Ballet-opleiding in ons land
moet nodig herzien worden
Engels piano-duo winnaar
Concours gaudeamus
Standbeeld dr.
Wibaut in Amsterdam
Op TV gezien?
Al geprobeerd?
1 paar gratis
Italiaanse regering
gaat opera steunen
Kunst is heus niet
alleen voor heidenen
VANAVOND
Morgen
IAÖIÖ- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1967
120
Daartussendoor heeft ze tijd
gevonden zich te kleden en te laten
kappen, te dineren, met haar klein
zoons te spreken, een boek te lezen,
een handwerkje te maken, een partij
biljart te spelen.
Ze heeft vele middelen om de
ouderdom te bestrijden. De ingespan
nen dagelijkse werkzaamheid is er
een van. Een andere is haar vrolijk
heid. Ze heeft altijd erg graag ge
lachen en mettertijd maakt ze daar
een wereldbeschouwing van. Wie
haar aan het lachen kon krijgen, had
altijd een streepje bij haar voor en
die kon ze honderden fouten verge
ven. Haar lachen is gezond en ro
buust, luid en schaterend. De aanlei
dingen voor haar beroemde lachsal
vo's zijn óf heel argeloos óf heel grof
nooit dubbelzinnig. Ze lacht om de
„Pucelle" van Voltaire en om Leo
Narysjkins behendigheid om met zijn
pruik te wiebelen. Zelf kan ze wiebe
len met haar rechteroor en is daar
trots op. „Madame, U moest eens vro
lijk zijn," schrijft ze aan mevrouw
Bielke, „alleen dan kun je het leven
verdragen. Ik spreek uit ervaring,
want ik heb veel moeten verdragen
en heb het alleen daardoor kunnen
verdragen, doordat ik altijd heb ge
lachen als ik er maar op de een of
andere manier gelegenheid voor
had." Ze heeft altijd de gelegenheid,
want ook op hoge leeftijd is ze in dit
opzicht nog zo pretentieloos als een
kind. Bij de intieme bijeenkomsten
in de Hermitage, die juist in Catha-
rina's laatste levensjaren bijna iede
re avond plaatsvinden, worden ver
kleedpartijen gehouden en pandver
beuren gespeeld, waarbij de kinder
lijke argeloosheid verbluffend is: nu
eens moet er een een glas water drin
ken, dan weer een passage uit de
Telemachus opzeggen zonder te ga
pen, of Matoesjka moet bijvoorbeeld
Catharina persoonlijk op de grond
zetten om haar pand los te kopen
louter dingen waarom de grote kei
zerin zo hartelijk kan lachen dat ze
er buikpijn van krijgt.
„Het is vandaag vijftig jaar gele
den," schrijft Catharina aan Grimm,
„dat ik met mijn moeder in Moskou
aankwam. Ik geloof dat er hier geen
tien mensen meer zijn die zich mijn
komst nog herinneren. Betzki is er
nog half blind, moe, bijna kinds
van ouderdom. Dan gravin Matoesj-
kin die gisteren nog met haar achten
zeventig jaar op de bruiloft danste;
opperschenker Narysjkin, diens broer
de opperstalmeester en dan, ook al
ontkent hij het omdat hij anders te
oud wordt, Sjoewalow die wegens zijn
aftakeling amper meer uit zijn huis
komt, een oude kamenier van me
Dit, mijn vriend, zijn de grote bewij
zen van de ouderdom. Maar wat doe
je eraan? En ondanks alles ben ik er
als een kind van vijf zo gek op blin
demannetje te spelen, en de jeugd,
mijn kleinzoons en achterkleinzoons
beweren dat ik er beslist aan mee
moet doen, want dan wordt het echt
leuk. Ik ben dus hun gangmaker
Dit plezierige zelfportret van een
vitale oude vrouw die de natuurlijke
weemoed van de oude dag beant
woordt met de onverwoestbare jeug
digheid van een liefderijk hart, is al
lesbehalve vals het is alleen onvol
ledig. Hoe ouder Catharina wordt, des
te hartstochtelijker gaat ze van kin
deren houden en niet alleen van kin
deren uit haar eigen dynastie. Ze
voedt ook een stuk of zes vreemde
kinderen op in haar onmiddellijke
omgeving, zodat ze telkens haar werk
moet onderbreken om zich een poos
