Toneelkunstenaars zijn ontevreden over
structuur toneel als bedrijfstak
Goede film van
Brusse op tv
PERSONALIA
I RECHTER TIE
UIT DE KERKEN
Schrijver Nico Rost
overleden
„Markus Passion"
in première
Scheepvaart berichten
Tsjechen vallen nu
ook Steinbeck aan
Theaterexperiment
in Boskoop
VANAVOND
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA
Morgen
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
Benut
Overleden
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
I
Pagina 2
WOENSDAG I FEBRUARI 1967
106
„Jij wilt gewoon ruzie", schrijft ze. „Je
predikt tegen mij, dat we in de mooi
ste harmonie moeten leven en geen
geheimen voor elkaar moeten heb
ben, en op hetzelfde ogenblik vind je
een nieuwe aanleiding tot ongerust
heid want rust is nu eenmaal een on
houdbare gemoedstoestand voor jou."
Soms ziet Potjomkin zijn ongelijk in
en doet de eerste stap tot verzoening:
„Sta me toe, Dierbaarste, dat ik je
zeg hoe onze ruzie vermoedelijk zal
eindigen. Verwonder je niet, dat ik
bezorgd ben voor onze liefde. Jij hebt
me behalve alle weldaden waarmee
je me overstelpt, ook in je hart geslo
ten. Ik wil altijd alleen daarin zijn en
boven al het gebeurde staan, omdat
niemand je zo liefheeft als ik je lief
heb." Catharina heeft in de kantlijn
van deze brief geschreven: „Geef,
dat de gedachten weer tot rust komen
en dat de gevoelens hun vrijheid weer
krijgen. Ze zijn teder en zullen heus
de beste weg wel vinden. Eind van de
ruzie. Amen."
o o o
Potjomkin's verhouding tot Catha
rina is heel anders dan die van Or-
low was geweest: Potjomkin is het
die met rusteloosheid bemint en Ca
tharina houdt waarschijnlijk meer
van zijn hartstochtelijke liefde dan
van hem zelf. Maar weldra is het
heel iets anders dan gewone harts
tocht wat deze verhouding uitmaakt
en er een verbreding aan geeft die
niet alleen alle andere verhoudingen
van Catharina overtreft, maar in alle
opzichten uniek is in de geschiedenis
aller tijden. „Ze moeten wel erg veel
van elkaar houden," zegt senator Jel-
lagin tegen een voornaam reiziger,
„want ze lijken volkomen op elkaar."
Dat is een vreemde blik in de diepte
want welke uiterlijke gelijkheid zou
den die twee kunnen vertonen De
verlichte libertijnse keizerin, de stipt
heid en regelmaat in eigen persoon,
zo matig dat haar gasten nog half
hongerend van haar tafel opstaan, die
nooit een slokje alcohol neemt en
wier dagwerk even nauwkeurig voort-
snort als het raderwerk van een klok
en die half-Aziaat Potjomkin die
dagenlang op zijn divan ligt te lanter
fanten en nachtenlang zuipt, wiens
gulzigheid en gastronomie nog heden
ten dage in Rusland spreekwoordelijk
zijn en die de wildste uitspattingen
met een berouwvol vurig gebed be-'
sluit? Je hoeft alleen maar Cathari-
na's blanke tengere verzorgde hand
te vergelijken met de grove poot van
Potjomkin en diens afgebeten nagels
om alle verschillen tussen die twee te
zien. Maar een goede handlezer zou
in de lijnen van die twee handen mis
schien hetzelfde geheimzinnige teken
ontdekken dat alleen de wereldver
overaars dragen.
o o o
In 1774 dus heel spoedig na het
begin van haar liefdesverhouding
stuurt Catharina haar vriend naar
Koetsjoek-Kainardsji om de definitie
ve vrede met de Turken te sluiten.
„Ach, wat heeft die man een goede
kop!" schrijft ze bij die gelegenheid
aan Grimm. „Geen ander heeft zich
bij deze vredesuiting zo verdienste
lijk gemaakt als hij. En daarbij is
deze knappe kop nog zo amusant als
de duivel!" Het is de laatste keer dat
er sprake is van Potjomkins gave
om te onderhouden als van een uit
muntende eigenschap: nu begint Ca
tharina eindelijk zijn belangrijkste
eigenschappen te leren kennen.
