Schrijver Herman Teirlinck op 88-jarige leeftijd overleden Van Stiefbeen tot Bruckner Martine Carol t M Don Kozakken komen naar Nederland Scheepvaartberichten „Danstheater" naar Engeland vertrokken Maurice Chevalier stopt voorgoed Studententoneel in boekenweek naar Apeldoorn VAiNAVOIML) Morgen RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS 1 TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 MAANDAG 6 FEBRUARI 1967 110 Want uiteindelijk waren de jongemannen die Potjom- kin vervingen terwijl hij rusteloos van de ene onderneming naar de an dere holde, niets dan een van de ve le improvisaties waarmee hij zijn kei zerin afleiding bezorgde. En ze wa ren zoals al zijn improvisaties, van korte duur maar groots opgezet en duur. De zes gunstelingen die hij Ca- tharina in de loop van vijftien jaar bezorgde, kostten de staat volgens een grove raming veertien miljoen roebel, waarvan een gedeelte in Pot- jomkins zak vloeide, want hij liet zich voor zijn goedgunstigheid betalen door elke nieuwe man met tweehon derdduizend roebel. Dat is maar een te verwaarlozen fractie van wat hij zelf uit Catharina's handen of ook wel regelrecht uit de staatskassen be trekt: in totaal zijn het tegen de vijf tig miljoen roebel. Dat is veel geld. Men kan rustig zeggen dat Potjomkins feitelijke ver dienste voor het rijk met dit bedrag overbetaald is en het in ieder geval een grove misstand is, wanneer een enkele man zich in de loop van twee decennia in een dergelijke mate kan verrijken. Maar evenals de latere Ca- tharina ondenkbaar is zonder Pot- jomkin, zo is Potjomkin evenmin denkbaar zonder de onbeperkte macht om te beschikken, die hem en zijn royaliteit is gegeven in alle op zichten. Hij leidt het leven van een onafhankelijk vorst. Hij heeft zijn eigen hof, zijn eigen gardes, cava liers, secretarissen en klaplopers. Zijn paleizen zijn schitterender dan die van de tsarin, met wildere bar baarsere luxe ingericht, en zijn fees ten overtreffen de hare want hij is niet gebonden aan de stijve Franse voorbeelden, hij durft de teugels te vieren van zijn oosterse overdreven smaak. Hij is fantastisch genieter met al zijn zinnen, een brasser van kolossaal formaat; zijn paleizen zijn van het kostbaarste marmer, zijn voeten zakken in de zachtste tapij ten, de beste musiic brengen zijn oren hun vleierige hulde. De beste kok zorgt voor zijn gehemelte en zijn sterletsoep is even beroemd als zijn daden. Hij leest veel en bij voorkeur Plutarchus. Maar er staan in zijn bibliotheek ook folianten die bestaan uit in varkensleer gebonden biljetten van duizend roebel. Hij brengt het grootste deel van zijn tijd door in zijn nachthemd, met pantoffels aan zijn blote voeten maar bij zijn feesten verschijnt hij in de meest fantasti sche gewaden en bij elk van die ge waden heeft hij, een sieradengarni- tuur in overeenkomstige kleur. Hij is de afgod der vrouwen en verslijt er ook tallozen. De fatten van de oude adel mogen dan spotten over de bar baarse Aziaat de vrouwen voelen het natuurgeweld van deze eenogige reus. Dikwijls ontvouwt hij zijn hele macht om een vrouw te behagen, vaak misbruikt hij zijn macht om een vrouw een dienst te bewijzen. Het komt voor dat geachte mannen hem hun eigen vrouwen aanbieden als ze iets via hem willen bereiken of als ze iets op hun geweten hebben, en het hangt enkel af van de indruk die de dame op hem maakt, of hij op de transactie ingaat of niet. Maar zoals alles, hebben ook de vrouwen slechts voorbijgaande