Marten Molema balletmeester bij Nationale ballet I Picasso-expositie geopend Komiek Mischa Auer te Rome overleden UIT DE KERKEN FINANCIËLE NOTITIES VANAVOND MORGEN Openbaring Succes Uitbouw Stugge voeten DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Benzine-oorlog in Engeland Nieuwe Cortina bij (le Britse auto's erwarrmg TELEVISIE OERM T.V. LANGENBERG Johnny Hart Pagina 2 MAANDAG 6 MAART 1967 JANET Dra wist heel Plyn dat Janet Coom- be in blijde verwachting verkeerde. Thomas zong zijn hoogste lied onder het werk op de werf. Met een lach om de mond en toch ernstig tegelijk, was hij in gedachten met de toekomst bezig. Binnenkort kreeg hij een zoon. Te zijner tijd zou die hem helpen bij zijn werk. Hij zou met een zaag leren omgaan en weten wat het beste tim merhout was. Want natuurlijk was z'n eerste een zoon. Janet vond dat ze veel te veel druk te maakten van de meest eenvoudige zaak van de wereld. Als je hoorde hoe Thomas en haar moeder samen praatten, zou je denken dat er nog nooit eerder een kind ter wereld was gekomen. Wat haar betrof, ze wist niet goed wat ze ervan denken moest. Het was heel erg prettig natuurlijk, als je getrouwd was, maar toch ook wonder lijk en prettig, een eigen kindje te hebben om aan te kleden en te ver zorgen. Ze was ook erg blij voor Thomas, 's Avonds zat ze meest in haar schommelstoel bij de haard want het liep nu tegen de winter en de avonden werden killer. Vol tederheid zat Thomas naar haar te kijken. Soms las hij voor uit de bijbel, met diepe, ernstige stem, waarbij hij de lastige woorden eerst voor zichzelf spelde. „Stel je voor, die reeks van geslachten, de een door de ander ver wekt, als één lange keten door de eeuwen heen", kon ze opmerken. „Al les draait toch maar om die twee eer sten, die het begin hebben gemaakt. Hoe groot is de verantwoordelijkheid voor hen, die kinderen krijgen. De bij bel zegt: „Zijt vruchtbaar en verme nigvuldigt u en vult de aarde". Maar Thomas, ons nageslacht spuit voort uit onze liefde tot elkaar, telkens weer en eindeloos." „Daar moet je ook niet over tob ben, lieve, Met je gedachten leef je te vaak honderd jaar vooruit! Dat zijn verkeerde, zonderlinge hersenschim men, die moet je werkelijk niet in je hoofdje halen. Denk alleen maar aan het jongetje, dat wij nu krijgen." „Ik weet het niet, Thomas, ik vind de wegen van leven en dood zo won derlijk." „Maar Jennie, de dominee zei toch, dat zij die oprecht geloven, bij God ln de Hemel komen, bij de engelen?" „Dacht jij dat ik rustig in de He mel kon blijven, als ik zag dat dege nen, die ik liefheb en heb achtergela ten, mij nog nodig hebben?" „Spreek niet zo, mijn lief. De bijbel weet het beter. Het hemelse geluk gaat ons menselijk verstand te boven. Zij, die daar vertoeven, denken niet meer terug aan deze zondige wereld." „Ik zou nooit rustig in de Hemel of in mijn graf kunnen blijven. Mijn geest blijft bij hen, die ik liefheb als zij verdriet hebben of angst, zal ik ze nabij zijn. God zelf zou mij niet kunnen weerhouden." Thomas deed zijn bijbel dicht met een zucht en zette hem in de hoek op de plank. Hij moest Janet maar niet tegenspreken, want vrouwen hadden in deze omstandigheden vaak wonder lijke ideeën. Hij raapte een kousje op dat op de vloer was gevallen. „Wat verschrikkelijk klein, Janet!" zei hij bezorgd. ,,Zou 't jong nog geen grote re voetjes hebben dan zo?" ni De lange wintermaanden kropen traag voorbij. Kerstmis kwam en ging en de eerst lente-adem voelde je al weer in de lucht. De witte rijp lag 's ochtends niet meer zo hard op de bevroren grond en de boomknoppen zag je alweer zwellen tegen een lich tere hemel. In het „Klimop Huis" hing een blijde, geheimzinnige sfeer van verwachting, want Janet