Schrijver Herman Teirlinck op
88-jarige leeftijd overleden
Van Stiefbeen
tot Bruckner
Martine Carol t
M
Don Kozakken komen
naar Nederland
Scheepvaartberichten
„Danstheater" naar
Engeland vertrokken
Maurice Chevalier
stopt voorgoed
Studententoneel in
boekenweek naar
Apeldoorn
VAiNAVOIML)
Morgen
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
1
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG 6 FEBRUARI 1967
110 Want uiteindelijk
waren de jongemannen die Potjom-
kin vervingen terwijl hij rusteloos
van de ene onderneming naar de an
dere holde, niets dan een van de ve
le improvisaties waarmee hij zijn kei
zerin afleiding bezorgde. En ze wa
ren zoals al zijn improvisaties, van
korte duur maar groots opgezet en
duur. De zes gunstelingen die hij Ca-
tharina in de loop van vijftien jaar
bezorgde, kostten de staat volgens
een grove raming veertien miljoen
roebel, waarvan een gedeelte in Pot-
jomkins zak vloeide, want hij liet zich
voor zijn goedgunstigheid betalen
door elke nieuwe man met tweehon
derdduizend roebel. Dat is maar een
te verwaarlozen fractie van wat hij
zelf uit Catharina's handen of ook wel
regelrecht uit de staatskassen be
trekt: in totaal zijn het tegen de vijf
tig miljoen roebel.
Dat is veel geld. Men kan rustig
zeggen dat Potjomkins feitelijke ver
dienste voor het rijk met dit bedrag
overbetaald is en het in ieder geval
een grove misstand is, wanneer een
enkele man zich in de loop van twee
decennia in een dergelijke mate kan
verrijken. Maar evenals de latere Ca-
tharina ondenkbaar is zonder Pot-
jomkin, zo is Potjomkin evenmin
denkbaar zonder de onbeperkte
macht om te beschikken, die hem en
zijn royaliteit is gegeven in alle op
zichten. Hij leidt het leven van een
onafhankelijk vorst. Hij heeft zijn
eigen hof, zijn eigen gardes, cava
liers, secretarissen en klaplopers.
Zijn paleizen zijn schitterender dan
die van de tsarin, met wildere bar
baarsere luxe ingericht, en zijn fees
ten overtreffen de hare want hij is
niet gebonden aan de stijve Franse
voorbeelden, hij durft de teugels te
vieren van zijn oosterse overdreven
smaak. Hij is fantastisch genieter
met al zijn zinnen, een brasser van
kolossaal formaat; zijn paleizen zijn
van het kostbaarste marmer, zijn
voeten zakken in de zachtste tapij
ten, de beste musiic brengen zijn
oren hun vleierige hulde. De beste
kok zorgt voor zijn gehemelte en zijn
sterletsoep is even beroemd als zijn
daden. Hij leest veel en bij voorkeur
Plutarchus. Maar er staan in zijn
bibliotheek ook folianten die bestaan
uit in varkensleer gebonden biljetten
van duizend roebel. Hij brengt het
grootste deel van zijn tijd door in zijn
nachthemd, met pantoffels aan zijn
blote voeten maar bij zijn feesten
verschijnt hij in de meest fantasti
sche gewaden en bij elk van die ge
waden heeft hij, een sieradengarni-
tuur in overeenkomstige kleur. Hij is
de afgod der vrouwen en verslijt er
ook tallozen. De fatten van de oude
adel mogen dan spotten over de bar
baarse Aziaat de vrouwen voelen
het natuurgeweld van deze eenogige
reus. Dikwijls ontvouwt hij zijn hele
macht om een vrouw te behagen,
vaak misbruikt hij zijn macht om
een vrouw een dienst te bewijzen. Het
komt voor dat geachte mannen hem
hun eigen vrouwen aanbieden als ze
iets via hem willen bereiken of als
ze iets op hun geweten hebben, en
het hangt enkel af van de indruk die
de dame op hem maakt, of hij op de
transactie ingaat of niet.
