Toneelkunstenaars zijn ontevreden over structuur toneel als bedrijfstak Goede film van Brusse op tv PERSONALIA I RECHTER TIE UIT DE KERKEN Schrijver Nico Rost overleden „Markus Passion" in première Scheepvaart berichten Tsjechen vallen nu ook Steinbeck aan Theaterexperiment in Boskoop VANAVOND RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA Morgen PILOOT STORM TEKKO TAKS Benut Overleden TELEVISIE T.V. LANGENBERG I Pagina 2 WOENSDAG I FEBRUARI 1967 106 „Jij wilt gewoon ruzie", schrijft ze. „Je predikt tegen mij, dat we in de mooi ste harmonie moeten leven en geen geheimen voor elkaar moeten heb ben, en op hetzelfde ogenblik vind je een nieuwe aanleiding tot ongerust heid want rust is nu eenmaal een on houdbare gemoedstoestand voor jou." Soms ziet Potjomkin zijn ongelijk in en doet de eerste stap tot verzoening: „Sta me toe, Dierbaarste, dat ik je zeg hoe onze ruzie vermoedelijk zal eindigen. Verwonder je niet, dat ik bezorgd ben voor onze liefde. Jij hebt me behalve alle weldaden waarmee je me overstelpt, ook in je hart geslo ten. Ik wil altijd alleen daarin zijn en boven al het gebeurde staan, omdat niemand je zo liefheeft als ik je lief heb." Catharina heeft in de kantlijn van deze brief geschreven: „Geef, dat de gedachten weer tot rust komen en dat de gevoelens hun vrijheid weer krijgen. Ze zijn teder en zullen heus de beste weg wel vinden. Eind van de ruzie. Amen." o o o Potjomkin's verhouding tot Catha rina is heel anders dan die van Or- low was geweest: Potjomkin is het die met rusteloosheid bemint en Ca tharina houdt waarschijnlijk meer van zijn hartstochtelijke liefde dan van hem zelf. Maar weldra is het heel iets anders dan gewone harts tocht wat deze verhouding uitmaakt en er een verbreding aan geeft die niet alleen alle andere verhoudingen van Catharina overtreft, maar in alle opzichten uniek is in de geschiedenis aller tijden. „Ze moeten wel erg veel van elkaar houden," zegt senator Jel- lagin tegen een voornaam reiziger, „want ze lijken volkomen op elkaar." Dat is een vreemde blik in de diepte want welke uiterlijke gelijkheid zou den die twee kunnen vertonen De verlichte libertijnse keizerin, de stipt heid en regelmaat in eigen persoon, zo matig dat haar gasten nog half hongerend van haar tafel opstaan, die nooit een slokje alcohol neemt en wier dagwerk even nauwkeurig voort- snort als het raderwerk van een klok en die half-Aziaat Potjomkin die dagenlang op zijn divan ligt te lanter fanten en nachtenlang zuipt, wiens gulzigheid en gastronomie nog heden ten dage in Rusland spreekwoordelijk zijn en die de wildste uitspattingen met een berouwvol vurig gebed be-' sluit? Je hoeft alleen maar Cathari- na's blanke tengere verzorgde hand te vergelijken met de grove poot van Potjomkin en diens afgebeten nagels om alle verschillen tussen die twee te zien. Maar een goede handlezer zou in de lijnen van die twee handen mis schien hetzelfde geheimzinnige teken ontdekken dat alleen de wereldver overaars dragen. o o o In 1774 dus heel spoedig na het begin van haar liefdesverhouding stuurt Catharina haar vriend naar Koetsjoek-Kainardsji om de definitie ve vrede met de Turken te sluiten. „Ach, wat heeft die man een goede kop!" schrijft ze bij die gelegenheid aan Grimm. „Geen ander heeft zich bij deze vredesuiting zo verdienste lijk gemaakt als hij. En daarbij is deze knappe kop nog zo amusant als de duivel!" Het is de laatste keer dat er sprake is van Potjomkins gave om te onderhouden als van een uit muntende eigenschap: nu begint Ca tharina eindelijk zijn belangrijkste eigenschappen te leren kennen. Evenals in de liefde wil