Toekomst Nederland niet vastspijkeren
Wil men
in 2000
in flat
torens
wonen
NOURILAX
Prijzen rundvlees en
GROOTSTE
ZORG IS OF
ER GENOEG melk vastgesteld
GELD KOMT
Onderhandelingen cao
bouw weer afgebroken
Conflict
artsen
fondsen
Coopvaerf
Intervieuw
met top-
planoloog
mr. J. Vink
Ontslagen man
nam wraak
met „gas"
A.R.-jeugd vindt
Zijlstra's keuze
voorbarig
Uw collega's noemen u
bedachtzaam. Bij krant, boek of T.V.
rookt u graag een pijp.
De avond vindt u een plezierig stukje
van de dag. Zijn we er dus
vèr naast als we
denken dat u
rookt?
Ik was nooit
kiesiikeurig genoeg
LIKEUREN
FLEXIBEL
NOORDEN
Vrijgezel merkte
dat hij gehuwd
was
Diakens ongehuwd of
reeds wat ouder
Al maanden
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Bij het maken
van de plattegrond van Nederland in
het jaar 2000 officieel de ruim
telijke structuurschets in de tweede
nota over de ruimtelijke ordening
heeft de Rijksplanologische Dienst
een belangrijke rol gespeeld. Top
man van de dienst is mr. J. Vink,
directeur-generaal, 65 jaar, op 28 fe
bruari met pensioen. Het werk aan
de nota (die rond Prinsjesdag vorig
jaar werd ingediend) heeft het groot
ste deel van zijn laatste ambtelijke
jaren opgeslokt, vooral coördinerend
tussen de tientallen instanties die
aan de voorbereiding hebben meege
werkt, want: „Per definitie is ruim
telijke ordening allemaal teamwork.
Er zijn geen solo-werkers".
In zijn werkkamer aan het statige
Lange Voorhout in Den Haag heeft de
heer Vink uit z(jn bureaustoel zicht op
een meters grote kaart van West-Euro
pa, inclusief een stuk van Engeland.
Daaraan kan men het verschil illus
treren tussen de visie op de ruimte
lijke ordening van 1949, toen mr. Vink
directeur van de toen nog Rijksdienst
voor het Nationale Plan genaamde in
stelling werd. Toen een nationaal plan,
nu ruimtelijke ordening van Neder
land als kerngebied tussen de twee
sterk ontwikkelde polen Londen en
het Roergebied.
bindend ding van hoe Nederland moest
„In 1949 ben ik op uitnodiging van
minister In 't Veld de heer F. Bakker
Schut opgevolgd, die de eerste direc
teur van het bureau van de dienst
was. Voor deze functie waren mensen
van technische herkomst destijds
moeilijk te vinden. Daarom vroeg de
minister iemand met bestuurlijke er
varing, die toch voor de technische
kant van de zaak voldoende open
stond.
De heer Vink had rechten gestu
deerd in Utrecht en was daarna bij de
stadhuisafdeling openbare werken van
die stad gekomen. Hij bleef de ge
meente Utrecht 25 jaar trouw, het
laatst in functie van hoofd van de se
cretarie-afdeling openbare werken en
volkshuisvesting. Tot de minister hem
vroeg voor de topbaan in de landelij
ke planologie („een heel naar woord
overigens het doet denken aan een
soort wetenschap en dat is het juist
niet").
Een jurist op de planologische stoel
klopt dat
„Ja, ik had wel graag ingenieur wil
len worden, als ik maar wiskunde had
kunnen leren. Voor de juristerij heb ik
me nooit erg geïnteresseerd. De
dienst is echter zo veelzijdig, dat nie
mand alle facetten die hier nodig zijn,
in zijn persoon kan verenigen.
Wij hebben dan ook ingenieurs, ste
debouwkundigen, landbouwkundigen,
landschapsarchitecten, geografen, eco
nomen, mensen voor het bestuurlijke
werk, noem maar op. Mijn opvolger,
lr. Th. Quene (36), komt van de land
bouwhogeschool in Wageningen.
