Boeiend tv-spel
„Hard" plan voor sanering
van Nederlands toneel
Scheepvaarlberichten
Ï3
Lou van Burg opent
Duitse kleuren t.v.
UIT DE KERKEN
Manifest van doordouwers
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
Morgen
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Tourneeplicht
Overleder
Afvloeien
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
VRIJDAG 3 FEBRUARI 1967
108
Het doel van zijn reis kan hij
zelf bepalen. Aan de eerste posthalte
vindt hij een aanzienlijke geldsom en
een hoeveelheid andere waardevolle
geschenken.
Toch is de post van adjudant-gene
raal fel omstreden en blijft hij dat tot
in Catharina's laatste levensjaren.
Tientallen knappe jongemannen drin
gen zich in de lijfwacht die de bewa
king binnen het paleis verzorgt, zodat
Catharina op weg van haar werkka-
mer naar de feestzalen en 's avonds
op weg naar haar slaapkamer door
een dubbele haag uitgelezen manlijke
schoonheid schrijdt. En de lijfwacht
bestaat doorgaans uit leden van de
adel, zij het ook van de lagere adel.
Als er een gunsteling in ongenade
valt, komt het tot hele klitten van in
triges, tot ware veldslagen om de
kans de keizerin persoonlijk een of
andere boodschap, een verzoekschrift
te overhandigen en zodoende haar
blik op zich te kunnen doen vallen.
Dan zijn de ministers, de diplomaten,
de buitenlandse zaakgelastigden, de
cavaliers dan is het hele hof met
niets anders bezig dan naar de ko
mende man te raden of hem te „ma
ken", dan staat het grote raderwerk
van de regering een paar dagen of
een paar weken lang stil, alle beslis
singen worden uitgesteld, alle blikken
volgen de blikken van de keizerin.
Wie zal zij kiezen? De keizerin zelf is
moe, slap en kan tot geen enkele be
zigheid komen. Het is alsof het onver
woestbaar onvermoeibaar organisme,
van haar doorslaggevende stuw
kracht, het „pneuma" ontbreekt, ze
klaagt over allerlei kwalen, haar
brieven zijn gedeprimeerd, ze voelt
zich oud, bekoeld, op tot eensklaps
een of ander jong gaaf gezicht de ge
heimzinnige steekvlam ontsteekt en
de hele machinerie weer aan de gang
brengt.
Dit alles is in feite de uiterste con
sequentie van een vijftigjarige vrou
wenheerschappij. Na de dood van Pe
ter de Grote in 1726 hebben met uit
zondering van een paar maanden uit
sluitend vrouwen in Rusland gere
geerd. De manlijke maatschappelijke
orde van het rijk, het patriarchale ge
zin als fundament van de staat was
daardoor niet aan het wankelen ge
bracht. Maar op het hof zelf, op de
particuliere kring van de alleenheer
seressen had het vrouwenregime zijn
onmiskenbaar stempel gezet. Catha
rina's voorgangsters waren al even
weinig deugdzaam geweest als zij, ze
hadden allemaal hun vaste gunstelin
gen en daarnaast nog voorbijgaande
verhoudingen gehad waarvoor de
Russische taal het woord „Wremien-
tsjik" d.i. „man van het ogenblik"
heeft uitgevonden. Het is niet er
ger dan elders maar met omgekeer
de geslachtsrollen. De Russische tsa-
rinnen hebben hun wremientsjiks zo
als de Franse koningen hun maitres-
ses hebben, beide zijn gevolgen van
de onbeperkte macht en de losgesla
gen moraal van de achttiende eeuw.
Maar het is interessant om aan de
hand van deze twee hoven de geringe
waarde op te merken van elke gang
bare geslachtspsychologie: niet alleen
dat Catharina mèt haar stijgende
macht en zelfstandigheid steeds man-
lijker wordt in haar liefdeleven, dat
zij steeds driester en zonder acht te
slaan op haar leeftijd de mannen
naar haar zin uitkiest, betaalt en
weer wegstuurt om haar heen
groeit een generatie van jongeren op
wier hoogste ambitie het is de mo-
narche door lichamelijke uitmuntend
heden op te vallen en door gehuichel
de tederheden profijt te behalen dat
beslist door geen enkele andere ver
dienste behaald zou kunnen worden.
