Goed werk van Jan Blokker Pierre Palla (met vingertechniek") morgen 65 I -ZZPT—Imocö-yK.5 Een Michelangelo? VANAVOND Morgen F RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S a 4 PILOOT STORM J. v.d. K. RECHTER TIE TEKKO TAKS BrtHicluletten TELEVISIE T.V. LANGENBERG ,\fo. (ft Pagina 2 WOENSDAG 4 JANUARI 1967 82 Maar dat is 'n algemene beschouwing ergens te midden van honderden ande re. opgewekte, vergenoegde, zelfbe wuste beschouwingen. Al veel eerder heeft ze aan Grimm geschreven: „Ik ben door mijn posiite gedwongen on voorwaardelijk te willen wat ik wil" veel eerder al heeft ze geleerd dat men met filosofie noch met idealisme noch met goede wil vooruitlopen kan op de organische ontwikkeling van een land. Het leed van de lijfeigene boeren kent diverse graden. Op het platte land, onder verstandige landheren die weten dat ze in hun eigen belang „hun melkkoetjes moeten sparen en voederen", is hun lot niet veel slech ter, in zekere zin zelfs rustiger dan dat van het andere Europese platte- landsproletariaat. Maar in de fa- brieks- en mijndistricten is het een ware hel. De gekochte boeren zijn goedkoper dan elk ander arbeidsma teriaal en worden dienovereenkomstig weinig ontzien, hun arbeidstijd is on beperkt, hun kost minimaal, lijfelijke tuchtingen zijn er aan de orde van de dag. Hygiënische of profylactische voorzorg is er niet, het werken in de mijnen is niet alleen hels, het is ook levensgevaarlijk. Reeds onder de re gering van Elisabeth was het meer malen tot onlusten gekomen onder dit grauwe proletariaat waarop tel kens het dichtstbij gelegerde militaire commando gewaarschuwd werd en de oproerlingen met een passend aantal karwatsslagen tot rede werden ge bracht. Op 8 augustus 1762 dus in de zesde week van haar regering geeft Catharina een manifest uit waarmee ze meent het kwaad bij de wortel aan te pakken: ze verbiedt de fabrieks- en mijneigenaars de aan koop van zielen en eist dat ze zich te vreden stellen met vrij gehuurde, van passen voorziene arbeiders tegen con tractuele bezoldiging. Een tweede oekaze die de verplichte arbeid hele maal zal moeten afschaffen, is bij haar in voorbereiding. Die zal ze nooit uitvaardigen. Want het valt al lemaal heel, heel anders uit dan ze denkt. Catharina kent het volk alleen uit de Franse literatuur en ze heeft er een even geïdealiseerde voorstel ling van als de Franse literatoren hadden, voordat de door hen uit de slaap wakker geschudde lieden ont- waakten en hun wekkers bewezen dat ze dromers waren. Catharina deed haar. ontgoochelende ervaring op, on geveer dertig jaar eerder dan Mira- beau en Beaumarchais: nauwelijks heeft de oekaze die van de koopsla- ven vrije mensen wil maken, de ver schillende provincies bereikt of de boeren leggen voor het merendeel hun werk gewoon neer, trekken naar de naburige districten en ruien hun kornuiten op, ze verzamelen handte keningen voor een algemene werksta king, ranselen degenen die toch weer de mijnen ingaan af en verwoesten hun huizen, en verspreiden vervalste manifesten. De bevrijde slaven zijn in plaats van dankbare onderdanen, wilde gevaarlijke oproerlingen gewor den. Waarom heeft Catharina's goedbe doelde oekaze deze onvoorziene uit werking De Russische moejik van de achttiende eeuw is door zijn vol slagen gebrek aan iedere vorm van opvoeding lui en stelt absoluut geen eisen. Hij heeft behoefte aan een stuk droog brood en aan de troost van de godsdienst meer niet. Voor deze schamele levensbehoeften zou hij be slist geen noemenswaardige arbeid verrichten. Enkel onder de dwang der lijfeigenschap, onder de knoet van zijn meester werkt hij dag in dag uit in het