Op acht Nederlanders
n Greep uit de zeshonderd
één automobiel
Houd
uw snelheid
intoom!
1.500.000
Helft van Nederlandse gezinnen
volgend jaar in eigen wagen
H,
Ruim
Achterstand
PERSONENAUTO'S IN NEDERLAND
1928
1939
1951
1960
1964
1966
4
I
TOT f6.000,.
TOT f 7.000,-
T 5.000,—
2
2
2
2
2
1000
ff
WOENSDAG I FEBRUARI 1967
et Nederlandse autopark breidt zich steeds sneller uit. In
zeventien jaar is het aantal personenauto's opgelopen van 100.000
in 1949 tot anderhalf miljoen in 1966. Om precies te zijn: tot
1502.430. In die jaren is de „autodichtheid" toegenomen tot één
personenauto op acht inwoners. Volgens de verwachtingen beschikt
volgend jaar de helft van de Nederlandse gezinnen over een eigen
wagen. In het jaar 2000 zullen er tien miljoen personenauto's zijn
in Nederland, volgens berekeningen van ir. B. Beukers van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De autohandel blijft derhalve, wat
de mogelijkheden in Nederland be
treft, optimistisch. De versnelling in
de uitbreiding van het autopark ligt
vooral na 1960. In dat jaar werden
een half miljoen auto's geregistreerd.
In mei 1964 een miljoen. Nog geen
tweeëneenhalf jaar later: anderhalf
miljoen. Ondanks minder gunstige
berichten uit de autobranche is de
groei erin gebleven met ongeveer
twintig procent per jaar.
Als verklaring van dat verschijnsel
constateert de RAI, dat van de nieuw
gekochte personenauto's in de jaren
1965-1966 één derde diende voor ver
vanging en twee derde voor uitbrei
ding van het autopark. Het is het
beeld van een jong gemotoriseerd
volk. waar het geboortecijfer hoog
en het sterftecijfer laag ia en dien
tengevolge een groot „geboorteover
schot" de „autopopulatie" doet groei
en.
het brutojaarinkomen mede wordt be
paald door werkende gezinsleden.
Bij dat budgetonderzoek kwam het
CBS tot de volgende percentages van
autobezitters naar inkomensklassen:
Jaarinkomen hoofd- handarbeiders
in guldens
27 12
37 19
56 24
71 0
hoge
ver-
10 tot 12.000
12 tot 16.000
16 tot 20.000
20.000 en meer
De heer Lang: „Ondanks de
belastingen, ondanks slechte
miljoen gulden meer te ontvangen,
maar in werkelijkheid uitkwam op
dezelfde inkomsten als in 1965, name
lijk ongeveer 350 miljoen gulden."
Wie wel baat hebben gevonden
bij de belastingverhogingen zijn de
..kneuzenhandelaars". De autohan
del had al voorspeld, dat mede door
de belastingverhoging meer ge
bruikte auto's uit andere landen
over de Nederlandse grens zouden
worden gebracht. Dat is gebeurd.
Deze dubieuze import steeg in 1966
met twintig procent, tot 60.000 per
sonenauto's, met een gemiddelde
waarde van zevenhonderd gulden.
De heer Lang zegt daarvan: „Deze
door een maas in het fiscale net ge
opende mogelijkheid tot irreële con
currentie houdt in, dat de aanwas
van het autopark in 1966 voor bijna
een vijfde bestond uit gebruikte ge-
importeerde auto's. Het is in Euro
pa een merkwaardige zaak, dat al
leen het Nederlandse autopark voor
maar liefst één achtste uit afdan
kertjes van onze buren bestaat."
Ongeveer zeshonderd nummers
telt de RA l-catalogus dit jaar: zês-
honderdmaal een getrouwe opgave
van een groot aantal technische spe
cificaties van in Nederland verkrijg
bare auto's gebracht onder 74 ver
schillende merken.
