Jonge Amerikaanse advocaat
ontketende veiligheidsrage
Greep uit de 600
Japan met Europese
primeurs op de RAI
Houd
uw snelheid
in toom!
Onveilig bij iedere snelheid
RAI-primeut
RAI-TNO
Test hi bora tor ia
Debuut van een
goedkope Rus
Nu ook auto's
Hoge kwaliteit
Goedkope Rus
ANWB ZEGT:
Helft aankoop van
tweedehands auto's
blijkt verantwoord
Schokbchandeling voor
snelheidsmaniakken
fi
fi
WOENSDAG FEBRUARI 1967
Unsafe at any speed" „On
veiligheid bij iedere snelheid".
Dat is de naam van het boek
waarmee de 32-jarige Ameri
kaanse advocaat Ralph Nader
vorig jaar een veiligheidsrace op
autogebied ontketende. Hij ont
ketende daarmee een kruistocht
tegen wat hij noemde „De non
chalance van autofabrikanten,
die tegen beter weten in auto's
bouwen als zelfmoordinstru
ment".
De vier grote Amerikaanse
autoconcerns General Mo
tors, American Motors, Chrys
ler en Ford repliceerden on
middellijk met:Onveilige auto's
worden niet verkocht'. Los van
alles: de felle aanval van Nader
heeft er veel toe bijgedragen, dat
elke koper van een auto zich er
meer van bewust is geworden,
dat „ingebouwde veiligheid" een
belangrijk punt is als het erom
gaat een wagen aan te schaffen.
Ralph Nader richtte zijn aanval
voornamelijk op het model Corvair
van General Motors, de eerste Ame
rikaanse auto met de motor achterin.
Volgens Nader was die auto niet op
de weg te houden en bij het minste
of geringste belandde de bestuurder
in een dodelijke crash. Ook op Ford
en Chrysler richtte Nader zijn pijlen:
„Zij denken er alleen maar aan, zo
veel mogelijk auto's te verkopen."
Het publiek spitste de oren. „Un
safe at any speed" werd een bestsel
ler. De zaak kwam via pers, radio
en televisie in het wereldnieuws. Ad
vocaten maakten gebruik van de
onthullingen van Nader en zagen
kans miljoenenbedragen aan schade
vergoedingen toegewezen te krijgen
wegens „ondeugdelijk fabrikaat" van
de auto, waarin mensen waren ver
ongelukt. Uit Europa geïmporteerde
auto's ontsnapten evenmin aan de
aandacht van Nader.
De Amerikaanse regering haakte
aan op Naders actie, verontrust door
het stijgende aantal doden, dat het
verkeer ieder jaar eist. Ongeveer 65
procent van de vijftigduizend slacht
offers van het verkeer zijn inzitten
den van een auto. Ook in Nederland
groeit dat aantal jaarlijks: 280 (1959),
336 (1960), 388 (1961), 520 (1962),
474 (1963), 666 (1964), terwijl in 1965
ongeveer 725 automobilisten dodelijk
verongelukten.
Eind 1965 werd een Senaatscom
missie geïnstalleerd. Het bureau
„Federal Highway Administra
tion", onder leiding van William
Haddon jr., werd ingeschakeld. Het
resultaat: een lijst met 23 voorstel
len betreffende voorzieningen ten
behoeve van de veiligheid van
auto's werd begin december vorig
jaar bekend gemaakt. Tot 1 janu
ari kregen autofabrikanten gele
genheid eventuele bezwaren ken
baar te maken.
Henry Ford II reageerde met: „Ze
zijn gek." Vele van de 23 regels
noemde hij: „Onredelijk, willekeurig
en technisch niet uitvoerbaar." Ro
bert Cumberford, een jonge Ameri
kaanse constructeur, formuleerde zijn
protest als volgt: „Myths and mad
ness" „Kolder en waanzin." En
hij voegde eraan toe: „De hele kwes
tie van veiliger auto's is nu in han
den van leken komen te liggen."
Henry Ford II verschafte bewijzen.
Zo stelde hij dat een verplichte ach
teruitkijkspiegel volgens de nieuwe
voorschriften 26 centimeter buiten de
wagen zou moeten uitsteken. Daar
door zou de totale breedte van de
auto echter zó groot worden, dat bij
na geen enkele Amerikaanse staat
het model zou goedkeuren. „Mijnheer
Haddon is een ezel," zeiden boze
Amerikaanse fabrikanten.
