Gerald Moore nam afschek'
op ongekend bezet concert
Moeilijkheden bij KRO over
programma A'dam'66
Johnny Kraaijkamp
C! EL
„Leonardo da Vinei"
in koffer over oceaan
Hoge onderscheiding
voor Piet Zwart
Weer moeilijkheden
rond muziek-CAO
CkEL
M. Nijhoff-prijzen
uitgereikt
t=5~T—
Morgen
Henk Terlingen
nam ontslag
Opportunisten
Terzijde
Plater
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
DONDERDAG 23 FEBRUARI 1967
vu
Ze moet het laatste opflakkeren
van het Poolse patriotisme. de op
stand van Kosciusko neerslaan. Dit
is haar hartstochtelijk verweten,
want Kosciusko die de gewelddadige
verbrokkeling van zijn vaderland wil
tegengaan, is een onbaatzuchtige en
populaire héld, maar vanuit het
standpunt van de keizerin gezien is
hij een rebel en wel dubbel gevaar
lijk in deze tijd, nu alles in Europa
wat niet onmiddellijk bij het ancien
régime geïnteresseerd is, met rebel
len sympathiseert. Haar verontrus
ting is ongetwijfeld oprecht ook al
ie ze stellig heel tevreden dat ze een
aanleiding voor verontrusting heeft
gekregen. In naam der orde bezetten
haar troepen het land, in naam der
orde voor de handhaving waarvan
Stanislaus te zwak gebleken is, wordt
deze tot troonafstand gedwongen, in
naam der orde wordt Polen als zelf
standige staat van de landkaart ge
veegd. Verder heeft Catharina een
nauwkeurige studie gemaakt van de
Russische geschiedenis en ze kan
iedereen die door zijn geweten wordt
geplaagd, met de welsprekendheid
van een advocaat pro domo bewijzen
dat ze met Wolynië en Podolië cok
niet een handbreed grond annexeert
die niet van rechtswege bij Rusland
hoort. Met de vernietiging van Polen
wordt ook het Koerlandse vraagstuk
definitief opgelost: Koerland was tot
dusver een Pools leen een klein re
giment is voldoende om de zoon van
de gestorven Biron ten val te bren
gen en van Koerland een Russische
provincie te maken waardoor een
toestand die de facto al dertig jaar
lang bestond, gelegaliseerd wordt.
Al deze inlijvingen waren van
zelfsprekend niet mogelijk zonder
gecompliceerde woordenwisselingen
met de buurmogendheden Pruisen en
Oostenrijk. Het was een voortdurend
gemarchandeer om elke vierkante
mijl land en aangezien politieke ar
gumenten alleen aan het hoofd van
regimenten overtuigend zijn, moesten
zowel Pruisen als Oostenrijk grote
troepeneenheden van het westelijke
front terugtrekken en voor de bezet
ting van Polen aanwenden. Het wan
trouwen en de oplettendheid waar
mee de drie legitimistische mogend
heden elkaar bij de oplossing van het
oostelijk vraagstuk beloerden en pro
beerden op te lichten, was niet de
innerlijke logica: Catharina heeft de
laatste reden voor hun tekort schieten
tegenover Frankrijk. Het is een his
torisch groteske figuur, niet zonder
strijd tegen de Franse Revolutie
aangevuurd om ongestoord haar Pool
se veroveringen te volvoeren; en door
de jaloezie die haar Poolse veroverin
gen wel moesten wekken, heeft ze de
activiteit van de reactie versnipperd
en is ze in feite tot beschermengel
van de Franse Revolutie geworden.
OOO
Als ze vijfenzestig is, heeft ze het
programma van haar grote voorbeeld
Peter voltooid: ze beheerst de Balti-
sche en de Zwarte Zee, de Russische
grenzen zijn ver naar het westen ver
plaatst. Ze zou tevreden kunnen zijn,
kunnen uitrusten. Maar dat kan ze
niet. Niets is er in haar tot bedaren
gekomen, en wel het allerminst haar
eerzucht.
