U las het in uw krant. Fiat 124 kreeg het predikaat: auto van het jaar. 45 prominente autojournalisten
uit 12 landen kwamen tot een ongekend hoge waardering op grond van technische uitvoering, kwa
liteit, ontwerp en prijs. Dubbel verrassend was hun uitspraak omdat hiermede voor het eerst deze
hoge internationale onderscheiding werd toegekend voor een auto onder de zevenduizend gulden.
Fiat 124 won doorzijn degelijkheid
Bijzonder veilig rerasysteem
Deze jury riep
de Fiat 124 uit
tot "Auto van het jaar"
Uitspraken van de jury Bekroning
Receptie bij alle Hat dealers
OVERTUIGENDE
EERSTE PLAATS
1. FIAT 124 144pt 64%t)
3. 61 pt ss 27%
4. 46 pt ss 20%
5. 41 pt ss 18%
Karakteromsehrijving
van de grote winnaar
1699®**
4
fiat124
V>?r
"V
1
auto van het jaar
Punten van beoordeling waarop de 45 juryleden
tot hun uitspraak kwamen waren technische
uitvoering, kwaliteit, ontwerp en prijs. Opvallend
kwam uit de juryrapporten vooral de degelijkheid
van de Fiat 124 naar voren: Geen revolutionaire
auto; wel een auto waarin alle ervaringen van Fiat
als automobielbouwer werden verwerkt. Een
auto die in tal van opzichten verbazend gaaf is.
Andere met name genoemde punten die leidden tot
de bekroning: de buitengewoon gunstige
verhouding van binnenruimte en buitenafmetingen,
de opmerkelijk goede motorprestaties en de
compleetheid.
Hoge lof viel ook toe aan het remsysteem dat de
Fiat 124 tot een bij uitstek veilige auto maakt.
De remkracht (op 4 schijfremmen) wordt op uiterst
eenvoudige doch ingenieuze wijze gedoseerd en
volledig aangepast aan de belasting. Dit systeem
garandeert een maximale remkracht onder alle
omstandigheden zónder kans op blokkeren.
Amerika: B.Fi_shburne Technisch Redacteur "Car Driver"
Jerrold Sloniger Automobicljournalist
België: Gaston Asselbergs Automobieljournalist
Philippe de Barsy Automobicljournalist
Paul Frére Technisch Automobicljournalist
Jacques Ickx Technisch Automobiijournalist
Denemarken: lage Schmidt Technisch Automobicljournalist
Duitsland: Baron v. Fersen Redacteur "Motor-Reisc-Revue"
Giinther Molter Technisch Automobieljournalist
F. Gert Pohle Automobielredacteur "Die Welt"
Dr. E. Seifert Automobiel journalist
Hans Simon Hoofredacteur "Motor-Rcise-Revue"
Engeland: Douglas Armstrong Automobicljournalist
Ronald Barker Technisch Automobicljournalist
John Bolster Technisch Redacteur "Autosport"
M. Boyd Automobielredacteur "The Sunday Times"
Dcnis Jenkinson Hoofredacteur "Motor Sport"
Joseph Lowrey Technisch Redacteur "The Motor"
David Phipps Technisch Automobieljournalist
Maurice Smith, D. F. C. Hoofdredacteur "Autocar"
Tom Wisdom "Daily Mirror", "Sunday Mirror
Frankrijk: J. Bemadet Informations Automobile "l'Equipe"
Alain Bertaut Hoofdredacteur "FAction Automobile"
Bernard Cahier Automobieljournalist
Jabby Crombac Hoofdredacteur "Sport Auto"
I ouis Léger Redacteur 'TArgus"
Marcel Reichel Technisch Automobieljournalist
J. Thévenet Technisch Redacteur "l Automobile"
BaliePiero Casucci Redacteur "Quattroruote"
Etienne Cornil Technisch Automobieljomnalist
Sergio Favia del Core Hoofdredacteur „Motor-
Franco Lini Redacteur "Auto-ltaliana", Italië
Flaviano Moscarini Hoofdredacteur "Auto-ltaliana"
Gianni Rogliatti Automobieljournalist
Lnxcmbnrg: Franfois Mersch - Hoofdredacteur "Auto-Revue"
Nederland: Nico de Jong Technisch RedacteurAuto-Visie"
J. Koolhaas Revers "Auto en Motortechniek"
Piet Olyslagcr Olyslager Organisation N. V.
Ir. J. W. van Wamelen Automobieljournalist
Oostenrijk: Johann Czernin Automobiclrcdactcur "Kurier"
Hans Patleich Technisch Automobieljournalist
Martin Pftmdner Hoofdredacteur "Auto-Revue"
Zweden: Stig Björklund Automobieljournalist
Jan Ullén Technisch Automobieljournalist
Zwitserland: Ami Guichard Hoofdredacteur "l'Année Automobile"
Nog nimmer werd een auto met
zulke overtuigende cijfers tot auto
van het jaar verklaard. 144 punten
kreeg de Fiat 124 - dat is 75 punten
méér dan zijn naaste concurrent!
Enkele markante uitspraken uit de
juryrapporten
"Een goed voorbeeld van een
moderne, maar toch conventioneel
ontworpen middenklasse Europese
wagen. Praktisch en goed van
vermogen - gewichtverhouding,
heeft een levendig prestatie
niveau. Door knap ontwerp veel
binnenruimte."
"...een 1200 cc wagenvoorde prijs
van een ÏOOO cc, maar met de
prestaties van een anderhalve
liter.
"De goede prestaties, uitstekende
rij eigenschappen en wegligging
plus de krachtige remmen vormen
niet alleen een aantrekkelijke
commerciële aanbieding, maar ook
een bijdrage tot de veiligheid..."
"Een voorbeeld van wat met
geraffineerde autotechniek heden
ten dage nog valt te bereiken
bij de klassieke autoconstructie.
'Geen kunst om een goede auto te
bouwen - wèl een kunst om eea
goede auto te bouwen tegen een
aantrekkelijke prijs."Hetuitroepen
van de Fiat 124 tot auto van het
jaar betekent voor Fiat de
bekroning van haar jarenlang
streven voor élke prijs een
goede auto te brengen - tot Sn de
goedkoopste klasse toel
Bij alle Fiat dealers recepieert
momenteel de auto van het jaar:
.de Fiat 124. U bent bij deze uit
genodigd tot een persoonlijke
kennismaking en een proefrit.
Wij willen u gaarne deelgenoot
maken van de feestvreugde
rond de eerste bekroond# midden-
klasseri
2. 69 pt. 31
percentage van het totaal te
behalen aantal van 225 punten.
4-deurs sedan. 4 ciL, 1197 cc,
65 pk. 140 km/u, 5 x gelagerde
krukas, 4 schijfremmen met
rsmregulator, bekleed veilig-
heidsdashboard en Btuur, air
conditioning en PAAwAwwing
met aanjager, robuuste car
rosserie metAqualit-behande*
ling (blijvende bescherming
tegen roest), gesloten koel
systeem, smering "for life"
van alle draaipunten, grote
kofferruimte (885 dm1)
f6999,- Inlrnw hoVlaA'wg
fgdkfl*
met
.grow
A*
t
<1