Maar zoals alles, hebben ook de
vrouwen slechts voorbijgaande bete
kenis voor Potjomkin. Vaak ont
brandt hij in hartstocht voor een
voorname dame, overlaadt haar met
vurige brieven en kostbare geschen
ken, wat hij wil dat moet hij hebben,
wat hij wil dat krijgt hij, wat hij
heeft, verveelt hem, en een paar da
gen later scharrelt hij alweer rond
in de donkerste buurten van de stad
bij een slecht bekend staande vrouw
of hij vlucht zijn kibitka in en rijdt
zonder onderbreking naar het zuiden
om in het gezelschap van Tartaren en
Kozakken in schuren te slapen en
rauwe bieten en uien te eten. De
prachtige paleizen die hij laat bou
wen en die naar zijn eigen ontwerp
en onder zijn toezicht worden ver
sierd, vervelen hem zo gauw ze klaar
zijn, hij verkoopt ze ver onder de
kostprijs en begint met de bouw van
een nieuw lustslot. Op de dagen van
de weelderigste feesten volgen dagen
van diepste neerslachtigheid; de wel
lustige pasja van gisteren ligt half
naakt en ongekamd op zijn onopge
maakt bed en droomt ervan het we
reldse tumult de rug toe te keren en
zich als naamloze monnik in een of
ander klooster terug te trekken. Op
BRUSSEL De Vlaamse schrijver Herman Teirlinck, die ook in Nederland
grote bekendheid genoot, is zaterdagmiddag in zijn woning te Linkebeek bij
Brussel overleden. Hij zou op 24 februari 88 jaar zijn geworden. Het nieuws
van het overlijden werd zondagmiddag bekendgemaakt door de BRT, de
Belgische Radio- en Televisie-omroep. Herman Teirlinck zag zijn werk in
1956 bekroond met de prijs der Nederlandse letteren, een driejaarlijkse prijs
zulke dagen is het niemand mogelijk die toen door de Nederlandse en Belgische regering gezamenlijk werd inge-
- - -- -- verklaarde de toen-
aan Teir-
grammen zich op; allebezoekers, 1-inck niet slechts verklaarbaar was uit diens literaire verdienste, maar ook
zelfs ministers en buitenlandse gezan-door de sterke banden die hem met Nederland bonden,
ten, worden afgewezen. Ondanks al 5
zijn geweldige successen is hij een 5
/.uuvc uagcu i» net iiiciuuau mogend u)c lt>en uooi ue iNeuenanuse en oeigiscne regering gezamennjK v
met hem te spreken, op zijn werkta-steld. Bij de prijsuitreiking in de Ridderzaal in Den Haag verklaard
fel hopen de papieren, verzoekschrif- Jt
ten, memorandums, dringende tele- rnahgc minister van O. K. en W., mr. J. Cals. dat de toekenning
Dat Anton Tsjechof niet alleen maar
meesterwerken heeft geschreven, bleek
gisteravond in zijn eenakter ,,De beer",
die door de AVRO-tv werd uitgezon
den. Alleen het tweede deel leed niet
ongelukkig man, onbestendig en rus- 5
teloos, hij kan nergens buiten, niets
kan hem bevredigen, hij moet naar
alles zijn hand uitsteken, niets kan hij
behouden. Hij is een brok natuur, 5
scheppend en vernietigend tegelijk.
Al zijn ondernemingen dragen dit 5
kenmerk: duizend en een dingen wor-
den begonnen en weer in de steek ge-
laten, wat levensvatbaar is, blijft be-
staan, de rest gaat onopgemerkt weer
te gronde.
Twee vrouwen is deze zonderlinge
man zijn leven lang trouw gebleven: 5
de ene is zijn nicht, een zekere gra-°nde' naïviteit en langdradigheid en
vin Branicka, een nederig onderdanig tevens weer eens zien, welk een
wezen dat hem op al zijn reizen kris- Soed observator van menselijke zwak-
kras door Rusland vergezelt, trouw heden 1 sjechof geweest is. Sigrid Koet
en zwijgzaam als een hond. Ze plaagt 5 ?e' ^oen Flink en Guus Verstraete
hem niet met jaloezie in -e dagen kregen daardoor toch nog loon naar
van overbruisende vitaliteit, ze plaagt (hard) werken.
