In '67 belangrijke expansie van EEG-economie T oepolev Luchtvaartpionier Lindbergh wordt zaterdag 65 V s Vrachtauto's raakten met opzet te water Afrika en de marine inspiratiebronnen In Frankrijk 8000 man werkloos ernstig ziek NU DRUKSTE ROUTE ROBERT MARJOLIN VERWACHT: Populariteit van de Gaulle stijgt VAN ONZE LEESTAFEL Nederland moet voorzichtig zijn Ontstemde Friezen Vergeten groep DOOR STAKINGEN EN UITSLUITINGEN Bergingsonderzoek Jacob Verolme" vlot beëindigd Vliegt uigont werper Duitse kapitein zou zinkend Israëlisch schip hebben genegeerd fl X Ingewikkelde oplichtingszaak Aanval op vliegveld in Laos MEER EMIGRATIE NAAR AMERIKA En nu Automaat COLLECTIE YVES SAINT LAURENT: VRIJDAG 3 FEBRUARI 1967 STRAATSBURG Ondanks de vooruitzichten betreffende de economi sche ontwikkeling van de Bondsrepubliek Duitsland, zal de economie van de Europese Economische (Gemeenschap in 1967 waarschijnlijk opnieuw een be langrijke expansie vertonen. Hoofddoel zal moeten zijn het afremmen van de te snelle stijging van de kosten en de prijzen in de verschillende landen van de gemeenschap. Daarbij moet er toch voor gewaakt worden dat de economische expansie niet op on gewenste wyze wordt belemmerd en in andere landen de voortzetting van een niet inflatoire groei wordt gehandhaafd. Tot deze conclusie kwam donderdag in Straatsburg de vice-voorzitter van de E.E.G.-commissie, Robert Marjolin, in zijn uiteenzetting over de economische toestand van de gemeenschap in het vorige jaar en de vooruitzichten voor 1987. Op het stuk van begrotingspolitiek en monetaire politiek is in Nederland nog een grote behoedzaamheid gebo den, gezien de in 1966 opgetreden ver storing van het economisch evenwicht. Een begrotingspolitiek die een sterke inperking van de begrotingstransacties van de overlieden uitgaande impulsen beoogt kan alleen maar worden toege juicht. De EEG-commissie verwacht dat in 1967 het bruto produkt van de ge meenschap met vier procent zal stij gen, een iets lager percentage dan in het afgelopen jaar, toen het op 4\/2 lag. De ontwikkeling van prijzen en kosten zal ook in dit jaar aanleiding geven tot bezorgdheid. Hoewel enige vertra ging in de Bondsrepubliek en in Nederland verwacht mag worden, zou de prijsstijging in Frankrijk iets sterker kunnen uitvallen dan in 1966. De gemiddelde prijsstijging voor de gemeenschap wordt dit jaar geraamd op drie procent tegenover 3]/2 procent in het vorige jaar. In Duitsland en Nederland zullen de indirecte belastingen worden verhoogd om de begrotingstekorten te verminde ren. Deze verhoging zal haar weerslag hebben op de consumptieprijzen. Op 't eerste gezicht lijkt dit beleid discutabel, aldus de heer Marjolin, maar het is gerechtvaardigd en verdient verre de voorkeur boven een beleid dat zou be staan in het handhaven van begro tingstekorten die inflatoir kunnen wer ken. Sprekend over de vraagstukken die zich in 1967 op het gebied van de eco nomische politiek zullen voordoen, zei de heer Marjolin onder meer dat de aanhoudende stijging van prijzen en kosten geen afbreuk mag doen aan 't streven om in alle lidstaten een be vredigende economische groei te reali seren en de werkgelegenheid op hoog niveau te handhaven. In dit verband zal het van groot belang zijn zo spoe dig mogelijk de voorwaarden te her stellen vóór een expansie van de inves teringen in de landen, waar de zwakke ontwikkeling daarvan thans de econo mische activiteit remt en de mogelijk heden van toekomstige expansie be perkt. PARIJS Bijna 8000 arbeiders in belangrijke sectoren van het Franse be drijfsleven zyn op het ogenblik werk loos door stakingen of uitsluitingen. Meestal draait het geschil om loonsver hogingen, die de ondernemers