OM PARIJSE BUSSEN PROBEREN AUTOMOBILISTEN TE WERVEN Beter openbaar vervoer Storm rondom nieuw stuk van Hochhuth Zuivelfabriek bij Zutphen ook in EEG-boterzwendel MOSKOU- PEKING Eerherstel imperiaal Ik kende lot van Joden in Auschwitz niet" zei Slottke Courrèges tot 7 cm boven knie Voor 'Landsbelangen' viel reclametekst verkeerd uit Proef met nieuw materieel voorlopig slechts op een lijn Frauduleuze handelingen ontkend H Automobilist Vertraging Terugkeer Proces in München Duitsers dronken (nog) meer bier Australië ongerust over Britse EEG-plannen Algemene wens op K.N.V.T.O.-congres NA „DE PLAATSBEKLEDER" Kritiek op Churchill wegens luchtoorlog Tegenstelling Geen documentaire In Den Bosch „Geef aan Unilever bedrijven terug" vragen arbeiders in Indonesië ZATERDAG 4 FEBRUARI 1967 (Van een medewerker) [et is nog maar helemaal de vraag of de Parijzenaars en de Parisien- nes die trap van tien treden zullen wil len bestijgen. De toeristen wel. Want die kunnen dan de boulevards van de Franse hoofdstad vanaf vier meter hoogte bekijken. Maar de Parijze naars? En eigenlijk gaat het slechts om een bescheiden verhoging van de vervoerscapaciteit van het verkeer in de spitsuren. Die trap leidt namelijk naar de imperiaal, de bovenverdieping van de dubbele bussen, die Parijs, in navolging van Londen zal krijgen. In plaats van 75 passagiers in de moderne standaardbussen met drie deuren in de zijkant, kunnen in de dubbele bussen 99 mensen worden vervoerd. Het is nog maar een proef, waarvoor bij Berliet te Lyon 25 bus sen a 250.000 francs per stuk zijn be steld. In juni wordt één stadslijn uit sluitend met deze bussen uitgerust om bij het experiment een zo duide lijk mogelijk beeld te krijgen. Ver moedelijk op lijn 20, tussen het Gare St. Lazare en het Gare de Lyon, twee stations met zeer druk forensenver keer. Het voordeel van de dubbele bus sen is, dat zij 24 mensen meer kun nen vervoeren met minder grondop pervlak. Want de dubbele bussen met eveneens drie deuren en twee trappen binnen, zijn slechts 9,75 meter lang, terwijl de standaardbussen de maxi maal toegestane lengte van 11 meter hebben. Zo werd per bus ook nog 1,25 meter gewonnen op het 1.134 km lange Parijse verkeersnet, waarvan 525 km met buslijnen. Tenminste als de proef met het nieuwe materieel slaagt. Dat hangt ervan af of de mensen dat trapje van tien treden zullen op gaan om plaats te nemen in de voor 38 passagiers ingerichte imperiaal. Maar zelfs als het experiment goed verloopt, zal het nieuwe systeem niet algemeen op de drukke lijnen te Pa rijs kunnen worden toegepast. De bussen zijn namelijk 4,33 meter hoog, waardoor ze vanwege de bomen niet in alle straten kunnen rijden. De RATP, de maatschappij die het openbaar vervoer verzorgt, wil een bijdrage leveren in de ontlas ting van het verkeer. Omdat zij een publieke dienst is beschouwt zij dit als haar taak. Natuurlyk wil zij de mensen, die geen auto bezitten, zo veel mogelijk service bieden met bus en metro. Zij heeft een belag- rijkere andere categorie klanten op het oog: de automobilisten! De RATP poogt de strijd aan te binden met de personenauto als transportmiddel door haar diensten te verbeteren. Het gaat er niet zozeer om zoveel mogelijk mensen te ver voeren, doch de automobilist als klant te werven zodat deze zijn auto thuis laat. Een automobilist in de bus betekent in de verkeersstroom enige vierkante meters winst. Maar het is vechten tegen aflopend getij. Ieder jaar verliest de busdienst weer een paar miljoen passagiers. Van 1954 tot dit jaar zakte het aantal van 800 miljoen tot 746 miljoen. Een gedeelte daarvan wordt weer opge vangen door de metro, want die is sneller, 30 km per uur, betrouwbaar der en goedkoper. Die mensen doen het uit noodzaak, want zij zouden eigenlijk liever