Goed werk van
Jan Blokker
Pierre Palla (met
vingertechniek") morgen 65
I -ZZPT—Imocö-yK.5
Een Michelangelo?
VANAVOND
Morgen
F
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
a
4
PILOOT STORM
J. v.d. K.
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
BrtHicluletten
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
,\fo.
(ft
Pagina 2
WOENSDAG 4 JANUARI 1967
82
Maar dat is 'n algemene beschouwing
ergens te midden van honderden ande
re. opgewekte, vergenoegde, zelfbe
wuste beschouwingen. Al veel eerder
heeft ze aan Grimm geschreven: „Ik
ben door mijn posiite gedwongen on
voorwaardelijk te willen wat ik wil"
veel eerder al heeft ze geleerd dat
men met filosofie noch met idealisme
noch met goede wil vooruitlopen kan
op de organische ontwikkeling van
een land.
Het leed van de lijfeigene boeren
kent diverse graden. Op het platte
land, onder verstandige landheren die
weten dat ze in hun eigen belang
„hun melkkoetjes moeten sparen en
voederen", is hun lot niet veel slech
ter, in zekere zin zelfs rustiger dan
dat van het andere Europese platte-
landsproletariaat. Maar in de fa-
brieks- en mijndistricten is het een
ware hel. De gekochte boeren zijn
goedkoper dan elk ander arbeidsma
teriaal en worden dienovereenkomstig
weinig ontzien, hun arbeidstijd is on
beperkt, hun kost minimaal, lijfelijke
tuchtingen zijn er aan de orde van de
dag. Hygiënische of profylactische
voorzorg is er niet, het werken in de
mijnen is niet alleen hels, het is ook
levensgevaarlijk. Reeds onder de re
gering van Elisabeth was het meer
malen tot onlusten gekomen onder dit
grauwe proletariaat waarop tel
kens het dichtstbij gelegerde militaire
commando gewaarschuwd werd en de
oproerlingen met een passend aantal
karwatsslagen tot rede werden ge
bracht. Op 8 augustus 1762 dus in
de zesde week van haar regering
geeft Catharina een manifest uit
waarmee ze meent het kwaad bij de
wortel aan te pakken: ze verbiedt de
fabrieks- en mijneigenaars de aan
koop van zielen en eist dat ze zich te
vreden stellen met vrij gehuurde, van
passen voorziene arbeiders tegen con
tractuele bezoldiging. Een tweede
oekaze die de verplichte arbeid hele
maal zal moeten afschaffen, is bij
haar in voorbereiding. Die zal ze
nooit uitvaardigen. Want het valt al
lemaal heel, heel anders uit dan ze
denkt. Catharina kent het volk alleen
uit de Franse literatuur en ze heeft
er een even geïdealiseerde voorstel
ling van als de Franse literatoren
hadden, voordat de door hen uit de
slaap wakker geschudde lieden ont-
waakten en hun wekkers bewezen dat
ze dromers waren. Catharina deed
haar. ontgoochelende ervaring op, on
geveer dertig jaar eerder dan Mira-
beau en Beaumarchais: nauwelijks
heeft de oekaze die van de koopsla-
ven vrije mensen wil maken, de ver
schillende provincies bereikt of de
boeren leggen voor het merendeel
hun werk gewoon neer, trekken naar
de naburige districten en ruien hun
kornuiten op, ze verzamelen handte
keningen voor een algemene werksta
king, ranselen degenen die toch weer
de mijnen ingaan af en verwoesten
hun huizen, en verspreiden vervalste
manifesten. De bevrijde slaven zijn
in plaats van dankbare onderdanen,
wilde gevaarlijke oproerlingen gewor
den.
