Pinchas Lapide hield zijn ten doop in Amsterdam werk „Picasso" in veiling voor Florence j Kees Kranenburg (wordt 65 jaar Rennies|g> VANAVOND „DE DRIE LAATSTE PAUSEN EN DE JODEN Eerlijk Diplomaat Brug? Morgen Maandag PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE TELEVISIE S£| T.V. LANGENBERG Pagina 2 WW ZATERDAG 4 FEBRUARI 19*7 n 109 Grote boeken beneden en kleinere bo ven" schrijft ze aan Grimm: „U vraagt of ik op hem verliefd ben? Wat een woord als je het over „Pyr- rhus, de koning van Epirus" hebt! Het is al bewondering, bezieling, wat dit meesterwerk der Schepping in boezemt! Hij is de wanhoop der schil ders, de klip der beeldhouwers. Hij maakt geen gebaar, geen beweging die niet aanvallig en edel zou zijn. Hij straalt als de zon, hij verspreidt schittering, hij is een en al harmonie; de werking van de kostelijke gaven die de natuur in zijn spilzucht op één enkel mensenexemplaar heeft opeen gehooptMaar Korsakow wordt ten val gebracht door Potjomkin, net als Tsawadowsky en Tsoritsj, en Lanskoi komt in zijn plaats. Die blijft vier jaar in functie het zijn Catha- rina's beste jaren. Tot Lanskoi heeft ze de warmste, de moederlijkste rela tie je zou eigenlijk nog beter kun nen zeggen: de vaderlijkste, want zo als gewoonlijk is zij ook hier de man vai beiden. Maar Lanskoi is vrouwe lijk in de goede zin: hij is zachtaar dig, aanhankelijk en trouw, zonder aanmatigende eerzucht, zonder arro gante ijdelheid. Toevallig vallen deze vier lieflijke jaren samen met de rus tigste periode van haar regering, en de tevreden Catharina kan in haar paleis haar gaven in al hun volheid ontplooien, haar natuurlijke overbrui- sende vrolijkheid, haar oprechte lief de voor alle geestelijke zaken. Ze schrijft een half dozijn komedies, die wel geen onsterfelijke kunstwerken zijn maar vlotte kloeke theaterstuk ken vol goede luim en vermakelijke invallen. De komedies worden opge voerd in de Hermitage en af en toe speelt Catharina mee. „De Bedroge ne" en „De Bedrieger", twee op Cag- liostro gemunte satirische blijspelen, worden ook in het grote theater van Moskou gespeeld onder een pseudo niem en leveren als we Catharina's berichten aan Grimm mogen geloven de ondernemer een mooie som gele' op. In deze lieflijke tijd valt ook Catharina's medewerking aan het „Orgaan der Vrienden van de Russi sche Taal", dat vorstin Dasjkow uit geeft. Het heeft lang geduurd voordat mevrouw Dasjkow over alle teleur stellingen heen was die Catharina haar als vriendin en regeerster heeft bezorgd. Maar tenslotte heeft ze zich tevreden gesteld met de positie van leidster der Academie van Weten schappen. Na een jarenlang gepruil bestaat er weer een warme gedach- tenwisseling tussen de twee vrouwen. Catharina gebruikt het tijdschrift om in een serie satirische opstellen onder allerlei pseudoniemen onbeminde per soonlijkheden belachelijk te maken of om te polemiseren tegen aanvallen op haar regeringsmaatregelen. Maar de ze vlijtige en lieflijke werkzaamheid wordt plotseling afgebroken: Lanskoi sterft, zesentwintig jaar oud. Catha rina is buiten zichzelf van vertwijfe ling. Zij die tijdens de vreselijkste rampen altijd de moed en de lust vindt om humoristische brieven naar het buitenland te sturen, schrijft nu aan Grimm: „Een diep leed heeft me getroffen en heel mijn geluk is ver vlogen. Ik dacht dat ik zelf zou ster ven van verdriet over het verlies van mijn beste vriend. Ik heb deze jonge man opgevoed, hij was zachtmoedig, leerzaam, dankbaar, en ik hoopte dat hij de steun van mijn oude dag zou wordenik ben een dodelijk be droefd, weinig spraakzaam wezen ge wordenAlles doet me ver drietInderdaad