Potjomkin ook in zijn eerzucht alles en alles he lemaal hebben. De gewone gunstbeto- ningen, de orden, onderscheidingen, geldgeschenken en lucratieve ambten die verbonden zijn aan het ambt van een adjudant-generaal, voldoen hem allesbehalve: hij wil werkelijke macht en een werkelijk ruim arbeids veld. Hij verschaft zich toegang tot Catharina's ministerraad, hij wordt vice-minister van oorlog en, bijna ogenblikkelijk daarna, de eigenlijke minister van oorlog. Het is geen ver liefde zwakheid van de kant van Ca tharina die hem al die posten be zorgt ze is er eerlijk van overtuigd in Potjomkin een nog nooit vertoond genie ontdekt en aan het vaderland dienstbaar gemaakt te hebben. En In zekere zin is dat ook juist: ze is on der de indruk van een persoonlijkheid die zich dan ook, alle ontbrekende op leiding ten spijt, in iedere functie doet gevoelen. Potjomkin maakt vele fouten en die worden door zijn vijan den druk en telkens weer opgerakeld. Anderen zouden in zijn plaats waar schijnlijk minder fouteh hebben ge maakt omdat ze helemaal minder gedaan zouden hebben. Van Potjom kins talloze ondernemingen lijden er vele schipbreuk richten sommige schade aan, blijven er vele onvol tooid maar over het geheel geno men is hij een alles bezielende, alles opzwepende, stuwende en voor het langzame trage Rusland bevorderlij-1 ke natuurkracht. Het is moeilijk zich de Catharina van haar tweede regeringsperiode 5 voor te stellen zonder Potjomkin. 5 Door de Poegatsjewse opstand, door het definitieve debacle van haar ver- 5 lichte democratische jeugdidealen, 5 heeft ze haar innerlijke gedragslijn, het geestdriftig vuur van haar poli- tiek verloren. Ze schijnt niets meer 5 voor zich te zien dan haar taak om met behulp van de adel een politie- staat te organiseren die alle oproeri- ge bewegingen in het volk geweldda- dig onderdrukt: daarnaast kan ze proberen de een of andere kleine menslievende hervorming tot stand te brengen, ze kan hospitalen en vonde- 5 lingenhuizen bouwen, het aantal fa- brieken uitbreiden, de handel doen herleven een heel nuttig maar al- lesbehalve bezielend programma. Het ligt in het wezen der liefde be- sloten dat zij in een derde vervuld wordt. De burgerlijke liefde wordt vervuld in het kind, de liefde van de- 5 ze twee mensen, die hun buitenspo- righeid gemeen hebben, wordt ver- 5 vuld in de droom van de wereldbe- heersing. Ze mogen dan om allerlei beuzelarijen ruzie maken: als ze het over Konstantinopel hebben, zijn ze het samen eens. Als ze de Krim bij zijn oude naam Taurië noemen, dan 5 spreken ze dezelfde taal. Als ze dro- 5 men van Ruslands suprematie in heel Europa en in heel Azië, dan kan niets 5 die dromen verstoren zelfs niet de 5 jaloezie. Ze ontvlammen beiden in 5 een met de dag heftiger gemeen- schappelijke machtsextase, en de toe- 5 valligheden van de alkoof worden naar evenredigheid bijkomstiger. 5 (Wordt vervolgd) 5 3418. „Het zijn gevaarlijke gasten, jongens!" verzeker- acceleratie. Ze slepen ons mee zeg! Maar dat is krank- 5 de Piloot Storm zijn metgezellen, toen iedereen weer zinnig! Wie weet wat die lui met ons van plan zijn." v goed en wel op z'n plaats zat. „Voel je hoe het hele Arend maakte een bezwerend gebaar. „Wind je niet schip trilt? Het moet wel aan een enorme spanning onnodig op, ouwe jongen. Misschien willen zij straks 5 blootstaan!..." Hij boog voorover, alsof hij luisterde soep van ons koken, maar dat is van later zorg. La- w naar een stem uit 't inwendige van de Zeepbel. Toen ten we eerst even vlug een check-up maken." constateerde hij: „Wij verplaatsen ons met de toene- Goed getraind zoals een