Amerikaanse botsproeven Pininfarina gaat voor VW „tekenen" MEER DAF's Ford over 1967 De trekauto Kogeldruk Stabiele trekkers Remmen Goedkoop-duurkoop Tsjecho-SIowakije gaat autosnelwegen bouwen Kleinere BMW-Glas? Malra Sports op R.A.I. Apparaat waarschuwt botsing op komst RECORD VOOR SIMCA Korte autoberichten GOEDKOPERE JAGUARS Waar nieuwe auto's worden ontworpen Pagina De caravan - koop er een met overleg! Een caravan is niet goedkoop. De prijzen, de kosten van het onder houd en de stalling zijn voor een gezin dat er slechts enkele vakantieweken in de zomer gebruik van maakt, nogal hoog. In dergelijke gevallen neemt men een wagen tegen een voordelige prijs. Het is niet gemakkelijk een keus te maken uit de honderden mer ken en uitvoeringen, er moet met al- lerei factoren rekening worden gehou den: de grootte van het gezin, de be schikbare trekauto, de reisbestemming en natuurlijk met de begroting. Aan welke eisen moet de kampeerwagen, die wij nodig hebben, voldoent De in vestering moet zo verantwoord moge lijk zijn. Voor een goede caravan moet geteld als voor 'n kleine auto. Omdat 'n caravan meestal langer meegaat dan 'n auto, is 't verstandiger 'n trek- wagen te kopen, die bij de caravan past. en niet omgekeerd. Hij moet voor de goede orde liefst twee maal zo zwaar zijn als de caravan. Op vlakke wegen en over korte afstanden mag de aanhang wel zwaarder zijn, bijv. 75 procent van het autogewicht. We hebben vaak combinaties gezien op fifty-fifty basis, maar de rijomstan- digheden zijn dan minder gunstig. Er kan bezwaarlijk in de hoogste versnel ling worden gereden en het gevaar is groot dat de motor overbelast wordt, vooral als er onoordeelkundig wordt geschakeld. Hierbij merken we even op, dat bij redelijke snelheden niet zo zeer het ge wicht van de caravan, als wel de lucht- weerstand telt. We moeten een wagen met goede trekkracht en voldoende cc's hebben, bij voorkeur met een flin ke marge. Over het algemeen wordt geadviseerd tegenover elke 75 kg van een beladen caravan 100 cc motorinhoud te stellen. Voor een 1,5 liter is dit 100 ruim kg. In berglandschap moeten we weten wat een bepaalde auto op een helling van stilstand nog kan wegtrekken. Hier voor zijn tabellen gemaakt, die men kan raadplegen, maar uit eigen ervaring we ten we, dat men lang niet altijd volgens het boekje caravanrijden kan. Moeilijk is het niet, maar men moet met overleg te werk gaan. Een combinatie moet aan de natuurlijke eisen voldoen. Trekwagen en aanhanger mogen elkaar het leven niet lastig maken. Er moet een gunstige verhouding zijn tussen de trekkracht van de auto en het kaliber van de kam peerwagen, vooral als er lange tochten met min of meer steile hellingen op het programma staan. Dan dient een combi natie zo snel en wendbaar te zijn dat we in het verkeer normaal kunnen mee- vloeien. Een kruissnelheid van 65-75 km/u moet mogelijk zijn op de autoweg, want we willen opschieten en niet de hele dag in de wagen zitten. Het is onnodig te zeggen dat de trek wagen vóór de rit een uitgebreide contro lebeurt moet hebben en dat de caravan fatsoenlijk wordt bepakt. De woonruim te mag niet worden geblokkeerd door al le mogelijke en onmogelijke obstakels. Koffers en kartonnen dozen met omvang rijk proviand zijn ondingen in de wagen. Maar we zullen u hier niet vermoeien met alles wat de deskundigen wel en niet nodig oordelen voor een caravan- reis. Het is namelijk zo, dat elke vol gende onderneming beter wordt georga niseerd en dat ook elke caravanbezitter al doende leert. De eisen worden van zelf ook hoger, want wie wil in de va- tie niet gerieflijk, welverzorgd en ple zierig op wielen wonen? De kogeldruk mag niet te hoog en ze ker niet te laag zijn. De dissel van de caravan moet stevig op de trekhaak van de auto rusten. Het aanbevolen gewicht dat in de meeste gevallen kan worden aangehouden, varieert van 50 tot 80 kg. Grote caravans mogen voor meer opleg- druk zorgen. Lagere druk kan