Morgenavond op NCRV-televisie
,Kiss me Kate'knokken achter
en op toneel tijdens voorstellingToneelspe,ers en tv
Chiel de Boer
Scheepvaartbcrichlen
VINYL
UIT DE KERKEN
zijn het samen eens
Nieuwe tv-omroepster
bij NCRV
VANAVOND
Primeur
Arme Ko
Morgen
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
KROMMENIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
WOENSDAG «FEBRUARI 19a»
ADVERTENTIE
117
Het is onmogelijk om subtieler, wij
ier pedagogischer te schrijven. Het
aanpassingsvermogen van deze lief
de is ongelooflijk. Een jaar geleden
was Potjomkin een almachtige god
naar wie ze bewonderend opkeek
en nu, nu de god in elkaar gezakt iB,
toont ze geen spoor van teleurstel
ling maar is ze het volgende ogenblik
een tedere moeder die haar onttselde
en versaagde kind troost en bemoe
digt. En God weet, hoeveel moed ze
zelf in die dagen nodig heeft. De
Prince de Ligne noemt haar met
recht „de Onwankelbare". De tegen
slagen volgen elkaar zo snel op dat
•en catastrofe onafwendbaar lijkt.
Spoedig na het begin van de Turkse
oorlog dreigde de oude vijandschap
met Zweden te herleven. Gustav III
liet zijn vloot op de Oostzee kruisen:
„Als ik jou hier had," schreef Ca-
tharina aan Potjomkin, „dan wist ik
In vijf minuten of ik die demonstra
ties dulden moet of niet." Tenslotte
had ze besloten ze te dulden, omdat
de Zwarte-Zeevloot vernietigd was en
omdat ze de Baltische vloot naar het
zuiden wilde sturen. Dit stuit op ver
eend verzet van Frankrijk en Enge
land. Catharina onderhandelt met
beide mogendheden, belooft Frank
rijk winst in Egypte en Engeland
winst in de Archipel maar nog ter
wijl zij onderhandelt en haar woede
tegen de schijnheilige christenen on
derdrukt die haar strijd tegen de Is
lam niet willen steunen, wordt alles
overbodig: Gustav overschrijdt zon
der oorlogsverklaring haar grenzen,
de Baltische vloot is daar onmisbaar
en Catharina wordt helemaal in be
slag genomen door de zorg om haar
bedreigde hoofdstad te beschermen
tegen de oprukkende Zweden. Daar
toe moeten de tot dusver altijd ge
spaarde garderegimenten worden
aangesproken, de adel stuurt inder
haast uitgeruste en afgerichte troe
pen van lijfeigenen, de oudste gepen
sioneerde generaals worden met com
mando's belast. „Onder het kanonge
bulder dat haar vensters doet trillen,
schrijft U de Onwankelbare," begint
een brief aan de Prince de Ligne. De
toestand is benard en wordt van
maand tot maand benarder. Josephs
troepen worden vernietigend versla
gen, ternauwernood ontkomt hijzelf
aan de dood, de Turken overstromen
het pas gekoloniseerde bloeiende Ba
naat. „De schande kan slechts ge
voeld, niet beschreven worden," zegt
Joseph. De Pruisen staan op het
punt om van hun kant tegen de Oos
tenrijkers op te treden, het heeft er
alle schijn van dat heel Europa zich
verenigen wil in één machtige coalitie
tegen de „soevereinste monarch".
„Neem Otsjakow," schrijft Cathari
na in november 1788 aan Potjomkin,
„en sluit vrede met de Turken. Dan
zal je zien hoe ze allemaal in hun
schulp kruipen, en wegsmelten als
sneeuw bij dooi weer."