zweet zijns aanschijns en verrijkt daarmee zijn meester en legt de grondslag voor de welvaart van zijn land. Natuurlijk is hij onte vreden over die toestand en wel het meest ontevreden daar, waar de ge hate arbeid het hardst is: in de mij nen en fabrieken. Al tientallen jaren lang verzet zijn trage organisme zich tegen de onverdraaglijke herendienst en al tientallen jaren lang gehoor zaamt hij kruiperig uit angst voor af ranseling. Dan komt er op een dag die oekaze en blaast hem de hete adem der vrijheid in het gezicht: en de lang opgekropte haat tegen de meesters, tegen de dwang, tegen het gezag, tegen het werk breekt op slag in hem los en maakt hem blind voor het gebaar van goedheid en doof voor de stem van de rede. Het is een zie dende, losgeslagen chaotische massa. Er is niemand die hun iets kan leren over de bedoelingen van de regering, er is geen krant waardoor ze beïn vloed zouden kunnen worden en als die er was, wie van hen zou haar dan Er wordt dit seizoen op de televisie niet zo heel veel aan informatie over film gedaan. De N.T.S. houdt de actua liteit weliswaar goed bij met haar ru briek „Première" over pas in Neder land uitgebrachte films, maar voor een instructieve kenschets van de stromin gen en vooral de vooraanstaande regis seurs moet men toch bij Jan Blokker terecht. In zijn VPRO-rubriek „Cinema" heeft hij veel meer de ruimte dan toen hij vorig seizoen een klein gedeelte van het VARA-programma „Uit Bellevue" mocht vullen. Niet dat hij die ruimte ,r^n .,1^. ,gM V i Htljd even goed benut. Hit interview- tij, geen organisatie, geen leider uit i M J - Haanstra kwam eister- de eigen gelederen die ze attent zou g av„tó Lfwat"aT na de premièS van Sn 7 h Ph gevaren van hun De atem yan het water„ voor. i het woeste namelijk oyer een detail uit de* film, instinct van de haat, ze zien de mo-- narche niet die hen wilde helpen, ze Si! g 1 vii dèr - ,r Parra - verstappen en Nicolai van oer zien enkel hun directe meesters en Heyde over hun nieuwe films waren ook «amïiid bïinnm wel erg vluchtig. Bovendien leek Sidney Furie,- de regisseur van de western „The Apalooze", voornamelijk in ambi tie te kunnen tippen aan de andere jon- ofi™r, tio( „Qot ge regisseur die Blokker interviewde: afloop. Het gaat niet alleen om de be- 5 x, DD »T.. j i> d6 Pool Roman Polanski. -N11 mo0t bcii~ nadehng van fabrikanten en mnnbe- 2 ,lif hot rv„„f 1 Jter worden toegegeven dat door het uit- zitters, het gaat vooral om de hele (honpliik .«stein van het ire- staatsorde die door de rondtrekkende? "iJL ,1 JVongn T rndird mWhfen 2 sprek met Jean-Luc Godard misscnien SïSLrïÏÏÏwi; PH°; i ook wat leemten in de aflevering moes- t t 1 bedreigd wordt, g ten uld En alle b°zwaar- ^n^t nh nt rede gebracht ze moe-tjeg yaUen WP| t >t feit. dat Blok- t S t te7gFi ker dit seizoen toch maar- op knappe bracht worden. Later, zo troost Ca- tharina zich. later zal ze het kwaad wijze verscheidene grote filmregisseurs nncr crrnnHio-Pr Qonnalrlran lotur vul XQ 2 *n Z1In gesprekken tOt leven heeft ge beulen wie diensten en gehoorzaamheid kunnen weigeren. En ze weigeren diensten en gehoorzaamheid. Het is een revolte met onafzienbare JSf bracht! of zifnuw^en &als !L S vH ihPiH vnnr h wn! J Roman Polanski, moeilijk aan het spre- ISJ5 "ThaaT anders dan f f te doen wat haar voorgangers hebben ^f^kere ïeheiSigheiS gedaan: ze stuurt een paar regimenJ ^^Vgïïr Wia spnvfkv nn ISkS TrTh 2 avond was dan polanski aan de beurt, SSS -g eef g-t'e S& ÏÏSUffï ,„f 2 het filmen als een uitdagend avontuur rukken^ kanonnen laten aan- g beschouwt- VoOT zover ik me herinner, is in onze omgeving van Polanski tot De