Boeiend tv-spel „Hard" plan voor sanering van Nederlands toneel Scheepvaarlberichten Ï3 Lou van Burg opent Duitse kleuren t.v. UIT DE KERKEN Manifest van doordouwers RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND Morgen PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Tourneeplicht Overleder Afvloeien TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 VRIJDAG 3 FEBRUARI 1967 108 Het doel van zijn reis kan hij zelf bepalen. Aan de eerste posthalte vindt hij een aanzienlijke geldsom en een hoeveelheid andere waardevolle geschenken. Toch is de post van adjudant-gene raal fel omstreden en blijft hij dat tot in Catharina's laatste levensjaren. Tientallen knappe jongemannen drin gen zich in de lijfwacht die de bewa king binnen het paleis verzorgt, zodat Catharina op weg van haar werkka- mer naar de feestzalen en 's avonds op weg naar haar slaapkamer door een dubbele haag uitgelezen manlijke schoonheid schrijdt. En de lijfwacht bestaat doorgaans uit leden van de adel, zij het ook van de lagere adel. Als er een gunsteling in ongenade valt, komt het tot hele klitten van in triges, tot ware veldslagen om de kans de keizerin persoonlijk een of andere boodschap, een verzoekschrift te overhandigen en zodoende haar blik op zich te kunnen doen vallen. Dan zijn de ministers, de diplomaten, de buitenlandse zaakgelastigden, de cavaliers dan is het hele hof met niets anders bezig dan naar de ko mende man te raden of hem te „ma ken", dan staat het grote raderwerk van de regering een paar dagen of een paar weken lang stil, alle beslis singen worden uitgesteld, alle blikken volgen de blikken van de keizerin. Wie zal zij kiezen? De keizerin zelf is moe, slap en kan tot geen enkele be zigheid komen. Het is alsof het onver woestbaar onvermoeibaar organisme, van haar doorslaggevende stuw kracht, het „pneuma" ontbreekt, ze klaagt over allerlei kwalen, haar brieven zijn gedeprimeerd, ze voelt zich oud, bekoeld, op tot eensklaps een of ander jong gaaf gezicht de ge heimzinnige steekvlam ontsteekt en de hele machinerie weer aan de gang brengt. Dit alles is in feite de uiterste con sequentie van een vijftigjarige vrou wenheerschappij. Na de dood van Pe ter de Grote in 1726 hebben met uit zondering van een paar maanden uit sluitend vrouwen in Rusland gere geerd. De manlijke maatschappelijke orde van het rijk, het patriarchale ge zin als fundament van de staat was daardoor niet aan het wankelen ge bracht. Maar op het hof zelf, op de particuliere kring van de alleenheer seressen had het vrouwenregime zijn onmiskenbaar stempel gezet. Catha rina's voorgangsters waren al even weinig deugdzaam geweest als zij, ze hadden allemaal hun vaste gunstelin gen en daarnaast nog voorbijgaande verhoudingen gehad waarvoor de Russische taal het woord „Wremien- tsjik" d.i. „man van het ogenblik" heeft uitgevonden. Het is niet er ger dan elders maar met omgekeer de geslachtsrollen. De Russische tsa- rinnen hebben hun wremientsjiks zo als de Franse koningen hun maitres- ses hebben, beide zijn gevolgen van de onbeperkte macht en de losgesla gen moraal van de achttiende eeuw. Maar het is interessant om aan de hand van deze twee hoven de geringe waarde op te merken van elke gang bare geslachtspsychologie: niet alleen dat Catharina mèt haar stijgende macht en zelfstandigheid steeds man- lijker wordt in haar liefdeleven, dat zij steeds driester en zonder acht te slaan op haar leeftijd de mannen naar haar zin uitkiest, betaalt en weer