niet onder de grond duiken. Het vervoer per metro neemt niettemin ieder jaar met twee a drie procent toe. Anderen gaan over op de auto. De ze nieuwe toevloed van auto's, ook al zijn veel Franse wagens klein, doet het verkeer in de spitsuren steeds maar aangroeien. Daardoor kunnen de bussen ook niet sneller vooruit. En in die verkeersstroom is de per sonenwagen toch nog altijd iets snel ler dan de zware bus, die bij de hal tes moet afremmen, stoppen, wach ten en weer opnieuw optrekken. De gemiddelde snelheid van de stadsbussen te Parijs is gedaald van achttien kilometer per uur in 1952 tot elf nu. De bussen op de In de „Belle Epoque", de tijd rond de eeuwwisseling, waren autobussen met imperiaal te Parijs een ver trouwd beeld. Ook vele trams konden in de goede oude tijd passagiers op het dak onderbrengen. brede ringboulevards zyn het snelst: veertien kilometer per uur. Lijn 32 van het Trocadéro via de Place de l'Etoile en de Champs Elyssées door het centrum naar het Gare de l'Est haalt in de winter in de spitsuren amper acht kilometer per uur. Een uur om van het Tro cadéro by het Gare de l'Est te ko men! De wandelaar is bijna zo snel. In snelheid kunnen de bussen dus niet concurreren, tenzij het aantal auto's aanmerkelijk zou afnemen. Daarom wil de Parijse vervoersmaat schappij de autogebruikers aantrek ken. Dat hoopt zij te bereiken door meer comfort en door de wachttijden aan de haltes te bekorten. Niet door meer bussen in te leggen! Want dat zou de snelheid van het verkeer nog meer achteruit doen gaan. De imperiaal zal de balans niet sterk kunnen doen overslaan in het voordeel van het openbare vervoer. De strijd tussen de bussen en particuliere weggebruikers blijft eigenlijk gelijk omdat de bussen on der dezelfde omstandigheden moeten werken als de gewone auto. Is dat wel juist? kan men zich af vragen. Want tegen gemiddeld tweeëneenhalve persoon in de eigen auto, vervoert een bus veel meer mensen. De voorrechten van de open bare vervoersdienst zijn beperkt tot drie aparte stukken rijbaan, waarvan er twee boven langs de Seine lopen in de uiterst drukke west-oost ver binding. Daartegen zijn de automobi listen destijds prompt in opstand ge komen. Taxi's mochten daarna van die stroken ook gebruik maken. In de spitsuren schieten de bussen en de taxi's aan hun kant van de gele scheidslijn even langzaam op als het gewone verkeer. Voor het vlot doorstromen van de bussen zouden maatregelen moeten worden genomen, die het gebruik van particuliere auto's in Parijs drastisch zouden beperken. Dat is tot dusverre amper het geval. Parijs heeft geen parkeermeters. In het centrum be staat slechts een zone met een be perkte parkeertijd van anderhalf uur. En om die zone heen loopt het nu alweer even vol met auto's als in het centrum, zodat de bussen daar ook niet snel meer kunnen opschieten en daar ook de Parijzenaars, die zich een auto kunnen veroorloven en dat zouden toch wel graag de mees te! als passagier kwijtraken. Het verkeer in Parijs schijnt niet meer in beweging te kunnen komen. De imperiaalbussen zullen intus sen deze zömer hun intrede doen. Daarmee krijgt Parijs iets terug van de „Belle Epoque" van de tijd rond de eeuwwisseling. Trams had den toen zelfs banken op het dak, waar de mensen gingen zitten als het mooi weer was. Dat is nu niet het geval; de nieuwe imperiaal is niet open. Trouwens bejaarde Pa rijzenaars zeggen, dat het weer ook niet meer zo mooi is als in die tijd. In ieder geval: het stadsbeeld van Parijs wint er iets mee. En de toeris ten zeker. Maar helaas zijn de bus sen met een achterbalkonnetje aan het verdwijnen. Want die waren te klein geworden. Tijdens een rit door Parijs in zo'n kuipje op het achter balkon, kon men zich op de kermis wanen in een ouderwetse carrousel. MiiNCHEN „Ik kon me helemaal niet voorstellen wat er met de Joden in Auschwitz gebeurde', verklaarde vrij dag in het proces te München Gertrud Slottke, één der drie verdachten. Haar uitlating leidde tot uitroepen van ver ontwaardiging op de publieke tribune. Gertrud Slottke was volgens de aan klacht belast met de samenstelling van de lijsten voor het transport van Neder landse Joden naar het oosten. Ze tracht te tot haar verdediging aan te voeren dat ze niets geweten had van het lot dat de Joden in Auschwitz wachtte. Het ging in de zitting van gisteren om een lijst met 150 namen van Joodse (Duitse) oorlogsveteranen met hoge on derscheidingen en om 91 weduwen van gesneuvelde Joden uit de Eerste Wereld oorlog. Deze lijst zou door Slottke zijn opgesteld. In plaats van naar Theresienstadt het kamp der „bevoorrechten" gin gen de personen op deze lijst naar Auschwitz. Gertrud Slottke zei: „Ik dacht dat Auschwitz het reservoir voor die Joden was die al te oud waren om te werken. Bovendien bestond er toch ook het Madagascar-plan om de Joden naar het buitenland te sturen." De president hield haar voor dat het Madagascar-plan in die tijd allang ver worpen was. Slottke zei dat ze niet al leen met de keuze van de personen be last was. Ze had de lijst opgesteld aan de hand van de in Den Haag geldende normen. Bovendien waren er ook lijsten door de Zentralstelle opgesteld. Bij het verdere verloop van de zitting werd een schriftelijke vraag van de toenmalige Judenreferent Wilhelm Zöpf ook een van de verdachten in het proces voorgelezen. Deze brief van 22 april '43 was gericht aan 't Reichs- sicherheitshauptamt in Berlijn. Zöpf vraagt daarin of het niet mogelijk is de Duitse Joden die een begin hebben ge maakt met het naturalisatieproces in hun nieuwe land van inwoning met voorrang naar het oosten te transpor teren indien de naturalisatie nog niet van kracht is geworden of de passen nog niet uitgereikt zijn. Op de vraag wat dit schrijven beteken de zei Zöpf: „Dit moest een afschrik wekkend voorbeeld vormen voor alle andere Joden die het plan hadden naar het buitenland te gaan." Het antwoord van Adolf Eichmann op het verzoek was negatief. Op de vraag van de president wat in dit verband on der „met voorrang" moest worden ver staan, antwoordde Zöpf: „Dat ze met de volgende trein moesten worden afge voerd." WIESBADEN - In West-Duitsland ia het afgelopen jaar 4,2 procent meer bier gedronken dan in 1965. Elke burger dronk gemiddeld 125,8 liter, elke bur ger boven de 15 gemiddeld 163.6 liter. De totale hoeveelheid bier die in 1966 im verzwolgen bedroeg 761 miljoen liter. Zo zien de nieuwe dubbeldeksbussen eruit, die deze zomer hun intrede zullen doen bij de RAPT, de maat schappij die het openbare vervoer in de Franse hoofdstad onderhoudt. Voorlopig by wijze van proef op één lijn. WELLINGTON De premiers van Australië en Nieuw-Zeeland, hebben vrij dag een gemeenschappelijke verklaring uitgegeven waarin staat dat zij zich on gerust maken over de Britse plannen voor toetreding tot de Europese Econo mische Gemeenschap. „De internationale handel en de vraag stukken die daarmee verband houden zijn van bijzonder groot belang voor on ze twee landen", aldus de verklaring. „Het is in ons gemeenschappelijke be lang voor onze landbouwprodukten de beste handelsvoorwaarden te verkrijgen. De Britse toetreding tot de EEG werpt voor onze twee landen vraagstukken op." PARIJS Courrèges presenteerde vrijdag in zyn lente- en zomercollectie rokken tot 7 cm boven de knie, ge dragen met gestreepte kniekousen en kinderschoentjes met één bandje. Het selecte publiek dat de opening by- woonde vertelde dat het een zeer kin- deriyke lyn was. De collectie schijnt vrouweiyker te zijn dan vorig jaar. Maar het Cour- règes-meisje blijft