Jan Smeterlin overleden H De Stichting Casa Academica geeft grafici opdrachten Mircea Basarab als gastdirigent bij het Residentie Orkest PERSONALIA Documentaire over kunst-opleiding Tom Manders terug in experimentele show Instortend kerkdak legde fresco's bloot Y «H Scheepvaartberichten VANAVOND Morgen PILOOT STORM Overleden RECHTER TIE TEKKO TAKS ft TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 VRIJDAG 20 JANUARI 1967 06 Drie jaar lang heeft ze gewerkt aan haar be roemde „instructies" een werk dat de wetgevende vergadering van 1768 richtlijnen moest geven en dat over de gehele linie gebaseerd is op de no belste gedachten der algemene geluk- kigmaking der mensen. De gedepu teerden uit alle delen van het rijk hebben van ontroering over deze no bele gedachten tranen vergoten, maar ze hebben er niets mee kunnen aanvangen. De kwestie der lijfeigen schap was helemaal niet aangeroerd: een paar Bojaren hadden verklaard dat ze de eerste die over dit onder werp zijn mond zou opendoen het hoofd zouden afslaan. Zelfs de klein handel in boeren kon niet worden af geschaft omdat Catharina met Orlow en een paar andere mensenvrienden in de minderheid was gebleven. De boeren bleven dus niet alleen gebon den aan hun geboortegrond, ze moes ten niet alleen gedwongen werk doen voor hun meesters, ressorterend on der diens jurisdictie en overgeleverd aan zijn willekeur, zonder enige waarnemer van hun eigen belangen ze konden ook voortaan nog afzon derlijk, man, vrouw of kind, worden onttrokken aan hun gezin en als een stuk vee verkocht worden. De gede puteerden praatten veel en namen weinig besluiten; en ook deze werden maar voor het allerkleinste gedeelte uitgevoerd in sommige verre stre ken werden ze niet eens afgekondigd. De weg van Catharina's goede bedoe lingen naar de werkelijke man uit het volk was te ver. Er stonden onover komelijke hinderpalen in de weg: de belangen van de bezittende klasse, de corruptie en geldzucht van alle amb tenaren, de traagheid der bureaucra tie, de gebrekkige scholing der rech ters, de gierigheid der geestelijken louter dingen waartegen Catharina vocht maar waartegen ze machteloos en waarvoor ze toch verantwoorde lijk was. En nu moet ze meemaken dat dit volk, welks wil en welks geluk de rechtvaardiging van haar geweten waren geweest zich achter een man schaart die de naam, het mas ker van Peter III heeft aangenomen. Dit masker is verschrikkelijk voor haar, zoals de bloedige schim van Banco. Want uit dit masker staart haar de haat tegen, de vijandigheid, de openlijke rebellie van haar volK. Dit masker is het ongeflatteerde beeld van de openbare mening. De man die zich uitgeeft voor Pe ter III, heet in werkelijkheid Emilia- nus Poegatsjew en is een voormalige Kozak en meervoudig deserteur. Op zijn eeuwige vlucht voor de militaire autoriteiten heeft hij toevlucht gevon den bij al diegenen die de regering vijandig gezind zijn: bij andere Ko zakken, bij boeren en bij sektariërs. Hij kent het land langs de Oeral en aan de beneden-Wolga, hij kent de mensen en de stemming waarin ze zich bevinden. Hij is èèn met hen, bij is een vervolgde, een onderdrukte als zij. In hem leeft de vage opstandig heid van de proletariër, de klakkeloze haat der rechtelozen tegen de wet, de stootkracht van de aan alle kanten benauwden tegen iedere druk. Nog altijd is die kracht zuiver negatief, afbrekend, nog altijd is hij even on georganiseerd als de grote massa die ervan vervuld is, nog altijd is er geen spoor van een opbouwende gedachte, een vastomlijnd toekomstplan te vin den: het proletariaat van de achttien de eeuw is nog niet tot zelfbewustzijn gekomen. Het is een gevolg van dit ontbreken van zelfbewustzijn dat de leider van zulke omvangrijke volks stammen zich niet durft te openbaren als èèn uit het volk, maar dat hij, om al die verschillende oproerige elemen ten aan