Marten Molema balletmeester
bij Nationale ballet
I
Picasso-expositie
geopend
Komiek Mischa Auer
te Rome overleden
UIT DE KERKEN
FINANCIËLE
NOTITIES
VANAVOND
MORGEN
Openbaring
Succes
Uitbouw
Stugge voeten
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Benzine-oorlog
in Engeland
Nieuwe Cortina
bij (le
Britse auto's
erwarrmg
TELEVISIE
OERM
T.V. LANGENBERG
Johnny Hart
Pagina 2
MAANDAG 6 MAART 1967
JANET
Dra wist heel Plyn dat Janet Coom-
be in blijde verwachting verkeerde.
Thomas zong zijn hoogste lied onder
het werk op de werf. Met een lach
om de mond en toch ernstig tegelijk,
was hij in gedachten met de toekomst
bezig. Binnenkort kreeg hij een zoon.
Te zijner tijd zou die hem helpen bij
zijn werk. Hij zou met een zaag leren
omgaan en weten wat het beste tim
merhout was. Want natuurlijk was z'n
eerste een zoon.
Janet vond dat ze veel te veel druk
te maakten van de meest eenvoudige
zaak van de wereld. Als je hoorde
hoe Thomas en haar moeder samen
praatten, zou je denken dat er nog
nooit eerder een kind ter wereld was
gekomen. Wat haar betrof, ze wist niet
goed wat ze ervan denken moest. Het
was heel erg prettig natuurlijk, als je
getrouwd was, maar toch ook wonder
lijk en prettig, een eigen kindje te
hebben om aan te kleden en te ver
zorgen. Ze was ook erg blij voor
Thomas, 's Avonds zat ze meest in
haar schommelstoel bij de haard want
het liep nu tegen de winter en de
avonden werden killer. Vol tederheid
zat Thomas naar haar te kijken.
Soms las hij voor uit de bijbel, met
diepe, ernstige stem, waarbij hij de
lastige woorden eerst voor zichzelf
spelde. „Stel je voor, die reeks van
geslachten, de een door de ander ver
wekt, als één lange keten door de
eeuwen heen", kon ze opmerken. „Al
les draait toch maar om die twee eer
sten, die het begin hebben gemaakt.
Hoe groot is de verantwoordelijkheid
voor hen, die kinderen krijgen. De bij
bel zegt: „Zijt vruchtbaar en verme
nigvuldigt u en vult de aarde". Maar
Thomas, ons nageslacht spuit voort
uit onze liefde tot elkaar, telkens weer
en eindeloos."
„Daar moet je ook niet over tob
ben, lieve, Met je gedachten leef je te
vaak honderd jaar vooruit! Dat zijn
verkeerde, zonderlinge hersenschim
men, die moet je werkelijk niet in je
hoofdje halen. Denk alleen maar aan
het jongetje, dat wij nu krijgen."
„Ik weet het niet, Thomas, ik vind
de wegen van leven en dood zo won
derlijk."
„Maar Jennie, de dominee zei toch,
dat zij die oprecht geloven, bij God
ln de Hemel komen, bij de engelen?"
„Dacht jij dat ik rustig in de He
mel kon blijven, als ik zag dat dege
nen, die ik liefheb en heb achtergela
ten, mij nog nodig hebben?"
„Spreek niet zo, mijn lief. De bijbel
weet het beter. Het hemelse geluk
gaat ons menselijk verstand te boven.
Zij, die daar vertoeven, denken niet
meer terug aan deze zondige wereld."
„Ik zou nooit rustig in de Hemel of
in mijn graf kunnen blijven. Mijn
geest blijft bij hen, die ik liefheb
als zij verdriet hebben of angst, zal
ik ze nabij zijn. God zelf zou mij niet
kunnen weerhouden."
