Vrouwenarbeid neemt nog
toe in de EEG-landen
Verstandig snoepen
en melk drinken
als modegril
...of (sportieve) imitatie
te
Om kort
gaan
v
VOOR UW BABY GEEN ELEKTRISCHE DEKEN
(zo duur mogelijk!)
Modcspel der
couturiers in
Rome en Par ij.
Bescherming moederschap
een belangrijk aspect
Met verstand
Losse hoes is
groot gemak
I
Weinig
animo
'S
Vulling
Nieuw
Glinstering
Op de pennen
HET OVERHEMD
VOORJAARSMODE
PARELS
Anna Fendi, de Italiaanse ontwerpster,
maakte deze bontjas van abrikoos-
kleurig mink met gulden knopen,
waarbij een goudkleurige tulband
wordt gedragen.
I
Het aantal werkende vrou
wen in de E.E.G.-landen
neemt, behalve in Frank
rijk, nog steeds toe. Op het
ogenblik bestaat een derde
van de „beroepsbevolking"
in Europa uit vrouwen.
Daarby zyn meer ongehuw
de dan gehuwde vrouwen.
In een van de laatste num
mers van het maandblad
„Het vrouwelijke bedrijfs-
hoofd" wordt een overzicht
gegeven van de ontwikkelin
van de vrouwenarbeid in
de landen van de Europese
Economische Gemeenschap.
Daaruit blijkt, dat alleen in
Frankrijk het percentage
vrouwelijke werknemers in
de afgelopen jaren iets is
gedaald. In alle andere
EEG-landen is het aantal
werkende vrouwen toegeno
men.
In Nederland is het aan
tal werkende vrouwen voor
al het aantal gehuwde
werkende vrouwen tamelijk
gering, al is de tweede ca
tegorie in de laatste vijf
tien jaar wel in opmars ge
raakt. In 1947 werkte in Ne-
derland slechts tien pro
cent van de gehuwde vrou
wen. Het waren vooral
vrouwelijke bedrijfshoofden
of echtgenoten van bedrijfs
hoofden. Nog geen twee
procent verrichtte arbeid in
loondienst.
O
In de Duitse bondsrepu
bliek bleek in 1962 bij een
enquête dat de helft van de
werkende vrouwen gehuwd
was. Bij deze enquête wa
ren bijna 7 miljoen moe
ders met kinderen beneden
de veertien jaar betrokken.
Een derde van dit aantal
vrouwen oefende een be
roep uit.
Dat de vrouw en vooral
de gehuwde vrouw in Ne
derland geen grote taak in
het arbeidsproces heeft, is
niet alleen te wijten aan de
veelvuldig gehoorde klacht
dat de hoge belastinghef
fing het werken voor de
getrouwde vrouw weinig
aantrekkelijk maakt. Er
zijn meer oorzaken aan te
wijzen. Het niet altijd ge
rechtvaardigd onderscheid
tussen „mannenwerk" en
„vrouwenwerk" leidt een
taai leven, waardoor be
paalde beroepen nog steeds
min of meer taboe zijn
voor de vrouw.
Het beginsel van gelijke
beloning voor mannen en
vrouwen bij gelijke arbeid,
zoals het is vastgesteld in J
het EEG-verdrag wordt j
nog niet overal in de prak- i
tijk gebracht. In sommige 1
EEG-landen zijn nog altijd J
werkgevers die in hun ar- J
beidsovereenkomsten voor j
vrouwen een clausule opne- i
men, die inhoudt dat de
overeenkomst wordt ver- J
broken wanneer de werk-
neemster trouwt.
De „bescherming van het
moederschap" is een van
de vele vraagstukken rond-
om het onderwerp vrou-
wenarbeid. Ook voor dit J
probleem wordt in EEG- J
verband naar passende en i
vooruitstrevende oplossin- i
gen gezocht.
Daarbij denkt men bij-
voorbeeld aan de mogelijk- J
heid tot een langere onder-
breking van het werk gedu- j
rende de periode van actief i
moederschap, met behoud
van een passende vergoe-
ding, waarbij de moeder
haar werk geheel of ge-
deeltelijk kan hervatten zo-
dra haar belangen en die i
van het kind dit toelaten.
