Morgenavond op NCRV-televisie ,Kiss me Kate'knokken achter en op toneel tijdens voorstellingToneelspe,ers en tv Chiel de Boer Scheepvaartbcrichlen VINYL UIT DE KERKEN zijn het samen eens Nieuwe tv-omroepster bij NCRV VANAVOND Primeur Arme Ko Morgen PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS KROMMENIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 WOENSDAG «FEBRUARI 19a» ADVERTENTIE 117 Het is onmogelijk om subtieler, wij ier pedagogischer te schrijven. Het aanpassingsvermogen van deze lief de is ongelooflijk. Een jaar geleden was Potjomkin een almachtige god naar wie ze bewonderend opkeek en nu, nu de god in elkaar gezakt iB, toont ze geen spoor van teleurstel ling maar is ze het volgende ogenblik een tedere moeder die haar onttselde en versaagde kind troost en bemoe digt. En God weet, hoeveel moed ze zelf in die dagen nodig heeft. De Prince de Ligne noemt haar met recht „de Onwankelbare". De tegen slagen volgen elkaar zo snel op dat •en catastrofe onafwendbaar lijkt. Spoedig na het begin van de Turkse oorlog dreigde de oude vijandschap met Zweden te herleven. Gustav III liet zijn vloot op de Oostzee kruisen: „Als ik jou hier had," schreef Ca- tharina aan Potjomkin, „dan wist ik In vijf minuten of ik die demonstra ties dulden moet of niet." Tenslotte had ze besloten ze te dulden, omdat de Zwarte-Zeevloot vernietigd was en omdat ze de Baltische vloot naar het zuiden wilde sturen. Dit stuit op ver eend verzet van Frankrijk en Enge land. Catharina onderhandelt met beide mogendheden, belooft Frank rijk winst in Egypte en Engeland winst in de Archipel maar nog ter wijl zij onderhandelt en haar woede tegen de schijnheilige christenen on derdrukt die haar strijd tegen de Is lam niet willen steunen, wordt alles overbodig: Gustav overschrijdt zon der oorlogsverklaring haar grenzen, de Baltische vloot is daar onmisbaar en Catharina wordt helemaal in be slag genomen door de zorg om haar bedreigde hoofdstad te beschermen tegen de oprukkende Zweden. Daar toe moeten de tot dusver altijd ge spaarde garderegimenten worden aangesproken, de adel stuurt inder haast uitgeruste en afgerichte troe pen van lijfeigenen, de oudste gepen sioneerde generaals worden met com mando's belast. „Onder het kanonge bulder dat haar vensters doet trillen, schrijft U de Onwankelbare," begint een brief aan de Prince de Ligne. De toestand is benard en wordt van maand tot maand benarder. Josephs troepen worden vernietigend versla gen, ternauwernood ontkomt hijzelf aan de dood, de Turken overstromen het pas gekoloniseerde bloeiende Ba naat. „De schande kan slechts ge voeld, niet beschreven worden," zegt Joseph. De Pruisen staan op het punt om van hun kant tegen de Oos tenrijkers op te treden, het heeft er alle schijn van dat heel Europa zich verenigen wil in één machtige coalitie tegen de „soevereinste monarch". „Neem Otsjakow," schrijft Cathari na in november 1788 aan Potjomkin, „en sluit vrede met de Turken. Dan zal je zien hoe ze allemaal in hun schulp kruipen, en wegsmelten als sneeuw bij dooi weer." Catharina's benarde omstandighe den zijn een psychologische ontlasting voor Potjomkin; de gigantische taak om als een tweede Alexander het he le Oosten te veroveren, is van zijn schouders genomen: het gaat nu echt alleen nog maar om Otsjakow. Dat haalt Potjomkin uit zijn lethargie, en na een slappe belegering van ruim een jaar neemt hij Otsjakow in een paar dagen. Als een man die doods angst kent, zijn doodsangst overwint, dan wordt hij duizendmaal vechtlus- tiger dan een man voor wie moed vanzelfsprekend is. Potjomkin spaart vriend noch vijand bij deze storm loop, hij staat zelf te midden van de kogelregen, hij jaagt zijn troepen zonder voldoende artillerie-voorbe reiding