A 3 0 O A A
Nieuwe verkeersregels worden
morgen van kracht
o
STREPEN pas op 1 juli
k
AAA
4-
E8
53
Driehoekdrama
Voetganger is nu ook
(officieel)
weggebruiker
HELMOND
NIEUWE TEKENS
k
Rechtdoor gaat voor
Rechten en plichten
op twee wielen
Rechts voorbij
Arm uit hij inhalen
De fiets bij mist
Eenzaam brommen
0 Het extra lawaai
at automobilisten
wel en niet mogen
Q Voorsorteren inzit
Rijden in de file
Autoweg, snelweg
Meer stopplaatsen
Het parkeren
0 Algemene ri j regels
0 Niet onder bruggen
0 Richtingpijl. stopstreep
0 Lichten dimmen
Licht bij staan
Gevarendriehoek
r-
p 1 januari zal iedereen de nieuwe verkeersregels
moeten kennen. Wie zonder misverstanden of brokken te
veroorzaken, de straat op wil gaan in het nieuwe jaar, zal
moeten weten op welke punten het nieuwe Reglement Ver
keersregels en Verkeerstekens afwijkt van het oude ver
keersreglement, dat, tegelijk met het oude jaar 1966, wordt
Mensen die moeilijk kunnen lopen zoals hoogbejaar
den en invaliden, zullen voorrang moeten krijgen van
het rijverkeer, wanneer zij oversteken. Deze nieuwe
regel geldt ook voor blinden, die de blindenstok
wit met twee rode banden bij zich hebben. (Door
het opheffen van die stok maken zij duidelijk dat zij
willen oversteken). Deze regel vraagt soepelheid van
beide kanten, want vele bejaarden hebben maar wei
nig besef van de remweg die auto's en brommers no
dig hebben om tot stilstand te komen.
Het rijverkeer zal eraan moeten wennen, dat nog
meer aandacht dan normaal moet worden gegeven
aan de voetgangers op de trottoirs, want daarvan
daan kan een categorie verkeersdeelnemers komen,
die om een voorrang zal vragen, die voordien tot de
zebra beperkt was.
Nog een regel die om voorzichtige toepassing vraagt:
als een voetganger, rechtdoorgaand, op een kruising
oversteekt, dient hij voorrang te krijgen van rtjver-
keer dat afslaat.
Deze belangrijke nieuwe regel komt voort uit de
bepaling dat „bestuurders die links of rechts afslaan,
het verkeer, dat hen op dezelfde weg tegemoet komt,
of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of
rechts dicht achter hen bevindt, niet mogen hinderen.
Deze bepaling geldt niet voor bestuurder van trams."
Volgens de oude regels was een voetganger géén
verkeersdeelnemer, doch aan deze vreemde situatie
is in het nieuwe reglement een eind gemaakt. Daarin
is een voetganger nu net zo goed een weggebruiker
als een fietser of een automobilist.
Voorbij is het bevallige hangen van de jonge meis
jes achterop de brommer of de scooter. Zaten zij
meestal met twee benen aan één kant, voortaan zul
len zij schrijlings moeten plaatsnemen op de buddy-
seat. Met aan elke zijkant een been op een steun zit
men steviger en dus veiliger achterop een tweewie-
Ier.
Wanneer zich een of meer files hebben gevormd, mo
gen (brom)fietsers en motor- of scooterrijders voort
aan rechts inhalen. Hiermee is een oud gebruik in de
praktijk eindelijk in de verkeersregels opgenomen.
Wie, op een twee wieier rijdend, gaat inhalen en
daarbij opzij moet zwenken, moet zijn arm uitsteken.
Nu zijn er wel motoren en scooters die, net als auto's
zijn uitgerust met clignoteurs. Toch blijft het uitste
ken van de arm verplicht De clignoteurs kunnen
vooral in het donker uitstekend dienst doen als ex
tra waarschuwing.
Fietsers zullen, net als alle andere weggebruikers
op de rijweg, hun verlichting moeten aandoen wan
neer het zicht slecht is. Zij vormden tot dusver de
enige groep die geen licht moest voeren bij dichte
mist overdag, bij zware sneeuwval of bij schemering.
Deze gevaarlijke uitzondering is nu opgeheven.
Het fietsen met de dynamo tegen de band mag dan
wat zwaarder zijn, het is veel belangrijker, bij slecht
zicht zo goed mogelijk op te vallen.
Bromfietsers mogen niet meer met z'n tweeën naast
elkaar rijden. Voor fietsers is de oude regel gehand
haafd, dat met z'n tweeën naast elkaar rijden slechts
is toegestaan, wanneer hierdoor het overige verkeer
niet wordt gehinderd. In de praktijk wordt deze regel
zelden nageleefd en er wordt ook nauwelijks door de
politie op toegezien. Maar hij is gebleven.
