huwelijk beatrix meest bekeken tv-programma Ina Boudier-Bakker t Wel en iiöj> niet vervulde hartewensen op de tv Osse-Karin UIT DE KERKEN Scheepvaarlberichlen VANAVOND DOVER VIEUX Morgen ff PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS SUPERIEUR DOBRET TELEVISIE T.V. LANGENBERG j.na 2 DONDERDAG 29 DECEMBER 1966 8 juli tegen zes uur 's avonds er hijgend een boodschapper uit Ropsja en overhandigt de keize rin, die zich gelukkig juist alleen maar èn gezelschap van hetman Ra- soemofsky en Panin bevindt, twee brieven van Alexej Orlow. Ze zijn ge schreven met de stijve hand van een soldaat, maar bovendien naar het zich laat aanzien in staat van dron kenschap, op twee grauwe, wat vieze vellen papier. De eerste brief luidt: „Ons Moedertje, genadige Keizerin, ik weet niet wat ik nu moet beginnen want ik vrees de toorn van Uwe Ma jesteit, dat het U zal behagen iets vreselijks over ons te denken, en dat wij niet de oorzaak zijn van de dood van Uw booswicht, maar nu is ook de hem ter bediening gegeven lakei Maslow ziek geworden en hij is zelf nu zo ziek dat ik niet geloof dat hij de avond halen zal, en is al bijna be wusteloos, wat het commando hier al weet en God smeekt dat we zo gauw mogelijk van hem af mogen zijn, en die Maslow en de afgevaardigde offi cier kan Uwe Majesteit berichten in welke toestand hij nu is, als u aan mij twijfelt. Dit schrijft U Uw getrou we dienaarDe handtekening is eraf gescheurd. In deze eerste ver melding heeft de dronken Alexej Or low kennelijk gepoogd de waarheid te verdoezelen, maar toen is hij toch maar besloten haar te bekennen. De tweede brief luidt: „Moedertje, genadige Keizerin! Hoe moet ik uitleggen wat er is ge beurd? Je zult je trouwe dienaar niet willen geloven, maar als voor God zal ik de waarheid vertellen. Moedertje! Ik ben tot de dood bereid, maar ik weet niet hoe het ongeluk gebeurd is. We zijn verloren, als je geen genade voor ons hebt. Moedertje! Hij is niet meer van deze wereld. Maar niemand heeft dat gedacht, en hoe konden wij op de gedachte komen, onze handen tegen de Keizer te verheffen? Maar Keizerin, het onheil is geschied! Hij kreeg aan tafel ruzie met Vorst Fe- dor: we konden ze niet meer uit el kaar krijgen en toen was hij niet meer! We herinneren ons zelf niet wat we gedaan hebben, maar wij al len tot de laatste toe zijn schuldig en hebben de dood verdiend. Heb genade met ons en zij het slechts om mijn broeders wille! Ik heb mijn bekente nis afgelegd en er is niets te onder zoeken. Vergeef of beveel er snel een eind aan te maken! Ik kan het licht niet zien: we hebben je vertoornd en onze ziel eeuwig in het verderf ge stort." Aan de echtheid van deze twee brieven valt niet te twijfelen. Alleen een Dostojewski zou in staat geweest zijn met zo weinig pennestreken de zielsverbijstering van een dronken booswicht, deze oerrussische menge ling van dierlijke ruwheid en meta fysische angst, deze elementaire uit barsting van een gepijnigd zondig ge moed uit te beelden. De brieven zijn onmiskenbaar echt, en Alexej Orlows vrees voor de toorn van de keizerin is echt dus heeft zij niet op de moord op Peter aangestuurd, zelfs niet door een zinspeling. Voor iedere wereldlij ke rechtbank zouden deze twee vieze, grijze velletjes een onwraakbaar van schuld zuiverend document zijn. Meer dan dertig jaar later, na haar dood, zal haar zoon Paul die twee brieven tussen haar papieren vinden en uit roepen: „Goddank, eindelijk is mijn laatste twijfel weggenomen: mijn moeder was niet de moordenares van mijn vader!" Ze heeft niet op Peters dood aange stuurd maar ze heeft hem gewild, moet hem gezien haar situatie wel gewild hebben. De dood, de natuur lijke dood, de „beste van alle oplos singen" maar de moord? Al heeft ze dan ook met geen woord, met