zich te binden en zichzelf het aanzien te geven van de ware leider, zich moet uitgeven voor keizer, voor Peter III. Poegatsjew vertoont niet de gering ste gelijkenis met de zwakke vlas blonde keizer van eertijds. Hij is lan ger, sterker gebouwd, heeft dik zwart haar dat laag op zijn eigenzinnig ge fronste voorhoofd groeit, een dikke zwarte baard omlijst een krachtige energieke onderkaak. Aan het begin van zijn loopbaan draagt hij beschei den, kloosterachtige kleren, hij eet slechts matig en drinkt nooit, hij leeft ascetisch en beweert de macht niet voor zichzelf maar voor zijn ge liefde zoon Paul te willen verwerven. Men ziet hem dikwijls de beeltenis van de tsarewitsj met tranen en vol LONDEN De bekende concertpia nist «lan Smeterlin is woensdag op 74- Jarige leeftijd in een ziekenhuis in Lon den overleden. Hij is twee maanden ziek geweest. Smeterlin is vooral bekend geworden door zijn Chopinvertoikingen. Hij is geboren in Oostenrijk-Hongarije en nam na het uiteenvallen van zijn geboorteland de Poolse nationaliteit aan. Later vestigde hij zich in Enge land, waar hij in 1934 Brits staatsbur ger werd. In november is hij voor het laatst opgetreden in Boston. Hij voel- ontroering tegen zijn lippen brengen, g Dat is komedie. Maar zijn haat tegen J de zich toen echter reeds ziek. elk geweldmisbruik, zijn liefde alle onderdrukten is oprecht, en ach- j ter zijn talloze wrede en gruwelijke euveldaden laait het edele vuur woedend protesterend van rechtsge- voel. „Als God me tot Petersburg dan een laat gaan," pleegt hij te zeggen, zal ik mijn slechte echtgenote Catha- j zal 4 rina in een klooster stoppen, ik alle boeren de vrijheid geven en de g adel tot op de laatste man uitroeien." J Poegatsjew is een revolutionair en zijn aanhangers zijn revolutionairen. Aangezien ze echter zonder enige voorbereiding, zonder tucht, zonder opbouwende politieke ideeën maar enkel in blinde haat tegen al het be- staande opstormen, zijn ze als een roverbende van gigantische afmetin gen. Als een leger van vele duizenden koppen, dat zich alles wat het nodig heeft wapens, voedingsmiddelen, g geld door roof verschaffen overvallen Poegatsjews Zijn huis in het district Kensington is altijd een toevluchtsoord voor musici en voor liefhebbers van lekker eten ge weest. Smeterlin was ook een begena digd kok met een groot repertoire van exotische schotels. Ten tijde van zijn overlijden werkte hij aan een boek over het interpreteren van de muziek van Chopin. Hij had on geveer 10.000 woorden op papier staan. Zijn weduwe, waarmee hij sinds 1925 getrouwd was, heeft verzocht om de begrafenis, aanstaande maandag, een privé-aangelegenheid te laten zijn. moet, mannen de dorpen, halen paarden en voertuigen g uit de stallen, laden alle DEN HAAG De Roemeense diri gent Mircea Basarab zal van 26 janu ari tot en met 1 februari voor het eerst have die ze vinden in, plunderen hele i„ ons land optreden. Hy dirigeert vyf geringste steden en steken bij het verzet of uit pure vernielzucht alles in brand. Omdat ze te weinig wapens hebben de meesten zijn enkel uit gerust met knuppels en dorsvlegels gaan ze met terreur te werk. Ze ruk ken van hoeve tot hoeve en roepen alle boeren op hun meesters dood te slaan en als vergelding bezit te ne men van huis en akkers. „Peter III die teruggekomen is, laat jullie zeg gen dat de rijkdom van die lui op kosten der boeren is opgebouwd. Nu is hij echter gekomen om jullie te helpen. En wie dit nieuws ontvangt, die moet het meteen verder vertellen en het ganse mensengeslacht deze grote erbarming verkondigen." Poe gatsjew kan lezen noch schrijven. Zijn manifesten worden van mond tot mond doorgegeven maar die weg is snel. De boeren slaan hun meesters dood als deze niet bijtijds de bossen in vluchten, en de ene stad na de an dere opent zijn poorten voor de op standelingen. Geestelijken, lijfeigenen