Rotterdam vecht voor
zijn vaargeul
Mevr. an Someren spande geding
aan tegen leider Boerenpartij
Wie een AMRO-Spaarbrief
(serie 1967) koopt, spaart
tegen een aantrekkelijke rente.
AMRO BANK
Bronchi letten
Frankrijk ziet kans voor
eigen havens
Begroting van Financiën
door Senaat aanvaard
Weet gewonde bankwerker
oorzaak van explosie?
Na
aantijgingen over oorlogsverleden
Liever zilver
dan nikkel
GEKORTWIEKT
VvvjcimoUMV» ZÓ JANUARI 1967
Zeg
het met
bloemen
Spoedig verlichting
van invoerverbod
van Ned. vlees?
Frans „pluimvee"
vraagt lening
Havendirecteur ziet Europoort boot missen
Goudmijn
het JaatatA wocrcT
Dom
Havenschap
Kwam straaljager
te dicht bij
verkeersvl iegtuig?
Kapitein Jacob Verolme deed verslag
De AMRO-Spaarbrief (serie 1967) heeft
een waarde van 100.- en loopt vanaf 4
januari 1967. Wanneer de Spaarbrief op
22 juli 1971 wordt afgelost, ontvangt u
voor die 100 gulden 135.- terug. Dat
betekent - op basis van rente op rente -
een rendement van 6,8%. Bij aankoop van
een AMRO-Spaarbrief 1967 dient natuur
lijk de vanaf 4 januari 1967 lopende rente
te worden bijbetaald (per week 13 cent).
De uitgifte van deze Spaarbrieven vindt
plaats tot nader order. Inlichtingen - ook
over eventuele fiscale voordelen - kunt u
krijgen bij al onze kantoren.
AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK
Frappante illustrering van de enorme
afmetingen van een mammoettanker:
zó groot dat het Koninklijk Paleis te
Amsterdam er wel vijf keer in past!
ADVERTENTIE
O O
Er nu
een v/eelde
aan tulpen en narcissen
Bij E.E.G.-parfners
BRUSSEL. Minister Biesheuvel
heeft dinsdag in de E.E.G.-ministerraad
in Brussel van zyn Duitse collega
Höcherl toezegging gekregen, dat deze
vandaag direct by terugkeer in Bonn
zou laten nagaan of op korte termyn
verlichting kan worden gebracht in het
invoerverbod voor Nederlands vlees.
De Franse minister Faure heeft toe
gezegd, dat hy zyn veeartsenykundige
diensten meteen contact zal laten op
nemen met de Nederlandse dienst over
de garanties, die Nederland biedt om te
voorkomen, dat besmet vlees in de
handel wordt gebracht.
Minister Biesheuvel verkreeg deze
toezeggingen, nadat hij zyn collega's de
verzekering had gegeven, dat de Neder
landse maatregelen ter bestrijding van
het mond- en klauwzeer (voornamelijk in
de provincie Overyssel) voldoende ga
ranties bieden.
BRUSSEL Frankrijk is voornemens
de E.E.G.-commissie om toestemming
to vragen voor het verschaffen van een
lening aan de Franse pluimveesector,
opdat die overschotten aan pluimvee
in de diepvries kan opslaan.
Volgens een voorziening van het ver
drag van Rome, mag een land een der-
delijke speciale maatregel nemen, als de
economische toestand in een bepaalde
sector zorgwekkend is.
In december demonstreerden 4.000
verontwaardigde pluimveefokkers in
Morlaix tegen de lage prijzen. Minister
Faure hoopt dergelijke complicaties met
het oog op de komende verkiezingen nu
te vermyden.
Faure heeft de vijf E.E.G.-partners al
verzocht, een tijdeiyke lening te mogen
verstrekken. ,maar Nederland en West-
Duitsland, eveneens geplaagd door een
pluimvee-overschot, staken hier een
stokje voor. Een beroep op de commis
sie was de enige mogelijkheid die Frank
rijk overbleef.
ADVERTENTIE
do»stdrank In tobl«»vorm.9ëd
(Van een onzer redacteuren)
ROTTERDAM Als de twaalf kilometer lange vaargeul, het verlengstuk
van de Nieuwe Waterweg, in de 20 meter (on)diepe Noordzee er niet bliksem
snel komt, mist Rotterdam en mét 's werelds grootste havenstad geheel Ne
derland de boot. Die boot is de mammoettanker, de ruim 200.000-tonner,
waarvan er tussen de 80 en 100 in bestelling zijn en die in 19701971 de we
reldzeeën zullen bevaren.
