Ballet-opleiding in ons land moet nodig herzien worden Engels piano-duo winnaar Concours gaudeamus Standbeeld dr. Wibaut in Amsterdam Op TV gezien? Al geprobeerd? 1 paar gratis Italiaanse regering gaat opera steunen Kunst is heus niet alleen voor heidenen VANAVOND Morgen IAÖIÖ- en TELEVISIEPROGRAMMA'S PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG VRIJDAG 24 FEBRUARI 1967 120 Daartussendoor heeft ze tijd gevonden zich te kleden en te laten kappen, te dineren, met haar klein zoons te spreken, een boek te lezen, een handwerkje te maken, een partij biljart te spelen. Ze heeft vele middelen om de ouderdom te bestrijden. De ingespan nen dagelijkse werkzaamheid is er een van. Een andere is haar vrolijk heid. Ze heeft altijd erg graag ge lachen en mettertijd maakt ze daar een wereldbeschouwing van. Wie haar aan het lachen kon krijgen, had altijd een streepje bij haar voor en die kon ze honderden fouten verge ven. Haar lachen is gezond en ro buust, luid en schaterend. De aanlei dingen voor haar beroemde lachsal vo's zijn óf heel argeloos óf heel grof nooit dubbelzinnig. Ze lacht om de „Pucelle" van Voltaire en om Leo Narysjkins behendigheid om met zijn pruik te wiebelen. Zelf kan ze wiebe len met haar rechteroor en is daar trots op. „Madame, U moest eens vro lijk zijn," schrijft ze aan mevrouw Bielke, „alleen dan kun je het leven verdragen. Ik spreek uit ervaring, want ik heb veel moeten verdragen en heb het alleen daardoor kunnen verdragen, doordat ik altijd heb ge lachen als ik er maar op de een of andere manier gelegenheid voor had." Ze heeft altijd de gelegenheid, want ook op hoge leeftijd is ze in dit opzicht nog zo pretentieloos als een kind. Bij de intieme bijeenkomsten in de Hermitage, die juist in Catha- rina's laatste levensjaren bijna iede re avond plaatsvinden, worden ver kleedpartijen gehouden en pandver beuren gespeeld, waarbij de kinder lijke argeloosheid verbluffend is: nu eens moet er een een glas water drin ken, dan weer een passage uit de Telemachus opzeggen zonder te ga pen, of Matoesjka moet bijvoorbeeld Catharina persoonlijk op de grond zetten om haar pand los te kopen louter dingen waarom de grote kei zerin zo hartelijk kan lachen dat ze er buikpijn van krijgt. „Het is vandaag vijftig jaar gele den," schrijft Catharina aan Grimm, „dat ik met mijn moeder in Moskou aankwam. Ik geloof dat er hier geen tien mensen meer zijn die zich mijn komst nog herinneren. Betzki is er nog half blind, moe, bijna kinds van ouderdom. Dan gravin Matoesj- kin die gisteren nog met haar achten zeventig jaar op de bruiloft danste; opperschenker Narysjkin, diens broer de opperstalmeester en dan, ook al ontkent hij het omdat hij anders te oud wordt, Sjoewalow die wegens zijn aftakeling amper meer uit zijn huis komt, een oude kamenier van me Dit, mijn vriend, zijn de grote bewij zen van de ouderdom. Maar wat doe je eraan? En ondanks alles ben ik er als een kind van vijf zo gek op blin demannetje te spelen, en de jeugd, mijn kleinzoons en achterkleinzoons beweren dat ik er beslist aan mee moet doen, want dan wordt het echt leuk. Ik ben dus hun gangmaker Dit plezierige zelfportret van een vitale oude vrouw die de natuurlijke weemoed van de oude dag beant woordt met de onverwoestbare jeug digheid van een liefderijk hart, is al lesbehalve vals het is alleen onvol ledig. Hoe ouder Catharina wordt, des te hartstochtelijker gaat ze van kin deren houden en niet alleen van kin deren uit haar eigen dynastie. Ze voedt ook een stuk of zes vreemde kinderen op in haar onmiddellijke omgeving, zodat ze telkens haar werk moet