bewaart ze bij na een heel jaar de rouw om de dode Lanskoi. Maar dit larmoyante we duwschap is niet naar de zin van Pot jomkin: hij heeft een Catharina nodig die levenslustig en optimistisch is, toegankelijk voor nieuwe plannen en ideeën. Tenslotte slaagt hij erin haar met de knappe Jermolow op te mon teren. Een jaar later ergert de nieu we gunsteling hem, hij zweert dat hij die „blanke neger" zal verjagen, en hij verjaagt hem. In zijn plaats komt Mamonow, en na een paar weken is Catharina zo verrukt van haar nieu we lieveling dat ze van woede en ja loezie barst als haar schoondochter het waagt hem uit te nodigen voor het diner. Een andere keer geeft de Franse gezant ter ere van hem een diner en Catharina kan de gevangene van haar hartstocht niet goed haar AMSTERDAM Zo juist is in Nederland als wereldprimeur verschenen „De laatste drie Pausen en de Joden" van de Israëlische schrijver Pinchas Lapide. Het is een felle wei-gedocumenteerde verdediging van Pius XII tegen de aanval die Hochhuth in zijn „Plaatsbekleder" op deze Paus ondernam. Maar het boek is meer. Het ceeft een pakkend overzicht van de verhouding toestemming weigeren om deze uitno-5 ^.joden in de loop der eeuwen en waar Lapide Pius XII in bescherming di ging aan te nemen; maar ze brengt 5 ,j j u 1 1 j -1j- u u de hele avond door in haar rijtuig dat neemt- 8^ hlJ onverguld de schokkende feiten die „bepaalde pausen tot ze stapvoets voor het Franse gezant- 5 regelrechte voorvaders van Auschwitz" hebben gemaakt, schap heen en weer laat rijden. On- s danks al haar opmerkzaamheid duurt 5 1 'jdens een persconferentie in het in- het heel lang voordat ze Mamonows 5 ternationaal Cultureel Centrum te Am- genegenheid voor een van haar hof- 5 sterdam gaf de schrijver persoonlijk een dames opmerkt: en meteen bedwingt 5 f°edc^fing °P zijn werk aan de hand ze alle pijnlijke gevoelens en bewijst van ve'e en soms netelige vragen. Pin- dat de grootmoedigheid van haar hart ?has Lapide, Canadees van geboorte en even onverwoestbaar is als de be-Israëliër door keuze, was tijdens de hoeften ervan om „ook niet maar één 5 °°r'°g vrijwillig in het Engelse leger en uur zonder liefde te zijn". Ze staat werd in de 3^° '45-'46 verbindingsoffi- het tweetal toe te trouwen, laat de cJer tussen Oost en West in Duitsland, bruid in haar kamer opmaken voor 5 was van 56 tot ;'s consul voor Israël in de bruiloft en ontslaat haar rijk bela- Milaan en is momenteel verbonden aan 1 den met geschenken. „Ik heb een bit- persbureau van de minister-president in tere les gehad," schrijft de zestigjari- 5 Jeruzalem. ge. „Maar God zij met hen. Mogen tweede helft van zijn boek handelt ze gelukkig zijn." 5 over de verhouding tussen de Joden en 000Pius XI, Pius XII en Joannes XXIII. Ook van deze „wremientsjiks" 5 Met de twee laatsten heeft hij persoon- heeft Catharina er niet een ontslagen contacten gehad. Drie jaar geleden uit verveling of behoefte aan afwisse- a' publiceerde Lapide artilelen als re ling. De meesten heeft Potjomkin actie °P Hochhuth's visie op Pius XII. weggejaagd, een was er gestorven, 5 Een vertegenwoordiger van uitgevers- een had haar in de steek gelaten. Ze 5 maatschappij W. de Haan uit Hilversum heeft werkelijk geen neiging tot licht- 5 zoc^ hem toen op in Jeruzalem en ver zinnigheid. ze kan alleen maar niet zocht hem dit werk om te buigen tot een s boek op een breder vlak wat Lapide ge daan heeft. Al voor het verschijnen van zijn boek waren er bepaalde weerstan den tegen. Zo had men in sommige krin gen bezwaren tegen de visie van Lapide waarin Pius XII niet „de plaatsbekle der" is, maar eens mens die meer dan alleen zijn, en ze heeft tot op hoge 5 leeftijd, tot haar laatste ademtocht de gave telkens en telkens weer op- nieuw verliefd te worden. 