Honderdste geboortedag van
Willem Royaards herdacht
Van koffiedrinkende Kees en
een borrelende archivaris
OU
Maurice Chevalier
doet het nog best
regie van De Meester
I
PERSONALIA
Wim Sonneveld
kwam niet opdagen
Scheepvaartberichten
VANAVOND
RADIO- en TELEVISIEPROGRAM
1 k m
MA'S
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Overleden
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG 23 JANUARI 1967
fcfcN frfctttLLfTTTfflF
VtfflBling
Ennt-^ïlphirt^=
JOHANNESBURG
Met
98
In haar brieven betitelt ze de aanhang
van Poegatsjew die toch grote gebie
den van haar rijk bestrijkt en he
le volksstammen omvat, als een
„schooiersgespuis". Hier, waar voor
haar de mogelijkheden om te helpen,
te ordenen en op te bouwen, te kort
schieten, daar houdt ook haar mense
lijk begrip op, en zij verwart oorzaak
en gevolg. Ze voelt intuïtief dat er in
die onderste volkslaag, waarvoor het
woord „proletariaat" nog helemaal
niet bestaat, een vijandig element
leeft tegen de vreedzame burgerre
volutie van boven die zij tijdens haar
regering graag tot stand zou willen
brengen. En omdat ze de gedachte,
het volk gelukkig te maken, niet wil
opgeven, moeten degenen die niet on
der deze gelukkigmaking kunnen wor
den begrepen, niet „volk" maar
„schooiers" zijn, arbeidsschuwe, mis
dadige, kwaadwillige kerels die nu
eenmaal nooit en met niets te helpen
zijn.
En het is juist dat deze „schooiers"
de gelukkigmaking van het volk te
genhouden door de keizerin te dwin
gen zich mèt de adel, mèt de bezit
tende klasse tegen hun opmars te
verenigen. Aangezien Poegatsjews
macht hierin bestaat dat hij niet al
leen steunt op zijn wapens maar op
een hele bevolkingslaag, moet er een
andere, even vastberaden, even eens
gezinde laag tegenover hem gesteld
worden: Peter Panin, de broer van
de minister wordt met uitgebreide
volmachten afgevaardigd naar de op
roerige gebieden om de hele adel op
te roepen tot vereende strijd tegen de
rebellie. Omdat zij nodig zijn, worden
hun al hun privileges door de kroon
gegarandeerd, vooral echter de in
standhouding en bekrachtiging der
lijfeigenschap.
De belangengemeenschap tussen de
regering en de bezittende klasse is
vanzelfsprekend en onthullend. Peter
Panins missie heeft alras resultaten.
De adel stelt alles wat hij kan ter be
schikking, soldaten, geld en oorlogs
benodigdheden. De honger helpt ook
mee: de onbebouwde grond levert de
oproerlingen geen brood, geen vee.
De sympathiserende bevolking wordt
geïntimideerd door Panins energiek
optreden zijn meedogenloosheid
doet amper onder voor de geweldda
dige wreedheid van Poegatsjew. Ook
hij springt niet zuinig om met galg en
rad. Tevergeefs smeekt Catharina tel
kens weer om de grootst mogelijke
mildheid en toegevendheid. Panin
heeft dictatoriale volmachten en hij
gebruikt ze. Na een paar weken heb
ben honger, angst en een paar beslis
sende militaire nederlagen de stoot
kracht van de rebellie gebroken.
Poegatsjew verdedigt zich tot het
laatst toe. Vernietigend verslagen
zwemt hij met een paar kameraden
de Wolga over. Maar onder deze wei
nigen zijn er nog wel een paar voor
wie honderdduizend roebel meer be
tekenen dan trouw: ze overmeesteren
hun leider in zijn slaap en leveren
hem geboeid uit aan het militair ge
zag. In een ijzeren kooi als een wild
dier wordt Poegatsjew naar Peters
burg gebracht. Catharina beveelt van
iedere foltering af te zien, bij de ge
ringste bekentenis een vonnis te vel
len, en als dat vonnis luidt: vieren
deling bij levenden lijve, verandert
zij het in eenvoudige doodstraf.
