V erz wegen
beleden
vergeven schuld
(Psalm 32)
Openhartige gesprekken over principes met
vooraanstaande kerkelijke figuren
WAT WIJ GELOVEN
Op een mooie najaarsdag (31 oktober 1966) brachten we na een
telefonische afspraak, een bezoek aan dr. Okke Jager, Marterlaan
40, te Hilversum. Dominee Okke Jager (zijn voornaam is niet weg
te denken) ontving ons bijzonder hartelijk en leidde ons gelijk
naar de opvallend smaakvol en origineel ingerichte, ruime woon
kamer, van zijn overigens doodgewone woning in de nieuwbouw
van Hilversum. De pastor had ruim een uur de tijd, dus moest
er direct handelendworden opgetreden. Tijdens het gesprek
bleek Okke Jager een gevat causeur, met open vensters naar bij
kans alle facetten van het leven. Het is een voorrecht met hem
van gedachten te wisselen over de diverse dimensies van het reli
gieus, christelijk denken. Een brede en milde visie kenmerkt zijn
reacties.
Niettemin zullen verschillende lezers bedenkingen aanvoeren
tegen sommige van zijn stellingen. Hun goed recht! Niemand is
genoodzaakt het met dr. O. Jager eens te zijn.
DOMINEE, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFI
SCHE INFORMATIES GEVEN
Ik ben in 1928 te Delft geboren. Toen ik op
groeide, aarzelde ik in mijn studiekeus tussen
Letteren en Theologie. Het werd Theologie en
daar heb ik nooit spijt van gehad.
HOE VERLIEP UW STUDIETIJD
Ik deed in 1951 mijn kandidaats aan de V.U. te
Amsterdam. Doctoraal in 1952. Mijn eerste ge
meente was Vrouwepolder. In 1956 ging ik naar
Almelo en in 1960 vertrok ik naar Haarlem, waar
lk bleef tot 1965. Toen kwam ik terecht bij de
N.C.R.V.
VOELDE U ZICH GEROEPEN THEOLOGIE TE
GAAN STUDERENt
Ik geloof wel dat u dat zo stellen kunt, ja!
IS HET AANVAARDEN VAN UW BENOEMING
BIJ DE N.C.R.V. DAN NIET TEGENGESTELD
AAN UW ROEPINGSBESEF
Zeker niet. Ik ben en voel me helemaal predi
kant. Ik verzorg o.m. Godsdienstige uitzendingen
en ben verbonden aan de Gereformeerde Kerk
van Hilversum, waar ik bijna elke zondag in
kerkdiensten voorga.
WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE
BIJBEL?
Dat God zich openbaart in Christus
AANVAARDT U DE GEHELE BIJBEL ALS
GODS WOORD
- Jazeker, ik aanvaard de Bijbel zoals deze zich
zelf aanbiedt. Men maakte in het verleden fouten,
door te weinig te letten op de verschillende lite
raire genres. We moeten uitvorsen hoe de Bijbel
schrijvers het bedoelden. Dat is het kardinale
punt! Het is zeer de vraag of wij altijd begrij
pen wat zij bedoelden.
MOET DE KERK ZENDING BEDRIJVEN
Een kerk die niet werft die sterft. Zending is
het levenswerk van de kerk. Ze kan er niet bui
ten.
GELDT DAT OOK VOOR DE POLITIEK?...
Elke Christen behoort politieke belangstelling te
hebben, dacht ik, want het evangelie heeft met
het hele wereldgebeuren te maken. Maar persoon
lijk doe ik niet aan praktische politiek.
VINDT U DE ONDERSCHEIDING LINKS OF
RECHTS OP POLITIEK GEBIED BELANG
RIJK?
Deze begrippen zeggen mij op zichzelf weinig,
evenals „progressief" en „conservatief". De
naam Anti-Revolutionair vind ik tamelijk onge
lukkig als aanduiding. Teveel verankerd in de
historie.
