In '67 belangrijke
expansie van
EEG-economie
T oepolev
Luchtvaartpionier
Lindbergh wordt
zaterdag 65
V s
Vrachtauto's raakten
met opzet te water
Afrika en de marine
inspiratiebronnen
In Frankrijk
8000 man
werkloos
ernstig ziek
NU DRUKSTE ROUTE
ROBERT MARJOLIN VERWACHT:
Populariteit van
de Gaulle stijgt
VAN ONZE LEESTAFEL
Nederland moet voorzichtig zijn
Ontstemde Friezen
Vergeten groep
DOOR STAKINGEN EN
UITSLUITINGEN
Bergingsonderzoek
Jacob Verolme"
vlot beëindigd
Vliegt uigont werper
Duitse kapitein zou
zinkend Israëlisch
schip hebben
genegeerd
fl
X
Ingewikkelde oplichtingszaak
Aanval op vliegveld
in Laos
MEER EMIGRATIE
NAAR AMERIKA
En nu
Automaat
COLLECTIE YVES SAINT LAURENT:
VRIJDAG 3 FEBRUARI 1967
STRAATSBURG Ondanks de vooruitzichten betreffende de economi
sche ontwikkeling van de Bondsrepubliek Duitsland, zal de economie van de
Europese Economische (Gemeenschap in 1967 waarschijnlijk opnieuw een be
langrijke expansie vertonen. Hoofddoel zal moeten zijn het afremmen van de
te snelle stijging van de kosten en de prijzen in de verschillende landen van de
gemeenschap.
Daarbij moet er toch voor gewaakt worden dat de economische expansie niet op on
gewenste wyze wordt belemmerd en in andere landen de voortzetting van een niet
inflatoire groei wordt gehandhaafd. Tot deze conclusie kwam donderdag in
Straatsburg de vice-voorzitter van de E.E.G.-commissie, Robert Marjolin, in zijn
uiteenzetting over de economische toestand van de gemeenschap in het vorige
jaar en de vooruitzichten voor 1987.
Op het stuk van begrotingspolitiek
en monetaire politiek is in Nederland
nog een grote behoedzaamheid gebo
den, gezien de in 1966 opgetreden ver
storing van het economisch evenwicht.
Een begrotingspolitiek die een sterke
inperking van de begrotingstransacties
van de overlieden uitgaande impulsen
beoogt kan alleen maar worden toege
juicht.
De EEG-commissie verwacht dat in
1967 het bruto produkt van de ge
meenschap met vier procent zal stij
gen, een iets lager percentage dan in
het afgelopen jaar, toen het op 4\/2 lag.
De ontwikkeling van prijzen en kosten
zal ook in dit jaar aanleiding geven
tot bezorgdheid. Hoewel enige vertra
ging in de Bondsrepubliek en in
Nederland verwacht mag worden,
zou de prijsstijging in Frankrijk iets
sterker kunnen uitvallen dan in 1966.
De gemiddelde prijsstijging voor de
gemeenschap wordt dit jaar geraamd
op drie procent tegenover 3]/2 procent
in het vorige jaar.
In Duitsland en Nederland zullen de
indirecte belastingen worden verhoogd
om de begrotingstekorten te verminde
ren. Deze verhoging zal haar weerslag
hebben op de consumptieprijzen. Op 't
eerste gezicht lijkt dit beleid discutabel,
aldus de heer Marjolin, maar het is
gerechtvaardigd en verdient verre de
voorkeur boven een beleid dat zou be
staan in het handhaven van begro
tingstekorten die inflatoir kunnen wer
ken.