„Er is geen regering ter wereld die zo weinig voor z'n havens doet als de Ne
derlandse. Maar hoe dan ook, die geul m o e t er komen, anders vloeit de olie
stroom Nederland voorbij. En dat zou een ramp voor onze nationale economie
betekenen. Den Haag moet dat tenslotte eindelijk ééns gebrijpen", zegt een felle
ir. Frans Posthuma, directeur van het Rotterdamse havenbedrijf.
Betekent een ramp voor Nederland
gouden tijden voor Frankrijk Le Havre
kan omstreeks 1 januari 1968 al 200.000-
etonners ontvangen. Duinkerken over
weegt de havenfaciliteiten uit te brei
den. Marseille, dat grootse havenplan
nen op stapel heeft staan, is hard op
weg een „Europoort van het zuiden" te
worden. Cherbourg zou zelfs geschikt
worden gemaakt om 500.000-tonners te
ontvangen, reuzen die door hun diep
gang wellicht niet eens de Noordzee zul
len kunnen bevaren. „In diverse Franse
havens wordt overwogen de havengel
den te verlagen. De Franse regering
weet dat olie goud betekent en komt
dan ook met het presenteerblaadje aan
dragen. De havens kunnen van hun re
gering vrijwel alles gedaan krijgen",
zegt ir. Posthuma. Er klinkt iets door
in zijn stem: „Waarom wij niet?".
Het gelonk van de Fransen naar de
tanker van het bijna-heden, de meer
dan 200.000-tonner en het getreuzel van
onze regering hebben de werkgelegen
heid in ons land al ongunstig beïnvloed,
meent hij. De grote oliemaatschappijen
wachten met de realisering van hun uit
breidingsplannen tot de beslissing om
de vaargeul in zee te graven, is geval
len. Het gaat om een gezamenlijke ca
paciteitsuitbreiding van ongeveer twin
tig miljoen ton olie. Intussen hebben de
oliemaatschappijen hun oor welwillend
te luisteren gelegd in het land van De
Gaulle. Realisering van die uitbreidin
gen in ons land zou een dringend ge
wenste injectie hebben betekend voor
tonners ontvangen. Duinkerken over-
uit, omdat de beslissing over de geul
uitblijft.
De tegenwoordig zo veel besproken
geul is nodig om de mammoettankers
veilig naar de nieuwe monding voor de
Maasvlakte te kunnen loodsen, het uit
zee gewonnen gebied, dat het sluitstuk
wordt van Botlek en Europoort. De kos
ten van de geul, die bij de ongunstigste
laagwaterstand toch altijd nog een diep
gang van twintig tot drieëntwintig meter
zal moeten toestaan en die in de breed
te zal moeten variëren van 300 tot 1000
meter, zullen 70 miljoen gulden bedra
gen. „Het rijk mag nooit zeggen: 70
miljoen is veel geld en wat zien we er
voor terug? Want die geul betekent een
goudmijn. Ik verwacht dat wanneer die
geul er tijdig komt, Rotterdam door zijn
gunstige ligging het merendeel van de
mammoets naar zich toe zal trekken.
Over vijf tot zeven jaar zal het olie
transport via Europoort 100 tot 120 mil
joen ton per jaar bedragen, wat veel
meer dan een verdubbeling is ten op
zichte van thans. Wat levert dit het rijk
niet op aan invoerrechten en omzetbe
lasting!"
Komt die geul er echter niet dan be
tekent dit onverbiddelijk een klap voor
onze zo belangrijke petrochemische in
dustrie, meent ir. Posthuma. „En dan
bedoel ik óók een klap voor dat klei
ne fabriekje ergens in Drente dat plas
tic poppetjes fabriceert".
De Rotterdamse gemeenteraad heeft
voor vier miljoen een proefvlak laten
graven, zo'n negen kilometer uit de
kust. Tankers van 225.000 ton, die ne
gentien meter diep steken (eventuele
„half miljoen-tonners" zullen 24 meter
diep steken) kunnen daar (nog) niet ko
men. Ze moeten twaalf kilometer uit de
kust blijven, waar ze dan nog zo'n vijf
meter water onder de kiel hebben. De
lengte en de breedte van de tankers
levert Rotterdam geen problemen op.
