Kinderen worden in verkeer meestal enorm overschat Toch vindt men 't gek De sluiting van het babykruikje MENU'S OP DE GRENS VAN WINTER EN VOORJAAR Om kort te gaan D6. Nederlandse Vereniging Bescherming Voetgangers heeft haar hoofdkwar tier in enkele zalen van kamers in een voormalig hotel in het hart van Den Haag. Aan de voorkant stroomt het verkeer tussen Buitenhof en Groen markt voorbij, aan de achterzijde heeft men, heel toepasselijk, uitzicht op dat Nederlandse domein bij uitstek van de voetganger: de Haagse Passage. „Beginnen in de wa ndelwag en... GEDEMPT MAAR ZONNIG GLINSTEREN. Vereniging Bescherming Voetgangers heeft aan (koperen) jubileumviering geen behoefte Zorgenkinderen Ook vitamine C in wintergroenten „Dat geeft wel een uniek tintje aan ons kantoor," zegt mevrouw V. I. van der Does-Enthoven, voorzitster van de vereniging. Zij vertelt ons dat „Bescher ming Voetgangers" onlangs het koperen jubileum heeft herdacht en dat zij het woord „herdenken" in dit verband passender vindt dan het begrip „vie len". Uit het cijfermateriaal dat vervolgens ter tafel wordt gebracht, blijkt wel waarom: het aantal verkeersslachtoffers dat in 1965 de dood vond. steeg, ver geleken met 1964. met 3,79 procent. Het aantal voetgangers dat verongelukte steeg echter in diezelfde periode met 10.58 procent. Een cijfer, dat duidelijke I taal spreekt over het enorme werkterrein dat de N.V.B.V. voor zich heeft x- Praktijk ïvor bejaarden In Duitsland werkt een op de twee vrouwen huitensbuis Bon ton Zilverpapier En goed Naam en prijs Weg vaat! In topaas Weer wijd VRIJDAG 27 JANUARI 1967 „De voetganger is iemand geworden die in het verkeer aan alle kanten te kort komt", zegt mevrouw Van der Does. „Alle aandacht wordt weggezo gen naar het rij verkeer. Onze vereni ging is beslist niet anti-rij verkeer al wordt dat vaak gedacht. Zelf rijden wij ook allemaal. Maar het gaat ons om de bestrijding van de uitwassen van dat rij verkeer. Hoe pakt een vereniging als de NVBV zo'n gigantische opgave aan? „In de eerste plaats door met zoveel mogelijk deskundigen in de besturen te werken," zegt de voor zitster. „Iedereen moet in zo'n be stuur zijn eigen specialiteit hebben. Als je niet met deskundigen sa menwerkt krijg je oppervlakkige voorlichting en dan kun je maar beter helemaal niet voorlichten. Wij streven ook naar een provinciale aanpak van de problemen. Tot nu toe waren er alleen plaatselijke af delingen, maar inmiddels is in Gel derland het eerste district opge richt." Deze gespecialiseerde Nederlandse voetgangersvereniging staat niet al léén in haar streven om betere kan sen voor de voetganger in het verkeer te scheppen. In andere Europese lan den bestaan ook voetgangersvereni gingen en sinds enkele jaren wordt internationaal samengewerkt in een federatie van voetgangersverenigin gen. Deze federatie is internationaal erkend en kan de belangen van de voetganger „op hoog niveau" beharti gen via een zetel in de verkeerscom- missie van de Raad van Europa. Nieuwste loot aan de stam is Israël waar men zo juist een voetgangers- vereniging heeft opgericht. „Alle landen hebben wel hun specifieke problemen," zegt mevrouw Van der Does bij wie ook het algemeen secre tariaat van de internationale federa tie berust. „In Nederland houden we ons, evenals in Duitsland, vooral be zig met technische en juridische ver beteringen. Met verkeersopvoeding alleen kom je er niet. Een opsom ming van de tekorten is pas volledig wanneer ook de fouten worden ge noemd die bij het bouwen van wegen en steden kunnen worden gemaakt." De vereniging is, zo blijkt uit een overzicht van de nog jonge historie van de NVBV, in 1953 op initiatief van het Nederlands Vrouwen Comité opgericht door mensen die verontrust waren over het toenemend aantal verkeersslachtoffers onder de voet gangers. Wat dat laatste betreft is er niets veranderd: de kleuters en de bejaarden zijn nog altijd de zorgen kinderen van „Bescherming Voetgan gers". Op die groepen is de voorlichting dan ook voor een belangrijk deel ge richt. Uit de stapel voorlichtingsma- Het hoéft niet verkeerd af te lopen in