Jan Smeterlin
overleden
H
De Stichting Casa Academica
geeft grafici opdrachten
Mircea Basarab als
gastdirigent bij het
Residentie Orkest
PERSONALIA
Documentaire over
kunst-opleiding
Tom Manders terug in
experimentele show
Instortend kerkdak
legde fresco's bloot
Y «H
Scheepvaartberichten
VANAVOND
Morgen
PILOOT STORM
Overleden
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
ft
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
VRIJDAG 20 JANUARI 1967
06 Drie jaar
lang heeft ze gewerkt aan haar be
roemde „instructies" een werk dat
de wetgevende vergadering van 1768
richtlijnen moest geven en dat over
de gehele linie gebaseerd is op de no
belste gedachten der algemene geluk-
kigmaking der mensen. De gedepu
teerden uit alle delen van het rijk
hebben van ontroering over deze no
bele gedachten tranen vergoten,
maar ze hebben er niets mee kunnen
aanvangen. De kwestie der lijfeigen
schap was helemaal niet aangeroerd:
een paar Bojaren hadden verklaard
dat ze de eerste die over dit onder
werp zijn mond zou opendoen het
hoofd zouden afslaan. Zelfs de klein
handel in boeren kon niet worden af
geschaft omdat Catharina met Orlow
en een paar andere mensenvrienden
in de minderheid was gebleven. De
boeren bleven dus niet alleen gebon
den aan hun geboortegrond, ze moes
ten niet alleen gedwongen werk doen
voor hun meesters, ressorterend on
der diens jurisdictie en overgeleverd
aan zijn willekeur, zonder enige
waarnemer van hun eigen belangen
ze konden ook voortaan nog afzon
derlijk, man, vrouw of kind, worden
onttrokken aan hun gezin en als een
stuk vee verkocht worden. De gede
puteerden praatten veel en namen
weinig besluiten; en ook deze werden
maar voor het allerkleinste gedeelte
uitgevoerd in sommige verre stre
ken werden ze niet eens afgekondigd.
De weg van Catharina's goede bedoe
lingen naar de werkelijke man uit het
volk was te ver. Er stonden onover
komelijke hinderpalen in de weg: de
belangen van de bezittende klasse, de
corruptie en geldzucht van alle amb
tenaren, de traagheid der bureaucra
tie, de gebrekkige scholing der rech
ters, de gierigheid der geestelijken
louter dingen waartegen Catharina
vocht maar waartegen ze machteloos
en waarvoor ze toch verantwoorde
lijk was. En nu moet ze meemaken
dat dit volk, welks wil en welks geluk
de rechtvaardiging van haar geweten
waren geweest zich achter een
man schaart die de naam, het mas
ker van Peter III heeft aangenomen.
Dit masker is verschrikkelijk voor
haar, zoals de bloedige schim van
Banco. Want uit dit masker staart
haar de haat tegen, de vijandigheid,
de openlijke rebellie van haar volK.
Dit masker is het ongeflatteerde
beeld van de openbare mening.
De man die zich uitgeeft voor Pe
ter III, heet in werkelijkheid Emilia-
nus Poegatsjew en is een voormalige
Kozak en meervoudig deserteur. Op
zijn eeuwige vlucht voor de militaire
autoriteiten heeft hij toevlucht gevon
den bij al diegenen die de regering
vijandig gezind zijn: bij andere Ko
zakken, bij boeren en bij sektariërs.
Hij kent het land langs de Oeral en
aan de beneden-Wolga, hij kent de
mensen en de stemming waarin ze
zich bevinden. Hij is èèn met hen, bij
is een vervolgde, een onderdrukte als
zij. In hem leeft de vage opstandig
heid van de proletariër, de klakkeloze
haat der rechtelozen tegen de wet, de
stootkracht van de aan alle kanten
benauwden tegen iedere druk. Nog
altijd is die kracht zuiver negatief,
afbrekend, nog altijd is hij even on
georganiseerd als de grote massa die
ervan vervuld is, nog altijd is er geen
spoor van een opbouwende gedachte,
een vastomlijnd toekomstplan te vin
den: het proletariaat van de achttien
de eeuw is nog niet tot zelfbewustzijn
gekomen. Het is een gevolg van dit
ontbreken van zelfbewustzijn dat de
leider van zulke omvangrijke volks
stammen zich niet durft te openbaren
als èèn uit het volk, maar dat hij, om
al die verschillende oproerige elemen
ten aan zich te binden en zichzelf het
aanzien te geven van de ware leider,
zich moet uitgeven voor keizer, voor
Peter III.