wegstuurt om haar heen groeit een generatie van jongeren op wier hoogste ambitie het is de mo- narche door lichamelijke uitmuntend heden op te vallen en door gehuichel de tederheden profijt te behalen dat beslist door geen enkele andere ver dienste behaald zou kunnen worden. Het zijn geen Potjomkins, die zoals hij hun fantasie op een waarachtige hartstocht werpen, het is een genera tie van mannelijke courtisanen. met alle bekoring, alle schaamteloosheid, alle berekenende koelheid en alle kleinzielige ijdelheid van dat beroep. Het is geen toeval dat aan alle reizi gers van die tijd in Rusland het zon derlinge feit opvalt dat de vrouwen van de hoge standen gecultiveerder en meer ontwikkeld zijn dan de man nen en dat de mannen daarentegen veel meer zorg besteden aan hun toi letten, dat hun kleren mooier, bonter, fantasierijker zijn en meestal zó ge sneden dat alle details van hun fi guur, vooral de schoonheid van hun benen, uitdagend zichtbaar worden. Het is een verwekelijkte, verwijfde generatie die geen grote geestesdaden of daden van moed wenst te verrich- 5 ten maar alleen maar een snelle ge- makkelijke carrière voor ogen heeft, een rijk huwelijk of grootste kans: 5 de post van adjudant-generaal van de 5 keizerin. Geen spoor meer van de 5 mannelijke gewetensbezwaren die een 5 Orlow nog kwelden: de nieuwe gun- s stelingen van Catharina zijn er trots op dat ze geld en sieraden, huizen en 5 landgoederen krijgen voor niets an- 5 ders dan de twijfelachtige prestatie een corpulente oude vrouw bij het in- slapen behulpzaam te zijn. Als ze zich bemoeien met de publieke aangele- 5 genheden, dan doen ze dat net eender als de Franse koningsliefjes: niet uit 5 werkelijke drang tot handelen, niet i uit hogere eerzucht, maar gedreven 5 door vf»wanten en vrienden die ze 5 winstgevende baantjes moeten bezor- 5 gen en die dan later, als de keizerlij- 5 ke gril voorbij is, hun een blijvende ruggesteun moeten bieden. En Catha- rina is zwak tegenover al haar lieve- lingen. Zij die met haar kok twist 5 over een hoge meelrekening, verspilt 5 miljoenen als het erom gaat de bui- 5 tensporigste wens van een overmoe- dige jongeman in te willigen. Want in de periode tussen de ver- 5 nederende rekrutering van een nieu- 5 we gunsteling en zijn vernederend 5 ontslag zegeviert telkens weer haar tomeloze verbeeldingskracht, haar overrijke natuur over de wens haar 5 hart stevig in de hand te houden: ze n wordt uiteindelijk toch op elk van haar gunstelingen verliefd, vat voor 5 allemaal belangstelling op, is jaloers 5 op elk van hen, laat zich door allen aanpraten dat zij haar persoonlijk 5 toegedaan zijn, altijd is er naast haar zinnelijkheid iets warms, iets moe- 5 derlijks in haar genegenheid of ook iets van de gevoelens van ouderwetse minnaarsze verwent bewondert, verheerlijkt haar gunstelingen en pro- beert tegelijkertijd ze op te voeden. 5 Over Rimsky-Korsakow, die op een keer uit pure ijdelheid een biblio- J theek liet Aanleggen en op de vraag van zijn boekhandelaar, welke boeken 5 er in gezet moeten worden, ant- 5 woordde: „Nu, dat weet u toch! (Wordt vervolgd) 'srr. 3420. Operation L'Atout Dernier! De laatste Troef! Piloot Storm had deze woorden bijna luchthartig uitge sproken, maar ieder van de bemanning wist, dat het zoveel betekende als een uiterste wanhooppoging! De Zeepbel was als exploratie-schip meer uitgerust met defensieve middelen, dan met vervaarlijke mi trailleurs of kanonnen. Maar professor Dubois, de ont werper, had