Wat is
de inzet
bij deze
stembus
NIEUWKOMERS IN HELE LAND
ZEVEN PARTIJEN HER EN DER
Politici gaven
ons een lijstje
Overheidsuitgaven
Belastingen
Lonen
Bezitsvorming
Sociale
verzekeringen
Medezeggenschap
Werkgelegenheid
Rechtsbescherming
Bodemschatten
Woningbouw
Ontwikkelingshulp
Defensie
Vietnam
Andere punten:
KVP
PvdA
VVD
ARP
CHU
PSP
CPN
BP
SGP/GPV
D'66
Programma's van politieke partijen
plegen het hele terrein van de politiek
te bestrijken en zo hoort het ook. Het
politieke handelen beoogt immers het
welzijn van heel ons volk in al zijn ge
ledingen een politieke partij zal over
dat welzijn en over de wijze waarop
die idealen te bereiken zijn, haar eigen
opvattingen hebben en die opvattingen
in een programma vastleggen opdat
iedere kiezer kan weten wat het stre
ven is van de partij van zijn keuze.
Dat wil niet zeggen dat al die pro
grammapunten ook inderdaad meespe
len als in de stembusstrijd naar de
gunst van de kiezers wordt gedongen.
Meestal is het zo dat die strijd zich
toespitst op een betrekkelijk gering
aantal punten die om welke reden dan
ook actueel zijn geworden in de ge
schiedenis is het trouwens ook voorge
komen dat een enkel punt inzet der
verkiezingen was.
De verkiezingen van 15 februari z\jn
vervroegde verkiezingen, nodig gewor
den door de val van het kabinet-Cals.
Merkwaardigerwijs Is echter de (eco
nomische) problematiek die tot de val
van het kabinet-Cals leidde, op dit mo
ment niet voornaamste inzet van de ver
kiezingsstrijd. Er is sindsdien veel zorg
wekkends gebeurd met name op het ter
rein van de werkgelegenhei de zorg
daarover en de wjjze waarop men die
zorgen wil zien opgelost vormen de
hoofdinhoud der talloze verkiezingsrede
voeringen die de politici in deze dagen
uitspreken.
Aan een aantal dezer politici, afkom
stig uit verschillende partijen, hebben
wij de vraag voorgelegd wat zij op dit
ogenblik als de voornaamste knelpunten
zien de punten dus waarop zij zelf de
nadruk leggen en uie hun dus ook
meestal door de kiezers zullen worden
voorgelegd. Het is een zorgenvolle en
zwaarwichtige lijst geworden als men
mag aannemen dat het Nederlandse
volk straks zijn stem zal bepalen aan de
hand van deze problemen, dan mag dit
wel de conclusie zijn dat v/fl onze stem
op een heel serieuze wijze uitbrengen!
Mr. W. AANTJES (44), algemeen secre-
ta.is Ned. Chr. Aannemers- en Bouw
vakpatroonsbond, (AR):
I. Voor of tegen confessionele par
tijen;
II. Solidariteit van economisch be
leid;
III. Werkgelegenheid op korte ter
mijn;
IV. Karakter van het gezag.
Ds. H. G. ABMA (50), emeritus predi
kant Ned. Hervormde Kerk (SGP):
I. Kabinetscrisis oktober 1966;
II. Malaise in overheidsgezag;
III. Financieel-economische situatie.
Drs. J. BOERSMA (37), economisch ad
viseur Chr. Nat. Vakverbond (AR):
I. Verhouding bestedingen overheid
tn particulier;
II. Bestrijding werkloosheid;
III. Plaats kleine zelfstandigen;
IV. Confessionele tegenover nlet-con-
fessionele partflen;
V. Vietnam.
A. E. M. Dl'YNSTEE (46) lid raadge
vende vergadering van de Raad van
Europa en van het Navo-parlement,
(KVP):