Poegatsjew vertoont niet de gering
ste gelijkenis met de zwakke vlas
blonde keizer van eertijds. Hij is lan
ger, sterker gebouwd, heeft dik zwart
haar dat laag op zijn eigenzinnig ge
fronste voorhoofd groeit, een dikke
zwarte baard omlijst een krachtige
energieke onderkaak. Aan het begin
van zijn loopbaan draagt hij beschei
den, kloosterachtige kleren, hij eet
slechts matig en drinkt nooit, hij
leeft ascetisch en beweert de macht
niet voor zichzelf maar voor zijn ge
liefde zoon Paul te willen verwerven.
Men ziet hem dikwijls de beeltenis
van de tsarewitsj met tranen en vol
LONDEN De bekende concertpia
nist «lan Smeterlin is woensdag op 74-
Jarige leeftijd in een ziekenhuis in Lon
den overleden. Hij is twee maanden
ziek geweest. Smeterlin is vooral bekend
geworden door zijn Chopinvertoikingen.
Hij is geboren in Oostenrijk-Hongarije
en nam na het uiteenvallen van zijn
geboorteland de Poolse nationaliteit
aan. Later vestigde hij zich in Enge
land, waar hij in 1934 Brits staatsbur
ger werd. In november is hij voor het
laatst opgetreden in Boston. Hij voel-
ontroering tegen zijn lippen brengen, g
Dat is komedie. Maar zijn haat tegen J de zich toen echter reeds ziek.
elk geweldmisbruik, zijn liefde
alle onderdrukten is oprecht, en ach- j
ter zijn talloze wrede en gruwelijke
euveldaden laait het edele vuur
woedend protesterend
van
rechtsge-
voel. „Als God me tot Petersburg
dan
een
laat gaan," pleegt hij te zeggen,
zal ik mijn slechte echtgenote Catha- j
zal 4
rina in een klooster stoppen, ik
alle boeren de vrijheid geven en de g
adel tot op de laatste man uitroeien." J
Poegatsjew is een revolutionair en
zijn aanhangers zijn revolutionairen.
Aangezien ze echter zonder enige
voorbereiding, zonder tucht, zonder
opbouwende politieke ideeën maar
enkel in blinde haat tegen al het be-
staande opstormen, zijn ze als een
roverbende van gigantische afmetin
gen. Als een leger van vele duizenden
koppen, dat zich alles wat het nodig
heeft wapens, voedingsmiddelen, g
geld door roof verschaffen
overvallen Poegatsjews
Zijn huis in het district Kensington is
altijd een toevluchtsoord voor musici en
voor liefhebbers van lekker eten ge
weest. Smeterlin was ook een begena
digd kok met een groot repertoire van
exotische schotels.
Ten tijde van zijn overlijden werkte
hij aan een boek over het interpreteren
van de muziek van Chopin. Hij had on
geveer 10.000 woorden op papier staan.
Zijn weduwe, waarmee hij sinds 1925
getrouwd was, heeft verzocht om de
begrafenis, aanstaande maandag, een
privé-aangelegenheid te laten zijn.
moet,
mannen de
dorpen, halen paarden en voertuigen g
uit de stallen, laden alle
DEN HAAG De Roemeense diri
gent Mircea Basarab zal van 26 janu
ari tot en met 1 februari voor het eerst
have die ze vinden in, plunderen hele i„ ons land optreden. Hy dirigeert vyf
geringste
steden en steken bij het
verzet of uit pure vernielzucht alles
in brand. Omdat ze te weinig wapens
hebben de meesten zijn enkel uit
gerust met knuppels en dorsvlegels
gaan ze met terreur te werk. Ze ruk
ken van hoeve tot hoeve en roepen
alle boeren op hun meesters dood te
slaan en als vergelding bezit te ne
men van huis en akkers. „Peter III
die teruggekomen is, laat jullie zeg
gen dat de rijkdom van die lui op
kosten der boeren is opgebouwd. Nu
is hij echter gekomen om jullie te
helpen. En wie dit nieuws ontvangt,
die moet het meteen verder vertellen
en het ganse mensengeslacht deze
grote erbarming verkondigen." Poe
gatsjew kan lezen noch schrijven.
