Pinchas Lapide hield zijn
ten doop in Amsterdam
werk
„Picasso" in veiling
voor Florence
j Kees Kranenburg
(wordt 65 jaar
Rennies|g>
VANAVOND
„DE DRIE LAATSTE PAUSEN EN DE JODEN
Eerlijk
Diplomaat
Brug?
Morgen
Maandag
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
TELEVISIE
S£| T.V. LANGENBERG
Pagina 2
WW
ZATERDAG 4 FEBRUARI 19*7
n
109
Grote boeken beneden en kleinere bo
ven" schrijft ze aan Grimm: „U
vraagt of ik op hem verliefd ben?
Wat een woord als je het over „Pyr-
rhus, de koning van Epirus" hebt!
Het is al bewondering, bezieling, wat
dit meesterwerk der Schepping in
boezemt! Hij is de wanhoop der schil
ders, de klip der beeldhouwers. Hij
maakt geen gebaar, geen beweging
die niet aanvallig en edel zou zijn.
Hij straalt als de zon, hij verspreidt
schittering, hij is een en al harmonie;
de werking van de kostelijke gaven
die de natuur in zijn spilzucht op één
enkel mensenexemplaar heeft opeen
gehooptMaar Korsakow wordt
ten val gebracht door Potjomkin, net
als Tsawadowsky en Tsoritsj, en
Lanskoi komt in zijn plaats. Die blijft
vier jaar in functie het zijn Catha-
rina's beste jaren. Tot Lanskoi heeft
ze de warmste, de moederlijkste rela
tie je zou eigenlijk nog beter kun
nen zeggen: de vaderlijkste, want zo
als gewoonlijk is zij ook hier de man
vai beiden. Maar Lanskoi is vrouwe
lijk in de goede zin: hij is zachtaar
dig, aanhankelijk en trouw, zonder
aanmatigende eerzucht, zonder arro
gante ijdelheid. Toevallig vallen deze
vier lieflijke jaren samen met de rus
tigste periode van haar regering, en
de tevreden Catharina kan in haar
paleis haar gaven in al hun volheid
ontplooien, haar natuurlijke overbrui-
sende vrolijkheid, haar oprechte lief
de voor alle geestelijke zaken. Ze
schrijft een half dozijn komedies, die
wel geen onsterfelijke kunstwerken
zijn maar vlotte kloeke theaterstuk
ken vol goede luim en vermakelijke
invallen. De komedies worden opge
voerd in de Hermitage en af en toe
speelt Catharina mee. „De Bedroge
ne" en „De Bedrieger", twee op Cag-
liostro gemunte satirische blijspelen,
worden ook in het grote theater van
Moskou gespeeld onder een pseudo
niem en leveren als we Catharina's
berichten aan Grimm mogen geloven
de ondernemer een mooie som
gele' op. In deze lieflijke tijd valt ook
Catharina's medewerking aan het
„Orgaan der Vrienden van de Russi
sche Taal", dat vorstin Dasjkow uit
geeft. Het heeft lang geduurd voordat
mevrouw Dasjkow over alle teleur
stellingen heen was die Catharina
haar als vriendin en regeerster heeft
bezorgd. Maar tenslotte heeft ze zich
tevreden gesteld met de positie van
leidster der Academie van Weten
schappen. Na een jarenlang gepruil
bestaat er weer een warme gedach-
tenwisseling tussen de twee vrouwen.