„Als ik honderd jaar zou kunnen
worden," zegt ze tegen Djersjawin,
„dan zou ik heel Europa onder Rus
sische scepter brengen. Maar ik wil
in geen geval sterven zonder de Tur
ken uit Konstantinopel verdreven of
de hoogmoed van de Chinezen gebro
ken en zonder handelsbetrekkingen
met India aangeknoopt te hebben."
Ze wil in geen geval sterven. Het
leven heeft tot dusver al haar wensen
in vervulling doen gaan. Ze gelooft
dat, zolang ze nog wensen heeft, zij
niet kan sterven. Zoals spelers wan
neer ze geluk hebben, menen het toe
val te beheersen, zo gelooft zij na
haar talloze successen de geheimzin
nige wetten van het noodlot onder
controle te hebben en haar wil in de
sterren te kunnen schrijven.
Ze haat de dood en wil er niet aan
denken. Niet uit die metafysische
angst voor het hiernamaals die een
Potjomkin verstikte maar uit puur
plezier in het leven. Ze hangt aan het
leven met de hartstochtelijke bezeten
heid van een zinnelijke natuur, met
het onwankelbare positivisme van een
werkzaam mens die zich op zijn
plaats voelt, die zichzelf heel ge
slaagd vindt en die in de eerste
Rien van Nunen begon zijn werk bij
René Sleeswijk als vervanger van
Johnny Kraaykamp. Een scène tijdens
de repetitie met v.l.n.r.: Piet Muyze-
laar, Willy Walden en Rijk de Gooyer.
plaats een geestdriftig „ja" tegen de
wereld zegt. Ze bezit de gave om met
alle organen de rijkdom van het le-
ven te bevatten en er in al zijn vor-
men van te houden uitgezonderd in
die laatste vorm: de dood in haar we-
reldzin betrekken, dat kan ze niet. 5
De vele gebreken van de ouderdom,
bepaalde verminderingen van haar
gezondheid overwint ze zonder schijn-
bare inspanning. Ze veroorlooft zich
geen enkele ontspanning en heeft
daar ook amper behoefte aan. Ze 5
houdt van haar werk waarvan de
bonte veelzijdigheid even kenmer-
kend is voor haar genialiteit als de 11 J
moeiteloosheid waarmee dit bijna uni- 5 [Yjflpij, 11(110(1011 1*011(1
versele mengsel van ernstige bezighe-"■vvm|mivuvii viiw
den en liefhebberijen wordt gecombi- 5 m
ken en knielen wat al te bezwaarlijk 5 L... J-—
voor haar is, steekt Catharina niet nQEIyPn Hflfl
meer zelf het vuur in de open haard
aan, maar nog altijd brengt ze de de komiek Johnny Kraaykamp
eerste ochtenduren helemaal alleen door de Sleeswijk Revue is ontslagen en
aan haar bureau door en schrijft ze hjj ook voorlopig niet kan voldoen aan
in haar hand" heeft of 5 rijn verplichtingen jegens de AVRO
totdat de beide meuwe veren pennen 5
die dagelijks voor haar worden klaar- voor de Weekendshow, wordt er druk
gemaakt, stomp zijn. Ze schrijft aan gerepeteerd door de artiesten die zijn
haar vrienden in het buitenland of piaats innemen. In Utrecht begon Rien
aan haar memoires of aan politieke 5 van Xunen ziin werk bii Sleeswiik
artikelen of aan komedies. Ze schrijft J J
dolgraag, met overgave en concentra- jn gebouw Marcanti te Amsterdam
tie, zoals ze alles doet. Ze is bereid zjjn gisteren de opnamen voor de Week-
bescheiden te zijn en haar schrijverij endshow van de AVRO gemaakt. De
een „ondeugd" te noemen maar in 5 Mounties, Piet Bambergen en René van
werkelijkheid slaat ze haar talent 5 Vooren nemen de plaats in van Kraay-
heel hoog aan. Als ze genoeg geschre- kamp en De Gooyer.