Maar niet alles kan uit de lengte en de
breedte komenMet de „Niso", met
ARNHEM Dinsdag heeft voor de president van de rechtbank te Arnhem, mr.
J. H. C. Slotemaker, gediend het kort geding, aangespannen door mevrouw Van
Someren-Downer, Kamerlid voor de V.V.D., tegen de heer Koekoek, voorzitter van
de Boerenparty. Uitlatingen, die de laatste zou hebben gebezigd tijdens openbare
vergaderingen door het hele land, daarby zinspelend op een besmet oorlogsverle
den van mevrouw Van Someren, hebben haar aanleiding gegeven dit geding aan
te spannen. Na beide partyen te hebben gehoord, bepaalde de president de uit
spraak op 2 februari.
Mr. Pels Rijcken. raadsman van de
eiseres, begon zijn pleidooi met de na
druk te leggen op het menselijk aspect.
..Hier is een vrouw in eer en goede
naam, meer dan eens, in een openbare
vergadering aangetast. Laster heeft
vleugels en als het gaat om iemand, die
een openbare functie heeft, zijn die
vleugels bijzonder snel en dan vindt de
laster geloof, zelfs al komen de aantij
gingen uit troebele bron".
De raadsman zei in de dagvaarding
twee uitlatingen van de heer Koekoek
tijdens openbare vergaderingen te heb
ben aangehaald, als voorbeelden uit een
zeer lange reeks. Ze zijn vele malen
herhaald.
Ten eerste de uitlating op 16 maart
1966 te Ouddorp op Goeree, waar, vol
gens mr. Pels Rijcken, de heer Koe
koek heeft gezegd, blijkens een verslag
in „Eilanden Nieuws": „In de stap van
mevrouw Van Someren klinkt de pas
van de Hitlerjugend nog na". Laatst
bevestigde een ingezetene van Ouddorp,
dat Koekoek inderdaad deze woorden
heeft gebezigd.
Ten tweede een uitlating van Koekoek,
die volgens een verslag in de Leeuwar
der Courant moet hebben gezegd, op 'n
openbare vergadering op 9 december
j.l. te Sneek: „We weten, dat mevrouw
Van Someren leidster van de Jeugd
storm is geweest, al was dat dan in
1938".
Pleiter kenschetste het eerste geval
als een voorbeeld van een kwaadaardi
ge insinuatie, zoals Koekoek die later in
verschillende vormen heeft herhaald.
Volgens deze insinuatie, zou moeten
blijken, dat mevrouw Van Someren niet
alleen in de oorlog fout was, maar sinds
dien fout is gebleven.
In Sneek noemde hij een tijdstip. Aan
deze uitlating is een plaats gegeven in
de dagvaarding, omdat nu het onware
van Koekoeks beweringen aan de kaak
kan worden gesteld- Mevrouw Van So
meren is namelijk in 1926 geboren; in
1938 was zij dus pas 12 jaar. Zelfs Koe
koek zou niet durven volhouden, dat de
Jeugdstorm voor het leiderschap een
beroep deed op elf- a twaalfjarigen.
Als Koekoek verder de moeite had
willen nemen de biografie van mevrouw
Van Someren te raadplegen, zou hij
kunnen weten, dat zij wel verschillende
functies heeft bekleed bij de Nederland
se padvinders. Verder zei de raadsman
een aantal verklaringen te kunnen over
leggen van personen (enkelen van Jood-
sen bloede), die haar hebben gekend,
toen zij in Amsterdam het gymnasium
bezocht.
Het toppunt van wat in Nederland kan
gebeuren, noemde mr. Pels Rijcken
„De Vrye Tribune", een blad dat met een
oplaag van 400.000 exemplaren gratis
huis-aan-huis in het noorden van ons
land staat te verschynen. Volgens een
prospectus, stelt dit blad zich ten doel
van de laster een bedrijf te maken. De
inhoud bestaat uitsluitend uit ingezonden
stukken tegen personen. Iedereen kan
een stuk insturen, mits hij f 0,75 per
woord wil betalen. De aangevallen
personen worden dan uitgenodigd zich
te verdedigen, ook tegen een tarief van
f 0,75 per woord.