onderbreken om zich een poos je te kunnen verfrissen met kinder lijke onzin. Ze houdt van dieren, voor al van honden. Ze heeft destijds van de Engelse arts Dimsdale een haze- windenpaar ten geschenke gekregen, dat in haar slaapkamer een gezin ge sticht heeft en daarmee het edele ras der Russische windhonden. Catharina draagt persoonlijk zorg voor hun wel zijn, ze staat van iedere arbeid op om voor haar honden de tuindeur te openen, ze slaat met grote aandacht en met enorme vreugde hun karak tereigenschappen gade. Als ze in het park van Tsarkoje Selo gaat wande len, vergezellen haar honden haar steevast, en als ze pessimistische be vliegingen heeft betreffende het men sengeslacht, dan verzoenen de hon den haar weer met de Schepping. Ze brengt ook een wit eekhoorntje groot dat ze met noten voert, ze bewondert alle bewegingen van de „mooiste, vrolijkste, vriendelijkste van alle ka ters" die Potjomkin haar gegeven heeft. Ze heeft een aapje dat haar zelfs in de droefste uren kan opmon teren met zijn streken. Iedere win terochtend opent ze klokslag tien haar raam en voert ze honderden halfverhongerde raven met brood kruimeltjes. Ze houdt ook van plan ten en niet alleen om naar te kijken. Ieder voorjaar wordt ze gegrepen door de „plantomanie", de hartstocht om bloemen te planten en nieuwe tui nen aan te leggen. Het is een over vloeiende liefde voor ieder zwak, stom creatuur waarmee de keizerin telkens iedere zwaarmoedigheid te boven komt en zich weer met het le- ven verzoent. Je kunt op velerlei manieren van het leven houden maar Catharina j houdt er, nu ze oud wordt, op alle j manieren tegelijk van. Ze geniet van i de stille blijde bezonkenheid der rijp- i heid maar ze laat daarom de vaak i genoten verterende vreugden der i jeugd niet varen. Integendeel, ze is nooit blinder, dwazer verliefd ge-1 weest dan nu, nu ze de hele wijsheid van haar jaren moet logenstraffen j om zich te kunnen overgeven aan de j dwaasheid van haar jong gemoed. j De dwaasheid komt de ouderdom duurder te staan dan de jeugd, dat j spreekt vanzelf. Als een zevenenzes- j tigjarige vrouw verliefd is als een bakvis, dan kan zij haar geluk niet j met overgave alleen betalen. De kei- zerin van Rusland is rijk genoeg om i niet enkel haar geluk te kunnen ko- i pen maar ook nog de illusie het voor niets te krijgen. Maar die illusie is i kostbaar. Plato Tsoebow is aanmati- i gend, hij verlangt geen geschenken j maar macht en invloed op alle zaken, j hij verlangt alles wat Potjomkin be- zeten had, en nog heel wat meer. En j alles wat hij wil, staat Catharina hem j toe en niet alleen uit verliefdheids- i zwakte: ze wil zichzelf wijsmaken dat Tsoebow een genie is, een heel groot man die zij slechts naar zijn eigen verdiensten bevordert en wiens liefde geen afgedwongen tegenprestatie is maar het vrijwillig geschenk van zijn genegenheid. (Wordt vervolgd) DEN HAAG Van de officiële ballet-opleiding in ons land is weinig te recht gekomen in de tien jaar dat ze bestaat. Het Nederlands Dans Theater heeft belangstelling voor jong talent, maar heeft nog nooit één jonge danser of danseres rechtstreeks van de officiële vakopleiding aangetrokken. Daarom gaat het Nederlands Dans Theater zijn adspiranten-systeem uitbouwen om talentvolle jongeren te helpen bij hun overgang van een vakopleiding voor ballet naar een volledig engagement bij een gezelschap. Dit werd op een persconferentie van het Nederlands Danstheater door de di recteur, Carel Birnie, meegedeeld. De artistiek-directeur, Hans van Manen en de Maitre de Ballet, Hanny Bouman beaamden deze uitlatingen. Bij