over de vijandelijke wallen, twintigduizend Russen moeten daar bij bet leven laten en de overlevende veroveraars wreken zich, afgebeuld en half gek van de uitgestane moeite en angsten, met een vreselijk bloed bad in de veroverde vesting. Maar het is een overwinning. Eindelijk een overwinning. „Ik pak je bij allebei je oren en kus je in gedachten, mijn boezem vriend Grisjenka!" schrijft Ca tharina. De verovering van Otsjakow bete kent een grote strategische en een nog grotere morele winst. In de eer ste plaats is Potjomkin zijn klein moedigheid helemaal kwijt; in plaats van het opperbevel over te dragen llllllllllllllllllljllllllllllllllllllllliuilllluilllllllllllllll aan Roemiantzow, neemt hij van de ze generaal ook nog de tot dusver onder diens bevel staande legers over en verovert de sterke vesting Bender. Maar ook aan alle fronten is vanaf dit ogenblik een duidelijke wending ten goede merkbaar. De Zweedse adel, door Gustav ontrecht en door Catharina omgekocht, muit tegen zijn koning, de oude admiraal Greigh verslaat de Zweedse vloot, de Oosten rijkse generaal Laudon neemt de vesting Belgrado, en met hem ver eend behaalt de Russische generaal Soewarow het grootste veldheerta lent in deze oorlog de beslissende overwinning bij Foksjany. Toch is voor Catharina Potjomkin en nog eens Potjomkin altijd weer de grote man en held. Al haar brieven naar het buitenland galmen van zijn roem. Voor het overige heeft zij gelijk ge kregen: haar wapenvoorspoed heeft de Europese mogendheden doen ver sagen. Ze kan weer «aar hartelust spotten als ze Potjomkin schrijft over de nieuwe Pruisenkoning, de „dikke Goe". Als in augustus 1790 met Zweden de vrede op de status quo ante wordt gesloten, schrijft ze hem: „De ene poot hebben we geluk kig uit de vuiligheid getrokken. Als het ons gauw lukt ook de andere er uit te krijgen, dan kunnen we Halle luja zingen." Maar al zijn al deze brieven even teder als altijd, ze beginnen Potjom kin sinds enige tijd te ergeren. Er staat niet meer: „Sasjenka laat je groeten", maar: „de kleine zwartkop laat je groeten". In Petersburg heeft een wisseling van gunsteling plaats gevonden op zichzelf een gewoon en onbelangrijk feit. Maar Sasjenka dat was Mamonow geweest was een man die door Potjomkin voor zijn positie was uitgekozen en die zijn on derdanige schepping gebleven was, en „de kleine zwartkop" is een twee- entwintigjarige officier van de garde, Plato Tsoebow, die Potjomkin amper tent maar van wie hij weet dat hij en beschermeling is van zijn vijand Peter Saltykow. Voor dc veertiende maal in drie sei zoenen brengt de NCRV-tv donderdag een musical op het scherm. Het is „Kiss me Kate", een musical geschre ven door Bella en Samuel Spewack op muziek van Cole Porter. Het is een Broadway-hit uit 1948, songs als „So in love", „To darn hot", „Wunder- bar" en „I hate men" snelden over de wereld. Het Nieuw Rotterdams To neel heeft de musical enkele jaren ge leden gespeeld met Lia Dorana en Rob de Vries in de hoofdrollen. Men ge bruikte toen de Duitse toneelbewer king in een vertaling van Seth Gaaike- ma. De NCRV vertoont een tv-bewer- king van het Amerikaanse origineel in een vertaling van Jaap Molenaar, NCRV-huisschrijver. '.Kiss met Kate" is vorig jaar al op de beeldgeluldsband gezet. Dit jaar had het niet meer gekund, want ook de NCRV heeft geen geld meer voor dergelijke grote tv-produkties. Het bedrag dat uit het kijkgeld voor een uur beschikbaar komt, neemt niet toe. De koeten van ho noraria daarentegen wel. De musical heeft veertien solo-rollen, een ballet, een koor, een orkesthet kan er niet meer af. (Wordt vervolgd) De musical is d® eerste televisieregie van Steye van Brandenberg, de Rotter damse acteur, die dit seizoen bij de Haagse Comedie