Oude hooiberg in
Ederveen verborg
een miljoen
KERKDIENSTEN
Wed. Hardeman
wie zou 't toch
van
zijn
RAIFFEISENBANK
VEENENDAAL
1 I JkP®
Ds. J. van de Haar over
de vrouw in het ambt
P
E
L
CHEVROLET
geld moet rollen,
jawel... maar...
avrfcfks
draqe
VAN WOUT BLAUWKOUS
Jeugd genoot
van „Heidi"
V.A.B.
KIRPESTEIN
Kop-staart lTotsing
op Pr. Bernliardlaan
Tweeduizend
sigaretten gestolen
Tweede lustrum
NATO-taptoe
spaarbank en alle bankzaken
Kt
?noemiiig
Keacties
Zitplaatsen
gemeen te-eigendom
ij keent ra
(Stilten kwestie
\g niet
aes binnen
Programma klaar
Nieuwe
wijkgemeente
2 miljoen
Zingend liet
nieuwe jaar in
VRIJDAG 30 DECEMBER 1966
Aan demonstraties zijn we hier nog
niet toe.
Hiermee heb ik niet het moderne de-
monstreerwerk op het oog. Daar zijn
we nog helemaal niet aan toe. Op
geen stukken na.
Ik zie me al zitten. Op de drie hard
stenen treetjes voor het aftandse ge
meentehokje, midden in de Hoofd
straat. Met een stuk karton voor het
vest. Waarop een spreuk: „Aan
gjondspeculanten in de Dragonder
gaat de woningzoekende ten onder".
Of: „Geef mijn portie flats maar aan
fikkie". Of nog wat anders.
U ziet het, ik zou er voor de zondag
nog kunnen gaan zitten. Aan opruien
de leuzen geen gebrek. Maar ik doe
het toch maar niet. Gewoon omdat
we nog niet rijp zijn voor zulke
vertoningen. Ik zou het m'n kleinkin
deren niet willen aandoen, dat er la
ter gezegd zou worden „O, dat is er
eentje van... ach, je weet wel, z'n opa
heeft een keer tussen kerstmis en
nieuwjaar op de stoep van dat ouwe
gemeentehuisie gezeten met 'n plaat
om z'n nek
Nee, beste mensen, aan .demonstreren
moet je je hier voorlopig niet wagen.
Verder dan de gebruikelijke herrie op
lampegietersavond zijn we nog niet.
En dat is dan nog maar het opge
schoten geslacht. Als we de volgende
morgen op de nieuwsberichten ge
weest zijn is het al vergeven en ver
geten.
Weet u wat het is? We willen hier niet
eens. Al worden we uitgenodigd voor
een demonstratie die ons op het lijf
gesneden is. Door de burgemeester
persoonlijk, op de voorkant van dit
blad. Een uitnodiging in zwarte drop-
letters, waar je niet in een wijde
boog omheen kon lezen.
Ondanks dat is de demonstratie van
eenheid, die onder de naam „Volks
kerstzang" ieder jaar minder volk in
beweging brengt een vergeeft u
mij het woord flop geworden. On
danks de sprekende en zingende mag
neten, die men naar het podium had
weten te voeren.
Het „vollek" liet De Haas met z'n
schoongeschrobde garage zitten. Het
„vollek" zat elders.
Natuurlijk het „vollek" had gegronde
redenen van verhindering. Het kon
beslist niet massaal present zijn.
Wilt u een paar redenen?
Ze waren de hele week nog niet aan
het optuigen van de kerstboom toege
komen. En de jongens maar jenge
len en zeuren. Dat word je zat niet
waar?
Er moesten enige doodvonnissen onder
het gedierte worden geveld. Dat mag
niet te vroeg en ook weer niet te laat
gebeuren. De bout moet een dag en
een nacht afsterven. En dan nog een
poosje ingezouten blijven staan, be
grijpt u. En op zaterdag was het
brajen geblazen, want dat doet een
fatsoenlijk mens niet op zondag.
Hoogstens een beetje na laten sudde
ren, maar daar moet het dan ook bij
blijven.
We waren allemaal te druk met het
klaarmaken van de inventaris van de
Inwendige mens.
Maar er was nog een andere reden
voor de massale afwezigheid: we
moesten te veel van onze eigen hoop
jes afsloffen. Er is hier zo langza
merhand geen genootschap of gezel
schap meer of het meent er ook iets
aan te moeten doen.