Sprekend over de vraagstukken die
zich in 1967 op het gebied van de eco
nomische politiek zullen voordoen, zei
de heer Marjolin onder meer dat de
aanhoudende stijging van prijzen en
kosten geen afbreuk mag doen aan 't
streven om in alle lidstaten een be
vredigende economische groei te reali
seren en de werkgelegenheid op hoog
niveau te handhaven. In dit verband
zal het van groot belang zijn zo spoe
dig mogelijk de voorwaarden te her
stellen vóór een expansie van de inves
teringen in de landen, waar de zwakke
ontwikkeling daarvan thans de econo
mische activiteit remt en de mogelijk
heden van toekomstige expansie be
perkt.
PARIJS Bijna 8000 arbeiders in
belangrijke sectoren van het Franse be
drijfsleven zyn op het ogenblik werk
loos door stakingen of uitsluitingen.
Meestal draait het geschil om loonsver
hogingen, die de ondernemers weigeren
en ook de regeringspolitiek niet aan
moedigt.
Marcel Dassault, de grootste particu
liere vliegtuigfabriek van Frankrijk,
sloot donderdag 1800 arbeiders uit. Hij
sloot drie fabrieken bij Bordeaux, waar
de Mirage IH-straaljager wordt ge
bouwd. De vakbonden eisen, dat de
lonen daar worden opgetrokken tot het
peil van de 6200 arbeiders in de omge
ving van Parijs, die 50 centimes per uur
meer verdienen. De laatste weken
plachten de arbeiders in Bordeaux per
uur stakingen ter waarde van 50 cen
times te houden om het verschil goed
te maken.
In Metz werden 3000 metaalarbeiders
uitgesloten van werk. Vanmorgen be
zetten de arbeiders de fabriek, die ze na
een half uur zonder incidenten weer
verlieten. De havenstad Marseille wordt
al ruim twee weken geteisterd door een
staking van dokwerkers. Naar schat
ting 82 schepen zijn Marseille in ver
band hiermee gepasseerd. Ongeveer
2700 dokwerkers zijn hierbij betrokken.
In Bretagne ten slotte staken enige
honderden vissers uit protest tegen de
lage visprrjzen.
(Van een onzer verslaggevers).
ROTTERDAM Het onderzoek naar
do bergingskansen van de gekapseisde
ertstanker „Jacob Verolme" is bevredi
gend verlopen. De heer Z. Moerkerken,
deskundige van Van der Tak's Ber-
gingsmaatscbappij, een dochteronder
neming van L. Smit en Co.'s Internatio
nale Sleepdienst te Rotterdam, keert
vandaag terug naar Nederland.
Het rapport, dat hij gaat opstellen,
zal naar wordt verwacht maandag ge
reed zijn. Pas dan zullen de reders en
assuradeuren van het door een explosie
op 22 januari getroffen schip kunnen
beslissen of berging zin heeft.
Volgens de woordvoerder van Smit is
de kans, dat de tanker op een mijn is
gelopen, gei'ing. „Als door een explosie
aan boord het halve dek er uit vliegt,
dan ontstaat een vacuum, waardoor ook
elders in het schip gaten kunnen val
len", zo deelde hij mee.
MOSKOU Dc beroemde Russische
viiegtuigontwerper, Andre Toepolev (79),
is ernstig ziek. AI verscheidene maan
den wordt hij wegens ernstige tubercu-
lose in een kliniek voor vooraanstaande
personen behandeld.
Toepolev, de nestor van de Russische
vliegtuigindustrie, heeft een vijftiental
vliegtuigen ontworpen, waaronder de
TU-104. TU-114 en de TU-124.
PARIJS De populariteit van gene
raal De Gaulle stijgt, terwijl die van z'n
regering een dalende lijn vertoont, aldus
de conclusies van een opinie-onderzoek,
die donderdag zyn gepubliceerd.
Van de ondervraagde personen was 66
procent over de generaal als president
tevreden. In december bedroeg dit per
centage 63.
Het aantal mensen, dat hun tevreden
heid uitsprak over de regering, liep
terug van 45 tot 43 procent.