LIJKT EVANGELISCHE VOLKSPARTIJ U BE
TER?...
E..V.P spreekt mij wel meer aan. Toch zou ik
deze mooie naam liever willen reserveren voor
één grote, Christelijke nationale partij!
BENT U PRINCIPIEEL VOOR DE MONAR
CHIE
Ik heb veel respect voor koningin Juliana. Ik
ben ervan overtuigd dat de koningin, van wie veel
geëist wordt, ook veel geeft. Door deze Ned. si
tuatie ben ik vóór de monarchie. Niet uit princi
pe dus!
MAAR IN DE MODERNE TIJD IS EEN KO
NINGSHUIS TOCH NIET TE HANDHAVEN?..;
Waarom niet De Koningin is er toch steeds
zelf mee bezig, haar werk en de betekenis van
het Koningshuis aan te passen aan de nieuwe
tijd. Ik bewonder de manier waarop zij dit doet!
WORDT ER IN NEDERLAND NIET TE VEEL
AANDACHT BESTEED AN HET VORSTEN
HUIS
In ieder geval wel op de verkeerde manier.
Neem b.v. het ageren tegen de salarisverhoging!
WAAROM IS DAT VERKEERD? HET KONINK
LIJK GEZIN KAN ER TOCH BEST VAN KO
MEN? OF DACHT U DAT ZIJ HET ARMOE
DIG HEBBEN
De Koningin heeft ontzettend veel uitgaven te
doen. Deze uitgaven dienen indirect het landsbe
lang. Waarom zou zij dat uitsluitend uit haar
eigen middelen moeten bekostigen? Doen ande
ren dat ook
IN DE AANVALLEN OP HET VORSTENHUIS
HAD OOK DE AVERSIE TEGEN PRINS CLAUS
EEN REëLE PLAATS. WIJ MENEN UIT ENKE
LE PENNEVRUCHTEN DIE VAN UW HAND
VERSCHENEN. GEMERKT TE HEBBEN DAT
U, ALTHANS AANVANKELIJK, DEZE AVER
SIE DEELDE. HOE VERKLAART U DAT NU
DAN?
Uw conclusie hangt samen met het feit dat ik
van het begin af aan betreurd heb, dat Claus
van zijn adviseurs niet de raad heeft ontvangen,
duidelijker te laten uitkomen hoezeer hij er ach
teraf spijt van heeft in een nazi-uniform gelopen
te hebben.
U REKENT DUS HET LOPEN IN EEN NAZI
UNIFORM ZONDER MEER ALS SCHULD AAN?
De uitlatingen van Hitier waren duidelijk anti
christelijk. Prins Claus kon dit als 17-jarige jon
gen blijkbaar niet onderkennen, maar daarom
sprak ik ook over spijt achteraf. Als die beter
uit de verf was gekomen, zou hij in Nederland
vee! beter ontvangen zijn.
DE CONCLUSIE LIGT VOOR DE HAND DAT
U HET VOLWASSENEN WEL ALS SCHULD
AANREKENT, IN HET NAZI-UNIFORM GELO
PEN TE HEBBEN. ZONDER MEER!... NIET
DAN
Ieder die het evangelie kent, had moeten door
hebben dat het regime van Hitier anti-christelijk
was. Dus is het schuld, daaraan meegewerkt te
hebben.
U ZEGT: IEDER DIE HET EVANGELIE KENT.
LANG NIET ALLE NAZI-SOLDATEN WAREN
CHRISTENEN. GELDT VOOR HEN DEZELFDE
SCHULDVRAAG
Gezien mijn vorig antwoord moet en wil ik wel
toegeven dat er in dit geval beslist sprake is van
onderscheid. Ik zou het dus een christen zwaar
der aanrekenen!
HOE DENKT U OVER HET RACISME?...
