Amerikaanse botsproeven
Pininfarina gaat
voor VW
„tekenen"
MEER DAF's
Ford over 1967
De trekauto
Kogeldruk
Stabiele trekkers
Remmen
Goedkoop-duurkoop
Tsjecho-SIowakije gaat
autosnelwegen bouwen
Kleinere BMW-Glas?
Malra Sports op R.A.I.
Apparaat waarschuwt
botsing op komst
RECORD VOOR SIMCA
Korte autoberichten
GOEDKOPERE JAGUARS
Waar nieuwe auto's worden ontworpen
Pagina
De caravan - koop er
een met overleg!
Een caravan is niet goedkoop. De
prijzen, de kosten van het onder
houd en de stalling zijn voor een gezin
dat er slechts enkele vakantieweken
in de zomer gebruik van maakt, nogal
hoog. In dergelijke gevallen neemt
men een wagen tegen een voordelige
prijs. Het is niet gemakkelijk een
keus te maken uit de honderden mer
ken en uitvoeringen, er moet met al-
lerei factoren rekening worden gehou
den: de grootte van het gezin, de be
schikbare trekauto, de reisbestemming
en natuurlijk met de begroting. Aan
welke eisen moet de kampeerwagen,
die wij nodig hebben, voldoent De in
vestering moet zo verantwoord moge
lijk zijn.
Voor een goede caravan moet
geteld als voor 'n kleine auto. Omdat
'n caravan meestal langer meegaat
dan 'n auto, is 't verstandiger 'n trek-
wagen te kopen, die bij de caravan
past. en niet omgekeerd. Hij moet
voor de goede orde liefst twee maal zo
zwaar zijn als de caravan. Op vlakke
wegen en over korte afstanden mag de
aanhang wel zwaarder zijn, bijv. 75
procent van het autogewicht.
We hebben vaak combinaties gezien
op fifty-fifty basis, maar de rijomstan-
digheden zijn dan minder gunstig. Er
kan bezwaarlijk in de hoogste versnel
ling worden gereden en het gevaar is
groot dat de motor overbelast wordt,
vooral als er onoordeelkundig wordt
geschakeld.
Hierbij merken we even op, dat bij
redelijke snelheden niet zo zeer het ge
wicht van de caravan, als wel de lucht-
weerstand telt. We moeten een wagen
met goede trekkracht en voldoende
cc's hebben, bij voorkeur met een flin
ke marge.
Over het algemeen wordt geadviseerd
tegenover elke 75 kg van een beladen
caravan 100 cc motorinhoud te stellen.
Voor een 1,5 liter is dit 100 ruim kg.
In berglandschap moeten we weten
wat een bepaalde auto op een helling
van stilstand nog kan wegtrekken. Hier
voor zijn tabellen gemaakt, die men kan
raadplegen, maar uit eigen ervaring we
ten we, dat men lang niet altijd volgens
het boekje caravanrijden kan. Moeilijk
is het niet, maar men moet met overleg
te werk gaan. Een combinatie moet aan
de natuurlijke eisen voldoen. Trekwagen
en aanhanger mogen elkaar het leven
niet lastig maken. Er moet een gunstige
verhouding zijn tussen de trekkracht
van de auto en het kaliber van de kam
peerwagen, vooral als er lange tochten
met min of meer steile hellingen op het
programma staan. Dan dient een combi
natie zo snel en wendbaar te zijn dat
we in het verkeer normaal kunnen mee-
vloeien.
Een kruissnelheid van 65-75 km/u
moet mogelijk zijn op de autoweg, want
we willen opschieten en niet de hele dag
in de wagen zitten.
Het is onnodig te zeggen dat de trek
wagen vóór de rit een uitgebreide contro
lebeurt moet hebben en dat de caravan
fatsoenlijk wordt bepakt. De woonruim
te mag niet worden geblokkeerd door al
le mogelijke en onmogelijke obstakels.
Koffers en kartonnen dozen met omvang
rijk proviand zijn ondingen in de wagen.
