V erz wegen beleden vergeven schuld (Psalm 32) Openhartige gesprekken over principes met vooraanstaande kerkelijke figuren WAT WIJ GELOVEN Op een mooie najaarsdag (31 oktober 1966) brachten we na een telefonische afspraak, een bezoek aan dr. Okke Jager, Marterlaan 40, te Hilversum. Dominee Okke Jager (zijn voornaam is niet weg te denken) ontving ons bijzonder hartelijk en leidde ons gelijk naar de opvallend smaakvol en origineel ingerichte, ruime woon kamer, van zijn overigens doodgewone woning in de nieuwbouw van Hilversum. De pastor had ruim een uur de tijd, dus moest er direct handelendworden opgetreden. Tijdens het gesprek bleek Okke Jager een gevat causeur, met open vensters naar bij kans alle facetten van het leven. Het is een voorrecht met hem van gedachten te wisselen over de diverse dimensies van het reli gieus, christelijk denken. Een brede en milde visie kenmerkt zijn reacties. Niettemin zullen verschillende lezers bedenkingen aanvoeren tegen sommige van zijn stellingen. Hun goed recht! Niemand is genoodzaakt het met dr. O. Jager eens te zijn. DOMINEE, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFI SCHE INFORMATIES GEVEN Ik ben in 1928 te Delft geboren. Toen ik op groeide, aarzelde ik in mijn studiekeus tussen Letteren en Theologie. Het werd Theologie en daar heb ik nooit spijt van gehad. HOE VERLIEP UW STUDIETIJD Ik deed in 1951 mijn kandidaats aan de V.U. te Amsterdam. Doctoraal in 1952. Mijn eerste ge meente was Vrouwepolder. In 1956 ging ik naar Almelo en in 1960 vertrok ik naar Haarlem, waar lk bleef tot 1965. Toen kwam ik terecht bij de N.C.R.V. VOELDE U ZICH GEROEPEN THEOLOGIE TE GAAN STUDERENt Ik geloof wel dat u dat zo stellen kunt, ja! IS HET AANVAARDEN VAN UW BENOEMING BIJ DE N.C.R.V. DAN NIET TEGENGESTELD AAN UW ROEPINGSBESEF Zeker niet. Ik ben en voel me helemaal predi kant. Ik verzorg o.m. Godsdienstige uitzendingen en ben verbonden aan de Gereformeerde Kerk van Hilversum, waar ik bijna elke zondag in kerkdiensten voorga. WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL? Dat God zich openbaart in Christus AANVAARDT U DE GEHELE BIJBEL ALS GODS WOORD - Jazeker, ik aanvaard de Bijbel zoals deze zich zelf aanbiedt. Men maakte in het verleden fouten, door te weinig te letten op de verschillende lite raire genres. We moeten uitvorsen hoe de Bijbel schrijvers het bedoelden. Dat is het kardinale punt! Het is zeer de vraag of wij altijd begrij pen wat zij bedoelden. MOET DE KERK ZENDING BEDRIJVEN Een kerk die niet werft die sterft. Zending is het levenswerk van de kerk. Ze kan er niet bui ten. GELDT DAT OOK VOOR DE POLITIEK?... Elke Christen behoort politieke belangstelling te hebben, dacht ik, want het evangelie heeft met het hele wereldgebeuren te maken. Maar persoon lijk doe ik niet aan praktische politiek. VINDT U DE ONDERSCHEIDING LINKS OF RECHTS OP POLITIEK GEBIED BELANG RIJK? Deze begrippen zeggen mij op zichzelf weinig, evenals „progressief" en „conservatief". De naam Anti-Revolutionair vind ik tamelijk onge lukkig als aanduiding. Teveel verankerd in de historie. LIJKT EVANGELISCHE VOLKSPARTIJ U BE TER?... E..V.P spreekt mij wel meer aan. Toch zou ik deze mooie naam liever willen reserveren voor één grote, Christelijke nationale partij! BENT U PRINCIPIEEL VOOR DE MONAR CHIE Ik heb veel respect