Ruimtelijke ordening is de hele be
moeienis van de overheid om de
ruimtelijke ontwikkeling van het land
in goede banen te leiden. Het heeft te
maken met rijk, provincies en ge
meenten, en met landbouw (ruilver
kavelingen b.v.), de economische ont
wikkeling, natuurbescherming, re
creatie, ga maar door. Wij komen al
tijd op het terrein van anderen, want
de ruimtelijke ordening bestaat juist
uit de synthese van al die facetten".
Bewegend.
Wat is er sinds 1949 veranderd in de
visie van de rijksplanologen?
„In 1949 leefde de gedachte, dat wij
een nationaal pla konden maken, een
ADVERTENTIE
Am JM AM.AM A
Ik nam weieens een likeur in
huis, maar ik vroeg dan naar een
sóórt en nooit naar een naém.
Tot ik ontdekte dat ik al voor
ƒ10,95 per fles de echte
kon krijgen zoals Apricot Bols,
Bols Curasao en Bols Cherry
Brandy.Tegenwoordig ben ik dan
ook hoogst kieslikeurig en ieder
een mag mijn likeuren keuren:
ze dragen allemaal het likeur-
merk van de wereldberoemde
likeurmeester. Bols kwaliteit!
ADVERTENTIE
werkt zacht en zeker bij verstoppingsproblemen
worden ingedeeld. Men dacht aan een
aanpak als bij veelkleurendruk: je
maakt facetplannen voor natuurbe
scherming, recreatie, landbouw, wo
ningbouw, industrie, en als je die alle
maal op elkaar legt, krijg je de goede
„kleur" van het Nederland in de toe
komst.
Onze ondervinding was echter: zo
kan het niet. Beter leek de regionale
aanpak. Minister In 't Veld heeft toen
tegen ons gezegd: Jullie moesten eens
een studie maken van het westen des
lands. In 1958 verscheen het rapport,
met de zegen van de minister, zonder
dat de regering zich eraan bond.
Al eerder was een gemeenschappe
lijke studie van de Rijksdienst voor het
Nationale plan en het Centraal Plan
bureau verschenen over „Het westen
en overig Nederland".
Over dat rapport zeggen we nu, dat
het probleem er te eenzijdig in werd
gesteld. Wij dachten toen, dat wanneer
de bevolking voldoende werd gespreid
wij niet alleen het belang van het
gedeelte van Nederland buiten de
randstad dienden dat is nog steeds
zo maar dat dan ook het probleem
van het Westen zou zijn opgelost. Dat
zal niet waar blijken te zijn.
Ook hebben wij toen Nederland te
veel op zichzelf bekeken. Wij hebben
te weinig gelet op het Roergebied, Bel
gië en Noord-Frankrijk. Als er een on
derscheiding wordt gemaakt, dan moet
je niet denken aan „Het westen en
overig Nederland", maar aan „Zuid
van de AA-lijn en ten noorden ervan'.
De AA-lijn is de denkbeeldige lijn
van Alkmaar naar Arnhem. Langs en
onder die lijn groeit een sterk verste
delijkt gebied, dat aansluit op de ste
delijke gebieden van België en het
Roergebied. Ten noorden van die lijn
is een dunner bevolkt gebied
Mr. Vink vat samen: „Toen ik jong
was, dachten we in afgeronde plan
nen, een zekere eindtoestand. Als we
intussen één ding hebben geleerd is het,
dat die eindtoestand er niet zal zijn.
Je moet plannen voor een proces ma
ken, waarop later kan worden voort
gebouwd, richten op een bewegend
doel".
De structuurschets voor het Jaar
2000, in de tweede nota over de ruim
telijke ordening, laat die ruimte voor
veranderingen De „plattegrond" van
toekomstig Nederland is flexibel. De
stedelijke zones zijn opgebouwd uit
stadsgewesten met meer en minder
„stadse" wijken, hoog- en laagbouw,
landelijke gebieden, kortom, met gro
te keuze voor de mensen. Hóe de ont
wikkeling precies zal verlopen, is ech
ter niet ijzervast te omschrijven in 'n
schets.