Catharina's benarde omstandighe
den zijn een psychologische ontlasting
voor Potjomkin; de gigantische taak
om als een tweede Alexander het he
le Oosten te veroveren, is van zijn
schouders genomen: het gaat nu echt
alleen nog maar om Otsjakow. Dat
haalt Potjomkin uit zijn lethargie, en
na een slappe belegering van ruim
een jaar neemt hij Otsjakow in een
paar dagen. Als een man die doods
angst kent, zijn doodsangst overwint,
dan wordt hij duizendmaal vechtlus-
tiger dan een man voor wie moed
vanzelfsprekend is. Potjomkin spaart
vriend noch vijand bij deze storm
loop, hij staat zelf te midden van de
kogelregen, hij jaagt zijn troepen
zonder voldoende artillerie-voorbe
reiding over de vijandelijke wallen,
twintigduizend Russen moeten daar
bij bet leven laten en de overlevende
veroveraars wreken zich, afgebeuld
en half gek van de uitgestane moeite
en angsten, met een vreselijk bloed
bad in de veroverde vesting. Maar
het is een overwinning. Eindelijk een
overwinning.
„Ik pak je bij allebei je oren en
kus je in gedachten, mijn boezem
vriend Grisjenka!" schrijft Ca
tharina.
De verovering van Otsjakow bete
kent een grote strategische en een
nog grotere morele winst. In de eer
ste plaats is Potjomkin zijn klein
moedigheid helemaal kwijt; in plaats
van het opperbevel over te dragen
llllllllllllllllllljllllllllllllllllllllliuilllluilllllllllllllll
aan Roemiantzow, neemt hij van de
ze generaal ook nog de tot dusver
onder diens bevel staande legers over
en verovert de sterke vesting Bender.
Maar ook aan alle fronten is vanaf
dit ogenblik een duidelijke wending
ten goede merkbaar. De Zweedse
adel, door Gustav ontrecht en door
Catharina omgekocht, muit tegen
zijn koning, de oude admiraal Greigh
verslaat de Zweedse vloot, de Oosten
rijkse generaal Laudon neemt de
vesting Belgrado, en met hem ver
eend behaalt de Russische generaal
Soewarow het grootste veldheerta
lent in deze oorlog de beslissende
overwinning bij Foksjany. Toch is
voor Catharina Potjomkin en nog
eens Potjomkin altijd weer de grote
man en held. Al haar brieven naar
het buitenland galmen van zijn roem.
Voor het overige heeft zij gelijk ge
kregen: haar wapenvoorspoed heeft
de Europese mogendheden doen ver
sagen. Ze kan weer «aar hartelust
spotten als ze Potjomkin schrijft
over de nieuwe Pruisenkoning, de
„dikke Goe". Als in augustus 1790
met Zweden de vrede op de status
quo ante wordt gesloten, schrijft ze
hem: „De ene poot hebben we geluk
kig uit de vuiligheid getrokken. Als
het ons gauw lukt ook de andere er
uit te krijgen, dan kunnen we Halle
luja zingen."
Maar al zijn al deze brieven even
teder als altijd, ze beginnen Potjom
kin sinds enige tijd te ergeren. Er
staat niet meer: „Sasjenka laat je
groeten", maar: „de kleine zwartkop
laat je groeten". In Petersburg heeft
een wisseling van gunsteling plaats
gevonden op zichzelf een gewoon
en onbelangrijk feit. Maar Sasjenka
dat was Mamonow geweest was
een man die door Potjomkin voor zijn
positie was uitgekozen en die zijn on
derdanige schepping gebleven was,
en „de kleine zwartkop" is een twee-
entwintigjarige officier van de garde,
Plato Tsoebow, die Potjomkin amper
tent maar van wie hij weet dat hij
en beschermeling is van zijn vijand
Peter Saltykow.
Voor dc veertiende maal in drie sei
zoenen brengt de NCRV-tv donderdag
een musical op het scherm. Het is
„Kiss me Kate", een musical geschre
ven door Bella en Samuel Spewack op
muziek van Cole Porter. Het is een
Broadway-hit uit 1948, songs als „So
in love", „To darn hot", „Wunder-
bar" en „I hate men" snelden over de
wereld. Het Nieuw Rotterdams To
neel heeft de musical enkele jaren ge
leden gespeeld met Lia Dorana en Rob
de Vries in de hoofdrollen. Men ge
bruikte toen de Duitse toneelbewer
king in een vertaling van Seth Gaaike-
ma. De NCRV vertoont een tv-bewer-
king van het Amerikaanse origineel in
een vertaling van Jaap Molenaar,
NCRV-huisschrijver.