voor koningin Juliana. Ik ben ervan overtuigd dat de koningin, van wie veel geëist wordt, ook veel geeft. Door deze Ned. si tuatie ben ik vóór de monarchie. Niet uit princi pe dus! MAAR IN DE MODERNE TIJD IS EEN KO NINGSHUIS TOCH NIET TE HANDHAVEN?..; Waarom niet De Koningin is er toch steeds zelf mee bezig, haar werk en de betekenis van het Koningshuis aan te passen aan de nieuwe tijd. Ik bewonder de manier waarop zij dit doet! WORDT ER IN NEDERLAND NIET TE VEEL AANDACHT BESTEED AN HET VORSTEN HUIS In ieder geval wel op de verkeerde manier. Neem b.v. het ageren tegen de salarisverhoging! WAAROM IS DAT VERKEERD? HET KONINK LIJK GEZIN KAN ER TOCH BEST VAN KO MEN? OF DACHT U DAT ZIJ HET ARMOE DIG HEBBEN De Koningin heeft ontzettend veel uitgaven te doen. Deze uitgaven dienen indirect het landsbe lang. Waarom zou zij dat uitsluitend uit haar eigen middelen moeten bekostigen? Doen ande ren dat ook IN DE AANVALLEN OP HET VORSTENHUIS HAD OOK DE AVERSIE TEGEN PRINS CLAUS EEN REëLE PLAATS. WIJ MENEN UIT ENKE LE PENNEVRUCHTEN DIE VAN UW HAND VERSCHENEN. GEMERKT TE HEBBEN DAT U, ALTHANS AANVANKELIJK, DEZE AVER SIE DEELDE. HOE VERKLAART U DAT NU DAN? Uw conclusie hangt samen met het feit dat ik van het begin af aan betreurd heb, dat Claus van zijn adviseurs niet de raad heeft ontvangen, duidelijker te laten uitkomen hoezeer hij er ach teraf spijt van heeft in een nazi-uniform gelopen te hebben. U REKENT DUS HET LOPEN IN EEN NAZI UNIFORM ZONDER MEER ALS SCHULD AAN? De uitlatingen van Hitier waren duidelijk anti christelijk. Prins Claus kon dit als 17-jarige jon gen blijkbaar niet onderkennen, maar daarom sprak ik ook over spijt achteraf. Als die beter uit de verf was gekomen, zou hij in Nederland vee! beter ontvangen zijn. DE CONCLUSIE LIGT VOOR DE HAND DAT U HET VOLWASSENEN WEL ALS SCHULD AANREKENT, IN HET NAZI-UNIFORM GELO PEN TE HEBBEN. ZONDER MEER!... NIET DAN Ieder die het evangelie kent, had moeten door hebben dat het regime van Hitier anti-christelijk was. Dus is het schuld, daaraan meegewerkt te hebben. U ZEGT: IEDER DIE HET EVANGELIE KENT. LANG NIET ALLE NAZI-SOLDATEN WAREN CHRISTENEN. GELDT VOOR HEN DEZELFDE SCHULDVRAAG Gezien mijn vorig antwoord moet en wil ik wel toegeven dat er in dit geval beslist sprake is van onderscheid. Ik zou het dus een christen zwaar der aanrekenen! HOE DENKT U OVER HET RACISME?... Het gaat in deze psalm over de verhouding van de dichter Da vid tot zijn God. Het was in zijn leven door Gods genade zo goed geweest. Want lezer, wat is er heerlijker dan het weten in de rechte verhouding tot de Here te staan Gerechtvaardigd door het geloof, vrede met God te hebben? Dit komt zo treffend uit in de liederen die hy zingt, begeleid door snarenspel. Maar helaas is die .verhouding vertroe beld. Wat heeft deze vertroebe ling veroorzaakt Wat anders dan de zonde de ongerechtig heid? De zonde maakt scheiding tussen de Here en de zijnen. Dit wordt in Psalm 32 omschreven. Hij, de Heilige, toornt over de on heilige, daarom wordt 't de we reld toegeroepen „bekeer u en leef". Maar ook Gods kinderen, d.w.z. zij die ln Christus Hem kennen als een verzoend God en Vader, maar die helaas met de heiligmaking zo weinig ernst maken en op de weg der heilig making zo moeilijk voortgaan, dus telkens in de zonde vallen, worden evenzo tot