Catharina gebruikt het tijdschrift om
in een serie satirische opstellen onder
allerlei pseudoniemen onbeminde per
soonlijkheden belachelijk te maken of
om te polemiseren tegen aanvallen op
haar regeringsmaatregelen. Maar de
ze vlijtige en lieflijke werkzaamheid
wordt plotseling afgebroken: Lanskoi
sterft, zesentwintig jaar oud. Catha
rina is buiten zichzelf van vertwijfe
ling. Zij die tijdens de vreselijkste
rampen altijd de moed en de lust
vindt om humoristische brieven naar
het buitenland te sturen, schrijft nu
aan Grimm: „Een diep leed heeft me
getroffen en heel mijn geluk is ver
vlogen. Ik dacht dat ik zelf zou ster
ven van verdriet over het verlies van
mijn beste vriend. Ik heb deze jonge
man opgevoed, hij was zachtmoedig,
leerzaam, dankbaar, en ik hoopte dat
hij de steun van mijn oude dag zou
wordenik ben een dodelijk be
droefd, weinig spraakzaam wezen ge
wordenAlles doet me ver
drietInderdaad bewaart ze bij
na een heel jaar de rouw om de dode
Lanskoi. Maar dit larmoyante we
duwschap is niet naar de zin van Pot
jomkin: hij heeft een Catharina nodig
die levenslustig en optimistisch is,
toegankelijk voor nieuwe plannen en
ideeën. Tenslotte slaagt hij erin haar
met de knappe Jermolow op te mon
teren. Een jaar later ergert de nieu
we gunsteling hem, hij zweert dat hij
die „blanke neger" zal verjagen, en
hij verjaagt hem. In zijn plaats komt
Mamonow, en na een paar weken is
Catharina zo verrukt van haar nieu
we lieveling dat ze van woede en ja
loezie barst als haar schoondochter
het waagt hem uit te nodigen voor
het diner. Een andere keer geeft de
Franse gezant ter ere van hem een
diner en Catharina kan de gevangene
van haar hartstocht niet goed haar
AMSTERDAM Zo juist is in Nederland als wereldprimeur verschenen
„De laatste drie Pausen en de Joden" van de Israëlische schrijver Pinchas
Lapide. Het is een felle wei-gedocumenteerde verdediging van Pius XII tegen
de aanval die Hochhuth in zijn „Plaatsbekleder" op deze Paus ondernam.
Maar het boek is meer. Het ceeft een pakkend overzicht van de verhouding
toestemming weigeren om deze uitno-5 ^.joden in de loop der eeuwen en waar Lapide Pius XII in bescherming
di ging aan te nemen; maar ze brengt 5 ,j j u 1 1 j -1j- u u
de hele avond door in haar rijtuig dat neemt- 8^ hlJ onverguld de schokkende feiten die „bepaalde pausen tot
ze stapvoets voor het Franse gezant- 5 regelrechte voorvaders van Auschwitz" hebben gemaakt,
schap heen en weer laat rijden. On- s
danks al haar opmerkzaamheid duurt 5 1 'jdens een persconferentie in het in-
het heel lang voordat ze Mamonows 5 ternationaal Cultureel Centrum te Am-
genegenheid voor een van haar hof- 5 sterdam gaf de schrijver persoonlijk een
dames opmerkt: en meteen bedwingt 5 f°edc^fing °P zijn werk aan de hand
ze alle pijnlijke gevoelens en bewijst van ve'e en soms netelige vragen. Pin-
dat de grootmoedigheid van haar hart ?has Lapide, Canadees van geboorte en
even onverwoestbaar is als de be-Israëliër door keuze, was tijdens de
hoeften ervan om „ook niet maar één 5 °°r'°g vrijwillig in het Engelse leger en
uur zonder liefde te zijn". Ze staat werd in de 3^° '45-'46 verbindingsoffi-
het tweetal toe te trouwen, laat de cJer tussen Oost en West in Duitsland,
bruid in haar kamer opmaken voor 5 was van 56 tot ;'s consul voor Israël in
de bruiloft en ontslaat haar rijk bela- Milaan en is momenteel verbonden aan 1
den met geschenken. „Ik heb een bit- persbureau van de minister-president in
tere les gehad," schrijft de zestigjari- 5 Jeruzalem.
ge. „Maar God zij met hen. Mogen tweede helft van zijn boek handelt
ze gelukkig zijn." 5 over de verhouding tussen de Joden en
000Pius XI, Pius XII en Joannes XXIII.
Ook van deze „wremientsjiks" 5 Met de twee laatsten heeft hij persoon-
heeft Catharina er niet een ontslagen contacten gehad. Drie jaar geleden
uit verveling of behoefte aan afwisse- a' publiceerde Lapide artilelen als re
ling. De meesten heeft Potjomkin actie °P Hochhuth's visie op Pius XII.
weggejaagd, een was er gestorven, 5 Een vertegenwoordiger van uitgevers-
een had haar in de steek gelaten. Ze 5 maatschappij W. de Haan uit Hilversum
heeft werkelijk geen neiging tot licht- 5 zoc^ hem toen op in Jeruzalem en ver
zinnigheid. ze kan alleen maar niet zocht hem dit werk om te buigen tot een
s boek op een breder vlak wat Lapide ge
daan heeft. Al voor het verschijnen van
zijn boek waren er bepaalde weerstan
den tegen. Zo had men in sommige krin
gen bezwaren tegen de visie van Lapide
waarin Pius XII niet „de plaatsbekle
der" is, maar eens mens die meer dan
alleen zijn, en ze heeft tot op hoge 5
leeftijd, tot haar laatste ademtocht
de gave telkens en telkens weer op-
nieuw verliefd te worden. 5
Maar al die verliefdheden, al die 5
bedwelmingen van een onverzadelijk v
hart, van een onverzadelijke behoefte
aan'bezieling, zijn in feite niets dan wie °°k gedaan heeft, voor de redding
arabesken van haar grote, onveran-1 van zeer vee Joden-
derlijke verhouding tot Potjomkin.