je te kunnen verfrissen met kinder
lijke onzin. Ze houdt van dieren, voor
al van honden. Ze heeft destijds van
de Engelse arts Dimsdale een haze-
windenpaar ten geschenke gekregen,
dat in haar slaapkamer een gezin ge
sticht heeft en daarmee het edele ras
der Russische windhonden. Catharina
draagt persoonlijk zorg voor hun wel
zijn, ze staat van iedere arbeid op
om voor haar honden de tuindeur te
openen, ze slaat met grote aandacht
en met enorme vreugde hun karak
tereigenschappen gade. Als ze in het
park van Tsarkoje Selo gaat wande
len, vergezellen haar honden haar
steevast, en als ze pessimistische be
vliegingen heeft betreffende het men
sengeslacht, dan verzoenen de hon
den haar weer met de Schepping. Ze
brengt ook een wit eekhoorntje groot
dat ze met noten voert, ze bewondert
alle bewegingen van de „mooiste,
vrolijkste, vriendelijkste van alle ka
ters" die Potjomkin haar gegeven
heeft. Ze heeft een aapje dat haar
zelfs in de droefste uren kan opmon
teren met zijn streken. Iedere win
terochtend opent ze klokslag tien
haar raam en voert ze honderden
halfverhongerde raven met brood
kruimeltjes. Ze houdt ook van plan
ten en niet alleen om naar te kijken.
Ieder voorjaar wordt ze gegrepen
door de „plantomanie", de hartstocht
om bloemen te planten en nieuwe tui
nen aan te leggen. Het is een over
vloeiende liefde voor ieder zwak,
stom creatuur waarmee de keizerin
telkens iedere zwaarmoedigheid te
boven komt en zich weer met het le-
ven verzoent.
Je kunt op velerlei manieren van
het leven houden maar Catharina j
houdt er, nu ze oud wordt, op alle j
manieren tegelijk van. Ze geniet van i
de stille blijde bezonkenheid der rijp- i
heid maar ze laat daarom de vaak i
genoten verterende vreugden der i
jeugd niet varen. Integendeel, ze is
nooit blinder, dwazer verliefd ge-1
weest dan nu, nu ze de hele wijsheid
van haar jaren moet logenstraffen j
om zich te kunnen overgeven aan de j
dwaasheid van haar jong gemoed. j
De dwaasheid komt de ouderdom
duurder te staan dan de jeugd, dat j
spreekt vanzelf. Als een zevenenzes- j
tigjarige vrouw verliefd is als een
bakvis, dan kan zij haar geluk niet j
met overgave alleen betalen. De kei-
zerin van Rusland is rijk genoeg om i
niet enkel haar geluk te kunnen ko- i
pen maar ook nog de illusie het voor
niets te krijgen. Maar die illusie is i
kostbaar. Plato Tsoebow is aanmati- i
gend, hij verlangt geen geschenken j
maar macht en invloed op alle zaken, j
hij verlangt alles wat Potjomkin be-
zeten had, en nog heel wat meer. En j
alles wat hij wil, staat Catharina hem j
toe en niet alleen uit verliefdheids- i
zwakte: ze wil zichzelf wijsmaken dat
Tsoebow een genie is, een heel groot
man die zij slechts naar zijn eigen
verdiensten bevordert en wiens liefde
geen afgedwongen tegenprestatie is
maar het vrijwillig geschenk van zijn
genegenheid.
(Wordt vervolgd)
DEN HAAG Van de officiële ballet-opleiding in ons land is weinig te
recht gekomen in de tien jaar dat ze bestaat. Het Nederlands Dans Theater
heeft belangstelling voor jong talent, maar heeft nog nooit één jonge danser of
danseres rechtstreeks van de officiële vakopleiding aangetrokken. Daarom
gaat het Nederlands Dans Theater zijn adspiranten-systeem uitbouwen om
talentvolle jongeren te helpen bij hun overgang van een vakopleiding voor
ballet naar een volledig engagement bij een gezelschap.
Dit werd op een persconferentie van het Nederlands Danstheater door de di
recteur, Carel Birnie, meegedeeld. De artistiek-directeur, Hans van Manen en
de Maitre de Ballet, Hanny Bouman beaamden deze uitlatingen.
