Rotterdam vecht voor zijn vaargeul Mevr. an Someren spande geding aan tegen leider Boerenpartij Wie een AMRO-Spaarbrief (serie 1967) koopt, spaart tegen een aantrekkelijke rente. AMRO BANK Bronchi letten Frankrijk ziet kans voor eigen havens Begroting van Financiën door Senaat aanvaard Weet gewonde bankwerker oorzaak van explosie? Na aantijgingen over oorlogsverleden Liever zilver dan nikkel GEKORTWIEKT VvvjcimoUMV» ZÓ JANUARI 1967 Zeg het met bloemen Spoedig verlichting van invoerverbod van Ned. vlees? Frans „pluimvee" vraagt lening Havendirecteur ziet Europoort boot missen Goudmijn het JaatatA wocrcT Dom Havenschap Kwam straaljager te dicht bij verkeersvl iegtuig? Kapitein Jacob Verolme deed verslag De AMRO-Spaarbrief (serie 1967) heeft een waarde van 100.- en loopt vanaf 4 januari 1967. Wanneer de Spaarbrief op 22 juli 1971 wordt afgelost, ontvangt u voor die 100 gulden 135.- terug. Dat betekent - op basis van rente op rente - een rendement van 6,8%. Bij aankoop van een AMRO-Spaarbrief 1967 dient natuur lijk de vanaf 4 januari 1967 lopende rente te worden bijbetaald (per week 13 cent). De uitgifte van deze Spaarbrieven vindt plaats tot nader order. Inlichtingen - ook over eventuele fiscale voordelen - kunt u krijgen bij al onze kantoren. AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK Frappante illustrering van de enorme afmetingen van een mammoettanker: zó groot dat het Koninklijk Paleis te Amsterdam er wel vijf keer in past! ADVERTENTIE O O Er nu een v/eelde aan tulpen en narcissen Bij E.E.G.-parfners BRUSSEL. Minister Biesheuvel heeft dinsdag in de E.E.G.-ministerraad in Brussel van zyn Duitse collega Höcherl toezegging gekregen, dat deze vandaag direct by terugkeer in Bonn zou laten nagaan of op korte termyn verlichting kan worden gebracht in het invoerverbod voor Nederlands vlees. De Franse minister Faure heeft toe gezegd, dat hy zyn veeartsenykundige diensten meteen contact zal laten op nemen met de Nederlandse dienst over de garanties, die Nederland biedt om te voorkomen, dat besmet vlees in de handel wordt gebracht. Minister Biesheuvel verkreeg deze toezeggingen, nadat hij zyn collega's de verzekering had gegeven, dat de Neder landse maatregelen ter bestrijding van het mond- en klauwzeer (voornamelijk in de provincie Overyssel) voldoende ga ranties bieden. BRUSSEL Frankrijk is voornemens de E.E.G.-commissie om toestemming to vragen voor het verschaffen van een lening aan de Franse pluimveesector, opdat die overschotten aan pluimvee in de diepvries kan opslaan. Volgens een voorziening van het ver drag van Rome, mag een land een der- delijke speciale maatregel nemen, als de economische toestand in een bepaalde sector zorgwekkend is. In december demonstreerden 4.000 verontwaardigde pluimveefokkers in Morlaix tegen de lage prijzen. Minister Faure hoopt dergelijke complicaties met het oog op de komende verkiezingen nu te vermyden. Faure heeft de vijf E.E.G.-partners al verzocht, een tijdeiyke lening te mogen verstrekken. ,maar Nederland en West- Duitsland, eveneens geplaagd door een pluimvee-overschot, staken hier een stokje voor. Een beroep op de commis sie was de enige mogelijkheid die Frank rijk overbleef. ADVERTENTIE do»stdrank In tobl«»vorm.9ëd (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM Als de twaalf kilometer lange vaargeul, het verlengstuk van de Nieuwe Waterweg, in de 20 meter (on)diepe Noordzee er niet bliksem snel komt, mist Rotterdam en mét 's werelds grootste havenstad geheel Ne derland de boot. Die boot is de mammoettanker, de ruim 200.000-tonner, waarvan er tussen de 80 en 