De Verrekijker: interna
tionaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest
tot gewest. 19.35 Mensen In de sport:
documentair-informatief pr. 20.00 Jour
naal. KRO: 20.20 De fam. Schimek,
komisch tv-spel (Bavaria-produktie).
22.10 Brandpunt. NTS: 22.20 Journaal
KRO: 22.25-22.45 Brandpunt (verv.).
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. AVRO:
20.01 Run, Buddy, run, tv-film. 20.25
Wij willen wel es weten: jonge mensen
stellen vragen over zaken die zij be
langrijk vinden. TROS: 21.05 Mijn oom
van Mars. tv-film. 21.31 Reacties op
Uw tekeningen en schilderijen. 21.36
Jack Chandu: handschriftkunde. 21.14
Laurel en Hardy, film. 21.46 Zeg niet
dat ik gelukkig ben, liedjespr. 22.03 On
ze beste wensen. NTS: 22.05-22.10 Jour
naal.
HILVERSUM i
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte
gr. muz. en pr. (7.307.32 Nws.). 7.55
Overweg. 8.00 Nws. 810 Lichte gr muz
830 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.35 Wa-
terst. 9.40 Stereo: Aubade: mod. ork.
werken (gr). 11.00 Voor de zieken.
12.00 Licht lunchconcert (gr.). 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws.
12.40 Act. 12.50 PI. nws. 1300 Zinge-
ning: liedjesprogr 14.00 Muz. kent
geen grenzen (opn.). 14.40 The Edin
burgh Glee Club, zang (opn.). 15.00
Pizzicato: gevar. muz. progr. 17.00 Co
da: licht muz. progr. voor tieners en
twens.
HILVERSUM 11
VARA: 7.00 Nws. en acht. gymnast.
7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz.
(7.30—7.35 Van de voorp.). VPRO: 7.55
Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lich
te gr. muz. 9.00 Stereo: Symf.-orkest
van Boston en sol.: mod. muz. 10.00
Lichte gr. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de vrouw. AVRO: 11.30 Fragm. uit
opera's van Verdi (gr.). 12.00 Lichte
ork. muz. en zangsol. 12.27 Med. t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Overh. voorl.:
Voor de landb. 12.40 Sportpar. 13.00
Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30
Stereo: Scala: Celliduo: oude, klass. en
mod. muz. 13.55 Inl. tot muz. begrip,
muz. lez. 14.15 Bij de tijd en bij de thee:
gevar. pr. VPRO: 15.30 Thuis, pro
gramma voor thuiszett. 16.00 Nws.
16.02 Klass. en mod. ork. werk. (opn.).
17.00 Voor de jeugd. 17.25 Stereo: Muz.
aanw. 17.45 Act.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vrol.
pl. progr. 10.00 Nws. 10.02 Arb. vit. gr.
(11.00 Nws.). VPRO: 1200 Nws 12.02
Buitenl. persoverz. 12.05 Een uurtje
Frans. 13.00 Nws. 13.02 Buitenl. pers
overz. 13.05 Gevar. pl. progr. 14.00
Nws. 14.02 Buitenl. persdverz. 14.05 De
Top Tien. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Lich
te muz. 16.00 Nws. 16.02 Gevar. pl.
progr. 16.30 Lichte gr. muz. 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.05—18.00 P. d e.t..-,
17.02 Act. 17.05—18.00 Pop-Party.
DONDERDAG 29 DECEMBER 1966.
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herha
ling van gisteravond). 10.20 Sportover-
zicht. 11.35 Die Drehscheibe. 12.00
13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nieuws.
16.45 Voor de kinderen. 16.55 Tsjechi
sche speelfilm v. d. kinderen. 18.00
Nieuws. (Regionaal pr.: NDR: 18.05
Actualiteiten .18.16 Documentaire. 18.50
Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Dorfmu-
sik, tv-spel. 19.59 Progr.-overz. WDR:
18.05 Kookpr. 18.30 Hier und Heute.
19.10 TV-film. 19.40 TV-film). 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Rette sich,
wer kann oft Dummheit siegt überall,
tv-spel. 21.50 Amusementspr. 22.40 Jour
naal, weerber. en commentaar. 22.55
Filmreportage.
DUITSLAND II
18.05 Wintersportweerber. 18.10 Nws.
en weerber. 18.20 Die Drehscheibe.
18.55 Eines Kindes Welhnacht in Wales
tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nieuws en
thema van de dag. 20.00 Circusprogr.
21.30 Actuele kroniek. 22.45 Nieuws,
weerber. Aansluitend: wintersportweer
bericht. 23.00 Progr. over Pablo Ca
sals.
2»\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\\X\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\XXX\V\XXXXXXXXXXXXXX\XXXXXXXXXXXXXXXX\XX\XXXXXXXXXXXXXX\X\\\X\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\\
15. Tekko klauterde mompelend de trap op en opende
niets kwaads vermoedend de diertjes die toegang tot
het dek gaven. Hij stond echter nauwelijks op het dek
en snoof juist behaaglijk de frisse zeelucht op of er kwam
een reusachtige golf over, die hem ondersteboven wierp
en hem bijna van boord spoelde. Onmiddellijk krabbelde
onze vriend weer overeind en net toen hij zich rillend en
bevend stond af te schudden, teemde een stem achter
hem „Dat baden kun je beter in je eigen tijd doen, man
neke, ik zou nu de kok maar eens gaan helpen, als ik
jou was"! „Hé, wat" bibberde Tekko, „ik laat me zo
maar niet commanderen, wie bent U eigenlijk!" „Ik ben
Gluipjes!" zei de man met temerige stem, „eerste har-
.poenier van de Jacob Heemskerk en jij bent koksmaat
en duvelstoejager en nu aan je werk, vooruit, schiet op"!
„Ha, ha", lachte Tekko, „een mooie eerste harpoenier,
man, ik ben eerste harpoenier hier!" „Nu is het genoeg!"
schreeuwde Gluipjes. „Er is hier maar één eerste har
poenier en dat ben ik, begrepen!"
\x\xxx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxvxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxvxxxxxxxxx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxvvx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxv\wvxxxx\xxxxxxxxxxxxv