Waarom heeft Catharina's goedbe
doelde oekaze deze onvoorziene uit
werking De Russische moejik van
de achttiende eeuw is door zijn vol
slagen gebrek aan iedere vorm van
opvoeding lui en stelt absoluut geen
eisen. Hij heeft behoefte aan een stuk
droog brood en aan de troost van de
godsdienst meer niet. Voor deze
schamele levensbehoeften zou hij be
slist geen noemenswaardige arbeid
verrichten. Enkel onder de dwang
der lijfeigenschap, onder de knoet
van zijn meester werkt hij dag in
dag uit in het zweet zijns aanschijns
en verrijkt daarmee zijn meester en
legt de grondslag voor de welvaart
van zijn land. Natuurlijk is hij onte
vreden over die toestand en wel het
meest ontevreden daar, waar de ge
hate arbeid het hardst is: in de mij
nen en fabrieken. Al tientallen jaren
lang verzet zijn trage organisme zich
tegen de onverdraaglijke herendienst
en al tientallen jaren lang gehoor
zaamt hij kruiperig uit angst voor af
ranseling. Dan komt er op een dag
die oekaze en blaast hem de hete
adem der vrijheid in het gezicht: en
de lang opgekropte haat tegen de
meesters, tegen de dwang, tegen het
gezag, tegen het werk breekt op slag
in hem los en maakt hem blind voor
het gebaar van goedheid en doof voor
de stem van de rede. Het is een zie
dende, losgeslagen chaotische massa.
Er is niemand die hun iets kan leren
over de bedoelingen van de regering,
er is geen krant waardoor ze beïn
vloed zouden kunnen worden en als
die er was, wie van hen zou haar dan
Er wordt dit seizoen op de televisie
niet zo heel veel aan informatie over
film gedaan. De N.T.S. houdt de actua
liteit weliswaar goed bij met haar ru
briek „Première" over pas in Neder
land uitgebrachte films, maar voor een
instructieve kenschets van de stromin
gen en vooral de vooraanstaande regis
seurs moet men toch bij Jan Blokker
terecht. In zijn VPRO-rubriek „Cinema"
heeft hij veel meer de ruimte dan toen
hij vorig seizoen een klein gedeelte van
het VARA-programma „Uit Bellevue"
mocht vullen. Niet dat hij die ruimte
,r^n .,1^. ,gM V i Htljd even goed benut. Hit interview-
tij, geen organisatie, geen leider uit i M J - Haanstra kwam eister-
de eigen gelederen die ze attent zou g av„tó Lfwat"aT na de premièS van
Sn 7 h Ph gevaren van hun De atem yan het water„ voor.
i het woeste namelijk oyer een detail uit de* film,
instinct van de haat, ze zien de mo--
narche niet die hen wilde helpen, ze Si! g 1 vii dèr
- ,r Parra - verstappen en Nicolai van oer
zien enkel hun directe meesters en Heyde over hun nieuwe films waren ook
«amïiid bïinnm wel erg vluchtig. Bovendien leek Sidney
Furie,- de regisseur van de western
„The Apalooze", voornamelijk in ambi
tie te kunnen tippen aan de andere jon-
ofi™r, tio( „Qot ge regisseur die Blokker interviewde:
afloop. Het gaat niet alleen om de be- 5 x, DD »T..
j i> d6 Pool Roman Polanski. -N11 mo0t bcii~
nadehng van fabrikanten en mnnbe- 2 ,lif
hot rv„„f 1 Jter worden toegegeven dat door het uit-
zitters, het gaat vooral om de hele (honpliik .«stein van het ire-
staatsorde die door de rondtrekkende? "iJL ,1 JVongn T rndird mWhfen
2 sprek met Jean-Luc Godard misscnien
SïSLrïÏÏÏwi; PH°; i ook wat leemten in de aflevering moes-
t t 1 bedreigd wordt, g ten uld En alle b°zwaar-
^n^t nh nt rede gebracht ze moe-tjeg yaUen WP| t >t feit. dat Blok-
t S t te7gFi ker dit seizoen toch maar- op knappe
bracht worden. Later, zo troost Ca-
tharina zich. later zal ze het kwaad wijze verscheidene grote filmregisseurs
nncr crrnnHio-Pr Qonnalrlran lotur vul XQ 2 *n Z1In gesprekken tOt leven heeft ge
beulen wie
diensten en gehoorzaamheid kunnen
weigeren. En ze weigeren diensten en
gehoorzaamheid.