Speciaal voor de knapen met open knalpotten en
rammelspijkers in de uitlaat van de brommer: onno
dig geluid mag niet meer worden veroorzaakt. De
wetgever verwacht dat de politie beter kan optreden
met deze omschrijving dan met de oude bepaling,
waarin stond dat een bromfiets geen hinderlijk geluid
mocht veroorzaken.
Het nieuwe reglement maakt een einde aan de par
ticuliere discussie of het wel of niet verstandig is om
de clignoteur te gebruiken bij het inhalen. Wie gaat
inhalen moet dit eerst aangeven door de linkerclig-
noteur aan te zetten. Direct daarna moet men met de
manoeuvre beginnen. Wanneer men eenmaal opzij is
gezwenkt, en dus naast de in te halen auto of scooter
rijdt, moet de clignoteur weer worden uitgeschakeld.
Er mag pas worden ingehaald, nadat men zeker weet
dat niemand erdoor wordt gehinderd. Dus éérst kijken
in de spiegels en over de linkerschouder of het kan,
dan de richtingaanwijzer aan en dan onmiddellijk gaan
inhalen.
Volgens het „boekje" moest een automobilist die
een links gelegen inrit wilde bereiken, eerst rechts
van de weg gaan rijden of daar desnoods wachten tot
de weg vrij was. Deze regel werd al jaren ondergra
ven door het gebruik van alledag. Nu moet men bin
nen de bebouwde kom ook officieel links op de „eigen"
weghelft voorsorteren om een links gelegen inrit in
te rijden.
Op de buitenweg is dat links voorsorteren niet ver
plicht. Daar wordt het aan de verkeerssituatie en
dus aan het inzicht van de automobilist overgelaten
of hij nu rechts of links wil voorsorteren. Hij moet zelf
uitmaken wat het veiligste is onder de gegeven om
standigheden.
Nog een gebruik uit de praktijk dat nu door een
nieuwe verkeersregel wordt gelegaliseerd: wie ln een
rechterfile rijdt mag ook rechts inhalen. Het reglement
zegt waar dat mag: namelijk op wegen met éénrich
tingsverkeer, die verdeeld zijn in rijstroken. Ook op
wegen met verkeer uit beide richtingen als de weg
verdeeld is in vier of meer rijstroken (waarbij men na
tuurlijk niet op de linkerhelft mag en kan komen)
mag de rechterfile de linker inhalen. Als de politie
het toestaat, zegt het reglement ten overvloede, dan
mag dat ook.
Het is uitdrukkelijk verboden om het verkeer op
autowegen te hinderen door uitzonderlijk langzaam te
rijden. Men wordt geacht zich aan te passen aan het
gemiddelde tempo dat op zo'n weg wordt gereden.
Langzaam rijden om bijvoorbeeld van het landschap
te genieten kan men op minder belangrijke wegen
doen.
Motorvoertuigen die niet tenminste veertig kilome
ter per uur kunnen rijden, mogen niet meer op auto
wegen verschijnen.
Tot ergenis van d« vervoersmaatschappijen, die er
veel hinder van verwachten, is het toegestaan om bij
bushalten te stoppen met de auto om passagiers in en
Opgeschrikt door de publikatie van het nieu
we Reglement Verkeersregels en Verkeerste
kens in mei j.l. waarin stond dat het meevoe
ren van een gevarendriehoek met ingang van 1
januari 1967 verplicht zou worden gesteld, heb
ben naar schatting één miljoen Nederlandse
automobilisten een gevarendriehoek gekocht die
ondeugdelijk is. De oorzaak hiervan ligt in
hoofdzaak bij het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat, dat pas medio oktober van dit jaar of
ficieel bekend maakte aan welke eisen de ge
varendriehoeken moesten voldoen. Inmiddels
had de accessoirehandel al grote zaken gedaan
in driehoeken van de meest uiteenlopende kwa
liteit en maat.
Nu de overheid veel te laat met haar eisen is
gekomen, blijkt dat ongeveer 80 procent van al
le verkochte of nog in de handel zijnde driehoe
ken hieraan niet voldoet.
Een goede gevarendriehoek dient zijden te
hebben van minstens 45 centimeter lengte en 5
centimeter breedte. Het rood reflecterende ma
teriaal moet in het donker gezien kunnen wor
den door een automobilist die op een afstand
van 250 meter met dimlicht rijdt. De driehoeken
mogen bij windkracht 8 (stormachtige wind)
niet omvallen of wegschuiven.
Hoewel het RAI-TNO-Instituut voor Wegtrans
portmiddelen, dat kwaliteitskeuringen voor de
handel verricht en keurmerken uitgeeft, deze
overheidseisen steunt, heeft men geen kans ge
zien om tijdig driehoeken in de handel te laten
brengen die voorzien zijn van een keurmerk.