Thomas deed zijn bijbel dicht met
een zucht en zette hem in de hoek op
de plank. Hij moest Janet maar niet
tegenspreken, want vrouwen hadden
in deze omstandigheden vaak wonder
lijke ideeën. Hij raapte een kousje op
dat op de vloer was gevallen. „Wat
verschrikkelijk klein, Janet!" zei hij
bezorgd. ,,Zou 't jong nog geen grote
re voetjes hebben dan zo?"
ni
De lange wintermaanden kropen
traag voorbij. Kerstmis kwam en ging
en de eerst lente-adem voelde je al
weer in de lucht. De witte rijp lag
's ochtends niet meer zo hard op de
bevroren grond en de boomknoppen
zag je alweer zwellen tegen een lich
tere hemel. In het „Klimop Huis"
hing een blijde, geheimzinnige sfeer
van verwachting, want Janet liep nu
op het einde.
Haar moeder kwam reeds voortdu
rend over de vloer om haar met huis
houden en koken behulpzaam te zijn
en haar dochter zoveel mogelijk werk
uit handen te nemen. Janet zag rustig
haar bedrijvigheid aan, met een lach
je op de lippen en een blik van lichte
verwondering in haar ogen. Zij voelde
zich namelijk volstrekt niet ziek. Wat
was er ook natuurlijker dan dat zij in
het voorjaar haar kindje kreeg? Zeker
honderdmaal had ze geholpen de pas
geboren lammetjes van de hei naar
Polmear-hoeve te dragen. En hoe ge
duldig en droevig hadden die koeien
staan kijken als ze haar stevige, maar
angstige kalfjes likten, die hoog op de
poten stonden te bibberen van de kou.
Niets was haar vertrouwder dan de
geboorte van nieuw leven, onverschil
lig of het nu een kindje in een huisje
of een lammetje op de hei gold. Het
kwam alles op hetzelfde neer. De
lammetjes blaatten om voedsel en
troost en nestelden zich dan dicht te
gen de schapen aan, die het hun ga
ven, en een vrouw legde haar kindje
aan de borst. Daarom zag ze ook met
de beste wil van de wereld geen enkele
reden voor al die knikjes en gefluister
de geheimzinnigheden, al die strikken
en linten aan de wieg in haar slaap
kamer, de veelbetekenende lachjes
van haar moeder tegen de buurvrou
wen, die kwamen horen ofwel Tho
mas' voortdurend vermaan om toch
vooral wat te gaan rusten.
De vijfde maart werd Janets zoon
Samuel geboren. „Het was een prach
tige bevalling", verklaarde oude juf
frouw Coombe aan de buren. „Makke
lijker en beter dan de dokter en ik
hadden gedacht. Ze heeft zich kranig
gehouden, de lieve, dappere meid en
ze gaat mooi vooruit. Ja, en wat de
jongen betreft, dat is een wolk van ge
zondheid en het evenbeeld van zijn
vader!" Een heel risje vlaggen ging
op de werf in top en de mannen kre
gen een extra oorlam ter ere van de
gebeurtenis.
Janet lag achterover in de kussens,
met haar donkere haren weggestreken
uit haar bleke gezicht en haar ogen
peinzend gevestigd op het kindje in
haar armen. Wat een grappig peuter-
tje van een kind was het, zo'n kaal
hoofdje en vochtige blauwe oogjes! Ze
kon er zelf nog geen enkele gelijkenis
met Thomas in ontdekken, al wou ze
nog zo graag.
Toch was het erg prettig en onge
woon, dit warme kleine wezentje te
gen je aan te voelen en te weten dat
dit een stuk van jezelf was. En het
gezicht van Thomas was bepaald een
genot om te zien.
Op zijn tenen kwam hij met zijn
zware, krakende laarzen binnen. Zijn
gezicht zag vuurrood en zijn blauwe
ogen puilden bijna uit zijn hoofd.
„Jennie, ben je nog verschrikkelijk
naar?" klonk zijn zachte, schorre
fluisterstem. Ze moest het hoofd
schudden en haar lachje verbergen,
om niet onaardig te schijnen. Toen
sloeg ze de deken erug en liet hem
dat brokje mens zien dat daar in de
ronding van haar arm genesteld lag.