negenennegentig van de honderd ge vallen lóópt het gelukkig ook niet verkeerd af'. Maar laat iedere automobilist er toch op bedacht zijn dat zulke situaties zich kunnen voordoen! teriaal die een medewerkster aan draagt valt het boekje „Alle vogels vliegen, alle mensen lopen", een „voetgangerscode voor het lager on derwijs", gemaakt op verzoek van de gemeentelijke onderwijscommissie Den Haag en bestemd voor de ver- keersvoorlichting op de lagere scho len. De nieuwe brochure „De kleuter in het verkeernóóit alleen!" spreekt duidelijke taal, evenals de rapporten over verkeersopvoeding en onderzoek, analyses van voetgangers ongevallen, rapporten over verkeers ongevallen met kinderen en over „de jongsten in het verkeer". In de fol der „Rood-Groen" wordt ouders en opvoeders in klare taal verteld hoe zij de kinderen kunnen vertellen wat in het verkeer moet worden gedaan en niet mag worden gedaan. Kleuter en kind komen vaak aan bod in de activiteiten van de vereni ging. „Bij de kinderen beneden vier jaar is het verkeersongeval doods oorzaak nummer één," zegt mevrouw Van der Does. „Daarbij komen dan nog de verschrikkelijke dingen die vaak achter de schermen blijven: slachtoffertjes die zwaar hersenletsel oplopen, blijvend invalide worden. Kinderen worden in het verkeer enorm overschat. De praktijk wijst bijna dagelijks uit dat jonge kinderen in werkelijkheid de heksenketel van het huidige verkeer niet alleen aan kunnen." Om even de brochure „Kleuter in het verkeer" te citeren: verkeersop voeding begint al in de wandelwa gen! In dat stadium is het geven van het goede voorbeeld een belangrijke basis voor de verkeersopvoeding op latere leeftijd. Kleuters en bejaarden: de zorgen kinderen. Voor bejaarden worden cursussen gegeven over verkeerstheo- rie, maar die theorie alleen is niet voldoende. De voorzitster van de NVBV stelt dat met nadruk vast. Ook de praktijk moet aan bod komen en de stad Den Haag geeft op dit ge nen- en buitenland veel belangstelling bied een voorbeeld waarvoor uit bin- is. Men gaat met groepen bejaarden de straat op om het geleerde in de praktijk toe te passen. Dat gaat in samenwerking met de politie die ook een parcours in de stad uitstippelt. Politiemensen in uniform gaan mee tijdens die verkenningstochten waar bij, zoals mevrouw Van der Does met voldoening vaststelt, het mesje van de voorlichting van twee kanten snijdt. „Voor de bejaarden wordt het geleerde veel duidelijker, de automo bilisten beseffen bij het zien van die praktijktochtjes dat het voor de be jaarden toch wel heel moeilijk is ge worden in het moderne verkeer." Na dertien jaar werken mag de Nederlandse Vereniging Bescher ming Voetgangers, in alle beschei denheid, niet ontevreden zijn over de resultaten van diverse initiatie ven. Er zijn diverse wettelijke be schermende bepalingen en ver keerstechnische en stedebouwkundi- ge voorzieningen ten gunste van de Een plaatje als dit geeft te denken. Deze kleine peuter, nog met eens zo groot als het wiel van de wegreus waarnaar zij staat te kijken hoe kunnen we ooit verwachten dat zij kan „deelnemen" aan het verkeer. Al die grote-mensen-regels en al die grote mensen-waarschuwingen van kijken naar links en kijken naar rechts kun nen hun nut hebben voor mensen die inderdaad groot zijn maar van die grote mensen hebben maar weinigen de moeite genomen om het verkeer eens te bekijken van zo'n 70 cm boven de grond. En veel groter is zo'n peutertje toch niet. Het grote-mensen- uitzicht kan belemmerd worden door hoge struiken, een schutting voor zo'n kind kan een langs de weg staan de vuilnisbak al een obstakel zijn. De conclusie is dan ook niet zo vreemd dat een kleuter niet alleen kan deel nemen aan het verkeer! voetganger gekomen. „Van de kant van het onderwijs is de belangstel ling zeer goed," zegt de voorzitster. Het voortgezet onderwijs zal, op verzoek van de vereniging en naar Amerikaans voorbeeld, aandacht gaan besteden aan voorlichting in zake alcohol en verdovende midde len. Enkele jaren geleden heeft de vereniging, naar aanleiding van de vele verkeersongevallen met kleu ters, een comité ter bevordering van de kleuterbescherming opge richt. Dit comité brengt de resulta ten van internationale research op dit gebied samen in voorlichtings materiaal dat via de kleuterscho len bij de verkeersopvoeding wordt gebruikt. Tn de Duitse Bondsrepubliek neemt bijna de helft van de vrouwen tus sen vijftien en vijfenzestig jaar deel aan het arbeidsproces. Met een percen tage van 49 staat Duitsland hiermede bovenaan in de E.E..G-landen. 