Het is een revolte met onafzienbare
JSf bracht! of zifnuw^en &als
!L S vH ihPiH vnnr h wn! J Roman Polanski, moeilijk aan het spre-
ISJ5 "ThaaT anders dan f f
te doen wat haar voorgangers hebben ^f^kere ïeheiSigheiS
gedaan: ze stuurt een paar regimenJ ^^Vgïïr
Wia spnvfkv nn ISkS TrTh 2 avond was dan polanski aan de beurt,
SSS -g eef g-t'e S& ÏÏSUffï
,„f 2 het filmen als een uitdagend avontuur
rukken^ kanonnen laten aan- g beschouwt- VoOT zover ik me herinner,
is in onze omgeving van Polanski tot
De toestand van de mijnarbeiders g dusver helaas alleen „Een mes in het
wordt later enigszins verbeterd. On- g water" (uit 1963) vertoond. Aan de hand
der Catharina's regering koopt de van fragmenten uit deze film en uit on-
kroon het merendeel der mijnen op der meer twee succesvolle films die hij
en de kroon gaat met meer zachtheid na zjjn vertrek naar Engeland heeft ge-
om met de boeren dan de particuliere g maakt („Repulsion" en „Cul de Sac")
kapitalisten deden. Maar dat is j ontstond, samen met de antwoorden die
slechts een kleine praktische hervor- bjj 0p de indringende vragen van Blok-
ming. Het heeft niets te maken met ker gaf, een uitstekend portret van de-
de vrijheidsgedachte. Die is voor Ca- ze belangrijke jonge filmer,
tharina een verre godsdienstige leuze via Nederland I waren we dank zij
geworden die haar haar leven lang in Nico van yiiet en Didier van Koeken
de mond bestorven ligt zoals anderen berg weer eens ergens „Ooggetuige",
het woord God nog altijd op de lippen J Ditmaal op Hawaii, waar we eigenlijk
hebben als ze het levende geloof al (enkele reportageflitsen van Johnsons
lang verloren hebben. Catharina had, bezoek aldaar uitgezonderd) nooit meer
toen ze de bevrijding van de lijfeige- jets van hadden gehoord sedert de tijd
nen op het oog had, rekening gehou- i dat de Franse Hawaiïan-gitarist Gino
den met verzet: met het begrijpelijker Bordin furore maakte (en dat was nog
en logische verzet der bevoorrechten, voor de tweede wereldoorlog) en de Ki-
de landheren en kapitalisten. Of ze de lima's zongen over „De roos van Hono-
macht bezeten zou hebben om dat lulu» en de dansende hula-meisjes. Het
verzet te breken, moet een open bestaat allemaal echt: de wuivende pal-
vraag blijven. men, de maan, de zeewind en vooral
die hula-meisjes. Het is, blijkens de re-
(Wordt vervolgd) portage van Nico van Vliet, in de eer
ste plaats een brok toeristenindustrie,
maar achter deze fagade gaat deson
danks de „aloha" schuil, en dat bete
kent (dat weten we sinds gisteravond
nu ook eindelijk) „verdraagzaamheid".
Hawaiï, waarop sprake is van een ster
ke rassenvermenging, heet op het ge
bied van de integratie een voorbeeld te
zijn. Wel is er sprake van een zekere
vooringenomenheid^ maar het individu
wordt daar niet dodr aangetast; men
kijkt in de eerste plaats naar wat je
presteert. Blijkens de inkomsten van de
toeristenindustrie (275 miljoen dollar
per jaar) schijnt dat heel wat te zijn.
Onvoorstelbaar in zo'n paradijselijke
omgeving!
///////////////I
ADVERTENTIE
3394. Het kostte Piloot Storm enige moeite om een ge
schikte landingsplaats te vinden nabij de Thorim-machi-
ne, die nog altijd op dezelfde plek stond te wachten op
de terugkeer van haar meesters. Maar tenslotte slaagde
hij erin de volumineuze Zeepbel bijna tegen het andere
schop aan te zetten. Buck wiste quasi het angstzweet
van zijn voorhoofd en sprak droog: „Ik kan wel zien,
dat jij gewend bent je auto langs de Amsterdamse
grachten te parkeren" Arend knikte en grijnsde: „Wil je
geloven, dat ik dit héél wat gemakkelijker vind?" Toen
de Vorak-soldaten aanstalten maakten om aan boord
van hun eigen schip te gaan, herinnerde Piloot Storm
zich iets. Vlug schoot hij de commanderende officier
aan. „Dat is waar ook! Daar was ik bijna de mon
sters vergeten! We kunnen al die lieverdjes toch niet zo
maar laten verhongeren in hun gevangenis. Breng mij
nog even terug naar het eiland, dan zal ik zien wat ik
eraan doen kan", stelde hij voor. De officier knikte in
stemmend. Voraks maken nooit meer woorden vuil dan
nodig is. Enkele minuten later hing het schip al boven
Drago's monster-kennel en klom Arend langs een zwab
berende touwladder omlaag. Hij begaf zich via de ves
tingmuur naar de gang achter de hokken. Nu hij ervoor
stond, leek het onze piloot toch wel een hachelijke stunt
die hij ging uithalen.