het Nederlands Dans Theater zijn thans drie aspiranten werkzaam. Dit aantal zal, als zich voldoende talent aanbiedt, worden uitgebreid zo moge lijk tot een aparte klas kan worden ge vormd. Het gezelschap Is er niet op uit om in ons land een ballet-vakopleiding er bij in het leven te roepen. Voor de uitbouw van het aspiranten systeem zal zich o.a. een danser inzet ten, die na acht jaren te hebben ge danst er mee wil ophouden. Hij zal re petitor worden bij het gezelschap en zich f>ezig houden met instructie en op leiding. Zijn ervaringen en zijn in breng in de groep moeten worden be houden en gebruikt, meent de heer Bir nie. Een en ander vormt de gelukkige omstandigheid, dat behoeften en wen sen kunnen worden gecombineerd om er aan te kunnen voldoen. Overigens zou het Nederlands Dans Theater niet aan uitbouw van het aspi ranten-systeem hebben gedacht, als het geen noodzaak was geworden. De bal let-vakopleiding in Nederland behoeft naar de mening van de heer Birnie dan ook drastische verbetering. Er zijn ve le onjuiste ontwikkelingen, vooral ook in de provincie. Daardoor gaat talent verloren en worden moeilijkheden op geroepen. Dit maakt het onmogelijk om de openvallende en opengevallen plaatsen bij de Nederlandse ballet-ge zelschappen volledig te laten innemen door Nederlandse krachten. De officiële ballet-opleiding voor be roepsdansers is in ons land onderge bracht bij het Koninklijk Conservato rium in Den Haag. In de afgelopen ja ren moest het Nederlands Dans Thea ter zijn jonge krachten werven uit het aanbod van andere academies, zoals die van Peter Leoneff in Den Haag, van Tschernoff Zielstra in Haarlem, van Nel Roos in Amsterdam en van het Scapino in Amsterdam. Ondanks het feit, dat deze scholen niet over de mid delen en optimale outillage beschikken, zoals het Koninklijk Conservatorium, zorgden zij feitelijk voor regelmatige aflevering van nieuw en bruikbaar ta lent. Daarvoor past dankbaarheid, al dus de heer Birnie. Het is naar de me ning van de leiding van het Neder lands Dans Theater evenwel zo, dat pe dagogisch talent niet dik gezaaid is. Daarom moet de vakopleiding voor ballet in ons land worden geconcen treerd. Ook wordt veroordeeld, dat de officiële opleiding tevens docenten afle vert, terwijl zij juist dansers en danse ressen zou moeten afleveren. De heer Birnie en de heer Van Manen zijn bo vendien van mening, dat op het terrein van het ballet-onderricht de docent bij voorkeur zelf danser of danseres moet zijn of zijn geweest. Voor de concentratie van de vakoplei ding voor ballet is het noodzakelijk, volgens de heer Birnie, dat er een ge centraliseerde opleiding ontstaat, wat niet behoeft in te houden, dat er maar één vakopleidings-instituut zou moeten zijn. De amateur-ballet-opleidingen daarentegen moeten zoveel mogelijk gedecentraliseerd zijn. Zoals de situa tie in Nederland op het ogenblik is, gaat er talent verloren. Het is voor de beroepsopleiding no dig, dat de kwaliteiten van de dansers en danseressen naar voren komen. Dat gebeurt alleen als er een sterke con currentie bestaat. Sterke concurrentie in ons land ontbreekt. Dit brengt nog een narigheid met zich. De leerlingen kunnen op hun school als talentvol wor den aangemerkt en meten zich al gauw prima-donna-allures aan. Als zij bij een balletgezelschap komen zijn het even wel nog kleuters op ballet-gebied, aldus de heer Birnie. Meer concurrentie zou ook overigens gunstig op hun mentali teit hebben ingewerkt, meende hij. Van de balletscholen in ons land heb ben er vele een rijkserkenning. Voor de vakopleiding gelden dezelfde eisen als