Het gaat in deze psalm over de
verhouding van de dichter Da
vid tot zijn God. Het was in zijn
leven door Gods genade zo goed
geweest. Want lezer, wat is er
heerlijker dan het weten in de
rechte verhouding tot de Here te
staan Gerechtvaardigd door
het geloof, vrede met God te
hebben? Dit komt zo treffend
uit in de liederen die hy zingt,
begeleid door snarenspel. Maar
helaas is die .verhouding vertroe
beld. Wat heeft deze vertroebe
ling veroorzaakt Wat anders
dan de zonde de ongerechtig
heid? De zonde maakt scheiding
tussen de Here en de zijnen. Dit
wordt in Psalm 32 omschreven.
Hij, de Heilige, toornt over de on
heilige, daarom wordt 't de we
reld toegeroepen „bekeer u en
leef". Maar ook Gods kinderen,
d.w.z. zij die ln Christus Hem
kennen als een verzoend God en
Vader, maar die helaas met de
heiligmaking zo weinig ernst
maken en op de weg der heilig
making zo moeilijk voortgaan,
dus telkens in de zonde vallen,
worden evenzo tot wederkeer ge
roepen. Dit wordt wel genoemd
„de dagelijkse bekering". Geluk
kig de mens die ook inderdaad
elke dag zijn afwijken van Gods
wegen voor de Here komt te be.
lijden. Die mens ervaart dat er
bij hem vergeving is, opdat Hij
gevreest wordt. Daar nu hapert
het by David aan. En bij ons?
Hij heeft gezwegen van dat wat
de Here bedroefde en vertoorn
de.
Er is dus een onbeleden en daar
door onvergeven, onverzoende
schuld. David zwijgt. Maar zijn
geweten zwijgt niet. Hij hoort
daarin de stem van zijn God.
Zijn schuld klaagt hem aan, zijn
zonde benauwd hem. Alle vreug
de, ook de vreugde des heils is
weg uit zijn leven. Hij kwijnt
weg naar lichaam en ziel. Daar
van zegt hy later „toen ik zweeg
werden myn beenderen veran
derd, uw hand was dag aan dag
zwaar op my, myn sap werd
veranderd in zomerdroogte. Ver
zwegen schuld is er zoveel in de
wereld en in de Kerk. Er zijn
zo schrikbarend veel wanver
houdingen. Vertroebeling van de
man-vrouw-verhouding ouders-
kinderen, broeder en broeders,
zuster en zuster. Wat is de dui
vel sterk en de zondemacht
groot. Wat zyn de harten hard.
Wat is de mens in zijn natuuriy-
ke staat hoogmoedig en eigen
gereid. Wat duurt het vaak
lang voor wy ook, naar Jaco
bus' bevel elkander de misdaden
beiyden. Wat is er door de zon
de en ook door de onbeleden
schuld nameloos leed in vele
harten. O, waarom gaan wij om
Christus' wil toch niet telkens
weer naar onze Goddelijke
biechtvader? wy kunnen bij
Hem terecht. Hy verwacht ons
met al het onze. O, zeg Hem uw
zonde, de oorzaak uwer benau
wing. Hy laat geen bidder staan
die als boeteling pleit voor
genade. Dan wordt het weer
goed als wy gewassen zijn in
Jezus' bloed. Na een lange
zwygperiode onder de druk van
Gods hand die hem ten spyt van
alles niet losliet, komt David
ertoe om te beiyden: „Gena o
God, genat hoor myn gebed -
myn schuld is zwaar, ik heb uw
wet geschonden. Zie mijn be
rouw, hoor hoe een boetling
pleit".
Dan ervaart hy dat er by Hem
vergeving is; daarom zingt hy
ook: ,,'k bekend' o Heer u op
recht myn zonden, 'k verborg
geen kwaad dat in my werd ge
vonden. Maar ik beleed na ern
stig overleg, myn boze dadn.