Maar we zullen u hier niet vermoeien
met alles wat de deskundigen wel en
niet nodig oordelen voor een caravan-
reis. Het is namelijk zo, dat elke vol
gende onderneming beter wordt georga
niseerd en dat ook elke caravanbezitter
al doende leert. De eisen worden van
zelf ook hoger, want wie wil in de va-
tie niet gerieflijk, welverzorgd en ple
zierig op wielen wonen?
De kogeldruk mag niet te hoog en ze
ker niet te laag zijn. De dissel van de
caravan moet stevig op de trekhaak van
de auto rusten. Het aanbevolen gewicht
dat in de meeste gevallen kan worden
aangehouden, varieert van 50 tot 80 kg.
Grote caravans mogen voor meer opleg-
druk zorgen. Lagere druk kan vaak oor
zaak zijn van onrust aan de trekhaak.
We krijgen dan last van het zogenaamde
ja-knikken en slingertendensen. De op-
legdruk kan op eenvoudige wijze wor
den vastgesteld met behulp van een
„balanceur" of gewoon weegschaaltje.
Bij een tè hoge druk moet er wat ba
gage naar achteren en bij te geringe
druk moet het voorste gedeelte van de
caravan worden verzwaard. Omdat de
trekwagen door het gewicht van de ca
ravan wordt belast, is het raadzaam de
achtervering te laten versterken of een
completerend veersetje te laten aan
brengen. Het maakt niet veel uit of de
aanhanger licht of zwaar is, want de
kogeldruk wordt bepaald door de balan
cering van de wagen over de as.
In principe is een trekwagen met de
wielen in de uiterste hoeken het ge
schiktst voor caravanwerk. Met een zo
groot mogelijk wielbasis en een weinig
overhangende achterpartij krijgen we
Ter gelegenheid van de Cara-
van-R.A.I. in Amsterdam
schreef een onzer medewerkers
een artikel over de caravan.
Niet over hoe heerlik het is er
met een caravan op uit te trek
ken, maar over wat men doen
en laten moet om het echte ge
noegen te beleven aan zó'n va
kantiehuisje op wielen.
goede trekeigenschappen. Hoe korter de
afstand van de as tot de kogel des te
stabieler rijdt de combinatie. De bewe
gingen van de auto worden namelijk
overgenomen door de caravan, die er
achter ligt.
In uitzonderlijk zware gevallen, bij
voorbeeld voor grote wooncaravans en
„jachthuizen op wielen" hebben we lie
ver een Land-Rover of Austin Gipsy,
vooral als we er een lange tocht me»
moeten maken en ergens in de bergen
of in afgelegen oorden willen staan.
Voor het transport van dergelijke rij
dende bungalows worden ook vaak ter
reinwagens gebruikt.
Een punt. waarover veel gediscussieerd
kan worden, is de rem. De meeste ca
ravans hebben een oplooprem. In nor
male omstandigheden werkt dit systeem
bevredigend, maar in sommige gevallen
bijvoorbeeld bergafwaarts, kan het ef
fect averechts worden. De oploop treedt
in werking als de caravan op de trek
wagen inloopt. Dit gebeurt normaal bij
afremmen, niet abrupt, want de koppe
ling is voorzien van een dempingsinstru
ment, dat eerst moet worden gefor
ceerd.
Bij steile afdalingen kan het voorko
men dat dit ongevraagd door de cara
van wordt gedaan. Er ontstaat dan ver
hitting. Een hinderlijk nadeel van de
oplooprem is dat hij bij achteruitrijden
bij de trekdissel buiten werking moet
worden gesteld. Hiervoor moet men uit
de auto, wat irriterend is. Na een ach
terwaartse manoeuvre moet de uitge
schakelde hem weer worden vrijge
maakt.
De oplooprem heeft enkele nadelen,
maar de constructie is eenvoudig, goed
koop en in normale situaties bevredi
gend. Er zijn echter betere en veiliger
remsystemen, o.a. de vacuüm- en elek
trische rem, maar deze zijn aanmerke
lijk duurder en vergen speciale techni
sche ingrepen.