Zijn manifesten worden van mond tot
mond doorgegeven maar die weg is
snel. De boeren slaan hun meesters
dood als deze niet bijtijds de bossen
in vluchten, en de ene stad na de an
dere opent zijn poorten voor de op
standelingen. Geestelijken, lijfeigenen
en zelfs de lagere bestuursleden ijlen
de rebellen tegemoet met brood en
zout. Wordt vervolgd
3408 Piloot Storm wendde zich af van het observatie-
venster en schudde het hoofd. „Het heeft geen zin om
zomaar wat naar de sterretjes te staan kijken. Laten
we althans de meest voor de hand liggende connecties
tussen de indicators en het alarm-systeem eens naspeu-
ren, Charls!" stelde hij voor. De mecaniciën
concerten van het Residentie-Orkest in
de stadsgehoorzaal in Leiden op 26 ja
nuari, op 27 en 28 januari en op I fe
bruari in de Kurzaal in Scheveningen
en op 31 januari in Dordrecht.
Voor de eerste drie concerten is het
programma hetzelfde. Het vermeldt:
Symfonische variaties van Basarab, het
vioolconcert van Britten met solist Theo
Olof en de symfonie nr. 3 van Honeg-
ger. Op de andere twee concerten wor
den uitgevoerd: drie Roemeense dansen
van Rogalski, het pianoconcert nr. 2 van
Rachmaninoff met solist Jan Wijn en
de symfonie nr. 5 van Van Beethoven.
Basarab studeerde aan het conserva
torium van Boekarest. Zijn leraren voor
harmonie, contrapunt en compositie en
voor de orkestklas waren Mihail Jora
en Ion Ghiga. Hij begon zijn loopbaan
als dirigent in 1947 bij het orkest van
de radio en televisie. In 1964 werd hij
eerste dirigent van het orkest „Georges
Enesco" te Boekarest, het belangrijkste
orkest van Roemenië. Mircea Basarab
dirigeerde in vele West- en Oosteuro-
pese landen, maar nog niet eerder in
Nederland. Hij behoort eveneens tot de
vooraanstaande componisten van zijn
land en heeft 'n aanzienlijke betekenis
als pedagoog.
ren,
der
kwam een looplamp en gereedschap aan te pas, maar
hij voor. De mecaniciën had een
panelen onder het instrumentenbord al losge-
schroefd en tastte naar loshangende draden. Op zeker
moment sperde hij zijn ogen wijd open en mompelde
iets onverstaanbaars over geforceerde landingen. Er
0 kwam ppn Innnlamn crt o'prppHsphan uar>
het resultaat was, dat plotseling de betreffende schel
begon te rinkelen en een hele serie lampjes rood op
gloeide. Piloot Storm en Charley hadden nu zelfs geen
tijd om elkaar triomfantelijk aan te kijken, want dit be
tekende, dat er zich inderdaad een vreemd lichaam in
deze sector van het eindeloze heelal bevond. „De indica
tor wijst dus juist aan!" riep Arend uit. „Dan zullen
we als de weerga van koers moeten veranderen, want
ik heb geen zin in een botsing met... wat 't ook mag
zijn!!!!"
In de ouderdom van 82 jaar is don
derdag te Ede overleden dr. Chr. N. Im-
peta, emerituspredikant van de Gere
formeerde Kerken, in wier midden hij
in vroeger jaren een vooraanstaande
plaats heeft ingenomen. Dr. Impeta, die
te Schiedam werd geboren, diende vanaf
1913 tot aan zijn emeritaat achtereen
volgens de kerken van Avereest, Pur-
merend, Kampen en Dinteloord. Voorts
was hij onder meer secretaris van het
curatorium van de Theologische Hoge
school te Kampen en lid van de generale
synode der Gereformeerde Kerken.