Gg naamt die gunstig weg". Wat
een bevrijding. Wat een oorzaak
van vreugde. Vergeving dan is
weer alles goed. En de bede
„geef my weder de vreugde des
heils" is verhoord.
De verzoening is tot stand ge
komen en hy weet zich weer op
genomen in de gemeenschap
Gods en in de gemeenschap der
kerk en zingt „Rechtvaardig
volk verhef uw blijde klanken,
verheugd in God naar waarde
nooit te danken, zingt vroiyk,
roemt zijn deugden t' allen tijd,
gy die oprecht van hart en wan
del zijt". Zo leert ons ps. 32
dat de zonde de verhoudingen
bederft, de onbeleden schuld
ons in het duister doet gaan.
De beiydenis der overtreding
wordt beantwoord met het „Myn
zoon, myn dochter wees welge
moed; uw zonden zyn u verge
ven, De genade doet ons juichen
„Loof de Here myn ziel". Sla
toch acht lezer (es) op die grote
zaligheid. Want anders wacht u
alleen rampzaligheid. Zo gy zyn
stem dan heden hoort, geloof zijn
heil- en troostryk woord, ver
hard u niet maar laat u leiden.
OVERBERG C. v. Viegen
Elke rassendiscriminatie veroordeel ik. Over de
apartheid moeten we genuanceerd spreken. Een
eigen ontwikkeling van cultuur en godsdienst be
hoeft niet verkeerd te zijn, mits men dit doet met
onderling goedvinden. Dat men in Zuid-Afrika
kerkelijk-synodaal optreedt tegen het christelijk
instituut van Beyers-Naudé vind ik verschrikke
lijk!
MAAR DIT INSTITUUT IS TOCH ROODGE
KLEURD
Als u dat zo noemen wilt, maar het blijft ver
schrikkelijk.
NOG EEN MOEILIJK WERELDPROBLEEM.
VIëTNAM! HOE IS UW VISIE HIEROP?...
In plaats van de tegenstelling Oost-West komt
steeds meer de tegenstelling Zuid-Noord (arm-
rijk) naar voren. Wij moeten de uitdaging van
het communisme niet beantwoorden met wapen
geweld. Zelfs niet met Co-existentie, maar met
pró-existentieü!
U DURFT VEEL TE STELLEN...
Onder pró-existentie versta ik: Jezus voor óns
Wij voor de mensen! Wij moeten vér van het
communistisch systeem, dichtbij de communisti
sche mensen blijven! In Nederland werden de
communisten gediscrimineerd. En dat is fout! Er
moet een dialoog zijn, ook met hen!
IS DAT DAN NIET GEVAARLIJK
Het hele leven is gevaarlijk. Als mijn dochtertje
leert fietsen is dat ook gevaarlijk. Toch stimuleer
ik dat. Hoewel de ideologie van het communisme
beslist de onze niet is, moeten wij toch tot ver
schillende soorten van samenwerking met Rus
land komen en China toelaten tot de Verenigde
Naties. Ontwikkelingshulp en ontwapening zijn
wereldkwesties voor alle volken samen. t
U SPREEKT CONCRETE TAAL. NU ECHTER
IETS GEHEEL ANDERS. U BENT VERBON
DEN AAN HET MAANDBLAD ..OP DE UIT
KIJK". HEEFT DIT BLAD VOLGENS U VOL
DOENDE BESTAANSRECHT?
Vanaf mijn studententijd schrijf ik het hoofdar
tikel voor dit blad. Ik ben er dus geheel mee ver
groeid. „Op de Uitkijk" is een algemeen, christe
lijk, cultureel blad. Het heeft mijns inziens zeer
zeker bestaansrecht. Wel betreur ik het dat een
christelijk-literair blad tot nog toe geen kansen
heeft in ons land.
HOE IS UW OORDEEL OVER HET DAGBLAD
TROUW 1
Dit blad heeft zich de goede kant uit ontwikkeld.