ervoor gezorgd, dat de bemanning in ui terste nood een deel van. of zelfs de totale atomische kracht van het voortstuwings-mechanisme kon omzetten in een verzengende, vernietigende explosie, die gedu rende dertig seconden via de centrale liftkoker en de top van de observatiekoepel in een geconcentreerde straal naar buiten gericht kon worden. „Tweehonderd kilometer is 'n hele afstand en bovendien is onze te genstander onzichtbaar", mompelde Arend, „maar hij heeft zo'n kolossale omvang en heeft ons zó dicht naar zich toe getrokken, dat wij haast niet missen kunnen!" Er verstreken enkele ogenblikken, voordat Buck naar de controle-koepel meldde, dat het kernkanon gereed was Het is dit jaar een eeuw geleden, dat de grote Italiaanse schrijver Luigi Pi randello werd geboren. De VARA heeft dit feit gisteravond waardig herdacht, door Pirandello's in ons land vrij onbe kende, maar zeer karakteristieke stuk „Het sfiel van de rollen" (op de beeld buis heette het „De regels van het spel") voor de camera's te brengen. De waardigheid van deze herdenking school echter niet alleen in de keuze van het stuk, maar ook in de opvoering daar van. Pirandello laat zijn personages de rol spelen die zij zichzelf en elkaar heb ben toebedacht, of die zij om onver klaarbare redenen schijnen te moeten spelen. Dit schept zowel een existentiële als een theatrale leegte, waarin alleen plaats is voor het meest wezenlijke, dat dan ook bijzonder veel dimensies lijkt te hebben. De sobere enscenering en het zo statisch mogelijke spel beantwoord den gisteravond geheel aan deze opzet. Juist binnen dit strakke kader kwamen vooral de spelers van de belangrijkste rollen tot soms bijzonder boeiende staal tjes van acteerkunst. In de eerste plaats Ton Lensink als de echtgenoot Leone Gala, die in dit rollen-spel niet alleen de grootste acteur, maar ook de grootste auctor intellectualis en regisseur is. On der het motto: „Ik zie mezelf en ik zie jou spelen en ik amuseer me. dat is vol doende" probeert hij zichzelf te abstra heren. de intellectuele temmer in de kooi vol wilde beesten (lees: gevoelens). Hij probeert iedere situatie waarin hij ver zeild raakt, als een vers ei op te vangen, door te prikken en leeg te drinken. Len sink maakte deze figuur door zijn be heerste en toch soepele spel geheel le vend. Ann Hasekamp vertolkte dyna misch de rol van Leone's echtgenote Silia, die tevergeefs probeert, haar man telkens opnieuw in niet op te vangen, door te prikken en leeg te drinken situa ties te plaatsen. Pim Dikkers speelde heel geloofwaardig haar minnaar Guido Venanzi. die letterlijk en figuurlijk het slachtoffer wordt van dit spelletje, dat hem de rol van duellist onontkoombaar opdringt. Degenen, die hun best hebben gedaan, om de intelligente dialogen zo goed mogelijk te volgen, zullen ander half uur geboeid hebben zitten kijken en luisteren. Gisteren betreurde ik het in mijn re censie, dat Nederland 2 deze week op drie achtereenvolgende avonden een filmrubriek bracht. Dat was echter zoals duidelijk bleek alleen vanwege de slechte coördinatie, die daaruit sprak. Met plezier heb ik ook gisteravond naar zo'n filmrubriek (de derde en laatste van deze week) gekeken. Ook al omdat het, zoals ik al eens eerder geschreven heb, de beste filmrubriek is die we sinds jaren op het scherm hebben gehad: „Cinema" van de VPRO, samengesteld en gepresenteerd door Jan Blokker. Blokker gaat net iets verder dan Pre mière (korte, zakelijke inleiding en dan wat