liep nu op het einde. Haar moeder kwam reeds voortdu rend over de vloer om haar met huis houden en koken behulpzaam te zijn en haar dochter zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. Janet zag rustig haar bedrijvigheid aan, met een lach je op de lippen en een blik van lichte verwondering in haar ogen. Zij voelde zich namelijk volstrekt niet ziek. Wat was er ook natuurlijker dan dat zij in het voorjaar haar kindje kreeg? Zeker honderdmaal had ze geholpen de pas geboren lammetjes van de hei naar Polmear-hoeve te dragen. En hoe ge duldig en droevig hadden die koeien staan kijken als ze haar stevige, maar angstige kalfjes likten, die hoog op de poten stonden te bibberen van de kou. Niets was haar vertrouwder dan de geboorte van nieuw leven, onverschil lig of het nu een kindje in een huisje of een lammetje op de hei gold. Het kwam alles op hetzelfde neer. De lammetjes blaatten om voedsel en troost en nestelden zich dan dicht te gen de schapen aan, die het hun ga ven, en een vrouw legde haar kindje aan de borst. Daarom zag ze ook met de beste wil van de wereld geen enkele reden voor al die knikjes en gefluister de geheimzinnigheden, al die strikken en linten aan de wieg in haar slaap kamer, de veelbetekenende lachjes van haar moeder tegen de buurvrou wen, die kwamen horen ofwel Tho mas' voortdurend vermaan om toch vooral wat te gaan rusten. De vijfde maart werd Janets zoon Samuel geboren. „Het was een prach tige bevalling", verklaarde oude juf frouw Coombe aan de buren. „Makke lijker en beter dan de dokter en ik hadden gedacht. Ze heeft zich kranig gehouden, de lieve, dappere meid en ze gaat mooi vooruit. Ja, en wat de jongen betreft, dat is een wolk van ge zondheid en het evenbeeld van zijn vader!" Een heel risje vlaggen ging op de werf in top en de mannen kre gen een extra oorlam ter ere van de gebeurtenis. Janet lag achterover in de kussens, met haar donkere haren weggestreken uit haar bleke gezicht en haar ogen peinzend gevestigd op het kindje in haar armen. Wat een grappig peuter- tje van een kind was het, zo'n kaal hoofdje en vochtige blauwe oogjes! Ze kon er zelf nog geen enkele gelijkenis met Thomas in ontdekken, al wou ze nog zo graag. Toch was het erg prettig en onge woon, dit warme kleine wezentje te gen je aan te voelen en te weten dat dit een stuk van jezelf was. En het gezicht van Thomas was bepaald een genot om te zien. Op zijn tenen kwam hij met zijn zware, krakende laarzen binnen. Zijn gezicht zag vuurrood en zijn blauwe ogen puilden bijna uit zijn hoofd. „Jennie, ben je nog verschrikkelijk naar?" klonk zijn zachte, schorre fluisterstem. Ze moest het hoofd schudden en haar lachje verbergen, om niet onaardig te schijnen. Toen sloeg ze de deken erug en liet hem dat brokje mens zien dat daar in de ronding van haar arm genesteld lag. (Wordt vervolgd) iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 3446. Piloot Storm wankelde en moest zich met alle kracht vastklemmen aan het instrumentenpaneel. De gevolgen van de blauwe straal deden zich toch nog gelden, al had deze hem niet voldoende getroffen om grote schade aan te richten. Arend behield althans het bewustzijn en nu drong ook ten volle het besef tot hem door van wat er gebeurd was. De Vijand was versla gen! Het onzichtbare schip was even heel duidelijk te zien geweest, voordat het op betrekkelijk korte afstand van de Zeepbel in duizenden stukken uiteenbarstte. Een gevoel van grote voldoening en dankbaarheid overspoelde hem en vulde de leegte die na het titani sche, mentale duel met de vijand in hem was achter gebleven. Zozeer waren zijn zenuwen op de proef gesteld, dat de benen hem onder het lichaam trilden en de tranen hem naar de ogen drongen, vooral toen Sandra en profes sor Dubois met stralende gezichten op hem toekwa men. „Man... kerel... je hebt ons gered!" stamelde de geleerd. „De Vijand s verslagen! Ik dacht dat wij onherroepelijk verloren waren. Maar waarom heb je ons zo in angst en onzekerheid laten zitten?!" 