•„Wij spelen in een vrij land met een
op ondernemersinitiatieven gebaseer
de economie. Onze ideeën worden al
leen waar, als het bedrijfsleven erop
inspeelt.
De moeilijkste vraag is: wat zal de
generatie van over 20 jaar verlangen
van het ruimtelijk milieu? Die vraag
kun je maar ten dele nu beantwoor
den. Er zit bepaald een ander patroon
van waarden en normen in de lucht.
Kijk maar eens naar de verkiezings
uitslag! Dat is ook een reden om de
zaak niet vast te spijkeren".
In de structuurschets zit voldoende
ruimte om van alle woningen in de
stedelijke gebieden 50 70 procent
als eengezinshuis te bouwen. De plano
logen hebben namelijk de indruk, dat
de mensen nu en ook in de naaste
toekomst liever in een eengezinshuis
wonen dan in flats.
Maar blijkt, straks de voorkeur te
veranderen en wonen de mensen van
het jaar 2000 liever in grote flattorens,
dicht aan brede autosnelwegen, dan
kan dat binnen de ruimte van de ste
delijke gebieden volgens de structuur
schets.
Zal Nederland na 2000 dichtgroeien
als de bevolking blijft toenemen
„Zelfs als het bevolkingspeil zich
zou stabiliseren waar ik niet veel
vertrouwen in heb zal het gebruik
van de ruimte toch toenemen. De er
varing in de hele wereld leert dat dit
gebeurt naarmate de welvaart toe
neemt.
Er komen minder mensen per wo
ning, meer jonge mensen die een eigen
woning hebben, bejaarden die niet naar
een bejaardentehuis gaan maar in een
eigen huis blijven wonen. Er komen
grotere woningen, er is meer par
keerruimte nodig, ruimte voor tweede
woningen of vaste caravans.
Naarmate de ontwikkeling doorgaat
zal de grens van het dichtverstedelijk-
te gebied opschuiven naar het noor
den. Ook kan op den duur de structuur
van de stadsgewesten veranderen, bij
voorbeeld meer flats en minder een
gezinswoningen".
Zal van de natuurgebieden niet
steeds meer worden afgeknabbeld door
de verstedelijking?
De heer Vink doet daar heel voor
zichtig over. „De centrale open ruim
te (midden in de verstedelijkte zone,
van Midden-Limburg tot Noordwijk
aan Zee) wil men in ieder 'geval voor
verstedelijking vrijwaren", formuleert
hij zorgvuldig.
En: „Er zal een grote druk op de
groene gebieden worden uitgeoefend als
de bevolking sterk toeneemt". En ook
„Als de bouw vrij wordt, zal er grote
aandrang op de kleine kernen worden
uitgeoefend om huisjes voor stadsmen
sen te bouwen".
Het noorden is betrekkelijk dun be
volkt. Volgens de nota over de ruim
telijke ordening moeten daar om
streeks 2000 driekwart miljoen men
sen meer wonen dan er door de na
tuurlijke bevolkingsgroei zouden zijn
gevestigd. Kan dat?
„Om te beginnen: Europees gezien
is het noorden van ons land ook een
dichtbevolkt gebied. De bevolkings
dichtheid is er ongeveer 180 mensen
per vierkante kilometer. In heel
Frankrijk is het maar 88.
Volgens de prognoses zijn er in
2000 ongeveer 7% miljoen Nederlan
ders meer dan nu. Er hangt een gro
te wolk boven Nederland. Waar valt
de regen De regering wil proberen te
bereiken, dat er een toestroming van
mensen naar het Noorden zal komen.
De eerste eis is, dat in het Noorden
een sterkere economische basis wordt
geschapen voor industrie en dienst
verlenende bedrijven. De regering
heeft een aparte nota over het Noord
den toegezegd. Daarin moet staan,
hoe dit moet gebeuren.