ven heeft, begint haar eigenlijke De moeilijkheden van Johnny Kraay-
werk. Dan komen haar secretarissen, kamp, die geheel in het persoonlijke
haar ministers en generaals. Met een vlak liggen, hebben voorlopig een einde
los jasje over haar ochtendjapon, met ïj gemaakt aan een carrière met wisse-
een slappe geplooide muts op het!; iend succes. Kraaykamp slaagde er
haar, de bril op haar neus, verleent g maar moeilijk in de leiding te vinden
de keizerin zonder enig ceremonieel 5 die zijn komisch talent kon besturen,
haar audiënties, ze vraagt iedere be- Nu hij zich bij Sleeswijk niet staande
zoeker te gaan zitten, ze heeft voor heeft weten te houden, staan zijn kan-
elk een vriendelijk woord. Ze laat nie- 5 sen in de wereld van het amusement er
mand wachten. Ze is altijd bezig slecht voor.
maar nooit gejaagd. Ze werkt met Het beste kwam Kraaykamp tot zijn
korte onderbrekingen tot twee uur recht in de typetjes, die hij maakte met
toe. 's Middags leest ze de binnenge- Rijk de Gooyer als tegenspeler. Twee-
komen telegrammen en werkt de koe- maal zijn deze artiesten
LONDEN Gerald Moore, de prins
onder de begeleiders, heeft het concert
podium vaarwel gezegd met een spec
taculair concert in de Londense Royal
Festival Hall, waar de drieduizend be
zoekers een unieke gebeurtenis mee
maakten: Elisabeth Schwarzkopf, Victo
ria de Los Angeles en Dietrich Fischer-
Dieskau traden er gezamenlijk op.
In zijn boek „Am I too loud?", ver
telt Moore onder meer over deze drie
zangers, die hij vaak heeft begeleid en
aan wie hg de mooiste herinneringen
heeft. De 66 jaar oude Moore vertelde
het enthousiaste publiek, dat hem
staande ovaties bracht, dat het niet vaak
is gebeurd dat drie zangers van een
dergelijke wereldfaam samen een con
cert geven.
riers af.
(Wordt vervolgd)
/SSS////S//////////////////////////////S///SSSS/SS/////////////////////////////////.
////////////////////«////////'W«W
een samen
werking aangegaan. Hun laatste reeks
shows dateert van 1964.
Voor de AVRO staat over verdere sa
menwerking met Johnny Kraaykamp
nog niets vast. Hij staat onder contract
tot juni van dit jaar, maar hij is niet
op komen dagen bij voorbesprekingen
voor de show, die gisteren is opgeno
men. Vandaar, dat het „paar apart"
werd vervangen.
ADVERTENTIE
de harde matras
met alle comfort
van een zachte!
3437. De professor, Sandra en Don, waren als met
stomheid geslagen! Zó hadden zij hun expeditieleider
nog nooit meegemaakt. Wat mankeerde hem, om zo
maar opeens te willen capituleren voor die onbekende,
onzichtbare tegenstanders. Arend leek nog het meest
zichzelf te moeten overtuigen, zo ongewoon ijverig be
pleitte hij een snelle overgave. Zijn onthutste verloofde
raakte er helemaal van in de war. Dit was haar Arend
niet! Of zou de spanning van de laatste minuten hem
teveel geworden zijn? Misschien was dit een nieuwe list
van de vijand
„Jullie hebben toch allemaal met eigen ogen kunnen
constateren, wat er gebeurt als wij die lui dwarsbomen.
