Kinderen worden in verkeer
meestal enorm overschat
Toch vindt
men 't gek
De sluiting van
het babykruikje
MENU'S OP DE GRENS VAN
WINTER EN VOORJAAR
Om kort te
gaan
D6. Nederlandse Vereniging Bescherming Voetgangers heeft haar hoofdkwar
tier in enkele zalen van kamers in een voormalig hotel in het hart van
Den Haag. Aan de voorkant stroomt het verkeer tussen Buitenhof en Groen
markt voorbij, aan de achterzijde heeft men, heel toepasselijk, uitzicht op dat
Nederlandse domein bij uitstek van de voetganger: de Haagse Passage.
„Beginnen in de
wa
ndelwag
en...
GEDEMPT MAAR ZONNIG
GLINSTEREN.
Vereniging Bescherming Voetgangers heeft
aan (koperen) jubileumviering geen behoefte
Zorgenkinderen
Ook vitamine C in
wintergroenten
„Dat geeft wel een uniek tintje aan ons kantoor," zegt mevrouw V. I. van
der Does-Enthoven, voorzitster van de vereniging. Zij vertelt ons dat „Bescher
ming Voetgangers" onlangs het koperen jubileum heeft herdacht en dat zij
het woord „herdenken" in dit verband passender vindt dan het begrip „vie
len". Uit het cijfermateriaal dat vervolgens ter tafel wordt gebracht, blijkt wel
waarom: het aantal verkeersslachtoffers dat in 1965 de dood vond. steeg, ver
geleken met 1964. met 3,79 procent. Het aantal voetgangers dat verongelukte
steeg echter in diezelfde periode met 10.58 procent. Een cijfer, dat duidelijke I
taal spreekt over het enorme werkterrein dat de N.V.B.V. voor zich heeft
x- Praktijk ïvor
bejaarden
In Duitsland werkt een op
de twee vrouwen huitensbuis
Bon ton
Zilverpapier
En goed
Naam en prijs
Weg vaat!
In topaas
Weer wijd
VRIJDAG 27 JANUARI 1967
„De voetganger is iemand geworden
die in het verkeer aan alle kanten te
kort komt", zegt mevrouw Van der
Does. „Alle aandacht wordt weggezo
gen naar het rij verkeer. Onze vereni
ging is beslist niet anti-rij verkeer al
wordt dat vaak gedacht. Zelf rijden
wij ook allemaal. Maar het gaat ons
om de bestrijding van de uitwassen
van dat rij verkeer.
Hoe pakt een vereniging als de
NVBV zo'n gigantische opgave
aan? „In de eerste plaats door met
zoveel mogelijk deskundigen in de
besturen te werken," zegt de voor
zitster. „Iedereen moet in zo'n be
stuur zijn eigen specialiteit hebben.
Als je niet met deskundigen sa
menwerkt krijg je oppervlakkige
voorlichting en dan kun je maar
beter helemaal niet voorlichten. Wij
streven ook naar een provinciale
aanpak van de problemen. Tot nu
toe waren er alleen plaatselijke af
delingen, maar inmiddels is in Gel
derland het eerste district opge
richt."
Deze gespecialiseerde Nederlandse
voetgangersvereniging staat niet al
léén in haar streven om betere kan
sen voor de voetganger in het verkeer
te scheppen. In andere Europese lan
den bestaan ook voetgangersvereni
gingen en sinds enkele jaren wordt
internationaal samengewerkt in een
federatie van voetgangersverenigin
gen. Deze federatie is internationaal
erkend en kan de belangen van de
voetganger „op hoog niveau" beharti
gen via een zetel in de verkeerscom-
missie van de Raad van Europa.
Nieuwste loot aan de stam is Israël
waar men zo juist een voetgangers-
vereniging heeft opgericht. „Alle
landen hebben wel hun specifieke
problemen," zegt mevrouw Van der
Does bij wie ook het algemeen secre
tariaat van de internationale federa
tie berust. „In Nederland houden we
ons, evenals in Duitsland, vooral be
zig met technische en juridische ver
beteringen. Met verkeersopvoeding
alleen kom je er niet. Een opsom
ming van de tekorten is pas volledig
wanneer ook de fouten worden ge
noemd die bij het bouwen van wegen
en steden kunnen worden gemaakt."
