Honderdste geboortedag van Willem Royaards herdacht Van koffiedrinkende Kees en een borrelende archivaris OU Maurice Chevalier doet het nog best regie van De Meester I PERSONALIA Wim Sonneveld kwam niet opdagen Scheepvaartberichten VANAVOND RADIO- en TELEVISIEPROGRAM 1 k m MA'S PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Overleden TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 MAANDAG 23 JANUARI 1967 fcfcN frfctttLLfTTTfflF VtfflBling Ennt-^ïlphirt^= JOHANNESBURG Met 98 In haar brieven betitelt ze de aanhang van Poegatsjew die toch grote gebie den van haar rijk bestrijkt en he le volksstammen omvat, als een „schooiersgespuis". Hier, waar voor haar de mogelijkheden om te helpen, te ordenen en op te bouwen, te kort schieten, daar houdt ook haar mense lijk begrip op, en zij verwart oorzaak en gevolg. Ze voelt intuïtief dat er in die onderste volkslaag, waarvoor het woord „proletariaat" nog helemaal niet bestaat, een vijandig element leeft tegen de vreedzame burgerre volutie van boven die zij tijdens haar regering graag tot stand zou willen brengen. En omdat ze de gedachte, het volk gelukkig te maken, niet wil opgeven, moeten degenen die niet on der deze gelukkigmaking kunnen wor den begrepen, niet „volk" maar „schooiers" zijn, arbeidsschuwe, mis dadige, kwaadwillige kerels die nu eenmaal nooit en met niets te helpen zijn. En het is juist dat deze „schooiers" de gelukkigmaking van het volk te genhouden door de keizerin te dwin gen zich mèt de adel, mèt de bezit tende klasse tegen hun opmars te verenigen. Aangezien Poegatsjews macht hierin bestaat dat hij niet al leen steunt op zijn wapens maar op een hele bevolkingslaag, moet er een andere, even vastberaden, even eens gezinde laag tegenover hem gesteld worden: Peter Panin, de broer van de minister wordt met uitgebreide volmachten afgevaardigd naar de op roerige gebieden om de hele adel op te roepen tot vereende strijd tegen de rebellie. Omdat zij nodig zijn, worden hun al hun privileges door de kroon gegarandeerd, vooral echter de in standhouding en bekrachtiging der lijfeigenschap. De belangengemeenschap tussen de regering en de bezittende klasse is vanzelfsprekend en onthullend. Peter Panins missie heeft alras resultaten. De adel stelt alles wat hij kan ter be schikking, soldaten, geld en oorlogs benodigdheden. De honger helpt ook mee: de onbebouwde grond levert de oproerlingen geen brood, geen vee. De sympathiserende bevolking wordt geïntimideerd door Panins energiek optreden zijn meedogenloosheid doet amper onder voor de geweldda dige wreedheid van Poegatsjew. Ook hij springt niet zuinig om met galg en rad. Tevergeefs smeekt Catharina tel kens weer om de grootst mogelijke mildheid en toegevendheid. Panin heeft dictatoriale volmachten en hij gebruikt ze. Na een paar weken heb ben honger, angst en een paar beslis sende militaire nederlagen de stoot kracht van de rebellie gebroken. Poegatsjew verdedigt zich tot het laatst toe. Vernietigend verslagen zwemt hij met een paar kameraden de Wolga over. Maar onder deze wei nigen zijn er nog wel een paar voor wie honderdduizend roebel meer be tekenen dan trouw: ze overmeesteren hun leider in zijn slaap en leveren hem geboeid uit aan het militair ge zag. In een ijzeren kooi als een wild dier wordt Poegatsjew naar Peters burg gebracht. Catharina beveelt van iedere foltering af te zien, bij de ge ringste bekentenis een vonnis te vel len, en als dat vonnis luidt: vieren deling bij levenden lijve, verandert zij het in eenvoudige doodstraf. o o o Na de ervaring van dit kwade jaar is er voor Catharina geen terug meer. Nooit zal ze het volk vergeven dat het tien jaar na haar regerings aanvaarding is opgestaan om voor het forum van Europa en van de ge schiedenis tegen haar en vóór Pe ter III te getuigen; nooit zal ze het „schooiersgespuis" vergeven dat het haar bijna van haar troon beroofd heeft en dat ze die weer teruggekre gen heeft uit handen van de adel en de bezittende klasse. Haar hele toe komstige houding wordt daardoor be paald. Van „rechten" des volks in de geest van Montesquieu is geen sprake meer. De monarche doet haar best om, in het belang van de algemene welvaart van het land en voor zover het te rijmen is met het voordeel der bevoorrechten, het lot van het plebs te verbeteren. De lijfeigenschap is voortaan taboe. Maar de landheren worden in ontroerende toespraken vermaand de boeren menselijker te behandelen dan tot dusver. Er ge beurt veel om de rechterlijke stand en de geestelijkheid door geschikte J ken door Zuid-Afrika. Op een kaal to- 4 neel met alleen een pianist als begelei- t der en met zijn strohoed als enige attri- J buut hield hij het gala-publiek in de g rijkste stad van het land twee uur in *- zijn ban. Hij deed niet alsof hij jonger was dan zijn 78 jaar. „Hoe voelt een man zich als hij de 79 nadert" vroeg hij zichzelf. „Uitstekend, als je bedenkt wat het al ternatief is". Hij zei verkouden te zijn, scholen op een hoger peil te brengen. hetgeen een reden geweest kan zijn Want de keizerin staat van nu af aan waarom zijn stem wat meer kraakte het standpunt voor dat de algemene dan anders, maar hij werkte een groot vrijheid slechts kan gedijen op een re?,e?°ire °udf dedjes af va? ''Va bodem van algemene ontwikkeling, g ne ,"Tbank heaven for little girls' Ze maakt er zich wel gcen illusie* g "Als„e bent is het £e™akked* over dat een mensenleeftijd - ook een heilige te zijn-op je 75ste is het die van een onverwoestbare keizerin g -f ei"&e mogelijkheid. Als je <9 bent, ook maar lang genoeg zal zijn om dan benzoals lk vanavond" merkte een volk van analfabeten het kostba- hiJ °P;.,Na ««week in Johannesburg re goed der „algemene ontwikkeling" f[aat J naar KaaPstad en daarna naar te schenken. g turban. Peter III heeft maar een paar maanden geregeerd. Zijn huwelijk} 'f||n /Hllhartmto mfit met Catharina was geen goed huwe-g K/IC 4LulIUCI IIUIC IIICl lijk geweest. Toch waart zijn gedach- g tenis nog tientallen jaren lang door het Russische Rijk rond, toch laat hij nimmer af Catharina te verontrusten en bezig te houden. Hij was telkens AMSTERDAM Maurice Huisman weer opgedoken in de gedaante van g heeft Johan de Meester verzocht de re- diverse pretendenten; in de gedaante g gie op zich te nemen van de opera „Die van Poegatsjew heeft hij haar voor g Zauberflöte" van Mozart, die op 15 fe- de tweede maal de troon betwist, is g bruari in het Thé&tre de la Monnaie te hij voor de tweede maal door haar te g Brussel zal worden uitgevoerd. De di- gronde gericht. Na dit jammerlijke 4 rigent zal zijn Reinhard Peters en de einde zal geen avonturier, geen idi-decors zullen worden ontworpen door oot meer lust voelen zich uit te ge- Thierry Bosquet. ven voor de voor het ongeluk gebo- g De hoofdrollen worden vertolkt door: ren, in iedere vorm en telkens weer g Walter Kreppel (Zarastro), Claudine voor het onheil wedergeboren vorst, g Arnaud (Koningin van de nacht), Her- En toch verschijnt hij nog eenmaal g man Winckler (Tamino) en Heinz Blan- aan Catharina: in haar zoon, in tsa- 4 kenburg (Papageno) rewitsj Paul. Volgens alle documenten uit die tijd, volgens Catharina's eigen aante- g keningen, volgens alle uitspraken van g Peter is het zeker, dat Peter niet de g vader van de tsarewitsj was. Maar g op onbegrijpelijke wijze wordt deze g van jaar tot jaar met schijnbaar on- 4 feilbare duidelijkheid steeds meer Peters zoon. Saltykow, Catharina's g minnaar, was een verblindend knap- g pe man geweest: Paul is lelijk, even g Er mag dan veel kritiek zijn op ni- lelijk als Peter III was. Maar Paul veau en ntati(, ïan Iljn was een beeldschoon kind geweest; g pas in zijn tiende jaar heeft hem een g »Het Gulden Schot" of op het soort hu- ziekte getroffen die heftige trekkingen g mor dat hij samen met Cees de L ange van zijn gezicht heeft nagelaten, eng jn „Draaien maar" of als Gait Jan die trekkingen hebben in de loop van g Kruudmoes in Mik., presenteert, toch de tijd zijn mooie gelaatstrekken mis- 5 vormd. Dat is eenvoudig te verkla- g Kees Schilperoort in zijn zondag- ren. Maar hoe valt de zonderlinge ka- g morgenserie „Koffie met Kees" een van rakterovereenkomst te verklaren die g de zeer schaarse praat-plaatprogram- Paul met de dode Peter vertoont?} ma>s waarvoor je met plezier naar het (Wordt vervolgd) derde radionet luistert. Schilperoort is in deze reeks veel meer dan een wat moeizaam lachende quiz-master of een een man die, met juist gedoseerde ernst en humor en veel aandacht zeer uiteen lopende figuren uit de lichte muziek vrijwel volledig tot hun recht laat ko men, of het nu een beminnelijke oude revue-artiest is dan wel een nog in zich zelf verstrikt tiener-zangeresje, een eer ste klas artiest of een amusementmar g ker van het' tiveede plan. Zondagmorgen dronk Kees zijn koffie AMSTERDAM Ter gelegenheid van de 100ste geboortedag van Willem Royaards opende Albert van Dalsum een tentoonstelling in het Toneelmuseum in Amsterdam, ter nagedachtenis van Royaards. Op de foto bekijken mevrouw Jaqueline Royaards-Sandberg (90) en Albert van Dalsum het affiche van de tentoonstelling. AMSTERDAM Met een inleidend woord van Albert van Dalsum en in aanwezigheid van de 90-jarige weduwe J. Royaards-Sandberg en een groot aantal genodigden, onder wie de voor drachtkunstenaar Albert Vogel en de kleinkunstenaar Wim lbo, is vanmiddag in het toneelmuseum te Amsterdam ter gelegenheid van de 100ste geboortedag van de toneelkunstenaar Willem Roy aards een tentoonstelling geopend, ge 3410. Het karakteristieke van een ruimtevlucht is, dat de raketreizigers zich soms stierlijk vervelen, omdat er wekenlang niets bijzonders voorvalt. Zelfs in de hyper drive, die een heelalschip onvoorstelbare snelheden kan doen bereiken, ziet men door de patrijspoort steeds weer dezelfde verre zonnen en sterrengroepen en geen enkel punt van vergelijking duidt op enige vooruitgang. Men komt er dan toe te wensen, dat er eens iets on verwachts gaat gebeuren. Maar als dan werkelijk plot seling de alarmschellen rinkelen, blijkt dat in 't heelal 't geringste inceident doodsgevaar inhoudt! aldus ver ging 't Piloot Storm en z'n makkers eveneensZó zweef den zij rustig en onbekommerd voort... enkele seconden later werd hun schip met totale vernietiging bedreigd! De Zeepbel was namelijk in de aantrekkingskracht van een volkomen onbekend hemellichaam geraakt en er