De Europese fabrikanten reageer
den eveneens op de 23 veiligheidspun-
ten. Zij dienden direct een bezwaar
schrift in. De voorgestelde maatrege
len werden beschouwd als een com
merciële belemmering voor de export
van personenauto's naar Amerika.
Midden januari werden de voorne
mens ernstig bekritiseerd door de
EEG-commissie van Europese auto
mobielfabrikanten.
Inmiddels trok de Senaatscommis
sie drie voorstellen in, die betrekking
hadden op eisen voor banden, velgen
en het verplicht stellen van hoofdleu
ningen op voorstoelen. Zes voorstel
len werden aangehouden om nader te
worden bestudeerd. Het waren eisen
betreffende ontwaseming en ontdooi
ing van voorruiten, ruitensproeiers,
remsystemen, verlichting en signale
ring, schokopvangende bekleding en
steviger deursloten en deurstijlen.
De Britse psychiater dr. John Barker,
wil automobilisten, die het niet kun
nen laten de bij de wet toegestane
snelheden te overschrijden, genezen
door een schokbehmdeling. De behan
deling zou beginen met een film van
een autobestuurder, die op een air
strip van een klein vliegveld of een
niet-openbare weg met snelheden bo-
van de 112 km langs borden raast,
waarop maximum snelheden zijn aan
gegeven. In de spreekkamer van de
dokter zou de bestuurder-patiënt ver
volgens zichzelf in de film herkennen,
terwijl hij de wet overtreedt en via
een aan zijn polsen bevestigde leiding
zou hij bij zijn overtredingen schokken
tot 70 volt ontvangen, waardoor hij
het overschrijden van maximum snel
heden zou gaan associëren met onge
mak en pijn. De bedoeling is, dat hij
hierdoor van zijn snelheidswaanzin zal
genezen. De dokter heeft om vrijwilli
gers voor zijn behandeling gevraagd
Definitief in de Amerikaanse wet
vastgelegde eisen zijn: goed bereik
bare en gemakkelijk bedienbare
knoppen op instrumentenpaneel,
lekvrije remleidingen, geen glim
mende oppervlakten die gevaarlijke
reflecties kunnen veroorzaken, weg-
klappende stuurkolommen zodat de
stuurkolom bij een botsing niet in
het interieur kan dringen, steviger
voorruiten, vier eisen betreffende
autogordels, geen gevaarlijke wiel
doppen en wielmoeren en Mfcand-
stoftanks die bij een ongeluk niet
kunnen scheuren.
Deze eisen worden 1 januari 1968
van kracht. Auto's die dan niet aan
een of meer in de wet vastgestelde
veiligheidseisen voldoen mogen na
die datum in Amerika niet meer
worden verkocht of ingevoerd.
Automobielontwerper J. Fallis van
Ford Engeland (van de Cortina's en
Corsairs) zag het allemaal niet zo
somber, toen wij hem vorige week
spraken in Den Haag. „Om te begin
nen," zo zei hij, „is het, geloof ik,
toch wel algemeen bekend, dat Ford
altijd heeft gestreefd naar veiligheid.
Miljoenen dollars zijn er vele jaren
besteed en worden nog altijd uitge
trokken voor het nemen van proeven
door ingenieurs en deskundigen in het
Ford Ontwerp Centrum te Dearbon.
Op speciale testbanen worden de
auto's onder bijna alle mogelijk voor
komende omstandigheden beproefd."
Een moeilijk punt noemde hij, dat
Ford in Amerika al miljoenen dol
lars heeft uitgegeven ten behoeve van
de modellen van 1968. „Er moet ver
vooruit worden gewerkt. Doordat de
nieuwe regels op zo korte termijn zijn
ingevoerd kunnen die veranderingen
niet meer worden aangebracht. Met
nieuwe ontwerpen zal er zoveel mo
gelijk rekening mee worden gehou
den. Voor Ford overigens geen
nieuws: veiligheid staat bij ons voor
op."
Uit gesprekken met ontwerpers
blijkt, dat zij zo min mogelijk praten
over alles wat met ongelukken te
maken kan hebben. Zij willen de ko
pers niet confronteren met de risi
co's van het autorijden. Hetgeen ech
ter allerminst wil zeggen, dat ieder
een in de auto-industrie de veiligheid
verwaarloosde. Integendeel: ontwer
pers realiseerden zich al jaren gele
den dat hoge eisen aan veiligheid die
nen te worden gesteld.
