ARNOULD DIEPEVEEN: „Ik draag Veenendaal nog een warm hart toe Top van Hollands haute-conture in korte tijd bereikt Ik ben echt geen romanticus V Schatrijk Vrienden SCHAKEN l x KI i a m e ■1 a JB&UJÊ 1 1 m flttfS&B m. DAMMEN BRIDGE E CRYPTOGRAM door H. KRAMER door J. M. BOM door H. W. FILARSKI VEENENDAAL A mould G. Diepeveen, een van Nederlands top- couturiers, was bijna Veenendaler van geboorte geweest. „Mijn ouders hebben altijd in Veenendaal ge woond en een paar weken voor tnijn geboorte zijn zij naar Amster dam verhuisd". Hij zegt het met een glimlach, die enigszins schuil gaat achter de borstelige, goed bij gehouden snor. Diepeveen, 37 jaar oud en ongehuwd, is een man die gemakkelijk over zichzelf oordeelt. Vijf jaar geleden stuurde hij zijn eerste ontwerpen de internationale modewereld in. Nu kan hij zich re kenen tot het kleine groepje haute- couture-makers dat in ons land de toon aangeeft. De woorden succes volle carrière" klinken in dit ver band nog maar zwak. Diepeveen heetf zelf ook moeite om zijn snelle klim naar de top, van wat hij noemt „het vak" te verklaren. Hij doet wel een poging: „Alles wat ik heb bereikt, ja dat heb ik in feite aan mijn klanten te danken. Zij accep teren en kopen de dingen, die je ontwerpt. Dut is iets wat je zelf niet in de hand hebt. Het is niet snob istisch bedoeld, maar ik geloof dat ik een klantenkring heb, zoals elke andere ontwerper die zich zou wen sen. Persoonlijk heb ik het idee, dat voor mij nu de kous wel af is, want wat zou ik nog meer moeten berei ken? Mijn huidige positie die wil ik stabiliseren en daar wil ik hard voor werken" Arnould Diepeveen heeft een bou tique aan het Singel in Amsterdam. Hij woont in Soest, waar hij even eens een boutique voert, midden in het dorp. In de beide modehuizen verkoopt hij kleding, waar hij in ge- looft, waar hij soms nachten niet van heeft kunnen slapen. „Eigenlijk vind je in alles om je heen inspira tie voor een ontwerp. Soms is het een straatbeeld, dat me beïnvloedt. Of e enstuk muziek. En soms krijg je 's nachts bepaalde ideeën, die je dan gauw even op een stukje papier krab belt. Ik ka nhet u zo moeilijk uitleg gen, maar het gebeurt wel dat er een soort drang in me ontstaat die zegt „die en die jurk moet je gaan maken". Toch ben ik een reëel den kend mens...." Couturier Diepeveen kreeg als jongen al veel met textiel te maken. Zijn vader, eigenaar van een confec tiefabriek in Amsterdam, had zijn zoon al een goede positie in zijn be drijf toebedacht. Er waren trouwens nog meer mogelijkheden; ook enkele textielzaken behoorden tot het bezit van de familie Diepeveen. „Ik zal later wel in de textiel te recht komen, zei ik als kind altijd, als mij gevraagd werd wat ik later wilde worden". Het was volgens Ar nould aan „louter toeval" te danken, dat hij niet in het bedrijf of in een van de textielzaken terecht kwam. Na een fantasierijke loopbaan, via vloeren schrobben en patronen knip pen, („allemaal onbelangrijke baan tjes", zegt hij zelf) trad hij in dienst bij de vermaarde mode-ontwerper Dick Holthaus. „Ik wist veel van het modevak af, omdat ik letterlijk van alles en nog wat heb gedaan. Op pa- tronenkamers, ateliers en snij-afde- lingen van confectiefabrieken stak ik veel kennis op..." Twaalf jaar lang vervulde hij die leider bij Dick Holthaus te worden. In ieder geval genoeg om bedrijfs- functie. Tot 