Bij het Nederlands Dans Theater zijn
thans drie aspiranten werkzaam. Dit
aantal zal, als zich voldoende talent
aanbiedt, worden uitgebreid zo moge
lijk tot een aparte klas kan worden ge
vormd. Het gezelschap Is er niet op uit
om in ons land een ballet-vakopleiding
er bij in het leven te roepen.
Voor de uitbouw van het aspiranten
systeem zal zich o.a. een danser inzet
ten, die na acht jaren te hebben ge
danst er mee wil ophouden. Hij zal re
petitor worden bij het gezelschap en
zich f>ezig houden met instructie en op
leiding. Zijn ervaringen en zijn in
breng in de groep moeten worden be
houden en gebruikt, meent de heer Bir
nie. Een en ander vormt de gelukkige
omstandigheid, dat behoeften en wen
sen kunnen worden gecombineerd om
er aan te kunnen voldoen.
Overigens zou het Nederlands Dans
Theater niet aan uitbouw van het aspi
ranten-systeem hebben gedacht, als het
geen noodzaak was geworden. De bal
let-vakopleiding in Nederland behoeft
naar de mening van de heer Birnie dan
ook drastische verbetering. Er zijn ve
le onjuiste ontwikkelingen, vooral ook
in de provincie. Daardoor gaat talent
verloren en worden moeilijkheden op
geroepen. Dit maakt het onmogelijk
om de openvallende en opengevallen
plaatsen bij de Nederlandse ballet-ge
zelschappen volledig te laten innemen
door Nederlandse krachten.
De officiële ballet-opleiding voor be
roepsdansers is in ons land onderge
bracht bij het Koninklijk Conservato
rium in Den Haag. In de afgelopen ja
ren moest het Nederlands Dans Thea
ter zijn jonge krachten werven uit het
aanbod van andere academies, zoals
die van Peter Leoneff in Den Haag,
van Tschernoff Zielstra in Haarlem,
van Nel Roos in Amsterdam en van het
Scapino in Amsterdam. Ondanks het
feit, dat deze scholen niet over de mid
delen en optimale outillage beschikken,
zoals het Koninklijk Conservatorium,
zorgden zij feitelijk voor regelmatige
aflevering van nieuw en bruikbaar ta
lent. Daarvoor past dankbaarheid, al
dus de heer Birnie. Het is naar de me
ning van de leiding van het Neder
lands Dans Theater evenwel zo, dat pe
dagogisch talent niet dik gezaaid is.
Daarom moet de vakopleiding voor
ballet in ons land worden geconcen
treerd. Ook wordt veroordeeld, dat de
officiële opleiding tevens docenten afle
vert, terwijl zij juist dansers en danse
ressen zou moeten afleveren. De heer
Birnie en de heer Van Manen zijn bo
vendien van mening, dat op het terrein
van het ballet-onderricht de docent bij
voorkeur zelf danser of danseres moet
zijn of zijn geweest.
Voor de concentratie van de vakoplei
ding voor ballet is het noodzakelijk,
volgens de heer Birnie, dat er een ge
centraliseerde opleiding ontstaat, wat
niet behoeft in te houden, dat er maar
één vakopleidings-instituut zou moeten
zijn. De amateur-ballet-opleidingen
daarentegen moeten zoveel mogelijk
gedecentraliseerd zijn. Zoals de situa
tie in Nederland op het ogenblik is,
gaat er talent verloren.
Het is voor de beroepsopleiding no
dig, dat de kwaliteiten van de dansers
en danseressen naar voren komen. Dat
gebeurt alleen als er een sterke con
currentie bestaat. Sterke concurrentie
in ons land ontbreekt. Dit brengt nog
een narigheid met zich. De leerlingen
kunnen op hun school als talentvol wor
den aangemerkt en meten zich al gauw
prima-donna-allures aan. Als zij bij een
balletgezelschap komen zijn het even
wel nog kleuters op ballet-gebied, aldus
de heer Birnie. Meer concurrentie zou
ook overigens gunstig op hun mentali
teit hebben ingewerkt, meende hij.
