Volgend jaar halve eeuw
christelijke vakbeweging
Het Beste
RAIFFEISENBANK
VEENENDAAL
Jaarlijkse forumavond
dit jaar op 10 maart
Rhenense schaakclub
leed nederlaag
margriet
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
Gardisette
Vriendjes.
avrffis
De heer C. Heikamp
verzorgt al 15 jaar
kerkelijke administratie
„Opstandje van Troelstra" gaf stoot aan
oprichting vakbeweging in Veenendaal
Deze week in:
VAN WOUT BLAUWKOUS
Blok
de advertentie van
D.E.L.
Permanent FORD-show in showroom
aan deze deur
wordt minder gebeld.
spaarbank en alle bankzaken
Zaterdag
avondmis
Beslissing
herroepen
Pastorie
Matige groei
Open-Deur-dieiist
Zie
Teruggang
Oude schrijvers
Prof. Dijk
voor bejaarden
Ontslag
Goed op
de hoogte
Hogere opbrengst
ook meer kosten
VRIJDAG 27 JANUARI 1967
Dagelijks worden in onze gemeente 'n
dikke duizend kinderen opgeborgen
in een kar, een doos, een hofke om
te genieten van het kleuteronderwijs.
Een zegen voor de moeders, een ge
not voor een generatie in aanbouw.
Men spreekt doorgaans van „genoten
onderwijs". Dat gaat naar mijn
smaak vaak allen maar op voor 't
kleuteronderwijs. Ik ken een jonge
man, die op een sollicitatieformulier
achter d evraag „Welk onderwijs
hebt u genoten?" invulde: „Uitslui
tend kleuteronderwijs, de rest heb ik
voor m'n verdriet gevolgd". Zijn eer
lijkheid werd beloond met een brief
je, dat er reeds In de functie was
voorzien.
De gang naar de kleuterschool is voor
het doorsnee-kind een genot. Een en
keling kan op deze leeftijd al niet te
gen de vier muren, maar daar kan
altijd nog een redelijke vertegen
woordiger of chauffeur op het inter
nationale vervoer in steken.
Het merendeel schaart zich graag on
der de zachte hand van de leiding.
Je knipt maar wat aan, je plakt, je
vlecht, je kleurt binnen en bulten de
lijnen en er is altijd een wat oudere
dame bij de hand voor spoedgeval
len. Voor de behandeling van een
natte neus. het ophijsen van een
broek en meer van die ongemakken
die het onbezorgde leven van een
kleuter zouden kunnen veronaangena-
men als er geen ju f bij de hand
was.
Het kleuteronderwijs is een beetje kie
telen onder de logge poten van de
mammoet. Nou kan het nog, als je
straks verkeerd wil gaat het beest
boven op je staan.
Geen wonder, dat het onderricht in
vrouwelijke handen is. En meestal
ook het bestuur van de inrichtingen,
waarin het onderwijs wordt bedre
ven. Een enkele keer verdwaalt er
een manspersoon in zo'n bestuur,
maar dat mogen we niet helemaal
serieus nemen.
Dat durf ik niet te zeggen van onze
wethouder van onderwijs. Hoewel hij
een man is en veel met de kleuter-
dressuur te maken heeft. Maar op
een ander niveau. Hij staat boven de
besturen. Hij is mee verantwoorde
lijk voor de rantsoenering van de lo
kalen, die Den Haag zo af en toe
afschuift. En daar is uiteraard veel
op aan te merken.
Maar zo nu en dan verkeert een wet
houder in de zalige omstandigheid,
dat hij enigszins eerlijk kan opdelen.
Eindelijk hoeft het lucifersdoosje 'es
een keer niet te worden opgegooid.
Met een royaal gebaar kan hij zeg
gen: „Hier, allebei evenveel ruimte
in dezelfde wijk, maar nou asjeblieft
geen geharrewar om de kinderen".
Dat laatste lijkt een vaderlijk en ver
standig woord, want een kleuter
school is geen zaak, die staat met
een klantenkring; of valt zonder.
„Geen touwtrekken om de kinderen".
Een wijs woord van de wethouder,
dachten we aanvankelijk. Hervorm
den en andersdenkende protestanten
allebei een gebouwtje. Allebei even
nieuw en even groot. Allebei in de
zelfde wijk. Tegelijk openen. Allebei
gelijke kansen. Salomo zou het niet
beter gedaan kunnen hebben dan het
gemeentebestuur.