1962. Toen riep een zieke vader zijn zoon te hulp. „Er was ment was er niemand die de model een collectie nodig en op dat mo len daarvoor zou kunnen ontwerpen. Ik heb toen geprobeerd en mijn eer ste collectie werd al direct goed ver kocht tot in Engeland toe..." In de etalages van gerenommeer de modehuizen prijkte plotseling de onbekende naam van Arnould G. Die peveen. In vijf jaar is er veel veranderd. Diepeveen maakte naam met zijn ontwerpen, waar ook de internationa le modepers zich voor ging interesse ren. Er gingen collecties naar New York en naar andere wereldsteden. Er kwamen klanten. Niet alleen de kantoorjuffrouw, die „iets nieuws" komt passen, maar in belangrijke mate dames uit diplomatieke en adel lijke kringen. Zelfs leden van de ko ninklijke familie lieten zich door hem kleden. Dat wil overigens niet zeggen, dat hij onbereikbaar is geworden voor de kantoorjuffrouw die zo maar even in zijn boutique wil komen neuzen. Een citaat uit een vakblad laat aan duidelijkheid hieromtrent niets te wensen over: Arnould Diepeveen weet met eenvoudige middelen en Sonja Bakker en Tanja Trijbels, twee van Nederlands topmanne- quins poseerden met ontwerpen uit de nieuwste collectie van Arnould G. Diepeveen. tegen milde prijzen uitstekende, draagbare kleren te maken. Hij heeft een hele range billijke jurkjes in ka toen en dunne wol die tussen de f 49,- en de f 150,- liggen..." Zijn nieuwe voorjaarscollectie, die hij deze week ook in Veenendaal liet showen, is afgestemd op de „gewo ne" goedkope kleding. Topmanne- quins als Tanja Trijbels en Sonja Bakker presenteerden het vrouwelij ke publiek in La Montage een voor Veenendaal unieke show, zoals ve len die alleen maar van de kleuren foto's uit damesbladen kennen. Diepeveen: „Dat showen in Vee nendaal zie ik eigenlijk als een expe riment. Ik heb hier al een aantal klanten, dus wat dat betreft werd het wel eens tijd dat ik hier mijn gezicht eens liet zien. Maar een der gelijke show was voor Veenendaal nieuw en dan moet je maar afwach ten wat voor publiek je in de zaal krijgt en hoe de mensen zullen re ageren". En tooi de show achter de Arnould G. Diepeveen aan K het werk. Voordat zijn mannequins de creaties uit zijn nieuwste collectie tonen werpt hij een inspecterende blik „of alles wel goed zit". In de modewereld zijn details uitermate belangrijk. rug was concludeerde hij: „Heel goed publiek, het kon niet beter. Hoe ik dat beoordeel? Nee, niet aan hun kleding, want men hoeft helemaal niet duur gekleed te zijn om toch chic te zijn. Ik denk wel dat ik nog eens met een show in Veenendaal terug kom..." „De mensen denken altijd dat je met het werk dat ik doe schatrijk wordt. Dat is niet waar; bovendien in teresseert geld me niet veel; ergens heb ik het idee dat ik te weinig za kenman ben. Geld is niet het belang rijkste in mijn leven", filosofeert Ar nould Diepeveen voor zich uit. Hij lijkt een romanticus te zijn, maar spreekt dat zelf pertinent te gen: „De mensen zien je vaak zo, maar het tegendeel is waar. Het is een keihard zakelijk beroep, dat veel van je vergt. Je moet niet alleen leuke schetsjes kunnen maken, hoe wel dat natuurlijk uitermate be langrijk is..." Een staf van dertig man personeel werkt de ideeën van Diepeveen uit. In zijn brein worden de ontwerpen geboren, de uitwerking ervan laat hij aan zijn mensen over. Aanvankelijk