natuurlijk en spor tief met kort haar of twee staartjes. Halslijnen, zomen, mouwen en zakken zijn geschulpt, evenals bij Givenchy en Balenciaga. Een concessie aan de geo metrische lijn is de hartvormige hals uitsnijding. Rode mantelpakjes hebben witte plooien. De show besloot met drie rode mantelpakjes met verschillende witte garneringen. DEN HAAG Het bestuur van de partij „Landsbelangen" die in alle kieskringen aan de kamerverkiezingen op 15 februari meedoet, is j.L dins dagavond ernstig verstoord geraakt tij dens de politieke uitzending van deze partij. Tijdens de laatste halve minuut van de uitzending, terwijl het telefoon nummer van de secretaris werd ge toond, klonk namelijk een piepstem die zei: „Ja, landsbelangen, dat is een leuke partij, laten we daarop stemmen". Het partijbestuur, een persiflage ver- vermoedend van een NTS-medewerker, kondigde gistermiddag aan wellicht nieuwe zendtijd te zullen vragen. „Kennelijk een dronkenlap', zei ons de heer W. G. J. v. d. Heyden te Heus- den, die zeer verontwaardigd was. Op de vraag of hij geïnformeerd had naar de juiste toedracht van zaken, antwoord de hij ontkennend. Bij de NTS schoof men alle verant woordelijkheid weg. „De partij had tien minuten zendtijd", aldus een woordvoer- der „en de uitzending duurde maar 9% minuut. De free-lance regisseur van de partij die dit tevoren bij het na meten van de filmband merkte, brak zich het hoofd hoe hij de resterende 30 seconden zou benutten. Hij heeft toen de verrassende vondst gehad een came raman, die hij nog van vroeger kende, te vragen met reclame-stem een recla me-tekstje uit te spreken. Dat heeft die cameraman gedaan. Hoe, dat inte resseert ons niet dat moet de partij verder maar met zijn verantwoordelijke regisseur uitvechten". De NTS zal terza ke verder niets ondernemen. PRAAG In het Sloweense Hoge Ta- tragebergte zijn twee toeristen bedol ven door een lawine. Het ongeluk ge beurde bij de Teryhohut. Een reddings ploeg is uitgerukt. NEW YORK Op een veiling in New York is een Amerikaanse onge bruikte postzegel uit 1865 van 15 cent voor 35.000 dollar (ongeveer 125.000 gulden) in andere handen overgegaan. Op de bruin met blauw zegel is de landing van Colunbus in Amerika afge beeld. BRUSSEL Een Zuidafrikaanse de legatie komt in maart en april naar Europa om artsen te werven voor zie kenhuizen in de Oranje Vrijstaat. (Van onze Amsterdamse redacteur) AMSTERDAM Het lijkt een open deur, maar de Groningse socioloog prof. dr. Sj. Groenman trapt die toch in door te pleiten voor een samenhangend natio naal verkeersplan, „omdat zowel de schaarste aan ruimte als ook de sociale recht vaardigheid daartoe dwingen". Deze stelling staat te lezen in zyn p re-ad vies, dat wordt uitgebracht op een landelyk congres te organiseren tydens de personen- autotentoonstelling in de R.A.I. in Amsterdam, op 21 februari door de Konink- lyke Nederlandse Vereniging van Transportondernemingen (K.N.V.T.O.), met als thema „Mobiliteit in gevaar". Drie deskundigen hebben hiervoor een inleiding geschreven. Behalve prof. Groenman (Ruimte voor bewegende mensen, een bevolkingsprobleem), vroeg men hiervoor de hoofddirecteur van de A.N.W.B., de heer A. Blankert (Evenwicht door samenspel) en N.S.