geen blik een dienstvaardige arm gezocht voor de uitvoering van haar verbor gen verlangens heeft ze toch niet misschien de voorzienigheid een beet je in de kaart gespeeld, hem de gele genheid gegeven om zijn ondoorgron delijke plannen ten uitvoer te bren gen? Ze heeft Peter gescheiden van zijn geliefde, van de enige hem op recht genegen mens. Dat is één. Het tweede is echter het feit dat Peter meer dan acht dagen lang in Ropsja gelaten is, hoewel er op 29 juni, dus nog tijdens de revolutie, al een koe rier naar de Schluesselburg was ge stuurd om de vertrekken voor de ge wezen keizer in orde te laten bren gen. Op 30 juni was er expres een tweede koerier achter die eerste aan gestuurd om maatregelen te treffen inzake het meubilair van die vertrek ken, en op 1 juli waren er inderdaad enkele meubelstukken voor Peter aan de Schluesselburg afgeleverd. Maar f daarna vergingen er zes dagen waar- in er niets, maar dan ook helemaal niets was gedaan in deze kwestie. In geen enkel archief is daarover een t regeltje te vinden, dat na de eerste juli gedateerd is. Het is geen logisch bewijs: in die zes dagen werd Catha- rina door conferenties, recepties en feestelijkheden zo onafgebroken In be- j slag genomen, dat het heel wel denk- baar lijkt dat ze in de drukte van al 2 De rei>ortage van het huweltyk van prinses Beatrix is in 1966 het meest be keken tv-programma geweest. De kijk dichtheid bedroeg 94 procent, ofwel 6,8 miljoen kjjkers (1 procent is 70.000 kij kers). In 1965 haalde het meest beke ken tv-programma eveneens het per centage van 94. Het gold de show van Toon Hermans. Het totale kijkersaan tal was toen echter lager, want in 1965 stond een kijkdichtheid van 1 procent nog voor 60.000 kijkers. De top-20-lijst 1966 ziet er als volgt uit (het eerste cijfer vermeldt het per centage kijkers, het tweede het waar deringscijfer) 1. Reportage huwelijk prinses Beatrix NTS 94 - 81, 2. Reportage Liver poolAjax NTS 90 - 83, 3. Een avondje met Wim Sonneveld KRO 78 - 82, 4. Melissa (laatste deel) AVRO 78 - 78, 5. Dorus VARA 77 - 73, 6. Holiday on Ice KRO 76 - 78, 7. Voor de vuist weg AVRO 76 - 73, lenoodzakelijke verordeningen ma-, g W1„ en wu,eke AyRQ 76 n nifesten, oekazen enz. de kwestie van t 9 Mo;rt,00,or wó Peters internering naar een later, internering naar een rustiger tijdstip verschoven heeft. Dat is mogelijk, al had men in die eerste dagen zo'n buitengewone haast met die zaak. Het is evenwel zeker, dat de „ondoorgrondelijke voorzienig- heid" in het afgelegen Ropsja een be- g tere gelegenheid had om toe te slaan dan in de goed bewaakte vesting Schluesselburg. Manchester UnitedBenfica NTS 76 - 80; 10. Europese schaatskampioen schappen NTS 75 - 84, 11. Journaal SCHEVENINGEN De Zilveren Os- Bsekar voor tienermuziek is door een 24- Hoe het ook zij: ook al was Catha-koppige jury onder leiding van chef rina tot op het ogenblik dat ze dc ver- Van Nierop toegekend aan Karin Kent. schrikkelijke brief van Alexej Orlow 2 Het oordeel van de jury werd gister- kreeg, volkomen argeloos en onschul- avond op het Grand Gala du Teenager dig op dit ogenblik maakt ze zich- in het „Beatmekka van Europa", het zelf medeplichtig door de moord te Casino in Schevingen, meegedeeld. De verheimelijken, te ontkennen en onge- overige „gewone" ossekarren werden toegekend aan de beatgroepen The Mo tions uit Den Haag, The Outsiders uit Amsterdam en The Golden Earrings uit wroken te laten. Had ze anders kund De moordenaar is de van haar minnaar dat broer alleen zou al genoeg zijn om haar als vrouw in 0 de noodlottigste zielsverwarring te verstrikken. Aan die moordenaar en zijn broers heeft ze voor het grootste Z deel haar kroon te danken dat al- leen al zou haar de grootste menselij- ke moeilijkheden baren. Maar