Toekomst Nederland niet vastspijkeren Wil men in 2000 in flat torens wonen NOURILAX Prijzen rundvlees en GROOTSTE ZORG IS OF ER GENOEG melk vastgesteld GELD KOMT Onderhandelingen cao bouw weer afgebroken Conflict artsen fondsen Coopvaerf Intervieuw met top- planoloog mr. J. Vink Ontslagen man nam wraak met „gas" A.R.-jeugd vindt Zijlstra's keuze voorbarig Uw collega's noemen u bedachtzaam. Bij krant, boek of T.V. rookt u graag een pijp. De avond vindt u een plezierig stukje van de dag. Zijn we er dus vèr naast als we denken dat u rookt? Ik was nooit kiesiikeurig genoeg LIKEUREN FLEXIBEL NOORDEN Vrijgezel merkte dat hij gehuwd was Diakens ongehuwd of reeds wat ouder Al maanden ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Bij het maken van de plattegrond van Nederland in het jaar 2000 officieel de ruim telijke structuurschets in de tweede nota over de ruimtelijke ordening heeft de Rijksplanologische Dienst een belangrijke rol gespeeld. Top man van de dienst is mr. J. Vink, directeur-generaal, 65 jaar, op 28 fe bruari met pensioen. Het werk aan de nota (die rond Prinsjesdag vorig jaar werd ingediend) heeft het groot ste deel van zijn laatste ambtelijke jaren opgeslokt, vooral coördinerend tussen de tientallen instanties die aan de voorbereiding hebben meege werkt, want: „Per definitie is ruim telijke ordening allemaal teamwork. Er zijn geen solo-werkers". In zijn werkkamer aan het statige Lange Voorhout in Den Haag heeft de heer Vink uit z(jn bureaustoel zicht op een meters grote kaart van West-Euro pa, inclusief een stuk van Engeland. Daaraan kan men het verschil illus treren tussen de visie op de ruimte lijke ordening van 1949, toen mr. Vink directeur van de toen nog Rijksdienst voor het Nationale Plan genaamde in stelling werd. Toen een nationaal plan, nu ruimtelijke ordening van Neder land als kerngebied tussen de twee sterk ontwikkelde polen Londen en het Roergebied. bindend ding van hoe Nederland moest „In 1949 ben ik op uitnodiging van minister In 't Veld de heer F. Bakker Schut opgevolgd, die de eerste direc teur van het bureau van de dienst was. Voor deze functie waren mensen van technische herkomst destijds moeilijk te vinden. Daarom vroeg de minister iemand met bestuurlijke er varing, die toch voor de technische kant van de zaak voldoende open stond. De heer Vink had rechten gestu deerd in Utrecht en was daarna bij de stadhuisafdeling openbare werken van die stad gekomen. Hij bleef de ge meente Utrecht 25 jaar trouw, het laatst in functie van hoofd van de se cretarie-afdeling openbare werken en volkshuisvesting. Tot de minister hem vroeg voor de topbaan in de landelij ke planologie („een heel naar woord overigens het doet denken aan een soort wetenschap en dat is het juist niet"). Een jurist op de planologische stoel klopt dat „Ja, ik had wel graag ingenieur wil len worden, als ik maar wiskunde had kunnen leren. Voor de juristerij heb ik me nooit erg geïnteresseerd. De dienst is echter zo veelzijdig, dat nie mand alle facetten die hier nodig zijn, in zijn persoon kan verenigen. Wij hebben dan ook ingenieurs, ste debouwkundigen, landbouwkundigen, landschapsarchitecten, geografen, eco nomen, mensen voor het bestuurlijke werk, noem maar op. Mijn opvolger, lr. Th. Quene (36), komt van de land bouwhogeschool in Wageningen. Ruimtelijke ordening is de hele be moeienis van de overheid om de ruimtelijke ontwikkeling van het land in goede banen te leiden. Het heeft te maken met rijk, provincies en ge meenten, en met landbouw (ruilver kavelingen b.v.), de economische ont wikkeling, natuurbescherming, re creatie, ga maar door. Wij komen al tijd op het terrein van anderen, want de ruimtelijke ordening bestaat juist uit de synthese van al die facetten". Bewegend. Wat is er sinds 1949 veranderd