Het publiek heeft echter van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat even de tijd gekregen
om zich aan de wettelijke eisen te conformeren.
Men hoeft blijkens een zojuist afgekomen be
slissing de goedgekeurde driehoek pas over
twee jaar bij zich te hebben...
Enkele artikelen van het nieuwe reglement zullen
pas op 1 juli aanstaande ingaan. Dan pas krijgen de
strepen op het wegdek rechtsgeldigheid. Een doorge
trokken streep mag dan niet meer worden overschre
den. Een onderbroken (stippel)lijn wel.
Wanneer er een stippellijn en een doorgetrokken
streep naast elkaar liggen, mag men die strepen over
schrijden, wanneer de streep die onmiddellijk links
van de bestuurder ligt, de onderbroken streep is. Wan
neer men straks bijvoorbeeld met een doorgetrokken
verflijn een fietspad schept aan de zijkant van de rij
weg, dan is dat het speciale domrin voor de (brom)-
fietser, waar het overige verkeer buiten moet blijven.
uit te laten stappen. Het in- en uitladen van goederen
alleen blijft verboden. Het is duidelijk dat men al
leen met de auto op de stopplaats van de bus mag
gaan staan, wanneer het openbare vervoer daar geen
last van ondervindt.
Stoppen om passagiers in en uit te laten stappen of
goederen te lossen of te laden is voortaan toegestaan
op hoeken van straten en wegen, tenzij daar een spe
ciaal stopverbod geldt. Het is een recht dat met heel
veel behoedzaamheid moet worden toegepast, want
door stoppen op een hoek van een straat ontstaan
heel snel moeilijkheden.
Tot vijf meter van de hoek mag men parkeren
vroeger was dat tien meter maar het parkeren is
verboden wanneer de auto het uitzicht op verkeers
borden, verkeerslichten of richtingsborden wegneemt.
Wie zijn wagen op een aangegeven parkeerplaats zet,
moet dat binnen de vakken doen. In sommige stadstra-
ten zal men de randen van de trottoirs geel verven.
Deze gele strepen hebben dezelfde betekenis als een
parkeerverbod.
Wanneer men de auto verlaat, moet het contact
sleuteltje worden meegenomen. Dat is niet verplicht
wanneer de automotor moet blijven lopen om een
laad- of losinstallatie aan te drijven.
Bijzondere voorrangsrechten gelden niet meer voor
militaire colonnes en uitvaartstoeten. Maar zij mogen
niet worden doorgesneden. Dit betekent dat men rus
tig moet wachten tot een dergelijke rij wagens voorbij
is. Wanneer de eerste wagen van zo'n stoet het groe
ne verkeerslicht is gepasseerd en het licht gaatop
rood, dan rijdt de hele stoet rustig verder. Hiermee
moet men wel rekening houden. Een zelfde regel gold
al voor marscolonnes en optochten.
Er is één regel gewoon omgedraaid; er mag niet
meer gestopt worden onder een brug of viaduct. Er
óp mag wel. Volgens het oude reglement was het pre
cies andersom.
Wonderlijk genoeg had de „stopstreep" dwars over
de weg eigenlijk geen rechtsgeldigheid. Dit ls nu ver
anderd. Men moet zich houden aan de stopstreep, even
als aan richtingpijlen die vlak bij kruisingen op het
wegdek zijn geschilderd.
Het rijden met groot licht is niet toegestaan wan
neer de openbare verlichting zó goed is dat de hele
weg kan worden overzien. Groot licht mag ook niet
aan, wanneer daar treinbestuurders, schippers of co
lonnes voetgangers mee worden gehinderd. Wie vlak
achter een voorligger rijdt, is ook verplicht om te dim
men.
Als het donker is of het zicht is om een andere re
den slecht, dan moeten ook de motorvoertuigen die op
vluchtstroken, parkeerhavens of parkeerstroken staan,
het stadslicht aan hebben. Binnen de bebouwde kom
mogen hiervoor ook parkeerlichtjes dienen.
Komt men met de auto op de rijbaan te staan, dan
is het voortaan toegestaan om, behalve de verplichte
verlichting, ook nog twee knipperende waarschuwings-
lichten te laten branden. Deze waarschuwingsseinen
mogen alleen maar werken wanneer de wagen stil
staat.
ledereen die met een motorvoertuig met meer dan
twee wielen op de buitenweg komt, moet een gevaren
driehoek bij zich hebben. Zoals bekend, moet de drie
hoek worden neergezet als de wagen zonder verlich
ting op of vlak naast de rijbaan komt te staan. De
driehoek moet worden geplaatst op ongeveer dertig
meter afstand van de onverlichte wagen, in de rich
ting van het verkeer.
