Volgend jaar halve eeuw christelijke vakbeweging Het Beste RAIFFEISENBANK VEENENDAAL Jaarlijkse forumavond dit jaar op 10 maart Rhenense schaakclub leed nederlaag margriet VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. Gardisette Vriendjes. avrffis De heer C. Heikamp verzorgt al 15 jaar kerkelijke administratie „Opstandje van Troelstra" gaf stoot aan oprichting vakbeweging in Veenendaal Deze week in: VAN WOUT BLAUWKOUS Blok de advertentie van D.E.L. Permanent FORD-show in showroom aan deze deur wordt minder gebeld. spaarbank en alle bankzaken Zaterdag avondmis Beslissing herroepen Pastorie Matige groei Open-Deur-dieiist Zie Teruggang Oude schrijvers Prof. Dijk voor bejaarden Ontslag Goed op de hoogte Hogere opbrengst ook meer kosten VRIJDAG 27 JANUARI 1967 Dagelijks worden in onze gemeente 'n dikke duizend kinderen opgeborgen in een kar, een doos, een hofke om te genieten van het kleuteronderwijs. Een zegen voor de moeders, een ge not voor een generatie in aanbouw. Men spreekt doorgaans van „genoten onderwijs". Dat gaat naar mijn smaak vaak allen maar op voor 't kleuteronderwijs. Ik ken een jonge man, die op een sollicitatieformulier achter d evraag „Welk onderwijs hebt u genoten?" invulde: „Uitslui tend kleuteronderwijs, de rest heb ik voor m'n verdriet gevolgd". Zijn eer lijkheid werd beloond met een brief je, dat er reeds In de functie was voorzien. De gang naar de kleuterschool is voor het doorsnee-kind een genot. Een en keling kan op deze leeftijd al niet te gen de vier muren, maar daar kan altijd nog een redelijke vertegen woordiger of chauffeur op het inter nationale vervoer in steken. Het merendeel schaart zich graag on der de zachte hand van de leiding. Je knipt maar wat aan, je plakt, je vlecht, je kleurt binnen en bulten de lijnen en er is altijd een wat oudere dame bij de hand voor spoedgeval len. Voor de behandeling van een natte neus. het ophijsen van een broek en meer van die ongemakken die het onbezorgde leven van een kleuter zouden kunnen veronaangena- men als er geen ju f bij de hand was. Het kleuteronderwijs is een beetje kie telen onder de logge poten van de mammoet. Nou kan het nog, als je straks verkeerd wil gaat het beest boven op je staan. Geen wonder, dat het onderricht in vrouwelijke handen is. En meestal ook het bestuur van de inrichtingen, waarin het onderwijs wordt bedre ven. Een enkele keer verdwaalt er een manspersoon in zo'n bestuur, maar dat mogen we niet helemaal serieus nemen. Dat durf ik niet te zeggen van onze wethouder van onderwijs. Hoewel hij een man is en veel met de kleuter- dressuur te maken heeft. Maar op een ander niveau. Hij staat boven de besturen. Hij is mee verantwoorde lijk voor de rantsoenering van de lo kalen, die Den Haag zo af en toe afschuift. En daar is uiteraard veel op aan te merken. Maar zo nu en dan verkeert een wet houder in de zalige omstandigheid, dat hij enigszins eerlijk kan opdelen. Eindelijk hoeft het lucifersdoosje 'es een keer niet te worden opgegooid. Met een royaal gebaar kan hij zeg gen: „Hier, allebei evenveel ruimte in dezelfde wijk, maar nou asjeblieft geen geharrewar om de kinderen". Dat laatste lijkt een vaderlijk en ver standig woord, want een kleuter school is geen zaak, die staat met een klantenkring; of valt zonder. „Geen touwtrekken om de kinderen". Een wijs woord van de wethouder, dachten we aanvankelijk. Hervorm den en andersdenkende protestanten allebei een gebouwtje. Allebei even nieuw en even groot. Allebei in de zelfde wijk. Tegelijk openen. Allebei gelijke kansen. Salomo zou