Ti££\
Qy j f'1 F
TvA\T
38. Rechter Tie heeft het grootste deel van de dag in
Het enige geluid dat de rechter zo nu en dan hoort,
zijn zachte voetstappen op de binnenplaats. De hond
houdt zich ook koest. Laat in de middag komt Tsjiao
Tai terug, moe maar tevreden. Hij gaat zitten en rap-
porteert: „Ik ben niemand tegengekomen onderweg,
edelachtbare. De sergeant heeft uw brief persoonlijk
aan de commandant van de grenswacht gebracht". Hij
veegt het zweet van zijn voorhoofd. „Goed zo! Heb je
de sergeant nog gevraagd, of die oude man en zijn
dochter de roofoverval in het bos gerapporteerd heb
ben?" Tsjiao Tai krabt eens op zijn hoofd. „Ja, dat
heb ik, edelachtbare. Het gekke is dat de sergeant
hen zelfs helemaal niet heeft gezien! Toch is er maar
één weg daar en...". Rechter Tie glimlacht tevreden.
„Ha", roept hij uit, „dat is dan wel het sluitstuk van
mijn theorie! Gelukkig maken misdadigers tenminste
altijd één fout, Tsjiao Tai. In dit geval door een ver
keerd stuk steen te kiezen!" De rechter haalt het rots
blok tevoorschijn van onder zijn bed en legt het op
zijn schoot. „Kijk Tsjiao Tai, degene die mij gisteren
hiermee wilde vermoorden, pakte het eerste het beste
zware voorwerp dat hij bij de hand was. Maar wat
doet zo'n rotsblok binnenshuis?"
Kleine vaart.
Argonaut pass. 18 Skagen nr Wismar;
Calchas pass. 18 Ouessant nr Antwer
pen: Carebeke-4 pass. 18 Ceuta nr La
Spezia; Helios 19 te Vlissingen; Imke
pass. 17 Majorca nr Rijeka; Margaretha
Smits 19 te Malaga; Martinistad pass.
18 Crossand nr Santander; Neutron 18
te Le Havre; Philetas 18 te Amsterdam;
Ubbergen 19 vn Santander nr onbekend.
Zus pass. 18 Vlissingen nr Silloth.
Grote vaart.
Acila 17 1060 wzw San Francisco nr
Yokohama; Alkmaar 18 vn Jarrow nr
Invergordon; Ancospray 18 200 o Miami
nr Grangemouth; Aristoteles 17 te Cal-
lao; Balticborg 18 100 n Er (V.S.) nr
Delfzijl; Banggai 19 vn Hamburg nr
Antwerpen; Bengalen 18 te Genua; Bli-
tar 19 te East London; Bovenkerk 17 te
Amsterdam; Ceres 18 440 zzw Flores
nr Curasao; Cinulia 19 te Eastham;
Daphnis 19 te New Orleans; Deneb 19
te Oneglia; Dinteldijk 19 te London;
Dorestad 18 te Teesport; Gaasterkerk
18 40 ono Kuria Muria nr Bushire; Ga-
roet 19 te Duinkerken; Goeree 18 400 no
Recife nr Rosario; Hollandsdiep 18 vn
Ceuta nr Djibouti; Hollandsdreef 18 te
Djibouti; Karimun 18 500 no Cristobal
nr Cristobal; Kennemerland 18 210 no
Madeira nr Tenerife; Kermia 17 te
Abadan; Kinderdijk pass. 18 Wight nr
Miami; Koningswaard 18 vn Cristobal
nr Pta Cardon; Kopionella 18 vn Tripoli
nr Piraeus; Koudekerk 18 te Aden; La-
don 18 310 no Flores nr St. Kitts; Lang-
koeas 19 te Madang; Leuvelloyd 18 vn
Colombo nr Suez; Limburg 18 950 w
Los Angeles nr Los Angeles; Mainlloyd
18 vn Bremen; Medon 18 780 no Para
maribo nr Funchal; Merseylloyd 17 vn
Hamburg nr Bremerhaven; Musilloyd
18 40 nw Jabal At Tair nr onbekend;
Parthenon 17 te New York; Proveniers
singel 17 vn Pisco nr Supe; Purmerend
18 thv Plymouth nr Heysham; Randfon-
tein 16 te Durban; Seinelloyd 17 te Du-
nedin; Sepia 17 330 zzw Bombay nr
Singapore; Solon 18 te Paramaribo;
Spaarnekerk 18 120 zzw Okinawa nr
Shimizu; Tero 18 vn Balbao nr Balti
more; Utrecht 18 vn Koeweit nr Rasta-
nura; Vitrea 18 100 w Lissabon nr
Landsend; Vlist 14 te Victoria; Witmar-
sum 18 120 zw Valencia nr Nassau.