't Heeft verhoudingsgewijs ook meer vrouwen in het arbeidsproces dan de Ver. Sta ten, waar het percentage 44 bedraagt. Van de Duitse werkende vrouwen, aldus een artikel in het maandblad „.Het Vrouwelijke Bedrijfshoofd", vindt 73 procent haar werk buitenshuis. De overige 27 procent werkt in eigen be drijf of doet thuiswerk. De „top" van de vrouwelijke arbeids krachten in Duitsland ligt bij de werk krachten van omstr. 20 jaar, dit in tegen stelling tot de situatie in de V.S. waar het aantal werkende vrouwen een hoog tepunt bereikt tussen de vijfenveertig en vijfenvijftig jaar. In Duitsland werkt 76 procent van alle vrouwen van 20 jaar. Bij de vrouwen van vijfendertig tot veertig jaar werkt 45 procent, van de zestig- a vijfenzestigjarigen slechts 21 procent. Meestal blijft de gehuwde vrouw werken tot de eerste gezinsuitbrei ding in het verschiet is. Ondanks het grote aantal jonge vrou wen dat buitenshuis werkt, wordt in Duitsland vaak nog „ouderwets" ge dacht over het verschijnsel werkende vrouw. Economen menen dat slechts weinig werkende vrouwen de begrippen „beroepseer" en „arbeidsvreugde" uit eigen ervaring kennen. Een enquête in een grote Westduitse stad heeft aange toond, dat bijna zeventig procent der ondervraagde vrouwen het „gek" vond om te werken. Een dergelijk antwoord komt ook van ruim zestig procent der vrouwen die zelf buitenshuis werken. Veel vrouwen werken dan ook in zeer ondergeschikte betrekkingen met wei nig of geen kans op promotie. Men komt vaak in het arbeidsproces zonder enige opleiding en bezet dan een van de vele arbeidsplaatsen in de sector der ongeschoolden. Vijfenveertig procent der werkende vrouwen heeft een langere schoolopleiding gehad. In de kantoren zijn de lagere functies meestal voor de vrouwen. De klacht dat de mogelijkheden tot opleiding voor meisjes veronachtzaamd worden, betreft niet alleen bepaalde so ciale milieus. Veel meisjes blijven op geestelijk niveau „onder de maat" door het missen van middelbare en voortge zette opleidingen. Wanneer meer meis jes naar middelbare school en universi teit gingen zou daardoor bijvoorbeeld in de toekomst het grote tekort aan leer krachten in Duitsland kunnen worden ingelopen. Op het terrein van de be roepskeuze wint echter ook in Duitsland het argument „snel en veel geld verdie nen" vaak het pleit, ten koste van goe de kansen in de toekomst. yyie gedacht had dat mét het einde van het winterseizoen ook het einde van de zilvermode-rage in zicht zou komen heeft zich vergist. Zilver blijft nog een poosje „in", niet alleen in de mode maar ook in de cosmetica Voor het volgende winterseizoen ligt alweer gebreide kleding met zilver draadeffecten klaar, in Parijs ver werkt men zilverpapier in de voor jaarscollecties en de nagellakfabrikan ten zien voor komend zomerseizoen ook de nodige perspectieven in zil ver. Als aanvulling op kleren als dit zilver glanzende broekpak heeft Cutex vier nieuwe nagellaktinten bedacht, waarmee de vrouw haar vingertoppen gedempt maar zonnig" kan laten glinsteren. De kleuren worden als volgt omschreven: kwikzilver, man darijn dat tot licht-oranje is verzil verd, rose met zilverkleurige weer schijn en „een gouden zandkleur, ver zilverd tot een beige flonkering". Vooral dat laatste moet de kosmeti- sche kleurmengers heel wat denkwerk hebben gekost. Dabykruikjes met een „ouder- wetse" sluiting (afsluitdop met rubberplaatje) zijn te verkie zen boven sommige typen kruikjes met een zogenaamde patentsluiting. Dit advies heeft de geneeskundige hoofdinspectie van het staatstoe zicht op de volksgezondheid onlangs gegeven aan ziekenhuizen, kraam inrichtingen, kraamverpleegsters en kraamverzorgsters en