bleef Arend niets anders over, dan zoveel mogelijk snel heid minderen. Dit ging gepaard met zulke fysieke kwel lingen als gevolg van de enorme druk, dat de mannen kreunend in hun riemen hingen en Sandra het bewust zijn verloor... met Wim lbo, de man die zijn eigen carrière als cabaretier (denk aan het fraaie kermislied) heeft opgegeven om die van zoveel mogelijk oudere en joj- gere collega's niet alleen te bestuderen en te beschrijven, maar ook daadwerke lijk tot eerste of nieuwe bloei te helpen g brengen. Deze aflevering zat boordevol g Nederlandse cabaretplaten, van Eduard g Jacobs tot Jasperina de Jong (met een g liedje van Eduard Jacobs). Een en an- g der vooral met het oog op de Nederland- 4 se cabaretgeschiedenis die lbo aan het g schrijven is. Dat kan een interessant g boek worden, als men alleen al afgaat g op de bijzonderheden die lbo in dit pro- g gramma vertelde en liet horen (de ac- g tualiteit van Dirk Witte's door Jean 4 Louis Pisuisse gezongen protestlied „Het 4 Wijnglas", het feit dat Fien de la Mar g zo'n hekel had aan haar succes „Ik wil g gelukkig zijn" en dat Sieto Hoving het g cabaret weer naar de kroeg heeft terug gebracht, de invloed van Louis Davis op de Toon Hermans van twintig jaar ge leden, etc. Iedere cabaret-liefhebber (en dat zijn er gelukkig steeds meer) zal zondagmorgen blij zijn geweest, opnieuw te ontdekken, hoe belangrijk het werk van Wim lbo voor de kleine kunst is. Maar hopelijk heeft hij of zij dan ook opnieuw de verdiensten van g Kees Schilperoort ontdekt, wanneer de- g ze op zijn beurt ruim baan geeft aan 40. Rechter Tie heeft zich aangekleed en zijn kap op gezet. Hij is de verlaten binnenplaats overgestoken en beklimt de brede trap in de zijhal die naar de kamer van de zieke landheer voert. Mevrouw Accacia ont vangt hem niet zeer vriendelijk. Ze neemt de onver wachte bezoeker met gefronste wenkbrauwen op en vraagt dan kortaf: „Wat is er nu weer?" De rechter werpt een blik op de zieke, zijn ogen zijn gesloten maar hij haalt regelmatig adem. Hij antwoordt beleefd: „Ik voel me veel beter, mevrouw Pao. Aangezien ik mor genochtend in alle vroegte denk te vertrekken, wilde ik nu graag even van de landheer afscheid nemen". „Vader slaapt en mag volstrekt niet gestoord worden", zegt Accacia stug. „Dat is jammer," zegt de rechter luid. Hij hoopt dat zijn stem de landheer zal wekken, maar de ogen van de zieke blijven gesloten. Rechter Tie wendt zich tot mevrouw Pao: „Is uw tante ernstig ziek, mevrouw?" „Mijn tante?" vraagt Accacia ver baasd. „Wat bedoelt u.... O ja, de schoonmoeder van mijn man's broer, natuurlijk. Wat gaat u dat eigenlijk aan, meneer?" „Och, alleen maar beleefde belangstel ling, mevrouw!" antwoordt de rechter zoetsappig. „Mijn beste wensen voor de beterschap van uw vader. Goe denavond, mevrouw!" mm Zaterdag is in alle stilte begraven de in de ouderdom van 84 jaar te Utrecht overleden, prof. dr. S. F. H. J. Berkelbach van der Sprenkel, rustend hoogleraar in de theologie aan de Utrechtse rijksuniversiteit. Prof. dr. Berkelbach van der Spren kel heeft mede het initiatief genomen, in 1937, tot de stichting van de Wereld raad van Kerken. Hij was voorzitter van Oecumenische Raad van Kerken in Nederland en lid van het centraal comité van deze raad. Daarnaast heeft hij een groot aantla boeken geschreven op theologisch terrein. 