Zij beschikken over formidabele wapens; het moeten
superieure wezens zijn. Heus, het verstandigste wat wij
kunnen doen, is ons overgeven. Ik hoop dat jullie mijn
mening delen. Maar zonodig zal ik jullie er met geweld
van overtuigen!" riep Arend terwijl hij dreigend een
straalpistool tevoorschijn haalde.
Zijn metgezellen wendden zich ontsteld van hem af,
om met elkaar te overleggen.
67. Accacia heeft de stemmen op de binnenplaats ge
hoord. Ze is de trap afgekomen en kijkt verbaasd naar
de rechter. „Wat is er aan de hand? Waar is mijn
man?" Rechter Tie zegt kortaf: „Ik ben rechter Tie,
mevrouw. Ik heb alles ontdekt en uw man gearres
teerd". Accacia valt op haar knieën. „Genade, excel
lentie! Spaar mijn man! Het is alles mijn schuld! Het
goud kan me niets schelen, maar ik ben jaloers... ja
loers op Yie en zijn vrouw, omdat zij een zoon heb
ben, terwijl mijn huwelijk kinderloos is gebleven... Ik
heb mijn man aangezet Yie uit de weg te ruimen,
ik..." De rechter heft zijn hand op. „Te zijner tijd
zult u getuigenis afleggen, mevrouw. Ga nu terug naar
de ziekenkamer en wacht daar op mij. Ik moet uw
vader inlichten." De rechter keert zich om en steekt
de binnenplaats over naar zijn kamer. Zijn brede
schouders zijn gebogen. Als hij de buil op zijn hoofd
met koud water heeft gebet en zich heeft gewassen,
maakt hij zijn zadeltas open en haalt er zijn ambtsge
waad en zijn gevleugelde kap uit. Als hij zich ver
kleed heeft, gaat hij naar de ziekenkamer. Mevrouw
Yie is daar ook reeds. Ze kijkt ongerust naar de zie
ke en fluistert: „Wat ligt hij daar stil..."
HILVERSUM De KRO heeft een aardig radio-programma geschrapt,
„A'dam-66", samengesteld door Henk Terlingen en freelance-producer Henk
Bongaarts, op het derde net (maandagmorgen). Henk Terlingen heeft zijn
ontslag genomen: Bongaarts doet het ook niet langer met de KRO. Een al
lang durend verschil van inzicht tussen programmaleiding en de samenstellers
blijkt onoplosbaar te zijn. Terlingen is eervol ontslag verleend.
De verklaring van de KRO -luidt:
„De programmaleiding meende een
voortzetting van A'dam-66 niet langer
voor haar rekening te kunnen nemen,
nadat zij zich verschillende malen niet
had kunnen verenigen met inhoud en
karakter van A'dam-66".
De KRO bleek gisteren niet bereid de
zaak te verduidelijken. Ook niet de
heer B. Brans, hoofd-radio, die volgens
Henk Terlingen het programma tot voor
kort sterk heeft verdedigd bij de lei
ding van de KRO.
A'dam-66 werd rechtstreeks uitgezon
den. Iedere maandagmorgen, 55 minu
ten lang: muziek, doorspekt met straat
interviews, actuele praatjes, min of
meer satirische teksten en hier en daar
een politiek getinte kreet. Een goed
schertsprogramma met serieuze onder
tonen.
Henk Terlingen, indertijd bekend ge
worden als ^Hullekiedullekie" op het
WASHINGTON Het portret dat
Leonardo da Vinci van Ginevra de
Benei schilderde en dat twintig mil
joen gulden waard is, is twee weken
geleden per koffer van Zurich naar
New York vervoerd. Zoals wij al eer
der berichtten is dit werk door het
Nationaal museum van New York ge
kocht van prins Franz Joseph II van
Lichtenstein.
LONDEN De Royal Society of Arts
heeft de bekende Nederlandse typogra
fische ontwerper Piet Zwart een hoge
onderscheiding verleend: die van hono
rair koninklijk ontwerper voor de in
dustrie. Het diploma van de onderschei
ding wordt de 82-jarige heer Zwart op
8 maart in Londen uitgereikt.