AMSTERDAM De stichting Casa
Academica zal voor haar hotel Casa
400 in Amsterdam een collectie van 400
werken van hedendaagse grafische
kunst laten samenstellen.
Deze werken, die door Nederlandse
kunstenaars speciaal voor de collectie
Casa 400 worden vervaardigd, zullen
een plaats krygen In de 400 kamers van
het gebouw. Hotel Casa 400 is jaariyks
van 1 juni tot 1 oktober voor toeristen
geopend. In de andere maanden worden
de 400 kamers bewoond door 400 stu
denten van de belde Amsterdamse Uni
versiteiten.
De stichting Casa Academica zal aan
40 kunstenaars opdracht geven tot het
maken van een prent in een oplage van
20 exemplaren. De eerste 10 exempla
ren van deze oplagen zijn bestemd voor
de collectie Casa 400, de andere 10
exemplaren worden eigendom van de
kunstenaars. Buiten deze 10 afdrukken
ontvangen de kunstenaars een honora
rium. alsmede een vergoeding voor al
le materiaal- en drukkosten.
Aan deze opzet ligt mede ten grondslag
de overweging dat door het systeem
van opdrachten waarbij de investe
ring van materiaal- en afdrukkosten
voor rekening van de opdrachtgever
is een groot aantal kunstenaars in
de gelegenheid wordt gesteld hun gra
fisch oeuvre uit te breiden.
Het ligt in de bedoeling dat in de toe
komst exemplaren uit de collectie aan
studenten en andere geïnteresseerden
zullen worden verkocht, waarna de
stichting Casa Academica nieuwe op
drachten zal kunnen verstrekken zodat
de collectie Casa 400 steeds zal worden
aangevuld.
Voor de uitvoering van dit project is
Op zaterdagmiddag 4 februari zal de
VARA van 15.25-16.00 uur een docu
mentaire uitzenden, getiteld: „Kunst....
of vliegwerk?", een programma over
de huidige stand van zaken ln het beel-
dende-kunstonderwys, dat de vraag op
werpt of dit onderwijs in de toekomst
voor verbeteringen vatbaar is.
Dit programma werd samengesteld
door Pieter Brattinga en Frans van
Mastrigt. De samenstellers hebben bij
hun onderzoekingen naar de stand van
zaken bij het huidige kunstonderricht
gesprekken gevoerd met prof. N. R.
A. Vroom en de heren J. J. Beljon, I.
Valkema, Wessel Couzijn, Peter Strij
der, Wim Crouwel en Nico Hey. De
eerste vijf zijn resp. vertegenwoordi
gers van de Rijksacademie, de Konink
lijke Academie te Den Haag, het Insti
tuut voor Kunstnijverheidsonderwijs te
Amsterdam, de Vrije Academie Atelier
63 te Haarlem en de Famous Artist
School Inc. Beide laatstgenoemde he
ren zijn vertegenwoordigers van de
„afnemers" van de onderwijsinstellin
gen; Wim Crouwel is partner van een
ontwerp-studio, Nico Hey is directeur
van een reclamebureau.
Tijdens dit programma komen vraag
stukken aan de orde als: de kosten van
het onderricht, de duur van het onder
wijs en de gerichtheid op de toekom
stige werkkring.