Voor zwaardere caravans raden w
de oplooprem af, zeker als ze lange rei
zen moeten maken. Aan te bevelen i:
een elektrisch remsysteem met 'n dub
bel circuit, dat behalve in Amerika ook
in Europa steeds meer wordt toegepast
speciaal in Scandinavië.
Een andere voorziening, die de vei
ligheid verhoogt, is de stabilisator, waar
mee sommige caravans standaard zijn
uitgerust. Een stabilisator schokbrekers
op de koppeling) houdt de caravan bij
plotselinge koersveranderingen en in
bochten beter in evenwicht. Bovendien
helpt dit instrument de reminstallatle
een handje.
Zoals reeds gezegd, is het niet ge
makkelijk een keus te doen uit 't gro
te aantal caravans, dat ons wordt aan
geboden. Vele modellen zien er aantrek
kelijk en gezellig uit, maar dat bete
kent nog niet dat ze werkelijk goed
zijn geconstrueerd. Fouten en tekortko
mingen worden pas later ontdekt. Men
moet bij het kopen van een kampeer
wagen altijd eerst de prijs als uitgangs
punt nemen. Wie een voordelige wagen
aanschaft, moet zich realiseren dat de
kwaliteit er ook naar is.
Op het eerste gezicht is het lang niet
altijd te constateren of een caravan de
firmareclame waar kan maken. Een
maal een caravan uitgezocht, moet ieder
een zelf ervaren hoe de rijeigenschap-
pen zijn. of de uitrusting en inrichting
praktisch en functioneel zijn en hoe 't
gezinsleven in de begrensde woonruim
te floreert. Dan kan men weten of het
geld goed is geïnvesteerd.
Tsjecho-Slowakije begint dit jaar met
de bouw van een autosnelwegennet dat
zal aansluiten op de autowegen in
West-Duitsland en Oostenrijk. Het eer
ste deel van dit net is de weg Praag-
Jihlava-Brno-Bratislava, dat aan
sluiting zal geven op het snelwegennet
in Oostenrijk. Als tweede onderdeel is
de weg Praag-Pilzen Rozvadov ge
pland, die aansluiting geeft op de snel
weg naar Neurenberg.
De kosten van het project, dat 1711
kilometer autoweg omvat en in 1987
gereed moet zijn, zijn geraamd op 17
miljard Tsjechische kroon.
Sloten op deuren, manden
en prullebakken
Y^felnlg activiteiten be
halve dan die op raket
bases worden met zó
veel voorzorgsmaatregelen
beschermd als het ontwer
pen In de ontwerpafde
ling van een grote antomo-
bielfabriek. De ruimten,
waarin personen- en vracht
wagens worden ontworpen,
zijn dag en nacht beveiligd.
Terwijl andere afdelingen
van een automobielfabriek
hun waakzaamheid wel een
ogenblik kunnen laten va
ren, wanneer nieuwe model
len tenslotte zyn geïntrodu
ceerd, moet de ontwerpaf
deling altijd paraat zijn,
omdat dat werk ook model
len betreft, die gepland zijn
voor volgende jaren.
Er zijn twee belangrijke
oorzaken voor de strenge
veiligheidsmaatregelen, die
men getroffen heeft o.m. in
het Ontwerp Centrum van
de Ford Motor Company in
Dearborn. De meest voor
de hand liggende is het ver
hinderen van het „lenen"
van nieuwe Ideeën door con
currenten gedurende het
zelfde modeljaar of van het
voortijdig bekend worden
van toekomstige construc
ties. De andere oorzaak is,
dat men de nieuwe model
len niet aan het publiek wil
tonen, voordat iedereen in
het land ze gelyktydig by
de dealers kan zien.
Tie maatregelen, die ge-
troffen zijn om het
voortdurende werk in het
Ontwerp Centrum van Ford
te beschermen tegen het
Bpiedend oog van onbevoeg
den illustreert duidelijk hoe
rigoureus de automobielin
dustrie zichzelf tegen „lek
ken" beschermt. De veilig
heid is er hoofdzakelijk op
gericht het aantal mensen,
dat een bepaald model tij
dens de ontwikkeling mag
zien, zo veel mogelijk te be
perken. De mensen, die bij
de ontwikkeling zijn be
trokken, wordt steeds dui-
lijk gemaakt „losse" con
versaties en praatjes over
hun werk te vermyden.