(Van onze radio- en tv-red act ie)
jerre Palla, organist en nog zo veel meer, wordt donderdag 65 jaar, daar dat
maakt niets anders uit dan een fellcitatieconcert vla Hilversum 1, want het
werk gaat gewoon door. „Natuurlek, ik hoor toch zeker nog niet by de oude
garde. Ik ben oud als ik dood ben".
Pierre Palla is voor veel generaties een begrip. Als zodanig hoort h\j wel by de
oude garde. Tenslotte dateert zyn vaste aanstelling bij de AVRO van 1 maart
1931. Dat is derhalve meer dan 35 jaar geleden. Hoe vaak h(j sindsdien aan het
AVRO-orgel heeft gezeten, pianorecitals gegeven heeft, pianoconcerten heeft ge
speeld en instrumentale en vocale solisten heeft begeleid, is niet te tellen. Wel
zou nog na z(jn te gaan, hoe vaak h\j het „Klokje van zeven uur" muzikaal heeft
geïllustreerd. Dat doet h(j ook zo'n 35 jaar. Nog steeds met Henk de Wolf, de
nu gepensioneerde programmaleider van de AVRO-radio. Pierre Palla is een van
die muziekmakers-oude-styi, die van alle markten thuis zyn en dat ook willen
zyn. Voor hem geen hokjes tussen klassiek en populair. „Ben je gek. Het Is je
werk".
Hilversum kent hem als een gezelli
ge prater. Een druk op de knop, ver
taal: een drankje, en de stroom be
gint. Het is het verhaal van het zoontje
van de kroegbaas- aan de Havenkade in
Venlo. Toen hij vijf jaar was kreeg hij
zijn eerste piano. Het Pietje van zeven
jaar kreeg er een viool bij. Nog weer
later kwamen de orgellessen. „En toen
werd het oorlog, de eerste bedoel ik.
Mooie tijd. Er werd gesmokkeld als de
pest. Karrevrachten vol boter gingen de
grens over. De Nederlandse regering zag
niets. En gezopen dat er werd door die
smokkeljongens. Mijn orgelleraar vond
die drankbende geen goede omgeving
voor zijn leerling. Ik ging naar een
kostschool."
Als Pierre 17 is, komt hij weer thuis.
Dat huis is inmiddels een hotelletje op
de markt van Sittard, vlak naast een
klooster. „Ik speelde in de kerk van
dat klooster. Wel leuk hoor, alleen de
betaling was belazerd. Voor pianoles
sen kreeg ik 40 cent per uur. Het orgel
spel was ter ere Gods."
In 1920 gaat Pierre Palla „mijn
grootvader komt uit Tsjechoslowakije,
vandaar die mooie naam; hij is
echt" naar Amsterdam, om er ver
der te studeren bij Kuipers. Na een
jaar waren de centen op, maar opende
Tuschinsky en Max Tak nam Pierre
uit Limburg in dienst als pianist en or
ganist. Dat duurde tot 1929. „Toen kreeg
ik een baantje in Frankfurt bij een or
gelbouwer. Ik was adviseur voor de
bouw en het inspelen van nieuwe or
gels. Mijn vrouw wou niet mee naar
Duitsland. Na zes weken had ik toch
zo'n verschrikkelijk heimwee. Ik kon
niet eten, niet slapen, ik liep alleen
maar te janken. Nou, toen mocht ik
terug naar Amsterdam en hoefde ik al
leen maar af en toe naar Duitsland.
Zodat ik gelegenheid had er radiowerk
tussendoor te doen. In 1931 werd het die
vaste aanstelling."
Het is al die jaren piano- en orgel
spelen geweest op basis van de 9 3/4
techniek. Pierre Palla mist het topje
van een van zijn vingers. In Hilversum
is het gangbaar daar mopjes over te
maken. „Ach wat, hij kan niet tussen
de zwarte toetsen. Maar verder merk
ik er niets van."
Pierre Palla doet noch sentimenteel
met zichzelf, noch met de muziek. „Dat
orgelspelen vroeger was ook niet alles,
hoor. Als je maar flink vibreerde, dan
vond men het mooi. Schijterij is het.