De greep die wij daaruit voor de
geïnteresseerde lezer hebben ge
daan. omvat nog niet de helft van
het totale aanbod. Wij hebben ons
in de tabellen die hierbij en op de
volgende pagina's worden afgedrukt
beperkt tot de minst van het stan
daardtype afwijkende modellen. De
tabellen zijn voorts naar oplopende
prijsklassen opgebouwdwaarbij
telkens is gestreefd naar het bijeen
brengen van wagens per merk.
De selectie, die is toegepast, heeft
de meeste ruimte gelaten in de po
pulaire prijsklassen. Veel auto's in
de duurdere klassen worden overi
gens in de RA!-catalogus zonder
prijs vermeld. Men kan deze „op
aanvraag" vernemen.
Enkele afkortingen zijn gebruikt.
Zo vindt men voor stationwagon
soms „St.w.", soms Swvoor
„saloon" wel „Sal.", voor „convert
ible" convterwijl de „D." in
het algemeen de Diesel-uitvoering
aanduidt.
Nederland is bezig zijn achterstand
In te lopen, al neemt het autobezit in
de omringende Westeuropese landen
eveneens snel toe. De volgorde is:
Verenigde Staten 1 personenauto op
2.5 inwoners, Canada 1 op 3,5, Zweden
1 op 4, Frankrijk 1 op 4,5, Engeland
1 op 5,5, Zwitserland 1 op 5,5, Duits
land 1 op 5,5, Denemarken 1 op 6,
België en Luxemburg 1 op 6, Noor
wegen 1 op 7, Nederland 1 op 8, Oos
tenrijk 1 op 8,5, Italië 1 op 8,5, Spanje
1 op 25, Oost-Duitsland 1 op 50 en
Rusland 1 op 200.
Daarom blijft de autohandel vol
gens de heer J. L. Lang, voorzitter
van de RAI afdeling personen
auto's, zo optimistisch: „Op dit mo
ment heeft één op de acht Neder
landers een auto. Maar in de Ver
enigde Staten is bijna de helft van
de tweehonderd miljoen Amerika
nen automobilist en de autodicht
heid in Frankrijk is al één op vier.
Het zijn vooral de gezinnen in de
lagere inkomensgroepen die zich
willen motoriseren."
Die gezinnen vormen volgens de
heer Lang een meerderheid van de
Nederlandse bevolking: „Er komt
een moment, dat zij er aan toe zijn
hun auto te kopen. De overheid kan
dat moment verschuiven en deze
mensen tot uitstel van hun plannen
dwingen en zal daarbij steun krijgen
van groepen die vinden dat er te veel
auto's zijn. Meestal rijden deze men
sen zelf wel in een auto. Als ze dan
vinden dat er te veel auto's zijn, kan
ik die mensen slechts egoïstisch noe
men: ze willen de weg voor zich al
leen."
Dat brengt de „autodichtheid" per
vierkante kilometer aan de orde. Bel
gië voerde in 1966 de lijst aan met 47
personenauto's per vierkante kilome
ter. Dan volgt Nederland met 44 en
vervolgens West-Duitsland met 39,
Engeland met 33, Zwitserland met 24,
Italië met 20, Frankrijk met 16 en de
Verenigde Staten met 8 personen
auto's per vierkante kilometer. Een
rechtstreeks verband met de bevol
kingsdichtheid in genoemde landen is
daarbij vanzelfsprekend aanwezig.
Wat de Nederlandse bevolking er
voor over heeft om in het bezit van
een auto te komen of om dat bezit uit
te breiden blijkt uit de volgende cij
fers: in 1965 werd ruim twee mil
jard gulden aan nieuwe personen
auto's besteed en bijna anderhalf
miljard voor gebruikte auto's. In to
taal ruim 3.400 miljoen gulden, het
geen neerkomt op ongeveer zes pro
cent van het nationale inkomen. Con
clusie: de Nederlander besteedt een
steeds groter deel van zijn jaarlijkse
inkomen aan een of meer eigen ver
voermiddelen.