Het toenemende verkeer en de ho
gere snelheden van auto's, mogelijk
door moderne wegen, maakten het
een absolute noodzaak de veiligheids-
research op even wetenschappelijke
wijze aan le pakken als de technische
ontwikkeling van motoren en trans
missies, produktiemethoden, enzo
voorts.
Het RAI-TNO-Instituut voor Weg
transportmiddelen te Delft speelt
eveneens een grote rol bij de
research: 63 procent van de opdrach
ten voor keuringswerkzaamheden
kwam in 1965 uit de automobielbran
che. Zo werden bijvoorbeeld 22 typen
autogordels voor elf buitenlandse fa
brikanten beproefd. Voor de Britse
„Consumers Association" werd een
uitvoerig vergelijkend onderzoek in
gesteld naar 37 in Engeland verkrijg
bare modellen veiligheidsgordels.
Bovendien heeft RAI-TNO op grote
schaal voor autogordels bestemde
constructies, zoals deurstijlbevesti
gingen, gespen en verstelconstruc-
ties aan de tand gevoeld. Op grond
van statistisch materiaal is RAI-TNO
tot de conclusie gekomen, dat als
autogordels algemeen zouden worden
gebruikt het aantal verwondingen bij
ongelukken met vijftig procent zou
teruglopen.
Bij Mercedes wijst chefingenieur
dr. Hans Scherenberg erop, dat al
jarenlang in testlaboratoria en op
testbanen met behulp van proefpop-
pen en meetapparatuur de weten
schappelijke basis wordt gelegd
voor de „ingebouwde veiligheid".
De eerste veiligheidspatenten van
Mercedes dateren uit 1951. De mo
dernste constructies zijn nog steeds
op de toen vastgelegde principes
gebaseerd.
„Ingebouwde veiligheid" wordt
door fabrikanten hoog aangeslagen:
daar gaat het om, niet om de nieuwe
Amerikaanse veiligheidsvoorschrif
ten, die naar hun mening te veel be
perkt zijn tot bepaalde details. Des
kundigen noemen dit het zwakke punt
in de aanval van Ralph Nader: hij
schenkt te weinig aandacht aan de
primaire veiligheid, de eigenschap
pen waardoor een auto veiliger wordt
om mee te rijden.
Dat zijn onder meer: een goede
wegligging, weinig neiging tot slip
pen, ongevoeligheid voor zijwind, een
precieze besturing, goede remmen.
Als het gaat om de „ingebouwde vei
ligheid" laten fabrikanten maar wei
nig onbeproefd. Deze bepaalt name
lijk de kwaliteit van het produkt en
als gevolg daarvan de verkoopbaar
heid. Ontwerper J. Fallis van Ford
Engeland: „Iedere fabrikant maakt
gebruik van de voortschrijdende tech
niek en het wetenschappelijk onder-
In de aangereden auto, bij de ge-
ensceneerde kettingbotsing op de
proefbaan van Mercedes, bevonden
zich twee poppen. Door middel van
meetapparatuur kon worden nagegaan
welke schok zij moesten doorstaan. Op
grond van die gegevens kan de veilig
heid van de inzittenden worden ver
groot. De foto toont duidelijk, dat de
kofferruimte zodanig is geconstrueerd
dat de schok van een botsing met
65 km per uur wordt opgevangen.
O
zoek om een zo betrouwbaar moge
lijk produkt aan de markt te bren
gen."
y)oor de RAI hielden de Japan
ners toch nog twee Europese
primeurs in petto: de PMC A 200
GT en de Toyota Land Cruiser. Na
dat zij eerder reeds met heel wat
wereld en Europese primeurs wa
ren verschenen op de „Salon de
1'Automobile" te Brussel. Een an
dere primeur voor de RAI is het
debuut van de merken Datsun, Hi-
no en PMC, die weliswaar reeds in
de handel waren. In het algemeen
heerst de mening, dat voor Japanse
auto's de prijs nog een struikelblok
is, al wordt toegegeven dat de kwa
liteit in alle opzichten hoog ligt.
De Datsun komt met vier Neder
landse primeurs: de sportwagens Syl
via en Fair Lady, alsmede de uitvoe
ringen als stationcar van de reeds in
de handel zijnde Datsun 2000 Cedric
en Sunny. De Datsun Sylvia, een
luxueuze coupé met 1600 cc motor
stal de show te Brussel. Curiositeits-
halve wordt de Datsun 2000 geëxpo
seerd in taxi-uitvoering, zoals daar
mee in Japan wordt gereden.