ruimte-bemanning behoort te 5 mende snelheid, hoewel onze motoren stilstaan! Daar zijn, gaf ieder op zijn beurt alle gegevens die op de is maar één uitleg voor mogelijk. Wij worden in een speciale instrumenten voor hem of haar vielen af te bepaalde richting getrokken!" De anderen voelden nu ook de druk van de hernieuwde voortbeweging. „Je hebt gelijk, Arend!" riep Charley. „Onze positie ten opzichte van het Ding blijft dezelfde, ondanks de lezen en binnen enkele minuten had Piloot Storm een volledig overzicht van de situatie waarin het schip ver keerde. 48. Zodra ze bemerken, dat de rechter en Tsjiao Tai nog in leven zijn, vertrekken ze om te beraadslagen. Tsjiao Tai heeft een barstende hoofdpijn, maar hij is toch druk bezig te proberen zijn handen los te krijgen. Tevergeefs. „Pao en Yie hebben ons vakkundig vastge bonden, edelachtbare!" bromt hij. „En ons ook nog voor ezels uitgescholden!" „Het is alles mijn schuld, Tsjiao Tai! Ik had natuurlijk op de uitkijk moeten staan, ter wijl jij met dat hangslot bezig was. Overigens is Yie niet de echte meneer Yie, maar een handlanger van Pao, die zich voor Yie uitgeeft. De echte Yie is in zijn eigen slaapkamer vermoord!" „Dat was dus het lijk in de rotsspleet!" zegt Tsjiao Tai. „Inderdaad. Na de moord is de oude, trouwe huismeester met mevrouw Yie en haar zoontje gevlucht. Wij hebben Pao's boeven die hen achtervolgden, in het bos op de vlucht gedre ven, maar Pao zelf heeft hen achterhaald voor ze de militaire wachtpost bereikten„Die zogenaamde huismeester hier is dus ook een boef!" zegt Tsjiao Tai kwaad. „Daar ziet hij er dan ook wel naar uit! Maar hoe redden we ons uit deze situatie, edelachtbare? Die twee schoften zeiden dat ze straks terugkomen om ons af te maken". AMSTERDAM De Nederlandse Vereniging van Toneelkunstenaars is uitermate verontrust over de gevaren die de huidige structuur van het toneel als bedrijfstak steeds duidelijker gaat vertonen, zo wordt gesteld in een nota die bestemd is voor de 11a de verkiezin gen te formeren regering. Naast de reeds in de in juni 1956 uit gebrachte nota „De toekomst van het toneel" gesignaleerde overspanning en en verstarring van het Nederlandse to neel zou het thans naar voren willen brengen: het falen van de huidige to neelstructuur om artistiek, sociaal en organisatorisch wanbeleid te voorko men; de te geringe inspraak van de raad voor de kunst in het toneelbeleid; het ontbreken van doelbewuste pu- blieksvorming voor het toneel; en de gebrekkige wijze waarop het toneelon- derwijs in Nederland nog i^ geregeld. De N.V.T. dringt er daarom bij de ko mende regering op aan om: voor zover dit op haar weg ligt, het in de nota „De toekomst van het to neel" geschetste „Plan voor het toneel" door te voeren; Hierin wordt o.a. gezegd dat alle ge zelschappen hun reizen zouden moeten beperken; dat elk gezelschap een eigen schouwburg moet hebben om premières voor te bereiden, dat het spelen van doublures als systeem zou moeten wor den beëindigd, dat de gezelschappen kleiner zouden kunnen zijn, dat de con tracten meerjarig zouden moeten zijn, dat een nieuw tinancieringsplan nodig is, dat er een vaste vrije avond per week zou moeten worden ingevoerd en tenslotte dat er meer gedaan moet wor den voor de publieksopbouw. Verder wordt het nodig geacht een studie te verrichten naar de veranderingen die binnen de huidige bedrijfsstructuur van het toneel noodzakelijk zijn om artis tiek, sociaal en organisatorisch wanbe leid te voorkomen, of althans de moge lijkheid daartoe te verkleinen. Daarbij zal zeker dienen te worden overwogen of de stichtingsvorm van de