Ze mag dan met de grootste woorden
dwepen met de uitmuntende eigen-
schappen van haar lievelingen, ze
mag dan ten gunste van hen de
staatskassen plunderen, verteren van 5
„Wie 'n mensenleven redt, redt de we
reld" is een Israëlisch gezegde en van
uit dit standpunt heeft Lapide een eer-
jaloezie, opgaan injo^voHe UeMe ïïïft «'S".
voor Potjomkins grillen zijn ze alle- 5
maal niet meer dan kaf voor de wind.
Nooit pntstaat er ruzie tussen haar en 5
Potjomkin over het ontslag van een
gunsteling, zijn aanwezigheid alleen
al, zijn wil, een paar spottende woor- 5
den uit zijn mond zijn altijd genoeg 5
om de illusie te verstoren die hijzelf 5
geschapen heeft.
(Wordt vervolgd)
V44444444400044044444444444404404044444404400444440040440004440404000000404404440444440400004404404040044000000444000440404000004004444400404040440444040444444444404040004^
Met Hochhuth hebben velen zich afge
vraagd waarom Pius XII geen „vlam
mend protest" heeft laten horen tegen
de Joden-deportaties.
Lapide: „In een tijd dat militaire
macht het voor het zeggen had in Euro
pa en de moraal lager was dan ooit,
kon een paus die het eerste (militaire
macht) bezat alleen een beroep doen op
het tweede, dat er praktisch niet meer
was. Onder die omstandigheden deed
Pius XII aanzienlijk meer dan ver
wacht kon worden van een zwakke en
machteloze mens
3421. In de greep van een onbekende, onzichtbare
vijand, die hun schip meesleurt door de ruimte, wor
den de Aardlingen tot noodmaatregelen gedwongen. Het
kernkanon wordt in gereedheid gebracht. „We zullen
beginnen met een vijf-seconden straal", meende Piloot
Storm. „Maar voor alle zekerheid kunnen we beter
eerst onze ruimtepakken aantrekken, want we weten
niet hoe hun reactie zal zijn". Uit Arends woorden
bleek wel, dat hij niet al te veel hoop koesterde om
trent het effect van het kernkanon. Hij verwachtte fel
le tegenmaatregelen, die wel eens funeste gevolgen
voor de Zeepbel konden hebben. Zodra professor Du
bois en Buck teruggekeerd waren in de stuurcabine en
iedereen zich in een ruimtepak had gehesen, installeer
de men zich stevig in de anti-G-stoelen. Het afvuren
van het kernkanon kon een plotselinge afremming ver
oorzaken, met een grote kans op bewusteloos raken
van de bemanning. Er was geen reden om langer te
wachten, dus drukte Arend de vuurknop op 5 seconden
af. Het hele schip trilde en de cabine baadde plotse
ling in een verblindend licht
terzijde geschoven en het zou ook ge
gaan zijn ten koste van de mensen voor
wie hij opkwam. Ik wil niet beweren, al
dus Lapide, dat Pius XII optimaal ge
daan heeft, wat hij als leider van een
wereldkerk en dan nog altijd volgens
anderen had moeten doen. Ik wil alleen
stellen dat hij meer Joden heeft gered
dan alle andere kerken en regeringen in
West-Europa samen. Daarom is het
weerzinwekkend dat Hochhuth hem af
schildert als een Shylock en dat hij uit
gerekend deze man opvoert als de ver
tegenwoordiger van het Christendom."
Op een vraag wat hij dacht van de
houding van de Nederlandse bisschop
pen zei de schrijver: „In geen enkel be
zet land hebben de bisschoppen zo krach
tig en zo herhaaldelijk tegen de Joden
vervolging geprotesteerd als in Neder
land. In geen enkel land ook zijn naar
verhouding en in het algemeen zoveel
Joden gedeporteerd. Begrijp me goed, ik
wil niet zeggen dat kardinaal De Jong
anders had moeten handelen, maar zou
het niet zo kunnen zijn dat de gevolgen
van zijn protesten in andere landen en
ook in Rome aanleiding waren tot een
andere politiek?"
De heer Lapide gaf verder te kennen
een groot bewonderaar te zijn van kar
dinaal De Jong die hij een zeer bemin
nelijke en hoogstaand mens noemde.