Het zijn geen Potjomkins, die zoals
hij hun fantasie op een waarachtige
hartstocht werpen, het is een genera
tie van mannelijke courtisanen. met
alle bekoring, alle schaamteloosheid,
alle berekenende koelheid en alle
kleinzielige ijdelheid van dat beroep.
Het is geen toeval dat aan alle reizi
gers van die tijd in Rusland het zon
derlinge feit opvalt dat de vrouwen
van de hoge standen gecultiveerder
en meer ontwikkeld zijn dan de man
nen en dat de mannen daarentegen
veel meer zorg besteden aan hun toi
letten, dat hun kleren mooier, bonter,
fantasierijker zijn en meestal zó ge
sneden dat alle details van hun fi
guur, vooral de schoonheid van hun
benen, uitdagend zichtbaar worden.
Het is een verwekelijkte, verwijfde
generatie die geen grote geestesdaden
of daden van moed wenst te verrich- 5
ten maar alleen maar een snelle ge-
makkelijke carrière voor ogen heeft,
een rijk huwelijk of grootste kans: 5
de post van adjudant-generaal van de 5
keizerin. Geen spoor meer van de 5
mannelijke gewetensbezwaren die een 5
Orlow nog kwelden: de nieuwe gun- s
stelingen van Catharina zijn er trots
op dat ze geld en sieraden, huizen en 5
landgoederen krijgen voor niets an- 5
ders dan de twijfelachtige prestatie
een corpulente oude vrouw bij het in-
slapen behulpzaam te zijn. Als ze zich
bemoeien met de publieke aangele- 5
genheden, dan doen ze dat net eender
als de Franse koningsliefjes: niet uit 5
werkelijke drang tot handelen, niet i
uit hogere eerzucht, maar gedreven 5
door vf»wanten en vrienden die ze 5
winstgevende baantjes moeten bezor- 5
gen en die dan later, als de keizerlij- 5
ke gril voorbij is, hun een blijvende
ruggesteun moeten bieden. En Catha-
rina is zwak tegenover al haar lieve-
lingen. Zij die met haar kok twist 5
over een hoge meelrekening, verspilt 5
miljoenen als het erom gaat de bui- 5
tensporigste wens van een overmoe-
dige jongeman in te willigen.
Want in de periode tussen de ver- 5
nederende rekrutering van een nieu- 5
we gunsteling en zijn vernederend 5
ontslag zegeviert telkens weer haar
tomeloze verbeeldingskracht, haar
overrijke natuur over de wens haar 5
hart stevig in de hand te houden: ze n
wordt uiteindelijk toch op elk van
haar gunstelingen verliefd, vat voor 5
allemaal belangstelling op, is jaloers 5
op elk van hen, laat zich door allen
aanpraten dat zij haar persoonlijk 5
toegedaan zijn, altijd is er naast haar
zinnelijkheid iets warms, iets moe- 5
derlijks in haar genegenheid of ook
iets van de gevoelens van ouderwetse
minnaarsze verwent bewondert,
verheerlijkt haar gunstelingen en pro-
beert tegelijkertijd ze op te voeden. 5
Over Rimsky-Korsakow, die op een
keer uit pure ijdelheid een biblio- J
theek liet Aanleggen en op de vraag
van zijn boekhandelaar, welke boeken 5
er in gezet moeten worden, ant- 5
woordde: „Nu, dat weet u toch!
(Wordt vervolgd)
'srr.
3420. Operation L'Atout Dernier! De laatste Troef!
Piloot Storm had deze woorden bijna luchthartig uitge
sproken, maar ieder van de bemanning wist, dat het
zoveel betekende als een uiterste wanhooppoging!
De Zeepbel was als exploratie-schip meer uitgerust
met defensieve middelen, dan met vervaarlijke mi
trailleurs of kanonnen. Maar professor Dubois, de ont
werper, had ervoor gezorgd, dat de bemanning in ui
terste nood een deel van. of zelfs de totale atomische
kracht van het voortstuwings-mechanisme kon omzetten
in een verzengende, vernietigende explosie, die gedu
rende dertig seconden via de centrale liftkoker en de
top van de observatiekoepel in een geconcentreerde
straal naar buiten gericht kon worden. „Tweehonderd
kilometer is 'n hele afstand en bovendien is onze te
genstander onzichtbaar", mompelde Arend, „maar hij
heeft zo'n kolossale omvang en heeft ons zó dicht naar
zich toe getrokken, dat wij haast niet missen kunnen!"