Een budgetonderzoek door het Cen
traal Bureau voor de Statistiek in de
periode 1963-1965 ten behoeve van de
Europese gemeenschap gaf belang
rijke aanwijzingen over het autobe
zit bij hoofd- en handarbeiders, die
in loondienst zijn. Geconstateerd
werd. dat het autobezit ln het alge
meen genomen toeneemt naarmate
het inkomen groter wordt.
Geconstateerd werd eveneens, dat
het percentage autobezitters in de
groep hoofdarbeiders (employés en
ambtenaren) bij gelijke inkomens be
langrijk sterker stijgt dan bij de
handarbeiders (in industrie en han
del). Hetgeen wordt verklaard door
dat in gezinnen van handarbeiders
keers- en parkeervoorzieningen, zijn
er sinds de vorige RAI een half mil
joen personenauto's op de weg bijge
komen. Ik blijf dan ook optimistisch
gestemd. Er moeten nieuwe auto's
bijkomen en oude worden vervangen.
Die totale vervangingsvraag bedraagt
momenteel ongeveer een kwart van
de totale toevoegingen aan het auto
park. Onze autohandel heeft dus goe
de perspectieven genoeg." Dat geldt
uiteraard eveneens voor de auto-indu
strie.
Volgens de heer Lang hebben wei
nigen baat gevonden door de verho
ging van het zogenaamde weeldeta-
rief vorig jaar van 18 tot 25 procent:
„Zelfs de fiscus niet, die dacht 75
i.500. OOO
■m
I.OOO. OOO
5 OO. OOO
too.ooo
1SO.OOO
50. OOO
mei
aug.
juni
april
mei
aug.
Van 16 tot en met 28 februari
wordt in het R.A.I.-gebouw aan
het Europaplein in Amsterdam
de 54e tentoonstelling voor
personenauto's geopend. Ter
gelegenheid van deze gebeurte
nis wijdt een onzer redacteu
ren op deze en de volgende
pagina's enkele artikelen aan
de ontwikkelingen op 't gebied
van het verkeer met en de
techniek van de personenauto.
Volgens de cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek bedroeg 1 au
gustus 1966 het aantal personenauto's in
Nederland: 1.502.480. Dat betekende een
stijging met achttien procent ten opzich
te van de stand op 1 augustus 1965 met
1.272.898 auto's.
De bijzonder snelle groei van het per
sonenautopark in Nederland blijkt uit de
volgende cijfers:
1949
1959
1961
1963
1965
1966
100.000 auto's
456.500 auto's
615.500 auto's
865.516 auto's
1.272.898 auto's
1.502.480 auto's
Van het huidige personenautopark In
Nederland komt 51 procent uit Duitsland
en nog maar drie procent uit de Verenig
de Staten. In de jaren dertig waren de
rollen omgekeerd. Zo' bljjkt uit het vol
gende staatje (in procenten):
1938 1952 1966
Verenigde Staten
69
30
8
Duitsland
16
24
51
Frankrijk
6
14
18
Italië
8
4
8
Engeland
2
21
12
Tsjechoslowakije
0
5
1
Overige landen
4
2
2
Nederland (DAF)
0
0
5
-V
,-N.
Primeurs voor Nederland tijdens de
54e R.A.J. zijn de cabriolet- en coupé-
uitvoeringen van de Peugeot 204, die wer
den geïntroduceerd op de Parijse salon in ok
tober 1966. Zij zijn voorzien van dezelfde
motor als de 204 Sedan. De Cabriolet biedt
ruim plaats aan twee personen, terwijl voor
een dergelijk type auto een ongekende hoe
veelheid kofferruimte is vrijgemaakt. Het
grootste nieuws van Chevrolet voor 1967 is
de introductie van de Camaro, antwoord op
Fords Mustang. Met zijn sportieve vormge
ving is de als coupé en cabriolet verkrijgba
re vierpersoons Camaro een nieuwe benade
ring van het „lange motorkap-korte achter
kant"-ontwerp, dat in de Verenigde Staten
voor het eerst door de Corvette werd ge
ïntroduceerd. Voor Nederland wordt de Ca
maro geleverd met driet motoren, met vermo
gens van 140 tot 295 pk.
