Europese luchtbus komt niet van de grond Belgische begroting struikelblok Akkoord N.AA .O. met Frans opperbevel Romeinse mode geeft aan mantelpakje veel eer het Sovjet-leiders haastig in Polen op bezoek Amerika komt met goed eigen ontwerp Tijd verstrijkt met eindeloos gepraat Bos vermist VAI N ONZE LEI ESTAFI EL defijne dropbonbonlekker en... goed voor u! SAMEN TTJD WENDING Leeft Crabb nog Regeringscrisis mogelijk Franse troepen in Duitsland Weer vondst militaire documenten Ruim uitgehoosd met emmers.... nu'microfined' verdrijft uw pijn sneller! •microfined' 'aspro' 2'aspro'* Verrukt Echtpaar verdacht van roofmoord op invalide Oorlogsmisdadiger voor gerecht Over inflatie In Zuid-Arika Donges opvolger van president Swart Niet vleugellam maken Vl\UksJ-lO iO JAHÜAI\I IIO< (Van een medewerker) T^en veelbelovend Europees project voor de bouw van een luchtbus. dat van bijzondere betekenis kan zijn voor de toekomst van de luchtvaartin dustrie, dreigt veel te laat en wellicht zelfs in het geheel niet van de grond te komen. Door eindeloos gepraat Iaat men kostbare tijd verloren gaan, tijd die daarom zp kostbaar is omdat er nu duidelijke aanwijzingen zijn, dat de Ame rikaanse industrie serieuze plannen op dit gebied maakt. Deze plannen zouden voor de Europese vliegtuigbouwers voorgoed de markt kunnen bederven. Het zou onder deze omstandigheden logisch zijn, zo snel mogelijk tot besluiten te komen en de plannen vaste vorm te geven. Het tegendeel gebeurt echter, want de eensgezindheid onder de betrokkenen is op het ogenblik verder te zoeken dan ooit tevoren. Wat is een luchtbus? Hiermee duidt men een type verkeersvliegtuig aan, waarmee een groot aantal passagiers over korte afstanden kan worden ver voerd. In eerste instantie is het zo doende bestemd voor niet al te lange routes met een royaal vervoeraan bod. De gedachten gaan daarbij uit naar een vliegtuig voor 250 passa giers, geschikt voor routes tot 1.600 kilometer. Verscheidene luchtvaartmaatschap pijen in Europa, maar ook daarbui ten, verwachten dat zij in de jaren zeventig een dergelijk vliegtuig nodig zullen hebben. Toen in de zomer van 1965 te Parijs een vergadering werd gehouden van de technische commis sie van de International Air Trans port Association (IATA), de interna tionale vereniging van luchtvaart maatschappijen, raakten tussen de bedrijven door afgevaardigden van enkele Europese maatschappijen met elkaar over dit onderwerp in gesprek. Het gesprek werd zo interessant, dat op een gegeven moment een verte genwoordiger van de SAS (Scandina vian Airlines System) voorstelde, la ter nog eens apart bij elkaar te ko men. Dat denkbeeld vond een goed onthaal. Zodoende kwamen kort na de IATA-vergadering de technische vertegenwoordigers van zes maat schappijen te Parijs een discussie over „luchtbus". bij elkaar voor het onderwerp Dit eerste gesprek leidde tot een voorlopige oriëntatie. De luchtbus voor het Europese verkeer zou 250 passagiers moeten kunnen meene men voor een acceptabel tarief, zo wel voor de passagiers als voor de maatschappijen. Of het vliegtuig twee, drie of vier motoren zou moe ten hebben en of de passagiers op een of op twee dekken zouden moe ten worden ondergebracht, liet men nog in het midden. Wel was men het erover eens, dat de ontwikke ling en de produktie van een derge lijk vliegtuig een omvangrijk en kostbaar project was en dat het de meeste kans van slagen had als de Europese vliegtuigindustrie het ge zamenlijk zou kunnen bouwen en een groot aantal maatschappijen er bestellingen voor zou plaatsen. Voordat verdere stappen werden ondernomen, wilde men eerst de me ning horen van andere