Evenals in de liefde wil Potjomkin
ook in zijn eerzucht alles en alles he
lemaal hebben. De gewone gunstbeto-
ningen, de orden, onderscheidingen,
geldgeschenken en lucratieve ambten
die verbonden zijn aan het ambt van
een adjudant-generaal, voldoen hem
allesbehalve: hij wil werkelijke
macht en een werkelijk ruim arbeids
veld. Hij verschaft zich toegang tot
Catharina's ministerraad, hij wordt
vice-minister van oorlog en, bijna
ogenblikkelijk daarna, de eigenlijke
minister van oorlog. Het is geen ver
liefde zwakheid van de kant van Ca
tharina die hem al die posten be
zorgt ze is er eerlijk van overtuigd
in Potjomkin een nog nooit vertoond
genie ontdekt en aan het vaderland
dienstbaar gemaakt te hebben. En In
zekere zin is dat ook juist: ze is on
der de indruk van een persoonlijkheid
die zich dan ook, alle ontbrekende op
leiding ten spijt, in iedere functie
doet gevoelen. Potjomkin maakt vele
fouten en die worden door zijn vijan
den druk en telkens weer opgerakeld.
Anderen zouden in zijn plaats waar
schijnlijk minder fouteh hebben ge
maakt omdat ze helemaal minder
gedaan zouden hebben. Van Potjom
kins talloze ondernemingen lijden er
vele schipbreuk richten sommige
schade aan, blijven er vele onvol
tooid maar over het geheel geno
men is hij een alles bezielende, alles
opzwepende, stuwende en voor het
langzame trage Rusland bevorderlij-1
ke natuurkracht.
Het is moeilijk zich de Catharina
van haar tweede regeringsperiode 5
voor te stellen zonder Potjomkin. 5
Door de Poegatsjewse opstand, door
het definitieve debacle van haar ver- 5
lichte democratische jeugdidealen, 5
heeft ze haar innerlijke gedragslijn,
het geestdriftig vuur van haar poli-
tiek verloren. Ze schijnt niets meer 5
voor zich te zien dan haar taak om
met behulp van de adel een politie-
staat te organiseren die alle oproeri-
ge bewegingen in het volk geweldda-
dig onderdrukt: daarnaast kan ze
proberen de een of andere kleine
menslievende hervorming tot stand te
brengen, ze kan hospitalen en vonde- 5
lingenhuizen bouwen, het aantal fa-
brieken uitbreiden, de handel doen
herleven een heel nuttig maar al-
lesbehalve bezielend programma.
Het ligt in het wezen der liefde be-
sloten dat zij in een derde vervuld
wordt. De burgerlijke liefde wordt
vervuld in het kind, de liefde van de- 5
ze twee mensen, die hun buitenspo-
righeid gemeen hebben, wordt ver- 5
vuld in de droom van de wereldbe-
heersing. Ze mogen dan om allerlei
beuzelarijen ruzie maken: als ze het
over Konstantinopel hebben, zijn ze
het samen eens. Als ze de Krim bij
zijn oude naam Taurië noemen, dan 5
spreken ze dezelfde taal. Als ze dro- 5
men van Ruslands suprematie in heel
Europa en in heel Azië, dan kan niets 5
die dromen verstoren zelfs niet de 5
jaloezie. Ze ontvlammen beiden in 5
een met de dag heftiger gemeen-
schappelijke machtsextase, en de toe- 5
valligheden van de alkoof worden
naar evenredigheid bijkomstiger. 5
(Wordt vervolgd) 5
3418. „Het zijn gevaarlijke gasten, jongens!" verzeker- acceleratie. Ze slepen ons mee zeg! Maar dat is krank-
5 de Piloot Storm zijn metgezellen, toen iedereen weer zinnig! Wie weet wat die lui met ons van plan zijn."
v goed en wel op z'n plaats zat. „Voel je hoe het hele Arend maakte een bezwerend gebaar. „Wind je niet
schip trilt? Het moet wel aan een enorme spanning onnodig op, ouwe jongen. Misschien willen zij straks
5 blootstaan!..." Hij boog voorover, alsof hij luisterde soep van ons koken, maar dat is van later zorg. La-
w naar een stem uit 't inwendige van de Zeepbel. Toen ten we eerst even vlug een check-up maken."
constateerde hij: „Wij verplaatsen ons met de toene- Goed getraind zoals een ruimte-bemanning behoort te
5 mende snelheid, hoewel onze motoren stilstaan! Daar zijn, gaf ieder op zijn beurt alle gegevens die op de
is maar één uitleg voor mogelijk. Wij worden in een speciale instrumenten voor hem of haar vielen af te
bepaalde richting getrokken!" De anderen voelden nu
ook de druk van de hernieuwde voortbeweging.