100 in bestelling zijn en die in 19701971 de we reldzeeën zullen bevaren. „Er is geen regering ter wereld die zo weinig voor z'n havens doet als de Ne derlandse. Maar hoe dan ook, die geul m o e t er komen, anders vloeit de olie stroom Nederland voorbij. En dat zou een ramp voor onze nationale economie betekenen. Den Haag moet dat tenslotte eindelijk ééns gebrijpen", zegt een felle ir. Frans Posthuma, directeur van het Rotterdamse havenbedrijf. Betekent een ramp voor Nederland gouden tijden voor Frankrijk Le Havre kan omstreeks 1 januari 1968 al 200.000- etonners ontvangen. Duinkerken over weegt de havenfaciliteiten uit te brei den. Marseille, dat grootse havenplan nen op stapel heeft staan, is hard op weg een „Europoort van het zuiden" te worden. Cherbourg zou zelfs geschikt worden gemaakt om 500.000-tonners te ontvangen, reuzen die door hun diep gang wellicht niet eens de Noordzee zul len kunnen bevaren. „In diverse Franse havens wordt overwogen de havengel den te verlagen. De Franse regering weet dat olie goud betekent en komt dan ook met het presenteerblaadje aan dragen. De havens kunnen van hun re gering vrijwel alles gedaan krijgen", zegt ir. Posthuma. Er klinkt iets door in zijn stem: „Waarom wij niet?". Het gelonk van de Fransen naar de tanker van het bijna-heden, de meer dan 200.000-tonner en het getreuzel van onze regering hebben de werkgelegen heid in ons land al ongunstig beïnvloed, meent hij. De grote oliemaatschappijen wachten met de realisering van hun uit breidingsplannen tot de beslissing om de vaargeul in zee te graven, is geval len. Het gaat om een gezamenlijke ca paciteitsuitbreiding van ongeveer twin tig miljoen ton olie. Intussen hebben de oliemaatschappijen hun oor welwillend te luisteren gelegd in het land van De Gaulle. Realisering van die uitbreidin gen in ons land zou een dringend ge wenste injectie hebben betekend voor tonners ontvangen. Duinkerken over- uit, omdat de beslissing over de geul uitblijft. De tegenwoordig zo veel besproken geul is nodig om de mammoettankers veilig naar de nieuwe monding voor de Maasvlakte te kunnen loodsen, het uit zee gewonnen gebied, dat het sluitstuk wordt van Botlek en Europoort. De kos ten van de geul, die bij de ongunstigste laagwaterstand toch altijd nog een diep gang van twintig tot drieëntwintig meter zal moeten toestaan en die in de breed te zal moeten variëren van 300 tot 1000 meter, zullen 70 miljoen gulden bedra gen. „Het rijk mag nooit zeggen: 70 miljoen is veel geld en wat zien we er voor terug? Want die geul betekent een goudmijn. Ik verwacht dat wanneer die geul er tijdig komt, Rotterdam door zijn gunstige ligging het merendeel van de mammoets naar zich toe zal trekken. Over vijf tot zeven jaar zal het olie transport via Europoort 100 tot 120 mil joen ton per jaar bedragen, wat veel meer dan een verdubbeling is ten op zichte van thans. Wat levert dit het rijk niet op aan invoerrechten en omzetbe lasting!" Komt die geul er echter niet dan be tekent dit onverbiddelijk een klap voor onze zo belangrijke petrochemische in dustrie, meent ir. Posthuma. „En dan bedoel ik óók een klap voor dat klei ne fabriekje ergens in Drente dat plas tic poppetjes fabriceert". De Rotterdamse gemeenteraad heeft voor vier miljoen een proefvlak laten graven, zo'n negen kilometer uit de kust. Tankers van 225.000 ton, die ne gentien meter diep steken (eventuele „half miljoen-tonners" zullen 24 meter diep steken) kunnen daar (nog) niet ko men. Ze moeten twaalf kilometer uit de kust blijven, waar ze dan nog zo'n vijf meter water onder de kiel hebben. De lengte en de breedte