HAMBURG Dc Duitse reder Rudolf
Oetker heeft een tankerkapitein voor
lopig uit zijn functie ontheven in ver
band met een aantyging, dat hij het zin
kend Israëlisch vrachtschip „Hashloha"
geen hulp heeft verleend. Bij die scheeps
ramp, in de nacht van 24 op 25 januari,
zijn alle twintig opvarenden verdronken.
De tankerkapitein zal zich in Ham
burg moeten verantwoorden.
De kapitein heeft verklaard niets van
de ramp gemerkt te hebben, hoewel hij
zich op een afstand van zes zeemijlen
van de „Hashloha" bevond. Hij dacht,
dat de lichtkogels deel uitmaakten van
een oefening en voerde aan, dat de eer
ste SOS-seinen verminkt waren.
De Israëlische regering heeft Bonn
om opheldering gevraagd.
(Van een medewerker)
A Is de voormalige Amerikaanse piloot Charles A. Lindbergh zaterdag 65
jaar wordt, zal het tevens bijna 40 jaar geleden zijn, dat hij inschreef
voor zijn befaamde oceaanvlucht, die hij vervolgens op 20 en 21 mei 1927
heeft gemaakt. Hij mag met voldoening terugzien op zijn pionierswerk, dat
de basis is geworden voor het geregelde luchtverkeer tussen de Verenigde Sta
ten en Europa. Was het in 1927 nog een waagstuk om weer en wind te trot
seren en in een technisch verre van volmaakt vliegtuig de gapende kloof tus
sen beide werelddelen te overbruggen, thans is het de gewoonste zaak om zich
toe te vertrouwen aan de kundige handen van een vliegtuigbestuurder, die de
passagiers in een van alle gemakken en veiligheidsmiddelen voorzien vlieg
tuig naar de overkant brengt.
42
a t
57
*54
52
X
W
«3
<S
44
*32
Si
4)
II
39
*14
13
t 37*
25
X
11
,6 a
9
X*
t
4 7?
S
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De Rotterdamse re
cherche heeft drie mannen aangehou
den, die ervan worden verdacht onge
lukken met vrachtwagens, geladen met
dumpgoederen, te hebben geënsce
neerd, teneinde de verzekerde bedra
gen te kunnen incasseren. Op die ma
nier zouden ongeveer acht verzekerings
maatschappijen de afgelopen jaren
voor vele tonnen zijn opgelicht.
De aangehouden personen zijn een
56-jarige ex-directeur van een handels
maatschappij in dumpgoederen, een
44-jarige expediteur en een 36-jarige
chauffeur van de expediteur. Door het
ensceneren van ongelukken trachtte
de dumphandelaar uit zijn schulden te
komen bij de expediteur, die reeds ja
ren goederen vervoerde voor de dump
handelaar, wiens zaken niet floreerden.
Als medeplichtige reed de chauffeur
6 juli 1963 een oplegger met dump
goederen in het Boerengat te Rotter
dam. De dumphandelaar diende daar
op een claim in bij de verzekering en
ontving 115.000 gulden. Daarmee be
taalde hij een deel van zijn schulden
af aan de expediteur. In december 1964
ging een wagen met goederen de
Antwerpse haven in.
Via een Duitse relatie liet de dump
handelaar een claim indienen bij een
verzekeringsmaatschappij te Frankfort
voor ongeveer 150.000 mark. Experts
kregen argwaan, toen aan het licht
kwam, dat de claim veel overeenkwam
met eerdere claims van de dumphan
delaar bij andere verzekeringsmaat
schappijen. Bij nader onderzoek van de
uit de Antwerpse haven opgediepte goe
deren bleken kwantiteit en kwaliteit
bovendien niet overeen te komen met
hetgeen op papier stond.
Via de Duitse en Belgische politie,
kwam de zaak in handen van de Rot
terdamse recherche, die bijna twee
jaar nodig had om de gecompliceerde
affaire uit te zoeken. Aan de hand
van verkregen gegevens kon men over
gaan tot aanhouding van de dumphan
delaar, de expediteur en diens chauf
feur, die wordt verdacht van mede
plichtigheid. Tot een afgerond geheel
is de Rotterdamse recherche echter
nog niet gekomen.