bete kenis voor Potjomkin. Vaak ont brandt hij in hartstocht voor een voorname dame, overlaadt haar met vurige brieven en kostbare geschen ken, wat hij wil dat moet hij hebben, wat hij wil dat krijgt hij, wat hij heeft, verveelt hem, en een paar da gen later scharrelt hij alweer rond in de donkerste buurten van de stad bij een slecht bekend staande vrouw of hij vlucht zijn kibitka in en rijdt zonder onderbreking naar het zuiden om in het gezelschap van Tartaren en Kozakken in schuren te slapen en rauwe bieten en uien te eten. De prachtige paleizen die hij laat bou wen en die naar zijn eigen ontwerp en onder zijn toezicht worden ver sierd, vervelen hem zo gauw ze klaar zijn, hij verkoopt ze ver onder de kostprijs en begint met de bouw van een nieuw lustslot. Op de dagen van de weelderigste feesten volgen dagen van diepste neerslachtigheid; de wel lustige pasja van gisteren ligt half naakt en ongekamd op zijn onopge maakt bed en droomt ervan het we reldse tumult de rug toe te keren en zich als naamloze monnik in een of ander klooster terug te trekken. Op BRUSSEL De Vlaamse schrijver Herman Teirlinck, die ook in Nederland grote bekendheid genoot, is zaterdagmiddag in zijn woning te Linkebeek bij Brussel overleden. Hij zou op 24 februari 88 jaar zijn geworden. Het nieuws van het overlijden werd zondagmiddag bekendgemaakt door de BRT, de Belgische Radio- en Televisie-omroep. Herman Teirlinck zag zijn werk in 1956 bekroond met de prijs der Nederlandse letteren, een driejaarlijkse prijs zulke dagen is het niemand mogelijk die toen door de Nederlandse en Belgische regering gezamenlijk werd inge- - - -- -- verklaarde de toen- aan Teir- grammen zich op; allebezoekers, 1-inck niet slechts verklaarbaar was uit diens literaire verdienste, maar ook zelfs ministers en buitenlandse gezan-door de sterke banden die hem met Nederland bonden, ten, worden afgewezen. Ondanks al 5 zijn geweldige successen is hij een 5 /.uuvc uagcu i» net iiiciuuau mogend u)c lt>en uooi ue iNeuenanuse en oeigiscne regering gezamennjK v met hem te spreken, op zijn werkta-steld. Bij de prijsuitreiking in de Ridderzaal in Den Haag verklaard fel hopen de papieren, verzoekschrif- Jt ten, memorandums, dringende tele- rnahgc minister van O. K. en W., mr. J. Cals. dat de toekenning Dat Anton Tsjechof niet alleen maar meesterwerken heeft geschreven, bleek gisteravond in zijn eenakter ,,De beer", die door de AVRO-tv werd uitgezon den. Alleen het tweede deel leed niet ongelukkig man, onbestendig en rus- 5 teloos, hij kan nergens buiten, niets kan hem bevredigen, hij moet naar alles zijn hand uitsteken, niets kan hij behouden. Hij is een brok natuur, 5 scheppend en vernietigend tegelijk. Al zijn ondernemingen dragen dit 5 kenmerk: duizend en een dingen wor- den begonnen en weer in de steek ge- laten, wat levensvatbaar is, blijft be- staan, de rest gaat onopgemerkt weer te gronde. Twee vrouwen is deze zonderlinge man zijn leven lang trouw gebleven: 5 de ene is zijn nicht, een zekere gra-°nde' naïviteit en langdradigheid en vin Branicka, een nederig onderdanig tevens weer eens zien, welk een wezen dat hem op al zijn reizen kris- Soed observator van menselijke zwak- kras door Rusland vergezelt, trouw heden 1 sjechof geweest is. Sigrid Koet en zwijgzaam als een hond. Ze plaagt 5 ?e' ^oen Flink en Guus Verstraete hem niet met jaloezie in -e dagen kregen daardoor toch nog loon naar van overbruisende vitaliteit, ze plaagt (hard) werken. hem