belanghebben den. Daarom werd besloten, later een tweede vergadering te houden, te Londen. Voor deze gedachtenwisse- ling werden niet alleen alle andere Europese luchtvaartmaatschappijen (onder meer de KLM) uitgenodigd, maar ook verzocht men enige belang rijke fabrieken (ook Fokker) hun vi sie te geven. Op de bijeenkomst in Londen kon de industrie iets concreets laten zien. Twee Franse groeperingen hadden al ontwerpen voor dergelijke luchtbus- sen gemaakt. De groep Dassault-Sud Aviation liet een project zien dat zij Galion had genoemd en de groep Bré- guet-Nord Aviation had een ongeveer soortgelijk ontwerp dat als Bréguet- 124 werd aangeduid. Van de Engelse industrie had Hawker Siddeley een project dat als HS.132 was gemerkt en de British Aircraft Corporation liet schetsen zien van een nieuwe ver sie van de Super VC-10 voor 265 pas sagiers. Er werd te Londen een vruchtbare discussie gehouden. Kort daarop wer den enkele initiatieven genomen die de indruk wekten dat het ernst was met de plannen, dat men er spoed achter wilde zetten. Hawker Siddeley besloot zich aan te sluiten bij de groep Bréguet-Nord en liet haar eigen ontwerp vallen, terwijl ook de British Aircraft Corporation haar ontwerp terugtrok. De Duitse industrie, die eind 1965 de „Arbeitsgemeinschaft Airbus" had gevormd, zocht in 1966 toenadering tot de groep Hawker Sid- deley-Bréguet-Nord, die in april vorig jaar op de Deutsche Luftfahrtschau te Hannover een nieuw ontwerp had laten zien, dat als HBN-100 werd aan geduid. Het zag er dus naar uit, dat dit ontwerp door een Brits-Frans- Duitse combinatie zou worden gerea liseerd. Het is echter voorlopig anders gelopen. In de afgelopen zomer tra den plotseling ernstige meningsver schillen aan de dag tussen de Duit sers en de Frans-Britse construc teurs. Terwijl Fransen en Engelsen uit gingen van een vliegtuig met twee motoren en 250 zitplaatsen, wilden de Duitsers een viermotorig vliegtuig voor 300 passagiers. Verder gaven Engelsen en Fransen de voorkeur aan motoren van Europees fabrikaat, die dan eveneens op Europees niveau konden worden ontwikkeld en ge bouwd, maar de Duitsers hadden lie ver Amerikaanse motoren omdat alle luchtvaartmaatschappijen nu een maal al jaren op Amerikaanse moto ren zijn ingesteld. De kwestie van het aantal motoren werd de afgelopen zomer ook bespro ken tijdens een tweedaagse conferen tie van vliegers uit de Noordeuropese landen. De vliegers gaven toe, dat twee motoren economisch voordeliger zijn, doch vier motoren bieden meer veiligheid omdat het besturen van zo'n groot vliegtuig met slechts één motor in werking (als een van de mo toren mocht uitvallen) bijzonder moeilijk is. Voor de passagiers heeft men met vier motoren het extra voor deel dat bij het uitvallen van een mo tor de vlucht normaal kan worden voortgezet, terwijl een tweemotorige in zo'n geval zal uitwijken of terug gaan. Over deze derwerpen is allerlei andere on- wordt eindeloos ge- De HBN-100, veelbelovend ontwerp voor een Europese luchtbus, dat vo rig jaar werd getoond. Helaas zijn de plannen nu geheel op de lange baan gekomen. discussieerd. Intussen verstrijkt de tijd. Maar in die tijd hebben de Amerikanen niet stilgezeten. Ook zij hebben begrepen dat er in de komende jaren een markt is voor een luchtbus-vliegtuig en zij hebben dus ook hun ontwerpers aan het werk gezet. Eén fabriek heeft zelfs al min of meer concrete plannen: Lockheed. In het afgelopen najaar hebben verte genwoordigers van deze fabriek schetsen van hun ontwerp, de L-1011, een toestel voor 250 a 300 passagiers, aan een aantal Europese maatschap pijen (onder meer aan de KLM) laten zien. Nu Lockheed het