5 Maar al die verliefdheden, al die 5 bedwelmingen van een onverzadelijk v hart, van een onverzadelijke behoefte aan'bezieling, zijn in feite niets dan wie °°k gedaan heeft, voor de redding arabesken van haar grote, onveran-1 van zeer vee Joden- derlijke verhouding tot Potjomkin. Ze mag dan met de grootste woorden dwepen met de uitmuntende eigen- schappen van haar lievelingen, ze mag dan ten gunste van hen de staatskassen plunderen, verteren van 5 „Wie 'n mensenleven redt, redt de we reld" is een Israëlisch gezegde en van uit dit standpunt heeft Lapide een eer- jaloezie, opgaan injo^voHe UeMe ïïïft «'S". voor Potjomkins grillen zijn ze alle- 5 maal niet meer dan kaf voor de wind. Nooit pntstaat er ruzie tussen haar en 5 Potjomkin over het ontslag van een gunsteling, zijn aanwezigheid alleen al, zijn wil, een paar spottende woor- 5 den uit zijn mond zijn altijd genoeg 5 om de illusie te verstoren die hijzelf 5 geschapen heeft. (Wordt vervolgd) V44444444400044044444444444404404044444404400444440040440004440404000000404404440444440400004404404040044000000444000440404000004004444400404040440444040444444444404040004^ Met Hochhuth hebben velen zich afge vraagd waarom Pius XII geen „vlam mend protest" heeft laten horen tegen de Joden-deportaties. Lapide: „In een tijd dat militaire macht het voor het zeggen had in Euro pa en de moraal lager was dan ooit, kon een paus die het eerste (militaire macht) bezat alleen een beroep doen op het tweede, dat er praktisch niet meer was. Onder die omstandigheden deed Pius XII aanzienlijk meer dan ver wacht kon worden van een zwakke en machteloze mens 3421. In de greep van een onbekende, onzichtbare vijand, die hun schip meesleurt door de ruimte, wor den de Aardlingen tot noodmaatregelen gedwongen. Het kernkanon wordt in gereedheid gebracht. „We zullen beginnen met een vijf-seconden straal", meende Piloot Storm. „Maar voor alle zekerheid kunnen we beter eerst onze ruimtepakken aantrekken, want we weten niet hoe hun reactie zal zijn". Uit Arends woorden bleek wel, dat hij niet al te veel hoop koesterde om trent het effect van het kernkanon. Hij verwachtte fel le tegenmaatregelen, die wel eens funeste gevolgen voor de Zeepbel konden hebben. Zodra professor Du bois en Buck teruggekeerd waren in de stuurcabine en iedereen zich in een ruimtepak had gehesen, installeer de men zich stevig in de anti-G-stoelen. Het afvuren van het kernkanon kon een plotselinge afremming ver oorzaken, met een grote kans op bewusteloos raken van de bemanning. Er was geen reden om langer te wachten, dus drukte Arend de vuurknop op 5 seconden af. Het hele schip trilde en de cabine baadde plotse ling in een verblindend licht terzijde geschoven en het zou ook ge gaan zijn ten koste van de mensen voor wie hij opkwam. Ik wil niet beweren, al dus Lapide, dat Pius XII optimaal ge daan heeft, wat hij als leider van een wereldkerk en dan nog altijd volgens anderen had moeten doen. Ik wil alleen stellen dat hij meer Joden heeft gered dan alle andere kerken en regeringen in West-Europa samen. Daarom is het weerzinwekkend dat Hochhuth hem af schildert als een Shylock en dat hij uit gerekend deze man opvoert als de ver tegenwoordiger van het Christendom." Op een vraag wat hij dacht van de houding van de Nederlandse bisschop pen zei de schrijver: „In geen enkel be zet land hebben de bisschoppen zo krach tig en zo herhaaldelijk tegen de Joden vervolging geprotesteerd als in Neder land. In geen enkel land ook zijn naar verhouding en in het algemeen zoveel Joden gedeporteerd. Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat kardinaal De Jong anders had moeten handelen, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de gevolgen van zijn protesten in andere landen en ook in Rome aanleiding waren tot een andere politiek?" De heer Lapide gaf verder te kennen een groot bewonderaar te zijn van kar dinaal De Jong die hij een zeer bemin nelijke en hoogstaand mens noemde. De schrijver zal dezer dagen zelf een be zoek brengen aan kardinaal Alfrink en hem persoonlijk een exemplaar van zijn boek overhandigen. Of Lapide met zijn boek een brug heeft willen slaan tussen het Vaticaan en Israël? „Ik heb", aldus de schrijver, „enige stenen opgenomen die geworpen zijn naar Pius XII en probeer daarmee een bijdrage te leveren aan de brug tussen Christenen en Joden. Daarom hebben we niet alleen meer dan één Pontifex Maximus nodig, maar ook enige Ponti- fici Mimini." Lapides boek is een onthullend hier en daar verbijsterend maar eerlijk werkstuk. Uit een eoorme hoeveelheid materiaal dat hij zelf verzameld heeft, concludeerde hij een nieuw geheel dat even pakkend is geschreven als een re portage en een uitstekende vertaling kreeg van Margriet de Sain. Natuurlijk moet men er rekening mee houden dat alles wat hij zegt uitgaat van een Joodse visie en dat zijn boek niet meer wil geven dan een bepaald as pect van de verhouding tussen drie pau sen en het Joodse volk. Maar dit neemt niet weg dat hier in een uitstekende vorm het zwijgen doorbroken is waar mee velen die beter wisten het werk van Hochhuth hebben geduld. NEW YORK Een schilderij van Pablo Picasso dat hij schonk om gel den in te zamelen voor het redden van door de overstromingen beschadigde kunstwerken in Florence, zal hier zon dag in de TV-studio geveild worden voor een publiek van twee continenten via de Early Bird satelliet. Het doek uit 1950 „Femme Couhee Lisant" werd tentoongesteld in de Par- ke-Bernet kunsthandel in Manhattan. Peter Wilson, voorzitter van de kunsthandel en Sotheby uit Londen, zal de veiling lelden in de tv-studio's van de NBC. De bieders zullen bijeenko men in studio's in Fort Worth (Texas), Burbank Californië), Londen en Pa rijs. De veiling maakt deel uit van een Amerikaans tv-programma, „Bravo Pi casso", dat zondag uitgezonden zal worden als hulde aan de schilder. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Den Bommel (toez.): J. Kortleve te Klundert; te Nieuwveen: J. Gebraad, kand. te Utrecht. Bedankt: voor Wierden, (3e predi kantsplaats) (toez.): A. Breure te Hei-en Boeicop. Geref. Kerken. Beroepen: te Tienhoven: G. Burger, kand. te Rotterdam. Geref. Kerken (vrggem.): Bedankt: voor Bergentheim: M. Heemskerk te Zevenbergen (nadere be slissing.) Geref. Gemeenten: Bedankt voor Amsterdam-Centrum: J. Karens te Nieuwerkerk. Doopsgezinde Broederschap. Bedankt: voor Grouw: K. P. Koening te Beemster-Purmerend. 51. „Als Rechter Tie dan later hier een onderzoek komt instellen", vervolgt Pao, terwijl hij zelfvoldaan in zijn handen wrijft, „dan zal zelfs hij niets vinden dat zijn argwaan opwekt!" Pao keert zich tot zijn handlanger en zegt kortaf: „Maak hun voeten los! De beide heren heb ben hier zolang stil gelegen, stel je voor dat ze eens koude voeten zouden krijgen! We gaan nu een gezonde wandeling met hen maken!" Wanneer „Yie" de voeten van Rechter Tie en Tsjiao Tai heeft losgemaakt, drijven ze hun gevangenen voort door een lange, kronkelende gang. Terwijl ze zo lopen, de handen op de rug gebon den, heeft Rechter Tie zijn omgeving goed opgenomen. Nu zegt hij: „Knap stuk werk! U moet heel wat