toestand van de mijnarbeiders g dusver helaas alleen „Een mes in het wordt later enigszins verbeterd. On- g water" (uit 1963) vertoond. Aan de hand der Catharina's regering koopt de van fragmenten uit deze film en uit on- kroon het merendeel der mijnen op der meer twee succesvolle films die hij en de kroon gaat met meer zachtheid na zjjn vertrek naar Engeland heeft ge- om met de boeren dan de particuliere g maakt („Repulsion" en „Cul de Sac") kapitalisten deden. Maar dat is j ontstond, samen met de antwoorden die slechts een kleine praktische hervor- bjj 0p de indringende vragen van Blok- ming. Het heeft niets te maken met ker gaf, een uitstekend portret van de- de vrijheidsgedachte. Die is voor Ca- ze belangrijke jonge filmer, tharina een verre godsdienstige leuze via Nederland I waren we dank zij geworden die haar haar leven lang in Nico van yiiet en Didier van Koeken de mond bestorven ligt zoals anderen berg weer eens ergens „Ooggetuige", het woord God nog altijd op de lippen J Ditmaal op Hawaii, waar we eigenlijk hebben als ze het levende geloof al (enkele reportageflitsen van Johnsons lang verloren hebben. Catharina had, bezoek aldaar uitgezonderd) nooit meer toen ze de bevrijding van de lijfeige- jets van hadden gehoord sedert de tijd nen op het oog had, rekening gehou- i dat de Franse Hawaiïan-gitarist Gino den met verzet: met het begrijpelijker Bordin furore maakte (en dat was nog en logische verzet der bevoorrechten, voor de tweede wereldoorlog) en de Ki- de landheren en kapitalisten. Of ze de lima's zongen over „De roos van Hono- macht bezeten zou hebben om dat lulu» en de dansende hula-meisjes. Het verzet te breken, moet een open bestaat allemaal echt: de wuivende pal- vraag blijven. men, de maan, de zeewind en vooral die hula-meisjes. Het is, blijkens de re- (Wordt vervolgd) portage van Nico van Vliet, in de eer ste plaats een brok toeristenindustrie, maar achter deze fagade gaat deson danks de „aloha" schuil, en dat bete kent (dat weten we sinds gisteravond nu ook eindelijk) „verdraagzaamheid". Hawaiï, waarop sprake is van een ster ke rassenvermenging, heet op het ge bied van de integratie een voorbeeld te zijn. Wel is er sprake van een zekere vooringenomenheid^ maar het individu wordt daar niet dodr aangetast; men kijkt in de eerste plaats naar wat je presteert. Blijkens de inkomsten van de toeristenindustrie (275 miljoen dollar per jaar) schijnt dat heel wat te zijn. Onvoorstelbaar in zo'n paradijselijke omgeving! ///////////////I ADVERTENTIE 3394. Het kostte Piloot Storm enige moeite om een ge schikte landingsplaats te vinden nabij de Thorim-machi- ne, die nog altijd op dezelfde plek stond te wachten op de terugkeer van haar meesters. Maar tenslotte slaagde hij erin de volumineuze Zeepbel bijna tegen het andere schop aan te zetten. Buck wiste quasi het angstzweet van zijn voorhoofd en sprak droog: „Ik kan wel zien, dat jij gewend bent je auto langs de Amsterdamse grachten te parkeren" Arend knikte en grijnsde: „Wil je geloven, dat ik dit héél wat gemakkelijker vind?" Toen de Vorak-soldaten aanstalten maakten om aan boord van hun eigen schip te gaan, herinnerde Piloot Storm zich iets. Vlug schoot hij de commanderende officier aan. „Dat is waar ook! Daar was ik bijna de mon sters vergeten! We kunnen al die lieverdjes toch niet zo maar laten verhongeren in hun gevangenis. Breng mij nog even terug naar het eiland, dan zal ik zien wat ik eraan doen kan", stelde hij voor. De officier knikte in stemmend. Voraks maken nooit meer woorden vuil dan nodig is. Enkele minuten later hing het schip al boven Drago's monster-kennel en klom Arend langs een