In het tweede deel van deze uitzen
ding vindt een discussie plaats, waar
bij de vraag naar voren komt of de
leertijd niet in de eerste plaats een be
paalde innerlijke discipline dient te
bevorderen, in de tweede plaats tijd
en gelegenheid moet geven voor expe
rimenten en tenslotte de studenten
moet leren denken. Deze discussie zal
worden geleid door Pieter Brattinga,
die in 1962 in New York een totaal
nieuw leerprogramma heeft ontwikkeld
voor het Pratt Institute, welk program
ma internationaal veel belangstelling
heeft gekregen.
Deze radio-documentaire, die deel uit
maakt van het zaterdagmiddag-blokpro-
gramma NU, NU, NU, NU, is geregis
seerd door Frans van Mastrigt.
De Tom Manders-show behoorde vorig
jaar tot de top-20 programma's. Zater
dag is Tom Manders in de door hem
zelf geschreven en geregisseerde show
een dubbele Tom Manders. Hij speelt
Dorus en hij speelt een oude archiva
ris van de octrooiraad. Het is een voor
zichtig proberen om van de nu 13 ja
ren oude Dorus-figuur los te komen.
Men kan zich inmiddels vermaken
met de schermutselingen van een schle
miel, die zeer onverwacht, wegens een
buitengewone uitvinding, directeur van
een groot concern wordt. Dat dit leven
er ook bepaald niet één zonder zorgen
is, ondervindt directeur Dorus tot zijn
groot ongenoegen en hij kiest tenslotte,
zij het na veel verwikkelingen, obsta
kels en moeilijkheden met de nieuwe
verkeersregels, toch voor het zwervers
bestaan.
GREVE IN CHIANTI Onlangs is
het dak van de 1000 jaar oude Ro
maanse kerk te Greve in Chianti, de
bekende wijnstreek van Italië, ingestort.
Daarbij zijn fresco's bloot gekomen,
waarvan men het bestaan niet ver
moedde.
Door de neerstortende balken werden
stukken kalk van de binnenmuren ge
stoten. Daardoor werden de fresco's
zichtbaar. Deskundigen schrijven het
werk toe aan de „Maestro da Greve"
een anonieme schilder uit de dagen
voor de renaissance.
Het kerkdak was verzwakt door de
maandenlange regenval, die voorafging
aan de overstromingsramp, welke Flo
rence en omstreken in november teis
terde.
door de stichting Casa Academica de
medewerking ingeroepen van dr. L.
Gans. Deze is tevens voorzitter van een
werkcomité dat tot taak heeft de kun
stenaars uit te nodigen om werk voor
deze collectie te vervaardigen en om
de proefdrukken der prenten te beoor
delen.
In dit werkcomité is de stichting ver
tegenwoordigd voor hotel Casa 400 door
de directeur Max F. J. Wellink en door
een lid van haar dagelijks bestuur, drs.
Victor Halberstadt. Voorts heeft in dit
werkcomité zitting, de kunstschilder
Metten Koornstra.
HOLLYWOOD Prinses Irene van
Griekenland die een rondreis door de
V.S. maakt, bracht ook een bezoek
aan de filmstudio's in Hollywood. We
zien haar hier in een vrolijk gesprek
met de acteur Rex Harrison in een
pauze tijdens de opnamen van de film
„Doctor Dolittle". De aap die ook een
rol in de film speelt was helemaal
niet bang voor de hoge bezoekster en
wilde absoluut bij de prinses op de
arm zitten, hetgeen de nodige vrolijk
heid veroorzaakte.
ADVERTENTIE
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Melissant: B. A. van
Donkersgoed te St. Philipsland; te Zuid-
Noordwolde (Gr.) toez.): P. C. Klijn-
sma te Harlingen.
Aangenomen: naar Spijkenisse: J.
Hoekert te Woldendorp c.a.
Bedankt: voor Reeuwijk: J. C. Stel
wagen te Zwijndrecht; voor Oud-Beijer-
land (vac. W. H. van Kooten): J. den
Besten te Huizen (N.H.); voor Rinsuma-
geest: H. Kremer te Sellingen.
Geref. Kerken (vrygemaakt)
Beroepen: te Zwijndrecht: P. Lok te
Berkel en Rodenrijs; te Pieterburen
(Gr.): J. C. Post, kand. te Leeuwarden.