5. Wanneer de oude schrijver vertrokken is, valt Tsjiao Tai's oog op een klein doosje van ebbehout, dat op Rechter Tie's schrijftafel staat. „Hé", zegt hij, „dit doosje heb ik hier nog nooit gezien, edelachtbare. Waar voor dient dat?" „O", zegt de rechter, „dat heb ik daar even op mijn ochtendwandeling gezien, bij de antiquair op de hoek. Ik heb het dadelijk gekocht, want het is net wat ik zocht als cadeautje voor mijn Eerste Dame. Die viert vandaag namelijk haar verjaardag. Je ziet dat het precies groot genoeg is om haar visitekaartjes in te be waren." „Gefeliciteerd, edelachtbare! Ik heb vanochtend vroeg de kok met een geroosterd speenvarken van de slager af zien komen en tegen mezelf gezegd: er moet wel feest zijn vanavond!" „Je theorie is juist, Tsjiao Tai!" zegt Rechter Tie met een glimlach. „Vanochtend heb ik voor dag en dauw met een penseel zo dik als mijn pols het letterteken voor lang leven geschreven op een vel papier van wel twee meter lang. Dat hangen we vanavond in de eetzaal op, als mijn persoonlijke heil wens! En zie je wel de vorm van het ronde stukje groene jade dat als versiersel op het deksel van dit doosje is aangebracht?" „Ja, waarachtig, dat is een siervorm van datzelfde letterteken voor lang leven!" DEN HAAG Nog even en dan den met lesgeven, repeteren en in de krijgt een van de langste, maar niet ^al zitten om de fijne kantjes er aan a te slijpen. Tenminste als Van der Sloot opvallendste ballettiguren in ons land, n0g kans Z{et zijn kern die intussen is gesplitst, tijdig bij elkaar te krijgen. Marten Molema, een kroon "op "zijn hoofd gedrukt. Met ingang van sep tember wordt hij balletmeester bij het Nationale Ballet waarmee zowel hij als de artistieke leiding zeer zijn in genomen. Deze danser was het vorig seizoen nog bij het Nfederlands Dans Theater waar hij maar niet wilde komen boven drijven. Toen al flirtte hij (nu 37) met de gedachte het dansen er aan te ge ven. Ook al omdat hij naar zijn smaak te weinig karakterrollen kreeg. De eni ge weg die hij zag en wilde was die van de balletmeester. Een jaar geleden konden wij in een interview berichten dat hij per septem ber 1966 was benoemd tot balletmees ter bij het Italiaanse Teatro del Ballet- to van onze landgenoot Pieter van der Sloot. Deze balletleider en danser had als eerste een halfjaarlijkse staatssub sidie gekregen buiten de operasector, kende Molema en wilde wel eens van zijn overbelasting af. „Voor mij was het een verlossend woord', zegt Mole ma „want destijds is er een ijzeren blok dat decorstukken vastzet op mijn voet gevallen". Na vier jaar bleek dat zich kalk rond de voetspier had vastgezet. Een chi rurg die een studie van dansvoeten had gemaakt opereerde hem. „Stugge voeten heb ik daarna altijd gehouden en mijn techniek was ook niet daverend'. Met een goed salaris en artistieke voldoening in het vooruitzicht vertrok Molema naar het warme Romeinse Pa lazzo Brancaccio waar Van der Sloot zjjn balletstudio's heeft. Een tournee onder auspiciën van de Italiaanse rege ring door Noord-Italië, Spanje, Portugal en Marokko stond op het speelplan. Het gezelschap van vijftien man, de enige reizende balletgroep van Italië, samengesteld uit vier nationaliteiten, zette zich schrap. Uit het dozijn eigen moderne en experimentele choreogra fieën waarmee Van der Sloot elf jaar lang van Rome uit opereerde, werden er per avond vijf tot zes uitgevoerd. Het succes op deze slopende tournee was