Ik heb geprobeerd het aantal diensten
en samenkomsten bij te houden. Tot
in de veertig ben ik gekomen en toen
ben ik de tel kwijtgeraakt.
Organisten sleepten zich op één avond
van instrument tot instrument. Medi-
tatoren konden na de zesentwintig
ste het woord „pap" er niet meer uit
krijgen. Dirigenten hebben zich de
ledematen zo uit het fatsoen ge
zwaaid, dat ze op de feestdagen
geen kippepootje meer naar de mond
konden krijgen.
Er kan ons beslist niet verweten wor
den, dat het ons allemaal koud laat.
En als dan die avond bij De Haas er
bij inschiet, nou ja, wie kan ons dat
dan kwalijk nemen.
„Over de centen hoeft dat comité hele
maal niet in te zitten" zei me iemand
„Als ze bij mij komen met een lijst
geef ik een tientje."
Zo zijn we dan ook weer. We zullen
niet gauw een bus of een lijst afwim
pelen. 't Mag best een paar centen
kosten, als we maar niet met z'n al
len in een grote stenen garage hoe
ven.
We moeten volgend jaar maar weer
helemaal terugtrekken op eigen stel
lingen. Een kerstlied klinkt toch al
tijd nog het beste in je eigen, ver
trouwde omgeving. Natuurlijk, met
alle respect voor de mensen van het
comité.
Wout Blauwkous.
EDERVEEN In de hooiberg achter de boerderij van
de weduwe A. Hardeman-Stoniphorst (83) aan de Schei
voor in Ederveen hebben rietdekkers honderden bankbil
jetten gevonden, die een waarde vertegenwoordigen van
meer dan een miljoen gulden. Het geld, dat uit Nederland,
Duitsland en Oostenrijk afkomstig is, stamt uit de laatste
jaren van de Tweede Wereldoorlog en heeft volgens op
gave van de AMRO-bank nog maar betrekkelijk weinig
waarde. De schat werd ontdekt toen rietdekkers bezig
waren de hooiberg van een nieuwe kap te voorzien. Zowel
voor de weduwe als voor de omwonenden is het nog een
raadsel, hoe de bankbiljetten daar terecht gekomen zijn.
Men vermoedt dat het geld van een of meer onderduikers
afkomstig moet zijn. De weduwe Hardeman is daar ech
ter bepaald niet van overtuigd, want zij heeft tijdens de
bezettingsjaren slechts aan een uit Amsterdam afkomsti
ge Nederlandse verzetsman gastvrijheid verleend. „Van
hem kan het geld niet zijn", zo vertelde zij. „Hij zou het
ongetwijfeld later weer hebben opgehaald
VEENENDAAL De „grote zaal"
van het Jeugdgebouw „De Instuif" aan
de J. G. Sandbrinkstraat was donder
dag tweemaal geheel gevuld met kin
deren, die een voorstelling van de film
„Heidi" wilden bijwonen. Om alle kin
deren te kunnen bergen had men het
meubilair uit de zaal verwijderd, zodat
iedereen een plaatsje op de grond kon
vinden. Dat dit nodig was blijkt daaruit,
dat er alleen al bij de ochtendvoorstel
ling zo'n 150 kinderen aanwezig waren,
's Middags waren het er nog meer.
De toeschouwertjes hebben genoten
van de belevenissen van Heidi en Pe
ter, het vriendenpaar, dat reeds zoveel
lief en leed gedeeld heeft. De film was
opgenomen in fraaie kleuren en in het
„originele" decor, het Zwitserse berg
land, waarvan fraaie natuuropnamen
getoond werden.
Dinsdag 3 januari verzorgt „de In
stuif" weer een kerstvakantieprogram
ma, maar dan in het Verenigingsge
bouw aan de Eikenlaan. Voor de kinde
ren zullen dan de beroemde clowns „De
Kamé's" optreden. Deze voorstelling
begint om 14.30 uur. In verband met de
grote belangstelling, die de Instuiflei-
ding verwacht, wordt de kinderen ver
zocht vroegtijdig aanwezig te zijn, om
teleurstelling te voorkomen.
VEENENDAAL
CITY-MOTOR8 - EDE
VEENENDAAL
Zaterdag 31 dec. 1966.
