A 3 0 O A A Nieuwe verkeersregels worden morgen van kracht o STREPEN pas op 1 juli k AAA 4- E8 53 Driehoekdrama Voetganger is nu ook (officieel) weggebruiker HELMOND NIEUWE TEKENS k Rechtdoor gaat voor Rechten en plichten op twee wielen Rechts voorbij Arm uit hij inhalen De fiets bij mist Eenzaam brommen 0 Het extra lawaai at automobilisten wel en niet mogen Q Voorsorteren inzit Rijden in de file Autoweg, snelweg Meer stopplaatsen Het parkeren 0 Algemene ri j regels 0 Niet onder bruggen 0 Richtingpijl. stopstreep 0 Lichten dimmen Licht bij staan Gevarendriehoek r- p 1 januari zal iedereen de nieuwe verkeersregels moeten kennen. Wie zonder misverstanden of brokken te veroorzaken, de straat op wil gaan in het nieuwe jaar, zal moeten weten op welke punten het nieuwe Reglement Ver keersregels en Verkeerstekens afwijkt van het oude ver keersreglement, dat, tegelijk met het oude jaar 1966, wordt Mensen die moeilijk kunnen lopen zoals hoogbejaar den en invaliden, zullen voorrang moeten krijgen van het rijverkeer, wanneer zij oversteken. Deze nieuwe regel geldt ook voor blinden, die de blindenstok wit met twee rode banden bij zich hebben. (Door het opheffen van die stok maken zij duidelijk dat zij willen oversteken). Deze regel vraagt soepelheid van beide kanten, want vele bejaarden hebben maar wei nig besef van de remweg die auto's en brommers no dig hebben om tot stilstand te komen. Het rijverkeer zal eraan moeten wennen, dat nog meer aandacht dan normaal moet worden gegeven aan de voetgangers op de trottoirs, want daarvan daan kan een categorie verkeersdeelnemers komen, die om een voorrang zal vragen, die voordien tot de zebra beperkt was. Nog een regel die om voorzichtige toepassing vraagt: als een voetganger, rechtdoorgaand, op een kruising oversteekt, dient hij voorrang te krijgen van rtjver- keer dat afslaat. Deze belangrijke nieuwe regel komt voort uit de bepaling dat „bestuurders die links of rechts afslaan, het verkeer, dat hen op dezelfde weg tegemoet komt, of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, niet mogen hinderen. Deze bepaling geldt niet voor bestuurder van trams." Volgens de oude regels was een voetganger géén verkeersdeelnemer, doch aan deze vreemde situatie is in het nieuwe reglement een eind gemaakt. Daarin is een voetganger nu net zo goed een weggebruiker als een fietser of een automobilist. Voorbij is het bevallige hangen van de jonge meis jes achterop de brommer of de scooter. Zaten zij meestal met twee benen aan één kant, voortaan zul len zij schrijlings moeten plaatsnemen op de buddy- seat. Met aan elke zijkant een been op een steun zit men steviger en dus veiliger achterop een tweewie- Ier. Wanneer zich een of meer files hebben gevormd, mo gen (brom)fietsers en motor- of scooterrijders voort aan rechts inhalen. Hiermee is een oud gebruik in de praktijk eindelijk in de verkeersregels opgenomen. Wie, op een twee wieier rijdend, gaat inhalen en daarbij opzij moet zwenken, moet zijn arm uitsteken. Nu zijn er wel motoren en scooters die, net als auto's zijn uitgerust met clignoteurs. Toch blijft het uitste ken van de arm verplicht De clignoteurs kunnen vooral in het donker uitstekend dienst doen als ex tra waarschuwing. Fietsers zullen, net als alle andere weggebruikers op de rijweg, hun verlichting moeten aandoen wan neer het zicht slecht is. Zij vormden tot dusver de enige groep die geen licht moest voeren bij dichte mist overdag, bij zware sneeuwval of bij schemering. Deze gevaarlijke uitzondering is nu opgeheven. Het fietsen met de dynamo tegen de band mag dan wat zwaarder zijn, het is veel belangrijker, bij slecht zicht zo goed mogelijk op te vallen. Bromfietsers mogen niet meer met z'n tweeën naast elkaar rijden. Voor fietsers is de oude regel gehand haafd, dat met z'n tweeën naast elkaar rijden slechts is toegestaan, wanneer hierdoor het overige verkeer niet wordt gehinderd. In de praktijk wordt deze regel zelden nageleefd en er wordt ook nauwelijks door de politie op toegezien. Maar hij is gebleven. Speciaal voor de knapen met open knalpotten en rammelspijkers