S
E
AUTOBIANCHI
Quattro Posti
Panoramica
CITROEN
AZ
AZM
AZAM
DAF
32 Daffodil
FIAT
500D
500 Gardintera
600D
8Ö0S
NECKAR
Jagst 770
NSU
Prinz 4S
RENAULT
R4 Luxe
R4 Export
TRABANT
601 Standard
601 De Luxe
P 60 K Combi
YALTA
3A3
AUSTIN
Seven 4
Seven De Luxe 4
CITROEN
Ami 6 Grand Luxe 2
Ami 6 Grand ConfSrt 2
Ami 6 Break Confort 2
Ami 6 Break Comm. 2
DAF
32 Daffodil De Luxe 2
32 Daff. D.L. Extra 2
32 Combi 2
FIAT
600D Multipla 4
1100R 4
FIAT ABARTB
595 2
695 2
OT 850 4
FORD
Anglia De Luxe 4
Cortina 1200 4
MORRIS
850 4
RENAULT
R4 Parisienne 4
R4 Combi 4
Dauphine Gordini 4
R8 4
SI MCA
1000 Luxe 4
1000 Luxe Super 4
SKODA
1000 MB 4
VOLKSWAGEN
1200 4
1300 4
1500 4
WARTBURG
353 3
499
22/4400
sae
7.0
2
125x12
1.84
8.02
1.34
1.32
540
3.995,-
499
22/4600
sae
7.0
3
125x12
1.94
3.23
1.34
1.33
585
4.650,-
425
18/5000
sae
7.5
4
125x380
2.40
3.84
1.48
1.60
540
4.550,-
425
18/5000
sae
7.5
4
125x380
2.40
3.88
1.48
1.60
540
4.790,-
602
23/4500
sae
7.7
4
125x380
2.40
3.88
1.48
1.60
600
4.970,-
746
30/4000
sae
7.5
2
135x13
2.06
3.62
1.44
1.38
670
4.995,-
499
22/4600
sae
7.0
2
125x12
1.84
2.97
1.32
1.33
520
3.745,-
*99
22/4600
sae
7.0
3
125x12
1.94
3.16
1.32
1.35
560
4.150,-
767
32/4800
sae
7.5
2
520x12
2.00
3.29
1.38
1.40
615
4.195,-
843
42/5300
sae
8.8
2
550x12
2.03
3.58
1.43
1.39
670
4.945,-
767
32/4800
sae
7.5
2
520x12
2.00
3.30
1.38
1.40
615
4.300,-
598
36/5600
sae
7.5
2
500x12
2.04
3.44
1.49
1.36
545
4.975,-
845
32/4700
sae
8.0
4
146x330
2.38
3.66
1.48
1.53
600
4.495,-
845
32/4700
sae
8.0
5
145x330
2.38
3.66
1.48
1.53
600
4.995,-
600
26/4000
sae
7.6
2
520x13
2.02
3.56
1.50
1.44
603
3.775,-
600
26/4000
sae
7.6
2
520x13
2.02
3.56
1.50
1.44
603
4.150,-
600
26/4000
sae
7.6
3
520x13
2.02
3.40
1.49
1.47
619
3.995,-
1330
27/4000
sae
6 6
2
520x13
2.03
3.33
1.40
1.45
660
3.775,-
848
37/5500
sae
8.3
2
520x10
2.03
3.06
1.41
1.53
600
5.495,-
848
37/5500
sae
8.3
2
520x10
2.03
3.06
1.41
1.53
600
5.950,-
602
26/4750
sae
7.7
4
135x380
2.40
3.92
1.53
1.49
647
5.410,-
602
26/4750
sae
7.7
4
135x380
2.40
3.92
1.53
1.49
647
5.630,-
602
26/4750
sae
7.7
5
135x380
2.40
3.96
1.52
1.52
675
5.890,-
602
26/4750
sae
7.7
5
135x380
2.40
3.96
1.52
1.52
675
5.890,-
746
30/4000