„Je hebt gelijk, Arend!" riep Charley. „Onze positie
ten opzichte van het Ding blijft dezelfde, ondanks de
lezen en binnen enkele minuten had Piloot Storm een
volledig overzicht van de situatie waarin het schip ver
keerde.
48. Zodra ze bemerken, dat de rechter en Tsjiao Tai
nog in leven zijn, vertrekken ze om te beraadslagen.
Tsjiao Tai heeft een barstende hoofdpijn, maar hij is
toch druk bezig te proberen zijn handen los te krijgen.
Tevergeefs. „Pao en Yie hebben ons vakkundig vastge
bonden, edelachtbare!" bromt hij. „En ons ook nog voor
ezels uitgescholden!" „Het is alles mijn schuld, Tsjiao
Tai! Ik had natuurlijk op de uitkijk moeten staan, ter
wijl jij met dat hangslot bezig was. Overigens is Yie
niet de echte meneer Yie, maar een handlanger van
Pao, die zich voor Yie uitgeeft. De echte Yie is in zijn
eigen slaapkamer vermoord!" „Dat was dus het lijk in
de rotsspleet!" zegt Tsjiao Tai. „Inderdaad. Na de
moord is de oude, trouwe huismeester met mevrouw
Yie en haar zoontje gevlucht. Wij hebben Pao's boeven
die hen achtervolgden, in het bos op de vlucht gedre
ven, maar Pao zelf heeft hen achterhaald voor ze de
militaire wachtpost bereikten„Die zogenaamde
huismeester hier is dus ook een boef!" zegt Tsjiao Tai
kwaad. „Daar ziet hij er dan ook wel naar uit! Maar
hoe redden we ons uit deze situatie, edelachtbare? Die
twee schoften zeiden dat ze straks terugkomen om ons
af te maken".
AMSTERDAM De Nederlandse
Vereniging van Toneelkunstenaars is
uitermate verontrust over de gevaren
die de huidige structuur van het toneel
als bedrijfstak steeds duidelijker gaat
vertonen, zo wordt gesteld in een nota
die bestemd is voor de 11a de verkiezin
gen te formeren regering.
Naast de reeds in de in juni 1956 uit
gebrachte nota „De toekomst van het
toneel" gesignaleerde overspanning en
en verstarring van het Nederlandse to
neel zou het thans naar voren willen
brengen: het falen van de huidige to
neelstructuur om artistiek, sociaal en
organisatorisch wanbeleid te voorko
men; de te geringe inspraak van de
raad voor de kunst in het toneelbeleid;
het ontbreken van doelbewuste pu-
blieksvorming voor het toneel; en de
gebrekkige wijze waarop het toneelon-
derwijs in Nederland nog i^ geregeld.
De N.V.T. dringt er daarom bij de ko
mende regering op aan om:
voor zover dit op haar weg ligt, het
in de nota „De toekomst van het to
neel" geschetste „Plan voor het toneel"
door te voeren;
Hierin wordt o.a. gezegd dat alle ge
zelschappen hun reizen zouden moeten
beperken; dat elk gezelschap een eigen
schouwburg moet hebben om premières
voor te bereiden, dat het spelen van
doublures als systeem zou moeten wor
den beëindigd, dat de gezelschappen
kleiner zouden kunnen zijn, dat de con
tracten meerjarig zouden moeten zijn,
dat een nieuw tinancieringsplan nodig
is, dat er een vaste vrije avond per
week zou moeten worden ingevoerd en
tenslotte dat er meer gedaan moet wor
den voor de publieksopbouw. Verder
wordt het nodig geacht een studie te
verrichten naar de veranderingen die
binnen de huidige bedrijfsstructuur van
het toneel noodzakelijk zijn om artis
tiek, sociaal en organisatorisch wanbe
leid te voorkomen, of althans de moge
lijkheid daartoe te verkleinen. Daarbij
zal zeker dienen te worden overwogen
of de stichtingsvorm van de toneelgezel
schappen geen herziening behoeft en hoe
de verantwoording van een directie
Nog voordat er ook niaar sprake van
is dat zijn Nederlandse film „Mensen van
morgen" bij ons op de beeldbuis zal
verschijnen, is gisteravond Kees
Brusse's Duitse pendant daarvan
(„Menschen von Morgen") op de Duit
se televisie verschenen.
