Jonge Amerikaanse advocaat ontketende veiligheidsrage Greep uit de 600 Japan met Europese primeurs op de RAI Houd uw snelheid in toom! Onveilig bij iedere snelheid RAI-primeut RAI-TNO Test hi bora tor ia Debuut van een goedkope Rus Nu ook auto's Hoge kwaliteit Goedkope Rus ANWB ZEGT: Helft aankoop van tweedehands auto's blijkt verantwoord Schokbchandeling voor snelheidsmaniakken fi fi WOENSDAG FEBRUARI 1967 Unsafe at any speed" „On veiligheid bij iedere snelheid". Dat is de naam van het boek waarmee de 32-jarige Ameri kaanse advocaat Ralph Nader vorig jaar een veiligheidsrace op autogebied ontketende. Hij ont ketende daarmee een kruistocht tegen wat hij noemde „De non chalance van autofabrikanten, die tegen beter weten in auto's bouwen als zelfmoordinstru ment". De vier grote Amerikaanse autoconcerns General Mo tors, American Motors, Chrys ler en Ford repliceerden on middellijk met:Onveilige auto's worden niet verkocht'. Los van alles: de felle aanval van Nader heeft er veel toe bijgedragen, dat elke koper van een auto zich er meer van bewust is geworden, dat „ingebouwde veiligheid" een belangrijk punt is als het erom gaat een wagen aan te schaffen. Ralph Nader richtte zijn aanval voornamelijk op het model Corvair van General Motors, de eerste Ame rikaanse auto met de motor achterin. Volgens Nader was die auto niet op de weg te houden en bij het minste of geringste belandde de bestuurder in een dodelijke crash. Ook op Ford en Chrysler richtte Nader zijn pijlen: „Zij denken er alleen maar aan, zo veel mogelijk auto's te verkopen." Het publiek spitste de oren. „Un safe at any speed" werd een bestsel ler. De zaak kwam via pers, radio en televisie in het wereldnieuws. Ad vocaten maakten gebruik van de onthullingen van Nader en zagen kans miljoenenbedragen aan schade vergoedingen toegewezen te krijgen wegens „ondeugdelijk fabrikaat" van de auto, waarin mensen waren ver ongelukt. Uit Europa geïmporteerde auto's ontsnapten evenmin aan de aandacht van Nader. De Amerikaanse regering haakte aan op Naders actie, verontrust door het stijgende aantal doden, dat het verkeer ieder jaar eist. Ongeveer 65 procent van de vijftigduizend slacht offers van het verkeer zijn inzitten den van een auto. Ook in Nederland groeit dat aantal jaarlijks: 280 (1959), 336 (1960), 388 (1961), 520 (1962), 474 (1963), 666 (1964), terwijl in 1965 ongeveer 725 automobilisten dodelijk verongelukten. Eind 1965 werd een Senaatscom missie geïnstalleerd. Het bureau „Federal Highway Administra tion", onder leiding van William Haddon jr., werd ingeschakeld. Het resultaat: een lijst met 23 voorstel len betreffende voorzieningen ten behoeve van de veiligheid van auto's werd begin december vorig jaar bekend gemaakt. Tot 1 janu ari kregen autofabrikanten gele genheid eventuele bezwaren ken baar te maken. Henry Ford II reageerde met: „Ze zijn gek." Vele van de 23 regels noemde hij: „Onredelijk, willekeurig en technisch niet uitvoerbaar." Ro bert Cumberford, een jonge Ameri kaanse constructeur, formuleerde zijn protest als volgt: „Myths and mad ness" „Kolder en waanzin." En hij voegde eraan toe: „De hele kwes tie van veiliger auto's is nu in han den van leken komen te liggen." Henry Ford II verschafte bewijzen. Zo