Vrouwenarbeid neemt nog toe in de EEG-landen Verstandig snoepen en melk drinken als modegril ...of (sportieve) imitatie te Om kort gaan v VOOR UW BABY GEEN ELEKTRISCHE DEKEN (zo duur mogelijk!) Modcspel der couturiers in Rome en Par ij. Bescherming moederschap een belangrijk aspect Met verstand Losse hoes is groot gemak I Weinig animo 'S Vulling Nieuw Glinstering Op de pennen HET OVERHEMD VOORJAARSMODE PARELS Anna Fendi, de Italiaanse ontwerpster, maakte deze bontjas van abrikoos- kleurig mink met gulden knopen, waarbij een goudkleurige tulband wordt gedragen. I Het aantal werkende vrou wen in de E.E.G.-landen neemt, behalve in Frank rijk, nog steeds toe. Op het ogenblik bestaat een derde van de „beroepsbevolking" in Europa uit vrouwen. Daarby zyn meer ongehuw de dan gehuwde vrouwen. In een van de laatste num mers van het maandblad „Het vrouwelijke bedrijfs- hoofd" wordt een overzicht gegeven van de ontwikkelin van de vrouwenarbeid in de landen van de Europese Economische Gemeenschap. Daaruit blijkt, dat alleen in Frankrijk het percentage vrouwelijke werknemers in de afgelopen jaren iets is gedaald. In alle andere EEG-landen is het aantal werkende vrouwen toegeno men. In Nederland is het aan tal werkende vrouwen voor al het aantal gehuwde werkende vrouwen tamelijk gering, al is de tweede ca tegorie in de laatste vijf tien jaar wel in opmars ge raakt. In 1947 werkte in Ne- derland slechts tien pro cent van de gehuwde vrou wen. Het waren vooral vrouwelijke bedrijfshoofden of echtgenoten van bedrijfs hoofden. Nog geen twee procent verrichtte arbeid in loondienst. O In de Duitse bondsrepu bliek bleek in 1962 bij een enquête dat de helft van de werkende vrouwen gehuwd was. Bij deze enquête wa ren bijna 7 miljoen moe ders met kinderen beneden de veertien jaar betrokken. Een derde van dit aantal vrouwen oefende een be roep uit. Dat de vrouw en vooral de gehuwde vrouw in Ne derland geen grote taak in het arbeidsproces heeft, is niet alleen te wijten aan de veelvuldig gehoorde klacht dat de hoge belastinghef fing het werken voor de getrouwde vrouw weinig aantrekkelijk maakt. Er zijn meer oorzaken aan te wijzen. Het niet altijd ge rechtvaardigd onderscheid tussen „mannenwerk" en „vrouwenwerk" leidt een taai leven, waardoor be paalde beroepen nog steeds min of meer taboe zijn voor de vrouw. Het beginsel van gelijke beloning voor mannen en vrouwen bij gelijke arbeid, zoals het is vastgesteld in J het EEG-verdrag wordt j nog niet overal in de prak- i tijk gebracht. In sommige 1 EEG-landen zijn nog altijd J werkgevers die in hun ar- J beidsovereenkomsten voor j vrouwen een clausule opne- i men, die inhoudt dat de overeenkomst wordt ver- J broken wanneer de werk- neemster trouwt. De „bescherming van het moederschap" is een van de vele vraagstukken rond- om het onderwerp vrou- wenarbeid. Ook voor dit J probleem wordt in EEG- J verband naar passende en i vooruitstrevende oplossin- i gen gezocht. Daarbij denkt men bij- voorbeeld aan de mogelijk- J heid tot een langere onder- breking van het werk gedu- j rende de periode van actief i moederschap, met behoud van een passende vergoe- ding, waarbij de moeder haar werk geheel of ge- deeltelijk kan hervatten zo- dra haar belangen en die i van het kind dit toelaten. (Van onze medewerkster) Cnoep vult meagjes, en snoep maakt gaatjes. Het vult de kindermaag zonder daarbij stoffen te leveren die nodig zijn voor groei en gezondheid. Het maakt gaatjes in tanden en kiezen, waarbij vooral het pas doorgebroken gebit het moet ontgelden. Tandbederf neemt /////////////////////////////////////W///////. BONT Men kan er lang over praten en men kan er kort over praten: bont heeft iets, bont zegt een vrouw iets. Het ju weel heeft dat ook, maar een met juwelen getooide vrouw voelt zich toch nog anders dan een vrouw die weet dat de bontjas die ze draagt, haar staat. Het juweel is koninklijk bont is vrouwelijk, maakt de draagster zelfverzekerd, verleidelijk, geeft haar iets van het vrouwtjesdier wier pels re draagt. En of dat bont nu konijn of nerts is, doet er niet veel toe. Wel in prijs natuurlijk maar niet wat charme be treft. Als de coupe maar geraffineerd en het model maar Jong is. Vroeger torsten we met mannenmoed vanwege de sta tus (toen heette het trouwens nog stand) pompeuswijde mantels met kolossale kragen en manchetten: een vrouw bezweek onder haar bontweelde. En behalve welstand sym boliseerde deze massiviteit ook een solide tijdeloosheid: het was een berevel voor het leven. Maar de tijden veranderen en mèt de tijden de mode en de statussymbolen. In onze als zo dynamisch aangeprezen maatschappij is geen plaats meer voor een statisch kledingstuk, dat als lood om de schouders hangt. We willen een bontjas die is aangepast aan het ritme van onze tijd: vlot, modern, praktisch, jeug dig. Geen persianer die elk jaar van je middelbare leeftijd nog eens extra onderstreept en geen nertsstola, die je in een Romeinse matrone verandert. Maar: bont waarin je naar de melkboer en de slager op de hoek kunt lopen, waarin je je kinderen van school kunt halen; bont dat een tweede huid is en geen gelegenheidspantser; bont waarin je kunt leven, jezelf kunt zijn. Het dragen van bont is ook niet langer een privilege van de upper-class. Nieuwe bpntsoorten als pahmi, Nanking cat, kalgan, kangoeroe, zijn flatteus en bereikbaar, geschapen als het ware voor de bontbewuste jonge generatie met veel goede smaak maar te weinig geld. In Parijs vindt je trenchcoats en overgooiers, blousons en blazers, minirok ken en broekpakken van dit juniorbont, met nonchalante atrikceintuurs en zalig diepe zakken, overal knopen en gees tige details. Heel modieus, heel jong, heel amusant en te gen prijzen die tenminste betaalbaar zijn. Italië, land van paradoxen, is echter niet te overtreffen in het luxe genre van deze toch al niet kinderachtige ma terie. Het kostbaarste bont zo geraffineerd-simpel te ver werken, alsof het katoen is dat kunnen alleen de Ita lianen. U hebt daar misschien nooit bij stilgestaan waar om zou u ook! maar die puissant rijke vrouwen tobben met de vraag hoe ze er in dat waanzinnig dure bont toch „gewoon" kunnen uitzien. Want het valt niet mee om, als je met chinchilla behangen bent ter waarde van zo'n drie miljoen lire, te doen alsof het allemaal niets om het lijf heeft! En juist daarvoor weten de Italianen wel een oplossing. Je ziet ze: zibeline in een burberry sportmantel; nerts af gezet met ruwe Harris tweed (natuurlijk heel wat anders dan het omgekeerde: Harris tweed afgezet met nerts!). De zusjes Fendi bij voorbeeld (vijf in getal en alle vijf in de bontbusiness) componeerden een fabelachtige collectie bont, geverfd in tere tinten oranjeroze en grijs. Natuurlijk maar één seizoen draagbaar, want volgend jaar zal blauw mis schien de modekleur heten te zijn, maar juist daarom zo verrukkelijk nonchalant-luxueus: edelbont gezien als mode gril, als eendagsvlieg. Sport en spel bieden ontwerper zowel als draagster een dankoare gelegenheid zich in bont uit te leven. Voor de jacht bedacht Fendi een citroengeel (men mocht eens voor het dier zelf gehouden