Wat is de inzet bij deze stembus NIEUWKOMERS IN HELE LAND ZEVEN PARTIJEN HER EN DER Politici gaven ons een lijstje Overheidsuitgaven Belastingen Lonen Bezitsvorming Sociale verzekeringen Medezeggenschap Werkgelegenheid Rechtsbescherming Bodemschatten Woningbouw Ontwikkelingshulp Defensie Vietnam Andere punten: KVP PvdA VVD ARP CHU PSP CPN BP SGP/GPV D'66 Programma's van politieke partijen plegen het hele terrein van de politiek te bestrijken en zo hoort het ook. Het politieke handelen beoogt immers het welzijn van heel ons volk in al zijn ge ledingen een politieke partij zal over dat welzijn en over de wijze waarop die idealen te bereiken zijn, haar eigen opvattingen hebben en die opvattingen in een programma vastleggen opdat iedere kiezer kan weten wat het stre ven is van de partij van zijn keuze. Dat wil niet zeggen dat al die pro grammapunten ook inderdaad meespe len als in de stembusstrijd naar de gunst van de kiezers wordt gedongen. Meestal is het zo dat die strijd zich toespitst op een betrekkelijk gering aantal punten die om welke reden dan ook actueel zijn geworden in de ge schiedenis is het trouwens ook voorge komen dat een enkel punt inzet der verkiezingen was. De verkiezingen van 15 februari z\jn vervroegde verkiezingen, nodig gewor den door de val van het kabinet-Cals. Merkwaardigerwijs Is echter de (eco nomische) problematiek die tot de val van het kabinet-Cals leidde, op dit mo ment niet voornaamste inzet van de ver kiezingsstrijd. Er is sindsdien veel zorg wekkends gebeurd met name op het ter rein van de werkgelegenhei de zorg daarover en de wjjze waarop men die zorgen wil zien opgelost vormen de hoofdinhoud der talloze verkiezingsrede voeringen die de politici in deze dagen uitspreken. Aan een aantal dezer politici, afkom stig uit verschillende partijen, hebben wij de vraag voorgelegd wat zij op dit ogenblik als de voornaamste knelpunten zien de punten dus waarop zij zelf de nadruk leggen en uie hun dus ook meestal door de kiezers zullen worden voorgelegd. Het is een zorgenvolle en zwaarwichtige lijst geworden als men mag aannemen dat het Nederlandse volk straks zijn stem zal bepalen aan de hand van deze problemen, dan mag dit wel de conclusie zijn dat v/fl onze stem op een heel serieuze wijze uitbrengen! Mr. W. AANTJES (44), algemeen secre- ta.is Ned. Chr. Aannemers- en Bouw vakpatroonsbond, (AR): I. Voor of tegen confessionele par tijen; II. Solidariteit van economisch be leid; III. Werkgelegenheid op korte ter mijn; IV. Karakter van het gezag. Ds. H. G. ABMA (50), emeritus predi kant Ned. Hervormde Kerk (SGP): I. Kabinetscrisis oktober 1966; II. Malaise in overheidsgezag; III. Financieel-economische situatie. Drs. J. BOERSMA (37), economisch ad viseur Chr. Nat. Vakverbond (AR): I. Verhouding bestedingen overheid tn particulier; II. Bestrijding werkloosheid; III. Plaats kleine zelfstandigen; IV. Confessionele tegenover nlet-con- fessionele partflen; V. Vietnam. A. E. M. Dl'YNSTEE (46) lid raadge vende vergadering van de Raad van Europa en van het Navo-parlement, (KVP): I. Werkgelegenheid; II. Industrialisatie; III. Inflatiebestrjjding IV. Oost-west verhouding; V. Vietnam. E. J. HARM SEN (36), landbouwer (boe renpartij WEET WAT U KIEST OP 15 FEBRUARI (Van ons* parlementaire redactie) DEN HAAG Zestien politieke partijen zullen in alle kieskringen deelnemen aan de Tweede-Kamerverkiezingen