voor de amateurballet-opleiding om die erkenning te krijgen. De heer Birnie had geen goed woord over voor de eis, dat een vak-opleiding een minimum aantal leerlingen moet hebben. Dit heeft met de opleiding niets te maken en staat bovendien een goede selectie in de weg, meende hij. AMSTERDAM De gemeenteraad van Amsterdam heeft vanmiddag een aanvullend krediet van f 30.000,(to taal nu f 90.000,goedgekeurd voor het oprichten van een standbeeld van dr. F. M. Wibaut, een van de grote bestuurderen van de stad voor de oor log, nabij de brug voor het Rhijnspoor- plein, dat is vlak bij het Wibauthuis waarin publieke werken zetelt aan de Wlbautstraat. Het beeld is vervaardigd door H. M. Wezelaar en zover gereed dat 't binnen kort geplaatst zou kunnen worden. Aan gezien verkeersvoorzieningen op de plaats moeten worden getroffen er zal een brug over de Singelgracht wor den gebouwd zal de definitieve plaat sing van het beeld nog wel even du ren. Daarom zal het eerst op een an dere plaats aan de Wibautstraat wor den gezet. ADVERTENTIE Vraag spaarkaart De Italiaanse regering wil de opera met grootscheepse subsidies en een co- ordinatieprogramma te hulp komen. Dinsdag heeft Achille Corona, minis ter van vreemdelingenverkeer en ver makelijkheden, een wetsontwerp aan de senaat voorgelegd ter verlichting van de problemen die ontstaan door de toe nemende tekorten van de Italiaanse ope ragezelschappen. Minister Corona heeft erop gewezen, dat de opbrengsten van de plaatskaar- ten van Italië's 17 gemeentelijke opera gezelschappen zijn gestegen van 1,6 mil jard lire in 1957/'58 tot 2,05 miljard lire in 1965. De salarissen van de zangers en het andere personeel namen echter toe van 2.178.000.000 tot 11.529.000.000 lire. Volgens het wetsontwerp zal de rege ring voor opera en concerten een vaste subsidie van 12 miljard lire verstrekken. Bovendien wil de regering alle muziek- activiteiten coördineren, die door de staat worden gesubsidieerd en ervoor zorgen, dat de operagezelschappen en de grote orkesten programma's van ho ge artistieke kwaliteit geven. Vera Lynn kwam naar Nederland om Boltini's circus-academie te openen. Natuurlijk waren er ter verwelkoming, tulpen uit Amsterdam. 3438. De situatie aan boord van de Zeepbel was uiter mate kritiek. Niet alleen dat het schip zó gehavend was door vijandelijk vuur, dat de zuurstof uit gescheur de leidingen wegstroomde en de batterijen steeds meer kracht verloren en zowel Charley als Buck door een geheimzinnig wapen waren uitgeschakeld, maar nu was er in de commando-koepel ook nog een soort machts crisis ontstaan, tussen Piloot Storm aan de ene kant en de Professor, Sandra en Don aan de andere kant. De eerste zag alleen nog heil in kapitulatie voor de on zichtbare vijand en poogde de andere drie te overtui gen dat hij gelijk had. „Het is je reinste gekkenwerk, om ons te blijven verzetten tegen het onvermijdelijke. Zij kunnen ons schip tot een zeef schieten, terwijl wij hen niet eens kunnen zien. Zij kunnen onze gedachten opvangen en ons stuk voor stuk overhoop schieten met een geheimzinnige straal, als die gedachten te agres sief worden naar hun zin. Zij kunnen ons als een zak vodden door de ruimte slepen en ons kernkanon is hoogstens in staat om hen te irriteren. Daar kunnen wij niet tegenop. Daarom zeg ik: capituleren!" Arends metgezellen deden net alsof zij niets hoorden en bemoeiden zich met Buck en Charley, die nog al tijd roerloos op de grond lagen. Het was niet aange naam, te moeten ontdekken dat hun commandant, hun aanvoerder een lafaard was! 68. Rechter Tie heeft zich over de oude