o o o
Na de ervaring van dit kwade jaar
is er voor Catharina geen terug
meer. Nooit zal ze het volk vergeven
dat het tien jaar na haar regerings
aanvaarding is opgestaan om voor
het forum van Europa en van de ge
schiedenis tegen haar en vóór Pe
ter III te getuigen; nooit zal ze het
„schooiersgespuis" vergeven dat het
haar bijna van haar troon beroofd
heeft en dat ze die weer teruggekre
gen heeft uit handen van de adel en
de bezittende klasse. Haar hele toe
komstige houding wordt daardoor be
paald. Van „rechten" des volks in de
geest van Montesquieu is geen sprake
meer. De monarche doet haar best
om, in het belang van de algemene
welvaart van het land en voor zover
het te rijmen is met het voordeel der
bevoorrechten, het lot van het plebs
te verbeteren. De lijfeigenschap is
voortaan taboe. Maar de landheren
worden in ontroerende toespraken
vermaand de boeren menselijker te
behandelen dan tot dusver. Er ge
beurt veel om de rechterlijke stand
en de geestelijkheid door geschikte
J ken door Zuid-Afrika. Op een kaal to-
4 neel met alleen een pianist als begelei-
t der en met zijn strohoed als enige attri-
J buut hield hij het gala-publiek in de
g rijkste stad van het land twee uur in
*- zijn ban.
Hij deed niet alsof hij jonger was dan
zijn 78 jaar. „Hoe voelt een man zich
als hij de 79 nadert" vroeg hij zichzelf.
„Uitstekend, als je bedenkt wat het al
ternatief is". Hij zei verkouden te zijn,
scholen op een hoger peil te brengen. hetgeen een reden geweest kan zijn
Want de keizerin staat van nu af aan waarom zijn stem wat meer kraakte
het standpunt voor dat de algemene dan anders, maar hij werkte een groot
vrijheid slechts kan gedijen op een re?,e?°ire °udf dedjes af va? ''Va
bodem van algemene ontwikkeling, g ne ,"Tbank heaven for little girls'
Ze maakt er zich wel gcen illusie* g "Als„e bent is het £e™akked*
over dat een mensenleeftijd - ook een heilige te zijn-op je 75ste is het
die van een onverwoestbare keizerin g -f ei"&e mogelijkheid. Als je <9 bent,
ook maar lang genoeg zal zijn om dan benzoals lk vanavond" merkte
een volk van analfabeten het kostba- hiJ °P;.,Na ««week in Johannesburg
re goed der „algemene ontwikkeling" f[aat J naar KaaPstad en daarna naar
te schenken. g turban.
Peter III heeft maar een paar
maanden geregeerd. Zijn huwelijk} 'f||n /Hllhartmto mfit
met Catharina was geen goed huwe-g K/IC 4LulIUCI IIUIC IIICl
lijk geweest. Toch waart zijn gedach- g
tenis nog tientallen jaren lang door
het Russische Rijk rond, toch laat hij
nimmer af Catharina te verontrusten
en bezig te houden. Hij was telkens AMSTERDAM Maurice Huisman
weer opgedoken in de gedaante van g heeft Johan de Meester verzocht de re-
diverse pretendenten; in de gedaante g gie op zich te nemen van de opera „Die
van Poegatsjew heeft hij haar voor g Zauberflöte" van Mozart, die op 15 fe-
de tweede maal de troon betwist, is g bruari in het Thé&tre de la Monnaie te
hij voor de tweede maal door haar te g Brussel zal worden uitgevoerd. De di-
gronde gericht. Na dit jammerlijke 4 rigent zal zijn Reinhard Peters en de
einde zal geen avonturier, geen idi-decors zullen worden ontworpen door
oot meer lust voelen zich uit te ge- Thierry Bosquet.
ven voor de voor het ongeluk gebo- g De hoofdrollen worden vertolkt door:
ren, in iedere vorm en telkens weer g Walter Kreppel (Zarastro), Claudine
voor het onheil wedergeboren vorst, g Arnaud (Koningin van de nacht), Her-
En toch verschijnt hij nog eenmaal g man Winckler (Tamino) en Heinz Blan-
aan Catharina: in haar zoon, in tsa- 4 kenburg (Papageno)
rewitsj Paul.