op woensdag 15 februari. Daarnaast zijn er twaalf politieke groeperingen, die in een beperkt aantal kies kringen een gooi naar een Kamerzetel doen. De verkiezingsprogramma's, waarmee deze 28 partijen en partijtjes de stembusbuit proberen binnen te halen, variëren van een boekwerkje van 61 pagina's (van de PSP) tot een ansichtkaart met de foto van de lijsttrekker en een politiek verlanglijstje van elf punten aan de achterkant (de Noodraad). Om de kiezer een wegwijzer in het doolhof van programmapunten te geven, hebben wij een vergelijkend overzicht gemaakt van wensen, die bij een aantal partijen leven. De verkiezingsprogramma's zijn daarbij over het algemeen uitgangspunt geweest De wensen zijn zo concreet mogelijk vermeld. Het onder staande overzicht bevat natuurlijk niet de complete programma's. Wie meer details wil weten, zal in de programma's zelf moeten duiken. Het overzicht is beperkt tot de partijen, die nu in de Tweede Kamer zijn ver tegenwoordigd, alsmede de nieuwe partij Democraten '66. Deze heeft zich zo nadrukkelijk als een nieuwe kracht in ons politieke bestel aangediend, dat een vergelijking met de oudere partijen zich vanzelf opdringt. Rekening houden met mogelijkheden die eco nomische groei biedt. Meerjarenplan over heidstaken, -kosten en volgorde van uitvoe ring. Matigen. Rijk moet zichzelf maximum voor stijging opleggen. Min der subsidies. In het algemeen niet meer stijgen dan natio naal inkomen. Gemeenschapsvoorzie ningen (onderwijs, we gen, recreatie) gelei delijk uitvoeren om lastenverzwaring te vermijden. Bepalen door afweging noodzaak gemeen schapsvoorzieningen en aanvaardbare be lastingdruk. Finan ciering evt. met ge dwongen leningen, te gen lage rente. Meer geld voor ge meenten, onderwijs en volksgezondheid. Verlagen. Minder sub sidies. 1. Beperken. 2. Verminderen als parlement niet vol doende belasting toestaat. Niet binden aan natio naal inkomen. Bespa ringen door automati sering. Offers ran hele volk nodig. Eventuele ver hoging indirecte be lastingen. Loon- en in komstenbelasting aan passen aan geldont waarding. Geen belastingverla ging. Hogere belas tingvrije voet. Vermo gensbelasting aanzien lijk verhogen. Succes sie- en schenkings recht verdubbelen. Belastingdruk niet ho ger. Minder belasting voor zelfstandigen, on gehuwden en gehuwde werkende vrouwen. Geen grondbelasting voor boeren. Periodieke aanpassing loon- en inkomstenbe lasting als koopkracht van geld daalt Over matige winsten op grond evt belasten. Aanpassing loon- en inkomstenbelasting als koopkracht van geld daalt. Belastingvrije voet verhogen. Minder belasting voor onge huwden en gehuwde werkende vrouwen. Personele en grondbe lasting afschaffen. Geen verhoging om zetbelasting. Sterke verhoging successie recht. Vennootschaps belasting verhogen. Speculatiewinst- en/of vermogensaanwasbe- lasting invoeren. Geen hogere omzetbe lasting. Minder belas ting lagere inkomens en ongehuwden. Grote vermogens en winsten zwaarder belasten. Successierecht dras tisch verlagen. Geen fiscale bevoordeling van wie dan ook. 1. Verlagen. 