flitsen) en Cahier-3 (hezelfde, met enkele interviewtjes als commentaar er tussendoor). In Blokker herken je onmid dellijk de cinefiel, de filmgek, met dien verstande dat bij deze filmgek kennis en ervaring de plaats van snobisme inne men. Jan Blokker geeft óók een korte kenschets van de film, laat óók fragmen ten zien en regisseurs of sterren spre ken. Maar hij verleent dat alles een veel bredere achtergrond. Met betrekking tot „Fahrenheit 451" van Frangois Truffaud wijdde hij bijvoorbeeld aandacht aan het dagboek dat deze Franse filmer tij dens het maken zijn produkt heeft geschreven en dat in Cahiers du Cinéma is gepubliceerd, alsmede aan de vijfhon derd vragen die Truffaud in vijftig uur tijds aan Hitchcock heeft gesteld en aan de verschillen tussen beide meesters. Er was een verhelderend gesprek met de veelomstreden jonge filmer Claude Lelouch en een interview met Yves Montand, waarin de resultaten van de regie-opvattingen van Lelouch op leven dige wijze te berde werden gebracht. Er werd uitvoerig aandacht besteed aan de oude en de nieuwe Charles Chaplin. Door deze sfeer, deze „inhoud" van „Ci nema" krijg je zin om de gisteren in de ze rubriek door Annie Girardot geuite wens, dat zij wel de hele dag naar film zou willen kijken, volledig te beamen. J. v.d. K. ADVERTENTIE 50. Rechter Tie slaakt een duidelijk hoorbare zucht. „Ik moet zeggen dat u letterlijk aan alles hebt gedacht, meneer Pao!" zegt hij benepen. „Maar wacht eens, me vrouw Yie weet toch ook van uw plannen?" Pao en Yie schijnen die vraag erg amusant te vinden, zij barsten in een luid hoongelach uit. De pseudo-Yie zegt: „Ze moet eerst maar eeins netjes opbiechten met wie haar dooie man nog meer over ons gekletst heeft. Dat zal ze op den duur wel, want ze begint al aardig murw te worden! Als ze dan alles verteld heeft, dan gaat zij er ook aan, samen met die bengel van haar!" Rechter Tie zucht nog eens. „Ja, u zorgt dus wel dat u geen enkel spoor achterlaat. Ik moet bekennen dat ik u schrome- lijk heb onderschat, meneer Pao. We hadden natuurlijk eerst aan Zijne Excellentie Tie moeten rapporteren toen we argwaan kregen, en om nieuwe instructies vragen..." „Natuurlijk had je dat moeten doen, stommeling!" zegt Pao minachtend. „Zodra mijn vrouw jullie in Yie's ka mer had zien rondscharrelen, hadden we door, dat jul lie een paar dwarskijkers zijn. M'n vrouw legde toen een rotsblok op je deur en later wilde de huismeester je in je slaap je keel afsnijden, maar dat was allemaal maar prutswerk! Ik zal jullie keurig van het toneel la ten verdwijnen, zonder ook maar één spoor achter te laten!" IMP.J. H.VAN DEN BOSCH CO. - POSTBUS 80S4 A'OAM ADVERTENTIE (Van onze medewerker C. Nicolaï) SApnienw is een plan ter tafel ge- worpen tot sanering van het Nederlands toneel. Opnieuw, want langzamerhand liggen er al een stuk of acht suggesties bij de Raad voor de Kunst of andere hoge in stellingen. Tot vruchtbare resulta ten heeft echter nog geen enkel plan geleid. Sterker, het is al bijna twee jaar geleden dat de Neder landse Vereniging van Toneelkun stenaars kwam met een brochure, die verstrekkende plannen ontwik kelde, met name voor het toneel in de provincie, maar die nog nergens officieel aan de orde is gesteld. Of ook het nieuwe manifest zo'n lijdensweg moet volgen, valt te be twijfelen. De ondertekenaars zijn na melijk bijzonder enthousiaste, meren deels zeer jonge lieden die van door douwen weten: Gérrit Altes en Wil- bert Bank, beiden dramaturg, Hans