Europese luchtbus komt
niet van de grond
Belgische begroting
struikelblok
Akkoord N.AA .O. met
Frans opperbevel
Romeinse mode geeft aan
mantelpakje veel eer
het
Sovjet-leiders haastig
in Polen op bezoek
Amerika komt met goed
eigen ontwerp
Tijd verstrijkt met eindeloos gepraat
Bos vermist
VAI
N ONZE LEI
ESTAFI
EL
defijne dropbonbonlekker en... goed voor u!
SAMEN
TTJD
WENDING
Leeft Crabb nog
Regeringscrisis mogelijk
Franse troepen in Duitsland
Weer vondst
militaire documenten
Ruim
uitgehoosd
met emmers....
nu'microfined'
verdrijft
uw pijn
sneller!
•microfined' 'aspro'
2'aspro'*
Verrukt
Echtpaar verdacht
van roofmoord op
invalide
Oorlogsmisdadiger
voor gerecht
Over inflatie
In Zuid-Arika
Donges opvolger van
president Swart
Niet vleugellam maken
Vl\UksJ-lO iO JAHÜAI\I IIO<
(Van een medewerker)
T^en veelbelovend Europees project voor de bouw van een luchtbus. dat van
bijzondere betekenis kan zijn voor de toekomst van de luchtvaartin
dustrie, dreigt veel te laat en wellicht zelfs in het geheel niet van de grond te
komen. Door eindeloos gepraat Iaat men kostbare tijd verloren gaan, tijd die
daarom zp kostbaar is omdat er nu duidelijke aanwijzingen zijn, dat de Ame
rikaanse industrie serieuze plannen op dit gebied maakt.
Deze plannen zouden voor de Europese vliegtuigbouwers voorgoed de markt
kunnen bederven. Het zou onder deze omstandigheden logisch zijn, zo snel
mogelijk tot besluiten te komen en de plannen vaste vorm te geven.
Het tegendeel gebeurt echter, want de eensgezindheid onder de betrokkenen
is op het ogenblik verder te zoeken dan ooit tevoren.
Wat is een luchtbus? Hiermee duidt
men een type verkeersvliegtuig aan,
waarmee een groot aantal passagiers
over korte afstanden kan worden ver
voerd. In eerste instantie is het zo
doende bestemd voor niet al te lange
routes met een royaal vervoeraan
bod. De gedachten gaan daarbij uit
naar een vliegtuig voor 250 passa
giers, geschikt voor routes tot 1.600
kilometer.
Verscheidene luchtvaartmaatschap
pijen in Europa, maar ook daarbui
ten, verwachten dat zij in de jaren
zeventig een dergelijk vliegtuig nodig
zullen hebben. Toen in de zomer van
1965 te Parijs een vergadering werd
gehouden van de technische commis
sie van de International Air Trans
port Association (IATA), de interna
tionale vereniging van luchtvaart
maatschappijen, raakten tussen de
bedrijven door afgevaardigden van
enkele Europese maatschappijen met
elkaar over dit onderwerp in gesprek.
Het gesprek werd zo interessant, dat
op een gegeven moment een verte
genwoordiger van de SAS (Scandina
vian Airlines System) voorstelde, la
ter nog eens apart bij elkaar te ko
men. Dat denkbeeld vond een goed
onthaal. Zodoende kwamen kort na
de IATA-vergadering de technische
vertegenwoordigers van zes maat
schappijen te Parijs
een discussie over
„luchtbus".
bij elkaar voor
het onderwerp
Dit eerste gesprek leidde tot een
voorlopige oriëntatie. De luchtbus
voor het Europese verkeer zou 250
passagiers moeten kunnen meene
men voor een acceptabel tarief, zo
wel voor de passagiers als voor de
maatschappijen. Of het vliegtuig
twee, drie of vier motoren zou moe
ten hebben en of de passagiers op
een of op twee dekken zouden moe
ten worden ondergebracht, liet men
nog in het midden. Wel was men
het erover eens, dat de ontwikke
ling en de produktie van een derge
lijk vliegtuig een omvangrijk en
kostbaar project was en dat het de
meeste kans van slagen had als de
Europese vliegtuigindustrie het ge
zamenlijk zou kunnen bouwen en
een groot aantal maatschappijen
er bestellingen voor zou plaatsen.