Niet alleen in de titel bleek overeen
komst tussen beide films te bestaan.
Ook de aanpak (de jongelui veelal in
close-up laten antwoordep op niet hoor
bare vragen, met gemonteerde gelaats
uitdrukkingen van andere medespelen
den als zwijgend commentaar.) was de
zelfde en ook in „Menschen von Mor
gen" kregen we een conservatief plat-
telandslandsmeisje, een keurige student,
een „danstype", een ondeugende jon
gen en een beoefenaarster van het oud
ste beroep ter wereld te zien en te ho
ren. Ook over verschillende onderwer
pen dachten zij niet zelden gelijk als
hun Nederlandse leeftijdsgenoten.
Overigens was er wel een verschil
met de Nederlandse film in de aandacht
die aan diverse onderwerpen werd be
steed. In „Menschen von Morgen" ver
telden de jongelui meer over hun jeugd,
de verhouding tot hun ouders en het
geen met sex te maken heeft. Veel
minder werd echter over bijvoorbeeld
het al dan niet geloven in God te ber
de gebracht. Natuurlijk vormden ook de
tweede wereldoorlog en de Berlijnse
muur enkele punten van het gespreks
programma, hoewel sommige Nederlan
ders daarover misschien iets meer had
den willen horen. De Duitse jongeren
leken echter even weinig in de ban te
zijn van het politieke verleden als van
hun eigen toekomstdromen. Misschien
maar goed ook. Want ook in deze voor
treffelijke documentaire van Kees Brus
se toonden de mensen van morgen zich
in de eerste plaats mensen van van
daag. En dat zijn zij in feite ook. An
ders hadden we misschien ook niet zo
geboeid naar deze film gekeken.
J. v.d. K.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Harlcstede-Scharmer: J. C.
Eman, kand. te 's-Gravenhage; te
Oud-Beijerland (vac. W. H. van Koo-
ten): C. Vos te Gouda; te Bennekom
(vac. J. "Ewoldt) (toez.): H. C. van
Itterson te Rhoon; te Heemse (2e
pred. pi.) (toez.): P. C. 't Hoofd te
Kollumerzwaag.
Aangenomen: naar Woerden (wijkge-
meente Noord): J. M. de Mejj te Vars-
seveld; naar Geldermalsen (wijkge-
meente Oost): D. W. Koelman te
Surhuizum; naar St.-Pancras (toez.):
A. Meijeringh te Schoonebeek.
Bedankt: voor Schoonhoven (vac. H.
Jongerden): J. van der Velden te
Amersfoort.
Geref. Kerken:
Aangenomen: Naar Santpoort: F. Strik-
werda te Grouw.
Geref. Kerken (vrygeni.)
Beroepen: te Garrelsweer: J. C. Post,
kand. te Leeuwarden.
Chr.-Geref. Kerken:
Bedankt: voor Deventer: J. Westerink
te Haamstede-Kerkwerve.
voor haar beleid doelmatig kan worden
geregeld, het huidige subsidiestelsel te
vervangen door een andere vorm van fi
nanciering, waarbij aan de directie van
een toneelgezelschap een grotere mate
van eigen verantwoordelijkheid wordt
toegekend; de raad voor de kunst een
functionelere plaats toe te kennen in het
toneelbeleid van de overheid. Dit zal te
vens inhouden dat een doelmatiger werk
wijze binnen de raad verzekerd moet
zijn. De activiteiten van de raad mogen
niet beperkt blijven tot incidentele ad
viezen aan de minister in aangelegen
heden waarin deze de raad daarom ver
zoekt, maar zullen zich veel minder
moeten richten op het uitstippelen van
de grote lijnen voor het beleid van de
minister inzake toneel.