worden!) cowboy-tenue van geverfd en geschoren seal, met nappa-leren schouder- en elleboog stukken plus dito jagershoedje. Voor minder specifieke doeleinden is het ensemble be staand uit een jak van horizontaal verwerkte Florida-vos op een abrikooskleurige nappabroek, gecompleteerd door muts en schoudertas van vossebont, abrikooskleurige, nap pa-leren handschoenen met ingebouwd horloge en kuitkou sen. Of het abrikooskleurige chinchilla jak met button down kraag en met een Jacky Coogan-cap en tas van chin chilla. Of prefereert u de combinatie van antracietgrijze, schuin- verwerkte chinchilla peplos met dito grijze nappa-leren knickerbockers, Signora Abrikooskleurig is ook de double-breasted en horizontaal verwerkte mink-mini-coat met gulden knopen. En een su perbe, roomwit krokodilleren tailleur is gegarneerd met abrikooskleurig nerts. „Un pó cattivo", (geraffineerd) noemt Anna Fendi de tegenstelling tussen materiaal en vorm van het kinderlijk hooggetailleerde manteltje met groeiplooi op de rug en babymuts met reuzenpanpoen in lui paardbont. Indien uw interieur daarmee navenant is, voelt u misschien iets voor Fendi's voetlange robe d'interieur in broos kuikengele, geschoren otter met rond polsen en en kels een weelde van weke, abrikooskleurige China-vos. De sneeuwbruid kleedt Fendi in jak, capuchon en mof van dichtdonzen poolvos op een witte maillot. Langharig bont is trouwens ook erg „in" bij Veneziani. Wij zagen daar jakken van een wuivende weelde van amberkleurige vos, van Russische lynx, wit en wild als de winterse step pe, van gesatineerde, als zilvererts glanzende marmot. De premie voor de waanzinnigste luxe gaat echter naar Valentino voor een op zichzelf reeds een fortuin verte genwoordigende ocelotmantel, waarvan het karakteristie ke vlekpatroon geheel met git wordt geborduurd. in Nederland, ook bij heel jonge kinderen, nog steeds toe. Daarom hoopt het voorlichtingsbureau voor de voeding dat zijn pasverschenen vouwbladen over het snoeppro- bleem door heel wat Nederlandse ouders zullen worden gelezen. De titels van deze nieuwe uitgaven zijn „Verstandig snoepen", ,,In de pauze biscuits, schoolmelk, snoep?" en „Melk". De beide eerste worden uitgegeven in samenwerking met de Nederlandse vereniging voor mond en tandhygiëne Het Ivoren Kruis. „Verstandig snoepen" is een offensief tegen de snoepgeest die door Neder land waart en die ervoor zorgt dat kinderen bij allerlei gelegenheden met snoep worden „beloond". Bood schappen doen, een bezoekje afsteken bij kennissen of familieleden, braaf zijn: alles wordt gehonoreerd met snoep. Met als (funeste) hoogtepun ten de verjaardagen op school waar de jarigen elkaar met veel lekkers trachten te overtroeven. Het is niet nodig (en trouwens on mogelijk!) om kinderen helemaal zonder snoep door hun kinderleventje te laten gaan. Men kan wel proberen om kinderen „verstand5g" te leren snoepen van onschadelijke lekkernij en zoals fruit, rozijnen, noten en pin da's (alleen voor kinderen boven vier jaar!), rauwe worteltjes, stukjes kaas of worst. Kiespijn wordt te vaak als een normaal verschijnsel in het kin derleven beschouwd, in plaats van als een pijnlijke en schadelijke aangele genheid die kan worden voorkomen. Hoe: dat vertelt „Verstandig snoe pen" de verstandige ouders haarfijn. De oorzaken en het ontstaan van tandbederf worden in de brochure „In de pauze biscuits, schoolmelk, snoep?" nog eens onder de loep ge nomen, aangevuld met wenken voor het behoud van het gebit van school gaande kinderen. In „Melk" (nodig voor elk) wordt de