Gerald Moore nam afschek' op ongekend bezet concert Moeilijkheden bij KRO over programma A'dam'66 Johnny Kraaijkamp C! EL „Leonardo da Vinei" in koffer over oceaan Hoge onderscheiding voor Piet Zwart Weer moeilijkheden rond muziek-CAO CkEL M. Nijhoff-prijzen uitgereikt t=5~T— Morgen Henk Terlingen nam ontslag Opportunisten Terzijde Plater RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 DONDERDAG 23 FEBRUARI 1967 vu Ze moet het laatste opflakkeren van het Poolse patriotisme. de op stand van Kosciusko neerslaan. Dit is haar hartstochtelijk verweten, want Kosciusko die de gewelddadige verbrokkeling van zijn vaderland wil tegengaan, is een onbaatzuchtige en populaire héld, maar vanuit het standpunt van de keizerin gezien is hij een rebel en wel dubbel gevaar lijk in deze tijd, nu alles in Europa wat niet onmiddellijk bij het ancien régime geïnteresseerd is, met rebel len sympathiseert. Haar verontrus ting is ongetwijfeld oprecht ook al ie ze stellig heel tevreden dat ze een aanleiding voor verontrusting heeft gekregen. In naam der orde bezetten haar troepen het land, in naam der orde voor de handhaving waarvan Stanislaus te zwak gebleken is, wordt deze tot troonafstand gedwongen, in naam der orde wordt Polen als zelf standige staat van de landkaart ge veegd. Verder heeft Catharina een nauwkeurige studie gemaakt van de Russische geschiedenis en ze kan iedereen die door zijn geweten wordt geplaagd, met de welsprekendheid van een advocaat pro domo bewijzen dat ze met Wolynië en Podolië cok niet een handbreed grond annexeert die niet van rechtswege bij Rusland hoort. Met de vernietiging van Polen wordt ook het Koerlandse vraagstuk definitief opgelost: Koerland was tot dusver een Pools leen een klein re giment is voldoende om de zoon van de gestorven Biron ten val te bren gen en van Koerland een Russische provincie te maken waardoor een toestand die de facto al dertig jaar lang bestond, gelegaliseerd wordt. Al deze inlijvingen waren van zelfsprekend niet mogelijk zonder gecompliceerde woordenwisselingen met de buurmogendheden Pruisen en Oostenrijk. Het was een voortdurend gemarchandeer om elke vierkante mijl land en aangezien politieke ar gumenten alleen aan het hoofd van regimenten overtuigend zijn, moesten zowel Pruisen als Oostenrijk grote troepeneenheden van het westelijke front terugtrekken en voor de bezet ting van Polen aanwenden. Het wan trouwen en de oplettendheid waar mee de drie legitimistische mogend heden elkaar bij de oplossing van het oostelijk vraagstuk beloerden en pro beerden op te lichten, was niet de innerlijke logica: Catharina heeft de laatste reden voor hun tekort schieten tegenover Frankrijk. Het is een his torisch groteske figuur, niet zonder strijd tegen de Franse Revolutie aangevuurd om ongestoord haar Pool se veroveringen te volvoeren; en door de jaloezie die haar Poolse veroverin gen wel moesten wekken, heeft ze de activiteit van de reactie versnipperd en is ze in feite tot beschermengel van de Franse Revolutie geworden. OOO Als ze vijfenzestig is, heeft ze het programma van haar grote voorbeeld Peter voltooid: ze beheerst de Balti- sche en de Zwarte Zee, de Russische grenzen zijn ver naar het westen ver plaatst. Ze zou tevreden kunnen zijn, kunnen uitrusten. Maar dat kan ze niet. Niets is er in haar tot bedaren gekomen, en wel het allerminst haar eerzucht. „Als ik honderd jaar zou kunnen worden," zegt ze tegen Djersjawin, „dan zou ik heel Europa onder Rus sische scepter brengen. Maar ik wil in geen geval sterven zonder de Tur ken uit Konstantinopel verdreven of de hoogmoed van de Chinezen gebro ken en zonder handelsbetrekkingen met India aangeknoopt te hebben." Ze wil in geen geval sterven. Het