vaak oor zaak zijn van onrust aan de trekhaak. We krijgen dan last van het zogenaamde ja-knikken en slingertendensen. De op- legdruk kan op eenvoudige wijze wor den vastgesteld met behulp van een „balanceur" of gewoon weegschaaltje. Bij een tè hoge druk moet er wat ba gage naar achteren en bij te geringe druk moet het voorste gedeelte van de caravan worden verzwaard. Omdat de trekwagen door het gewicht van de ca ravan wordt belast, is het raadzaam de achtervering te laten versterken of een completerend veersetje te laten aan brengen. Het maakt niet veel uit of de aanhanger licht of zwaar is, want de kogeldruk wordt bepaald door de balan cering van de wagen over de as. In principe is een trekwagen met de wielen in de uiterste hoeken het ge schiktst voor caravanwerk. Met een zo groot mogelijk wielbasis en een weinig overhangende achterpartij krijgen we Ter gelegenheid van de Cara- van-R.A.I. in Amsterdam schreef een onzer medewerkers een artikel over de caravan. Niet over hoe heerlik het is er met een caravan op uit te trek ken, maar over wat men doen en laten moet om het echte ge noegen te beleven aan zó'n va kantiehuisje op wielen. goede trekeigenschappen. Hoe korter de afstand van de as tot de kogel des te stabieler rijdt de combinatie. De bewe gingen van de auto worden namelijk overgenomen door de caravan, die er achter ligt. In uitzonderlijk zware gevallen, bij voorbeeld voor grote wooncaravans en „jachthuizen op wielen" hebben we lie ver een Land-Rover of Austin Gipsy, vooral als we er een lange tocht me» moeten maken en ergens in de bergen of in afgelegen oorden willen staan. Voor het transport van dergelijke rij dende bungalows worden ook vaak ter reinwagens gebruikt. Een punt. waarover veel gediscussieerd kan worden, is de rem. De meeste ca ravans hebben een oplooprem. In nor male omstandigheden werkt dit systeem bevredigend, maar in sommige gevallen bijvoorbeeld bergafwaarts, kan het ef fect averechts worden. De oploop treedt in werking als de caravan op de trek wagen inloopt. Dit gebeurt normaal bij afremmen, niet abrupt, want de koppe ling is voorzien van een dempingsinstru ment, dat eerst moet worden gefor ceerd. Bij steile afdalingen kan het voorko men dat dit ongevraagd door de cara van wordt gedaan. Er ontstaat dan ver hitting. Een hinderlijk nadeel van de oplooprem is dat hij bij achteruitrijden bij de trekdissel buiten werking moet worden gesteld. Hiervoor moet men uit de auto, wat irriterend is. Na een ach terwaartse manoeuvre moet de uitge schakelde hem weer worden vrijge maakt. De oplooprem heeft enkele nadelen, maar de constructie is eenvoudig, goed koop en in normale situaties bevredi gend. Er zijn echter betere en veiliger remsystemen, o.a. de vacuüm- en elek trische rem, maar deze zijn aanmerke lijk duurder en vergen speciale techni sche ingrepen. Voor zwaardere caravans raden w de oplooprem af, zeker als ze lange rei zen moeten maken. Aan te bevelen i: een elektrisch remsysteem met 'n dub bel circuit, dat behalve in Amerika ook in Europa steeds meer wordt toegepast speciaal in Scandinavië. Een andere voorziening, die de vei ligheid verhoogt, is de stabilisator, waar mee sommige caravans standaard zijn uitgerust. Een stabilisator schokbrekers op de koppeling) houdt de caravan bij plotselinge koersveranderingen en in bochten beter in evenwicht. Bovendien helpt dit instrument de reminstallatle een handje. Zoals reeds gezegd, is het niet ge makkelijk een keus te doen uit 't gro te aantal caravans, dat ons wordt aan geboden. Vele modellen zien er aantrek kelijk en gezellig uit, maar dat bete kent nog niet dat ze werkelijk goed zijn geconstrueerd. Fouten en tekortko mingen worden pas later ontdekt. Men moet bij het kopen van een kampeer wagen altijd eerst de prijs als uitgangs punt nemen. Wie een voordelige wagen aanschaft, moet zich realiseren dat de kwaliteit er ook naar is. Op het eerste gezicht is het lang niet altijd te constateren