De vereniging is, zo blijkt uit een
overzicht van de nog jonge historie
van de NVBV, in 1953 op initiatief
van het Nederlands Vrouwen Comité
opgericht door mensen die verontrust
waren over het toenemend aantal
verkeersslachtoffers onder de voet
gangers. Wat dat laatste betreft is er
niets veranderd: de kleuters en de
bejaarden zijn nog altijd de zorgen
kinderen van „Bescherming Voetgan
gers".
Op die groepen is de voorlichting
dan ook voor een belangrijk deel ge
richt. Uit de stapel voorlichtingsma-
Het hoéft niet verkeerd af te lopen in negenennegentig van de honderd ge
vallen lóópt het gelukkig ook niet verkeerd af'. Maar laat iedere automobilist
er toch op bedacht zijn dat zulke situaties zich kunnen voordoen!
teriaal die een medewerkster aan
draagt valt het boekje „Alle vogels
vliegen, alle mensen lopen", een
„voetgangerscode voor het lager on
derwijs", gemaakt op verzoek van
de gemeentelijke onderwijscommissie
Den Haag en bestemd voor de ver-
keersvoorlichting op de lagere scho
len. De nieuwe brochure „De kleuter
in het verkeernóóit alleen!"
spreekt duidelijke taal, evenals de
rapporten over verkeersopvoeding en
onderzoek, analyses van voetgangers
ongevallen, rapporten over verkeers
ongevallen met kinderen en over „de
jongsten in het verkeer". In de fol
der „Rood-Groen" wordt ouders en
opvoeders in klare taal verteld hoe
zij de kinderen kunnen vertellen wat
in het verkeer moet worden gedaan
en niet mag worden gedaan.
Kleuter en kind komen vaak aan
bod in de activiteiten van de vereni
ging. „Bij de kinderen beneden vier
jaar is het verkeersongeval doods
oorzaak nummer één," zegt mevrouw
Van der Does. „Daarbij komen dan
nog de verschrikkelijke dingen die
vaak achter de schermen blijven:
slachtoffertjes die zwaar hersenletsel
oplopen, blijvend invalide worden.
Kinderen worden in het verkeer
enorm overschat. De praktijk wijst
bijna dagelijks uit dat jonge kinderen
in werkelijkheid de heksenketel van
het huidige verkeer niet alleen aan
kunnen."
Om even de brochure „Kleuter in
het verkeer" te citeren: verkeersop
voeding begint al in de wandelwa
gen! In dat stadium is het geven van
het goede voorbeeld een belangrijke
basis voor de verkeersopvoeding op
latere leeftijd.
Kleuters en bejaarden: de zorgen
kinderen. Voor bejaarden worden
cursussen gegeven over verkeerstheo-
rie, maar die theorie alleen is niet
voldoende. De voorzitster van de
NVBV stelt dat met nadruk vast.
Ook de praktijk moet aan bod komen
en de stad Den Haag geeft op dit ge
nen- en buitenland veel belangstelling
bied een voorbeeld waarvoor uit bin-
is. Men gaat met groepen bejaarden
de straat op om het geleerde in de
praktijk toe te passen. Dat gaat in
samenwerking met de politie die ook
een parcours in de stad uitstippelt.
Politiemensen in uniform gaan mee
tijdens die verkenningstochten waar
bij, zoals mevrouw Van der Does met
voldoening vaststelt, het mesje van
de voorlichting van twee kanten
snijdt. „Voor de bejaarden wordt het
geleerde veel duidelijker, de automo
bilisten beseffen bij het zien van die
praktijktochtjes dat het voor de be
jaarden toch wel heel moeilijk is ge
worden in het moderne verkeer."