speelt. Musicalervaring heeft htf wel. In Rotterdam ensceneerde hij de succesvolle voorsteling van „Irma ia douce" met Lia Dorana als Irma. Hij heeft „Kiss me Kate" met assistentie van NCRV's regisseur Fred Benavente voor de regie achter de schakeltafel, op genomen in theater Carré te Amster dam. Het gebouw is een passende omge ving voor de musical. Het verhaal speelt zich namelijk af in de toneelwereld. Een rondtrekkend toneelgezelschap speelt een musicalversie van Shake speare's „Getemde feeks". Shakespeare's blijspel gaat over het africhten van een helleveeg van een jonge dochter, die des wege niet aan de man te brengen lykt, er wordt flink wat afgemept. In „Kiss me Kate" gebeurt dat niet alleen op het toneel, ook er achter. Want de directeur van het gezelschap en de hoofdrolspeler Fred Graham (Will van Seist) ligt over hoop met zijn ex-echtgenote Lilli Vanessi (Therese Steinmetz) die de andere hoofd rol heeft. Lilli krijgt bloemen. Ze denkt dat Fred het weer göed wil maken. Maar de bloemen zijn bedoeld voor Lios Lane (Marijke Merckens), een van de jonge actricetjes in het gezlschap. Lilli woe dend. Zfc zet die boosheid daadwerkelijk voort als ze op de planken tegenover Fred komt te staan. een schoen tot bloedens toe bewerkt door de actrice die de te temmen feeks speel de. Het was Ellen de Thouars. Ko van Dijk was koud enkele dagen met haar getrouwd. Het incident is destijds in de kranten terecht gekomen, dus dat kan nu nog wel eens. Het huwelijk van Ko van Dijk heeft niet lang stand gehouden. Dat in tegenstelling tot het slot van de musical „Kiss me Kate", want daar vin den de kijvende gelieven elkaar weer te rug. Maar voordien is er heel wat ge beurd, onder meer omdat twee vriendelij ke gangsters (Pieter Lutz en Jan Blaa- ser) ook op hun manier de voorstelling van Shakespeare hebben veranderd in een complete chaos. Zij het dat ze het tegendeel beogen. Het is namelijk hun opdracht de boze Lilli op het toneel te houden opdat ze haar rol ten einde zal spelen, haar furieuze instelling ten op zichte van Fred ten spijt. 3430. „Geeft u zich toch over!" Als een elektrische schok flitsten de woorden door Arends hoofd. „Wij kun nen uw schip gemakkelijk overal doorboren en dat zou het einde voor u betekenen. Maar wij willen experimen ten." Nog meer woorden volgden, en toch sprak nie mand ze uit. Had hij een hallucinatie, of was het iets anders Verbaasd keek hij naar Buck, die vlak naast hem zat, uitgeput door de snel opeenvolgende temperatuursver schillen, en hij kon aan diens gezicht zien, dat hij pre cies dezelfde woorden had opgevangen. Een boodschap uit de ruimte, of liever: een dreigement! Ook de ande ren hadden dezelfde ervaring en begonnen opgewonden te praten, als zochten zij steun bij elkaar tegen deze nieuwe dreiging. „Nu dèt ook nog!" gromde professor Dubois, „zij moeten in staat zijn onze gedachten te lezen, want an ders konden zij deze boodschap niet in onze hersens planten. Zij raden ons aan, ieder verzet te staken, dus moeten zij ook in staat zijn ons antwoord te ontvangen; langs dezelfde telepatische weg dus. Weest op je hoede, allemaal. Houdt je gedachten in toom!" 60. Op Rechter Tie's bevel heeft Pao hen door het warnet van mijngangen naar de grot geleid waar me vrouw Yie opgesloten is geweest. Met de sleutel die Pao bij zich heeft gehad, heeft de rechter het hang slot opengemaakt en mevrouw Yie van de ring in de muur bevrijd. Hij is nu bezig met het koord om haar polsen los te maken. Haar handen zijn blauw en ge zwollen en zij kan dan nauwelijks meer op haar be nen staan, maar haar gedachten zijn bij haar zoontje. „Beveel Pao ons naar mijn zoontje te brengen, edel achtbare!" smeekt ze. „Nu dadelijk! Het kan niet ver van hier zijn, ik heb