Ik ben blij met de „omzwaai" van Bruins-Slot.
WAT VINDT U VAN DE N.C..R.V?
Daar ben ik zelf aan verbonden, ik kan er dus
moeilijk over „oordelen".
HOE STAAT U TEGENOVER T.V. EN RADIO?
ZIET U ER GEVAREN IN
Gevaren zijn overal. Het zijn middelen die voor
het evangelie gebruikt moeten worden!
HEBT U BEDENKINGEN TEGEN CRE
MATIE?
De Gereformeerde Synode kon geen bijbelse be
zwaren vinden tegen het cremeren. Ik sluit me
daarbij aan.
HOE IS UW MENING OVER DE PROVO S
„De" provo's bestaan eigenlijk niet. Er zijn
veel verschillende soorten. Een groep heeft be
zwaren tegen de maatschappij en een andere
groep is het om sensatie te doen. De eersten
moeten we serieus nemen en de christenen moe
ten contact met hen zoeken. Alleen met hen pra
ten helpt niet.
We moeten hun het heil als een „happening" (ge
beuren) brengen en doen beleven.
PRESTEREN ZIJ WEL EENS IETS GOEDS
Ik las het boek van Hans Tuynman, en dat is
mij meegevallen.
U BENT NAAST DOMINEE OOK KUNSTE
NAAR. KUNT U ZICH VINDEN IN DE MODER
NE KUNST ZITTEN ER VOLGENS U PO
SITIEVE ELEMENTEN IN
Toch wel. Maar ook negatieve, lk zou een half
uur kunnen vullen, als ik over moderne kunst ga
spreken. Het is moeilijk hierover korte concrete
uitspraken te doen. Ik zou dit willen zeggen: Mo
derne kunst is „vrouwelijker" (intuïtie) dan vroe
ger. Er is meer sprake van aanvoelen dan van
begrijpen.
WAT VINDT U MEER TE WAARDEREN
(Dominee schiet in de lach) Voor de goede ver
staander: Een goede vrouw is beter dan een goe
de man. Maareen slechte vrouw is slechter
dan een slechte man.
GELDT DIT OOK VOOR DE MODERNE SCHIL
DERKUNST?... IS DAT WEL KNNST?
Wanneer een echte kunstenaar een modern schil
derij maakt, is het een kunstwerk dat uit een ge
heel persoonlijke, „subjectieve" kijk op de wer
kelijkheid is voortgekomen. Kunst is geen afbeel
ding van het zichtbare, maar kunst méékt zicht
baar.
TEGENWOORDIG WERKT MEN VEEL MET
KINDERTEKENINGEN. MEN SLAAT DIT
HOOG AAN ALS IMPRESSIE VAN HET KIND.
IS DAT KUNST?
Ik meen dat we hier kunnen spreken van een
beetje mode. Het is in! Dus doen er velen aan
mee. Ik geloof wel dat er sprake is van over
waardering.
TOENTERTIJD LAZEN WIJ UW GEDICHT
OVER DE OPSTAND IN HONGARIJE. WE KEN
NEN OOK UW IMPRESSIE OVER DE WEDER
KOMST VAN CHRISTUS. WE MENEN DAT DIT
KUNSTUITINGEN ZIJN VAN HET GOEDE
SOORT. BRILJANT VAKWERK ZELFS. WE LA
ZEN OOK UW BOEK: DE HUMOR VAN DE
BIJBEL. OVER HET EERSTE HOOFDSTUK
STONDEN WE VERSTELD: DAT WAS O.I. WER
KELIJK AF! ONZE VERWACHTINGEN VOOR
DE VOLGENDE HOOFDSTUKKEN WAREN
HOOGGESPANNEN. HET WERD EEN TELEUR
STELLING, WANT AL LEZENDE MEENDEN
WE TE ONTDEKKEN DAT U TEN KOSTE VAN
DE EXEGESE HUMOR VOND, WAAR WLI DIE
ECHT NIET KONDEN BESPEUREN. STAAT U
NOG VOLKOMEN ACHTER DEZE SCHRIJFWIJ
ZE?