Croiset en Krijn ter Braak, beiden re gisseur en potentiële leiders van ge zelschappen en tenslotte de eeuwig artistiek „ontevreden" en naar ver nieuwing strevende Ton Lutz. In hun „urgentieverklaring" stellen zij tien punten aan de orde, die een totale ommekeer in de Nederlandse toneel wereld zouden moeten bewerkstelli gen. Allereerst willen zij minder dan de nu bestaande'elf gesubsidieerde groe pen en groepjes. Voorzichtigheidshal ve stellen zij het door hen gewenste aantal op zes: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, drie noordelijke provincies te zamen, drie oostelijke, drie zuidelijke. In werkelijkheid zijn zij evenwel niet voor die regionale groepen en willen zij maximaal drie grote gezelschappen in het westen des lands. Drie zo grote groepen, dat elk in verscheidene stijlsoorten zou kunnen spelen. Bijvoorbeeld het Na tionaal Theater in Amsterdam met een afdeling voor Nederlands-klas siek (zegge: Vondeltraditie), voor buitenlands-klassiek (zegge: van Shakespeare tot en met Schiller) en voor modern. Geen kluchten of thril lers, want die zouden uit de vrije sec tor moeten komen met incidentele produkties. Uiteraard zal men in de provin cie niet enthousiast reageren op zo'n plan, dat aan de provincie „eigen" gezelschappen onthoudt. Toch zou, in de gedachtengang van de initiatiefnemers, de provincie uiteindelijk beter af zijn. Elk van die drie zeer grote westelijke gezel schappen zou namelijk tot plicht moeten krijgen minstens twee maanden op tournee te gaan, uitge smeerd in enkele porties over het gehele seizoen. Dan behoeft men in Groningen niet beducht te zijn „dat men Paul Steen bergen en Ko van Dijk niet meer ziet", want dan zou het Haagse ge zelschap op een gegeven moment niet voor één voorstelling met één stuk naar Groningen komen, maar bijvoorbeeld voor een week achtereen met alle stukken van het Haagse re- Anne Christina, pass 31 Safi nr Agadir; Antarctica, pass 1 Noordhinder nr IJmuiden; Breehorn, 2 30 zw Kp Mon- dego nr Liverpool; Calchas, 31 30 zw Kp Finisterre nr Valencia; Capricornus, 1 te Tenerife; Helios, 1 200 no Kp Vila- no nr Porto Marghera; Hoorneboeg, pass 2 Brunsbüttel nr Kotka; Imke, 2 te Ravenna; Margaretha Smits, 1 vn Ta- ranto nr onbekend; Martinistad, pass 31 Vlissingen nr IJmuiden; Neutron, 31 te Rouen; Philetas, 31 50 o Sicilië nr Triest; Prinses Wilhelmina, 2 te Vlis singen; Ubbergen, 2 te Aguilas; Vega, 1 te Gefle; Vlistborg, 2 te Harlingen; Voorwaarts, 1 vn Brake nr Rotterdam. GROTE VAART: Acila. 2 vn Yokohama nr Houston; Aegis, 1 vn Georgetown nr Sto Domin go; Alkmaar, 1 te Teesport; Amstel- hoek, 1 200 no Port Darwin nr Singa pore; Banggai, 1 200 o Kp Vilano nr Marseille; Bengalen, 1 te Rotterdam; Blitar, 1 85 w Dakar nr Duinkerken; Bovenkerk, 1 500 no St Helena nr Kaap stad; Ceres, 1 vn Buenaventura nr Guayaquil; Daphnis, 2 te Port of Spain; Deneb, 2 te Le Havre; Dinteldijk, 2 te Hamburg; Dorestad, 1 15 o Aberdeen nr Curagao; Gaasterdyk, 1 te Boston; Garoet, 1 200 w Landsend nr New York; Gooiland, pass 1 Dover nr Recife; Hol- landsdiep, 1 20 o Kp Guardafui nr Sin gapore; Hollandsdreef, 1 te Singapore; Karimun, 1 te Papeete; Kennemerland, 1 te Rio de Janeiro; Kermia, 2 150 wnw Mecca nr Suez; Kinderdijk, 1 16 zo Kp Hatteras nr Miami; Koningswaard, 2 te Curagao; Krebsia, 3 te Trinidad; Ladon, 1 vn Kingston nr Charleston: Limburg, 2 te Port Said; Mainlloyd, 1 70 wzw Fayal nr Cristobal; Medon, 1 te Bre men; Merwelloyd, 1 180 nno Parama ribo nr Kaapstad; Musilloyd, 1 te Dam man; Purmerend, 1 900 no Guadeloupe nr Curagao; Randfontein, 1 400 nto St Helena nr Tenerife; Sepia, pass 2 Little Puoint nr Mena; Sloterkerk, 1 te Mom basa Solon, 2 te Amsterdam; Straat Freetown. 