weigeren en ook de regeringspolitiek niet aan moedigt. Marcel Dassault, de grootste particu liere vliegtuigfabriek van Frankrijk, sloot donderdag 1800 arbeiders uit. Hij sloot drie fabrieken bij Bordeaux, waar de Mirage IH-straaljager wordt ge bouwd. De vakbonden eisen, dat de lonen daar worden opgetrokken tot het peil van de 6200 arbeiders in de omge ving van Parijs, die 50 centimes per uur meer verdienen. De laatste weken plachten de arbeiders in Bordeaux per uur stakingen ter waarde van 50 cen times te houden om het verschil goed te maken. In Metz werden 3000 metaalarbeiders uitgesloten van werk. Vanmorgen be zetten de arbeiders de fabriek, die ze na een half uur zonder incidenten weer verlieten. De havenstad Marseille wordt al ruim twee weken geteisterd door een staking van dokwerkers. Naar schat ting 82 schepen zijn Marseille in ver band hiermee gepasseerd. Ongeveer 2700 dokwerkers zijn hierbij betrokken. In Bretagne ten slotte staken enige honderden vissers uit protest tegen de lage visprrjzen. (Van een onzer verslaggevers). ROTTERDAM Het onderzoek naar do bergingskansen van de gekapseisde ertstanker „Jacob Verolme" is bevredi gend verlopen. De heer Z. Moerkerken, deskundige van Van der Tak's Ber- gingsmaatscbappij, een dochteronder neming van L. Smit en Co.'s Internatio nale Sleepdienst te Rotterdam, keert vandaag terug naar Nederland. Het rapport, dat hij gaat opstellen, zal naar wordt verwacht maandag ge reed zijn. Pas dan zullen de reders en assuradeuren van het door een explosie op 22 januari getroffen schip kunnen beslissen of berging zin heeft. Volgens de woordvoerder van Smit is de kans, dat de tanker op een mijn is gelopen, gei'ing. „Als door een explosie aan boord het halve dek er uit vliegt, dan ontstaat een vacuum, waardoor ook elders in het schip gaten kunnen val len", zo deelde hij mee. MOSKOU Dc beroemde Russische viiegtuigontwerper, Andre Toepolev (79), is ernstig ziek. AI verscheidene maan den wordt hij wegens ernstige tubercu- lose in een kliniek voor vooraanstaande personen behandeld. Toepolev, de nestor van de Russische vliegtuigindustrie, heeft een vijftiental vliegtuigen ontworpen, waaronder de TU-104. TU-114 en de TU-124. PARIJS De populariteit van gene raal De Gaulle stijgt, terwijl die van z'n regering een dalende lijn vertoont, aldus de conclusies van een opinie-onderzoek, die donderdag zyn gepubliceerd. Van de ondervraagde personen was 66 procent over de generaal als president tevreden. In december bedroeg dit per centage 63. Het aantal mensen, dat hun tevreden heid uitsprak over de regering, liep terug van 45 tot 43 procent. HAMBURG Dc Duitse reder Rudolf Oetker heeft een tankerkapitein voor lopig uit zijn functie ontheven in ver band met een aantyging, dat hij het zin kend Israëlisch vrachtschip „Hashloha" geen hulp heeft verleend. Bij die scheeps ramp, in de nacht van 24 op 25 januari, zijn alle twintig opvarenden verdronken. De tankerkapitein zal zich in Ham burg moeten verantwoorden. De kapitein heeft verklaard niets van de ramp gemerkt te hebben, hoewel hij zich op een afstand van zes zeemijlen van de „Hashloha" bevond. Hij dacht, dat de lichtkogels deel uitmaakten van een oefening en voerde aan, dat de eer ste SOS-seinen verminkt waren. De Israëlische regering heeft Bonn om opheldering gevraagd. (Van een medewerker) A Is de voormalige Amerikaanse piloot Charles A. Lindbergh zaterdag 65 jaar wordt, zal het tevens bijna 40 jaar geleden zijn, dat hij inschreef voor zijn befaamde oceaanvlucht, die hij vervolgens op 20 en 21 mei 1927 heeft gemaakt. Hij mag met voldoening terugzien op zijn pionierswerk, dat de basis is geworden voor het geregelde luchtverkeer tussen de Verenigde Sta ten en Europa. Was het in 1927 nog een waagstuk om weer en wind te trot seren en in een technisch verre van volmaakt vliegtuig de gapende kloof tus sen beide werelddelen te overbruggen, thans is het de gewoonste zaak om zich toe te vertrouwen aan de kundige handen van een vliegtuigbestuurder, die de passagiers in een van alle gemakken en veiligheidsmiddelen voorzien vlieg tuig naar de overkant brengt. 