in de visie van de rijksplanologen? „In 1949 leefde de gedachte, dat wij een nationaal pla konden maken, een ADVERTENTIE Am JM AM.AM A Ik nam weieens een likeur in huis, maar ik vroeg dan naar een sóórt en nooit naar een naém. Tot ik ontdekte dat ik al voor ƒ10,95 per fles de echte kon krijgen zoals Apricot Bols, Bols Curasao en Bols Cherry Brandy.Tegenwoordig ben ik dan ook hoogst kieslikeurig en ieder een mag mijn likeuren keuren: ze dragen allemaal het likeur- merk van de wereldberoemde likeurmeester. Bols kwaliteit! ADVERTENTIE werkt zacht en zeker bij verstoppingsproblemen worden ingedeeld. Men dacht aan een aanpak als bij veelkleurendruk: je maakt facetplannen voor natuurbe scherming, recreatie, landbouw, wo ningbouw, industrie, en als je die alle maal op elkaar legt, krijg je de goede „kleur" van het Nederland in de toe komst. Onze ondervinding was echter: zo kan het niet. Beter leek de regionale aanpak. Minister In 't Veld heeft toen tegen ons gezegd: Jullie moesten eens een studie maken van het westen des lands. In 1958 verscheen het rapport, met de zegen van de minister, zonder dat de regering zich eraan bond. Al eerder was een gemeenschappe lijke studie van de Rijksdienst voor het Nationale plan en het Centraal Plan bureau verschenen over „Het westen en overig Nederland". Over dat rapport zeggen we nu, dat het probleem er te eenzijdig in werd gesteld. Wij dachten toen, dat wanneer de bevolking voldoende werd gespreid wij niet alleen het belang van het gedeelte van Nederland buiten de randstad dienden dat is nog steeds zo maar dat dan ook het probleem van het Westen zou zijn opgelost. Dat zal niet waar blijken te zijn. Ook hebben wij toen Nederland te veel op zichzelf bekeken. Wij hebben te weinig gelet op het Roergebied, Bel gië en Noord-Frankrijk. Als er een on derscheiding wordt gemaakt, dan moet je niet denken aan „Het westen en overig Nederland", maar aan „Zuid van de AA-lijn en ten noorden ervan'. De AA-lijn is de denkbeeldige lijn van Alkmaar naar Arnhem. Langs en onder die lijn groeit een sterk verste delijkt gebied, dat aansluit op de ste delijke gebieden van België en het Roergebied. Ten noorden van die lijn is een dunner bevolkt gebied Mr. Vink vat samen: „Toen ik jong was, dachten we in afgeronde plan nen, een zekere eindtoestand. Als we intussen één ding hebben geleerd is het, dat die eindtoestand er niet zal zijn. Je moet plannen voor een proces ma ken, waarop later kan worden voort gebouwd, richten op een bewegend doel". De structuurschets voor het Jaar 2000, in de tweede nota over de ruim telijke ordening, laat die ruimte voor veranderingen De „plattegrond" van toekomstig Nederland is flexibel. De stedelijke zones zijn opgebouwd uit stadsgewesten met meer en minder „stadse" wijken, hoog- en laagbouw, landelijke gebieden, kortom, met gro te keuze voor de mensen. Hóe de ont wikkeling precies zal verlopen, is ech ter niet ijzervast te omschrijven in 'n schets. •„Wij spelen in een vrij land met een op ondernemersinitiatieven gebaseer de economie. Onze ideeën worden al leen waar, als het bedrijfsleven erop inspeelt. De moeilijkste vraag is: wat zal de generatie van over 20 jaar verlangen van het ruimtelijk milieu? Die vraag kun je maar ten dele nu beantwoor den. Er zit bepaald een ander patroon van waarden en normen in de lucht. Kijk maar eens naar de verkiezings uitslag! Dat is ook een reden om de zaak niet vast te spijkeren". In de structuurschets zit voldoende ruimte om van alle woningen in de stedelijke gebieden 50 70 procent als eengezinshuis te bouwen. De plano logen hebben namelijk de indruk, dat de mensen nu en ook in de naaste toekomst liever in een eengezinshuis wonen dan in flats. Maar blijkt, straks de voorkeur te veranderen en wonen de mensen van het jaar 2000 