hem niet met opdringerig medelijden Pierre Janssen en Leen 1 imp zorgden
in de dagen van zijn wanhoop ze 5 weer v0°r een zeer interessante afleve-
is er gewoon altijd, een stille mense-rinS van ..Kunstgrepen", waarin op-
lijke warmte, meer niet. De tweede 5 nieuw de continuïteit en verwantschap
vrouw iff Catharina. En niets is voor van kunstuitingen in alle tijden opviel,
Potjomkin en voor zijn leven tussen ditmaal op het gebied van het gezichts
uitersten kenmerkender dan zijn blij- bedroS ln df beeldende kunst. Men kon
vende binding aan deze twee vrou- ^lch moeilijk een betere introductie op
wen: aan de zwakste en aan de sterk- Vasarely voorstellen,
ste, aan de nederigste en aan de ln de sei'ie ..Hoe ontstaat een...
meest trotse, aan de slavin en aan de 5 kregen we ditmaal de geboorte van een
keizerin. 5 grammofoonplaat te zien. Een ook goed
De keizerin staat boven alles wat *"e horen. De zevende symfonie van
hij doet, nooit houdt hij op haar die- Bruckner - uitgevoerd door het Con-
naar te zijn, deze man wiens eer- 5 certgebouworkest onder leiding van
zucht, wiens machthonger en geld- 5 Bernard Haitink vormde voor deze
zucht onverzadelijk zijn. Uiteindelijk 5 uitzending dankbaar materiaal. Door
is het toch altijd Catharina voor wie 5 de detailkritiek van de betrokkenen
hij alles onderneemt. Hij kan geen kregen de instrumentatie en de melo-
mens tussen haar en zichzelf verdra- 5 diositeit van deze voor sommigen op
gen maar altijd ziet hij haar boven 5
zichzelf, altijd onderwerpt hij zich i;
aan haar wil, nooit vergeet hij de de^ introductie, dus.
verschuldigde eerbied van de eerste
onderdaan, altijd blijft haar roem en
eer het hoogste doel van zijn streven.
(Wordt vervolgd)
het eerste gehoor wat ondoorgrondelijke
muziek veel reliëf. Ook alweer een goe-
M/////S/////////////S/S/.
3422. Gedurende vijf seconden braakte het kernka
non van de Zeepbel zijn vernietigend vuur uit. Een
bliksemschicht flitste de verre ruimte in naar de plek
waar het vijandelijke schip zich moest bevinden. Mis
sen leek uitgesloten, maar de geraamde tijd verstreek
ener gebeurde niets! Een kille vrees maakte zich
van de astronauten meester. Was hun tegenstander be
halve onzichtbaar dan óók nog onkwetsbaar?! „Het
was géén misser, maar zij hebben het schot eenvoudig
geabsorbeerd!" gromde Piloot Storm teleurgesteld. Hoef
je niet te vragen of we met een geduchte vijand te
doen hebben. Denk eens aanZij trekken ons uit on
ze koers, schudden de Zeepbel door elkaar als een ter
rier een rat, nemen ons op sleep en reageren niet eens
op een kernstraal!" Tegelijkertijd echter werden allen
in de cabine zich weer bewust van een ontzettende
druk. „Afstand nog gelijkmaar snelheidver
tienvoudigd nu!" stamelde Charley, terwijl zweet
droppels als 't ware uit al zijn poriën geperst werden.
„Zij slepen ons... steeds sneller... met zich mee!"
5: a
52. Na een lange wandeling door de donkere gangen
zijn Rechter Tie en Tsjiao Tai met hun bewakers ein
delijk weer buiten in de frisse lucht gekomen. Ze staan
nu op een rotsplateau, hoog in het woeste bergland
schap. De rechter vult zijn longen dankbaar met de
koele nachtlucht. Dan kijkt hij naar beneden in de val
lei. „U heeft daar beneden een bedrijf aan de gang,
meneer Pao!" merkt hij op. Tsjiao Tai buigt zich ook
over de rand van het plateau. Op de bodem van het
trechtervormige dal ziet hij een paar ovens van bak
stenen. De hoogopslaande vlammen werpen een vreemd
rossig schijnsel op de halfnaakte koelies die daar
druk in de weer zijn.
gen gaande die aan
Sommige houden de blaasbal-
de ovens vast zitten, anderen
dragen met piekoelans meer brandhout aan. Anderen
weer roeren met lange ijzeren staven in de smeltbak-
ken. Pao zegt met voldoening: „Wijlen mijn vereerde
broer Yie heeft op een jachttocht deze oude goudmijn
hier ontdekt. Deze mijn is al eeuwen geleden als uit
geput opgegeven en niemand weet meer dat hij ooit
bestaan heeft. Maar ik heb overal goed rondgesnuffeld
en ik heb daar beneden nog én rijke ader ontdekt,
die onze voorouders was ontgaan."