(Van onze medewerkster)
Cnoep vult meagjes, en snoep
maakt gaatjes. Het vult de
kindermaag zonder daarbij stoffen
te leveren die nodig zijn voor groei
en gezondheid. Het maakt gaatjes
in tanden en kiezen, waarbij vooral
het pas doorgebroken gebit het
moet ontgelden. Tandbederf neemt
/////////////////////////////////////W///////.
BONT
Men kan er lang over praten en men kan er kort over
praten: bont heeft iets, bont zegt een vrouw iets. Het ju
weel heeft dat ook, maar een met juwelen getooide vrouw
voelt zich toch nog anders dan een vrouw die weet dat de
bontjas die ze draagt, haar staat. Het juweel is koninklijk
bont is vrouwelijk, maakt de draagster zelfverzekerd,
verleidelijk, geeft haar iets van het vrouwtjesdier wier pels
re draagt. En of dat bont nu konijn of nerts is, doet er niet
veel toe. Wel in prijs natuurlijk maar niet wat charme be
treft. Als de coupe maar geraffineerd en het model maar
Jong is.
Vroeger torsten we met mannenmoed vanwege de sta
tus (toen heette het trouwens nog stand) pompeuswijde
mantels met kolossale kragen en manchetten: een vrouw
bezweek onder haar bontweelde. En behalve welstand sym
boliseerde deze massiviteit ook een solide tijdeloosheid: het
was een berevel voor het leven. Maar de tijden veranderen
en mèt de tijden de mode en de statussymbolen. In onze als
zo dynamisch aangeprezen maatschappij is geen plaats
meer voor een statisch kledingstuk, dat als lood om de
schouders hangt. We willen een bontjas die is aangepast
aan het ritme van onze tijd: vlot, modern, praktisch, jeug
dig. Geen persianer die elk jaar van je middelbare leeftijd
nog eens extra onderstreept en geen nertsstola, die je in
een Romeinse matrone verandert. Maar: bont waarin je
naar de melkboer en de slager op de hoek kunt lopen,
waarin je je kinderen van school kunt halen; bont dat een
tweede huid is en geen gelegenheidspantser; bont waarin je
kunt leven, jezelf kunt zijn.
Het dragen van bont is ook niet langer een privilege van
de upper-class. Nieuwe bpntsoorten als pahmi, Nanking cat,
kalgan, kangoeroe, zijn flatteus en bereikbaar, geschapen
als het ware voor de bontbewuste jonge generatie met veel
goede smaak maar te weinig geld. In Parijs vindt je
trenchcoats en overgooiers, blousons en blazers, minirok
ken en broekpakken van dit juniorbont, met nonchalante
atrikceintuurs en zalig diepe zakken, overal knopen en gees
tige details. Heel modieus, heel jong, heel amusant en te
gen prijzen die tenminste betaalbaar zijn.
Italië, land van paradoxen, is echter niet te overtreffen
in het luxe genre van deze toch al niet kinderachtige ma
terie. Het kostbaarste bont zo geraffineerd-simpel te ver
werken, alsof het katoen is dat kunnen alleen de Ita
lianen. U hebt daar misschien nooit bij stilgestaan waar
om zou u ook! maar die puissant rijke vrouwen tobben
met de vraag hoe ze er in dat waanzinnig dure bont toch
„gewoon" kunnen uitzien. Want het valt niet mee om, als
je met chinchilla behangen bent ter waarde van zo'n drie
miljoen lire, te doen alsof het allemaal niets om het lijf
heeft!
En juist daarvoor weten de Italianen wel een oplossing.
Je ziet ze: zibeline in een burberry sportmantel; nerts af
gezet met ruwe Harris tweed (natuurlijk heel wat anders
dan het omgekeerde: Harris tweed afgezet met nerts!). De
zusjes Fendi bij voorbeeld (vijf in getal en alle vijf in de
bontbusiness) componeerden een fabelachtige collectie bont,
geverfd in tere tinten oranjeroze en grijs. Natuurlijk maar
één seizoen draagbaar, want volgend jaar zal blauw mis
schien de modekleur heten te zijn, maar juist daarom zo
verrukkelijk nonchalant-luxueus: edelbont gezien als mode
gril, als eendagsvlieg.