Naast de situatie aan het toneel wenst
de Nederlandse vereniging van toneel
kunstenaars ook de televisiesituatie in
Nederland in haar zorg te betrekken. Zij
zou in dit verband een krachtig pleidooi
willen houden voor de ontwikkeling van
een eigen nationale televisiecultuur, met
name wat betreft de dramatische pro-
duktie. Meer en meer zien wij dat in
de televisieprogramma's het eigen ar-
ADVERTENTIE
A*
v V^-l
AMSTERDAM In een ziekenhuis
te Amsterdam is vannacht overleden de
70-jarige schrijver en oud-verzetsman
Nico Rost. De in Groningen geboren
schrijver die gedurende de oorlogsja
ren in Duitse concentratiekampen ge
vangen heeft gezeten, schreef onder
meer „Goethe in Dachau" en „De vrien
den van mijn vader" dat in 1959 met
de Marianne Phillpsprijs werd be
kroond.
Nico Rost bleek ook na de oorlog ge
kweld te zijn door de problemen, opge
roepen door het nazisme. Gedurende de
laatste jaren heeft hij in tal van West-
duitse plaatsen met name de jeugd ge
confronteerd met het probleem van
schuld en boete en gewezen in voor
drachten op de waarden die in de lite
ratuur, welke in „Het derde rijk" niet
aan bod kwam, verankerd liggen.
Als lid van het Dachau-comité beij
verde hij zich voor het tot stand ko
men van een monument in het voorma
lige concentratiekamp.
Zijn geboorteplaats Groningen onder
scheidde hem met de Culturele Prijs
van Groningen,welke prijs hij echter
nog niet in ontvangst had kunnen ne
men in verband met zijn ziekte.
AMSTERDAM Vrijdag 10 febru
ari zal in de Westerkerk in Amsterdam
de eerste uitvoering in ons land worden
gegeven van de Markus Passion van
Bachs tijdgenoot Reinhard Keiser
(1674-1739). Dit ruim anderhalf uur du
rende werk, dat ruim tweehonderd
jaar lang in de vergetelheid rustte, be
leefde onlangs in Stuttgart zijn wereld
première. Op het programma staat
voorts Albinoni's Adagio voor orgel,
viool en orkest.
De uitvoerenden zijn Arjan Blanken
(Evangelist-partij), Herman Scheij
(Christus-partij), Maria Schuchel, Wil-
helmina Matthes, Gerard Honig, Henk
van de Brink, Simon C. Jansen (orgel),
Jaap Spigt (Cembalo). Jacques Hartog
(viool), het Amsterdams gemengd
koor, „Zang na Studie" en leden van
het Zuidhollands Philharmonisch Or
kest. Dirigent is Willem Wiesehahn.
Kleine vaart:
Antartica, pass. 30 Folkestone nr
Londen; Calchas, 31 30 mijl zw Kp Fi-
nisterre nr Valencia; Carebeka-4, pass.
30 Ceuta nr onbek.; Martinistad, 28 vn
Par nr Gent; Noordborg, 30 vn Amster
dam nr Utrecht; Prinses Wilhelmina, 30
te Antwerpen; Vega, 30 vn Sodertalje
nr Gefle; Vljstborg, 31 te Delfzijl; Voor
waarts, pass. 31 te Terschellingerbank
vs nr Brake.
Grote vaart:
Aagtekerk, 29 te Shanghai; Aegis, 31
te Port au Prince; Alkmaar, 30 vn
Hamburg nr Teesport; Ancospray, 31 te
Swansea; Aristoteles, 31 te Antofagas-
ta; Balticborg, 28 vn Delfzijl nr Bohus;
Banggai, 31 vn Londen nr Marseille;
Bengalen, pass. 31 Vlissingen nr Ant
werpen; Blitar, 30 175 mijl z Freetown
nr Duinkerken; Bovenkerk, 30 215 mijl
z Monrovia nr Kaapstad; Cinulia, pass.