Voordat verdere stappen werden
ondernomen, wilde men eerst de me
ning horen van andere belanghebben
den. Daarom werd besloten, later een
tweede vergadering te houden, te
Londen. Voor deze gedachtenwisse-
ling werden niet alleen alle andere
Europese luchtvaartmaatschappijen
(onder meer de KLM) uitgenodigd,
maar ook verzocht men enige belang
rijke fabrieken (ook Fokker) hun vi
sie te geven.
Op de bijeenkomst in Londen kon
de industrie iets concreets laten zien.
Twee Franse groeperingen hadden al
ontwerpen voor dergelijke luchtbus-
sen gemaakt. De groep Dassault-Sud
Aviation liet een project zien dat zij
Galion had genoemd en de groep Bré-
guet-Nord Aviation had een ongeveer
soortgelijk ontwerp dat als Bréguet-
124 werd aangeduid. Van de Engelse
industrie had Hawker Siddeley een
project dat als HS.132 was gemerkt
en de British Aircraft Corporation
liet schetsen zien van een nieuwe ver
sie van de Super VC-10 voor 265 pas
sagiers.
Er werd te Londen een vruchtbare
discussie gehouden. Kort daarop wer
den enkele initiatieven genomen die
de indruk wekten dat het ernst was
met de plannen, dat men er spoed
achter wilde zetten. Hawker Siddeley
besloot zich aan te sluiten bij de
groep Bréguet-Nord en liet haar eigen
ontwerp vallen, terwijl ook de British
Aircraft Corporation haar ontwerp
terugtrok. De Duitse industrie, die
eind 1965 de „Arbeitsgemeinschaft
Airbus" had gevormd, zocht in 1966
toenadering tot de groep Hawker Sid-
deley-Bréguet-Nord, die in april vorig
jaar op de Deutsche Luftfahrtschau
te Hannover een nieuw ontwerp had
laten zien, dat als HBN-100 werd aan
geduid. Het zag er dus naar uit, dat
dit ontwerp door een Brits-Frans-
Duitse combinatie zou worden gerea
liseerd.
Het is echter voorlopig anders
gelopen. In de afgelopen zomer tra
den plotseling ernstige meningsver
schillen aan de dag tussen de Duit
sers en de Frans-Britse construc
teurs.
Terwijl Fransen en Engelsen uit
gingen van een vliegtuig met twee
motoren en 250 zitplaatsen, wilden de
Duitsers een viermotorig vliegtuig
voor 300 passagiers. Verder gaven
Engelsen en Fransen de voorkeur aan
motoren van Europees fabrikaat, die
dan eveneens op Europees niveau
konden worden ontwikkeld en ge
bouwd, maar de Duitsers hadden lie
ver Amerikaanse motoren omdat alle
luchtvaartmaatschappijen nu een
maal al jaren op Amerikaanse moto
ren zijn ingesteld.
De kwestie van het aantal motoren
werd de afgelopen zomer ook bespro
ken tijdens een tweedaagse conferen
tie van vliegers uit de Noordeuropese
landen. De vliegers gaven toe, dat
twee motoren economisch voordeliger
zijn, doch vier motoren bieden meer
veiligheid omdat het besturen van
zo'n groot vliegtuig met slechts één
motor in werking (als een van de mo
toren mocht uitvallen) bijzonder
moeilijk is. Voor de passagiers heeft
men met vier motoren het extra voor
deel dat bij het uitvallen van een mo
tor de vlucht normaal kan worden
voortgezet, terwijl een tweemotorige
in zo'n geval zal uitwijken of terug
gaan.
Over deze
derwerpen is
allerlei andere on-
wordt eindeloos ge-
De HBN-100, veelbelovend ontwerp
voor een Europese luchtbus, dat vo
rig jaar werd getoond. Helaas zijn de
plannen nu geheel op de lange baan
gekomen.
discussieerd. Intussen verstrijkt de
tijd. Maar in die tijd hebben de
Amerikanen niet stilgezeten. Ook
zij hebben begrepen dat er in de
komende jaren een markt is voor
een luchtbus-vliegtuig en zij hebben
dus ook hun ontwerpers aan het
werk gezet.