landheer ge bogen en zijn borst bevoeld. Nu richt hij zich op. Hij zegt ernstig: „De Hemel heeft de oude landheer de vreselijke schok, de waarheid over zijn oudste zoon te horen, bespaard. Hij moet gedurende de afgelopen nacht in zijn slaap overleden zijn." Mevrouw Yie staart verbijsterd naar het stille, uitgeteerde gelaat van de dode. Accacia valt op haar knieën en barst in snikken uit, haar handen voor het gezicht. Rechter Tie gaat naar de muurtafel en blaast de kandelaar uit. Dan opent hij het brede venster en wenkt mevrouw Yie bij hem te komen. Als ze bij het open raam staan, legt hij zijn hand op het hoofd van het jongetje, met de andere wijst hij met een breed gebaar naar buiten. „Ziet", zegt hij ernstig, „de dageraad is aangebroken, met deze nieuwe dag begint een nieuw leven voor u. De Hemel heeft u zwaar beproefd, mevrouw, maar U zult deze jongen opvoeden tot het evenbeeld van zijn vader en onder uw beider leiding zal dit vrucht bare land weer een rijke oogst opbrengen. Aldus zal de naam van het Huis van Lai weer in ere worden hersteld." UTRECHT Het vijfde internatio nale concours voor vertolkers van mu ziek van onze tijd, georganiseerd door de Stichting Gaudeamus in samenwer king met het Utrechts Conservatorium, is gewonnen door het Engelse pianoduo Joan Ryall en June Clark. Na afloop van het slotconcert dat gisteravond in 't Utrechtse gebouw voor Kunsten en'We tenschappen door de vijf prijswinnaars werd gegeven, overhandigde dr. J. Hulsker, directeur-generaal voor cultu rele zaken van het ministerie van Cul tuur, Recreatie en Miaatschappeiyk Werk, het Engelse duo een bedrag van 3000 gulden, beschikbaar gesteld door de Fondation Européenne de la Cultu re, alsmede de premie van 1000 gulden die de Stichting Nederlandse Muziekbe- langen had uitgeloofd voor de beste uit voering van een Nederlands werk. De jury, bestaande uit Johan van den Boogert (Nederland), Cathy Berberian (V.S.), Andrzej Dobrowolski (Polen), Siegfried Palm (Duitsland) en André Rabot (Frankrijk), kende de tweede prijs (f 1500) toe aan de Roemeense klarinettist Aurelian Octav Popa. De 3e fluitist Francois Perret, de 4e (f 750) prijs (f 1000) was voor de Zwitserse voor de Duitse cellist Othello Liesmann en de 5e (f 375) voor de Amerikaanse pianist Mayne Miller. Aan het concours, waarvan de eerste ronde op 17 februari begon, hebben in totaal veertig musici deelgenomen. Zij vertegenwoordigden 12 landen: Argen tinië. België, Duitsland, Engeland, Ne derland, Frankrijk, Hongarije, Polen, Roemenië, Tsjecho-Slowakije, de Ver enigde Staten en Zwitserland. De deel nemers mochten zelf hun programma samenstellen, met dien verstande dat er minstens zes in deze eeuw geschreven werken op moesten voorkomen, waarvan twee van na 1950 en minstens twee van Nederlandse componisten. Voor het internationaal concours wa ren subsidies beschikbaar gesteld door het ministerie van CRM, de gemeente en de provincie Utrecht, de Fondation Européenne de la Culture en de Stich ting Nederlandse Muziekbelangen. Op het slotconcert, waarvoor onder ADVERTENTIE andere van de zijde van verschillende ambassades veel belangstelling bestond speelden Joan Ryall en June Clark „Series pour deux piano's" van Louis Andriessen en „Concerto per due piano- forti soli" van Igor Strawinsky. Aure lian Octav Popa speelde, begeleid door de Nederlandse pianiste Agnes Benoist, „Vier Stücke für Klarinette und Kla vier" van Alban Berg en „Dialogue" van Jan van Vlijmen. Mayne Miller ver tolkte de sonate no. 1 van Pierre Bou- lez en Frangois Perret begeleidt door de Argentijnse pianiste Suzanne