belangrijke plaats van de melk in onze voeding belicht, aangevuld met diverse recepten waarin melk kan worden verwerkt. De prijs van de beide „snoepbro- chures" is een dubbeltje, het boekje met wetenswaardigheden over melk kost vijftien cent. Alles is in fleurige moderne omslagjes gestoken. De bro chures kunnen worden besteld bij het Voorlichtingsbureau voor de Voed'ng, Laan Copes van Cattenburch 44, Den Haag, gironummer 36 30 81. PASTEIBAKJES, kant en klaar te koop bij banketbakker en kruidenier, kunnen met allerlei ragoutjes worden gevuld. Kip- of kalfsvleesvulling: bouillon trekken van kip- of kalfspoe- let en hiervan een dikke ragout ma ken met boter, bloem, zout, peper en peterselie. Bij liefhebbers van lever zal een kalfsleverragout wel in de smaak vallen: gesnipperd uitje in bo ter bruin bakken, de kleingesneden lever meebakken en hiervan met bloem, bruin van jus, aroma en bouil lon of water een dikke saus maken. Peper, zout, kruiden en een restje rode wijn erbij voor de pittige smaak. Champignonvullingde schoonge maakte en in plakjes gesneden cham pignons met peper, zout en citroen sap bestrooien en ze in wat boter met een geraspt uitje heel licht bakken. Hiervan ragout maken met bloem, bouillon en wat room of koffiemelk. De gevulde pasteibakjes worden nog even in een warme oven gezet. Nieuwe modestoffen voor komende zomer zijn synthetische crêpeweef sels met boomschorseffecten en klei ne bloempatroontjes, carnabee-gabar- dines in geometrische en abstracte dessins, terlenkastoffen met ribbeltjes en visgraten, effen en bedrukte meng- weefsels van katoen met kunstvezels. Vrolijke en gedurfde kleuren: licht groen, geel, oranje, diverse nuances paars en hardroze, vaak onderling gecombineerd. (Menko-collecties voor voorjaar en zomer 1967. En als u zien dan ver gaapt hebt aan al die luxe (en u er misschien een beetje aan geërgerd hebt, wat niemand u kwa lijk zal nemen!), dan is het hoog tijd om eens aandacht te besteden aan het imitatiebont, dat er toch ook in geslaagd is zich een eigen plaats te veroveren in het mode beeld. Vooral in de spor tive sector: de ski- en après-skimode hebben terdege geprofiteerd van de ontwikkelingen op dit gebied. Het ensemble op de foto is er een voor beeld van: uit orlonvezels werd het materiaal ge maakt voor de jas. Het komt op de markt onder de naam „borgana". De jas is driekwart, heeft een dubbele knoopsluiting, warme diepe zakken en een grote kraag die bij kou en sneeuwstormen tot over de oren kan wor den opgeslagen. Het mo del is van het Amster damse confectiebedrijf Berghaus. Zilverstoffen, ook in de wintersport: anoraks van zilverkleurig stretch materiaal, lange gehaakte sporttruien van glinsterende lurexgarens. Nog steeds worden de modeontwerpers gefascineerd door zilverglans. Zij ma ken capes van zilvervinyl in militaire stijl, overgooiers van zilvervinyl en zilverkleurige jurken met ingeweven streepjes in felle kleuren. Vrouwen die tot het gilde der fana- I tieke breisters behoren kunnen (naar Frans voorbeeld) een lange gebreide I „hostess-jurk" op de pennen zetten. Een tot op de enkel vallende, geheel in tricotsteek gebreide jurk die een heeft, met daaronder smalle en brede horizontale strepen in diverse vrolijke kleuren. Hardpaars wordt, bijvoor beeld, gecombineerd met strepen in oranje, geel, bruin en aubergine. Wie wel iets in zo'n jurk ziet maar bezwa ren heeft tegen de lengte kan volgens hetzelfde recept een korte jurk in charlestonlijn (laaggeplaatst uitwaai erend rokje) breien. lykt u misschien een kledingstuk toe, dat bedoeld