Eén fabriek heeft zelfs al min of
meer concrete plannen: Lockheed. In
het afgelopen najaar hebben verte
genwoordigers van deze fabriek
schetsen van hun ontwerp, de L-1011,
een toestel voor 250 a 300 passagiers,
aan een aantal Europese maatschap
pijen (onder meer aan de KLM) laten
zien. Nu Lockheed het belangrijke
Amerikaanse SST-contract (voor de
ontwikkeling en bouw van een super
sonisch verkeersvliegtuig) niet heeft
gekregen, heeft deze fabriek de han
den vrij om zich met volle energie
aan de luchtbus te wijden. Voor Euro
pa wordt het dan ook de hoogste tijd
om tot besluiten te komen als men in
ons werelddeel zijn kansen niet voor
goed wil verspelen.
Jammer genoeg ziet het er nog niet
naar uit, dat op korte termijn iets zal
gebeuren. Berichten uit Frankrijk
hebben de toekomst zelfs hoogst on
zeker gemaakt.
In de eerste plaats heeft de rege
ring een voorlopige begroting van de
ontwikkelingskosten van het luchtbus-
project, die een bedrag van 1.300 mil
joen gulden aangaf, als te duur van
de hand gewezen. In de tweede plaats
is generaal André Puget, de presi
dent-directeur van Sud-Aviation, die
van Franse zijde de leiding had bij
het luchtbus-project, door de regering
ontslagen (Sud-Aviation is een staats
bedrijf) en vervangen door Maurice
Papon, voormalig hoofd van de Parij-
se politie, geen luchtvaartdeskundige.
Deze is een overtuigd nationalist en
als zodanig geen voorstander van
deelneming aan internationale pro
jecten.
Wat er zal gebeuren met de Euro
pese luchtbus-plannen is op het ogen
blik uitermate twijfelachtig. Het ziet
er helaas niet naar uit, dat de zaken
zich gauw ten goede zullen keren.
BONN De Britse kikvorsman Lio
nel Crabb zou nog in leven zijn. Crabb
verdween op 19 april 1956. toen hij in
opdracht van de Britse veiligheidsdienst
een inspectie onder water verrichtte bij
het in de haven van Portsmouth liggen
de moderne Russische oorlogsschip
„Ordjonikidze". Deze kruiser en een
ander Russisch oorlogsschip lagen daar
in verband met 't bezoek van Kroestsjef
en Boelganin aan Engeland.
Het Duitse sensatieblad „Bild" be
richtte, dat Crabb in Bolkenhagen,
(Mecklenburg), kikvorsmannen van de
Oostduitse marine opleidt. Het Oostduit-
se bewind ontkende dit.
NAPELS Twee nijvere Italiaan
se neven wordt diefstal van een bos
bij Napels ten laste gelegd. Vicenzo
en Giovanni gingen methodisch te
werk en hakten maandenlang dage
lijks een paar kastanjebomen om.
Toen landeigenaar Filippo Ruocco
op een dag zijn bos eens ging bekij
ken was er niets van over dan 500
stompjes.
Het kostte de politie weinig moeite
J de neven te vinden. Van het bos leid-
den muildiersporen recht naar een
torenhoge houtstapel naast hun huis.
Ze hadden de stammetjes daar opge-
i slagen voor de verkoop en het ge-
bruik.
BRUSSEL Het politieke overleg over een program voor bezuinigingen en
belastingverhoging is gisteren in Brussel voortgezet, nadat de christen-democra
tische en liberale ministers woensdagavond er niet in waren geslaagd, op een
speciale kabinetsraad een akkoord daarover te bereiken.
De aandacht is vooral gericht op de
liberalen, die veel meer dan de C.V.P.
de nadruk willen leggen op bezuinigin
gen en veel minder op belastingverho
ging om het begrotingsevenwicht te
PARIJS De opperbevelhebber der
"NAVO-strijdkrachten, generaal Lyman
Lemnltzer, en de Franse opperbevel
hebber generaal Mare Ailleret hebben
overeenstemming bereikt over de sa
menwerking in oorlogstijd tussen de
LONDEN Een schilder en een
elktricien hebben aan de rand van Lon
den een derde serie militaire documen
ten gevonden. De papieren werden ont
dekt, doordat de twee mannen in een
gang van de ondergrondse er over strui
kelden. Ongeveer honderd meter van
deze plek verwijderd waren dinsdag en
woensdag de andere documenten aange
troffen.