Husson „Kadha Karutia pour flute et piano" van Kazuo Fukushima en „Night-music" van Ton de Leeuw, terwjil Othello Lies mann „Drei kleine Stücke op. 11" van Anton Webern en de sonate van Claude Debussy vertolkte. UTRECHT Volgens velen binnen de kerken is de kunst het eigendom van de heidenen. Men staat in de ker ken vaak nog wat huiverig ten opzichte van de kunst. Eeuwenlang is de kunst gebagatelliseerd. Dit zei de voorzitter van de NCRV, mr. dr. J. O. Ozinga op een bijeenkomst van de Utrechtse Christelijke Boeren- en Tuinders Bond. Naar zijn overtuiging is de houding waar hij op doelde niet juist omdat men als Christen in vrijheid kan han delen. Hij vindt dat de kunst ook een kerkdienende functie heeft. Het van Christus en van de kerk zijn, legt ons allerlei beperkingen op. Voor de Chris- i enen is het bij de cultuur de vraag, waarmee hij zich wel en waarmee hij zich niet moet bezighouden. Omdat Christus de mensen vrij laat moet hij zelf zien wat hij mag doen, aldus mr. Ozinga. De NCRV-voorzitter besteedde ook enige aandacht aan de manier waarop men de zondag doorbrengt. Men kan, zo zei hij, de luiken sluiten en de ra dio afzetten, maar men kan bijvoor beeld op diezelfde dag ook de tuin gaan spitten voor een hulpbehoevende. Hij liet er geen twijfel over bestaan dat hij deze laatste mogelijkheid hoger waar deerde. En passant merkte mr. Ozinga op dat het ook voorkomt dat men op zondag al zit te denken hoe men de medemens op maandag een „poot uit kan draaien" en ook hier had hij wei nig goede woorden voor.. lH HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Amerika in term., le zing. 18.20 Lichte gr. muz. 18.30 Jazz- rondo. 18.50 Inf. over inform. 19.00 Ronduit: pr. voor jonge mensen. 19.30 Lezen en schrijven: literair pr. 20.00 Nws. 20.05 Jazzmuz. VARA: 21.00 Ste reo: Der Freischütz, opera v. Weber, uitgev. door Radio Filharm. orkest, Gr. Omroepk. en solisten. (In de pauze: 22.30 Nws. 22.40-22.55 Act.). 23.30 Lich te ork. muz. (gr). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.30 Sjook: pr. voor de twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 RVU: De wijsbeg. van Ludwig Wittgenstein musi cals (gr). 21.00 Klare taal, lezing. 21.15 Lichte Ned. gr. muz. 21.35 Radiorama. 22.05 Parlementair weekoverz. 22.25 Hu manist. Verb.: Kort Commentaar. 22.30 Nws. 22.40 Volksmuz. uit Groot- Brittannië. 23.00 Radio Kamerork. mod. en kl. muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltel. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. Ster: 18.56 Reclame. NCRV: 19.00 Twien: maandelijkse kroniek voor tieners en twens. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 De Lucy Show, TV-film. 21.10 Arm en rijk: dl. 3: Ned. vrijw. in Colombia, filmrep. 21.50 David Cop- perfield, TV-film (dl. 5). 22.40 Overd. NTS: 22.45-22.50 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. VARA: 20.05 Achter 't nws. 21.30 Boekenfeest 1967. 22.30 Mies en scène. NTS: Journ. 22.30-23.00 Teleac: Kernfysica (19-herh.). HILVERSUM 1 VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Voor de kinderen. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz. (8.30-8.35 Van de voorpagina). 8.50 Va- kantietips. 9.00 Lichte gr.muz. 9.15 Ste reo: Oude kamermuz. 9.20 Stereo: Klas sieke gr.muz. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 Z.O. 135: gevar. progr. (Om 11.00 Nws.). 12.15 Voor nu en later, lezing. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Act' el sportnieuws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teen agers (gr.). 14.15 Uitlaat, progr. voor twintigers. 14.55 Radio Jazz magazine. 