De schrijver zal dezer dagen zelf een be
zoek brengen aan kardinaal Alfrink en
hem persoonlijk een exemplaar van zijn
boek overhandigen.
Of Lapide met zijn boek een brug
heeft willen slaan tussen het Vaticaan
en Israël?
„Ik heb", aldus de schrijver, „enige
stenen opgenomen die geworpen zijn
naar Pius XII en probeer daarmee een
bijdrage te leveren aan de brug tussen
Christenen en Joden. Daarom hebben
we niet alleen meer dan één Pontifex
Maximus nodig, maar ook enige Ponti-
fici Mimini."
Lapides boek is een onthullend hier
en daar verbijsterend maar eerlijk
werkstuk. Uit een eoorme hoeveelheid
materiaal dat hij zelf verzameld heeft,
concludeerde hij een nieuw geheel dat
even pakkend is geschreven als een re
portage en een uitstekende vertaling
kreeg van Margriet de Sain.
Natuurlijk moet men er rekening mee
houden dat alles wat hij zegt uitgaat
van een Joodse visie en dat zijn boek
niet meer wil geven dan een bepaald as
pect van de verhouding tussen drie pau
sen en het Joodse volk. Maar dit neemt
niet weg dat hier in een uitstekende
vorm het zwijgen doorbroken is waar
mee velen die beter wisten het werk van
Hochhuth hebben geduld.
NEW YORK Een schilderij van
Pablo Picasso dat hij schonk om gel
den in te zamelen voor het redden van
door de overstromingen beschadigde
kunstwerken in Florence, zal hier zon
dag in de TV-studio geveild worden
voor een publiek van twee continenten
via de Early Bird satelliet.
Het doek uit 1950 „Femme Couhee
Lisant" werd tentoongesteld in de Par-
ke-Bernet kunsthandel in Manhattan.
Peter Wilson, voorzitter van de
kunsthandel en Sotheby uit Londen, zal
de veiling lelden in de tv-studio's van
de NBC. De bieders zullen bijeenko
men in studio's in Fort Worth (Texas),
Burbank Californië), Londen en Pa
rijs.
De veiling maakt deel uit van een
Amerikaans tv-programma, „Bravo Pi
casso", dat zondag uitgezonden zal
worden als hulde aan de schilder.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Den Bommel (toez.): J.
Kortleve te Klundert; te Nieuwveen: J.
Gebraad, kand. te Utrecht.
Bedankt: voor Wierden, (3e predi
kantsplaats) (toez.): A. Breure te Hei-en
Boeicop.
Geref. Kerken.
Beroepen: te Tienhoven: G. Burger,
kand. te Rotterdam.
Geref. Kerken (vrggem.):
Bedankt: voor Bergentheim: M.
Heemskerk te Zevenbergen (nadere be
slissing.)
Geref. Gemeenten:
Bedankt voor Amsterdam-Centrum: J.
Karens te Nieuwerkerk.
Doopsgezinde Broederschap.
Bedankt: voor Grouw: K. P. Koening
te Beemster-Purmerend.
51. „Als Rechter Tie dan later hier een onderzoek komt
instellen", vervolgt Pao, terwijl hij zelfvoldaan in zijn
handen wrijft, „dan zal zelfs hij niets vinden dat zijn
argwaan opwekt!" Pao keert zich tot zijn handlanger en
zegt kortaf: „Maak hun voeten los! De beide heren heb
ben hier zolang stil gelegen, stel je voor dat ze eens
koude voeten zouden krijgen! We gaan nu een gezonde
wandeling met hen maken!" Wanneer „Yie" de voeten
van Rechter Tie en Tsjiao Tai heeft losgemaakt, drijven
ze hun gevangenen voort door een lange, kronkelende
gang. Terwijl ze zo lopen, de handen op de rug gebon
den, heeft Rechter Tie zijn omgeving goed opgenomen.
Nu zegt hij: „Knap stuk werk! U moet heel wat koelies
gebruikt hebben om dit netwerk van gangen door de
rots te boren, meneer Pao!" „Welnee", zegt Pao, „die
gangen zijn al eeuwen oud. Ik had de koelies alleen
maar de extra-gang naar mijn kamer te laten doortrek
ken. Beste vaklui, ik heb ze stiekum in groepjes van
twee of drie vanuit het zuiden naar hier laten komen.
En zo zullen ze overmorgen weer door de bergen naar
het zuiden terugreizen. Met een flinke beloning op zak!
Krenterig ben ik nooit geweest, weet u!"
Was hij dan geen slecht leider?