niet met opdringerig medelijden Pierre Janssen en Leen 1 imp zorgden in de dagen van zijn wanhoop ze 5 weer v0°r een zeer interessante afleve- is er gewoon altijd, een stille mense-rinS van ..Kunstgrepen", waarin op- lijke warmte, meer niet. De tweede 5 nieuw de continuïteit en verwantschap vrouw iff Catharina. En niets is voor van kunstuitingen in alle tijden opviel, Potjomkin en voor zijn leven tussen ditmaal op het gebied van het gezichts uitersten kenmerkender dan zijn blij- bedroS ln df beeldende kunst. Men kon vende binding aan deze twee vrou- ^lch moeilijk een betere introductie op wen: aan de zwakste en aan de sterk- Vasarely voorstellen, ste, aan de nederigste en aan de ln de sei'ie ..Hoe ontstaat een... meest trotse, aan de slavin en aan de 5 kregen we ditmaal de geboorte van een keizerin. 5 grammofoonplaat te zien. Een ook goed De keizerin staat boven alles wat *"e horen. De zevende symfonie van hij doet, nooit houdt hij op haar die- Bruckner - uitgevoerd door het Con- naar te zijn, deze man wiens eer- 5 certgebouworkest onder leiding van zucht, wiens machthonger en geld- 5 Bernard Haitink vormde voor deze zucht onverzadelijk zijn. Uiteindelijk 5 uitzending dankbaar materiaal. Door is het toch altijd Catharina voor wie 5 de detailkritiek van de betrokkenen hij alles onderneemt. Hij kan geen kregen de instrumentatie en de melo- mens tussen haar en zichzelf verdra- 5 diositeit van deze voor sommigen op gen maar altijd ziet hij haar boven 5 zichzelf, altijd onderwerpt hij zich i; aan haar wil, nooit vergeet hij de de^ introductie, dus. verschuldigde eerbied van de eerste onderdaan, altijd blijft haar roem en eer het hoogste doel van zijn streven. (Wordt vervolgd) het eerste gehoor wat ondoorgrondelijke muziek veel reliëf. Ook alweer een goe- M/////S/////////////S/S/. 3422. Gedurende vijf seconden braakte het kernka non van de Zeepbel zijn vernietigend vuur uit. Een bliksemschicht flitste de verre ruimte in naar de plek waar het vijandelijke schip zich moest bevinden. Mis sen leek uitgesloten, maar de geraamde tijd verstreek ener gebeurde niets! Een kille vrees maakte zich van de astronauten meester. Was hun tegenstander be halve onzichtbaar dan óók nog onkwetsbaar?! „Het was géén misser, maar zij hebben het schot eenvoudig geabsorbeerd!" gromde Piloot Storm teleurgesteld. Hoef je niet te vragen of we met een geduchte vijand te doen hebben. Denk eens aanZij trekken ons uit on ze koers, schudden de Zeepbel door elkaar als een ter rier een rat, nemen ons op sleep en reageren niet eens op een kernstraal!" Tegelijkertijd echter werden allen in de cabine zich weer bewust van een ontzettende druk. „Afstand nog gelijkmaar snelheidver tienvoudigd nu!" stamelde Charley, terwijl zweet droppels als 't ware uit al zijn poriën geperst werden. „Zij slepen ons... steeds sneller... met zich mee!" 5: a 52. Na een lange wandeling door de donkere gangen zijn Rechter Tie en Tsjiao Tai met hun bewakers ein delijk weer buiten in de frisse lucht gekomen. Ze staan nu op een rotsplateau, hoog in het woeste bergland schap. De rechter vult zijn longen dankbaar met de koele nachtlucht. Dan kijkt hij naar beneden in de val lei. „U heeft daar beneden een bedrijf aan de gang, meneer Pao!" merkt hij op. Tsjiao Tai buigt zich ook over de rand van het plateau. Op de bodem van het trechtervormige dal ziet hij een paar ovens van bak stenen. De hoogopslaande vlammen werpen een vreemd rossig schijnsel op de halfnaakte