van de tankers levert Rotterdam geen problemen op. Maar niet alles kan uit de lengte en de breedte komenMet de „Niso", met ARNHEM Dinsdag heeft voor de president van de rechtbank te Arnhem, mr. J. H. C. Slotemaker, gediend het kort geding, aangespannen door mevrouw Van Someren-Downer, Kamerlid voor de V.V.D., tegen de heer Koekoek, voorzitter van de Boerenparty. Uitlatingen, die de laatste zou hebben gebezigd tijdens openbare vergaderingen door het hele land, daarby zinspelend op een besmet oorlogsverle den van mevrouw Van Someren, hebben haar aanleiding gegeven dit geding aan te spannen. Na beide partyen te hebben gehoord, bepaalde de president de uit spraak op 2 februari. Mr. Pels Rijcken. raadsman van de eiseres, begon zijn pleidooi met de na druk te leggen op het menselijk aspect. ..Hier is een vrouw in eer en goede naam, meer dan eens, in een openbare vergadering aangetast. Laster heeft vleugels en als het gaat om iemand, die een openbare functie heeft, zijn die vleugels bijzonder snel en dan vindt de laster geloof, zelfs al komen de aantij gingen uit troebele bron". De raadsman zei in de dagvaarding twee uitlatingen van de heer Koekoek tijdens openbare vergaderingen te heb ben aangehaald, als voorbeelden uit een zeer lange reeks. Ze zijn vele malen herhaald. Ten eerste de uitlating op 16 maart 1966 te Ouddorp op Goeree, waar, vol gens mr. Pels Rijcken, de heer Koe koek heeft gezegd, blijkens een verslag in „Eilanden Nieuws": „In de stap van mevrouw Van Someren klinkt de pas van de Hitlerjugend nog na". Laatst bevestigde een ingezetene van Ouddorp, dat Koekoek inderdaad deze woorden heeft gebezigd. Ten tweede een uitlating van Koekoek, die volgens een verslag in de Leeuwar der Courant moet hebben gezegd, op 'n openbare vergadering op 9 december j.l. te Sneek: „We weten, dat mevrouw Van Someren leidster van de Jeugd storm is geweest, al was dat dan in 1938". Pleiter kenschetste het eerste geval als een voorbeeld van een kwaadaardi ge insinuatie, zoals Koekoek die later in verschillende vormen heeft herhaald. Volgens deze insinuatie, zou moeten blijken, dat mevrouw Van Someren niet alleen in de oorlog fout was, maar sinds dien fout is gebleven. In Sneek noemde hij een tijdstip. Aan deze uitlating is een plaats gegeven in de dagvaarding, omdat nu het onware van Koekoeks beweringen aan de kaak kan worden gesteld- Mevrouw Van So meren is namelijk in 1926 geboren; in 1938 was zij dus pas 12 jaar. Zelfs Koe koek zou niet durven volhouden, dat de Jeugdstorm voor het leiderschap een beroep deed op elf- a twaalfjarigen. Als Koekoek verder de moeite had willen nemen de biografie van mevrouw Van Someren te raadplegen, zou hij kunnen weten, dat zij wel verschillende functies heeft bekleed bij de Nederland se padvinders. Verder zei de raadsman een aantal verklaringen te kunnen over leggen van personen (enkelen van Jood- sen bloede), die haar hebben gekend, toen zij in Amsterdam het gymnasium bezocht. Het toppunt van wat in Nederland kan gebeuren, noemde mr. Pels Rijcken „De Vrye Tribune", een blad dat met een oplaag van 400.000 exemplaren gratis huis-aan-huis in het noorden van ons land staat te verschynen. Volgens een prospectus, stelt dit blad zich ten doel van de laster een bedrijf te maken. De inhoud bestaat uitsluitend uit ingezonden stukken tegen personen. Iedereen kan een stuk insturen, mits hij f 0,75 per woord wil betalen. De aangevallen personen worden dan uitgenodigd zich te verdedigen, ook tegen een tarief van f 0,75 per woord. Er ligt een ingezonden stuk klaar, ge titeld „Was mevrouw Van Someren wel ADVERTENTIE