leven heeft tot dusver al haar wensen in vervulling doen gaan. Ze gelooft dat, zolang ze nog wensen heeft, zij niet kan sterven. Zoals spelers wan neer ze geluk hebben, menen het toe val te beheersen, zo gelooft zij na haar talloze successen de geheimzin nige wetten van het noodlot onder controle te hebben en haar wil in de sterren te kunnen schrijven. Ze haat de dood en wil er niet aan denken. Niet uit die metafysische angst voor het hiernamaals die een Potjomkin verstikte maar uit puur plezier in het leven. Ze hangt aan het leven met de hartstochtelijke bezeten heid van een zinnelijke natuur, met het onwankelbare positivisme van een werkzaam mens die zich op zijn plaats voelt, die zichzelf heel ge slaagd vindt en die in de eerste Rien van Nunen begon zijn werk bij René Sleeswijk als vervanger van Johnny Kraaykamp. Een scène tijdens de repetitie met v.l.n.r.: Piet Muyze- laar, Willy Walden en Rijk de Gooyer. plaats een geestdriftig „ja" tegen de wereld zegt. Ze bezit de gave om met alle organen de rijkdom van het le- ven te bevatten en er in al zijn vor- men van te houden uitgezonderd in die laatste vorm: de dood in haar we- reldzin betrekken, dat kan ze niet. 5 De vele gebreken van de ouderdom, bepaalde verminderingen van haar gezondheid overwint ze zonder schijn- bare inspanning. Ze veroorlooft zich geen enkele ontspanning en heeft daar ook amper behoefte aan. Ze 5 houdt van haar werk waarvan de bonte veelzijdigheid even kenmer- kend is voor haar genialiteit als de 11 J moeiteloosheid waarmee dit bijna uni- 5 [Yjflpij, 11(110(1011 1*011(1 versele mengsel van ernstige bezighe-"■vvm|mivuvii viiw den en liefhebberijen wordt gecombi- 5 m ken en knielen wat al te bezwaarlijk 5 L... J-— voor haar is, steekt Catharina niet nQEIyPn Hflfl meer zelf het vuur in de open haard aan, maar nog altijd brengt ze de de komiek Johnny Kraaykamp eerste ochtenduren helemaal alleen door de Sleeswijk Revue is ontslagen en aan haar bureau door en schrijft ze hjj ook voorlopig niet kan voldoen aan in haar hand" heeft of 5 rijn verplichtingen jegens de AVRO totdat de beide meuwe veren pennen 5 die dagelijks voor haar worden klaar- voor de Weekendshow, wordt er druk gemaakt, stomp zijn. Ze schrijft aan gerepeteerd door de artiesten die zijn haar vrienden in het buitenland of piaats innemen. In Utrecht begon Rien aan haar memoires of aan politieke 5 van Xunen ziin werk bii Sleeswiik artikelen of aan komedies. Ze schrijft J J dolgraag, met overgave en concentra- jn gebouw Marcanti te Amsterdam tie, zoals ze alles doet. Ze is bereid zjjn gisteren de opnamen voor de Week- bescheiden te zijn en haar schrijverij endshow van de AVRO gemaakt. De een „ondeugd" te noemen maar in 5 Mounties, Piet Bambergen en René van werkelijkheid slaat ze haar talent 5 Vooren nemen de plaats in van Kraay- heel hoog aan. Als ze genoeg geschre- kamp en De Gooyer. ven heeft, begint haar eigenlijke De moeilijkheden van Johnny Kraay- werk. Dan komen haar secretarissen, kamp, die geheel in het persoonlijke haar ministers en generaals. Met een vlak liggen, hebben voorlopig een einde los jasje over haar ochtendjapon, met ïj gemaakt aan een carrière met wisse- een slappe geplooide muts op het!; iend succes. Kraaykamp slaagde er haar, de bril op haar neus, verleent g maar moeilijk in de leiding te vinden de keizerin zonder enig ceremonieel 5 die zijn komisch talent kon besturen, haar audiënties, ze vraagt iedere be- Nu hij zich bij Sleeswijk niet staande zoeker te gaan zitten, ze heeft voor heeft weten te houden, staan zijn kan- elk een vriendelijk woord. Ze laat nie- 5 sen in de wereld van het amusement er mand wachten. Ze is altijd bezig slecht voor. maar nooit gejaagd. Ze werkt met Het beste kwam Kraaykamp tot zijn korte onderbrekingen tot twee uur recht in de typetjes, die hij maakte met toe. 