koelies gebruikt hebben om dit netwerk van gangen door de rots te boren, meneer Pao!" „Welnee", zegt Pao, „die gangen zijn al eeuwen oud. Ik had de koelies alleen maar de extra-gang naar mijn kamer te laten doortrek ken. Beste vaklui, ik heb ze stiekum in groepjes van twee of drie vanuit het zuiden naar hier laten komen. En zo zullen ze overmorgen weer door de bergen naar het zuiden terugreizen. Met een flinke beloning op zak! Krenterig ben ik nooit geweest, weet u!" Was hij dan geen slecht leider? Lapide: „Voor '39 hielpen de vele ker kelijke protesten tegen nazidom en fas cisme al niet, laat staan in een tijd dat Hitler en Mussolini het volledig voor het zeggen hadden in Europa. Bovendien hij heeft niet gezwegen. Hij heeft wel dege lijk gesproken maar voorzichtig. Hij was een diplomaat die tiéh telkens opnieuw af moest vragen hoever hij kon gaan met wat hij wilde zeggen zonder zijn reddingswerk in gevaar te brengen. Wan neer hij „een held" was geweest had men hem misschien gedood en zeker Zondag viert drummer Kees Kranen- 5 burg zijn vijfenzestigste verjaardag. De 5 heer Kranenburg maakt deel uit van het VARA-dansorkest. Ter gelegenheid J van deze vijfenzestigste verjaardag wordt Kees Kranenburg a.s. zondag- 5 ochtend, vóór de aanvang van de repe- tities in verband met het 's middags rechtstreeks uit te zenden programma 5 RINGO, in de kantine van de VARA- n studio gehuldigd door de leden van het n VARA-dansorkest en het bestuur van 5 deze omroepvereniging, dat vertegen- woordigd zal worden door omroepsecre- taris J. L. de Troye. Kees Kranenburg werd in 1902 in i Den Haag geboren. Samen met enkele 5 collega-musici stichtte hij op 1 septem- 5 ber 1926 The Resonance Seven, een en- semble dat later werd omgedoopt in The Ramblers onder leiding van Theo Uden Masman. Vanaf het begin heeft hij deel 5 uitgemaakt van dit in de geschiedenis van de Nederlandse lichte muziek le- gendarisch geworden orkest, dat tijdens 5 zijn bestaan steeds nauw verbonden is geweest met de VARA. Toen na het S overlijden van Theo Uden Masman The 5 Ramblers werden ontbonden en de mu- 5 sici zich onder leiding van Charlie Ne- 5 derpelt verenigden in het VARA-dansor- kest, ging Kees Kranenburg als slag- 5 werker mee. Hij verleende en verleent ook zijn medewerking aan vele andere 5 ensembles. Nu hij vijfenzestig jaar gaat worden, wil Kees Kranenburg het wat kalmer aan gaan doen, hetgeen niet wil zeggen dat hij definitief afscheid neemt. Wel zal hij zijn plaats als vaste drum- mer van het VARA-dansorkest langza- merhand gaan overdragen aan Kees Kranenburg jr, die vroeger al eens als 5 gastdrummer in The Ramblers optrad 5 en daarnaast grote activiteit ontwikkel- de op het gebied van de jazzmuziek. La- ter kreeg hij bekendheid als drummer van de beatgroep Jumping Jewels, nu de Jay-Jays. 5 ADVERTENTIE Brandend maagzuur? helpen direkt! HILVERSUM I 18.00 Nws. en commentaar op het nws. 18.20 Stereo: Melodieën-Expres: licht gev. muz. progr. 18.45 Stereo: Mo derne orkestwerken (gr). 19.40 Boekbe spreking. 20.00 Boekbespreking. 20.00 Nws. 20.05 Promenade-orkest en zang soliste: operamuz. 20.45 Verkeerd verb, hoorspel. 21.55 Weerklank: muz. revue. 22.30 Nws. 22.40 Stereo: Piano met or kest (gr). 22.50 Rakelinks: act. progr. 23.25 Babysitten: lichte gr. muz. en pr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Instrumentaal ensemble met zangsoliste. 18.20 Lichte orkestmuz. (Opn). 18.40 Instr. ensemble met zang solist (opn). 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 Zingening: liedjespr. 