(Wordt vervolgd)
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
3446. Piloot Storm wankelde en moest zich met alle
kracht vastklemmen aan het instrumentenpaneel. De
gevolgen van de blauwe straal deden zich toch nog
gelden, al had deze hem niet voldoende getroffen om
grote schade aan te richten. Arend behield althans het
bewustzijn en nu drong ook ten volle het besef tot hem
door van wat er gebeurd was. De Vijand was versla
gen! Het onzichtbare schip was even heel duidelijk te
zien geweest, voordat het op betrekkelijk korte afstand
van de Zeepbel in duizenden stukken uiteenbarstte.
Een gevoel van grote voldoening en dankbaarheid
overspoelde hem en vulde de leegte die na het titani
sche, mentale duel met de vijand in hem was achter
gebleven.
Zozeer waren zijn zenuwen op de proef gesteld, dat de
benen hem onder het lichaam trilden en de tranen hem
naar de ogen drongen, vooral toen Sandra en profes
sor Dubois met stralende gezichten op hem toekwa
men. „Man... kerel... je hebt ons gered!" stamelde de
geleerd. „De Vijand s verslagen! Ik dacht dat wij
onherroepelijk verloren waren. Maar waarom heb je
ons zo in angst en onzekerheid laten zitten?!"
5. Wanneer de oude schrijver vertrokken is, valt
Tsjiao Tai's oog op een klein doosje van ebbehout, dat
op Rechter Tie's schrijftafel staat. „Hé", zegt hij, „dit
doosje heb ik hier nog nooit gezien, edelachtbare. Waar
voor dient dat?" „O", zegt de rechter, „dat heb ik daar
even op mijn ochtendwandeling gezien, bij de antiquair
op de hoek. Ik heb het dadelijk gekocht, want het is net
wat ik zocht als cadeautje voor mijn Eerste Dame. Die
viert vandaag namelijk haar verjaardag. Je ziet dat het
precies groot genoeg is om haar visitekaartjes in te be
waren." „Gefeliciteerd, edelachtbare! Ik heb vanochtend
vroeg de kok met een geroosterd speenvarken van de
slager af zien komen en tegen mezelf gezegd: er moet
wel feest zijn vanavond!" „Je theorie is juist, Tsjiao
Tai!" zegt Rechter Tie met een glimlach. „Vanochtend
heb ik voor dag en dauw met een penseel zo dik als mijn
pols het letterteken voor lang leven geschreven op een
vel papier van wel twee meter lang. Dat hangen we
vanavond in de eetzaal op, als mijn persoonlijke heil
wens! En zie je wel de vorm van het ronde stukje groene
jade dat als versiersel op het deksel van dit doosje is
aangebracht?" „Ja, waarachtig, dat is een siervorm van
datzelfde letterteken voor lang leven!"
DEN HAAG Nog even en dan den met lesgeven, repeteren en in de
krijgt een van de langste, maar niet ^al zitten om de fijne kantjes er aan
a te slijpen. Tenminste als Van der Sloot
opvallendste ballettiguren in ons land, n0g kans Z{et zijn kern die intussen is
gesplitst, tijdig bij elkaar te krijgen.
Marten Molema, een kroon "op "zijn
hoofd gedrukt. Met ingang van sep
tember wordt hij balletmeester bij het
Nationale Ballet waarmee zowel hij
als de artistieke leiding zeer zijn in
genomen.
Deze danser was het vorig seizoen
nog bij het Nfederlands Dans Theater
waar hij maar niet wilde komen boven
drijven. Toen al flirtte hij (nu 37) met
de gedachte het dansen er aan te ge
ven. Ook al omdat hij naar zijn smaak
te weinig karakterrollen kreeg. De eni
ge weg die hij zag en wilde was die
van de balletmeester.