Volgens alle documenten uit die
tijd, volgens Catharina's eigen aante- g
keningen, volgens alle uitspraken van g
Peter is het zeker, dat Peter niet de g
vader van de tsarewitsj was. Maar g
op onbegrijpelijke wijze wordt deze g
van jaar tot jaar met schijnbaar on- 4
feilbare duidelijkheid steeds meer
Peters zoon. Saltykow, Catharina's g
minnaar, was een verblindend knap- g
pe man geweest: Paul is lelijk, even g Er mag dan veel kritiek zijn op ni-
lelijk als Peter III was. Maar Paul veau en ntati(, ïan Iljn
was een beeldschoon kind geweest; g
pas in zijn tiende jaar heeft hem een g »Het Gulden Schot" of op het soort hu-
ziekte getroffen die heftige trekkingen g mor dat hij samen met Cees de L ange
van zijn gezicht heeft nagelaten, eng jn „Draaien maar" of als Gait Jan
die trekkingen hebben in de loop van g Kruudmoes in Mik., presenteert, toch
de tijd zijn mooie gelaatstrekken mis- 5
vormd. Dat is eenvoudig te verkla- g Kees Schilperoort in zijn zondag-
ren. Maar hoe valt de zonderlinge ka- g morgenserie „Koffie met Kees" een van
rakterovereenkomst te verklaren die g de zeer schaarse praat-plaatprogram-
Paul met de dode Peter vertoont?} ma>s waarvoor je met plezier naar het
(Wordt vervolgd) derde radionet luistert. Schilperoort is
in deze reeks veel meer dan een wat
moeizaam lachende quiz-master of een
een man die, met juist gedoseerde ernst
en humor en veel aandacht zeer uiteen
lopende figuren uit de lichte muziek
vrijwel volledig tot hun recht laat ko
men, of het nu een beminnelijke oude
revue-artiest is dan wel een nog in zich
zelf verstrikt tiener-zangeresje, een eer
ste klas artiest of een amusementmar
g ker van het' tiveede plan.
Zondagmorgen dronk Kees zijn koffie
AMSTERDAM Ter gelegenheid van de 100ste geboortedag van Willem
Royaards opende Albert van Dalsum een tentoonstelling in het Toneelmuseum
in Amsterdam, ter nagedachtenis van Royaards. Op de foto bekijken mevrouw
Jaqueline Royaards-Sandberg (90) en Albert van Dalsum het affiche van de
tentoonstelling.
AMSTERDAM Met een inleidend
woord van Albert van Dalsum en in
aanwezigheid van de 90-jarige weduwe
J. Royaards-Sandberg en een groot
aantal genodigden, onder wie de voor
drachtkunstenaar Albert Vogel en de
kleinkunstenaar Wim lbo, is vanmiddag
in het toneelmuseum te Amsterdam ter
gelegenheid van de 100ste geboortedag
van de toneelkunstenaar Willem Roy
aards een tentoonstelling geopend, ge
3410. Het karakteristieke van een ruimtevlucht is, dat
de raketreizigers zich soms stierlijk vervelen, omdat er
wekenlang niets bijzonders voorvalt. Zelfs in de hyper
drive, die een heelalschip onvoorstelbare snelheden kan
doen bereiken, ziet men door de patrijspoort steeds
weer dezelfde verre zonnen en sterrengroepen en geen
enkel punt van vergelijking duidt op enige vooruitgang.
Men komt er dan toe te wensen, dat er eens iets on
verwachts gaat gebeuren. Maar als dan werkelijk plot
seling de alarmschellen rinkelen, blijkt dat in 't heelal
't geringste inceident doodsgevaar inhoudt! aldus ver
ging 't Piloot Storm en z'n makkers eveneensZó zweef
den zij rustig en onbekommerd voort... enkele seconden
later werd hun schip met totale vernietiging bedreigd!