I. Werkgelegenheid;
II. Industrialisatie;
III. Inflatiebestrjjding
IV. Oost-west verhouding;
V. Vietnam.
E. J. HARM SEN (36), landbouwer (boe
renpartij
WEET WAT U KIEST OP 15 FEBRUARI
(Van ons* parlementaire redactie)
DEN HAAG Zestien politieke partijen zullen in alle kieskringen deelnemen aan de Tweede-Kamerverkiezingen op woensdag 15 februari. Daarnaast zijn er twaalf politieke groeperingen, die in een beperkt aantal kies
kringen een gooi naar een Kamerzetel doen. De verkiezingsprogramma's, waarmee deze 28 partijen en partijtjes de stembusbuit proberen binnen te halen, variëren van een boekwerkje van 61 pagina's (van de PSP)
tot een ansichtkaart met de foto van de lijsttrekker en een politiek verlanglijstje van elf punten aan de achterkant (de Noodraad). Om de kiezer een wegwijzer in het doolhof van programmapunten te geven, hebben wij een
vergelijkend overzicht gemaakt van wensen, die bij een aantal partijen leven. De verkiezingsprogramma's zijn daarbij over het algemeen uitgangspunt geweest De wensen zijn zo concreet mogelijk vermeld. Het onder
staande overzicht bevat natuurlijk niet de complete programma's. Wie meer details wil weten, zal in de programma's zelf moeten duiken. Het overzicht is beperkt tot de partijen, die nu in de Tweede Kamer zijn ver
tegenwoordigd, alsmede de nieuwe partij Democraten '66. Deze heeft zich zo nadrukkelijk als een nieuwe kracht in ons politieke bestel aangediend, dat een vergelijking met de oudere partijen zich vanzelf opdringt.
Rekening houden met
mogelijkheden die eco
nomische groei biedt.
Meerjarenplan over
heidstaken, -kosten en
volgorde van uitvoe
ring.
Matigen. Rijk moet
zichzelf maximum voor
stijging opleggen. Min
der subsidies.
In het algemeen niet
meer stijgen dan natio
naal inkomen.
Gemeenschapsvoorzie
ningen (onderwijs, we
gen, recreatie) gelei
delijk uitvoeren om
lastenverzwaring te
vermijden.
Bepalen door afweging
noodzaak gemeen
schapsvoorzieningen
en aanvaardbare be
lastingdruk. Finan
ciering evt. met ge
dwongen leningen, te
gen lage rente.
Meer geld voor ge
meenten, onderwijs en
volksgezondheid.
Verlagen. Minder sub
sidies.
1. Beperken.
2. Verminderen als
parlement niet vol
doende belasting
toestaat.
Niet binden aan natio
naal inkomen. Bespa
ringen door automati
sering.
Offers ran hele volk
nodig. Eventuele ver
hoging indirecte be
lastingen. Loon- en in
komstenbelasting aan
passen aan geldont
waarding.
Geen belastingverla
ging. Hogere belas
tingvrije voet. Vermo
gensbelasting aanzien
lijk verhogen. Succes
sie- en schenkings
recht verdubbelen.
Belastingdruk niet ho
ger. Minder belasting
voor zelfstandigen, on
gehuwden en gehuwde
werkende vrouwen.
Geen grondbelasting
voor boeren.
Periodieke aanpassing
loon- en inkomstenbe
lasting als koopkracht
van geld daalt Over
matige winsten op
grond evt belasten.
Aanpassing loon- en
inkomstenbelasting als
koopkracht van geld
daalt. Belastingvrije
voet verhogen. Minder
belasting voor onge
huwden en gehuwde
werkende vrouwen.
Personele en grondbe
lasting afschaffen.
Geen verhoging om
zetbelasting. Sterke
verhoging successie
recht. Vennootschaps
belasting verhogen.
Speculatiewinst- en/of
vermogensaanwasbe-
lasting invoeren.
Geen hogere omzetbe
lasting. Minder belas
ting lagere inkomens
en ongehuwden. Grote
vermogens en winsten
zwaarder belasten.
Successierecht dras
tisch verlagen. Geen
fiscale bevoordeling
van wie dan ook.
1. Verlagen.
2. Tarieven herzien
wegens geldont
waarding.
Zonodig verhogen. Pro
gressie inkomstenbe
lasting minder steil.
Progressie vermogens
belasting. Aanzienlijke
verhoging successie
recht.
Evenwichtige inko
mensontwikkeling.
Lage inkomens procen
tueel meer verhogen
dan loongemiddelde.
Wedde dienstplichtigen
verhogen.
Loonkosten streng be
waken. Loonsverhoging
richten op produktivi-
teitsstijging.
Hoger minimum-inko
men, ook niet-loontrek-
ken. Herziening sys
teem procentuele loons
verhogingen overwe
gen.
Werkelijke inkomens
verbetering. Voortdu
rende aandacht voor
minimum-inkomen.