Ik zou het nu niet meer zó schrijven. Toch sta
ik er nog echt wel achter! Het is een misver
stand te menen dat in alle geciteerde teksten
humor ligt, in de zin waarin wij meestal over
humor spreken. Het ligt er maar aan wat wij
onder humor verstaan.
ONLANGS PUBLICEERDE TROUW EEN ARTI
KEL VAN DR. BEUSEKOM OVER DE GROTE
KINDERSCHRIJVERS W. G. V. D. HULST EN
ANNE DE VRIES. ZIJ KWAMEN ER NIET ZO
BEST AF. AL MAAKTE DE SCHRIBENT IN
EEN TOELICHTEND ARTIKEL LATER VEEL
GOED. WAT IS UW MENING OVER VAN DE
HULST EN DE VRIES
Ik noem niet graag namen, maar er zijn uit
stekende kinderbijbels. Natuurlijk verouderen de
ze. In hun tijd hadden de kinderbijbels van Van
de Hulst en De Vries een belangrijke functie.
Exegetisch klopte het niet altijd. Hier zouden
tientallen voorbeelden van te noemen zijn. Om
er één te noemen: De bijbel moraliseert niet.
kinderbijbels vaak wel. Dat leidt meestal tot
zwart-wit tekening. Vromen en goddelozen in een
te groot contrast. Het artikel van Beusekom
vond ik wel wat scherp.
HOE DENKT U OVER: ROME-BARTH-ROBIN-
SON?...
(Dominee schiet nogmaals spontaan in de lach).
Ik ben nog nooit in een uur zo uitgevraagd als
nu.
VERVEELT HET U?.
Integendeel! Ik vind het boeiend. Gaat u ge
rust verder! Om op Uw vraag terug te komen:
Als ik de nieuwe catechismis van de R.-K. kerk
in Nederland vergelijk met de laatste encycliek
van de paus, dan concludeer ik daaruit dat men
in Nederland aardig wat verder is dan in Rome.
Ik geloof dat het goed is om samensprekingen
met Rome te hebben. Ik ben dankbaar voor de
Nederlandse situatie.
BENT U WEL EENS IN DE STAD ROME GE
WEEST?.
Eens was ik op audiëntie bij paus Johannes.
Dat was indrukwekkend. Ik heb voor hem, als
persoon, een groot respect.
EN BARTH HEEFT HIJ NOG BETEKENIS
VOOR DEZE TIJD
Ik hoop niet dat het waar is dat Karl Berth
heeft afgedaan, zoals velen menen. Volgens mij
heeft Barth nog wel degeljjk betekenis tegenover
de allernieuwste theologie van b.v. Robinson.
Daartegenover staat Barth als een orthodox God
geleerde. die weet wat hij wil.
WAT VINDT U DAN VAN ROBINSON?...
In feite is hij de minst belangrijke van de
richting die hij vertegenwoordigt. Zij willen de
theologie verlossen van allerlei banden met filo
sofieën van vroeger (rationalisme). En dat is
een goed ding. Maar er ontstaat nu weer een
band met de filosofieën van heden. Volgens mij
moet de theologie zich niet altijd maar weer la
ten beïnvloeden door nieuwe filosofieën. Dit gaat
ten koste van de exegese. Men leest dan de bij
bel door een filosofische bril.
STAAT U POSITIEF TEGENOVER DE SPORT?..
Zelf kom ik er praktisch niet aan toe, maar ik
vind de sport in het algemeen wel belangrijk.
WAT VINDT U VAN DE ZONDAGSSPORT
Mensen die naar de kerk gaan, moeten 's zon
dags niet naar voetbalwedstrijden kijken, of er
aan meedoen. Maar we moeten evenmin als
christenen een bepaalde zondagsviering opdrin
gen aan buitenkerkelijken.