Ned. Herv. Kerk:
Oude kerk 19.30 u. ds. Vroegindewey.
Julianakerk 19.30 u. ds. v. Assenbergh.
Vredeskerk 19.30 u. ds. Wisgerhof.
Sionskerk 19.30 u. ds. Jongerden.
Herv. gemeente „Sola Fide":
19.30 u. ds. Vijzelaar.
Geref. Kerk:
Oude kerk 19.30 u. ds. Van Enk.
Petrakerk 19.30 u. ds. Overduin.
Geref. kerk (OCB).
19.30 u. ds. Pool.
Chr. Geref. kerk:
Bethelkerk 19.30 u. ds. Langbroek.
Pniëlkerk 19.30 u. ds. Keuning.
Geref. gemeenten (Ned.):
19.30 u. ds. Mallan.
Geref. Gemeente (syn.):
19.30 u. leesdienst.
Ned. Prot. Bond:
19.30 u. ds. Boele van Utrecht.
R.K. Kerk.
Salvatorkerk geen opgave.
Willibrorduskerk geen opgave.
Leger des Heils:
Geen opgave.
Zondag I januari 1967:
Ned. Herv. Kerk.
Oude kerk 10.30 u. ds. Graafland; 17.00
a. ds. v. d. Peut, Renswoude.
Julianakerk: 9.30 u. ds. Wisgerhof;
17.00 u. ds. Jongerden.
Vredeskerk 9.00 u. en 10.30 u. ds.
Vroegindewey; 17.00 u. ds. Langerak.
Sionskerk 9.30 u. ds. Jongerden; 17.00
u. ds. Wisgerhof.
Bejaardencentrum 9.30 u. ds. Lange
rak.
Veeneind 15.00 u. dhr. v. Beusekom.
Dijkstraat 14.45 u. dhr. Meijer.
Herv. Gem. „Sola Fide":
10.00 u. ds. Vijzelaar en 17.30 u. ds.
Kooreman van Rhenen.
Geref. Kerk:
Oude kerk 9.30 u. ds. Overduin en
17.00 u. ds. IJtsma.
Petrakerk 9.30 u. ds. IJtsma en 17.00
u. ds. Overduin.
Geref. Kerk (OCB).
9.30 u. en 17.00 u. ds. Pool.
Chr. Geref. Kerk.
Bethelkerk 9.30 u. en 17.00 u. ds.
Langbroek.
Pniëlkerk 9.30 u. en 17.00 u. ds. Keu
ning.
Geref. Gem. (Ned.):
9.30 u. en 18.30 u. ds. Mallan.
Geref. Gem. (syn.):
9.30 en 17.00 u. leesdienst.
Ned. Prot. Bond.
Geen dienst.
R.K. Kerk.
Salvatorkerk 8.00 en 10.00 u. H. Mis
en 17.00 u. Lof.
Willibrorduskerk 9.00 en 11.00 uur H.
Mis en 17.00 uur Lof.
Leger des Heils:
10.00 u. Heiligingssamenkomst en
17.00 u. verlossingssamenkomst.
Jehova's Getuigen (NVV - gebouw)
14.30 u. openbare vergadering en
15.30 u. bijbelbespreking Wachttoren.
RHENEN
31 december.
Geref. Kerk:
19.30 u. ds. A. W. T. Nijenhuis.
Ned. Prot. Bond:
19.00 u. ds. G. Ch. van Royen, Ooster
beek.
1 januari:
Geref. Kerk:
10.30 u. ds. A. W .T. Nijenhuis. 5.00 u.
ds. L. C. Rietveld. Wageningen.
R.K. Kerk:
Gedachteniskerk 8 u. Vroegmis; 10.15
u. Hoogmis; 7 u. Lof.
Geref. Gem. (syn):
vrjjdag 30 december:
7.30 u. ds. Van de Noort van Capelle
a.d. IJssel.
I januari:
10 en 17.30 u. dhr. Snoep van Utrecht;
dinsdag 3 januari:
19.30 u. ds. Chr. van Dam van Wer
kendam.
N.H. Geref. Evang.:
Oudejaarsavond.
7.30 u. ds. Van Rootselaar van Barne-
veld.
Nieuwjaarsdag.
10.00 u. ds. Van Rootselaar van Bar-
neveld; 5 u. ds. Van de Velde uit Ren-
kum.