en zelfs de lagere bestuursleden ijlen de rebellen tegemoet met brood en zout. Wordt vervolgd 3408 Piloot Storm wendde zich af van het observatie- venster en schudde het hoofd. „Het heeft geen zin om zomaar wat naar de sterretjes te staan kijken. Laten we althans de meest voor de hand liggende connecties tussen de indicators en het alarm-systeem eens naspeu- ren, Charls!" stelde hij voor. De mecaniciën concerten van het Residentie-Orkest in de stadsgehoorzaal in Leiden op 26 ja nuari, op 27 en 28 januari en op I fe bruari in de Kurzaal in Scheveningen en op 31 januari in Dordrecht. Voor de eerste drie concerten is het programma hetzelfde. Het vermeldt: Symfonische variaties van Basarab, het vioolconcert van Britten met solist Theo Olof en de symfonie nr. 3 van Honeg- ger. Op de andere twee concerten wor den uitgevoerd: drie Roemeense dansen van Rogalski, het pianoconcert nr. 2 van Rachmaninoff met solist Jan Wijn en de symfonie nr. 5 van Van Beethoven. Basarab studeerde aan het conserva torium van Boekarest. Zijn leraren voor harmonie, contrapunt en compositie en voor de orkestklas waren Mihail Jora en Ion Ghiga. Hij begon zijn loopbaan als dirigent in 1947 bij het orkest van de radio en televisie. In 1964 werd hij eerste dirigent van het orkest „Georges Enesco" te Boekarest, het belangrijkste orkest van Roemenië. Mircea Basarab dirigeerde in vele West- en Oosteuro- pese landen, maar nog niet eerder in Nederland. Hij behoort eveneens tot de vooraanstaande componisten van zijn land en heeft 'n aanzienlijke betekenis als pedagoog. ren, der kwam een looplamp en gereedschap aan te pas, maar hij voor. De mecaniciën had een panelen onder het instrumentenbord al losge- schroefd en tastte naar loshangende draden. Op zeker moment sperde hij zijn ogen wijd open en mompelde iets onverstaanbaars over geforceerde landingen. Er 0 kwam ppn Innnlamn crt o'prppHsphan uar> het resultaat was, dat plotseling de betreffende schel begon te rinkelen en een hele serie lampjes rood op gloeide. Piloot Storm en Charley hadden nu zelfs geen tijd om elkaar triomfantelijk aan te kijken, want dit be tekende, dat er zich inderdaad een vreemd lichaam in deze sector van het eindeloze heelal bevond. „De indica tor wijst dus juist aan!" riep Arend uit. „Dan zullen we als de weerga van koers moeten veranderen, want ik heb geen zin in een botsing met... wat 't ook mag zijn!!!!" In de ouderdom van 82 jaar is don derdag te Ede overleden dr. Chr. N. Im- peta, emerituspredikant van de Gere formeerde Kerken, in wier midden hij in vroeger jaren een vooraanstaande plaats heeft ingenomen. Dr. Impeta, die te Schiedam werd geboren, diende vanaf 1913 tot aan zijn emeritaat achtereen volgens de kerken van Avereest, Pur- merend, Kampen en Dinteloord. Voorts was hij onder meer secretaris van het curatorium van de Theologische Hoge school te Kampen en lid van de generale synode der Gereformeerde Kerken. Ti££\ Qy j f'1 F TvA\T 38. Rechter Tie heeft het grootste deel van de dag in Het enige geluid dat de rechter zo nu en dan hoort, zijn zachte voetstappen op de binnenplaats. De hond houdt zich ook koest. Laat in de middag komt Tsjiao Tai terug, moe maar tevreden. Hij gaat zitten en rap- porteert: „Ik ben niemand tegengekomen onderweg, edelachtbare. De sergeant heeft uw brief persoonlijk aan de commandant van de grenswacht gebracht". Hij veegt het zweet van zijn voorhoofd. „Goed zo! Heb je de sergeant nog gevraagd, of die oude man en zijn dochter de roofoverval in het bos gerapporteerd heb ben?" Tsjiao Tai krabt eens op zijn hoofd. „Ja, dat heb ik, edelachtbare. Het gekke is dat de sergeant hen zelfs helemaal niet heeft gezien! Toch is er maar één weg daar en...". Rechter Tie glimlacht tevreden. „Ha", roept hij uit, „dat is dan wel het sluitstuk van mijn theorie! Gelukkig maken misdadigers tenminste altijd één