De Zeepbel was namelijk in de aantrekkingskracht van
een volkomen onbekend hemellichaam geraakt en er
bleef Arend niets anders over, dan zoveel mogelijk snel
heid minderen. Dit ging gepaard met zulke fysieke kwel
lingen als gevolg van de enorme druk, dat de mannen
kreunend in hun riemen hingen en Sandra het bewust
zijn verloor...
met Wim lbo, de man die zijn eigen
carrière als cabaretier (denk aan het
fraaie kermislied) heeft opgegeven om
die van zoveel mogelijk oudere en joj-
gere collega's niet alleen te bestuderen
en te beschrijven, maar ook daadwerke
lijk tot eerste of nieuwe bloei te helpen
g brengen. Deze aflevering zat boordevol
g Nederlandse cabaretplaten, van Eduard
g Jacobs tot Jasperina de Jong (met een
g liedje van Eduard Jacobs). Een en an-
g der vooral met het oog op de Nederland-
4 se cabaretgeschiedenis die lbo aan het
g schrijven is. Dat kan een interessant
g boek worden, als men alleen al afgaat
g op de bijzonderheden die lbo in dit pro-
g gramma vertelde en liet horen (de ac-
g tualiteit van Dirk Witte's door Jean
4 Louis Pisuisse gezongen protestlied „Het
4 Wijnglas", het feit dat Fien de la Mar
g zo'n hekel had aan haar succes „Ik wil
g gelukkig zijn" en dat Sieto Hoving het
g cabaret weer naar de kroeg heeft terug
gebracht, de invloed van Louis Davis op
de Toon Hermans van twintig jaar ge
leden, etc. Iedere cabaret-liefhebber
(en dat zijn er gelukkig steeds meer)
zal zondagmorgen blij zijn geweest,
opnieuw te ontdekken, hoe belangrijk
het werk van Wim lbo voor de kleine
kunst is. Maar hopelijk heeft hij of
zij dan ook opnieuw de verdiensten van
g Kees Schilperoort ontdekt, wanneer de-
g ze op zijn beurt ruim baan geeft aan
40. Rechter Tie heeft zich aangekleed en zijn kap op
gezet. Hij is de verlaten binnenplaats overgestoken en
beklimt de brede trap in de zijhal die naar de kamer
van de zieke landheer voert. Mevrouw Accacia ont
vangt hem niet zeer vriendelijk. Ze neemt de onver
wachte bezoeker met gefronste wenkbrauwen op en
vraagt dan kortaf: „Wat is er nu weer?" De rechter
werpt een blik op de zieke, zijn ogen zijn gesloten maar
hij haalt regelmatig adem. Hij antwoordt beleefd: „Ik
voel me veel beter, mevrouw Pao. Aangezien ik mor
genochtend in alle vroegte denk te vertrekken, wilde
ik nu graag even van de landheer afscheid nemen".
„Vader slaapt en mag volstrekt niet gestoord worden",
zegt Accacia stug. „Dat is jammer," zegt de rechter
luid. Hij hoopt dat zijn stem de landheer zal wekken,
maar de ogen van de zieke blijven gesloten. Rechter
Tie wendt zich tot mevrouw Pao: „Is uw tante ernstig
ziek, mevrouw?" „Mijn tante?" vraagt Accacia ver
baasd. „Wat bedoelt u.... O ja, de schoonmoeder van
mijn man's broer, natuurlijk. Wat gaat u dat eigenlijk
aan, meneer?" „Och, alleen maar beleefde belangstel
ling, mevrouw!" antwoordt de rechter zoetsappig. „Mijn
beste wensen voor de beterschap van uw vader. Goe
denavond, mevrouw!"
mm
Zaterdag is in alle stilte begraven
de in de ouderdom van 84 jaar te
Utrecht overleden, prof. dr. S. F. H. J.
Berkelbach van der Sprenkel, rustend
hoogleraar in de theologie aan de
Utrechtse rijksuniversiteit.
Prof. dr. Berkelbach van der Spren
kel heeft mede het initiatief genomen,
in 1937, tot de stichting van de Wereld
raad van Kerken. Hij was voorzitter
van Oecumenische Raad van Kerken
in Nederland en lid van het centraal
comité van deze raad. Daarnaast heeft
hij een groot aantla boeken geschreven
op theologisch terrein.