Hino heeft als Nederlandse primeur
het model Contessa 1300 coupé. Het is
de bedoeling personenauto's van dit
Japanse merk in de nabije toekomst
te assembleren te Vlissingen, waar de
Automobielfabriek Nederland als im
porteur is gevestigd. Na 7 Hino's in
1965 (het eerste jaar) werden er in de
eerste negen maanden van 1966 al 144
in Nederland verkocht.
De Japanse fabriek Honda, die
zich een wereldnaam verwierf met
snelle motorrijwielen van uiteenlo
pende cilinderinhoud op de racecir
cuits, begint 16 februari met de ver
koop van de Honda S 800 sportwa
gen in coupé- en cabrioletuitvoe
ring. Voor de technische liefheb
bers: een opengewerkte motor van
de Honda S 800 is op de Hondastand
aanwezig.
De Japanse Prince Motor Company
zorgt voor een Europese primeur. De
PMC A 200 GT, een variant op de A
150, die ook bekend staat als de Sky
line de Luxe. Van die A 150 zal ook
een zogenaamde „Estate"-versie te
zien zijn, evenals van de ook als se
dan geëxposeerde Gloria de Luxe. De
PMC-produkten waren vorig jaar
voor het eerst in Nederland te koop:
acht werden er gekocht.
Voor de tweede Japanse Europese
primeur zorgde Toyota, het Japanse
merk dat het meest wordt gekocht in
ons land en opliep van 34 in 1964 tot
919 in 1965, terwijl er tot oktober vo
rig jaar 818 werden verkocht. De door
vier wielen aangedreven Toyota Land
Cruiser wordt internationaal ho^?r
gewaardeerd dan de overeenkomstige
Engelse en Amerikaanse produkten.
Toyota is de grootste Japanse
automobielindustrie, waar een pro-
duktie van drieduizend auto's per
maand werd bereikt in 1956, maar
inmiddels is opgevoerd tot rond
35.000 auto's per maand. De kwali
teit van Japanse auto's wordt in
Engeland hoog aangeslagen. De Ja
panse industrie bevindt zich in de
richting van de wereldklasse, zegt
men daar.
Mr. C. L. Turner, president-direc
teur van Autosales Ltd. in Engeland,
valt niet over de hoge prijs van de
Japanse produkten. Hij is van me
ning, dat de prijs van een Britse auto
van dezelfde kwaliteit en vermogen
als een Japanse auto minstens dui
zend gulden hoger in prijs komt te
liggen. Waarbij hij een prijsverlaging
van de Japanse auto's waarschijnlijk
acht bij opvoering van de produktie.
In Japan is men overigens kenne
lijk bezig krachten te bundelen om
sneller een plaats op de wereldmarkt
te veroveren. De Prince-fabriek is in
1966 opgegaan in het Nissan-concern.
Wanneer derhalve de namen Nissan,
Datsun en Prince worden genoemd,
dan wordt over één industrie gespro
ken, die een grote verscheidenheid
aan modellen in de handel brengt.
Een Russische primeur op de
RAI is de nieuwe vierpersoons Jal-
ta met een 850 cc V-motor. De Ne
derlandse importeur NV Gremi te
Groningen verwacht daar veel van.
De reden: een aantrekkelijke prijs,
vooral voor mensen met een kleine
beurs, namelijk 3775 gulden. Daar
door wordt de Jalta één van de
goedkoopste merken in Nederland.
De Russische autoproduktie is zich
de laatste jaren aan het uitbreiden en
van de Scaldia bijvoorbeeld werden
er in het eerste jaar (1965) al 650 en
in het vorige jaar meer dan twaalf
honderd verkocht. De Scaldia is een
vijfpersoons wagen met vier deuren
en een 1350 cc viercilinderkopklepmo-
tor, met een maximum snelheid van
125 kilometer per uur.
De Russische Volga was het eerst
in ons land op de markt, in 1962. Na
een piek van 69 in 1964 daalde de ver
koop tot twintig in 1965 en tot onge
veer tien vorig jaar. De Jalta maakte
in 1966 zijn debuut met ongeveer hon
derd exemplaren.