of een caravan de firmareclame waar kan maken. Een maal een caravan uitgezocht, moet ieder een zelf ervaren hoe de rijeigenschap- pen zijn. of de uitrusting en inrichting praktisch en functioneel zijn en hoe 't gezinsleven in de begrensde woonruim te floreert. Dan kan men weten of het geld goed is geïnvesteerd. Tsjecho-Slowakije begint dit jaar met de bouw van een autosnelwegennet dat zal aansluiten op de autowegen in West-Duitsland en Oostenrijk. Het eer ste deel van dit net is de weg Praag- Jihlava-Brno-Bratislava, dat aan sluiting zal geven op het snelwegennet in Oostenrijk. Als tweede onderdeel is de weg Praag-Pilzen Rozvadov ge pland, die aansluiting geeft op de snel weg naar Neurenberg. De kosten van het project, dat 1711 kilometer autoweg omvat en in 1987 gereed moet zijn, zijn geraamd op 17 miljard Tsjechische kroon. Sloten op deuren, manden en prullebakken Y^felnlg activiteiten be halve dan die op raket bases worden met zó veel voorzorgsmaatregelen beschermd als het ontwer pen In de ontwerpafde ling van een grote antomo- bielfabriek. De ruimten, waarin personen- en vracht wagens worden ontworpen, zijn dag en nacht beveiligd. Terwijl andere afdelingen van een automobielfabriek hun waakzaamheid wel een ogenblik kunnen laten va ren, wanneer nieuwe model len tenslotte zyn geïntrodu ceerd, moet de ontwerpaf deling altijd paraat zijn, omdat dat werk ook model len betreft, die gepland zijn voor volgende jaren. Er zijn twee belangrijke oorzaken voor de strenge veiligheidsmaatregelen, die men getroffen heeft o.m. in het Ontwerp Centrum van de Ford Motor Company in Dearborn. De meest voor de hand liggende is het ver hinderen van het „lenen" van nieuwe Ideeën door con currenten gedurende het zelfde modeljaar of van het voortijdig bekend worden van toekomstige construc ties. De andere oorzaak is, dat men de nieuwe model len niet aan het publiek wil tonen, voordat iedereen in het land ze gelyktydig by de dealers kan zien. Tie maatregelen, die ge- troffen zijn om het voortdurende werk in het Ontwerp Centrum van Ford te beschermen tegen het Bpiedend oog van onbevoeg den illustreert duidelijk hoe rigoureus de automobielin dustrie zichzelf tegen „lek ken" beschermt. De veilig heid is er hoofdzakelijk op gericht het aantal mensen, dat een bepaald model tij dens de ontwikkeling mag zien, zo veel mogelijk te be perken. De mensen, die bij de ontwikkeling zijn be trokken, wordt steeds dui- lijk gemaakt „losse" con versaties en praatjes over hun werk te vermyden. Eén van de maatregelen is een zichtbaar insignesys teem, zoals dat ook wel ge bruikelijk is bij bepaalde militaire installaties. Ieder insigne bevat een foto van de drager. Een kleurcode geeft het gebied aan, dat hij mag betreden. Iedere bezoeker van het Ontwerp Centrum wordt gefouil leerd. Onder escorte begeeft hy zich naar de afdelin(en) waarvoor hij toestemming tot een bezoek heeft verkre gen. Een andere maatregel te gen ongewenste bezoekers ls, dat alle sloten, die in het Ontwerp Centrum wor den gebruikt, in het gebouw- zelf vervaardigd zijn. Zij maken deel uit van een systeem, dat het mogelijk maakt door toepassing van verwisselbare onderde len elk slot binnen een uur te veranderen. Alleen combinatiesloten worden gebruikt en alle sleutels zyn vervaardigd door leden van de veiligheidsdienst van het Ontwerp Centrum. Een dergelijk systeem wordt ook toegepast voor de insignes. A1 het foto werk, het lamineren en an dere „badges" worden in 't gebouw zelf verricht. Tiet tweede probleem, dat met de beveiliging van het Ontwerp Centrum ver band houdt, is het voorko men dat iemand zijn mond voorbij praat. Dit is na tuurlijk wel moeilijk. Een stap in het bestrijden van „losse" tongen zijn weke- lykse affiches, die zyn ontworpen om de employee de noodzaak van zijn zwijg zaamheid over zijn werk duidelijk te maken. Het in verkeerde handen vallen van geheim materi aal wordt praktisch onmo gelijk gemaakt door toepas sing