0 Zondagavond is te Amsterdam on
verwacht overleden, in de ouderdom
van 71 jaar, ds. C. J. Sikkel, emeritus
predikant van de Gereformeerde Kerk
van Amsterdam-Zuid. Ds. Sikkel was
o.m. voorzitter van het Zendings-semi-
narium te Baarn en voorzitter van het
jS sanatorium „Sonnevanck" te Harderwijk,
alsmede voorzitter van de Protestants-
Christelijke Reclasseringsvereniging in
Amsterdam. Ds. Sikkel was de laatste
van een predikantengeslacht, dat in de
Gereformeerde Kerken sedert de Dole
antie van 1886 een vooraanstaande
plaats heeft ingenomen.
collega's. Bij „Koffie met Kees" kom
je zelden op de koffie.
T\eze uitvoerige aandacht poor de ra-
dio kon ik me permitteren, omdat
de tv afgelopen weekend niet veel bij
zonders bracht, al maken afleveringen
van „Opspraak" (IKOR/CVK) en „Ja
zuster, nee zuster" (VARA) altijd veel
goed. Dorus was zaterdagavond overi
gens goed op dreef (en dat niet alleen,
omdat zijn show met zoveel dagbladre
clame opende!). Vooral het fragment
met de dronken archivaris (eerder een
barchivaris, dus) was het aankijken
waard. Met „Pas op, ga niet over de
streep" leek Dorus in het spoor van
„Glaasje op, laat je rijden" te gaan
Nu maar wachten op de actie: „Glaas
je op, ga niet over de streep" of „Pas
op, laat je rijden."
In Theo Eerdmans' quiz „Tel uit je
winst" kwam opnieuw een eerder afge
wezen gegadigde terug;ditmaal de Char
les Trenet-deskundige mej. E. Duncker
die op het nippertje de duizend gulden
in de wacht sleepte. Welke ongelukkige
van deze aflevering krijgen we volgen
de keer opnieuw te zien? Soldaat Van
Dam, met de „Agonie in de tuin" van
Goya?
Over kunst gesproken: de NTS-rubriek
„Beweging" (een welkom kunst-maga
zine) zondagavond niet zo levendig als
anders, ondanks de niet malse krftiek
op het Nederland muziekonderwijs en
de Famous Artist Schools in het onder
deel „Anders bekeken". Karei Wiekart
en Jan Venema zorgden met „Brokken
maken" voor een filmpje over de leef
baarheid van onze steden, waarin de
flatwijken .onaandoenlijke klompen wan
beleid op woninggebied" werden ge
noemd en hopenlijk niet te laat en niet
voor dovemansoren, de gewetensvraag
„Voor wie bouwen wtf eigenlijk onze
stad?" werd gesteld.
J. vd. K.
wijd aan het leven en werk van de ac
teur.
De geëxposeerde foto's, tekeningen
en schilderijen van zijn zoon Hans Roy
aards, tijdens toneelvoorstellingen ge
dragen kostuums, maquettes, affiches,
toneelattributen en kopieën en afschrif
ten uit brievenboeken geven een over
zicht van het veelzijdige leven van de
acteur, die jarenlang directeur is ge
weest van het „Nederlands toneel". Be
halve spelen en regisseren heeft Wil
lem Royaards vele toneelstukken ver
taald uit het Frans, Duits, Engels en
Zweeds. Bovendien heeft hij de ontwik
keling van het decor, het affiche-ont
werp en de toneelmuziek gestimuleerd.
Met steun van het ministerie van cul
tuur, recreatie en maatschappelijk
werk heeft de vereniging „Het Toneel
museum" voor deze gelegenheid een
boekje gepubliceerd, dat een overzicht
geeft van Royaards' toneelactiviteiten.
Uit een overzicht hierin blijkt dat de
acteur, die geleefd heeft van 1867 tot
1929, ruim 200 rollen heeft gespeeld,
100 maal de regie, dikwijls met een rol
gecombineerd, heeft gevoerd en 29 to
neelstukken heeft vertaald.
De expositie zal voor het publiek wor
den opengesteld van 21 januari tot 31
maart 1967.
AMSTERDAM Omdat in een van
de dagbladen onlangs de suggestie was
gewekt, dat Wim Sonneveld vanmiddag
In het „Lurelel-Theater" te Amsterdam
tijdens de eerste van een reeks voor
drachten, die samen een leergang vor
men onder de titel „Het Nederlandse
lied 1967", een soort voorstelling zou
geven, heeft de cabaretier geweigerd
zijn voorgenomen voordracht „Hoe lk
over deze leergang denk" te houden.