hadden die ontwer pen vrijwel uitsluitend betrekking op de tienermode. ,,Ik ben met de tieners begonnen, maar nu ben ik er eerlijk gezegd gewoon misselijk van. Ik vind dat de jongens en de meis jes, voor zover er nog een verschil in uiterlijk bestaat, er vandaag aan de dag verschrikkelijk uitzien. Ont zettend, er is niets uitgebalanceerd, alles past bij alles en iedereen imi teert iedereen. Die lange haren bij voorbeeld, dat vind je bijna in geen enkel ander land. Nou ja, Engeland misschien, ik vind het, nou ja, ik heb er wel genoeg over gezegd." In zijn schaarse vrije uren han teert hij de schilderspenseel. Zijn ar tistieke prestaties die in verf wor den vastgelegd hebben naar zijn zeg gen het karakter van de creaties van Karei Appel. „Ik rotzooi ook maar wat an", zegt Diepeveen. „Mis schien ben ik wel een klodderaar..." De keren dat hij zich in Veenen daal laat zien („ik ben hier o, zo vaak met vakantie geweest") wordt hij een geconfronteerd met zijn uit gebreide vriendenkring die hij in de geboorteplaats va. zijn ouders heeft. Veel familieleden van hem wonen in Veenendaal, de „Diepeveen's van de grote textielzaken zijn ooms van hem. De nauwe band met Veenendaal manifesteert zich ook bij de mode show, die hij er dezer dagen hield. Dames komen hem na afloop de hand schudden er zeggen dan „Nou, Arnould tot ziens jongen" en „Ar nould, doe je de groeten aan tante die en die...." Zo gauw de laatste mannequin voor de nieuwsgierige ogen van het talrij ke publiek heeft geparadeerd, wordt Diepeveen het lijdend voorwerp van een spervuur van vragen, dat hij ge routineerd opvangt. Zo ook in Veenendaal. Weetgrage bezoeksters van zijn show klampen hem aan met inlichtingen over hoe den, heupwijdtes en décolletés. Met zakelijk overleg staat hij de dames, van wie hij er veel tot zijn klanten kring zal mogen rekenen, te woord. De afspraak voor dit interview kwam er door in gedrang. Als zijn werk hem even heeft losgelaten zoekt hij gebarend een verontschuldiging voor het feit, dat hij de gemaakte afspraak met ruim drie kwartier heeft overschreden. Nadat hij een Italiaanse sigaret heeft opgestoken, komt dat excuus: „Ik kon eenvoudig niet weg komen, nou ja, u zag het zelf. Neemt u me niet kwalijk...." Dat laatste klinkt enigszins overbo dig. Zweetdruppels op een voorhoofd vertellen veel meer DE Russische grootmeester Isaak Bo- leslavsky staat bekend als een van de fijnzinnlgste schakers van de laatste kwarteeuw. Het is echter stil geworden rondom de nu 48-Jarige speler. Hij komt zelfs voor op het lijstje van grootmeesters die de titel niet hebben verdedigd en die dus. om als actief groot meester te gelden, hun groot meesterschap eerst weer moeten bewij zen. Boleslavsky ziet slecht: enkele jaren geleden was men zelfs bang dat-hij vol komen blind zou worden. Vermoedelijk is dat de reden waarom hij niet meer aan de start verschijnt bij grote toer nooien. Dat hij de kunst niet verleerd ls, zal iedereen duidelijk zijn die de volgende partij naspeelt. Wit: BOLESLAVSKY. Zwart: JINJINK HASHVILI. (Minsk 1966). Aangenomen Damegambiet. 1. d2-d4. d7-d5 2. c2-c4. d5xc4 3. Pgl-f3. Pg8-f6 4. e2-e3, e7-e6 5. Lflxc4. C7-C5 6.0-0. a7-a6 7. Pbl-c3. b7-b5, 8. Lc4-b3, Lc8-b7 9. Ddl-e2. Pb8-d7 10. Tfl-dl, Dd8-b8. (Het nieuwste snufje ln deze variant. Met andere zetten, zoals b4, Dc7 en Ld6 werden geen goede ervaringen opge daan). 