De Royal Society of Arts is 't hoogste
lichaam in Engeland dat werkt ten be
hoeve van de kunst, de handel en de in
dustrie. Het is opgericht in 1754.
Koninklijk industrieel ontwerper wordt
men voor belangrijke ontwerpen van bij
zonder hoog esthetisch gehalte ten be
hoeve van de industrie. Het aantal ervan
is beperkt tot zeventig voor ontwerpers.
In het buitenland is de benoeming moge
lijk tot ere-ontwerper.
UTRECHT. De algemene bond van
kunstenaars, die by het N.V.V. is aan
gesloten, heeft ernstige kritiek op de
directie van het Overijssels Philharmo-
nisch Orkest, omdat dit orkest met de
N.T.B. een collectieve arbeidsovereen
komst wil afsluiten.
De A.B.K. stelt zich op het standpunt
dat primair gestreefd moet worden naar
een landelijke C.A.O. voor de leden van
symfonieorkesten. Daarover zijn onder
handelingen gaande met het contact
orgaan van Nederlandse Symfonie-
Orkesten en het spreekt volgens de
A.B.K. vanzelf dat zij deze niet wil door
kruisen met het afsluiten van een afzon
derlijke C.A.O. bij één stichting.
Dat de N.T.B. dit wel wil spruit naar
de mening van de A.B.K. voort uit het
feit dat deze organisatie niet bij het lan
delijk overleg betrokken is en zijn in
vloed elders gaandeweg ziet verdwijnen.
Het feit dat de directie van het Over
ijssels Philharmonisch Orkest reeds be
sprekingen was begonnen met de N.T.B.
zonder de overige vakorganisaties daar
in te kennen, was voor de A.B.K. een
reden temeer om zich van de gang van
zaken bij het tot stand komen van deze
C.A.O. te distantiëren, aldus een ver
klaring van de algemene bond van kun-
I stenaars.
derde net (een programma dat even
eens werd geschrapt na een korte
schorsing van Terlingen) is teleurge
steld, maar niet verrast.
Hij zegt: „Ze vinden het programma
te links. Ik kan het wel begrijpen,
maar het is natuurlijk geen houdbaar
standpunt. Ik kan er niet achter komen
hoe de KRO wil werken. Er is zeker
drie maanden gepraat over dit program
ma. Ik dacht dat we 't zouden redden
tot ik hoorde dat de KRO achter mijn
rug had besloten A'dam-66 te schrap
pen".
Vijf jaar geleden kwam Henk Terlin
gen in dienst als omroeper. Hij heeft
zich met het derde programma
opgewerkt tot een bijzonder soort super-
discjockey. Als hij één verwijt heeft
aan het adres van de KRO is dat: „Het
zijn opportunisten. We hebben nooit bo
ze reacties gehad op A'dam-66, maar
we hebben wel een bepaalde naam ge
kregen zo van: Die provo'sDaar
schrikt de KRO van".
„We zijn aardig onder druk gezet en
dan gaat het op een gegeven moment
te ver hè. Ben Brans heeft ons enorm
verdedigd; hij moet nu ineens zijn om
geslagen. Ik begrijp het niet".
Weken tevoren waren alle plaatsen in
de Festival Hall uitverkocht en het con
cert voldeed aan de hoogste verwachtin
gen. De avond werd een triomf voor al
len die er aan meewerkten. De zanger?
gaven bovendien duidelijk blijk van hun
vriendschap voor Gerald Moore.
Het programma was samengesteld
door Walter Legge, de artistiek leider
van de Philharmonia Society en be
stond uit liederen, duetten en trio's van
Mozart, Schubert, Rossini, Brahms,
Schumann, Wolf. Mendelssohn en
Haydn.