Momenteel wordt nagegaan hoe en
kele andere „ongelukken" met goede
ren tot stand zijn gekomen, waardoor
het bedrijf van de dumphandelaar eni
ge jaren geleden werd getroffen. Het
voorlopige vermoeden bestaat, dat on
geveer acht verzekeringsmaatschappij
en op die manier vele tonnen hebben
uitgekeerd.
O
NEW YORK De Deense regering
heeft alle handel met Rhodesië stopge
zet. Dit is meegedeeld in een brief van
de Deense ambassadeur bij de Verenig
de Naties aan secretaris-generaal Oe
Thant.
^inds Charles A. Lindbergh 40
jaar geleden moederziel al
leen in zijn eenmotorige „Spirit of
St. Louis" de eerste historische
vlucht maakte van New York naar
.Europa, is de westelijke noordat-
lantische route de drukst bevlogen
verkeersroute ter wereld gewor
den.
Op bijgaand kaartje is op spectacu
laire wijze in beeld gebracht hoe on
langs op hetzelfde tijdstip niet min
der dan 75 moderne verkeersvliegtui
gen, voortgestuwd door machtige
straalmotoren, van New York op weg
waren naar bestemmingen in Europa
of zich in omgekeerde richting be
vonden.
Behalve de in kaart gebrachte ver-
keerstoestellen bevonden er zich op
dat moment ook nog ongeveer hon
derd militaire en burgervliegtuigen
in de lucht. De verkeersstroom was
het dichtst kort na het vertrek van
New York.
Nummer 1 was een BO AC-vlucht
naar Londen. De nummers 2 en 48
weken al enigszins uit: nummer 2
was een Alitalia-vlucht naar Lissa
bon en nummer 48 een Iberian-vlucht
naar Madrid. Het grootste aantal
vluchten ging naar Londen, met Pa
rijs een goede tweede.
Andere bestemmingen in Europa
waren onder meer Shannon, Prest-
wick, Lissabon, Milaan, Genève,
Frankfurt, Madrid, Brussel, Luxem
burg, Ztirich, Keulen, Bonn en Am
sterdam. De vluchten werden uitge
voerd door dertien internationale
luchtvaartmaatschappijen.
BOAC en Trans World Airlines had
den de meeste toestellen in de lucht
De andere maatschappijen zijn on
der meer Alitalia, PanAm, El Al Is
raël, Air Canada, Irish Internatio
nal, Air France, Air India, Lufthansa,
Icelandic en Iberia.
Tussen het grote aantal toestellen
bevonden zich eveneens zes DC's 8
van de KLM. de nummers 3, 4, 27,
51, 52 en 57. Nummer 3, 4, 51, 52 en
57 waren op weg naar Amsterdam,
nummer 27 was een KLM-vlucht naar
Shannon.
Enkele toestellen vlogen tegen de
enorme verkeersstroom op. Nummer
23 een Trans World-machine van Pa
rijs naar New York, nummer 41 een
Alitalia-vlucht van Shannon naar New-
York en nummer 75 een vliegtuig van
PanAm uit Parijs met bestemming
Boston.
VIENTIANE De pro-communis
tische Pathet Lao heeft donderdag mor
tiergranaten afgevuurd op liet vliegveld
van Loeang Prabang. Zeven vliegtuigen
werden vernield, drie Loatiaanse solda
ten verloren het leven.
De aanval duurde een kwartier. Het
vliegveld is tijdelijk gesloten voor de
burgerluchtvaart.
Volgens militairen werd bij de aanval
ook een hefschroefvliegtuig vernield en
werden nog vijf soldaten gewond.