30 vn Hongkong nr Yoko hama; Vlist, 1 600 nw San Francisco nr Yokohama: Witmarsum. 1 65 zzw Kp Hatteras nr Nassau. 9 In Den Haag is op 82-jarige leef tijd overleden de ere-voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Ver eniging van Leraren en Onderwijzers in de Lichamelijke Opvoeding, de heer J. M. J. Korpershoek. pertoire. Economisch zou dit veel zui niger werken zijn, ook minder ver moeiend voor de spelers. In zoverre zou het plan van het manifest, doelend op enkele grote groepen, inderdaad het gehate reizen beperken, het kostbare en artistiek verzwakkende doubluresysteem over bodig maken (minder premières van beter bezette stukken, in plaats van twee tegen elkaar bij hetzelfde ge zelschap gaande en meestal noodge dwongen onderbezette stukken) en de provinciale liefhebber minstens zo goed bedienen. In ander opzicht zijn de doelstellingen van het manifest echter rechtstreeks tegen een grote groep spelers gericht. Immers, bij die drie zeer grote, of zes iets min der grote gezelschappen zou slechts een deel van de huidige geëngageer de spelers emplooi vinden. De rest zou als free-lance beschikbaar komen voor incidentele produkties en voor radio en tv. Dat laatste is evenwel een illusie, want uiteraard zal bij voorbeeld de tv juist proberen elk stuk te bezetten met de topspelers uit de grote groepen, die nu bovendien minder premières hebben, minder be hoeven te reizen en dus vaker beschik baar zijn. Momenteel zijn op ruim 550 ac teurs ongeveer 250 free-lances. Bij uitvoering van de concentratie op drie grote groepen van elk, pak weg, zestig man, zou de verhouding worden: 180 geëngageerden tegen over 370 free-lances. Misschien zelfs van 150 tegen 400. En van die 400 zou slechts een fractie artistiek zó interessant zijn, dat zij vrijwel voortdurend op tv-werk of losse produkties (bijvoorbeeld musicals) mogen rekenen. Grote werkloos heid dus De initiatiefnemers zeggen: ja, en terecht, want in Nederland is een si tuatie ontstaan waarin elke halve amateur zich beroepstonelist kan noemen. Het vak zou op die manier zichzelve gaan saneren, want wie nooit wordt gevraagd, zal wel ver plicht zijn naar ander werk om te zien. Het is een harde en puur-artistiek wel aanvaardbare stelling. Maar of dit sociaal en menselijk is te verwe zenlijken, lijkt betwistbaar. Wij zien het NVT tenminste nog niet achter zulke plannen staan. Vrijdag 25 augustus begint de Duitse televisie met de uitzendingen in kleu ren. Officieel 's morgens, voor beide netten, met een pleehtige ceremonie op de Deutsche Funk- und Fernsehaus- stellung in Berlijn, 's Avonds via het tweede net door de Oostenrijkse Ne derlander Lou van Burg in zijn pro gramma „Der goldene Sohuss". Beide Duitse televisienetten zullen voorlopig ieder vier uur per week in kleuren uitzenden. Men verwacht dat hét aantal kleuren-televisietoestellen dit jaar niet ver boven de 100.000 zal ko men. Het aantal uren kleurentelevisie zal in de Duitse Bondsrepubliek toe nemen naarmate er meer kijkers voor zijn. Een dag na „Het gulden schot" van Lou van Burg uit Mainz volgt het eer ste net met een uitzending in kleuren van de „Grand gala du disque". Het is voor het eerst dat men in Duitsland zulk een „Grand gala" organiseert, 't komt in de plaats van de „Deutsche