AM KRONGEN
Ned. Herv. kerk:
7.30 u. ds. Kaastra.
Geref. kerk:
7.30 u. L. Zwaan.
Ned. Prot. Bond:
7.30 u. ds. J. v.d. Guchte uit Wagenin
gen.
Nieuwjaarsdag:
Ned. Herv. kerk:
10.30 u. ds. Kaastra; 18.30 u. dhr. W.
Visee van Geldermalsen.
Dorpshuis: geen jeugdkapel.
Geref. kerk:
10.30 u. en 1 u. ds. L. Zwaan.
Oud. Geref. Gem.:
10 en 18.30 u. leesdienst.
OVERBERG
Oudjaar:
Ned. Herv. kerk:
7.30 u. ds. C. van Viegen.
Nieuwjaar:
N.H. kerk:
10 en 18.30 u. ds. C. van Viegen.
SCHERPENZEEL
Zaterdag 31 december
Ned. Herv. Kerk. 19.30 uur Dominee J.
T. Cazander.
Geref. Kerk. 10 uur ds. P. W. van der
Veen.
Geref. Gem. 10.30 uur de heer B. Roest.
Vrije Ev. Gem. 18.30 uur ds. P. W. van
ADVERTENTIE
Het geld is volkomen intact geble
ven. Slechts hier en daar kan men de
invloed van vocht bespeuren. De bank
biljetten, die jarenlang in de hooiberg
verborgen lagen, zullen nu opnieuw
door de weduwe worden bewaard. Zij
beschouwt de vondst als een schat, als
een persoonlijk bezit, dat ze onder
geen enkele voorwaarde uit handen wil
geven.
„Ik doe het niet weg. Steeds blijf ik
me nog maar afvragen van wie het
kan zijn. Maar er is niemand die het
weet. Misschien is er in de oorlog wel
iemand uit een vliegtuig gesprongen,
die het geld op zijn vlucht gauw bij
mij in de hooiberg heeft gestopt..."
In de buurt, waar wat verspreide
boerderijen staan, is het geen geheim,
dat de hooiberg van de weduwe het
vooroorlogse miljoen heeft opgeleverd.
Een buurvrouw wist te vertellen, dat
het geld nog wel van een behoorlijke
waarde is en dat er ook al verschillen
de belangstellenden bij haar aan de deur
waren geweest.
Een schoondochter deelde ons even
wel mee, dat aan dergelijke berichten
geen geloof moet worden gehecht.
VEENENDAAL. De heer K. W.
reed over de Prins Bernhardlaan in de
richting van de Hoogstraat. Bij de Mul
derslaan stopte hij om voorrang te ge
ven aan een personenauto, die rechts
af de Prins Bernhardlaan opreed.
Achter de personenwagen van de heer
W. reed er een bstuurd door de heer
C. H. Deze hield niet voldoende af
stand, waardoor hij na het plotselinge
remmen van de heer W. een aanrijding
niet meer kon voorkomen. Beide auto's
werden licht beschadigd.
„Mijn schoonmoeder zou best een
paar centen kunnen gebruiken, want
van wat ze nu in handen krijgt, kan
ze maar net rondkomen. Was het maar
waar dat het een miljoen waard was."
De weduwe, tenslotte: „Mijnheer, of
het nu veel of weinig waard is, ik wil
het voor geen geld kwijt."
VEENENDAAL Misschien om de
dure tijd tussen Kerst en Nieuwjaar wat
goedkoper te maken hebbben een of
meer inbrekers zich toegang verschaft
tot het magazijn van een groothandel in
rookartikelen aan de Nieuweweg.
De ongewenste gasten drongen binnen
door het forceren van een ruit, en hebben
met meenemen van 2000 sigaretten waar
schijnlijk langs dezelfde weg het pand
weer verlaten. De recherche heeft de
zaak in onderzoek.
Met de voorbereidingen voor de tien
de Nato-taptoe die van 22 juni tot en
met 1 juli te Arnhem wordt gehouden,
is liet stichtingsbestuur reeds gereed
gekomen.
Ondermeer de Evzones uit Grieken
land en de Bersaglieri uit Italië zullen
het tweede lustrum opluisteren. Behal
ve in Arnhem zullen de deelnemende
korpsen ook optreden te Heerlen (26
juni) en voor het eerst, te Brussel (27
juni). De verplaatsing van de NAVO-
hoofdkwartieren uit Parijs naar Zuid-
Limburg en van de Shape naar België
heeft namelijk een verzoek van de Sha
pe tot gevolg gehad om naast een uit
voering te Heerlen een Nato taptoe
voorstelling in Brussel te geven.