het niet beter gedaan kunnen hebben dan het gemeentebestuur. Maar dan richten de dames en een en kele heer, die het bevel voeren over een complex christelijk-nationale kleu teropslag, zich tot ons. De wethouder wordt niet genoemd. Zijn woorden ook niet. Er wordt alleen uit de doeken gedaan, dat de beide groepen zich thans zeer wellevend te genover elkaar gedragen. Van het ronselen van kinderen kan in het ge heel geen sprake zijn, want men komt nu reeds een lokaal tekort en er staan er nog vijfentachtig op de lijst te wachten. Zelfs zei de ene groep: „Bouw onze school maar vast dan staan we de helft af aan de an dere groep". Waarop de andere groep heel hoffelijk antwoordde: „La- maar zitten". Eigenaardig vinden we wel de pijnlijk- preciece manier, waarop de beide groepen van lokaliteit worden voor zien. Evenveel lrtcalen. In dezelfde wijk. Tegelijk starten. Maar ja, wat kun je d'r tegenin bren gen, als de verhoudingen daardoor goed blijven. Wout Blauwkous. VEENENDAAL Als overkoepelend orgaan van de plaatselijke bij één vakcentrale aangesloten werknemersbonden fungeert de besturenbond, waar van er in iedere plaats drie kunnen voorkomen, die van het KNV, CNV en NVV. Alle bestuursleden maken er deel van uit. Over de werkzaamheden van een van deze besturenbonden hadden we een gesprek met de heer J. C. Havinga, districtsbestuurder van L'nitas en voorzitter van de Christelijke Besturen Bond CBB» in Veenendaal terwijl de heer J. Slok het een en ander vertelde van de geschiedenis van de christelijke vakbeweging in Nederland. Het ontstaan van de christelijke vak beweging dateert van 1874. In dat jaar werd het zogenaamde „Kinderwetje van Van Houten" aangenomen, dat arbeid aan kinderen beneden de 12 jaar ver bood. Van Houten was liberaal en het indienen van deze wet was waarschijn lijk meer een politieke zet dan een ge volg van sociale bewogenheid. De ge- fniddelde leeftijd in Nederland was toen 38 jaar en men had uitgerekend, dat als men kinderen niet zo jong liet wer ken de gemiddelde leeftijd zou stijgen en men dus meer profijt van de arbei der had. In 1876 werd het „Werklieden verbond Patrimonium" opgericht. Hier in waren werknemers en werkgevers vertegenwoordigd, om met elkaar de sociale belangen te bespreken. Een van de doelstellingen van het werkliedenver bond was het oprichten van een bouw vereniging eigenlijk de laatst over gebleven organisatie van Patrimonium. In 1918 werd in Veenendaal de stoot gegeven tot de oprichting van de Chris telijke Vakbeweging, aldus de heer Slok, jarenlang werknemer van de Scheepjes- wolfabriek en sinds enkele jaren uit- vaartleider van de Monuta-stichting, maar nog steeds lid van Unitas, de bond waarvoor hij duizenden leden ge worven heeft. De heer Slok vertelde, dat de eigen lijke stoot tot de oprichting van de Chilsteiqke Vakbeweging gegeven is in Den Haag, tijdens wat hij noemde „het opstandje van Troelstra". Direct daar na werd door de toenmalige predikan ten, de heren Jongebreur, Riekel en Veltena een bijeenkomst in de Oude Kerk belegd, waarop bij de werkne mers aangedrongen werd zich te organiseren, als een blok tegen het so cialisme en communisme. Daarvoor wa ren volgens de heer Slok wel enige an dere bondjes geweest, maar die hadden geen lang leven gehad. Nu de zaak echter groots werd aangepakt zagen ook de werknemers het belang ervan in en konden in Veenendaal afdelingen van de textielarbeidersbond, de tabaksverwer kers en de sigarenmakers en de bouw vakarbeiders opgericht worden. „In die jaren werd beseft, dat de organisatie een