Oud-Geref. Gemeenten:
Bedankt: voor Kampen: J. v. d. Poel
te Ede.
Baptisten Gemeenten:
Aangenomen: naar Leiden: R. Reiling
te Schiedam-Rotterdam.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Amerika in termij
nen, praatje 18.20 Lichte pianomuziek
18.30 Jazz-rondo 18.50 Informatie over
informatie, letterkundige rubr. 19.00
Voor de jeugd 19.30 Verstaan of misver
staan, klankbeeld 20.00 Nws. 20.05 Actu
ele muz. 20.50 Experiment en gods
dienst, lezing VARA: 21.00 Stereo: KI.
en mod. orkestmuz. (gr.) 22.30 Nws.
22.40 Actualit. met beschouwing Hoog
oven-schaaktoernooi 22.55 Lichte gr .muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Gevar. platenpr. 18.55 Op het
woord af, praatje 19.00 Nws. en weer-
ber, 19.10 Radiokrant. 19.30 Overheids
voorlichting: Het kunstleven in Parijs,
door Ton Hoogland NRU: 20.00 Stereo:
Fragmenten en selectie van melodieën
uit musicals 20.55 Twee generaties, ge
sprek 21.15 Lichte gr. muz. 21.35 Radio-
rama 22.10 Parlementair weekoverzicht
22.30 Nws. 22.40 Volksmuz. 23.00 Klass.
en mod gr.muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.45-12.00 Schooltelevisie
NTS: 18.45 Pipo de Clown 18.50 Jour
naal STER: 18.55 Reclame AVRO: 19.00
The Thunderbirds, tv-film 19.50 Popeye,
tekenfilm STER: 19.56 Reclame NTS:
20.00 Journaal en weeroverz. STER:
20.16 Reclame AVRO: 20.20 AVRO's Te-
levizier met politiek debat 20.55 Willy
en Willeke, een muzikaal progr. rond
vader en dochter 21.40 Voor de vuist
weg NTS: 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal STER: 20.01 Re
clame KRO: 20.05 Melodie zoekt stem
liederen uit periode rond eeuwwisse
ling (ca. 1900) 20.30 Neem liever de
actuele documentaire 21.00 Bonanza:
Western, 21.50Onze man in Washington
STER: 22.10 Reclame NTS: 22.15 Jour
naal 22.20 Pauze 22.30-23.00 Teleac:
Kernfysica (15).
HILVERSUM i
VARA: 7.00 Nws en ochtendgymnas
tiek. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.-
muz. VPRO: 7.55 Deze dag VARA:
8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz. (8.30-8.35
Van de voorpagina, persoverzicht.) 8.50
Wegwijs: tips voor trips en vakanties.
9.00 Lichte gr.muz. 9.35 Waterstanden.
9.40 Vocaal dubbelkwartet: oude liede
ren. 10.00 Z.O. 135, gevar. progr. (11.00
Nws). 12.15 Loon naar werken, lezing.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Act. sportnws. 13.00 Nws. 13.10
VARA-Varia. 13.15 Voor de jeugd. 14.55
Radio Jazz Magazine 15.25 Het einde
der tijden is nabij, klankbeeld. 16.00
Nws. 16.02 Radio Jazz Magazine. 16.30
NRU: Franse les. VARA: 17.00 Salon
orkest en zangsolist. 17.30 Radioweek-
journaal.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Pianorecital: klass. muz.
7.30 Nws. 7.32 Gewijde muz. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: gevar.
progr. (8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktber.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting:
Geven en nemen. De familie Van Buu-
ren praat weer over het verkeer. 12.50
Zonder grenzen: een rubriek over mis
sie en zending. 13.00 Verzoekplaten
voor de militairen. 14.00 P.M.: familie-
progr. 17.00 Voor de jeugd.
HILVERSUM III
NCRV: 900 Nws. 9.02 Lichte orkest
muz. (gr.). 9.30 Muziek van Het Le
ger des Heils. 10.00 Nws. 10.02 Hoogte
punten uit de opera Paljas. 10.30 Licht
muz.progr. (11.00 Nws). 12.00 Nws.