ADVERTENTIE
dat wil nog niet zeggen dat al uw geld moet
rollen. Want dan loopt u een goede kans, dat
uw laatste dubbeltje sneller wegrolt dan u ge
dacht had. Zolang u een gedeelte van uw geld
op een spaarbankboekje heeft staan, kan dat
niet gebeuren. Nog sterker, dan komt er geld
raar u tderollen. In de vorm van rente. Die
rente kan aantrekkelijk zijn. Daar kunnen wij
u alles over vertellen.
Petegem. Dienst in Ver.gebouw Mo
lenweg.
Vrijz. Herv. 19.15 uur mej. ds. S. A. J. F.
Doeta van Leersum. Dienst in De
Schans. Woudenberg.
Zondag 1 januari 1967.
Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur ds. P. Zijlstra;
18.30 uur ds. A. den Hartogh van Ede.
Geref. Kerk. 10 uur da. P. W. van der
Veen; 18.30 uur ds. J. Nierop van
Nijkerk.
Geref. Gem. 30 en 18.30 uur de heer B.
Roest.
Vrije Ev. Gem. 15 uur Evang. J. W. Del
wig van Rheden. Dienst in Ver.ge
bouw aan de Molenweg.
R.-K. Kerk. 8.30 uur H. Mis Dienst in
Ver.gebouw Molenweg.
Vrijz. Herv. Geen dienst.
RENSWOUDE
Zaterdagavond: Ned. Herv. Kerk. 7.30 u.
ds. L. v. d. Peut.
Geref. Kerk. 7 u. ds. IJtsma, Veenen-
daal.
Zondag 1 jan.: Ned. Herv. Kerk, 9.30 u.
ds. L. v. d. Peut; 6.30 u. ds. Graafland,
Veenendaal.
Geref. Kerk. 10 en 6 .30 u. ds. v. d.
Meulen, Ede.
KESTEREN
zaterdag 31 december:
Ned. Herv. Kerk:
19.30 u. ds. C. v.d. Berg.
zondag 1 januari:
10.00 en 18.30 u. ds. C. v.d. Berg.
OPHEUSDEN
vrydag 30 december:
Geref. Gem. (syn.):
7.30 u. ds. A. Hofman. Zeist,
zaterdag 31 december:
Herv. Kerk:
19.30 u. ds. J. Catsburg.
Geref. Gem. (Ned.):
19.30 u .ds. M. v.d. Beek.
zondag 1 januari 1967:
Herv. Kerk:
10 en 18.30 u. ds. J. Catsburg
Geref. Gem. (syn.):
10 en 18.30 u. leesdienst.
Geref. Gem. (Ned.):
10 en 18.30 u. ds. M. v.d. Beek.
EDERVEEN
Oud Geref. Gem.:
zaterdag 31 december:
7.30 u .leesdienst.
LI ENDEN
N.H. Kerk:
zaterdag 31 december 1966:
19.30 u. ds. E. S. de Lint.
Collecte wed. en wezen van Em. pred.
zondag 1 januari 1967:
10.00 u. eerw. heer J. van Beusekom.
18.30 u. ds. E. S. de Lint.
EDE
Oud Geref. Gein.:
zaterdag 31 december:
7.30 u. ds. J. van der Poel.
Nieu w jaarsdag
10 en 3 uur ds. J. van der Poel.
woensdag 4 januari
7.30 u. ds. J. van der Poel.
ELST
N.H. Kerk:
Oudejaarsavond
7.30 u. ds. Klootwijk van Ede.
zondag 1 januari:
9.30 u. ds. Westra van Rhenen; 6 u.
ds. Van Breugem van Barneveld.
Tot leraar godsdienstonderwijs aan
het chr. lyceum te Ede is benoemd
de hervormde ds. P.P.J. Monster te
Barneveld.
Er zijn diverse reacties binnenge
komen op de kritiek, die de her
vormde jeugd te Rhenen heeft gege
ven op de gang van zaken binnen de
gemeente. Ds. A. Westra had de
jongeren hiertoe uitgenodigd en de
antwoorden gebundeld in een artikel
in „Rond de Cunerakerk".