Na dertien jaar werken mag de
Nederlandse Vereniging Bescher
ming Voetgangers, in alle beschei
denheid, niet ontevreden zijn over
de resultaten van diverse initiatie
ven. Er zijn diverse wettelijke be
schermende bepalingen en ver
keerstechnische en stedebouwkundi-
ge voorzieningen ten gunste van de
Een plaatje als dit geeft te denken.
Deze kleine peuter, nog met eens zo
groot als het wiel van de wegreus
waarnaar zij staat te kijken hoe
kunnen we ooit verwachten dat zij kan
„deelnemen" aan het verkeer. Al die
grote-mensen-regels en al die grote
mensen-waarschuwingen van kijken
naar links en kijken naar rechts kun
nen hun nut hebben voor mensen die
inderdaad groot zijn maar van die
grote mensen hebben maar weinigen
de moeite genomen om het verkeer
eens te bekijken van zo'n 70 cm boven
de grond. En veel groter is zo'n
peutertje toch niet. Het grote-mensen-
uitzicht kan belemmerd worden door
hoge struiken, een schutting voor
zo'n kind kan een langs de weg staan
de vuilnisbak al een obstakel zijn. De
conclusie is dan ook niet zo vreemd
dat een kleuter niet alleen kan deel
nemen aan het verkeer!
voetganger gekomen. „Van de kant
van het onderwijs is de belangstel
ling zeer goed," zegt de voorzitster.
Het voortgezet onderwijs zal, op
verzoek van de vereniging en naar
Amerikaans voorbeeld, aandacht
gaan besteden aan voorlichting in
zake alcohol en verdovende midde
len. Enkele jaren geleden heeft de
vereniging, naar aanleiding van de
vele verkeersongevallen met kleu
ters, een comité ter bevordering
van de kleuterbescherming opge
richt. Dit comité brengt de resulta
ten van internationale research op
dit gebied samen in voorlichtings
materiaal dat via de kleuterscho
len bij de verkeersopvoeding wordt
gebruikt.
Tn de Duitse Bondsrepubliek neemt
bijna de helft van de vrouwen tus
sen vijftien en vijfenzestig jaar deel
aan het arbeidsproces. Met een percen
tage van 49 staat Duitsland hiermede
bovenaan in de E.E..G-landen. 't Heeft
verhoudingsgewijs ook meer vrouwen
in het arbeidsproces dan de Ver. Sta
ten, waar het percentage 44 bedraagt.
Van de Duitse werkende vrouwen,
aldus een artikel in het maandblad
„.Het Vrouwelijke Bedrijfshoofd", vindt
73 procent haar werk buitenshuis. De
overige 27 procent werkt in eigen be
drijf of doet thuiswerk.
De „top" van de vrouwelijke arbeids
krachten in Duitsland ligt bij de werk
krachten van omstr. 20 jaar, dit in tegen
stelling tot de situatie in de V.S. waar
het aantal werkende vrouwen een hoog
tepunt bereikt tussen de vijfenveertig
en vijfenvijftig jaar. In Duitsland werkt
76 procent van alle vrouwen van 20
jaar. Bij de vrouwen van vijfendertig
tot veertig jaar werkt 45 procent, van
de zestig- a vijfenzestigjarigen slechts
21 procent. Meestal blijft de gehuwde
vrouw werken tot de eerste gezinsuitbrei
ding in het verschiet is.
Ondanks het grote aantal jonge vrou
wen dat buitenshuis werkt, wordt in
Duitsland vaak nog „ouderwets" ge
dacht over het verschijnsel werkende
vrouw. Economen menen dat slechts
weinig werkende vrouwen de begrippen
„beroepseer" en „arbeidsvreugde" uit
eigen ervaring kennen. Een enquête in
een grote Westduitse stad heeft aange
toond, dat bijna zeventig procent der
ondervraagde vrouwen het „gek" vond
om te werken. Een dergelijk antwoord
komt ook van ruim zestig procent der
vrouwen die zelf buitenshuis werken.
Veel vrouwen werken dan ook in zeer
ondergeschikte betrekkingen met wei
nig of geen kans op promotie. Men
komt vaak in het arbeidsproces zonder
enige opleiding en bezet dan een van de
vele arbeidsplaatsen in de sector der
ongeschoolden. Vijfenveertig procent
der werkende vrouwen heeft een langere
schoolopleiding gehad. In de kantoren
zijn de lagere functies meestal voor de
vrouwen.