Maar dan richten de dames en een en
kele heer, die het bevel voeren over
een complex christelijk-nationale kleu
teropslag, zich tot ons.
De wethouder wordt niet genoemd. Zijn
woorden ook niet. Er wordt alleen
uit de doeken gedaan, dat de beide
groepen zich thans zeer wellevend te
genover elkaar gedragen. Van het
ronselen van kinderen kan in het ge
heel geen sprake zijn, want men
komt nu reeds een lokaal tekort en
er staan er nog vijfentachtig op de
lijst te wachten. Zelfs zei de ene
groep: „Bouw onze school maar vast
dan staan we de helft af aan de an
dere groep". Waarop de andere
groep heel hoffelijk antwoordde: „La-
maar zitten".
Eigenaardig vinden we wel de pijnlijk-
preciece manier, waarop de beide
groepen van lokaliteit worden voor
zien. Evenveel lrtcalen. In dezelfde
wijk. Tegelijk starten.
Maar ja, wat kun je d'r tegenin bren
gen, als de verhoudingen daardoor
goed blijven.
Wout Blauwkous.
VEENENDAAL Als overkoepelend orgaan van de plaatselijke bij één
vakcentrale aangesloten werknemersbonden fungeert de besturenbond, waar
van er in iedere plaats drie kunnen voorkomen, die van het KNV, CNV
en NVV. Alle bestuursleden maken er deel van uit. Over de werkzaamheden
van een van deze besturenbonden hadden we een gesprek met de heer J. C.
Havinga, districtsbestuurder van L'nitas en voorzitter van de Christelijke
Besturen Bond CBB» in Veenendaal terwijl de heer J. Slok het een en ander
vertelde van de geschiedenis van de christelijke vakbeweging in Nederland.
Het ontstaan van de christelijke vak
beweging dateert van 1874. In dat jaar
werd het zogenaamde „Kinderwetje van
Van Houten" aangenomen, dat arbeid
aan kinderen beneden de 12 jaar ver
bood. Van Houten was liberaal en het
indienen van deze wet was waarschijn
lijk meer een politieke zet dan een ge
volg van sociale bewogenheid. De ge-
fniddelde leeftijd in Nederland was toen
38 jaar en men had uitgerekend, dat
als men kinderen niet zo jong liet wer
ken de gemiddelde leeftijd zou stijgen
en men dus meer profijt van de arbei
der had. In 1876 werd het „Werklieden
verbond Patrimonium" opgericht. Hier
in waren werknemers en werkgevers
vertegenwoordigd, om met elkaar de
sociale belangen te bespreken. Een van
de doelstellingen van het werkliedenver
bond was het oprichten van een bouw
vereniging eigenlijk de laatst over
gebleven organisatie van Patrimonium.
In 1918 werd in Veenendaal de stoot
gegeven tot de oprichting van de Chris
telijke Vakbeweging, aldus de heer Slok,
jarenlang werknemer van de Scheepjes-
wolfabriek en sinds enkele jaren uit-
vaartleider van de Monuta-stichting,
maar nog steeds lid van Unitas, de
bond waarvoor hij duizenden leden ge
worven heeft.
De heer Slok vertelde, dat de eigen
lijke stoot tot de oprichting van de
Chilsteiqke Vakbeweging gegeven is in
Den Haag, tijdens wat hij noemde „het
opstandje van Troelstra". Direct daar
na werd door de toenmalige predikan
ten, de heren Jongebreur, Riekel en
Veltena een bijeenkomst in de Oude
Kerk belegd, waarop bij de werkne
mers aangedrongen werd zich te
organiseren, als een blok tegen het so
cialisme en communisme. Daarvoor wa
ren volgens de heer Slok wel enige an
dere bondjes geweest, maar die hadden
geen lang leven gehad. Nu de zaak
echter groots werd aangepakt zagen ook
de werknemers het belang ervan in en
konden in Veenendaal afdelingen van de
textielarbeidersbond, de tabaksverwer
kers en de sigarenmakers en de bouw
vakarbeiders opgericht worden. „In die
jaren werd beseft, dat de organisatie
een levensbelang betekende. Ondanks
het feit, dat men soms nauwelijks de
contributie kon betalen bleef men lid
van de bond. Uit die tijd stammen ook
de woorden vein Talma: „Als Patrimo
nium voor de Christelijke Vakbeweging
moet sterven, zal het een eredood ster
ven".
