FIET KOSTER: EERST „Wat blijft er over van het Ken de vergiften in uw huis! romantische?" VROUW, DAN DE REST Hans Boskamp, weg en terug bij Anatevka VIER IDEETJES VOOR UW GARDEROBE Zelden is een leidende figuur een vent99 Naar Berlijn voor Fiddler on the roof9 Tijdig uit voetballerij gestapt Zomerjaponnen met lange mouwen (en kijkgaten) Soms weet men niet wat er rondslingert... Beter handwerken Diepenveen; jeugdige mode KINDEREN VAAK HET SLACHTOFFER Schandalig TEDER OOG RABBIJN REKORD OPTIMISTISCH AMBTENAAR „¥V"yk eens rond wat er allemaal in huis aan vergiften rondslingert", sugge- -IV reert de arts A. N. P. v. Heyst de ouders van vooral kleine kinderen, die in toenemend aantal worden vergiftigd na het drinken of eten van huis- lioudelyke reinigingsmiddelen of geneesmiddelen. Het is een verschijnsel, waar ook de directeur-generaal voor de Volksgezondheid, speciaal belast met de gezondheidsbescherming, dr. J. Spaander, zich ongerust over maakt. Uit het oogpunt van gezondheidsbescherming vindt hy het bijvoorbeeld onjuist, dat fabrikanten van huishoudelijke reinigingsmiddelen ter kennismaking hun pro- dukten in proefflacons huis aan huis via de brievenbus verspreiden. Volgens dr. v. Heyst, die chef is van de reanimatieafdeling van het Acade misch Ziekenhuis in Utrecht en tevens hoofd van het Nationaal Vergiftigin gen-Informatiecentrum van het Rijks instituut voor de Volksgezondheid, zijn na een recente reclameactie inmid dels vier gevallen bekend geworden van kinderen, die na het drinken van een vloeibaar wasmiddel met ernsti- venbus stoppen. Zij beseffen, dat er weinig tegen te doen is, maar wel ge loven zij, dat er alle aanleiding be staat om de ouders nadrukkelijk te waarschuwen voor de gevaren in huis. In het Utrechtse reanimatiecentrum werden in 1965 630 patiënten opgeno men; vorig jaar waren het er 930. De grote toeneming wordt vooral veroor zaakt door de vergiftigingen. Een top vertegenwoordigen de kinderen van twee tot drie jaar en opvallend is voorts, dat de meeste vergiftigingen worden gemeld op vrijdag, de dag waarop in ons land het huis een grote beurt krijgt en de reinigingsmiddelen volop worden gebruikt. Sinds 1958 bestaat het Nationaal Vergiftigingen-Informatiecentrum, dat zeer nauw samenwerkt met het Rijks instituut voor de Volksgezondheid en het Academisch Ziekenhuis in Utrecht enerzijds en de artsen en apothekers anderzijds. Op 50.000 systeemkaarten zijn thans allerlei gegevens verzameld over giftige stoffen; de samenstelling, dodelijke dosis, klinische verschijnse len, therapie e.d. Elke huisarts, tandarts of apothe ker, die met een vergiftigingsgeval wordt geconfronteerd, kan dag en nacht het alarmnummer van het in formatiecentrum voor inlichtingen bel len. Deze centrale werkwijze, waarbij bovendien nog wordt geprofiteerd van de research werkzaamheden in het RIV, biedt enorme voordelen bij snel le opsporing en behandeling. Het aan tal systeemkaarten neemt met 4.000 per jaar toe, want nog lang niet alle vergiftigingsverschijnselen zijn onder zocht. Zeer onlangs nog werd men gecon fronteerd met vergiftigingsverschijnse len tengevolge van een brand in de Rotterdamse Waalhaven. Er was spra ke van een vermenging van allerlei chemische stoffen, waardoor een gas ontstond, dat in het Utrechtse infor matiecentrum nog niet bekend was. Na overleg met allerlei deskundigen, kon een probate therapie worden ont wikkeld. De preventie is in de meeste geval len doodeenvoudig: Zorg dat kinderen huishoudelijke reinigingsmiddelen of geneesmiddelen niet gemakkelijk te pakken kunnen krijgen. De deskundi gen verbazen zich erover, dat in vrij wel alle Nederlandse huizen de ver giften, zoals vloeibare wasmiddelen, bleekwater, ammoniak e.d, voor het grijpen staan, meestal in keukenkast jes op de grond. Zij hebben de in druk dat de meeste ouders niet be seffen welke vergiften zij in huis heb ben. Hoe groot de gevaren zijn, beseft men eigenlijk pas goed, nu men via het landelijke informatiecentrum dage