Werkelijke loonsverho
ging in guldens, niet
in voor ieder gelijk
percentage. Jeugdlonen
verhogen.
Geen ingrijpen van re
gering. Korter werken.
Vroeger pensioen voor
slijtende beroepen.
Verdeling nationale in
komen geen taak van
overheid.
1. Niet meer omhoog
dan arbeidsproduk-
tiviteit.
2. Geen regeringsbe
moeienis. Geen
spaar- of investe
ringsloon.
Overheid moet kunnen
ingrijpen. -aarts-
vast minimumloon.
Ondernemingswinst- en
spaarregelingen. Ver-
mogensaanwasdeling.
Investeringsloon.
Vermogensaanwasde-
ling, investerings- en
spaarloon.
Winstdel ingsspaarre-
gelingen bevorderen.
Vermogensaanwasde-
ling onaanvaardbaar.
Geen spaarloon.
Winstaandeel voor alle
werknemers.
Regelingen vereenvou
digen. Winstdeling.
Meer sparen.
Geen mening in pro
gramma.
Geen mening in pro
gramma.
1. en 2. Particulier wo-
ningbezit en spa
ren bevorderen.
Ontstaan kleine vermo
gens bevorderen.
Spaarloon.
Meer bestaanszeker
heid voor gehandicap
ten.
Premie verlagen als
omzetbelasting door
EEG stijgt.
Premielast verminde
ren. Eigen risico voor
ziekenfondsverzeker
den.
Eigen risico overwe
gen.
Minder korting voor
AOW/AWW op over-
heidspensioenen. Bete
re pensioenregelingen
overwegen.
Uitkeringen minstens
gelijk aan minimum
loon. Procentueel stij
gende premie zonder
maximum.
Seen premieverhoging;
hogere bijdrage schat
kist. AOW omhoog.
Overheidsinvloed ver
minderen.
1. Premielast omlaag.
2. Eigen risico huis
artsenhulp fonds
patiënten.
Volksverzekering zwa
re geneeskundige risi
co's. Eigen risico zie
kenfondsverzekerden.
Personeel in gezonde
mate laten meebeslis
sen. Ondernemings
raden raadplegen b(1
fusie, inkrimping of
sluiting.
Grotere bevoegdheden
ondernemingsraden.
Arbeidscommissaris-
sen.
Personeel beslist niet
mee. Betere waarbor
gen onverwtjlde uitbe
taling lonen bij liqui
datie.
Meer zeggenschap per
soneel, bijv door
werknemerscommissa
rissen. Personeel moet
stem hebben bij slui
ting, enz.
Versterken. Betere be
scherming tegen wan
beheer van bedrijfs
leiding.
Ondernemingsraden
meebeslissen bij inves
teringen. concentratie,
sluiting.
Geen mening in pro
gramma.
1. Geen mening ge
geven.
2. Ondernemingsraden
moeten beter kun
nen werken.
Verantwoordingsplicht
ondernemingsleiding
jegens werknemers.
Ondernemingsraad ver
vangen door perso-
neelsraad.
Nieuwe industrialisa
tieronde. Vooral aan
dacht voor Limburg.
Noorden en Zuidwest-
Nederland.
Actieve werkgelegen-
heidspolitiek. vooral
Noorden en Limburg
Actief beleid voor re
gionale industrialisatie,
vooral voor Noorden en
Limburg.
Kernenbeleid regionale
industrialisatie voort
zetten. Vestigingekli
maat verbeteren, met
name in het Noorden.
Extra aandacht regio
nale industrialisatie,
vooral Noorden en Zui
den en verbetering in
frastructuur en woon
klimaat.
Instelling sanerings-
en herstructurerings
fonds voor financiering
nieuwe werkgelegen
heid.
Verbod van massa-ont
slagen. Overheidsbe
drijven In probleem
gebieden. Uitvoering
Eemshaven- en Dol-
lardplan.
Gezonde economische
verhoudingen belang
rijker dan hoge graad
van werkgelegenheid.
1. Krachtige bestrij
ding werkloosheid.
2. Nationale ontwikke
lingswerken uitvoe
ren waar werkloos
heid dreigt.
Iedereen heeft recht
op arbeid. BedriJfs-
taksgewijze en regiona
le structuurpolitiek op
basis meerjarenplan
nen.
Persoonlijke levens
sfeer beschermen.