Eén van de maatregelen
is een zichtbaar insignesys
teem, zoals dat ook wel ge
bruikelijk is bij bepaalde
militaire installaties. Ieder
insigne bevat een foto van
de drager. Een kleurcode
geeft het gebied aan, dat
hij mag betreden. Iedere
bezoeker van het Ontwerp
Centrum wordt gefouil
leerd. Onder escorte begeeft
hy zich naar de afdelin(en)
waarvoor hij toestemming
tot een bezoek heeft verkre
gen.
Een andere maatregel te
gen ongewenste bezoekers
ls, dat alle sloten, die in
het Ontwerp Centrum wor
den gebruikt, in het gebouw-
zelf vervaardigd zijn. Zij
maken deel uit van een
systeem, dat het mogelijk
maakt door toepassing
van verwisselbare onderde
len elk slot binnen een
uur te veranderen. Alleen
combinatiesloten worden
gebruikt en alle sleutels zyn
vervaardigd door leden van
de veiligheidsdienst van het
Ontwerp Centrum.
Een dergelijk systeem
wordt ook toegepast voor
de insignes. A1 het foto
werk, het lamineren en an
dere „badges" worden in 't
gebouw zelf verricht.
Tiet tweede probleem, dat
met de beveiliging van
het Ontwerp Centrum ver
band houdt, is het voorko
men dat iemand zijn mond
voorbij praat. Dit is na
tuurlijk wel moeilijk. Een
stap in het bestrijden van
„losse" tongen zijn weke-
lykse affiches, die zyn
ontworpen om de employee
de noodzaak van zijn zwijg
zaamheid over zijn werk
duidelijk te maken.
Het in verkeerde handen
vallen van geheim materi
aal wordt praktisch onmo
gelijk gemaakt door toepas
sing van afgesloten prulle
bakken. Onder toezicht van
de veiligheidsdienst worden
de bakken geleegd en de In
houd verbrand. Een lid van
de veiligheidsdienst gaat
ook mee met ieder model,
dat geschroot moet worden
en ziet er op toe dat de mo
dellen volledig door een
bulldozer worden vernie
tigd.
Beveiliging tegen nieuws
gierige ogen werd reeds
overwogen toen het Ont
werp Centrum nog moest
worden gebouwd. Het resul
taat is dan ook, dat de ge
bouwen ver verwijderd van
de twee aangrenzende open
bare wegens staan. Open
velden maken het. praktisch
onmogelijk de gebouwen
vanaf de straat te naderen
zonder ontdekt te worden.
X7oortdurend analyseert
men bij Ford de voor
zorgsmaatregelen en pro
beert men ze te verbitteren.
En toch zal er waarschijn-
ïyk wel eens een geheimpje
voortijdig openbaar wor-
dn.
Geheim materiaal, dat betrekking
heeft op mogelijke toekomstige auto
mobielmodellen, zoals schetsen, uitge
werkte tekeningen, aantekeningen van
bijeenkomsten, wordt zorgvuldig ge
controleerd en gearchiveerd in het
Ford Motor Company Ontwerp Cen
trum te Dearborn. Wanneer het ma
teriaal overbodig is geworden in het
archief van de ontwerpers, wordt het
in afgesloten prullebakken gedaan en
daarna onder toezicht van de veilig
heidsdienst in verzegelde papieren
zakken verbrand....
BMW heeft, zoals bekend, de auto
mobielfabriek van Hans Glas overgeno
men. De deelstaat Beieren heeft zich
garant verklaard voor een lening van
50 mijoen DM, die zal worden geïn
vesteerd in de Glasfabriek voor mo
dernisering. Het is de bedoeling dat
beide bedrijven de produktie normaal
voortzetten, maar het ligt voor de hand
dat mettertijd bepaalde Glasmodellen
zullen verdwijnen. Vermoedelijk gaat
BMW eigen 1600-1800-2000 serie met de
kleinere Glasmodellen naar beneden
afronden.