2. Tarieven herzien wegens geldont waarding. Zonodig verhogen. Pro gressie inkomstenbe lasting minder steil. Progressie vermogens belasting. Aanzienlijke verhoging successie recht. Evenwichtige inko mensontwikkeling. Lage inkomens procen tueel meer verhogen dan loongemiddelde. Wedde dienstplichtigen verhogen. Loonkosten streng be waken. Loonsverhoging richten op produktivi- teitsstijging. Hoger minimum-inko men, ook niet-loontrek- ken. Herziening sys teem procentuele loons verhogingen overwe gen. Werkelijke inkomens verbetering. Voortdu rende aandacht voor minimum-inkomen. Werkelijke loonsverho ging in guldens, niet in voor ieder gelijk percentage. Jeugdlonen verhogen. Geen ingrijpen van re gering. Korter werken. Vroeger pensioen voor slijtende beroepen. Verdeling nationale in komen geen taak van overheid. 1. Niet meer omhoog dan arbeidsproduk- tiviteit. 2. Geen regeringsbe moeienis. Geen spaar- of investe ringsloon. Overheid moet kunnen ingrijpen. -aarts- vast minimumloon. Ondernemingswinst- en spaarregelingen. Ver- mogensaanwasdeling. Investeringsloon. Vermogensaanwasde- ling, investerings- en spaarloon. Winstdel ingsspaarre- gelingen bevorderen. Vermogensaanwasde- ling onaanvaardbaar. Geen spaarloon. Winstaandeel voor alle werknemers. Regelingen vereenvou digen. Winstdeling. Meer sparen. Geen mening in pro gramma. Geen mening in pro gramma. 1. en 2. Particulier wo- ningbezit en spa ren bevorderen. Ontstaan kleine vermo gens bevorderen. Spaarloon. Meer bestaanszeker heid voor gehandicap ten. Premie verlagen als omzetbelasting door EEG stijgt. Premielast verminde ren. Eigen risico voor ziekenfondsverzeker den. Eigen risico overwe gen. Minder korting voor AOW/AWW op over- heidspensioenen. Bete re pensioenregelingen overwegen. Uitkeringen minstens gelijk aan minimum loon. Procentueel stij gende premie zonder maximum. Seen premieverhoging; hogere bijdrage schat kist. AOW omhoog. Overheidsinvloed ver minderen. 1. Premielast omlaag. 2. Eigen risico huis artsenhulp fonds patiënten. Volksverzekering zwa re geneeskundige risi co's. Eigen risico zie kenfondsverzekerden. Personeel in gezonde mate laten meebeslis sen. Ondernemings raden raadplegen b(1 fusie, inkrimping of sluiting. Grotere bevoegdheden ondernemingsraden. Arbeidscommissaris- sen. Personeel beslist niet mee. Betere waarbor gen onverwtjlde uitbe taling lonen bij liqui datie. Meer zeggenschap per soneel, bijv door werknemerscommissa rissen. Personeel moet stem hebben bij slui ting, enz. Versterken. Betere be scherming tegen wan beheer van bedrijfs leiding. Ondernemingsraden meebeslissen bij inves teringen. concentratie, sluiting. Geen mening in pro gramma. 1. Geen mening ge geven. 2. Ondernemingsraden moeten beter kun nen werken. Verantwoordingsplicht ondernemingsleiding jegens werknemers. Ondernemingsraad ver vangen door perso- neelsraad. Nieuwe industrialisa tieronde. Vooral aan dacht voor Limburg. Noorden en Zuidwest- Nederland. Actieve werkgelegen- heidspolitiek. vooral Noorden en Limburg Actief beleid voor re gionale industrialisatie, vooral voor Noorden en Limburg. Kernenbeleid regionale industrialisatie voort zetten. Vestigingekli maat verbeteren, met name in het Noorden. Extra aandacht regio nale industrialisatie, vooral Noorden en Zui den en verbetering in frastructuur en woon klimaat. Instelling sanerings- en herstructurerings fonds voor financiering nieuwe werkgelegen heid. Verbod van massa-ont slagen. Overheidsbe drijven In probleem gebieden. Uitvoering Eemshaven- en Dol- lardplan. Gezonde economische verhoudingen belang rijker dan hoge graad van werkgelegenheid. 1. Krachtige bestrij ding werkloosheid. 