Minder reliëf kreeg het vraagstuk
„Christelijke politiek of christen in de
politiek?", dat voor het CVK en het
IKOR in een forum werd behandeld.
Ondanks de waardevolle blokken hout
die L. ten Cate op het discussievuur
wierp, kwamen er wellicht ook door
tijdgebrek weinig nieuwe gezichts
punten uit.
Uitgezonderd „Achter het nieuws" op
5 Nederland 2 (waarin een sterk inter-
view van Engelse journalisten met
Dean Rusk over Viëtnam, welk gesprek
echter even weinig perspectieven bood
5 als de kwestie zelf) hebben we zater-
dag naar het NCRV-avondje op Neder-
land 1 zitten kijken. Het was voor ve-
le kijkers wellicht niet zo'n prettig
5 avondje, omdat „Stiefbeen en Zoon" af-
scheid namen, ^'-if heb ik nooit be-
paald om dit duo zrcten" gillen (smaken
verschillen: anderen kunnen niet begrij-
pen dat ik altijd om Johnny Kraay-
5 kamp moet lachen), maar ik kan
me voorstellen dat velen het wel sym-
pathieke tweetal zullen missen, ook al
omdat de beide vertolkers met hun spel
en de rommelige entourage een zekere
5 „sfeer" wisten te brengen.
5 Er zullen ook mensen zijn, die niet
van „Het blijft Hollands" houden. Bij-
5 voorbeeld omdat het genre van Tante
Leen en Johnny Jordaan hun niet ligt
(als Parijzenaars ook zo over hun stad
zingen, is het plotseling chansonkunst
en dus wél cultureel) of omdat ze
„Beelden uit mijn kinderjaren". „Er
hangt een paardehoofdstel aan de muur"
en „Een beetje" figuurlijk niet meer
kunnen horen. Dat snap ik dan weer
niet, want die door-en-door-muzikale
Harry de Groot maakt er voortreffelij-
ke arrangementen van en er wordt heel
aardig bij gezongen, gespeeld en ge-
danst. Ook de presentatie van Régine
Clauwaert en Dick Passchier is niet
5 meer zo zoetelijk als in de eerste afle-
5 veringen. Voor mij mag „Hollands" blij-
5 ven, ook al omdat deze goede show van
5 muzikale vaderlandsliefde geen gefor-
ceerde indruk maakt.
5 Geforceerd is nog wel eens de monta
ge van „Close-up" (zaterdag over Zee-
land en het deltaplan), maar er zitten
5 ook heel boeiende contrasten in.
Afgezien van een gezellige parodie op
het VARA-programma „Opus 13" wil
5! „Farce majeure" nog niet van de grond
komen. Er zit aanzienlijk minder pit in
dan in de vele soortgelijke radiopro
gramma's die we de laatste tijd te ho-
j| ren krijgen. Maar daar worden dan ook
vaak dingen in gezegd, die zelfs „Zo is
het" niet zonder kans op brieven van
„gekwetsten" te berde had kunnen
brengen. We veranderen kennelijk dus
wel. Al geef ik toe, dat „Farce Ma-
jeure" niet de indruk maakt, erg hard
op lange tenen te willen trappen. En
dat ook deze vorm van op-de-hak-ne-
men een belangrijke functie kan heb-
ben. Maar dan moet dit ook werkelijk
puntig zijn. En die eigenschap missen
5 vele „items" in „Farce Majeure" he-
laas nog.
.J v. d. K.
AMSTERDAM Dinsdag zal het
Don Kozakken koor o.l.v. Serge Jaroff
Een van zijn bekendste werken, het
uit 1908 daterende „Mijnheer J. B. Ser-
janszoon", zal in het komende voorjaar
ten behoeve van de BRT verfilmd wor
den onder regie van Johan de Meester.
Hij werd in 1879 te St.-Jans Molen
beek geboren als zoon van de Vlaamse
schrijver Isidore Teirlinck. In 1900 de
buteerde hij als dichter in 1902 ver
scheen zijn eerste verhalenbundel „De
wonderbare wereld". Zijn bekendste
werken zijn het Ivoren Aapje (1909),
Maria Speermali (1940), Zelfportret of
het Galgemaal (1955) en de toneelwerk
ken De vertraagde film (1922), Ik dien
(1924), de Man zonder lijf (1925), Jo-
kaste tegen God (1961).