groot. Zelfs een modern psycho drama in balletvorm als „Requiem per un destino Moricone' op gedeeltelijk elektronische muziek van de componist Moricone sloeg in, evenals het al voor de Romeinse televisie had gedaan. Het thema (homoseksualiteit) bleek zelfs in een huiverig land als Spanje positieve reacties op te wekken. Ook in Marrakesh, Lissabon, Casablanca en op Malta. De Italiaanse regering was er blij mee. Immers, een van de subsidievoor waarden, voor optreden in het buiten land is dat uitsluitend gebruik van Ita liaanse composities mag worden ge maakt. Moricone, die de filmmuziek voor ,,L' uomo a metè" (de halve man) maakte, de film waaruit de choreogra fie ontstond, werd daarmee tot over de grens bekend bij een hoogst verwend publiek. „De theaters zijn geweldig goed ge outilleerd in de orde van de Amster damse congreszaal alleen met meer sfeer," zegt Marten Molema. „Zij heb ben de grootste balletgezelschappen ter wereld binnen de muren gehad zoals Taylor, Cunningham, London Festival Ballet, Royal Ballet en dergelijke. Het was vooral voor Pieter een openbaring, dat zijn overwegend modern gerichte choreografieën bij een gemengd pu bliek aansloegen. Alles ging goed, ondanks een misser van de Spaanse impresario die het Teatro del Balietto van Ndord- naar Zuid-Spanje en naar het midden van het land dirigeerde, omdat de boekin gen niet klopten. Pieter van der Sloot en zijn directeur zagen de toekomst vol vertrouwen te gemoet. Zij zouden per 1 januari voor het eerst een jaarsubsidie krijgen, zo dat het gezelschap niet, zoals gebruike lijk, na zes maanden een goed heenko men moest zoeken. Maar zoals meer in het leven, de natuur stak er een stokje voor. De watersnoodramp begin november slokte miljoenen uit de staatskas en al le subsidies werden ingetrokken. De kans is echter groot dat de situatie spoedig verbetert en dan gaat een tour nee door Zuidslavië door, waarbij Mo lema zich weer dagelijks zou bezighou- AMSTERDAM Onder grote belang stelling is de Picasso-tentoonstelling in 't Stedelijk Museum in Amsterdam door de Franse ambassadeur in ons land, de heer Pierre Siraud, officieel geopend. De heer Jean Leyrnarie, hoogleraar in de geschiedenis aan de universiteit van Genève en samensteller van de pas gesloten grote Picasso-expositie in Pa rijs, hield een inleiding over het leven en werk van de Spaanse kunstenaar met wie hij nauwe persoonlijke relaties onderhoudt. De bijna duizend genodigden verdron gen zich na de opening om een eerste blik te kunnen werpen op de 130 schil derijen en 50 tekeningen en gouaches uit alle perioden van Picasso's oeuvre. 22 musea en 22 particulieren hebben hun bezittingen tijdelijk afgestaan voor de overzichtstentoonstelling in Amster dam. Ook Picasso heeft diverse kunst werken naar Amsterdam gezonden. Van die ontwikkeling hangt het af hoe de komende maanden voor Mole ma ex-danser bij het Ballet der La ge Landen er zullen uitzien. Rome of Amsterdam? De leidster van het Nationale Ballet, Sonia Gaskell, ziet hem het liefst nog vóór het Holland Festival komen om het bestaande re pertoire in de vingers te krijgen. Zijn vrouw, de danseres Tiny van Pel, is al van het Nederlands Dans Theater naar het Nationale Ballet vertrokken. „Wat Pieter van der Sloot nu doet? Hij is bezig zijn school honderd leer lingen waaronder vakklassen uit te bouwen. Het zit erin dat de eigenaar van de sudio's Caorsie (70) binnenkort de rechten helemaal aan hem zal overdra gen. Pieter vindt het jammer dat ik naar Amsterdam ga omdat ik de les sen en repetities van hem overnam, zo dat hij zich meer kon concentreren op zijn eigen dans. Maar er zijn meer Mo- lema's." O LONDEN Kleine Britse garage houders zijn zaterdag in opstand geko men