Er verstreken enkele ogenblikken, voordat Buck naar
de controle-koepel meldde, dat het kernkanon gereed
was
Het is dit jaar een eeuw geleden, dat
de grote Italiaanse schrijver Luigi Pi
randello werd geboren. De VARA heeft
dit feit gisteravond waardig herdacht,
door Pirandello's in ons land vrij onbe
kende, maar zeer karakteristieke stuk
„Het sfiel van de rollen" (op de beeld
buis heette het „De regels van het
spel") voor de camera's te brengen. De
waardigheid van deze herdenking school
echter niet alleen in de keuze van het
stuk, maar ook in de opvoering daar
van. Pirandello laat zijn personages de
rol spelen die zij zichzelf en elkaar heb
ben toebedacht, of die zij om onver
klaarbare redenen schijnen te moeten
spelen. Dit schept zowel een existentiële
als een theatrale leegte, waarin alleen
plaats is voor het meest wezenlijke, dat
dan ook bijzonder veel dimensies lijkt
te hebben. De sobere enscenering en het
zo statisch mogelijke spel beantwoord
den gisteravond geheel aan deze opzet.
Juist binnen dit strakke kader kwamen
vooral de spelers van de belangrijkste
rollen tot soms bijzonder boeiende staal
tjes van acteerkunst. In de eerste plaats
Ton Lensink als de echtgenoot Leone
Gala, die in dit rollen-spel niet alleen de
grootste acteur, maar ook de grootste
auctor intellectualis en regisseur is. On
der het motto: „Ik zie mezelf en ik zie
jou spelen en ik amuseer me. dat is vol
doende" probeert hij zichzelf te abstra
heren. de intellectuele temmer in de kooi
vol wilde beesten (lees: gevoelens). Hij
probeert iedere situatie waarin hij ver
zeild raakt, als een vers ei op te vangen,
door te prikken en leeg te drinken. Len
sink maakte deze figuur door zijn be
heerste en toch soepele spel geheel le
vend. Ann Hasekamp vertolkte dyna
misch de rol van Leone's echtgenote
Silia, die tevergeefs probeert, haar man
telkens opnieuw in niet op te vangen,
door te prikken en leeg te drinken situa
ties te plaatsen. Pim Dikkers speelde
heel geloofwaardig haar minnaar Guido
Venanzi. die letterlijk en figuurlijk het
slachtoffer wordt van dit spelletje, dat
hem de rol van duellist onontkoombaar
opdringt. Degenen, die hun best hebben
gedaan, om de intelligente dialogen zo
goed mogelijk te volgen, zullen ander
half uur geboeid hebben zitten kijken
en luisteren.
Gisteren betreurde ik het in mijn re
censie, dat Nederland 2 deze week op
drie achtereenvolgende avonden een
filmrubriek bracht. Dat was echter
zoals duidelijk bleek alleen vanwege
de slechte coördinatie, die daaruit sprak.
Met plezier heb ik ook gisteravond naar
zo'n filmrubriek (de derde en laatste
van deze week) gekeken. Ook al omdat
het, zoals ik al eens eerder geschreven
heb, de beste filmrubriek is die we sinds
jaren op het scherm hebben gehad:
„Cinema" van de VPRO, samengesteld
en gepresenteerd door Jan Blokker.
Blokker gaat net iets verder dan Pre
mière (korte, zakelijke inleiding en dan
wat flitsen) en Cahier-3 (hezelfde, met
enkele interviewtjes als commentaar er
tussendoor). In Blokker herken je onmid
dellijk de cinefiel, de filmgek, met dien
verstande dat bij deze filmgek kennis en
ervaring de plaats van snobisme inne
men. Jan Blokker geeft óók een korte
kenschets van de film, laat óók fragmen
ten zien en regisseurs of sterren spre
ken. Maar hij verleent dat alles een veel
bredere achtergrond. Met betrekking tot
„Fahrenheit 451" van Frangois Truffaud
wijdde hij bijvoorbeeld aandacht aan
het dagboek dat deze Franse filmer tij
dens het maken zijn produkt heeft
geschreven en dat in Cahiers du Cinéma
is gepubliceerd, alsmede aan de vijfhon
derd vragen die Truffaud in vijftig uur
tijds aan Hitchcock heeft gesteld en aan
de verschillen tussen beide meesters.