Er ligt een ingezonden stuk klaar, ge
titeld „Was mevrouw Van Someren wel
ADVERTENTIE
of niet leidster van de Jeugdstorm?".
Koekoek is hier mede voor verantwoor
delijk, want hij knoopt aan bij wat hij
op allerlei plaatsen zegt. „Tot zulke ex
cessen komt het in ons goede vader
land, als men straffeloos laster kan
verspreiden", aldus pleiter.
OCH WAT
De heer Koekoek ontkende hetgeen
hem in de mond wordt gelegd te Oud
dorp. „Och, wat is een kranteverslag...
In Ede is mij Iets gevraagd over me
vrouw Van Someren, of die bij de
Jeugdstorm is geweest. Ik heb gezegd,
dat ik dat niet weet en dat ik mijn tijd
beter kan besteden dan dat alles na te
gaan".
Toen de heer Koekoek zei, dat zijn
naam niet op de lijst van de NSB voor
kwam, maar dat men daarop toch wel
eens moest zoeken naar de naam Van
Someren, riep de president hem tot de
orde.
Koekoek: „In Sneek heb ik mensen,
die erom vroegen, uitgelegd, dat vol
gens de liberale senator Baas mevrouw
Van Someren bij de Jeugdstorm was ge
weest".
De president: „Dit wordt ontkend,
maar heeft u geen onderzoek inge
steld?".
Koekoek: „Geen interesse. Het is niet
mijn bedoeling te wroeten in dat oude
soort gedoe, maar wy zyn erin gehaald.
Nooit heb ik iemand beledigd of vals
beschuldigd. Aan deze vrouw zal ik
nooit excuses aanbieden. Zij is zelf een
groot beledigster".
President: „Waarom zegt u niet ge
woon: „Ik weet het niet" en waarom
haalt u Baas erbij?"
Koekoek: „Dat was nodig om duide
lijk te maken, dat de mensen naar Baas
konden gaan. Of een meisje van twaalf
jaar geen leidster bij de Jeugdstorm
kan worden, weet ik niet".
Toen het verslag in de „Leeuwarder
Courant" ter sprake kwam, over de ver
gadering in Sneek, sprak de heer Koe
koek over „kranteknipsels". Laat ze
maar met ander bewijsmateriaal ko
men!".
De verslaggever, de heer W. H. Ste-
genga uit Drachten, bevestigde, dat de
heer Koekoek gezegd heeft: „Ze is in
1938 leidster geweest van de Jeugd
storm". De heer Stegenga zei er echter
uitdrukkelijk bij, dat de naam Baas
niet was genoemd.
z'n 120.000 ton de trots van de Shell en
het grootste schip dat ooit de Rotter
damse haven heeft aangedaan, is zeer
onlangs heen en weer gevaren op het
proefvlak. Het ging allemaal uitstekend.
Men heeft, zelfs bij de minst gunstige
weersomstandigheden niets gemerkt van
dichtslibben, hetgeen, gezien het feit dat
de proefgeul een eind in zee ligt, niet
zo verwonderlijk is. Een vaargeul in
zee kèn derhalve.
Rotterdam ligt de havendirecteur
vóór in het hoofd en vóór in de mond.
De Zeehavennota van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat wuift hij
niet weg. Maar in het voetspoor van
burgemeester Thomassen die heeft ge-
zegt „dat in plaats van met gerecht
vaardigde voldoening te wijzen op wat
hier is tot stand gebracht, de Rotter
damse haven zo goed als niet wordt ge
noemd", verklaart ir. Posthuma: „Rot
terdam is altijd bij de tijd geweest,
heeft er altijd rekening mee gehouden
de havens en toegangswegen uit te die
pen; het graven van de geul moet daar
een logisch gevolg op zijn. Maar een
jaar nadat er in de Botlek een walstei-
ger was gebouwd voor het lossen van
200.000-tons tankers meldde de Zeeha
vennota dat 150.000-tonners als maxi
male mogelijkheid zou moeten worden
beschouwd. Het is dom om je een stuk
als de Zeehavennota vast te leggen op
een tonnage; dat getuigt niet van in
zicht". Heeft Verkeer en Waterstaat in
dit opzicht zijn medevoelen niet, meer
waardering heeft hij voor het Rijks
loodswezen, waarvan hij weet dat er
overwogen wordt straks loodsen per he
likopter af te zetten op mammoettan
kers twaalf kilometer buitengaats. Dat
vindt hij vooruitzien. Hij ziet verder
vooruit: er zullen voor de mammoets
ook nog speciale sleepboten moeten ko
men. En het Decca Hi Fix-systeem
moet ervoor zorgen dat de tankers in
het midden van de (nog begeerde) geul
blijven.