in de uitlaat van de brommer: onno dig geluid mag niet meer worden veroorzaakt. De wetgever verwacht dat de politie beter kan optreden met deze omschrijving dan met de oude bepaling, waarin stond dat een bromfiets geen hinderlijk geluid mocht veroorzaken. Het nieuwe reglement maakt een einde aan de par ticuliere discussie of het wel of niet verstandig is om de clignoteur te gebruiken bij het inhalen. Wie gaat inhalen moet dit eerst aangeven door de linkerclig- noteur aan te zetten. Direct daarna moet men met de manoeuvre beginnen. Wanneer men eenmaal opzij is gezwenkt, en dus naast de in te halen auto of scooter rijdt, moet de clignoteur weer worden uitgeschakeld. Er mag pas worden ingehaald, nadat men zeker weet dat niemand erdoor wordt gehinderd. Dus éérst kijken in de spiegels en over de linkerschouder of het kan, dan de richtingaanwijzer aan en dan onmiddellijk gaan inhalen. Volgens het „boekje" moest een automobilist die een links gelegen inrit wilde bereiken, eerst rechts van de weg gaan rijden of daar desnoods wachten tot de weg vrij was. Deze regel werd al jaren ondergra ven door het gebruik van alledag. Nu moet men bin nen de bebouwde kom ook officieel links op de „eigen" weghelft voorsorteren om een links gelegen inrit in te rijden. Op de buitenweg is dat links voorsorteren niet ver plicht. Daar wordt het aan de verkeerssituatie en dus aan het inzicht van de automobilist overgelaten of hij nu rechts of links wil voorsorteren. Hij moet zelf uitmaken wat het veiligste is onder de gegeven om standigheden. Nog een gebruik uit de praktijk dat nu door een nieuwe verkeersregel wordt gelegaliseerd: wie ln een rechterfile rijdt mag ook rechts inhalen. Het reglement zegt waar dat mag: namelijk op wegen met éénrich tingsverkeer, die verdeeld zijn in rijstroken. Ook op wegen met verkeer uit beide richtingen als de weg verdeeld is in vier of meer rijstroken (waarbij men na tuurlijk niet op de linkerhelft mag en kan komen) mag de rechterfile de linker inhalen. Als de politie het toestaat, zegt het reglement ten overvloede, dan mag dat ook. Het is uitdrukkelijk verboden om het verkeer op autowegen te hinderen door uitzonderlijk langzaam te rijden. Men wordt geacht zich aan te passen aan het gemiddelde tempo dat op zo'n weg wordt gereden. Langzaam rijden om bijvoorbeeld van het landschap te genieten kan men op minder belangrijke wegen doen. Motorvoertuigen die niet tenminste veertig kilome ter per uur kunnen rijden, mogen niet meer op auto wegen verschijnen. Tot ergenis van d« vervoersmaatschappijen, die er veel hinder van verwachten, is het toegestaan om bij bushalten te stoppen met de auto om passagiers in en Opgeschrikt door de publikatie van het nieu we Reglement Verkeersregels en Verkeerste kens in mei j.l. waarin stond dat het meevoe ren van een gevarendriehoek met ingang van 1 januari 1967 verplicht zou worden gesteld, heb ben naar schatting één miljoen Nederlandse automobilisten een gevarendriehoek gekocht die ondeugdelijk is. De oorzaak hiervan ligt in hoofdzaak bij het ministerie van Verkeer en Wa terstaat, dat pas medio oktober van dit jaar of ficieel bekend maakte aan welke eisen de ge varendriehoeken moesten voldoen. Inmiddels had de accessoirehandel al grote zaken gedaan in driehoeken van de meest uiteenlopende kwa liteit en maat. Nu de overheid veel te laat met haar eisen is gekomen, blijkt dat ongeveer 80 procent van al le verkochte of nog in de handel zijnde driehoe ken hieraan niet voldoet. Een goede gevarendriehoek dient zijden te hebben van minstens 45 centimeter lengte en 5 centimeter breedte. Het rood reflecterende ma teriaal moet in het donker gezien kunnen wor den door een automobilist die op een afstand van 250 meter met dimlicht rijdt. De driehoeken mogen bij windkracht 8 (stormachtige wind) niet omvallen of wegschuiven. Hoewel het RAI-TNO-Instituut voor Wegtrans portmiddelen, dat kwaliteitskeuringen voor de handel verricht en keurmerken uitgeeft, deze overheidseisen steunt, heeft men geen kans ge zien om tijdig driehoeken in de handel te laten brengen die voorzien