Teirlinck heeft een zeer actief leven
gehad: lange tijd vormde het direc
teurschap van een meubelmakerij de
bestaanszekerheid, die de letterkunde
hem niet kon verschaffen. Hij was
voorts een verwoed handboogschutter
en zelfs landelijk voorzitter van het
Belgische boogschuttersgilde.
Herman Teirlinck studeerde natuur
wetenschappen aan de rijksuniversiteit
van Brussel en Germaanse filologie aan
de rijksuniversiteit te Gent. Als jonge
man sloot hij zich aan bij de beweging
„Van nu en straks", waarvan hij met
Streuvels de laatste overlevende was.
Na de eerste wereldoorlog was hij een
van de belangrijkste vertegenwoordi
gers van de Avant Gardistische bewe
ging in Europa. In nog geen drie jaar
schreef hij toen verscheidene expressio
nistische toneelstukken, waaronder „De
vertraagde film" en „Het spel van de
torenbestorming'
Hij is leraar Nederlands geweest van
koning Leopold, toen deze nog kroon
prins was.
Teirlinck was onder meer lid van de
Koninklijke Vlaamse Academie van
Taal- en Letterkunde en van de Konink
lijke Academie van Schone Kunsten te
Kleine vaart:
Anne Christina 2 te Agadir; Argonaut
1 te Liverpool; Breehorn 3 45 nto Kp
Vilano nr Westonpoint; Calchas 3 t.h.v.
Cartagena nr Valencia; Capricornus 2
te Las Palmas; Carebeka-4 pass 2 Kp
Vilano nr Littlehampton; Helios 1 200
no Kp Vilano nr Pto Marghera; Hoorne-
'boeg pass 2 Brunsbüttel nr Kotka; Im-
ke 2 20 zo Ravenna nr Algiers-, Marga-
retha Smits 1 vn Taranto nr onbekend;
Neutron 3 vn Rouen nr onbekend;
No'ordborg 2 te Amsterdam; Prinses
Wilhelmina 2 vn Vlissingen nr Bilbao;
Vega 1 te Gefle; Vlistborg 2 te Harlin-
gen; Voorwaarts 3 te Rotterdam.
Grote vaart:
Aagtekerk 2 vn Shanghai nr Tsingtao;
Acila 3 360 o Yokohama nr Houston;
Aegis 3 te Sto Domingo; Alkmaar 3 te
Rotterdam; Amstelhoek pass 2 Timor
nr Singapore; Ancospray 2 vn Swansea
nr Grangemouth; Balticborg pass 2 Er
V.S. nr Delfzijl; Banggai 2 70 nnw Lis
sabon nr Marseille; Bengalen 2 vn Rot
terdam nr Bremen; Blitar 2 70 nnw
Etienne nr Duinkerken; Bovenkerk 2
1550 nnw Kaapstad nr Kaapstad; Cinu-
lia 3 te Lavera; Daphnis 3 vn Port of
Spain nr Bridgetown; Deneb 3 vn Le
Havre nr Rotterdam; Dinteldyk 2 te
Hamburg; Dorestad 2 60 w Hebriden nr
Curagao; Garoet 2 64 o w Lizard nr
New York; Goeree 2 vn Bahia Blanca
nr Avonmouth; Gooiland 2 30 wzw Cas-
quets nr Recife; Hollandsdiep 2 300 o
Kp Guardafui nr Singapore; Hollands-
dreef 2 120 no Singapore nr Tsamkong;
Kennemerland 3 te Santos; Kermia 3 te
Suez; Kinderdyk 3 te Miami; Konings-
waard 2 te Curasao; Koudekerk 2 vn
Genua nr Vlissingen; Krebsia 3 te Trini
dad; Langkoeas 2 270 n Celebes nr Sin
gapore; Leuvelloyd 3 te Barcelona; Lim
burg 2 te Portland; Mainlloyd 2 530 wzw
Fayal nr Cristobal; Medon 3 te Ham-
brug; Merseylloyd 3 te Messina; Merwe-
lloyd 2 480 o Paramaribo nr Kaapstad;
Purmerend 2 100 no Guadeloupe nr Cu
ragao; Randfontein 2 520 no Ascunsion
nr Tenerife; Sepia pass 2 Little Quoin
nr Mena; Sloterkerk 1 te Mombasa; So
lon 2 te Amsterdam; Spaarnekerk 30 te
Kobe; Vitrea 3 75 z Kreta nr Port Said;
Vlist 3 800 wnw San Francisco nr Yoko
hama; Witmarsum 3 te Nassau.