's Middags leest ze de binnenge- Rijk de Gooyer als tegenspeler. Twee- komen telegrammen en werkt de koe- maal zijn deze artiesten LONDEN Gerald Moore, de prins onder de begeleiders, heeft het concert podium vaarwel gezegd met een spec taculair concert in de Londense Royal Festival Hall, waar de drieduizend be zoekers een unieke gebeurtenis mee maakten: Elisabeth Schwarzkopf, Victo ria de Los Angeles en Dietrich Fischer- Dieskau traden er gezamenlijk op. In zijn boek „Am I too loud?", ver telt Moore onder meer over deze drie zangers, die hij vaak heeft begeleid en aan wie hg de mooiste herinneringen heeft. De 66 jaar oude Moore vertelde het enthousiaste publiek, dat hem staande ovaties bracht, dat het niet vaak is gebeurd dat drie zangers van een dergelijke wereldfaam samen een con cert geven. riers af. (Wordt vervolgd) /SSS////S//////////////////////////////S///SSSS/SS/////////////////////////////////. ////////////////////«////////'W«W een samen werking aangegaan. Hun laatste reeks shows dateert van 1964. Voor de AVRO staat over verdere sa menwerking met Johnny Kraaykamp nog niets vast. Hij staat onder contract tot juni van dit jaar, maar hij is niet op komen dagen bij voorbesprekingen voor de show, die gisteren is opgeno men. Vandaar, dat het „paar apart" werd vervangen. ADVERTENTIE de harde matras met alle comfort van een zachte! 3437. De professor, Sandra en Don, waren als met stomheid geslagen! Zó hadden zij hun expeditieleider nog nooit meegemaakt. Wat mankeerde hem, om zo maar opeens te willen capituleren voor die onbekende, onzichtbare tegenstanders. Arend leek nog het meest zichzelf te moeten overtuigen, zo ongewoon ijverig be pleitte hij een snelle overgave. Zijn onthutste verloofde raakte er helemaal van in de war. Dit was haar Arend niet! Of zou de spanning van de laatste minuten hem teveel geworden zijn? Misschien was dit een nieuwe list van de vijand „Jullie hebben toch allemaal met eigen ogen kunnen constateren, wat er gebeurt als wij die lui dwarsbomen. Zij beschikken over formidabele wapens; het moeten superieure wezens zijn. Heus, het verstandigste wat wij kunnen doen, is ons overgeven. Ik hoop dat jullie mijn mening delen. Maar zonodig zal ik jullie er met geweld van overtuigen!" riep Arend terwijl hij dreigend een straalpistool tevoorschijn haalde. Zijn metgezellen wendden zich ontsteld van hem af, om met elkaar te overleggen. 67. Accacia heeft de stemmen op de binnenplaats ge hoord. Ze is de trap afgekomen en kijkt verbaasd naar de rechter. „Wat is er aan de hand? Waar is mijn man?" Rechter Tie zegt kortaf: „Ik ben rechter Tie, mevrouw. Ik heb alles ontdekt en uw man gearres teerd". Accacia valt op haar knieën. „Genade, excel lentie! Spaar mijn man! Het is alles mijn schuld! Het goud kan me niets schelen, maar ik ben jaloers... ja loers op Yie en zijn vrouw, omdat zij een zoon heb ben, terwijl mijn huwelijk kinderloos is gebleven... Ik heb mijn man aangezet Yie uit de weg te ruimen, ik..." De rechter heft zijn hand op. „Te zijner tijd zult u getuigenis afleggen, mevrouw. Ga nu terug naar de ziekenkamer en wacht daar op mij. Ik moet uw vader inlichten." De rechter keert zich om en steekt de binnenplaats over naar zijn kamer. Zijn brede schouders zijn gebogen. Als hij de buil op zijn hoofd met koud water heeft gebet en zich heeft gewassen, maakt hij zijn zadeltas open en haalt er zijn ambtsge waad en zijn gevleugelde kap uit. Als hij zich ver kleed heeft, gaat hij naar de ziekenkamer. Mevrouw Yie is daar ook reeds. Ze kijkt ongerust naar de zie ke en fluistert: „Wat ligt hij daar