of niet leidster van de Jeugdstorm?". Koekoek is hier mede voor verantwoor delijk, want hij knoopt aan bij wat hij op allerlei plaatsen zegt. „Tot zulke ex cessen komt het in ons goede vader land, als men straffeloos laster kan verspreiden", aldus pleiter. OCH WAT De heer Koekoek ontkende hetgeen hem in de mond wordt gelegd te Oud dorp. „Och, wat is een kranteverslag... In Ede is mij Iets gevraagd over me vrouw Van Someren, of die bij de Jeugdstorm is geweest. Ik heb gezegd, dat ik dat niet weet en dat ik mijn tijd beter kan besteden dan dat alles na te gaan". Toen de heer Koekoek zei, dat zijn naam niet op de lijst van de NSB voor kwam, maar dat men daarop toch wel eens moest zoeken naar de naam Van Someren, riep de president hem tot de orde. Koekoek: „In Sneek heb ik mensen, die erom vroegen, uitgelegd, dat vol gens de liberale senator Baas mevrouw Van Someren bij de Jeugdstorm was ge weest". De president: „Dit wordt ontkend, maar heeft u geen onderzoek inge steld?". Koekoek: „Geen interesse. Het is niet mijn bedoeling te wroeten in dat oude soort gedoe, maar wy zyn erin gehaald. Nooit heb ik iemand beledigd of vals beschuldigd. Aan deze vrouw zal ik nooit excuses aanbieden. Zij is zelf een groot beledigster". President: „Waarom zegt u niet ge woon: „Ik weet het niet" en waarom haalt u Baas erbij?" Koekoek: „Dat was nodig om duide lijk te maken, dat de mensen naar Baas konden gaan. Of een meisje van twaalf jaar geen leidster bij de Jeugdstorm kan worden, weet ik niet". Toen het verslag in de „Leeuwarder Courant" ter sprake kwam, over de ver gadering in Sneek, sprak de heer Koe koek over „kranteknipsels". Laat ze maar met ander bewijsmateriaal ko men!". De verslaggever, de heer W. H. Ste- genga uit Drachten, bevestigde, dat de heer Koekoek gezegd heeft: „Ze is in 1938 leidster geweest van de Jeugd storm". De heer Stegenga zei er echter uitdrukkelijk bij, dat de naam Baas niet was genoemd. z'n 120.000 ton de trots van de Shell en het grootste schip dat ooit de Rotter damse haven heeft aangedaan, is zeer onlangs heen en weer gevaren op het proefvlak. Het ging allemaal uitstekend. Men heeft, zelfs bij de minst gunstige weersomstandigheden niets gemerkt van dichtslibben, hetgeen, gezien het feit dat de proefgeul een eind in zee ligt, niet zo verwonderlijk is. Een vaargeul in zee kèn derhalve. Rotterdam ligt de havendirecteur vóór in het hoofd en vóór in de mond. De Zeehavennota van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wuift hij niet weg. Maar in het voetspoor van burgemeester Thomassen die heeft ge- zegt „dat in plaats van met gerecht vaardigde voldoening te wijzen op wat hier is tot stand gebracht, de Rotter damse haven zo goed als niet wordt ge noemd", verklaart ir. Posthuma: „Rot terdam is altijd bij de tijd geweest, heeft er altijd rekening mee gehouden de havens en toegangswegen uit te die pen; het graven van de geul moet daar een logisch gevolg op zijn. Maar een jaar nadat er in de Botlek een walstei- ger was gebouwd voor het lossen van 200.000-tons tankers meldde de Zeeha vennota dat 150.000-tonners als maxi male mogelijkheid zou moeten worden beschouwd. Het is dom om je een stuk als de Zeehavennota vast te leggen op een tonnage; dat getuigt niet van in zicht". Heeft Verkeer en Waterstaat in dit opzicht zijn medevoelen niet, meer waardering heeft hij voor het Rijks loodswezen, waarvan hij weet dat er overwogen wordt straks loodsen per he likopter af te zetten op mammoettan kers twaalf kilometer buitengaats. Dat vindt hij vooruitzien. Hij ziet verder vooruit: er zullen voor de mammoets ook nog speciale sleepboten moeten ko men. En het Decca Hi Fix-systeem moet ervoor zorgen dat de tankers in het midden van de (nog begeerde) geul blijven. Hij onderschrijft geestdriftig wat de „Handels- en Transport Geur/int" heeft gezegd over de Rotterdamse wensen: dat Rotterdam, wanneer het geld vraagt, dit niet doet ter meerdere eigen glorie, maar in het belang van de hele nationale economie. Men voelt zich in ons land niet rechtstreeks betrokken bij hetgeen zich hier afspeelt. Er zou al veel gewonnen zijn als men, door een grotere groep van ons volk rechtstreeks bij de activiteiten te betrekken, metter daad zou kunnen aantonen dat het niet om de Rotterdamse maar om nationale belangen gaat". In het artikel wordt dan ook gepleit voor een Delta-havenschap, een „schap" voor het gehele gebied tussen Nieuwe Waterweg en Zeeuws-Vlaanderen met inbegrip van het aangrenzende deel van Noord-Brabant. Het zou een zelfstandig, a-politiek, economisch-technisch li chaam moeten zijn dat onder leiding van vakmensen havens, wegens, tun nels, bruggen en eventueel ook vliegvel den beheert, met eigen budgettaire be voegdheden. Een dergelijk havenschap zou moeten werken in overleg met Ant werpen, gebruik makend van de geogra fisch gunstige ligging van de Belgisch- Nederlandse haven-agglomeratie ten op zichte van het industriële achterland. „Waarom zou, als de enorme tank schepen die straks in de vaart komen, Antwerpen niet kunnen bereiken, een raffinaderij aldaar niet, evenals Mobil Oil aan het Noordzeekanaal en Hoechst in Sluiskil, door een leiding met Euro poort kunnen worden verbonden?" Ir. Posthuma zit niet hoofdschuddend tegen een dergelijke gedachte aan te kijken, want hij tracht van dag tot dag méér vooruit te denken; zo acht hij een pijplijn voor ruwe olie naar Terneuzen wel heel denkbaar. Hij zou echter al blij zijn als „Den Haag" evenveel be grip voor Rotterdam zou opbrengen als „Brussel" voor Antwerpen. „De komst van de mammoettankers is voor ons land belangrijker dan de gasbel in Slochteren", zegt hij. Hij meent het. ADVERTENTIE feest IS PaS een feest. als er bloemen in huis zijn SCHIPHOL. De gezagvoerder van een BAC-111 verkeersvliegtuig van British United Airways, registratie GA- SJI, heeft gistermiddag over zyn radio installatie aan de verkeerstoren op Schiphol gemeld, dat hij, hoog boven ons land vliegend, plotseling een militair straalvliegtuig zyn haan zag kruisen en wei op een afstand, die hy tussen de 100 en 200 meter schatte. De BAC-111 was op weg van Hann over naar Manchester en vloog boven de onder controle van radio en radar staande luchtweg, namelijk op 26.000 voet (de luchtwegen reiken tot 20.000 voet). Het incident geschiedde 10 mijl ten zuidoosten van het radiobaken Spy- kerboor in Noord-Holland, d.w.z. ergens boven het gebied tussen Amsterdam en Monnikendam. Boven de luchtwegen vliegend, be hoeven militaire en verkeersvliegtuigen zich niet bij de verkeerstoren te mel den; ze mogen het echter wel. Het mili taire toestel heeft dat in dit geval niet gedaan. Volgens een eerste onderzoek, moet het een buitenlandse machine zijn geweest, aangezien de Nederlandse luchtmacht op het bewuste tydstip (kwart over één) geen straaltoestel in de buurt had. (vervolg van pagina 1) De honderd miljoen gulden, die de regering ter beschikking heeft gesteld ter bestrijding van de werkloosheid in het noorden en zuiden, kwamen gisteren in de Eerste Kamer ook ter sprake. Op een vraag van drs. A. R. Vermeer (PvdA), antwoordde de minister-president, dat dit bedrag van 100 miljoen voor de totale overheidshuishouding additioneel is. Jhr. De