boven- dien, afgezien van al dit privé-per- soonlijke zijn de Orlows de populair- ste vertegenwoordigers van de vol- J trokken revolte, de hele propaganda voor de nieuwe regering is onafschei- delijk verbonden met de naam van de Orlows. Alexej Orlow aan te klagen en te straffen zou betekenen: twijfel wekken aan de glorie van de revolu- tiehelden, twijfel aan de revolutie en aan Catharina zelf; zou betekenen: 2 Den Haag. (11 mei) NTS 75 - 73; 12. Eurovisie Songfestival NTS 74 - 66, 13. Dorus VARA 74 - 74, 14. Actie Tibet NTS 73 - 75; 15. Finale Europa Cup NTS 73 - 76, 16. Snip en Snap Revue AVRO 73 - 78, 17. Wie van de drie (quiz) AVRO 73 - 74, 18. Wereldkam pioenschappen schaatsen NTS 72 - 83, 19. Journaal (29 jan.) NTS 72 - 75, 20. Journaal (2e febr.) NTS 72 - 74. O ROME. Inbrekers hebben dins dagavond uit de villa van Claudia Cardi- nale b(j Rome talloze gouden en zilveren bekers en andere trofeeën gestolen, die deze filmster met haar films had ge wonnen. DEN HAAG Op 91-jarige leeftijd is, naar thans eerst bekend werd, op Tweede Kerstdag in Utrecht de beken de letterkundige mevr. Ina Boudier- Bakker overleden. De mededeling van het overlijden had men eerst na de be grafenis willen doen. De romanschrijfster werd op 15 april 1875 in Amsterdam geboren. Met Ina Boudier-Bakker is een van de laatste auteurs heengegaan van het burgerlijk patriciaat. In vele romans beschreef zij de zorgen en de noden van het familieleven van de gegoede middenstand in het Amsterdam rond de eeuwwisseling. Haar realisme komt tot ontplooiing in „Kinderen" van 1905, „Het Spiegel tje" van 1917, en in haar meesterwerk „Armoede", dat in 1909 verscheen. Ook haar kleine roman „De straat" (1924), aantastbare aanzien, met de popula- riteit, met de glorificatie der Orlows. (Wordt vervolgd) Z 3389. „Ik weet, dat jullie mij voor 'n heel knappe ke rel verslijten, omdat ik nu eenmaal een professor ben, maar dan moet ik jullie ditmaal teleurstellen, want ik snap nog steeds niet, wat de brave meneer Drago van plan was hier te creëren! De snuiter moet niet goed snik geweest zijn! Een geniale gek, die zichzelf en de planeten wilde bewijzen, hoe machtig hij was. Hij, de dwerg met het reuzenhoofd, het Superbreid!" Professor Dubois zuchtte spijtig, terwijl hij vanuit de langzaam neerdalende koepel de door mist omhulde vesting over zag. „Wat had ik hier graag nog enkele dagen rondge neusd,, teneinde Drago's geheimen te doorgronden. Zijn ontdekkingen op het gebied van de cellen-leer hebben ongetwijfeld universele betekenis. Maar je hebt gelijk, Arend. De tijd dringt en wij moeten weer eens terugke ren naar de Aarde. Toch zal ik zo vrij zijn enkele disser taties en rapporten over 's Meesters experimenten mee te nemen. Ter nadere bestudering, zoals dat heet". „We komen heus nog wel eens terug", voorspelde Arend. „Maar laten we nu eerst proberen de Staalhelmen aan hun verstand te brengen, dat zij met Prins Lonigar meegaan naar Lonar". 19. Rechter Tie legt aan de hand van de tekening de situatie in het landhuis uit. „Naast ons liggen de ver trekken van de oude landheer, daarachter de keuken en een paar bediendenkamers. Een achteruitgang is niet aanwezig." „De poort is dus de enige in- en uitgang", merkt Tsjiao Tai droogjes op. „We zitten hier best op geborgen!" Rechter Tie wijst weer op de tekening. „Hier vlak tegenover ons, links van de binnenplaats, staat het huis waar de tweede zoon Yie met zijn vrouw woont. Pao en zijn vrouw wonen in het grotere huis daarnaast, tegenover de vertrekken van de landheer dus. Achter Pao's huis staat een voorraadschuur." Tsjiao Tai knikt. Als de dag van gisteren herinner ik me nog hoe aangenaam verrast ik was, een onafzienbare golf van wanorde, jj toen ik enige jaren geleden Thom de onzekerheid, verwarring