wederkeer ge roepen. Dit wordt wel genoemd „de dagelijkse bekering". Geluk kig de mens die ook inderdaad elke dag zijn afwijken van Gods wegen voor de Here komt te be. lijden. Die mens ervaart dat er bij hem vergeving is, opdat Hij gevreest wordt. Daar nu hapert het by David aan. En bij ons? Hij heeft gezwegen van dat wat de Here bedroefde en vertoorn de. Er is dus een onbeleden en daar door onvergeven, onverzoende schuld. David zwijgt. Maar zijn geweten zwijgt niet. Hij hoort daarin de stem van zijn God. Zijn schuld klaagt hem aan, zijn zonde benauwd hem. Alle vreug de, ook de vreugde des heils is weg uit zijn leven. Hij kwijnt weg naar lichaam en ziel. Daar van zegt hy later „toen ik zweeg werden myn beenderen veran derd, uw hand was dag aan dag zwaar op my, myn sap werd veranderd in zomerdroogte. Ver zwegen schuld is er zoveel in de wereld en in de Kerk. Er zijn zo schrikbarend veel wanver houdingen. Vertroebeling van de man-vrouw-verhouding ouders- kinderen, broeder en broeders, zuster en zuster. Wat is de dui vel sterk en de zondemacht groot. Wat zyn de harten hard. Wat is de mens in zijn natuuriy- ke staat hoogmoedig en eigen gereid. Wat duurt het vaak lang voor wy ook, naar Jaco bus' bevel elkander de misdaden beiyden. Wat is er door de zon de en ook door de onbeleden schuld nameloos leed in vele harten. O, waarom gaan wij om Christus' wil toch niet telkens weer naar onze Goddelijke biechtvader? wy kunnen bij Hem terecht. Hy verwacht ons met al het onze. O, zeg Hem uw zonde, de oorzaak uwer benau wing. Hy laat geen bidder staan die als boeteling pleit voor genade. Dan wordt het weer goed als wy gewassen zijn in Jezus' bloed. Na een lange zwygperiode onder de druk van Gods hand die hem ten spyt van alles niet losliet, komt David ertoe om te beiyden: „Gena o God, genat hoor myn gebed - myn schuld is zwaar, ik heb uw wet geschonden. Zie mijn be rouw, hoor hoe een boetling pleit". Dan ervaart hy dat er by Hem vergeving is; daarom zingt hy ook: ,,'k bekend' o Heer u op recht myn zonden, 'k verborg geen kwaad dat in my werd ge vonden. Maar ik beleed na ern stig overleg, myn boze dadn. Gg naamt die gunstig weg". Wat een bevrijding. Wat een oorzaak van vreugde. Vergeving dan is weer alles goed. En de bede „geef my weder de vreugde des heils" is verhoord. De verzoening is tot stand ge komen en hy weet zich weer op genomen in de gemeenschap Gods en in de gemeenschap der kerk en zingt „Rechtvaardig volk verhef uw blijde klanken, verheugd in God naar waarde nooit te danken, zingt vroiyk, roemt zijn deugden t' allen tijd, gy die oprecht van hart en wan del zijt". Zo leert ons ps. 32 dat de zonde de verhoudingen bederft, de onbeleden schuld ons in het duister doet gaan. De beiydenis der overtreding wordt beantwoord met het „Myn zoon, myn dochter wees welge moed; uw zonden zyn u verge ven, De genade doet ons juichen „Loof de Here myn ziel". Sla toch acht lezer (es) op die grote zaligheid. Want anders wacht u alleen rampzaligheid. Zo gy zyn stem dan heden hoort, geloof zijn heil- en troostryk woord, ver hard u niet maar laat u leiden. OVERBERG C. v. Viegen Elke rassendiscriminatie veroordeel ik. Over de apartheid moeten we genuanceerd spreken. Een eigen ontwikkeling van cultuur en godsdienst be hoeft niet verkeerd te zijn, mits men dit doet met