toneelgezel schappen geen herziening behoeft en hoe de verantwoording van een directie Nog voordat er ook niaar sprake van is dat zijn Nederlandse film „Mensen van morgen" bij ons op de beeldbuis zal verschijnen, is gisteravond Kees Brusse's Duitse pendant daarvan („Menschen von Morgen") op de Duit se televisie verschenen. Niet alleen in de titel bleek overeen komst tussen beide films te bestaan. Ook de aanpak (de jongelui veelal in close-up laten antwoordep op niet hoor bare vragen, met gemonteerde gelaats uitdrukkingen van andere medespelen den als zwijgend commentaar.) was de zelfde en ook in „Menschen von Mor gen" kregen we een conservatief plat- telandslandsmeisje, een keurige student, een „danstype", een ondeugende jon gen en een beoefenaarster van het oud ste beroep ter wereld te zien en te ho ren. Ook over verschillende onderwer pen dachten zij niet zelden gelijk als hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Overigens was er wel een verschil met de Nederlandse film in de aandacht die aan diverse onderwerpen werd be steed. In „Menschen von Morgen" ver telden de jongelui meer over hun jeugd, de verhouding tot hun ouders en het geen met sex te maken heeft. Veel minder werd echter over bijvoorbeeld het al dan niet geloven in God te ber de gebracht. Natuurlijk vormden ook de tweede wereldoorlog en de Berlijnse muur enkele punten van het gespreks programma, hoewel sommige Nederlan ders daarover misschien iets meer had den willen horen. De Duitse jongeren leken echter even weinig in de ban te zijn van het politieke verleden als van hun eigen toekomstdromen. Misschien maar goed ook. Want ook in deze voor treffelijke documentaire van Kees Brus se toonden de mensen van morgen zich in de eerste plaats mensen van van daag. En dat zijn zij in feite ook. An ders hadden we misschien ook niet zo geboeid naar deze film gekeken. J. v.d. K. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Harlcstede-Scharmer: J. C. Eman, kand. te 's-Gravenhage; te Oud-Beijerland (vac. W. H. van Koo- ten): C. Vos te Gouda; te Bennekom (vac. J. "Ewoldt) (toez.): H. C. van Itterson te Rhoon; te Heemse (2e pred. pi.) (toez.): P. C. 't Hoofd te Kollumerzwaag. Aangenomen: naar Woerden (wijkge- meente Noord): J. M. de Mejj te Vars- seveld; naar Geldermalsen (wijkge- meente Oost): D. W. Koelman te Surhuizum; naar St.-Pancras (toez.): A. Meijeringh te Schoonebeek. Bedankt: voor Schoonhoven (vac. H. Jongerden): J. van der Velden te Amersfoort. Geref. Kerken: Aangenomen: Naar Santpoort: F. Strik- werda te Grouw. Geref. Kerken (vrygeni.) Beroepen: te Garrelsweer: J. C. Post, kand. te Leeuwarden. Chr.-Geref. Kerken: Bedankt: voor Deventer: J. Westerink te Haamstede-Kerkwerve. voor haar beleid doelmatig kan worden geregeld, het huidige subsidiestelsel te vervangen door een andere vorm van fi nanciering, waarbij aan de directie van een toneelgezelschap een grotere mate van eigen verantwoordelijkheid wordt toegekend; de raad voor de kunst een functionelere plaats toe te kennen in het toneelbeleid van de overheid. Dit zal te vens inhouden dat een doelmatiger werk wijze binnen de raad verzekerd moet zijn. De activiteiten van de raad mogen niet beperkt blijven tot incidentele ad viezen aan de minister in aangelegen heden waarin deze de raad daarom ver zoekt, maar zullen zich veel minder moeten richten op het uitstippelen van de grote lijnen voor het beleid van de minister inzake toneel. Naast de situatie aan het toneel wenst de Nederlandse vereniging van toneel kunstenaars ook de televisiesituatie in Nederland in haar zorg te betrekken. Zij zou in dit verband