levensbelang betekende. Ondanks het feit, dat men soms nauwelijks de contributie kon betalen bleef men lid van de bond. Uit die tijd stammen ook de woorden vein Talma: „Als Patrimo nium voor de Christelijke Vakbeweging moet sterven, zal het een eredood ster ven". Het werk van het Werkliedenverbond Patrimonium werd langzamerhand door de bonden overgenomen. Overal ont stonden „fabriekscommissies", die bij de directie onderhandelden over verbe tering van de arbeidsvoorwaarden. In het begin werd er vrij veel tot stand gebracht, gedeeltelijk waarschijn lijk omdat de werkgevers bang waren voor een revolutie. Al heel spoedig werd de CBB opgericht, waarin door de be sturen van de verschillende bonden overleg gepleegd werd over allerlei za ken, die voor iedereen van belang wa ren. De taken die men op zich nam, waren het behartigen van sociale doel stellingen, het organiseren van collec ten op fabrieken (bijvoorbeeld inhouding van een bedrag van de lonen) en het RHENEN De Rhenense Schaakclub heeft tegen Het Paard uit Doorwerth ge speeld en een nederlaag geleden. De voorlopige uitslag is 1-7. De uitslagen: M. ter HaarA. J. Wedemeger afg.; S. van DijkM. J. Mos afg.; H. Visch ir. H. Meijer 0-1; J. D. Busch—ir. J. van Hoeken 0-1; J. VerwoertL. Eibers 0-1; T. van Dijk—D. Lenior 0-1; O. J. Boven- schenJ. H. Bragonje J. Katir. T. F. Sassenus 0-1; H. J. de Ridder J. v.d. Pluym 0-1; B. van DoornE. Leertouwer steunen van verenigingen als de Oran jevereniging." Over de C.B.B. nu vertelde de heer Havinga het een en ander. „De bestu renbond heeft bemoeienis met verschei dene zaken, die met de christelijke vak beweging in verband staan. Hij behartigt de belangen voor de Spaarbank Protes tants Nederland, waarvan voor de spaar der een der grootste voordelen is, dat hij weet, dat met zijn spaargeld uitslui tend protestantse instellingen geholpen worden, als kerk- en scholenbouw. De spaarbank is opgericht door het Con vent, waarin samenwerken de protes tants christelijke werknemersorganisa ties en de organisaties van de werkge vers, agrariërs en middenstanders. De C.B.B. steunt ook de door het C.N.V. opgerichte levens- en schadeverzekerings maatschappij U.B.O., indien nodig de jongerenorganisatie „Werkende Jeugd" en belegt jaarlijks een forumavond over een actueel onderwerp. Dit jaar wordt deze gehouden op donderdag 10 maart. ADVERTENTIE als onderwerp heeft men gekozen „De Algemene Bijstandswet". Een van de belangrijkste taken van de C.B.B. is naast een spreekuur voor de leden van de bij de bonden aange sloten leden de organisatie van het Sociaal Fonds „Draagt Elkanders Las ten" (DEL), Dit fonds, oorspronkelijk voornamelijk gericht op de T.B.C.-be- strijding is uitgegroeid tot 'n hulpverle ningsinstelling waarbij voor allerlei doel einden kan worden aangeklopt. Veelal wordt er samengewerkt met de gemeen telijke Sociale Dienst. „Een voorbeeld uit de praktijk: Een gezin met zes kin deren op een minimumlodh, waarbij ook nog veel ziekte voorkwam, moest een nieuwe haard aanschaffen. Men klopte aan bij D.E.L.. die onderzocht of er in het benodigde bedrag bijeen te sparen, het benodigde bedrag bijeen te spraren. Toen bleek, dat dit niet mogelijk was, klopten we aan bij de sociale dienst. Door een uitkering van de bijstandswet kon een deel van de haard betaald wor den. De rest werd door D.E.L. erbij gelegd," aldus de heer Havinga. D.E.L. gaat gratis in beroep, indien een aanvraag afgewezen wordt, door de gemeentelijke dienst. Hiervoor beschikt het fonds over adviseurs, die langza- Het bestuur van de besturenbond in vergadering in het Unitasgehouw. merhand met de volledige jurisprudentie op de hoogte zijn en dus de juiste ar gumenten aan kunnen voeren. „De taak van de C.B.B. zou in zijn algemeenheid omschreven kunnen wor den als „het trachten de plaats van het C.N.V.