Het werk van het Werkliedenverbond
Patrimonium werd langzamerhand door
de bonden overgenomen. Overal ont
stonden „fabriekscommissies", die bij
de directie onderhandelden over verbe
tering van de arbeidsvoorwaarden.
In het begin werd er vrij veel tot
stand gebracht, gedeeltelijk waarschijn
lijk omdat de werkgevers bang waren
voor een revolutie. Al heel spoedig werd
de CBB opgericht, waarin door de be
sturen van de verschillende bonden
overleg gepleegd werd over allerlei za
ken, die voor iedereen van belang wa
ren. De taken die men op zich nam,
waren het behartigen van sociale doel
stellingen, het organiseren van collec
ten op fabrieken (bijvoorbeeld inhouding
van een bedrag van de lonen) en het
RHENEN De Rhenense Schaakclub
heeft tegen Het Paard uit Doorwerth ge
speeld en een nederlaag geleden. De
voorlopige uitslag is 1-7.
De uitslagen:
M. ter HaarA. J. Wedemeger afg.;
S. van DijkM. J. Mos afg.; H. Visch
ir. H. Meijer 0-1; J. D. Busch—ir. J. van
Hoeken 0-1; J. VerwoertL. Eibers 0-1;
T. van Dijk—D. Lenior 0-1; O. J. Boven-
schenJ. H. Bragonje J. Katir.
T. F. Sassenus 0-1; H. J. de Ridder
J. v.d. Pluym 0-1; B. van DoornE.
Leertouwer
steunen van verenigingen als de Oran
jevereniging."
Over de C.B.B. nu vertelde de heer
Havinga het een en ander. „De bestu
renbond heeft bemoeienis met verschei
dene zaken, die met de christelijke vak
beweging in verband staan. Hij behartigt
de belangen voor de Spaarbank Protes
tants Nederland, waarvan voor de spaar
der een der grootste voordelen is, dat
hij weet, dat met zijn spaargeld uitslui
tend protestantse instellingen geholpen
worden, als kerk- en scholenbouw.
De spaarbank is opgericht door het Con
vent, waarin samenwerken de protes
tants christelijke werknemersorganisa
ties en de organisaties van de werkge
vers, agrariërs en middenstanders. De
C.B.B. steunt ook de door het C.N.V.
opgerichte levens- en schadeverzekerings
maatschappij U.B.O., indien nodig de
jongerenorganisatie „Werkende Jeugd"
en belegt jaarlijks een forumavond over
een actueel onderwerp. Dit jaar wordt
deze gehouden op donderdag 10 maart.
ADVERTENTIE
als onderwerp heeft men gekozen „De
Algemene Bijstandswet".
Een van de belangrijkste taken van
de C.B.B. is naast een spreekuur voor
de leden van de bij de bonden aange
sloten leden de organisatie van het
Sociaal Fonds „Draagt Elkanders Las
ten" (DEL), Dit fonds, oorspronkelijk
voornamelijk gericht op de T.B.C.-be-
strijding is uitgegroeid tot 'n hulpverle
ningsinstelling waarbij voor allerlei doel
einden kan worden aangeklopt. Veelal
wordt er samengewerkt met de gemeen
telijke Sociale Dienst. „Een voorbeeld
uit de praktijk: Een gezin met zes kin
deren op een minimumlodh, waarbij ook
nog veel ziekte voorkwam, moest een
nieuwe haard aanschaffen. Men klopte
aan bij D.E.L.. die onderzocht of er in
het benodigde bedrag bijeen te sparen,
het benodigde bedrag bijeen te spraren.
Toen bleek, dat dit niet mogelijk was,
klopten we aan bij de sociale dienst.
Door een uitkering van de bijstandswet
kon een deel van de haard betaald wor
den. De rest werd door D.E.L. erbij
gelegd," aldus de heer Havinga.
D.E.L. gaat gratis in beroep, indien
een aanvraag afgewezen wordt, door de
gemeentelijke dienst. Hiervoor beschikt
het fonds over adviseurs, die langza-
Het bestuur van de besturenbond in
vergadering in het Unitasgehouw.
merhand met de volledige jurisprudentie
op de hoogte zijn en dus de juiste ar
gumenten aan kunnen voeren.