hem immers horen builen!" De rechter kijkt om naar Pao, maar die beweert bij hoog en laag, dat hij niet weet waar de jongen is. Tsjiao pakt hem bij zijn kraag en drukt hem neer op zijn knieën. „Zeg op waar heb je de jongen opgesloten, olijkerd!" „Ik zweer dat ik het niet weet, meneer! Het is de huismeester die de jongen meenam. Hij zei dat hij hem wel ergens zou opbergen... Ik zei u toch al dat..." „Goed!" zegt Tsjiao, „dan gaan we je een beetje bijsnoeien! Ik begin met je rechteroor..." „Ge nade, meneer!" gilt Pao. Tsjido heft zijn zwaard op, maar rechter Tie komt tussenbeide. „Nee, Tsjiao Tai, de schurk weet het echt niet. We moeten die huismees ter zien te vinden..." Het zou uit het leven gegrepen kunnen zijn. Jaren geleden is Ko van Dijk in Schiedam tijdens een voorstelling van „De getemde feeks" op het toneel met KLEINE VAART Argonaut, 13 50 zw Palma nr La Spe- zia; Calchas, 12 te Bengazi; Imke, 13 65 w Algiers nr onbekend; Philetas, 13 vn Palermo nr Antwerpen; Ubbergen, 15 te Rochester. GROTE VAART Aagtekerk, 12 te Manilla; Acila, 13 790 zw San Francisco nr Curagaa; Aegis, 13 vn Pto Plato nr Amsterdam; Alk maar, 12 te Linhamn; Alnitak, 13 40 nw Malta nr Beiroet; Amstelhoek, 11 140 w Sabang nr Singapore: Ancospray. 13 500 zo Groenland nr Lake Charles; Aristote- les, 10 vn Callao nr Cristobal; Banggai, 13 te Port Said; Bengalen. 14 te Le Ha vre; Blitar, 11 te Rotterdam; Bovenkerk, 13 rede Durban; Ceres, 13 te Arica; Ci- nulia, 14 te Rotterdam; Daphnis, 11 vn Savannah nr Newportnews; Deneb, 13 50 o Ceuta nr Palermo; Dinteldijk, 11 te Rotterdam; Dorestad, pass 13 Sombrero nr Curagao; Gaasterdijk, 13 150 z Sable Eil nr Antwerpen; Gaasterkerk, 13 105 nnw Muscat nr Suez; Garoet, 14 te Phi ladelphia; Goeree, 13 320 z Kp Verdische Eil nr Avonmouth; Karimun, 14 te Nou mea; Kennemerland, 10 te Pto Alegre; Kermia, 16 te Abadan verw; Kinderdijk, 14 vn Galveston nr Lake Charles; Kha- siella, 13 vn Heysham nr Rotterdam; Koningswaard, 13 600 w Azoren nr Stan- low; Koudekerk, 10 te Middlesbrough; Krebsia, 18 te Rotterdam verw.; Ladon, 13 400 nnw Pto Rico nr Aruba; Lang- koeas, verm 16 vn Chaina nr onbekend; Mainlloyd, 13 1500 n Paaseil nr Papeete; Medon, 13 330 nw Finisterre nr Sto Do mingo; Merseylloyd, 20 te Singapore verw; Merwelloyd, verm 16 vn Kaap stad nr onbekend; Musilloyd, 11 vn Koe weit nr Basrah; Oostkerk, 11 te Basrah; Palamedes, pass 14 Vlissingen nr Ant werpen; Parthenon, 11 vn Aruba nr Cu racao; Provenierssingel, 13 700 ono Guadeloupe nr onbekend; Purmerend, 13 700 ono Guadeloupe nr Las Palmas; Randfontein, 12 te Antwerpen; Schouwen, 14 vn New York; Seinelloyd, 13 700 zo Sydney nr Aden; Sepia, 13 360 ono Beira nr Landsend; Sloterkerk, 13 te Aden; Straat Frazer, 13 700 zzw Ceylon nr Sin gapore; Tero, 10 120 nw Port au Prince nr Cristobal; Utrecht, 14 te Chittagong; Vitrea, 15 te Bandarmashur; Witmar- sum, 10 te Houston; Zaankerk, 13 150 zw Monrovia nr Kaapstad; Zaria, 13 85 Nz Malta nr Thameshaven. De TROS heeft gisteravond op waar dige wijze de zeventigste verjaardag I gevierd van Chiel de Boer, de man die in de eerste jaren na de tweede we reldoorlog op zondagavond zoveel radio- luisterende Nederlanders liet gieren om zijn woordspelingen en glimlachen om zijn fijne, poëtische liedjes. De laatste tien jaar heeft Chiel de Boer, die zo'n veertig jaar geleden zijn cabaret carrière begon, niet meer op de plan ken gestaan en zich uitsluitend gewijd aan de tandverzorging van schoolkinde ren, met wie hij bij hun eerste bezoek over een speldje en pas bij hun twee de bezoek over de boor blijkt te pra ten. Maar gisteravond toonde hij zich op het tv-scherm nog een groot humo rist, die zowel in zijn stem als in zijn optreden het best met Rinus Ferdinan- dusse