Van de balletscholen in ons land heb
ben er vele een rijkserkenning. Voor de
vakopleiding gelden dezelfde eisen als
voor de amateurballet-opleiding om die
erkenning te krijgen. De heer Birnie
had geen goed woord over voor de eis,
dat een vak-opleiding een minimum
aantal leerlingen moet hebben. Dit
heeft met de opleiding niets te maken
en staat bovendien een goede selectie in
de weg, meende hij.
AMSTERDAM De gemeenteraad
van Amsterdam heeft vanmiddag een
aanvullend krediet van f 30.000,(to
taal nu f 90.000,goedgekeurd voor
het oprichten van een standbeeld van
dr. F. M. Wibaut, een van de grote
bestuurderen van de stad voor de oor
log, nabij de brug voor het Rhijnspoor-
plein, dat is vlak bij het Wibauthuis
waarin publieke werken zetelt aan de
Wlbautstraat.
Het beeld is vervaardigd door H. M.
Wezelaar en zover gereed dat 't binnen
kort geplaatst zou kunnen worden. Aan
gezien verkeersvoorzieningen op de
plaats moeten worden getroffen er
zal een brug over de Singelgracht wor
den gebouwd zal de definitieve plaat
sing van het beeld nog wel even du
ren. Daarom zal het eerst op een an
dere plaats aan de Wibautstraat wor
den gezet.
ADVERTENTIE
Vraag spaarkaart
De Italiaanse regering wil de opera
met grootscheepse subsidies en een co-
ordinatieprogramma te hulp komen.
Dinsdag heeft Achille Corona, minis
ter van vreemdelingenverkeer en ver
makelijkheden, een wetsontwerp aan de
senaat voorgelegd ter verlichting van
de problemen die ontstaan door de toe
nemende tekorten van de Italiaanse ope
ragezelschappen.
Minister Corona heeft erop gewezen,
dat de opbrengsten van de plaatskaar-
ten van Italië's 17 gemeentelijke opera
gezelschappen zijn gestegen van 1,6 mil
jard lire in 1957/'58 tot 2,05 miljard lire
in 1965.
De salarissen van de zangers en het
andere personeel namen echter toe van
2.178.000.000 tot 11.529.000.000 lire.
Volgens het wetsontwerp zal de rege
ring voor opera en concerten een vaste
subsidie van 12 miljard lire verstrekken.
Bovendien wil de regering alle muziek-
activiteiten coördineren, die door de
staat worden gesubsidieerd en ervoor
zorgen, dat de operagezelschappen en
de grote orkesten programma's van ho
ge artistieke kwaliteit geven.
Vera Lynn kwam naar Nederland om
Boltini's circus-academie te openen.
Natuurlijk waren er ter verwelkoming,
tulpen uit Amsterdam.
3438. De situatie aan boord van de Zeepbel was uiter
mate kritiek. Niet alleen dat het schip zó gehavend
was door vijandelijk vuur, dat de zuurstof uit gescheur
de leidingen wegstroomde en de batterijen steeds meer
kracht verloren en zowel Charley als Buck door een
geheimzinnig wapen waren uitgeschakeld, maar nu was
er in de commando-koepel ook nog een soort machts
crisis ontstaan, tussen Piloot Storm aan de ene kant en
de Professor, Sandra en Don aan de andere kant. De
eerste zag alleen nog heil in kapitulatie voor de on
zichtbare vijand en poogde de andere drie te overtui
gen dat hij gelijk had. „Het is je reinste gekkenwerk,
om ons te blijven verzetten tegen het onvermijdelijke.
Zij kunnen ons schip tot een zeef schieten, terwijl wij
hen niet eens kunnen zien. Zij kunnen onze gedachten
opvangen en ons stuk voor stuk overhoop schieten met
een geheimzinnige straal, als die gedachten te agres
sief worden naar hun zin. Zij kunnen ons als een zak
vodden door de ruimte slepen en ons kernkanon is
hoogstens in staat om hen te irriteren. Daar kunnen wij
niet tegenop. Daarom zeg ik: capituleren!"
Arends metgezellen deden net alsof zij niets hoorden
en bemoeiden zich met Buck en Charley, die nog al
tijd roerloos op de grond lagen. Het was niet aange
naam, te moeten ontdekken dat hun commandant, hun
aanvoerder een lafaard was!