De klacht dat de mogelijkheden tot
opleiding voor meisjes veronachtzaamd
worden, betreft niet alleen bepaalde so
ciale milieus. Veel meisjes blijven op
geestelijk niveau „onder de maat" door
het missen van middelbare en voortge
zette opleidingen. Wanneer meer meis
jes naar middelbare school en universi
teit gingen zou daardoor bijvoorbeeld in
de toekomst het grote tekort aan leer
krachten in Duitsland kunnen worden
ingelopen. Op het terrein van de be
roepskeuze wint echter ook in Duitsland
het argument „snel en veel geld verdie
nen" vaak het pleit, ten koste van goe
de kansen in de toekomst.
yyie gedacht had dat mét het einde
van het winterseizoen ook het
einde van de zilvermode-rage in zicht
zou komen heeft zich vergist. Zilver
blijft nog een poosje „in", niet alleen
in de mode maar ook in de cosmetica
Voor het volgende winterseizoen ligt
alweer gebreide kleding met zilver
draadeffecten klaar, in Parijs ver
werkt men zilverpapier in de voor
jaarscollecties en de nagellakfabrikan
ten zien voor komend zomerseizoen
ook de nodige perspectieven in zil
ver. Als aanvulling op kleren als dit
zilver glanzende broekpak heeft Cutex
vier nieuwe nagellaktinten bedacht,
waarmee de vrouw haar vingertoppen
gedempt maar zonnig" kan laten
glinsteren. De kleuren worden als
volgt omschreven: kwikzilver, man
darijn dat tot licht-oranje is verzil
verd, rose met zilverkleurige weer
schijn en „een gouden zandkleur, ver
zilverd tot een beige flonkering".
Vooral dat laatste moet de kosmeti-
sche kleurmengers heel wat denkwerk
hebben gekost.
Dabykruikjes met een „ouder-
wetse" sluiting (afsluitdop
met rubberplaatje) zijn te verkie
zen boven sommige typen kruikjes
met een zogenaamde patentsluiting.
Dit advies heeft de geneeskundige
hoofdinspectie van het staatstoe
zicht op de volksgezondheid onlangs
gegeven aan ziekenhuizen, kraam
inrichtingen, kraamverpleegsters en
kraamverzorgsters en aan consulta
tiebureaus voor zuigelingenzorg.
Aanleiding tot deze waarschuwing
is een onderzoek dat de nijverheids-
organisatie TNO heeft ingesteld naar
de betrouwbaarheid van afsluitme-
chanismen van warmwaterkruiken.
Daarbij bleek dat bij sommige typen
patentsluiting van kruiken gemakke
lijker lekkage kan optreden dan bij
het conventionele type kruik waarbij
in de dop een rubberplaatje is gelegd,
dat door de schroefdop tegen de hals
van de kruik wordt gedrukt.
De patentsluitingen hebben meestal
een metalen afdekplaat die tegen een
metalen zitting wordt gedrukt. Bij
dit systeem kan het gebeuren dat
roestdeeltjes een aanslag vormen op
afdekplaat en zitting waardoor kans
op lekkage ontstaat. Ook kunnen goed
gevulde en gesloten kruikjes tengevol
ge van zogenaamde „thermische" ef-
MODESTOFFEN voor komend
voorjaar zijn laken, wollen crêpe,
wollA satijn, jacquardstoffen die
„ton sur ton" zijn geweven. Veel be
drukte wollen stoffen en veel uitbun
dige kleuren: rood, groen, diverse
kleuren blauw, oranje en geel.
fecten na verloop van tijd toch gaan
lekken.
Meldingen van enige ernstige ver-
brandingsgevallen bij zuigelingen,
als gevolg van het lekken van warm
waterkruiken, zijn voor TNO aanlei
ding geweest om de afsluitmechanis-
men van warmwaterkruiken eens ter
dege onder de loep te nemen. Een ge
waarschuwd moeder telt voor twee:
wie voor de baby veiligheid-voor-alles
wenst, kieze de babykruik met
„ouderwetse" sluiting, dus met een
rubberplaatje in de afsluitdop.