Sport en spel bieden ontwerper zowel als draagster een
dankoare gelegenheid zich in bont uit te leven. Voor de
jacht bedacht Fendi een citroengeel (men mocht eens voor
het dier zelf gehouden worden!) cowboy-tenue van geverfd
en geschoren seal, met nappa-leren schouder- en elleboog
stukken plus dito jagershoedje.
Voor minder specifieke doeleinden is het ensemble be
staand uit een jak van horizontaal verwerkte Florida-vos
op een abrikooskleurige nappabroek, gecompleteerd door
muts en schoudertas van vossebont, abrikooskleurige, nap
pa-leren handschoenen met ingebouwd horloge en kuitkou
sen. Of het abrikooskleurige chinchilla jak met button
down kraag en met een Jacky Coogan-cap en tas van chin
chilla.
Of prefereert u de combinatie van antracietgrijze, schuin-
verwerkte chinchilla peplos met dito grijze nappa-leren
knickerbockers, Signora
Abrikooskleurig is ook de double-breasted en horizontaal
verwerkte mink-mini-coat met gulden knopen. En een su
perbe, roomwit krokodilleren tailleur is gegarneerd met
abrikooskleurig nerts. „Un pó cattivo", (geraffineerd)
noemt Anna Fendi de tegenstelling tussen materiaal en
vorm van het kinderlijk hooggetailleerde manteltje met
groeiplooi op de rug en babymuts met reuzenpanpoen in lui
paardbont. Indien uw interieur daarmee navenant is, voelt
u misschien iets voor Fendi's voetlange robe d'interieur in
broos kuikengele, geschoren otter met rond polsen en en
kels een weelde van weke, abrikooskleurige China-vos.
De sneeuwbruid kleedt Fendi in jak, capuchon en mof
van dichtdonzen poolvos op een witte maillot. Langharig
bont is trouwens ook erg „in" bij Veneziani. Wij zagen
daar jakken van een wuivende weelde van amberkleurige
vos, van Russische lynx, wit en wild als de winterse step
pe, van gesatineerde, als zilvererts glanzende marmot.
De premie voor de waanzinnigste luxe gaat echter naar
Valentino voor een op zichzelf reeds een fortuin verte
genwoordigende ocelotmantel, waarvan het karakteristie
ke vlekpatroon geheel met git wordt geborduurd.
in Nederland, ook bij heel jonge
kinderen, nog steeds toe. Daarom
hoopt het voorlichtingsbureau voor
de voeding dat zijn pasverschenen
vouwbladen over het snoeppro-
bleem door heel wat Nederlandse
ouders zullen worden gelezen.
De titels van deze nieuwe uitgaven
zijn „Verstandig snoepen", ,,In de
pauze biscuits, schoolmelk, snoep?"
en „Melk". De beide eerste worden
uitgegeven in samenwerking met de
Nederlandse vereniging voor mond
en tandhygiëne Het Ivoren Kruis.
„Verstandig snoepen" is een offensief
tegen de snoepgeest die door Neder
land waart en die ervoor zorgt dat
kinderen bij allerlei gelegenheden
met snoep worden „beloond". Bood
schappen doen, een bezoekje afsteken
bij kennissen of familieleden, braaf
zijn: alles wordt gehonoreerd met
snoep. Met als (funeste) hoogtepun
ten de verjaardagen op school waar
de jarigen elkaar met veel lekkers
trachten te overtroeven.
Het is niet nodig (en trouwens on
mogelijk!) om kinderen helemaal
zonder snoep door hun kinderleventje
te laten gaan. Men kan wel proberen
om kinderen „verstand5g" te leren
snoepen van onschadelijke lekkernij
en zoals fruit, rozijnen, noten en pin
da's (alleen voor kinderen boven vier
jaar!), rauwe worteltjes, stukjes kaas
of worst. Kiespijn wordt te vaak als
een normaal verschijnsel in het kin
derleven beschouwd, in plaats van als
een pijnlijke en schadelijke aangele
genheid die kan worden voorkomen.
Hoe: dat vertelt „Verstandig snoe
pen" de verstandige ouders haarfijn.
De oorzaken en het ontstaan van
tandbederf worden in de brochure
„In de pauze biscuits, schoolmelk,
snoep?" nog eens onder de loep ge
nomen, aangevuld met wenken voor
het behoud van het gebit van school
gaande kinderen. In „Melk" (nodig
voor elk) wordt de belangrijke plaats
van de melk in onze voeding belicht,
aangevuld met diverse recepten
waarin melk kan worden verwerkt.