stil..." HILVERSUM De KRO heeft een aardig radio-programma geschrapt, „A'dam-66", samengesteld door Henk Terlingen en freelance-producer Henk Bongaarts, op het derde net (maandagmorgen). Henk Terlingen heeft zijn ontslag genomen: Bongaarts doet het ook niet langer met de KRO. Een al lang durend verschil van inzicht tussen programmaleiding en de samenstellers blijkt onoplosbaar te zijn. Terlingen is eervol ontslag verleend. De verklaring van de KRO -luidt: „De programmaleiding meende een voortzetting van A'dam-66 niet langer voor haar rekening te kunnen nemen, nadat zij zich verschillende malen niet had kunnen verenigen met inhoud en karakter van A'dam-66". De KRO bleek gisteren niet bereid de zaak te verduidelijken. Ook niet de heer B. Brans, hoofd-radio, die volgens Henk Terlingen het programma tot voor kort sterk heeft verdedigd bij de lei ding van de KRO. A'dam-66 werd rechtstreeks uitgezon den. Iedere maandagmorgen, 55 minu ten lang: muziek, doorspekt met straat interviews, actuele praatjes, min of meer satirische teksten en hier en daar een politiek getinte kreet. Een goed schertsprogramma met serieuze onder tonen. Henk Terlingen, indertijd bekend ge worden als ^Hullekiedullekie" op het WASHINGTON Het portret dat Leonardo da Vinci van Ginevra de Benei schilderde en dat twintig mil joen gulden waard is, is twee weken geleden per koffer van Zurich naar New York vervoerd. Zoals wij al eer der berichtten is dit werk door het Nationaal museum van New York ge kocht van prins Franz Joseph II van Lichtenstein. LONDEN De Royal Society of Arts heeft de bekende Nederlandse typogra fische ontwerper Piet Zwart een hoge onderscheiding verleend: die van hono rair koninklijk ontwerper voor de in dustrie. Het diploma van de onderschei ding wordt de 82-jarige heer Zwart op 8 maart in Londen uitgereikt. De Royal Society of Arts is 't hoogste lichaam in Engeland dat werkt ten be hoeve van de kunst, de handel en de in dustrie. Het is opgericht in 1754. Koninklijk industrieel ontwerper wordt men voor belangrijke ontwerpen van bij zonder hoog esthetisch gehalte ten be hoeve van de industrie. Het aantal ervan is beperkt tot zeventig voor ontwerpers. In het buitenland is de benoeming moge lijk tot ere-ontwerper. UTRECHT. De algemene bond van kunstenaars, die by het N.V.V. is aan gesloten, heeft ernstige kritiek op de directie van het Overijssels Philharmo- nisch Orkest, omdat dit orkest met de N.T.B. een collectieve arbeidsovereen komst wil afsluiten. De A.B.K. stelt zich op het standpunt dat primair gestreefd moet worden naar een landelijke C.A.O. voor de leden van symfonieorkesten. Daarover zijn onder handelingen gaande met het contact orgaan van Nederlandse Symfonie- Orkesten en het spreekt volgens de A.B.K. vanzelf dat zij deze niet wil door kruisen met het afsluiten van een afzon derlijke C.A.O. bij één stichting. Dat de N.T.B. dit wel wil spruit naar de mening van de A.B.K. voort uit het feit dat deze organisatie niet bij het lan delijk overleg betrokken is en zijn in vloed elders gaandeweg ziet verdwijnen. Het feit dat de directie van het Over ijssels Philharmonisch Orkest reeds be sprekingen was begonnen met de N.T.B. zonder de overige vakorganisaties daar in te kennen, was voor de A.B.K. een reden temeer om zich van de gang van zaken bij het tot stand komen van deze C.A.O. te distantiëren, aldus een ver klaring van de algemene bond van kun- I stenaars. derde net (een programma dat even eens werd geschrapt na een korte schorsing van Terlingen) is teleurge steld, maar niet verrast. Hij zegt: „Ze vinden het programma te links. Ik kan het wel begrijpen, maar het is natuurlijk geen houdbaar standpunt. Ik kan er niet achter komen hoe de KRO wil