tegen het verlagen van de benzine prijzen in het land. Zij hebben hun pompen gesloten. Zij vrezen dat hun inkomsten minder zullen worden als zij het voorbeeld vol gen van de grote service-stations en hun prijzen met ongeveer een dollar cent per liter verlagen zoals is aanbevo len door de Esso, de Shell en de B.P. LONDEN Ford heeft vandaag de produktie van een nieuwe Ford Cortina Lotus bekendgemaakt, welke 6,5 km/u sneller zal kunnen rijden dan zijn voor ganger welke het vorige jaar op de Londense autotentoonstelling werd geïn troduceerd. De prijs van de nieuwe wa gen met een maximumsnelheid van 173 km/u is 1.068 pond. AMSTERDAM. Het Nationale Bal let gaf zondagmiddag een uitvoering van het Zwanenmeerin de Stads schouwburg. Kathleen Smith danste de dubbelrol van witte en zwarte zwaan. ROME In Rome is zondag de Amerikaanse filmacteur Mischa Auer op 62-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden. Hij was van Russische af komst. Hij werd in 1905 in St. Peters burg geboren en verwierf na zijn vesti ging in de VS de Amerikaanse nationa liteit. Na zijn debuut op het toneel wijd de hij zich geheel aan de film. Hij trad in talrijke rolprenten op, waaronder „Helzapoppin", „You can't take it with you", „The Bengal lan cers" en „Confidential report". Zijn eerste film was „Something always happens" in 1928. Hij woonde al meer dan een jaar met zijn vrouw in Rome, waar hij aan Ita liaanse films meewerkte. iiiiiiiMimmmiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii LONDEN De grote Britse autofa- brieken (BMC) die vier maanden gele den 12.000 arbeiders hebben ontslagen, proberen thans 3000 hunner terug te krijgen om een seizoenopleving in de produktie op te vullen. De Standard-Triumph fabriek in Con- ventry is ook van halve werktijden weer overgegaan op volle uren en overweegt overwerk te laten verrichten om te voldoen aan de stijgende vraag naar zijn sportwagens. Maar Ford heeft bekendgemaakt dat ze 200 arbeiders heeft verzocht om met ontslagvergoeding vrijwillig op te hou den, aangezien de produktie van vracht auto's is verminderd. Deze gelijktijdige ontslagen en te werkstellingen weerspeigelen de proble men van de auto-industrie, welke pro beert zich te herstellen van de produk tieverlagingen in november 1966 toe? de Britse regering haar grote krediet beperking invoerde. Nadat de BMC 12.000 man had ont slagen, vertrokken er 3000 man vrijwil lig om ander werk te zoeken. Maar toen de eerste paniek over de kredie ten voorbij was, begon de produktie van BMC gestadig te stijgen vanaf het diep tepunt in december toen er 12.500 wa gens per week werden vervaardigd. Het doel voor maart is 17.200 per week, waarvoor meer arbeidskrachten nodig zijn. Een zegsman van BMC zei: „Er zijn positieve tekenen van betere vraag naar wij kunnen nog niet hopen dat we kun nen terugkeren naar onze capaciteits- produktie van 20.000 wagens per week, zolang de economische maatregelen van de regering van kracht blijven." iiiiiiiuiiiiiiiiiiiiifiimiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiini NED. HERV. KERK Beroepen te Reeuwijk B. A. van Donkersgoed te St. Philipsland. GEREF. KERKEN Beroepen: te Den Helder (vac. G. de Zeeuw) G. M. W. Steen te Hardenberg; te Silvolde-Gendringen en te De Wilp (Gr.) H. Lenters, kand. te Geldermal- sen; te Soest P. Huisman te Franeker; te Zaandam (vac. W. Bos) C. W. de Ruiter te Harmeien. Beroepen te Bodegraven (vac. A. den Hartogh): H. A. van Bemmel te Olde- broek; te Medemblik: L. de Ru, laatste lijk predikant bij de Presbyterian Church of Australia, thans woonachtig te Mid delburg; te Katwijk aan Zee: (8e pred.