aan consulta tiebureaus voor zuigelingenzorg. Aanleiding tot deze waarschuwing is een onderzoek dat de nijverheids- organisatie TNO heeft ingesteld naar de betrouwbaarheid van afsluitme- chanismen van warmwaterkruiken. Daarbij bleek dat bij sommige typen patentsluiting van kruiken gemakke lijker lekkage kan optreden dan bij het conventionele type kruik waarbij in de dop een rubberplaatje is gelegd, dat door de schroefdop tegen de hals van de kruik wordt gedrukt. De patentsluitingen hebben meestal een metalen afdekplaat die tegen een metalen zitting wordt gedrukt. Bij dit systeem kan het gebeuren dat roestdeeltjes een aanslag vormen op afdekplaat en zitting waardoor kans op lekkage ontstaat. Ook kunnen goed gevulde en gesloten kruikjes tengevol ge van zogenaamde „thermische" ef- MODESTOFFEN voor komend voorjaar zijn laken, wollen crêpe, wollA satijn, jacquardstoffen die „ton sur ton" zijn geweven. Veel be drukte wollen stoffen en veel uitbun dige kleuren: rood, groen, diverse kleuren blauw, oranje en geel. fecten na verloop van tijd toch gaan lekken. Meldingen van enige ernstige ver- brandingsgevallen bij zuigelingen, als gevolg van het lekken van warm waterkruiken, zijn voor TNO aanlei ding geweest om de afsluitmechanis- men van warmwaterkruiken eens ter dege onder de loep te nemen. Een ge waarschuwd moeder telt voor twee: wie voor de baby veiligheid-voor-alles wenst, kieze de babykruik met „ouderwetse" sluiting, dus met een rubberplaatje in de afsluitdop. PARIJS heeft weer eens iets geks op het gebied van de zilvermode: een mini-rokje van zilverpapier. Het kost, in Hollands geld omgere kend, nog geen vier gulden en is dan ook een veelgevraagd „kleding stuk" als men het zo mag noemen. In de voorjaarscollectie die alweer in de grote modemagazijnen zijn verschenen, krijgen kleuren als oranje, geel, beige, abrikoos, ci troen en lichtroze een zilverkleurige „finish". VOLGENS HET ENGELSE week blad „Woman's Realm" bestaat onge veer de helft van het aantal auto- rij-instructeurs in Engeland op het ogenblik uit vrouwen. Verwacht wordt dat het aantal instructrices steeds groter zal worden. De vrouwe lijke instructeur is een gewaardeerde en veelgevraagde werkkracht gewor den, die door veel mannen geprefe reerd wordt boven haar mannelijke collega's. Tn de keuken balanceert de huis- vrouw in deze weken op de grens tussen winter en voorjaar. Volgens de kalender blijft het nog even winter, maar gedachten aan allerlei lekkere voorjaarsprimeurs op groente- en fruitgebied komen, mét de krokussen en de sneeuw klokjes in de tuin, toch al om de hoek kijken. Sla en tomaten liggen wel in de winkels maar zijn nog duur. Aan de huisvrouw dus de taak om het beste te maken van de voorradige wintergroenten die ove rigens, zo laat het Voorlichtingsbu reau voor de voeding ons weten, qua voedingswaarde niet voor de zomerse groenten onderdoen. Vitamine C, de vitamine waarvan een volwassene gemiddeld vijftig gram per dag nodig heeft, bevatten ze in behoorlijke mate. Spruitjes staan hierbij bovenaan, gevolgd door boerenkool, rodekool, koolraap, sa vooiekool, wittekool, zuurkool en spitskool. Ook als leveranciers van voedingszouten en caroteen zijn deze wintergroenten waardevol. Ze heb ben allemaal een plaats gevonden op het volgende weekmenu: vermicellisoep; spruitjes, aardap pelen, varkenskarbonade; vruchten sla; bieten, appelsla, aardappelen met ei en jus of gesmolten boter; cho co-wentelteefjes preisoep; witlof met ham, aardap pelen en gesmolten boter; karamel vla; koolraap, aardappelen, gehakt; custardvla met appel; savooiekool met tomaten of kerrie saus, rijst, gebakken lever; yog hurt winterwortelen, aardappelen, ge stoofde vis; fruit; stamppot v*an boerenkool met worst; vruchtengruwel. Choco-wentelteefjes worden ge maakt door boterhammetjes te we ken in een mengsel van een halve li ter melk, twee eetlepels cacao en twee eetlepels suiker. De ingrediën ten voor de (gebonden) preisoep zijn een liter bouillon, een half pond prei, vijftien gram boter en vijftien gram bloem, peterselie en zout. De custard vla met appel kan op twee manieren