werken. Er is zeker drie maanden gepraat over dit program ma. Ik dacht dat we 't zouden redden tot ik hoorde dat de KRO achter mijn rug had besloten A'dam-66 te schrap pen". Vijf jaar geleden kwam Henk Terlin gen in dienst als omroeper. Hij heeft zich met het derde programma opgewerkt tot een bijzonder soort super- discjockey. Als hij één verwijt heeft aan het adres van de KRO is dat: „Het zijn opportunisten. We hebben nooit bo ze reacties gehad op A'dam-66, maar we hebben wel een bepaalde naam ge kregen zo van: Die provo'sDaar schrikt de KRO van". „We zijn aardig onder druk gezet en dan gaat het op een gegeven moment te ver hè. Ben Brans heeft ons enorm verdedigd; hij moet nu ineens zijn om geslagen. Ik begrijp het niet". Weken tevoren waren alle plaatsen in de Festival Hall uitverkocht en het con cert voldeed aan de hoogste verwachtin gen. De avond werd een triomf voor al len die er aan meewerkten. De zanger? gaven bovendien duidelijk blijk van hun vriendschap voor Gerald Moore. Het programma was samengesteld door Walter Legge, de artistiek leider van de Philharmonia Society en be stond uit liederen, duetten en trio's van Mozart, Schubert, Rossini, Brahms, Schumann, Wolf. Mendelssohn en Haydn. Dietrich Fischer-Dieskau gaf aan lie deren van Schubert de juiste, subtiele stemming, die deze werken niet kun nen ontberen. Hij werd luid toegejuicht. Een even hartelijke ontvangst viel de sopraan Victoria de Los Angeles ter. deel voor haar vertolking van Brahms' „Vergebliches Standchen", maar Eli sabeth Schwarzkopf kreeg de zaal aan haar voeten nadat zij „Die Zigeunerin" van Hugo Wolf had gezongen. De beide sopranen zongen duetten, waarbij zij de toehoorders verrukten met Rossini's komische duet voor twee fatten. Ook zongen zij samen met de bariton Fischer-Dieskau. De zangers eindigden hun optreden met Mozarts af scheidstrio uit „Cosi fan tutte": Soave sia il vento. Het applaus was oor verdovend, maar zij lieten dc eer aan Gerald Moore en gingen terzijde staan om zelf voor Moore te applaudiseren. Hierna speelde Moore zijn arrange ment voor pianosolo van Schuberts „An die Musik" en daarmee was een einde gekomen aan een vijftigjarige carrière als begeleider. Gerald Moore gaat wel door met hel maken van grammofoonopnamen. Hij heeft de naam meer platen te hebben gemaakt dan welke andere musicus ook. Verder blijft hij lezingen geven. Die le zingen hebben hem in het verleden tot in Australië gevoerd. Ook blijft hij de leiding houden van de meesterklassen van het conservatorium. Het concert in de Royal Festival Hall werd besloten met een receptie voo Gerald Moore en zijn vrouw. Hierbij waren ook aanwezig de Spaanse am bassadeur in Engeland, de markies de Santa Cruz en de Duitse ambassadeur Herbert Blankenhorn. ADVERTENT1F de harde matras met alle comfort van een zachte! I DEN HAAG De Martin us Nijhoff- prijzen voor vertalingen zijn vanavond in de raadzaal van de gemeente Den Haag uitgereikt aan de in Australië ge- 5 boren en in Nederland wonende A. 5 Brotherton en aan Gerrit Kouwenaar. De voorzitter van de jury, prof. dr. S. Dresden, die ook het juryrapport voorlas, zei te hopen dat de prijs van f 2.000,niet volgend jaar wordt te- ruggestuurd, zoals de winnaar van vo- rig jaar, de Engelsman James Brook- way heeft gedaan. Volgens prof. Dresden bewonderde de 5 jury het synchronisatietalent van Brock- way en in hoge mate diens vertaal- kunst. Zij betreurde het met Brockway 5 dat er zoveel slechte vertalingen zowel in als uit het Nederlands verschijnen. 5 Nadrukkelijk werd gesteld dat de jury zich niet uitlaat over de kwaliteit van 5 de Engelse vertaling van „Een roos 5 van vlees" van Jan Wolkers, waarover 5 misbaar wordt gemaakt. 