van afgesloten prulle bakken. Onder toezicht van de veiligheidsdienst worden de bakken geleegd en de In houd verbrand. Een lid van de veiligheidsdienst gaat ook mee met ieder model, dat geschroot moet worden en ziet er op toe dat de mo dellen volledig door een bulldozer worden vernie tigd. Beveiliging tegen nieuws gierige ogen werd reeds overwogen toen het Ont werp Centrum nog moest worden gebouwd. Het resul taat is dan ook, dat de ge bouwen ver verwijderd van de twee aangrenzende open bare wegens staan. Open velden maken het. praktisch onmogelijk de gebouwen vanaf de straat te naderen zonder ontdekt te worden. X7oortdurend analyseert men bij Ford de voor zorgsmaatregelen en pro beert men ze te verbitteren. En toch zal er waarschijn- ïyk wel eens een geheimpje voortijdig openbaar wor- dn. Geheim materiaal, dat betrekking heeft op mogelijke toekomstige auto mobielmodellen, zoals schetsen, uitge werkte tekeningen, aantekeningen van bijeenkomsten, wordt zorgvuldig ge controleerd en gearchiveerd in het Ford Motor Company Ontwerp Cen trum te Dearborn. Wanneer het ma teriaal overbodig is geworden in het archief van de ontwerpers, wordt het in afgesloten prullebakken gedaan en daarna onder toezicht van de veilig heidsdienst in verzegelde papieren zakken verbrand.... BMW heeft, zoals bekend, de auto mobielfabriek van Hans Glas overgeno men. De deelstaat Beieren heeft zich garant verklaard voor een lening van 50 mijoen DM, die zal worden geïn vesteerd in de Glasfabriek voor mo dernisering. Het is de bedoeling dat beide bedrijven de produktie normaal voortzetten, maar het ligt voor de hand dat mettertijd bepaalde Glasmodellen zullen verdwijnen. Vermoedelijk gaat BMW eigen 1600-1800-2000 serie met de kleinere Glasmodellen naar beneden afronden. In de kleinere klasse heeft BMW thans niets te bieden. De Glas 1300 zou in het toekomstige BMW-programma kunnen worden opgenomen. Dit model moet dan technische verbeteringen on dergaan en rendabeler worden gebouwd. Verwacht wordt dat de Glas 1700, die betrekkelijk goedkoop wordt geleverd, voorlopig in produktie blijft. Met de luxueuze achtcilinder Glas is dit ook 't geval, want in Dingolfing liggen nog materieel en onderdelen opgeslagen voor ruim 700 wagens van dit model. Misschien zijn er nog liefhebbers voor de laatste en duurste Glas te vinden. Ook de Goggo, waarvan jaarlijks al tijd nog een goede 10000 stuks worden gekocht, wordt gehandhaafd. In het overgangsstadium staan BMW veel organisatiewerk en kopzorgen te wachten. Een voordeel is dat BMW meer ruimte en personeel heeft gekre gen. Er is sprake van de ontwikkeling van een gemeenschappelijke BMW- Glas wagen, maar die zou dan in de kleinere klasse worden gelanceerd en in Dingolfing in produktie komen. De Nederlandse importeur van de Matra Sports automobielen heeft aan gekondigd dat men nu ook de nieuwe sportcoupé van dit merk, de Djet 6, zal gaan importeren. Het eerste model zal omstreeks de komende RAI in Neder land arriveren en daar geëxposeerd worden. Overigens zal dit merk dan ook voor de eerste keer op de R.A.I. ver tegenwoordigd zijn. De Djet 6 die nu naar ons land komt is in basis gelijk aan de langzamer hand meer en meer bekend wordende sportequipés van dit merk, die alleen gebracht worden onder de naam Djet. De Djet 6 echter heeft een centraal ge plaatste motor, welke is afgeleid van de Renault Gordini motor en heeft daardoor nog hogere prestaties dan de andere typen. Met een inhoud van 1256 cc. bereikt men een vermogen van 105 pk bij 6500 t.p.m. Gezien' het relatief geringe gewicht van deze coupé met zijn carrosserie van gewapend polyester, nml. 750 kg. bereikt men dan een topsnelheid van 210 km per uur,tegenover het snelste type tot np toe de Djet 5 S, 195 km per uur. De hogere prestaties spreken in dit geval echter veel meer door de acceleratie welke aanzienlijk is toege nomen. Eveneens in tegenstêlling tot de andere typen is de motor nu van Weber