liever in grote flattorens, dicht aan brede autosnelwegen, dan kan dat binnen de ruimte van de ste delijke gebieden volgens de structuur schets. Zal Nederland na 2000 dichtgroeien als de bevolking blijft toenemen „Zelfs als het bevolkingspeil zich zou stabiliseren waar ik niet veel vertrouwen in heb zal het gebruik van de ruimte toch toenemen. De er varing in de hele wereld leert dat dit gebeurt naarmate de welvaart toe neemt. Er komen minder mensen per wo ning, meer jonge mensen die een eigen woning hebben, bejaarden die niet naar een bejaardentehuis gaan maar in een eigen huis blijven wonen. Er komen grotere woningen, er is meer par keerruimte nodig, ruimte voor tweede woningen of vaste caravans. Naarmate de ontwikkeling doorgaat zal de grens van het dichtverstedelijk- te gebied opschuiven naar het noor den. Ook kan op den duur de structuur van de stadsgewesten veranderen, bij voorbeeld meer flats en minder een gezinswoningen". Zal van de natuurgebieden niet steeds meer worden afgeknabbeld door de verstedelijking? De heer Vink doet daar heel voor zichtig over. „De centrale open ruim te (midden in de verstedelijkte zone, van Midden-Limburg tot Noordwijk aan Zee) wil men in ieder 'geval voor verstedelijking vrijwaren", formuleert hij zorgvuldig. En: „Er zal een grote druk op de groene gebieden worden uitgeoefend als de bevolking sterk toeneemt". En ook „Als de bouw vrij wordt, zal er grote aandrang op de kleine kernen worden uitgeoefend om huisjes voor stadsmen sen te bouwen". Het noorden is betrekkelijk dun be volkt. Volgens de nota over de ruim telijke ordening moeten daar om streeks 2000 driekwart miljoen men sen meer wonen dan er door de na tuurlijke bevolkingsgroei zouden zijn gevestigd. Kan dat? „Om te beginnen: Europees gezien is het noorden van ons land ook een dichtbevolkt gebied. De bevolkings dichtheid is er ongeveer 180 mensen per vierkante kilometer. In heel Frankrijk is het maar 88. Volgens de prognoses zijn er in 2000 ongeveer 7% miljoen Nederlan ders meer dan nu. Er hangt een gro te wolk boven Nederland. Waar valt de regen De regering wil proberen te bereiken, dat er een toestroming van mensen naar het Noorden zal komen. De eerste eis is, dat in het Noorden een sterkere economische basis wordt geschapen voor industrie en dienst verlenende bedrijven. De regering heeft een aparte nota over het Noord den toegezegd. Daarin moet staan, hoe dit moet gebeuren. Of het te verwezenlijken is? Het is een hoge gooi. We hopen, dat het kan, we dénken, dat het kan. Ik vind wel, dat wij in een maatschappij als onze alleen in uiterste noodzaak met negatieve middelen, zoals een vesti- ginsverbod in het Westen, moeten ko men om het bedrijfsleven te krijgen waar het terwille van de ruimtelijke ontwikkeling het meest gewenst zou zijn. Ik zou het her is een persoonlijke mening liever zoeken in verbete ring van het vestingingsklimaat, ex tra faciliteiten voor het bedrijfsleven enz., dan in een briefje van de minis- (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De 51-jarige schoon maker K. uit Doorn is door de Utrecht se politie aangehouden, nadat hij gis termogen enkele gebouwen te Utrecht en een woonhuis te Zeist had voorzien van een bedwelmende gaslucht. Uit wrok, omdat hij onlangs bij het gasbe drijf Centraal Nederland in de Dom stad was ontslagen! Reeds om zes uur donderdagmorgen kwam bij de politie de eerste melding binnen, dat er op de Plompetoren- gracht een vreemde gaslucht hing. De gracht werd afgezet en de straat op en kele plaatsen opengebroken om te zien of er soms een lek was in de aardgas leiding. Dat onderzoek leverde geen re sultaat op. Ongeveer half tien kwam opnieuw «en melding binnen: in het gebouw van de Raad van Arbeid op de Plompetoren- gracht hing een gaslucht, die het