42 a t 57 *54 52 X W «3 <S 44 *32 Si 4) II 39 *14 13 t 37* 25 X 11 ,6 a 9 X* t 4 7? S (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De Rotterdamse re cherche heeft drie mannen aangehou den, die ervan worden verdacht onge lukken met vrachtwagens, geladen met dumpgoederen, te hebben geënsce neerd, teneinde de verzekerde bedra gen te kunnen incasseren. Op die ma nier zouden ongeveer acht verzekerings maatschappijen de afgelopen jaren voor vele tonnen zijn opgelicht. De aangehouden personen zijn een 56-jarige ex-directeur van een handels maatschappij in dumpgoederen, een 44-jarige expediteur en een 36-jarige chauffeur van de expediteur. Door het ensceneren van ongelukken trachtte de dumphandelaar uit zijn schulden te komen bij de expediteur, die reeds ja ren goederen vervoerde voor de dump handelaar, wiens zaken niet floreerden. Als medeplichtige reed de chauffeur 6 juli 1963 een oplegger met dump goederen in het Boerengat te Rotter dam. De dumphandelaar diende daar op een claim in bij de verzekering en ontving 115.000 gulden. Daarmee be taalde hij een deel van zijn schulden af aan de expediteur. In december 1964 ging een wagen met goederen de Antwerpse haven in. Via een Duitse relatie liet de dump handelaar een claim indienen bij een verzekeringsmaatschappij te Frankfort voor ongeveer 150.000 mark. Experts kregen argwaan, toen aan het licht kwam, dat de claim veel overeenkwam met eerdere claims van de dumphan delaar bij andere verzekeringsmaat schappijen. Bij nader onderzoek van de uit de Antwerpse haven opgediepte goe deren bleken kwantiteit en kwaliteit bovendien niet overeen te komen met hetgeen op papier stond. Via de Duitse en Belgische politie, kwam de zaak in handen van de Rot terdamse recherche, die bijna twee jaar nodig had om de gecompliceerde affaire uit te zoeken. Aan de hand van verkregen gegevens kon men over gaan tot aanhouding van de dumphan delaar, de expediteur en diens chauf feur, die wordt verdacht van mede plichtigheid. Tot een afgerond geheel is de Rotterdamse recherche echter nog niet gekomen. Momenteel wordt nagegaan hoe en kele andere „ongelukken" met goede ren tot stand zijn gekomen, waardoor het bedrijf van de dumphandelaar eni ge jaren geleden werd getroffen. Het voorlopige vermoeden bestaat, dat on geveer acht verzekeringsmaatschappij en op die manier vele tonnen hebben uitgekeerd. O NEW YORK De Deense regering heeft alle handel met Rhodesië stopge zet. Dit is meegedeeld in een brief van de Deense ambassadeur bij de Verenig de Naties aan secretaris-generaal Oe Thant. ^inds Charles A. Lindbergh 40 jaar geleden moederziel al leen in zijn eenmotorige „Spirit of St. Louis" de eerste historische vlucht maakte van New York naar .Europa, is de westelijke noordat- lantische route de drukst bevlogen verkeersroute ter wereld gewor den. Op bijgaand kaartje is op spectacu laire wijze in beeld gebracht hoe on langs op hetzelfde tijdstip niet min der dan 75 moderne verkeersvliegtui gen, voortgestuwd door machtige straalmotoren, van New York op weg waren naar bestemmingen in Europa of zich in omgekeerde richting be vonden. Behalve de in kaart gebrachte ver- keerstoestellen bevonden er zich op dat moment ook nog ongeveer hon derd militaire en burgervliegtuigen in de lucht. De verkeersstroom was het