„De taak van de C.B.B. zou in zijn
algemeenheid omschreven kunnen wor
den als „het trachten de plaats van het
C.N.V.-gestalte te geven in alle daar
voor geëigende lichamen," aldus de heer
Havinga.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Teleloon
(08385) 2244
VEENENDAAL - Het 7-jarig zoon
tje van de familie Kroesbergen aan
de Groen van Prinstererluan heeft
donderdag vastgebonden aan 'n gaal
bij het goederenstation een paar be
nauwde uurtjes doorgemaakt. Deze
„straf" was hem opgelegd door een
paar leerlingen van zijn school, die
enkele klassen hoger zitten. Samen
met deze „vriendjes" had hij woens
dag een deel van een door hem ge
vonden briefje van tien gulden ver
snoept.
Mevrouw Kroesbergen merkte dat
zoonlief geld in de zak had en vroeg
hem, waar dat vandaan kwam. Het
hoge woord kioam eruit, waarop z'n
moeder het „tientje" aanzuiverde en
hem gelastte dit naar het politiebu
reau te brengen. Dit was niet naar
de zin van de vrienden, die liever
het geld gedeeld hadden. Om beur
ten gingen zij naar de Groen van
Prinstererstraat, om te vertellen dat
zij een tientje verloren hadden. „Laat
je ouders dat maar komen halen",
was het antwoord van mevr. Kroes
bergen.
Waarschijnlijk om het joch te dwin
gen het geld af te geven, hebben zij
't enige tijd geplaagd en daarna aan
een paal vastgebonden. Na ongeveer
2 uur wordtelen wist Kroesbergen jr.
zich te bevrijden, waarop zijn moe
der naar de politie ging. In de loop
van vandaag heeft de politie onder
meer 'n bezoek aan de Patrimonium-
school gebracht, om „de vriendjes"
aan de tand te voelen.
ADVERTENTIE
Dat zit zo: de naam op deze
deur komt nu óók voor in onze
lange lijst rekeninghouders. Daar
wordt de bel stil van! Want nu
gaan de betalingen niet meer via
de voordeur maar via de bank
giro! Rekeninghouder zijn bij de
Raiffeisenbank is extra gemak
kelijk. Want de Raiffeisenbank
doet immers alle bankzaken
voor u.
66-25 C
In Rhenen is het thans voor
Rooms-katholieken ook mogelijk de
zondagse plichten op zaterdagavond
te vervullen. Op zaterdagavond
wordt namelijk ook een mis gehou
den. Pastoor J. A. Wielens schrijft er
het een en ander over in het con
tactblad van de parochie.
Hij kan zich indenken dat er men
sen zijn, die zeggen, „dat is alweer
een tegemoet komen aan de gemak
zucht van de mensen. Bovendien: is
dat niet in strijd met het derde ge
bod: Wees gedachtig, dat gij de dag
des Heren heiligt?"
De pastoor geeft toe, dat iemand
zich er met een zaterdagavondmis
bezoek gemakkelijk van af kan ma
ken. Maar hij wijst er nadrukkelijk
op dat dit niet de bedoeling van de
nieuwe regeling is. Het gaat erom
de mensen gelegenheid te geven die
's zondags niet kunnen gaan, b.v.
door werkzaamheden; omdat zij el
kaar met het oog op de kinderen
moet verbeurten en dergelijke geval
len.
Pastoor Wielens wijst ook nog op
de veranderde situatie waarin men
leeft en dat de kerk zich ook meer
afstemt op het moderne levensrit
me. Door de vrije zaterdag is de
zaterdagavond een stuk „zondag"
geworden. Het is, volgens de pastoor
min of meer één totaliteit.
Nadat ds. J. Catsburg, hervormd
predikant te Opheusden de gemeen
te had meegedeeld, dat hij voor de
beroepen uit Nieuw-Lekkerland, Bra-
kel, Hedel, Gameren en Sint Maar
tensdijk had bedankt, is hij nader
hand op zijn beslissing ten aanzien
van Sint Maartensdijk teruggeko
men. Hij geeft de gemeenteleden in
het kerkblad een verklaring van 't
in eerste instantie bedanken en
daarna toch aannemen van het be
roep naar Sint Maartensdijk.