zijn van een keurmerk. Het publiek heeft echter van het ministerie van Verkeer en Waterstaat even de tijd gekregen om zich aan de wettelijke eisen te conformeren. Men hoeft blijkens een zojuist afgekomen be slissing de goedgekeurde driehoek pas over twee jaar bij zich te hebben... Enkele artikelen van het nieuwe reglement zullen pas op 1 juli aanstaande ingaan. Dan pas krijgen de strepen op het wegdek rechtsgeldigheid. Een doorge trokken streep mag dan niet meer worden overschre den. Een onderbroken (stippel)lijn wel. Wanneer er een stippellijn en een doorgetrokken streep naast elkaar liggen, mag men die strepen over schrijden, wanneer de streep die onmiddellijk links van de bestuurder ligt, de onderbroken streep is. Wan neer men straks bijvoorbeeld met een doorgetrokken verflijn een fietspad schept aan de zijkant van de rij weg, dan is dat het speciale domrin voor de (brom)- fietser, waar het overige verkeer buiten moet blijven. uit te laten stappen. Het in- en uitladen van goederen alleen blijft verboden. Het is duidelijk dat men al leen met de auto op de stopplaats van de bus mag gaan staan, wanneer het openbare vervoer daar geen last van ondervindt. Stoppen om passagiers in en uit te laten stappen of goederen te lossen of te laden is voortaan toegestaan op hoeken van straten en wegen, tenzij daar een spe ciaal stopverbod geldt. Het is een recht dat met heel veel behoedzaamheid moet worden toegepast, want door stoppen op een hoek van een straat ontstaan heel snel moeilijkheden. Tot vijf meter van de hoek mag men parkeren vroeger was dat tien meter maar het parkeren is verboden wanneer de auto het uitzicht op verkeers borden, verkeerslichten of richtingsborden wegneemt. Wie zijn wagen op een aangegeven parkeerplaats zet, moet dat binnen de vakken doen. In sommige stadstra- ten zal men de randen van de trottoirs geel verven. Deze gele strepen hebben dezelfde betekenis als een parkeerverbod. Wanneer men de auto verlaat, moet het contact sleuteltje worden meegenomen. Dat is niet verplicht wanneer de automotor moet blijven lopen om een laad- of losinstallatie aan te drijven. Bijzondere voorrangsrechten gelden niet meer voor militaire colonnes en uitvaartstoeten. Maar zij mogen niet worden doorgesneden. Dit betekent dat men rus tig moet wachten tot een dergelijke rij wagens voorbij is. Wanneer de eerste wagen van zo'n stoet het groe ne verkeerslicht is gepasseerd en het licht gaatop rood, dan rijdt de hele stoet rustig verder. Hiermee moet men wel rekening houden. Een zelfde regel gold al voor marscolonnes en optochten. Er is één regel gewoon omgedraaid; er mag niet meer gestopt worden onder een brug of viaduct. Er óp mag wel. Volgens het oude reglement was het pre cies andersom. Wonderlijk genoeg had de „stopstreep" dwars over de weg eigenlijk geen rechtsgeldigheid. Dit ls nu ver anderd. Men moet zich houden aan de stopstreep, even als aan richtingpijlen die vlak bij kruisingen op het wegdek zijn geschilderd. Het rijden met groot licht is niet toegestaan wan neer de openbare verlichting zó goed is dat de hele weg kan worden overzien. Groot licht mag ook niet aan, wanneer daar treinbestuurders, schippers of co lonnes voetgangers mee worden gehinderd. Wie vlak achter een voorligger rijdt, is ook verplicht om te dim men. Als het donker is of het zicht is om een andere re den slecht, dan moeten ook de motorvoertuigen die op vluchtstroken, parkeerhavens of parkeerstroken staan, het stadslicht aan hebben. Binnen de bebouwde kom mogen hiervoor ook parkeerlichtjes dienen. Komt men met de auto op de rijbaan te staan, dan is het voortaan toegestaan om, behalve de verplichte verlichting, ook nog twee knipperende waarschuwings- lichten te laten branden. Deze waarschuwingsseinen mogen alleen maar werken wanneer de wagen stil staat. ledereen die met een motorvoertuig met meer dan twee wielen op de buitenweg komt, moet een gevaren driehoek bij zich hebben. Zoals bekend, moet de drie hoek worden neergezet als de wagen zonder verlich ting op of vlak naast de rijbaan komt te staan. De driehoek moet worden geplaatst op ongeveer dertig meter afstand van de onverlichte wagen, in de rich ting van het verkeer. Het is verstandig om de driehoek niet alleen te ge bruiken als men met een defecte autoverlichting komt te staan. Gebruik hem liever onder alle omstandighe den. Het nieuwe reglement zegt trouwens dat men de het geparkeerde voertuig niet tijdig of niet gemakke- driehoek ook moet gebruiken, wanneer het verkeer lijk kan zien staan. Aanduiding plaatsnaam. (Bebouwde kom) Aanduiding einde bebouwde kom. 21 Gesloten voor bromfietsen met in werking zijnde motor. Gesloten voor fietsen en bromfietsen. 