KIJKT U WELEENS NAAR EEN MATCH OP
DE T.V.?.
Nog nooit gedaan. Ik vind het zonde van de
tijd. Maar ik heb er geen bezwaar tegen dat an
deren het doen. Verder geloof ik dat het zelf be
oefenen van de sport, belangrijker is dan het er
naar kijken.
BEOEFENT U DUS ZELF GEEN ENKELE
SPORT?...
Eén woord: boeken! Zowel het schrijven als 't
lezen daarvan. Ik heb zojuist mijn nieuwste boek
van de uitgever ontvangen. Kijk, hier is het. De
titel is: „Hier koos de Heer Zich vaste voet".
UW PENNEVRUCHTEN KENMERKEN ZICH
VAAK DOOR EEN STIJL DIE RIJKELIJK GE
DRAPEERD IS DOOR PIKANTE WOORDSPE
LINGEN. DOET DAT WELEENS NIET AF AAN
DE INHOUD
Ik wil graag met zo weinig mogelijk woorden
zo veel mogelijk zeggen. Dit deed ik vooral uit
verzet tegen de langdradige kauwgumzinnen van
vroeger. Tegenwoordig zie ik in, dat een te rijke
toevoeging van korte woordspelingen óók inbreuk
kan doen op de verstaanbaarheid. Daarom schrijf
ik momenteel wat soberder. Dat is ook te mer
ken aan dit nieuwe boek.
U HEBT NOGAL AARDIG WAT LITERAIR SUC
CES GEHAD. STREELT DAT UW IJDELHEID?..
Niemand zal daaraan onschuldig zijn. Men kan
natuurlijk pronken met mooie vondsten en met
citaten uit de wereldliteratuur. Men kan even
zeer pronken met citaten uit Calvijn. Men kan
ook pronken met bescheidenheid. Ik geloof dat
je met wat je schrijft wel een beetje in je schik
mag zijn.
DUS TOCH TROTS
Je moet er niet trots op zijn. Ik heb altijd het
gevoel dat wat ik had willen schrijven het
tiet geworden ia. Maar bat goaft wal voldoening
als je een nieuwe uitgave in je handen houdt.
Momenteel ben ik met nog vier boeken bezig.
WAT VINDT U VAN OORLOGSLECTUUR?.
Het is goed de jonge mensen de herinneringen
aan de oorlog te laten vasthouden. Uiteraard
niet om haatgevoelens aan te kweken, maar wel
om te laten zien wat oorlog inhoudt.
U BEZIT EEN STERKE EVANGELISATIE-
DRANG. IS DAT OOK EEN SOORT HOBBY?...
Dat zeker niet. De evangelisatiedrang in my,
was één van de redenen waarom ik de benoe
ming bij de N.C.R.V. aannam.
WAREN ER GEEN FINANCIëLE REDENEN
DIE EEN STIMULANS VORMDEN VOOR HET
AANNEMEN VAN DEZE BENOEMING?...
Toch niet! Ik moest nu zelf een huis kopen.
Als wijkpredikant heb je gratis een pastorie. Het
was dus niet om er beter van te worden.
DEED U IN UW JEUGD OOK AL AAN EVAN
GELISATIE?.
Toen ik een jongen van een jaar of tien was,
schreef ik netjes bijbelteksten op papiertjes en
deed die dan overal in brievenbussen.
EN TOEN U OUDER WERD
Toen ik zeventien jaar was deed ik voor het
eerst een straatprediking. We gingen met een
paar lui op stap en vroegen aan een groentehan
delaar een fruitkistje, waar ik dan op ging staan.
Daar stond ik dan te preken midden op de Cool-
singel of ergens in Delft. Ik probeerde de voor-
bijgangers tot luisteraars te maken en de luiste
raars te winnen voor het geloof. Meestal hadden
we er ook nog een klein zangkoortje bij. In die
tijd lukte dat best. Nu zou het niet meer gaan...