In de kleinere klasse heeft BMW
thans niets te bieden. De Glas 1300 zou
in het toekomstige BMW-programma
kunnen worden opgenomen. Dit model
moet dan technische verbeteringen on
dergaan en rendabeler worden gebouwd.
Verwacht wordt dat de Glas 1700, die
betrekkelijk goedkoop wordt geleverd,
voorlopig in produktie blijft. Met de
luxueuze achtcilinder Glas is dit ook 't
geval, want in Dingolfing liggen nog
materieel en onderdelen opgeslagen
voor ruim 700 wagens van dit model.
Misschien zijn er nog liefhebbers voor
de laatste en duurste Glas te vinden.
Ook de Goggo, waarvan jaarlijks al
tijd nog een goede 10000 stuks worden
gekocht, wordt gehandhaafd.
In het overgangsstadium staan BMW
veel organisatiewerk en kopzorgen te
wachten. Een voordeel is dat BMW
meer ruimte en personeel heeft gekre
gen. Er is sprake van de ontwikkeling
van een gemeenschappelijke BMW-
Glas wagen, maar die zou dan in de
kleinere klasse worden gelanceerd en
in Dingolfing in produktie komen.
De Nederlandse importeur van de
Matra Sports automobielen heeft aan
gekondigd dat men nu ook de nieuwe
sportcoupé van dit merk, de Djet 6, zal
gaan importeren. Het eerste model zal
omstreeks de komende RAI in Neder
land arriveren en daar geëxposeerd
worden. Overigens zal dit merk dan ook
voor de eerste keer op de R.A.I. ver
tegenwoordigd zijn.
De Djet 6 die nu naar ons land komt
is in basis gelijk aan de langzamer
hand meer en meer bekend wordende
sportequipés van dit merk, die alleen
gebracht worden onder de naam Djet.
De Djet 6 echter heeft een centraal ge
plaatste motor, welke is afgeleid van
de Renault Gordini motor en heeft
daardoor nog hogere prestaties dan de
andere typen. Met een inhoud van 1256
cc. bereikt men een vermogen van 105
pk bij 6500 t.p.m.
Gezien' het relatief geringe gewicht
van deze coupé met zijn carrosserie
van gewapend polyester, nml. 750 kg.
bereikt men dan een topsnelheid van
210 km per uur,tegenover het snelste
type tot np toe de Djet 5 S, 195 km
per uur. De hogere prestaties spreken
in dit geval echter veel meer door de
acceleratie welke aanzienlijk is toege
nomen. Eveneens in tegenstêlling tot
de andere typen is de motor nu van
Weber carburateurs voorzien. De im
porteur verwacht dat het nieuwe mo
del rond de 20.000 gulden zal gaan kos
ten.
Amerikaanse botsproeven hebben aan
getoond dat de passagiers in dit ge
val poppen er in een auto met een
energie-absorberende frontpartij nauwe
lijks beter afkomen dan in wagens met
een normale neus. Dit heeft de chef
van General Motors veiligheidsafdeling,
Louis Lundstrom, beweerd. Hij heeft
alle Europese modellen, die in aanmer-
De Volkswagenfabriek heeft met de
Italiaanse carosseriebouwer, de firm»
Pininfarina, een overeenkomst voor de
ontwikkeling van carrosserieën afge
sloten en zich van de exclusieve mede
werking van deze wereldbekende car
rosseriebouwer voor West-Duitsland
verzekerd. Daarnaast is een contract
afgesloten met de firma Porsche, waar
door de totale research-afdeling van de
ze onderneming, waar destijds ook de
Volkswagen is ontstaan, voor de Vólks
wagenfabriek beschikbaar komt.