PARIJS heeft weer eens iets geks
op het gebied van de zilvermode:
een mini-rokje van zilverpapier.
Het kost, in Hollands geld omgere
kend, nog geen vier gulden en is
dan ook een veelgevraagd „kleding
stuk" als men het zo mag noemen.
In de voorjaarscollectie die alweer
in de grote modemagazijnen zijn
verschenen, krijgen kleuren als
oranje, geel, beige, abrikoos, ci
troen en lichtroze een zilverkleurige
„finish".
VOLGENS HET ENGELSE week
blad „Woman's Realm" bestaat onge
veer de helft van het aantal auto-
rij-instructeurs in Engeland op het
ogenblik uit vrouwen. Verwacht
wordt dat het aantal instructrices
steeds groter zal worden. De vrouwe
lijke instructeur is een gewaardeerde
en veelgevraagde werkkracht gewor
den, die door veel mannen geprefe
reerd wordt boven haar mannelijke
collega's.
Tn de keuken balanceert de huis-
vrouw in deze weken op de
grens tussen winter en voorjaar.
Volgens de kalender blijft het nog
even winter, maar gedachten aan
allerlei lekkere voorjaarsprimeurs
op groente- en fruitgebied komen,
mét de krokussen en de sneeuw
klokjes in de tuin, toch al om de
hoek kijken. Sla en tomaten liggen
wel in de winkels maar zijn nog
duur. Aan de huisvrouw dus de
taak om het beste te maken van de
voorradige wintergroenten die ove
rigens, zo laat het Voorlichtingsbu
reau voor de voeding ons weten,
qua voedingswaarde niet voor de
zomerse groenten onderdoen.
Vitamine C, de vitamine waarvan
een volwassene gemiddeld vijftig
gram per dag nodig heeft, bevatten
ze in behoorlijke mate. Spruitjes
staan hierbij bovenaan, gevolgd door
boerenkool, rodekool, koolraap, sa
vooiekool, wittekool, zuurkool en
spitskool. Ook als leveranciers van
voedingszouten en caroteen zijn deze
wintergroenten waardevol. Ze heb
ben allemaal een plaats gevonden op
het volgende weekmenu:
vermicellisoep; spruitjes, aardap
pelen, varkenskarbonade; vruchten
sla;
bieten, appelsla, aardappelen met
ei en jus of gesmolten boter; cho
co-wentelteefjes
preisoep; witlof met ham, aardap
pelen en gesmolten boter; karamel
vla;
koolraap, aardappelen, gehakt;
custardvla met appel;
savooiekool met tomaten of kerrie
saus, rijst, gebakken lever; yog
hurt
winterwortelen, aardappelen, ge
stoofde vis; fruit;
stamppot v*an boerenkool met
worst; vruchtengruwel.
Choco-wentelteefjes worden ge
maakt door boterhammetjes te we
ken in een mengsel van een halve li
ter melk, twee eetlepels cacao en
twee eetlepels suiker. De ingrediën
ten voor de (gebonden) preisoep zijn
een liter bouillon, een half pond prei,
vijftien gram boter en vijftien gram
bloem, peterselie en zout. De custard
vla met appel kan op twee manieren
worden gemaakt: door geschilde en
geboorde appelhelften, bestrooid met
citroensap, suiker en kaneel, in een
hete oven gaar te laten worden en er
daarna de vla over te gieten, of door
in schijfjes gesneden appels in wat
water met citroensap zacht te laten
worden en daarna met vla te bedek
ken.
Voor vruchtengruwel tensltte dit
recept:
Kook honderd gram gort gaar in
een liter water met wat zout. Maak
twee mandarijnen, twee peren en
twee bananen schoon, snijd ze in
kleine stukjes en doe er het sap van
een citroen en wat suiker bij. Doe bij
de gort een kwart liter bessesap en
vijftig gram suiker, laat het mengsel
afkoelen en schep de vruchten er
door.