30 Kp St. Vincent nr Lavera; Daphnis,
30 vn Willemstad nr La Guaira; 'Deneb,
1 te Le Havre; Gaasterdijk, 31 te Hali
fax; Goeree, 31 vn Bahia Blanca nr
onbek.; Hollandsdiep, 30 te Djibouti;
Hollandsdreef, 1 te Singapore; Kenne-
merland, 30 130 mijl no Abrolhol nr
Rio de Janeiro; Kermia, 30 te Massawa;
Kinderdijk, 30 30 myl z Nova Scotia nr
Miami; Koningswaard, 30 250 mijl no
i San Salvador nr Pta Cardon; Kopionel-
la, 30 vn La Spezia nr Berre; Krebsia,
4 te Curasao verw.; Ladon, 30 te King
ston; Mainlloyd, 30 200 mijl nw Finis-
terre nr Cristobal; Merseylloyd, pass. 30
Berlenga nr China; Musilloyd, 30 rede
Ras Al Khafji; Palamedes, pass. 30
Ouessant nr RotterdamParthenon, 30
vn Port of Spain nr Georgetown; Pro
venierssingel. 30 te Savannah; Purme-
rend, 30 560 mijl zw Azoren nr Curagao;
Randfontein, 30 400 mijl wnw Walvis
baai nr Tenerife; Rondo, 28 te Port
Swettenham; Schouwen, 28 te New
York; Sepia, 3 te Mena verw.; Solon, 30
325 mijl w Finisterre nr Amsterdam;
Spaarnekerk, 29 vn Nagoya nr Kobe;
Straat Freetown, 30 vn Hong Kong nr
Yokohama; Utrecht, 29 te Calcutta;
Vitrea, pass. 30 Gibraltar nr Port Said;
Witmarsum, 30 194 mijl ozo Boston nr
Nassau; Zaankerk, 31 te Antwerpen.
tistieke produkt de concurrentiestrijd
moet aanbinden tegen buitenlandse pro-
dukties. Zo wordt in de nota gesteld.
In dit verband wil de N.V.T. niet na
laten de belangrijke plaats die de regis
seur inneemt bij het tot stand komen
van dramatische televisieprodukties nog
eens te stipuleren. Juist in de positie
van de regisseur dient nog veel verbe
tering te komen: sociaal, juridisch, ar
tistiek en wat betreft zijn opleiding.
De N.V.T. acht het van grote beteke
nis dat er Nederlandse dramatische te
levisieprodukties op een dusdanig ni
veau tot stand worden gebracht, dat de
ze in aanmerking kunnen komen voor
export naar het buitenland.
PRAAG Een vooraanstaand Tsje
chisch schrijver heeft de Amerikaanse
schrijver John Steinbeck scherp ver
oordeeld wegens zijn artikelen over de
oorlog in Viëtnam, en de internationale
Pen-club om een uitspraak gevraagd.
Ladislav Mnacko, schrijver van de
bestsellers ..De dood heet klein engel
tje" en „Late reportages" viel Stein
beck aan in een brief aan de voorzitter
van de Penclub, Arthur Miller. Het
tijdschrift „Literarni noviny" publi
ceerde brief in extenso.
Mnacko, die onlangs twee maanden
als oorlogscorrespondent in Noord-Viët-
nam was, verzocht Miller, Steinbeck's
gedrag op de agenda te zetten van de
volgende vergadering van de Penclub.
Hij voerde aan dat Steinbeck's be
richtgeving de grenzen van de schrij-
versethiek overschrijdt en niet in over
eenstemming is met de code van de
oorlogscorrespondent
Mnacko herinnerde onder meer aan
Steinbeck's beschrijving van het eigen
handig afvuren van een geweer, wat de
Tsjech een daad noemt „die de schrij
ver in de ogen van de wereld te schan
de maakt".
Als de Penclub zijn goede naam
wenst te behouden moet zij zich van
dergelijk gedrag distantiëren, en het in
het openbaar veroordelen.
Bij K.B. is met ingang van 16 fe
bruari benoemd tot burgemeester
van Culemborg drs. L. J. Hermans, met
toekenning van gelijktijdig eervol ont
slag als burgemeester van Woensdrecht.
De heer Hermans is 49 jaar, rooms-ka-
tholiek en lid van de KVP.
0 De hervormde synode heeft de 44-
jarige predikant dr. R. J. Mooi uit
Amstelveen-Buitenveldert benoemd tot
secretaris voor Algemene Zaken van
de generale synode, in de vacature die
per 1 mei 1967 ontstaat omdat de hui
dige secretaris voor Algemene Zaken,
ds. F. H. Landsman, op die datum se
cretaris-generaal van de Nederlandse
Kerk wordt. Dr. Mooi heeft de benoe
ming nog in beraad gehouden.
Tijdens een vakantie in Flins (Zwit
serland) is de directeur van de Tilburg-
sche Waterleidihg-Maatschappij N.V., lr.
J. Jager sr., aan een hartaanval over
leden.
Ir. Jager is 62 jaar oud geworden.
Op 't gebied van de waterleiding heeft hij
in ons land een voora"«staande plaats
ingenomen.