oproepen.Klerk, de onlangs overleden fagottist Mogen de Orlows staan en vallen met g van hrt Concertgebooworkest, op de tv Catharina, zo staat en valt op dit ogenblik, acht dagen na de staatsom- ~n Jazznummer (ik geloof .Honeysuckle wenteling ook Catharina met het on- g Rose" van Fats Waller) hoorde spelen J_ en Ik later steeds meer „klassieke" mu sici hoorde beweren, dat er geen kwa liteitsverschil bestaat tussen ernstige en lichte muziek, omdat er alleen maar goede en slechte muziek is, in beide genres en daartussen in. De tv-ultzen- dlng van het Hartewensfestival in Haar lem (waarom kan zoiets alleen In Haar lem?) en de enthousiaste reacties van de Jeugdige toehoorders op de sterk uit eenlopende nummert» hebben de juist heid van deze stelling gisteravond alleen maar bewezen. Er is sedert die onver wachte jazz-solo van Thom de Klerk niet alleen een soort vreedzame coëxis tentie van ernstige en lichte muziek gegroeid, maar ook een integratie. Symbolisch in dit opzicht was in Haar lem de wereldpremière van „Con- fluxus", 'n werk voor jazz-band en sym fonie-orkest van Theo Loevendie, de uiterst deskundige en inventieve nieu we leider van Boy's Big Band. Deze „samenbloei" werd een tuin vol exoti sche klankkleur, die vooral aanvanke lijk alleen maar grappig leek, doch in wezen de karakteristieke elementen van beide „partijen" (het N.Ph.O. en B's B.B.) zowel afzonderlijk als gezamenlijk geheel deed uitkomen. Het jeugdige pu bliek luisterde dan ook met open mond naar de boeiende dialogen van Neder lands super-saxofonist Piet Noordijk met de verschillenden instrumentengroepen. Een andere verheugende samenbloei was die van het N.Ph.O. met Liesbeth List, vooral in „Pour te plaire", een magni fieke tekst op barokmuziek. Interessant was ook het contrast tussen Martha Ar- gerichs knappe vertolkiiig van een ge deelte uit Bartoks derde pianoconcert en het zoveelste Ray Charles-achtlge nummer door een beatgroep, ditmaal Cuby and the Blizzards (die echter wel over een virtuoze gitaar-solist blijkt te veschikken). Niet alleen op muziekgebied kwamen gisteravond op de tv enige criteria op losse schroeven te staan. In de NCRV- rubriek „Kunstzinnigheden" werden namelijk de mate en de vorm waarin het literaire tijdschrift „Criterium" destijds aan „engagement" deed, ter discussie gesteld. De presentatoren, Hella Haasse en Ed Hoornik, leverden niet alleen kritiek op eikaars menin gen, maar ook op die welke door „Cri- terium"-dichters en een enkele heden daagse poëet werden geuit. De vraag of er in de dichtkunst van toen meer angst en verweer zat dan in die van nu, leidde tot vergelijkingen tussen de „Criterium"-auteurs en de schrijvers rond „Barbarber". Hoornik zei, de poëzie van mensen als Voeten en Schippers alleen maar als een speelse vlucht uit de werkelijkheid te beschou wen, doch Hella Haasse meende dat deze dichters misschien beter dan de „Criterium"-dichters beseffen hoe ge compliceerd de werkelijkheid is, waar in zij moeten leven, zodat speelsheid ook een vorm van verzet kan zijn. Jan Bernlef die waarschuwde voor de huisbakkenheid in het werk van beide generaties meende dat de „Barbarder"-dichters „peuteren aan de grens van poëzie en werkelijkheid" en niet meer, zoals de „Criterium"- dlchters destijds, een kloof tussen tra ditie en werkelijkheid hebben te over bruggen. Ik miste in Hoornik's plei- „Die schuur moet dan pal tegen de rotswand zijn ge bouwd." „Dat moet wel", zegt de rechter. „Achter op de plaats staat het hoofdgebouw, beneden de grote hal, en daarboven nog een verdieping, omgeven door een balkon." Tsjiao Tai bekijkt de tekening nog eens goed. „Het is een echte vesting, edelachtbare! De achterkant van het complex is vlak tegen de steile rotswand ge bouwd en de andere drie