2. Nationale ontwikke lingswerken uitvoe ren waar werkloos heid dreigt. Iedereen heeft recht op arbeid. BedriJfs- taksgewijze en regiona le structuurpolitiek op basis meerjarenplan nen. Persoonlijke levens sfeer beschermen. Ombudsman. Verant woordingsplicht bur gemeester tegenover gemeenteraad over po litiebeleid. Ombudsman. Verant woordingsplicht bur gemeester tegenover gemeenteraad over po litiezaken. Overheid moet burgers met respect tegemoet treden. Rechtspositie burger beschermen. Eerbied voor overtuiging van anderen. Beperking voorlopig arrest. Verantwoor dingsplicht burgemees ter tegenover gemeen teraad over politieza ken. BVD afschaffen. Vrijheid van demon stratie. Orde handhaven, evt. met militairen. L Maatregelen tegen schunnige litera tuur. 2. Gezagsaantastin g onmiddellijk onder drukken. Verantwoordingsplicht burgemeester aan ge meenteraad over poli tiebeleid. Vrijheid van demonstratie. Opbrengst zoveel mo- Hjk ten goede aan Ne derlandse volk. Zo hoog mogelijke op brengst voor gemeen schap. Grote zeggen schap van overheid bij opsporing en winning. Geen staatsdeelneming in oliewinning. Geen concessievoorwaarden, die Nederland in on gunstige concurrentie positie brengen. Zo groot mogelijke op brengst voor Neder landse volk. in alge meen geen staatsdeel neming in winning. Geen mening in pro gramma. Exploitatie door de staat. Nationalisatie aardgas en olie. 1. en 2. Geen mening vermeld. Staatsdeelneming ex ploitatie kan gewenst zijn. Huidige beleid voort zetten. Grondspeculatie voorkomen. Tenminste 125.000 wo ningen per jaar. waar van zeker 60.000 wo ningwetwoningen. Ge meenschapsbouwbedrij ven. Meer grond in overheidshanden. Meer woningen in vrije sector. Oneerlijke be voordeling woningwet- bouw opheffen. Vrije grondprijzen. Woningwetwoningen alleen voor laagstbe taalden; andere huur ders zo mogelijk ver plicht verhuizen. Geen woningwetbouw voor hen. die geen overheidssteun nodig hebben. Meer woningwetwo ningen. Nationalisatie van de grond, woning bouw en -exploitatie. Financiering door ge dwongen leningen. Meer woningwetwonin gen. Geen huurverho ging. Geen huurbelas ting. Vrije bouw. Woning wetbouw alleen aan vullend. Vrije huren. 1. Meer particuliere bouw. 2. Meer woningwetwo ningen. Betere voor waarden particuliere bouw. Subsidies meer ten goede laten komen aan laagstbetaalden. Door stroming bevorderen. Geleidelijk vergroten. Steun aan particulie re instellingen. Opvoeren tot 2 procent van nationale Inkomen in 1970. (m f 2 miljard). Geen percentage vast leggen. Flink verhogen, event, door afzonderlijke be lasting. Uitbreiden. Wereld voedselvoorraden voor noodsituaties aanleg gen. Opvoeren tot 2 procent van nationale Inkomen. Geen mening in pro gramma. 1. Besteding beter con troleren. 2. Eerst Suriname en Antillen, daarna West-Irian en dan de rest. Verhogen tot ca. f 900 miljoen. nu 1.2 pro cent van nationale in komen). Nederlandse taak op nieuw bezien. Dienst tijd verkorten. Navo gebruiken voor ont spanning en ontwape ning. Diensttijd 12 maanden. Karei Doorman weg. Navo-aandeel vloot herzien. Streven naar Navo zonder dictato riaal Portugal. Geen Europese kernmacht. Versterking band met V.S. in NAVO. Geen eigen Westduitse kern macht. Diensttijd verkorten. NAVO aanpassen. Vol waardige Europese in spraak in atoomplan ning. Rechtspositie dienst plichtigen regelen. Navo nodig. Onder zoek nut kernwapen- vrije zones. Defensiebegroting