lijks wordt geconfronteerd met aller lei vergiftigingen. De vergiftigingen tengevolge van huishoudelijke produk- ten staan met 57 procent bovenaan de lijst, gevolgd door de geneesmiddelen met 34 procent. Een huisarts schreef het Nationaal Vergiftigingen-Informatiecentrum on langs, dat hij het schandalig vindt, dat vergiften huis aan huis via de brievenbus worden verspreid. Kinde ren in Maastricht, Utrecht, Rotter dam en Den Haag werden in februari de dupe van een dergelijke reclame actie. De heer Van Heyst vraagt zich af, waarom de fabrikanten zich met hun reclame niet beperken tot folders, tv- en dagbladreclame. Juist de kleine monsterflesjes zijn voor kinderen zo gemakkelijk hanteerbaar. De Keurings dienst van Waren of het directoraat- generaal voor de Volksgezondheid zou den wellicht maatregelen kunnen ne men, hoewel dat in het kader van de wettelijke mogelijkheden heel moei lijk zal zijn. Meer heil verwacht men daarom voorlopig van een groter besef van verantwoordelijkheidsgevoel bij de fa brikanten en de reclamebureaus en voorts is een grotere waakzaamheid van de ouders geboden. Dat het, met name met de huishou delijke vloeistoffen, om enorme hoe veelheden gaat, blijkt uit een Ameri kaanse berekening. Per miljoen inwo ners wordt daar een ton aan huishou delijke vloeistoffen omgezet. In de VS zijn fabrikanten verplicht op de verpakking de nadelige factor duide lijk te vermelden, maar in ons land beperkt men zich tot de waarschu wing „Gevaarlijk bij inwendig ge bruik" in heel kleine lettertjes of he lemaal geen waarschuwing. Onderzoekingen hebben aangetoond, dat de kinderen in de kruipleeftijd meer worden vergiftigd door huishou delijke produkten, maar als ze ouder worden zijn het de geneesmiddelen, waarvan ze gaan „snoepen". Hoe ernstig vaak de gevolgen kun nen zijn, illustreerde de heer Van Heyst met het voorbeeld van de thans 26-jarige man, die op zesjarige leef tijd loog dronk, waardoor de slok darm verbrandde. Nu twintig jaar lang wordt hij nog via een gat in de maag gevoed. Binnenkort krijgt hij een nieuwe slokdarm en zal slikken weer mogelijk zijn. „Er zouden heel wat minder invaliden in ons land rondlopen, als men wat voorzichtiger omging met allerlei gevaarlijke vaste en vloeibare stoffen in het huis", is de conclusie van dokter Van Heyst. ri'\\ ligt opgevouwen in de hondemand. Hij zit er nauwelijks geïnteresseerd bij. Hun uiterlijk doet een artistiek echtpaar vermoeden. Een interviewer houdt haar de microfoon voor. Wat vindt u ervan? Nou, ik vindt het wel. Wat? Nou gewoon. Wat hij ervan vindt. Vindt u wel eens wat? Nou, eh, mijn man is zeer buitenechtelijk begaafd. Heeft u wel eens contact met andere schrijvers? Alleen sexueel, dat moet wel, anders denken zij dat Joris kinder achtig is. Niet progressief genoeg, Maar ja, ik moet er wel de mand voor uit". Fiet Kosteriets overblijven van de verhouding man-vrouw De zaal schudt van het lachen. Zij: de „loljurk" van het vaderlandse ca baret Fiet Koster, hij: de nieuwko mer Dick Eichenberger. De intervie wer is de samensteller Frans Koster, die met zijn teksten voor zijn gezel schap Adam en Eva keer op keer in de roos zit. Het programma: „Tussen tafel en bed". Zij hoeft maar op te komen om iets te laten gebeuren op het podium en in de zaal. Met haar stem bereikt zij de uithoeken van het schellinkje en haar humoristische mimiek doorboort de dikste huid van de grootste izegrim. Is zij wel zo'n loljurk? In het num mer „Wat wil je nog meer..." laat zij een ander kant van haar talent zien. Met kleine gebaren en uiterst kleine stem verhaalt zij van een jonge vrouw: „Je hoeft maar te knippen en Luchtig speels en vooral jeugdig van lyn is de nieuwe voorjaarscollectie van Arnould Diepenveen. Hiermee hand haaft de Amsterdamse couturier de traditie kleding te brengen, die vooral de jonge vrouw aanspreekt. Overigens zyn zijn voorheen betaalbare couture- pryzen wel weer iets opgelopen. „Maar wie kan mij dat kwalijk nemen'", al dus de heer Diepenveen. Als