Ik ben nou bezig een paar recitals sa
men te stellen van jeugdwerk van
Schumann, 't Is onbekend werk. Er
zit een toccata bij, daar zit je een jaar
aan te studeren. Dat heeft dan zo'n
vent gemaakt toen hij een jaar of 17
was. Moderne muziek? Ach wat. We
hebben in Tuschinsky ook wel eens Da-
Da staan spelen. De trompet stak door
het projectiegaatje van de film, op het
podium stond iemand met een stofzui
ger te manoeuvreren, het orkest zat
rotherrie te maken... In die tijd was er
ook een tentoonstelling van schilderijen.
24. Rechter Tie werpt een korte blik op de slanke vrouw
in het zwart die nu overeind staat. Zij heeft een knap
maar ietwat koud gezicht. Pao gaat op zijn tenen op
Rechter Tie toe en fluistert: „Vader mag niet weten dat
we door zijn ziekte het land moeten verwaarlozen, be
grijpt u wel. Het gaat ons erg aan het hart, maar..."
Rechter Tie knikt waarderend: „Lofwaardige kinderlief
de! Uw vader slaapt nu weer, ik zal hem niet storen.
Ik wens u een goede nacht." Terwijl Rechter Tie zich
naar zijn kamer begeeft, komt juist Tsjiao Tai weer
aanlopen, die de hond heeft weten te kalmeren. Bij het
binnengaan van de kamer zegt Rechter Tie tegen Tsjiao
Tai: „De oude landheer lijkt mij zwaar ziek en wel zeer
uitgeput. Hij was ondanks zijn ziekte en uitputting nog
erg helder van geest. Het is verwonderlijk hoe iemand
in die toestand en zo dicht bij de eeuwigheid nog zoveel
waarde hecht aan de toestand van het gewas en het bin
nenhalen van de oogst." „Nadat ik bij de hond was om
hem te kalmeren, ben ik het hele huis doorgelopen",
zegt Tsjiao Tai. „Alles was leeg en verlaten, ook de ka
mer tegenover de onze."
Nou, een heel groot wit doek met niks
er op dan wit. Alleen rechts bovenaan
was een hoek uitgesneden. Daat zat een
lijst omheen en er liep een schuine
streep over. „Zonsopgang" heette het,
of zoiets. Ik stond er naar te kijken
met Alex de Haas. Dat is dan zo'n
man, die zegt: „Het is misschien een
overgang naar het nieuwe. Je moet er
oog voor hebben". Ik zeg: een kunstoog
zal je bedoelen. In Donaueschingen, op
die moderne muziekdagen, kwam een
Amerikaans duo een sonate spelen. Van
vier minuten. De ene vent kroop onder
de vleugel. De andere ging er met een
spijker op staan krassen. Ze kwamen
op in rok, dat nog wel."
MODENA Kunstkenners in de Ita
liaanse stad Modena hebben dinsdag
meegedeeld een schilderij te hebben
ontdekt dat van Michelangelo zou kun
nen zijn. Ze hebben contact opgenomen
met het „British Museum" in Londen,
dat in het bezit is van een schets met
dezelfde voorstelling: Christus aan het
kruis, met vier vrouwen en Sint-Nico-
demus aan de voet daarvan.
Het schilderij, dat 49 bij 59 cm meet,
is van Michelangelo of uit de school
van de grote Italiaan. Het dateert uit
1545 of 1547 en verkeert in goede
staat.
ADVERTENTIE
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen: te Hoevelaken: G. van Es
trik te Genemuiden; te Surhuisterveen:
H. E. Vegter te Borger; te Valkenburg
(Z.H.) (toez.): C. L. Verbaas te Mon
nikendam; te Farsum: R. Pomp te
Zwartemeer; te Nieuw Lekkerland en te
Gameren: J. Catsburg te Opheusden; te
Bozum (C.A.) (toez.): C. D. van Goe-
verden te Finsterwolde; te Oud Beijer-
land (vac. W. H. van Kooten): J. den
Besten te Huizen (N.H.). te Schoonho
ven (vac. H. Jongerden): J. van der
Velden te Amersfoort.
Aangenomen: naar Bathmen (toez.):
J. G. Beerthuie te Oosterend (Texel).
Bedankt: voor Vriescheloo: L. van der
Kam te Blija.
Geref. Kerken.
Broepen: te Tholen, Poortvliet, Mid-
wolde en de Wilp: T. 'de Boer, kand. te
Bolsward.