Volgens de schilder, Graham Faulk
ner (27), bevatten de gevonden stukken
gegevens over bases voor geleide pro
jectielen en de organisatie van leger
eenheden. De veiligheidsdienst probeert
alle documenten te indentificeren. De
minister van Defensie, Denis Healey,
heeft in het parlement meegedeeld, dat
de eerste 50 documenten al dateren van
voor 1958. Maar het is tot nu toe niet
bekend, of zij belangrijke gegevens be
vatten aangaande de nationale veilig
heid.
PORTSMOUTH De kapitein van
een Deens vrachtschip en zijn verloofde
hebben wanhopig met emmers het ruim
uitgehoosd, in een poging hun zinkende
schip te redden. Vlak voordat de 500 ton
metende Bettann overhelde en voor het
eiland Wight zonk, stapte het tweetal
op een reddingboot over.
De 35-jarige kapitein Mogens Peter
sen uit Kopenhagen vertelde dat zijn
verloofde Iris Larsen (2Z), de vier be
manningsleden en hij 48 uur lang met
het water worstelden dat door een lek
binnenstroomde. De Bettann was gela
den met 450 ton porseleinaarde ter
waarde van 100.000 dollar.
ADVERTENTIE
Dat betekent:
30x fijner samengesteld
daardoor snellere
opname in uw lichaam
daarom nóg sneller herstel
Hoofdpijn,
verkoudheid,
griep...
•éhfr&nttfeet fitf
ROME Het mantelpak in de
tegenwoordige mode bijna 'n „vies"
woord is op de Italiaanse lente-
en zomershows weer op de voor
grond getreden.
Jurken met bijpassend jasje krij
gen van andere ontwerpers mis
schien meer aandacht, maar Pino
Lancetti blijft van mening dat het
mantelpak met blouse in de garde
robe van iedere vrouw thuishoort.
Een van zijn successen van gister
avond was een roze wollen pakje
met gele visgraat, gedragen met 'n
gele overhemdblouse met rose
streepjes. Ook 'n marineblauw man
telpak met een geruite chiffon blou
se viel in de smaak.
Lancetti's klassieke jasjes met
platte revers waren zeer kort, even
als zijn rokken. Zoals we van deze
ontwerper gewend rijn, maken zijn
goed gesneden jasjes een bijna mili
tair correcte indruk, hier en daar
verzacht door een strik of shawl.
Sommige mantels sloten van voren
nauw aan en liepen van achteren
wijd als een tent. Op deze man
tels werden ceintuurs gedragen die
slechts aan de voorkant zaten. Voor
zijn overhemdjurken, die met hun
zakelijke zakken en schouderstuk
ken wel iets van uniformen weg
hebben, gebruikte hij een stevige
zijde met enig reliëf. Zijn kleuren
zijn zonnig geel, koraalrood, gar
naal, kreeft en veel grasgroen.
Lancette toonde verrukkelijke kor
te chiffon jurkjes voor lange zomer
avonden, mouwloos en verderlicht,
met nauw zichtbare motieven be
drukt. Ook de tentjurken ontbraken
niet. Soms bedrukt, soms effen en
gegarneerd met rozetten, waren
ook deze jurken mouwloos en ver
vaardigd van zijde. Een impressio
nistische organdie, bedrukt met kleu
ren van het palet van Dufy, was ge
bruikt voor een recht jurkje waar
van de mouwen op stijve organdie
bloemblaadjes leken.
Het meeste succes had gisteravond
de opzienbarende collectie van de
talentvolle Mila Schon. Het publiek
was verrukt van haar jurken, waar
bij een lang lijfje met ceintuur over
ging in een korte uitsaande rok, of
die eenvoudig en recht van lijn wa
ren, maar uitgevoerd in 'n opvallen
de streep. Zij maakte ook een zeer
dankbaar gebruik van kralen, waar
mee sommige jurkjes van top tot
teen bezet waren.
Eenvoudige jurken kregen een bij
zonder accent door de prachtige
wollen stoffen, bedrukt met „inkt
vlekken" en ,Jcrassen". Italië is be
roemd om zijn glinsterend kralen-
borduursel, maar dat van Mila
Schon is een klasse apart. Haar la-
mé japonnen maakten met hun
kraleng ar nering een schitterende
maar beheerste indruk.