belangrijke Amerikaanse SST-contract (voor de ontwikkeling en bouw van een super sonisch verkeersvliegtuig) niet heeft gekregen, heeft deze fabriek de han den vrij om zich met volle energie aan de luchtbus te wijden. Voor Euro pa wordt het dan ook de hoogste tijd om tot besluiten te komen als men in ons werelddeel zijn kansen niet voor goed wil verspelen. Jammer genoeg ziet het er nog niet naar uit, dat op korte termijn iets zal gebeuren. Berichten uit Frankrijk hebben de toekomst zelfs hoogst on zeker gemaakt. In de eerste plaats heeft de rege ring een voorlopige begroting van de ontwikkelingskosten van het luchtbus- project, die een bedrag van 1.300 mil joen gulden aangaf, als te duur van de hand gewezen. In de tweede plaats is generaal André Puget, de presi dent-directeur van Sud-Aviation, die van Franse zijde de leiding had bij het luchtbus-project, door de regering ontslagen (Sud-Aviation is een staats bedrijf) en vervangen door Maurice Papon, voormalig hoofd van de Parij- se politie, geen luchtvaartdeskundige. Deze is een overtuigd nationalist en als zodanig geen voorstander van deelneming aan internationale pro jecten. Wat er zal gebeuren met de Euro pese luchtbus-plannen is op het ogen blik uitermate twijfelachtig. Het ziet er helaas niet naar uit, dat de zaken zich gauw ten goede zullen keren. BONN De Britse kikvorsman Lio nel Crabb zou nog in leven zijn. Crabb verdween op 19 april 1956. toen hij in opdracht van de Britse veiligheidsdienst een inspectie onder water verrichtte bij het in de haven van Portsmouth liggen de moderne Russische oorlogsschip „Ordjonikidze". Deze kruiser en een ander Russisch oorlogsschip lagen daar in verband met 't bezoek van Kroestsjef en Boelganin aan Engeland. Het Duitse sensatieblad „Bild" be richtte, dat Crabb in Bolkenhagen, (Mecklenburg), kikvorsmannen van de Oostduitse marine opleidt. Het Oostduit- se bewind ontkende dit. NAPELS Twee nijvere Italiaan se neven wordt diefstal van een bos bij Napels ten laste gelegd. Vicenzo en Giovanni gingen methodisch te werk en hakten maandenlang dage lijks een paar kastanjebomen om. Toen landeigenaar Filippo Ruocco op een dag zijn bos eens ging bekij ken was er niets van over dan 500 stompjes. Het kostte de politie weinig moeite J de neven te vinden. Van het bos leid- den muildiersporen recht naar een torenhoge houtstapel naast hun huis. Ze hadden de stammetjes daar opge- i slagen voor de verkoop en het ge- bruik. BRUSSEL Het politieke overleg over een program voor bezuinigingen en belastingverhoging is gisteren in Brussel voortgezet, nadat de christen-democra tische en liberale ministers woensdagavond er niet in waren geslaagd, op een speciale kabinetsraad een akkoord daarover te bereiken. De aandacht is vooral gericht op de liberalen, die veel meer dan de C.V.P. de nadruk willen leggen op bezuinigin gen en veel minder op belastingverho ging om het begrotingsevenwicht te PARIJS De opperbevelhebber der "NAVO-strijdkrachten, generaal Lyman Lemnltzer, en de Franse opperbevel hebber generaal Mare Ailleret hebben overeenstemming bereikt over de sa menwerking in oorlogstijd tussen de LONDEN Een schilder en een elktricien hebben aan de rand van Lon den een derde serie militaire documen ten gevonden. De papieren werden ont dekt, doordat de twee mannen in een gang van de ondergrondse er over strui kelden. Ongeveer honderd meter van deze plek verwijderd waren dinsdag en woensdag de andere documenten aange troffen. Volgens de schilder, Graham Faulk ner (27), bevatten de gevonden stukken gegevens over bases voor geleide pro jectielen en de organisatie van leger eenheden. De veiligheidsdienst