fout, Tsjiao Tai. In dit geval door een ver keerd stuk steen te kiezen!" De rechter haalt het rots blok tevoorschijn van onder zijn bed en legt het op zijn schoot. „Kijk Tsjiao Tai, degene die mij gisteren hiermee wilde vermoorden, pakte het eerste het beste zware voorwerp dat hij bij de hand was. Maar wat doet zo'n rotsblok binnenshuis?" Kleine vaart. Argonaut pass. 18 Skagen nr Wismar; Calchas pass. 18 Ouessant nr Antwer pen: Carebeke-4 pass. 18 Ceuta nr La Spezia; Helios 19 te Vlissingen; Imke pass. 17 Majorca nr Rijeka; Margaretha Smits 19 te Malaga; Martinistad pass. 18 Crossand nr Santander; Neutron 18 te Le Havre; Philetas 18 te Amsterdam; Ubbergen 19 vn Santander nr onbekend. Zus pass. 18 Vlissingen nr Silloth. Grote vaart. Acila 17 1060 wzw San Francisco nr Yokohama; Alkmaar 18 vn Jarrow nr Invergordon; Ancospray 18 200 o Miami nr Grangemouth; Aristoteles 17 te Cal- lao; Balticborg 18 100 n Er (V.S.) nr Delfzijl; Banggai 19 vn Hamburg nr Antwerpen; Bengalen 18 te Genua; Bli- tar 19 te East London; Bovenkerk 17 te Amsterdam; Ceres 18 440 zzw Flores nr Curasao; Cinulia 19 te Eastham; Daphnis 19 te New Orleans; Deneb 19 te Oneglia; Dinteldijk 19 te London; Dorestad 18 te Teesport; Gaasterkerk 18 40 ono Kuria Muria nr Bushire; Ga- roet 19 te Duinkerken; Goeree 18 400 no Recife nr Rosario; Hollandsdiep 18 vn Ceuta nr Djibouti; Hollandsdreef 18 te Djibouti; Karimun 18 500 no Cristobal nr Cristobal; Kennemerland 18 210 no Madeira nr Tenerife; Kermia 17 te Abadan; Kinderdijk pass. 18 Wight nr Miami; Koningswaard 18 vn Cristobal nr Pta Cardon; Kopionella 18 vn Tripoli nr Piraeus; Koudekerk 18 te Aden; La- don 18 310 no Flores nr St. Kitts; Lang- koeas 19 te Madang; Leuvelloyd 18 vn Colombo nr Suez; Limburg 18 950 w Los Angeles nr Los Angeles; Mainlloyd 18 vn Bremen; Medon 18 780 no Para maribo nr Funchal; Merseylloyd 17 vn Hamburg nr Bremerhaven; Musilloyd 18 40 nw Jabal At Tair nr onbekend; Parthenon 17 te New York; Proveniers singel 17 vn Pisco nr Supe; Purmerend 18 thv Plymouth nr Heysham; Randfon- tein 16 te Durban; Seinelloyd 17 te Du- nedin; Sepia 17 330 zzw Bombay nr Singapore; Solon 18 te Paramaribo; Spaarnekerk 18 120 zzw Okinawa nr Shimizu; Tero 18 vn Balbao nr Balti more; Utrecht 18 vn Koeweit nr Rasta- nura; Vitrea 18 100 w Lissabon nr Landsend; Vlist 14 te Victoria; Witmar- sum 18 120 zw Valencia nr Nassau. AMSTERDAM De stichting Casa Academica zal voor haar hotel Casa 400 in Amsterdam een collectie van 400 werken van hedendaagse grafische kunst laten samenstellen. Deze werken, die door Nederlandse kunstenaars speciaal voor de collectie Casa 400 worden vervaardigd, zullen een plaats krygen In de 400 kamers van het gebouw. Hotel Casa 400 is jaariyks van 1 juni tot 1 oktober voor toeristen geopend. In de andere maanden worden de 400 kamers bewoond door 400 stu denten van de belde Amsterdamse Uni versiteiten. De stichting Casa Academica zal aan 40 kunstenaars opdracht geven tot het maken van een prent in een oplage van 20 exemplaren. De eerste 10 exempla ren van deze oplagen zijn bestemd voor de collectie Casa 400, de andere 10 exemplaren worden eigendom van de kunstenaars. Buiten deze 10 afdrukken ontvangen de kunstenaars een honora rium. alsmede een vergoeding voor al le materiaal- en drukkosten. Aan deze opzet ligt mede ten grondslag de overweging dat door het systeem van opdrachten waarbij de investe ring van materiaal- en afdrukkosten voor rekening van de opdrachtgever is een groot aantal kunstenaars in de gelegenheid wordt gesteld hun gra fisch oeuvre uit te breiden. Het ligt in de bedoeling dat in de toe komst exemplaren uit de collectie aan studenten en andere geïnteresseerden zullen worden verkocht, waarna de stichting Casa Academica nieuwe op drachten zal kunnen verstrekken zodat de collectie Casa 400 steeds zal worden aangevuld. Voor de uitvoering