HOEWEL LIMONADE nu niet di
rect een „winterdrankje" is, heeft het
Consumenten Contact Orgaan toch
maar eens een overzicht gemaakt
van de prijzen van de verschillende
soorten vruchtenlimonade en limona
desiroop die in Nederland te koop
zijn. In samenwerking met Neder
landse Huishoudraad en ministerie
van Economische Zaken kwam het
CCD tot de conclusie dat zowel in
houdsmaten als prijzen ook bij deze
produkten weer aanzienlijk uiteenlo
pen. De vruchtenlimonadesiropen va
riëren per liter in prijs van bijna een
rijksdaalder tot ruim vijfeneenhalve
gulden, bij de limonadesiropen van
anderhalve gulden tot ruim drie gul
den. Wie hierbij nog een duik in de
Warenwet wil nemen zal ontdekken
dat de benaming „vruchtenlimonade
siroop" uitsluitend mag worden ge
bruikt als de siroop dertig procent of
meer sap bevat van de vrucht die op
de verpakking wordt vermeld. Voor
de smaken citroen en ananas geldt
een percentage van twintig procent.
Als de benaming „limonadesiroop"
wordt gebruikt is het niet noodzake
lijk dat in het produkt vruchtensap
wordt verwerkt. Beide soorten moe
ten een suikergehalte hebben van
minstens vijfenvijftig procent. Er
zijn heel wat smaakjes in limonadesi
ropen, maar de sinaasappelsiroop
heeft het leeuwedeel van de omzet:
bijna negentig procent.
Twee nieuwe afwasautomaten
worden binnenkort door Philips in
de handel gebracht. Het zijn twee
typen: een bovenlader en een voor
lader die allebei via het systeem
„één druk op de knop" drie pro
gramma's kunnen uitvoeren. Daar
bij is een volledig programma dat
tweemaal spoelen met koud water
omvat, gevolgd door wassen met
warm water en afwasmiddel, spoe
len met lauw en warm water, een
nabewerking met een spoelmiddel
voor vlekkeloos opdrogen, en auto
matisch drogen. De bovenlader
heeft nog een programma dat al
leen maar zorgt voor het spoelen
van het vaatwerk dat pas later op
de dag een volledige afwasbeurt
krijgt. De voorlader heeft een spe
ciaal glaswerkprogramma waarbij
met minder sterke waterstralen
wordt gewerkt dan bij het gewone
vaatwerk. De bovenlader doet per
keer een volledige vaat van acht
personen, de voorlader kan een af
was van twaalf personen verwer
ken. De prijzen van de machines
zijn respectievelijk bijna duizend en
bijna zestienhonderd gulden. Met
waterontharder worden de appara
ten respectievelijk driehonderd en
honderd gulden duurder.
FRANSE modebladen voorspel
len dat „topaas" komend seizoen
een belangrijke kleur in de lingerie
mode zal zijn. Uitlopers van deze
tint zijn een zacht stro-geel, cham-
pagnekleuren en banaantinten. Ver
der veel wit en roze, en ook enkele
„sprekende" kleuren: knalgroen,
hardroze, hardblauw, turkoois. Bij
de nachtkleding zijn de nachthemd
jes kort, vaak in overhemdmodel
en van gebloemde of gestreepte
stof. Korte mouwloze nachthemdjes
worden gecombineerd met even
korte, mouwloze peignoirs. Geruite
nachthemdjes worden langs hals en
(korte) mouwen met smockwerk
versierd; de babydoll heeft een
broekje ter lengte van de bekend^
bermuda-shorts.
WIE GENOEG HEEFT van nau
we rokken kan het het komend voor
jaar gerust weer in de wijd uitlo
pende lijn zoeken. Korte jurken in
A-lijn met lange mouwen voor de
eerste koele lentedagen, jurken met
wijde cirkelvormige rokken die al
bij de bustenaad beginnen en veel
jurken in „djelebba-model", het
wijde en op de Noordafrikaanse
kledij geïnspireerde gewaad met
wijd uitlopende driekwart mouwen.