'.Kiss met Kate" is vorig jaar al op de
beeldgeluldsband gezet. Dit jaar had het
niet meer gekund, want ook de NCRV
heeft geen geld meer voor dergelijke
grote tv-produkties. Het bedrag dat uit
het kijkgeld voor een uur beschikbaar
komt, neemt niet toe. De koeten van ho
noraria daarentegen wel. De musical
heeft veertien solo-rollen, een ballet, een
koor, een orkesthet kan er niet
meer af.
(Wordt vervolgd)
De musical is d® eerste televisieregie
van Steye van Brandenberg, de Rotter
damse acteur, die dit seizoen bij de
Haagse Comedie speelt. Musicalervaring
heeft htf wel. In Rotterdam ensceneerde
hij de succesvolle voorsteling van „Irma
ia douce" met Lia Dorana als Irma. Hij
heeft „Kiss me Kate" met assistentie
van NCRV's regisseur Fred Benavente
voor de regie achter de schakeltafel, op
genomen in theater Carré te Amster
dam. Het gebouw is een passende omge
ving voor de musical. Het verhaal speelt
zich namelijk af in de toneelwereld.
Een rondtrekkend toneelgezelschap
speelt een musicalversie van Shake
speare's „Getemde feeks". Shakespeare's
blijspel gaat over het africhten van een
helleveeg van een jonge dochter, die des
wege niet aan de man te brengen lykt,
er wordt flink wat afgemept. In „Kiss
me Kate" gebeurt dat niet alleen op het
toneel, ook er achter. Want de directeur
van het gezelschap en de hoofdrolspeler
Fred Graham (Will van Seist) ligt over
hoop met zijn ex-echtgenote Lilli Vanessi
(Therese Steinmetz) die de andere hoofd
rol heeft. Lilli krijgt bloemen. Ze denkt
dat Fred het weer göed wil maken. Maar
de bloemen zijn bedoeld voor Lios Lane
(Marijke Merckens), een van de jonge
actricetjes in het gezlschap. Lilli woe
dend. Zfc zet die boosheid daadwerkelijk
voort als ze op de planken tegenover
Fred komt te staan.
een schoen tot bloedens toe bewerkt door
de actrice die de te temmen feeks speel
de. Het was Ellen de Thouars. Ko van
Dijk was koud enkele dagen met haar
getrouwd. Het incident is destijds in de
kranten terecht gekomen, dus dat kan
nu nog wel eens. Het huwelijk van Ko
van Dijk heeft niet lang stand gehouden.
Dat in tegenstelling tot het slot van de
musical „Kiss me Kate", want daar vin
den de kijvende gelieven elkaar weer te
rug. Maar voordien is er heel wat ge
beurd, onder meer omdat twee vriendelij
ke gangsters (Pieter Lutz en Jan Blaa-
ser) ook op hun manier de voorstelling
van Shakespeare hebben veranderd in
een complete chaos. Zij het dat ze het
tegendeel beogen. Het is namelijk hun
opdracht de boze Lilli op het toneel te
houden opdat ze haar rol ten einde zal
spelen, haar furieuze instelling ten op
zichte van Fred ten spijt.
3430. „Geeft u zich toch over!" Als een elektrische
schok flitsten de woorden door Arends hoofd. „Wij kun
nen uw schip gemakkelijk overal doorboren en dat zou
het einde voor u betekenen. Maar wij willen experimen
ten." Nog meer woorden volgden, en toch sprak nie
mand ze uit. Had hij een hallucinatie, of was het iets
anders
Verbaasd keek hij naar Buck, die vlak naast hem zat,
uitgeput door de snel opeenvolgende temperatuursver
schillen, en hij kon aan diens gezicht zien, dat hij pre
cies dezelfde woorden had opgevangen. Een boodschap
uit de ruimte, of liever: een dreigement! Ook de ande
ren hadden dezelfde ervaring en begonnen opgewonden
te praten, als zochten zij steun bij elkaar tegen deze
nieuwe dreiging.