en ook wel enigszins met Henk Elsink kan worden vergeleken. Zelf liet Chiel de Boer onder meer nog eens horen, hoe geweldig hij met woorden kon spelen (uit „in", „uit", „achter" en „voor" bouwde hij een complete sketch op) en ook zagen we nog enkele leden van zijn vroegere cabaretgezel schap, zoals Dini van Amstel (waarom niet in haar destijds zo populaire creatie „Opoe Mummel?") en Antoine Brusta. Terecht, werd ook de helaas overleden, sappig-Amsterdamse trouba dour Moestafa (pseudoniem van de ad vocaat mr. Moes) met waardering ge memoreerd, maar wij hadden graag ook zijn stem nog eens willen horen. (A propos, zou Wim lbo niet eens voor een grammofoonplaat van het ca baret van Chiel de Boer kunnen zor gen?) Behalve cabaret (volgens Chiel de Boer een ongevaarlijke, maar wetl ongeneeslijke ziekte) zagen we in dit programma onder andere een optreden van onze veel te weinig gewaardeerde, grote rhythm- ans blues-zangeres Shir ley, die op de piano niet alleen Cho pin, maar nu ook voortreffelijk jazz bleek te kunnen spelen. Zoals vroeger Chiel de Boer We ho pen hem nog eens terug te zien) ver zorgt thans Henk Elsink menig gezellig zondagavondhalfuurtje voor de radio. „Vrije Entree" komt nu echter ook al enige tijd op de tv en gisteravond was Annie Fratellini (telg van het beroem de clownsgeslacht) bij Henk in„De Koopermolen" te gast. Nu vrijwel geen enkele Franse chansonnier (e) meer voor onze camera's wordt gehaald (waar is de goeie ouwe tijd van Club Domino?), is Elsink vrijwel de enige nog, die ons middels zijn gasten trak teert op die typisch Franse esprit. An nie Fiatellini bleek er ook een grote hoeveelheid van te bezitten. Zij zong niet alleen, maar imiteerde ook. speel de verdienstelijk jazz op een mazzola, en eveneens verdienstelijk op twee ban doneons tegelijk. En in een liedje van duivelskunstenaar Michel Legrand („Un clown") verloochende zij haar afkomst niet. Lekker swingend was het gecombi neerde optreden van Boy's Big Band en De Maskers (volgens mijn op dit gebied zeer bescheiden mening mèt de Golden Earrings Nederlands beste beatgroep). Vooral „Play the game", boeide. Ook al door de instrumentale rol van Nelly Frijda's stem en het be heerste duetje van trompettist Ado Broodboom en altsaxofonist Piet Noor- dijk. Laatstgenoemde toonde zich trou- wens over, het geheel genomen beslist niet de mindere van de met veel show effecten spelende gast-saxofonist Boo ker Ervin. J. v4 K. Een scène uit de bekende musical „Kiss me Kate", die donderdagavond door de N.C.R.V. wordt uitgezonden. Hier de beide hoofdrolspelers Thérèse Steinmetz en Will van Sellst, bij een van hun vele ruzie's. ADVERTENTIE gezien op tv Nu in KLEUR bekijken bij uw woning inrichter Geref. Kerken: Beroepen: te Hoogvliet (vac. H. Rieze- bos): G. O. N. Veenhuizen te Emmen- Angelslo; te Sneek (vac. G. Clemens): G. v. d. Veere te Hardegarijp; te Gies- sen-Rijswijk: H. Lenters, kand. te Gel- dermalsen; te Yerseke: M. de Regt te Nieuwendijk (N.Br.). Benoemd tot hulpprediker te Oudega (W.) en te Wolvega (voor Noordwolde): F. A. Kamphuis, em. pred. te De Bilt, die de benoeming voor Noordwolde aannam. Er k. than* volledige, overeenstemming tussen de Nederlandse toneelspelers en de televisie. Enkele weken geleden wer den met toestemming van minister Klompé posten op de begroting van de N.T.S. gevonden waardoor de toneel spelers voor rollen in t.v.-produkties een honorariumverhoging met terugwerken de kracht kon worden gegeven van 25 en waardoor met terugwerkende kracht tot sept. '65 een sociaal voor zieningsfonds voor free lance acteurs kon worden ingesteld. Thans heeft de N.T.S. ook goedgevon den aan free lance regisseurs van t.v.