20.30 Ver- zoekpl. pr. 22.10 Roulette, een spelletje met gr. pl. 22.30 Nws. 22.40 Overwe ging. 22.45 Goal... sportpr. met lichte muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 15.30 Nws in 't kort. STER: 15.30 Reel. NTS: 15.34 Weekjourn met titels voor gehoorgestoorden. STER: 15.57 Reclame. NCRV: 16.00 Onder de loep, filatelist, allerlei. 16.20 Trois étoi- les, docum. film 16.45-17.30 v. d. kinde ren. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 joornl. STER: 18.55 Reel. NCRV: 19.00 Aap, snor, Swiep, amusenm. progr. 19.45 Onderweg. STER: 19.56 Reel. NCRV: 20.20 Attentie. 20.30 Stiefbeen en 2kx>n, TV-spel. 21.05 Het blijft Hol lands, muzikale show 22.00 Close-up: gespr. over Zeeland en het Deltaplan. 22.20 Farce majeure, licht pr.gr. 22.40 Morgen is het zondag. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER: 20.01 Reel. VARA: 20.05 Mrs. Thursday, TV-film. 20.55 Achter het nieuws. TROS 21.10 Voyage to the bottom of the sea: Mist of silence, film. 22.00 Bepaling be stemming kerkstkaart. STER: 22.10 Re clame. NTS: 22.15-22.30 Journ. HILVERSUM I VARA: 8.00 Nws. 8.15 Sportmeded. en soc. strijdl. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer: gevar. progr. (9.00 Sportmededelingen). 9.45 Nws. IKOR: 10.00 Onderweg: een program ma met van alles wat. 10.30 Protestan te kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammofoonmuz. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. AVRO: 12.00 Muzikaal Onthaal: bonte muzikale show. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13.20 Radar: radio-perio diek. 14.00 Koperensemble: muz. uit de Renaissance (gr.). RU: 14.15 Concert - gebouwork. en solist: mod. muziek. VARA: 16.30 Klassieke kamermuz. (gr.) 17.00 Lichte gramm.muz. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nws. NRU: 18.05 Langs de lijn: sportprogramma. VARA: 18.30 Vrij entree: cabaretprogramma. 18.50 Bij nader inzien: discussie. VPRO: 19.30 Balans: opinies en gebeurtenissen gewogen en getoetst (i.s.m. IKOR). AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Stereo: Instru mentaal ensemble en fluitsolist: klas sieke muz. 21.15 Korte boekbesprekin gen afgewisseld met muz. 21.50 Voor dracht. 22.00 Stereo: Licht combo en so listen. 22.30 Nws. 22.40 Act. TROS: 22.55 Cabaretliedjes. 23.05 Gramm.muz. 23.20 Lichte gramm.muz. NRU: 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Klassie ke gramm.muz. 8.55 Levende liturgie, praatje. 9.00 Hoogmis. 10.00 Audio: ge- var. muziekprogr. (opn.). 12.00 Licht in strumentaal ensemble. 12.30 Nws. 12.37 Buitenl. comm. 12.50 Operamuz. (opn.). 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Harrewar ren: licht programma. NRU: 14.30 Langs de lijn: sportprogr. en gramm. muz. CVK: 17.00 Gereform. kinderd. 18.00 Schriftnoten: muziekprogr. IKOR: 18.30 Zingt het voorbedachte lied; kerk- koordagen, een zaak met vele mogelijk heden, beschouwing. 18.50 Kerk veraf en dichtbij, praatje. NCRV. 19.00 Nws. 19.07 Moderne gramm.muz. 19.26 Brus selse kanttekeningen. 19.30 Geest. lied. 20.00 Hij is het weer, lezing. 20.15 KI. grammofoonmuz. KRO: 21.00 De ver dwijning van Lady Frances Carfax, hoospel. 21.40 Instrum. ensemble: jazz muziek. 22.00 Lichte gramm.foonm. 22.30 Nws. 22.40 Geloven in morgen: bezin ning en gebed. 23.00 De Biesbosch: Het getij keert; documentaire. 23.30 Jazz programma met comm. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM IH AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Gevar. platen- programma. KRO: 10.00 Nws. 10.02 Ver knipt. 11.00 Nws. 11.02 Lichte grammo foonmuz. en interview. VARA: 12.00 Nws. 12.02 Loco, een progr. zonder mo tief. lij.00 Nws. 13.07 Dansor. en sol. 14.00 mvs. 14.02 Rome - Athene: platen- programma voor de buitenlandse arbei ders. 14.32 Koperork. 