stelde hij dat een verplichte ach teruitkijkspiegel volgens de nieuwe voorschriften 26 centimeter buiten de wagen zou moeten uitsteken. Daar door zou de totale breedte van de auto echter zó groot worden, dat bij na geen enkele Amerikaanse staat het model zou goedkeuren. „Mijnheer Haddon is een ezel," zeiden boze Amerikaanse fabrikanten. De Europese fabrikanten reageer den eveneens op de 23 veiligheidspun- ten. Zij dienden direct een bezwaar schrift in. De voorgestelde maatrege len werden beschouwd als een com merciële belemmering voor de export van personenauto's naar Amerika. Midden januari werden de voorne mens ernstig bekritiseerd door de EEG-commissie van Europese auto mobielfabrikanten. Inmiddels trok de Senaatscommis sie drie voorstellen in, die betrekking hadden op eisen voor banden, velgen en het verplicht stellen van hoofdleu ningen op voorstoelen. Zes voorstel len werden aangehouden om nader te worden bestudeerd. Het waren eisen betreffende ontwaseming en ontdooi ing van voorruiten, ruitensproeiers, remsystemen, verlichting en signale ring, schokopvangende bekleding en steviger deursloten en deurstijlen. De Britse psychiater dr. John Barker, wil automobilisten, die het niet kun nen laten de bij de wet toegestane snelheden te overschrijden, genezen door een schokbehmdeling. De behan deling zou beginen met een film van een autobestuurder, die op een air strip van een klein vliegveld of een niet-openbare weg met snelheden bo- van de 112 km langs borden raast, waarop maximum snelheden zijn aan gegeven. In de spreekkamer van de dokter zou de bestuurder-patiënt ver volgens zichzelf in de film herkennen, terwijl hij de wet overtreedt en via een aan zijn polsen bevestigde leiding zou hij bij zijn overtredingen schokken tot 70 volt ontvangen, waardoor hij het overschrijden van maximum snel heden zou gaan associëren met onge mak en pijn. De bedoeling is, dat hij hierdoor van zijn snelheidswaanzin zal genezen. De dokter heeft om vrijwilli gers voor zijn behandeling gevraagd Definitief in de Amerikaanse wet vastgelegde eisen zijn: goed bereik bare en gemakkelijk bedienbare knoppen op instrumentenpaneel, lekvrije remleidingen, geen glim mende oppervlakten die gevaarlijke reflecties kunnen veroorzaken, weg- klappende stuurkolommen zodat de stuurkolom bij een botsing niet in het interieur kan dringen, steviger voorruiten, vier eisen betreffende autogordels, geen gevaarlijke wiel doppen en wielmoeren en Mfcand- stoftanks die bij een ongeluk niet kunnen scheuren. Deze eisen worden 1 januari 1968 van kracht. Auto's die dan niet aan een of meer in de wet vastgestelde veiligheidseisen voldoen mogen na die datum in Amerika niet meer worden verkocht of ingevoerd. Automobielontwerper J. Fallis van Ford Engeland (van de Cortina's en Corsairs) zag het allemaal niet zo somber, toen wij hem vorige week spraken in Den Haag. „Om te begin nen," zo zei hij, „is het, geloof ik, toch wel algemeen bekend, dat Ford altijd heeft gestreefd naar veiligheid. Miljoenen dollars zijn er vele jaren besteed en worden nog altijd uitge trokken voor het nemen van proeven door ingenieurs en deskundigen in het Ford Ontwerp Centrum te Dearbon. Op speciale testbanen worden de auto's onder bijna alle mogelijk