onderling goedvinden. Dat men in Zuid-Afrika kerkelijk-synodaal optreedt tegen het christelijk instituut van Beyers-Naudé vind ik verschrikke lijk! MAAR DIT INSTITUUT IS TOCH ROODGE KLEURD Als u dat zo noemen wilt, maar het blijft ver schrikkelijk. NOG EEN MOEILIJK WERELDPROBLEEM. VIëTNAM! HOE IS UW VISIE HIEROP?... In plaats van de tegenstelling Oost-West komt steeds meer de tegenstelling Zuid-Noord (arm- rijk) naar voren. Wij moeten de uitdaging van het communisme niet beantwoorden met wapen geweld. Zelfs niet met Co-existentie, maar met pró-existentieü! U DURFT VEEL TE STELLEN... Onder pró-existentie versta ik: Jezus voor óns Wij voor de mensen! Wij moeten vér van het communistisch systeem, dichtbij de communisti sche mensen blijven! In Nederland werden de communisten gediscrimineerd. En dat is fout! Er moet een dialoog zijn, ook met hen! IS DAT DAN NIET GEVAARLIJK Het hele leven is gevaarlijk. Als mijn dochtertje leert fietsen is dat ook gevaarlijk. Toch stimuleer ik dat. Hoewel de ideologie van het communisme beslist de onze niet is, moeten wij toch tot ver schillende soorten van samenwerking met Rus land komen en China toelaten tot de Verenigde Naties. Ontwikkelingshulp en ontwapening zijn wereldkwesties voor alle volken samen. t U SPREEKT CONCRETE TAAL. NU ECHTER IETS GEHEEL ANDERS. U BENT VERBON DEN AAN HET MAANDBLAD ..OP DE UIT KIJK". HEEFT DIT BLAD VOLGENS U VOL DOENDE BESTAANSRECHT? Vanaf mijn studententijd schrijf ik het hoofdar tikel voor dit blad. Ik ben er dus geheel mee ver groeid. „Op de Uitkijk" is een algemeen, christe lijk, cultureel blad. Het heeft mijns inziens zeer zeker bestaansrecht. Wel betreur ik het dat een christelijk-literair blad tot nog toe geen kansen heeft in ons land. HOE IS UW OORDEEL OVER HET DAGBLAD TROUW 1 Dit blad heeft zich de goede kant uit ontwikkeld. Ik ben blij met de „omzwaai" van Bruins-Slot. WAT VINDT U VAN DE N.C..R.V? Daar ben ik zelf aan verbonden, ik kan er dus moeilijk over „oordelen". HOE STAAT U TEGENOVER T.V. EN RADIO? ZIET U ER GEVAREN IN Gevaren zijn overal. Het zijn middelen die voor het evangelie gebruikt moeten worden! HEBT U BEDENKINGEN TEGEN CRE MATIE? De Gereformeerde Synode kon geen bijbelse be zwaren vinden tegen het cremeren. Ik sluit me daarbij aan. HOE IS UW MENING OVER DE PROVO S „De" provo's bestaan eigenlijk niet. Er zijn veel verschillende soorten. Een groep heeft be zwaren tegen de maatschappij en een andere groep is het om sensatie te doen. De eersten moeten we serieus nemen en de christenen moe ten contact met hen zoeken. Alleen met hen pra ten helpt niet. We moeten hun het heil als een „happening" (ge beuren) brengen en doen beleven. PRESTEREN ZIJ WEL EENS IETS GOEDS Ik las het boek van Hans Tuynman, en dat is mij meegevallen. U BENT NAAST DOMINEE OOK KUNSTE NAAR. KUNT U ZICH VINDEN IN DE MODER NE KUNST ZITTEN ER VOLGENS U PO SITIEVE ELEMENTEN IN Toch wel. Maar ook negatieve, lk zou een half uur kunnen vullen, als ik over moderne kunst ga spreken. Het is moeilijk hierover korte concrete uitspraken te doen. Ik zou dit willen zeggen: Mo derne kunst is „vrouwelijker" (intuïtie) dan vroe ger. Er is meer sprake van aanvoelen dan van begrijpen. WAT VINDT U MEER TE WAARDEREN (Dominee schiet in de lach) Voor de goede ver staander: Een goede vrouw is beter dan een goe