Hij onderschrijft geestdriftig wat de
„Handels- en Transport Geur/int" heeft
gezegd over de Rotterdamse wensen:
dat Rotterdam, wanneer het geld
vraagt, dit niet doet ter meerdere eigen
glorie, maar in het belang van de hele
nationale economie. Men voelt zich in
ons land niet rechtstreeks betrokken bij
hetgeen zich hier afspeelt. Er zou al
veel gewonnen zijn als men, door een
grotere groep van ons volk rechtstreeks
bij de activiteiten te betrekken, metter
daad zou kunnen aantonen dat het niet
om de Rotterdamse maar om nationale
belangen gaat".
In het artikel wordt dan ook gepleit
voor een Delta-havenschap, een „schap"
voor het gehele gebied tussen Nieuwe
Waterweg en Zeeuws-Vlaanderen met
inbegrip van het aangrenzende deel van
Noord-Brabant. Het zou een zelfstandig,
a-politiek, economisch-technisch li
chaam moeten zijn dat onder leiding
van vakmensen havens, wegens, tun
nels, bruggen en eventueel ook vliegvel
den beheert, met eigen budgettaire be
voegdheden. Een dergelijk havenschap
zou moeten werken in overleg met Ant
werpen, gebruik makend van de geogra
fisch gunstige ligging van de Belgisch-
Nederlandse haven-agglomeratie ten op
zichte van het industriële achterland.
„Waarom zou, als de enorme tank
schepen die straks in de vaart komen,
Antwerpen niet kunnen bereiken, een
raffinaderij aldaar niet, evenals Mobil
Oil aan het Noordzeekanaal en Hoechst
in Sluiskil, door een leiding met Euro
poort kunnen worden verbonden?"
Ir. Posthuma zit niet hoofdschuddend
tegen een dergelijke gedachte aan te
kijken, want hij tracht van dag tot dag
méér vooruit te denken; zo acht hij een
pijplijn voor ruwe olie naar Terneuzen
wel heel denkbaar. Hij zou echter al
blij zijn als „Den Haag" evenveel be
grip voor Rotterdam zou opbrengen als
„Brussel" voor Antwerpen.
„De komst van de mammoettankers
is voor ons land belangrijker dan de
gasbel in Slochteren", zegt hij. Hij
meent het.
ADVERTENTIE
feest
IS PaS
een
feest.
als er bloemen in huis zijn
SCHIPHOL. De gezagvoerder van
een BAC-111 verkeersvliegtuig van
British United Airways, registratie GA-
SJI, heeft gistermiddag over zyn radio
installatie aan de verkeerstoren op
Schiphol gemeld, dat hij, hoog boven
ons land vliegend, plotseling een militair
straalvliegtuig zyn haan zag kruisen en
wei op een afstand, die hy tussen de
100 en 200 meter schatte.
De BAC-111 was op weg van Hann
over naar Manchester en vloog boven
de onder controle van radio en radar
staande luchtweg, namelijk op 26.000
voet (de luchtwegen reiken tot 20.000
voet). Het incident geschiedde 10 mijl
ten zuidoosten van het radiobaken Spy-
kerboor in Noord-Holland, d.w.z. ergens
boven het gebied tussen Amsterdam en
Monnikendam.
Boven de luchtwegen vliegend, be
hoeven militaire en verkeersvliegtuigen
zich niet bij de verkeerstoren te mel
den; ze mogen het echter wel. Het mili
taire toestel heeft dat in dit geval niet
gedaan. Volgens een eerste onderzoek,
moet het een buitenlandse machine zijn
geweest, aangezien de Nederlandse
luchtmacht op het bewuste tydstip
(kwart over één) geen straaltoestel in
de buurt had.