Een jaar geleden konden wij in een
interview berichten dat hij per septem
ber 1966 was benoemd tot balletmees
ter bij het Italiaanse Teatro del Ballet-
to van onze landgenoot Pieter van der
Sloot. Deze balletleider en danser had
als eerste een halfjaarlijkse staatssub
sidie gekregen buiten de operasector,
kende Molema en wilde wel eens van
zijn overbelasting af. „Voor mij was
het een verlossend woord', zegt Mole
ma „want destijds is er een ijzeren
blok dat decorstukken vastzet op mijn
voet gevallen".
Na vier jaar bleek dat zich kalk rond
de voetspier had vastgezet. Een chi
rurg die een studie van dansvoeten had
gemaakt opereerde hem.
„Stugge voeten heb ik daarna altijd
gehouden en mijn techniek was ook
niet daverend'.
Met een goed salaris en artistieke
voldoening in het vooruitzicht vertrok
Molema naar het warme Romeinse Pa
lazzo Brancaccio waar Van der Sloot
zjjn balletstudio's heeft. Een tournee
onder auspiciën van de Italiaanse rege
ring door Noord-Italië, Spanje, Portugal
en Marokko stond op het speelplan.
Het gezelschap van vijftien man, de
enige reizende balletgroep van Italië,
samengesteld uit vier nationaliteiten,
zette zich schrap. Uit het dozijn eigen
moderne en experimentele choreogra
fieën waarmee Van der Sloot elf jaar
lang van Rome uit opereerde, werden
er per avond vijf tot zes uitgevoerd.
Het succes op deze slopende tournee
was groot. Zelfs een modern psycho
drama in balletvorm als „Requiem per
un destino Moricone' op gedeeltelijk
elektronische muziek van de componist
Moricone sloeg in, evenals het al voor
de Romeinse televisie had gedaan.
Het thema (homoseksualiteit) bleek
zelfs in een huiverig land als Spanje
positieve reacties op te wekken. Ook in
Marrakesh, Lissabon, Casablanca en op
Malta.
De Italiaanse regering was er blij
mee. Immers, een van de subsidievoor
waarden, voor optreden in het buiten
land is dat uitsluitend gebruik van Ita
liaanse composities mag worden ge
maakt. Moricone, die de filmmuziek
voor ,,L' uomo a metè" (de halve man)
maakte, de film waaruit de choreogra
fie ontstond, werd daarmee tot over de
grens bekend bij een hoogst verwend
publiek.
„De theaters zijn geweldig goed ge
outilleerd in de orde van de Amster
damse congreszaal alleen met meer
sfeer," zegt Marten Molema. „Zij heb
ben de grootste balletgezelschappen ter
wereld binnen de muren gehad zoals
Taylor, Cunningham, London Festival
Ballet, Royal Ballet en dergelijke. Het
was vooral voor Pieter een openbaring,
dat zijn overwegend modern gerichte
choreografieën bij een gemengd pu
bliek aansloegen.
Alles ging goed, ondanks een misser
van de Spaanse impresario die het
Teatro del Balietto van Ndord- naar
Zuid-Spanje en naar het midden van
het land dirigeerde, omdat de boekin
gen niet klopten.
Pieter van der Sloot en zijn directeur
zagen de toekomst vol vertrouwen te
gemoet. Zij zouden per 1 januari voor
het eerst een jaarsubsidie krijgen, zo
dat het gezelschap niet, zoals gebruike
lijk, na zes maanden een goed heenko
men moest zoeken. Maar zoals meer in
het leven, de natuur stak er een stokje
voor.
De watersnoodramp begin november
slokte miljoenen uit de staatskas en al
le subsidies werden ingetrokken. De
kans is echter groot dat de situatie
spoedig verbetert en dan gaat een tour
nee door Zuidslavië door, waarbij Mo
lema zich weer dagelijks zou bezighou-
AMSTERDAM Onder grote belang
stelling is de Picasso-tentoonstelling in 't
Stedelijk Museum in Amsterdam door
de Franse ambassadeur in ons land, de
heer Pierre Siraud, officieel geopend.