carburateurs voorzien. De im porteur verwacht dat het nieuwe mo del rond de 20.000 gulden zal gaan kos ten. Amerikaanse botsproeven hebben aan getoond dat de passagiers in dit ge val poppen er in een auto met een energie-absorberende frontpartij nauwe lijks beter afkomen dan in wagens met een normale neus. Dit heeft de chef van General Motors veiligheidsafdeling, Louis Lundstrom, beweerd. Hij heeft alle Europese modellen, die in aanmer- De Volkswagenfabriek heeft met de Italiaanse carosseriebouwer, de firm» Pininfarina, een overeenkomst voor de ontwikkeling van carrosserieën afge sloten en zich van de exclusieve mede werking van deze wereldbekende car rosseriebouwer voor West-Duitsland verzekerd. Daarnaast is een contract afgesloten met de firma Porsche, waar door de totale research-afdeling van de ze onderneming, waar destijds ook de Volkswagen is ontstaan, voor de Vólks wagenfabriek beschikbaar komt. Elektronica-ingenieurs in Detroit (V.S.) hebben een apparaat geconstru eerd dat voor de automobilist een hulp kan zijn om aanrijding met een voor ligger te voorkomen. Dit apparaat zendt namelijk een onzichtbare infra rode straal uit die tegen een eventueel voor hem rijdende auto weerkaatst en een waarschuwingssignaal doet weer klinken of oplichten. Zodra de onder linge afstand in verband met de rela tieve snelheid te klein wordt. Eventueel zouden de remmen van de achterste auto dan nog automatisch in werking gesteld kunnen worden wanneer de bestuurder zelf niet zou reageren. Het apparaat zou ook op schepen in vlieg tuigen en ruimtevoertuigen gebruikt kunnen worden. king kwamen, aan botsproeven onder worpen. Het bleek dat de poppen in de extra beveiligde auto's niet noemens waard minder waren beschadigd. De gemiddelde snelheid van de testwagens was 50 km/uur. De betekenis van energie-absorberen de frontpartijen moet volgens Lundstrom niet worden overschat. Als de neus sto ten kan opvangen en verwerken wordt de wagen een fractie van een seconde langzamer afgeremd dan normaal het geval zou zijn. Maar in beide situaties gaat het zo snel, dat de auto praktisch stilstaat wanneer niet vastgesjorde pas sagiers naar voren slaan. Ze hebben dan nog de vaart van de wagen vlak vóór de botsing. En ze hebben dus niet veel aan een front, dat iets meegeeft. Anders wordt het als de inzittenden veiligheidsgordels om hebben, want de ze nemen het grootste deel van de schok voor hun rekening. Het „afrem men" gaat dan meer geleidelijk. Als de frontpartij min of meer „week" is en de wagen iets minder hevig doet afremmen, verloopt tevens het afrem men van de passagiers-in-veiligheidsgor- dels minder abrupt. Kortgeleden heeft de Roverfabriek ua sJtfiiaSap juaq uio puaiiaq aip veilige constructies, een Land-Rover en een Rover 2000 met een snelheid van circa 100 km/uur tegen een betonnen blok laten rijden. Na deze, iii normale gevallen fatale botsing werd vastgesteld dat het stuurwiel niet verder de passa giersruimte was binnengedrongen. Het schutbord was weinig vervormd en de grootste energie van de botsing was op genomen door de constructie rond de voorwielen. De bevestigingspunten voor veiligheidsgordels waren intact geble ven en de brandstoftank bleek onbescha digd te zijn. Óp de foto ziet u het re sultaat van de botsproeven met de Ro ver 2000. Voor de eerste maal in haar geschie denis, overschreed Simca haar ge plande produktie van 300.000 automobie len per jaar. Ongeveer 326.000 auto's rolden er in 1966 de fabriek uit, tegen 235.085 automobielen in 1965, hetgeen neerkomt op een produktiestijging met bijna 39 procent. Ook de export geeft een stijging te zien: 183.000 automobie len in 1966 tegen 120.991 wagens in 1965, een exportstijging van 51 procent. Simca's totale omzet bedroeg in 1965 114 miljard gulden, een omzet, die in 1966 steeg tot 1 3/4 miljard gulden. Vorig jaar zijn in Nederland 215.000 auto's verkocht, terwijl in 1965 niet minder dan 305000 werden geregis treerd. Na de hausse eind 1965 volg de een periode van slapte in de auto mobielhandelf Ondanks de algemeen verwachte terugslag kon DAF zich goed handhaven. De totale produktie omvatte verleden jaar 34000 auto' (32000 in 1965), waarvan ruim 58 pet werd uitgevoerd. Voor dit jaar houdt DAF rekening met een produktie van 50.000 wagens van de typen Daffodil en DAF 44. In het nieuwe complex in het Limburgse Born op gang ia geko men. Het aantal werknemers steeg in 1966 tot circa 8000 man. Op de tentoonstelling Caravan-'67 in het R.A.I.