Het centrale onderdelendepot voor
West-Europa van de Russische mer
ken Scaldia, Jalta en Volga bevindt
zich te Brussel. Voor Nederland zal
Gremi te Groningen alle onderdelen
in voorraad houden. Voor jonge ge-
importeerde merken blijft het ver
krijgen van onderdelen altijd een
kwetsbaar punt.
TOT f20.000,.
S
E
S
o
CH
O,
E
O
1
p.
Giulia 1600 Super
4
1570
112/5500
sae
9.0
4
155x15
2.51
4.14
1.56
1.43
1000
13.480,-
17.980,-
1600 Duetto Spider
4
1570
125/6000
sae
9.0
2
155x15
2.25
4.25
1.63
1.29
940
AUSTIN
A 110 Westminster
6
2912
120/4750
sae
8.3
4
750x13
2.79
4.76
1.74
1.51
1605
17.100,-
AUSTIN-HEALEY
3000 Mk III
6
2912
150/5250
sae
9.0
2
590x15
2.34
4.00
1.54
1.29
1120
18.300,-
BMW
2000
4
1990
100/5500
din
8.5
4
165x14
2.55
4.50
1.71
1.42
1150
13.900,-
BOND
9
Equipe GT 4Seater
4
1147
74/6000
sae
9.0
2
520x13
2.33
4.03
1.53
1.32
820
13.400,-
CITROEN
DS 19 A
4
1985
90/5250
sae
8.7
4
180x380
3.12
4.83
1.79
1.47
1241
14.300,-
14.450,-
D 19 FA Break Luxe
4
1985
90/5250
sae
8.7
5
180x380
3.12
4.99
,1.79
1.52
1338
D 21 F Break Conf.
4
2175
109/5500
sae
8.7
5
180x380
3.12
4.99
1.79
1.52
1360
15.700,-
DS 21
4
2175
109/5500
sae
8.7
4
180x380
3.12
4.83
1.79
1.47
1250
15.190,-
DS 21 Pallas
4
2175
109/5500
sae
8.7
4
180x380
3.12
4.83
1.81
1.47
1295
16.490,-
K>DGE
Dart 270 Sedan
6
2786
115/4400
sae
8.5
4
650x13
2.82
4.96
1.82
1.36
1365
14.900,
Doronet 440 Sedan
6
3687
147/4000
sae
8.4
4
735x14
2.97
5.16
1.91
1.40
1510
16.475,-
OR I)
Zephyr V 6 Mark IV
2495
118/4750
sae
9.1
4
670x13
2.92
4.70
1.81
1.43
1300
13.100,-
Zodiac V 6 Mark IV
6
2994
144/4750
sae
8.9
4
670x13
2.92
4.72
1.81
1.43
1330
15.400,-
<T 1750 Standaard
4
1699
83/5000
sae
8.0
4
750x14
3.00
5.18
2.06
2.19
1700
13.650,-
.LAS
1300 GT
4
1290
85/5800
din
9.2
2
155x14
2.32
4.05
1.55
1.28
830
16.750,-
1700 GT
4
1682
100/5500
din
9.5
5
155x14
2.32
4.05
1.55
1.28
840
18.475,-
HUMBER
Sceptre
4
1725
91/5500
sae
9.2
4
600x13
2.56
4.24
1.62
1.45
1095
14.675,-
Hawk
4
2267
78/4400
sae
7.5
4
640x15
2.79
4.67
1.78
1.51
1471
15.675,-
JAGUAR
Mark 2 2.4 L
6
2483
120/5750
sae
8.0
4
640x15
2.73
4.60
1.70
1.46
1418
19.950,-
LANCIA
Fulvia Sport
4
1216
80/6000
din
9.0
2
145x14
2.33
4.09
1.57
1.20
870
16.250,-
Flavia Sedan 1.5
4
1488
80/5600
din
8.5
4
165x15
2.65
4.58
1.61
1.50
1182
13.600,-
Flavia Sedan 1.8
4
1800
92/5200
din
9.0
4
165x14
2.65
4.58
1.61
1.51
1190
14.600,-
Fulvia Coupé HF
4
1216
90/6000
din
10.2
2
165x15
2.33
3.97
1.55
1.30
825
15.250,-
LANDROVER
88 "Station Wagon
4
2286
67/4000
din
7.0
3
600x16
2.24