De hervormde gemeente „Sola Fi
de" te Veenendaal heeft als pastorie
voor de nieuwe predikant, ds. Nije-
boer, aangekocht het pand Acacia
laan 1.
De gereformeerde kerk te Vee
nendaal heeft er in 1966 dertig le
den bijgekregen. Het ledental kwam
van 2479 op 2509.
De aanwas zit voornamelijk in de
geboorten. Naar andere plaatsen ver
trokken 33 personen meer dan uit an
dere gemeenten binnenkwamen. Tot
de gereformeerde kerk traden uit an
dere kerken toe: 26 personen; 15 gin
gen naar een ander kerkverband
over. Het aantal gedoopten bedroeg
in 1966. 66.
Zondagmorgen 29 januari wordt in
het Verenigingsgebouw aan de
Eikenlaan een Open Deur Dienst
gehouden waarin ds. A. Terlouw zal
voorgaan. Als onderwerp van zijn
prediking koos ds. Terlouw „Chris
ten zijn... duurder dan u denkt". De
dienst begint om tien uur en zoals ge
woonlijk wordt de liturgie aan de in
gang van het Verenigingsgebouw
uitgereikt.
De redactie van „De wachter
Sions", weekblad der gereformeerde
gemeenten in Nederland, komt in het
geweer tegen hetgeen het maand
blad „Zie!" gemeend heeft te moe
ten schrijven over de tijdelijke
hoofdredacteur van D.W.S., ds. F.
Mallan te Veenendaal. „Zie!" is een
onafhankelijk blad voor christelijk
samenleven. Het tornt op tegen de
kerkelijke verdeeldheid in ons land
door waar men kan wantoestanden
aan de kaak te stellen.
In een artikel over de samenspre-
kinjjpn tussen de gereformeerde ge
meenten (synodaal) in Nederland en
(helemaal in) Noord-Amerika en
de gereformeerde gemeenten (al
leen maar) in Nederland meent
„Zie" zich iets over ds. Mallan (z'n
volgelingen worden volgens „Zie"
„Mallanezen" genoemd) te herinne
ren. Namelijk dat hij bij het graf
van één van zijn gemeenteleden
die op een zondag de „moed" had
om als niet-kerkeraadslid deel te
nemen aan het Avondmaal, maar
zich 's maandags verhing na een
„diepgaand gesprek" bq hem thuis
met de voltallige kerkeraad
plechtig meedeelde, dat deze man
zich een oordeel had gegeten en ge
dronken.
Men schijnt aldus D.W.S.
het klokje te hebben horen luiden,
zonder te weten waar de klepel
hangt. Denken vraagt de redac
tie de schrijvers in „Zie" werke
lijk, dat ds. Mallan alleen maar
Avondmaal houdt met kerkeraads-
leden Ook adviseert de redactie
hun eens bq de plaatselijke kerke
raad te informeren naar de juiste
toedracht van het door „Zie" ge
schetste geval. Zij zullen er dan wel
achter komen met welke leugens zij
hun blad volkalken.
Volgens de redactie van D.W.S.
ademt „Zie" een provogeest op
godsdienstig terrein en zij waar
schuwt „onze" mensen, in het bij
zonder de jeugd, voor zulk een ver
giftig blad.
De parochie van de H. Cunera te
Rhenen is in zielental het afgelopen
jaar een weinig teruggelopen. Op 1
januari 1966 waren er 1031 parochia
nen, op 1 januari van dit jaar: 999.
Gedoopt werden in 1966 zeven en
twintig kinderen en een volwassene.
De kerkeraad van de hervormde
gemeente te Opheusden heeft alle
gemeenteleden bij het kerkblad een
preek aangeboden van een oud-va-
der. De preken 700 stuks heeft
de kerkeraad betrokken van de
stichting „Smytegelt-Fonds" te
Middelburg.
Deze stichting, die onder redactie
staat van de predikant der gerefor
meerde gemeente te Middelburg, ds.
G. A. Zijderveld, geeft preken van
zgn. oude schrijvers uit in heden
daagse spelling en lettertype.
De Opheusdense kerkeraad hoopt,
dat de gemeenteleden zich na deze
eerste kennismaking abonneren op
de gehele serie. Voor twee gulden
krijgtomen tien preken per jaar toe
gezonden.