voor komende omstandigheden beproefd." Een moeilijk punt noemde hij, dat Ford in Amerika al miljoenen dol lars heeft uitgegeven ten behoeve van de modellen van 1968. „Er moet ver vooruit worden gewerkt. Doordat de nieuwe regels op zo korte termijn zijn ingevoerd kunnen die veranderingen niet meer worden aangebracht. Met nieuwe ontwerpen zal er zoveel mo gelijk rekening mee worden gehou den. Voor Ford overigens geen nieuws: veiligheid staat bij ons voor op." Uit gesprekken met ontwerpers blijkt, dat zij zo min mogelijk praten over alles wat met ongelukken te maken kan hebben. Zij willen de ko pers niet confronteren met de risi co's van het autorijden. Hetgeen ech ter allerminst wil zeggen, dat ieder een in de auto-industrie de veiligheid verwaarloosde. Integendeel: ontwer pers realiseerden zich al jaren gele den dat hoge eisen aan veiligheid die nen te worden gesteld. Het toenemende verkeer en de ho gere snelheden van auto's, mogelijk door moderne wegen, maakten het een absolute noodzaak de veiligheids- research op even wetenschappelijke wijze aan le pakken als de technische ontwikkeling van motoren en trans missies, produktiemethoden, enzo voorts. Het RAI-TNO-Instituut voor Weg transportmiddelen te Delft speelt eveneens een grote rol bij de research: 63 procent van de opdrach ten voor keuringswerkzaamheden kwam in 1965 uit de automobielbran che. Zo werden bijvoorbeeld 22 typen autogordels voor elf buitenlandse fa brikanten beproefd. Voor de Britse „Consumers Association" werd een uitvoerig vergelijkend onderzoek in gesteld naar 37 in Engeland verkrijg bare modellen veiligheidsgordels. Bovendien heeft RAI-TNO op grote schaal voor autogordels bestemde constructies, zoals deurstijlbevesti gingen, gespen en verstelconstruc- ties aan de tand gevoeld. Op grond van statistisch materiaal is RAI-TNO tot de conclusie gekomen, dat als autogordels algemeen zouden worden gebruikt het aantal verwondingen bij ongelukken met vijftig procent zou teruglopen. Bij Mercedes wijst chefingenieur dr. Hans Scherenberg erop, dat al jarenlang in testlaboratoria en op testbanen met behulp van proefpop- pen en meetapparatuur de weten schappelijke basis wordt gelegd voor de „ingebouwde veiligheid". De eerste veiligheidspatenten van Mercedes dateren uit 1951. De mo dernste constructies zijn nog steeds op de toen vastgelegde principes gebaseerd. „Ingebouwde veiligheid" wordt door fabrikanten hoog aangeslagen: daar gaat het om, niet om de nieuwe Amerikaanse veiligheidsvoorschrif ten, die naar hun mening te veel be perkt zijn tot bepaalde details. Des kundigen noemen dit het zwakke punt in de aanval van Ralph Nader: hij schenkt te weinig aandacht aan de primaire veiligheid, de eigenschap pen waardoor een auto veiliger wordt om mee te rijden. Dat zijn onder meer: een goede wegligging, weinig neiging tot slip pen, ongevoeligheid voor zijwind, een precieze besturing, goede remmen. Als het gaat om de „ingebouwde vei ligheid" laten fabrikanten maar wei nig onbeproefd. Deze bepaalt name lijk de kwaliteit van het produkt en als gevolg daarvan de verkoopbaar heid. Ontwerper J. Fallis van Ford Engeland: „Iedere fabrikant maakt gebruik van de voortschrijdende tech niek en het wetenschappelijk onder- In de