De prijs van de beide „snoepbro-
chures" is een dubbeltje, het boekje
met wetenswaardigheden over melk
kost vijftien cent. Alles is in fleurige
moderne omslagjes gestoken. De bro
chures kunnen worden besteld bij het
Voorlichtingsbureau voor de Voed'ng,
Laan Copes van Cattenburch 44, Den
Haag, gironummer 36 30 81.
PASTEIBAKJES, kant en klaar te
koop bij banketbakker en kruidenier,
kunnen met allerlei ragoutjes worden
gevuld. Kip- of kalfsvleesvulling:
bouillon trekken van kip- of kalfspoe-
let en hiervan een dikke ragout ma
ken met boter, bloem, zout, peper en
peterselie. Bij liefhebbers van lever
zal een kalfsleverragout wel in de
smaak vallen: gesnipperd uitje in bo
ter bruin bakken, de kleingesneden
lever meebakken en hiervan met
bloem, bruin van jus, aroma en bouil
lon of water een dikke saus maken.
Peper, zout, kruiden en een restje
rode wijn erbij voor de pittige smaak.
Champignonvullingde schoonge
maakte en in plakjes gesneden cham
pignons met peper, zout en citroen
sap bestrooien en ze in wat boter met
een geraspt uitje heel licht bakken.
Hiervan ragout maken met bloem,
bouillon en wat room of koffiemelk.
De gevulde pasteibakjes worden nog
even in een warme oven gezet.
Nieuwe modestoffen voor komende
zomer zijn synthetische crêpeweef
sels met boomschorseffecten en klei
ne bloempatroontjes, carnabee-gabar-
dines in geometrische en abstracte
dessins, terlenkastoffen met ribbeltjes
en visgraten, effen en bedrukte meng-
weefsels van katoen met kunstvezels.
Vrolijke en gedurfde kleuren: licht
groen, geel, oranje, diverse nuances
paars en hardroze, vaak onderling
gecombineerd. (Menko-collecties voor
voorjaar en zomer 1967.
En als u zien dan ver
gaapt hebt aan al die
luxe (en u er misschien
een beetje aan geërgerd
hebt, wat niemand u kwa
lijk zal nemen!), dan is
het hoog tijd om eens
aandacht te besteden aan
het imitatiebont, dat er
toch ook in geslaagd is
zich een eigen plaats te
veroveren in het mode
beeld. Vooral in de spor
tive sector: de ski- en
après-skimode hebben
terdege geprofiteerd van
de ontwikkelingen op dit
gebied. Het ensemble op
de foto is er een voor
beeld van: uit orlonvezels
werd het materiaal ge
maakt voor de jas. Het
komt op de markt onder
de naam „borgana". De
jas is driekwart, heeft een
dubbele knoopsluiting,
warme diepe zakken en
een grote kraag die bij
kou en sneeuwstormen
tot over de oren kan wor
den opgeslagen. Het mo
del is van het Amster
damse confectiebedrijf
Berghaus.
Zilverstoffen, ook in de wintersport:
anoraks van zilverkleurig stretch
materiaal, lange gehaakte sporttruien
van glinsterende lurexgarens. Nog
steeds worden de modeontwerpers
gefascineerd door zilverglans. Zij ma
ken capes van zilvervinyl in militaire
stijl, overgooiers van zilvervinyl en
zilverkleurige jurken met ingeweven
streepjes in felle kleuren.
Vrouwen die tot het gilde der fana-
I tieke breisters behoren kunnen (naar
Frans voorbeeld) een lange gebreide
I „hostess-jurk" op de pennen zetten.