zwab berende touwladder omlaag. Hij begaf zich via de ves tingmuur naar de gang achter de hokken. Nu hij ervoor stond, leek het onze piloot toch wel een hachelijke stunt die hij ging uithalen. (Van onze radio- en tv-red act ie) jerre Palla, organist en nog zo veel meer, wordt donderdag 65 jaar, daar dat maakt niets anders uit dan een fellcitatieconcert vla Hilversum 1, want het werk gaat gewoon door. „Natuurlek, ik hoor toch zeker nog niet by de oude garde. Ik ben oud als ik dood ben". Pierre Palla is voor veel generaties een begrip. Als zodanig hoort h\j wel by de oude garde. Tenslotte dateert zyn vaste aanstelling bij de AVRO van 1 maart 1931. Dat is derhalve meer dan 35 jaar geleden. Hoe vaak h(j sindsdien aan het AVRO-orgel heeft gezeten, pianorecitals gegeven heeft, pianoconcerten heeft ge speeld en instrumentale en vocale solisten heeft begeleid, is niet te tellen. Wel zou nog na z(jn te gaan, hoe vaak h\j het „Klokje van zeven uur" muzikaal heeft geïllustreerd. Dat doet h(j ook zo'n 35 jaar. Nog steeds met Henk de Wolf, de nu gepensioneerde programmaleider van de AVRO-radio. Pierre Palla is een van die muziekmakers-oude-styi, die van alle markten thuis zyn en dat ook willen zyn. Voor hem geen hokjes tussen klassiek en populair. „Ben je gek. Het Is je werk". Hilversum kent hem als een gezelli ge prater. Een druk op de knop, ver taal: een drankje, en de stroom be gint. Het is het verhaal van het zoontje van de kroegbaas- aan de Havenkade in Venlo. Toen hij vijf jaar was kreeg hij zijn eerste piano. Het Pietje van zeven jaar kreeg er een viool bij. Nog weer later kwamen de orgellessen. „En toen werd het oorlog, de eerste bedoel ik. Mooie tijd. Er werd gesmokkeld als de pest. Karrevrachten vol boter gingen de grens over. De Nederlandse regering zag niets. En gezopen dat er werd door die smokkeljongens. Mijn orgelleraar vond die drankbende geen goede omgeving voor zijn leerling. Ik ging naar een kostschool." Als Pierre 17 is, komt hij weer thuis. Dat huis is inmiddels een hotelletje op de markt van Sittard, vlak naast een klooster. „Ik speelde in de kerk van dat klooster. Wel leuk hoor, alleen de betaling was belazerd. Voor pianoles sen kreeg ik 40 cent per uur. Het orgel spel was ter ere Gods." In 1920 gaat Pierre Palla „mijn grootvader komt uit Tsjechoslowakije, vandaar die mooie naam; hij is echt" naar Amsterdam, om er ver der te studeren bij Kuipers. Na een jaar waren de centen op, maar opende Tuschinsky en Max Tak nam Pierre uit Limburg in dienst als pianist en or ganist. Dat duurde tot 1929. „Toen kreeg ik een baantje in Frankfurt bij een or gelbouwer. Ik was adviseur voor de bouw en het inspelen van nieuwe or gels. Mijn vrouw wou niet mee naar Duitsland. Na zes weken had ik toch zo'n verschrikkelijk heimwee. Ik kon niet eten, niet slapen, ik liep alleen maar te janken. Nou, toen mocht ik terug naar Amsterdam en hoefde ik al leen maar af en toe naar Duitsland. Zodat ik gelegenheid had er radiowerk tussendoor te doen. In 1931 werd het die vaste aanstelling." Het is al die jaren piano- en orgel spelen geweest op basis van de 9 3/4 techniek. Pierre Palla mist het topje van een van zijn vingers. In Hilversum is het gangbaar daar mopjes over te maken. „Ach wat, hij kan niet tussen de zwarte toetsen. Maar verder merk ik er niets van." Pierre Palla doet noch sentimenteel met zichzelf, noch met de muziek. „Dat orgelspelen vroeger was ook niet alles, hoor. Als je maar flink vibreerde, dan vond men het mooi. Schijterij is het. Ik ben nou bezig een paar recitals sa men te stellen van jeugdwerk van Schumann, 't Is onbekend werk. Er zit een toccata bij, daar zit je een jaar aan te studeren. Dat heeft dan zo'n vent gemaakt toen hij een jaar of 17 was. Moderne muziek? Ach wat. We hebben in Tuschinsky ook wel eens Da- Da staan spelen. De trompet stak door het projectiegaatje van de film, op het podium stond iemand met een stofzui ger te manoeuvreren, het orkest zat rotherrie te maken... In die tijd was er ook een tentoonstelling van schilderijen. 