Elektronica-ingenieurs in Detroit
(V.S.) hebben een apparaat geconstru
eerd dat voor de automobilist een hulp
kan zijn om aanrijding met een voor
ligger te voorkomen. Dit apparaat
zendt namelijk een onzichtbare infra
rode straal uit die tegen een eventueel
voor hem rijdende auto weerkaatst en
een waarschuwingssignaal doet weer
klinken of oplichten. Zodra de onder
linge afstand in verband met de rela
tieve snelheid te klein wordt. Eventueel
zouden de remmen van de achterste
auto dan nog automatisch in werking
gesteld kunnen worden wanneer de
bestuurder zelf niet zou reageren. Het
apparaat zou ook op schepen in vlieg
tuigen en ruimtevoertuigen gebruikt
kunnen worden.
king kwamen, aan botsproeven onder
worpen. Het bleek dat de poppen in de
extra beveiligde auto's niet noemens
waard minder waren beschadigd. De
gemiddelde snelheid van de testwagens
was 50 km/uur.
De betekenis van energie-absorberen
de frontpartijen moet volgens Lundstrom
niet worden overschat. Als de neus sto
ten kan opvangen en verwerken wordt
de wagen een fractie van een seconde
langzamer afgeremd dan normaal het
geval zou zijn. Maar in beide situaties
gaat het zo snel, dat de auto praktisch
stilstaat wanneer niet vastgesjorde pas
sagiers naar voren slaan. Ze hebben
dan nog de vaart van de wagen vlak
vóór de botsing. En ze hebben dus niet
veel aan een front, dat iets meegeeft.
Anders wordt het als de inzittenden
veiligheidsgordels om hebben, want de
ze nemen het grootste deel van de
schok voor hun rekening. Het „afrem
men" gaat dan meer geleidelijk.
Als de frontpartij min of meer „week"
is en de wagen iets minder hevig doet
afremmen, verloopt tevens het afrem
men van de passagiers-in-veiligheidsgor-
dels minder abrupt.
Kortgeleden heeft de Roverfabriek
ua sJtfiiaSap juaq uio puaiiaq aip
veilige constructies, een Land-Rover en
een Rover 2000 met een snelheid van
circa 100 km/uur tegen een betonnen
blok laten rijden. Na deze, iii normale
gevallen fatale botsing werd vastgesteld
dat het stuurwiel niet verder de passa
giersruimte was binnengedrongen. Het
schutbord was weinig vervormd en de
grootste energie van de botsing was op
genomen door de constructie rond de
voorwielen. De bevestigingspunten voor
veiligheidsgordels waren intact geble
ven en de brandstoftank bleek onbescha
digd te zijn. Óp de foto ziet u het re
sultaat van de botsproeven met de Ro
ver 2000.
Voor de eerste maal in haar geschie
denis, overschreed Simca haar ge
plande produktie van 300.000 automobie
len per jaar. Ongeveer 326.000 auto's
rolden er in 1966 de fabriek uit, tegen
235.085 automobielen in 1965, hetgeen
neerkomt op een produktiestijging met
bijna 39 procent. Ook de export geeft
een stijging te zien: 183.000 automobie
len in 1966 tegen 120.991 wagens in
1965, een exportstijging van 51 procent.
Simca's totale omzet bedroeg in 1965
114 miljard gulden, een omzet, die in
1966 steeg tot 1 3/4 miljard gulden.
Vorig jaar zijn in Nederland 215.000
auto's verkocht, terwijl in 1965 niet
minder dan 305000 werden geregis
treerd. Na de hausse eind 1965 volg
de een periode van slapte in de auto
mobielhandelf Ondanks de algemeen
verwachte terugslag kon DAF zich
goed handhaven. De totale produktie
omvatte verleden jaar 34000 auto'
(32000 in 1965), waarvan ruim 58 pet
werd uitgevoerd. Voor dit jaar houdt
DAF rekening met een produktie van
50.000 wagens van de typen Daffodil
en DAF 44. In het nieuwe complex in
het Limburgse Born op gang ia geko
men. Het aantal werknemers steeg in
1966 tot circa 8000 man.