3.62
1.68
1.97
1490
16.450,-
LOTUS
Elan Coupé
4
1558
105/5500
sae
9.5
2
520x13
2.13
3.69
1.42
1.15
700
19.425,-
MATRA SPORTS
Jet 5
4
1108
70/6000
sae
10.2
2
145x380
2.40
4.22
1.50
1.19
700
14.650,-
MERCEDES-BENZ
200
4
1988
105/5400
sae
9.0
4
700x13
2.70
4.73
1.79
1.49
1275
14.975,-
200 D
4
1988
60/4200
sae
21.0
4
700x13
2.70
4.73
1.79
1.49
1325
15.875,-
230
6
2306
135/5600
sae
9.0
4
700x13
2.70
4.73
1.79
1.49
1305
16.275,-
OPEL
Kapitan
6
2784
142/4800
sae
9.0
4
185x15
2.84
4.95
1.90
1.45
1278
13.950,-
Admiral
6
2784
142/4800
sae
9.0
4
185x15
2.84
4.95
1.90
1.45
1278
15.900,-
PLYMOUTH
Valiant Signet
6
2786
115/4400
sae
8.5
4
650x13
2.74
4.78
1.81
1.36
1300
13.950,-
Belvédere II Sedan
6
3687
145/4000
sae
8.4
4
735x14
2.94
5.09
1.94
1.40
1500
16.350,-
Fury III Sedan
6
3607
145/4000
sae
8.4
4
825x14
3.02
5.41
1.97
1.42
1750
17.450,-
ROVER
2000 SC
4
1978
90/5000
din
9.0
4
165x14
2.63
4.53
1.68
1.39
1246
18.100,-
SUNBEAM
Alpine 260
8
4261
164/4400
sae
8.8
2
590x13
2.18
3.96
1.54
1.31
1145
19.975,-
TRIUMPH
GT 66
6
1998
105/5000
sae
9.5
2
155x13
2.11
3.68
1.45
1.19
865
13.850,-
TR 4 A
4
2138
115/4700
sae
9.0
2
695x15
2.24
3.96
1.47
1.27
1000
14.375,-
v.d. PLAS PRINC.
1100
4
1098
55/5500
sae
8.9
4
550x12
2.38
3.74
1.53
1.33
830
13.600,-
VAUXHALL
Cresta
6
3294
144/4800
sae
8.5
4
590x14
2.73
4.75
1.77
1.42
1268
13.300,-
Viscount
6
3294
144/4800
sae
8.5
4
790x14
2.73
4.79
1.77
1.42
1393
18.500,-
VOLVO
123 GT
4
1780
115/6000
sae
10.0
2
165x15
2.60
4.44
1.62
1.50
1174
14.750,-
WOLSELEY
8/110 Mark II
2912
120/4750
sae
8.3
4
750x13
2.79
4.77
1.74
1.53
1530
17.300,-
BOVEN f20.00?'
2600 Sprint
6
2584
165/5900
sae
9.0
2
165x400
2.58
4.58
1.71
1.33
1280
28.000,-
BENTLEY
T-serie
8
6230
-
-
9.0
4
845x15
3.04
5.17
1.80
1.52
2103
87.250,-
BUICK
7 types
aanvr.
CHEVROLET
15 types
-
-
-
-
-
aanvr.
CHRYSLER
Newport Sedan
8
6281
270/4400
sae
9.2
4
845x15
3.15
5.57
2.00
1.39
1940
24.825,-
Newyorker Sedan
8
7210
350/4400
sae
10.0
4
845x15
3.15
5.57
2.00
1.44
1950
32.925,-
DODGE
Coronet 500 Hardtop
8
4473
180/4200
sae
8.8
2
735x14
2.97
5.16
1.91
1.38
1590
21.850,-
Monaco 500 Hardtop
8
6281
325/4800
sae
10.0
2
845x15
3.10
5.58
2.03
1.39
1920
27.500,-
FORD
Mustang Hardtop
6
3277
120/4400
sae
9.2
2
695x14
2.74
4.66
1.80
1.31
1220
aanvr.
Fairlane 500
3277
120/4400
sae
9.2
4
735x14
2.95
5.00
1.90
1.40
1345
aanvr.
Galaxie 500
6
3933
150/4000
sae
9.2
4
815x15
3.02
5.33
2.00
1.41
1660
aanvr.
Thunderbird Hardtop
8
6391
315/4600
sae
10.5
2
815x15
2.92
5.26
1.96
1.34
2000
aanvr.