Op uitnodiging van de diaconie
der gereformeerde kerk te Veenen
daal zal de bekende prof. K. Dijk op
22 februari spreken voor de bejaar
de gereformeerden te Veenendaal.
Prof. Dijk, die 81 jaar is. zal een
causerie houden over de praktqk van
van het leven en werken van de pre
dikant.
In verband met zijn gezondheids
toestand heeft prof. dr. P. A. van
Stempvoort ontslag gevraagd als
hoogleraar aan de theologische fa
culteit van de Rijksuniversiteit te
Groningen. Prof. Van Stempvoort
doceerde Nieuwe Testament en chr.
letterkunde.
De afgetreden hoogleraar is een
telg uit een Veenendaals geslacht.
Hij werd hier op 10 oktober 1911 ge
boren en studeerde aan de universi
teiten van Utrecht, Groningen en
Amsterdam. Aan laatstgenoemde
universiteit promoveerde hij in 1950
tot doctor in de theologie. Van 1936
tot 1956 was prof. Van Stempvoort
predikant van resp. de gemeenten
Haskehorne. Eindhoven en De Bilt.
In 1956 werd hij hoogleraar te Gro
ningen.
Prof. Van Stempvoort heeft veel
bekendheid verworven door zijn
voordrachten voor de NCR V-radio.
De redacteur van het landelijke,
nieuws heeft zich weer eens in een
ouderwetse staat van verontwaardi
ging gehesen over bepaalde uitlatin
gen in de zgn. neutrale pers.
Wie daarin evenals de redactie
van Kerknieuws regelmatig leest
kan zich geregeld stoten aan het feit,
dat daarin allerlei lieden schrijven
die geen snars weten van hetgeen
waarover ze het hebben. Ze weten,
aldus Kerknieuws, ook van de inhoud
van de Bijbel geen lor en kennen 'n
kerk niet eens goed van buiten, laat
staan van binnen.
Kerknieuws geeft twee recente
staaltjës.
Naar aanleiding van een wonder
lijke reis die een trouwring heeft
gemaakt voordat hij weer bij de
I i „IIUIilllUllillltliltilliMllliUlUUMtilHIIIMUIIMIiauilUIHIIilllllllllllltlllttlilii
eigenaar belandde schrijft een blad
„Zoekt en ge zult vinden, zegt een
oeroud Hollands gezegde".
Geen gezegde, zegt Kerknieuws, 't
staat in Lukas 11. vers 9. Een Bij
belwoord dus, maar ja welk modern
mens houdt zich nu met Bijbelwoor
den op!
Het tweede staaltje levert 'n dagblad,
dat een vooraanstaand man „in hi
bestuur van de synode" laat zitte.
„Dat overigens een synode geen be
stuur kent, ach", zegt Kerknieuws,
„wat weet 'n modern mens daarvan
af, al schrijft hij er dan ook over
met een autoriteit alsof hij er wel
wat van snapte!" j
Voor de instandhouding van de
r.-k.-parochie te Rhenen werd in 1966
opgebracht ruim 19.500 gulden. Dit
gebeurde in de vorm van collecten,
wekeiqkse vrijwillige bijdragen en
plaatsengeld.
De opbrengst was ruim 500 gulden
hoger dan werd begroot, hoewel de
geraamde uitgaven ook werden over
schreden.
VEENENDAAL Reeds een kleine vijftien jaar beheert de heer C. Hei
kamp de financiën van de Nederlandse Herv. Gemeente in Veenendaal. Tot
zijn taak behoort ondermeer het verzenden en administreren van de formu
lieren, waarop men een vrijwillige bijdrage kan toezeggen. Indien men een
dergelijk formulier niet terugstuurt, zorgt de heer Heikamp ervoor, dat men
een aanslag voor een bijdrage in de kerkeiqke onkosten ontvangt. Alleen als
men betaalt is men volledig bevoegd lid. Bij het opgave-formulier deed de
administrateur begin dit jaar een drukwerkje, met het opschrift „Voor een
woord van hart tot hart", waarin ondermeer gesteld werd, dat u „mede
verantwoordelijk bent voor de opbouw van de gemeente, als lid van de
Kerk..." Het kerkewerk in onze gemeente moet doorgang vinden. Wat wij
aan goeds ontvangen hebben moeten wij bewaren, maar dit gaat met steeds
grotere kosten gepaard. Vandaar dat wij u vragen uw kerkelijke bijdrage
zodanig te bepalen, dat bewaard kan blijven, wat bewaard moet worden, dat
uitgebouwd kan worden, wat nodig is en dat het tekort opgeheven wordt.