Wij hebben hieruit het een en an
der overgenomen. Van reacties zul
len er ook in het hervormde con
tactblad worden gepubliceerd.
In Scherpenzeel heeft een hulp
commissie bestaande uit kerkvoog
den, notabelen en ambtloze gemeen
teleden de hervormde kerkvoogdij ge
adviseerd over het vraagstuk van de
vrije zitplaatsen.
Unaniem was de commissie van
oordeel, dat de zitplaatsen vrij ge
geven moeten worden, maar zij wil
hierbij behoedzaam te werk gaan.
Ter inleiding op gehele vrije plaat
sen hee.'t de commissie voorgesteld
de eigeiaars van zitplaatsen zo spoe
dig mofelijk te benaderen fen aan de
verkeerie praktijk van het onderver
huren >an plaatsen op korte termijn
een eiri te maken.
De :ommissie pleitte voor vrije
plaatsfl o,a. op grond van een argu
ment, dat wij nog niet eerder heb
ben vfnomen. Dit hield in: zitplaat
sen kJinen in wezen slechts het ei
gendon van de gemeente in zijn ge
heel Ijn. Immers, als de gemeente
wegvll, zou het in eigendom heb
ben \in plaatsen geen enkele zin
meerhebben.
kerken 33 procent, de chr. gerefor
meerde kerken 1,42 procent en de an
dere medewerkende kerken de rest.
De kosten van de actie hebben tus
sen de 6 en 6V2 procent bedragen.
At een cent kan de jeugd van
vanlag niet veel meer doen. Dat
stoii ook de kerkeraad van de gere-
fornerde kerk te Rhenen voor ogen
toe hjj besloot om de „cent" te
schjppen uit de naam „jeugdcent-
collte". Onder dit motto werd tot
nu pe elke eerste zondag van de
ma|d een beroep op de gemeen
te (daan voor het jeugdwerk.
Il beroep blijft zo, maar „cent"
gaf eruit. Het wordt nu jeugdcollec-
te,beginnen op nieuwjaarsdag.
i opbrengst van de vrijwillige
bijagen over 1966 is bij de her-
volde gemeente te Amerongen tot
nuoe 2100 gulden achter gebleven
bije toezeggingen die zijn gedaan.
Tcjezegd werd 26.100 gulden; daar-
vais binnen 24.000 gulden.
De kerkvoogdij van de hervormde
gemeente te Veenendaal zal binnen
kort grond kopen in de woonwijken
Engelenburg" en Molenbrug voor
aldaar te bouwen wijkcentra.
Voor het wijkcentrum voor de
westwijk in het plan „De Molenhrug"
hebben de gemeenteleden het beno
digde geld voor de grond 70.000
al bij elkaar gebracht.
De afdeling Rhenen van de Ned.
Christen Vrouwenbond heeft het pro
gramma voor de eerste helft van
1967 al klaar. Het begint op 24 janu
ari met een lezing door majoor v.d.
Veer të Brummen over „China, een
reus, ontwaakt".
Het jaarfeest wordt gevierd op 4
februari. Dan moeten ook nieuwe be
stuursleden worden gekozen voor de
dames Van Vliegen, Van Wijk en Zijl
stra, die aftredend zijn.
14 maart komt mej. Sligter te
Utrecht vertellen over „s.o.s. per te
lefoon" en 4 april is er een film
avond over het blindeninstituut „Bar-
timeüs" te Zeist.
Het eerste halfjaar wordt op 9
mei afgesloten met een causerie
door ds. C. Langbroek, chr. geref.
predikant te Veennedaal.
Het deel van de hervormde wijk
gemeente west te Veenendaal, liggen
de ten oosten van de Kerkewijk tus
sen Vaartbrug en Industrielaan is
overgegaan naar de nieuw-gevormde
wijkgemeente Engelenburg. Deze
wijk zal althans voorlopig pas
toraal worden bearbeid door ds. A.
Vroegindeweij, predikant in algeme
ne dienst.
hdelijk is het juiste resultaat
vale eind 1964 gehouden kerkbouw-
ad „Antwoord 64" bekend.
s totaal-opbrengst is ruim 23
rtben. Van de totaal-opbrengst
biht de Ned, hervormde kerk 52
pjent bijeen, de gereformeerde
De gezinszangdiensten op de feest
dagen beginnen er in te komen. In
de Rhenense Cunerakerk houdt men
een dergelijke dienst op nieuwjaars
dag om vijf uur. Een dienst met een
eenvoudige preek en veel zingen.