(vervolg van pagina 1)
De honderd miljoen gulden, die de regering ter beschikking heeft gesteld ter
bestrijding van de werkloosheid in het noorden en zuiden, kwamen gisteren in de
Eerste Kamer ook ter sprake. Op een vraag van drs. A. R. Vermeer (PvdA),
antwoordde de minister-president, dat dit bedrag van 100 miljoen voor de totale
overheidshuishouding additioneel is. Jhr. De Geer maakte zich bezorgd over de
gemeenten buiten deze gebieden. Hij vreesde, dat deze gemeenten met hun finan
ciering in de knel zouden komen. De minister-president wees erop, dat de andere
gemeenten thans beter gelden op de kapitaalmarkt kunnen opnemen dan vorig
jaar.
Drs. Vermeer wees nog op een ander
aspect. De gemeenten, die kunnen pro
fiteren van de f 100 miljoen, zullen
mogelijk met de gewone dienst van hun
begroting in moeilykheden komen. De
socialistische senator pleitte ervoor, dat
een begrotingstekort van deze gemeen
ten, waar de werkloosheid 5 procent
groot is. door Ged. Staten zal worden
aanvaard.
De minister-president erkende, dat
hier een probleem ligt, dat de volle
aandacht van de regering heeft. Intus
sen wilde prof. Zijlstra nog eens na
drukkelijk onderstrepen, dat die f 100
miljoen gaan naar de gemeenten, die
met werkloosheid kampen.
De hoofdmoot van de besprekingen in
de Senaat vormde de harmonisatie van
de omzetbelasting in de E.E.G. De
meeste senatoren spraken zich uit voor
aanvaarding van het stelsel, dat geba
seerd is op belasting van toegevoegde
waarden. Voor 31 januari van dit jaar
moet de minister van Financiën een
besluit nemen.
De bezwaren van de Kamer waren ge
richt op de tweede richtlijn van de
E.E.G.-commissie, die bepalingen in
houdt over tarieven en vrijstellingen.
De Kamer wenste, dat de vrijheid voor
het bepalen van de hoogte van de ta
rieven en van de vrijstellingen zolang
mogelijk gehandhaafd blijft.
Mr. J. de Wilde (V.V.D.) was van
mening, dat het veel juister zou zijn als
de harmonisatie van alle belastingen
zou worden bezien en niet een enkele
belasting. De minister-president ant
woordde, dat de harmonisatie uiteraard
zo snel mogelijk ook andere belastingen
zal moeten omvatten.
Uitstel van de harmonisatie van de
omzetbelasting, zoals door drs. Ver
meer (P-v.d-A.) was bepleit, achtte de
minister-president niet mogelijk. Hij
herhaalde hetgeen hij al in de Tweede
Kamer had gezegd, namelijk, dat door
aanvaarding van het systeem de kosten
van levensonderhoud met 21£ procent
zullen stijgen.
De begroting van Financiën, alsmede
die van het Staatsmuntbedrijf, werden
door de Kamer zonder hoofdelijke stem
ming aanvaard. Ook ging de Kamer
zonder discussie akkoord met het wets
ontwerp tot overbrenging in beheer en
onderhoud bij de gemeente Deventer
van een gedeelte van weg nr. 37 van het
Rijkswegenplan 1958 (Deventer-Zwolle).
9 In opdracht van de Rijksgebouwen
dienst, zal binnenkort in Utrecht
worden begonnen met de
bouw van een nieuw rijks- en gemeen
tearchief. Het gebouwencomplex komt
op de hoek van de Alexander Numan-
kade en de Gerard Hengeveldstraat.
Het zal bestaan uit een administratie
gebouw voor in hoofdzaak gemeen
schappelijk gebruik, benevens voor elk
van de archieven een apart depotge
bouw.
0 Ruim de helft van het winkelperso
neel wenst de ruimere tijd tenge
volge van de vijfdaagse werkweek di
rect gekoppeld te zien aan de zondag.
Acht en een half procent geeft daarbij
de voorkeur aan een vrije zaterdag, 22
procent wenst een vrije zaterdagmid
dag en een vrije maandagmorgen en
22 procent is voorstander van een vrije
maandag, zo is bij een enquête geble
ken.
TUfinister-president Zijlstra voelt niet
veel voor het denkbeeld van
zijn ambtsvoorganger van Financiën,
dr. Vondeling, om voor de aanmaak
van guldens en rijksdaalders over te
gaan op nikkel.