Of het te verwezenlijken is? Het is
een hoge gooi. We hopen, dat het
kan, we dénken, dat het kan. Ik vind
wel, dat wij in een maatschappij als
onze alleen in uiterste noodzaak met
negatieve middelen, zoals een vesti-
ginsverbod in het Westen, moeten ko
men om het bedrijfsleven te krijgen
waar het terwille van de ruimtelijke
ontwikkeling het meest gewenst zou
zijn.
Ik zou het her is een persoonlijke
mening liever zoeken in verbete
ring van het vestingingsklimaat, ex
tra faciliteiten voor het bedrijfsleven
enz., dan in een briefje van de minis-
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT De 51-jarige schoon
maker K. uit Doorn is door de Utrecht
se politie aangehouden, nadat hij gis
termogen enkele gebouwen te Utrecht
en een woonhuis te Zeist had voorzien
van een bedwelmende gaslucht. Uit
wrok, omdat hij onlangs bij het gasbe
drijf Centraal Nederland in de Dom
stad was ontslagen!
Reeds om zes uur donderdagmorgen
kwam bij de politie de eerste melding
binnen, dat er op de Plompetoren-
gracht een vreemde gaslucht hing. De
gracht werd afgezet en de straat op en
kele plaatsen opengebroken om te zien
of er soms een lek was in de aardgas
leiding. Dat onderzoek leverde geen re
sultaat op.
Ongeveer half tien kwam opnieuw «en
melding binnen: in het gebouw van de
Raad van Arbeid op de Plompetoren-
gracht hing een gaslucht, die het wer
ken in enkele lokalen onmogelijk maak
te. Verschillende leden van het perso
neel gingen zelfs met hoofdpijn naar
huis. Dezelfde klachten kwamen van 'n
dagblad op de Drift. Omwonenden had
den er eveneens last van.
Een intensieve speurtocht had tot re
sultaat dat bij de Raad van Arbeid en
bij het dagblad enveloppen werden ge
vonden, waarin een plastic zakje was
gestopt dat gevuld was met pennodorant
een penetrante geur verspreidende
vloeistof, die aan het aardgas wordt
toegevoegd om het reukloze gas een
luchtje te geven.
Pennodorant is alleen verkrijgbaar
bij het Gasbedrijf Centraal Nederland.
Daar bleek het te zijn gestolen door de
51-jarige schoonmaker. Hij had even
eens pennodorant gedaan in de brieven
bus van een arts van de Utrechtse
Raad van Arbeid die te Zeist woont,
waar men aanvankelijk ook voor een
raadsel stond en waar evenmin een
lek in de aardgasleiding kon worden ge
vonden. De schoonmaker wordt voorlo
pig door de Utrechtse politie in bewa
ring gehouden.
BRANDT De Duitse minister van
Buitenlandse Zaken, Willy Brandt, zal
op 11 en 12 mei in Tokio besprekingen
voeren met zijn Japanse ambtgenoot
Takeo Miki.
ter: „Je mag daar en daar niet gaan
zitten".
Een individueel vestigingsverbod
voor bedrijven kent men in Engeland
wel, en het kabinet-Marijnen heeft
het indertijd in beginsel als mogelijk
heid aangegeven. Tot nog toe zijn
echter geen maatregelen in deze
richting genomen".
De voornaamste kritiek op de Nota
over de Ruimtelijke Ordening is ge
weest, dat er wel een toekomstbeeld
in wordt geschetst, maar niet wordt
aangegeven hoe en in welke fasen het
moet worden bereikt. Voor het sprei-
dingsbeleid voor het Noorden komt er
een speciale nota. En de rest?
Mr. Vink: „We moeten proberen nu
tot een programma te komen, waarin
stapsgewijze de ontwikkeling wordt
aangegeven. Maar dat behoort bij
mijn testament voor m'n opvolger".