Beroepen: te Oldebroek: H. Herder te
Onstwedde; te Haren (Gr.) (3e pred.
pl.): J. Niemantsverdriet te Rotterdam-
Lombardijen.
Aangenomen: naar de Krim: L. Weer
man te Ezinge; naar Voorschoten (vac.
K. Smit): G. de Zeeuw te Den Helder.
Geref. kerken vrygemaakt
Bedankt: voor Vlaardingen: R. Hou
wen te Hattem; voor London en Watford
(Canada): J. W. Beekman te Hillegers-
berg-Straatweg.
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen: te Meppel: J. Prins te Rijs
wijk (Z.H.).
Aangenomen: naar Bunschoten: P. den
Butter te Gorinchem.
Geref. Gemeenten:
Beroepen: te Beekbergen: H. Rijksen
te Gouda.
Bedankt: voor Kruiningen: C. Wisse
te Elspeet.
HILVERSUM I.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van de Christelijk Histori
sche Unie. 18.30 Lachend over de loon
grens (Potje op 't vuur voor 't laatste
uur); herhaling progr. Wim Kan. 19.30
Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05
Trammelant in Loeren aan de Hor, ra
diofeuilleton. 20.55 Ik loop door het
land, licht progr. 21.10 Liedjesprogr.
21.35 Conflict tussen generaties (1), le
zing. 21.50 Stereo: Lichte orkestmuz.
en zangsoliste (gr.). 22.30 Nws. 22.40
Actualiteiten. 22.55Serenade: A. Viool
en piano: klass. muz.; B. Radiodubbel-
kwartet: klass. liederen; C. Viool en
piano: mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM U.
18.00 Koorzang met instrumentale be
geleiding: geestelijke liederen. 18.30
Spektrum: nws. uit de Protestants-
Christelijke organisaties. 18.50 Lichte
gr.muz. 19.00 Nws. en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Muz. van Het
Leger des Heils (gr.). 19.45 Wereldpa
norama. 19.55 Stereo: Lichte orkestmu
ziek. 20.10 Moderne ork.werken (opn.).
21.10 Voordracht van gedichten. 21.30
Oor-zaken: gevarieerd progr. 22.15
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40
Geestelijke liederen. 22.55 Het kind
blijft zitten: pedagogische etherleer
gang. 23.15 Stereo: Platennws. 23.55-
24.00 Nws.
NEDERLAND I
KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. 19.00 Mona - Zeg het met Taar
ten, TV-film. 19.25 Int. Agrarisch Nws.
19.51 Uitz. Stichting Socutera. 20.00-
20.16 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Uitz. van de PvdA. 20.30 Young at
Heart, speelfilm. 22.25 Hurricane, film
reportage over de orkaan Carla in mei
1961 in Texas. 22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
STER-reclame. KRO: 20.05 Waauw: ge
danste hitparade. 20.35 Black Power -
blanke reactie: documentaire. 21.15
Shirley Booth als Hazel. TV-füm. 21.40
Kijk op kunst. STER: 22.10 Reclame.
NTS: 22.15-22.30 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
muziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.15
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35
De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: Klassieke grammofoonmu
ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte
grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden.
9.40 Lichte grammofoonmuziek Voor
oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gT)*
(11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Lichte or
kestmuziek en zangsolist. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws.
13.10 Journaal en beursberichten. 13.30
Stereo: Modern strijkkwartet. 13.55
Kerkorgelconcert: klassieke muziek.
14.15 Azië van nabij bekeken, gesprek.
14.30 Biologica, een programma over
planten en dieren. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nieuws. 16.02 Schakeringen: pro
gramma over kunst en cultuur in
woord en muziek. 17.00 Voor de jeugd.
HILVERSUM U
KRO: 7.00 Nieuws en weerbericht.
7.10 Meditatie. 7.15 Lichte muziek en
praatje. (7.30-7.32 Nieuws) 7.55 Overw.
8.00 Nieuws. 8.10 Klassieke grammo
foonmuziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Au
bade: gevarieerd platenprogramma.