In alle haast vond men tenslotte Sie
to Hoving bereid persoonlijk een getui
genis af te leggen over de lichte mu
ze- Naar aanleiding van het krantenar
tikel werd het Lureleitheater bestormd
door mensen, die omdat de showvoor
stellingen van Wim Sonneveld in het
De la Martheater te Amsterdam voor
het grootste gedeelte reeds zijn uitver
kocht, op deze wijze nog gaarne iets
van de showkunst van de cabaretier
wilden genieten. Omdat het twaalftal
lezingen echter slechts bedoeld is voor
meer ingewijden in de lichte muze
moest men de mensen teleurstellen.
Wim Sonneveld is van deze foutieve
voorstelling van zaken echter zo ge
schrokken, dat hij niet wilde verschij
nen.
Op drie zaterdagmiddagen en drie
maandagavonden wordt genoemde cur
sus in het theater gehouden, waarbij
zoveel mogelijk facetten zullen worden
belicht van het Nederlandse lichte lied.
Het initiatief hiertoe is voortgekomen
uit een samenwerking tussen de stich
ting „Conamus" (Comité voor Neder
landse amusementsmuziek) en de Aca
demie voor Kleinkunst. De algehele lei
ding berust bij prof. dr. Garmt Stuive
ling, die het openingswoord voerde.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Ridderkerk (vac. J. C.
Koolschijn): J. A. Poelman te Terneu-
zen.
Aangenomen: naar Zevenhuizen (Z.-
Holl.): J. G. van der Vlist te Ochten.
Geref. Kerken:
Beroepen: te Vollenhoven-St. Jans
klooster: D. Dijkstra te Een.
Geref. Kerken (vrygem.):
Beroepen: te Maartensdijk (Utr.):
J. P. Moerkoert, woonachtig te Alk
maar; te Heerde: D. Nieuwenhuis te
IJmuiden.
Aangenomen: naar Winnipeg (Cana
da): H. A. Stel te Houston (B.C.). voor
heen te Zuidwolde (Gr).
Bedankt: voor Edmonton (Ontario-
Canada) F. Kouwenhoven te Toronto,
(voorheen Hattem.)
«apga&fflaaa&gflag
4
Antarctica pass 19 Brunsbüttel nr Port
Talbot; Calchae 20 te Antwerpen; Capri-
cornus 19 vn Sligo nr Londonderry; He
lios 19 vn Vlissingen nr Gent; Philetas
19 vn Amsterdam nr Algiers; Ubbergen
19 vn Santander nr onbekend; Zus pass
19 Wight nr Silloth.
Grote vaart:
Acila 19 770 n Honolulu nr Yoko
hama; Aegis 17 te Baltimore; Alkmaar
19 te Invergordon; Ancospray 19 300 zo
Bermuda nr Grangemouth; Banggai
pass 19 v Vlissingen nr Antwerpen;
Bengalen 18 te Genua; Blitar 19 te Port
Elizabeth; Ceres 19 800 zw Flores nr
Curagao; Cinulia 19 te Eastham; Daph-
nis 19 te New Orleans; Deneb 19 te
Oneglia; Dinteldyk 19 te Londen; Gaas-
terkerk 19 thv Muscat nr Bushire; Ga-
roet 19 te Duinkerken; Goeree 19 140 0
Recife nr Rosario; Hollondsdreef 19 vn
Djibouti nr Singapore; Kara 17 te Sin
gapore; Karimun 19 te Cristobal; Ken-
nemerland 20 vn Tenerife nr Rio de Ja
neiro; Kermia 20 vn Abadan nr Aden;
Koningswaard 19 50 n Cartagena nr Pta
Cardon; Kopionella 20 te Piraeus; Kou
dekerk 18 te Aden; Ladon 19 45 o Flo
res nr St. Kitts; Langkoeas 19 te Ma-
dang; Leuvelloyd 19 700 zzw Bombay
nr Massawa; Limburg 19 370 wzw San
Francisco nr Los Angeles; Mainlloyd 19
t.a.a. Vlissingen nr Antwerpen; Musi-
lloyd 19 65 ctn Aden nr Dammam;
Parthenon 17 te New York; Proveniers
singel 20 vn Supe nr Chimbotr; Purmer-
end 19 t.a. Heysham; Randfontein 16 te
Durban; Rondo 19 480 w Minicoi nr Pe-
nang; Seinelloyd 20 te Lyttelton; Sepia
19 46 zzw Colombo nr Singapore; Slo-
terkerk 19 vn Nacala nr Dar Es Salaam;
Solon 18 te Paramaribo; Straat Free
town 19 480 z Colombo nr Singapore;
Tero 19 300 nno Cristobal nr Baltimore;
Vitrea 21 te Milfordhaven; Vlist 17 te
Vancouver; Witmarsum 19 400 w Fast-
net nr Nassau.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitzend,
van de P.S.P. 18.30 Ik verbind u door,
praatje. 18.35 L. gr.muy-18.45 Voor de
jeugd. 19.10 Op de plaat... rust: strijd-
krachtenprogr. 19.40 Humanistisch Ver
bond. En wat zegt een humanist daar
van? NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit
20.00 Nws. 20.05 R.F.O. en Groot Om
roepkoor: mod. muz. 21.25 Wij eten
geen kleine kinderen meer; alleen met
St.-Jan 'n gebakken pater, klankbeeld.