De heer Jean Leyrnarie, hoogleraar
in de geschiedenis aan de universiteit
van Genève en samensteller van de pas
gesloten grote Picasso-expositie in Pa
rijs, hield een inleiding over het leven
en werk van de Spaanse kunstenaar
met wie hij nauwe persoonlijke relaties
onderhoudt.
De bijna duizend genodigden verdron
gen zich na de opening om een eerste
blik te kunnen werpen op de 130 schil
derijen en 50 tekeningen en gouaches
uit alle perioden van Picasso's oeuvre.
22 musea en 22 particulieren hebben
hun bezittingen tijdelijk afgestaan voor
de overzichtstentoonstelling in Amster
dam. Ook Picasso heeft diverse kunst
werken naar Amsterdam gezonden.
Van die ontwikkeling hangt het af
hoe de komende maanden voor Mole
ma ex-danser bij het Ballet der La
ge Landen er zullen uitzien. Rome
of Amsterdam? De leidster van het
Nationale Ballet, Sonia Gaskell, ziet
hem het liefst nog vóór het Holland
Festival komen om het bestaande re
pertoire in de vingers te krijgen. Zijn
vrouw, de danseres Tiny van Pel, is al
van het Nederlands Dans Theater naar
het Nationale Ballet vertrokken.
„Wat Pieter van der Sloot nu doet?
Hij is bezig zijn school honderd leer
lingen waaronder vakklassen uit te
bouwen.
Het zit erin dat de eigenaar van de
sudio's Caorsie (70) binnenkort de
rechten helemaal aan hem zal overdra
gen. Pieter vindt het jammer dat ik
naar Amsterdam ga omdat ik de les
sen en repetities van hem overnam, zo
dat hij zich meer kon concentreren op
zijn eigen dans. Maar er zijn meer Mo-
lema's."
O
LONDEN Kleine Britse garage
houders zijn zaterdag in opstand geko
men tegen het verlagen van de benzine
prijzen in het land. Zij hebben hun
pompen gesloten.
Zij vrezen dat hun inkomsten minder
zullen worden als zij het voorbeeld vol
gen van de grote service-stations en
hun prijzen met ongeveer een dollar
cent per liter verlagen zoals is aanbevo
len door de Esso, de Shell en de B.P.
LONDEN Ford heeft vandaag de
produktie van een nieuwe Ford Cortina
Lotus bekendgemaakt, welke 6,5 km/u
sneller zal kunnen rijden dan zijn voor
ganger welke het vorige jaar op de
Londense autotentoonstelling werd geïn
troduceerd. De prijs van de nieuwe wa
gen met een maximumsnelheid van
173 km/u is 1.068 pond.
AMSTERDAM. Het Nationale Bal
let gaf zondagmiddag een uitvoering
van het Zwanenmeerin de Stads
schouwburg. Kathleen Smith danste
de dubbelrol van witte en zwarte
zwaan.
ROME In Rome is zondag de
Amerikaanse filmacteur Mischa Auer
op 62-jarige leeftijd aan een hartaanval
overleden. Hij was van Russische af
komst. Hij werd in 1905 in St. Peters
burg geboren en verwierf na zijn vesti
ging in de VS de Amerikaanse nationa
liteit. Na zijn debuut op het toneel wijd
de hij zich geheel aan de film.
Hij trad in talrijke rolprenten op,
waaronder „Helzapoppin", „You can't
take it with you", „The Bengal lan
cers" en „Confidential report". Zijn
eerste film was „Something always
happens" in 1928.
Hij woonde al meer dan een jaar met
zijn vrouw in Rome, waar hij aan Ita
liaanse films meewerkte.
iiiiiiiMimmmiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii
LONDEN De grote Britse autofa-
brieken (BMC) die vier maanden gele
den 12.000 arbeiders hebben ontslagen,
proberen thans 3000 hunner terug te
krijgen om een seizoenopleving in de
produktie op te vullen.