koelies die daar druk in de weer zijn. gen gaande die aan Sommige houden de blaasbal- de ovens vast zitten, anderen dragen met piekoelans meer brandhout aan. Anderen weer roeren met lange ijzeren staven in de smeltbak- ken. Pao zegt met voldoening: „Wijlen mijn vereerde broer Yie heeft op een jachttocht deze oude goudmijn hier ontdekt. Deze mijn is al eeuwen geleden als uit geput opgegeven en niemand weet meer dat hij ooit bestaan heeft. Maar ik heb overal goed rondgesnuffeld en ik heb daar beneden nog én rijke ader ontdekt, die onze voorouders was ontgaan." Minder reliëf kreeg het vraagstuk „Christelijke politiek of christen in de politiek?", dat voor het CVK en het IKOR in een forum werd behandeld. Ondanks de waardevolle blokken hout die L. ten Cate op het discussievuur wierp, kwamen er wellicht ook door tijdgebrek weinig nieuwe gezichts punten uit. Uitgezonderd „Achter het nieuws" op 5 Nederland 2 (waarin een sterk inter- view van Engelse journalisten met Dean Rusk over Viëtnam, welk gesprek echter even weinig perspectieven bood 5 als de kwestie zelf) hebben we zater- dag naar het NCRV-avondje op Neder- land 1 zitten kijken. Het was voor ve- le kijkers wellicht niet zo'n prettig 5 avondje, omdat „Stiefbeen en Zoon" af- scheid namen, ^'-if heb ik nooit be- paald om dit duo zrcten" gillen (smaken verschillen: anderen kunnen niet begrij- pen dat ik altijd om Johnny Kraay- 5 kamp moet lachen), maar ik kan me voorstellen dat velen het wel sym- pathieke tweetal zullen missen, ook al omdat de beide vertolkers met hun spel en de rommelige entourage een zekere 5 „sfeer" wisten te brengen. 5 Er zullen ook mensen zijn, die niet van „Het blijft Hollands" houden. Bij- 5 voorbeeld omdat het genre van Tante Leen en Johnny Jordaan hun niet ligt (als Parijzenaars ook zo over hun stad zingen, is het plotseling chansonkunst en dus wél cultureel) of omdat ze „Beelden uit mijn kinderjaren". „Er hangt een paardehoofdstel aan de muur" en „Een beetje" figuurlijk niet meer kunnen horen. Dat snap ik dan weer niet, want die door-en-door-muzikale Harry de Groot maakt er voortreffelij- ke arrangementen van en er wordt heel aardig bij gezongen, gespeeld en ge- danst. Ook de presentatie van Régine Clauwaert en Dick Passchier is niet 5 meer zo zoetelijk als in de eerste afle- 5 veringen. Voor mij mag „Hollands" blij- 5 ven, ook al omdat deze goede show van 5 muzikale vaderlandsliefde geen gefor- ceerde indruk maakt. 5 Geforceerd is nog wel eens de monta ge van „Close-up" (zaterdag over Zee- land en het deltaplan), maar er zitten 5 ook heel boeiende contrasten in. Afgezien van een gezellige parodie op het VARA-programma „Opus 13" wil 5! „Farce majeure" nog niet van de grond komen. Er zit aanzienlijk minder pit in dan in de vele soortgelijke radiopro gramma's die we de laatste tijd te ho- j| ren krijgen. Maar daar worden dan ook vaak dingen in gezegd, die zelfs „Zo is het" niet zonder kans op brieven van „gekwetsten" te berde had kunnen brengen. We veranderen kennelijk dus wel. Al geef ik toe, dat „Farce Ma- jeure" niet de indruk maakt, erg hard op lange tenen te willen trappen. En dat ook deze vorm van op-de-hak-ne- men een belangrijke functie kan heb- ben. Maar dan moet dit ook werkelijk puntig zijn. En die eigenschap missen 5 vele „items" in „Farce Majeure" he- laas nog. .J v. d. K. AMSTERDAM Dinsdag zal het Don Kozakken koor o.l.v. Serge Jaroff Een van zijn bekendste werken, het uit 1908 daterende „Mijnheer J. B. Ser- janszoon", zal in het komende voorjaar ten behoeve van de BRT verfilmd wor den onder regie van Johan de Meester. Hij werd in 1879 te St.