-directeur mr. M. G. de Bruin (Openbaar vervoer in een gemo toriseerde maatschappij). Zij pleiten alle drie o.m. voor een „selectief gebruik" van de privé-auto en stel len dat dit mogeiyk zal worden bij een adequaat systeem van openbaar vervoer. (Van een ,,Sunday-Times"-correspondent) BAZEL Rolf Hochhuths' nieuwe toneelstuk over de oorlog, „Die Soldaten", is volgens de 86-jarige Duitse auteur „een oprecht en hoffeiyk eerbetoon aan de duivelse macht van Winston Churchill, waardoor hy in staat is geweest de stryd tegen Hitier te kinnen". Een vroeger stuk van Hochhuth, „De Plaatsbekleder", met als onderwerp paus Pius XII wie een te slappe houding jegens de nazi's werd verweten, heeft drie jaar geleden tot wanordelykheden geleid toen het te Parys en Zwitserland werd opgevoerd en tevens tot protesten van de zijde van het Vatl- caan. Het nieuwe stuk heeft een felle discussie doen ontstaan rond het National Theatre te Londen over de vraag of het op het repertoire kan worden gezet. Het gaat daarby vooral om bepaalde kritische opmerkingen aan het adres van Churchill, de Britse oorlogsleider in de jaren 1940-1945. De tendens van het stuk is echter niet zozeer de houding van Churchill in de Tweede Wereldoorlog, doch de noodzaak van een internationale overeenkomst tegen het bombarde ren van burgers. De controversiële punten worden toegespitst door Hoch huths overtuigde, onverbloemde af keer van luchtaanvallen op niet-mili- taire doelen, ook bijvoorbeeld die in Vietnam. Een „stuk binnen het stuk" speelt zich af in 1964 met als hoofdfiguur een vroegere piloot van een bom menwerper van de Royal Air Force, die een soort traditioneel Engels ze- dendrama opvoert in de ruïnes van de kathedraal van Canterbury. De symbolische puinhopen zijn de dra matische achtergrond van de gehele voorstelling, die drieëneenhalf uur in beslag neemt. Hochhuths oorlogsvlieger doet een hartstochtelijk beroep op alle andere oud-oorlogsvliegers, dat zij zich bij hein moeten aansluiten om de we reld ertoe te bewegen met een inter nationale overeenkomst een eind te maken aan luchtaanvallen op de bur gerbevolking. Hochhuth vertelt: „Tij dens de kerstdagen van 1964 heb ik een brief geschreven aan Herr Lueb- ke, de Westduitse president, waarin ik hem smeekte als beschermheer van het Duitse Rode Kruis te willen bevorderen dat het parlement te Bonn zijn goedkeuring zou hechten aan een verdrag, dat ook de lucht oorlog in Viëtnam in zijn huidige vorm zou verbieden. Maar er gebeur de niets. Er was alleen een beetje opschudding." Het echtpaar Hochhuth woont al geruime tijd te Bazel in Zwitserland, een bolwerk van het protestantisme. Mevrouw Hochhuth weet te vertellen, dat katholieken in autobussen vol werden „aangevoerd" voor betogin gen tegen 4e première van „De Plaatsbekleder". Zal nu andermaal onrust worden gewekt? „Churchill is ook in Zwitserland een nationale held. Ik hoop dat er geen moeilijkhe den komen als het nieuwe stuk wordt opgevoerd," zegt zij. Hochhuth maakt zich echter ook bezorgd, dat de opmerkingen over het bombardement op Dresden en de morele aansprakelijkheid van de be velhebbers van de RAF en de erbij betrokken bemanningen van de bom menwerpers, niet bedoelde instem ming uit kringen van de neo-nazi's in West-Duitsland kunnen verwekken. Boven het veldbed in Rolf Hochhuths „werkhok" in het flatje van het echtpaar hangt een grote foto in kleuren van Sir Winston Churchill, gescheurd uit een kalen der van de „Times". Mevrouw Hochhuth laat die foto, een beetje schuchter, aan bezoekers zien, „alleen maar om duidelijk te ma ken, dat Churchill ook een van de grootste helden van mijn man is." Hochhuth is intussen gebiologeerd door de dramatische tegenstelling tussen het fundamentele humanis me van de Britse staatsman en diens „diabolische kracht", die hem in staat heeft gesteld de boze machten van het nazisme en Hitler te verslaan. Tegenspeler van Churchill in het stuk is de in 1958 gestorven dr. Bell, die 29 jaar lang bisschop van Chi chester is geweest. Hij personifieert volgens Hochhuth „het geweten van het Britse volk". Maar hij geeft toe: „De grootste moeilijkheid was, een waardige tegenstander van Churchill te vinden. Churchill beschikt over zo veel krachtige argumenten, dat het uiterst moeilijk is geweest van bis schop Bell een volwaardige tegenpool te