Daaronder staan richtlijnen voor het vaststellen van de vrijwillige bijdragen,
variërend van een bedrag van 6.25 bij een inkomen van minder dan
2.000.— tot 112,50 bij 7.000,—.
Volgens de heer Heikamp gaat het
goed met de vrijwillige bijdragen.
Deze week, op 25 januari waren 1056
formulieren binnengekomen, waarop
voor een totaal-bedrag ingetekend
was van f 40.240,50. Vorig jaar brach
ten de eerste 1056 aanmelders een
bedrag op van f 37.266,ofwel ge
middeld bijna f 3,- minder. De heer
Heikamp heeft dan ook alle hoop.
dat het geraamde bedrag van
f 140.000 dit jaar overschreden wordt.
Voris jaar was de opbrengst
f 142.000,- aan vrijwillige en „ver
plichte" bijdragen.
De kerk heeft het recht om in
dien van een lid geen vrijwillige bij
drage binnenkomt bij de belastin
gen opgave van het inkomen te vra
gen. Hieruit wordt dan een aanslag
vastgesteld volgens de richtlijn. In
dien men niet betaalt, zou het be
drag eventueel per deurwaarder in
gevorderd kunnen worden, maar dat
is volgens de heer Heikamp in Vee
nendaal nog nooit gebeurd. Iemand,
die een aantal jaren achtereen niet
betaalt krijgt geen formulier meer
toegezonden. Van de ruim 5.200 lid
maten boven de 18 jaar zijn er on
geveer 4.600 personen, die regelma
tig een bijdrage geven. „Alleen men
sen die hun bijdrage betalen hebben
stemrecht. Indien iemand de aan
slag niet, of slechts gedeeltelijk be
taalt, verliest hij dit recht".
Wij stelden toen het volgende
misschien absurde geval. Iemand
die nooit in de kerk komt, maar een
aanslag van bijv. f 100,- betaalt,
heeft dus stemrecht. Een ander, met
gelijk inkomen, die iedere zondag
tweemaal naar de kerk gaat en per
zondag f 2.- in de zak doet heeft dat
niet?
„Inderdaad, u moet het zo zien.
het register van stemgerechtigde lid
maten is papier, de lijst van dege
nen, die hun bijdrage betalen is ook
papier. We kunnen nooit controleren
of iemand, die beweert f 104,- in de
zak te doen, die ook werkelijk be
taalt en daarom moeten we dit sys
teem wel aanhouden. Bovendien zijn
er maar heel weinig mensen, die
regelmatig naar de kerk gaan en
geen bijdrage betalen".
Het afvoeren van de leden, die
„onwillig" zijn om te betalen heeft
een praktische reden: het onderzoek
bij de belasting, hét sturen van een
aanslag en het aanbieden van een
kwitantie kost ongeveer een gulden.
Indien keer op keer dit geld „weg
gegooid" geld blijkt, dan kunnen we
het beter ergens anders aan beste
den. Bovendien indien iemand van
gedachten verandert bijvoorbeeld
doordat ze weer trouw naar de kerk
gaan komt men meestal wel hier
heen. om weer de bijdrage te beta
len.
Niet alleen de geldadministratie,
maar ook de ledenlijsten hebben de
zorg van de heer Heikamp. Zijn ad
ministratie loopt parallel aan de ge
meentelijke. Indien iemand bij de
gemeente opgeeft, dat hij van kerk
genootschap wil veranderen. dan
geeft de gemeente het adn de ker
ken door, en indien men het bij de
kerk opgeeft, geeft deze het aan de
gemeente door. Dit doet men bijv.
om te voorkomen, dat de gemeente
bij een overlijden de verkeerde
kerkeraad inlicht.
Voor de heer Heikamp aan dit
werk begon had hij jaren bij de
Amsterdamse Bank gewerkt. Hij sol
liciteerde naar aanleiding van een
advertentie, omdat het werk hem
wel leek. Van een zekere „roeping"
was toen geen sprake. Als je het
hem nu vraagt zegt hij: „Daar houd
ik liever niijn mond over".