0 Zondagavond is te Amsterdam on verwacht overleden, in de ouderdom van 71 jaar, ds. C. J. Sikkel, emeritus predikant van de Gereformeerde Kerk van Amsterdam-Zuid. Ds. Sikkel was o.m. voorzitter van het Zendings-semi- narium te Baarn en voorzitter van het jS sanatorium „Sonnevanck" te Harderwijk, alsmede voorzitter van de Protestants- Christelijke Reclasseringsvereniging in Amsterdam. Ds. Sikkel was de laatste van een predikantengeslacht, dat in de Gereformeerde Kerken sedert de Dole antie van 1886 een vooraanstaande plaats heeft ingenomen. collega's. Bij „Koffie met Kees" kom je zelden op de koffie. T\eze uitvoerige aandacht poor de ra- dio kon ik me permitteren, omdat de tv afgelopen weekend niet veel bij zonders bracht, al maken afleveringen van „Opspraak" (IKOR/CVK) en „Ja zuster, nee zuster" (VARA) altijd veel goed. Dorus was zaterdagavond overi gens goed op dreef (en dat niet alleen, omdat zijn show met zoveel dagbladre clame opende!). Vooral het fragment met de dronken archivaris (eerder een barchivaris, dus) was het aankijken waard. Met „Pas op, ga niet over de streep" leek Dorus in het spoor van „Glaasje op, laat je rijden" te gaan Nu maar wachten op de actie: „Glaas je op, ga niet over de streep" of „Pas op, laat je rijden." In Theo Eerdmans' quiz „Tel uit je winst" kwam opnieuw een eerder afge wezen gegadigde terug;ditmaal de Char les Trenet-deskundige mej. E. Duncker die op het nippertje de duizend gulden in de wacht sleepte. Welke ongelukkige van deze aflevering krijgen we volgen de keer opnieuw te zien? Soldaat Van Dam, met de „Agonie in de tuin" van Goya? Over kunst gesproken: de NTS-rubriek „Beweging" (een welkom kunst-maga zine) zondagavond niet zo levendig als anders, ondanks de niet malse krftiek op het Nederland muziekonderwijs en de Famous Artist Schools in het onder deel „Anders bekeken". Karei Wiekart en Jan Venema zorgden met „Brokken maken" voor een filmpje over de leef baarheid van onze steden, waarin de flatwijken .onaandoenlijke klompen wan beleid op woninggebied" werden ge noemd en hopenlijk niet te laat en niet voor dovemansoren, de gewetensvraag „Voor wie bouwen wtf eigenlijk onze stad?" werd gesteld. J. vd. K. wijd aan het leven en werk van de ac teur. De geëxposeerde foto's, tekeningen en schilderijen van zijn zoon Hans Roy aards, tijdens toneelvoorstellingen ge dragen kostuums, maquettes, affiches, toneelattributen en kopieën en afschrif ten uit brievenboeken geven een over zicht van het veelzijdige leven van de acteur, die jarenlang directeur is ge weest van het „Nederlands toneel". Be halve spelen en regisseren heeft Wil lem Royaards vele toneelstukken ver taald uit het Frans, Duits, Engels en Zweeds. Bovendien heeft hij de ontwik keling van het decor, het affiche-ont werp en de toneelmuziek gestimuleerd. Met steun van het ministerie van cul tuur, recreatie en maatschappelijk werk heeft de vereniging „Het Toneel museum" voor deze gelegenheid een boekje gepubliceerd, dat een overzicht geeft van Royaards' toneelactiviteiten. Uit een overzicht hierin blijkt dat de acteur, die geleefd heeft van 1867 tot 1929, ruim 200 rollen heeft gespeeld, 100 maal de regie, dikwijls met een rol gecombineerd, heeft gevoerd en 29 to neelstukken heeft vertaald. De expositie zal voor het publiek wor den opengesteld van 21 januari tot 31 maart 1967. AMSTERDAM Omdat in een van de dagbladen onlangs de suggestie was gewekt, dat Wim Sonneveld vanmiddag In het „Lurelel-Theater" te Amsterdam tijdens de eerste van een reeks voor drachten, die samen een leergang vor men