ACHTERBERG In Gemeenteklanken, een in een deel van de Betuwe
verschijnende kerkbode werd ruime aandacht besleed aan het probleem
„De vrouw in het ambt", dat momenteel in de hervormde kerken weer
in het middelpunt van de belangstelling staat. In de kerkbode was een
overdruk opgenomen van een artikel uit „De Waarheidsvriend", het offi
ciële orgaan van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. Een en
ander vormde voor ons aanleiding de mening van een predikant te vra
gen over dit onderwerp. We vonden ds. J. van der Haar. de nieuwe predi
kant van Achterberg hiertoe bereid. „Ik heb me in dit onderwerp niet
zo verdiept, als in vele andere onderwerpen", zegt ds. v.d. Haar. „Anderen
hebben dit wel gedaan en niet iedereen kan over dezelfde dingen
schrijven".
„Je zit er mee, het is een vraag
stuk. Uiteraard ben ik tegen de toe
lating van de vrouw tot de ambten.
Maar het schept problemen. In mijn
vorige gemeente heb ik er zowel in
de ring Thoien, als in de classis Zie-
rikzee mee te maken gehad. Als of
ficieel afgevaardigde van de ring
was ik eigenlijk genoodzaakt alle
classis-vergaderingen bij te wonen.
Toen er echter vrouwelijke vertegen
woordigers in de classis kwamen ben
ik niet meer naar de vergadering
gegaan. Ik heb dat toen ook duide
lijk uiteengezet, waarom niet".
„Men moet zich houden aan wat
de bijbel zegt en deze verbiedt per
tinent het spreken van de vrouw in
de vergadering. Jezus heeft geen
enkele vrouw als apostel aangesteld
en ook in de eerste christengemeen
ten kende men het beslist niet. Cal-
vijn ook was een pertinent tegen
stander van de openstelling van de
ambten voor de vrouwen. De gehele
kerkgeschiedenis stelt zich eigenlijk
op een afwijzend standpunt".
„Wegblijven heeft echter ook niet
voldoende zin. Het is te negatief. In
dien ik in Zeeland wel naar de clas-
sisvergaderingen was gegaan had
echter mijn stem niet veel invloed
gehad, ik was daar de „roepende in
de woestijn" geworden. Toch is dit
niet vol te houden. Wat het worden
moet in de toekomst weet ik niet".
„Dit gehele probleem van de vrouw
in het ambt is een gevolg van het
modernisme. In het buitenland heeft
dit reeds langer gespeeld en hier
doet men het in navolging van de
buitenlandse kerkgenootschappen.
Elk schriftgezag wordt hiermee ver
worpen. Men erkent uit de bijbel al
leen Christus als de waarheid. De
rest wordt niet meer als normatief
erkend. Het gehele verdere nieuwe
testament beschouwt men als de wet
der liefde".
„Och eigenlijk is deze ontwikke
ling allang aan de gang. In mijn tijd
waren er reeds vrouwelijke studen
ten in de theologie. Deze wilden ech
ter op een zeker moment ook iets in
het kerkewerk gaan doen. Zo kreeg
men het instituut van hulppredikan-
te, maar dat was het begin. Men
ziet niet alleen in de hervormde
kerk, dat men de ambten voor de
vrouw openstelt, maar ook in de ge
reformeerde kerk speelt deze zaak.
Het eind van de ontwikkeling is
nog niet in zicht. Men houdt nu nog
rekening met de bezwaarde gemeen
ten, maar hoe dat zal worden, als
de vrouw in het ambt algemeen gaat
worden, valt nog te bezien. Het is
niet geheel onmogelijk, dat 't keurs
lijf steeds verder aangehaald zal
worden".
„Een beroep op het instituut dia
cones, dat de protestantse kerk reeds
eeuwen kent is niet geheel gegrond.
Deze vrouwen waren altijd bestemd
voor een dienende, veelal verplegen
de taak. Het openstellen van het
ambt van ouderling heeft echter
nooit in de bedoeling gelegen. Niet
in de Schrift en niet in de belijdenis
of kerkgeschiedenis", aldus ds. Van
der Haar.