Het is verstandig om de driehoek niet alleen te ge
bruiken als men met een defecte autoverlichting komt
te staan. Gebruik hem liever onder alle omstandighe
den. Het nieuwe reglement zegt trouwens dat men de
het geparkeerde voertuig niet tijdig of niet gemakke-
driehoek ook moet gebruiken, wanneer het verkeer
lijk kan zien staan.
Aanduiding plaatsnaam.
(Bebouwde kom)
Aanduiding einde bebouwde
kom.
21
Gesloten voor bromfietsen met
in werking zijnde motor.
Gesloten voor fietsen en
bromfietsen.
32
Gesloten voor voertuigen
l.nger dan 10 meter,
(e.v. lading inbegrepen)
39
Einde B-weg.
41 42
Einde verbod voor motorvoer- Verbod voor vrachtauto's en
tuigen op meer dan twee wielen autobussen om motorvoertuigen
om elkander onderling in te op meer dan twee wielen in te
halen. halen.
afgedankt. Het is niet alleen voor automobilisten, scooter-
of motorrijders, fietsers en bromfietsers van groot belang
om zich tijdig in het hoofd te prenten met welke andere
situaties zij binnenkort te maken krijgen, maar dat geldt
zeker ook voor de voetgangers. Daarom vindt u op deze
pagina de nieuwe regels en verkeersborden, die voor ieder
een van belang zijn.
43
Einde verbod voor vrachtauto's
en autobussen om motorvoer
tuigen op meer dan twee wielen
in te halen.
De belangrijkste van de nieuwe tekens vindt
men hiernaast bij elkaar. Vertrouwde kleu
ren: verbods- en waarschuwingsborden steeds
met de bekende rode rand. Daartussendoor de
borden voor autowegen, doodlopende wegen en
aanduidingen voor jeugdherbergen, picknick
plaatsen, café's en restaurants met veel blauw.
Bekende borden zijn in dit tableau niet opge
nomen. Men kan behalve het bord met een fiet
ser (no. 87) ook een bord tegenkomen met een
wandelaar en ook apart met een zebrapad en
dat ls dan een nieuwigheid.
Voor wie de nieuwe regels en tekens ln be
knopt formaat bijeen wü hebben: het Verbond
voor Veilig Verkeer te Hilversum heeft er In
dertijd een handzame folder van uitgeget
Vraag die eens aan!
Parkeerverbod op oneven en
even dagen. Het verbod geldt op
oneven dagen voor de linkerzijde
en op even dagen voor de rech
terzijde van de weg.
Verbod naar links en naar rechts
af te slaan.
50b
Het verbod geldt op oneven
dagen voor de rechterzijde en op
even dagen voor de linkerzijde
van de weg. Geldt het parkeer
verbod afwisselend gedurende
de eerste en tweede helft van de
maand dan worden de cijfers
I en II vervangen door de cijfers
1—15 onderscheidenlijk 16 31.
Verbod om te keren.
Verbod fietsen en bromfietsen te
plaatsen.
Ein
55
de alle verboden.
Stopverbod. Het verbod geldt
voor de zijde van de weg waar
het bord is geplaatst. Indien
onder de borden 49 t/m 51 een
onderbord is geplaatst even
wijdig aan de weg-as, waai op
één of twee horizontale zwarte
pijlen staan afgebeeld, geldt het
desbetreffende verbod voor de
richting door de pijl of pijlen
aangegeven.
m
57b
Aanduiding autoweg met ge
scheiden rijbanen en ongelijk
vloerse kruisingen.
Aanduiding andere autowegen
58a
Einde autoweg met gescheiden Einde
rijbanen en ongelijkvloerse krui
singen.
58b
andere autowegen.
FIETSPAD
60
Onverplicht fietspad; verboden
voor bromfietsen met in werking
zijnde motor.
61
Voetpad:
A A A
66
Bocht naar rechts.
o7
Bocht naar links.
68
S-bocht of -bochten, eerst naar
links.
69
S-bocht of -bochten, eerst naar
rechts.
70
Steile of gevaarlijke helling.
A
81b
Wegversmalling.
81c
Wegversmalling
85
Opspattende stenen.
86 87 89
Kade of rivieroever. Nadering plaats waar fietsers en Loslopend vee.
bromfietsers plegen over te
steken.
A A A
91
Tegenliggers.
92
Laagvliegcnde vliegtuigen.
93
Zij- en rukwinden.
94
Nadering verkeerslichten.
97
Richtingaanduiding.
101a
Doodlopende weg.
101b 101c 101d
Vooraanduiding doodlopende Vooraanduiding doodjopende Vooraanduiding doodlopende
weg. weg. weg.
104
Blindenstok
103
Aanduiding Europese
hoofdverkeersweg. Het getal dient
als voorbeeld.
113
Jeugdherberg.
114
Terrein voor dagrecreatie.
115
Café.
116
Restaurant.