15.00 Nws. 15.02 Ankara - Madrid: platenprogr. voor de buitenl. arbeiders. 15.30 Country en Western muz. 16.00 Nws. 16.02 Gevar. muziekprogr. (16.30 Voetbaltoto-uitsla gen). 17.00 Nws. 17.02-18.00 Ned. arties ten op de plaat. NEDERLAND I NTS: 15.30-17.00 Monitor met om plm. 15.50 Flipper en om plm. 16.30 Uitslagen betaald voetbal. CVK/IKOR: 17.00-17.55 Mississippi Kyrieleis, filmdo cumentaire. VCK/IKOR/RKK: 19.00 Bijbelvertelling voor de kinderen. CVK IKOR: 19.05 Politieke keuze: gesprek ken. NTS: 19.30 Sport. 20.25 Journaal. AVRO: 20.30 Kunstgrepen. 21.00 De Beer, TV-spel. 22.00 Sessie Bruckner 7: documentaire over het ontstaan van een grammofoonplaat. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND H NTS: 19.00 Thierry la Fronde, TV- feuilleton (dl.3). 19.25 Wie zijn toch die Amerikanen (2), docum. 19.50 Het vrien delijke miertje, tekenfilm. 20.00 Journ. 20.05 Dr. Kildare, TV-film. 20.30 The Villains, TV-film. 21.15 Faschin of Car naval in München, filmreport. (BBC). 22.05-22.10 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte gr. muz. (8.308.35 De groente man). 8.50 Morgenw. 9.00 Klankjuw. (gr.). 9.35 Waterst. 9.40 Kinderk. (opn.) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb. vit. (gr.). (11.00—11.02 Nws.). 12.00 Pop. orgelmuz. (opn.) 12.25 Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.35 Lich te ork. muz. (opn. 13.00 Nws). 13.10 Journ. en beursber. 13.30 De ontw. van de opera: muz. klankb. met fragm. uit operas uit de 19e eeuw. 15.00 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Klass. en mod. gr. muz. 17.00 Voor de padv. 17.05 Jazz-Spectrum. HILVERSUM n NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber. 7.10 Dagop. 7.15 L. ork. muz. (opn.) 7.30 Nws. 7.32 Lichte gr. muz. 7.40 Ra diokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gr. muz. 8.15 Gew. muz. (gr.). 8.32 Stereo: Licht in strum. ens. en orgelsp. (opn.) 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvr. 10.25 Theol. etherleerg. 11.00 Lichte gr. muz. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Variant: act., rep. en lichte muz. 13.30 Stereo: licht instr. kwartet. 14.05 Schoolrad. 14.35 Licht instr. ens. 15.00 Stereo: Klass. gr. muz. 16.00 Bij- belov. 16.30 Pianorec.: kl. muz. 17.00 Overh. voorl.: Mod. Sur. lit. Spr. drs. Ch. H. Eersel. 17.10 Voor de kleuters. 17.25 Voor de jeugd. 17.40 Stereo: Lich te ork. muz. en zangsol. HILVERSUM III KRO: 9.00 Nws. 9.02 Licht pl. progr. 10.00 Nws. 10.02 Act. 10.05 Niet veel... 11.00 Nws. 11.02 Act. 11.05 A'dam '67: lichte gr. muz. en rep. 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Licht pl. progr. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Over de hekel. 14.00 Nws. 14.02 Act. 14.05 Gevar. pl. progr. 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Klik: mom. opn. van een stukje Ned. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 Tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.0518.00 Verz. pl. progr. ZATERDAG 4 FEBRUARI 1967. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren) 10.20 De Academie van Schone Kunsten te Teheran, film. 11.00 Vom Herzen ge- schrieben. 11.35 Muz.pr.gr. 12.00-13.00 Act. kroniek. 13.55 Nws. 14.00 Die Vier- Winde-Inseln (2), speelfilm. 14.30 Liede ren. (herh.) 14.55 Warentest. 15.30 Das kleine Wunder, TV-film. 16.20 Progr. over Erhard. 17.10 Vespers. 17.45-18.30 Sport journ. (Reg. progr. NDR: 18.30 Gilligen's Insel: Bijgeloof. 19.00 Act. 19.15 Amusem.progr. 19.58 Progr.-overz. WDR: 13.30 Weekjourn. 18.50 Klein feuilleton. 19.00 Guten Abend. 19.10 Fa milie und Ausflüge. 