van dit project is Op zaterdagmiddag 4 februari zal de VARA van 15.25-16.00 uur een docu mentaire uitzenden, getiteld: „Kunst.... of vliegwerk?", een programma over de huidige stand van zaken ln het beel- dende-kunstonderwys, dat de vraag op werpt of dit onderwijs in de toekomst voor verbeteringen vatbaar is. Dit programma werd samengesteld door Pieter Brattinga en Frans van Mastrigt. De samenstellers hebben bij hun onderzoekingen naar de stand van zaken bij het huidige kunstonderricht gesprekken gevoerd met prof. N. R. A. Vroom en de heren J. J. Beljon, I. Valkema, Wessel Couzijn, Peter Strij der, Wim Crouwel en Nico Hey. De eerste vijf zijn resp. vertegenwoordi gers van de Rijksacademie, de Konink lijke Academie te Den Haag, het Insti tuut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam, de Vrije Academie Atelier 63 te Haarlem en de Famous Artist School Inc. Beide laatstgenoemde he ren zijn vertegenwoordigers van de „afnemers" van de onderwijsinstellin gen; Wim Crouwel is partner van een ontwerp-studio, Nico Hey is directeur van een reclamebureau. Tijdens dit programma komen vraag stukken aan de orde als: de kosten van het onderricht, de duur van het onder wijs en de gerichtheid op de toekom stige werkkring. In het tweede deel van deze uitzen ding vindt een discussie plaats, waar bij de vraag naar voren komt of de leertijd niet in de eerste plaats een be paalde innerlijke discipline dient te bevorderen, in de tweede plaats tijd en gelegenheid moet geven voor expe rimenten en tenslotte de studenten moet leren denken. Deze discussie zal worden geleid door Pieter Brattinga, die in 1962 in New York een totaal nieuw leerprogramma heeft ontwikkeld voor het Pratt Institute, welk program ma internationaal veel belangstelling heeft gekregen. Deze radio-documentaire, die deel uit maakt van het zaterdagmiddag-blokpro- gramma NU, NU, NU, NU, is geregis seerd door Frans van Mastrigt. De Tom Manders-show behoorde vorig jaar tot de top-20 programma's. Zater dag is Tom Manders in de door hem zelf geschreven en geregisseerde show een dubbele Tom Manders. Hij speelt Dorus en hij speelt een oude archiva ris van de octrooiraad. Het is een voor zichtig proberen om van de nu 13 ja ren oude Dorus-figuur los te komen. Men kan zich inmiddels vermaken met de schermutselingen van een schle miel, die zeer onverwacht, wegens een buitengewone uitvinding, directeur van een groot concern wordt. Dat dit leven er ook bepaald niet één zonder zorgen is, ondervindt directeur Dorus tot zijn groot ongenoegen en hij kiest tenslotte, zij het na veel verwikkelingen, obsta kels en moeilijkheden met de nieuwe verkeersregels, toch voor het zwervers bestaan. GREVE IN CHIANTI Onlangs is het dak van de 1000 jaar oude Ro maanse kerk te Greve in Chianti, de bekende wijnstreek van Italië, ingestort. Daarbij zijn fresco's bloot gekomen, waarvan men het bestaan niet ver moedde. Door de neerstortende balken werden stukken kalk van de binnenmuren ge stoten. Daardoor werden de fresco's zichtbaar. Deskundigen schrijven het werk toe aan de „Maestro da Greve" een anonieme schilder uit de dagen voor de renaissance. Het kerkdak was verzwakt door de maandenlange regenval, die voorafging aan de overstromingsramp, welke Flo rence en omstreken in november teis terde. door de stichting Casa Academica de medewerking ingeroepen van dr. L. Gans. Deze is tevens voorzitter van een werkcomité dat tot taak heeft de kun stenaars uit te nodigen om werk voor deze collectie te vervaardigen en om de proefdrukken der prenten te beoor delen. In dit werkcomité is de stichting ver tegenwoordigd voor hotel Casa 400 door de directeur Max F. J. Wellink en door een lid van haar dagelijks bestuur, drs. Victor Halberstadt. Voorts heeft in dit werkcomité zitting, de kunstschilder Metten Koornstra. HOLLYWOOD Prinses Irene van Griekenland die