sae
7.5
2
135x13
2.06
3.62
1.44
1.38
670
5.395,-
746
30/4000
sae
7.5
2
135x13
2.06
3.62
1.44
1.38
670
5.695,-
746
30/4000
sae
7.5
3
595x13
2.06
3.61
1.46
1.59
720
5.435.-
767
32/4800
sae
7.5
3
520x12
2.00
3.34
1.45
1.58
750
5.650,-
1089
53/5200
sae
8.1
4
166x13
1.34
3.97
1.47
1.44
840
5.999,-
594
32/5000
sae
8.0
2
125x12
1.84
2.97
1.32
1.33
500
5.245,-
689
36/5000
sae
8.8
2
135x12
1.84
2.97
1.32
1.30
500
5.945,-
842
48/5400
sae
8.8
2
145x12
2.02
3.57
1.42
1.38
670
5.945,-
997
41/5000
sae
8.9
2
520x13
2.30
3.90
1.45
1.44
749
5.850,-
1196
54/5000
sae
9.1
520x13
2.49
4.28
1.59
1.39
806
5.995,-
848
34/5600
bhp
8.3
520x10
2.M
3.08
1.41
1.35
600
5.495,-
845
32/4700
sae
8.0
5
145x330
2.38
3.66
1.48
1.53
600
5.150,-
846
32/4700
sae
8.0
3
145x330
2.38
3.60
1.50
1.72
635
5.020,-
845
40/5000
sae
8.0
4
146x380
2.27
3.95
1.52
1.44
673
5.385,-
956
48/5200
sae
8.5
4
145x380
2.27
3.99
1.50
1.41
720
5.550.-
944
50/5200
sae
8.2
4
560x12
2.22
3.80
1.48
1.39
730
5.395,-
944
50/5200
sae
8.2
4
560x12
2.22
3.80
1.48
1.39
730
5.935,-
988
48/4750
sae
8.3
4
145x14
2.40
4.17
1.62
1.39
770
5.695,-
1192
41/3900
sae
T.O
560x15
2.40
4.07
1.54
1.50
800
5.175,-
1285
50/4600
sae
7.3
560x15
2.40
4.07
1.54
1.50
800
5.690,-
1493
53/4200
sae
7.5
560x15
2.40
4.07
1.54
1.50
800
5.990,-
50/4200
sae
7.3
4
•00x13
2.46
4.25
1.59
1.42
860
5.750,-
Seven Super De Luxe 4
848
37/5500
sae
8.3
2
520x10
2.03
3.05
1.41
1.36
600
6.298,-
J Seven Countryman 4
OAG
37/5500
sae
8.3
3
520x10
2.14
3.30
1.41
1.36
648
6.750,-
1 AUTOBIANCHI
I Primula 4
1221
50/5400
sae
8.6
2
146x13
2.80
3.79
1.58
1.40
840
6.975,-
1 DAF
1 44 De Luxe 2
844
40/4500
sae
7 J
2
106x14
2.25
3.85
1.54
1.38
725
6.250,-
f FIAT
1 600 T Microbus 4
707
32/4800
sae
7.6
3
520x12
2.00
3.34
1.46
1.58
750
6.600,-
860 S Coupé 4
843
52/6400
sae
9.3
2
520x13
2.03
3.00
1.50
1.30
730
6.995,-
1 1100 R Familiale 4
1089
53/5200
sae
8.1
5
561x13
2.34
3.97
1.47
1.46
880
6.800,-
ff 124 4
1 KORT)
1197
65/5600
sae
8.8
4
166x13
2.42
4.03
1.63
1.42
855
6.999,-
M V/IVM
ff Cortina 1300 Luxe 4
1297
58/5000
sae
9.0
2
520x13
2.49
4.27
1.66
1.39
845
6.750,-
Taunus 12 M. Tudor 4
1306
63/5000
sae
8.2
2
560x13
2.53
4.32
1.60
1.40
850
6.595,-