22.00 Stereo: Metropole-orkest: amuse-
mentsmuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55
China- en ontwikkelingslanden, lezing.
23.15 L. gr. muz. 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM n
18.00 Stereo: Vocaal ensemble: lichte
muz. (gr). 18.10 Orgelsp.: pop. muziek.
18.30 Uitz. van D'66. 18.40 Voor de
jeugd. 18.55 Op de man af, praatje.
19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radio
krant. 19.30 Stereo: Voc. ensemble met
soliste: mod. liederen. 19.50 L. gram-
mofoonmuz. 20.25 De laatste thuisreis,
h.-spel. 21.25 Muz. en dienst: 'n infor
matief progr. met klass. orgelmuziek
en geestelijke volksliederen. 21.15 Over
denking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: ra
dioperiodiek over boeken en schrijvers.
23.00 L. gr.muz. 23.55 - 24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. 18.55 STER. CVK/IKOR/RKK
19.00 Kenmerk, wekelijkse inf. rubriek
over kerk en samenleving. NCRV: 19.
30 De Lucy Show. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal. STER 20.15
Reclame. NTS: 20.20 Uitzending VVD.
NCRV: 20.30 De Unions zijn tegen
Reportage over de vakbeweging in Ca
nada. 20.50 David Copperfield, gefilmd
TV-spel. 22.00 Het Kamerorkest van
Moskou. 22.35 Avondoverdenking. NTS:
22.40 - 22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.50 Uitz. P.v.d.A. NTS: 20.00
Journ. VARA: 20.05 Z-Cars. Het zwe
vende schaakspel, tv-film. 20.55 Achter
het nieuws. 21.20 Coronation Street, tv-
feuilleton. 21.45 Bespied: Wachten op
de lente, natuurfilm. NTS: 22.00 - 22.05
Journaal. 22.30 - 23.00 Teleac: Geprogr
Instructie.
bouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor
de landbouw. 12.40 Lichte ork.muz.
13 00 Nws 13.10 Journaal en beursber.
13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. In
strumentaal trio: klassieke en mod. mu
ziek; II. Radiokoor: gewijde klassieke
lied.; III Mono: Piano-recital: klassie
ke muz. VPRO: 14.40 Schoolradio.
AVRO: 15.00 Avrodite: progr. voor de
vrouw. 15.40 Stereo: Radio Filharmon-
ork.: klassieke muziek. 16.00 Nws. 16.02
Tenor en piano (gr): Britse volkslied.
16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York
calling. 17.20 Lichte grammofoonmuz.
voor de tieners.
HILVERSUM ii
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte
gramm.muz. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm.
muz 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr.
(9.29-9.30 Conciliepostbus) 10.00 Klassie
ke en mod. muz. (opn). 11.00 Voor de
zieken. 12.00 Stereo: Musette ork. en
zangsol. 12.18 Marktber. voor schippers.