15.25 Poëzie in Sigma, klankbeeld. 16.00 Nws. 16.02 Oosteuropese kroniek. 16.20 Zigeunerorkest (gr.). NRU: 16.30 Fran se les. VARA: 17.00 Tussen stilstand en beweging, lezing. 17.15 Lichte orkestmu ziek (gr.) 17.30 Radioweekjoumaal. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klass. koorzang (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn, gevar. progr. (8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktberichten. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen. De familie Van Buu- ren praat weer over het verkeer. 12.50 Zonder grenzen: een rubriek over mis sie en zending. 13.00 Vliegende schij ven: verzoekplatenprogr. voor de mili tairen. 14.00 P.M.: licht muz.program- ma. 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Orkestraal al lerlei (gr.). 9.30 Leger des Heilsmuziek. 10.00 Nws. 10.02 Klass. gr.muz. 10.30 Matinee met de lichte muze (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Variant: actua liteiten, reportages, strip, berichten en lichte gr.muz. 13.00 Nws. 13.02 Tienera- ma. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Toppers van toen. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Lagelanders (gr.). 16.00 Nws. 16.02 Lichte muz. met o.m. licht instrumentaal kwintet. 17.00 Nws. 17.02- 18.00 Sportshow: reportages, uitslagen, commentaren en lichte plaatjes. VRIJDAG 24 FEBRUARI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. vorige avond). 10.20 Filmrep. 11.00 Schuldig, TV-spel. 12.00-13.30 Act. kr. 16.40 Nws. 16.45 Filmpr. voor de jeugd. 17.15 Pol. uitz. voor de jeugd. 17.55 Progr. overz. 18.00-18.05 Nws. (Reg. pr. NDR: 18.05 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 TV-film 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Reg. nws. 18.10 Inf. pr. 18.25 Journ. 18.50 Goedenavond. 19.10 Filmrep. 19.40 Kl. muz.). 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Act. rep. 21.00 S.T. riskiert Kopf und Kragen, detective-feuilleton. 21.45 Jour naal en weeroverz. 22.00 Filmrep. 22.15 22.30 Der Vater, 24.00 Nws. DUITSLAND II 17.35 Sport. 18.05 Wintersp. weerber. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Raum is in der kl. Hütte, TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Freitag muss es sein, TV-spel. Aansl. Nws. 21.15 Ca- baretpr. 21.55 Rep. van buitenl. corresp. 22.40 Nws, weerber. en thema v.d. dag. Aansl.: Wintersportweerber. 23.10 Duit se kamp. zwaargew. boksen. i - r -■ 64 Achtervolgd door de muskusos snelde Tekko naar de opening in de sneeuwhoop. Vlakbij gekomen bukte hij, zette krachtig af en dook vervolgens naar binnen. BOEM! Opeens lag hij languit midden in de hut van een eskimofamilie. De bewoners keken raar op en vie len om van de schrik toen er zo plotseling iemand kwam binnenvallen. Tekko gaf de mensen echter nau welijks gelegenheid zich te herstellen maar stond ril lend van koude en uitputting op en beduidde hun dat hij dorst had. Zonder een woord te zeggen, rukte hij de eskimovrouw de kom, die ze hem aanbood, uit de handen en verzwolg de inhoud met één fikse teug. Hij merkte in het geheel niet, dat het levertraan was dat hij naar binnen geslagen had, trouwens hij merkte he lemaal niets meer. Totaal uitgeput liet onze held zich op ezn ijsbeervacht neer en overmand door de slaap zonk hij weg in een diepe rust. De gastvrije eskimo's dekte hem zorgzaam toe en terwijl Tekko sliep, naai de de vrouw een warm pak voor hem. t iiiiiiiiiiilililiiiiiiilllitiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiirii/iiiiiiiniiiiiiriiiiiniiiu

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2