aangereden auto, bij de ge- ensceneerde kettingbotsing op de proefbaan van Mercedes, bevonden zich twee poppen. Door middel van meetapparatuur kon worden nagegaan welke schok zij moesten doorstaan. Op grond van die gegevens kan de veilig heid van de inzittenden worden ver groot. De foto toont duidelijk, dat de kofferruimte zodanig is geconstrueerd dat de schok van een botsing met 65 km per uur wordt opgevangen. O zoek om een zo betrouwbaar moge lijk produkt aan de markt te bren gen." y)oor de RAI hielden de Japan ners toch nog twee Europese primeurs in petto: de PMC A 200 GT en de Toyota Land Cruiser. Na dat zij eerder reeds met heel wat wereld en Europese primeurs wa ren verschenen op de „Salon de 1'Automobile" te Brussel. Een an dere primeur voor de RAI is het debuut van de merken Datsun, Hi- no en PMC, die weliswaar reeds in de handel waren. In het algemeen heerst de mening, dat voor Japanse auto's de prijs nog een struikelblok is, al wordt toegegeven dat de kwa liteit in alle opzichten hoog ligt. De Datsun komt met vier Neder landse primeurs: de sportwagens Syl via en Fair Lady, alsmede de uitvoe ringen als stationcar van de reeds in de handel zijnde Datsun 2000 Cedric en Sunny. De Datsun Sylvia, een luxueuze coupé met 1600 cc motor stal de show te Brussel. Curiositeits- halve wordt de Datsun 2000 geëxpo seerd in taxi-uitvoering, zoals daar mee in Japan wordt gereden. Hino heeft als Nederlandse primeur het model Contessa 1300 coupé. Het is de bedoeling personenauto's van dit Japanse merk in de nabije toekomst te assembleren te Vlissingen, waar de Automobielfabriek Nederland als im porteur is gevestigd. Na 7 Hino's in 1965 (het eerste jaar) werden er in de eerste negen maanden van 1966 al 144 in Nederland verkocht. De Japanse fabriek Honda, die zich een wereldnaam verwierf met snelle motorrijwielen van uiteenlo pende cilinderinhoud op de racecir cuits, begint 16 februari met de ver koop van de Honda S 800 sportwa gen in coupé- en cabrioletuitvoe ring. Voor de technische liefheb bers: een opengewerkte motor van de Honda S 800 is op de Hondastand aanwezig. De Japanse Prince Motor Company zorgt voor een Europese primeur. De PMC A 200 GT, een variant op de A 150, die ook bekend staat als de Sky line de Luxe. Van die A 150 zal ook een zogenaamde „Estate"-versie te zien zijn, evenals van de ook als se dan geëxposeerde Gloria de Luxe. De PMC-produkten waren vorig jaar voor het eerst in Nederland te koop: acht werden er gekocht. Voor de tweede Japanse Europese primeur zorgde Toyota, het Japanse merk dat het meest wordt gekocht in ons land en opliep van 34 in 1964 tot 919 in 1965, terwijl er tot oktober vo rig jaar 818 werden verkocht. De door vier wielen aangedreven Toyota Land Cruiser wordt internationaal ho^?r gewaardeerd dan de overeenkomstige Engelse en Amerikaanse produkten. Toyota is de grootste Japanse automobielindustrie, waar een pro- duktie van drieduizend auto's per maand werd bereikt in 1956, maar inmiddels is opgevoerd tot rond 35.000 auto's per maand. De kwali teit van Japanse auto's wordt in Engeland hoog aangeslagen. De Ja panse industrie bevindt zich in de richting van de wereldklasse, zegt men daar. Mr. C. L. Turner, president-direc teur van Autosales Ltd. in