Dietrich Fischer-Dieskau gaf aan lie
deren van Schubert de juiste, subtiele
stemming, die deze werken niet kun
nen ontberen. Hij werd luid toegejuicht.
Een even hartelijke ontvangst viel de
sopraan Victoria de Los Angeles ter.
deel voor haar vertolking van Brahms'
„Vergebliches Standchen", maar Eli
sabeth Schwarzkopf kreeg de zaal aan
haar voeten nadat zij „Die Zigeunerin"
van Hugo Wolf had gezongen.
De beide sopranen zongen duetten,
waarbij zij de toehoorders verrukten
met Rossini's komische duet voor twee
fatten. Ook zongen zij samen met de
bariton Fischer-Dieskau. De zangers
eindigden hun optreden met Mozarts
af scheidstrio uit „Cosi fan tutte":
Soave sia il vento. Het applaus was oor
verdovend, maar zij lieten dc eer aan
Gerald Moore en gingen terzijde staan
om zelf voor Moore te applaudiseren.
Hierna speelde Moore zijn arrange
ment voor pianosolo van Schuberts „An
die Musik" en daarmee was een einde
gekomen aan een vijftigjarige carrière
als begeleider.
Gerald Moore gaat wel door met hel
maken van grammofoonopnamen. Hij
heeft de naam meer platen te hebben
gemaakt dan welke andere musicus ook.
Verder blijft hij lezingen geven. Die le
zingen hebben hem in het verleden tot
in Australië gevoerd. Ook blijft hij de
leiding houden van de meesterklassen
van het conservatorium.
Het concert in de Royal Festival Hall
werd besloten met een receptie voo
Gerald Moore en zijn vrouw. Hierbij
waren ook aanwezig de Spaanse am
bassadeur in Engeland, de markies de
Santa Cruz en de Duitse ambassadeur
Herbert Blankenhorn.
ADVERTENT1F
de harde matras
met alle comfort
van een zachte!
I DEN HAAG De Martin us Nijhoff-
prijzen voor vertalingen zijn vanavond
in de raadzaal van de gemeente Den
Haag uitgereikt aan de in Australië ge-
5 boren en in Nederland wonende A.
5 Brotherton en aan Gerrit Kouwenaar.
De voorzitter van de jury, prof. dr.
S. Dresden, die ook het juryrapport
voorlas, zei te hopen dat de prijs van
f 2.000,niet volgend jaar wordt te-
ruggestuurd, zoals de winnaar van vo-
rig jaar, de Engelsman James Brook-
way heeft gedaan.
Volgens prof. Dresden bewonderde de
5 jury het synchronisatietalent van Brock-
way en in hoge mate diens vertaal-
kunst. Zij betreurde het met Brockway
5 dat er zoveel slechte vertalingen zowel
in als uit het Nederlands verschijnen.
5 Nadrukkelijk werd gesteld dat de jury
zich niet uitlaat over de kwaliteit van
5 de Engelse vertaling van „Een roos
5 van vlees" van Jan Wolkers, waarover
5 misbaar wordt gemaakt.
5 De heer Brotherton is de prijs toege-
5 kend voor zijn vertalingen van werken
5 van onder meer Helman, Vestdijk, Bor-
5 dewijk, Gijsen, Elschot en Walschap. De
5 heer'Brotherton is van Schotse afkomst,
5 werd in Australië geboren, was soldaat
in Israël en Egypte en werkte later in
5 Londen. Hij is thans docent aan de op-
leiding tolk/vertaler in Amsterdam en
studeert Javaans in Leiden. Hij zei in
zijn dankwoord min of meer bij toeval
vertaler te zijn geworden. Voor verta-
5 len vond hij vastberadenheid nodig, ter-
5 wijl vertalen ook soms een bijna wan-
hopige zaak is. Hij oordeelde dat ver-
talers nog steeds een functie hebben,
want vertaalmachines hebben volgens
5 hem nog heel wat in te halen.