De Standard-Triumph fabriek in Con-
ventry is ook van halve werktijden
weer overgegaan op volle uren en
overweegt overwerk te laten verrichten
om te voldoen aan de stijgende vraag
naar zijn sportwagens.
Maar Ford heeft bekendgemaakt dat
ze 200 arbeiders heeft verzocht om met
ontslagvergoeding vrijwillig op te hou
den, aangezien de produktie van vracht
auto's is verminderd.
Deze gelijktijdige ontslagen en te
werkstellingen weerspeigelen de proble
men van de auto-industrie, welke pro
beert zich te herstellen van de produk
tieverlagingen in november 1966 toe?
de Britse regering haar grote krediet
beperking invoerde.
Nadat de BMC 12.000 man had ont
slagen, vertrokken er 3000 man vrijwil
lig om ander werk te zoeken. Maar
toen de eerste paniek over de kredie
ten voorbij was, begon de produktie van
BMC gestadig te stijgen vanaf het diep
tepunt in december toen er 12.500 wa
gens per week werden vervaardigd. Het
doel voor maart is 17.200 per week,
waarvoor meer arbeidskrachten nodig
zijn.
Een zegsman van BMC zei: „Er zijn
positieve tekenen van betere vraag naar
wij kunnen nog niet hopen dat we kun
nen terugkeren naar onze capaciteits-
produktie van 20.000 wagens per week,
zolang de economische maatregelen van
de regering van kracht blijven."
iiiiiiiuiiiiiiiiiiiiifiimiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiini
NED. HERV. KERK
Beroepen te Reeuwijk B. A. van
Donkersgoed te St. Philipsland.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Den Helder (vac. G. de
Zeeuw) G. M. W. Steen te Hardenberg;
te Silvolde-Gendringen en te De Wilp
(Gr.) H. Lenters, kand. te Geldermal-
sen; te Soest P. Huisman te Franeker;
te Zaandam (vac. W. Bos) C. W. de
Ruiter te Harmeien.
Beroepen te Bodegraven (vac. A. den
Hartogh): H. A. van Bemmel te Olde-
broek; te Medemblik: L. de Ru, laatste
lijk predikant bij de Presbyterian Church
of Australia, thans woonachtig te Mid
delburg; te Katwijk aan Zee: (8e pred.-
plaats): I. Kok, woonachtig te Zegveld;
te Eist: J. Vroegindewey te Goudswaard.
Bedankt voor St. Johannesga (toez.):
R. Holwerda te 's Heerenhoek c.a.
Bedankt voor Idskenhuizen - Lioes-
sens, Marrum en Nieuwe Pekela J.
Jurjens te Vries (Dr.).
GEREF KERKEN (Vrygem.)
Beroepen te Zwijndrecht J. G.
Meijer te Heemse.
Bedankt voor Brunssum-Treebeek
J. W. Beekman te Hillegersberg-Straat-
w eg.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Bennekom M. C. Ta-
nis te Barendrecht; te Vineland (Onta
rio, Canada) (Free Christian Reformed
Church) Th. Rutters te Nijmegen.
Beroepen te Drogeham: W. J. Kwist
te Hilversum.
Bedankt voor Naarden en voor Urk:
M. Baan te Zeist.
HILVERSUM I.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik ver
bind u door..., pr. 18.30 Dansmuz. 18.45
Eigen weg: een gesprek met een blinde.
19.10 Op de plaat... rust: str. kr. progr.
19.40 Hum. Verb. Bemoeien die huma
nisten zich daar ook mee? De heer J.