24. Rechter Tie werpt een korte blik op de slanke vrouw in het zwart die nu overeind staat. Zij heeft een knap maar ietwat koud gezicht. Pao gaat op zijn tenen op Rechter Tie toe en fluistert: „Vader mag niet weten dat we door zijn ziekte het land moeten verwaarlozen, be grijpt u wel. Het gaat ons erg aan het hart, maar..." Rechter Tie knikt waarderend: „Lofwaardige kinderlief de! Uw vader slaapt nu weer, ik zal hem niet storen. Ik wens u een goede nacht." Terwijl Rechter Tie zich naar zijn kamer begeeft, komt juist Tsjiao Tai weer aanlopen, die de hond heeft weten te kalmeren. Bij het binnengaan van de kamer zegt Rechter Tie tegen Tsjiao Tai: „De oude landheer lijkt mij zwaar ziek en wel zeer uitgeput. Hij was ondanks zijn ziekte en uitputting nog erg helder van geest. Het is verwonderlijk hoe iemand in die toestand en zo dicht bij de eeuwigheid nog zoveel waarde hecht aan de toestand van het gewas en het bin nenhalen van de oogst." „Nadat ik bij de hond was om hem te kalmeren, ben ik het hele huis doorgelopen", zegt Tsjiao Tai. „Alles was leeg en verlaten, ook de ka mer tegenover de onze." Nou, een heel groot wit doek met niks er op dan wit. Alleen rechts bovenaan was een hoek uitgesneden. Daat zat een lijst omheen en er liep een schuine streep over. „Zonsopgang" heette het, of zoiets. Ik stond er naar te kijken met Alex de Haas. Dat is dan zo'n man, die zegt: „Het is misschien een overgang naar het nieuwe. Je moet er oog voor hebben". Ik zeg: een kunstoog zal je bedoelen. In Donaueschingen, op die moderne muziekdagen, kwam een Amerikaans duo een sonate spelen. Van vier minuten. De ene vent kroop onder de vleugel. De andere ging er met een spijker op staan krassen. Ze kwamen op in rok, dat nog wel." MODENA Kunstkenners in de Ita liaanse stad Modena hebben dinsdag meegedeeld een schilderij te hebben ontdekt dat van Michelangelo zou kun nen zijn. Ze hebben contact opgenomen met het „British Museum" in Londen, dat in het bezit is van een schets met dezelfde voorstelling: Christus aan het kruis, met vier vrouwen en Sint-Nico- demus aan de voet daarvan. Het schilderij, dat 49 bij 59 cm meet, is van Michelangelo of uit de school van de grote Italiaan. Het dateert uit 1545 of 1547 en verkeert in goede staat. ADVERTENTIE Hoestdrank in tabletvorm.95ct Ned. Herv. Kerk. Beroepen: te Hoevelaken: G. van Es trik te Genemuiden; te Surhuisterveen: H. E. Vegter te Borger; te Valkenburg (Z.H.) (toez.): C. L. Verbaas te Mon nikendam; te Farsum: R. Pomp te Zwartemeer; te Nieuw Lekkerland en te Gameren: J. Catsburg te Opheusden; te Bozum (C.A.) (toez.): C. D. van Goe- verden te Finsterwolde; te Oud Beijer- land (vac. W. H. van Kooten): J. den Besten te Huizen (N.H.). te Schoonho ven (vac. H. Jongerden): J. van der Velden te Amersfoort. Aangenomen: naar Bathmen (toez.): J. G. Beerthuie te Oosterend (Texel). Bedankt: voor Vriescheloo: L. van der Kam te Blija. Geref. Kerken. Broepen: te Tholen, Poortvliet, Mid- wolde en de Wilp: T. 'de Boer, kand. te Bolsward. Beroepen: te Oldebroek: H. Herder te Onstwedde; te Haren (Gr.) (3e pred. pl.): J. Niemantsverdriet te Rotterdam- Lombardijen. Aangenomen: naar de Krim: L. Weer man te Ezinge; naar Voorschoten (vac. K. Smit): G. de Zeeuw te Den Helder. Geref. kerken vrygemaakt Bedankt: voor Vlaardingen: R. Hou wen te Hattem; voor London en Watford (Canada): J. W. Beekman te Hillegers- berg-Straatweg. Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te Meppel: J. Prins te Rijs wijk (Z.H.). Aangenomen: naar Bunschoten: P. den Butter te Gorinchem. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Beekbergen: H. Rijksen te Gouda. Bedankt: voor Kruiningen: C. Wisse te Elspeet. HILVERSUM I. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Christelijk Histori sche Unie. 18.30 Lachend over de loon grens (Potje op 't vuur voor 't laatste uur); herhaling progr. Wim Kan. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor, ra diofeuilleton. 20.55 Ik loop door het land, licht progr. 21.10 Liedjesprogr. 21.35 Conflict tussen generaties (1), le zing. 21.50 Stereo: Lichte orkestmuz. en zangsoliste (gr.). 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55Serenade: A. Viool en piano: klass. muz.; B. Radiodubbel- kwartet: klass. liederen; C. Viool en piano: mod. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM U. 18.00 Koorzang met instrumentale be geleiding: geestelijke liederen. 18.30 Spektrum: nws. uit de Protestants- Christelijke organisaties. 18.50 Lichte gr.muz. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muz. van Het Leger des Heils (gr.). 19.45 Wereldpa norama. 19.55 Stereo: Lichte orkestmu ziek. 20.10 Moderne ork.werken (opn.). 21.10 Voordracht van gedichten. 21.30 Oor-zaken: gevarieerd progr. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Geestelijke liederen. 22.55 Het kind blijft zitten: pedagogische etherleer gang. 23.15 Stereo: Platennws. 23.55- 24.00 Nws. NEDERLAND I KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. 19.00 Mona - Zeg het met Taar ten, TV-film. 19.25 Int. Agrarisch Nws. 19.51 Uitz. Stichting Socutera. 20.00- 20.16 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitz. van de PvdA. 20.30 Young at Heart, speelfilm. 22.25 Hurricane, film reportage over de orkaan Carla in mei 1961 in Texas. 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 STER-reclame. KRO: 20.05 Waauw: ge danste hitparade. 20.35 Black Power - blanke reactie: documentaire. 21.15 Shirley Booth als Hazel. TV-füm. 21.40 Kijk op kunst. STER: 22.10 Reclame. NTS: 22.15-22.30 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon- muziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klassieke grammofoonmu ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte grammofoonmuziek Voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gT)* (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Lichte or kestmuziek en zangsolist. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 Stereo: Modern strijkkwartet. 13.55 Kerkorgelconcert: klassieke muziek. 14.15 Azië van nabij bekeken, gesprek. 14.30 Biologica, een programma over planten en dieren. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Schakeringen: pro gramma over kunst en cultuur in woord en muziek. 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM U KRO: 7.00 Nieuws en weerbericht. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte muziek en praatje. (7.30-7.32 Nieuws) 7.55 Overw. 8.00 Nieuws. 8.10 Klassieke grammo foonmuziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Au bade: gevarieerd platenprogramma. 11.00 Voor de zieken VPRO 11.30 Men sen geloven, lezing. 11.45 Streeksgew: Informatie uit Alphen a/d Rijn. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Klassieke grammo foonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.45 Amsterdams strijktrio: klassieke mu ziek. TROS 14.45 Van 1685 tot vandaag muzikale lezing. 