-Jans Molen beek geboren als zoon van de Vlaamse schrijver Isidore Teirlinck. In 1900 de buteerde hij als dichter in 1902 ver scheen zijn eerste verhalenbundel „De wonderbare wereld". Zijn bekendste werken zijn het Ivoren Aapje (1909), Maria Speermali (1940), Zelfportret of het Galgemaal (1955) en de toneelwerk ken De vertraagde film (1922), Ik dien (1924), de Man zonder lijf (1925), Jo- kaste tegen God (1961). Teirlinck heeft een zeer actief leven gehad: lange tijd vormde het direc teurschap van een meubelmakerij de bestaanszekerheid, die de letterkunde hem niet kon verschaffen. Hij was voorts een verwoed handboogschutter en zelfs landelijk voorzitter van het Belgische boogschuttersgilde. Herman Teirlinck studeerde natuur wetenschappen aan de rijksuniversiteit van Brussel en Germaanse filologie aan de rijksuniversiteit te Gent. Als jonge man sloot hij zich aan bij de beweging „Van nu en straks", waarvan hij met Streuvels de laatste overlevende was. Na de eerste wereldoorlog was hij een van de belangrijkste vertegenwoordi gers van de Avant Gardistische bewe ging in Europa. In nog geen drie jaar schreef hij toen verscheidene expressio nistische toneelstukken, waaronder „De vertraagde film" en „Het spel van de torenbestorming' Hij is leraar Nederlands geweest van koning Leopold, toen deze nog kroon prins was. Teirlinck was onder meer lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van Taal- en Letterkunde en van de Konink lijke Academie van Schone Kunsten te Kleine vaart: Anne Christina 2 te Agadir; Argonaut 1 te Liverpool; Breehorn 3 45 nto Kp Vilano nr Westonpoint; Calchas 3 t.h.v. Cartagena nr Valencia; Capricornus 2 te Las Palmas; Carebeka-4 pass 2 Kp Vilano nr Littlehampton; Helios 1 200 no Kp Vilano nr Pto Marghera; Hoorne- 'boeg pass 2 Brunsbüttel nr Kotka; Im- ke 2 20 zo Ravenna nr Algiers-, Marga- retha Smits 1 vn Taranto nr onbekend; Neutron 3 vn Rouen nr onbekend; No'ordborg 2 te Amsterdam; Prinses Wilhelmina 2 vn Vlissingen nr Bilbao; Vega 1 te Gefle; Vlistborg 2 te Harlin- gen; Voorwaarts 3 te Rotterdam. Grote vaart: Aagtekerk 2 vn Shanghai nr Tsingtao; Acila 3 360 o Yokohama nr Houston; Aegis 3 te Sto Domingo; Alkmaar 3 te Rotterdam; Amstelhoek pass 2 Timor nr Singapore; Ancospray 2 vn Swansea nr Grangemouth; Balticborg pass 2 Er V.S. nr Delfzijl; Banggai 2 70 nnw Lis sabon nr Marseille; Bengalen 2 vn Rot terdam nr Bremen; Blitar 2 70 nnw Etienne nr Duinkerken; Bovenkerk 2 1550 nnw Kaapstad nr Kaapstad; Cinu- lia 3 te Lavera; Daphnis 3 vn Port of Spain nr Bridgetown; Deneb 3 vn Le Havre nr Rotterdam; Dinteldyk 2 te Hamburg; Dorestad 2 60 w Hebriden nr Curagao; Garoet 2 64 o w Lizard nr New York; Goeree 2 vn Bahia Blanca nr Avonmouth; Gooiland 2 30 wzw Cas- quets nr Recife; Hollandsdiep 2 300 o Kp Guardafui nr Singapore; Hollands- dreef 2 120 no Singapore nr Tsamkong; Kennemerland 3 te Santos; Kermia 3 te Suez; Kinderdyk 3 te Miami; Konings- waard 2 te Curasao; Koudekerk 2 vn Genua nr Vlissingen; Krebsia 3 te Trini dad; Langkoeas 2 270 n Celebes nr Sin gapore; Leuvelloyd 3 te Barcelona; Lim burg 2 te Portland; Mainlloyd 2 530 wzw Fayal nr Cristobal; Medon 3 te Ham- brug; Merseylloyd 3 te Messina; Merwe- lloyd 2 480 o Paramaribo nr Kaapstad; Purmerend 2 100 no Guadeloupe nr Cu ragao; Randfontein 2 520 no Ascunsion nr Tenerife; Sepia pass 2 