Lapide: „Voor '39 hielpen de vele ker
kelijke protesten tegen nazidom en fas
cisme al niet, laat staan in een tijd dat
Hitler en Mussolini het volledig voor het
zeggen hadden in Europa. Bovendien hij
heeft niet gezwegen. Hij heeft wel dege
lijk gesproken maar voorzichtig. Hij was
een diplomaat die tiéh telkens opnieuw
af moest vragen hoever hij kon gaan
met wat hij wilde zeggen zonder zijn
reddingswerk in gevaar te brengen. Wan
neer hij „een held" was geweest had
men hem misschien gedood en zeker
Zondag viert drummer Kees Kranen-
5 burg zijn vijfenzestigste verjaardag. De
5 heer Kranenburg maakt deel uit van
het VARA-dansorkest. Ter gelegenheid
J van deze vijfenzestigste verjaardag
wordt Kees Kranenburg a.s. zondag-
5 ochtend, vóór de aanvang van de repe-
tities in verband met het 's middags
rechtstreeks uit te zenden programma
5 RINGO, in de kantine van de VARA-
n studio gehuldigd door de leden van het
n VARA-dansorkest en het bestuur van
5 deze omroepvereniging, dat vertegen-
woordigd zal worden door omroepsecre-
taris J. L. de Troye.
Kees Kranenburg werd in 1902 in i
Den Haag geboren. Samen met enkele
5 collega-musici stichtte hij op 1 septem-
5 ber 1926 The Resonance Seven, een en-
semble dat later werd omgedoopt in The
Ramblers onder leiding van Theo Uden
Masman. Vanaf het begin heeft hij deel
5 uitgemaakt van dit in de geschiedenis
van de Nederlandse lichte muziek le-
gendarisch geworden orkest, dat tijdens
5 zijn bestaan steeds nauw verbonden is
geweest met de VARA. Toen na het
S overlijden van Theo Uden Masman The
5 Ramblers werden ontbonden en de mu-
5 sici zich onder leiding van Charlie Ne-
5 derpelt verenigden in het VARA-dansor-
kest, ging Kees Kranenburg als slag-
5 werker mee. Hij verleende en verleent
ook zijn medewerking aan vele andere
5 ensembles. Nu hij vijfenzestig jaar gaat
worden, wil Kees Kranenburg het wat
kalmer aan gaan doen, hetgeen niet wil
zeggen dat hij definitief afscheid neemt.
Wel zal hij zijn plaats als vaste drum-
mer van het VARA-dansorkest langza-
merhand gaan overdragen aan Kees
Kranenburg jr, die vroeger al eens als
5 gastdrummer in The Ramblers optrad
5 en daarnaast grote activiteit ontwikkel-
de op het gebied van de jazzmuziek. La-
ter kreeg hij bekendheid als drummer
van de beatgroep Jumping Jewels, nu
de Jay-Jays.
5 ADVERTENTIE
Brandend maagzuur?
helpen direkt!
HILVERSUM I
18.00 Nws. en commentaar op het
nws. 18.20 Stereo: Melodieën-Expres:
licht gev. muz. progr. 18.45 Stereo: Mo
derne orkestwerken (gr). 19.40 Boekbe
spreking. 20.00 Boekbespreking. 20.00
Nws. 20.05 Promenade-orkest en zang
soliste: operamuz. 20.45 Verkeerd verb,
hoorspel. 21.55 Weerklank: muz. revue.
22.30 Nws. 22.40 Stereo: Piano met or
kest (gr). 22.50 Rakelinks: act. progr.
23.25 Babysitten: lichte gr. muz. en pr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Instrumentaal ensemble met
zangsoliste. 18.20 Lichte orkestmuz.
(Opn). 18.40 Instr. ensemble met zang
solist (opn). 19.00 Nws. 19.10 Act.
19.30 Zingening: liedjespr. 20.30 Ver-
zoekpl. pr. 22.10 Roulette, een spelletje
met gr. pl. 22.30 Nws. 22.40 Overwe
ging. 22.45 Goal... sportpr. met lichte
muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 15.30 Nws in 't kort. STER:
15.30 Reel. NTS: 15.34 Weekjourn met
titels voor gehoorgestoorden. STER:
15.57 Reclame. NCRV: 16.00 Onder de
loep, filatelist, allerlei. 16.20 Trois étoi-
les, docum. film 16.45-17.30 v. d. kinde
ren. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50
joornl. STER: 18.55 Reel. NCRV: 19.00
Aap, snor, Swiep, amusenm. progr.