15.15 Sphinx: progr. voor de vrouw. NCRV: 15.45 Stereo: Klassieke kamermuziek (gr). 16.00 Studiodienst. 16.30 Stereo: Sopraan en piano: moderne liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderliedjes (gr). 17.30 Amusementsmuziek (gr). 17.50 Lichte grammofoonmuziek. HILVERSUM Hl NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Dixielandm. 10.30 Nwe langspeelpl. met commen taar. 11.00 Nws. 11.02 Lichte grammo- foonmuz. 12.00 Nws. 12.02 Variant: act. reportages en lichte muz. 13.00 Nws. 13.02 Top twintig. 14.00 Nws. 14.02 Ge varieerd muziekprogramma KRO 15.00 Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Sport programma. 16.00 Nieuws. 16.02 Act. 16.05 Voor de tieners. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten 17.05-18.00 Verzoek- platenprogramma. WOENSDAG 4 JANUARI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste ren). 10.20 Frühstück mit Julia, blij spel. 11.35 Max Greger en zijn orkest, met solisten. 12.00-13.30 Act.-kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Hassan ibn Sabbah, TV-spel. 18.00 Nws. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Act. 18.16 Von Nachbar zu Nachbar. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Mario, de ski-leraar. 19.59 Programma-overzicht. WDR 18.05 Hier und Heute. 18.50 Klein feuilleton. 19.00 Guten Abend. 19.10 Hafenpolizei. 19.40 Kleine Jagdkunde). 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15 Starker als die Macht, reportage. 21.00 Schaut her - ich bin's, opera-avond. 22.00 Familie Leitmüller. 22.30 Journaal en weerbe richt. Aansl.: commentaar. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Act. en muz. 18.55 Detective Cliff Dexter en het huis op het eiland, TV-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema's van de dag. 20.00 Disneyland. 20.45 Onder zoek en techniek. Aansl.: Nws. 21.15 Barfusz durch die Holle (1), Japanse TV-film (niet voor jeugdige kijkers). 22.35 Nieuws, weerbericht en thema's van de dag. JVVWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWVWWWWWWWWWWWVVWWWWWWWWWWWWWWWWWXWXWWWWWWWWWWWXWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWVWWWWWWWV, 20. Hoe Tekko zo vlug het dek bereikte, wist hij later zelf niet meer. Hij snelde met de hand voor de mond in één ren het kombuis uit, de trap op en het dek over naar de verschansing, Hij had het gevoel of alles om hem heen tolde en er viel niet meer aan te twijfelen.... Tekko was zeeziek! Dat bleek, toen hij de railing bereikt had en hij de golven onder zich zag rollen. Het had hem op dat moment niets kunnen schelen als hy overboord gevallen was, zo naar voelde hij zich. De frisse zeewind deed hem echter veel goed en het duurde dan ook niet lang of hij had het allerergste al weer achter de rug. Een hevig lawaai deed hem plotseling opschrikken en toen hij, hoewel nog wat draaierig, weer op zijn benen stond en keek wat er aan de hand was, merkte hy dat het spektakel uit het kombuis kwam. rö hem heen tolde en er viel niet meer aan te twijreien.... toen nij, noewei nog wat draaierig, weer op zijn Denen 5 J (JL' «b I 5 Tekko was zeeziek! Dat bleek, toen hij de railing bereikt stond en keek wat er aan de hand was, merkte hy dat kti.y"\\ TOV* u. 5 had en hij de golven onder zich zag rollen. Het had hem het spektakel uit het kombuis kwam. mmmmmmmmmmmmmmmm nu. Jlfr \&7 .Ata. 5 5 op dat moment niets kunnen schelen als hij overboord 9 ,W" -T g 5 X .\\\\\\\\\\v\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\v\\\\v\vv\\\\\v\\\\\vvv\\\v\\\\\\\v\\\\\\\\\\\\\\x«\\\v\\\^^ Ui

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2