Er was een verhelderend gesprek met
de veelomstreden jonge filmer Claude
Lelouch en een interview met Yves
Montand, waarin de resultaten van de
regie-opvattingen van Lelouch op leven
dige wijze te berde werden gebracht. Er
werd uitvoerig aandacht besteed aan de
oude en de nieuwe Charles Chaplin.
Door deze sfeer, deze „inhoud" van „Ci
nema" krijg je zin om de gisteren in de
ze rubriek door Annie Girardot geuite
wens, dat zij wel de hele dag naar film
zou willen kijken, volledig te beamen.
J. v.d. K.
ADVERTENTIE
50. Rechter Tie slaakt een duidelijk hoorbare zucht.
„Ik moet zeggen dat u letterlijk aan alles hebt gedacht,
meneer Pao!" zegt hij benepen. „Maar wacht eens, me
vrouw Yie weet toch ook van uw plannen?" Pao en Yie
schijnen die vraag erg amusant te vinden, zij barsten
in een luid hoongelach uit. De pseudo-Yie zegt: „Ze
moet eerst maar eeins netjes opbiechten met wie haar
dooie man nog meer over ons gekletst heeft. Dat zal
ze op den duur wel, want ze begint al aardig murw te
worden! Als ze dan alles verteld heeft, dan gaat zij er
ook aan, samen met die bengel van haar!" Rechter Tie
zucht nog eens. „Ja, u zorgt dus wel dat u geen enkel
spoor achterlaat. Ik moet bekennen dat ik u schrome-
lijk heb onderschat, meneer Pao. We hadden natuurlijk
eerst aan Zijne Excellentie Tie moeten rapporteren toen
we argwaan kregen, en om nieuwe instructies vragen..."
„Natuurlijk had je dat moeten doen, stommeling!" zegt
Pao minachtend. „Zodra mijn vrouw jullie in Yie's ka
mer had zien rondscharrelen, hadden we door, dat jul
lie een paar dwarskijkers zijn. M'n vrouw legde toen
een rotsblok op je deur en later wilde de huismeester je
in je slaap je keel afsnijden, maar dat was allemaal
maar prutswerk! Ik zal jullie keurig van het toneel la
ten verdwijnen, zonder ook maar één spoor achter te
laten!"
IMP.J. H.VAN DEN BOSCH CO. - POSTBUS 80S4 A'OAM
ADVERTENTIE
(Van onze medewerker C. Nicolaï)
SApnienw is een plan ter tafel ge-
worpen tot sanering van het
Nederlands toneel. Opnieuw, want
langzamerhand liggen er al een
stuk of acht suggesties bij de Raad
voor de Kunst of andere hoge in
stellingen. Tot vruchtbare resulta
ten heeft echter nog geen enkel
plan geleid. Sterker, het is al bijna
twee jaar geleden dat de Neder
landse Vereniging van Toneelkun
stenaars kwam met een brochure,
die verstrekkende plannen ontwik
kelde, met name voor het toneel in
de provincie, maar die nog nergens
officieel aan de orde is gesteld.
Of ook het nieuwe manifest zo'n
lijdensweg moet volgen, valt te be
twijfelen. De ondertekenaars zijn na
melijk bijzonder enthousiaste, meren
deels zeer jonge lieden die van door
douwen weten: Gérrit Altes en Wil-
bert Bank, beiden dramaturg, Hans
Croiset en Krijn ter Braak, beiden re
gisseur en potentiële leiders van ge
zelschappen en tenslotte de eeuwig
artistiek „ontevreden" en naar ver
nieuwing strevende Ton Lutz. In hun
„urgentieverklaring" stellen zij tien
punten aan de orde, die een totale
ommekeer in de Nederlandse toneel
wereld zouden moeten bewerkstelli
gen.