19.45 Onderweg. STER: 19.56 Reel.
NCRV: 20.20 Attentie. 20.30 Stiefbeen
en 2kx>n, TV-spel. 21.05 Het blijft Hol
lands, muzikale show 22.00 Close-up:
gespr. over Zeeland en het Deltaplan.
22.20 Farce majeure, licht pr.gr. 22.40
Morgen is het zondag. NTS: 22.45-22.50
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER:
20.01 Reel. VARA: 20.05 Mrs. Thursday,
TV-film. 20.55 Achter het nieuws. TROS
21.10 Voyage to the bottom of the sea:
Mist of silence, film. 22.00 Bepaling be
stemming kerkstkaart. STER: 22.10 Re
clame. NTS: 22.15-22.30 Journ.
HILVERSUM I
VARA: 8.00 Nws. 8.15 Sportmeded.
en soc. strijdl. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Weer of geen weer: gevar. progr.
(9.00 Sportmededelingen). 9.45 Nws.
IKOR: 10.00 Onderweg: een program
ma met van alles wat. 10.30 Protestan
te kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord.
11.40 Grammofoonmuz. 11.45 De kerk
in de spiegel van de pers. AVRO: 12.00
Muzikaal Onthaal: bonte muzikale show.
13.00 Nws. 13.07 De toestand in de we
reld, lezing. 13.20 Radar: radio-perio
diek. 14.00 Koperensemble: muz. uit de
Renaissance (gr.). RU: 14.15 Concert -
gebouwork. en solist: mod. muziek.
VARA: 16.30 Klassieke kamermuz. (gr.)
17.00 Lichte gramm.muz. 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nws. NRU: 18.05 Langs
de lijn: sportprogramma. VARA: 18.30
Vrij entree: cabaretprogramma. 18.50
Bij nader inzien: discussie. VPRO:
19.30 Balans: opinies en gebeurtenissen
gewogen en getoetst (i.s.m. IKOR).
AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Stereo: Instru
mentaal ensemble en fluitsolist: klas
sieke muz. 21.15 Korte boekbesprekin
gen afgewisseld met muz. 21.50 Voor
dracht. 22.00 Stereo: Licht combo en so
listen. 22.30 Nws. 22.40 Act. TROS: 22.55
Cabaretliedjes. 23.05 Gramm.muz. 23.20
Lichte gramm.muz. NRU: 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Klassie
ke gramm.muz. 8.55 Levende liturgie,
praatje. 9.00 Hoogmis. 10.00 Audio: ge-
var. muziekprogr. (opn.). 12.00 Licht in
strumentaal ensemble. 12.30 Nws. 12.37
Buitenl. comm. 12.50 Operamuz. (opn.).
13.30 Voor de kinderen. 14.00 Harrewar
ren: licht programma. NRU: 14.30
Langs de lijn: sportprogr. en gramm.
muz. CVK: 17.00 Gereform. kinderd.
18.00 Schriftnoten: muziekprogr. IKOR:
18.30 Zingt het voorbedachte lied; kerk-
koordagen, een zaak met vele mogelijk
heden, beschouwing. 18.50 Kerk veraf
en dichtbij, praatje. NCRV. 19.00 Nws.
19.07 Moderne gramm.muz. 19.26 Brus
selse kanttekeningen. 19.30 Geest. lied.
20.00 Hij is het weer, lezing. 20.15 KI.
grammofoonmuz. KRO: 21.00 De ver
dwijning van Lady Frances Carfax,
hoospel. 21.40 Instrum. ensemble: jazz
muziek. 22.00 Lichte gramm.foonm. 22.30
Nws. 22.40 Geloven in morgen: bezin
ning en gebed. 23.00 De Biesbosch: Het
getij keert; documentaire. 23.30 Jazz
programma met comm. 23.5524.00
Nws.
HILVERSUM IH
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Gevar. platen-
programma. KRO: 10.00 Nws. 10.02 Ver
knipt. 11.00 Nws. 11.02 Lichte grammo
foonmuz. en interview. VARA: 12.00
Nws. 12.02 Loco, een progr. zonder mo
tief. lij.00 Nws. 13.07 Dansor. en sol.
14.00 mvs. 14.02 Rome - Athene: platen-
programma voor de buitenlandse arbei
ders. 14.32 Koperork. 15.00 Nws. 15.02
Ankara - Madrid: platenprogr. voor de
buitenl. arbeiders. 15.30 Country en
Western muz. 16.00 Nws. 16.02 Gevar.
muziekprogr. (16.30 Voetbaltoto-uitsla
gen). 17.00 Nws. 17.02-18.00 Ned. arties
ten op de plaat.