Ombudsman. Verant
woordingsplicht bur
gemeester tegenover
gemeenteraad over po
litiebeleid.
Ombudsman. Verant
woordingsplicht bur
gemeester tegenover
gemeenteraad over po
litiezaken.
Overheid moet burgers
met respect tegemoet
treden.
Rechtspositie burger
beschermen. Eerbied
voor overtuiging van
anderen.
Beperking voorlopig
arrest. Verantwoor
dingsplicht burgemees
ter tegenover gemeen
teraad over politieza
ken. BVD afschaffen.
Vrijheid van demon
stratie.
Orde handhaven, evt.
met militairen.
L Maatregelen tegen
schunnige litera
tuur.
2. Gezagsaantastin g
onmiddellijk onder
drukken.
Verantwoordingsplicht
burgemeester aan ge
meenteraad over poli
tiebeleid. Vrijheid van
demonstratie.
Opbrengst zoveel mo-
Hjk ten goede aan Ne
derlandse volk.
Zo hoog mogelijke op
brengst voor gemeen
schap. Grote zeggen
schap van overheid bij
opsporing en winning.
Geen staatsdeelneming
in oliewinning. Geen
concessievoorwaarden,
die Nederland in on
gunstige concurrentie
positie brengen.
Zo groot mogelijke op
brengst voor Neder
landse volk. in alge
meen geen staatsdeel
neming in winning.
Geen mening in pro
gramma.
Exploitatie door de
staat.
Nationalisatie aardgas
en olie.
1. en 2. Geen mening
vermeld.
Staatsdeelneming ex
ploitatie kan gewenst
zijn.
Huidige beleid voort
zetten. Grondspeculatie
voorkomen.
Tenminste 125.000 wo
ningen per jaar. waar
van zeker 60.000 wo
ningwetwoningen. Ge
meenschapsbouwbedrij
ven. Meer grond in
overheidshanden.
Meer woningen in vrije
sector. Oneerlijke be
voordeling woningwet-
bouw opheffen. Vrije
grondprijzen.
Woningwetwoningen
alleen voor laagstbe
taalden; andere huur
ders zo mogelijk ver
plicht verhuizen.
Geen woningwetbouw
voor hen. die geen
overheidssteun nodig
hebben.
Meer woningwetwo
ningen. Nationalisatie
van de grond, woning
bouw en -exploitatie.
Financiering door ge
dwongen leningen.
Meer woningwetwonin
gen. Geen huurverho
ging. Geen huurbelas
ting.
Vrije bouw. Woning
wetbouw alleen aan
vullend. Vrije huren.
1. Meer particuliere
bouw.
2. Meer woningwetwo
ningen. Betere voor
waarden particuliere
bouw.
Subsidies meer ten
goede laten komen aan
laagstbetaalden. Door
stroming bevorderen.
Geleidelijk vergroten.
Steun aan particulie
re instellingen.
Opvoeren tot 2 procent
van nationale Inkomen
in 1970. (m f 2 miljard).
Geen percentage vast
leggen.
Flink verhogen, event,
door afzonderlijke be
lasting.
Uitbreiden. Wereld
voedselvoorraden voor
noodsituaties aanleg
gen.
Opvoeren tot 2 procent
van nationale Inkomen.
Geen mening in pro
gramma.
1. Besteding beter con
troleren.
2. Eerst Suriname en
Antillen, daarna
West-Irian en dan
de rest.
Verhogen tot ca. f 900
miljoen. nu 1.2 pro
cent van nationale in
komen).
Nederlandse taak op
nieuw bezien. Dienst
tijd verkorten. Navo
gebruiken voor ont
spanning en ontwape
ning.
Diensttijd 12 maanden.
Karei Doorman weg.
Navo-aandeel vloot
herzien. Streven naar
Navo zonder dictato
riaal Portugal. Geen
Europese kernmacht.
Versterking band met
V.S. in NAVO. Geen
eigen Westduitse kern
macht.
Diensttijd verkorten.
NAVO aanpassen. Vol
waardige Europese in
spraak in atoomplan
ning.
Rechtspositie dienst
plichtigen regelen.
Navo nodig. Onder
zoek nut kernwapen-
vrije zones.
Defensiebegroting t 1
miljard omlaag. Ne
derland uit Navo.
Dienstplicht afschaf
fen. Geen atoomkop
pen en buitenlandse
troepen in Nederland.