ff GLAS
1 1004 4
994
40/4000
din
M
2
560x18
2.10
3.83
1.50
1.57
748
6.946,-
ff H1LLMAN
1 Imp 4
816
42/5000
aae
20.0
2
560x12
106
3.63
1.53
1.38
698
6.995,- 1
ff MORRIS
1 850 Traveller 4
848
34/5500
bhp
8.3
3
520x10
2.M
3.30
1.41
1.36
660
6.750,- 1
ff Minor Coach 4
1098
48/5100
bbp
8.5
2
500x14
1.18
3.76
1.52
1.51
755
6.295,-
1 Minor Cabriolet 4
1096
48/5100
bhp
8.6
2
500x14
1.18
3.76
1.52
1.51
755
6.295,-
ff Minor Sedan 4
1098
48/5100
bhp
8.5
4
900x14
2.18
3.70
1.92
1.51
756
6.645,- 1
NECKAR
Millecento 4
koeo
56/6200
sae
8.1
4
166x13
2.34
3.97
1.47
1.44
840
6.160,- 1
NSU
Prinz 1000 L 4
996
51/5600
sae
8.0
2
550x12
2.25
3 81
1.49
1.36
640
6.160,- 1
V Sport-Prinz 2
598
36/5500
sae
7.5
2
500x12
2.00
3.56
1.52
1.23
565
6.300,-
110 4
1086
86/5500
sae
8J>
2
156x13
2.44
4.00
1.50
1.39
720
6.975,- 1
1 OPEL
J Kadett 4
1078
60/5600
sae
8.8
2
166x13
2.42
4.10
1.97
1.39
776
6.450,-
1 RENAULT
J R 10 4
1108
50/4000
sae
&6
4
146x390
2.27
4.20
1.53
1.41
776
6.250,-
1 SIMCA
1 1000 Grand Luxe 4
944
52/5400
sae
9.2
4
560x12
2.22
3.80
1.48
1.39
735
6.150,- 1
ff 1000 Gr. L. Super 4
944
52/5400
sae
9.2
4
560x12
2.22
3.80
1.48
1.39
735
6.395,-
SKODA
ff 1000 MB De Luxe 4
988
48/4750
sae
S3
4
146x14
2.40
4.17
1.62
1.39
770
6.130,- J
1 Octavia Combi 4
1221
47/4500
sae
7.5
2
166x15
2.36
4.06
1.00
1.43
936
6.495.-
ff SUNBEAM
1 Imp 4
875
42/5000
sae
10 0
2
550x12
2.08
3.53
1.53
1.38
698
6.24V 1
ff Chamoés 4
875
42/5000
sae
too
2
550x12
2.08
3.59
1.53
1.38
698
6.750,- J
TRIUMPH
-
Herald 12/50 4
1147
51/5200
sae
8 6
2
520x13
2.32
3.89
1.52
1.32
831
6.965,- J
VAÜXHALL
Viva 4
1169
57/5400
sae
8.5
2
550x12
2.43
4. tO
1.00
1.36
770
6.565,- J
Viva De Luxe 4
1199
57/5400
sae
8.5
2
560x12
2.43
4.10
1.00
1.35
770
6.990,- ff
WARTBURG
312 Kom bi 1
1000
90/4200
sae
T.3
3
600X13
2.46
4.36
1.63
1.48
1010
6.675,- ff
TOT fö.OOO,-
AUSTIN
Cooper 4
998
55/5800
sae
9.0
2
520X10
2.03
3.06
1.41
1.35
640
7.950,- I
1100 Glider 4
1098
50/5100
sae
8.5
4
550x12
2.37
3.73
1.53
1.35
830
7.995,- 1
A 40 Mk II Saloon 4
1098
30/5100
sae
8.5
2
520x13
2.21
3.70
1.51
1.46
789
7.095,- ff
A 40 Countryman 4
1098
50/6100
sae
8.5
3
520x13
2.21
3.70
1.51
1.46
789
7.350.- 1
AUTOBIANCHI
Primula 4