noviteit in zijn boutique geldt de zogenaamde semi-couture. Die be treft de duurdere creaties, waarvan slechts èèn model in voorraad is en die op bestelling kunnen worden gemaakt. In de zomer japonnen, eenvoudig van lijn, wordt een originele toets aange bracht door middel van strikjes, be werkte ceintuurs en hier en daar een kijkgat als verrassing. Een klein waag stuk zijn de dunne japonnen met lange mouwen. Zeer chic, maar voor zon aanbidsters, die ook de armen gebruind willen hebben, misschien minder aan- trekkelijk.Mantels van katoen, zowel in felle als gedekte kleuren, zijn in de collectie veelvuldig tegenwoordig. Hier- De werkgroep Naaldwerk van de Stichting Werkgemeenschap voor Ver nieuwing in Handenarbeid is zich ook in gaan spannen om bij het onderwijs tot een meer creatieve manier van handwerken te komen. Men ziet in dat de tijd van maaslap en merklap voorbij is. Men wil de ei gen creativiteit van de leerlingen net zoals dat bij de tekenlessen tegen woordig gebeurt ook bij de hand werklessen meer stimuleren. De Stich ting heeft om daar de aandacht op te vestigen een boekje uitgegeven dat „Handwerken bij het lager onderwijs" heet. Het is een handleiding om het kind op school ook tydens de hand werklessen zelf te laten onderzoeken en experimenteren. De technieken die in de loop van de lagere schooljaren aan de orde komen worden in het boekje nader bekeken. Van die technieken uitgaande geeft men daarna voorbeelden voor vrijere toepassingen waarbij het kind eigen fantasie kan uitleven. Afbeeldingen van handwerken in een meer ongedwongen stijl zyn opgeno men in dit nieuwe boekje, dat ook een nuttige gids kan zijn voor moeders die de kinderen thuis bij het handwer ken willen helpen. ik strip tegen de klippen. Wat wilt u nu nog meer?" In de harde wereld van vandaag wil de jonge vrouw toch dat er iets over blijft in de verhouding man-vrouw. De suggestie, iets teders. „Wij zijn wel tof onder elkaar, maar een vrouw blijft een vrouw", lispelt Fiet Koster in haar Bloemendaalse huis. Haar spitse podiumstem die in zang een kleine vier octaven omvat, is gereduceerd tot lieftallig gefluis ter. „Gaat zo langzamerhand het ro mantische, het mystieke niet verlo ren? Laat er toch alsjeblieft iets over blijven. Hoe ik dat hondemandnum- mer vind? Och, als vrouw wil ik niet aan het lollige type blijven hangen. Daarom houdt ik van dat ingetogen nummer. Ik voel me er zelfs verlegen bfl. Van de maniertjes blijft dan niets over. De laatste tijd heb ik dat ster ker. Ik ben eerst vrouw en dan ver der het hele rijtje af. Voor het pu bliek ben ik misschien in die kleine tien jaar cabaret dezelfde gebleven. bjj worden joyeuze hoeden gedragen: zeer opvallende, met brede randen, maar ook bescheiden hoofddeksels: kleine dopjes en vilten helmhoedjes. Frivoliteit ontbreekt in de collectie van Diepenveen niet. Onder een zwart witte creatie gluurt een koket petti- coatje met dicht op elkaar vallende ruches. Een geslaagd vakantiemodel is de shantung japon met bijpassende Bermudashort. In de avondjaponnen is misschien net iets teveel fantasie uitgeleefd. Hier en daar wat minder grapjes en bewerkingen zou de snit van de uitgaanskledij alleen ten goede zijn gekomen. Een Amerikaanse firma heeft de nieuwe lente/zomercollectie voor het jonge meisje in de Deense hoofdstad getoond: hier een „twee-in-een"-jurk. Het binnenste deel is van zwart-zij- den crêpe, het buitenste deel van zwarte tule met goud. De creatie kan ook zonder het buitenste deel worden gedragen. maar voor mijzelf ben ik totaal veran derd". Fiet Koster, die samen met haar man een zichtbare eenheid op het po dium en daarbuiten vormt, vouwt zich weer op. Nu niet in een hondemand, maar op een comfortabele bank. Haar gezicht is in rust, hoewel de donker bruine ogen zoeken naar houvast, naar begrip. Een volstrekt andere vrouw dan die uit het nummer „Mij ne heren", warin zij gekleed in een lange afslankende robe de captains of industry belachelijk maakt. „Met dat nummer ben