wer ken in enkele lokalen onmogelijk maak te. Verschillende leden van het perso neel gingen zelfs met hoofdpijn naar huis. Dezelfde klachten kwamen van 'n dagblad op de Drift. Omwonenden had den er eveneens last van. Een intensieve speurtocht had tot re sultaat dat bij de Raad van Arbeid en bij het dagblad enveloppen werden ge vonden, waarin een plastic zakje was gestopt dat gevuld was met pennodorant een penetrante geur verspreidende vloeistof, die aan het aardgas wordt toegevoegd om het reukloze gas een luchtje te geven. Pennodorant is alleen verkrijgbaar bij het Gasbedrijf Centraal Nederland. Daar bleek het te zijn gestolen door de 51-jarige schoonmaker. Hij had even eens pennodorant gedaan in de brieven bus van een arts van de Utrechtse Raad van Arbeid die te Zeist woont, waar men aanvankelijk ook voor een raadsel stond en waar evenmin een lek in de aardgasleiding kon worden ge vonden. De schoonmaker wordt voorlo pig door de Utrechtse politie in bewa ring gehouden. BRANDT De Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Willy Brandt, zal op 11 en 12 mei in Tokio besprekingen voeren met zijn Japanse ambtgenoot Takeo Miki. ter: „Je mag daar en daar niet gaan zitten". Een individueel vestigingsverbod voor bedrijven kent men in Engeland wel, en het kabinet-Marijnen heeft het indertijd in beginsel als mogelijk heid aangegeven. Tot nog toe zijn echter geen maatregelen in deze richting genomen". De voornaamste kritiek op de Nota over de Ruimtelijke Ordening is ge weest, dat er wel een toekomstbeeld in wordt geschetst, maar niet wordt aangegeven hoe en in welke fasen het moet worden bereikt. Voor het sprei- dingsbeleid voor het Noorden komt er een speciale nota. En de rest? Mr. Vink: „We moeten proberen nu tot een programma te komen, waarin stapsgewijze de ontwikkeling wordt aangegeven. Maar dat behoort bij mijn testament voor m'n opvolger". Wat gaat de ruimtelijke Inrichting van Nederland ons koeten? Mr. J. Vink zegt daarover: „Wfl hebben ernstig geprobeerd, dat te berekenen maar het is niet gelukt. Een heleboel dingen moeten in elk ge val toch gebeuren: woningbouw, aan leg van wegen en havens enz. Het gaat erom, dat zty in het geheel van de ruimtelijke opzet moeten passen. Ik geloof dat, als dit goed lukt, het Ne derlandse volk economisch voordeliger uit is dan als de ontwikkeling in het wilde weg sou gebeuren." Maar bepaalde nieuws taken liggen te wachten: stadsreconstructie, bevorde ring vn het openbaar vervoer, aanleg van recreatieparken bij de grote ste den en van nationale park- en water sportgebieden, het openhouden van groene ruimten in de stedelijke gebie den. Dit gaat miljarden koeten. De heer Vink zegt: De vraag is of de burger minder geld voor consumptie wil uitgeven en meer wil sparen en of de overheid meer geld wil uittrekken voor de inrichting van het land in ver gelijking tot de bedragen voor onder wijs, sociale voorzieningen enz. Mijn grootste zorg voor de toekomst ia het geld. Zal ons volk inzien, dat het uit welbegrepen eigenbelang niet al leen maar kan consumeren, maar ook moet sparen? Dat we niet honderd duizenden auto's kunnen kopen zonder tegelQk opcenten op de wegenbelasting te betalen om de wegen aan te leggen De burgers moeten het opbrengen. Ook voor de sociale voorzieningen, waar aan iedereen nu betaalt, is in het begin maar mokkend geld beschikbaar ge steld. Men moet niet denken: In Den Haag staat een boom, waarvan de regering geld kan plukken." DEN HAAG De vrjjdag in Den Haag tussen werkgevers en werknemers ge voerde onderhandelingen voor een nieuwe CAO in het bouwbedrijf, ter vernieu wing van de oude welke op 1 maart a.s. afloopt, z(jn wederom afgebroken. Ook dinsdag konden partyen het niet eens worden en werden de onderhandelingen op geschort tot gisteren om