Wat gaat de ruimtelijke Inrichting van
Nederland ons koeten? Mr. J. Vink
zegt daarover:
„Wfl hebben ernstig geprobeerd, dat te
berekenen maar het is niet gelukt.
Een heleboel dingen moeten in elk ge
val toch gebeuren: woningbouw, aan
leg van wegen en havens enz. Het gaat
erom, dat zty in het geheel van de
ruimtelijke opzet moeten passen. Ik
geloof dat, als dit goed lukt, het Ne
derlandse volk economisch voordeliger
uit is dan als de ontwikkeling in het
wilde weg sou gebeuren."
Maar bepaalde nieuws taken liggen te
wachten: stadsreconstructie, bevorde
ring vn het openbaar vervoer, aanleg
van recreatieparken bij de grote ste
den en van nationale park- en water
sportgebieden, het openhouden van
groene ruimten in de stedelijke gebie
den. Dit gaat miljarden koeten.
De heer Vink zegt: De vraag is of de
burger minder geld voor consumptie
wil uitgeven en meer wil sparen en of
de overheid meer geld wil uittrekken
voor de inrichting van het land in ver
gelijking tot de bedragen voor onder
wijs, sociale voorzieningen enz.
Mijn grootste zorg voor de toekomst ia
het geld. Zal ons volk inzien, dat het
uit welbegrepen eigenbelang niet al
leen maar kan consumeren, maar ook
moet sparen? Dat we niet honderd
duizenden auto's kunnen kopen zonder
tegelQk opcenten op de wegenbelasting
te betalen om de wegen aan te leggen
De burgers moeten het opbrengen. Ook
voor de sociale voorzieningen, waar
aan iedereen nu betaalt, is in het begin
maar mokkend geld beschikbaar ge
steld. Men moet niet denken: In Den
Haag staat een boom, waarvan de
regering geld kan plukken."
DEN HAAG De vrjjdag in Den Haag tussen werkgevers en werknemers ge
voerde onderhandelingen voor een nieuwe CAO in het bouwbedrijf, ter vernieu
wing van de oude welke op 1 maart a.s. afloopt, z(jn wederom afgebroken. Ook
dinsdag konden partyen het niet eens worden en werden de onderhandelingen op
geschort tot gisteren om partyen gelegenheid te geven tot beraad in eigen kring.
Er bestaat een mogeiykheid, zo vernamen wy van de zjjde van de Raad van Be
stuur Bouwbedrijf, dat er midden volgende week als beide partyen wederom be
raad in eigen kring hebben gevoerd, nog een nieuw contact zal plaatsvinden.
Evenals dinsdag l>ieken de punten betreffende de uurlonen en de uitkering bty
ziekte en ongeval het struikelblok te vormen.
Het knelpunt voor de werknemersde
legatie was de door werkgevers voorge
stelde wachtdag bjj ziekte, die na vier
dagen niet kan worden „inverdiend". De
werkgevers hebben dit voorstel ter tafel
gebracht, omdat op 1 juli de uitkerin
gen bij arbeidsongeschiktheid worden
beheerst door een aangepaste ziektewet
en door de Wet op de Arbeidsonge-
DEN HAAG Het dagelijks bestuur
van de ARJOS, ,de AR-Jongterenorgani-
satle, heeft gisteren aan de Tweede-Ka
merfractie van de Anti-Revolutionaire
Party zqn volgende standpunt kenbaar
gemaakt.
Het program van informateur Zijlstra
biedt voor een keuze van partners voor
een te vormen regering onvoldoende
duidelijkheid. De hervorming van de
maatschappij, als tot uiting komend in
het program van actie, vraagt om een
radicale aanpak. Deze eigengerichtheid
behoeft na kennisneming van het pro
gram-Zijlstra nadere aanvulling. Een
keuze voor de WD komt ons op dit
moment dan ook voorbarig voor.
De Nederlandse Nationale Jeugdra
den: de Nederlandse Jeugd Gemeen
schap, de Katholieke Jeugdraad voor
Nederland, de Nederlandse Jeugdraad,
de Moderne Jeugdraad en de Hervorm
de Jeugdraad, hebben informateur prof.
dr. J. Zijlstra een memorandum aange
boden, waarin zij diverse wensen en
verlangens kenbaar maken.