maken. Niets is zo hachelijk als wanneer in een toneelstuk de beide hoofdpersonen niet aan elkander ge waagd zijn." De belangrijkste argumenten tegen DEN HAAG Bij de boterzwendel in de EEG, waarbij ten onrechte gro te bedragen als export-subsidies zijn uitgekeerd voor boter die zou worden geëxporteerd naar niet-EEG-landen, maar die in werkelijkheid binnen de EEG is gebleven, blijkt ook een zui velfabriek in het arrondissement Zut phen betrokken te zijn. De Algemene Inspectiedienst van het ministerie van Landbouw heeft in het najaar van 1966 proces-verbaal opge maakt tegen deze coöperatieve zuivel fabriek. Deze zou boter naar Zwitser land hebben uitgevoerd, die echter niet in dat land in het vrije verkeer kwam maar naar België ging. De betrokken fabriek stelt dat er geen sprake is geweest van frauduleuze handelingen. Er is thans intern juridisch overleg gaande en volgende week zal beslist worden of een vervolging zal worden ingesteld. De hoeveelheid boter die de lucratieve reis van het arrondissement Zutphen via Zwitserland naar België maakte was 425 ton. De fabriek had twee transacties afge sloten. De eerste partij, groot honderd ton, ging in februari 1966 weg, verdeeld over vijf autoladingen. De tweede transactie betrof wel drieduizend ton, maar er ging, dank zij het ingrijpen van de AID, maar 325 ton van weg, eveneens in februari 1966 en verdeeld over vijftien autoladingen. Met de restitutie op wat nu is uitge voerd, is globaal geschat, een miljoen gulden gemoeid. Omdat er met reke ningen-courant gewerkt wordt staat het echter niet geheel vast of dit geld in handen van de betrokkenen is geko men. De boter werd naar Bazel vervoerd. Een deel is daar, voor de verdere reis naar België begon, een tijd in een koel huis opgeslagen geweest zonder een douanebehandeling te hebben onder gaan. Een ander deel ging direct van Bazel naar België. Bij het produktschap voor zuivel, dat de exportrestituties uitbetaalt, heeft de AID administratieve gegevens onder zocht. Verschillende mensen, onder wie de expediteur, werden ondervraagd. Dat alles nadat het de AID was op gevallen dat de boter verstuurd werd naar een ander adres in Zwitserland dan de instelling, die daar min of meer een monopolie voor de boterhandel heeft. Of dat andere adres echt bestaat of verzonnen was wordt nog onder zocht. Tegen de expediteur is geen pro ces-verbaal opgemaakt, deze heeft een passieve rol gespeeld. Wel wordt onderzocht welke rol een Belgische handelaar, die zowel in zijn eigen land als in Zwitserland een zaak heeft, in deze affaire heeft gespeeld. Het vermoeden bestaat dat meer zui velfabrieken „handigheidjes" hebben ge bruikt om aan de derde-landenrestitutie te komen. Bij de justitie in Den Bosch Is een bo- terzaak van veel grotere omvang in' on derzoek. Hier gaat het om ruim drie duizend ton boter, waarvoor een derde- landenrestitutie van 98 cent per kilo werd geclaimed, zodat er een bedrag van om en nabij drie miljoen gulden mee gemoeid is. Het onderzoek wordt verricht in Ne derland, Zwitserland, Italië en België. In Nederland strekt het zich uit tot ver schillende fabrieken, groothandelaren en exporteurs in het zuiden des lands. Deze affaire begon eind 1965 en werd omstreeks augustus 1966 ontdekt bij een interne EEG-controle in Italië. het beleid inzake de bombardemen ten op Duitse steden heeft Hochhuth ontleend aan een rede, die dr. Bell tijdens de oorlog in het Hogerhuis heeft gehouden. In het stuk stelt de bisschop bewogen de vraag, of ret Gomorra van een stad als Hamburg na de aanval op de bevolking nu eigenlijk wel het symbool is van de idealen, waarvoor Engeland ten strij de was getrokken. „Om de bisschop krachtig genoeg te kunnen laten spreken teneinde de dominerende figuur van een Chur chill te weerstaan, heb