partyen gelegenheid te geven tot beraad in eigen kring. Er bestaat een mogeiykheid, zo vernamen wy van de zjjde van de Raad van Be stuur Bouwbedrijf, dat er midden volgende week als beide partyen wederom be raad in eigen kring hebben gevoerd, nog een nieuw contact zal plaatsvinden. Evenals dinsdag l>ieken de punten betreffende de uurlonen en de uitkering bty ziekte en ongeval het struikelblok te vormen. Het knelpunt voor de werknemersde legatie was de door werkgevers voorge stelde wachtdag bjj ziekte, die na vier dagen niet kan worden „inverdiend". De werkgevers hebben dit voorstel ter tafel gebracht, omdat op 1 juli de uitkerin gen bij arbeidsongeschiktheid worden beheerst door een aangepaste ziektewet en door de Wet op de Arbeidsonge- DEN HAAG Het dagelijks bestuur van de ARJOS, ,de AR-Jongterenorgani- satle, heeft gisteren aan de Tweede-Ka merfractie van de Anti-Revolutionaire Party zqn volgende standpunt kenbaar gemaakt. Het program van informateur Zijlstra biedt voor een keuze van partners voor een te vormen regering onvoldoende duidelijkheid. De hervorming van de maatschappij, als tot uiting komend in het program van actie, vraagt om een radicale aanpak. Deze eigengerichtheid behoeft na kennisneming van het pro gram-Zijlstra nadere aanvulling. Een keuze voor de WD komt ons op dit moment dan ook voorbarig voor. De Nederlandse Nationale Jeugdra den: de Nederlandse Jeugd Gemeen schap, de Katholieke Jeugdraad voor Nederland, de Nederlandse Jeugdraad, de Moderne Jeugdraad en de Hervorm de Jeugdraad, hebben informateur prof. dr. J. Zijlstra een memorandum aange boden, waarin zij diverse wensen en verlangens kenbaar maken. Zij schrijven er o.m. in, dat de resul- ten van de Tweede-Kamerverkiezingen 1967 duidelijk hebben uitgewezen, dat de jongere generatie eigen bijdragen wil leveren aan de opbouw van de sa menleving. Een belangrijk onderdeel van het re geringsbeleid dient te zijn de ontwikke ling van een breed nationaal jeugdbe leid. Tot op heden ontbreekt een visie op een totaal jeugdbeleid. De jeugdra den pleiten daarom voor een systema tische beschrijving van alle aspecten van jeugdbeleid in opdracht van de re gering, zodat dit beleid in Nederland concrete Inhoud krijgt. FRANKFORT Stomverbaasd ver nam een vrijgezel uit Wiesbaden dezer dagen dat hij in Frankfort in het huwelijk was getreden. Met hulp van getuigen kon hij aantonen dat dit be slist niet het geval was. Onder zijn naam bleek een ander getrouwd te zijn, een 25-jarige jongeman uit Frankfort, die al verscheidene malen met de justi tie in aanraking was geweest en de vrijgezel geruime tijd geleden zijn porte feuille met al zijn identiteitspapieren had ontstolen. Anoniem had zij ze on langs aan de eigenaar teruggetauurd met de mededeling dat hij met behulp daarvan een nieuw leven was begonnen, waartoe kennelijk ook een echtgenote behoorde. Pas bij de arrestatie van de oplichter kwam zijn vrouw erachter dat ze de naam van een vreemde droeg. 8chiktheidsverzeke«ring, die beiden, al dus het werkgeversstandpunt, de rechts positie van de arbeidsongeschikte werk nemer aanzienlijk verbeteren. Onder deze omstandigheden vonden de werk gevers het redelijk in de CAO de bepa ling op te nemen, dat in het geval van arbeidsongeschiktheid steeds een wacht dag zal gelden, die voor rekening van de werknemer komt. Temeer waar de werkgevers in afwijking van hun aan vankelijke voorstel zich in de loop der onderhandelingen wel bereid verklaar den bij arbeidsongeschiktheid gedurende het eerste jaar de wettelijke uitkering van 80 tot 100 procent aan te vullen. Zouden de werknemers het voorstel in zake de wachtdag hebben aanvaard, dan zouden de werkgevers bereid zijn ge weest het werknemersvoorstel op per 1 maart het uurloon van alle groepen met twaalf cent te