- plaats): I. Kok, woonachtig te Zegveld; te Eist: J. Vroegindewey te Goudswaard. Bedankt voor St. Johannesga (toez.): R. Holwerda te 's Heerenhoek c.a. Bedankt voor Idskenhuizen - Lioes- sens, Marrum en Nieuwe Pekela J. Jurjens te Vries (Dr.). GEREF KERKEN (Vrygem.) Beroepen te Zwijndrecht J. G. Meijer te Heemse. Bedankt voor Brunssum-Treebeek J. W. Beekman te Hillegersberg-Straat- w eg. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Bennekom M. C. Ta- nis te Barendrecht; te Vineland (Onta rio, Canada) (Free Christian Reformed Church) Th. Rutters te Nijmegen. Beroepen te Drogeham: W. J. Kwist te Hilversum. Bedankt voor Naarden en voor Urk: M. Baan te Zeist. HILVERSUM I. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik ver bind u door..., pr. 18.30 Dansmuz. 18.45 Eigen weg: een gesprek met een blinde. 19.10 Op de plaat... rust: str. kr. progr. 19.40 Hum. Verb. Bemoeien die huma nisten zich daar ook mee? De heer J. Koops in gesprek met mevr. D. Roet hof. NRU: 19.50 Openb. Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Radio Filh. Ork. (opn.): mod. muz. 21.30 Sport Een manier om te leven, kl.bld. 22.00 Marsmuz. en jazzmuz. uit Canada. 22.30 Nws. 22.40 Act. met o.a. wereldjeugdtoernooi Zaal handbal. 22.55 China en Ontw. landen, lez. 23.15 Lichte gr. muz. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Orgelconc. (opn.): amus. muz. 18.20 Uitz. van de B.P. Spr.: de heer H. Koekoek, voorz. van de B.P. 18.30 Lichte gr. muz. voor de jeugd. 18.55 Op de man af, pr. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Rad.kr. 19.30 NCRV-Voc.-ens.: geest. lied. 19.50 Lichte muz. voor str. ork. (gr.). 20.30 Een onaangenaam voor val, hoorsp. 21.15 Lichte muz. uit Grie- kenl. 21.30 Muz. en Dienst, een inform, progr.: A. Kerkorgelconcert; B. Progr. over het Geest, volksl. 22.15 Avondover denking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: ra- diokron. over boeken, schr. en toneel. 23.00 Stereo: Fragm. uit de Joh. Pas sion, orat. van Bach (gr.). 23.5524.00 Nws. NEDERLAND I NTS 18.45 Pipo de Clown 18.50 Journ. 19.00 Kenmerk, wek. act. rubr. over kerk en samenlev. VPRO 19.30 Patr. wagen'54... antwoord! TV-film. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.15 Reel. VPRO: 20.20 Wereld op wie len: magazine op automobiel- en verk. geb. 20.50 Ja, nee, geen mening, progr. over opiniepeil. 21.40 Cinema: filmkron. NTS: 22.30 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. NCRV: 20.05 Lieberman en Lieberman, TV-serie. 20.30 Arm en rijk (5), progr. over ontw.hulp. 2L15 Marion Williams: spirit, en gospels. 21.45 Att.: act.rubr. 21.56 STER: Reel. NTS: 22.00 Journ. 22.15 Pauze. TELEAC: 22.30— 23.00 Automat. (5). HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actual. 8.15 Li. gr.muziek (8.30-8.35 De groente- Illll 1 Mill III llllllll IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIII man). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: New Yorks Filh. orkest (gr.): heden daagse muz. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen (gr.). (11.00 - 11.02 Nws). 12.00 Promenade-ork. (opn.): amuse- mentsmuz. 12.25 Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over heidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Lichte orkestmuz. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberich ten. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. Stereo: Vrouwenkoor: mod. liederen; II. Mono: Keuls kamertrio: klassieke muz.; m. Mono: Blokfluit en orgel: klass. en mod. muz. IV. Stereo: Piano recital: mod. muz. VPRO: 14.40 School radio. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Brabants Blaastrio: mod. muz. 16.00 Nws. 16.02 Bas en piano (gr.): Russisch-romantische liederen. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Stereo: Lichte gr. muz. voor de tieners. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte gr. muz. en praatje. (7.30 - 7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25-9.30 Con ciliepostbus). 10.00 Aubade: klassiek en modern muz. progr. (opn.). 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette-orkest en zangsolist. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Lichte gr.muz. en praatje. 13.30 Musiësta: licht gevar. muz.progr. 14.20 Schoolradio. 14.40 Ste reo: Licht instrumentaal ensemble. 15.00 Pizzicato: Licht muzikaal progr. 17.00 Overheidsvoorl.: Service-organisa ties in de Nederlandse Antillen. Vraag gesprek van Raymundo Debrot met de heer S. W. Rigaud. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. en report. 9.07 Lichte gr. muz. voor de tieners. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: lichte muziek en act. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Gevar. muz.progr. (opn.). 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Gast vrij: interview en gr. muz. 14.00 Nws. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Orgelconcert: amus. muz. 15.25 Gevar. platenprogr. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 Zorro: progr. voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 - 18.00 Verzoekplatenprogr. 5 - Nieuwsgierig opende Tekko de deur om te zien wie of daar zo laat nog zijn kon. Maar toen hij de onver wachte bezoeker herkende kon onze praatgrage vriend geen woord van verbazing uitbrengen. Voor hem op de stoep stond keurig gekleed en vriendelijk lachend 't pin damannetje, dat hij 's morgens gesproken had. „Nederig zoon van Hemelse Rijk zou hoogverheven Heer Taks gaarne één moment willen spreken!" glimlachte de Chi nees, terwijl hij binnentrad en de deur onhoorbaar ach ter zich sloot. „Nou als 't beslist moet, dan moet het maar!" pruttelde Tekko terwijl hij de bezoeker voor ging naar de kamer. „Sta mij toe verheven meester, dat ik mij voorstellen!" sprak de Chinees, terwijl hij ging zitten. „Ik zijn niet arm pindamannetje, maar ik zijn Kroonprins Lum-Bia van Pansjoerije en ik hebben uw hulp nodig!" „Mij best!" lachte Tekko. „Zeg maar wat u op uw hart hebt!" „Uit Keizerskroon is door onwaar dig neef grote parel gestolen. Kroon dus niet volledig en dus kroon niet meer. Zonder kroon ik niet kan wor den gekroond. Gij moeten mij helpen parel terugvinden, hoogverheven* meester!" „Ik denk er niet aan!" barst te Tekko uit. „Ik vind het erg naar voor u, maar ik ga niet naar China. Ik ben thuis en ik blijf thuis!" „Gij moet!" riep de Chinees wanhopig. „Zeg eens even!" riep Tekko kwaad. „Van moeten is hier geen sprake. Ik ben pas thuis en wil van mijn welverdiende rust ge nieten!" Verslagen stond de Chinese Prins op... MAANDAG 6 MAART 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gist.). 10.20 Sportjourn. 10.50 Doc. over dieren. 12.00—13.00 Act. kron. 16.40 Nws. 16.45 17.55 Voor de vr. 16.45 Chin, kookles. 17.00 Pl.rubr. 17.35 Tips voor won. inr. 18.00—18.05 Nws. (reg. progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.21 Pol. film. 19.59 Progr.-overz. WDR: Reg. nws. 18.10 TV-film. 18.25 Hier und heute. 18.50 Guten Abend. 19.10 TV-film. 19.40 Kort bezoek aan het Wilde Westen). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Krit. comm. op act. 21.00 Quiz. 21.45 TV-disc. vanuit München. 22.30 Journ. en weerbr. Aansl.: comm. 22.45 Progr. over hed. daagse beeldende kunst. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Circus-progr. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema's van de dag. 20.00 Dagb. uit de Kath. kerk. 20.15 Weten- schapp. rubr. Aansl.: Nws. 21.00 Film. 22.35 Nws., weerber. en thema's van de dag.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2