-gestalte te geven in alle daar voor geëigende lichamen," aldus de heer Havinga. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Teleloon (08385) 2244 VEENENDAAL - Het 7-jarig zoon tje van de familie Kroesbergen aan de Groen van Prinstererluan heeft donderdag vastgebonden aan 'n gaal bij het goederenstation een paar be nauwde uurtjes doorgemaakt. Deze „straf" was hem opgelegd door een paar leerlingen van zijn school, die enkele klassen hoger zitten. Samen met deze „vriendjes" had hij woens dag een deel van een door hem ge vonden briefje van tien gulden ver snoept. Mevrouw Kroesbergen merkte dat zoonlief geld in de zak had en vroeg hem, waar dat vandaan kwam. Het hoge woord kioam eruit, waarop z'n moeder het „tientje" aanzuiverde en hem gelastte dit naar het politiebu reau te brengen. Dit was niet naar de zin van de vrienden, die liever het geld gedeeld hadden. Om beur ten gingen zij naar de Groen van Prinstererstraat, om te vertellen dat zij een tientje verloren hadden. „Laat je ouders dat maar komen halen", was het antwoord van mevr. Kroes bergen. Waarschijnlijk om het joch te dwin gen het geld af te geven, hebben zij 't enige tijd geplaagd en daarna aan een paal vastgebonden. Na ongeveer 2 uur wordtelen wist Kroesbergen jr. zich te bevrijden, waarop zijn moe der naar de politie ging. In de loop van vandaag heeft de politie onder meer 'n bezoek aan de Patrimonium- school gebracht, om „de vriendjes" aan de tand te voelen. ADVERTENTIE Dat zit zo: de naam op deze deur komt nu óók voor in onze lange lijst rekeninghouders. Daar wordt de bel stil van! Want nu gaan de betalingen niet meer via de voordeur maar via de bank giro! Rekeninghouder zijn bij de Raiffeisenbank is extra gemak kelijk. Want de Raiffeisenbank doet immers alle bankzaken voor u. 66-25 C In Rhenen is het thans voor Rooms-katholieken ook mogelijk de zondagse plichten op zaterdagavond te vervullen. Op zaterdagavond wordt namelijk ook een mis gehou den. Pastoor J. A. Wielens schrijft er het een en ander over in het con tactblad van de parochie. Hij kan zich indenken dat er men sen zijn, die zeggen, „dat is alweer een tegemoet komen aan de gemak zucht van de mensen. Bovendien: is dat niet in strijd met het derde ge bod: Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt?" De pastoor geeft toe, dat iemand zich er met een zaterdagavondmis bezoek gemakkelijk van af kan ma ken. Maar hij wijst er nadrukkelijk op dat dit niet de bedoeling van de nieuwe regeling is. Het gaat erom de mensen gelegenheid te geven die 's zondags niet kunnen gaan, b.v. door werkzaamheden; omdat zij el kaar met het oog op de kinderen moet verbeurten en dergelijke geval len. Pastoor Wielens wijst ook nog op de veranderde situatie waarin men leeft en dat de kerk zich ook meer afstemt op het moderne levensrit me. Door de vrije zaterdag is de zaterdagavond een stuk „zondag" geworden. Het is, volgens de pastoor min of meer één totaliteit. Nadat ds. J. Catsburg, hervormd predikant te Opheusden de gemeen te had meegedeeld, dat hij voor de beroepen uit Nieuw-Lekkerland, Bra- kel, Hedel, Gameren en Sint Maar tensdijk had bedankt, is hij nader hand op zijn beslissing ten aanzien van Sint Maartensdijk teruggeko men. Hij geeft de gemeenteleden in het kerkblad een verklaring van 't in eerste