„Nu dèt ook nog!" gromde professor Dubois, „zij
moeten in staat zijn onze gedachten te lezen, want an
ders konden zij deze boodschap niet in onze hersens
planten. Zij raden ons aan, ieder verzet te staken, dus
moeten zij ook in staat zijn ons antwoord te ontvangen;
langs dezelfde telepatische weg dus. Weest op je hoede,
allemaal. Houdt je gedachten in toom!"
60. Op Rechter Tie's bevel heeft Pao hen door het
warnet van mijngangen naar de grot geleid waar me
vrouw Yie opgesloten is geweest. Met de sleutel die
Pao bij zich heeft gehad, heeft de rechter het hang
slot opengemaakt en mevrouw Yie van de ring in de
muur bevrijd. Hij is nu bezig met het koord om haar
polsen los te maken. Haar handen zijn blauw en ge
zwollen en zij kan dan nauwelijks meer op haar be
nen staan, maar haar gedachten zijn bij haar zoontje.
„Beveel Pao ons naar mijn zoontje te brengen, edel
achtbare!" smeekt ze. „Nu dadelijk! Het kan niet ver
van hier zijn, ik heb hem immers horen builen!" De
rechter kijkt om naar Pao, maar die beweert bij hoog
en laag, dat hij niet weet waar de jongen is. Tsjiao
pakt hem bij zijn kraag en drukt hem neer op zijn
knieën. „Zeg op waar heb je de jongen opgesloten,
olijkerd!" „Ik zweer dat ik het niet weet, meneer! Het
is de huismeester die de jongen meenam. Hij zei dat
hij hem wel ergens zou opbergen... Ik zei u toch al
dat..." „Goed!" zegt Tsjiao, „dan gaan we je een
beetje bijsnoeien! Ik begin met je rechteroor..." „Ge
nade, meneer!" gilt Pao. Tsjido heft zijn zwaard op,
maar rechter Tie komt tussenbeide. „Nee, Tsjiao Tai,
de schurk weet het echt niet. We moeten die huismees
ter zien te vinden..."
Het zou uit het leven gegrepen kunnen
zijn. Jaren geleden is Ko van Dijk in
Schiedam tijdens een voorstelling van
„De getemde feeks" op het toneel met
KLEINE VAART
Argonaut, 13 50 zw Palma nr La Spe-
zia; Calchas, 12 te Bengazi; Imke, 13 65
w Algiers nr onbekend; Philetas, 13 vn
Palermo nr Antwerpen; Ubbergen, 15 te
Rochester.
GROTE VAART
Aagtekerk, 12 te Manilla; Acila, 13 790
zw San Francisco nr Curagaa; Aegis,
13 vn Pto Plato nr Amsterdam; Alk
maar, 12 te Linhamn; Alnitak, 13 40 nw
Malta nr Beiroet; Amstelhoek, 11 140 w
Sabang nr Singapore: Ancospray. 13 500
zo Groenland nr Lake Charles; Aristote-
les, 10 vn Callao nr Cristobal; Banggai,
13 te Port Said; Bengalen. 14 te Le Ha
vre; Blitar, 11 te Rotterdam; Bovenkerk,
13 rede Durban; Ceres, 13 te Arica; Ci-
nulia, 14 te Rotterdam; Daphnis, 11 vn
Savannah nr Newportnews; Deneb, 13 50
o Ceuta nr Palermo; Dinteldijk, 11 te
Rotterdam; Dorestad, pass 13 Sombrero
nr Curagao; Gaasterdijk, 13 150 z Sable
Eil nr Antwerpen; Gaasterkerk, 13 105
nnw Muscat nr Suez; Garoet, 14 te Phi
ladelphia; Goeree, 13 320 z Kp Verdische
Eil nr Avonmouth; Karimun, 14 te Nou
mea; Kennemerland, 10 te Pto Alegre;
Kermia, 16 te Abadan verw; Kinderdijk,
14 vn Galveston nr Lake Charles; Kha-
siella, 13 vn Heysham nr Rotterdam;
Koningswaard, 13 600 w Azoren nr Stan-