probeert alle documenten te indentificeren. De minister van Defensie, Denis Healey, heeft in het parlement meegedeeld, dat de eerste 50 documenten al dateren van voor 1958. Maar het is tot nu toe niet bekend, of zij belangrijke gegevens be vatten aangaande de nationale veilig heid. PORTSMOUTH De kapitein van een Deens vrachtschip en zijn verloofde hebben wanhopig met emmers het ruim uitgehoosd, in een poging hun zinkende schip te redden. Vlak voordat de 500 ton metende Bettann overhelde en voor het eiland Wight zonk, stapte het tweetal op een reddingboot over. De 35-jarige kapitein Mogens Peter sen uit Kopenhagen vertelde dat zijn verloofde Iris Larsen (2Z), de vier be manningsleden en hij 48 uur lang met het water worstelden dat door een lek binnenstroomde. De Bettann was gela den met 450 ton porseleinaarde ter waarde van 100.000 dollar. ADVERTENTIE Dat betekent: 30x fijner samengesteld daardoor snellere opname in uw lichaam daarom nóg sneller herstel Hoofdpijn, verkoudheid, griep... •éhfr&nttfeet fitf ROME Het mantelpak in de tegenwoordige mode bijna 'n „vies" woord is op de Italiaanse lente- en zomershows weer op de voor grond getreden. Jurken met bijpassend jasje krij gen van andere ontwerpers mis schien meer aandacht, maar Pino Lancetti blijft van mening dat het mantelpak met blouse in de garde robe van iedere vrouw thuishoort. Een van zijn successen van gister avond was een roze wollen pakje met gele visgraat, gedragen met 'n gele overhemdblouse met rose streepjes. Ook 'n marineblauw man telpak met een geruite chiffon blou se viel in de smaak. Lancetti's klassieke jasjes met platte revers waren zeer kort, even als zijn rokken. Zoals we van deze ontwerper gewend rijn, maken zijn goed gesneden jasjes een bijna mili tair correcte indruk, hier en daar verzacht door een strik of shawl. Sommige mantels sloten van voren nauw aan en liepen van achteren wijd als een tent. Op deze man tels werden ceintuurs gedragen die slechts aan de voorkant zaten. Voor zijn overhemdjurken, die met hun zakelijke zakken en schouderstuk ken wel iets van uniformen weg hebben, gebruikte hij een stevige zijde met enig reliëf. Zijn kleuren zijn zonnig geel, koraalrood, gar naal, kreeft en veel grasgroen. Lancette toonde verrukkelijke kor te chiffon jurkjes voor lange zomer avonden, mouwloos en verderlicht, met nauw zichtbare motieven be drukt. Ook de tentjurken ontbraken niet. Soms bedrukt, soms effen en gegarneerd met rozetten, waren ook deze jurken mouwloos en ver vaardigd van zijde. Een impressio nistische organdie, bedrukt met kleu ren van het palet van Dufy, was ge bruikt voor een recht jurkje waar van de mouwen op stijve organdie bloemblaadjes leken. Het meeste succes had gisteravond de opzienbarende collectie van de talentvolle Mila Schon. Het publiek was verrukt van haar jurken, waar bij een lang lijfje met ceintuur over ging in een korte uitsaande rok, of die eenvoudig en recht van lijn wa ren, maar uitgevoerd in 'n opvallen de streep. Zij maakte ook een zeer dankbaar gebruik van kralen, waar mee sommige jurkjes van top tot teen bezet waren. Eenvoudige jurken kregen een bij zonder accent door de prachtige wollen stoffen, bedrukt met „inkt vlekken" en ,Jcrassen". Italië is be roemd om zijn glinsterend kralen- borduursel, maar dat van Mila Schon is een klasse apart. Haar la- mé japonnen maakten met hun kraleng ar nering een schitterende maar beheerste indruk. Haar jurken waren soms strap less, hadden soms korte mouwen, soms v-halzen of u-halzen, maar on veranderlijk vielen ze een sim pele lijn recht van de schouders op de voeten. De borduursels waren aangebracht in de vorm van