68. Rechter Tie heeft zich over de oude landheer ge
bogen en zijn borst bevoeld. Nu richt hij zich op. Hij
zegt ernstig: „De Hemel heeft de oude landheer
de vreselijke schok, de waarheid over zijn oudste zoon
te horen, bespaard. Hij moet gedurende de afgelopen
nacht in zijn slaap overleden zijn." Mevrouw Yie
staart verbijsterd naar het stille, uitgeteerde gelaat
van de dode. Accacia valt op haar knieën en barst in
snikken uit, haar handen voor het gezicht. Rechter Tie
gaat naar de muurtafel en blaast de kandelaar uit.
Dan opent hij het brede venster en wenkt mevrouw
Yie bij hem te komen. Als ze bij het open raam staan,
legt hij zijn hand op het hoofd van het jongetje, met
de andere wijst hij met een breed gebaar naar buiten.
„Ziet", zegt hij ernstig, „de dageraad is aangebroken,
met deze nieuwe dag begint een nieuw leven voor u.
De Hemel heeft u zwaar beproefd, mevrouw, maar
U zult deze jongen opvoeden tot het evenbeeld van
zijn vader en onder uw beider leiding zal dit vrucht
bare land weer een rijke oogst opbrengen. Aldus zal
de naam van het Huis van Lai weer in ere worden
hersteld."
UTRECHT Het vijfde internatio
nale concours voor vertolkers van mu
ziek van onze tijd, georganiseerd door
de Stichting Gaudeamus in samenwer
king met het Utrechts Conservatorium,
is gewonnen door het Engelse pianoduo
Joan Ryall en June Clark. Na afloop
van het slotconcert dat gisteravond in 't
Utrechtse gebouw voor Kunsten en'We
tenschappen door de vijf prijswinnaars
werd gegeven, overhandigde dr. J.
Hulsker, directeur-generaal voor cultu
rele zaken van het ministerie van Cul
tuur, Recreatie en Miaatschappeiyk
Werk, het Engelse duo een bedrag van
3000 gulden, beschikbaar gesteld door
de Fondation Européenne de la Cultu
re, alsmede de premie van 1000 gulden
die de Stichting Nederlandse Muziekbe-
langen had uitgeloofd voor de beste uit
voering van een Nederlands werk.
De jury, bestaande uit Johan van den
Boogert (Nederland), Cathy Berberian
(V.S.), Andrzej Dobrowolski (Polen),
Siegfried Palm (Duitsland) en André
Rabot (Frankrijk), kende de tweede
prijs (f 1500) toe aan de Roemeense
klarinettist Aurelian Octav Popa. De 3e
fluitist Francois Perret, de 4e (f 750)
prijs (f 1000) was voor de Zwitserse
voor de Duitse cellist Othello Liesmann
en de 5e (f 375) voor de Amerikaanse
pianist Mayne Miller.
Aan het concours, waarvan de eerste
ronde op 17 februari begon, hebben in
totaal veertig musici deelgenomen. Zij
vertegenwoordigden 12 landen: Argen
tinië. België, Duitsland, Engeland, Ne
derland, Frankrijk, Hongarije, Polen,
Roemenië, Tsjecho-Slowakije, de Ver
enigde Staten en Zwitserland. De deel
nemers mochten zelf hun programma
samenstellen, met dien verstande dat er
minstens zes in deze eeuw geschreven
werken op moesten voorkomen, waarvan
twee van na 1950 en minstens twee van
Nederlandse componisten.
Voor het internationaal concours wa
ren subsidies beschikbaar gesteld door
het ministerie van CRM, de gemeente
en de provincie Utrecht, de Fondation
Européenne de la Culture en de Stich
ting Nederlandse Muziekbelangen.
Op het slotconcert, waarvoor onder
ADVERTENTIE
andere van de zijde van verschillende
ambassades veel belangstelling bestond
speelden Joan Ryall en June Clark
„Series pour deux piano's" van Louis
Andriessen en „Concerto per due piano-
forti soli" van Igor Strawinsky. Aure
lian Octav Popa speelde, begeleid door
de Nederlandse pianiste Agnes Benoist,
„Vier Stücke für Klarinette und Kla
vier" van Alban Berg en „Dialogue"
van Jan van Vlijmen. Mayne Miller ver
tolkte de sonate no. 1 van Pierre Bou-
lez en Frangois Perret begeleidt door
de Argentijnse pianiste Suzanne Husson
„Kadha Karutia pour flute et piano"
van Kazuo Fukushima en „Night-music"
van Ton de Leeuw, terwjil Othello Lies
mann „Drei kleine Stücke op. 11" van
Anton Webern en de sonate van Claude
Debussy vertolkte.