12.20 Voor de landb. 12.27 Meded. tbv.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act.
12.50 Lichte gramm.muz. en praatje
1330 Musiësta, licht gevar. muziekpr.
14.20 Schoolradio. 14 40 Licht instrum.
ensemble. 15.00 Pizzicato: gevar. mu
ziekpr. 17.00 Overheidsvoorl.: Soc. ont-
wikk. op de Benedenwindse Eilanden.
- II. Spreker: L. C. de Raadt. 17.10
Voor de jeugd.
HILVERSUM UI
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 Dui
vekater... zoete broodjes voor vroege
vogels en late katers- VARA: 10.00
Nws. 10.02 Lichte muz. en act. (11.00
Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Muzi
kaal VARA-Varia. 13.00 Nws 13.02 Ac
tualiteiten. 13.05 Gast-vrij 1400 Nws
1402 Act 1405 Voor de vrouw 1500
Nws 1502 Act 1505 Elektr orgelspel
1525 Lichte gramm.muz. 16.00 Nws.
1602 Act 1705-1800 Verzoekplatenpro-
gramma.
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gramm.muz. VPRO: 7.55
Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 810 Actua
liteiten. 8.15 Lichte grammmuz. (8.30-
8.35 De groenteman) 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Moderne orkestmuziek (gr).
10-00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen (gr). (Om 11.00-11.02 Nws.;
11.02-11.32 R.V.U:Nederlandse films en
filmproblemen, door H Wielek). 12.00
promenade-orkestamusementsmuziek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
MAANDAG 23 JANUARI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van gisteren
10.20 Sportjournaal. 10.50 Die Familie
Hesselbach, tv-film. 12.00 - 13.00 Act.
kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Filmreporta
ge. 17.15 Informatief progr. 17.40 Kook-
praatje. 18.00 - 18.05 Nws. (Regionaal
progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Sportjour
naal. 18.50 Klaas Vaak. 19.00 Actualitei
ten. 19.21 TV-film. 19.59 Progr.-overz.
WDR: 18.05 Journ. 18.50 TV-film. 19.00
Goedenavond. 19.10 De avonturen van
Bob Moran, tv-film. 19.40 Filmrep.)
20.00 Journaal en weeroverz. 20.15 Act.
21.00 Amusementsprogr. 22.00 Discussie
22.45 Journaal, weeroverzicht en com
mentaar.
Duitsland II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Licht muz. progr. 19.27 Weer
bericht. 19.30 Nws. en thema van de
dag. 20.00 Godsdienstig progr. 20.15 Dis
cussie. Aansl.: Nws. 21.00 Freuden der
Grossstadt, Franse speelfilm. 22.35 Ns.
weerber. en thema van de dag.
AWWWWWWAWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWXWWWWWWWWNWWNWWWVNWWWWWWWWWNWWWWWW^WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWXWWWWWWWWNWWWW
36. Nadat het vliegtuig weer aan boord gehesen was
en alle zaken afdoende geregeld waren, koos de Jacob
Heemskerk weer zee en spoedig was er behalve een en
kele vissersschuit niets meer dat nog aan Noorwegen
herinnerde. „Ziezo, nu gaat het avontuur pas echt be
ginnen!" mompelde Tekko, die over de railing hing.
„Straks komen de walvissen in zicht en dan mag ik
dienst doen als tweede harpoenier heeft de kapitein mij
beloofd. Kom, laat ik eerst nog maar even een kopje
koffie bij de kok gaan halen!" De kok was het enige
lid van de bemanning die plezier had in de benoeming
van Tekko tot tweede harpoenier. „Ha, ha!" lachte de
dikzak. „Mijn hulpje bevorderd tot tweede harpoenier.
Nu, dan mogen ze de kok zelf toch zeker wel tot eer
ste opperharpoenier bevorderen, zou ik zo zeggen en als
we naar verhouding walvissen vangen, moeten de mijne
wel zo groot zijn als wolkenkrabbers, wat jij?" „Ze
ker", teemde Gluipjes, die de pret weer kwam versto
ren, „maar het zijn niet allen koks die lange messen
dragen! Vergeet dat niet, vrienden!"
AYYYYYY\YYYYYYYVY\YYYYYYYYYYYYYYYVYYYYYYYYYY\YYYYYYYYY\\Y\YYY\Y\\\YYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY\YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY