Palomares nog in de greep van de angst HOOFDSCHOTEL Leeuwenkuil voor Leeuwarden? Nederlander besteedt dagelijks 44 minuten aan zijn krant Radio-activiteit wordt voortdurend gemeten nog Nederlands 'hoofdkraan zo goed als klaar Eén man verantwoordelijk gesteld voor Rijn-ramp Brunssum heeft AFCENT liever niet dan wel Algemene Bank Nederland Een jaar na de El-bommen Meubel magazijn uitgebrand Bus na botsing in sloot „Meer concentratie nodig in dagbladwereld" GEKORTWIEKT Weggewerkt Nader order Grieven Afsluiting van Haringvliet Proces om de „Tina Scarlett D' Binnenkort „ruif' om Ouderijn - Spaarboekje - Spaarrekening 4/2% - Spaardeposito Drie maanden opzegging 5% - Spaardeposito Zes maanden opzegging 5A% - Spaardeposito Eén jaar opzegging 5%% - Spaardeposito Achttien maanden vast 6% - Spaardeposito Twee jaren vast Nadere bijzonderheden bij alle kantoren DONDERDAG 26 JANUARI 1967 (Van een „Sunday Times"-verslaggever) PALOMARES (Spanje) Twee witte kastjes houden als bijenkorven op hoge poten de wacht te midden van vele hectaren keurig geploegd akkerland. Het gezoem dat uit de kastjes naar buiten doordringt, is echter niet het ge zoem van een zwerm bijen. Het is afkomstig van de elektronische apparatuur, die is opgesteld om elk spoortje van radioactiviteit uit Spanjes „nucleaire" be graafplaats" te signaleren. Met mijn auto ben ik de heuvels in getrokken, op zoek naar deze be graafplaats ruim drie kilometer ten noorden van Palomares, aan de dorre zuidoostkust van Spanje. Ik bezocht deze plek ruim een jaar nadat een bommenwerper van het type B-52 van de Amerikaanse strategische luchtmacht hoog in de lucht in bot sing was gekomen met een straal vliegtuig dat het juist van brandstof wilde voorzien. Daarbij heeft de B-52 vier waterstofbommen zonder ontste kingsmiddelen rond het dorp laten vallen. Een van die bommen kwam intact op de grond terecht en werd dan ook spoedig geborgen. Een andere stortte in zee en kon pas na een speurtocht van tachtig dagen worden opgevist. Twee andere, die in de onmiddellijke nabijheid van het dorp vielen, braken bij de inslag uit elkaar, waarbij de kernlading, bestaande uit veredeld uranium en plutonium, over het land werd uitgestort. Op het eerste gezicht is er niet veel veranderd in Palomares sedert de Amerikanen in april vorig jaar hun schoonmaak- en bergingsactie, die 300 miljoen gulden heeft gekost, beëindigden. Ruim duizend ton be smette aarde werd, in vaten ver pakt, naar de Amerikaanse staat South Carolina verscheept om op het terrein van een fabriek van de commissie voor atoomenergie te worden begraven. Vijfduizend ton „enigszins" besmette aarde bleef evenwel te Palomares achter, door bulldozers bijna twee meter diep in de helling van een heuvel wegge werkt. Het land in de naaste omtrek wordt naar behoren geploegd, doch er groeit geen gewas en de enige geregelde be zoeker is Senor Francisco Moreno, een geleerde van de Junta Energia Nuclear, die eenmaal daags de regi streer apparatuur in de kastjes komt controleren. Uit een van die kasten steekt een toestel, dat een beetje aan een micro foon doet denken. Het is echter een werktuig, dat in staat is elk deeltje plutonium of uranium in de atmosfeer vast te houden. De verdachte deeltjes worden dan in de kast opgevangen door filters die vervolgens, verpakt in speciale cilinders, voor nadere analy se worden gestuurd naar het hoofd kwartier van de Spaanse Raad voor Kernenergie nabij Madrid. Geregeld worden rapporten met alle bijzonder heden naar de Verenigde Staten ge zonden. In de tweede kast op het ak kerland worden snelheid en richting van de wind geregistreerd. Die beide kastjes blijven daar tot nader order staan, evenals soortgelij ke installaties elders in de omgeving. Niemand te Madrid of in Amerika durft te zeggen, wanneer het onder zoek van de radioactiviteit te Palo mares kan worden beëindigd. Wél verzekeren de geleerden, dat de situ atie „geen gevaar" oplevert. Een functionaris van de Ameri kaanse ambassade te Madrid be vestigde, dat het onderzoek, inclu sief de incidentele medische con trole van de 1.200 dorpelingen, tot nader order zal worden voortgezet. De dorpsbewoners hebben evenwel te horen gekregen, dat dit wel eens 25.000 jaar zou kunnen duren. Pas dan zou het gevaar van radioacti viteit definitief tot het verleden be horen. Zulke verhalen hebben er uiteraard niet toe bijgedragen, de bezorgdheid bij de mensen weg te nemen. Nieuwe verontrusting is gewekt door de bouw, onder auspiciën van de JEN, van twee barakken in het dorp, een ervan een kliniek, opgetrokken uit groen geverfde gegolfde metalen pla ten. Prof. Otero Navascues, directeur van de JEN, heeft in dit verband te kennen gegeven, dat duizend dorpe lingen nu eenmaal het risico hebben gelopen op het moment van het onge luk aan radioactieve straling te zijn blootgesteld. Senor José Luis Alarcon, een 28-ja- rige zeeman, vertelde mij, dat min stens 35 gezinnen sindsdien uit het dorp zijn weggetrokken. „Met die waterstofbommen valt niet te spotten. Wij vinden het maar hoogst griezelig wat er in de komende jaren zou kun nen gebeuren. Mijn vader bijvoor beeld heeft een huidaandoening opge lopen, die volgens de dokters heel goed door straling kan zijn veroor zaakt," zei hij. Senor Antonio Saviote, een toma- tenteler op wiens land een van de bommen uit elkaar spatte, zei dat zijn vrouw „ziek van ellende" was geworden nadat zij het een en ander had opgevangen uit een gesprek tus sen twee geleerden, die allebei een masker hadden opgezet om zich te gen kerndeeltjes te beschermen. Hevig beklagen de mensen zich over de schadevergoeding. De Ameri kaanse autoriteiten beweren bij mon de van de functionarissen op het bu reau van de commissie voor schade- uitkering aan buitenlanders op de 16e Amerikaanse luchtmachtbasis nabij Madrid, dat er van een geschil geen sprake is. Zij stellen, dat van de 59 ingediende verzoeken er 45 zijn on derzocht en inmiddels uitbetaald, waarmee een bedrag van ruim 1,7 miljoen gulden gemoeid is geweest. Nog vijftien aanvragen, in totaal be trekking hebbend op een bedrag van ruim één miljoen, moeten nader wor den bekeken. Er zijn 107 aanvragen van de hand gewezen. Daarentegen stellen de dorpelin gen, dat zij nog 8,9 miljoen gulden moeten ontvangen. De mensen met wie ik een praatje maakte waren teleurgesteld of verontwaardigd over de schadevergoeding die zij hadden ontvangen of die was aan geboden. Maar het is moeilijk te zeggen in hoeverre hun claims door hebzucht zijn opgejaagd. Aan het hoofd van de boze mensen staat de hertogin van Medina Sidonia, bijgenaamd de „Rode Hertogin". Zij is inmiddels losgelaten uit de gevan genis van Almeria, een stad op 90 ki lometer van Palomares, doch zij zal waarschijnlijk terecht moeten staan wegens het verstoren van de openba re orde met een demonstratie die zij had georganiseerd. Zij vertelde mij: „Ik ben destijds gewoon uit nieuwsgierigheid naar Pa lomares gegaan. Toen ik hoorde hoe veel moeilijkheden de dorpelingen on dervonden bij de schadevergoeding van de Amerikaanse regering, be sloot ik alles te doen om te helpen." Die nieuwsgierigheid kan de hertogin nog duur te staan komen: drie maan den gevangenisstraf en een hoge boete. O De hertogin van Medina Sidonia hier vergezeld van haar advocaat José Luis Herranz, op weg naar 't gerechtsge bouw voor een verhoor. De hertogin wordt aangeklaagd wegens verstoring van de openbare orde na een mislukte poging een demonstratie op touw te zetten in het dorp Polomares. GRONINGEN Bij een felle brand is woensdagmiddag tussen twee en drie uur het pand van de N.V. Hoogenboe- zem. MeubeltoonzaWi in de Joseph Is- raëlstraat 13-13a te Groningen geheel uitgebrand. De Groninger brandweer gaf groot alarm en bestreed met tien stra len de hardnekkige vuurzee, die telkens weer oplaaide. Met de grootste moeite slaagde men er in de brand tot de toonzalen beperkt te houden. De naast- liggenda percelen wist men te behou den, al liep het pand no. 11 op de bo venverdieping brandschade op. Het vuur ontstond achterin de bene denverdieping in de meubeltoonzaal, door tot nu toe onbekende oorzaak. In de meubelopslag en de grote voorraden ma trassen breidde het vuur zich snel uit. In verband met de opruiming, was de toonzaal propvol meubilair. Hoog joegen de vlammen het dak uit en kolkten via de ramen de straat op. Zware rookwol ken dreven over dit gedeelte van de Groningse binnenstad. De brènd trok enorme publieke belangstelling. Het pand no. 15 is van de „Studen tenhuisvesting" en wordt door studenten bewoond. Op no. 11 wonen een paar be jaarde dames Biezen, een echtpaar met twee zoons en een pleegzoon, en een jong gezin met een twee weken oude baby. Allen ontvluchtten het huis en vonden onderdak bij overburen. Het schadebedrag is nog niet nauw keurig bekend, maar beloopt zeker tien duizenden guldens. De firma is tegen brandschade verzekerd. Q Het Christelijk Nationaal Vakver bond heeft woensdagmiddag, tij dens een drukbezochte receptie in Es planade te Utrecht, afscheid genomen van zijn ex-voorzitter en secretaris, de heer C. J. van Mastrigt, die wethou der van Financiën te Zeist is geworden. 0 De burgemeester van Steenwijk, de heer A. G. A. Dingemans-Wierts, heeft in verband met de positie van het noorden en met name van Noord- West-Overijssel aangedrongen op een onverwijlde aanleg van Rijksweg 1: (Amsterdam - Lelystad - Emmeloord - Steenwijk - Groningen). ADVERTENTIE VLEES 'Smakelijk eten'tip no. 11 van chef-kok HENRI EKSTEEN: ROLLADE! Een rollade is vaak al gekruid. Zouten is dan niet nodig. En wat het braden betreft: boter en een stukje rundvet in de braadpan smelten en bruin laten worden. Dan eerst de twee snijkanten in 't hete vet dichtschroeien. Nu rondom mooi bruin braden. Niet te gaar laten worden Publikatie van Voorlichtingsbureau Vlees, Vleeswaren en Vleesconserven (Van een onzer verslaggevers.) HELLEVOETSLUIS Het grootste en belangrijkste kunstwerk van de Del tawerken, het uitwateringssluizencom- plex in het Haringvliet, zal over een goede maand klaar zijn. De bouwput, die het kunstwerk tien jaar lang tegen BRUNSSUM De burgemeester van Brunssum, de heer J. W. Quint, voelt zich niet erg gelukkig met de vestiging van AFCENT in Brunssum. Dit heeft hij zowel dinsdag tijdens een gesprek met de fractieleider van de K.V.P., drs. Schmelzer, gezegd als woensdag, toen drie leden van de Partij van de Arbeid, dr. Vondeling, dr. Samkalden en drs. Nederhorst, hem een bezoek brachten. Veel liever had burgemeester Quint gezien, dat de gebouwen van de staats mijn Hendrik gereserveerd waren ge bleven voor industrievestiging dan voor de vestiging van dit onderdeel van de NAVO. Volgens berekeningen van de burge meester, zal de komst van AFCENT de gemeente Brunssum ongeveer zes mil joen gulden gaan kosten aan bijzondere voorzieningen, die getroffen moeten worden. Onder meer noemde de heer Quint in dit verband noodzakelijke ver beteringen van verkeersvoorzieningen, de zorg voor voldoende parkeerruimten, uitbreiding van de accommodatie voor sportbeoefening en de bouw van een nieuwe kleuterschool. Daarnaast zal bovenal een oplossing gevonden moeten worden voor het huis vestingsprobleem van het AFCENT- personeel, dat bemoeilijkt wordt door het feit, dat er geen garantie is dat dit personeel een bepaalde tijd in Bruns sum zal blijven. Is het rendabel voor hen nieuwe huizen te bouwen, of is de kans groot dat Brunssum na betrekke lijk korte tijd met lege huizen zal zit ten?, zo vraagt burgemeester Quint zich af. Ook het feit, dat het AFCENT-perso- neel wel in Brunssum komt wonen, maar niet in het bevolkingsregister mag worden ingeschreven, is nadelig voor de gemeente-financiën. Het AFCENT-personeel zal wel van de ge- \e Friese hoofdstad zal waarschijnlijk binnen afzienbare tijd, als eerste stad ter wereld, een leeu wenkuil krijgen. De Ver eniging voor Vreemdelin genverkeer in Leeuwarden, die dit jaar 70 jaar bestaat, heeft dit plan geopperd en de stad bij voorbaat reeds vijf jonge leeuwen ten ge schenke aangeboden. De jubilerende V.V.V. is van oordeel, dat Leeuwar den te onderscheiden moet zijn van andere steden en dat de stad een handels merk nodig heeft, een stadssymbool, dat natio naal en internationaal aan spreekt en onvervreemd baar eigendom wordt van de stad. En welke stad zal, op grond van naam en ge meentewapen, meer rech ten kunnen doen gelden op de leeuw als symbool dan juist Leeuwarden? aldus de V.V.V., die al vast een on derzoek heeft ingesteld naar de mogelijkheid om het plan te verwezenlijken. Die mogelijkheid leek zeer reëel, want leeuwen ver eisen weinig onderhoud, geven wat voeding en toe zicht betreft weinig moei lijkheden en kunnen, in tegenstelling tot bijvoor beeld tijgers, die een ver warmd verblijf nodig heb ben, ook 's winters bij strenge vorst buiten blij ven. De aanleg van een leeu wenkuil in Leeuwarden zal ruim 15.000 gulden kosten. De onderhoudskosten zul len minimaal zijn. Er is een terrein van ongeveer 40 bij 40 meter nodig om een modern leeuwenverblijf te maken, aldus het V.V.V.- bestuur, dat nog meedeelt, dat het gemeentebestuur van Leeuwarden wel oren heeft naar het plan. meentelijke diensten (o.m. zal het poli- tie-apparaat uitbreiding ondergaan) ge bruik gaan maken, maar de financie ring hiervan zal slechts gebaseerd zijn op het eigen inwonertal van de gemeen te. Met nadruk heeft burgemeester Quint de aandacht van de politici gevraagd voor het probleem van de werkgelegen heid in de oostelijke mijnstreek. In dit gebied bedraagt het werkloosheidscijfer officieel 5 pet., doch volgens de burge meester is dit cijfer in werkelijkheid hoger, daar in deze streek veel „ver sluierde" werkloosheid voorkomt. Alle aandacht dient, naar zijn mening, ge richt te zijn op de economische her structurering van dit gebied, waarbij vooral de werkgelegenheid centraal dient te staan. KLEEF In het proces te Kleef rondom de ondergang van de Deense veerboot „Tina Scarlett", heeft de open bare aanklager woensdag vrijspraak voor zes van de zeven beklaagden ge- eist. Hij eiste negen maanden voorwaarde lijk tegen de 63-jarige A. B., die com mercieel directeur is geweest van in middels failliet gegane Keulse scheeps werf. Door zijn onachtzaamheid en on verantwoordelijke houding waren er mensen omgekomen of zwaar gewond, was er brand ontstaan en was de scheep vaart op de Rijn in gevaar gebracht. De openbare aanklager meende dat er, gezien de vaak tegenstrijdige ver klaringen van de getuigen en deskundi gen, veel onopgehelderd was gebleven wat de schuld betreft aan het ongeluk, dat zich 7 oktober 1960 op de Rijn bij Emmerik heeft voorgedaan en waarbij twee mensen om het leven kwamen, 22 andere gewond werden en grote schade werd aangericht. De directe oorzaak van de catastrofe lag, volgens de openbare aanklager, in de eerste plaats bij het verkeerd afge stelde roermechanisme van de Deense veerboot, die via Rotterdam naar De nemarken gesleept zou worden. B., die zelf niet meegegaan was met de veer boot, had er door zijn houding toe bij gedragen, dat er technisch iets misge gaan was. Hij had de loods niet ver teld dat het roer en de machienes van de „Tina Scarlett" niet gebruikt moch ten worden, daar ze nog niet officieel geïnspecteerd waren. De openbare aanklager achtte twee Westduitse ingenieurs, die tot de zeven beklaagden behoorden, niet schuldig. Weliswaar was onder hun leiding de niet geheel in orde zijnde roerinstalla tie aangebracht, maar zij waren niet de laatsten geweest, die zich met het roer hadden bezig gehouden. Beiden konden ervan uitgaan, dat het roer voor de vaart nog eens geïnspecteerd zou wor den. Wat de loods en de beide sleepboot kapiteins, ondef wie een Nederlander, betreft, was gebleken, dat men niet met te grote snelheid gevaren had. De ze vende beklaagde, de man die als tus senpersoon had gefungeerd voor de sleepopdracht, had volgens de openbare aanklager geen verantwoording gedra gen voor de gang van zaken bij het slepen. De verdediger van B. meende, dat als men iemand wilde beschuldigen, men zich tot de -beide technici van de werf moest richten en niet tot de com mercieel directeur. De termijn om te gen deze technici, wier optreden in dit verband niet is onderzocht, een vervol ging in te stellen, is echter verjaard. De beide andere verdedigers beperk ten zich ertoe de verklaring van de openbare aanklager op bepaalde punten te verduidelijken en vrijspraak wegens bewezen onschuld te vragen. Vrijdag zal vonnis worden gewezen. OUDE WATER Woensdagmiddag omstreeks kwart over vier is oen auto bus van de busonderneming V.A.G.U. (Verenigde Autodiensten Gouda-Utreeht) op het kruispunt van de provinciale weg Oudewater-De Meern met de provinciale weg Woerden-Schoonhoven tegen een vrachtauto gebotst. De bus, die met een twintigtal passagiers uit de richting Oudewater over een voorrangsweg reed, kreeg van een uit de richting Schoonho ven komende vrachtauto geen voorrang. De vrachtauto ramde de bus ter hoogte van de achterwielen en drukte de bus de sloot in. De chauffeur van de bus kwam er goed af, hoewel de bus voor een groot gedeelte met de voorzijde in het water stond, en ook de passagiers werden niet of licht gewond. De chauffeur van de vrachtauto zat echter in zijn cabine be kneld. Met behulp van 'n andere vracht auto is men er in geslaagd het voorge deelte van de vrachtauto uit elkaar te trekken. Na de bevrijding uit zijn benarde si tuatie, is de chauffeur naar het zieken huis in Oudewater overgebracht, met en kele gebroken ribben en een gebroken kaak. Door dit ongeluk, waarbij ook een paar lichtmasten omver gereden werden, is 't verkeer een hele tijd opgehouden. AMSTERDAM. Om de toekomst van het Nederlandse dagblad te garanderen, zullen er meer concentraties tussen de kranten moeten komen. Tot deze conclusie kwam woens dagmiddag mr. N. Drost, directeur van de Nederlandse Dagblad Unie, in een toespraak tydens een lunch van de Nederlandse Maatschappij voor Handel en Nijverheid in „Krasnapolsky" te Amsterdam. Om de sterk gestegen kos ten in de afgelopen jaren te kunnen opvangen en de kwali teit van de kranten te kunnen verbeteren, zal vooral op technisch gebied meer moeten worden samengewerkt, aldus spreker. De heer Drost, die sprak over het thema „De dagbladpers in deze tijd", gaf toe, dat vele klachten omtrent het aan zicht van de huidige Nederlandse krant gegrond waren, maar voegde er aan toe, dat de financiële omstandigheden van de meeste dagbladen niet van dien aard zijn, dat zij zich een ingrijpende wijziging of verbetering kunnen ver oorloven. Hij wees er op, dat de abonnementsgelden, die over het algemeen veel lager zyn dan in het buitenland, nauwelijks voldoende zijn om de kosten van de bezorging te dekken. Tweederde van de kosten van de krant wordt betaald met de inkomsten uit advertenties. Deze advertentiebron is zeer conjunctuurgevoelig. Dat biykt, volgens de heer Drost, o.a. uit de recente daling in de personeelsadvertenties, vooral in de probleemgebieden. In dit licht bezien, vond hij datgene, wat de kranten thans