UTRECHT Volgens velen binnen
de kerken is de kunst het eigendom
van de heidenen. Men staat in de ker
ken vaak nog wat huiverig ten opzichte
van de kunst. Eeuwenlang is de kunst
gebagatelliseerd. Dit zei de voorzitter
van de NCRV, mr. dr. J. O. Ozinga op
een bijeenkomst van de Utrechtse
Christelijke Boeren- en Tuinders Bond.
Naar zijn overtuiging is de houding
waar hij op doelde niet juist omdat
men als Christen in vrijheid kan han
delen. Hij vindt dat de kunst ook een
kerkdienende functie heeft. Het van
Christus en van de kerk zijn, legt ons
allerlei beperkingen op. Voor de Chris-
i enen is het bij de cultuur de vraag,
waarmee hij zich wel en waarmee hij
zich niet moet bezighouden. Omdat
Christus de mensen vrij laat moet hij
zelf zien wat hij mag doen, aldus mr.
Ozinga.
De NCRV-voorzitter besteedde ook
enige aandacht aan de manier waarop
men de zondag doorbrengt. Men kan,
zo zei hij, de luiken sluiten en de ra
dio afzetten, maar men kan bijvoor
beeld op diezelfde dag ook de tuin gaan
spitten voor een hulpbehoevende. Hij
liet er geen twijfel over bestaan dat hij
deze laatste mogelijkheid hoger waar
deerde. En passant merkte mr. Ozinga
op dat het ook voorkomt dat men op
zondag al zit te denken hoe men de
medemens op maandag een „poot uit
kan draaien" en ook hier had hij wei
nig goede woorden voor..
lH
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Amerika in term., le
zing. 18.20 Lichte gr. muz. 18.30 Jazz-
rondo. 18.50 Inf. over inform. 19.00
Ronduit: pr. voor jonge mensen. 19.30
Lezen en schrijven: literair pr. 20.00
Nws. 20.05 Jazzmuz. VARA: 21.00 Ste
reo: Der Freischütz, opera v. Weber,
uitgev. door Radio Filharm. orkest, Gr.
Omroepk. en solisten. (In de pauze:
22.30 Nws. 22.40-22.55 Act.). 23.30 Lich
te ork. muz. (gr). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.30 Sjook: pr. voor de twintigers.
19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 RVU: De
wijsbeg. van Ludwig Wittgenstein musi
cals (gr). 21.00 Klare taal, lezing. 21.15
Lichte Ned. gr. muz. 21.35 Radiorama.
22.05 Parlementair weekoverz. 22.25 Hu
manist. Verb.: Kort Commentaar.
22.30 Nws. 22.40 Volksmuz. uit Groot-
Brittannië. 23.00 Radio Kamerork. mod.
en kl. muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltel. NTS:
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. Ster:
18.56 Reclame. NCRV: 19.00 Twien:
maandelijkse kroniek voor tieners en
twens. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00
Journ. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20
Attentie. 20.45 De Lucy Show, TV-film.
21.10 Arm en rijk: dl. 3: Ned. vrijw.
in Colombia, filmrep. 21.50 David Cop-
perfield, TV-film (dl. 5). 22.40 Overd.
NTS: 22.45-22.50 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. VARA: 20.05 Achter 't nws.
21.30 Boekenfeest 1967. 22.30 Mies en
scène. NTS: Journ. 22.30-23.00 Teleac:
Kernfysica (19-herh.).
HILVERSUM 1
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
gr.muz. VPRO: 7.55 Voor de kinderen.
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz.
(8.30-8.35 Van de voorpagina). 8.50 Va-
kantietips. 9.00 Lichte gr.muz. 9.15 Ste
reo: Oude kamermuz. 9.20 Stereo: Klas
sieke gr.muz. (9.35-9.40 Waterstanden).
10.00 Z.O. 135: gevar. progr. (Om 11.00
Nws.). 12.15 Voor nu en later, lezing.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Act' el sportnieuws. 13.00 Nws.