Allereerst willen zij minder dan de
nu bestaande'elf gesubsidieerde groe
pen en groepjes. Voorzichtigheidshal
ve stellen zij het door hen gewenste
aantal op zes: Amsterdam, Den
Haag, Rotterdam, drie noordelijke
provincies te zamen, drie oostelijke,
drie zuidelijke. In werkelijkheid zijn
zij evenwel niet voor die regionale
groepen en willen zij maximaal drie
grote gezelschappen in het westen
des lands. Drie zo grote groepen, dat
elk in verscheidene stijlsoorten zou
kunnen spelen. Bijvoorbeeld het Na
tionaal Theater in Amsterdam met
een afdeling voor Nederlands-klas
siek (zegge: Vondeltraditie), voor
buitenlands-klassiek (zegge: van
Shakespeare tot en met Schiller) en
voor modern. Geen kluchten of thril
lers, want die zouden uit de vrije sec
tor moeten komen met incidentele
produkties.
Uiteraard zal men in de provin
cie niet enthousiast reageren op
zo'n plan, dat aan de provincie
„eigen" gezelschappen onthoudt.
Toch zou, in de gedachtengang van
de initiatiefnemers, de provincie
uiteindelijk beter af zijn. Elk van
die drie zeer grote westelijke gezel
schappen zou namelijk tot plicht
moeten krijgen minstens twee
maanden op tournee te gaan, uitge
smeerd in enkele porties over het
gehele seizoen.
Dan behoeft men in Groningen niet
beducht te zijn „dat men Paul Steen
bergen en Ko van Dijk niet meer
ziet", want dan zou het Haagse ge
zelschap op een gegeven moment
niet voor één voorstelling met één
stuk naar Groningen komen, maar
bijvoorbeeld voor een week achtereen
met alle stukken van het Haagse re-
Anne Christina, pass 31 Safi nr Agadir;
Antarctica, pass 1 Noordhinder nr
IJmuiden; Breehorn, 2 30 zw Kp Mon-
dego nr Liverpool; Calchas, 31 30 zw
Kp Finisterre nr Valencia; Capricornus,
1 te Tenerife; Helios, 1 200 no Kp Vila-
no nr Porto Marghera; Hoorneboeg,
pass 2 Brunsbüttel nr Kotka; Imke, 2 te
Ravenna; Margaretha Smits, 1 vn Ta-
ranto nr onbekend; Martinistad, pass 31
Vlissingen nr IJmuiden; Neutron, 31 te
Rouen; Philetas, 31 50 o Sicilië nr
Triest; Prinses Wilhelmina, 2 te Vlis
singen; Ubbergen, 2 te Aguilas; Vega,
1 te Gefle; Vlistborg, 2 te Harlingen;
Voorwaarts, 1 vn Brake nr Rotterdam.
GROTE VAART:
Acila. 2 vn Yokohama nr Houston;
Aegis, 1 vn Georgetown nr Sto Domin
go; Alkmaar, 1 te Teesport; Amstel-
hoek, 1 200 no Port Darwin nr Singa
pore; Banggai, 1 200 o Kp Vilano nr
Marseille; Bengalen, 1 te Rotterdam;
Blitar, 1 85 w Dakar nr Duinkerken;
Bovenkerk, 1 500 no St Helena nr Kaap
stad; Ceres, 1 vn Buenaventura nr
Guayaquil; Daphnis, 2 te Port of Spain;
Deneb, 2 te Le Havre; Dinteldijk, 2 te
Hamburg; Dorestad, 1 15 o Aberdeen
nr Curagao; Gaasterdyk, 1 te Boston;
Garoet, 1 200 w Landsend nr New York;
Gooiland, pass 1 Dover nr Recife; Hol-
landsdiep, 1 20 o Kp Guardafui nr Sin
gapore; Hollandsdreef, 1 te Singapore;
Karimun, 1 te Papeete; Kennemerland,
1 te Rio de Janeiro; Kermia, 2 150 wnw
Mecca nr Suez; Kinderdijk, 1 16 zo Kp
Hatteras nr Miami; Koningswaard, 2 te
Curagao; Krebsia, 3 te Trinidad; Ladon,
1 vn Kingston nr Charleston: Limburg,
2 te Port Said; Mainlloyd, 1 70 wzw
Fayal nr Cristobal; Medon, 1 te Bre
men; Merwelloyd, 1 180 nno Parama
ribo nr Kaapstad; Musilloyd, 1 te Dam
man; Purmerend, 1 900 no Guadeloupe
nr Curagao; Randfontein, 1 400 nto St
Helena nr Tenerife; Sepia, pass 2 Little
Puoint nr Mena; Sloterkerk, 1 te Mom
basa Solon, 2 te Amsterdam; Straat
Freetown. 30 vn Hongkong nr Yoko
hama; Vlist, 1 600 nw San Francisco
nr Yokohama: Witmarsum. 1 65 zzw
Kp Hatteras nr Nassau.