presteren, bewonderens waardig. De heer Drost constateerde nog steeds een duidelijke wis selwerking tussen de pers en het publiek. Het verwijt, dat de Nederlandse pers in het afgelopen jaar onder het volk veel heeft losgeslagen, vond hij niet op zijn plaats. De in vloed van de lezer op de krant is eerder groter dan van de krant op het publiek; de krant is hoogstens een sterke reflector. Het aanzien van het Nederlandse dagblad, zo vervolgde de heer Drost zijn betoog, is de laatste jaren wel veranderd. Het is sneller en wereldomvattend. De automatisering en de overorganisatie van de samenleving doen de mensen be hoefte gevoelen aan nieuws en schokeffecten. Aan dit ver langen proberen de dagbladen tegemoet te komen. Dat het publiek de dikwijls snel wisselende omstandigheden in vele gevallen niet kan verwerken, mag men niet de kranten verwijten. De televisie is, volgens de heer Drost, geen concurrent geworden voor het Nederlandse dagbladwezen. Zij is eerder een stimulans. De televisiekijker krijgt zijn nieuws veelal in korte flitsen op zijn scherm voorgeschoteld. Zijn interesse voor het nieuws is gewekt en de nadere details en achter gronden wil hjj gaarne uit de krant vernemen. Dit zal juist een kwaliteitsverbetering van het dagblad bevorderen. Uit een onderzoek in Engeland is gebleken, dat de kwali teitsbladen een groeiend aantal abonnees tellen, in tegen stelling tot de vluchtige sensatiekranten. De gemiddelde Nederlander besteedt momenteel 44 minuten per dag aan het lezen van zijn krant. Dit is gezien het algemeen gebruik van de televisie bepaald niet gering. het omringende water heeft beschermd, loopt thans vol met water. Gisteren was 't voor het laatst moge lijk om over de op 21.842 heipalen rus tende sluisvloer te lopen. Verwacht wordt, dat de afsluiting van het Haring vliet in 1971 een feit zal zijn. Dan zal de „hoofdkraan van Neder land" er voor zorgen, dat meer zoet water van Rijn en Maas naar het IJs- selmeer wordt gedirigeerd, hetgeen van groot belang is voor Midden- en Noord- Nederland, en dat in perioden van geringe waterafvoer meer water langs Rotterdam naar zee wordt ge voerd om de steeds verder landinwaarts opdringende verzilting tegen te gaan. Tevens kan overtollig rivierwater en drijfijs worden afgevoerd. Dank zij de „hoofdkraan" kunnen de stuwen in Nederrijn en Lek in gebruik worden gesteld, zodat een betere verde ling van het rivierwater een feit wordt. Wanneer ook de Oosterschelde in 1978 afgesloten zal zijn, kan via de inlaat- sluis in de Volkerakdam water op het Zeeuwse Meer worden afgelaten, wat een aanzienlijke zoetwatervoorraad voor geheel Zuidwest-Nederland betekent. De ringdijk, die onze „hoofdkraan" de afgelopen tien jaar zo goed heeft beschermd, zal dit en komend jaar wor den weggegraven. Tevens zullen dan de „stortebedden", bodemverstevigingen voor en achter het uitwateringssluizen- complex, worden uitgebreid. Om een zo groot mogelijke weerstand tegen het geweld van het water te verkrijgen, wordt in de Noordzee niet alleen een betonplaat aangebracht, maar tevens, ter bescherming van die plaat, een van fijn tot grof opgebouwde steenlaag. Verwacht wordt, dat de Deltawerken, waarvan de kosten thans op drie mil jard gulden worden geschat, in 1978 met het sluiten van de Oosterschelde gereed zullen zijn. Gesloten zijn nu het Veerse Gat (1961), de Zandkreek (1960) en de Grevelingen (1964). Het Volkerak zal in 1969, het Haringvliet in 1971, het Brouwershavense Gat in 1972 en de Oosterschelde in 1978 gesloten zijn. 9 De industrialisatieraad van de Frie se kerngemeenten is gestart met een advertentiecampagne, waarin de voordelen van industriële vestiging in Friesland in den brede worden uitge meten. Prins Claus is woensdagmiddag per KLM-lijntoestel van Schiphol via Hamburg naar Hitnacker gereisd om er vandaag de 66e verjaardag van zijn moeder bij te wonen. Prinses Beatrix nam bij het vliegtuig afscheid van haar echtgenoot, die vanmiddag weer naar Nederland zou terugvliegen. Naar door Cinecentrum is meege deeld, hebben reeds ruim 400.000 toeschouwers de kleurenfilm over het huwelijk van prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven gezien. In spe ciale huurvoorstellingen wordt deze film momenteel in 23 grote plaatsen in Nederland vertoond. Gezien de enorme belangstelling zullen deze vertoningen worden geprolongeerd. 