low; Koudekerk, 10 te Middlesbrough;
Krebsia, 18 te Rotterdam verw.; Ladon,
13 400 nnw Pto Rico nr Aruba; Lang-
koeas, verm 16 vn Chaina nr onbekend;
Mainlloyd, 13 1500 n Paaseil nr Papeete;
Medon, 13 330 nw Finisterre nr Sto Do
mingo; Merseylloyd, 20 te Singapore
verw; Merwelloyd, verm 16 vn Kaap
stad nr onbekend; Musilloyd, 11 vn Koe
weit nr Basrah; Oostkerk, 11 te Basrah;
Palamedes, pass 14 Vlissingen nr Ant
werpen; Parthenon, 11 vn Aruba nr Cu
racao; Provenierssingel, 13 700 ono
Guadeloupe nr onbekend; Purmerend,
13 700 ono Guadeloupe nr Las Palmas;
Randfontein, 12 te Antwerpen; Schouwen,
14 vn New York; Seinelloyd, 13 700 zo
Sydney nr Aden; Sepia, 13 360 ono Beira
nr Landsend; Sloterkerk, 13 te Aden;
Straat Frazer, 13 700 zzw Ceylon nr Sin
gapore; Tero, 10 120 nw Port au Prince
nr Cristobal; Utrecht, 14 te Chittagong;
Vitrea, 15 te Bandarmashur; Witmar-
sum, 10 te Houston; Zaankerk, 13 150 zw
Monrovia nr Kaapstad; Zaria, 13 85 Nz
Malta nr Thameshaven.
De TROS heeft gisteravond op waar
dige wijze de zeventigste verjaardag
I gevierd van Chiel de Boer, de man die
in de eerste jaren na de tweede we
reldoorlog op zondagavond zoveel radio-
luisterende Nederlanders liet gieren om
zijn woordspelingen en glimlachen om
zijn fijne, poëtische liedjes. De laatste
tien jaar heeft Chiel de Boer, die zo'n
veertig jaar geleden zijn cabaret
carrière begon, niet meer op de plan
ken gestaan en zich uitsluitend gewijd
aan de tandverzorging van schoolkinde
ren, met wie hij bij hun eerste bezoek
over een speldje en pas bij hun twee
de bezoek over de boor blijkt te pra
ten. Maar gisteravond toonde hij zich
op het tv-scherm nog een groot humo
rist, die zowel in zijn stem als in zijn
optreden het best met Rinus Ferdinan-
dusse en ook wel enigszins met Henk
Elsink kan worden vergeleken. Zelf
liet Chiel de Boer onder meer nog eens
horen, hoe geweldig hij met woorden
kon spelen (uit „in", „uit", „achter"
en „voor" bouwde hij een complete
sketch op) en ook zagen we nog enkele
leden van zijn vroegere cabaretgezel
schap, zoals Dini van Amstel (waarom
niet in haar destijds zo populaire
creatie „Opoe Mummel?") en Antoine
Brusta. Terecht, werd ook de helaas
overleden, sappig-Amsterdamse trouba
dour Moestafa (pseudoniem van de ad
vocaat mr. Moes) met waardering ge
memoreerd, maar wij hadden graag
ook zijn stem nog eens willen horen.
(A propos, zou Wim lbo niet eens
voor een grammofoonplaat van het ca
baret van Chiel de Boer kunnen zor
gen?) Behalve cabaret (volgens Chiel
de Boer een ongevaarlijke, maar wetl
ongeneeslijke ziekte) zagen we in dit
programma onder andere een optreden
van onze veel te weinig gewaardeerde,
grote rhythm- ans blues-zangeres Shir
ley, die op de piano niet alleen Cho
pin, maar nu ook voortreffelijk jazz
bleek te kunnen spelen.
Zoals vroeger Chiel de Boer We ho
pen hem nog eens terug te zien) ver
zorgt thans Henk Elsink menig gezellig
zondagavondhalfuurtje voor de radio.