grote zonnebloemen, kasjmier patronen, medaljons en cirkels. Haar kleuren zijn bleekroze, ijsgroen en linde groen. In de collectie van Veneziani, die ze ,Jeugdwind" had genoemd, wa ren de daagse kostuums het best geslaagd. Haar tot de kin toege- knnopte mantels waren nauwslui tend, bij de zoom xoijder uitlopend. Aan de voorkant waren opgezette zakken laag aangebracht; aan de achterkant een hoog ceintuurtje. Onder deze mantels werden over- gooiers gedragen met gekruiste schouderbanden. Op mouwloze wol len jurkjes werden ruimvallende capes gedragen gegarneerd met kno pen en zakken. Veneziani is met Valentino eens, dat bleke kousen hebben afgedaan. Hun nylons waren donkerder. Vene- ziani's koffiebruine en marineblau we kousen staken af bij zijn helde re wollen jurken. NAVO-strijdkrachten en de Franse strijdkrachten in West-Duitsland, zo hebben welingelichte zegslieden in Pa rijs meegedeeld. Vorige maand zijn Frankrijk en Duits land het reeds eens geworden over de status van de Franse troepen in de Bondsrepubliek. De besprekingen tussen Lemnltzer en Ailleret, die bijna twee maanden heb ben geduurd, hebben volgens de zegs lieden tenslotte geleid tot opstelling van een document, waarin de rol van de Franse strijdkrachten, in West-Duitsland in geval van oorlog precies is vastge legd. Volgens de zegslieden zijn met dit akkoord de belangrijkste problemen van de Franse terugtrekking uit het mi litaire apparaat van de NAVO gere geld. Relatief minder belangrijke zaken, zoals de verplaatsing van de Ameri kaanse en Canadese bases uit Frank rijk, de NAVO-telecommunicatie en de werking van de oliepijpleiding van de Atlantische Oceaan naar West-Duitsland voor de geallieerde troepen zijn in be handeling of reeds geregeld. Met ingang van 1 april van dit jaar moeten de Amerikaanse troepen van het geallieerde opperbevel voor het At lantisch gebied (SHAPE) Frankrijk hebben verlaten. BRUSSEL Een echtpaar met zeven kinderen is in Mechelen in arrest ge steld, op verdenking van roofmoord op hun 78-jarige invalide buurman, vorige week te Willebroek. De 36-jarige man heeft bekend. Zijn echtgenote is aange houden op beschuldiging van mede plichtigheid, evenals een 35-jarige bij hen inwonende werkloze, zo meldt het Brusselse blad „Le Soir". De invalide werd vorige week in de nacht van woensdag op donderdag ge wurgd in zijn krotwoning. Van het slachtoffer was bekend, dat hij een deel van zijn geld altijd in zijn kunstbeen bij zich had. Na de moord bleek dit geld verdwenen te zijn. In een konijnenhok in de tuin van het gearresteerde echt paar in het teruggevonden: in totaal ruim 70.000 frank (ruim 5000 gulden). c DUSSELDORP In Dettmold, Noordrijnland-Westfalen, is een proces begonnen tegen de 72-jarige voormalige politie-officier Willi Schulz, die beschul digd wordt van medeplichtigheid aan moord op 2.110 personen tijdens de tweede wereldoorlog. De beklaagde zou bij de ontruiming van het getto van de Russische stad Mogilef in oktober 1941 deel hebben genomen aan de moord op 2.000 Joden. Voorts zou hij als commandant van het arbeidskamp te Mogilef medewerking hebben verleend aan de moord op tal rijke andere Joden. Volgens de aan klacht heeft Schulz op 20 april 1943 - de verjaardag van Hitler - in Mogilef vijf Joden met een nekschot gedood. Schulz werd in 1949 in Rusland we gens oorlogsmisdaden tot vijfentwintig jaar dwangarbeid veroordeeld, maar werd in 1953 op vrije voeten gesteld. Voor het proces, dat naar verwach ting acht weken zal duren, zijn 42 getui gen h charge opgeroepen, onder wie de voormalige SS- en politiecommandant in Rusland, Erich Von Dem Bach-Ze- lewski, en de voormalige commandant