- spelen met terugwerkende kracht tot 1 januari '67 een extra honorarium van 50 te geven wanneer een door hen geregisseerd programma opnieuw wordt uitgezonden. Nog geen oploasing is gevonden voor de eis van de Ned. Ver. van Toneel kunstenaars om een 50 toeslag voor regisseurs b\j relayering van hun pro- duktie in het buitenland. De N.T.S. ver wijst naar de internationale besprekin gen terzake tussen de Europese Radio Unie en de Internationale Federatie van Acteurs. De N.V.T. is bereid tot 1 september op het resultaat van dit overleg te wach ten. Daarna zal iedere relayering wor den geweigerd, als de zaak niet in orde is. Tot september zullen acteurs, die de 50 krijgen bij relay van een stuk, waarin zij staan, naar het buitenland, een deel van hun toeslag overdragen aan de free lance regisseurs onder wie ze gewerkt hebben. Als opvolgster van t.v.-omroepster Els Brandt-Bui tend ijk heeft de N.C.R.V. be noemd Diana Anna Blom-Van der Hulst. Volgende week woensdagmiddag komt ze voor het eerst op het scherm. Mevrouw Blom, 27 jaar oud, moeder van een dochter van zéven en een zoon tje van vijf jaar, gehuwd sinds 1958. is dochter van prof. dr. J. W. van der Hulst, hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Mevrouw Blom heeft te me dio vorig jaar gedurende een jaar halve dagen gewerkt bij de rijkspostspaarbank. Daarvoor was zij vijf jaair op free lance basis werkzaam bij het Internationaal Studie Centrum te Amsterdam. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Lichte gr. muz. 18.30 Ned. ork. op de pl. 19.05 Stereo: Licht voc.- en instr. ens. met zangsol. 19.30 Art .staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor, rad. feuillet. 20.55 Ik loop het land. licht progr. 21.10 De teerling is gewor pen, comm. en react, op de heden geh. verk. 21.20 Liedjes met instr. begel. 21.45 Lichte gr. muz. 22.20 De teerling is geworpen (verv.): comm. en react, op de verk. 22.30 Nws. 22.40 Lichte gr. muz. (om 23.1523.25 comm. en react, op de verk.). 23.55 Nws. 24.0001.00 Sam. vatt. en comm. verk., afgew. met lichte gr. muz. HILVERSUM II 18.00 Tijd vrij voor muz.: Fanf. ork. en koorz. 18.30 Spektr.: nws. uit de prot. chr. org. 18.50 Stereo: Licht instr. ens. (gr.). 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Rad. kr. NRU: 19.30—0.45 De verk. voor de Tweede Kamer: uitsl. en rep. uit versch. steden, met comm. en disc. (Om 22.15-22.30 NCRV: Avondoverd. 22.30—22.40 en 23.55—24.00 Nws.). NEDERLAND I AVRO: 17.00-17.35 Voor de kinde ren. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Mona, TV-film. 19.25 Uitz. Stichting Socutera. 19.30 De eerste uitsl. van de 2e Kamer-verk. 1967, afgew. met korte films. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Re clame. NTS: 20.20-plm. 01.00 Uitslagen Verkiezingen Tweede Kamer 1967 (Om streeks 22.45 Journ.) NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. AVRO: 20.05 Rep. van de voetbalwedstr. Inter Milaan - Real Ma drid te Milaan (onder voorbeh.). 21.00 AVRO's Televizier. 21.10 Rep. 2e helft voetbalwedstr. Inter-Milaan Real Madrid (onder voorbeh.). 21.55 AVRO's Televizier. STER: 22.10 Reel. NTS: 22.15 Journ. Teleac: 22.30-23.00 De De taillist als ondera. (2). (herh. v. 14 febr.). 13.10 Journaal ep beursber. 13.30 Hul;- ster gemengd koor: oude gewijde muz. 13.45 Kerkorgelconc.: klass. muz. 14.20 Een correctie op de literatuur! lezing. 14.30 De horizon voorbij, toeristisch pr. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Schakeringen, cult. pr. in woord en muz. 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Porder: lichte gr. muz. en praatje. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overw. 8.00 Nws. 8.10 Klass. gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vr. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: Promenadeork. met zangsolisten: kl. opera- en balletmuz. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.30 Mensen geloven, lezing. 11.45 Streeks gewijs: inform, uit Arnhem. (12.10 Agr. bijdrage). 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 13.00 Pro memorie, praatje. 13.05 Stereo: Klass. gr. muz. 13.45 Voor de vr. 14.15 Mod. Engelse lied. (gr). TROS: 14.45 Van 1685 tot vandaag: muz. lezing. 15.15 Voor de vr. NCRV: 15.45 Kl. aria's (gr) 16.00 Bijbeloverd. 16.30 Pianorec.: kl. muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinder koor (gr). 17.30 Stereo: Lichte gr. muz. 17.50 Stereo: Koorz. met licht orkest. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muz. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe langsp. pl. 11.00 Nws. 11.02 Lichte muz. (gr.). 12.00 Nws. 12.02 Variant: act., rep. de strip: Mevr. en ik, ber. en lichte muz. 13.00 Nws. 13.02 Top twintig. 14.00 Nws. 14.02 Instr. allerlei (gr). KRO: 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Sportpr. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 Tienermagazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Verz. pl. progr. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 lichte gr. muz. (8.30-8.35 De groentem.) 8.50 Morgenw. 9.00 Stereo: Mod. gr. muz. 9.35 Waterst. 9.40 Lichte gr. muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit. (gr). (11.00-11.02 Nws). 12.00 Johan Willem Friso Kapel: concoursmuziek. 12.25 Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Combo met zangsoliste. 12.50 Draaiorgelmuz. (gr). 13.00 Nws. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren) 10.20 Cygnes und sein Ring, toneelspel. 12.00-13.30 Act. kr. 16.45 Filmrep. 17.30 Mont-Saint Michel, filmrep. 18.00-18.05 Nws. (reg. progr.: NDR: 18.05 Nws. 18.16 Pol. progr. 18.50 Klaas Vaak. 19.00 Nws. 19.21 TV-film. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nordhein- Westfalen. 18.10 Detective-film. 18.25 Hier und Heute. 18.50 Guten Abend. 19.00 Hier und Heute. 19.10 TV-film. 19.40 Filmdoc.). 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Das grosse Revier, filmrep. 21.00 De Gilbert Bécaud Show. 22.45 Journaal, weerber. en comm. DUITSLAND II. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Von O Uhr 1 bis Mitter- nacht, detective-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Cabaretprogr. 20.40 Verschenkte Chan- cen, filmrep. Aansl.: Nws. 21.10 Barfuss durch die Hölle (7), Japanse tv-film. (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.45 Nws, weerber. en thema van de dag. 56. De potvis dook in het ijskoude water en verdween onder het ijs. Met grote snelheid bewoog het ondier zich voorwaarts en de harpoenlijn sneed door de dik ke ijskorst als een mes door de boter. „Help, schei uit!" schreeuwde Tekko die op deze nieuwe maneuvre helemaal niet bedacht was. „Dit is een vliegtuig en geen duikboot! Misschien wil je daar rekening mee houden!" De potvis hield echter nergens rekening mee en zwom snel verder. Tekko begon het nu, niettegen staande de koude, toch wel een beetje benauwd te krijgen en verwachtte ieder ogenblik tegen de ijsvlak te te pletter te zullen worden getrokken. Hij zette de stuurvlakken omhoog waardoor het leek alsof het vlieg tuig zich schrap zette en wachtte. Met een akelig ge luid sneed de harpoenlijn door de ijskorst maar de ijskorst sneed ook in de lijn en zo kwam het dat op een gegeven moment de kabel knapte en het vlieg tuig met een gigantische sprong de lucht in schoot. //«////////////////«/I iiiiuiiiiiiiiiiiiiiiinmiiimiiiiiiii MiiiiMiiiumiiiiiiiim iiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiniiiitiiiiiiiiiiinimimmimiiiuiniii, iiiiiminnu minimum immimii.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2