Schlagerfestspiele". Beroemdheden uit binnen- en buitenland hebben al zonder dat er een beeldje mee te ver dienen is zoals in Nederland voorlo pig toegezegd te komen. Voorlopig hebben de beide TV-netten vooral operettes, documentaires en ook films uitgezocht voor uitzending in kleuren. Zo schijnt het dat onder meer de drie „Sissy"-films met Romy Schneider deDuitse TV-kijker in kleu ren niet bespaard worden. Ook buiten landse series als „Bonanza" en „Flip per" komen geleidelijk aan in Ameri kaanse kleuren op de Duitse scher men. Enfin, wie er het geld voor over heeft en wie bovendien nog binnen het bereik van de Duitse netten woont, kan ook in Nederland van die Duitse kleurenpracht per televisie genieten vanaf 25 augustus. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Rijnsaterwoude en te Nieuwendijk (N-B.): J. Gebraad, kand. te Utrecht; te Vrieschelo (toez.): W. Kruidenier te Nijeveen. Geref. Kerken: Beroepen: te IJlst: H. Dijkstra te Die ver. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Amerika in term., le zing. 18.20 Uitz- v. d. Partij voor On- gehuwden. Spr.: Mr. Pierre Koot, voor zitter v.d. Partij voor Ongehuwden en van de Partij voor Volkswil en Refe rendum. 18.30 Jazz-rondo: Jazzfestival Praag '66. 18.50 Inf. over inf. 19.00 Ronduit: pr. voor jonge mensen. 19.30 Verstaan of Misverstaan: Oorlog en vrede. 20.00 Nws. 20.05 De schoolmees ter, mon. 20.25 Rad.kam.ork. (opn.): klass. muz. 20.50 experiment en Gods dienst, lez. VARA: 2100 Zweeds Rad. Symfonie-ork. en sol.: klass. en mod. muz. 22.20 Blokfluit-recital, opn.: klass. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Li- platenpr. 23.55-24.99 Nws. HILVERSUM II 18.00 Klass. en mod- gr.muz. (18.30 Uitz. v. h. GPV. Spr.: De heer P. Jon geling». 18.55 Op het woord af, praatje. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Rad- krant 20.00 NR U Stereo: Op-fragm 20.45 Ned. in de wereld, disc. 21.15 Ned. am. op de plaat. 2135 Radiorama: Pro- feil v Arnold Schönberg 2205 Hum verb.: kort comm. 22.30 Nws. 22.40 Volksmuz 2300 Avondconc Tsjechoslo- waaks Kam.ork- en sol. (opn.): klass. en mod muz 2355 - 2400 Nws NEDERLAND I NTS/NOT: School-t.v. (10.45-12.00) NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER: 18.56 Reclame. KRO: 19.00 Te- lixer, pr. voor de jeugd- 19.30 Chris tus voor Alleman: maandelijks bijbel- pr. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Re clame. NTS: 20.20 Verkiezingsuitzen ding: Christen-Democraten Unie KRO: 20.30 Rue Brijue: showpr. 21.15 Bonan za, tv-film. 22.05 Brandpunt. NTS: 22.55- 23.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.50 Verkiezingsuitz-Anti-Re volutionaire Partij. 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. AVRO: 20.05 Vjoew. pr. voor de jeugd. 20-30 AVRO Danst est '67. 21.10 AVRO's Televizier. 21.30 Londens Symfonie-orkest STER: 22.10 Reclame. NTS: 22.15 Journaal- 22.30-23.00 Teleac, kernfysica (17-herh.) HILVERSUM I. VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Socialist, strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Voor de kinderen. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 Van de voorpag.). 8.50 Weg wijs: tips voor trips en vakanties 9.00 Lichte gr. muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Haags Matrozenkoor met orgels moderne geestelijke liederen. 9.50 Ste reo: KI. kamermuz. (opn). 10.00 Z.O. 135: Gev. pr. (11.00 Nws). 12.15 Loon naar werken, lezing 12.27 Med. tbv land- en tuinbouw. 