is om de mannelyke tors te om hullen, maar dan hebt u het mis. Niet alleen hebben ontwerpers van blouses en jurken er altijd al begerig naar gekeken, maar als u wilt kunt u nu ook in overhemd naar bed: de ontwerpers van nachtkleding hebben dat nameiyk voor u uitgevonden. Zie hier een voorbeeld: een gestreept nachthemd van nylon-charmeuse, waarby u kunt kiezen tussen wit met lichtblauw en wit met roze (Linda Lu Lingerie-collectie voor zomer 1967). is in januari een fascinerend woord: ook al zullen we dan nog weken lang tot neus en oren warm ingepakt in winterkledij rondlopen en doet de aanblik van een nacht (over) hemd ons rillen, toch willen we zien wat we straks kunnen gaan dragen. Twee voorbeelden van die voorjaarsmode 1967. De mantel links is gemaakt van een geruite tercrylstof in geel en wit, heeft raglanmouwen en een rugceintuurtje (Collectie Guy Laroche). Het pakje rechts bestaat uit een blouson met broekrok en is gemaakt van lichtgele tercrylstof met fijne gryze streepjes. De rechtopstaande kleine col is aan de punten neergeknoopt (Ontwerp Nale Junior). gP- V, •mm goud en edelstenen zyn verwerkt in dit feestelijk kapsel van de Paryse haarkunstenaar Alexandre hy kent blyk- baar het Nederlandse liedje niet dat parels, goud en edelstenen „nee, geen geluk" brengen! Apart is het kapsel wel: het omlijst heel luchtig voorhoofd en slapen en loopt aan de achterzijde uit in heel fraai vlechtwerk. Voor wie er van houdt: de make-up hierby behoort goudkleurig te zijn. (Van onze medewerkster) elektrische dekens kille land een zyn in ons verrukkelijk slaapkameraccessoire, maar men moet ze liever niet ih het bedje van baby of kleuter leggen. De kans is groot dat de kinderen, die immers nog geen weet hebben van het be staan, Iaat staan het bedienen van een warmteregelingsknop, op zeker ogenblik veel te warm liggen. Om dezelfde reden hoort een elektri sche deken evenmin thuis in het bed van personen die zelf de rege- lingsknop niet kunnen hanteren (zieken, invaliden). Deze wenk staat te lezen in een reeks adviezen van de Nationale Fe deratie voor Huishoudelijke en Ge zinsvoorlichting betreffende het kopen en onderhouden van elektrische de kens. Hier zijn er enkele; Let bij het ko pen op mogelijkheden tot bevestiging van de deken. Het is bijzonder prak tisch wanneer onderdekens randen met gaatjes hebben zodat de dekens met bandjes „aan de ketting" kunnen worden gelegd. Plooien veroorzaken bobbels en kunnen bovendien de elek trische bedrading beschadigen. Let ook op de lengte van het snoer, dat zo lang moet zijn dat geen verleng snoer nodig is. Elektrische dekens mogen niet in gevouwen toestand worden ingescha keld. Vouw de dekens bij het opber gen losjes op en zet er geen zware voorwerpen op zoals een transforma tor of een regelkastje. Elektrische de kens mogen nooit worden geklopt om dat hierdoor de bedrading ernstig kan worden beschadigd. Als de deken uit wol of een wol mengsel is gemaakt moet d't mate riaal mot- en keverbestendig zijn. Elektrische dekens mogen vaak niet chemisch worden gereinigd. Kan een verwarmingsdeken worden gewassen, dan moet dit voorzichtig en met lauw sop gebeuren. Centrifuges en droog- trommels mogen niet worden ge bruikt; het centrifugeren kan contact- stoppen en snoeren die niet verwij derd kunnen worden, beschadigen. Zolang de deken nog vochtig is, is in schakelen natuurlijk uit den boze! Het ei van Columbus is deze tip: maak een losse hoes om de deken. Dat maakt het onderhoud aanzienlijk eenvoudiger.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 10