een krachtig pleidooi willen houden voor de ontwikkeling van een eigen nationale televisiecultuur, met name wat betreft de dramatische pro- duktie. Meer en meer zien wij dat in de televisieprogramma's het eigen ar- ADVERTENTIE A* v V^-l AMSTERDAM In een ziekenhuis te Amsterdam is vannacht overleden de 70-jarige schrijver en oud-verzetsman Nico Rost. De in Groningen geboren schrijver die gedurende de oorlogsja ren in Duitse concentratiekampen ge vangen heeft gezeten, schreef onder meer „Goethe in Dachau" en „De vrien den van mijn vader" dat in 1959 met de Marianne Phillpsprijs werd be kroond. Nico Rost bleek ook na de oorlog ge kweld te zijn door de problemen, opge roepen door het nazisme. Gedurende de laatste jaren heeft hij in tal van West- duitse plaatsen met name de jeugd ge confronteerd met het probleem van schuld en boete en gewezen in voor drachten op de waarden die in de lite ratuur, welke in „Het derde rijk" niet aan bod kwam, verankerd liggen. Als lid van het Dachau-comité beij verde hij zich voor het tot stand ko men van een monument in het voorma lige concentratiekamp. Zijn geboorteplaats Groningen onder scheidde hem met de Culturele Prijs van Groningen,welke prijs hij echter nog niet in ontvangst had kunnen ne men in verband met zijn ziekte. AMSTERDAM Vrijdag 10 febru ari zal in de Westerkerk in Amsterdam de eerste uitvoering in ons land worden gegeven van de Markus Passion van Bachs tijdgenoot Reinhard Keiser (1674-1739). Dit ruim anderhalf uur du rende werk, dat ruim tweehonderd jaar lang in de vergetelheid rustte, be leefde onlangs in Stuttgart zijn wereld première. Op het programma staat voorts Albinoni's Adagio voor orgel, viool en orkest. De uitvoerenden zijn Arjan Blanken (Evangelist-partij), Herman Scheij (Christus-partij), Maria Schuchel, Wil- helmina Matthes, Gerard Honig, Henk van de Brink, Simon C. Jansen (orgel), Jaap Spigt (Cembalo). Jacques Hartog (viool), het Amsterdams gemengd koor, „Zang na Studie" en leden van het Zuidhollands Philharmonisch Or kest. Dirigent is Willem Wiesehahn. Kleine vaart: Antartica, pass. 30 Folkestone nr Londen; Calchas, 31 30 mijl zw Kp Fi- nisterre nr Valencia; Carebeka-4, pass. 30 Ceuta nr onbek.; Martinistad, 28 vn Par nr Gent; Noordborg, 30 vn Amster dam nr Utrecht; Prinses Wilhelmina, 30 te Antwerpen; Vega, 30 vn Sodertalje nr Gefle; Vljstborg, 31 te Delfzijl; Voor waarts, pass. 31 te Terschellingerbank vs nr Brake. Grote vaart: Aagtekerk, 29 te Shanghai; Aegis, 31 te Port au Prince; Alkmaar, 30 vn Hamburg nr Teesport; Ancospray, 31 te Swansea; Aristoteles, 31 te Antofagas- ta; Balticborg, 28 vn Delfzijl nr Bohus; Banggai, 31 vn Londen nr Marseille; Bengalen, pass. 31 Vlissingen nr Ant werpen; Blitar, 30 175 mijl z Freetown nr Duinkerken; Bovenkerk, 30 215 mijl z Monrovia nr Kaapstad; Cinulia, pass. 30 Kp St. Vincent nr Lavera; Daphnis, 30 vn Willemstad nr La Guaira; 'Deneb, 1 te Le Havre; Gaasterdijk, 31 te Hali fax; Goeree, 31 vn Bahia Blanca nr onbek.; Hollandsdiep, 30 te Djibouti; Hollandsdreef, 1 te Singapore; Kenne- merland, 30 130 mijl no Abrolhol nr Rio de Janeiro; Kermia, 30 te Massawa; Kinderdijk, 30 30 myl z Nova Scotia nr Miami; Koningswaard, 30 250 mijl no i San Salvador nr Pta Cardon; Kopionel- la, 30 vn La Spezia nr Berre; Krebsia, 4 te Curasao verw.; Ladon, 30 te King ston; Mainlloyd, 30 200 mijl nw Finis- terre nr Cristobal; Merseylloyd, pass. 30 Berlenga nr China; Musilloyd, 30 rede Ras Al Khafji; Palamedes, pass. 30 Ouessant nr RotterdamParthenon, 30 vn Port of Spain nr Georgetown; Pro venierssingel. 