BOSKOOP In Boskoop is men
sinds vijf maanden hezig met een the
aterexperiment. Drieëntwintig februari
zal in de grote zaal van het Florida-ge-
bouw aan de Reyerskoop het werk
„Sephantijn" worden opgevoerd onder
auspiciën van de vereniging voor prot.
chr. schoolonderwijs te Boskoop.
Aan Sephantijn zullen onder meer 150
kinderen in- de leeftijd tussen negen en
15 jaar meewerken. Verder zullen onder
meer Henk van Ulsen en Joop Stokker-
mans meedoen aan deze wat genoemd
wordt „Spelrotonde" van Klaas Rusti-
cus. „Het is de bedoeling door dit werk
waarin de media film, toneel, zang, mu
ziek, geluiden, beweging en licht sa
mensmelten tot een compositie, de
toeschouwers te confronteren met een
hedendaagse schoonheid, die moet gel
den als tegenwicht voor de vele vor
men van kunst, die ons tegenwoordig
bereiken, die destructie voorstaan" p1
dus de organisatoren.
HILVERSUM 1
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van Democraten '66. 18.30
Nederlandse cabaretliedjes (gr). 19.05
Stereo: Licht instrumentaal en vocaal
ensemble en zangsolist. 19.30 Artistieke
staalkaart. 20.00 Nws. NRU: 20.15 Ste
reo: Concertgebouw ork., koren en so
listen: moderne muziek. VARA: 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Koor en orgel: klassieke en mo
derne liederen. 18.30 Uitzending van de
Christen Democraten Unie. Spreker:
mr. T. G. Dekker. 18.40 Spektrum: nws.
uit de protestante christelijke organisa
ties. 18.50 Lichte grammofoonmuz. 19.00
Nieuws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muz.
van het Leger des Heils (gr). 19.45
Wereldpanora. 19.55 Stereo: lichte
grammofoonmuz. 20.15 Stereo: Lichte
instrumentale muz. 20.30 Zang en piano
klassieke liederen (opn). 21.15 Voordr.
21.30 Gevarieerd programma. 22.15
Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
Geestelijke liederen. 22.25 Pedagogi
sche Etherleer 23.15 Platennieuws
23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00
Mona. TV-film. 19.25 Int. Agrar. Nws.
19.51 Uitz. Stichting Socutera STER
19.56 Reclame. NTS 20.00 Journ. en
weeroverz. STER 20.16 Reclame NTS
20.20 Verkiezingsuitz.: P.v.d.A. 20.30
Deltawerken TV, doc. film. 21.00 Het
loon van de misdaad (The hoodlum
Priest), speelfilm, (beide keuringen 18
jr.). 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.50 Verkiezingsuitz.: C.H.U.
20.00 Nws. in het kort. STER: 20.01
Reclame. KRO: 20.05 Waauw: gedanste
hitparade. 20.35 Het andere Oostenrijk,
documentaire film van de NBC. 21.15
Hazel, TV-film. 21.40 Cahier 3: maan
delijkse rubriek over film, theater en
literatuur. STER: 21.10 Reclame. NTS:
21.15-22.30 Journaal.
Kunst en Cultuur in woord en muziek.
17.00 Voor de jeugd.
HILVERSUM H
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek
en praatje. (7.30-7.32 Nieuws): 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Klassie
ke kamermuziek (gr). 8.30 Nieuws.
8.32 Hoogmis. 9.30 Klassieke grammo
foonmuziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Au
bade: klassieke en moderne orkestmu
ziek (gr). 11.00 Voor de zieken. 11.30
Mensen geloven, lezing. 11.45 Streeks
gewijs: informatie uit Bergen N.H.
12.27 Mededelingen t.b.v. Land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali
teiten. 13.00 Pro memorie, praatje.
13.05 Klassieke grammofoonmuziek.
13.45 Programma voor de vrouw. 14.15
Pianorecital: moderne en semi-klas-
sieke muziek. 14.40 Gitaar-recital (gr)
oude muziek. TROS: Van 1685 tot van
daag, muzikale lezing. 15.15 Spfinx. pro
gramma voor de vrouw. NCRV: 15.45
Klassieke muziek voor harp (gr.). 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Alt en piano:
Duitse klassieke liederen (opn.) 17.00
Het geheim van de klaverhof, hoorspel,
voor de jeugd. 17.15 Kinderliedjes (gr)
17.30 Stereo: Nederlandse lichte mu
ziek (gr.).