HOE BEZIET U EEN MAN ALS WIJLEN JOH.
DE HEER?...
Hij was een christen wiens werk beslist positie
ve waarde had. De Maranathaverwachting, die
zo zeer werd en wordt vergeten, werd door hem
weer actueel gesteld.
WAT VINDT U VAN ZIJN LIEDERENBUNDEL?
Aan kerkliederen stel ik persoonlijk andere ei
sen. maar hij schreef liederen voor samenkom
sten van mensen over wie ik niet graag iets on
vriendelijks wil zeggen.
HOE STAAT U DAN TEGENOVER DE MODER
NE LIEDERENBUNDELS
De relatie: God Ziel, bij Joh. de Heer te
overdadig en nogal subjectief getint, is in de nieu
were bundels misschien weer wat te weinig ver
tegenwoordigd. Maar er zijn ook liederen bij die
waarheden naar voren brengen, die bij Joh. de
Heer achterwege bleven. Veel nieuwe liederen
komen ook weer op hetzelfde neer. Er zijn wel
heel mooie bij.
DAT ZAL BEST ZO ZIJN. MAAR IN DE OUDE
RE LIEDEREN KOMEN TOCH OOK PRACHTI
GE VERZEN VOOR? OF HEEFT U VOORKEUR
VOOR DE NIEUWERE?...
Ik zou niet alleen nieuwe liederen willen zin
gen. We zoeken momenteel naar het goede in
het oude en het goede in het nieuwe. Ik maak
namelijk nog deel uit van het deputaatschap van
de Geref. Synode voor advies inzake het kerklied.
WAT VINDT U DAN VAN DE AANGEBRACHTE
VERNIEUWINGEN EN VERANDERINGEN IN
VERSCHILLENDE GEZANGEN
Er zijn veranderingen aangebracht, waarvan ik
de zin niet kan inzien. Er zijn ook verbeterin
gen bij. In verband met de eenheid op de chris
telijke scholen vind ik het belangrijk dat de Her
vormden en de Gereformeerden ten aanzien van
het christelijke lied één lijn trekken.
HEEFT U INTERESSE VOOR ORGELBESPE
LING?.
Ik luister graag naar een goed orgelconcert.
HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING. EEN
WENS MISSCHIEN?.
Het is vandaag 31 oktober. Hervormingsdag
dusIk zou erop «willen wijzen dat een groep
mensen onder verantwoordelijkheid van het blad
„Zie" de Reformatorische kerken een plan heb
ben aangeboden waarin belangrijke punten voor
komen. Naast alle activiteiten die er op dit ge
bied al zijn, zou ik dit graag onder de aandacht
brengen. Twee punten in „Zie" vond ik opval
lend. Ten eerste een oproep tot meer oprecht
heid. En verder een oproep tot meer zakelijk
heid. Als ik een wens mocht doen dan zou het
de eenheid van de reformatorische kerken zijn.
Want je moet bij het begin beginnen. De geschei
denheid van de Hervormden en allerlei Gerefor
meerden vind ik een goddeloze zaak. Het weige
ren tot samenspreken vind ik onbegrijpelijk. De
bestaande kerken kunnen niet zonder meer aar
elkaar geplakt worden, maar moeten zich samen
vernieuwen, totdat daar vanzelf één kerk uitkai
voortkomen.
DOMINEE OKKE JAGER, ONZE GROTE ER
KENTELIJKHEID VOOR UW INTERESSANTI
BIJDRAGE AAN DIT GESPREK EN DE HARTE
LIJKE BEREIDWILLIGHEID OP ONZE VRA
GEN IN TE GAAN. WELK ONDERWERP OOI.
WERD AANGEROERD!...
Copyright: Rik Valkenburg.