13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teen
agers (gr.). 14.15 Uitlaat, progr. voor
twintigers. 14.55 Radio Jazz magazine.
15.25 Poëzie in Sigma, klankbeeld. 16.00
Nws. 16.02 Oosteuropese kroniek. 16.20
Zigeunerorkest (gr.). NRU: 16.30 Fran
se les. VARA: 17.00 Tussen stilstand en
beweging, lezing. 17.15 Lichte orkestmu
ziek (gr.) 17.30 Radioweekjoumaal.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Klass. koorzang (gr.). 7.30 Nws. 7.32
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging.
8.00 Nws. 8.10 Djinn, gevar. progr.
(8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktberichten.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw
12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting:
Geven en nemen. De familie Van Buu-
ren praat weer over het verkeer. 12.50
Zonder grenzen: een rubriek over mis
sie en zending. 13.00 Vliegende schij
ven: verzoekplatenprogr. voor de mili
tairen. 14.00 P.M.: licht muz.program-
ma. 17.00 Voor de jeugd.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Orkestraal al
lerlei (gr.). 9.30 Leger des Heilsmuziek.
10.00 Nws. 10.02 Klass. gr.muz. 10.30
Matinee met de lichte muze (11.00
Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Variant: actua
liteiten, reportages, strip, berichten en
lichte gr.muz. 13.00 Nws. 13.02 Tienera-
ma. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30
Toppers van toen. 15.00 Nws. 15.02
Kiosk. 15.30 Lagelanders (gr.). 16.00
Nws. 16.02 Lichte muz. met o.m. licht
instrumentaal kwintet. 17.00 Nws. 17.02-
18.00 Sportshow: reportages, uitslagen,
commentaren en lichte plaatjes.
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. vorige
avond). 10.20 Filmrep. 11.00 Schuldig,
TV-spel. 12.00-13.30 Act. kr. 16.40 Nws.
16.45 Filmpr. voor de jeugd. 17.15 Pol.
uitz. voor de jeugd. 17.55 Progr. overz.
18.00-18.05 Nws. (Reg. pr. NDR: 18.05
Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 TV-film
19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Reg.
nws. 18.10 Inf. pr. 18.25 Journ. 18.50
Goedenavond. 19.10 Filmrep. 19.40 Kl.
muz.). 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15
Act. rep. 21.00 S.T. riskiert Kopf und
Kragen, detective-feuilleton. 21.45 Jour
naal en weeroverz. 22.00 Filmrep. 22.15
22.30 Der Vater, 24.00 Nws.
DUITSLAND II
17.35 Sport. 18.05 Wintersp. weerber.
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Raum is in der kl. Hütte,
TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en
thema van de dag. 20.00 Freitag muss
es sein, TV-spel. Aansl. Nws. 21.15 Ca-
baretpr. 21.55 Rep. van buitenl. corresp.
22.40 Nws, weerber. en thema v.d. dag.
Aansl.: Wintersportweerber. 23.10 Duit
se kamp. zwaargew. boksen.
i - r -■
64 Achtervolgd door de muskusos snelde Tekko naar
de opening in de sneeuwhoop. Vlakbij gekomen bukte
hij, zette krachtig af en dook vervolgens naar binnen.
BOEM! Opeens lag hij languit midden in de hut van
een eskimofamilie. De bewoners keken raar op en vie
len om van de schrik toen er zo plotseling iemand
kwam binnenvallen. Tekko gaf de mensen echter nau
welijks gelegenheid zich te herstellen maar stond ril
lend van koude en uitputting op en beduidde hun dat
hij dorst had. Zonder een woord te zeggen, rukte hij
de eskimovrouw de kom, die ze hem aanbood, uit de
handen en verzwolg de inhoud met één fikse teug. Hij
merkte in het geheel niet, dat het levertraan was dat
hij naar binnen geslagen had, trouwens hij merkte he
lemaal niets meer. Totaal uitgeput liet onze held zich
op ezn ijsbeervacht neer en overmand door de slaap
zonk hij weg in een diepe rust. De gastvrije eskimo's
dekte hem zorgzaam toe en terwijl Tekko sliep, naai
de de vrouw een warm pak voor hem.
t
iiiiiiiiiiilililiiiiiiilllitiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiirii/iiiiiiiniiiiiiriiiiiniiiu