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vo
cale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.02
Dixielandmuziek. 10.30 Nieuwe lang
speelplaten met kritisch commentaar.
11.00 Nieuws. 11.02 Lichte grammofoon
muziek. 12.00 Nieuws. 12.02 Variant:
act., reportage en lichte grammofoon
muziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Top Twin
tig. 14.00 Nieuws. 14.02 Instrumentaal
allerlei (gr.). KRO: 15.00 Nieuws. 15.02
Act 15.05 Sport. 16.00 Nieuws. 16.02
Act 16.05 Tienermagazine. 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.05-18.00 Verzoekplatenpro-
gramma.
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek
VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00
Stereo: Klassieke pianomuziek (gr)
9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte grammo
foonmuziek voor oudere luisteraars.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws).
12.00 Stereo: Metropole-orkest (opn):
amusementsmuziek. 12.25 Beursberich
ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Lichte orkestmuziek.
12.50 Draaiorgelklanken (gr). 13.00
Nieuws. 13.10 Journaal en beursberich
ten. 13.30 Koorzang met pianobegelei
ding: moderne klassieke liederen. 13.50
Kerkorgelconcert: Klassieke muziek.
14.15 Voordracht. 14.25 Biologica, een
programma over planten en dieren.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws.
16.02 Schakeringen: programma over
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling v.
gisteren). 10.20 Die Drie von der Tank-
stelle, Duitse speelfilm. 11.50 Das
Traumhaus, teken-trucfilm. 12.00-13.30
Act.-kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Die Ver-
kehrsfibel, progr. over hulpvaardigheid
in het verkeer. 16.50 Liederen en dan
sen uit Griekenland. 17.15 Schlag nach
im Grundgesetz. TV-serie. 18.00-18.05
Nws. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Ac
tualiteiten. 18.16 Von Nachbar zu Nach-
bar. 18.50 Klaas Vaak. 18.00 Act. 19.21
Gertrud Stranitzki. 19.59 Progr.-overz.
WDR: 18.05 Journaal. 18.50 Klein feuil
leton 19.00 Guten Abend. 19.10 Berufe,
Jobs und Hobbies. 19.40 Van de Eifel
tot aan het Wezergebergte). 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.15 Was wird
aus Deutschland. 21.00 Geïmproviseerd
proces. 22.30 Journaal, weeroverz. en
commentaar. 22.45 Jazzprogr. 23.30
Nws.
DUITSLAND II
18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20 Act.
en muz. Aansl.: Minitou 18.55 Von 0
Uhr 1 bis Mitternacht, detective. 19.27
Weerbericht. 19.30 Nieuws en thema van
de dag. 20.00 Rhein-Melodie, amus.
progr. 20.45 Wie wir Theater machten,
verhalen uit Berlijn van de twintiger
jaren. Aansl.: nieuws. 21.15 Barfuss
durch die Holle, Japanse TV-film (niet
geschikt voor jeugdige kijkers). 22.40
Heute: nieuws, weerbericht en thema
van de dag.
44. Gluipjes stond als aan de grond genageld en staar
de met grote angstogen naar de potvis, die met een
nijdig gezicht recht op de Jacob Heemskerk afzwom.
Tekko was echter in het minst niet ontdaan en sleurde
Gluipjes de trap op die naar de voorplecht leidde.
„Vooruit! Schiet op! Hier ligt je kans!" riep Tekko, die
het harpoenkanon schiétklaar gemaakt had. „Je kunt
niet missen. Vlug, hij zwemt hier recht op aan!" „O-
o-o-oh, d-d-doe jij het maar", bibberde Gluipjes die van
angst door zijn knieën zakte. „Ik m-m-moet eerst nog
even..." Hij gaf een gil en was verdwenen. „Nu, dat is
me ook een harpoenier!" mopperde Tekko. „Walvis of
potvis, 't is mij om het 'even. Vooruit, daar gaat ie dan
maar weer. Honderdvijftig meter geef ik hem!" Hij
richtte 't kanon op 't snel naderende monster en wacht
te tot het dicht genoeg genaderd zou zijn.
/////////////////ww/i
itriiiiiiiimniiiimmmnrriiirtiiiiiiiit
iimniiimiiiiimiiimmmiii
r/////////////////////s///j
'nuiitiiiiiiiiimiimitiiiÊiitiiiHuntiÊiiiiiiiiiniiiiiiÊiittMuiiii
tniirriiiiiit/r,