11.00 Voor de zieken VPRO 11.30 Men
sen geloven, lezing. 11.45 Streeksgew:
Informatie uit Alphen a/d Rijn. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 13.00
Pro memorie. 13.05 Klassieke grammo
foonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.45
Amsterdams strijktrio: klassieke mu
ziek. TROS 14.45 Van 1685 tot vandaag
muzikale lezing. 15.15 Sphinx: progr.
voor de vrouw. NCRV: 15.45 Stereo:
Klassieke kamermuziek (gr). 16.00
Studiodienst. 16.30 Stereo: Sopraan en
piano: moderne liederen. 17.00 Voor de
jeugd. 17.15 Kinderliedjes (gr). 17.30
Amusementsmuziek (gr). 17.50 Lichte
grammofoonmuziek.
HILVERSUM Hl
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Dixielandm.
10.30 Nwe langspeelpl. met commen
taar. 11.00 Nws. 11.02 Lichte grammo-
foonmuz. 12.00 Nws. 12.02 Variant: act.
reportages en lichte muz. 13.00 Nws.
13.02 Top twintig. 14.00 Nws. 14.02 Ge
varieerd muziekprogramma KRO 15.00
Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Sport
programma. 16.00 Nieuws. 16.02 Act.
16.05 Voor de tieners. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten 17.05-18.00 Verzoek-
platenprogramma.
WOENSDAG 4 JANUARI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste
ren). 10.20 Frühstück mit Julia, blij
spel. 11.35 Max Greger en zijn orkest,
met solisten. 12.00-13.30 Act.-kroniek.
16.40 Nws. 16.45 Hassan ibn Sabbah,
TV-spel. 18.00 Nws. (Regionaal progr.
NDR: 18.05 Act. 18.16 Von Nachbar zu
Nachbar. 18.50 Zandmannetje. 19.00
Act. 19.21 Mario, de ski-leraar. 19.59
Programma-overzicht. WDR 18.05 Hier
und Heute. 18.50 Klein feuilleton. 19.00
Guten Abend. 19.10 Hafenpolizei. 19.40
Kleine Jagdkunde). 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.15 Starker als die
Macht, reportage. 21.00 Schaut her -
ich bin's, opera-avond. 22.00 Familie
Leitmüller. 22.30 Journaal en weerbe
richt. Aansl.: commentaar.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Act.
en muz. 18.55 Detective Cliff Dexter en
het huis op het eiland, TV-film. 19.27
Weerbericht. 19.30 Nws. en thema's van
de dag. 20.00 Disneyland. 20.45 Onder
zoek en techniek. Aansl.: Nws. 21.15
Barfusz durch die Holle (1), Japanse
TV-film (niet voor jeugdige kijkers).
22.35 Nieuws, weerbericht en thema's
van de dag.
JVVWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWVWWWWWWWWWWWVVWWWWWWWWWWWWWWWWWXWXWWWWWWWWWWWXWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWVWWWWWWWV,
20. Hoe Tekko zo vlug het dek bereikte, wist hij later
zelf niet meer. Hij snelde met de hand voor de mond in
één ren het kombuis uit, de trap op en het dek over
naar de verschansing, Hij had het gevoel of alles om
hem heen tolde en er viel niet meer aan te twijfelen....
Tekko was zeeziek! Dat bleek, toen hij de railing bereikt
had en hij de golven onder zich zag rollen. Het had hem
op dat moment niets kunnen schelen als hy overboord
gevallen was, zo naar voelde hij zich. De frisse zeewind
deed hem echter veel goed en het duurde dan ook niet
lang of hij had het allerergste al weer achter de rug.
Een hevig lawaai deed hem plotseling opschrikken en
toen hij, hoewel nog wat draaierig, weer op zijn benen
stond en keek wat er aan de hand was, merkte hy dat
het spektakel uit het kombuis kwam.
rö
hem heen tolde en er viel niet meer aan te twijreien.... toen nij, noewei nog wat draaierig, weer op zijn Denen 5 J (JL' «b I 5
Tekko was zeeziek! Dat bleek, toen hij de railing bereikt stond en keek wat er aan de hand was, merkte hy dat kti.y"\\ TOV* u.
5 had en hij de golven onder zich zag rollen. Het had hem het spektakel uit het kombuis kwam. mmmmmmmmmmmmmmmm nu. Jlfr \&7 .Ata. 5
5 op dat moment niets kunnen schelen als hij overboord 9 ,W" -T g 5
X
.\\\\\\\\\\v\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\v\\\\v\vv\\\\\v\\\\\vvv\\\v\\\\\\\v\\\\\\\\\\\\\\x«\\\v\\\^^
Ui