instantie bedanken en daarna toch aannemen van het be roep naar Sint Maartensdijk. De hervormde gemeente „Sola Fi de" te Veenendaal heeft als pastorie voor de nieuwe predikant, ds. Nije- boer, aangekocht het pand Acacia laan 1. De gereformeerde kerk te Vee nendaal heeft er in 1966 dertig le den bijgekregen. Het ledental kwam van 2479 op 2509. De aanwas zit voornamelijk in de geboorten. Naar andere plaatsen ver trokken 33 personen meer dan uit an dere gemeenten binnenkwamen. Tot de gereformeerde kerk traden uit an dere kerken toe: 26 personen; 15 gin gen naar een ander kerkverband over. Het aantal gedoopten bedroeg in 1966. 66. Zondagmorgen 29 januari wordt in het Verenigingsgebouw aan de Eikenlaan een Open Deur Dienst gehouden waarin ds. A. Terlouw zal voorgaan. Als onderwerp van zijn prediking koos ds. Terlouw „Chris ten zijn... duurder dan u denkt". De dienst begint om tien uur en zoals ge woonlijk wordt de liturgie aan de in gang van het Verenigingsgebouw uitgereikt. De redactie van „De wachter Sions", weekblad der gereformeerde gemeenten in Nederland, komt in het geweer tegen hetgeen het maand blad „Zie!" gemeend heeft te moe ten schrijven over de tijdelijke hoofdredacteur van D.W.S., ds. F. Mallan te Veenendaal. „Zie!" is een onafhankelijk blad voor christelijk samenleven. Het tornt op tegen de kerkelijke verdeeldheid in ons land door waar men kan wantoestanden aan de kaak te stellen. In een artikel over de samenspre- kinjjpn tussen de gereformeerde ge meenten (synodaal) in Nederland en (helemaal in) Noord-Amerika en de gereformeerde gemeenten (al leen maar) in Nederland meent „Zie" zich iets over ds. Mallan (z'n volgelingen worden volgens „Zie" „Mallanezen" genoemd) te herinne ren. Namelijk dat hij bij het graf van één van zijn gemeenteleden die op een zondag de „moed" had om als niet-kerkeraadslid deel te nemen aan het Avondmaal, maar zich 's maandags verhing na een „diepgaand gesprek" bq hem thuis met de voltallige kerkeraad plechtig meedeelde, dat deze man zich een oordeel had gegeten en ge dronken. Men schijnt aldus D.W.S. het klokje te hebben horen luiden, zonder te weten waar de klepel hangt. Denken vraagt de redac tie de schrijvers in „Zie" werke lijk, dat ds. Mallan alleen maar Avondmaal houdt met kerkeraads- leden Ook adviseert de redactie hun eens bq de plaatselijke kerke raad te informeren naar de juiste toedracht van het door „Zie" ge schetste geval. Zij zullen er dan wel achter komen met welke leugens zij hun blad volkalken. Volgens de redactie van D.W.S. ademt „Zie" een provogeest op godsdienstig terrein en zij waar schuwt „onze" mensen, in het bij zonder de jeugd, voor zulk een ver giftig blad. De parochie van de H. Cunera te Rhenen is in zielental het afgelopen jaar een weinig teruggelopen. Op 1 januari 1966 waren er 1031 parochia nen, op 1 januari van dit jaar: 999. Gedoopt werden in 1966 zeven en twintig kinderen en een volwassene. De kerkeraad van de hervormde gemeente te Opheusden heeft alle gemeenteleden bij het kerkblad een preek aangeboden van een oud-va- der. De preken 700 stuks heeft de kerkeraad betrokken van de stichting „Smytegelt-Fonds" te Middelburg. Deze stichting, die onder redactie staat van de predikant der gerefor meerde gemeente te Middelburg, ds. G. A. Zijderveld, geeft preken van zgn. oude schrijvers uit in heden daagse spelling en lettertype. De Opheusdense kerkeraad hoopt, dat de gemeenteleden zich na deze eerste kennismaking abonneren op de gehele serie. Voor twee gulden krijgtomen tien preken per jaar toe gezonden. Op