DEN HAAG Het Nederlands
Danstheater is vanochtend per charter-
vliegtuig naar Engeland vertrokken
voor een serie van acht voorstellingen
in het Empire Theatre te Sunderland
(New Castle).
De groep omvat 34 personen, van
wie 26 dansers en danseressen. Reeds
in het voorjaar van 1963 trad het Ne
derlands Danstheater gedurende een
HERMAN TEIRLINCK,
\Uuutn letterkundige, geboren 1879
te Brussel
Antwerpen. Voorts sond hij aan het
hoofd van het „Hoger Instituut voor
Architectuur en Sierkunsten" te Terka-
meren.
Hij was regeringsadviseur bij het na
tionaal toneel, erevoorzitter van de
Vlaamse Pen-club en directeur van het
„Nieuw Vlaams tijdschrift".
Teirlinck is tot op hoge leeftijd actief
gebleven. Zo riep hij, toen hij 80 werd,
te Antwerpen zijn „Toneelschool" in 't
leven, die hij beschouwde als de bekro
ning van zijn cursus „Techniek van de
Toneelkunst", die reeds een kwart eeuw
bestond aan het hoger instituut van Ter-
kameren. Daar heeft hij een groep jon
ge Vlaamse toneelspelers gekweekt, die
de grote klassieke en hedendaagse Ne
derlandse toneelwerken op hun repertoi
re namen. In het voorjaar van 1959
maakte hij nog met die groep een rond
reis.
De rijksuniversiteiten van Gent en
Luik eerden hem met eredoctoraten...
MONTE CARLO De Franse actri
ce Martine Carol is vandaag dood aan
getroffen in een hotel te Monte Carlo.
Ze was met haar man naar Monte
Carlo gegaan op uitnodiging van de
Italiaanse filmproducent Gino del Du-
ca voor de première van de film „Ar-
rivederci baby", waarin Tony Curtis
en Zsa Zsa Gabor de hoofdrollen ver
vullen.
Martine Carol, die 46 jaar is gewor
den, heette eigenlijk Marie Louise Mou-
rer. Ze is vier keer getrouwd geweest.
Haar laatste man, de Brit Mike Eland,
vond haar hedenmorgen om vijf uur
dood in de badkamer van het hotel.
Aansl. bij Personalia
DURBAN (Zuid-Afrika) De Fran
se zanger Maurice Chevalier heeft ver
klaard dat hij op 12 september 1968
met pensioen gaat op zijn 80e ver
jaardag.
Voor die tijd wil hij echter nog een
reis om de wereld maken om zijn ge
liefde plaatsen voor het laatst te zien
en afscheid van al zijn vrienden te ne
men. Het reisplan is nog niet opgesteld,
maar hij zal zeker Parijs, New York,
Londen, Buenos Aires en Zuid-Afrika
aandoen.
AMSTERDAM Op donderdag 2
maart zal op het boekenfeest in Tivoli
in Utrecht door acteurs van de Associa
tie Studententoneel Utrecht ter gelegen
heid van de Boekenweek de première
worden gegeven van twee Nederland
se eenakters. Van Lodewijk de Boer
wordt, onder regie van de schrijver
het stuk „Darts" opgevoerd en var.
Henk Sparreboom, onder regie van
Frans Weisz, „Code". Er zullen uitvoe
ringen volgen in Amsterdam, Rotter
dam, Groningen, Tilburg, Arnhem, Em-
men en Apeldoorn.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van
de Noodraad. Spr.: H. Hessels, lijst
trekker van de Noodr. 18.30 Ik ver
bind u door..., praatje. 18.35 Lichte
ork. muz. (gr. 18.45 Eigen weg: ge
sprek met een versl.: interv. 19.10 Op
de plaat... rust: str. kr. progr. 19.40
Hum. Verb.: Het gez. van de huma
nist, toespr. door prof. dr. J. P. van
Praag: NRU: 19.50 Openb. Kunstbezit.