30 te Savannah; Purme- rend, 30 560 mijl zw Azoren nr Curagao; Randfontein, 30 400 mijl wnw Walvis baai nr Tenerife; Rondo, 28 te Port Swettenham; Schouwen, 28 te New York; Sepia, 3 te Mena verw.; Solon, 30 325 mijl w Finisterre nr Amsterdam; Spaarnekerk, 29 vn Nagoya nr Kobe; Straat Freetown, 30 vn Hong Kong nr Yokohama; Utrecht, 29 te Calcutta; Vitrea, pass. 30 Gibraltar nr Port Said; Witmarsum, 30 194 mijl ozo Boston nr Nassau; Zaankerk, 31 te Antwerpen. tistieke produkt de concurrentiestrijd moet aanbinden tegen buitenlandse pro- dukties. Zo wordt in de nota gesteld. In dit verband wil de N.V.T. niet na laten de belangrijke plaats die de regis seur inneemt bij het tot stand komen van dramatische televisieprodukties nog eens te stipuleren. Juist in de positie van de regisseur dient nog veel verbe tering te komen: sociaal, juridisch, ar tistiek en wat betreft zijn opleiding. De N.V.T. acht het van grote beteke nis dat er Nederlandse dramatische te levisieprodukties op een dusdanig ni veau tot stand worden gebracht, dat de ze in aanmerking kunnen komen voor export naar het buitenland. PRAAG Een vooraanstaand Tsje chisch schrijver heeft de Amerikaanse schrijver John Steinbeck scherp ver oordeeld wegens zijn artikelen over de oorlog in Viëtnam, en de internationale Pen-club om een uitspraak gevraagd. Ladislav Mnacko, schrijver van de bestsellers ..De dood heet klein engel tje" en „Late reportages" viel Stein beck aan in een brief aan de voorzitter van de Penclub, Arthur Miller. Het tijdschrift „Literarni noviny" publi ceerde brief in extenso. Mnacko, die onlangs twee maanden als oorlogscorrespondent in Noord-Viët- nam was, verzocht Miller, Steinbeck's gedrag op de agenda te zetten van de volgende vergadering van de Penclub. Hij voerde aan dat Steinbeck's be richtgeving de grenzen van de schrij- versethiek overschrijdt en niet in over eenstemming is met de code van de oorlogscorrespondent Mnacko herinnerde onder meer aan Steinbeck's beschrijving van het eigen handig afvuren van een geweer, wat de Tsjech een daad noemt „die de schrij ver in de ogen van de wereld te schan de maakt". Als de Penclub zijn goede naam wenst te behouden moet zij zich van dergelijk gedrag distantiëren, en het in het openbaar veroordelen. Bij K.B. is met ingang van 16 fe bruari benoemd tot burgemeester van Culemborg drs. L. J. Hermans, met toekenning van gelijktijdig eervol ont slag als burgemeester van Woensdrecht. De heer Hermans is 49 jaar, rooms-ka- tholiek en lid van de KVP. 0 De hervormde synode heeft de 44- jarige predikant dr. R. J. Mooi uit Amstelveen-Buitenveldert benoemd tot secretaris voor Algemene Zaken van de generale synode, in de vacature die per 1 mei 1967 ontstaat omdat de hui dige secretaris voor Algemene Zaken, ds. F. H. Landsman, op die datum se cretaris-generaal van de Nederlandse Kerk wordt. Dr. Mooi heeft de benoe ming nog in beraad gehouden. Tijdens een vakantie in Flins (Zwit serland) is de directeur van de Tilburg- sche Waterleidihg-Maatschappij N.V., lr. J. Jager sr., aan een hartaanval over leden. Ir. Jager is 62 jaar oud geworden. Op 't gebied van de waterleiding heeft hij in ons land een voora"«staande plaats ingenomen. BOSKOOP In Boskoop is men sinds vijf maanden hezig met een the aterexperiment. Drieëntwintig februari zal in de grote zaal van het Florida-ge- bouw aan de Reyerskoop het werk „Sephantijn" worden opgevoerd onder auspiciën van de vereniging voor prot. chr. schoolonderwijs te Boskoop. Aan Sephantijn zullen onder meer 150 kinderen in- de leeftijd tussen negen en 15 jaar meewerken. Verder zullen onder meer Henk van Ulsen en Joop Stokker- mans meedoen aan deze wat genoemd wordt „Spelrotonde" van Klaas Rusti- cus. „Het is de bedoeling door dit werk waarin de media film, toneel, zang, mu ziek, geluiden, beweging en licht sa mensmelten tot een compositie, de toeschouwers te confronteren met een hedendaagse schoonheid, die moet gel den als tegenwicht voor de vele vor men van kunst, die ons tegenwoordig bereiken, die destructie voorstaan" p1 dus de organisatoren. HILVERSUM 1 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van Democraten '66. 