„Vrije Entree" komt nu echter ook al
enige tijd op de tv en gisteravond was
Annie Fratellini (telg van het beroem
de clownsgeslacht) bij Henk in„De
Koopermolen" te gast. Nu vrijwel geen
enkele Franse chansonnier (e) meer
voor onze camera's wordt gehaald
(waar is de goeie ouwe tijd van Club
Domino?), is Elsink vrijwel de enige
nog, die ons middels zijn gasten trak
teert op die typisch Franse esprit. An
nie Fiatellini bleek er ook een grote
hoeveelheid van te bezitten. Zij zong
niet alleen, maar imiteerde ook. speel
de verdienstelijk jazz op een mazzola,
en eveneens verdienstelijk op twee ban
doneons tegelijk. En in een liedje van
duivelskunstenaar Michel Legrand („Un
clown") verloochende zij haar afkomst
niet.
Lekker swingend was het gecombi
neerde optreden van Boy's Big Band
en De Maskers (volgens mijn op dit
gebied zeer bescheiden mening mèt de
Golden Earrings Nederlands beste
beatgroep). Vooral „Play the game",
boeide. Ook al door de instrumentale
rol van Nelly Frijda's stem en het be
heerste duetje van trompettist Ado
Broodboom en altsaxofonist Piet Noor-
dijk. Laatstgenoemde toonde zich trou-
wens over, het geheel genomen beslist
niet de mindere van de met veel show
effecten spelende gast-saxofonist Boo
ker Ervin.
J. v4 K.
Een scène uit de bekende musical
„Kiss me Kate", die donderdagavond
door de N.C.R.V. wordt uitgezonden.
Hier de beide hoofdrolspelers Thérèse
Steinmetz en Will van Sellst, bij een
van hun vele ruzie's.
ADVERTENTIE
gezien op tv
Nu in KLEUR
bekijken
bij uw woning
inrichter
Geref. Kerken:
Beroepen: te Hoogvliet (vac. H. Rieze-
bos): G. O. N. Veenhuizen te Emmen-
Angelslo; te Sneek (vac. G. Clemens):
G. v. d. Veere te Hardegarijp; te Gies-
sen-Rijswijk: H. Lenters, kand. te Gel-
dermalsen; te Yerseke: M. de Regt te
Nieuwendijk (N.Br.).
Benoemd tot hulpprediker te Oudega
(W.) en te Wolvega (voor Noordwolde):
F. A. Kamphuis, em. pred. te De Bilt, die
de benoeming voor Noordwolde aannam.
Er k. than* volledige, overeenstemming
tussen de Nederlandse toneelspelers en
de televisie. Enkele weken geleden wer
den met toestemming van minister
Klompé posten op de begroting van de
N.T.S. gevonden waardoor de toneel
spelers voor rollen in t.v.-produkties een
honorariumverhoging met terugwerken
de kracht kon worden gegeven van
25 en waardoor met terugwerkende
kracht tot sept. '65 een sociaal voor
zieningsfonds voor free lance acteurs
kon worden ingesteld.
Thans heeft de N.T.S. ook goedgevon
den aan free lance regisseurs van t.v.-
spelen met terugwerkende kracht tot
1 januari '67 een extra honorarium van
50 te geven wanneer een door hen
geregisseerd programma opnieuw wordt
uitgezonden.
Nog geen oploasing is gevonden voor
de eis van de Ned. Ver. van Toneel
kunstenaars om een 50 toeslag voor
regisseurs b\j relayering van hun pro-
duktie in het buitenland. De N.T.S. ver
wijst naar de internationale besprekin
gen terzake tussen de Europese Radio
Unie en de Internationale Federatie van
Acteurs.
De N.V.T. is bereid tot 1 september
op het resultaat van dit overleg te wach
ten. Daarna zal iedere relayering wor
den geweigerd, als de zaak niet in
orde is.
Tot september zullen acteurs, die de
50 krijgen bij relay van een stuk,
waarin zij staan, naar het buitenland,
een deel van hun toeslag overdragen
aan de free lance regisseurs onder wie
ze gewerkt hebben.