Op de tentoonstelling Caravan-'67 in
het R.A.I.-gebouw te Amsterdam is
deze combinatie van boot en caravan
te zien. Lengte 4,90 m, breedte 2,10 m,
stahoogte 1,85 m, gewicht 590 kg, vier
slaapplaatsen. Rijden en varen dus....'
Koning Hoessein van Jordanië zal
met een Rover 2000 TC deelnemen
aan rally's en andere autowedstrijden
in zijn land. Kortgeleden kocht de ko
ning een standaard 2000 met air-condi-
tioning.
0 De Russische Fiatversie komt in
1969 op de markt. De nieuwe fa
briek, waar de Fiats worden geassem
bleerd, zal omstreeks 1972 ongeveer
2000 wagens per dag kunnen produce
ren.
Na Volkswagen is de Japanse Dat-
sun de best verkochte importwagen
in de VS.. Op de derde plaats komt
Opel. Sedert 1965 wist Datsun de Ame
rikaanse omzet te verdubbelen.
0 NSU produceerde vorig jaar 103.874
wagens. In 1965 waren het er
91.970.
0 General Motors bouwt een nieuwe
fabriek voor automatische trans
missies in de Elzas. De produktie kan,
als de Franse autoriteiten hun fiat ge
ven, eind 1968 beginnen. De grootste af
nemer wordt Opel.
„Het jaar 1966 is een zeer gemengd
jaar geweest voor de automobielfabri
kanten. Van de ene week op de ande
re is het moeilijk geweest de verkoop
tendens te voorspellen en de vooruit
zichten voor 1967 zijn net zo onzeker.
De grote wisselingen in de verkoop ge
durende de laatste maanden van '66
hebben het moeilijk gemaakt een ten
dens te vinden. Hetzelfde geldt voor
1967." Dit zei Henry Ford II in zijn
Nieuwjaarsrede.
„Het grootste vraagteken is het ver
trouwen van het publiek in de algeme
ne economische toestand", zo vervolg
de hij. „Als dit vertrouwen terugkeert,
zal de koopkracht gedurende 1967 vol
doende zijn voor de verkoop van negen
miljoen of meer automobielen in de
U.S.A. Maar als het publiek zich nog
steeds zorgen maakt over stijgende
kosten voor levensonderhoud, verhoog
de belastingen, verkorte werkweken en
ontslagen, zien veel mensen er mis
schien van af een nieuwe wagen aan
te schaffen."
Voor 1967 heeft de importeur voor
Nederland van de Jaguar automobielen
enkele belangrijk lager geprijsde mo
dellen op de markt gebracht. De meest
opmerkelijke verandering is de vervan
ging van de Jaguar 3.4 Mark II door
de Jaguar 3.4 Comfort, welke laatste
f 20.900,zal kosten tegen een prijs
van 24.000,voor een dergelijk type
met 3,5 liter motor van vorige jaar.
De nieuwe „Comfort" zal wat carros
serie betreft vrijwel identiek zijn aan
de Mark II van 1966. In standaarduit
voering echter wordt de 3.4 Comfort
uitgerust met een vierversnellingsbak
van Jaguar-fabrikaat. Ook in het inte
rieur weer afgewerkt met echt note-
hout voor dashboard en raamlijsten,
terwijl de bekleding van het geheel is
uitgevoerd in echt leer. Ook is een ver
laging aangekondigd voor de Jaguar
2.4 Mark H. Hierdoor is dit goedkoop
ste type in de serie Jaguar 5-persoons
sedans, nu beneden de 20.000-gulden-
grens gekomen.
Pontiac introduceert een nieuwe, sportieve en compacte wagen onder de naam
„Firebird". Het model onderscheidt zich door een voor Pontiac typisch ge
scheiden radiateurscherm met dubbele koplampen en zal geleverd worden met
de „sprint" 6 cilinder motor van 218 pk met bovenliggende nokkenas. Als pre
mière voor Europa zal deze wagen op de komende R.A.I.-tentoontstelling in
Amsterdam worden gebracht. De nieuwe „Firebird" ontleent zijn naam aan de
experimentele wagen met turbine-aandrijving (boven) die eveneens door General
Motors werd ontworpen.