ik Bells woor den wel een beetje moeten bijscha ven. Ik heb dit gedaan door hem een concreet standpunt te laten ontwikke len, namelijk dat het bombarderen van burgers misschien nog door de vingers kon worden gezien toen de afloop van de strijd onzeker was en Stalin schreeuwde om een tweede front, doch dat het volstrekt onver geeflijk was geworden na de succes sen van Montgomery in Noord-Afrika en, later, na de geslaagde invasie in Normandië." Hochhuth bevestigt, dat het to neelstuk strikt genomen geen do cumentaire is. De tekst is echter gebaseerd op gegevens die de auteur heeft verzameld, literatuur reeft verzameld. „Het Het volgende stuk van Hochhuth zal gewoon een blijspel zijn. „Ik moest mij eindelijk eens losmaken van al dat puin uit de oorlog." DJAKARTA Het personeel van de Unilever-ondememingen in Indonesië, behorend tot het christelijke, het na tionalistische en het Mohammedaanse vakverbond, heeft deze week gepleit voor een onverwyide teruggave van de bedrijven aan de buitenlandse eige naars, zulks om de talrijke bedrijfspro- blemen op te lossen. De ondernemingen staan nu onder toezicht van het departement voor de lichte industrie. In een gemeenschappe lijke verklaring wijzen de vakverbon den op een recente uitspraak van de minister van financiën en economische zaken, sultan Hamengkoe Boewono, dat er een goed klimaat moet komen voor het aantrekken van buitenlands kapitaal. 0 Het aantal mobiele telefooncentrales van de P.T.T. zal in de komende maanden van vier worden uitgebreid tot acht, op grond van goede ervaringen, die met de eerste mobiele eenheden zijn opgedaan. De mogelijkheid is groot, dat de P.T.T. er nog vier zal bestellen. Een diplomatieke breuk tussen Mos kou en Peking behoort ongetwijfeld tot de mogelijkheden als Mao Tse-toeng en minister van Defensie Lin Piao de machtstrijd in China winnen. Het zal misschien enige tijd duren voor de rook is opgetrokken. De Russen nemen een afwaehtende houding aan, en schij nen partij te kiezen voor Mao's tegen standers zonder veel hoop te koesteren dat deze als overwinnaars uit de strijd te voorschijn zuilen komen. Opvallens is echter dat de Russische pers geen van beide partijen in het Chinese conflict erg geestdriftig steunt. Misschien hebben de Russen herstel van de vriendschappelijke betrekkin gen met hun kameraden in China al op gegeven. Het Russische geduld wordt de laat ste tijd wel op de proef gesteld. De de monstraties in Peking zijn een gevolg van het incident van 25 januari in Mos kou, en het heeft er alle schijn van dat de Chinezen dat in scène hebben gezet. Tass noemde het „onmiskenbaar een onverbloemde, goed voorbereide provo catie". De nasleep van het incident waarbij Chinese studenten voor het mausoleum van Lenin in het gedrang raakten was bijna komisch. Een twintigtal studenten verscheen de vol gende dag met dikke verbanden en doordrenkt met jodium volgens Tass allen met precies dezelfde jodium stre pen. In Peking was dit voor de rode garde aanleiding tot massaal schelden en de monstreren voor de Russische ambas sade, die nagenoeg van de buitenwe reld werd afgesloten. Het Russische ministerie van buitenlandse zaken pro testeerde dat dit alles berekend was om de betrekkingen tussen beide lan den nog meer gespannen te maken, en niet alleen aanmoedigd maar zelfs geor ganiseerd was door de Chinese autori teiten. Als de diplomatieke betrekkingen in derdaad verbroken zouden worden, zou een nieuwe fase in het ideologische ge schil beginnen. Tenslotte is het niet on denkbaar dat beide landen troepen zou den concentreren langs de grenzen, zo dat een periode van diepe achterdocht en vijandschap zou volgen die grote in vloed zou hebben op de politieke toe komst van Azië.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6