van de SS-„Einsatzgruppen", Otto Brad- fisch. Beiden zijn door Duitse rechters tot levenslange gevangenisstraf veroor deeld. handhaven ondanks de teruglopende economische conjunctuur. In een speciale vergadering van de liberale parlementsfracties hebben li berale ministers donderdag verklaard, dat de economische expansie weliswaar 3,5 procent beloopt, doch dat men voor de belastingopbrengst had gerekend op een stijging van 7 procent. Voorts wordt een stijging van de kosten van levensonderhoud met 3,5 procent ver wacht, terwijl de groei van het natio nale inkomen vermoedelijk slechts 2,5 procent zal bedragen. De liberale minister van Economi sche Zaken, Van Offelen, kreeg na de gecombineerde fractievergadering de vraag voorgelegd, of de regeringscoa litie in gevaar is. Na enig aarzelen zei hij: „Wij maken een moeilijk ogen blik door, maar wij zijn aan onszelf verplicht, optimistisch te blijven. De meningsverschillen zijn niet zo groot". De regering-Vandenboeynants-De Clercq zal heden haar beraad over de begrotingsproblemen voortzetten op de normale wekelijkse kabinetsvergade ring. In regeringskringen wordt vernomen, dat de premier van plan is bij het par lement met een plan te komen, dat op gesteld is door de ministers van de twee regeringspartijen en waarvoor men het parlement goedkeuring zal vragen. Wordt deze goedkeuring niet verkregen, dan zou dit de val van het kabinet kunnen betekenen. Zulk een ne derlaag zou een ernstige politieke cri sis Inluiden. Deze kan ook ontstaan in dien de ministers het onderling niet eens kunnen worden. Ook is het aangaan van een lening voorgesteld om het tekort weg te wer ken, maar dit lijkt meer op een poli tieke proefballon dan een hard voor stel. Zij die deze oplossing aanbevelen beweren, dat als de huidige neergaan de trend in de Belgische economie over is, de lening gemakkelijk zal kunnen worden terugbetaald. wrnm KAAPSTAD De Zuidafrikaanse minister van Financiën, dr. Eben Don- ges (68), is donderdag door de aan het bewind zijnde blanke Nationale Partij kandidaat gesteld als opvolger van de 71-jarige president Charles Swart, voor een periode van zeven jaar. Het is hier mee praktisch zeker, dat hij op 31 mei de tweede president wordt van de re publiek Zuid-Afrika. Donges is al acht jaar minister van Financiën. De meeste politieke waarnemers had den verwacht dat senator Jan de Clerk, de 63-jarige minister van O. K. en W. en Voorlichting, zou worden benoemd, omdat deze de conservatieve vleugel van de partij vertegenwoordigt, terwijl Donges als „liberaal" werd beschouwd. President Swart kondigde vorig jaar aan dat hij op 31 mei zijn ambt zou neerleggen, een jaar voordat de ter mijn verstreken zou zijn. De Verenigde Partij heeft inmiddels ook een kandidaat aangewezen, hoe wel deze geen schijn van kans heeft: de 77-jarige Pieter van der Byl, die deel uitmaakte van het oorlogskabinet van Smuts- Donges is een fervent aanhanger van de apartheid en heeft in de afgelopen vijftien jaar een belangrijke bijdrage geleverd tot de aanvaarding van apart- heidswetten door het parlement. MOSKOU Het officiële Russische persbureau Tass meldde gisteravond, dat de drie hoogste leiders van de Sov jet-Unie dinsdag en woensdag „ergens in Polen" een geheime bijeenkomst hebben gehouden. De bekendmaking van Tass in Mos kou was het eerste bericht in de Sov jet-Unie dat de leiders het land hadden verlaten. Tass meldde dat partijleider Leonid I. Breznjef, premier Alexei N. Kosygin en president Nikolai W. Podgomy be sprekingen hebben gevoerd met hun Poolse collega's over „vraagstukken aangaande de Russisch-Poolse ver standhouding en de dringende proble