Geer maakte zich bezorgd over de gemeenten buiten deze gebieden. Hij vreesde, dat deze gemeenten met hun finan ciering in de knel zouden komen. De minister-president wees erop, dat de andere gemeenten thans beter gelden op de kapitaalmarkt kunnen opnemen dan vorig jaar. Drs. Vermeer wees nog op een ander aspect. De gemeenten, die kunnen pro fiteren van de f 100 miljoen, zullen mogelijk met de gewone dienst van hun begroting in moeilykheden komen. De socialistische senator pleitte ervoor, dat een begrotingstekort van deze gemeen ten, waar de werkloosheid 5 procent groot is. door Ged. Staten zal worden aanvaard. De minister-president erkende, dat hier een probleem ligt, dat de volle aandacht van de regering heeft. Intus sen wilde prof. Zijlstra nog eens na drukkelijk onderstrepen, dat die f 100 miljoen gaan naar de gemeenten, die met werkloosheid kampen. De hoofdmoot van de besprekingen in de Senaat vormde de harmonisatie van de omzetbelasting in de E.E.G. De meeste senatoren spraken zich uit voor aanvaarding van het stelsel, dat geba seerd is op belasting van toegevoegde waarden. Voor 31 januari van dit jaar moet de minister van Financiën een besluit nemen. De bezwaren van de Kamer waren ge richt op de tweede richtlijn van de E.E.G.-commissie, die bepalingen in houdt over tarieven en vrijstellingen. De Kamer wenste, dat de vrijheid voor het bepalen van de hoogte van de ta rieven en van de vrijstellingen zolang mogelijk gehandhaafd blijft. Mr. J. de Wilde (V.V.D.) was van mening, dat het veel juister zou zijn als de harmonisatie van alle belastingen zou worden bezien en niet een enkele belasting. De minister-president ant woordde, dat de harmonisatie uiteraard zo snel mogelijk ook andere belastingen zal moeten omvatten. Uitstel van de harmonisatie van de omzetbelasting, zoals door drs. Ver meer (P-v.d-A.) was bepleit, achtte de minister-president niet mogelijk. Hij herhaalde hetgeen hij al in de Tweede Kamer had gezegd, namelijk, dat door aanvaarding van het systeem de kosten van levensonderhoud met 21£ procent zullen stijgen. De begroting van Financiën, alsmede die van het Staatsmuntbedrijf, werden door de Kamer zonder hoofdelijke stem ming aanvaard. Ook ging de Kamer zonder discussie akkoord met het wets ontwerp tot overbrenging in beheer en onderhoud bij de gemeente Deventer van een gedeelte van weg nr. 37 van het Rijkswegenplan 1958 (Deventer-Zwolle). 9 In opdracht van de Rijksgebouwen dienst, zal binnenkort in Utrecht worden begonnen met de bouw van een nieuw rijks- en gemeen tearchief. Het gebouwencomplex komt op de hoek van de Alexander Numan- kade en de Gerard Hengeveldstraat. Het zal bestaan uit een administratie gebouw voor in hoofdzaak gemeen schappelijk gebruik, benevens voor elk van de archieven een apart depotge bouw. 0 Ruim de helft van het winkelperso neel wenst de ruimere tijd tenge volge van de vijfdaagse werkweek di rect gekoppeld te zien aan de zondag. Acht en een half procent geeft daarbij de voorkeur aan een vrije zaterdag, 22 procent wenst een vrije zaterdagmid dag en een vrije maandagmorgen en 22 procent is voorstander van een vrije maandag, zo is bij een enquête geble ken. TUfinister-president Zijlstra voelt niet veel voor het denkbeeld van zijn ambtsvoorganger van Financiën, dr. Vondeling, om voor de aanmaak van guldens en rijksdaalders over te gaan op nikkel. In de Eerste Kamer verklaarde hij dinsdag, dat het gebruik van nikkel inderdaad een besparing oplevert, maar het uiterlijk van een zilveren gulden is ook wat waard, meende de bewindsman. Bij het geld spelen ook psychologische factoren