Engeland, valt niet over de hoge prijs van de Japanse produkten. Hij is van me ning, dat de prijs van een Britse auto van dezelfde kwaliteit en vermogen als een Japanse auto minstens dui zend gulden hoger in prijs komt te liggen. Waarbij hij een prijsverlaging van de Japanse auto's waarschijnlijk acht bij opvoering van de produktie. In Japan is men overigens kenne lijk bezig krachten te bundelen om sneller een plaats op de wereldmarkt te veroveren. De Prince-fabriek is in 1966 opgegaan in het Nissan-concern. Wanneer derhalve de namen Nissan, Datsun en Prince worden genoemd, dan wordt over één industrie gespro ken, die een grote verscheidenheid aan modellen in de handel brengt. Een Russische primeur op de RAI is de nieuwe vierpersoons Jal- ta met een 850 cc V-motor. De Ne derlandse importeur NV Gremi te Groningen verwacht daar veel van. De reden: een aantrekkelijke prijs, vooral voor mensen met een kleine beurs, namelijk 3775 gulden. Daar door wordt de Jalta één van de goedkoopste merken in Nederland. De Russische autoproduktie is zich de laatste jaren aan het uitbreiden en van de Scaldia bijvoorbeeld werden er in het eerste jaar (1965) al 650 en in het vorige jaar meer dan twaalf honderd verkocht. De Scaldia is een vijfpersoons wagen met vier deuren en een 1350 cc viercilinderkopklepmo- tor, met een maximum snelheid van 125 kilometer per uur. De Russische Volga was het eerst in ons land op de markt, in 1962. Na een piek van 69 in 1964 daalde de ver koop tot twintig in 1965 en tot onge veer tien vorig jaar. De Jalta maakte in 1966 zijn debuut met ongeveer hon derd exemplaren. Het centrale onderdelendepot voor West-Europa van de Russische mer ken Scaldia, Jalta en Volga bevindt zich te Brussel. Voor Nederland zal Gremi te Groningen alle onderdelen in voorraad houden. Voor jonge ge- importeerde merken blijft het ver krijgen van onderdelen altijd een kwetsbaar punt. TOT f20.000,. S E S o CH O, E O 1 p. Giulia 1600 Super 4 1570 112/5500 sae 9.0 4 155x15 2.51 4.14 1.56 1.43 1000 13.480,- 17.980,- 1600 Duetto Spider 4 1570 125/6000 sae 9.0 2 155x15 2.25 4.25 1.63 1.29 940 AUSTIN A 110 Westminster 6 2912 120/4750 sae 8.3 4 750x13 2.79 4.76 1.74 1.51 1605 17.100,- AUSTIN-HEALEY 3000 Mk III 6 2912 150/5250 sae 9.0 2 590x15 2.34 4.00 1.54 1.29 1120 18.300,- BMW 2000 4 1990 100/5500 din 8.5 4 165x14 2.55 4.50 1.71 1.42 1150 13.900,- BOND 9 Equipe GT 4Seater 4 1147 74/6000 sae 9.0 2 520x13 2.33 4.03 1.53 1.32 820 13.400,- CITROEN DS 19 A 4 1985 90/5250 sae 8.7 4 180x380 3.12 4.83 1.79 1.47 1241 14.300,- 14.450,- D 19 FA Break Luxe 4 1985 90/5250 sae 8.7 5 180x380 3.12 4.99 ,1.79 1.52 1338 D 21 F Break Conf. 4 2175 109/5500 sae 8.7 5 180x380 3.12 4.99 1.79 1.52 1360 15.700,- DS 21 4 2175 109/5500 sae 8.7 4 180x380 3.12 4.83 1.79 1.47 1250 15.190,- DS 21 Pallas 4 2175 109/5500 sae 8.7 4 180x380 3.12 4.83 1.81 1.47 1295 16.490,- K>DGE Dart 270 Sedan 6 2786 115/4400 sae 8.5 4 650x13 2.82 4.96 1.82 1.36 1365 14.900, Doronet 440 Sedan 6 3687 147/4000 sae 8.4 4 735x14 2.97 5.16 1.91 1.40 1510 16.475,- OR I) Zephyr V 6 Mark IV 2495 118/4750 sae 9.1 4 670x13 2.92 4.70 1.81 1.43 1300 13.100,- Zodiac V 6 Mark IV 6 2994 144/4750 sae 8.9 4 670x13 2.92 4.72 1.81 1.43 1330 15.400,- <T 1750 