men van de internationale politiek". Tass ging daar niet verder op in. Men achtte het in de Russische hoofd stad echter praktisch zeker, dat de be sprekingen ook betrekking hebben ge had op de verstandhouding met China en de oorlog in Viëtnam. In de korte bekendmaking werd al leen gesproken over „volledige een stemmigheid bij de beoordeling van de huidige internationale toestand en de toestand in de communistische bewe ging in de wereld". Tass meldde niet wat de regerende „troika" heeft bewo gen naar Polen te gaan voor geheime besprekingen. Zij gaan zelden alle drie tegelijk het land uit. De Sovjet-leiders hebben de Poolse partijleider Vladyslaf Gomoelka, premier Joszef Gorankie- wicz, president Edward Ochab en mi nister van Buitenlandse Zaken, Adam Rapacki en andere functionarissen ont moet. Breznjef en Kosygin hebben sinds de val van Kroestsjef in oktober 1964 wel mee gezamenlijk buitenlandse reizen gemaakt. De reis naar Polen is voor zover bekend echter de eerste keer dat alle drie leiders samen vertrokken. Breznjef heeft al sinds lang aangedron gen op het beleggen van een commu nistische topconferentie om de steun te krijgen van zoveel mogelijk partijen in het geschil met Peking. De Chinezen hebben dit denkbeeld van de hand ge wezen. Een groot aantal andere partij en, die gedwongen partij kiezen hopen te vermijden, heeft zich ook tegen het houden van een communistische wereld- coferentie uitgesproken. TAe aan inflatie verbonden bezwaren kunnen ernstig zijn, maar indien vergeleken met het buitenland niet uit de pas wordt gelopen en onder voorwaarden van tenminste vaste uit keringen aan niet-werkenden, z\jn deze bezwaren zeker niet onoverkomelijk, zo betoogt dr. C. de Salon in „Economisch- Statistische berichten". Deze zelfde op vatting komt men in de buitenlandse literatuur ook nogal eens tegen. „Nog vaker dan de mening dat de nadelen van inflatie niet moeten wor den overtrokken, komt men de opvat ting tegen dat inflatie de econo mische groei bevordert, of althans dat een rigoureus anti-inflatoir beleid de ze groei aantast. De laatste variant ligt voor de hand. Een stringente bud gettaire politiek doet vrijwel zeker de nvesteringen van de overheid of in le particuliere sector aanzienlijk te uglopen. Een verkrappend monetair geleid heeft nauwelijks andere gevol gen. Bekend is ook, dat vooral in En geland en de Verenigde Staten wordt langenomen, dat een forse werkloos- leid is vereist om een inflatoire loon- Iruk of althans de loon-prijsspiraal te •oorkomen. Men kan uiteraard niet itellen, dat elk inflatiebestrijdend be- eid de groei aantast; zo zal zeker in- vlatie, die "de internationale concur- :entiepostitie aantast, een groeibe- emmerend effect hebben en dus moe- _en worden tegengegaan. Wel is een vermindering van de groei een prijs, die ook blijkens de naoorlogse erva ringen bij een werkelijk doelmatige politiek (Frankrijk, België, de Ver enigde Staten) al snel moet worden betaald en dat lijkt veelal een te ho ge prijs. In de huidige Nederlandse lituatie is dit keuzeprobleem bepaald actueel. Indien een zekere onderbezetting op- reedt, kan een inflator beleid zelfs heel nuttig zijn. „Een inflatoire ont- vikkeling bij een gedeeltelijk onbenut- .e produktiecapaciteit is een zegen", schreef Prof. Drees in zijn preadvies van 1957. In zo'n situatie is dat dui delijk. Of men ook verder kan gaan en zeggen, dat inflatie in 't algemeen groeibevorderend werkt, is minder ze ker. Er is met name door N. Kaldor, .vel getracht dit verband theoretisch aan te tonen, maar op die pogingen is nogal het een en ander aan te mer ken. Anderen hebben geprobeerd meer empirisch