Defensiebegroting f 1
miljard omlaag. Neu
traal. atoomvrij Neder
land. Geen Navo-
hoofdkwartier. Geen
Duitse vinger aan
atoomtrekker.
Nodig.
L Goede defensie no
dig.
2. VolksondermiJnende
pacifistische propa
ganda tegengaan
Loyaal NAVO-lld
blijven.
Celstraf als disciplinai
re maatregel afschaf
fen. Nederlands initia
tief tot conferentie
NAVO- en Warschau
pact. DDR en Oder-
Neissegrens erkennen.
Vredesinitiatieven ont
wikkelen of steunen.
Stopzetting bombarde
menten. Viëtcong part
ner bij vredesonder
handelingen.
Krachtige steun aan
Amerikaanse vredes
pogingen. Benelux-vre-
desmissie voor zoeken
naar oplossing.
Zoeken naar oplossing
in kader van Verenig
de Naties.
Steun aan elke ver
antwoorde vredespo
ging.
Onvoorwaardelijke
stopzetting bombarde
menten: wapenstil
stand; neutralisering
heel Viëtnam.
Verbreking betrekkin
gen met bewind-Ky,
Terugtrekking Ameri
kaanse troepen.
1. Geen mening ver
meld.
2. Warme steun aan
V.S.. desgevraagd
hulp geven.
Nederlands initiatief in
VN voor terugtrekking
alle buitenlandse troe
pen uit Viëtnam. Bom
bardementen stoppen.
Eerste taak nieuwe
kabinet: gezond maken
economie en veiligstel
len werkgelegenheid.
Nationalisatie verze
keringswezen. Geen
opkomstpllcht bij ver
kiezingen. Geen film
keuring voor volwas
senen.
Niet met P.v.d.A. in
regering. Geen gede
tailleerde afspraken
vooraf tussen rege
ringspartijen.
Geen opkomstpllcht b(j
verkiezingen. Wense
lijkheid subsidiëring
literatuur opnieuw be
zien.
Opkomstplicht verkie
zingen handhaven.
Nationalisatie banken.
Verkiezing staatshoofd
en burgemeesters. Pil
in ziekenfondspakket.
Gekozen burgemeester.
Geen steun aan gene-
raalsbewind in Indo
nesië.
PBO afschaffen.
1. Krachtig optreden
tegen vloeken en
zedenverwildering.
2. Strenge keuring t.v.-
programma op chris
telijke normen.
Verkiezing minister
president en burge
meesters. Districten
stelsel voor verkiezin
gen.
Nieuwe partyen die in het hele land uitkomen, zyn behalve de reeds vermelde Democraten '66 de volgende v(jf
groeperingen. WjJ vermelden enkele van hun programmapunten. CHRISTEN DEMOCRATEN UNIE: Overheid
moet niet doen wat particulieren kunnen doen. Minder sociale voorzieningen. Invoering referendum. Streven naar
\ierpartyenstelselCDU, liberalen, socialisten en communisten. PARTIJ VOOR ON GEHUWDEN: Volledige rechts-
gelijkheid voor de ongehuwden op ieder gebied: belastingen, sociaal en zedeltyk. Invoering referendum. Volledige volks-
souvereiniteit. NOODRAAD: Belastingverlaging. Verandering ruilverkavelingswet, o.m. een democratische stemming.
Pryzenstop voor landbouwgrond. LIBERALE VOLKSPARTIJ: Volkskapitalisme nastreven. Overheidsuitgaven ver
minderen met 2 miljard. Geen gedwongen PBO. LANDSBELANGEN: Streeft naar een „eendrachtige en
vriendelijke samenwerking van alle groepen van ons volk". Het „gemoeder" van de staat over z(jn onderdanen moet
worden verminderd.
Zeven politieke groeperingen doen in een beperkt aantal
de LIJST-VOOGD van het uitgetreden Tweede-Kamerlid
kieskringen Groningen en Assen. Zijn twaalf punten
wordt gesteld aan de hand over hand toenemende staats
mogelyk, mede door opheffing van onnutte en niet in
als bedryfs- en productschappen". Andere groeperingen
zingen meedoen, zijn: PARTIJ VAN HET RECHT (alleen
TIJ vóór monarchale democratie (Rotterdam, Den Haag,
GERMEAUX (Maastricht). LIJST-MACH IELS (Tilburg,
GREIN (Den Haag, Leiden en Maastricht).