1221
59/5400
sae
8.6
3
146x13
2.30
3.79
1.58
1.40
840
7.300, 1
V BARKAS
B-1000 Combi 3
1000
50/4200
sae
7.3
4
•70x13
2.40
4.52
1.86
1.85
1210
7.795.-
FIAT
J 124 Familiale 4
1197
65/5600
sae
8.6
6
156x13
2.42
4.03
1.63
1.42
856
7.799,- V
C 1500 Confort 4
1481
83/5200
sae
9.0
4
560x13
2.50
4.13
1.56
1.54
980
7.799,-
J FORD
ff Cortina 1500 Luxe 4
1500
65/4800
sae
9 0
2
560X13
2.49
4.27
1.65
1.39
880
7.095,- 1
1 Taunus 12M Fordor 4
1305
63/5000
sae
8.2
4
560x13
2.53
4.32
1.60
1.40
890
7.095,- 1
ff Taunus 12M Coupé 4
1306
63/5000
sae
8.2
2
560x13
2.53
4.32
1.60
1.40
850
7.495,- 1
1 Taunus 12M St. w. 4
1305
63/5000
sae
8.2
3
590x13
2.53
4.32
1.00
1.40
920
7.295,- 1
ff Taunus 15M Tudor 4
1498
75/5000
sae
8.0
2
560x13
2.53
4.32
1.60
1.40
865
7.265,- 1
1 Taunus 15M Fordor 4
1498
75/5000
sae
8.0
4
560x13
2.53
4.32
1.60
1.40
886
7.765,- 1
ff Taunus 15M St. w. 4
1496
75/5000
sae
8.0
3
590x13
2.53
4.32
1.60
1.40
930
7.965,- 1
1 GLAS
1304 4
1290
60/5000
din
9.3
2
560x13
2.10
3.83
1.50
1.37
743
7.486,-
1004 CL 4
994
40/8400
din
8.5
2
550x13
2.10
3.83
1.50
1.37
770
7.455,- ff
1304 CL 4
1290
60/5000
din
9.3
2
550x13
2.10
3.83
1.50
1.37
760
7.995,- 1
I HINO
Contessa 1300 4
1261
56/5000
dm
8.5
4
560x13
2.28
4.15
1.53
1.39
960
7.470,-
V MORRIS
J
i Cooper 4
998
55/5800
bhp
9.0
2
920x10
2.14
3.06
1.41
1.35
635
7.950,- I
C 1100 Saloon 4
1008
48/5100
bhp
8.5
4
550x12
2.37
3.73
1.53
1.34
818
7.995,-
I NSU
I
1 Prinz 1000 TT 4
1085
69/5800
sae
9.0
2
135x13
2.25
3.81
1.49
1.86
640
7.390,- 1
1 OPEL
ff Kadett L 4
1078
56/5000
sae
7.8
2
600X12
2.42
4.10
1.57
1.40
744
7.150,- 1
1 Kadett Caravan 4
1078
56/5000
sae
7.8
3
600X12
2.42
4.10
1.57
1.30
775
7.150,- ff
ff SIMCA
1
1 1300 Luxe 4
1290
62/5200
sae
8.6
4
590x13
2.52
4.26
1.58
1.40
960
7.330,- ff
ff SKODA
1 1202 Combi 4
1221
47/4500
sae
7A
3
600X16
2.68
4.48
1.70
1.58
1060
7.400,-
SUNBEAM
Imp Sport 4
876
56/6100
sae
10.0
2
560x12
2.06
3.53
1.53
1.98
741
7.990,- f
VOLKSWAGEN
V
1600 4
1493
54/4200
sae
7.»
2
000x15
2.40
4.22
1.00
1.47
920
7.260,-
Variant 1600 4
1493
54/4200
aae
7.5
3
600x15
2.40
4.22
1.60
1.47
1025
7.850.-
WOLSELEY
Hornet Mk III 4
906
38/5200
sae
U
3
520x10
2.04
3-27
1.41
L36
661
7.950,- 1