20.00 Nws. 20.05 Lichte ork. muz. (gr.)
20.30 2/3 is voorbij: kl. beeld over het
achter ons liggende deel van de 20e
eeuw. 21.30 De spr. van hedenavond:
disc, over veroüd. en modern van de
volksontw. in verenigingsverb. 22.00
Radio Pilh. ork. (opn): mod. muz.
22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 China en
ontw. landen, lez. 23.15 Lichte gr. muz.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.10 Pop. orgelmuz. (opn.). 18.30
Uitz. van de Lib. Volkspartij: Vraagge
sprek van Minneke van Kouwen met
de heer G. D. C. Drenthem Soesman,
lijstaanv. van de Lib. Volkspartij in de
kieskr. Haarlem. 18.40 Lichte gr. muz.
voor de jeugd. 18.55 Op de man af, pr.
19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Rad. kr.
19.30 Stereo: Voc. ens.: oude lied. 19.45
Boekbespr. 20.00 Lichte muz. uit Japan
en Mexico (gr.). 20.30 Hoe Achitofel
zich verhing, hoorsp. 21.15 Lichte gr.
muz. 21.30 Muz. en dienst: inform,
progr.; A. Kerkorg. conc.: oude en
mod. muz. B. Het geest, volksl. 22.15
Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 Literama.
rad. per. over boeken en schr. 23.00
Serenade: gevar. pl. progr. 23.55
24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ.
STER 18.56 Reel. CVK/IKOR/RKK
19.00 Kenmerk, wek. inf. rubr. over
kerk en samenl. VARA: 19.30 Tel uit
je winst: hobbyquiz. STER: 19.56 Reel.
NTS: 20.00 Journ. STER: 20.15 Reel.
NTS: 20.20 Uitz. van de P.S.P. VARA:
20.30 Polen niet te verslaan!, doe.
21.30 De Meester, TV-spel. NTS: 22.40
22.45 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 19.50—20.00 Uitz. D'66. 20.00
Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame.
NCRV: 20.05 Lieberman en Lieberman,
tvspel. 20.30 Doc. film van 'n voorm.
prima ballerina van het Bolsjoi Thea
ter in Moskou. 21.20 NIPO-these: pol.
uitz. STER: 21.56 Reel. NTS: 22.00—
22.15 Journ. 22.3023.00 Teleac: auto
matisering (1).
dio kamerorkest en solist; klassieke en
mod. muziek; II Stereo: Omroepka-
merkoor: moderne motetten; III Viool
en piano: klassieke muziek. VPRO:
14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor
de vrouw. 15.40 Festival van Saint-
Paul de Vence 1966: Instr. ensemble
(opn): mod. muziek. 16.00 Nws. 16.02
Bariton en piano (gr): klassieke liede
ren. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New
York calling. 17.20 Lichte gr. muz. v.
de tieners.
HILVERSUMII
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie.
7.15 Lichte grammofoonmuziek en
praatje. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw. (9.25-9.-30 Conciliepost
bus). 10.00 Licht gevarieerd platenpro-
gramma. 11.00 Voor de zieken. 12.00
Stereo: Musette-orkest en zangsolist.
12.18 Marktberichten voor schippers.
12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Act. 12.50 Lichte gram
mofoonmuziek en praatje. 13.30 Musi-
esta: gevarieerd platenprogramma.
14.20 Het Promenade orkest: amuse
mentsmuziek. 14.40 Stereo: Licht in
strumentaal ensemble (opn.). 15.00 Piz
zicato: gevarieerd muziekprogr. 17.00
Overheidsvoorlichting: Vraaggesprek
met de alt-zangeres Mevr. Rijkje Wol-
leswinkel over haar tournee door de
Nederlandse Antillen. 17.10 Voor de
jeugd.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Nieuws. 9.02 Act. 9.07 Li.
platenprogramma. VARA: 10.00 Nws.
10.02 Lichte muziek en actualiteiten.
(11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws 12.02 Act.
12.05 Gevarieerd muziekprogramma,
(opn.). 13.00 Nieuws. 13.02 Actualitei
ten. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nieuws.
14.02 Actualiteiten. 14.05 Voor de vrouw
15.00 Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05
Populair elektronisch orgelspel. 15.25
Licht instrumentaal trio en zangsolis
ten. 15.50 Lichte orkestmuziek (gr.).
16.00 Nieuws. 16.02 Act. 16.05 Voor de
tieners. 17.00 Nieuws. 17.05-18.00 Ver-
zoekplatenprogramma.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Actuali-
week in Sunderland op. Op 12 februari teiten. 8.15 Lichte gr. muz. (8.30-8.35
keert het Danstheater naar Nederland De groenteman). 8.50 Morgenw. 9.00
terug.
Drie dagen later zal in de Koninklij
ke Schouwburg in Den Haag een eerste
uitvoering van het ballet „Ready ma-
een concert geven in het Concertge- ke" worden gegeven. Dit ballet zal op
bouw te Amsterdam. Het koor zal ook j de dag van de voorstelling door de
concerten geven in Emmen, Schevenin-1 choreograaf Hans van Manen worden
gen, Utrecht, Rotterdam, Heerien, en ingestudeerd, waardoor de dansers zeer
Tilburg. Dit alles is onderdeel van een j veel mogelijkheden voor improvisatie
groot Europees tournee. hebben.
Stereo: Mod. en semi-klassieke gram-
mofoonmuz. (9.35-9.40 Waterst.). 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 L.
orkestmuz. (opn). 12.25 Beursber. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorl.: Uitz. voor de landb.
12.40 Licht instrumentaal ensemble.
13.00 Nieuws. 13.10 Journ, en beursber.
13.30 't Muzikanten uur: I. Stereo: Ra-
MAANDAG 6 FEBRUARI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste
ren). 10.20-11.30 Der Vogel lasst das
Singen nicht, tv-spel. 12.00 Reportage
van de carnavalsoptochten te Mainz,
Düsseldorf en Keulen. 16.55 Nws. 17.00
Gymnastiek. 17.10 V. d. vrouw. 17.45
Kookpraatje. 18.00 Nws. (Regionaal pro
gramma NDR: 18.05 Nws.). 18.16 Sport
journaal. 18.50 Zandmannetje. 19.00
Nws. 19.21 Der Blumenstrauss, politie
film. 19.59 Programma-overzicht. WDR
18.05 Nws. uit Nordrhein-Westfalen.
18.10 Detective-film. 18.25 Hier un heu-
te. 18.50 Guten Abend. 19.00 Hier und
Heute. 19.10 Filmreportage over Las
Vegas. 19.40 Filmreportage over het
Wilde Westen. 20.00 Journaal en weer-
ber. 20.15 Quiz. 21.00 Ein Schuss aus
50 Tote, Amerikaanse speelfilm. 22.30
Journaal en weerber. 22.45 Carnaval:
amus. progr. 23.30 Nws.
DUITSLAND II
18.10 Nws en weerbericht. 18.20 Actuali
teiten en muz. 18.55 Wedstrijdspel. 19.27
Weerbericht. 19.30 Nieuws en thema v.
d. dag. 20.00 Dagboek uit de katholieke
kerk. 20.15 Amus. progr. 23.15 Nieuws
en weerbericht.
48. Gluipjes wurmde zich, overigens geheel tegen zijn
zin, uit de luchtkoker en keek een ogenblik spiedend
rond. Gelukkig, er was niemand te zien en niemand
zou dus weten, dat Gluipjes, de koene eerste harpoe
nier, van angst in één van de luchtkokers was weg
gekropen. „Kappen!" loeide kapitein Bramzeil boven
alles uit. „Voor de drommel Gluipjes, kappen die lijn
zeg ik!" Op het geluid van de basstem van kapitein
Bramzeil zette de eerste harpoenier de angst van zich
af en even later rende hij gewapend met een grote
bijl naar de voorplecht. Hij sopte door het water naar
het harpoenkanon en vond op de tast de lijn. Gluip
jes hakte er duchtig op los en alles zou goed
afgelopen zijn, wanneer de oude potvis niet een ge
weldige sprong gemaakt had. Weliswaar knapte de lijn
maar eerst werd het harpoenkanon in zijn geheel on
der hevig gekraak uit het plankier gerukt en over
boord getrokken. Onmiddelijk daarop schoot de neus van
de Jacob Heemskerk met zo'n vaart omhoog, dat Gluip
jes ondersteboven geworpen werd.