kanten worden beschermd door de hoge buitenmuur. Langs de bovenrand van de muur loopt een trans voor boogschutters en..." Rechter Tie heft zijn hand op. „Sht! er wordt geklopt!" dooi voor meer „morele bezorgdheid" de erkenning van dit soort engage ment in de hedendaagse poëzie (bij voorbeeld in die van Vinkenoog). Ook wees men er niet op, dat bij de dichters van „Criterium" (1940-1942) het bezig-zijn met de eigen persoonlijkheid meer versmolten was met angst en ver zet jegens direct oorlogsgevaar in de onmiddellijke omgeving, terwijl veel jonge dichters van deze tijd de onder gang die Willink en Aafjes toen vrees den reeds als een in wezen absurd his torisch feit lijken te hebben erkend, dat eigenlijk niet meer mag worden herhaald. Hun „geëngageerde" protes ten tegen „Viëtnam" lijken dan ook eerder uit offensieve hunkering naar vrede en liefde tussen de volkeren (ge baseerd op een soort gezond wereldge weten) voort te komen dan uit defensie ve angst voor het eigen hachje. Temeer omdat met name door het existentialisme van na de tweede we reldoorlog alle met traditionele zekerhe den volgestopte huisbakkenheid in de eigen persoonlijkheidsbeleving van de dichter is weggevaagd en daardoor ook in hem de mens zichzelf een raadsel Is geworden, even groot als dat van de wereld om hem heen. Hij ziet deze raadsels niet als contrasten (zoals Ge rard den Brabander in zijn prachtige gedicht „Zomer 1936" schone traditie te genover dreigende werkelijkheid zag), maar wil ze als het ware in nauwe samenhang tot een oplossing brengen, opdat tussen de kruimels op de rok- zoom van het universum (zoals Lucebert de mensen noemt)- een minstens even goede harmonie begint te ontstaan als de Conflux us" van jazz- en klassieke muziek op het Hartewens !)-festival. J. v.d. K. ADVFMTENTIE werd algemeen gewaardeerd. Grote opgang maakte „De klop op de deur" uit 1930, waarin mevrouw Bou- dier het leven van drie Amsterdamse generaties tekende. Zij heeft ook enke le toneelstukken en poëzie op haar naam staan. De teraardebestelling zal vrijdag a.s. in alle stilte plaats hebben. Waar dit zal geschieden, is niet meegedeeld. ADVERTENTIE 'vU4/* 7 tman, uw slijter-wijnhandelaar Kleine vaart. Anne Christina 28 230 otn Kreta naar Beiroet; Breehorn 28 300 n Dakar naar Marokko; Calchas 28 30 zo Kp St.-Vin cent n. Tanger; Margaretha Smits 27 te Runcorn; Martinistad pass. 27 Smalls n. Birkenhead; Philetas, 28 80 o Gibral tar n. Algiers; Rynborg 28 v. Skoghall n. onbekend. Grote vaart. Aagtekerk, 27 te Port Swettenham; Alkmaar 27 te Rotterdam; Alnitak 27 40 wzw n. Marseille; Aristoteles 26 500 zw Azoren n. Curagao; Bengalen 27 50 zo Kp. Leeuwin n. Aden; Ceres 28 te Bremen; Cinulia 27 370 o Guadeloupe n. Rotterdam; Deneb 28 v. Harlingen n. Valencia; Dinteldijk 27 730 zo Acapulco n. Balboa; Dorestad 27 v. Curagao n. Thameshaven; Gaasterkerk 27 v. Bre men n. Hamburg; Goeree verm. 4/1 v. Skikda n. onbekend; Gooiland 27 te Sal vador; Kara 27 120 o Algiers n. Singa pore; Kermia 27 rede Nhatrang; Ko- ningswaard 27 210 n Maracaibo n. New York; Krebsia 27 v Gothenburg n. Rot terdam; Ladon 28 te Amsterdam; Lang- koeas 28 te Sandakan; Mainlloyd 27 v. Barcelona n. Antwerpen; Musilloyd 1/1 te Malta verw.; Oostkerk 28 te Port Said; Palamedes 27 270 zo Flores n. Barbados; Parthenon 27 200 n Azoren n. Curagao; Randfontein 27 400 o St.