uitnodiging van de diaconie der gereformeerde kerk te Veenen daal zal de bekende prof. K. Dijk op 22 februari spreken voor de bejaar de gereformeerden te Veenendaal. Prof. Dijk, die 81 jaar is. zal een causerie houden over de praktqk van van het leven en werken van de pre dikant. In verband met zijn gezondheids toestand heeft prof. dr. P. A. van Stempvoort ontslag gevraagd als hoogleraar aan de theologische fa culteit van de Rijksuniversiteit te Groningen. Prof. Van Stempvoort doceerde Nieuwe Testament en chr. letterkunde. De afgetreden hoogleraar is een telg uit een Veenendaals geslacht. Hij werd hier op 10 oktober 1911 ge boren en studeerde aan de universi teiten van Utrecht, Groningen en Amsterdam. Aan laatstgenoemde universiteit promoveerde hij in 1950 tot doctor in de theologie. Van 1936 tot 1956 was prof. Van Stempvoort predikant van resp. de gemeenten Haskehorne. Eindhoven en De Bilt. In 1956 werd hij hoogleraar te Gro ningen. Prof. Van Stempvoort heeft veel bekendheid verworven door zijn voordrachten voor de NCR V-radio. De redacteur van het landelijke, nieuws heeft zich weer eens in een ouderwetse staat van verontwaardi ging gehesen over bepaalde uitlatin gen in de zgn. neutrale pers. Wie daarin evenals de redactie van Kerknieuws regelmatig leest kan zich geregeld stoten aan het feit, dat daarin allerlei lieden schrijven die geen snars weten van hetgeen waarover ze het hebben. Ze weten, aldus Kerknieuws, ook van de inhoud van de Bijbel geen lor en kennen 'n kerk niet eens goed van buiten, laat staan van binnen. Kerknieuws geeft twee recente staaltjës. Naar aanleiding van een wonder lijke reis die een trouwring heeft gemaakt voordat hij weer bij de I i „IIUIilllUllillltliltilliMllliUlUUMtilHIIIMUIIMIiauilUIHIIilllllllllllltlllttlilii eigenaar belandde schrijft een blad „Zoekt en ge zult vinden, zegt een oeroud Hollands gezegde". Geen gezegde, zegt Kerknieuws, 't staat in Lukas 11. vers 9. Een Bij belwoord dus, maar ja welk modern mens houdt zich nu met Bijbelwoor den op! Het tweede staaltje levert 'n dagblad, dat een vooraanstaand man „in hi bestuur van de synode" laat zitte. „Dat overigens een synode geen be stuur kent, ach", zegt Kerknieuws, „wat weet 'n modern mens daarvan af, al schrijft hij er dan ook over met een autoriteit alsof hij er wel wat van snapte!" j Voor de instandhouding van de r.-k.-parochie te Rhenen werd in 1966 opgebracht ruim 19.500 gulden. Dit gebeurde in de vorm van collecten, wekeiqkse vrijwillige bijdragen en plaatsengeld. De opbrengst was ruim 500 gulden hoger dan werd begroot, hoewel de geraamde uitgaven ook werden over schreden. VEENENDAAL Reeds een kleine vijftien jaar beheert de heer C. Hei kamp de financiën van de Nederlandse Herv. Gemeente in Veenendaal. Tot zijn taak behoort ondermeer het verzenden en administreren van de formu lieren, waarop men een vrijwillige bijdrage kan toezeggen. Indien men een dergelijk formulier niet terugstuurt, zorgt de heer Heikamp ervoor, dat men een aanslag voor een bijdrage in de kerkeiqke onkosten ontvangt. Alleen als men betaalt is men volledig bevoegd lid. Bij het opgave-formulier deed de administrateur begin dit jaar een drukwerkje, met het opschrift „Voor een woord van hart tot hart", waarin ondermeer gesteld werd, dat u „mede verantwoordelijk bent voor de opbouw van de gemeente, als lid van de Kerk..." Het kerkewerk in onze gemeente moet doorgang vinden. Wat wij aan goeds ontvangen hebben moeten wij bewaren, maar dit gaat met steeds grotere kosten gepaard. Vandaar dat wij u vragen uw kerkelijke bijdrage zodanig te bepalen, dat bewaard kan blijven, wat bewaard moet worden, dat uitgebouwd kan worden, wat nodig is en dat het tekort opgeheven wordt. Daaronder staan richtlijnen voor het vaststellen van de vrijwillige bijdragen, variërend van een bedrag van 6.25 bij een inkomen van minder dan 2.000.