Standaard 4 1699 83/5000 sae 8.0 4 750x14 3.00 5.18 2.06 2.19 1700 13.650,- .LAS 1300 GT 4 1290 85/5800 din 9.2 2 155x14 2.32 4.05 1.55 1.28 830 16.750,- 1700 GT 4 1682 100/5500 din 9.5 5 155x14 2.32 4.05 1.55 1.28 840 18.475,- HUMBER Sceptre 4 1725 91/5500 sae 9.2 4 600x13 2.56 4.24 1.62 1.45 1095 14.675,- Hawk 4 2267 78/4400 sae 7.5 4 640x15 2.79 4.67 1.78 1.51 1471 15.675,- JAGUAR Mark 2 2.4 L 6 2483 120/5750 sae 8.0 4 640x15 2.73 4.60 1.70 1.46 1418 19.950,- LANCIA Fulvia Sport 4 1216 80/6000 din 9.0 2 145x14 2.33 4.09 1.57 1.20 870 16.250,- Flavia Sedan 1.5 4 1488 80/5600 din 8.5 4 165x15 2.65 4.58 1.61 1.50 1182 13.600,- Flavia Sedan 1.8 4 1800 92/5200 din 9.0 4 165x14 2.65 4.58 1.61 1.51 1190 14.600,- Fulvia Coupé HF 4 1216 90/6000 din 10.2 2 165x15 2.33 3.97 1.55 1.30 825 15.250,- LANDROVER 88 "Station Wagon 4 2286 67/4000 din 7.0 3 600x16 2.24 3.62 1.68 1.97 1490 16.450,- LOTUS Elan Coupé 4 1558 105/5500 sae 9.5 2 520x13 2.13 3.69 1.42 1.15 700 19.425,- MATRA SPORTS Jet 5 4 1108 70/6000 sae 10.2 2 145x380 2.40 4.22 1.50 1.19 700 14.650,- MERCEDES-BENZ 200 4 1988 105/5400 sae 9.0 4 700x13 2.70 4.73 1.79 1.49 1275 14.975,- 200 D 4 1988 60/4200 sae 21.0 4 700x13 2.70 4.73 1.79 1.49 1325 15.875,- 230 6 2306 135/5600 sae 9.0 4 700x13 2.70 4.73 1.79 1.49 1305 16.275,- OPEL Kapitan 6 2784 142/4800 sae 9.0 4 185x15 2.84 4.95 1.90 1.45 1278 13.950,- Admiral 6 2784 142/4800 sae 9.0 4 185x15 2.84 4.95 1.90 1.45 1278 15.900,- PLYMOUTH Valiant Signet 6 2786 115/4400 sae 8.5 4 650x13 2.74 4.78 1.81 1.36 1300 13.950,- Belvédere II Sedan 6 3687 145/4000 sae 8.4 4 735x14 2.94 5.09 1.94 1.40 1500 16.350,- Fury III Sedan 6 3607 145/4000 sae 8.4 4 825x14 3.02 5.41 1.97 1.42 1750 17.450,- ROVER 2000 SC 4 1978 90/5000 din 9.0 4 165x14 2.63 4.53 1.68 1.39 1246 18.100,- SUNBEAM Alpine 260 8 4261 164/4400 sae 8.8 2 590x13 2.18 3.96 1.54 1.31 1145 19.975,- TRIUMPH GT 66 6 1998 105/5000 sae 9.5 2 155x13 2.11 3.68 1.45 1.19 865 13.850,- TR 4 A 4 2138 115/4700 sae 9.0 2 695x15 2.24 3.96 1.47 1.27 1000 14.375,- v.d. PLAS PRINC. 1100 4 1098 55/5500 sae 8.9 4 550x12 2.38 3.74 1.53 1.33 830 13.600,- VAUXHALL Cresta 6 3294 144/4800 sae 8.5 4 590x14 2.73 4.75 1.77 1.42 1268 13.300,- Viscount 6 3294 144/4800 sae 8.5 4 790x14 2.73 4.79 1.77 1.42 1393 18.500,- VOLVO 123 GT 4 1780 115/6000 sae 10.0 2 165x15 2.60 4.44 1.62 1.50 1174 14.750,- WOLSELEY 8/110 Mark II 2912 120/4750 sae 8.3 4 750x13 2.79 4.77 1.74 1.53 1530 17.300,- BOVEN f20.00?' 2600 Sprint 6 2584 165/5900 sae 9.0 2 165x400 2.58 4.58 1.71 1.33 1280 28.000,- BENTLEY T-serie 8 6230 - - 9.0 4 845x15 3.04 5.17 1.80 1.52 2103 87.250,- BUICK 7 types aanvr. CHEVROLET 15 types - - - - - aanvr. CHRYSLER Newport Sedan 8 6281 270/4400 sae 9.2 4 845x15 3.15 5.57 2.00 1.39 1940 24.825,- Newyorker Sedan 8 7210 350/4400 sae 10.0 4 845x15 3.15 5.57 2.00 1.44 1950 32.925,- DODGE Coronet 500 Hardtop 8 4473 180/4200 sae 8.8 2 735x14 2.97 5.16 1.91 1.38 1590 21.850,- Monaco 500 Hardtop 8 6281 325/4800 sae 10.0 2 845x15 3.10 5.58 2.03 1.39 1920 27.500,- FORD Mustang Hardtop 6 3277 120/4400 sae 9.2 2 695x14 2.74 4.66 1.80 1.31 1220 aanvr. Fairlane 500 3277 120/4400 sae 9.2 4 735x14 2.95 5.00 1.90 1.40 1345 aanvr. Galaxie 500 6 3933 150/4000 sae 9.2 4 