11. d4-d5, e6xd5!? (Als nauwkeuriger staat 11 Pxd5 te boek. omdat wit na de tekstzet 12. e4 kan spelen). 12. Pc3xd5. Pf6xd5 13. Lb3xd5, Lb7xd5 14. Tdlxd5. Db8-b7 15.e3-e4. Lf8-e7 16. Lcl-g5, Pd7-b6. (De zwartspeler volgt een recente Russische analyse van Neystadt die verder gaat met 17. Td2 0-0 18. Tadl met ongeveer gelijk spel). 17. Tal-dl! (Dit kwaliteitsoffer ls ont leend aan een vorig jaar gespeelde cor respondentiepartij Neronsky-Schuk. waarin wit na 17Pxd5 18. exdS. f6 19. d6!. fxg5 20. Tel een snel beslissende aanval in handen kreeg). 17h7-h6 (Om de tegenstander tot een verklaring te dwingen). 18. Lg5xe7. Pb6xd5 19. Le7xc5. Pd5-e7. (Hetzelfde idee kwam voor in een partij Donner—Portisch, Varna 1962 zonder de zetten Tal-dl en h7-h6. Zwart kwam daar met Pf4 gevolgd door Pe6 spoedig tot consolidatie van zijn stelling. Hij had ook in de gewijzigde omstandighe den deze manoeuvre moeten proberen. Na 19Pf4 20. De3. Pe6 21. Ld6. f6 alsmede Kf7 kan hij zich misschien hand haven). 20. Pf3-e5! (Met de verschrikkelijke dreiging 21. Td7). 20Ta848 21. Tdl-d7, Tc8-c7. (Hierop was zwarts verde- diiwng gebaseerd.). Aan de lezer wordt gevraagd wat hij in deze stelling zou spelen. Volgende week kunt u uw antwoord vergelijken met hetgeen Boleslavsky hier vond. JINJINKHASHVILI abcdefgh BOLESLAVSKY OPLOSSING De oplossing van het vorige probleem luidt: Wit: (Bredewout) Kgl. Dbl. Tfl en O. Pb3. pionnen a2, b2. c4, g2, h2. Zwart (Karaklajic): Kg8, Dg6, Te8 en e2, Lg4. Pionnen a7, c6. c7, g7. h7. Het slot van de partij verliep op de volgen de manier: 25Te2xf2! 26. Kglxf2. Te8-e2at 27. Kf2-gl, Te2xg2tl 28. zal -I Kgl-hl, Tg2-glt! en zwart ga (29. Txgl,Li3t met .damewinst). het op NOG EEN enkele week en de apothe ose van het damseizoen in Neder land. de eindstrijd om de nationale persoonlijke titel, gaat in Utrecht van start. Vertrouwde gezichten buigen zich over de borden. Een maand lang duurt het Mille, nerveuze gevecht. Een gezicht zullen we in de titelwedstrijd missen: dat van de Joviale Geldersman Bart van Aalten.. Hij zorgde vorig Jaar voor de grootste sensatie van de wedstrijd, door Tony Sybrands te kloppen. Van Aalten bleek in de voorwedstrijd ln het Gel derse district niet in staat de met 'hem „gedegradeerde" Ir. Geert van Dijk van d'e eerste plaats te houden. Ondanks dit leverde hij wederom een prestatie van de eerste orde: de nieuwe titelhouder moest juist tegen hem het hoofd buigen. Gaan we deze partij na, dan kan het alleen maar verbazing wek ken, dat de Huissenaar maar geen kans ziet, regelmatig tot de nationale finale door te dringen. Hieronder deze kracht toer: Wit: Aart van Aalten; zwart: Ir. Geert van Dijk. 1. 33—28 18—22; 2. 38—33 12—18; 3. 42—38 7—12; 4. 47—42 1—7 5. 34—29 14—23; 6. 28x19 14x34; 7. 40x29 10—14; 8. 35—30 20—25 9. 30—24 14—20; 10. 32—28. Wit trekt zich niets aan van de slechte reuk, waarin dit openingssys teem voor wit staat. Onbekommerd ac cepteert hij. de moeilijkheden van het witte spel en, gezien het verdere ver loop, niet ten onrechte. 10. 16—21; 11. 37—32 11—16; 12. 44—40 7—11; 13. 50—44 5-10; 14. 40-34 '0—14; Een slim lokzetje: Wit mag niet 34—30 (25x23) 28x10 (20x29) 33x24 wegens (9—14) 10x19 (22—28) 32x23 (18x20) met schijfwinst. Desondanks toch niet sterk, omdat zwart hierna vrijwel direct het genre moet verbreken. 15. 44—40 14—19; 16. 