NEDERLAND I
NTS: 15.30-17.00 Monitor met om
plm. 15.50 Flipper en om plm. 16.30
Uitslagen betaald voetbal. CVK/IKOR:
17.00-17.55 Mississippi Kyrieleis, filmdo
cumentaire. VCK/IKOR/RKK: 19.00
Bijbelvertelling voor de kinderen. CVK
IKOR: 19.05 Politieke keuze: gesprek
ken. NTS: 19.30 Sport. 20.25 Journaal.
AVRO: 20.30 Kunstgrepen. 21.00 De
Beer, TV-spel. 22.00 Sessie Bruckner 7:
documentaire over het ontstaan van
een grammofoonplaat. NTS: 22.45-22.50
Journaal.
NEDERLAND H
NTS: 19.00 Thierry la Fronde, TV-
feuilleton (dl.3). 19.25 Wie zijn toch die
Amerikanen (2), docum. 19.50 Het vrien
delijke miertje, tekenfilm. 20.00 Journ.
20.05 Dr. Kildare, TV-film. 20.30 The
Villains, TV-film. 21.15 Faschin of Car
naval in München, filmreport. (BBC).
22.05-22.10 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15
Lichte gr. muz. (8.308.35 De groente
man). 8.50 Morgenw. 9.00 Klankjuw.
(gr.). 9.35 Waterst. 9.40 Kinderk. (opn.)
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb. vit.
(gr.). (11.00—11.02 Nws.). 12.00 Pop.
orgelmuz. (opn.) 12.25 Beursber. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.35 Lich
te ork. muz. (opn. 13.00 Nws). 13.10
Journ. en beursber. 13.30 De ontw. van
de opera: muz. klankb. met fragm.
uit operas uit de 19e eeuw. 15.00 Voor
de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Klass. en
mod. gr. muz. 17.00 Voor de padv.
17.05 Jazz-Spectrum.
HILVERSUM n
NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber.
7.10 Dagop. 7.15 L. ork. muz. (opn.)
7.30 Nws. 7.32 Lichte gr. muz. 7.40 Ra
diokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gr. muz. 8.15
Gew. muz. (gr.). 8.32 Stereo: Licht in
strum. ens. en orgelsp. (opn.) 9.00
Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvr.
10.25 Theol. etherleerg. 11.00 Lichte
gr. muz. 12.22 Voor boer en tuinder.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30
Nws. 12.40 Variant: act., rep. en lichte
muz. 13.30 Stereo: licht instr. kwartet.
14.05 Schoolrad. 14.35 Licht instr. ens.
15.00 Stereo: Klass. gr. muz. 16.00 Bij-
belov. 16.30 Pianorec.: kl. muz. 17.00
Overh. voorl.: Mod. Sur. lit. Spr. drs.
Ch. H. Eersel. 17.10 Voor de kleuters.
17.25 Voor de jeugd. 17.40 Stereo: Lich
te ork. muz. en zangsol.
HILVERSUM III
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Licht pl. progr.
10.00 Nws. 10.02 Act. 10.05 Niet veel...
11.00 Nws. 11.02 Act. 11.05 A'dam '67:
lichte gr. muz. en rep. 12.00 Nws. 12.02
Act. 12.05 Licht pl. progr. 13.00 Nws.
13.02 Act. 13.05 Over de hekel. 14.00
Nws. 14.02 Act. 14.05 Gevar. pl. progr.
15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Klik: mom.
opn. van een stukje Ned. 16.00 Nws.
16.02 Act. 16.05 Tienershow. 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.0518.00 Verz. pl. progr.
ZATERDAG 4 FEBRUARI 1967.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren)
10.20 De Academie van Schone Kunsten
te Teheran, film. 11.00 Vom Herzen ge-
schrieben. 11.35 Muz.pr.gr. 12.00-13.00
Act. kroniek. 13.55 Nws. 14.00 Die Vier-
Winde-Inseln (2), speelfilm. 14.30 Liede
ren. (herh.) 14.55 Warentest. 15.30 Das
kleine Wunder, TV-film. 16.20 Progr.
over Erhard. 17.10 Vespers. 17.45-18.30
Sport journ. (Reg. progr. NDR: 18.30
Gilligen's Insel: Bijgeloof. 19.00 Act.
19.15 Amusem.progr. 19.58 Progr.-overz.
WDR: 13.30 Weekjourn. 18.50 Klein
feuilleton. 19.00 Guten Abend. 19.10 Fa
milie und Ausflüge. 19.40 Wetenswaar
digheden.) 20.00 Journ, en weeroverz.