Als opvolgster van t.v.-omroepster Els
Brandt-Bui tend ijk heeft de N.C.R.V. be
noemd Diana Anna Blom-Van der Hulst.
Volgende week woensdagmiddag komt
ze voor het eerst op het scherm.
Mevrouw Blom, 27 jaar oud, moeder
van een dochter van zéven en een zoon
tje van vijf jaar, gehuwd sinds 1958. is
dochter van prof. dr. J. W. van der Hulst,
hoogleraar aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam. Mevrouw Blom heeft te me
dio vorig jaar gedurende een jaar halve
dagen gewerkt bij de rijkspostspaarbank.
Daarvoor was zij vijf jaair op free lance
basis werkzaam bij het Internationaal
Studie Centrum te Amsterdam.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Lichte gr.
muz. 18.30 Ned. ork. op de pl. 19.05
Stereo: Licht voc.- en instr. ens. met
zangsol. 19.30 Art .staalkaart. 20.00 Nws.
20.05 Trammelant in Loeren aan de
Hor, rad. feuillet. 20.55 Ik loop het land.
licht progr. 21.10 De teerling is gewor
pen, comm. en react, op de heden geh.
verk. 21.20 Liedjes met instr. begel.
21.45 Lichte gr. muz. 22.20 De teerling
is geworpen (verv.): comm. en react,
op de verk. 22.30 Nws. 22.40 Lichte gr.
muz. (om 23.1523.25 comm. en react,
op de verk.). 23.55 Nws. 24.0001.00
Sam. vatt. en comm. verk., afgew. met
lichte gr. muz.
HILVERSUM II
18.00 Tijd vrij voor muz.: Fanf. ork.
en koorz. 18.30 Spektr.: nws. uit de
prot. chr. org. 18.50 Stereo: Licht
instr. ens. (gr.). 19.00 Nws. en weerpr.
19.10 Rad. kr. NRU: 19.30—0.45 De verk.
voor de Tweede Kamer: uitsl. en rep.
uit versch. steden, met comm. en disc.
(Om 22.15-22.30 NCRV: Avondoverd.
22.30—22.40 en 23.55—24.00 Nws.).
NEDERLAND I
AVRO: 17.00-17.35 Voor de kinde
ren. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50
Journ. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00
Mona, TV-film. 19.25 Uitz. Stichting
Socutera. 19.30 De eerste uitsl. van de
2e Kamer-verk. 1967, afgew. met korte
films. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00
Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Re
clame. NTS: 20.20-plm. 01.00 Uitslagen
Verkiezingen Tweede Kamer 1967 (Om
streeks 22.45 Journ.)
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. AVRO: 20.05 Rep. van de
voetbalwedstr. Inter Milaan - Real Ma
drid te Milaan (onder voorbeh.). 21.00
AVRO's Televizier. 21.10 Rep. 2e helft
voetbalwedstr. Inter-Milaan Real
Madrid (onder voorbeh.). 21.55 AVRO's
Televizier. STER: 22.10 Reel. NTS:
22.15 Journ. Teleac: 22.30-23.00 De De
taillist als ondera. (2). (herh. v. 14
febr.).
13.10 Journaal ep beursber. 13.30 Hul;-
ster gemengd koor: oude gewijde muz.
13.45 Kerkorgelconc.: klass. muz. 14.20
Een correctie op de literatuur! lezing.
14.30 De horizon voorbij, toeristisch pr.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02
Schakeringen, cult. pr. in woord en
muz. 17.00 Voor de jeugd.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Porder: lichte gr. muz. en
praatje. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overw.
8.00 Nws. 8.10 Klass. gr. muz. 8.30
Nws. 8.32 Voor de vr. 9.40 Schoolradio.
10.00 Aubade: Promenadeork. met
zangsolisten: kl. opera- en balletmuz.
11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.30
Mensen geloven, lezing. 11.45 Streeks
gewijs: inform, uit Arnhem. (12.10 Agr.
bijdrage). 12.27 Med. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 13.00 Pro
memorie, praatje. 13.05 Stereo: Klass.
gr. muz. 13.45 Voor de vr. 14.15 Mod.