de man. Maareen slechte vrouw is slechter dan een slechte man. GELDT DIT OOK VOOR DE MODERNE SCHIL DERKUNST?... IS DAT WEL KNNST? Wanneer een echte kunstenaar een modern schil derij maakt, is het een kunstwerk dat uit een ge heel persoonlijke, „subjectieve" kijk op de wer kelijkheid is voortgekomen. Kunst is geen afbeel ding van het zichtbare, maar kunst méékt zicht baar. TEGENWOORDIG WERKT MEN VEEL MET KINDERTEKENINGEN. MEN SLAAT DIT HOOG AAN ALS IMPRESSIE VAN HET KIND. IS DAT KUNST? Ik meen dat we hier kunnen spreken van een beetje mode. Het is in! Dus doen er velen aan mee. Ik geloof wel dat er sprake is van over waardering. TOENTERTIJD LAZEN WIJ UW GEDICHT OVER DE OPSTAND IN HONGARIJE. WE KEN NEN OOK UW IMPRESSIE OVER DE WEDER KOMST VAN CHRISTUS. WE MENEN DAT DIT KUNSTUITINGEN ZIJN VAN HET GOEDE SOORT. BRILJANT VAKWERK ZELFS. WE LA ZEN OOK UW BOEK: DE HUMOR VAN DE BIJBEL. OVER HET EERSTE HOOFDSTUK STONDEN WE VERSTELD: DAT WAS O.I. WER KELIJK AF! ONZE VERWACHTINGEN VOOR DE VOLGENDE HOOFDSTUKKEN WAREN HOOGGESPANNEN. HET WERD EEN TELEUR STELLING, WANT AL LEZENDE MEENDEN WE TE ONTDEKKEN DAT U TEN KOSTE VAN DE EXEGESE HUMOR VOND, WAAR WLI DIE ECHT NIET KONDEN BESPEUREN. STAAT U NOG VOLKOMEN ACHTER DEZE SCHRIJFWIJ ZE? Ik zou het nu niet meer zó schrijven. Toch sta ik er nog echt wel achter! Het is een misver stand te menen dat in alle geciteerde teksten humor ligt, in de zin waarin wij meestal over humor spreken. Het ligt er maar aan wat wij onder humor verstaan. ONLANGS PUBLICEERDE TROUW EEN ARTI KEL VAN DR. BEUSEKOM OVER DE GROTE KINDERSCHRIJVERS W. G. V. D. HULST EN ANNE DE VRIES. ZIJ KWAMEN ER NIET ZO BEST AF. AL MAAKTE DE SCHRIBENT IN EEN TOELICHTEND ARTIKEL LATER VEEL GOED. WAT IS UW MENING OVER VAN DE HULST EN DE VRIES Ik noem niet graag namen, maar er zijn uit stekende kinderbijbels. Natuurlijk verouderen de ze. In hun tijd hadden de kinderbijbels van Van de Hulst en De Vries een belangrijke functie. Exegetisch klopte het niet altijd. Hier zouden tientallen voorbeelden van te noemen zijn. Om er één te noemen: De bijbel moraliseert niet. kinderbijbels vaak wel. Dat leidt meestal tot zwart-wit tekening. Vromen en goddelozen in een te groot contrast. Het artikel van Beusekom vond ik wel wat scherp. HOE DENKT U OVER: ROME-BARTH-ROBIN- SON?... (Dominee schiet nogmaals spontaan in de lach). Ik ben nog nooit in een uur zo uitgevraagd als nu. VERVEELT HET U?. Integendeel! Ik vind het boeiend. Gaat u ge rust verder! Om op Uw vraag terug te komen: Als ik de nieuwe catechismis van de R.-K. kerk in Nederland vergelijk met de laatste encycliek van de paus, dan concludeer ik daaruit dat men in Nederland aardig wat verder is dan in Rome. Ik geloof dat het goed is om samensprekingen met Rome te hebben. Ik ben dankbaar voor de Nederlandse situatie. BENT U WEL EENS IN DE STAD ROME GE WEEST?. Eens was ik op audiëntie bij paus Johannes. Dat was indrukwekkend. Ik heb voor hem, als persoon, een groot respect. EN BARTH HEEFT HIJ NOG BETEKENIS VOOR DEZE TIJD Ik hoop niet dat het waar is dat Karl Berth heeft afgedaan, zoals velen menen. Volgens mij heeft Barth nog wel degeljjk betekenis tegenover de allernieuwste theologie van b.v. Robinson. Daartegenover staat Barth als een orthodox God geleerde. die weet wat hij wil. WAT VINDT U DAN VAN ROBINSON?... In