- Helena n. Kaapstad; Rondo pass. 27 Gi braltar n. Marseille; Schouwen 27 500 wnw Kaapstad n. U.S.A.; Seinelloyd 29 te Noumea; Sepia 27 270 w Sabang n. Port Dickson; Sloterkerk 28 te Port Eli zabeth; Spaarnekerk 27 600 Minicoi n. Singapore; Straat Freetown 28 te Wal visbaai; Utrecht 28 v Alexandrië n. on bekend; Vitrea pass. 27 Comores n. Dur ban; Zaankerk 27 60 zzw Finisterre n. Antwerpen. Ned. Herv. kerk: Beroepen: te Spijkenisse (vac. M. G. L. de Boer): J. Hoekert te Woldendorp (Gr.); te St. Maartensdijk (toez.): J. Catsburg te Opheusden. Aangenomen: het beroep door de Ge nerale Synode als geestelijk verzorger bij de Rekkense inrichtingen te Rekken: B. J. Naessens te Antwerpen. Bedankt: voor Ridderkerk (vac. J. C. Koolschijn); K. M. de Bruijn te Hui zen; voor Geldermalsen: J. van 't Kruis te Baardwijk en Drunen. Geref. Kerken: Aangenomen: naar Lopik: H. Pool te Gouda. Bedankt: voor Muiden-Muiderberg: J. de Waard te Oostvoorne; voor Ant werpen: B. ter Haar te Rotterdam. Geref. kerken (vr\jgem.): Beroepen: te Hilversum: D. Deddens te Leeuwarden; te Ommen: R: Timmer man te Bunschoten-Spakenburg; te Alk maar Broek op Langendijk: D. Nleu- wenhuis te IJmuiden. Bedankt voor Daarlerveen: C. Bijl te Sappemeer. HILVERSUM I. 18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: pro gramma v.twintigers. 19.00 Nws, en weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klas siek pianotrio (gr). 19.45 Op de man af, pr. 19.50 Stereo: Licht gev. platen- progr. 20.10 De familie Leenhouts, hoor spel. 20.35 The Kingdom, modern ora torium. uitgevoerd door Utrechts sym fonie-orkest: koor en solisten. 22.15 Avondoverdenking. 22.80 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert semi-klassieke muz. 23.15 Het Water, hoorspel. 23.45 Lichte gr. muz. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.20 Uitzen ding v.h. GPV .18.30 Lichte orkestmu ziek en zangsoliste. 18.55 Voor de kin deren. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Si- tar: radiotijdschrift voor gitaristen. IKOR: 19.30 Van huis uit, gesprek. 19.45 Grammofoonmuz. 19.55 Kerk ver af en dichtbij. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Salzburger Festspiele 1966: Boris Godoenoff, opera (opn). In de pauze: 21.05-21.35 Land der muzen: kunstkro niek. 22.40 Nieuws. 22.50 Actualiteiten. 23.00 Salzburger Festspiele 1966: Boris Godoenoff, opera (vervolg). 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 19.00 Nws. in 't kort. 19.01 Pipo de Clown. 19.05 De Verrekijker: interna tionaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Mensen In de sport: documentair-informatief pr. 20.00 Jour naal. KRO: 20.20 De fam. Schimek, komisch tv-spel (Bavaria-produktie). 22.10 Brandpunt. NTS: 22.20 Journaal KRO: 22.25-22.45 Brandpunt (verv.). NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nws. in 't kort. AVRO: 20.01 Run, Buddy, run, tv-film. 20.25 Wij willen wel es weten: jonge mensen stellen vragen over zaken die zij be langrijk vinden. TROS: 21.05 Mijn oom van Mars. tv-film. 21.31 Reacties op Uw tekeningen en schilderijen. 21.36 Jack Chandu: handschriftkunde. 21.14 Laurel en Hardy, film. 21.46 Zeg niet dat ik gelukkig ben, liedjespr. 22.03 On ze beste wensen. NTS: 22.05-22.10 Jour naal. HILVERSUM i KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte gr. muz. en pr. (7.307.32 Nws.). 7.55 Overweg. 8.00 Nws. 810 Lichte gr muz 830 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.35 Wa- terst. 9.40 Stereo: Aubade: mod. ork. werken (gr). 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht lunchconcert (gr.). 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 PI. nws. 1300 Zinge- ning: liedjesprogr 14.00 Muz. kent geen grenzen (opn.). 14.40 The Edin burgh Glee Club, zang (opn.). 15.00 Pizzicato: gevar. muz. progr. 17.00 Co da: licht muz. progr. voor tieners en twens. HILVERSUM 11 VARA: 7.00 Nws. en acht. gymnast. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. (7.30—7.35 Van de voorp.). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lich te gr. muz. 9.00 Stereo: Symf.-orkest van Boston en sol.: mod. muz. 10.00 Lichte gr. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO: 11.30 Fragm. uit opera's van Verdi (gr.). 