onder de titel „Het Nederlandse lied 1967", een soort voorstelling zou geven, heeft de cabaretier geweigerd zijn voorgenomen voordracht „Hoe lk over deze leergang denk" te houden. In alle haast vond men tenslotte Sie to Hoving bereid persoonlijk een getui genis af te leggen over de lichte mu ze- Naar aanleiding van het krantenar tikel werd het Lureleitheater bestormd door mensen, die omdat de showvoor stellingen van Wim Sonneveld in het De la Martheater te Amsterdam voor het grootste gedeelte reeds zijn uitver kocht, op deze wijze nog gaarne iets van de showkunst van de cabaretier wilden genieten. Omdat het twaalftal lezingen echter slechts bedoeld is voor meer ingewijden in de lichte muze moest men de mensen teleurstellen. Wim Sonneveld is van deze foutieve voorstelling van zaken echter zo ge schrokken, dat hij niet wilde verschij nen. Op drie zaterdagmiddagen en drie maandagavonden wordt genoemde cur sus in het theater gehouden, waarbij zoveel mogelijk facetten zullen worden belicht van het Nederlandse lichte lied. Het initiatief hiertoe is voortgekomen uit een samenwerking tussen de stich ting „Conamus" (Comité voor Neder landse amusementsmuziek) en de Aca demie voor Kleinkunst. De algehele lei ding berust bij prof. dr. Garmt Stuive ling, die het openingswoord voerde. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Ridderkerk (vac. J. C. Koolschijn): J. A. Poelman te Terneu- zen. Aangenomen: naar Zevenhuizen (Z.- Holl.): J. G. van der Vlist te Ochten. Geref. Kerken: Beroepen: te Vollenhoven-St. Jans klooster: D. Dijkstra te Een. Geref. Kerken (vrygem.): Beroepen: te Maartensdijk (Utr.): J. P. Moerkoert, woonachtig te Alk maar; te Heerde: D. Nieuwenhuis te IJmuiden. Aangenomen: naar Winnipeg (Cana da): H. A. Stel te Houston (B.C.). voor heen te Zuidwolde (Gr). Bedankt: voor Edmonton (Ontario- Canada) F. Kouwenhoven te Toronto, (voorheen Hattem.) «apga&fflaaa&gflag 4 Antarctica pass 19 Brunsbüttel nr Port Talbot; Calchae 20 te Antwerpen; Capri- cornus 19 vn Sligo nr Londonderry; He lios 19 vn Vlissingen nr Gent; Philetas 19 vn Amsterdam nr Algiers; Ubbergen 19 vn Santander nr onbekend; Zus pass 19 Wight nr Silloth. Grote vaart: Acila 19 770 n Honolulu nr Yoko hama; Aegis 17 te Baltimore; Alkmaar 19 te Invergordon; Ancospray 19 300 zo Bermuda nr Grangemouth; Banggai pass 19 v Vlissingen nr Antwerpen; Bengalen 18 te Genua; Blitar 19 te Port Elizabeth; Ceres 19 800 zw Flores nr Curagao; Cinulia 19 te Eastham; Daph- nis 19 te New Orleans; Deneb 19 te Oneglia; Dinteldyk 19 te Londen; Gaas- terkerk 19 thv Muscat nr Bushire; Ga- roet 19 te Duinkerken; Goeree 19 140 0 Recife nr Rosario; Hollondsdreef 19 vn Djibouti nr Singapore; Kara 17 te Sin gapore; Karimun 19 te Cristobal; Ken- nemerland 20 vn Tenerife nr Rio de Ja neiro; Kermia 20 vn Abadan nr Aden; Koningswaard 19 50 n Cartagena nr Pta Cardon; Kopionella 20 te Piraeus; Kou dekerk 18 te Aden; Ladon 19 45 o Flo res nr St. Kitts; Langkoeas 19 te Ma- dang; Leuvelloyd 19 700 zzw Bombay nr Massawa; Limburg 19 370 wzw San Francisco nr Los Angeles; Mainlloyd 19 t.a.a. Vlissingen nr Antwerpen; Musi- lloyd 19 65 ctn Aden nr Dammam; Parthenon 17 te New York; Proveniers singel 20 vn Supe nr Chimbotr; Purmer- end 19 t.a. Heysham; Randfontein 16 te Durban; Rondo 19 480 w Minicoi nr Pe- nang; Seinelloyd 20 te Lyttelton; Sepia 19 46 zzw Colombo nr Singapore; Slo- terkerk 19 vn Nacala nr Dar Es Salaam; Solon 18 te Paramaribo; Straat Free town 19 480 z Colombo nr Singapore; Tero 19 300 nno Cristobal nr Baltimore; Vitrea 21 te Milfordhaven; Vlist 17 te Vancouver; Witmarsum 19 400 w Fast- net nr Nassau. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitzend, van de P.S.P. 18.30 Ik verbind u door, praatje. 18.35 L. gr.muy-18.45 Voor de jeugd. 19.10 Op de plaat... rust: strijd- krachtenprogr. 19.40 Humanistisch Ver bond. En wat zegt een humanist daar van? NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit 20.00 Nws. 20.05 R.F.O. en Groot Om roepkoor: mod. muz. 21.25 Wij eten geen kleine kinderen meer; alleen met St.-Jan 'n gebakken pater, klankbeeld. 22.00 Stereo: Metropole-orkest: amuse- mentsmuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 China- en ontwikkelingslanden, lezing. 23.15 L. gr. muz. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM n 18.00 Stereo: Vocaal ensemble: lichte muz. (gr). 18.10 Orgelsp.: pop. muziek. 18.30 Uitz. van D'66. 18.40 Voor de jeugd. 18.55 Op de man af, praatje. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Stereo: Voc. ensemble met soliste: mod. liederen. 19.50 L. gram- mofoonmuz. 20.25 De laatste thuisreis, h.-spel. 21.25 Muz. en dienst: 'n infor matief progr. met klass. orgelmuziek en geestelijke volksliederen. 21.15 Over denking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: ra dioperiodiek over boeken en schrijvers. 23.00 L. gr.muz. 23.55 - 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. 18.55 STER. CVK/IKOR/RKK 19.00 Kenmerk, wekelijkse inf. rubriek over kerk en samenleving. NCRV: 19. 30 De Lucy Show. STER: 19.56 Recla me. NTS: 20.00 Journaal. STER 20.15 Reclame. NTS: 20.20 Uitzending VVD. NCRV: 20.30 De Unions zijn tegen Reportage over de vakbeweging in Ca nada. 20.50 David Copperfield, gefilmd TV-spel. 22.00 Het Kamerorkest van Moskou. 22.35 Avondoverdenking. NTS: 22.40 - 22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.50 Uitz. P.v.d.A. NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.05 Z-Cars. Het zwe vende schaakspel, tv-film. 20.55 Achter het nieuws. 21.20 Coronation Street, tv- feuilleton. 21.45 Bespied: Wachten op de lente, natuurfilm. NTS: 22.00 - 22.05 Journaal. 22.30 - 23.00 Teleac: Geprogr Instructie. bouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Lichte ork.muz. 13 00 Nws 13.10 Journaal en beursber. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. In strumentaal trio: klassieke en mod. mu ziek; II. Radiokoor: gewijde klassieke lied.; III Mono: Piano-recital: klassie ke muz. VPRO: 14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Avrodite: progr. voor de vrouw. 15.40 Stereo: Radio Filharmon- ork.: klassieke muziek. 16.00 Nws. 16.02 Tenor en piano (gr): Britse volkslied. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte grammofoonmuz. voor de tieners. HILVERSUM ii KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte gramm.muz. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm. muz 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.29-9.30 Conciliepostbus) 10.00 Klassie ke en mod. muz. (opn). 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette ork. en zangsol. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20 Voor de landb. 12.27 Meded. tbv. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Lichte gramm.muz. en praatje 1330 Musiësta, licht gevar. muziekpr. 14.20 Schoolradio. 14 40 Licht instrum. ensemble. 15.00 Pizzicato: gevar. mu ziekpr. 