feite is hij de minst belangrijke van de richting die hij vertegenwoordigt. Zij willen de theologie verlossen van allerlei banden met filo sofieën van vroeger (rationalisme). En dat is een goed ding. Maar er ontstaat nu weer een band met de filosofieën van heden. Volgens mij moet de theologie zich niet altijd maar weer la ten beïnvloeden door nieuwe filosofieën. Dit gaat ten koste van de exegese. Men leest dan de bij bel door een filosofische bril. STAAT U POSITIEF TEGENOVER DE SPORT?.. Zelf kom ik er praktisch niet aan toe, maar ik vind de sport in het algemeen wel belangrijk. WAT VINDT U VAN DE ZONDAGSSPORT Mensen die naar de kerk gaan, moeten 's zon dags niet naar voetbalwedstrijden kijken, of er aan meedoen. Maar we moeten evenmin als christenen een bepaalde zondagsviering opdrin gen aan buitenkerkelijken. KIJKT U WELEENS NAAR EEN MATCH OP DE T.V.?. Nog nooit gedaan. Ik vind het zonde van de tijd. Maar ik heb er geen bezwaar tegen dat an deren het doen. Verder geloof ik dat het zelf be oefenen van de sport, belangrijker is dan het er naar kijken. BEOEFENT U DUS ZELF GEEN ENKELE SPORT?... Eén woord: boeken! Zowel het schrijven als 't lezen daarvan. Ik heb zojuist mijn nieuwste boek van de uitgever ontvangen. Kijk, hier is het. De titel is: „Hier koos de Heer Zich vaste voet". UW PENNEVRUCHTEN KENMERKEN ZICH VAAK DOOR EEN STIJL DIE RIJKELIJK GE DRAPEERD IS DOOR PIKANTE WOORDSPE LINGEN. DOET DAT WELEENS NIET AF AAN DE INHOUD Ik wil graag met zo weinig mogelijk woorden zo veel mogelijk zeggen. Dit deed ik vooral uit verzet tegen de langdradige kauwgumzinnen van vroeger. Tegenwoordig zie ik in, dat een te rijke toevoeging van korte woordspelingen óók inbreuk kan doen op de verstaanbaarheid. Daarom schrijf ik momenteel wat soberder. Dat is ook te mer ken aan dit nieuwe boek. U HEBT NOGAL AARDIG WAT LITERAIR SUC CES GEHAD. STREELT DAT UW IJDELHEID?.. Niemand zal daaraan onschuldig zijn. Men kan natuurlijk pronken met mooie vondsten en met citaten uit de wereldliteratuur. Men kan even zeer pronken met citaten uit Calvijn. Men kan ook pronken met bescheidenheid. Ik geloof dat je met wat je schrijft wel een beetje in je schik mag zijn. DUS TOCH TROTS Je moet er niet trots op zijn. Ik heb altijd het gevoel dat wat ik had willen schrijven het tiet geworden ia. Maar bat goaft wal voldoening als je een nieuwe uitgave in je handen houdt. Momenteel ben ik met nog vier boeken bezig. WAT VINDT U VAN OORLOGSLECTUUR?. Het is goed de jonge mensen de herinneringen aan de oorlog te laten vasthouden. Uiteraard niet om haatgevoelens aan te kweken, maar wel om te laten zien wat oorlog inhoudt. U BEZIT EEN STERKE EVANGELISATIE- DRANG. IS DAT OOK EEN SOORT HOBBY?... Dat zeker niet. De evangelisatiedrang in my, was één van de redenen waarom ik de benoe ming bij de N.C.R.V. aannam. WAREN ER GEEN FINANCIëLE REDENEN DIE EEN STIMULANS VORMDEN VOOR HET AANNEMEN VAN DEZE BENOEMING?... Toch niet! Ik moest nu zelf een huis kopen. Als wijkpredikant heb je gratis een pastorie. Het was dus niet om er beter van te worden. DEED U IN UW JEUGD OOK AL AAN EVAN GELISATIE?. Toen ik een jongen van een jaar of tien was, schreef ik netjes bijbelteksten op papiertjes en deed die dan overal in brievenbussen. EN TOEN U OUDER WERD Toen ik zeventien jaar was deed ik voor het eerst