Haar jurken waren soms strap
less, hadden soms korte mouwen,
soms v-halzen of u-halzen, maar on
veranderlijk vielen ze een sim
pele lijn recht van de schouders op
de voeten. De borduursels waren
aangebracht in de vorm van grote
zonnebloemen, kasjmier patronen,
medaljons en cirkels. Haar kleuren
zijn bleekroze, ijsgroen en linde
groen.
In de collectie van Veneziani, die
ze ,Jeugdwind" had genoemd, wa
ren de daagse kostuums het best
geslaagd. Haar tot de kin toege-
knnopte mantels waren nauwslui
tend, bij de zoom xoijder uitlopend.
Aan de voorkant waren opgezette
zakken laag aangebracht; aan de
achterkant een hoog ceintuurtje.
Onder deze mantels werden over-
gooiers gedragen met gekruiste
schouderbanden. Op mouwloze wol
len jurkjes werden ruimvallende
capes gedragen gegarneerd met kno
pen en zakken.
Veneziani is met Valentino eens,
dat bleke kousen hebben afgedaan.
Hun nylons waren donkerder. Vene-
ziani's koffiebruine en marineblau
we kousen staken af bij zijn helde
re wollen jurken.
NAVO-strijdkrachten en de Franse
strijdkrachten in West-Duitsland, zo
hebben welingelichte zegslieden in Pa
rijs meegedeeld.
Vorige maand zijn Frankrijk en Duits
land het reeds eens geworden over de
status van de Franse troepen in de
Bondsrepubliek.
De besprekingen tussen Lemnltzer en
Ailleret, die bijna twee maanden heb
ben geduurd, hebben volgens de zegs
lieden tenslotte geleid tot opstelling van
een document, waarin de rol van de
Franse strijdkrachten, in West-Duitsland
in geval van oorlog precies is vastge
legd.
Volgens de zegslieden zijn met dit
akkoord de belangrijkste problemen
van de Franse terugtrekking uit het mi
litaire apparaat van de NAVO gere
geld. Relatief minder belangrijke zaken,
zoals de verplaatsing van de Ameri
kaanse en Canadese bases uit Frank
rijk, de NAVO-telecommunicatie en de
werking van de oliepijpleiding van de
Atlantische Oceaan naar West-Duitsland
voor de geallieerde troepen zijn in be
handeling of reeds geregeld.
Met ingang van 1 april van dit jaar
moeten de Amerikaanse troepen van
het geallieerde opperbevel voor het At
lantisch gebied (SHAPE) Frankrijk
hebben verlaten.
BRUSSEL Een echtpaar met zeven
kinderen is in Mechelen in arrest ge
steld, op verdenking van roofmoord op
hun 78-jarige invalide buurman, vorige
week te Willebroek. De 36-jarige man
heeft bekend. Zijn echtgenote is aange
houden op beschuldiging van mede
plichtigheid, evenals een 35-jarige bij
hen inwonende werkloze, zo meldt het
Brusselse blad „Le Soir".
De invalide werd vorige week in de
nacht van woensdag op donderdag ge
wurgd in zijn krotwoning. Van het
slachtoffer was bekend, dat hij een deel
van zijn geld altijd in zijn kunstbeen bij
zich had. Na de moord bleek dit geld
verdwenen te zijn. In een konijnenhok
in de tuin van het gearresteerde echt
paar in het teruggevonden: in totaal
ruim 70.000 frank (ruim 5000 gulden).
c
DUSSELDORP In Dettmold,
Noordrijnland-Westfalen, is een proces
begonnen tegen de 72-jarige voormalige
politie-officier Willi Schulz, die beschul
digd wordt van medeplichtigheid aan
moord op 2.110 personen tijdens de
tweede wereldoorlog.
De beklaagde zou bij de ontruiming
van het getto van de Russische stad
Mogilef in oktober 1941 deel hebben
genomen aan de moord op 2.000 Joden.
Voorts zou hij als commandant van het
arbeidskamp te Mogilef medewerking
hebben verleend aan de moord op tal
rijke andere Joden. Volgens de aan
klacht heeft Schulz op 20 april 1943 -
de verjaardag van Hitler - in Mogilef
vijf Joden met een nekschot gedood.
Schulz werd in 1949 in Rusland we
gens oorlogsmisdaden tot vijfentwintig
jaar dwangarbeid veroordeeld, maar
werd in 1953 op vrije voeten gesteld.