worden gemaakt: door geschilde en geboorde appelhelften, bestrooid met citroensap, suiker en kaneel, in een hete oven gaar te laten worden en er daarna de vla over te gieten, of door in schijfjes gesneden appels in wat water met citroensap zacht te laten worden en daarna met vla te bedek ken. Voor vruchtengruwel tensltte dit recept: Kook honderd gram gort gaar in een liter water met wat zout. Maak twee mandarijnen, twee peren en twee bananen schoon, snijd ze in kleine stukjes en doe er het sap van een citroen en wat suiker bij. Doe bij de gort een kwart liter bessesap en vijftig gram suiker, laat het mengsel afkoelen en schep de vruchten er door. HOEWEL LIMONADE nu niet di rect een „winterdrankje" is, heeft het Consumenten Contact Orgaan toch maar eens een overzicht gemaakt van de prijzen van de verschillende soorten vruchtenlimonade en limona desiroop die in Nederland te koop zijn. In samenwerking met Neder landse Huishoudraad en ministerie van Economische Zaken kwam het CCD tot de conclusie dat zowel in houdsmaten als prijzen ook bij deze produkten weer aanzienlijk uiteenlo pen. De vruchtenlimonadesiropen va riëren per liter in prijs van bijna een rijksdaalder tot ruim vijfeneenhalve gulden, bij de limonadesiropen van anderhalve gulden tot ruim drie gul den. Wie hierbij nog een duik in de Warenwet wil nemen zal ontdekken dat de benaming „vruchtenlimonade siroop" uitsluitend mag worden ge bruikt als de siroop dertig procent of meer sap bevat van de vrucht die op de verpakking wordt vermeld. Voor de smaken citroen en ananas geldt een percentage van twintig procent. Als de benaming „limonadesiroop" wordt gebruikt is het niet noodzake lijk dat in het produkt vruchtensap wordt verwerkt. Beide soorten moe ten een suikergehalte hebben van minstens vijfenvijftig procent. Er zijn heel wat smaakjes in limonadesi ropen, maar de sinaasappelsiroop heeft het leeuwedeel van de omzet: bijna negentig procent. Twee nieuwe afwasautomaten worden binnenkort door Philips in de handel gebracht. Het zijn twee typen: een bovenlader en een voor lader die allebei via het systeem „één druk op de knop" drie pro gramma's kunnen uitvoeren. Daar bij is een volledig programma dat tweemaal spoelen met koud water omvat, gevolgd door wassen met warm water en afwasmiddel, spoe len met lauw en warm water, een nabewerking met een spoelmiddel voor vlekkeloos opdrogen, en auto matisch drogen. De bovenlader heeft nog een programma dat al leen maar zorgt voor het spoelen van het vaatwerk dat pas later op de dag een volledige afwasbeurt krijgt. De voorlader heeft een spe ciaal glaswerkprogramma waarbij met minder sterke waterstralen wordt gewerkt dan bij het gewone vaatwerk. De bovenlader doet per keer een volledige vaat van acht personen, de voorlader kan een af was van twaalf personen verwer ken. De prijzen van de machines zijn respectievelijk bijna duizend en bijna zestienhonderd gulden. Met waterontharder worden de appara ten respectievelijk driehonderd en honderd gulden duurder. FRANSE modebladen voorspel len dat „topaas" komend seizoen een belangrijke kleur in de lingerie mode zal zijn. Uitlopers van deze tint zijn een zacht stro-geel, cham- pagnekleuren en banaantinten. Ver der veel wit en roze, en ook enkele „sprekende" kleuren: knalgroen, hardroze, hardblauw, turkoois. Bij de nachtkleding zijn de nachthemd jes kort, vaak in overhemdmodel en van gebloemde of gestreepte stof. Korte mouwloze nachthemdjes worden gecombineerd met even korte, mouwloze peignoirs. Geruite nachthemdjes worden langs hals en (korte) mouwen met smockwerk versierd; de babydoll heeft een broekje ter lengte van de bekend^ bermuda-shorts. WIE GENOEG HEEFT van nau we rokken kan het het komend voor jaar gerust weer in de wijd uitlo pende lijn zoeken. Korte jurken in A-lijn met lange mouwen voor de eerste koele lentedagen, jurken met wijde cirkelvormige rokken die al bij de bustenaad beginnen en veel jurken in „djelebba-model", het wijde en op de Noordafrikaanse kledij geïnspireerde gewaad met wijd uitlopende driekwart mouwen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9