een straatprediking. We gingen met een paar lui op stap en vroegen aan een groentehan delaar een fruitkistje, waar ik dan op ging staan. Daar stond ik dan te preken midden op de Cool- singel of ergens in Delft. Ik probeerde de voor- bijgangers tot luisteraars te maken en de luiste raars te winnen voor het geloof. Meestal hadden we er ook nog een klein zangkoortje bij. In die tijd lukte dat best. Nu zou het niet meer gaan... HOE BEZIET U EEN MAN ALS WIJLEN JOH. DE HEER?... Hij was een christen wiens werk beslist positie ve waarde had. De Maranathaverwachting, die zo zeer werd en wordt vergeten, werd door hem weer actueel gesteld. WAT VINDT U VAN ZIJN LIEDERENBUNDEL? Aan kerkliederen stel ik persoonlijk andere ei sen. maar hij schreef liederen voor samenkom sten van mensen over wie ik niet graag iets on vriendelijks wil zeggen. HOE STAAT U DAN TEGENOVER DE MODER NE LIEDERENBUNDELS De relatie: God Ziel, bij Joh. de Heer te overdadig en nogal subjectief getint, is in de nieu were bundels misschien weer wat te weinig ver tegenwoordigd. Maar er zijn ook liederen bij die waarheden naar voren brengen, die bij Joh. de Heer achterwege bleven. Veel nieuwe liederen komen ook weer op hetzelfde neer. Er zijn wel heel mooie bij. DAT ZAL BEST ZO ZIJN. MAAR IN DE OUDE RE LIEDEREN KOMEN TOCH OOK PRACHTI GE VERZEN VOOR? OF HEEFT U VOORKEUR VOOR DE NIEUWERE?... Ik zou niet alleen nieuwe liederen willen zin gen. We zoeken momenteel naar het goede in het oude en het goede in het nieuwe. Ik maak namelijk nog deel uit van het deputaatschap van de Geref. Synode voor advies inzake het kerklied. WAT VINDT U DAN VAN DE AANGEBRACHTE VERNIEUWINGEN EN VERANDERINGEN IN VERSCHILLENDE GEZANGEN Er zijn veranderingen aangebracht, waarvan ik de zin niet kan inzien. Er zijn ook verbeterin gen bij. In verband met de eenheid op de chris telijke scholen vind ik het belangrijk dat de Her vormden en de Gereformeerden ten aanzien van het christelijke lied één lijn trekken. HEEFT U INTERESSE VOOR ORGELBESPE LING?. Ik luister graag naar een goed orgelconcert. HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING. EEN WENS MISSCHIEN?. Het is vandaag 31 oktober. Hervormingsdag dusIk zou erop «willen wijzen dat een groep mensen onder verantwoordelijkheid van het blad „Zie" de Reformatorische kerken een plan heb ben aangeboden waarin belangrijke punten voor komen. Naast alle activiteiten die er op dit ge bied al zijn, zou ik dit graag onder de aandacht brengen. Twee punten in „Zie" vond ik opval lend. Ten eerste een oproep tot meer oprecht heid. En verder een oproep tot meer zakelijk heid. Als ik een wens mocht doen dan zou het de eenheid van de reformatorische kerken zijn. Want je moet bij het begin beginnen. De geschei denheid van de Hervormden en allerlei Gerefor meerden vind ik een goddeloze zaak. Het weige ren tot samenspreken vind ik onbegrijpelijk. De bestaande kerken kunnen niet zonder meer aar elkaar geplakt worden, maar moeten zich samen vernieuwen, totdat daar vanzelf één kerk uitkai voortkomen. DOMINEE OKKE JAGER, ONZE GROTE ER KENTELIJKHEID VOOR UW INTERESSANTI BIJDRAGE AAN DIT GESPREK EN DE HARTE LIJKE BEREIDWILLIGHEID OP ONZE VRA GEN IN TE GAAN. WELK ONDERWERP OOI. WERD AANGEROERD!... Copyright: Rik Valkenburg.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 15