5 De heer Brotherton is de prijs toege- 5 kend voor zijn vertalingen van werken 5 van onder meer Helman, Vestdijk, Bor- 5 dewijk, Gijsen, Elschot en Walschap. De 5 heer'Brotherton is van Schotse afkomst, 5 werd in Australië geboren, was soldaat in Israël en Egypte en werkte later in 5 Londen. Hij is thans docent aan de op- leiding tolk/vertaler in Amsterdam en studeert Javaans in Leiden. Hij zei in zijn dankwoord min of meer bij toeval vertaler te zijn geworden. Voor verta- 5 len vond hij vastberadenheid nodig, ter- 5 wijl vertalen ook soms een bijna wan- hopige zaak is. Hij oordeelde dat ver- talers nog steeds een functie hebben, want vertaalmachines hebben volgens 5 hem nog heel wat in te halen. De heer Kouwenaar is de prijs toege- 5 kend voor zijn vertalingen van onder meer werken van Goethe, Schiller, We- 5 dekind, Brecht, Dürrenmatt, Hochhuth, Tennessee Williams, Carlino en Sartre, veelal toneelstukken, maar ook poëzie. 5 Naar het oordeel van de jury zijn deze 5 vertalingen van grote kwaliteit, mede 5 door nauwgezetheid en vindingrijkheid. De heer Kouwenaar vond zich toch ook wel „een soms niet al te vaak er naast n kleunende amateur". De prijzen werden uitgereikt door de voorzitter van het Prins Bernhardfonds, n prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. Do- 5 ra Paulsen zong begeleid door Cor Le- maire, tot besluit van de plechtigheid in de raadzaal enkele liederen van Ber- 5 tolt Brecht. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitz. van de Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel. Een uitz. over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Licht instr. ensemble. 18.55 Gespr. brief. 19.00 Voor de kinderen:- 19.05 Sitar: radiotijd schrift v. gitaristen. IKOR: 19.30 Mens en Bijbel: bijbelgespr. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Stereo: Residentieorkest, soliste en gr. Omroepkoor: mod. muz. (In de pauze: 21.10-21.50 Land der Muzen: kunstkro niek). 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.10 Sportrubr. 18.30 Voor de twinti gers. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radio krant. 19.30 Stereo: Klass. kamermuz. (gr). 19.45 Op de man af, pr. 19.50 Ste reo: Licht platenprogr. 20.10 De familie Leenhouts, hoorsp. (dl.20). 20.35 Samen uit - samen thuis, steravondprogr. 22.00 Operettemuz. (gr). 22.15 Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespr. 22.45 Kerk orgelconcert. 23.15 Vers in 't gehoor: en muz. 23.40 Lichte gr. muz. 23.55 voor dracht. 24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 De Verrekijker, intern, jeugdjournaal. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Men sen in de sport: documentair-informa- tief progr. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. KRO: 20.20 Amsterdams Kunstmaand-orkest en so list: klass. muz. 20.55 Gespr. over discri minatie. 21.00 Buren, TV-spel. 22.00 Brandpunt. NTS: 22.45-22.50 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Automatisering (3 - herh.). NEDERLAND II 20.01 Reel. AVRO: 20.05 Run Buddy, run, TV-film. 20.30 We willen wel eens weten: beantwoording van vragen aan jonge mensen. 21.20 Wat is eer? Wat is sterven?, TV-film. STER: 22.10 Reel. NTS: 22.15 Journ. CVK/IKOR/RKK: 22.30-23.00 Dichterbij: progr. over de Bijbel. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.muz. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lcihte gr.muz. 9.00 Stereo: Klass ka mermuz. (gr). 9.35 Waterst. 9.40 Ste reo: Klass. kamermuz. (gr). AVRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Lichte gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO: 11.30 Operamuz. (r). 12.00 lich te ork.muz. 12.25 Beursber. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorl.: uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30 Stereo: Cello en piano: semi-klass. muz. 14.00 Inleiding tot muziekbegrip: muzikale le zing. 14.15 Bij de tijd en bij de thee: gevar. progr. VPRO: 15.30 Thuis progr. voor thuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02 Tsj. Slowaaks kamerork. en solist (opn) kl. en mod. muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Stereo: Muzikale aanw. 17.45 Act. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte gr. muz. en pr. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overw. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.40 Schoolradio. 10.00 Kl. gr. muz. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht ork. en so listen. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Platennws. 13.00 Herh. Zingening: liedjespr. 14.00 Muz. kent geen grenzen. 14.30 School radio. 15.00 Pizzicato: gev. muz. progr. 17.00 Voor de tieners (gr). HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vro lijk ochtendpr. 10.00 Nws. 10.02 Arb. vit. (11.00 - 11.02 Nws). VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenl. pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenl. pers. 13.05 El pée. 14.00 Nws. 15.02 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.02 Ik draai voor u, wat ik graag hoor. 16.30 Sorbet. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 -18.00 Pop-party. DONDERDAG, 23 FEBRUARI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. vorige avond). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Conan Doyle und der Fall Edalji, docum. spel. 12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Kinderprogr. 17.00 Kinderprogr. 17.20 Kinderfilm. 17.45 Tekenfilm voor kinderen. 18.00-18.05 Nieuws. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Filmre portage. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. teiten 19.21 Wedstrijdspel. 19.50 Progr.- overzicht. WDR: 18.05 Regionaal nws. 18.10 Progr. overzicht. 18.12 TV-film. 18.25 Journ. 18.50 Goedenavond. 19.10 Filmreport. 19.40 Filmreportage) 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Documentai re. 22.00 Filmrep. 23.00 Journ., weer- overzicht en commentaar. DUITSLAND II 18.05 Wintersportweerbericht. 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Act. en muz. 18.55 Die Unzufriedenen, TV-spel. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Quiz. 21.30 Soc. uitzending. Aansl.: Nws. 21.45 Politiek progr. 22.4 Nws., weerbericht en thema van de dag. Aansl.: wintersportweerbericht. 63 Met enorme snelheid vloog de muskusos op Tekko af, die uitdagend met zijn halsdoek stond te wapperen. Op het allerlaatste moment, juist toen het woedende dier zijn tegenstander op de horens dacht te nemen, wendde onze vriend zich behendig af. Het logge ge vaarte schoot snel onder de hoog opgeheven halsdoek door en kwam pas meters verder tot stilstand. Tekko herhaalde dit spelletje enige malen in de hoop, dat het dier er eindelijk wel eens genoeg van zou krijgen. „Al les goed en wel, maar nu moet er eens een eind aaifc komen!", bibberde de onverschrokken stierenvechter, terwijl hij voorzichtig om zich heen gluurde naar iets waar hij zich zou kunnen verbergen. „Mogelijk is dit een aardig vermaak onder de weldadig warme Spaan se zon, maar hier in het poolgebied vind ik er niets aan. Wacht, dat gat daar, misschien..." Tekko maakte zijn zin niet af maar rende plotseling naar een opening die hij in een half bolvormige sneepwhoop ontdekt had. <C)P1B tOUWMiEH 'UiMiMllirriMiiimn 'MMMIIIIIIIMIUIIU wimiuiiHiiiiiiiimiiiiiinntmmmimnuiiMMiuiiiiiHiiiimimuiMinniiitiK •Miiiiiiiiiuiiiimiiiiumiiiim iHumiiiiiimtiiiin rmnnnm

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2