12.30 Act. sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers (gr.) 14.15 Uitlaat: pro- gramma voor twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.25 De kiezer wil wel 'es weten: politieke interviews 16.00 Nieuws. 16.02 Radio Jazz Magazine. N.R.U. 16.30 Franse les. VARA: 17.00 wil wel 'es weten: politieke interviews. Stereo: Salonorkest en zangsolist: amusementsmuz. 17.30 Radioweekjour- naal. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Semi-kl. orkestmuz. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen (opn). 7.55 Overw. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: gev. pr. 12.25 Marktber. 12.27 Med. tb.v land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorl. Geven en nemen, de fam. Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.50 Zonder grenzen: een ru briek over missie en zending. 13.00 Ver- zoekpl. voor de militairen. 14.00 P.M. familieprogr. 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Gev. orkestm. (gr). 9.30 Leger des Heilsmuz. (opn). 10.00 Nws. 10.02 KI. gr muz 10.30 Licht muz pr. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Variant: act., rep. en lichte gr. muz. 13.00 Nws. 13.02 Platenshow voor de tieners. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Toppers van toen. 15.00 Nws. 15.02'Kiosk. 15.30 Lichte gr. muz. 16.00 Nws. 16.02 Lichte gr. muz. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sportshow: rep., uitslagen, commentaren en lichte plaatjes. VRIJDAG 3 FEBRUARI DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh- v. gis teren). 10.20 Pr over de componist Lincke. 12.00-13.30 Act. kroniek. 16.30 Nws. 16-45 Sport - spel - spanning. 17.55 progr. overz. 18.00-100.5 Nws. (Reg.pr. NDR: 18.05 Act 18.16 Das Freitagsma- gezin. 18.50 Klaas Vaak. 19.00 Act. 1921 Meine drei Söhne, tv-serie. 19.59 Pr.- overz. WDR: Journ. 18.50 Klein feuille ton. 19.00 Guten Abend. 19 10 Spectacu- lum. 19.40 Beat-jazz). 20.00 Journ. en weeroverz., met wintersportber. 20-15- 24.00 Carnavalspr. uit Mainz. (In de pauze: 22.00 Nws. en weerber. met win tersportber. DUITSLAND II 17.35 Sportber- 18.05 Wintersportber. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. aansluitend: Minitou. 18.55 Raum ist in der kleinsten Hütte, tv-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema v. d. dag. 20.00 Das Amulett, detective- spel. Aansluitend: nws. in het kort. 21.15 Zigeunermelodieën. 21.45 Nws- en meningen van buitenlandse correspon denten. 22.30 Nws. weerber., thema d.'dag en wintersportber. 23-00 Muz. pr. uit de dertiger jaren. t 46. Tekko schrok geweldig toen hij zag wat er alle maal gebeurde. Hij begreep nu ook waarom Gluipjes de benen genomen had toen de „schrik der zeeën" op hen afkwam. Toen Gluipjes die eerst nog om een hoek je had staan gluren, zag dat het mis ging, dook hij pardoes in een luchtkoker. Kapitein Bramzeil was de enige, die de situatie aankon. Hij boog zich uit het raam van de stuurhut en brulde: „Laden dat kanon. Gluipjes zal het tweede schot lossen!" Of de potvis soms verstaan had wat kapitein Bramzeil schreeuwde weet ik niet, maar plotseling dook het monster, dat de Jacob Heemskerk al heel dicht genaderd was, naar omlaag. De harpoenlijn spande zich en de Jacob Heemskerk werd door de potvis met de neus door het water gesleurd. Kapitein Bramzeil gilde om Gluipjes maar zijn geluid werd door het geloei van de schroef die nu boven water rondtolde overstemd en niemand hoorde hem.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2