In de Eerste Kamer verklaarde hij
dinsdag, dat het gebruik van nikkel
inderdaad een besparing oplevert,
maar het uiterlijk van een zilveren
gulden is ook wat waard, meende de
bewindsman. Bij het geld spelen ook
psychologische factoren een rol. Zil
veren munten geven meer vertrou
wen. Het wetsontwerp van zyn
ambtsvoorganger zou hij, zoals het er
ligt, niet uitvoeren.
Papieren guldens zijn praktisch uit
de circulatie. De bankbiljetten van
vijf gulden hebben een blijvende
functie in het betalingsverkeer ge
kregen. Er zyn vier miljoen van deze
bankbiljetten in omloop.
Minister De Quay van Verkeer en
Waterstaat bevestigt in zijn ant
woord op schriftelijke vragen van het
Tweede-Kamerlid Walburg (A.R.P.),
dat door de ophoging van de zeedijk
tussen Harlingen en Zwarte Haan wo
ningen moeten worden ontruimd. Het is
evenwel niet zo, dat huizen voor af
braak gespaard zouden kunnen blijven,
doch daarbij geïsoleerd raken.
Q Voor twee ton schade is dinsdag
morgen veroorzaakt bij een brand
in een vleugel van de broederschool te
Bergen op Zoom. Twee bovenlokalen
zijn geheel uitgebrand en een lager ge
deelte van de school, alsmede de ge
hele schoolinventaris. gingen eveneens
verloren. Er was verder bijzonder veel
waterschade. Vermoedelijke oorzaak
van de brand is kortsluiting.
De Alkmaarse politie stelt een diep
gaand onderzoek in naar aanleiding
van drie nieuwe gevallen van brand
stichting, die in schuurtjes aan ver
schillende straten plaatshadden. Tij
dens het afgelopen weekeinde was een
pyromaan al in de kelder van een flat
gebouw bezig geweest: toen werd ook
driemaal brand gesticht.
0 De Amsterdamse politie doet alles
wat in haar vermogen ligt om de
pyromaan, die de afgelopen week op
diverse plaatsen in de stad brandje»
heeft gesticht, in zijn kraag te grijpen.
Sinds dit weekeinde patrouilleren des
nachts tien rechercheurs in auto's door
de binnenstad om onmiddellijk te kun
nen ingrijpen als zij iets verdacht*
zien.
De Landelijke Huisartsen Vereni
ging heeft de aangesloten huisart
sen verzocht te noteren hoeveel zieken
fondspatiënten er worden behandeld en
dat verder administratief vast te leg
gen. Volgens L.H.V.-praeses dokter J.
F. A. van Rijn, is het uitsluitend be
doeld als een voorzorgsmaatregel, om
bij eventuele moeilijkheden over goede
gegevens te kunnen beschikken.
9 Terwijl overal elders in Nederland
een verontrustende stijging van het
werkloosheidscijfer wordt geconsta
teerd, blijft de situatie op de arbeids
markt in Zeeland vrij gunstig, volgen*
het districtsbureau voor de arbeids
voorziening in de provincie Zeeland.
0 Het gemeentebestuur van Tilburg i*
voornemens het curatorium van de
Katholieke Hogeschool te Tilburg het
beeld „Monument voor de Amazones"
van de Italiaanse beeldhouwer Mario
Negri aan te bieden, ter plaatsing in
een der gazons rondom de hogeschool.
0 Dinsdag heeft vrijwel de complete
Tweede-Kamerfractie van de A.R.-
partij onder leiding van de heer B.
Roolvink. een bezoek gebracht aan Phi
lips te Eindhoven.
A De minister van Onderwijs en We
tenschappen, prof. mr. I. A. Diepen
horst, heeft dinsdagmorgen in Jutphaas
het tweede laboratorium geopend van
het Instituut voor Plasmafysica van de
Stichting Fundamenteel Onderzoek der
Materie.
0 De Prins der Nederlanden heeft het
beschermheerschap aanvaard van
het derde internationale congres voor
logica, methodologie en filosofie der we
tenschappen, dat van 25 augustus tot
2 september in Krasnapolsky te Am
sterdam wordt gehouden
(Van een onzer verslaggevers).
SCHIPHOL „Wij hadden vieren
twintig olietanks aan boord, maar zij
waren leeg. Het kan bijna niet, dat er
gas in die ketels is achtergebleven en
dat dat gas de explosie veroorzaakt zou
hebben. Wij hebben een iegen gastester
aan boord en die had geconstateerd,
dat er in de ketels geen gas meer
zat. Trouwens, de meter moet dat ook
uitwijzen."