ik het ook he lemaal eens. Zelden of nooit is een leidende figuur een vent. Het zijn zei den kerels, die in hun functies ver slapet figuren. Wij praten er veel over, liever gezegd over alles. Daar uit ontstaan dan weer Frans' teksten". „Politiek Daar doen we weinig aan. Op het stembureau konden wij het lijstnummer van D '66 niet vin den. Wij stonden in die rare stemhok jes naar elkaar te schreeuwen en heb ben ten einde raad maar WD ge stemd". Het a-politieke cabaret Adam en Eva heeft dan ook geen enkel num mer dat de politiek in al zijn geledin gen aanraakt. „Of wij niet bang zijn vervreemd te raken van het actuele leven? Nee, wij wonen hier „rustig" om niet opgeslokt te worden". Toch is „Tussen tafel en bed" door trokken van eigentijdse geluiden, al zijn die dan gepersifleerd. Een mooi voorbeeld is de claus van Fiet die als dichtersvrouw in verwachting is. „Het joch schopt al. Hij is prenataal high", kennelijk een snoer op het Amsterdamse Sigmacentrum. Ook het nummer „Het gezag betaalt het ge lach dat in witte provo-spijkerpak ken wordt gebracht, tikt aan. De tv in de hoek van de kamer staat er met een dichtgeslagen oog bij. De beeldbuis Is een van de bron nen waaruit tekstschrijver Frans Kos ter put. Maar er voor werken, ho maar. Overigens na ruim dertig maal in uitzendingen te hebben gezeten. „Wij hebben direct contact met het publiek nodig en steeds merken we bij andere collega's dat er veel niet overkomt bij die elektronische trans missie. Die verzwakt de menselijke trillinkjes". Frans Koster brengt de koffie zon der te morsen. „Jij mag blijven", zegt Fiet toepasselijk. „Waarom wij zijn gestopt met ons Haarlemse café-restaurant? Het was te klein, te gemakkelijk, te gezellig. Het publiek vond ons gauw leuk en na 214 jaar iedere avond optreden zeiden wij tegen elkaar: Nu of nooit. Dochter Macha gaf de doorslag met: Jullie praten alleen maar over zaken". De voormalige kleuteronderwijzeres Fiet en haar man, de voormalige sportleraar Frans, keken elkaar eens aan. Vanaf dat moment hebben zij zich nog meer in het ongewisse theaterle ven gestort. Persreacties: Speels-por- rend, niet cynisch, wel ironisch, spits- geestig, nimmer wrang of schokkend. Het had niet veel gescheeld of Fiet had in een nieuwe musicalproduktie gezeten, maar wat niet is kan komen. Zij lijkt een ideale figuur voor deze vorm van theater door haar verrei kende, soepl glijdende stem, de beval lige toneelgang en het komische ta lent. Betaalbare gelegenheidskleding voor het jonge meisje, dat op een partijtje een modieuze indruk wil maken, ge creëerd door de Amerikaanse firma BELLE MAID: een japon, uit stro ken „opgebouwd", gemaakt van wit te crêpe, afgezet met zilveren paillet ten, net als de schouderbandjes. Hans Boskamp (34) is geen mede producent meer van de musical Anatevka. Hij nam dat besluit vorige week. Het waarom kon hij toen niet duidelijk maken, omdat hij direct daarna naar België vertrok om er naast Jan Teulings te spelen in een van de volgende tv-afleveringen van Maigret. Gisteren kwam hij (moe) terug uit Blankenberge. Een gesprek over zijn hartelijke breuk met producent Paul Kijzer gaat hij niet uit de weg. Hij zegt: „Je mag gerust weten wat er aan de hand is. Er zijn een paar redenen. De hoofdoorzaak is dat ik door Rudolf Stracke aange zocht ben om in het Theater des Westens in West-Berlijn de artistieke leiding van Fiddler on the roof te doen. De musical moet daar waar schijnlijk eind van het jaar in pre mière. Dan zijn er ook nog andere rede- en. Ik ging met Paul niet mee in de volgende produktie Man of la Man cha. Ik ben als producent een beginner. Ik kan me nog niet veroorloven kapi talen in een produktie te stoppen, als ik nog niet eens weet hoe de lopende het uiteindelijk heeft gedaan. Ik geloof wel in het artistieke succes van la Mancha, maar financieel lijkt het me een nog grotere gok dan de Fiddler. Het is nog fijner, nog subtieler dan Anatevka. Of daar groot publiek naar toe komt moet je maar afwachten". De