een rol. Zil veren munten geven meer vertrou wen. Het wetsontwerp van zyn ambtsvoorganger zou hij, zoals het er ligt, niet uitvoeren. Papieren guldens zijn praktisch uit de circulatie. De bankbiljetten van vijf gulden hebben een blijvende functie in het betalingsverkeer ge kregen. Er zyn vier miljoen van deze bankbiljetten in omloop. Minister De Quay van Verkeer en Waterstaat bevestigt in zijn ant woord op schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid Walburg (A.R.P.), dat door de ophoging van de zeedijk tussen Harlingen en Zwarte Haan wo ningen moeten worden ontruimd. Het is evenwel niet zo, dat huizen voor af braak gespaard zouden kunnen blijven, doch daarbij geïsoleerd raken. Q Voor twee ton schade is dinsdag morgen veroorzaakt bij een brand in een vleugel van de broederschool te Bergen op Zoom. Twee bovenlokalen zijn geheel uitgebrand en een lager ge deelte van de school, alsmede de ge hele schoolinventaris. gingen eveneens verloren. Er was verder bijzonder veel waterschade. Vermoedelijke oorzaak van de brand is kortsluiting. De Alkmaarse politie stelt een diep gaand onderzoek in naar aanleiding van drie nieuwe gevallen van brand stichting, die in schuurtjes aan ver schillende straten plaatshadden. Tij dens het afgelopen weekeinde was een pyromaan al in de kelder van een flat gebouw bezig geweest: toen werd ook driemaal brand gesticht. 0 De Amsterdamse politie doet alles wat in haar vermogen ligt om de pyromaan, die de afgelopen week op diverse plaatsen in de stad brandje» heeft gesticht, in zijn kraag te grijpen. Sinds dit weekeinde patrouilleren des nachts tien rechercheurs in auto's door de binnenstad om onmiddellijk te kun nen ingrijpen als zij iets verdacht* zien. De Landelijke Huisartsen Vereni ging heeft de aangesloten huisart sen verzocht te noteren hoeveel zieken fondspatiënten er worden behandeld en dat verder administratief vast te leg gen. Volgens L.H.V.-praeses dokter J. F. A. van Rijn, is het uitsluitend be doeld als een voorzorgsmaatregel, om bij eventuele moeilijkheden over goede gegevens te kunnen beschikken. 9 Terwijl overal elders in Nederland een verontrustende stijging van het werkloosheidscijfer wordt geconsta teerd, blijft de situatie op de arbeids markt in Zeeland vrij gunstig, volgen* het districtsbureau voor de arbeids voorziening in de provincie Zeeland. 0 Het gemeentebestuur van Tilburg i* voornemens het curatorium van de Katholieke Hogeschool te Tilburg het beeld „Monument voor de Amazones" van de Italiaanse beeldhouwer Mario Negri aan te bieden, ter plaatsing in een der gazons rondom de hogeschool. 0 Dinsdag heeft vrijwel de complete Tweede-Kamerfractie van de A.R.- partij onder leiding van de heer B. Roolvink. een bezoek gebracht aan Phi lips te Eindhoven. A De minister van Onderwijs en We tenschappen, prof. mr. I. A. Diepen horst, heeft dinsdagmorgen in Jutphaas het tweede laboratorium geopend van het Instituut voor Plasmafysica van de Stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie. 0 De Prins der Nederlanden heeft het beschermheerschap aanvaard van het derde internationale congres voor logica, methodologie en filosofie der we tenschappen, dat van 25 augustus tot 2 september in Krasnapolsky te Am sterdam wordt gehouden (Van een onzer verslaggevers). SCHIPHOL „Wij hadden vieren twintig olietanks aan boord, maar zij waren leeg. Het kan bijna niet, dat er gas in die ketels is achtergebleven en dat dat gas de explosie veroorzaakt zou hebben. Wij hebben een iegen gastester aan boord en die had geconstateerd, dat er in de ketels geen gas meer zat. Trouwens, de