kieskringen een gooi naar een Kamerzetel. Daarby is ook
van de Boerenpartij P. Voogd. H(j doet niet mee in de
tellend verkiezingsprogramma vermeldt oa: „Paal en perk
inmenging". „Inkrimping van het ambtelijk apparaat, waar
de Nederlandse opvattingen wortelende PBO-Iichamen,
die slecht* in sommige delen van het land aan de verkie-
Rotterdam). CHRISTELIJKE NATIONALE VOLKSPAR-
Amsterdam). LIJST-RODERMOND (Amsterdam). LIJST-
l'trecht en Leeuwarden). LIJST-VAN BREUKELEN-
I. Werkgelegenheid;
II. Financiering openbare werken;
III. Strfld tussen links en rechts;
IV. Vietnam.
P. JONGELING (57), hoofdredacteur
Gereformeerd Gezinsblad (Ger. Pol. Ver
bond):
I. Crisis van gezag en zeden;
II. Vastgelopen politieke grote par
tijen;
III. Inflatie;
IV. Scheefgetrokken groei Neder
landse economie;
V. Nationaal-geref. aanpak.
H. KIKKERT (54), hoofdbestuurder
Ned. Chr. Landarbeidersbond (CHU):
I. Werkgelegenheid;
II. Industrialisatie;
III. Hetze tegen confessionele par
tijen;
IV. Doelmatigheid functioneren over
heid en ambtelijke complicaties;
V. Woningbouw;
VI. Herstructurering landbouw;
VII. Handel met Oost-Europa en vrede
in Vietnam.
A. DE GOEDE (3S), administrateur
Reactor Centrum Nederland, (kandi
daat-kamerlid D'66):
L Werkgelegenheid;
II. Verzet tegen onmacht enkeling;
III. grotere onafhankelijkheid in bui
tenlandse politiek, met name ten
opzichte van de Ver. Staten.
Mr. J. A. MOMMERSTEEG (49). hoofd
redacteur Keesings Historisch Archief.
(KVP):
I. Al of niet nadruk op collectieve
voorzieningen;
II. Woningnood, onderwijs, wegen,
recreatiegebieden
III. Vereenvoudiging sociaal-econo
misch leven:
IV. Verkleining afstand kiezer/geko
zene;
V. Werkloosheid;
VI. Vietnam;
VII. Confessionele partijstructuur.
Drs. H. P ESCHAR (45), voorzitter Ned.
Ver. voor Volkskredietwezen (P.v.d.A.):
I. Werkgelegenheid;
II. Rechtspositie werknemer;
III. Voorwaarden olie- en gaswinning
IV. Inkomenspolitie.
Mr. F. PORTHEINE (44) adviseur Kon.
Ned. Middenstandszbond (WD):
I. Belastingdruk;
II. Belang vrije onderneming voor
toekomstige welvaart;
III. Olie- en gaswinning continentale
plat;
IV. Tegengaan geldontwaarding en
daarmee werkloosheid;
V. Omroepwet;
VT. Viëtnam.
S. VAN DER PLOEG (46), voorzitter
Alg. Ned. Agr. Bedrijfsbond, (P.v.d.A.):
I. Continuïteit in regeringsbeleid;
TT. Tanende aantrekkingskracht
kleine partijen;
III. Welvaartsgroei ook In de land
bouw;
IV. Grondexploitatie ten bate van de
gemeenschap;
V. Optrekken lagere inkomens i.p.v.
alle inkomens;
VI. Regionale industrialisatie;
VII. Democratisering EEG.
Ir. D. 8. TUIJNMAN (51), secr.-penn.
Hollandse Mij van Landbouw (V,*D):
I. Economische stabiliteit en werk
gelegenheid;
II. nadruk op groei en niet zozeer
verdeling nat. inkomen;
III. Ruimtelijke ordening en bewoon
baarheid;
IV. Lastenverdeling gemeenschap-in
dividu;
V. Optreden tegen straatterreur
door aankweken normbesef;
VI. Overgang naar EI als werke
lijk open markt.
Mr. W. SCHOLTEN (39), inspecteur
rijksbelastingen op non-actief (CHU):
I. Werkgelegenheid;
II. Bestrijding inflatie;
III. Handhaven opkomstplicht kiezer;
IV. Tegengaan uitholling van de po
sitie van de kroon;
v. Problemen rond gemeentefinan-
ciën;
VI. Bogaers-heffing op woningwet
woningen.