De heer Kouwenaar is de prijs toege-
5 kend voor zijn vertalingen van onder
meer werken van Goethe, Schiller, We-
5 dekind, Brecht, Dürrenmatt, Hochhuth,
Tennessee Williams, Carlino en Sartre,
veelal toneelstukken, maar ook poëzie.
5 Naar het oordeel van de jury zijn deze
5 vertalingen van grote kwaliteit, mede
5 door nauwgezetheid en vindingrijkheid.
De heer Kouwenaar vond zich toch ook
wel „een soms niet al te vaak er naast
n kleunende amateur".
De prijzen werden uitgereikt door de
voorzitter van het Prins Bernhardfonds,
n prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. Do-
5 ra Paulsen zong begeleid door Cor Le-
maire, tot besluit van de plechtigheid
in de raadzaal enkele liederen van Ber-
5 tolt Brecht.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitz. van de Kath. Volkspartij. Kaarten
op tafel. Een uitz. over politieke zaken,
die de aandacht verdienen. 18.30 Licht
instr. ensemble. 18.55 Gespr. brief. 19.00
Voor de kinderen:- 19.05 Sitar: radiotijd
schrift v. gitaristen. IKOR: 19.30 Mens
en Bijbel: bijbelgespr. 19.55 Kerk veraf
en dichtbij. AVRO: 20.00 Nws. 20.05
Stereo: Residentieorkest, soliste en gr.
Omroepkoor: mod. muz. (In de pauze:
21.10-21.50 Land der Muzen: kunstkro
niek). 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.10 Sportrubr. 18.30 Voor de twinti
gers. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radio
krant. 19.30 Stereo: Klass. kamermuz.
(gr). 19.45 Op de man af, pr. 19.50 Ste
reo: Licht platenprogr. 20.10 De familie
Leenhouts, hoorsp. (dl.20). 20.35 Samen
uit - samen thuis, steravondprogr. 22.00
Operettemuz. (gr). 22.15 Avondoverd.
22.30 Nws. 22.40 Boekbespr. 22.45 Kerk
orgelconcert. 23.15 Vers in 't gehoor:
en muz. 23.40 Lichte gr. muz. 23.55 voor
dracht. 24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00
De Verrekijker, intern, jeugdjournaal.
19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Men
sen in de sport: documentair-informa-
tief progr. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00
Journ. STER: 20.16 Reel. KRO: 20.20
Amsterdams Kunstmaand-orkest en so
list: klass. muz. 20.55 Gespr. over discri
minatie. 21.00 Buren, TV-spel. 22.00
Brandpunt. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
23.00-23.30 Teleac: Automatisering (3 -
herh.).
NEDERLAND II
20.01 Reel. AVRO: 20.05 Run Buddy,
run, TV-film. 20.30 We willen wel eens
weten: beantwoording van vragen aan
jonge mensen. 21.20 Wat is eer? Wat is
sterven?, TV-film. STER: 22.10 Reel.
NTS: 22.15 Journ. CVK/IKOR/RKK:
22.30-23.00 Dichterbij: progr. over de
Bijbel.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.muz.
(7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO:
7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10
Lcihte gr.muz. 9.00 Stereo: Klass ka
mermuz. (gr). 9.35 Waterst. 9.40 Ste
reo: Klass. kamermuz. (gr). AVRO:
10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Lichte
gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw.
AVRO: 11.30 Operamuz. (r). 12.00 lich
te ork.muz. 12.25 Beursber. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorl.: uitzending voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.10 Journ. en beursber. 13.30 Stereo:
Cello en piano: semi-klass. muz. 14.00
Inleiding tot muziekbegrip: muzikale le
zing. 14.15 Bij de tijd en bij de thee:
gevar. progr. VPRO: 15.30 Thuis progr.
voor thuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02
Tsj. Slowaaks kamerork. en solist (opn)
kl. en mod. muz. 17.00 Voor de jeugd.