een rondreis door de V.S. maakt, bracht ook een bezoek aan de filmstudio's in Hollywood. We zien haar hier in een vrolijk gesprek met de acteur Rex Harrison in een pauze tijdens de opnamen van de film „Doctor Dolittle". De aap die ook een rol in de film speelt was helemaal niet bang voor de hoge bezoekster en wilde absoluut bij de prinses op de arm zitten, hetgeen de nodige vrolijk heid veroorzaakte. ADVERTENTIE Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Melissant: B. A. van Donkersgoed te St. Philipsland; te Zuid- Noordwolde (Gr.) toez.): P. C. Klijn- sma te Harlingen. Aangenomen: naar Spijkenisse: J. Hoekert te Woldendorp c.a. Bedankt: voor Reeuwijk: J. C. Stel wagen te Zwijndrecht; voor Oud-Beijer- land (vac. W. H. van Kooten): J. den Besten te Huizen (N.H.); voor Rinsuma- geest: H. Kremer te Sellingen. Geref. Kerken (vrygemaakt) Beroepen: te Zwijndrecht: P. Lok te Berkel en Rodenrijs; te Pieterburen (Gr.): J. C. Post, kand. te Leeuwarden. Oud-Geref. Gemeenten: Bedankt: voor Kampen: J. v. d. Poel te Ede. Baptisten Gemeenten: Aangenomen: naar Leiden: R. Reiling te Schiedam-Rotterdam. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termij nen, praatje 18.20 Lichte pianomuziek 18.30 Jazz-rondo 18.50 Informatie over informatie, letterkundige rubr. 19.00 Voor de jeugd 19.30 Verstaan of misver staan, klankbeeld 20.00 Nws. 20.05 Actu ele muz. 20.50 Experiment en gods dienst, lezing VARA: 21.00 Stereo: KI. en mod. orkestmuz. (gr.) 22.30 Nws. 22.40 Actualit. met beschouwing Hoog oven-schaaktoernooi 22.55 Lichte gr .muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Gevar. platenpr. 18.55 Op het woord af, praatje 19.00 Nws. en weer- ber, 19.10 Radiokrant. 19.30 Overheids voorlichting: Het kunstleven in Parijs, door Ton Hoogland NRU: 20.00 Stereo: Fragmenten en selectie van melodieën uit musicals 20.55 Twee generaties, ge sprek 21.15 Lichte gr. muz. 21.35 Radio- rama 22.10 Parlementair weekoverzicht 22.30 Nws. 22.40 Volksmuz. 23.00 Klass. en mod gr.muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS/NOT: 10.45-12.00 Schooltelevisie NTS: 18.45 Pipo de Clown 18.50 Jour naal STER: 18.55 Reclame AVRO: 19.00 The Thunderbirds, tv-film 19.50 Popeye, tekenfilm STER: 19.56 Reclame NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. STER: 20.16 Reclame AVRO: 20.20 AVRO's Te- levizier met politiek debat 20.55 Willy en Willeke, een muzikaal progr. rond vader en dochter 21.40 Voor de vuist weg NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal STER: 20.01 Re clame KRO: 20.05 Melodie zoekt stem liederen uit periode rond eeuwwisse ling (ca. 1900) 20.30 Neem liever de actuele documentaire 21.00 Bonanza: Western, 21.50Onze man in Washington STER: 22.10 Reclame NTS: 22.15 Jour naal 22.20 Pauze 22.30-23.00 Teleac: Kernfysica (15). HILVERSUM i VARA: 7.00 Nws en ochtendgymnas tiek. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.- muz. VPRO: 7.55 Deze dag VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz. (8.30-8.35 Van de voorpagina, persoverzicht.) 8.50 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 9.00 Lichte gr.muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Vocaal dubbelkwartet: oude liede ren. 10.00 Z.O. 135, gevar. progr. (11.00 Nws). 12.15 Loon naar werken, lezing. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Act. sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Voor de jeugd. 14.55 Radio Jazz Magazine 15.25 Het einde der tijden is nabij, klankbeeld. 16.00 Nws. 16.02 Radio Jazz Magazine. 16.30 NRU: Franse les. VARA: 17.00 Salon orkest en zangsolist. 17.30 Radioweek- journaal. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Pianorecital: klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muz. 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: gevar. progr. (8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen. De familie Van Buu- ren praat weer over het verkeer. 