-gebouw te Amsterdam is deze combinatie van boot en caravan te zien. Lengte 4,90 m, breedte 2,10 m, stahoogte 1,85 m, gewicht 590 kg, vier slaapplaatsen. Rijden en varen dus....' Koning Hoessein van Jordanië zal met een Rover 2000 TC deelnemen aan rally's en andere autowedstrijden in zijn land. Kortgeleden kocht de ko ning een standaard 2000 met air-condi- tioning. 0 De Russische Fiatversie komt in 1969 op de markt. De nieuwe fa briek, waar de Fiats worden geassem bleerd, zal omstreeks 1972 ongeveer 2000 wagens per dag kunnen produce ren. Na Volkswagen is de Japanse Dat- sun de best verkochte importwagen in de VS.. Op de derde plaats komt Opel. Sedert 1965 wist Datsun de Ame rikaanse omzet te verdubbelen. 0 NSU produceerde vorig jaar 103.874 wagens. In 1965 waren het er 91.970. 0 General Motors bouwt een nieuwe fabriek voor automatische trans missies in de Elzas. De produktie kan, als de Franse autoriteiten hun fiat ge ven, eind 1968 beginnen. De grootste af nemer wordt Opel. „Het jaar 1966 is een zeer gemengd jaar geweest voor de automobielfabri kanten. Van de ene week op de ande re is het moeilijk geweest de verkoop tendens te voorspellen en de vooruit zichten voor 1967 zijn net zo onzeker. De grote wisselingen in de verkoop ge durende de laatste maanden van '66 hebben het moeilijk gemaakt een ten dens te vinden. Hetzelfde geldt voor 1967." Dit zei Henry Ford II in zijn Nieuwjaarsrede. „Het grootste vraagteken is het ver trouwen van het publiek in de algeme ne economische toestand", zo vervolg de hij. „Als dit vertrouwen terugkeert, zal de koopkracht gedurende 1967 vol doende zijn voor de verkoop van negen miljoen of meer automobielen in de U.S.A. Maar als het publiek zich nog steeds zorgen maakt over stijgende kosten voor levensonderhoud, verhoog de belastingen, verkorte werkweken en ontslagen, zien veel mensen er mis schien van af een nieuwe wagen aan te schaffen." Voor 1967 heeft de importeur voor Nederland van de Jaguar automobielen enkele belangrijk lager geprijsde mo dellen op de markt gebracht. De meest opmerkelijke verandering is de vervan ging van de Jaguar 3.4 Mark II door de Jaguar 3.4 Comfort, welke laatste f 20.900,zal kosten tegen een prijs van 24.000,voor een dergelijk type met 3,5 liter motor van vorige jaar. De nieuwe „Comfort" zal wat carros serie betreft vrijwel identiek zijn aan de Mark II van 1966. In standaarduit voering echter wordt de 3.4 Comfort uitgerust met een vierversnellingsbak van Jaguar-fabrikaat. Ook in het inte rieur weer afgewerkt met echt note- hout voor dashboard en raamlijsten, terwijl de bekleding van het geheel is uitgevoerd in echt leer. Ook is een ver laging aangekondigd voor de Jaguar 2.4 Mark H. Hierdoor is dit goedkoop ste type in de serie Jaguar 5-persoons sedans, nu beneden de 20.000-gulden- grens gekomen. Pontiac introduceert een nieuwe, sportieve en compacte wagen onder de naam „Firebird". Het model onderscheidt zich door een voor Pontiac typisch ge scheiden radiateurscherm met dubbele koplampen en zal geleverd worden met de „sprint" 6 cilinder motor van 218 pk met bovenliggende nokkenas. Als pre mière voor Europa zal deze wagen op de komende R.A.I.-tentoontstelling in Amsterdam worden gebracht. De nieuwe „Firebird" ontleent zijn naam aan de experimentele wagen met turbine-aandrijving (boven) die eveneens door General Motors werd ontworpen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 12