Dit waren de woorden van de 50-jari-
ge gezagvoerder van de ertstanker „Ja
cob Verolme", kapitein W. D. Kruyer
uit Voorschoten, gisteravond om
streeks zes uur op Schiphol. Dodelijk
vermoeid, gekleed in de schaarse res
tanten van wat hij nog van zijn gekap
seisde schip had kunnen meenemen,
stond hij een menigte persvertegen
woordigers te woord. Omstreeks tien
voor half zes landde hij met de 39 van
de 41 andere bemanningsleden van de
verongelukte „Jacob Verolme", aan
boord van een Martin Air DC7 C, op de
Amsterdamse luchthaven.
Een trieste groep schamel geklede,
zwijgzame mannen, knipperend tegen
het felle blitzlicht van de talloze foto
grafen, daalde de trap af, nadat eerst
vertegenwoordigers van de Nederland
se Ertstankermaatschappij het toestel
waren binnengegaan om een kort
woordje met de mannen te wisselen.
In sobere bewoordingen vertelde kapi
tein Kruyer in de perskamer wat er
allemaal was gebeurd, nadat de explo
sie de bijna 19.000 metende tanker een
kolossale buiteling had laten maken in
een vrij ruwe zee.
ADVERTENTIE
D
„Ik bevond mij op het moment van
de explosie op een afstand van 180
meter, in een hut met dikke glazen
vensters. Ik voelde een schok en hoor
de ook wel een geluid. Daarna zag ik
een geweldige steekvlam en rook. Het
gebeurde zondagmorgen om twintig mi
nuten over negen, lokale tijd. Vooraan,
aan bakboordzijde, was een enorm gat
geslagen. Het water golfde naar binnen.
Daardoor helde het schip ook naar de
linkerkant over. Later, toen wij al in
de reddingsboten zaten, kwam het schip
ondersteboven te liggen. Of de ertsla
ding nog gered kan worden weet ik niet.
Die luiken zijn natuurlijk niet op zo'n
gewicht berekend."
GASSEN
Kapitein Kruyer zei absoluut niets te
weten omtrent de oorzaak van de ex
plosie. „Echt, ik weet het niet. Het zijn
allemaal maar gissingen. De enige, die
er misschien iets van af kan weten, is
de bankwerker Molleman. Wij konden
hem alleen niet verhoren, want hij had
een zware shock opgelopen, derdegraad»
verbrandingen en ernstige verwondin
gen aan zijn oog. Hij moet daar in de
buurt aan het werk zijn geweest."
Bankwerker J. Molleman (27) uit
Amsterdam, die nog in het ziekenhui»
in Las Palmas verblijft, verrichtte
volgens bemanningsleden werkzaamhe
den bij de ketel, waar de explosie ken
nelijk ontstaan is. Zonder hulp van an
deren, vluchtte hij met ernstige brand
wonden naar het achterschip. Of hij be
zig was geweest met lassen wilde nie
mand bevestigen of ontkennen. De al
gemene indruk tijdens de persconferen
tie was, dat de kapitein de aanzegging
gekregen had over de oorzaak van de
explosie te zwijgen.
Tevergeefs heeft de bemanning ge
zocht naar de vierde machinist A. M.
J. Sengers (24) uit Mierlo, die als ver
mist is opgegeven. Aan boord van het
schip heeft men niets van hem terugge
vonden. Mogelijk is hij door de kracht
van de luchtdruk overboord geslagen en
verdronken.
Onmiddellijk na de ramp werd een
S.O.S.-bericht uitgezonden. Kapitein
Kruyer vertelde, dat er onder de be
manning geen paniek was uitgebroken.
Om precies twintig over tien waren de
vier reddingsboten met de bemannings
leden neergelaten.
0 De Nederlandse elektriciteitsmaat
schappijen bereiden de bouw van
een tweede atoomcentrale voor. De be
doeling is, dat deze elektriciteitsfabriek
in de jaren 70 in produktie komt. Over
de vestigingsplaats is nog geen beslis
sing genomen, maar diverse mogelijk
heden buiten de Randstad Holland
worden ernstig afgewogen. Deze twee
de kerncentrale wordt een volwaardige
elektriciteitscentrale.
I