t 1 miljard omlaag. Ne derland uit Navo. Dienstplicht afschaf fen. Geen atoomkop pen en buitenlandse troepen in Nederland. Defensiebegroting f 1 miljard omlaag. Neu traal. atoomvrij Neder land. Geen Navo- hoofdkwartier. Geen Duitse vinger aan atoomtrekker. Nodig. L Goede defensie no dig. 2. VolksondermiJnende pacifistische propa ganda tegengaan Loyaal NAVO-lld blijven. Celstraf als disciplinai re maatregel afschaf fen. Nederlands initia tief tot conferentie NAVO- en Warschau pact. DDR en Oder- Neissegrens erkennen. Vredesinitiatieven ont wikkelen of steunen. Stopzetting bombarde menten. Viëtcong part ner bij vredesonder handelingen. Krachtige steun aan Amerikaanse vredes pogingen. Benelux-vre- desmissie voor zoeken naar oplossing. Zoeken naar oplossing in kader van Verenig de Naties. Steun aan elke ver antwoorde vredespo ging. Onvoorwaardelijke stopzetting bombarde menten: wapenstil stand; neutralisering heel Viëtnam. Verbreking betrekkin gen met bewind-Ky, Terugtrekking Ameri kaanse troepen. 1. Geen mening ver meld. 2. Warme steun aan V.S.. desgevraagd hulp geven. Nederlands initiatief in VN voor terugtrekking alle buitenlandse troe pen uit Viëtnam. Bom bardementen stoppen. Eerste taak nieuwe kabinet: gezond maken economie en veiligstel len werkgelegenheid. Nationalisatie verze keringswezen. Geen opkomstpllcht bij ver kiezingen. Geen film keuring voor volwas senen. Niet met P.v.d.A. in regering. Geen gede tailleerde afspraken vooraf tussen rege ringspartijen. Geen opkomstpllcht b(j verkiezingen. Wense lijkheid subsidiëring literatuur opnieuw be zien. Opkomstplicht verkie zingen handhaven. Nationalisatie banken. Verkiezing staatshoofd en burgemeesters. Pil in ziekenfondspakket. Gekozen burgemeester. Geen steun aan gene- raalsbewind in Indo nesië. PBO afschaffen. 1. Krachtig optreden tegen vloeken en zedenverwildering. 2. Strenge keuring t.v.- programma op chris telijke normen. Verkiezing minister president en burge meesters. Districten stelsel voor verkiezin gen. Nieuwe partyen die in het hele land uitkomen, zyn behalve de reeds vermelde Democraten '66 de volgende v(jf groeperingen. WjJ vermelden enkele van hun programmapunten. CHRISTEN DEMOCRATEN UNIE: Overheid moet niet doen wat particulieren kunnen doen. Minder sociale voorzieningen. Invoering referendum. Streven naar \ierpartyenstelselCDU, liberalen, socialisten en communisten. PARTIJ VOOR ON GEHUWDEN: Volledige rechts- gelijkheid voor de ongehuwden op ieder gebied: belastingen, sociaal en zedeltyk. Invoering referendum. Volledige volks- souvereiniteit. NOODRAAD: Belastingverlaging. Verandering ruilverkavelingswet, o.m. een democratische stemming. Pryzenstop voor landbouwgrond. LIBERALE VOLKSPARTIJ: Volkskapitalisme nastreven. Overheidsuitgaven ver minderen met 2 miljard. Geen gedwongen PBO. LANDSBELANGEN: Streeft naar een „eendrachtige en vriendelijke samenwerking van alle groepen van ons volk". Het „gemoeder" van de staat over z(jn onderdanen moet worden verminderd. Zeven politieke groeperingen doen in een beperkt aantal de LIJST-VOOGD van het uitgetreden Tweede-Kamerlid kieskringen Groningen en Assen. Zijn twaalf punten wordt gesteld aan de hand over hand toenemende staats mogelyk, mede door opheffing van onnutte en niet in als bedryfs- en productschappen". Andere groeperingen zingen meedoen, zijn: PARTIJ VAN HET RECHT (alleen TIJ vóór monarchale