18.30 Nederlandse cabaretliedjes (gr). 19.05 Stereo: Licht instrumentaal en vocaal ensemble en zangsolist. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. NRU: 20.15 Ste reo: Concertgebouw ork., koren en so listen: moderne muziek. VARA: 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Koor en orgel: klassieke en mo derne liederen. 18.30 Uitzending van de Christen Democraten Unie. Spreker: mr. T. G. Dekker. 18.40 Spektrum: nws. uit de protestante christelijke organisa ties. 18.50 Lichte grammofoonmuz. 19.00 Nieuws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muz. van het Leger des Heils (gr). 19.45 Wereldpanora. 19.55 Stereo: lichte grammofoonmuz. 20.15 Stereo: Lichte instrumentale muz. 20.30 Zang en piano klassieke liederen (opn). 21.15 Voordr. 21.30 Gevarieerd programma. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Geestelijke liederen. 22.25 Pedagogi sche Etherleer 23.15 Platennieuws 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Mona. TV-film. 19.25 Int. Agrar. Nws. 19.51 Uitz. Stichting Socutera STER 19.56 Reclame. NTS 20.00 Journ. en weeroverz. STER 20.16 Reclame NTS 20.20 Verkiezingsuitz.: P.v.d.A. 20.30 Deltawerken TV, doc. film. 21.00 Het loon van de misdaad (The hoodlum Priest), speelfilm, (beide keuringen 18 jr.). 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.50 Verkiezingsuitz.: C.H.U. 20.00 Nws. in het kort. STER: 20.01 Reclame. KRO: 20.05 Waauw: gedanste hitparade. 20.35 Het andere Oostenrijk, documentaire film van de NBC. 21.15 Hazel, TV-film. 21.40 Cahier 3: maan delijkse rubriek over film, theater en literatuur. STER: 21.10 Reclame. NTS: 21.15-22.30 Journaal. Kunst en Cultuur in woord en muziek. 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM H KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek en praatje. (7.30-7.32 Nieuws): 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Klassie ke kamermuziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Hoogmis. 9.30 Klassieke grammo foonmuziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Au bade: klassieke en moderne orkestmu ziek (gr). 11.00 Voor de zieken. 11.30 Mensen geloven, lezing. 11.45 Streeks gewijs: informatie uit Bergen N.H. 12.27 Mededelingen t.b.v. Land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali teiten. 13.00 Pro memorie, praatje. 13.05 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Programma voor de vrouw. 14.15 Pianorecital: moderne en semi-klas- sieke muziek. 14.40 Gitaar-recital (gr) oude muziek. TROS: Van 1685 tot van daag, muzikale lezing. 15.15 Spfinx. pro gramma voor de vrouw. NCRV: 15.45 Klassieke muziek voor harp (gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Alt en piano: Duitse klassieke liederen (opn.) 17.00 Het geheim van de klaverhof, hoorspel, voor de jeugd. 17.15 Kinderliedjes (gr) 17.30 Stereo: Nederlandse lichte mu ziek (gr.). HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vo cale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.02 Dixielandmuziek. 10.30 Nieuwe lang speelplaten met kritisch commentaar. 11.00 Nieuws. 11.02 Lichte grammofoon muziek. 12.00 Nieuws. 