WASHINGTON De emigratie uit
Europa en Azië naar Amerika is het af
gelopen jaar sterk toegenomen ten ge
volge van de. afschaffing van liet sys
teem van een quotum voor elk land.
Er waren 338.000 emigranten 27.000
meer dan in 1965. Het aantal emigran
ten uit Europa bedroeg in 1966 36.000.
DJAKARTA - Indonesië en Austra
lië hebben in Djakarta een overeen
komst getekend betreffende de grens
tussen hun grondgebied in Nieuw Guinea.
Met de afbakening van de grens hoopt
men in september klaar te zijn.
Lindbergh was alleen toen hij de
Atlantische Oceaan vanuit de lucht
bezag. Had hij zich op dat moment
kunnen voorstellen, dat na vier de
cennia jaarlijks 4.000.000 mensen
hetzelfde aantal, dat hem bij zijn
thuiskomst in New York enthousiast
begroette de gigantische zee per
vliegtuig zouden oversteken? Er ligt
een enorme gaping tussen de eerste,
eenzame poging van de Amerikaanse
luchtpionier en de huidige vluchten
met een straalvliegtuig, dat door een
bemanning van vier a vijf koppen
wordt bestuurd.
In de vroege ochtend van de 20ste
mei 1927 viel er een lichte regen op
Roosevelt Field bij New York, toen
de 24-jarige Lindbergh in zijn eenmo
torige Ryan stapte, die de naam
„Spirit of St. Louis" droeg. Het 2.381
kg wegende toestelletje had een
Wright Whirlwind luchtgekoelde mo
tor met een capaciteit van 200 pk en
was uitgerust met vijf tanks, die
1.703 liter benzine bevatten. De enige
navigatieuitrusting, die de jonge pi
loot ter beschikking had. was een
hoogtemeter, een doodgewoon kom
pas, een horloge en enige kaarten.
Vlak voor de start raadpleegde
Lindbergh de meteorologische rappor
ten, die hem slechts een overzicht ga
ven van de weersomstandigheden in
de nabije omgeving. Om 07.50 uur
waagde Lindbergh de grote sprong
van New York naar Parijs, waar het
toestel 33.5 uur later aan de grond
kwam.
Anderhalve dag lang alleen achter
de stuurknuppel, levend van wat
drinkwater en vijf boterhammen
tuurde Charles Lindbergh naar de
lucht en de zee. Niemand die met
hem sprak, niemand tegenover wie
hij zich kon uiten; niemand aan wie
hij de vraag kon voorleggen of zijn
moeite niet vergeefs zou zijn. Maar
vol goede moed en met behulp van
zijn kompas koerste hij zijn „Spirit"
op een hoogte van 3.000 meter in de
juiste richting. 5.800 lange kilometers
verbruikte de ene motor ondertussen
41 liter benzine per uur, terwijl het
toestel voortsnorde met een uursnel
heid van 174 kilometer.
Veertig jaar later! New York: John
F. Kennedy Airport. „Goedenmicfdag
dames en heren, namens de gezag
voerder en de bemanning heten wij
u van harte welkom aan boord van
onze Douglas DC-8. Wij vliegen
rechtstreeks naar Parijs. De vlieg-
tijd zal 7 uur bedragen. Op dit traject
worden u een ontbijt en een lunch ge
serveerd. Wilt u de riemen vastma
ken en niet roken? Dank u zeer."
Terwijl de 120 passagiers zich ge
makkelijk in hun stoelen nestelen of
hun krantje openvouwen, rolt de 124-
ton zware luchtreus naar de start
baan. In de cockpit het volgende ge
sprek:
„Luchthaventoren, dit is AFO10,
verzoekt te mogen starten."
„Dit is de luchthaventoren voor
AFO10, u kunt de startbaan op
taxi in positie en wachtokay
AFO10, klaar om op te stijgen
ga uw gang....."