derde reden voor het opheffen van de nog jonge nv Petraq Produc tions is deze: „Mijn werk is de ar tistieke samenstelling van een pro duktie. Op de dag van de première ben je eigenlijk klaar. Wat je dan nog nodig hebt is een politieman (een compagny manager) om de mensen op tijd te krygen en dat soort dingen. Ik liep met m'n ziel onder m'n arm". Om dat ongemak te verhelpen stu deerde Hans Boskamp vijf rollen uit de bezetting van Anatevka in, zoge heten understudies. Zo zou hij kun nen invallen als er iemand ziek werd. Vrijdag 10 maart gebeurde het. Harry Boden die de rol van rabbijn speelt, werd ziek. Vyf dagen is Hans Bos kamp voor hem ingevallen. Het invaller zijn is hem niet vreemd. Deze ex-voetballer hij was de eerste die een semi-prof contra jt tekende speelde zes keer in het Nederlands elf tal, maar was ook 48 keer reserve. In 1962 vooral door het lichtend ge verbrandingsverschijnselen aan slokdarm en maagwand in ziekenhui zen zijn opgenomen. In alle gevallen betrof het kinderen, die de proefflacon uit de brievenbus hadden gehaald. Zowel dr. Spaander als de heer Van Heyst vindt het onjuist, dat de fa brikanten deze gevaarlijke produkten ongevraagd bij iedereen in de brie- HANS BOSKAMP naar Berlijn O voorbeeld van vader Johan (van Pot- tasch en Perlemoer) Boskamp be sloot Hans definitief te stoppen met voetballen en het als zanger-acteur te proberen. „Dat was niet zo'n grote overgang. Voetballen is ook show business. Nu tenminste. In mfln tijd nog niet zo. Elek Schwartz zag wel dat ik m'n tijd vooruit vas; hij zei wel eens: Du bist ein artist, kein voetbal ler. Nu zijn ze allemaal artiesten, kijk maar naar die jongens van Ajax". Met de produktie van Anatevka kwam er voor Hans Boskamp ook een einde aan zijn blijf-fit-activitei- ten by de amateur eerste klasser AFC. „Ik speel nu alleen nog maar in het artiestenelftal en by de oud-interna tionals. Ja, ik heb voor Anatevka veel gelaten. Spyt van? Nee hoor. Ik heb in dat half jaar veel geleerd. Maar mijn instelling ligt dichter by het ac teurschap dan by een zakelijke lei ding. Daarom ben ik biy met het aan bod van Stracke om naar Beriyn te komen, maar aan nqjn werk by Ana tevka heb ik dit aanbod te danken". Helemaal iut de Anatevka-produk- tie is Hans Boskamp niet. Hij zegt: „Dat is een ingewikkelde juridische geschiedenis. Ik houd interesse in de revenuen van de show. En daarover ben ik zeer optimistisch. Het loopt nog steeds goed. En het voordeel bij Fiddler was dat het gedeeltelijk door de Ame rikanen werd gefinancierd. Bij Man of la Mancha is dat niet zo. Nee, dat is echt wel international big business, moet je wel veel geld voor hebben. En dat heeft Paul Kijzer wel maar ik niet". Toch is Hans Boskamp niet rou wig om de stap die hij in 1962 gedaan heeft. „Ik was toen 28, 29, voor een voetballer niet zo jong meer. Ik zou in dat vak nog maar een paar jaar te le ven hebben. Was ik er toen niet uitge stapt, dan had ik nu als al die ande ren een sigarenzaak je of zo; in ieder geval werk waar ik niet gelukkig mee zou zijn. Ik heb een moeiiyke weg be wandeld, zonder toneelschool of iets. Ja, zoals ik het nu doe, is nog wel on- zeker.Ik zou die zekerheid kunnen krijgen door bij een gesubsidieerd ge zelschap te kruipen. Maar daar heb ik geen zin in. Ik ben een ontzettende tegenstander van het subsidiesysteem. Er is zo geen competitie meer, de men sen zyn gewoon ambtenaar geworden". BOEDAPEST: een voorbeeld van de nieuwe Hongaarse mode voor het ko mende seizoen: een bruine overgooier op een gele trui met bijpassende gele pet, gecompleteerd met 'n jasje van dezelfde bruine stof als de over gooier. Een rode kunstlederen regenjas met een mutsje van hetzelfde materiaal en bijpassende laarsjes. De hoogge sloten mantel is getailleerd en reikt tot boven de knie. Ook dit model is afkomstig uit een Hongaars mode huis. ADVERTENTIE Verkoopadressen worden gaarne verstrekt door Stibbe Postbus 9041 A'dam 1

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11