meter moet dat ook uitwijzen." Dit waren de woorden van de 50-jari- ge gezagvoerder van de ertstanker „Ja cob Verolme", kapitein W. D. Kruyer uit Voorschoten, gisteravond om streeks zes uur op Schiphol. Dodelijk vermoeid, gekleed in de schaarse res tanten van wat hij nog van zijn gekap seisde schip had kunnen meenemen, stond hij een menigte persvertegen woordigers te woord. Omstreeks tien voor half zes landde hij met de 39 van de 41 andere bemanningsleden van de verongelukte „Jacob Verolme", aan boord van een Martin Air DC7 C, op de Amsterdamse luchthaven. Een trieste groep schamel geklede, zwijgzame mannen, knipperend tegen het felle blitzlicht van de talloze foto grafen, daalde de trap af, nadat eerst vertegenwoordigers van de Nederland se Ertstankermaatschappij het toestel waren binnengegaan om een kort woordje met de mannen te wisselen. In sobere bewoordingen vertelde kapi tein Kruyer in de perskamer wat er allemaal was gebeurd, nadat de explo sie de bijna 19.000 metende tanker een kolossale buiteling had laten maken in een vrij ruwe zee. ADVERTENTIE D „Ik bevond mij op het moment van de explosie op een afstand van 180 meter, in een hut met dikke glazen vensters. Ik voelde een schok en hoor de ook wel een geluid. Daarna zag ik een geweldige steekvlam en rook. Het gebeurde zondagmorgen om twintig mi nuten over negen, lokale tijd. Vooraan, aan bakboordzijde, was een enorm gat geslagen. Het water golfde naar binnen. Daardoor helde het schip ook naar de linkerkant over. Later, toen wij al in de reddingsboten zaten, kwam het schip ondersteboven te liggen. Of de ertsla ding nog gered kan worden weet ik niet. Die luiken zijn natuurlijk niet op zo'n gewicht berekend." GASSEN Kapitein Kruyer zei absoluut niets te weten omtrent de oorzaak van de ex plosie. „Echt, ik weet het niet. Het zijn allemaal maar gissingen. De enige, die er misschien iets van af kan weten, is de bankwerker Molleman. Wij konden hem alleen niet verhoren, want hij had een zware shock opgelopen, derdegraad» verbrandingen en ernstige verwondin gen aan zijn oog. Hij moet daar in de buurt aan het werk zijn geweest." Bankwerker J. Molleman (27) uit Amsterdam, die nog in het ziekenhui» in Las Palmas verblijft, verrichtte volgens bemanningsleden werkzaamhe den bij de ketel, waar de explosie ken nelijk ontstaan is. Zonder hulp van an deren, vluchtte hij met ernstige brand wonden naar het achterschip. Of hij be zig was geweest met lassen wilde nie mand bevestigen of ontkennen. De al gemene indruk tijdens de persconferen tie was, dat de kapitein de aanzegging gekregen had over de oorzaak van de explosie te zwijgen. Tevergeefs heeft de bemanning ge zocht naar de vierde machinist A. M. J. Sengers (24) uit Mierlo, die als ver mist is opgegeven. Aan boord van het schip heeft men niets van hem terugge vonden. Mogelijk is hij door de kracht van de luchtdruk overboord geslagen en verdronken. Onmiddellijk na de ramp werd een S.O.S.-bericht uitgezonden. Kapitein Kruyer vertelde, dat er onder de be manning geen paniek was uitgebroken. Om precies twintig over tien waren de vier reddingsboten met de bemannings leden neergelaten. 0 De Nederlandse elektriciteitsmaat schappijen bereiden de bouw van een tweede atoomcentrale voor. De be doeling is, dat deze elektriciteitsfabriek in de jaren 70 in produktie komt. Over de vestigingsplaats is nog geen beslis sing genomen, maar diverse mogelijk heden buiten de Randstad Holland worden ernstig afgewogen. Deze twee de kerncentrale wordt een volwaardige elektriciteitscentrale. I

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7