Zij schrijven er o.m. in, dat de resul-
ten van de Tweede-Kamerverkiezingen
1967 duidelijk hebben uitgewezen, dat
de jongere generatie eigen bijdragen
wil leveren aan de opbouw van de sa
menleving.
Een belangrijk onderdeel van het re
geringsbeleid dient te zijn de ontwikke
ling van een breed nationaal jeugdbe
leid. Tot op heden ontbreekt een visie
op een totaal jeugdbeleid. De jeugdra
den pleiten daarom voor een systema
tische beschrijving van alle aspecten
van jeugdbeleid in opdracht van de re
gering, zodat dit beleid in Nederland
concrete Inhoud krijgt.
FRANKFORT Stomverbaasd ver
nam een vrijgezel uit Wiesbaden
dezer dagen dat hij in Frankfort in het
huwelijk was getreden. Met hulp van
getuigen kon hij aantonen dat dit be
slist niet het geval was. Onder zijn
naam bleek een ander getrouwd te zijn,
een 25-jarige jongeman uit Frankfort,
die al verscheidene malen met de justi
tie in aanraking was geweest en de
vrijgezel geruime tijd geleden zijn porte
feuille met al zijn identiteitspapieren
had ontstolen. Anoniem had zij ze on
langs aan de eigenaar teruggetauurd
met de mededeling dat hij met behulp
daarvan een nieuw leven was begonnen,
waartoe kennelijk ook een echtgenote
behoorde. Pas bij de arrestatie van de
oplichter kwam zijn vrouw erachter dat
ze de naam van een vreemde droeg.
8chiktheidsverzeke«ring, die beiden, al
dus het werkgeversstandpunt, de rechts
positie van de arbeidsongeschikte werk
nemer aanzienlijk verbeteren. Onder
deze omstandigheden vonden de werk
gevers het redelijk in de CAO de bepa
ling op te nemen, dat in het geval van
arbeidsongeschiktheid steeds een wacht
dag zal gelden, die voor rekening van
de werknemer komt. Temeer waar de
werkgevers in afwijking van hun aan
vankelijke voorstel zich in de loop der
onderhandelingen wel bereid verklaar
den bij arbeidsongeschiktheid gedurende
het eerste jaar de wettelijke uitkering
van 80 tot 100 procent aan te vullen.
Zouden de werknemers het voorstel in
zake de wachtdag hebben aanvaard, dan
zouden de werkgevers bereid zijn ge
weest het werknemersvoorstel op per 1
maart het uurloon van alle groepen met
twaalf cent te verhogen, alsmede vijf
cent verhoging per 1 juli aan te nemen.
Toen de werknemers dit voorstel onaan
vaardbaar achtten, hebben de werkge
vers vastgehouden aan him eigen voor
stel ook wat de uurlonen betreft, het
geen een verschillende verhoging voor
de vijf groepen inhield te weten 10-10-
11-12-12 cent.
Deze gang van zaken, aldus verder
de mededeling van de Raad Bestuur
Bouwbedrijf, wordt in werkgeverskrin
gen ten zeerste betreurd, omdat hierdoor
ook de financiering van gemeenschappe
lijke belangen, zoals de vakopleiding, de
bouwresearch en de vakbondsactivitei
ten op losse schroeven komt te staan.
DEN HAAG Het kabinet heeft voor het prysjaar april 1967april 1968 de
voor de boer na te streven richtprys voor de melk vastgesteld op 85 cent per kilo
gram met 8,7 procent vet. Het Landbouwschap en het Produktschap voor Zuivel
hadden ook 85 cent gevraagd. In het jaar april 19661967 was de richtprys 88,5
cent.
De verrekenprys die de boeren krijgen voor de consumptiemelk is door het ka
binet vastgesteld op 86,1 cent per kilogram. Het landbouwschap had ook go-
vraagd hem onveranderd op 86,1 cent te handhaven.