19.40 Wetenswaar digheden.) 20.00 Journ, en weeroverz. 20.15 Der verkaufte Grossvater, volks stuk. 21.50 Trekking van de Duitse Lot to. 21.55 Journ. en weeroverz., aanslui tend: het woord voor de zondag. 22.10 Interna. Rij- en Springtoernooi. 22.35 Die Marx Brothers im Krieg, Ameri kaanse speelfilm. 23.50 Nws. DUITSLAND II 14.30 Progr.-overz. 15.00 Aziatische Spelen. 15.50 Hallo vrienden, progr. v. jonge kijkers. 16.25 Manolis, de straat jongen, filmverhaal 17.15 Muz. progr. 17.40 Die Silberpfèile (II). Gestatten, Caracciola (herh.). 17.35 Nws en weer- ber. 18.00 Informaties en meningen uit de Bondsstaten. 18.30 Filmkroniek. 18.55 Gold, Rausch und fette Beute, reporta ge. 19.27 Weerber. 19.30 Nws en kroniek van de week. 20.00 Die Verrater, Engel se speelfilm. Aansl.: Nws. 21.15 Het commentaar. 21.25 Sportber. en lotto uitslagen. 23.00 Nws en weerber. 23.05 Jean, muzikaal blijspel, (herh.). ZONDAG 5 FEBRUARI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gist.) 10.20-10.50 Licht muz. progr. 11.00 Pro- gramma-overz. van de lopende week. 11.30 Documentaire over de Schneller- scholen in Jordanië en Libanon. 12.00 In ternationaal borreluurtje. 12.45 Week- journaal. 13.15 Regionaal weekjournaal. 14.30 Verhaal voor de kinderen. 14.45 Circusprogramma voor de kinderen. 15.15 Film voor de kinderen. 15.40 Der rote Koraar, amerikaanse speelfilm. 17.25 Carnaval in Bazel, filmreportage. 18.10 Sportjourn. 19.00 Wereldspiegel. 19.30 Sportjournaal. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Der tödliche Unfall, detectivespel. 21.45 Progr. over car toons. 22.30 Nws. en weerber. 22.35 Pro gramma rond de actrice Helen Weigel. DUITSLAND II 12.30 Programma-overzicht voor de lopende week. 13.00 Amusementsprogr. voor Italianen en Duitsers. 13.45 Film documentaire. 14.15 Act. en muz. 14.55 Nws. en weerber. 15.00 Flipper-tv-film. 15.30 Fahrten ins Abenteuer, reisrepor tage. 15.50 Russische tekentrucfilm. 16. Nws., weerber. en sport. 18.00 Skulptur im Wandel, filmreport. 18.30 Carnavals- programma. 19.00 Sportreport. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. 19.40 Nws. en me ningen uit de Bondshoofdstad. 20.00 As- toris, operette van Herbert Küster. 21.40 Ein Taxi für den Frieden, tv-spel. 22.15 Nws. en weerber. \000000000000000400000M0000000000000400000000000044i0i000000000000400000004mUMIU400000000000000000000000000000000000004400000000Ulllii00l0000i000000000000i044040000i00i0t00000400400U00400400044000000000000004000000000000000000i^ 47. Er ontstaan natuurlijk rare toestanden aan boord wanneer een schip opeens met de neus door het wa ter getrokken wordt. In de machinekamer wisten ze zo gauw niet wat ze doen moesten, de roerganger kon niet meer sturen en alles gleed van zijn plaats. In het kombuis bijvoorbeeld kreeg Tekko's oude vriend de kok bijna een grote pan met erwtensoep over zich heen. „Oh, wat jammer van mijn heerlijke snert met kluif" jammerde de dikzak terwijl hij zich van de snert ont deed en een heerlijke worst van de grond viste.- Alleen kapitein Bramzeil bleef op zijn post. Hij hing nog steeds uit het raam van de stuurhut en schreeuwde om Gluipjes. „Gluipjes, kappen!" brulde de gezagvoer der, die Tekko onder zich zag wegrennen. „Gluipjes lijn kappen! Gluipjes waar zit je?!" Gluipjes zat in een van de luchtkokers weg gedoken en beefde van angst. Toen hij echter hoorde hoe uitdrukkelijk de kapitein om hem riep, mompelde hij: „Dit kan mij mijn baantje kosten. Vooruit, ik móét wel gehoorza men!" 00000000000000000400000000000001 00000000000044040001 0000000000400000000000000040

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2