9 In Den Haag is op 82-jarige leef
tijd overleden de ere-voorzitter
van de Koninklijke Nederlandse Ver
eniging van Leraren en Onderwijzers in
de Lichamelijke Opvoeding, de heer
J. M. J. Korpershoek.
pertoire. Economisch zou dit veel zui
niger werken zijn, ook minder ver
moeiend voor de spelers.
In zoverre zou het plan van het
manifest, doelend op enkele grote
groepen, inderdaad het gehate reizen
beperken, het kostbare en artistiek
verzwakkende doubluresysteem over
bodig maken (minder premières van
beter bezette stukken, in plaats van
twee tegen elkaar bij hetzelfde ge
zelschap gaande en meestal noodge
dwongen onderbezette stukken) en de
provinciale liefhebber minstens zo
goed bedienen. In ander opzicht zijn
de doelstellingen van het manifest
echter rechtstreeks tegen een grote
groep spelers gericht. Immers, bij
die drie zeer grote, of zes iets min
der grote gezelschappen zou slechts
een deel van de huidige geëngageer
de spelers emplooi vinden. De rest
zou als free-lance beschikbaar komen
voor incidentele produkties en voor
radio en tv. Dat laatste is evenwel
een illusie, want uiteraard zal bij
voorbeeld de tv juist proberen elk
stuk te bezetten met de topspelers uit
de grote groepen, die nu bovendien
minder premières hebben, minder be
hoeven te reizen en dus vaker beschik
baar zijn.
Momenteel zijn op ruim 550 ac
teurs ongeveer 250 free-lances. Bij
uitvoering van de concentratie op
drie grote groepen van elk, pak
weg, zestig man, zou de verhouding
worden: 180 geëngageerden tegen
over 370 free-lances. Misschien
zelfs van 150 tegen 400. En van die
400 zou slechts een fractie artistiek
zó interessant zijn, dat zij vrijwel
voortdurend op tv-werk of losse
produkties (bijvoorbeeld musicals)
mogen rekenen. Grote werkloos
heid dus
De initiatiefnemers zeggen: ja, en
terecht, want in Nederland is een si
tuatie ontstaan waarin elke halve
amateur zich beroepstonelist kan
noemen. Het vak zou op die manier
zichzelve gaan saneren, want wie
nooit wordt gevraagd, zal wel ver
plicht zijn naar ander werk om te
zien.
Het is een harde en puur-artistiek
wel aanvaardbare stelling. Maar of
dit sociaal en menselijk is te verwe
zenlijken, lijkt betwistbaar. Wij zien
het NVT tenminste nog niet achter
zulke plannen staan.
Vrijdag 25 augustus begint de Duitse
televisie met de uitzendingen in kleu
ren. Officieel 's morgens, voor beide
netten, met een pleehtige ceremonie
op de Deutsche Funk- und Fernsehaus-
stellung in Berlijn, 's Avonds via het
tweede net door de Oostenrijkse Ne
derlander Lou van Burg in zijn pro
gramma „Der goldene Sohuss".
Beide Duitse televisienetten zullen
voorlopig ieder vier uur per week in
kleuren uitzenden. Men verwacht dat
hét aantal kleuren-televisietoestellen dit
jaar niet ver boven de 100.000 zal ko
men. Het aantal uren kleurentelevisie
zal in de Duitse Bondsrepubliek toe
nemen naarmate er meer kijkers voor
zijn.
Een dag na „Het gulden schot" van
Lou van Burg uit Mainz volgt het eer
ste net met een uitzending in kleuren
van de „Grand gala du disque". Het
is voor het eerst dat men in Duitsland
zulk een „Grand gala" organiseert, 't
komt in de plaats van de „Deutsche
Schlagerfestspiele". Beroemdheden uit
binnen- en buitenland hebben al
zonder dat er een beeldje mee te ver
dienen is zoals in Nederland voorlo
pig toegezegd te komen.