Het kabinet heeft de oriëntatieprijs
voor rundvlees vastgesteld op f 2,26 per
kg levend gewicht op Nederlandse kwa
liteitsbasis. Het Landbouwschap had
f 2,30 gevraagd. In 1966-'67 was de
oriëntatieprijs f 2,22.
Voor de mestkalveren werd de oriën
tatieprijs gesteld op f3,07 per kg le
vend gewicht. Het landbouwschap had
ook f 3,07 gevraagd. Vorig jaar was de
ze oriëntatieprijs f 2,90.
Of de nieuwe producentenprijs voor
rundvlees enigerlei effect zal hebben
op de prijs voor de verbruiker is vol
gens minister Biesheuvel niet tevoren
aan te geven. Het prijsverloop van het
rundvlees is afhankelijk van de markt
ontwikkeling, terwijl de oriëntatieprijs
voor de producent, zoals de naam ook
aangeeft, slechts een oriëntaterend ka
rakter heeft.
Het nationale prijsbeleid voor de vee
houderij, zo deelde minister Biesheu
vel mee, staat voor het nieuwe seizoen
geheel in het teken van de voortgezette
geleidelijke aanpassing aan het toekom
stige prijsniveau in de EEG. Zoals men
weet zullen de gemeenschappelijke
EEG-prijzen voor melk en rundvlees in
april volgend jaar van kracht worden.
Het kabinet heeft besloten, in 1967-
1968 globaal de helft tot stand te bren
gen van de noodzakelijk aanpassingen
van inleveringsprijzen voor zuivelpro-
dukten en van de oriëntatieprijs voor
rundvlees aan de komende EEG-prijzen.
Eveneens komt dit jaar de helft tot
stand van de totale noodzakelijke ver
laging van de industriemelktoeslag.
Voor 1967/1968 wordt opnieuw een
stijging van de rundvleesproduktie in
ons land verwacht met een stijgend
aanbod bij een ongeveer gelijkblijvend
gebruik. Mede daarom heeft de regering
een voorzichtig prysbeleid willen voe
ren en slechts de helft van de prijsver
hoging, die straks in de EEG nodig zal
zijn, op rekening van dit jaar gebracht.
RENTABILITEIT
DEN HAAG Bij de voor 1967/68
vastgestelde richtprijs voor de melk
van 35 ct per kg en oriëntatieprijs voor
rundvlees van f 2,26 per kg zal de ren
tabiliteit van het boerenbedrijf er, vol
gens berekeningen van het Landbouw-
economisch Instituut, als volgt uitzien.
De ondernemers zullen gemiddeld het
volgende arbeidsinkomen behalen: klei-
weidegebied f 16.900, veenweidegebied
f 12.570 overgangsgebied f 11.730, con-
sumptiemelkgebied f 14.170, Friese
Wouden f 13.650, oostelijk zandgebied
f 9.610, Gelderse Vallei f 14.340. Zuide
lijk zandgebied f 13.450.
Stelt men de kosten, waarbij inbe
grepen de beloning die de ondernemer
voor zijn arbeid volgens CAO zou toeko
men plus de beloning voor bedrijfslei
ding, tegenover de opbrengsten, dan
komt in al deze gebieden gemiddeld
een verlies uit de bus. De aldus bere
kende verliezen zijn als volgt: kleiwel-
degebied f 430 veenweidegebied f 4.740,
overgangsgebied f 5.020, consumptie-
melkgebied f 2.940, Friese Wouden
f 2.550, oostelijk zandgebied f 5.340, Gel
derse Vallei f 2.570, zuidelijk zandgebied
Behalve van de nieuwe richt- en
oriëntatieprijzen is in deze berekening
uitgegaan van een bruto-opbrengstprijs
voor varkensvlees van f 2,75 per kg ge
slacht gewicht en van een gemiddelde
opbrengstprijs voor consumptie-eieren
van f 12,50 per 100 stuks.