Koops in gesprek met mevr. D. Roet
hof. NRU: 19.50 Openb. Kunstbezit. 20.00
Nws. 20.05 Radio Filh. Ork. (opn.):
mod. muz. 21.30 Sport Een manier
om te leven, kl.bld. 22.00 Marsmuz. en
jazzmuz. uit Canada. 22.30 Nws. 22.40
Act. met o.a. wereldjeugdtoernooi Zaal
handbal. 22.55 China en Ontw. landen,
lez. 23.15 Lichte gr. muz. 23.5524.00
Nws.
HILVERSUM II
18.00 Orgelconc. (opn.): amus. muz.
18.20 Uitz. van de B.P. Spr.: de heer
H. Koekoek, voorz. van de B.P. 18.30
Lichte gr. muz. voor de jeugd. 18.55 Op
de man af, pr. 19.00 Nws. en weerpr.
19.10 Rad.kr. 19.30 NCRV-Voc.-ens.:
geest. lied. 19.50 Lichte muz. voor str.
ork. (gr.). 20.30 Een onaangenaam voor
val, hoorsp. 21.15 Lichte muz. uit Grie-
kenl. 21.30 Muz. en Dienst, een inform,
progr.: A. Kerkorgelconcert; B. Progr.
over het Geest, volksl. 22.15 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: ra-
diokron. over boeken, schr. en toneel.
23.00 Stereo: Fragm. uit de Joh. Pas
sion, orat. van Bach (gr.). 23.5524.00
Nws.
NEDERLAND I
NTS 18.45 Pipo de Clown 18.50 Journ.
19.00 Kenmerk, wek. act. rubr. over
kerk en samenlev. VPRO 19.30 Patr.
wagen'54... antwoord! TV-film. STER:
19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER:
20.15 Reel. VPRO: 20.20 Wereld op wie
len: magazine op automobiel- en verk.
geb. 20.50 Ja, nee, geen mening, progr.
over opiniepeil. 21.40 Cinema: filmkron.
NTS: 22.30 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. NCRV: 20.05 Lieberman en
Lieberman, TV-serie. 20.30 Arm en rijk
(5), progr. over ontw.hulp. 2L15 Marion
Williams: spirit, en gospels. 21.45 Att.:
act.rubr. 21.56 STER: Reel. NTS: 22.00
Journ. 22.15 Pauze. TELEAC: 22.30—
23.00 Automat. (5).
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actual. 8.15
Li. gr.muziek (8.30-8.35 De groente-
Illll 1 Mill III llllllll
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIII
man). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo:
New Yorks Filh. orkest (gr.): heden
daagse muz. (9.35-9.40 Waterstanden).
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen (gr.). (11.00 - 11.02 Nws).
12.00 Promenade-ork. (opn.): amuse-
mentsmuz. 12.25 Beursber. 12.27 Med.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over
heidsvoorlichting: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 Lichte orkestmuz. 13.00
Nws. 13.10 Journaal en beursberich
ten. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I.
Stereo: Vrouwenkoor: mod. liederen;
II. Mono: Keuls kamertrio: klassieke
muz.; m. Mono: Blokfluit en orgel:
klass. en mod. muz. IV. Stereo: Piano
recital: mod. muz. VPRO: 14.40 School
radio. AVRO: 15.00 Voor de vrouw.
15.40 Stereo: Brabants Blaastrio: mod.
muz. 16.00 Nws. 16.02 Bas en piano
(gr.): Russisch-romantische liederen.
16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York
calling. 17.20 Stereo: Lichte gr. muz.
voor de tieners.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Lichte gr. muz. en praatje.
(7.30 - 7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw. (9.25-9.30 Con
ciliepostbus). 10.00 Aubade: klassiek en
modern muz. progr. (opn.). 11.00 Voor
de zieken. 12.00 Stereo: Musette-orkest
en zangsolist. 12.18 Marktber. voor
schippers. 12.20 Voor de boeren. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30
Nws. 12.40 Act. 12.50 Lichte gr.muz. en
praatje. 13.30 Musiësta: licht gevar.
muz.progr. 14.20 Schoolradio. 14.40 Ste
reo: Licht instrumentaal ensemble.