dichtst kort na het vertrek van New York. Nummer 1 was een BO AC-vlucht naar Londen. De nummers 2 en 48 weken al enigszins uit: nummer 2 was een Alitalia-vlucht naar Lissa bon en nummer 48 een Iberian-vlucht naar Madrid. Het grootste aantal vluchten ging naar Londen, met Pa rijs een goede tweede. Andere bestemmingen in Europa waren onder meer Shannon, Prest- wick, Lissabon, Milaan, Genève, Frankfurt, Madrid, Brussel, Luxem burg, Ztirich, Keulen, Bonn en Am sterdam. De vluchten werden uitge voerd door dertien internationale luchtvaartmaatschappijen. BOAC en Trans World Airlines had den de meeste toestellen in de lucht De andere maatschappijen zijn on der meer Alitalia, PanAm, El Al Is raël, Air Canada, Irish Internatio nal, Air France, Air India, Lufthansa, Icelandic en Iberia. Tussen het grote aantal toestellen bevonden zich eveneens zes DC's 8 van de KLM. de nummers 3, 4, 27, 51, 52 en 57. Nummer 3, 4, 51, 52 en 57 waren op weg naar Amsterdam, nummer 27 was een KLM-vlucht naar Shannon. Enkele toestellen vlogen tegen de enorme verkeersstroom op. Nummer 23 een Trans World-machine van Pa rijs naar New York, nummer 41 een Alitalia-vlucht van Shannon naar New- York en nummer 75 een vliegtuig van PanAm uit Parijs met bestemming Boston. VIENTIANE De pro-communis tische Pathet Lao heeft donderdag mor tiergranaten afgevuurd op liet vliegveld van Loeang Prabang. Zeven vliegtuigen werden vernield, drie Loatiaanse solda ten verloren het leven. De aanval duurde een kwartier. Het vliegveld is tijdelijk gesloten voor de burgerluchtvaart. Volgens militairen werd bij de aanval ook een hefschroefvliegtuig vernield en werden nog vijf soldaten gewond. WASHINGTON De emigratie uit Europa en Azië naar Amerika is het af gelopen jaar sterk toegenomen ten ge volge van de. afschaffing van liet sys teem van een quotum voor elk land. Er waren 338.000 emigranten 27.000 meer dan in 1965. Het aantal emigran ten uit Europa bedroeg in 1966 36.000. DJAKARTA - Indonesië en Austra lië hebben in Djakarta een overeen komst getekend betreffende de grens tussen hun grondgebied in Nieuw Guinea. Met de afbakening van de grens hoopt men in september klaar te zijn. Lindbergh was alleen toen hij de Atlantische Oceaan vanuit de lucht bezag. Had hij zich op dat moment kunnen voorstellen, dat na vier de cennia jaarlijks 4.000.000 mensen hetzelfde aantal, dat hem bij zijn thuiskomst in New York enthousiast begroette de gigantische zee per vliegtuig zouden oversteken? Er ligt een enorme gaping tussen de eerste, eenzame poging van de Amerikaanse luchtpionier en de huidige vluchten met een straalvliegtuig, dat door een bemanning van vier a vijf koppen wordt bestuurd. In de vroege ochtend van de 20ste mei 1927 viel er een lichte regen op Roosevelt Field bij New York, toen de 24-jarige Lindbergh in zijn eenmo torige Ryan stapte, die de naam „Spirit of St. Louis" droeg. Het 2.381 kg wegende toestelletje had een Wright Whirlwind luchtgekoelde mo tor met een capaciteit van 200 pk en was uitgerust met vijf tanks, die 1.703 liter benzine bevatten. De enige navigatieuitrusting, die de jonge pi loot ter beschikking had. was een hoogtemeter, een doodgewoon kom pas, een horloge en enige kaarten. Vlak voor de start raadpleegde Lindbergh de meteorologische rappor ten, die hem slechts een overzicht ga ven van de weersomstandigheden in de nabije omgeving. Om 07.50 uur waagde Lindbergh de grote sprong van New York naar Parijs, waar het toestel 33.5 uur later aan de grond kwam. Anderhalve dag lang alleen achter de stuurknuppel, levend van wat drinkwater en vijf boterhammen tuurde Charles Lindbergh naar de lucht en de zee. Niemand die met hem sprak, niemand tegenover wie hij zich kon uiten; niemand aan wie hij de vraag kon voorleggen of zijn moeite niet vergeefs zou zijn. Maar vol goede moed en met behulp van zijn kompas koerste hij zijn „Spirit" op een hoogte van 3.000 meter in de juiste richting. 