Enkele minuten daarna laat de sta
len reus slechts een paar rookslierten
achter en verdwijnt achter de wol
ken. Geleid door de verkeerstoren
beweegt de DC-8, die wordt voortge
stuwd door een viertal Pratt en Wit
ney straalturbines met elk een stuw
kracht van 8.160 kg, zich met een
snelheid van 8 a 900 kilometer per
uur voort langs de aangewezen lucht
wegen. kruisend op een hoogte van
1.000 meter. In de vleugels bevin
den zich tien kerosinetanks met een
inhoud van 88.550 liter brandstof. Per
uur slobbert de DC-8 zo'n 7.000 liter
kerosine op.
Moest Charles Lindbergh zijn
toestel met een minimum aan instru
menten in de juiste koers houden, de
piloot van een DC-8 heeft tientallen
en zelfs nog wel meer instrumenten
ter beschikking om zijn machine te
besturen en te controleren.
De „Spirit of St. L*ouis", het toestel
waarmee Charles Lindbergh in 1927
zijn historische oceaanvlucht maakte,
wordt permanent geëxposeerd in een
museum te Washington.
Twee uur voor de aanvang van de
vlucht meldt de berruuining zich op
de luchthaven om de voorbereidingen
te treffen. De gezagvoerder infor
meert bij de meteorologische dienst
over de weersomstandigheden op de
vliegroute. Voor het opstellen van de
weerrapporten is er eem grote inter
nationale organisatie, die ervoor
zorgt dat uit elk land de plaatselijke
toestand op dat moment wordt door
gegeven. Op de grote oceanen zijn
Schepen, die als weerstation funge
ren. Uit deze gegevens- w~rdt een
weerkaart opgemaakt, 'waarop de
vliegtuigbestuurder met één oogop
slag kan zien hoe de windrichting en
-snelheid is op verschillende hoogten.
In overleg met de weerkïindige be
paalt hij de meest gunstige vlieghoog
te en -route.
Tijdens de vlucht blijft het. vliegtuig
geregeld in contact met de grond, dat
wil zeggen met de verkeersleiding
van een bepaald gebied. Voorts zijn
er luchtwegen, waarbinnen hat vlieg
tuig „veilig" is. Deze kilometers bre
de wegen mogen echter niet zonder
toestemming van de betrokken ver
keersleiding worden bevlogen. Om de
positie van het toestel nauwkeurig te
bepalen zijn langs de luchtwegen ra
darbakens opgesteld. Mocht de ge
zagvoerder zich desondanks vergis
sen. dan heeft de verkeersleider van
het vluchtinlichtingengebied de be
schikking over een rondzoekradar, zo
dat hij de piloot radiotelefonisch op
zijn afwijking kan attenderen.
Heeft het vliegtuig eenmaal zijn
juiste hoogte bereikt, dan schakelt de
gezagvoerder het toestel over op de
automaat en hoeft hij niets meer te
doen aan de directe besturing. Of
schoon het landen tot nu toe meestal
met de hand gebeurt ook dit zal
in de toekomst worden geautomati
seerd worden de bestuurders met
allerlei technische middelen geholpen
om hun toestel veilig op de grond te
zetten. Zelfs bij heel slecht zicht kan
de verkeersleiding een vliegtuig met
behulp van radar binnenpraten
„Parijs luchthaventoren, dit is
AFO10, vraagt nadering."
„AFO10, u bent 7 km van het lan-
dingspunt, blijf op 300 meter, laat
uw wielen naar beneden".
„AFO10, u bent 6 km van het lan-
dingspunt, draai naar rechts."
„AFO10, begin nu te dalen met 150
meter per minuutUw nadering
is goed, u bent 4 km van het lan-
dingspunt, controleer wielenU
bent 400 meter van de landings
baan. Procedure beëindigd."
Het vliegtuig is nu vlak bij de lan
dingsbaan en de gezagvoerder kan de
verlichting voor en op de baan zien.