17.00 Overheidsvoorl.: Soc. ont- wikk. op de Benedenwindse Eilanden. - II. Spreker: L. C. de Raadt. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM UI TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 Dui vekater... zoete broodjes voor vroege vogels en late katers- VARA: 10.00 Nws. 10.02 Lichte muz. en act. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Muzi kaal VARA-Varia. 13.00 Nws 13.02 Ac tualiteiten. 13.05 Gast-vrij 1400 Nws 1402 Act 1405 Voor de vrouw 1500 Nws 1502 Act 1505 Elektr orgelspel 1525 Lichte gramm.muz. 16.00 Nws. 1602 Act 1705-1800 Verzoekplatenpro- gramma. HILVERSUM 1 AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gramm.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 810 Actua liteiten. 8.15 Lichte grammmuz. (8.30- 8.35 De groenteman) 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Moderne orkestmuziek (gr). 10-00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen (gr). (Om 11.00-11.02 Nws.; 11.02-11.32 R.V.U:Nederlandse films en filmproblemen, door H Wielek). 12.00 promenade-orkestamusementsmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin- MAANDAG 23 JANUARI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal van gisteren 10.20 Sportjournaal. 10.50 Die Familie Hesselbach, tv-film. 12.00 - 13.00 Act. kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Filmreporta ge. 17.15 Informatief progr. 17.40 Kook- praatje. 18.00 - 18.05 Nws. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Sportjour naal. 18.50 Klaas Vaak. 19.00 Actualitei ten. 19.21 TV-film. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Journ. 18.50 TV-film. 19.00 Goedenavond. 19.10 De avonturen van Bob Moran, tv-film. 19.40 Filmrep.) 20.00 Journaal en weeroverz. 20.15 Act. 21.00 Amusementsprogr. 22.00 Discussie 22.45 Journaal, weeroverzicht en com mentaar. Duitsland II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Licht muz. progr. 19.27 Weer bericht. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Godsdienstig progr. 20.15 Dis cussie. Aansl.: Nws. 21.00 Freuden der Grossstadt, Franse speelfilm. 22.35 Ns. weerber. en thema van de dag. AWWWWWWAWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWXWWWWWWWWNWWNWWWVNWWWWWWWWWNWWWWWW^WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWXWWWWWWWWNWWWW 36. Nadat het vliegtuig weer aan boord gehesen was en alle zaken afdoende geregeld waren, koos de Jacob Heemskerk weer zee en spoedig was er behalve een en kele vissersschuit niets meer dat nog aan Noorwegen herinnerde. „Ziezo, nu gaat het avontuur pas echt be ginnen!" mompelde Tekko, die over de railing hing. „Straks komen de walvissen in zicht en dan mag ik dienst doen als tweede harpoenier heeft de kapitein mij beloofd. Kom, laat ik eerst nog maar even een kopje koffie bij de kok gaan halen!" De kok was het enige lid van de bemanning die plezier had in de benoeming van Tekko tot tweede harpoenier. „Ha, ha!" lachte de dikzak. „Mijn hulpje bevorderd tot tweede harpoenier. Nu, dan mogen ze de kok zelf toch zeker wel tot eer ste opperharpoenier bevorderen, zou ik zo zeggen en als we naar verhouding walvissen vangen, moeten de mijne wel zo groot zijn als wolkenkrabbers, wat jij?" „Ze ker", teemde Gluipjes, die de pret weer kwam versto ren, „maar het zijn niet allen koks die lange messen dragen! Vergeet dat niet, vrienden!" AYYYYYY\YYYYYYYVY\YYYYYYYYYYYYYYYVYYYYYYYYYY\YYYYYYYYY\\Y\YYY\Y\\\YYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2