Voor het proces, dat naar verwach
ting acht weken zal duren, zijn 42 getui
gen h charge opgeroepen, onder wie de
voormalige SS- en politiecommandant
in Rusland, Erich Von Dem Bach-Ze-
lewski, en de voormalige commandant
van de SS-„Einsatzgruppen", Otto Brad-
fisch. Beiden zijn door Duitse rechters
tot levenslange gevangenisstraf veroor
deeld.
handhaven ondanks de teruglopende
economische conjunctuur.
In een speciale vergadering van de
liberale parlementsfracties hebben li
berale ministers donderdag verklaard,
dat de economische expansie weliswaar
3,5 procent beloopt, doch dat men voor
de belastingopbrengst had gerekend op
een stijging van 7 procent. Voorts
wordt een stijging van de kosten van
levensonderhoud met 3,5 procent ver
wacht, terwijl de groei van het natio
nale inkomen vermoedelijk slechts 2,5
procent zal bedragen.
De liberale minister van Economi
sche Zaken, Van Offelen, kreeg na de
gecombineerde fractievergadering de
vraag voorgelegd, of de regeringscoa
litie in gevaar is. Na enig aarzelen zei
hij: „Wij maken een moeilijk ogen
blik door, maar wij zijn aan onszelf
verplicht, optimistisch te blijven. De
meningsverschillen zijn niet zo groot".
De regering-Vandenboeynants-De
Clercq zal heden haar beraad over de
begrotingsproblemen voortzetten op de
normale wekelijkse kabinetsvergade
ring.
In regeringskringen wordt vernomen,
dat de premier van plan is bij het par
lement met een plan te komen, dat op
gesteld is door de ministers van de
twee regeringspartijen en waarvoor
men het parlement goedkeuring zal
vragen. Wordt deze goedkeuring niet
verkregen, dan zou dit de val van het
kabinet kunnen betekenen. Zulk een ne
derlaag zou een ernstige politieke cri
sis Inluiden. Deze kan ook ontstaan in
dien de ministers het onderling niet
eens kunnen worden.
Ook is het aangaan van een lening
voorgesteld om het tekort weg te wer
ken, maar dit lijkt meer op een poli
tieke proefballon dan een hard voor
stel. Zij die deze oplossing aanbevelen
beweren, dat als de huidige neergaan
de trend in de Belgische economie over
is, de lening gemakkelijk zal kunnen
worden terugbetaald.
wrnm
KAAPSTAD De Zuidafrikaanse
minister van Financiën, dr. Eben Don-
ges (68), is donderdag door de aan het
bewind zijnde blanke Nationale Partij
kandidaat gesteld als opvolger van de
71-jarige president Charles Swart, voor
een periode van zeven jaar. Het is hier
mee praktisch zeker, dat hij op 31 mei
de tweede president wordt van de re
publiek Zuid-Afrika. Donges is al acht
jaar minister van Financiën.
De meeste politieke waarnemers had
den verwacht dat senator Jan de Clerk,
de 63-jarige minister van O. K. en W.
en Voorlichting, zou worden benoemd,
omdat deze de conservatieve vleugel
van de partij vertegenwoordigt, terwijl
Donges als „liberaal" werd beschouwd.
President Swart kondigde vorig jaar
aan dat hij op 31 mei zijn ambt zou
neerleggen, een jaar voordat de ter
mijn verstreken zou zijn.
De Verenigde Partij heeft inmiddels
ook een kandidaat aangewezen, hoe
wel deze geen schijn van kans heeft:
de 77-jarige Pieter van der Byl, die
deel uitmaakte van het oorlogskabinet
van Smuts-
Donges is een fervent aanhanger van
de apartheid en heeft in de afgelopen
vijftien jaar een belangrijke bijdrage
geleverd tot de aanvaarding van apart-
heidswetten door het parlement.
MOSKOU Het officiële Russische
persbureau Tass meldde gisteravond,
dat de drie hoogste leiders van de Sov
jet-Unie dinsdag en woensdag „ergens
in Polen" een geheime bijeenkomst
hebben gehouden.
De bekendmaking van Tass in Mos
kou was het eerste bericht in de Sov
jet-Unie dat de leiders het land hadden
verlaten.
Tass meldde dat partijleider Leonid
I. Breznjef, premier Alexei N. Kosygin
en president Nikolai W. Podgomy be
sprekingen hebben gevoerd met hun
Poolse collega's over „vraagstukken
aangaande de Russisch-Poolse ver
standhouding en de dringende proble
men van de internationale politiek".