Een seconde later is hij veilig aan
de grond.
LOME Bij een oproer in een dorp
in de Westafrikaanse staat Dahomey,
zijn ruim tien doden en zwaargewonden
gevallen. Het kwam tot een bosting tus
sen de politie en vissers, nadat belas
tingontvangers een rondgang door het
dorp hadden gemaakt. Onder de doden
bevinden zich twee politiemannen.
Liet winterde hard, nu een halve
eemv geleden, in de tweede helft van
januari, aldus „N e d e r 1 a- n d s e
Gedachten" (a.r.) in de ru
briek „Het beeld der vaderen 1917". En
op de dag des Heren werd er door de
rechtzinnigen niet geschaatst, behalve
dat men vaak een toch ondernam naar
een nu gemakkelijk en snel te bereiken
dorp, om een goede dominee te horen,
waartoe men anders niet zo vaak de
kans kreeg.
„Toen meldden de kranten van een za
terdag in januari: H. M. de Konin
gin komt vanavond nog naar Fries
land om morgen het ijsvermaak ga
de te slaan. Het was zo. De Konin
gin logeerde bij de Commissaris der
Koningin, ging 's morgens eerst naar
de kerk, en toen naar Grcrnw. Toen
wel het meest onkerkelijke en on
kerkse dorp van de gehele provincie.
Daar was zij bij de hardrijderijen en
des avonds te midden van de uitgela-
uitgelaten schare in de bovenzaal
van de herberg waar gezongen werd
van „Yn de Haske hinget in be arch
yn 'e beam" en wat er verder volgt.
De orthodoxen waren diep teleurgesteld.
Er was een huismoeder die de Kerst
groet van Koningin Wilhelmina uit
het eerste oorlogsjaar had laten in
lijsten, en in de huiskamer een ere
plaats had gegeven. Maar deze bood
schap verhuisde reeds de volgende
dag naar de donkere zolder.
In de week, volgende op dit bezoek,
was de winterzitting van de provin
ciale staten aan de gang. Daar vroeg
een der leden van de rechtse staten-
club, waarin AR, CH en RK zitting
hadden, verlof om namens deze club
een verklaring af te leggen. De voor
zitter, de Commissaris der Koningin,
stond het niet toe. Daarop werd de
verklaring die in de rechtse club met
eenparige stemmen was aangeno
men. via de pers gepubliceerd.
Zij luidde aldus: „Namens de rechtse
statenclub wensen wij hierbij de ver
klaring af te leggen, dat vele van
HM's meest gehoorzame en getrouwe
onderdanen tot hun diepste leedwe
zen dit bezoek van HM op jl. zon
dag niet met ingenomenheid hebben
kunnen begroeten". Het werd
spoedig bekend, dat H.M. de Konin
gin hierover ontstemd was. Het duur
de verscheidene jaren, voor zij weer
'n officieel bezoek aan Friesland wil
de brengen. Het feit, dat bijna twee
jaar later, toch er revolutie dreig
de, onder leiding van de secretaris
van de statenclub. die deze verkla
ring had opgesteld, treinen vol Frie
se vrijwilligers naar Den Haag to
gen om het wettig gezag te helpen
schragen, bracht daarin niet de min
ste verandering."
pen echte „vergeten groep", die
zelfs in de verkiezingstoespraken
vaak wordt vergeten, vormen de vrou
wen. Men schijnt zonder meer aan
te nemen, dat deze groep, die de helft
van het keizersvolk omvat, toch net
zo als de mannen stemt, lezen wij in de
„Leeuwarder Courant" (onafh.).