verhogen, alsmede vijf cent verhoging per 1 juli aan te nemen. Toen de werknemers dit voorstel onaan vaardbaar achtten, hebben de werkge vers vastgehouden aan him eigen voor stel ook wat de uurlonen betreft, het geen een verschillende verhoging voor de vijf groepen inhield te weten 10-10- 11-12-12 cent. Deze gang van zaken, aldus verder de mededeling van de Raad Bestuur Bouwbedrijf, wordt in werkgeverskrin gen ten zeerste betreurd, omdat hierdoor ook de financiering van gemeenschappe lijke belangen, zoals de vakopleiding, de bouwresearch en de vakbondsactivitei ten op losse schroeven komt te staan. DEN HAAG Het kabinet heeft voor het prysjaar april 1967april 1968 de voor de boer na te streven richtprys voor de melk vastgesteld op 85 cent per kilo gram met 8,7 procent vet. Het Landbouwschap en het Produktschap voor Zuivel hadden ook 85 cent gevraagd. In het jaar april 19661967 was de richtprys 88,5 cent. De verrekenprys die de boeren krijgen voor de consumptiemelk is door het ka binet vastgesteld op 86,1 cent per kilogram. Het landbouwschap had ook go- vraagd hem onveranderd op 86,1 cent te handhaven. Het kabinet heeft de oriëntatieprijs voor rundvlees vastgesteld op f 2,26 per kg levend gewicht op Nederlandse kwa liteitsbasis. Het Landbouwschap had f 2,30 gevraagd. In 1966-'67 was de oriëntatieprijs f 2,22. Voor de mestkalveren werd de oriën tatieprijs gesteld op f3,07 per kg le vend gewicht. Het landbouwschap had ook f 3,07 gevraagd. Vorig jaar was de ze oriëntatieprijs f 2,90. Of de nieuwe producentenprijs voor rundvlees enigerlei effect zal hebben op de prijs voor de verbruiker is vol gens minister Biesheuvel niet tevoren aan te geven. Het prijsverloop van het rundvlees is afhankelijk van de markt ontwikkeling, terwijl de oriëntatieprijs voor de producent, zoals de naam ook aangeeft, slechts een oriëntaterend ka rakter heeft. Het nationale prijsbeleid voor de vee houderij, zo deelde minister Biesheu vel mee, staat voor het nieuwe seizoen geheel in het teken van de voortgezette geleidelijke aanpassing aan het toekom stige prijsniveau in de EEG. Zoals men weet zullen de gemeenschappelijke EEG-prijzen voor melk en rundvlees in april volgend jaar van kracht worden. Het kabinet heeft besloten, in 1967- 1968 globaal de helft tot stand te bren gen van de noodzakelijk aanpassingen van inleveringsprijzen voor zuivelpro- dukten en van de oriëntatieprijs voor rundvlees aan de komende EEG-prijzen. Eveneens komt dit jaar de helft tot stand van de totale noodzakelijke ver laging van de industriemelktoeslag. Voor 1967/1968 wordt opnieuw een stijging van de rundvleesproduktie in ons land verwacht met een stijgend aanbod bij een ongeveer gelijkblijvend gebruik. Mede daarom heeft de regering een voorzichtig prysbeleid willen voe ren en slechts de helft van de prijsver hoging, die straks in de EEG nodig zal zijn, op rekening van dit jaar gebracht. RENTABILITEIT DEN HAAG Bij de voor 1967/68 vastgestelde richtprijs voor de melk van 35 ct per kg en oriëntatieprijs voor rundvlees van f 2,26 per kg zal de ren tabiliteit van het boerenbedrijf er, vol gens berekeningen van het Landbouw- economisch Instituut, als volgt uitzien. De ondernemers zullen gemiddeld het volgende arbeidsinkomen behalen: klei- weidegebied f 16.900, veenweidegebied f 12.570 overgangsgebied f 11.730, con- sumptiemelkgebied f 14.170, Friese Wouden f 13.650, oostelijk zandgebied f 9.610, Gelderse Vallei f 14.340. Zuide lijk zandgebied f 13.450. Stelt men de kosten, waarbij inbe grepen de beloning die de ondernemer voor zijn arbeid volgens CAO zou toeko men plus de beloning voor bedrijfslei ding, tegenover de opbrengsten, dan komt in al deze gebieden gemiddeld een verlies uit de bus. De aldus bere kende verliezen zijn als volgt: kleiwel- degebied f 430 veenweidegebied f 4.740, overgangsgebied f 5.020, consumptie- melkgebied f 2.940, Friese Wouden f 2.550, oostelijk zandgebied f 5.340, Gel derse Vallei f 2.570, zuidelijk zandgebied Behalve van de nieuwe richt- en oriëntatieprijzen is in deze berekening uitgegaan van een bruto-opbrengstprijs voor varkensvlees van f 2,75 per kg ge slacht gewicht en van een gemiddelde opbrengstprijs voor consumptie-eieren van f 12,50 per 100 stuks. VATICAANSTAD. Vaste diakens, zoals het concilie die in de R.