Tass ging daar niet verder op in.
Men achtte het in de Russische hoofd
stad echter praktisch zeker, dat de be
sprekingen ook betrekking hebben ge
had op de verstandhouding met China
en de oorlog in Viëtnam.
In de korte bekendmaking werd al
leen gesproken over „volledige een
stemmigheid bij de beoordeling van de
huidige internationale toestand en de
toestand in de communistische bewe
ging in de wereld". Tass meldde niet
wat de regerende „troika" heeft bewo
gen naar Polen te gaan voor geheime
besprekingen. Zij gaan zelden alle drie
tegelijk het land uit. De Sovjet-leiders
hebben de Poolse partijleider Vladyslaf
Gomoelka, premier Joszef Gorankie-
wicz, president Edward Ochab en mi
nister van Buitenlandse Zaken, Adam
Rapacki en andere functionarissen ont
moet.
Breznjef en Kosygin hebben sinds de
val van Kroestsjef in oktober 1964 wel
mee gezamenlijk buitenlandse reizen
gemaakt. De reis naar Polen is voor
zover bekend echter de eerste keer
dat alle drie leiders samen vertrokken.
Breznjef heeft al sinds lang aangedron
gen op het beleggen van een commu
nistische topconferentie om de steun te
krijgen van zoveel mogelijk partijen in
het geschil met Peking. De Chinezen
hebben dit denkbeeld van de hand ge
wezen. Een groot aantal andere partij
en, die gedwongen partij kiezen hopen
te vermijden, heeft zich ook tegen het
houden van een communistische wereld-
coferentie uitgesproken.
TAe aan inflatie verbonden bezwaren
kunnen ernstig zijn, maar indien
vergeleken met het buitenland niet
uit de pas wordt gelopen en onder
voorwaarden van tenminste vaste uit
keringen aan niet-werkenden, z\jn deze
bezwaren zeker niet onoverkomelijk, zo
betoogt dr. C. de Salon in „Economisch-
Statistische berichten". Deze zelfde op
vatting komt men in de buitenlandse
literatuur ook nogal eens tegen.
„Nog vaker dan de mening dat de
nadelen van inflatie niet moeten wor
den overtrokken, komt men de opvat
ting tegen dat inflatie de econo
mische groei bevordert, of althans dat
een rigoureus anti-inflatoir beleid de
ze groei aantast. De laatste variant
ligt voor de hand. Een stringente bud
gettaire politiek doet vrijwel zeker de
nvesteringen van de overheid of in
le particuliere sector aanzienlijk te
uglopen. Een verkrappend monetair
geleid heeft nauwelijks andere gevol
gen. Bekend is ook, dat vooral in En
geland en de Verenigde Staten wordt
langenomen, dat een forse werkloos-
leid is vereist om een inflatoire loon-
Iruk of althans de loon-prijsspiraal te
•oorkomen. Men kan uiteraard niet
itellen, dat elk inflatiebestrijdend be-
eid de groei aantast; zo zal zeker in-
vlatie, die "de internationale concur-
:entiepostitie aantast, een groeibe-
emmerend effect hebben en dus moe-
_en worden tegengegaan. Wel is een
vermindering van de groei een prijs,
die ook blijkens de naoorlogse erva
ringen bij een werkelijk doelmatige
politiek (Frankrijk, België, de Ver
enigde Staten) al snel moet worden
betaald en dat lijkt veelal een te ho
ge prijs. In de huidige Nederlandse
lituatie is dit keuzeprobleem bepaald
actueel.