12.50 Zonder grenzen: een rubriek over mis sie en zending. 13.00 Verzoekplaten voor de militairen. 14.00 P.M.: familie- progr. 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM III NCRV: 900 Nws. 9.02 Lichte orkest muz. (gr.). 9.30 Muziek van Het Le ger des Heils. 10.00 Nws. 10.02 Hoogte punten uit de opera Paljas. 10.30 Licht muz.progr. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Variant: actualiteiten, reportages en lichte muz. 13.00 Nws. 13.02 Platen show voor tieners. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Toppers van toen 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Neder landse orkesten en solisten. 16.00 Nws. 16.02 Licht muz.progr. 17.00 Nws. 17.02- 18.00 Sportshow: reportages, uitslagen, commentaren en lichte plaatjes. VRIJDAG 20 JANUARI DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (v. gisteren) 10.20 Melissa, tv-film (2) 11.20 Filmre portage van de Stockholmse Scheren 12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Programma over het bedwingen van de Matterhorn 17.05 Sagt die Foto grafie die Wahrheit? 17.20 Hank, tv- film 17.55 Overzicht van de middagpr. voor de komende week 18.00 Nws. (Re gionaal programma: NDR: 18.05 Actua lit. 18.16 Das Freitagsmagazin 18.50 Zandmann. 19.00 Actualit. 19.21 Feil- leton 19.51 Progr.-overzicht WDR: 18.05 Actualit. 18.50 Klein feuilleton 19.00 Gu- ten Abend 19.10 Over studenten en exa menvrees 19.40 Muzikaal zelfportret v. Fritz Ollendorf) 20.00 Journaal en weer overz. met tips v.d wintersport. 20.15 Kritisch commentaar 21.00 TV-film 21.45 Journaal en weeroverz. 22.00 Re portages uit Bonn 22.15 TV-spel 0.50 Nws. DUITSLAND II 17.35 Sportinformatie 18.05 Wintersp.- weerber. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Actualit. en muz. 18.55 TV-film 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema's v.d dag 20.00 Documentair tv-spel Aanslui tend: Nws. 21.30 Israëlische volksdans groep 22.00 Report, over de stoottroe pen in de Bundeswehr 22.30 Nws, weer ber. en thema's v.d. dag Aansluitend: Wintersportweerber. 23.00 Der Befehl, tv-spel. ji\\\\\\YYYYYYYYYYYYY\\\Y\\\\YY\Y\\\\Y\\Y\Y\YY\YY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\\\\\YY\Y\Y\YY\\YYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\Y\YYYYY\\Y\\Y\YYYYY\YYY\YYY\YY\\\YYYY\\Y\\YYYYY\Y\Y\*YY\\YY\YYY\YYYYYXY\YYYYYYYY\\\\\\^ 34. De roetwolk werd groter en Joris Ketelsteen zag de toekomst donker in. „Goeie grutjes" kermde de ang stige dikzak. „Wat zal me nu gebeuren?" De roetwolk trok echter gauw op en toen zag Joris hoe een zwar te gedaante zich van de stookplaat oprichtte en op hem toekwam. „Een zwarte Piet" ging het door Joris heen, en terwijl hij bibberend van angst op de knieën viel, smeekte hij: „Neem mij alsjeblieft nog niet mee, zwar te Piet. Ik zal voortaan heus heel erg goed oppassen!" Gluipjes, want die was het, die roetzwart te voorschijn gekomen was, bleef even verbouwereerd staan, maar toen hij zag hoe en door wie hij ontvangen werd, barst te hij los: „Bazel niet zo sufferd, zie je dan niet dat ik Gluipjes ben!" en hij begon zich haastigaf te slaan. „Ja warempel" stamlede Joris, „je bent Gluipjes, maar ik zou gezworen hebben, dat je zwarte Piet was!" „Zo" antwoordde de eerste harpoenier, „en ik geloof dat het bij jou niet pluis in je bovenkamer is!" ,\YYY\YYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\Y\VYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\VYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYV\YYYYYYYYYY\\Y\YYY\\\YVY\Y\*YY\YYY\VYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYY\\\YY\\YYY\YYYYYY\YYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYVVYYYYYYY\Y\Y\YYYY\V\\YYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\\ I

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2