32 Gesloten voor voertuigen l.nger dan 10 meter, (e.v. lading inbegrepen) 39 Einde B-weg. 41 42 Einde verbod voor motorvoer- Verbod voor vrachtauto's en tuigen op meer dan twee wielen autobussen om motorvoertuigen om elkander onderling in te op meer dan twee wielen in te halen. halen. afgedankt. Het is niet alleen voor automobilisten, scooter- of motorrijders, fietsers en bromfietsers van groot belang om zich tijdig in het hoofd te prenten met welke andere situaties zij binnenkort te maken krijgen, maar dat geldt zeker ook voor de voetgangers. Daarom vindt u op deze pagina de nieuwe regels en verkeersborden, die voor ieder een van belang zijn. 43 Einde verbod voor vrachtauto's en autobussen om motorvoer tuigen op meer dan twee wielen in te halen. De belangrijkste van de nieuwe tekens vindt men hiernaast bij elkaar. Vertrouwde kleu ren: verbods- en waarschuwingsborden steeds met de bekende rode rand. Daartussendoor de borden voor autowegen, doodlopende wegen en aanduidingen voor jeugdherbergen, picknick plaatsen, café's en restaurants met veel blauw. Bekende borden zijn in dit tableau niet opge nomen. Men kan behalve het bord met een fiet ser (no. 87) ook een bord tegenkomen met een wandelaar en ook apart met een zebrapad en dat ls dan een nieuwigheid. Voor wie de nieuwe regels en tekens ln be knopt formaat bijeen wü hebben: het Verbond voor Veilig Verkeer te Hilversum heeft er In dertijd een handzame folder van uitgeget Vraag die eens aan! Parkeerverbod op oneven en even dagen. Het verbod geldt op oneven dagen voor de linkerzijde en op even dagen voor de rech terzijde van de weg. Verbod naar links en naar rechts af te slaan. 50b Het verbod geldt op oneven dagen voor de rechterzijde en op even dagen voor de linkerzijde van de weg. Geldt het parkeer verbod afwisselend gedurende de eerste en tweede helft van de maand dan worden de cijfers I en II vervangen door de cijfers 1—15 onderscheidenlijk 16 31. Verbod om te keren. Verbod fietsen en bromfietsen te plaatsen. Ein 55 de alle verboden. Stopverbod. Het verbod geldt voor de zijde van de weg waar het bord is geplaatst. Indien onder de borden 49 t/m 51 een onderbord is geplaatst even wijdig aan de weg-as, waai op één of twee horizontale zwarte pijlen staan afgebeeld, geldt het desbetreffende verbod voor de richting door de pijl of pijlen aangegeven. m 57b Aanduiding autoweg met ge scheiden rijbanen en ongelijk vloerse kruisingen. Aanduiding andere autowegen 58a Einde autoweg met gescheiden Einde rijbanen en ongelijkvloerse krui singen. 58b andere autowegen. FIETSPAD 60 Onverplicht fietspad; verboden voor bromfietsen met in werking zijnde motor. 61 Voetpad: A A A 66 Bocht naar rechts. o7 Bocht naar links. 68 S-bocht of -bochten, eerst naar links. 69 S-bocht of -bochten, eerst naar rechts. 70 Steile of gevaarlijke helling. A 81b Wegversmalling. 81c Wegversmalling 85 Opspattende stenen. 86 87 89 Kade of rivieroever. Nadering plaats waar fietsers en Loslopend vee. bromfietsers plegen over te steken. A A A 91 Tegenliggers. 92 Laagvliegcnde vliegtuigen. 93 Zij- en rukwinden. 94 Nadering verkeerslichten. 97 Richtingaanduiding. 101a Doodlopende weg. 101b 101c 101d Vooraanduiding doodlopende Vooraanduiding doodjopende Vooraanduiding doodlopende weg. weg. weg. 104 Blindenstok 103 Aanduiding Europese hoofdverkeersweg. Het getal dient als voorbeeld. 113 Jeugdherberg. 114 Terrein voor dagrecreatie. 115 Café. 116 Restaurant.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 11