Voorlopig hebben de beide TV-netten
vooral operettes, documentaires en ook
films uitgezocht voor uitzending in
kleuren. Zo schijnt het dat onder meer
de drie „Sissy"-films met Romy
Schneider deDuitse TV-kijker in kleu
ren niet bespaard worden. Ook buiten
landse series als „Bonanza" en „Flip
per" komen geleidelijk aan in Ameri
kaanse kleuren op de Duitse scher
men.
Enfin, wie er het geld voor over
heeft en wie bovendien nog binnen het
bereik van de Duitse netten woont,
kan ook in Nederland van die Duitse
kleurenpracht per televisie genieten
vanaf 25 augustus.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Rijnsaterwoude en te
Nieuwendijk (N-B.): J. Gebraad, kand.
te Utrecht; te Vrieschelo (toez.): W.
Kruidenier te Nijeveen.
Geref. Kerken:
Beroepen: te IJlst: H. Dijkstra te Die
ver.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Amerika in term., le
zing. 18.20 Uitz- v. d. Partij voor On-
gehuwden. Spr.: Mr. Pierre Koot, voor
zitter v.d. Partij voor Ongehuwden en
van de Partij voor Volkswil en Refe
rendum. 18.30 Jazz-rondo: Jazzfestival
Praag '66. 18.50 Inf. over inf. 19.00
Ronduit: pr. voor jonge mensen. 19.30
Verstaan of Misverstaan: Oorlog en
vrede. 20.00 Nws. 20.05 De schoolmees
ter, mon. 20.25 Rad.kam.ork. (opn.):
klass. muz. 20.50 experiment en Gods
dienst, lez. VARA: 2100 Zweeds Rad.
Symfonie-ork. en sol.: klass. en mod.
muz. 22.20 Blokfluit-recital, opn.: klass.
muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Li-
platenpr. 23.55-24.99 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Klass. en mod- gr.muz. (18.30
Uitz. v. h. GPV. Spr.: De heer P. Jon
geling». 18.55 Op het woord af, praatje.
19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Rad-
krant 20.00 NR U Stereo: Op-fragm
20.45 Ned. in de wereld, disc. 21.15 Ned.
am. op de plaat. 2135 Radiorama: Pro-
feil v Arnold Schönberg 2205 Hum
verb.: kort comm. 22.30 Nws. 22.40
Volksmuz 2300 Avondconc Tsjechoslo-
waaks Kam.ork- en sol. (opn.): klass.
en mod muz 2355 - 2400 Nws
NEDERLAND I
NTS/NOT: School-t.v. (10.45-12.00)
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ.
STER: 18.56 Reclame. KRO: 19.00 Te-
lixer, pr. voor de jeugd- 19.30 Chris
tus voor Alleman: maandelijks bijbel-
pr. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Re
clame. NTS: 20.20 Verkiezingsuitzen
ding: Christen-Democraten Unie KRO:
20.30 Rue Brijue: showpr. 21.15 Bonan
za, tv-film. 22.05 Brandpunt. NTS: 22.55-
23.00 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.50 Verkiezingsuitz-Anti-Re
volutionaire Partij. 20.00 Nws. in 't kort.
STER: 20.01 Reclame. AVRO: 20.05
Vjoew. pr. voor de jeugd. 20-30 AVRO
Danst est '67. 21.10 AVRO's Televizier.
21.30 Londens Symfonie-orkest STER:
22.10 Reclame. NTS: 22.15 Journaal-
22.30-23.00 Teleac, kernfysica (17-herh.)
HILVERSUM I.
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Socialist, strijdl. 7.23 Lichte gr.
muz. VPRO: 7.55 Voor de kinderen.
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz.
(8.30-8.35 Van de voorpag.). 8.50 Weg
wijs: tips voor trips en vakanties 9.00
Lichte gr. muz. 9.35 Waterstanden.
9.40 Haags Matrozenkoor met orgels
moderne geestelijke liederen. 9.50 Ste
reo: KI. kamermuz. (opn). 10.00 Z.O.