12.02 Variant: act., reportage en lichte grammofoon muziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Top Twin tig. 14.00 Nieuws. 14.02 Instrumentaal allerlei (gr.). KRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Act 15.05 Sport. 16.00 Nieuws. 16.02 Act 16.05 Tienermagazine. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Verzoekplatenpro- gramma. HILVERSUM 1 AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klassieke pianomuziek (gr) 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte grammo foonmuziek voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Stereo: Metropole-orkest (opn): amusementsmuziek. 12.25 Beursberich ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Lichte orkestmuziek. 12.50 Draaiorgelklanken (gr). 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberich ten. 13.30 Koorzang met pianobegelei ding: moderne klassieke liederen. 13.50 Kerkorgelconcert: Klassieke muziek. 14.15 Voordracht. 14.25 Biologica, een programma over planten en dieren. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Schakeringen: programma over WOENSDAG 1 FEBRUARI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling v. gisteren). 10.20 Die Drie von der Tank- stelle, Duitse speelfilm. 11.50 Das Traumhaus, teken-trucfilm. 12.00-13.30 Act.-kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Die Ver- kehrsfibel, progr. over hulpvaardigheid in het verkeer. 16.50 Liederen en dan sen uit Griekenland. 17.15 Schlag nach im Grundgesetz. TV-serie. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Ac tualiteiten. 18.16 Von Nachbar zu Nach- bar. 18.50 Klaas Vaak. 18.00 Act. 19.21 Gertrud Stranitzki. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Journaal. 18.50 Klein feuil leton 19.00 Guten Abend. 19.10 Berufe, Jobs und Hobbies. 19.40 Van de Eifel tot aan het Wezergebergte). 20.00 Jour naal en weeroverzicht. 20.15 Was wird aus Deutschland. 21.00 Geïmproviseerd proces. 22.30 Journaal, weeroverz. en commentaar. 22.45 Jazzprogr. 23.30 Nws. DUITSLAND II 18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20 Act. en muz. Aansl.: Minitou 18.55 Von 0 Uhr 1 bis Mitternacht, detective. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws en thema van de dag. 20.00 Rhein-Melodie, amus. progr. 20.45 Wie wir Theater machten, verhalen uit Berlijn van de twintiger jaren. Aansl.: nieuws. 21.15 Barfuss durch die Holle, Japanse TV-film (niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.40 Heute: nieuws, weerbericht en thema van de dag. 44. Gluipjes stond als aan de grond genageld en staar de met grote angstogen naar de potvis, die met een nijdig gezicht recht op de Jacob Heemskerk afzwom. Tekko was echter in het minst niet ontdaan en sleurde Gluipjes de trap op die naar de voorplecht leidde. „Vooruit! Schiet op! Hier ligt je kans!" riep Tekko, die het harpoenkanon schiétklaar gemaakt had. „Je kunt niet missen. Vlug, hij zwemt hier recht op aan!" „O- o-o-oh, d-d-doe jij het maar", bibberde Gluipjes die van angst door zijn knieën zakte. „Ik m-m-moet eerst nog even..." Hij gaf een gil en was verdwenen. „Nu, dat is me ook een harpoenier!" mopperde Tekko. „Walvis of potvis, 't is mij om het 'even. Vooruit, daar gaat ie dan maar weer. Honderdvijftig meter geef ik hem!" Hij richtte 't kanon op 't snel naderende monster en wacht te tot het dicht genoeg genaderd zou zijn. /////////////////ww/i itriiiiiiiimniiiimmmnrriiirtiiiiiiiit iimniiimiiiiimiiimmmiii r/////////////////////s///j 'nuiitiiiiiiiiimiimitiiiÊiitiiiHuntiÊiiiiiiiiiniiiiiiÊiittMuiiii tniirriiiiiit/r,

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2