VATICAANSTAD. Vaste diakens,
zoals het concilie die in de R.-K. kerk
aangesteld wilde zien, zullen of onge
huwd moeten zijn ofwel, indien reeds
gehuwd, van rijpe leeftijd, aldus heeft
Paus Paulus doen verstaan in een toe
spraak bij de ontvangst van de leden
van de postconciliaire studiecommissie
terzake.
UTRECHT Voor aanstaande dins
dag is in Utrecht een spoedvergadering
uitgeschreven voor de leden van de Lan
delijke Huisartsen Vereniging. ZIJ sol
len op die bijeenkomst door het bestuur
op de hoogte worden gesteld van de
gang van zaken bij de onderhandelin
gen die woensdagavond tussen de LHY
en het Gemeenschappelijk Overleg van
Ziekenfondsorganisaties zyn gevoerd en
die zoals bekend - niet tot resulta
ten hebben geleid.
Een woordvoerder van de LHV deel
de ons mee, dat het dinsdag louter eei
informatieve vergadering wordt en da'
het bestuur niet van plan is, de lede
een nieuw standpunt in het conflict c
nieuwe voorstellen voor de onderhands
lingen voor te leggen.
„Wij kunnen niets meer doen, we zijl
met onze concessies tot het uiterste ge
gaan door genoegen te nemen me!
slechts de cijfermatige uitkomstaai var
her rapport van de commissie Van der
Ven als basis voor een overeenkomst
met de ziekenfondsen en door de struc
turele opbouw en de argumentatie er
van voorlopig buiten beschouwing te ia-
ten", zo zei men bij de LHV. „We
wachten nu op nieuwe stappen van ós
ziekenfondsen".
Het ziet er naar uit, dat dat wachten
lang gaat duren, want de ziekenfond
sen zijn evenmin van plan, hun houding
te wijzigen. Zij wachten, zo vernamen
wij gistermiddag, van hun kant op
de verklaring van de LHV. dat deze
een overeenkomst af wil sluiten met de
twee qua aantal leden grootste zieken
fondsorganisaties, de „Federatie van
door verzekerden en medewerkers be
stuurde ziekenfondsen" en de „Centra
le bond van onderling beheerde zieken
fondsen".
Uit de medellng die de artsendelegatie
woensdagavond deed, dat zij de zaak
alvorens de bespreking voort te zetten
eerst aan het bestuur en de leden
vergadering van de LHV wilde voorleg
gen, hebben de fondsen namelijk op
gemaakt dat de ledenvergadering van
de LHV dinsdag zal worden geraad
pleegd over de mogelijkeheid van e«i
overeenkomst met CBOZ en VMZ.
De nieuwe moeilijkheden In het al
maanden slepende conflict tussen art
sen en fondsen kwamen woensdagavond
pas aan het eind van de onderhandelin
gen aan het licht. Toen bleek namelijk
dat de ziekenfondsdelegatie in de me
ning verkeerde dat de LHV zich berekl
had verklaard tot het aangaan van een
overeenkomst met de VMZ en de CBOZ
terwijl de artsen ontkenden, deze be
reidheid ooit te hebben getoond.
Zij wilden wel het voorstel van de
twee grootste ziekenfondsen accepteren,
maar wensten een daarop gebaseerde
overeenkomst alleen af te sluiten met
alle zes in het GOZ vertegenwoordigde
ziekenfondsorganisaties. Een verklaring
van de vier kleinere fondsen, dat zij
zich weliswaar niet konden verenigen
met het concept-contract maar zich aan
de overeenkomst tussen LHV, CBOZ en
VMZ zouden conformeren als deze door
de ziekenfondsraad werd bekrachtigd,
bracht geen verandering in het stand
punt van de LHV, waarop de delegaties
uiteen gingen.
De LHV heeft minister Veldkamp
uitvoerig op de hoogte gebracht van
de nieuw gerezen moeilijkheden.
ADVERTENTIE
CJI
ƒ1,25 0