12.00 Lichte ork. muz. en zangsol. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Overh. voorl.: Voor de landb. 12.40 Sportpar. 13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30 Stereo: Scala: Celliduo: oude, klass. en mod. muz. 13.55 Inl. tot muz. begrip, muz. lez. 14.15 Bij de tijd en bij de thee: gevar. pr. VPRO: 15.30 Thuis, pro gramma voor thuiszett. 16.00 Nws. 16.02 Klass. en mod. ork. werk. (opn.). 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Stereo: Muz. aanw. 17.45 Act. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vrol. pl. progr. 10.00 Nws. 10.02 Arb. vit. gr. (11.00 Nws.). VPRO: 1200 Nws 12.02 Buitenl. persoverz. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Buitenl. pers overz. 13.05 Gevar. pl. progr. 14.00 Nws. 14.02 Buitenl. persdverz. 14.05 De Top Tien. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Lich te muz. 16.00 Nws. 16.02 Gevar. pl. progr. 16.30 Lichte gr. muz. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05—18.00 P. d e.t..-, 17.02 Act. 17.05—18.00 Pop-Party. DONDERDAG 29 DECEMBER 1966. DUITSLAND I. 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herha ling van gisteravond). 10.20 Sportover- zicht. 11.35 Die Drehscheibe. 12.00 13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nieuws. 16.45 Voor de kinderen. 16.55 Tsjechi sche speelfilm v. d. kinderen. 18.00 Nieuws. (Regionaal pr.: NDR: 18.05 Actualiteiten .18.16 Documentaire. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Dorfmu- sik, tv-spel. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Kookpr. 18.30 Hier und Heute. 19.10 TV-film. 19.40 TV-film). 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Rette sich, wer kann oft Dummheit siegt überall, tv-spel. 21.50 Amusementspr. 22.40 Jour naal, weerber. en commentaar. 22.55 Filmreportage. DUITSLAND II 18.05 Wintersportweerber. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Eines Kindes Welhnacht in Wales tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nieuws en thema van de dag. 20.00 Circusprogr. 21.30 Actuele kroniek. 22.45 Nieuws, weerber. Aansluitend: wintersportweer bericht. 23.00 Progr. over Pablo Ca sals. 2»\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\\X\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\XXX\V\XXXXXXXXXXXXXX\XXXXXXXXXXXXXXXX\XX\XXXXXXXXXXXXXX\X\\\X\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\\ 15. Tekko klauterde mompelend de trap op en opende niets kwaads vermoedend de diertjes die toegang tot het dek gaven. Hij stond echter nauwelijks op het dek en snoof juist behaaglijk de frisse zeelucht op of er kwam een reusachtige golf over, die hem ondersteboven wierp en hem bijna van boord spoelde. Onmiddellijk krabbelde onze vriend weer overeind en net toen hij zich rillend en bevend stond af te schudden, teemde een stem achter hem „Dat baden kun je beter in je eigen tijd doen, man neke, ik zou nu de kok maar eens gaan helpen, als ik jou was"! „Hé, wat" bibberde Tekko, „ik laat me zo maar niet commanderen, wie bent U eigenlijk!" „Ik ben Gluipjes!" zei de man met temerige stem, „eerste har- .poenier van de Jacob Heemskerk en jij bent koksmaat en duvelstoejager en nu aan je werk, vooruit, schiet op"! „Ha, ha", lachte Tekko, „een mooie eerste harpoenier, man, ik ben eerste harpoenier hier!" „Nu is het genoeg!" schreeuwde Gluipjes. „Er is hier maar één eerste har poenier en dat ben ik, begrepen!" \x\xxx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxvxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxvxxxxxxxxx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxvvx\xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxv\wvxxxx\xxxxxxxxxxxxv

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 2