JAGUAR
Mark 2 3.4 L.
6
3442
210/5500
sae
8.0
4
640x15
2.73
4.60
1.70
1.46
1513
20.900,-
420 Saloon
6
4235
245/5500
sae
8.0
4
185x15
2.73
4.77
1.69
1.38
1673
30.300,-
„E" Roadster 4.2 L
6
4235
265/5400
sae
8.0
2
185x15
2.44
4.45
1.66
1.18
1296
31.000,-
LANCIA
Flaminia Sedan 2.8
6
2775
129/5000
din
9.0
4
175x400
2.87
4.85
1.75
1.48
1579
24.500,-
MERCEDES-BENZ
230 SL Coupé
6
2306
170/5600
sae
9.5
2
185x14
2.40
4.28
1.76
1.30
1295
29.250,-
250 S
6
2496
146/5600
sae
9.0
4
735x14
2.75
4.90
1.81
1.44
1440
20.475,-
300 SE
6
2996
195/5500
sae
8.8
4
735x14
2.75
4.90
1.81
1.44
1560
32.500,-
600 Sedan
8
6329
300/4100
sae
9.0
4
900x15
3.20
5.54
1.95
1.48
2470
79.000.-
OPEL
Diplomat
8
4638
223/4800
sae
9.2
4
700x15
2.85
4.95
1.90
1.45
1610
21.300,-
PORSCHE
912
4
1582
90/5800
din
9.3
2
165x15
2.20
4.16
1.61
1.32
960
21.200,-
911
6
1991
130/6100
din
9.0
2
165x15
2.20
4.16
1.61
1.32
1047
27.500,-
ROLLS-ROYCE
Silver Shadow
8
6230
-
-
9.0
4
845x15
3 04
5.17
1.80
1.52
2103
88.000,-
VOLVO
144-134
4
1780
85/5000
sea
8.7
4
166x15
2.60
4.64
1.73
1.46
1174
aanvr.
18335 Sport
4
1780
115/6000
sae
10.0
2
165x15
2.45
4.40
1.70
1.28
1174
20.750,-
De „Estate"-uitvoering van de nieuwe
Cortina zal ook op de RAI te zien zijn.
Deze RAl-primeur heeft een grotere laad
ruimte-capaciteit dan elke andere Engelse
Stationwagen.
De nieuwe Cortina biedt o.a: een laad-
capaciteit van meer dan twee kubieke me
ter en een gemakkelijke inlaadruimte
door 'n wijd omhoogslaande, gebalanceer
de laadklep. De topsnelheid bedraagt
130 km/u. Er is een keuze uit verschillen
de motoren, transmissies en zittingen.
De geheel nieuwe 1.3 liter viercilinder
lijnmotor heeft een vijf maal gelagerde
krukas en levert een vermogen van
58,5 pk SAE. De 1,5 liter motor ook
met vijf maal gelagerde krukas levert
teen vermogen van 65 pk SAE.
De A.N.W.B. is op grond van een
onderzoek naar de in het afgelopen
jaar by zyn technostations ter keu
ring aangeboden auto's tot de conclu
sie gekomen, dat van slechts iets
meer dan de helft de door de ver
koper gevraagde prys verantwoord
was. Volgens de A.N.W.B. loopt de
koper van een tweedehands auto, al is
die van een recent bouwjaar, grote
technische en financiële risico's. Te
meer, omdat mag worden aangeno
men, dat een groot deel van de ver
handelde auto's, die niet werden ge
keurd, van twijfelachtige kwaliteit
zyn.
Uit het zogenaamde „snelle aan-
kooponderzoek" van de A.N.WJB.
kwam onder meer aan het licht dat:
I Bij 20 procent van de gekeurde
auto's de aanschaf beslist moest
worden afgeraden:
i Van 27 procent van de onderzochte
wagens de door de verkoper ge
vraagde prys buiten alle proporties
lag;
8 In ruim 8 procent de koop formeel
needs was gesloten en derhalve een
advies voor betrokkenen geen nut
meer had;
4 In 45 procent van de gevallen de
gevraagde prjjs redelyk was en ook
de technische toestand zodanig,
dat een positief advies kon worden
gegeven;
5 Dat meer dan 60 procent van de
ongeveer 50.000 gekeurde auto's
jonger was dan vier jaar en dat
naarmate de auto ouder is, er een
relatief te hoge prys voor wordt ge
vraagd.