135: Gev. pr. (11.00 Nws). 12.15 Loon
naar werken, lezing 12.27 Med. tbv
land- en tuinbouw. 12.30 Act. sportnws.
13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd
voor teenagers (gr.) 14.15 Uitlaat: pro-
gramma voor twintigers. 14.55 Radio
Jazz Magazine. 15.25 De kiezer wil wel
'es weten: politieke interviews 16.00
Nieuws. 16.02 Radio Jazz Magazine.
N.R.U. 16.30 Franse les. VARA: 17.00
wil wel 'es weten: politieke interviews.
Stereo: Salonorkest en zangsolist:
amusementsmuz. 17.30 Radioweekjour-
naal.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Semi-kl. orkestmuz. 7.30
Nws. 7.32 Geestelijke liederen (opn).
7.55 Overw. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: gev.
pr. 12.25 Marktber. 12.27 Med. tb.v
land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40
Overheidsvoorl. Geven en nemen, de
fam. Van Buuren praat weer over het
verkeer. 12.50 Zonder grenzen: een ru
briek over missie en zending. 13.00 Ver-
zoekpl. voor de militairen. 14.00 P.M.
familieprogr. 17.00 Voor de jeugd.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Gev. orkestm.
(gr). 9.30 Leger des Heilsmuz. (opn).
10.00 Nws. 10.02 KI. gr muz 10.30 Licht
muz pr. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02
Variant: act., rep. en lichte gr. muz.
13.00 Nws. 13.02 Platenshow voor de
tieners. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices.
14.30 Toppers van toen. 15.00 Nws.
15.02'Kiosk. 15.30 Lichte gr. muz. 16.00
Nws. 16.02 Lichte gr. muz. 17.00 Nws.
17.02-18.00 Sportshow: rep., uitslagen,
commentaren en lichte plaatjes.
VRIJDAG 3 FEBRUARI
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh- v. gis
teren). 10.20 Pr over de componist
Lincke. 12.00-13.30 Act. kroniek. 16.30
Nws. 16-45 Sport - spel - spanning. 17.55
progr. overz. 18.00-100.5 Nws. (Reg.pr.
NDR: 18.05 Act 18.16 Das Freitagsma-
gezin. 18.50 Klaas Vaak. 19.00 Act. 1921
Meine drei Söhne, tv-serie. 19.59 Pr.-
overz. WDR: Journ. 18.50 Klein feuille
ton. 19.00 Guten Abend. 19 10 Spectacu-
lum. 19.40 Beat-jazz). 20.00 Journ. en
weeroverz., met wintersportber. 20-15-
24.00 Carnavalspr. uit Mainz. (In de
pauze: 22.00 Nws. en weerber. met win
tersportber.
DUITSLAND II
17.35 Sportber- 18.05 Wintersportber.
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. aansluitend: Minitou. 18.55 Raum
ist in der kleinsten Hütte, tv-film.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema v.
d. dag. 20.00 Das Amulett, detective-
spel. Aansluitend: nws. in het kort.
21.15 Zigeunermelodieën. 21.45 Nws- en
meningen van buitenlandse correspon
denten. 22.30 Nws. weerber., thema
d.'dag en wintersportber. 23-00 Muz.
pr. uit de dertiger jaren.
t
46. Tekko schrok geweldig toen hij zag wat er alle
maal gebeurde. Hij begreep nu ook waarom Gluipjes
de benen genomen had toen de „schrik der zeeën" op
hen afkwam. Toen Gluipjes die eerst nog om een hoek
je had staan gluren, zag dat het mis ging, dook hij
pardoes in een luchtkoker. Kapitein Bramzeil was de
enige, die de situatie aankon. Hij boog zich uit het
raam van de stuurhut en brulde: „Laden dat kanon.
Gluipjes zal het tweede schot lossen!" Of de potvis
soms verstaan had wat kapitein Bramzeil schreeuwde
weet ik niet, maar plotseling dook het monster, dat
de Jacob Heemskerk al heel dicht genaderd was, naar
omlaag. De harpoenlijn spande zich en de Jacob
Heemskerk werd door de potvis met de neus door het
water gesleurd. Kapitein Bramzeil gilde om Gluipjes
maar zijn geluid werd door het geloei van de schroef
die nu boven water rondtolde overstemd en niemand
hoorde hem.