Engelse lied. (gr). TROS: 14.45 Van
1685 tot vandaag: muz. lezing. 15.15
Voor de vr. NCRV: 15.45 Kl. aria's (gr)
16.00 Bijbeloverd. 16.30 Pianorec.: kl.
muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinder
koor (gr). 17.30 Stereo: Lichte gr. muz.
17.50 Stereo: Koorz. met licht orkest.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muz. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe langsp.
pl. 11.00 Nws. 11.02 Lichte muz. (gr.).
12.00 Nws. 12.02 Variant: act., rep. de
strip: Mevr. en ik, ber. en lichte muz.
13.00 Nws. 13.02 Top twintig. 14.00 Nws.
14.02 Instr. allerlei (gr). KRO: 15.00
Nws. 15.02 Act. 15.05 Sportpr. 16.00
Nws. 16.02 Act. 16.05 Tienermagazine
17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Verz.
pl. progr.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15
lichte gr. muz. (8.30-8.35 De groentem.)
8.50 Morgenw. 9.00 Stereo: Mod. gr.
muz. 9.35 Waterst. 9.40 Lichte gr. muz.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.
(gr). (11.00-11.02 Nws). 12.00 Johan
Willem Friso Kapel: concoursmuziek.
12.25 Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land
en tuinb. 12.30 Combo met zangsoliste.
12.50 Draaiorgelmuz. (gr). 13.00 Nws.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren)
10.20 Cygnes und sein Ring, toneelspel.
12.00-13.30 Act. kr. 16.45 Filmrep. 17.30
Mont-Saint Michel, filmrep. 18.00-18.05
Nws. (reg. progr.: NDR: 18.05 Nws.
18.16 Pol. progr. 18.50 Klaas Vaak.
19.00 Nws. 19.21 TV-film. 19.59 Progr.
overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nordhein-
Westfalen. 18.10 Detective-film. 18.25
Hier und Heute. 18.50 Guten Abend.
19.00 Hier und Heute. 19.10 TV-film.
19.40 Filmdoc.). 20.00 Journ. en weer-
ber. 20.15 Das grosse Revier, filmrep.
21.00 De Gilbert Bécaud Show. 22.45
Journaal, weerber. en comm.
DUITSLAND II.
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Von O Uhr 1 bis Mitter-
nacht, detective-film. 19.27 Weerber.
19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00
Cabaretprogr. 20.40 Verschenkte Chan-
cen, filmrep. Aansl.: Nws. 21.10 Barfuss
durch die Hölle (7), Japanse tv-film.
(Niet geschikt voor jeugdige kijkers).
22.45 Nws, weerber. en thema van de
dag.
56. De potvis dook in het ijskoude water en verdween
onder het ijs. Met grote snelheid bewoog het ondier
zich voorwaarts en de harpoenlijn sneed door de dik
ke ijskorst als een mes door de boter. „Help, schei
uit!" schreeuwde Tekko die op deze nieuwe maneuvre
helemaal niet bedacht was. „Dit is een vliegtuig en
geen duikboot! Misschien wil je daar rekening mee
houden!" De potvis hield echter nergens rekening mee
en zwom snel verder. Tekko begon het nu, niettegen
staande de koude, toch wel een beetje benauwd te
krijgen en verwachtte ieder ogenblik tegen de ijsvlak
te te pletter te zullen worden getrokken. Hij zette de
stuurvlakken omhoog waardoor het leek alsof het vlieg
tuig zich schrap zette en wachtte. Met een akelig ge
luid sneed de harpoenlijn door de ijskorst maar de
ijskorst sneed ook in de lijn en zo kwam het dat
op een gegeven moment de kabel knapte en het vlieg
tuig met een gigantische sprong de lucht in schoot.
//«////////////////«/I
iiiiuiiiiiiiiiiiiiiiinmiiimiiiiiiii
MiiiiMiiiumiiiiiiiim
iiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiniiiitiiiiiiiiiiinimimmimiiiuiniii,
iiiiiminnu minimum
immimii.