5.800 lange kilometers verbruikte de ene motor ondertussen 41 liter benzine per uur, terwijl het toestel voortsnorde met een uursnel heid van 174 kilometer. Veertig jaar later! New York: John F. Kennedy Airport. „Goedenmicfdag dames en heren, namens de gezag voerder en de bemanning heten wij u van harte welkom aan boord van onze Douglas DC-8. Wij vliegen rechtstreeks naar Parijs. De vlieg- tijd zal 7 uur bedragen. Op dit traject worden u een ontbijt en een lunch ge serveerd. Wilt u de riemen vastma ken en niet roken? Dank u zeer." Terwijl de 120 passagiers zich ge makkelijk in hun stoelen nestelen of hun krantje openvouwen, rolt de 124- ton zware luchtreus naar de start baan. In de cockpit het volgende ge sprek: „Luchthaventoren, dit is AFO10, verzoekt te mogen starten." „Dit is de luchthaventoren voor AFO10, u kunt de startbaan op taxi in positie en wachtokay AFO10, klaar om op te stijgen ga uw gang....." Enkele minuten daarna laat de sta len reus slechts een paar rookslierten achter en verdwijnt achter de wol ken. Geleid door de verkeerstoren beweegt de DC-8, die wordt voortge stuwd door een viertal Pratt en Wit ney straalturbines met elk een stuw kracht van 8.160 kg, zich met een snelheid van 8 a 900 kilometer per uur voort langs de aangewezen lucht wegen. kruisend op een hoogte van 1.000 meter. In de vleugels bevin den zich tien kerosinetanks met een inhoud van 88.550 liter brandstof. Per uur slobbert de DC-8 zo'n 7.000 liter kerosine op. Moest Charles Lindbergh zijn toestel met een minimum aan instru menten in de juiste koers houden, de piloot van een DC-8 heeft tientallen en zelfs nog wel meer instrumenten ter beschikking om zijn machine te besturen en te controleren. De „Spirit of St. L*ouis", het toestel waarmee Charles Lindbergh in 1927 zijn historische oceaanvlucht maakte, wordt permanent geëxposeerd in een museum te Washington. Twee uur voor de aanvang van de vlucht meldt de berruuining zich op de luchthaven om de voorbereidingen te treffen. De gezagvoerder infor meert bij de meteorologische dienst over de weersomstandigheden op de vliegroute. Voor het opstellen van de weerrapporten is er eem grote inter nationale organisatie, die ervoor zorgt dat uit elk land de plaatselijke toestand op dat moment wordt door gegeven. Op de grote oceanen zijn Schepen, die als weerstation funge ren. Uit deze gegevens- w~rdt een weerkaart opgemaakt, 'waarop de vliegtuigbestuurder met één oogop slag kan zien hoe de windrichting en -snelheid is op verschillende hoogten. In overleg met de weerkïindige be paalt hij de meest gunstige vlieghoog te en -route. Tijdens de vlucht blijft het. vliegtuig geregeld in contact met de grond, dat wil zeggen met de verkeersleiding van een bepaald gebied. Voorts zijn er luchtwegen, waarbinnen hat vlieg tuig „veilig" is. Deze kilometers bre de wegen mogen echter niet zonder toestemming van de betrokken ver keersleiding worden bevlogen. Om de positie van het toestel nauwkeurig te bepalen zijn langs de luchtwegen ra darbakens opgesteld. Mocht de ge zagvoerder zich desondanks vergis sen. dan heeft de verkeersleider van het vluchtinlichtingengebied de be schikking over een rondzoekradar, zo dat hij de piloot radiotelefonisch op zijn afwijking kan attenderen. Heeft het vliegtuig eenmaal zijn juiste hoogte bereikt, dan schakelt de gezagvoerder het toestel over op de automaat en hoeft hij niets meer te doen aan de directe besturing. Of schoon het landen tot nu toe meestal met de hand