Little Quoin nr Mena; Sloterkerk 1 te Mombasa; So lon 2 te Amsterdam; Spaarnekerk 30 te Kobe; Vitrea 3 75 z Kreta nr Port Said; Vlist 3 800 wnw San Francisco nr Yoko hama; Witmarsum 3 te Nassau. DEN HAAG Het Nederlands Danstheater is vanochtend per charter- vliegtuig naar Engeland vertrokken voor een serie van acht voorstellingen in het Empire Theatre te Sunderland (New Castle). De groep omvat 34 personen, van wie 26 dansers en danseressen. Reeds in het voorjaar van 1963 trad het Ne derlands Danstheater gedurende een HERMAN TEIRLINCK, \Uuutn letterkundige, geboren 1879 te Brussel Antwerpen. Voorts sond hij aan het hoofd van het „Hoger Instituut voor Architectuur en Sierkunsten" te Terka- meren. Hij was regeringsadviseur bij het na tionaal toneel, erevoorzitter van de Vlaamse Pen-club en directeur van het „Nieuw Vlaams tijdschrift". Teirlinck is tot op hoge leeftijd actief gebleven. Zo riep hij, toen hij 80 werd, te Antwerpen zijn „Toneelschool" in 't leven, die hij beschouwde als de bekro ning van zijn cursus „Techniek van de Toneelkunst", die reeds een kwart eeuw bestond aan het hoger instituut van Ter- kameren. Daar heeft hij een groep jon ge Vlaamse toneelspelers gekweekt, die de grote klassieke en hedendaagse Ne derlandse toneelwerken op hun repertoi re namen. In het voorjaar van 1959 maakte hij nog met die groep een rond reis. De rijksuniversiteiten van Gent en Luik eerden hem met eredoctoraten... MONTE CARLO De Franse actri ce Martine Carol is vandaag dood aan getroffen in een hotel te Monte Carlo. Ze was met haar man naar Monte Carlo gegaan op uitnodiging van de Italiaanse filmproducent Gino del Du- ca voor de première van de film „Ar- rivederci baby", waarin Tony Curtis en Zsa Zsa Gabor de hoofdrollen ver vullen. Martine Carol, die 46 jaar is gewor den, heette eigenlijk Marie Louise Mou- rer. Ze is vier keer getrouwd geweest. Haar laatste man, de Brit Mike Eland, vond haar hedenmorgen om vijf uur dood in de badkamer van het hotel. Aansl. bij Personalia DURBAN (Zuid-Afrika) De Fran se zanger Maurice Chevalier heeft ver klaard dat hij op 12 september 1968 met pensioen gaat op zijn 80e ver jaardag. Voor die tijd wil hij echter nog een reis om de wereld maken om zijn ge liefde plaatsen voor het laatst te zien en afscheid van al zijn vrienden te ne men. Het reisplan is nog niet opgesteld, maar hij zal zeker Parijs, New York, Londen, Buenos Aires en Zuid-Afrika aandoen. AMSTERDAM Op donderdag 2 maart zal op het boekenfeest in Tivoli in Utrecht door acteurs van de Associa tie Studententoneel Utrecht ter gelegen heid van de Boekenweek de première worden gegeven van twee Nederland se eenakters. Van Lodewijk de Boer wordt, onder regie van de schrijver het stuk „Darts" opgevoerd en var. Henk Sparreboom, onder regie van Frans Weisz, „Code". Er zullen uitvoe ringen volgen in Amsterdam, Rotter dam, Groningen, Tilburg, Arnhem, Em- men en Apeldoorn. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van de Noodraad. Spr.: H. Hessels, lijst trekker van de Noodr. 18.30 Ik ver bind u door..., praatje. 18.35 Lichte ork. muz. (gr. 18.45 Eigen weg: ge sprek met een versl.: interv. 19.10 Op de plaat... rust: str. kr. progr. 19.40 Hum. Verb.: Het gez. van de huma nist, toespr. door prof. dr. J. P. van Praag: NRU: 19.50 Openb. Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Lichte ork. muz. (gr.) 20.30 2/3 is voorbij: kl. beeld over het achter ons liggende deel van de 20e eeuw. 21.30 De spr. van hedenavond: disc, over veroüd. en modern van de volksontw. in verenigingsverb. 