U las het in uw krant. Fiat 124 kreeg het predikaat: auto van het jaar. 45 prominente autojournalisten uit 12 landen kwamen tot een ongekend hoge waardering op grond van technische uitvoering, kwa liteit, ontwerp en prijs. Dubbel verrassend was hun uitspraak omdat hiermede voor het eerst deze hoge internationale onderscheiding werd toegekend voor een auto onder de zevenduizend gulden. Fiat 124 won doorzijn degelijkheid Bijzonder veilig rerasysteem Deze jury riep de Fiat 124 uit tot "Auto van het jaar" Uitspraken van de jury Bekroning Receptie bij alle Hat dealers OVERTUIGENDE EERSTE PLAATS 1. FIAT 124 144pt 64%t) 3. 61 pt ss 27% 4. 46 pt ss 20% 5. 41 pt ss 18% Karakteromsehrijving van de grote winnaar 1699®** 4 fiat124 V>?r "V 1 auto van het jaar Punten van beoordeling waarop de 45 juryleden tot hun uitspraak kwamen waren technische uitvoering, kwaliteit, ontwerp en prijs. Opvallend kwam uit de juryrapporten vooral de degelijkheid van de Fiat 124 naar voren: Geen revolutionaire auto; wel een auto waarin alle ervaringen van Fiat als automobielbouwer werden verwerkt. Een auto die in tal van opzichten verbazend gaaf is. Andere met name genoemde punten die leidden tot de bekroning: de buitengewoon gunstige verhouding van binnenruimte en buitenafmetingen, de opmerkelijk goede motorprestaties en de compleetheid. Hoge lof viel ook toe aan het remsysteem dat de Fiat 124 tot een bij uitstek veilige auto maakt. De remkracht (op 4 schijfremmen) wordt op uiterst eenvoudige doch ingenieuze wijze gedoseerd en volledig aangepast aan de belasting. Dit systeem garandeert een maximale remkracht onder alle omstandigheden zónder kans op blokkeren. Amerika: B.Fi_shburne Technisch Redacteur "Car Driver" Jerrold Sloniger Automobicljournalist België: Gaston Asselbergs Automobieljournalist Philippe de Barsy Automobicljournalist Paul Frére Technisch Automobicljournalist Jacques Ickx Technisch Automobiijournalist Denemarken: lage Schmidt Technisch Automobicljournalist Duitsland: Baron v. Fersen Redacteur "Motor-Reisc-Revue" Giinther Molter Technisch Automobieljournalist F. Gert Pohle Automobielredacteur "Die Welt" Dr. E. Seifert Automobiel journalist Hans Simon Hoofredacteur "Motor-Rcise-Revue" Engeland: Douglas Armstrong Automobicljournalist Ronald Barker Technisch Automobicljournalist John Bolster Technisch Redacteur "Autosport" M. Boyd Automobielredacteur "The Sunday Times" Dcnis Jenkinson Hoofredacteur "Motor Sport" Joseph Lowrey Technisch Redacteur "The Motor" David Phipps Technisch Automobieljournalist Maurice Smith, D. F. C. Hoofdredacteur "Autocar" Tom Wisdom "Daily Mirror", "Sunday Mirror Frankrijk: J. Bemadet Informations Automobile "l'Equipe" Alain Bertaut Hoofdredacteur "FAction Automobile" Bernard Cahier Automobieljournalist Jabby Crombac Hoofdredacteur "Sport Auto" I ouis Léger Redacteur 'TArgus" Marcel Reichel Technisch Automobieljournalist J. Thévenet Technisch Redacteur "l Automobile" BaliePiero Casucci Redacteur "Quattroruote" Etienne Cornil Technisch Automobieljomnalist Sergio Favia del Core Hoofdredacteur „Motor- Franco Lini Redacteur "Auto-ltaliana", Italië Flaviano Moscarini Hoofdredacteur "Auto-ltaliana" Gianni Rogliatti Automobieljournalist Lnxcmbnrg: Franfois Mersch - Hoofdredacteur "Auto-Revue" Nederland: Nico de Jong Technisch RedacteurAuto-Visie" J. Koolhaas Revers "Auto en Motortechniek" Piet Olyslagcr Olyslager Organisation N. V. Ir. J. W. van Wamelen Automobieljournalist Oostenrijk: Johann Czernin Automobiclrcdactcur "Kurier" Hans Patleich Technisch Automobieljournalist Martin Pftmdner Hoofdredacteur "Auto-Revue" Zweden: Stig Björklund Automobieljournalist Jan Ullén Technisch Automobieljournalist Zwitserland: Ami Guichard Hoofdredacteur "l'Année Automobile" Nog nimmer werd een auto met zulke overtuigende cijfers tot auto van het jaar verklaard. 144 punten kreeg de Fiat 124 - dat is 75 punten méér dan zijn naaste concurrent! Enkele markante uitspraken uit de juryrapporten "Een goed voorbeeld van een moderne, maar toch conventioneel ontworpen middenklasse Europese wagen. Praktisch en goed van vermogen - gewichtverhouding, heeft een levendig prestatie niveau. Door knap ontwerp veel binnenruimte." "...een 1200 cc wagenvoorde prijs van een ÏOOO cc, maar met de prestaties van een anderhalve liter. "De goede prestaties, uitstekende rij eigenschappen en wegligging plus de krachtige remmen vormen niet alleen een aantrekkelijke commerciële aanbieding, maar ook een bijdrage tot de veiligheid..." "Een voorbeeld van wat met geraffineerde autotechniek heden ten dage nog valt te bereiken bij de klassieke autoconstructie. 'Geen kunst om een goede auto te bouwen - wèl een kunst om eea goede auto te bouwen tegen een aantrekkelijke prijs."Hetuitroepen van de Fiat 124 tot auto van het jaar betekent voor Fiat de bekroning van haar jarenlang streven voor élke prijs een goede auto te brengen - tot Sn de goedkoopste klasse toel Bij alle Fiat dealers recepieert momenteel de auto van het jaar: .de Fiat 124. U bent bij deze uit genodigd tot een persoonlijke kennismaking en een proefrit. Wij willen u gaarne deelgenoot maken van de feestvreugde rond de eerste bekroond# midden- klasseri 2. 69 pt. 31 percentage van het totaal te behalen aantal van 225 punten. 4-deurs sedan. 4 ciL, 1197 cc, 65 pk. 140 km/u, 5 x gelagerde krukas, 4 schijfremmen met rsmregulator, bekleed veilig- heidsdashboard en Btuur, air conditioning en PAAwAwwing met aanjager, robuuste car rosserie metAqualit-behande* ling (blijvende bescherming tegen roest), gesloten koel systeem, smering "for life" van alle draaipunten, grote kofferruimte (885 dm1) f6999,- Inlrnw hoVlaA'wg fgdkfl* met .grow A* t <1

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 8