gebeurt ook dit zal in de toekomst worden geautomati seerd worden de bestuurders met allerlei technische middelen geholpen om hun toestel veilig op de grond te zetten. Zelfs bij heel slecht zicht kan de verkeersleiding een vliegtuig met behulp van radar binnenpraten „Parijs luchthaventoren, dit is AFO10, vraagt nadering." „AFO10, u bent 7 km van het lan- dingspunt, blijf op 300 meter, laat uw wielen naar beneden". „AFO10, u bent 6 km van het lan- dingspunt, draai naar rechts." „AFO10, begin nu te dalen met 150 meter per minuutUw nadering is goed, u bent 4 km van het lan- dingspunt, controleer wielenU bent 400 meter van de landings baan. Procedure beëindigd." Het vliegtuig is nu vlak bij de lan dingsbaan en de gezagvoerder kan de verlichting voor en op de baan zien. Een seconde later is hij veilig aan de grond. LOME Bij een oproer in een dorp in de Westafrikaanse staat Dahomey, zijn ruim tien doden en zwaargewonden gevallen. Het kwam tot een bosting tus sen de politie en vissers, nadat belas tingontvangers een rondgang door het dorp hadden gemaakt. Onder de doden bevinden zich twee politiemannen. Liet winterde hard, nu een halve eemv geleden, in de tweede helft van januari, aldus „N e d e r 1 a- n d s e Gedachten" (a.r.) in de ru briek „Het beeld der vaderen 1917". En op de dag des Heren werd er door de rechtzinnigen niet geschaatst, behalve dat men vaak een toch ondernam naar een nu gemakkelijk en snel te bereiken dorp, om een goede dominee te horen, waartoe men anders niet zo vaak de kans kreeg. „Toen meldden de kranten van een za terdag in januari: H. M. de Konin gin komt vanavond nog naar Fries land om morgen het ijsvermaak ga de te slaan. Het was zo. De Konin gin logeerde bij de Commissaris der Koningin, ging 's morgens eerst naar de kerk, en toen naar Grcrnw. Toen wel het meest onkerkelijke en on kerkse dorp van de gehele provincie. Daar was zij bij de hardrijderijen en des avonds te midden van de uitgela- uitgelaten schare in de bovenzaal van de herberg waar gezongen werd van „Yn de Haske hinget in be arch yn 'e beam" en wat er verder volgt. De orthodoxen waren diep teleurgesteld. Er was een huismoeder die de Kerst groet van Koningin Wilhelmina uit het eerste oorlogsjaar had laten in lijsten, en in de huiskamer een ere plaats had gegeven. Maar deze bood schap verhuisde reeds de volgende dag naar de donkere zolder. In de week, volgende op dit bezoek, was de winterzitting van de provin ciale staten aan de gang. Daar vroeg een der leden van de rechtse staten- club, waarin AR, CH en RK zitting hadden, verlof om namens deze club een verklaring af te leggen. De voor zitter, de Commissaris der Koningin, stond het niet toe. Daarop werd de verklaring die in de rechtse club met eenparige stemmen was aangeno men. via de pers gepubliceerd. Zij luidde aldus: „Namens de rechtse statenclub wensen wij hierbij de ver klaring af te leggen, dat vele van HM's meest gehoorzame en getrouwe onderdanen tot hun diepste leedwe zen dit bezoek van HM op jl. zon dag niet met ingenomenheid hebben kunnen begroeten". Het werd spoedig bekend, dat H.M. de Konin gin hierover ontstemd was. Het duur de verscheidene jaren, voor zij weer 'n officieel bezoek aan Friesland wil de brengen. Het feit, dat bijna twee jaar later, toch er revolutie dreig de, onder leiding van de secretaris van de statenclub. die deze verkla ring had opgesteld, treinen vol Frie se vrijwilligers naar Den Haag to gen om het wettig gezag te helpen schragen, bracht daarin niet de min ste verandering." pen echte „vergeten groep", die zelfs in de verkiezingstoespraken vaak wordt vergeten, vormen de vrou wen. Men schijnt zonder meer aan te nemen, dat deze groep, die de helft van