22.00 Radio Pilh. ork. (opn): mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 China en ontw. landen, lez. 23.15 Lichte gr. muz. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II 18.10 Pop. orgelmuz. (opn.). 18.30 Uitz. van de Lib. Volkspartij: Vraagge sprek van Minneke van Kouwen met de heer G. D. C. Drenthem Soesman, lijstaanv. van de Lib. Volkspartij in de kieskr. Haarlem. 18.40 Lichte gr. muz. voor de jeugd. 18.55 Op de man af, pr. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Rad. kr. 19.30 Stereo: Voc. ens.: oude lied. 19.45 Boekbespr. 20.00 Lichte muz. uit Japan en Mexico (gr.). 20.30 Hoe Achitofel zich verhing, hoorsp. 21.15 Lichte gr. muz. 21.30 Muz. en dienst: inform, progr.; A. Kerkorg. conc.: oude en mod. muz. B. Het geest, volksl. 22.15 Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 Literama. rad. per. over boeken en schr. 23.00 Serenade: gevar. pl. progr. 23.55 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER 18.56 Reel. CVK/IKOR/RKK 19.00 Kenmerk, wek. inf. rubr. over kerk en samenl. VARA: 19.30 Tel uit je winst: hobbyquiz. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.15 Reel. NTS: 20.20 Uitz. van de P.S.P. VARA: 20.30 Polen niet te verslaan!, doe. 21.30 De Meester, TV-spel. NTS: 22.40 22.45 Journ. NEDERLAND II NTS: 19.50—20.00 Uitz. D'66. 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NCRV: 20.05 Lieberman en Lieberman, tvspel. 20.30 Doc. film van 'n voorm. prima ballerina van het Bolsjoi Thea ter in Moskou. 21.20 NIPO-these: pol. uitz. STER: 21.56 Reel. NTS: 22.00— 22.15 Journ. 22.3023.00 Teleac: auto matisering (1). dio kamerorkest en solist; klassieke en mod. muziek; II Stereo: Omroepka- merkoor: moderne motetten; III Viool en piano: klassieke muziek. VPRO: 14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Festival van Saint- Paul de Vence 1966: Instr. ensemble (opn): mod. muziek. 16.00 Nws. 16.02 Bariton en piano (gr): klassieke liede ren. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gr. muz. v. de tieners. HILVERSUMII KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammofoonmuziek en praatje. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram mofoonmuziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25-9.-30 Conciliepost bus). 10.00 Licht gevarieerd platenpro- gramma. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette-orkest en zangsolist. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Act. 12.50 Lichte gram mofoonmuziek en praatje. 13.30 Musi- esta: gevarieerd platenprogramma. 14.20 Het Promenade orkest: amuse mentsmuziek. 14.40 Stereo: Licht in strumentaal ensemble (opn.). 15.00 Piz zicato: gevarieerd muziekprogr. 17.00 Overheidsvoorlichting: Vraaggesprek met de alt-zangeres Mevr. Rijkje Wol- leswinkel over haar tournee door de Nederlandse Antillen. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nieuws. 9.02 Act. 9.07 Li. platenprogramma. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Lichte muziek en actualiteiten. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws 12.02 Act. 12.05 Gevarieerd muziekprogramma, (opn.). 13.00 Nieuws. 13.02 Actualitei ten. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nieuws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Voor de vrouw 15.00 Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Populair elektronisch orgelspel. 