17.25 Stereo: Muzikale aanw. 17.45 Act.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte
gr. muz. en pr. (7.30-7.32 Nws). 7.55
Overw. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz.
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.40
Schoolradio. 10.00 Kl. gr. muz. 11.00
Voor de zieken. 12.00 Licht ork. en so
listen. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Platennws.
13.00 Herh. Zingening: liedjespr. 14.00
Muz. kent geen grenzen. 14.30 School
radio. 15.00 Pizzicato: gev. muz. progr.
17.00 Voor de tieners (gr).
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vro
lijk ochtendpr. 10.00 Nws. 10.02 Arb.
vit. (11.00 - 11.02 Nws). VPRO: 12.00
Nws. 12.02 Uit de buitenl. pers. 12.05
Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit
de buitenl. pers. 13.05 El pée. 14.00
Nws. 15.02 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.02
Ik draai voor u, wat ik graag hoor.
16.30 Sorbet. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05
-18.00 Pop-party.
DONDERDAG, 23 FEBRUARI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. vorige
avond). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Conan
Doyle und der Fall Edalji, docum. spel.
12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nws.
16.45 Kinderprogr. 17.00 Kinderprogr.
17.20 Kinderfilm. 17.45 Tekenfilm voor
kinderen. 18.00-18.05 Nieuws. (Regionaal
progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Filmre
portage. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act.
teiten 19.21 Wedstrijdspel. 19.50 Progr.-
overzicht. WDR: 18.05 Regionaal nws.
18.10 Progr. overzicht. 18.12 TV-film.
18.25 Journ. 18.50 Goedenavond. 19.10
Filmreport. 19.40 Filmreportage) 20.00
Journ. en weeroverz. 20.15 Documentai
re. 22.00 Filmrep. 23.00 Journ., weer-
overzicht en commentaar.
DUITSLAND II
18.05 Wintersportweerbericht. 18.10
Nws. en weerbericht. 18.20 Act. en muz.
18.55 Die Unzufriedenen, TV-spel. 19.27
Weerbericht. 19.30 Nws. en thema van
de dag. 20.00 Quiz. 21.30 Soc. uitzending.
Aansl.: Nws. 21.45 Politiek progr. 22.4
Nws., weerbericht en thema van de dag.
Aansl.: wintersportweerbericht.
63 Met enorme snelheid vloog de muskusos op Tekko
af, die uitdagend met zijn halsdoek stond te wapperen.
Op het allerlaatste moment, juist toen het woedende
dier zijn tegenstander op de horens dacht te nemen,
wendde onze vriend zich behendig af. Het logge ge
vaarte schoot snel onder de hoog opgeheven halsdoek
door en kwam pas meters verder tot stilstand. Tekko
herhaalde dit spelletje enige malen in de hoop, dat het
dier er eindelijk wel eens genoeg van zou krijgen. „Al
les goed en wel, maar nu moet er eens een eind aaifc
komen!", bibberde de onverschrokken stierenvechter,
terwijl hij voorzichtig om zich heen gluurde naar iets
waar hij zich zou kunnen verbergen. „Mogelijk is dit
een aardig vermaak onder de weldadig warme Spaan
se zon, maar hier in het poolgebied vind ik er niets
aan. Wacht, dat gat daar, misschien..." Tekko maakte
zijn zin niet af maar rende plotseling naar een opening
die hij in een half bolvormige sneepwhoop ontdekt had.
<C)P1B
tOUWMiEH
'UiMiMllirriMiiimn
'MMMIIIIIIIMIUIIU
wimiuiiHiiiiiiiimiiiiiinntmmmimnuiiMMiuiiiiiHiiiimimuiMinniiitiK
•Miiiiiiiiiuiiiimiiiiumiiiim
iHumiiiiiimtiiiin
rmnnnm