Een tot op de enkel vallende, geheel
in tricotsteek gebreide jurk die een
heeft, met daaronder smalle en brede
horizontale strepen in diverse vrolijke
kleuren. Hardpaars wordt, bijvoor
beeld, gecombineerd met strepen in
oranje, geel, bruin en aubergine. Wie
wel iets in zo'n jurk ziet maar bezwa
ren heeft tegen de lengte kan volgens
hetzelfde recept een korte jurk in
charlestonlijn (laaggeplaatst uitwaai
erend rokje) breien.
lykt u misschien een kledingstuk toe, dat
bedoeld is om de mannelyke tors te om
hullen, maar dan hebt u het mis. Niet alleen hebben ontwerpers van
blouses en jurken er altijd al begerig naar gekeken, maar als u wilt kunt
u nu ook in overhemd naar bed: de ontwerpers van nachtkleding hebben
dat nameiyk voor u uitgevonden. Zie hier een voorbeeld: een gestreept
nachthemd van nylon-charmeuse, waarby u kunt kiezen tussen wit met
lichtblauw en wit met roze (Linda Lu Lingerie-collectie voor zomer 1967).
is in januari een fascinerend woord:
ook al zullen we dan nog weken
lang tot neus en oren warm ingepakt in winterkledij rondlopen en doet
de aanblik van een nacht (over) hemd ons rillen, toch willen we zien wat we
straks kunnen gaan dragen. Twee voorbeelden van die voorjaarsmode 1967.
De mantel links is gemaakt van een geruite tercrylstof in geel en wit,
heeft raglanmouwen en een rugceintuurtje (Collectie Guy Laroche). Het
pakje rechts bestaat uit een blouson met broekrok en is gemaakt van
lichtgele tercrylstof met fijne gryze streepjes. De rechtopstaande kleine
col is aan de punten neergeknoopt (Ontwerp Nale Junior).
gP-
V,
•mm
goud en edelstenen zyn verwerkt in dit feestelijk kapsel
van de Paryse haarkunstenaar Alexandre hy kent blyk-
baar het Nederlandse liedje niet dat parels, goud en edelstenen „nee, geen
geluk" brengen! Apart is het kapsel wel: het omlijst heel luchtig voorhoofd
en slapen en loopt aan de achterzijde uit in heel fraai vlechtwerk. Voor wie
er van houdt: de make-up hierby behoort goudkleurig te zijn.
(Van onze medewerkster)
elektrische dekens
kille land een
zyn in ons
verrukkelijk
slaapkameraccessoire, maar men
moet ze liever niet ih het bedje van
baby of kleuter leggen. De kans is
groot dat de kinderen, die immers
nog geen weet hebben van het be
staan, Iaat staan het bedienen van
een warmteregelingsknop, op zeker
ogenblik veel te warm liggen. Om
dezelfde reden hoort een elektri
sche deken evenmin thuis in het
bed van personen die zelf de rege-
lingsknop niet kunnen hanteren
(zieken, invaliden).
Deze wenk staat te lezen in een
reeks adviezen van de Nationale Fe
deratie voor Huishoudelijke en Ge
zinsvoorlichting betreffende het kopen
en onderhouden van elektrische de
kens.
Hier zijn er enkele; Let bij het ko
pen op mogelijkheden tot bevestiging
van de deken. Het is bijzonder prak
tisch wanneer onderdekens randen
met gaatjes hebben zodat de dekens
met bandjes „aan de ketting" kunnen
worden gelegd. Plooien veroorzaken
bobbels en kunnen bovendien de elek
trische bedrading beschadigen. Let
ook op de lengte van het snoer, dat
zo lang moet zijn dat geen verleng
snoer nodig is.
Elektrische dekens mogen niet in
gevouwen toestand worden ingescha
keld. Vouw de dekens bij het opber
gen losjes op en zet er geen zware
voorwerpen op zoals een transforma
tor of een regelkastje. Elektrische de
kens mogen nooit worden geklopt om
dat hierdoor de bedrading ernstig kan
worden beschadigd.
Als de deken uit wol of een wol
mengsel is gemaakt moet d't mate
riaal mot- en keverbestendig zijn.
Elektrische dekens mogen vaak niet
chemisch worden gereinigd. Kan een
verwarmingsdeken worden gewassen,
dan moet dit voorzichtig en met lauw
sop gebeuren. Centrifuges en droog-
trommels mogen niet worden ge
bruikt; het centrifugeren kan contact-
stoppen en snoeren die niet verwij
derd kunnen worden, beschadigen.
Zolang de deken nog vochtig is, is in
schakelen natuurlijk uit den boze!
Het ei van Columbus is deze tip:
maak een losse hoes om de deken.
Dat maakt het onderhoud aanzienlijk
eenvoudiger.