democratie (Rotterdam, Den Haag, GERMEAUX (Maastricht). LIJST-MACH IELS (Tilburg, GREIN (Den Haag, Leiden en Maastricht). kieskringen een gooi naar een Kamerzetel. Daarby is ook van de Boerenpartij P. Voogd. H(j doet niet mee in de tellend verkiezingsprogramma vermeldt oa: „Paal en perk inmenging". „Inkrimping van het ambtelijk apparaat, waar de Nederlandse opvattingen wortelende PBO-Iichamen, die slecht* in sommige delen van het land aan de verkie- Rotterdam). CHRISTELIJKE NATIONALE VOLKSPAR- Amsterdam). LIJST-RODERMOND (Amsterdam). LIJST- l'trecht en Leeuwarden). LIJST-VAN BREUKELEN- I. Werkgelegenheid; II. Financiering openbare werken; III. Strfld tussen links en rechts; IV. Vietnam. P. JONGELING (57), hoofdredacteur Gereformeerd Gezinsblad (Ger. Pol. Ver bond): I. Crisis van gezag en zeden; II. Vastgelopen politieke grote par tijen; III. Inflatie; IV. Scheefgetrokken groei Neder landse economie; V. Nationaal-geref. aanpak. H. KIKKERT (54), hoofdbestuurder Ned. Chr. Landarbeidersbond (CHU): I. Werkgelegenheid; II. Industrialisatie; III. Hetze tegen confessionele par tijen; IV. Doelmatigheid functioneren over heid en ambtelijke complicaties; V. Woningbouw; VI. Herstructurering landbouw; VII. Handel met Oost-Europa en vrede in Vietnam. A. DE GOEDE (3S), administrateur Reactor Centrum Nederland, (kandi daat-kamerlid D'66): L Werkgelegenheid; II. Verzet tegen onmacht enkeling; III. grotere onafhankelijkheid in bui tenlandse politiek, met name ten opzichte van de Ver. Staten. Mr. J. A. MOMMERSTEEG (49). hoofd redacteur Keesings Historisch Archief. (KVP): I. Al of niet nadruk op collectieve voorzieningen; II. Woningnood, onderwijs, wegen, recreatiegebieden III. Vereenvoudiging sociaal-econo misch leven: IV. Verkleining afstand kiezer/geko zene; V. Werkloosheid; VI. Vietnam; VII. Confessionele partijstructuur. Drs. H. P ESCHAR (45), voorzitter Ned. Ver. voor Volkskredietwezen (P.v.d.A.): I. Werkgelegenheid; II. Rechtspositie werknemer; III. Voorwaarden olie- en gaswinning IV. Inkomenspolitie. Mr. F. PORTHEINE (44) adviseur Kon. Ned. Middenstandszbond (WD): I. Belastingdruk; II. Belang vrije onderneming voor toekomstige welvaart; III. Olie- en gaswinning continentale plat; IV. Tegengaan geldontwaarding en daarmee werkloosheid; V. Omroepwet; VT. Viëtnam. S. VAN DER PLOEG (46), voorzitter Alg. Ned. Agr. Bedrijfsbond, (P.v.d.A.): I. Continuïteit in regeringsbeleid; TT. Tanende aantrekkingskracht kleine partijen; III. Welvaartsgroei ook In de land bouw; IV. Grondexploitatie ten bate van de gemeenschap; V. Optrekken lagere inkomens i.p.v. alle inkomens; VI. Regionale industrialisatie; VII. Democratisering EEG. Ir. D. 8. TUIJNMAN (51), secr.-penn. Hollandse Mij van Landbouw (V,*D): I. Economische stabiliteit en werk gelegenheid; II. nadruk op groei en niet zozeer verdeling nat. inkomen; III. Ruimtelijke ordening en bewoon baarheid; IV. Lastenverdeling gemeenschap-in dividu; V. Optreden tegen straatterreur door aankweken normbesef; VI. Overgang naar EI als werke lijk open markt. Mr. W. SCHOLTEN (39), inspecteur rijksbelastingen op non-actief (CHU): I. Werkgelegenheid; II. Bestrijding inflatie; III. Handhaven opkomstplicht kiezer; IV. Tegengaan uitholling van de po sitie van de kroon; v. Problemen rond gemeentefinan- ciën; VI. Bogaers-heffing op woningwet woningen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9