815x15 3.02 5.33 2.00 1.41 1660 aanvr. Thunderbird Hardtop 8 6391 315/4600 sae 10.5 2 815x15 2.92 5.26 1.96 1.34 2000 aanvr. JAGUAR Mark 2 3.4 L. 6 3442 210/5500 sae 8.0 4 640x15 2.73 4.60 1.70 1.46 1513 20.900,- 420 Saloon 6 4235 245/5500 sae 8.0 4 185x15 2.73 4.77 1.69 1.38 1673 30.300,- „E" Roadster 4.2 L 6 4235 265/5400 sae 8.0 2 185x15 2.44 4.45 1.66 1.18 1296 31.000,- LANCIA Flaminia Sedan 2.8 6 2775 129/5000 din 9.0 4 175x400 2.87 4.85 1.75 1.48 1579 24.500,- MERCEDES-BENZ 230 SL Coupé 6 2306 170/5600 sae 9.5 2 185x14 2.40 4.28 1.76 1.30 1295 29.250,- 250 S 6 2496 146/5600 sae 9.0 4 735x14 2.75 4.90 1.81 1.44 1440 20.475,- 300 SE 6 2996 195/5500 sae 8.8 4 735x14 2.75 4.90 1.81 1.44 1560 32.500,- 600 Sedan 8 6329 300/4100 sae 9.0 4 900x15 3.20 5.54 1.95 1.48 2470 79.000.- OPEL Diplomat 8 4638 223/4800 sae 9.2 4 700x15 2.85 4.95 1.90 1.45 1610 21.300,- PORSCHE 912 4 1582 90/5800 din 9.3 2 165x15 2.20 4.16 1.61 1.32 960 21.200,- 911 6 1991 130/6100 din 9.0 2 165x15 2.20 4.16 1.61 1.32 1047 27.500,- ROLLS-ROYCE Silver Shadow 8 6230 - - 9.0 4 845x15 3 04 5.17 1.80 1.52 2103 88.000,- VOLVO 144-134 4 1780 85/5000 sea 8.7 4 166x15 2.60 4.64 1.73 1.46 1174 aanvr. 18335 Sport 4 1780 115/6000 sae 10.0 2 165x15 2.45 4.40 1.70 1.28 1174 20.750,- De „Estate"-uitvoering van de nieuwe Cortina zal ook op de RAI te zien zijn. Deze RAl-primeur heeft een grotere laad ruimte-capaciteit dan elke andere Engelse Stationwagen. De nieuwe Cortina biedt o.a: een laad- capaciteit van meer dan twee kubieke me ter en een gemakkelijke inlaadruimte door 'n wijd omhoogslaande, gebalanceer de laadklep. De topsnelheid bedraagt 130 km/u. Er is een keuze uit verschillen de motoren, transmissies en zittingen. De geheel nieuwe 1.3 liter viercilinder lijnmotor heeft een vijf maal gelagerde krukas en levert een vermogen van 58,5 pk SAE. De 1,5 liter motor ook met vijf maal gelagerde krukas levert teen vermogen van 65 pk SAE. De A.N.W.B. is op grond van een onderzoek naar de in het afgelopen jaar by zyn technostations ter keu ring aangeboden auto's tot de conclu sie gekomen, dat van slechts iets meer dan de helft de door de ver koper gevraagde prys verantwoord was. Volgens de A.N.W.B. loopt de koper van een tweedehands auto, al is die van een recent bouwjaar, grote technische en financiële risico's. Te meer, omdat mag worden aangeno men, dat een groot deel van de ver handelde auto's, die niet werden ge keurd, van twijfelachtige kwaliteit zyn. Uit het zogenaamde „snelle aan- kooponderzoek" van de A.N.WJB. kwam onder meer aan het licht dat: I Bij 20 procent van de gekeurde auto's de aanschaf beslist moest worden afgeraden: i Van 27 procent van de onderzochte wagens de door de verkoper ge vraagde prys buiten alle proporties lag; 8 In ruim 8 procent de koop formeel needs was gesloten en derhalve een advies voor betrokkenen geen nut meer had; 4 In 45 procent van de gevallen de gevraagde prjjs redelyk was en ook de technische toestand zodanig, dat een positief advies kon worden gegeven; 5 Dat meer dan 60 procent van de ongeveer 50.000 gekeurde auto's jonger was dan vier jaar en dat naarmate de auto ouder is, er een relatief te hoge prys voor wordt ge vraagd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 8