— tot 112,50 bij 7.000,—. Volgens de heer Heikamp gaat het goed met de vrijwillige bijdragen. Deze week, op 25 januari waren 1056 formulieren binnengekomen, waarop voor een totaal-bedrag ingetekend was van f 40.240,50. Vorig jaar brach ten de eerste 1056 aanmelders een bedrag op van f 37.266,ofwel ge middeld bijna f 3,- minder. De heer Heikamp heeft dan ook alle hoop. dat het geraamde bedrag van f 140.000 dit jaar overschreden wordt. Voris jaar was de opbrengst f 142.000,- aan vrijwillige en „ver plichte" bijdragen. De kerk heeft het recht om in dien van een lid geen vrijwillige bij drage binnenkomt bij de belastin gen opgave van het inkomen te vra gen. Hieruit wordt dan een aanslag vastgesteld volgens de richtlijn. In dien men niet betaalt, zou het be drag eventueel per deurwaarder in gevorderd kunnen worden, maar dat is volgens de heer Heikamp in Vee nendaal nog nooit gebeurd. Iemand, die een aantal jaren achtereen niet betaalt krijgt geen formulier meer toegezonden. Van de ruim 5.200 lid maten boven de 18 jaar zijn er on geveer 4.600 personen, die regelma tig een bijdrage geven. „Alleen men sen die hun bijdrage betalen hebben stemrecht. Indien iemand de aan slag niet, of slechts gedeeltelijk be taalt, verliest hij dit recht". Wij stelden toen het volgende misschien absurde geval. Iemand die nooit in de kerk komt, maar een aanslag van bijv. f 100,- betaalt, heeft dus stemrecht. Een ander, met gelijk inkomen, die iedere zondag tweemaal naar de kerk gaat en per zondag f 2.- in de zak doet heeft dat niet? „Inderdaad, u moet het zo zien. het register van stemgerechtigde lid maten is papier, de lijst van dege nen, die hun bijdrage betalen is ook papier. We kunnen nooit controleren of iemand, die beweert f 104,- in de zak te doen, die ook werkelijk be taalt en daarom moeten we dit sys teem wel aanhouden. Bovendien zijn er maar heel weinig mensen, die regelmatig naar de kerk gaan en geen bijdrage betalen". Het afvoeren van de leden, die „onwillig" zijn om te betalen heeft een praktische reden: het onderzoek bij de belasting, hét sturen van een aanslag en het aanbieden van een kwitantie kost ongeveer een gulden. Indien keer op keer dit geld „weg gegooid" geld blijkt, dan kunnen we het beter ergens anders aan beste den. Bovendien indien iemand van gedachten verandert bijvoorbeeld doordat ze weer trouw naar de kerk gaan komt men meestal wel hier heen. om weer de bijdrage te beta len. Niet alleen de geldadministratie, maar ook de ledenlijsten hebben de zorg van de heer Heikamp. Zijn ad ministratie loopt parallel aan de ge meentelijke. Indien iemand bij de gemeente opgeeft, dat hij van kerk genootschap wil veranderen. dan geeft de gemeente het adn de ker ken door, en indien men het bij de kerk opgeeft, geeft deze het aan de gemeente door. Dit doet men bijv. om te voorkomen, dat de gemeente bij een overlijden de verkeerde kerkeraad inlicht. Voor de heer Heikamp aan dit werk begon had hij jaren bij de Amsterdamse Bank gewerkt. Hij sol liciteerde naar aanleiding van een advertentie, omdat het werk hem wel leek. Van een zekere „roeping" was toen geen sprake. Als je het hem nu vraagt zegt hij: „Daar houd ik liever niijn mond over".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3