49—44 19x30; 17. 29—23 18x29; 18. 33x35 22X33; 19. 39x28 13—18 20.. 44—39 9—13; 21. 31—27 4—9; 22. 41—37 9—14; 23. 37—31 21—26; 24. 39-33 26x37; 25. 42x31 Zwart sukkelt met ruimtegebrek en wit laat niets na, om dit door agressieve ruilen te accentueren." Na de opening, is het Initiatief geheel aan wit gekomen. 25. 14—19; 26. 43—39 3—9; 27. 46—41 19—24; 28. 27—22 18x27; -29. 31x22 (zie diagram) •Hoewel vele totaal verschillende spel- gangen hier mogelijk zijn, is wits laatste zet toch wel wat al te optimistisch. De combinatie (24—30)' 35x24 (20x29) 33x24! 22) 27x7 (8—12) 7x18 (13x35) was niet te vrezen na b.v. 28. 48—43, wegens 43—39! enz. Wit moet echter blijkbaar gevoeld hebben, dat de andèrs zo koele Van Dijk hier zeer weifelend speelde en opnieuw bedriegt zijn intuïtie hem niet: 29. 13—19? Aangewezen is (16—21) het geen een reëlè bedreiging vormt voor de witte voorpost. Na de tekstzet begint een grootscheepse witte aanval: 30. 41—37 8—13; 31. 36—31 24—30; Zwart vertrouwt op de geijkte verdedi gingsmethode tegen de „Utrechtaanval". Het materiaal is echter teveel gedund voor dit systeem. 32. 35x24 19x30; 33. 31—27 30—35? Weer faalt zwart. Veel be-' ter ls gewoon (2—8) b.v. 40—35 <17—21) 35x24 (20x40) 45x34 (15—20) met goed spel. 34. 48—42! 35x44; 35. 39x50 2—8; 36. 4510 32—18? Na deze beslissende fout forceerde wit op verrassende wijze de winst. Aan onze lezers de opgave: Op welke manier ging dit? De oplossing van vorige maal; De stand: Wit (Fabre) 22, 28, 32, 33, 34, 35, 37. 38. 39. 40, 42. 43 (12 st.) Zwart (Molimard) 8. 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 23, 24. 25, 26 (12 St.). In deze voor wit hopeloos schijnende positie zit de volgende prachtige combi natie verborgen: 37—31! (26x48) 22—18 (13X22) 28x17 (12x21) 32-28 (23x32) 38x27 (21X32) 43—48! (32x43) 33—29! (24X44) 40X38 (48x30) 35x21! (32X43) 33—29! (24x44) 40x38 (48x30) 35X21! EN groot-slembod met een 44 verdeling ln de troefkleur en waar in twee aftroefslagen gevonden moeten worden, dan wel een bijkleur moet kunnen worden vrij getroefd is re kenkundig al een weinig verantwoorde aangelegenheid. De kansen het contract te verliezen zijn namelijk zeker groter dan de winstkans, maar ondernemende spelers trekken zich meestal niets van deze schoolmeester-motieven- aan en zij bieden het groot-slem toch maar als zij de punten nodig menen te hebben. Om dan nog verder in de put te geraken wanneer het contract verongelukt. Zo verging het ook de Fransman Yallouse. die in net zeven-schoppencontract zat dat u vorige week zag: 4 H1073 Q A B 7 6 4 O 84 4 A3 schoppens dan oost. Daar er geen af doende methode te vinden is die zonder snijdenof dwangpositie tot dertien sla gen leidt, zou volgend speelplan goed zijn. Harten zes uit noord aftroeven met schoppenvrouw, in slag 6 klaverheer ma ken, slag 7 een klavertje aftroeven met schoppen drie van noord, slag'8 harten zeven aftroeven met schoppenaas. Ver volgens schoppen negen spelen om te snijden en maar hopen dat west de 'boer heeft en de schoppens 3:2 vallen. Dwangstelling h 4 B 62 Q V 8 O V B 1097 4 B62 4 54 V 109532 O 65 4 V754 4 AV98 H O AH3 2 4 H 10 9 8 Zuid speelde zeven schoppen en kreeg een uitkomst van ruitenvrouw voor zuids ruitenaas. Het vrijspelen van har ten moest eerst geprobeerd worden, dus volgde hartenheer, in slag 3 klaver naar het aas van tafel (noord) en in slag 4 hartenaas (zuid ruiten weg), waaronder bij west de hartenvrouw viel. Het is nu aannemelijk dat west korte hartens heeft en dus misschien wat langere Zonder snit maar met andere angstige avonturen kan zuid het contract winnen, wanneer hij oost taxeert op vier klave ren plus de (reeds bekende) hartenleng- in slagen 5 en 6 incasseert zuid schop- enaas en vrouw, in slag 7 de ruiten- ieer (noodzakelijk om de latere dwangstelling te krijgen). Wanneer dat goed afloopt, speelt zuid in slag 8 schop pen acht na en wint in noord met de schoppenheer. Op dit moment is oost in •dwang: wanneer hij van zijn driekaart harten er één opruimt, zijn noords har tens vrij te troeven. Ruimt oost een klavertje op, dan volgen noords harten boer (waarop zuid de laatste ruiten op ruimt), klaver naar zuids heer, klaver aftroeven in noord en zuid heeft nog een.troef met een vrije klaver. Welke speelwijze is superieur? Is de kans dat west schoppenboer heeft gro ter, dan- dat oost een vierkaart klaver, bezit?? De kans op een 4:3 verdeling in klaver bedraagt theoretisch 62 pet., waar van dus slechts 31 pet. de mogelijkheid bedraagt dat oost die vierkaart heeft. Op grond van deze academische, niet aan de tafel te vinden overwegingen, zou men kunnen zeggen dat de snit op schoppenboer 50 pet. kansrijker is. Yallouse deed het helemaal verkeerd, ging ruitens en klaveren*op tafel (noord) aftroeven en verloor tenslotte een schop penslag aan wests schoppenboer. Nieuwe opgave In Warschau begon Spanje voortreffe lijk, maar zakte in het midden van het toernooi af naar een veel lagere plaats. In dit spel zonk de Armada gevuld met Spaanse verwachtingen definitief: de erf vijand heette Frankrijk. HV7 V97 O V10 32 4 AH2 4 B 109432 - O H5 4 4 1065 4 4 A 8 6 5 H B 10 3 2 O 987 4 7 4.— A8654 O AB6 4 VB983 in kamer I maakten de Fransen In NZ ten onrechte drie Sans met een overslag. In kamer II zeilden de Spanjaarden re gelrecht op een klip: zij kwamen in vier geredoubleerde harten terecht (oost dou bleerde), west kwam met schoppenboer uit en pover spel van zuid leidde tot vijf down voor de supercatastrofe van 2800 straf punten! Maar hoeveel had zuid feitelijk down gemoeten als hij beter had gespeeld, of laat ik zeggen als hij de kaarten allemaal open had gezien? Puz zelt u mee? Volgende wéék uitslag. HORIZONTAAL: 1. autopas (13) 8. zulke kerels beheersen het (6) 9. leuker om ervoor dan er achter te zitten (6) 12. ih de leemte openbaarde zich een larf (5) 13. te goed te goed doen (9) 14. gaat op en neer of heen en weer (4) 15. meer dan een, maar minder dan drie (4) 17. snoepje om te gruwen (4) 19. vroeger blijkbaar niet zo best" geweèst (4) 22. een instrument siert de voorge vel (9) 24. klinkergroeve (5) 25. de een de ander (6) 26. eigentijds koetshuis (6) 27. de nachtmerrie van menige mi nister van justitie (13) VERTICAAL: 2. dito (6) 3. fokbeleid (9) 4. iften loofde in de buurt van Veg- hel (5). 5. koud gebied (6) 6. daar raakt men ondersteboven, van (13) 7. slagerswinkels in het zuiden (13) 10. afgelopen (4) 11. lach er maar om (4) 16. de zoon van Uncle Sam (9) 18. in dat land bestaat voedsel-noot (4) 19. in die plaats moet het goed toe ven zijn (4) 20. ten minste vijf gulden waard (6) 21. hij voelt zich nergens thuis (6) 23. opgeruimd is anders (5) 'j

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 15