-K. kerk aangesteld wilde zien, zullen of onge huwd moeten zijn ofwel, indien reeds gehuwd, van rijpe leeftijd, aldus heeft Paus Paulus doen verstaan in een toe spraak bij de ontvangst van de leden van de postconciliaire studiecommissie terzake. UTRECHT Voor aanstaande dins dag is in Utrecht een spoedvergadering uitgeschreven voor de leden van de Lan delijke Huisartsen Vereniging. ZIJ sol len op die bijeenkomst door het bestuur op de hoogte worden gesteld van de gang van zaken bij de onderhandelin gen die woensdagavond tussen de LHY en het Gemeenschappelijk Overleg van Ziekenfondsorganisaties zyn gevoerd en die zoals bekend - niet tot resulta ten hebben geleid. Een woordvoerder van de LHV deel de ons mee, dat het dinsdag louter eei informatieve vergadering wordt en da' het bestuur niet van plan is, de lede een nieuw standpunt in het conflict c nieuwe voorstellen voor de onderhands lingen voor te leggen. „Wij kunnen niets meer doen, we zijl met onze concessies tot het uiterste ge gaan door genoegen te nemen me! slechts de cijfermatige uitkomstaai var her rapport van de commissie Van der Ven als basis voor een overeenkomst met de ziekenfondsen en door de struc turele opbouw en de argumentatie er van voorlopig buiten beschouwing te ia- ten", zo zei men bij de LHV. „We wachten nu op nieuwe stappen van ós ziekenfondsen". Het ziet er naar uit, dat dat wachten lang gaat duren, want de ziekenfond sen zijn evenmin van plan, hun houding te wijzigen. Zij wachten, zo vernamen wij gistermiddag, van hun kant op de verklaring van de LHV. dat deze een overeenkomst af wil sluiten met de twee qua aantal leden grootste zieken fondsorganisaties, de „Federatie van door verzekerden en medewerkers be stuurde ziekenfondsen" en de „Centra le bond van onderling beheerde zieken fondsen". Uit de medellng die de artsendelegatie woensdagavond deed, dat zij de zaak alvorens de bespreking voort te zetten eerst aan het bestuur en de leden vergadering van de LHV wilde voorleg gen, hebben de fondsen namelijk op gemaakt dat de ledenvergadering van de LHV dinsdag zal worden geraad pleegd over de mogelijkeheid van e«i overeenkomst met CBOZ en VMZ. De nieuwe moeilijkheden In het al maanden slepende conflict tussen art sen en fondsen kwamen woensdagavond pas aan het eind van de onderhandelin gen aan het licht. Toen bleek namelijk dat de ziekenfondsdelegatie in de me ning verkeerde dat de LHV zich berekl had verklaard tot het aangaan van een overeenkomst met de VMZ en de CBOZ terwijl de artsen ontkenden, deze be reidheid ooit te hebben getoond. Zij wilden wel het voorstel van de twee grootste ziekenfondsen accepteren, maar wensten een daarop gebaseerde overeenkomst alleen af te sluiten met alle zes in het GOZ vertegenwoordigde ziekenfondsorganisaties. Een verklaring van de vier kleinere fondsen, dat zij zich weliswaar niet konden verenigen met het concept-contract maar zich aan de overeenkomst tussen LHV, CBOZ en VMZ zouden conformeren als deze door de ziekenfondsraad werd bekrachtigd, bracht geen verandering in het stand punt van de LHV, waarop de delegaties uiteen gingen. De LHV heeft minister Veldkamp uitvoerig op de hoogte gebracht van de nieuw gerezen moeilijkheden. ADVERTENTIE CJI ƒ1,25 0

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5