het keizersvolk omvat, toch net zo als de mannen stemt, lezen wij in de „Leeuwarder Courant" (onafh.). „Een enquête van het damesblad „Eva" heeft uitgewezen, dat vrouwen toch iets anders stemmen dan de man nen: „christelijker", gematigder en wat standvastiger, of behoudender zo men wil. Aan zesduizend huisvrou wen is in november tijdens de for matie-Zijlstra onder meer gevraagd, op welke partij zij zouden hebben gestemd, wanneer er op dat moment verkiezingen zouden zijn gehouden, als de vrouwen het voor het zeggen hadden gehad, zouden de drie grote christelijke partijen KVP, CHU en ARP samen een regering hebben kunnen vormen met 81 van de 150 Kamerzetels. De KVP zou weliswaar van vijftig op 46 zetels zijn gedaald, .maar de ARP zou van dertien op achttien en de CHU van dertien op aeventien zetels zijn gekomen. Ont hullend was, dat slechts ruim één pro cent de regeringspolitiek als motief vG>or politieke keuze opgaf, maar dat bij die motivering godsdiènst en be ginselen de voornaamste rol speel den. Het is voor de politici misschien goed. om te weten, dat de vrouwen een esgen stempel drukken op de verkiezingsuitslagen en daarom spe ciale aandacht verdienen. Een vrou wenstem telt even zwaar als een mannen-stem en de vrouwen zijn in het stemhokje zelfstandiger en ei genzinniger dan de mannen vaak ver- moeden." ADVERTENTIE PARIJS Yves Saint Laurent toon de donderdag een schitterende collectie die geïnspireerd was op het tenue van een marine-officier en op Afrikaanse folklore. Zijn opvallende creaties wer den gepresenteerd in een propvolle sa lon, waarvan de voorste rijen bezet wa ren door filmsterren en vele modejour nalisten een plaatsje op de trap hadden gevonden. De Afrikaanse lijn zit in Parijs in de lucht, maar niemand heeft nog zo'n overdadig gebruik gemaakt van de me dicijnman en de dansende krijger als Saint Laurent. Hij kreeg een ovatie voor zijn buikdanseressen met Afri kaanse hoofdtooi en biezen rokjes met kralen. In zijn glinsterend borduursel zijn ook invloeden van de Azteken en de Inca's te herkennen. Vele creaties zijn buitensporig gek en op effect berekend, maar ongetwijfeld zal een deel werke lijk worden gedragen. Alexandre's buitenissige kapsels wa ren gegarneerd met gebogen antilopen- horens, of met reusachtige rupsen van ijzerdraad die bij elke stap bewogen. Voor overdag blijft de rok ruim vijf cm boven de knie. Vele korte zacht- vloeiende marineblauwe jurkjes hebben een wit kraagstuk dat van schouder tot schouder reikt. Bij de oerwoudmodellen met hoelarok is deze kraag bezaaid met houten kralen, gekleurde stenen en goudborduursel. Bij korte franjerokjes blijft vaak de navel bloot. Yves houdt van felle kleuren. Zijn pakjes zijn vaak Bchots geruit, in bij voorbeeld rood mett geel of geel met blauw. Andere modellen zijn marine blauw met wit, zwart of wit of bruJB met wit. Veel bijval kreeg een chh zwartwit geruit mantelpak met bijpas send hesje. De mantels in deze collectie zijn uit muntend. Overjassen en regenjassen doen aan de marine denken of met hun zakken met omslag aan keurige livrei en. De show begon rraet vele broekpak- ken. vaak met de perfecte coupe van klassieke herenkleding. Saint Laurent gebruikt veel flanel met strepen van verschillende breedte. De pantalons zijn nauw of hebben van anderen wijder uit lopende pijpen. Er zijn vele pakjes met gesteven lin nen overhemdblouses met boord en manchetten. Een paar blouses hebben romantische strookjes. Sommige pakjes maken een bijna mannelijke indruk, zo als een broekpak dat gjeanspireerd is op het schooluniform van Eton. Een ander avondkostuum bestaat uit een wit jasje op een zwarte pantalon.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7