of op grond van erva ring een positieve correlatie tussen beide vast te stellen. Er lijkt in elk geval weinig twijfel aan te bestaan, dat inflatie een klimaat schept, waar door een volledige capaciteitsbenut ting wordt bereikt. Dat kan voor de komende jaren van veel betekenis zijn, gezien de grote structurele ver anderingen, waarvoor onze econo mie staat. De SER zegt hierover, dat uit sociale overwegingen enige span ning op de arbeidsmarkt wenselijk zou kunnen blijven, omdat hierdoor „werknemers die als gevolg van een door de integratie geïnAceerde wijziging in de internationale arbeids verdeling met als bijkomende ver schijnselen rationalisatie en bedrijfs sluiting vrij zouden komen, gemakke lijker elders in het produktieproces kunnen worden opgevangen." Het is goed, bij de beoordeling van het infla tieverschijnsel ook met dit soort over wegingen rekening te houden". Bij de behandeling van de landbouw begroting voor 1967 is ook stilgestaan bij het Ontwikkelings- en Sanerings fonds. Minister Biesheuvel heeft hier bij enkele interessant^ cijfers genoemd Uit de schriftelijke stukken was al be kend, dat er per 1 december j.l. 3831 personen een uitkering ontvingen krachtens de twee bedrijfsbeëindi gingsregelingen, die 't fonds kent. Dat aantal zal binnenkort nog wel oplopen gezien het aantal van 4770 gevallen waarin per 1 december j.l. een voorlo pige overeenkomst was afgesloten. Op totaal 10450 ingediende aanvragen voor 'n bedrijfsbeëindigingsvergoeding is in 3045 gevallen afwijzend beschik». Dezelfde gegevens wyzen uit dat voor de bydrageregeling-ontwikkelingsbe- dryven totaal 9764 aanvragen zijn in gediend, alsmede 1248 aanvragen voor de bydrage-montagestallen. ,De Land- bode' (alg. agr. weekblad) zegt over deze zaak: „Tot dusver was met 511 uitbetaal de bijdragen voor ontwikkelingspro jecten en 102 voor montagestallen nog maar een bedrag van 5,3 miljoen gul den gemoeid. Letten we echter op het aantal definities of voorlopig afgeslo ten overeenkomsten meer dan 3000 voor ontwikkelingsbedrijven en 541 voor montagestallen dan zal voor deze financiële medewerking van het O,- en S.- fonds aan de bedrijfsont wikkeling uiteraard een flink wat groter bedrag nodig zijn. Hoeveel? De minister heeft bij de begrotingsbehandeling op 29 decem ber een paar opmerkelijke cijfers genoemd. De ontwikkelingsactivitei ten van het fonds betekenen aan ver- plichtingen op dit moment volgens de bewindsman een bedrag van 50 mil joen gulden. Hij ging daarbij uit van een periode van drie jaren, die er ligt tussen het moment van aanvrage en de uitvoering resp. de uitbeta ling. Minister Biesheuvel noemde ook een cijfer met betrekking tot de uitkerin gen voor de bedrijfsbeëindigingen die in „verplichtingen" uitgedrukt, omdat zij over 'n veel langere termijn han delen, uiteraard des te sterker in de papleren lopen. In 1967 is voor de uit keringen ingevolge de bedrijfsbeëindi ging volgens de minister vermoedelijk 25 miljoen gulden nodig. Maar de ver plichtingen van het fonds op basis van de thans afgesloten beëindigingsrege- lingen kunnen momenteel worden ge steld op 250 miljoen gulden... Uit een oogpunt van een verantwoord financieel beleid zal deze „schaalver groting" van de cijfers wel nodig zijn. Wij hebben daar te weinig weet van. Als deze getallen nu maar niet sugge reren, dat er eigenlijk al schrikbarend veel gebeurt. Immers, met al te sterk het accent te leggen op zulke langlo pende verplichtingen naar de S.-zijda ;s er het gevaar, dat het fonds te wei nig kan toekomen aan dringende ei actuele zaken in het vlak van de ont> wikkeling. ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7