12.02 Variant: actualiteiten, reportages
en lichte muz. 13.00 Nws. 13.02 Platen
show voor tieners. 14.00 Nws. 14.02
Velvet voices. 14.30 Toppers van toen
15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Neder
landse orkesten en solisten. 16.00 Nws.
16.02 Licht muz.progr. 17.00 Nws. 17.02-
18.00 Sportshow: reportages, uitslagen,
commentaren en lichte plaatjes.
VRIJDAG 20 JANUARI
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (v. gisteren)
10.20 Melissa, tv-film (2) 11.20 Filmre
portage van de Stockholmse Scheren
12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nws.
16.45 Programma over het bedwingen
van de Matterhorn 17.05 Sagt die Foto
grafie die Wahrheit? 17.20 Hank, tv-
film 17.55 Overzicht van de middagpr.
voor de komende week 18.00 Nws. (Re
gionaal programma: NDR: 18.05 Actua
lit. 18.16 Das Freitagsmagazin 18.50
Zandmann. 19.00 Actualit. 19.21 Feil-
leton 19.51 Progr.-overzicht WDR: 18.05
Actualit. 18.50 Klein feuilleton 19.00 Gu-
ten Abend 19.10 Over studenten en exa
menvrees 19.40 Muzikaal zelfportret v.
Fritz Ollendorf) 20.00 Journaal en weer
overz. met tips v.d wintersport. 20.15
Kritisch commentaar 21.00 TV-film
21.45 Journaal en weeroverz. 22.00 Re
portages uit Bonn 22.15 TV-spel 0.50
Nws.
DUITSLAND II
17.35 Sportinformatie 18.05 Wintersp.-
weerber. 18.10 Nws. en weerber. 18.20
Actualit. en muz. 18.55 TV-film 19.27
Weerber. 19.30 Nws. en thema's v.d
dag 20.00 Documentair tv-spel Aanslui
tend: Nws. 21.30 Israëlische volksdans
groep 22.00 Report, over de stoottroe
pen in de Bundeswehr 22.30 Nws, weer
ber. en thema's v.d. dag Aansluitend:
Wintersportweerber. 23.00 Der Befehl,
tv-spel.
ji\\\\\\YYYYYYYYYYYYY\\\Y\\\\YY\Y\\\\Y\\Y\Y\YY\YY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\\\\\YY\Y\Y\YY\\YYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\Y\YYYYY\\Y\\Y\YYYYY\YYY\YYY\YY\\\YYYY\\Y\\YYYYY\Y\Y\*YY\\YY\YYY\YYYYYXY\YYYYYYYY\\\\\\^
34. De roetwolk werd groter en Joris Ketelsteen zag
de toekomst donker in. „Goeie grutjes" kermde de ang
stige dikzak. „Wat zal me nu gebeuren?" De roetwolk
trok echter gauw op en toen zag Joris hoe een zwar
te gedaante zich van de stookplaat oprichtte en op hem
toekwam. „Een zwarte Piet" ging het door Joris heen,
en terwijl hij bibberend van angst op de knieën viel,
smeekte hij: „Neem mij alsjeblieft nog niet mee, zwar
te Piet. Ik zal voortaan heus heel erg goed oppassen!"
Gluipjes, want die was het, die roetzwart te voorschijn
gekomen was, bleef even verbouwereerd staan, maar
toen hij zag hoe en door wie hij ontvangen werd, barst
te hij los: „Bazel niet zo sufferd, zie je dan niet dat
ik Gluipjes ben!" en hij begon zich haastigaf te slaan.
„Ja warempel" stamlede Joris, „je bent Gluipjes, maar
ik zou gezworen hebben, dat je zwarte Piet was!" „Zo"
antwoordde de eerste harpoenier, „en ik geloof dat het
bij jou niet pluis in je bovenkamer is!"
,\YYY\YYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\Y\VYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\VYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYV\YYYYYYYYYY\\Y\YYY\\\YVY\Y\*YY\YYY\VYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYY\\\YY\\YYY\YYYYYY\YYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYVVYYYYYYY\Y\Y\YYYY\V\\YYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\\
I