20.15 Der verkaufte Grossvater, volks
stuk. 21.50 Trekking van de Duitse Lot
to. 21.55 Journ. en weeroverz., aanslui
tend: het woord voor de zondag. 22.10
Interna. Rij- en Springtoernooi. 22.35
Die Marx Brothers im Krieg, Ameri
kaanse speelfilm. 23.50 Nws.
DUITSLAND II
14.30 Progr.-overz. 15.00 Aziatische
Spelen. 15.50 Hallo vrienden, progr. v.
jonge kijkers. 16.25 Manolis, de straat
jongen, filmverhaal 17.15 Muz. progr.
17.40 Die Silberpfèile (II). Gestatten,
Caracciola (herh.). 17.35 Nws en weer-
ber. 18.00 Informaties en meningen uit
de Bondsstaten. 18.30 Filmkroniek. 18.55
Gold, Rausch und fette Beute, reporta
ge. 19.27 Weerber. 19.30 Nws en kroniek
van de week. 20.00 Die Verrater, Engel
se speelfilm. Aansl.: Nws. 21.15 Het
commentaar. 21.25 Sportber. en lotto
uitslagen. 23.00 Nws en weerber. 23.05
Jean, muzikaal blijspel, (herh.).
ZONDAG 5 FEBRUARI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gist.)
10.20-10.50 Licht muz. progr. 11.00 Pro-
gramma-overz. van de lopende week.
11.30 Documentaire over de Schneller-
scholen in Jordanië en Libanon. 12.00 In
ternationaal borreluurtje. 12.45 Week-
journaal. 13.15 Regionaal weekjournaal.
14.30 Verhaal voor de kinderen. 14.45
Circusprogramma voor de kinderen.
15.15 Film voor de kinderen. 15.40 Der
rote Koraar, amerikaanse speelfilm.
17.25 Carnaval in Bazel, filmreportage.
18.10 Sportjourn. 19.00 Wereldspiegel.
19.30 Sportjournaal. 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Der tödliche Unfall,
detectivespel. 21.45 Progr. over car
toons. 22.30 Nws. en weerber. 22.35 Pro
gramma rond de actrice Helen Weigel.
DUITSLAND II
12.30 Programma-overzicht voor de
lopende week. 13.00 Amusementsprogr.
voor Italianen en Duitsers. 13.45 Film
documentaire. 14.15 Act. en muz. 14.55
Nws. en weerber. 15.00 Flipper-tv-film.
15.30 Fahrten ins Abenteuer, reisrepor
tage. 15.50 Russische tekentrucfilm. 16.
Nws., weerber. en sport. 18.00 Skulptur
im Wandel, filmreport. 18.30 Carnavals-
programma. 19.00 Sportreport. 19.27
Weerber. 19.30 Nws. 19.40 Nws. en me
ningen uit de Bondshoofdstad. 20.00 As-
toris, operette van Herbert Küster. 21.40
Ein Taxi für den Frieden, tv-spel. 22.15
Nws. en weerber.
\000000000000000400000M0000000000000400000000000044i0i000000000000400000004mUMIU400000000000000000000000000000000000004400000000Ulllii00l0000i000000000000i044040000i00i0t00000400400U00400400044000000000000004000000000000000000i^
47. Er ontstaan natuurlijk rare toestanden aan boord
wanneer een schip opeens met de neus door het wa
ter getrokken wordt. In de machinekamer wisten ze
zo gauw niet wat ze doen moesten, de roerganger kon
niet meer sturen en alles gleed van zijn plaats. In het
kombuis bijvoorbeeld kreeg Tekko's oude vriend de kok
bijna een grote pan met erwtensoep over zich heen.
„Oh, wat jammer van mijn heerlijke snert met kluif"
jammerde de dikzak terwijl hij zich van de snert ont
deed en een heerlijke worst van de grond viste.- Alleen
kapitein Bramzeil bleef op zijn post. Hij hing nog
steeds uit het raam van de stuurhut en schreeuwde
om Gluipjes. „Gluipjes, kappen!" brulde de gezagvoer
der, die Tekko onder zich zag wegrennen. „Gluipjes
lijn kappen! Gluipjes waar zit je?!" Gluipjes zat
in een van de luchtkokers weg gedoken en beefde van
angst. Toen hij echter hoorde hoe uitdrukkelijk de
kapitein om hem riep, mompelde hij: „Dit kan mij
mijn baantje kosten. Vooruit, ik móét wel gehoorza
men!"
00000000000000000400000000000001
00000000000044040001
0000000000400000000000000040