15.00 Pizzicato: Licht muzikaal progr.
17.00 Overheidsvoorl.: Service-organisa
ties in de Nederlandse Antillen. Vraag
gesprek van Raymundo Debrot met de
heer S. W. Rigaud. 17.10 Voor de jeugd.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. en report.
9.07 Lichte gr. muz. voor de tieners.
VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: lichte
muziek en act. (11.00 Nws). 12.00 Nws.
12.02 Act. 12.05 Gevar. muz.progr.
(opn.). 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Gast
vrij: interview en gr. muz. 14.00 Nws.
14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02
Act. 15.05 Orgelconcert: amus. muz.
15.25 Gevar. platenprogr. 16.00 Nws.
16.02 Act. 16.05 Zorro: progr. voor de
tieners. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 -
18.00 Verzoekplatenprogr.
5 - Nieuwsgierig opende Tekko de deur om te zien wie
of daar zo laat nog zijn kon. Maar toen hij de onver
wachte bezoeker herkende kon onze praatgrage vriend
geen woord van verbazing uitbrengen. Voor hem op de
stoep stond keurig gekleed en vriendelijk lachend 't pin
damannetje, dat hij 's morgens gesproken had. „Nederig
zoon van Hemelse Rijk zou hoogverheven Heer Taks
gaarne één moment willen spreken!" glimlachte de Chi
nees, terwijl hij binnentrad en de deur onhoorbaar ach
ter zich sloot. „Nou als 't beslist moet, dan moet het
maar!" pruttelde Tekko terwijl hij de bezoeker voor
ging naar de kamer. „Sta mij toe verheven meester, dat
ik mij voorstellen!" sprak de Chinees, terwijl hij ging
zitten. „Ik zijn niet arm pindamannetje, maar ik zijn
Kroonprins Lum-Bia van Pansjoerije en ik hebben uw
hulp nodig!" „Mij best!" lachte Tekko. „Zeg maar wat
u op uw hart hebt!" „Uit Keizerskroon is door onwaar
dig neef grote parel gestolen. Kroon dus niet volledig
en dus kroon niet meer. Zonder kroon ik niet kan wor
den gekroond. Gij moeten mij helpen parel terugvinden,
hoogverheven* meester!" „Ik denk er niet aan!" barst
te Tekko uit. „Ik vind het erg naar voor u, maar ik
ga niet naar China. Ik ben thuis en ik blijf thuis!" „Gij
moet!" riep de Chinees wanhopig. „Zeg eens even!" riep
Tekko kwaad. „Van moeten is hier geen sprake. Ik
ben pas thuis en wil van mijn welverdiende rust ge
nieten!" Verslagen stond de Chinese Prins op...
MAANDAG 6 MAART 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gist.).
10.20 Sportjourn. 10.50 Doc. over dieren.
12.00—13.00 Act. kron. 16.40 Nws. 16.45
17.55 Voor de vr. 16.45 Chin, kookles.
17.00 Pl.rubr. 17.35 Tips voor won. inr.
18.00—18.05 Nws. (reg. progr.: NDR:
18.05 Act. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.21 Pol. film.
19.59 Progr.-overz. WDR: Reg. nws.
18.10 TV-film. 18.25 Hier und heute. 18.50
Guten Abend. 19.10 TV-film. 19.40 Kort
bezoek aan het Wilde Westen). 20.00
Journ. en weerber. 20.15 Krit. comm.
op act. 21.00 Quiz. 21.45 TV-disc. vanuit
München. 22.30 Journ. en weerbr.
Aansl.: comm. 22.45 Progr. over hed.
daagse beeldende kunst.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Circus-progr. 19.27 Weerber.
19.30 Nws. en thema's van de dag. 20.00
Dagb. uit de Kath. kerk. 20.15 Weten-
schapp. rubr. Aansl.: Nws. 21.00 Film.
22.35 Nws., weerber. en thema's van de
dag.