„Een enquête van het damesblad „Eva"
heeft uitgewezen, dat vrouwen toch
iets anders stemmen dan de man
nen: „christelijker", gematigder en
wat standvastiger, of behoudender
zo men wil. Aan zesduizend huisvrou
wen is in november tijdens de for
matie-Zijlstra onder meer gevraagd,
op welke partij zij zouden hebben
gestemd, wanneer er op dat moment
verkiezingen zouden zijn gehouden,
als de vrouwen het voor het zeggen
hadden gehad, zouden de drie grote
christelijke partijen KVP, CHU en
ARP samen een regering hebben
kunnen vormen met 81 van de 150
Kamerzetels. De KVP zou weliswaar
van vijftig op 46 zetels zijn gedaald,
.maar de ARP zou van dertien op
achttien en de CHU van dertien op
aeventien zetels zijn gekomen. Ont
hullend was, dat slechts ruim één pro
cent de regeringspolitiek als motief
vG>or politieke keuze opgaf, maar dat
bij die motivering godsdiènst en be
ginselen de voornaamste rol speel
den. Het is voor de politici misschien
goed. om te weten, dat de vrouwen
een esgen stempel drukken op de
verkiezingsuitslagen en daarom spe
ciale aandacht verdienen. Een vrou
wenstem telt even zwaar als een
mannen-stem en de vrouwen zijn in
het stemhokje zelfstandiger en ei
genzinniger dan de mannen vaak ver-
moeden."
ADVERTENTIE
PARIJS Yves Saint Laurent toon
de donderdag een schitterende collectie
die geïnspireerd was op het tenue van
een marine-officier en op Afrikaanse
folklore. Zijn opvallende creaties wer
den gepresenteerd in een propvolle sa
lon, waarvan de voorste rijen bezet wa
ren door filmsterren en vele modejour
nalisten een plaatsje op de trap hadden
gevonden.
De Afrikaanse lijn zit in Parijs in de
lucht, maar niemand heeft nog zo'n
overdadig gebruik gemaakt van de me
dicijnman en de dansende krijger als
Saint Laurent. Hij kreeg een ovatie
voor zijn buikdanseressen met Afri
kaanse hoofdtooi en biezen rokjes met
kralen. In zijn glinsterend borduursel
zijn ook invloeden van de Azteken en de
Inca's te herkennen. Vele creaties zijn
buitensporig gek en op effect berekend,
maar ongetwijfeld zal een deel werke
lijk worden gedragen.
Alexandre's buitenissige kapsels wa
ren gegarneerd met gebogen antilopen-
horens, of met reusachtige rupsen van
ijzerdraad die bij elke stap bewogen.
Voor overdag blijft de rok ruim vijf
cm boven de knie. Vele korte zacht-
vloeiende marineblauwe jurkjes hebben
een wit kraagstuk dat van schouder tot
schouder reikt. Bij de oerwoudmodellen
met hoelarok is deze kraag bezaaid met
houten kralen, gekleurde stenen en
goudborduursel. Bij korte franjerokjes
blijft vaak de navel bloot.
Yves houdt van felle kleuren. Zijn
pakjes zijn vaak Bchots geruit, in bij
voorbeeld rood mett geel of geel met
blauw. Andere modellen zijn marine
blauw met wit, zwart of wit of bruJB
met wit. Veel bijval kreeg een chh
zwartwit geruit mantelpak met bijpas
send hesje.
De mantels in deze collectie zijn uit
muntend. Overjassen en regenjassen
doen aan de marine denken of met hun
zakken met omslag aan keurige livrei
en.
De show begon rraet vele broekpak-
ken. vaak met de perfecte coupe van
klassieke herenkleding. Saint Laurent
gebruikt veel flanel met strepen van
verschillende breedte. De pantalons zijn
nauw of hebben van anderen wijder uit
lopende pijpen.
Er zijn vele pakjes met gesteven lin
nen overhemdblouses met boord en
manchetten. Een paar blouses hebben
romantische strookjes. Sommige pakjes
maken een bijna mannelijke indruk, zo
als een broekpak dat gjeanspireerd is op
het schooluniform van Eton. Een ander
avondkostuum bestaat uit een wit jasje
op een zwarte pantalon.