Indien een zekere onderbezetting op-
reedt, kan een inflator beleid zelfs
heel nuttig zijn. „Een inflatoire ont-
vikkeling bij een gedeeltelijk onbenut-
.e produktiecapaciteit is een zegen",
schreef Prof. Drees in zijn preadvies
van 1957. In zo'n situatie is dat dui
delijk. Of men ook verder kan gaan
en zeggen, dat inflatie in 't algemeen
groeibevorderend werkt, is minder ze
ker. Er is met name door N. Kaldor,
.vel getracht dit verband theoretisch
aan te tonen, maar op die pogingen
is nogal het een en ander aan te mer
ken. Anderen hebben geprobeerd
meer empirisch of op grond van erva
ring een positieve correlatie tussen
beide vast te stellen. Er lijkt in elk
geval weinig twijfel aan te bestaan,
dat inflatie een klimaat schept, waar
door een volledige capaciteitsbenut
ting wordt bereikt. Dat kan voor de
komende jaren van veel betekenis
zijn, gezien de grote structurele ver
anderingen, waarvoor onze econo
mie staat. De SER zegt hierover, dat
uit sociale overwegingen enige span
ning op de arbeidsmarkt wenselijk
zou kunnen blijven, omdat hierdoor
„werknemers die als gevolg van
een door de integratie geïnAceerde
wijziging in de internationale arbeids
verdeling met als bijkomende ver
schijnselen rationalisatie en bedrijfs
sluiting vrij zouden komen, gemakke
lijker elders in het produktieproces
kunnen worden opgevangen." Het is
goed, bij de beoordeling van het infla
tieverschijnsel ook met dit soort over
wegingen rekening te houden".
Bij de behandeling van de landbouw
begroting voor 1967 is ook stilgestaan
bij het Ontwikkelings- en Sanerings
fonds. Minister Biesheuvel heeft hier
bij enkele interessant^ cijfers genoemd
Uit de schriftelijke stukken was al be
kend, dat er per 1 december j.l. 3831
personen een uitkering ontvingen
krachtens de twee bedrijfsbeëindi
gingsregelingen, die 't fonds kent. Dat
aantal zal binnenkort nog wel oplopen
gezien het aantal van 4770 gevallen
waarin per 1 december j.l. een voorlo
pige overeenkomst was afgesloten. Op
totaal 10450 ingediende aanvragen
voor 'n bedrijfsbeëindigingsvergoeding
is in 3045 gevallen afwijzend beschik».
Dezelfde gegevens wyzen uit dat voor
de bydrageregeling-ontwikkelingsbe-
dryven totaal 9764 aanvragen zijn in
gediend, alsmede 1248 aanvragen voor
de bydrage-montagestallen. ,De Land-
bode' (alg. agr. weekblad) zegt over
deze zaak:
„Tot dusver was met 511 uitbetaal
de bijdragen voor ontwikkelingspro
jecten en 102 voor montagestallen nog
maar een bedrag van 5,3 miljoen gul
den gemoeid. Letten we echter op het
aantal definities of voorlopig afgeslo
ten overeenkomsten meer dan 3000
voor ontwikkelingsbedrijven en 541
voor montagestallen dan zal voor
deze financiële medewerking van het
O,- en S.- fonds aan de bedrijfsont
wikkeling uiteraard een flink wat
groter bedrag nodig zijn.
Hoeveel? De minister heeft bij de
begrotingsbehandeling op 29 decem
ber een paar opmerkelijke cijfers
genoemd. De ontwikkelingsactivitei
ten van het fonds betekenen aan ver-
plichtingen op dit moment volgens de
bewindsman een bedrag van 50 mil
joen gulden. Hij ging daarbij uit van
een periode van drie jaren, die er
ligt tussen het moment van aanvrage
en de uitvoering resp. de uitbeta
ling.
Minister Biesheuvel noemde ook een
cijfer met betrekking tot de uitkerin
gen voor de bedrijfsbeëindigingen die
in „verplichtingen" uitgedrukt, omdat
zij over 'n veel langere termijn han
delen, uiteraard des te sterker in de
papleren lopen. In 1967 is voor de uit
keringen ingevolge de bedrijfsbeëindi
ging volgens de minister vermoedelijk
25 miljoen gulden nodig. Maar de ver
plichtingen van het fonds op basis van
de thans afgesloten beëindigingsrege-
lingen kunnen momenteel worden ge
steld op 250 miljoen gulden...
Uit een oogpunt van een verantwoord
financieel beleid zal deze „schaalver
groting" van de cijfers wel nodig zijn.
Wij hebben daar te weinig weet van.
Als deze getallen nu maar niet sugge
reren, dat er eigenlijk al schrikbarend
veel gebeurt. Immers, met al te sterk
het accent te leggen op zulke langlo
pende verplichtingen naar de S.-zijda
;s er het gevaar, dat het fonds te wei
nig kan toekomen aan dringende ei
actuele zaken in het vlak van de ont>
wikkeling.
ADVERTENTIE