0 De verkeerspolitie in de vier groot ste gemeenten is over het algemeen tevreden over de wijze, waarop de automobilist de ingrijpende wijzigingen en nieuwe bepalingen in het wegenver keersreglement, die sinds 1 januari van kracht zijn, naleeft. Ook de sectie Bij zondere Verkeerstaken van de rijkspoli tie in Den Haag, die vooral controle uitoefent op de autosnelwegen, is niet ontevreden. 0 De actie „Zwarte Zes", de in 1964 zo succesvol verlopen actie onder auspiciën van het Verbond voor Veilig Verkeer, in nauwe samenwerking met de S.A.S.-groep (Surveillance Autosnel wegen), zal waarschijnlijk 5 april op nieuw van start gaan. O De gemeenteraad van Amsterdam heeft woensdagmiddag uitvoerig gediscussieerd over de mogelijkheid in 1972 in Amsterdam een tweede Floria- de te organiseren. Een zo klein moge lijk deel van het Beatrixp'ark zal bij 't tentoonstellingsterrein getrokken wor den. Zonder hoofdelijke stemming nam de raad het voorstel aan, zodat Amster dam in 1972 zijn tuinbouw- en bloemen tentoonstelling zal hebben. In het vierde kwartaal van 1966 is een aanmerkelijke stijging van het aantal verzoeken om naamsverande ring opgetreden.. Dit blijkt uit een over zicht van het ministerie van Justitie. In het eerste kwartaal bedroeg het aantal verzoeken 18, in het tweede kwartaal 212, in het derde kwartaal 256, en in het vierde kwartaal 565. 0 Woensdagmiddag is vanaf het volks tuinencomplex aan de Eikelenburg- weg te Rijswijk een zo goed als nieu we caravan ontvreemd. De crèmekleuri ge caravan was geheel gemeubileerd en ingericht. De caravan vertegenwoor digt een waarde van f 7.000, De gemeente Den Haag heeft het plan eventueel een welzijnsorgaan op te richten voor een evenwichtig be leid, dat is afgestemd op het maat schappelijk welzijn van de mens. UTRECHT. Wanneer een langdu rige vorstperiode achterwege blyft, zal de eerste fase van de bouw van een reusachtig klaverblad op de plaats van het huidige verkeersplein Oudenrijn be gin maart voltooid worden. Die eerste fase bestond uit het maken van de rechtsafverbindingen van de wegen, die op het plein samenkomen. Deze verbindingen vormen tezamen een ruitvorm, waar binnen de rotonde ligt, die nu nog wordt gebruikt. Het verkeer zal als het weer dus gunstig blijft in maart van de enorme stuiver, die thans gecreëerd is, gebruikt kunnen maken. In de komende weken zal de laatste hand worden gelegd aan de bouw van portalen over de weg, voor beweg wijzering en verkeerslichten-installatie. Is dit eenmaal gebeurd, dan kan waarschijnlijk begin april de bouw starten van het viaduct, dat binnen de ruit komt te liggen. Het viaduct, waar van de bouw deze week onderhands is aanbesteed, krijgt een totale lengte van 75 meter. Het zal bestaan uit vier brug gen, voor elke rijbaan een. Onder het viaduct komen ook vier rijbanen. Als alles naar wens verloopt, zal de bouw ongeveer zeventien maanden ver gen. De voltooiing van het viaduct be tekent tevens de afsluiting van de re constructiewerkzaamheden van Neder lands drukste verkeersplein. ADVERTENTIE Direct beschikbaar f 2.000 - per maand; één maand opzegging voor hogere bedragen Direct beschikbaar f 2.000,- per maand; één maand opzegging voor hogere bedragen

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7