15.25 Licht instrumentaal trio en zangsolis ten. 15.50 Lichte orkestmuziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Act. 16.05 Voor de tieners. 17.00 Nieuws. 17.05-18.00 Ver- zoekplatenprogramma. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Actuali- week in Sunderland op. Op 12 februari teiten. 8.15 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 keert het Danstheater naar Nederland De groenteman). 8.50 Morgenw. 9.00 terug. Drie dagen later zal in de Koninklij ke Schouwburg in Den Haag een eerste uitvoering van het ballet „Ready ma- een concert geven in het Concertge- ke" worden gegeven. Dit ballet zal op bouw te Amsterdam. Het koor zal ook j de dag van de voorstelling door de concerten geven in Emmen, Schevenin-1 choreograaf Hans van Manen worden gen, Utrecht, Rotterdam, Heerien, en ingestudeerd, waardoor de dansers zeer Tilburg. Dit alles is onderdeel van een j veel mogelijkheden voor improvisatie groot Europees tournee. hebben. Stereo: Mod. en semi-klassieke gram- mofoonmuz. (9.35-9.40 Waterst.). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 L. orkestmuz. (opn). 12.25 Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor de landb. 12.40 Licht instrumentaal ensemble. 13.00 Nieuws. 13.10 Journ, en beursber. 13.30 't Muzikanten uur: I. Stereo: Ra- MAANDAG 6 FEBRUARI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste ren). 10.20-11.30 Der Vogel lasst das Singen nicht, tv-spel. 12.00 Reportage van de carnavalsoptochten te Mainz, Düsseldorf en Keulen. 16.55 Nws. 17.00 Gymnastiek. 17.10 V. d. vrouw. 17.45 Kookpraatje. 18.00 Nws. (Regionaal pro gramma NDR: 18.05 Nws.). 18.16 Sport journaal. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Nws. 19.21 Der Blumenstrauss, politie film. 19.59 Programma-overzicht. WDR 18.05 Nws. uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 Detective-film. 18.25 Hier un heu- te. 18.50 Guten Abend. 19.00 Hier und Heute. 19.10 Filmreportage over Las Vegas. 19.40 Filmreportage over het Wilde Westen. 20.00 Journaal en weer- ber. 20.15 Quiz. 21.00 Ein Schuss aus 50 Tote, Amerikaanse speelfilm. 22.30 Journaal en weerber. 22.45 Carnaval: amus. progr. 23.30 Nws. DUITSLAND II 18.10 Nws en weerbericht. 18.20 Actuali teiten en muz. 18.55 Wedstrijdspel. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws en thema v. d. dag. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Amus. progr. 23.15 Nieuws en weerbericht. 48. Gluipjes wurmde zich, overigens geheel tegen zijn zin, uit de luchtkoker en keek een ogenblik spiedend rond. Gelukkig, er was niemand te zien en niemand zou dus weten, dat Gluipjes, de koene eerste harpoe nier, van angst in één van de luchtkokers was weg gekropen. „Kappen!" loeide kapitein Bramzeil boven alles uit. „Voor de drommel Gluipjes, kappen die lijn zeg ik!" Op het geluid van de basstem van kapitein Bramzeil zette de eerste harpoenier de angst van zich af en even later rende hij gewapend met een grote bijl naar de voorplecht. Hij sopte door het water naar het harpoenkanon en vond op de tast de lijn. Gluip jes hakte er duchtig op los en alles zou goed afgelopen zijn, wanneer de oude potvis niet een ge weldige sprong gemaakt had. Weliswaar knapte de lijn maar eerst werd het harpoenkanon in zijn geheel on der hevig gekraak uit het plankier gerukt en over boord getrokken. Onmiddelijk daarop schoot de neus van de Jacob Heemskerk met zo'n vaart omhoog, dat Gluip jes ondersteboven geworpen werd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2