Pomphouders boos op Belgische douaniers OUDENRIJN KRIJGT RUITVORM m Ontwikkelingshulp nodig voor zelfbehoud Stadskern-onderzoek van Amsterdam door I.P.P. Prijsverschillen benzine aan de grens van Zeeuws-Vlaanderen Voordeeltjes worden „uit de tank" gehaald In 1975 zal één op de drie woningen cv. hebben Zorgen om voeding BENZINEPRIJZEN IN CENTEN EN FRANCS Felle aanklacht tegen rijke wereld Kilometer teller voor wandelaar Scherven uit 13e en 14e eeuw Strijd om oude hand schriften Exacte kopie van „Spirit of St.-Louis" Menselijk Hetzelfde Verbeten Laconiek ACHTERSTAND o TERUGGELOPEN Dreiging Geen blikjes FORUMS SPECIE SLEUTEL Keuze Van een onzer verslaggevers SLUIS De Nederlandse benzinepomphouders in de zuidwesthoek van Zeeuws-Vlaanderen zijn boos op de Belgische douaniers omdat die vrij plotseling accijns zijn gaan heffen op Nederlandse benzine in de benzine tanks van Belgische auto's. Oorzaak hiervan is het grote prijsverschil tussen de Belgische en Nederlandse benzine. Dat beloopt zo'n zes tot acht cent per liter. Voor de Belgen uit het grensgebied werd het een lucratieve bezigheid in Nederland te tanken. grens bekeurd. Dat is toch precies hetzelfde." Het is een commentaar dat van Nederlandse zijde wordt beaamd. „We zitten beide in hetzelfde schuit je", zegt een Nederlandse douanier in Sluis. „Ook wij moeten streng optre den, anders rijden de Belgen vandaag of morgen op Nederlandse benzine en roken de Nederlanders uitsluitend Bel gische sigaretten". „Waarmee", aldus een Nederlandse pomphouder, „de zaak dan weer aar dig in balans zou zijn gebracht". De Belgische douane heeft daar nu een stokje voor gestoken door op ie dere liter benzine die zich naar het willekeurige oordeel van de dou anier te veel in de tank van de be trokken auto bevindt een accijns van 45 cent te heffen. Dat is geen boete; het is het normale accijnspercentage dat in België in de prijs van een liter benzine is gecalculeerd. Op deze wijze wil de Belgische re gering voorkomen dat té veel Belgen op Nederlandse benzine gaan rijden, waardoor én de Belgische staat én de Belgische pomphouders worden gedu peerd. In de zuidwesthoek van Zeeuws- Vlaanderen, waar de maatregel in ge bied van Sas van Gent en Sluis het strafst wordt uitgevoerd, zijn de Ne derlandse pomphouders die hun za ken aanvankelijk zagen floreren, te gen de Belgische maatregel in op stand gekomen. Hier en daar heeft men de normale prijs nog eens met twee cent verlaagd, waardoor het voor de Belgen nóg aantrekkelijker wordt in Nederland te tanken. Verder heeft de deputatie van pomphouders zich in Sluis bij de bur gemeester beklaagd over de Belgische maatregelen. De Belgische, maar ook de Neder landse douaniers nemen het allemaal nogal laconiek op. Volgens de Bel gische douaniers zijn de maatregelen gebaseerd op een al tien jaar bestaan de wet. „We hebben die wet nimmer toegepast. Dat was niet nodig", zo is het commentaar uit deze hoek, „maar ook België dient op de klein tjes te passen waar het de schatkist betreft en daartoe behoort óók de ac cijns op benzine". De verontwaardiging van de Neder landse pomphouders in Zeeuws- Vlaanderen begrijpt men wel. „Maar onze sigarettenleveranciers dan", al dus de douane. „Al ruim een jaar is er een scherpe Nederlandse controle op sigaretten uit België. Iedereen die meer dan één aangebroken pakje bij zich heeft wordt aan de Nederlandse De burgemeester van Sluis, de heer P. F. van Hootegem, denkt er an ders over. „Waar blijven we op deze wijze in 's hemelsnaam met de Bene- lux-gedachte of met de Europese be- beginselen „Soepelheid", zegt hij vastbesloten, „dat is het waar het op aankomt. Uiteraard is het niet juist wanneer Belgische grensbewoners iedere dag opnieuw weer naar Nederland komen, de Belgische pompen voorbijrijdend, om hier te tanken. Zoiets kan Je niet toleren. maar als er nu eens een Belg uit Knokke, uit Zeebrugge of Oosten de een weekendje naar Nederland komt en teruggaat met een volle tank, laat die man dan. Zoiets is toch men selijk". Dan vertelt hij dat in het 2700 zie - len tellende Sluis geen woningwetwo ningen meer worden gebouwd, omdat een Belgische firma er, met Belgisch kapitaal, honderd huizen neerzet. „Daar zijn we beide mee geholpen", zegt hij, „België én Nederland. Zo moeten we doorgaan; niet met het zoeken naar spijkers op laag water". Het verkeersplein Oudenrijn ont wikkelt zich geleidelijk van rotonde tot ruit. Zaterdag is het eerste deel van het nieuwe plein in gebruik ge nomen. De rotonde (in het hart van de foto) is nu afgesloten; het verkeer wordt over de „ruit" geleid. De rotonde Oudenrijn wordt ver vangen door een zogenaamd klaver blad, een kruising op verschillend ni veau van twee wegen met aan- en afvoerwegen om van de ene recht- doorgaande weg op de andere te kun nen komen. Dit „klaverblad" wordt omgeven door een vierkant van we gen, via deze wegen kan het verkeer rechtsaf. Na het afsluiten van de rotonde zal op die plaats worden begonnen met de bouw van het viaduct voor de ongelijkvloerse kruising van de h(X>fdwegen. Het zal nog zeker twee jaar duren voor het hele plein klaar Z.al zijn. Het nieuwe vierkant heeft een gro tere verkeerscapaciteit dan de oude rotonde, omdat de stukken weg tus sen de stoplichten bij het vierkant langer zijn dan bij de rotonde. De verkeerslichten kunnen echter nog lang niet worden gemist. Ze zullen pas verdwijnen als het klaverblad he lemaal klaar is, in 1969. Foto KLM AEROCARTO Het ziet er niet naar uit dat de Belgische douane de controle zal la ten verslappen. Vooral aan de grens bij Sluis, de schakel tussen de Ne derlandse en de Belgische zeekust, zo'n acht kilometer ten noorden van Knokke, voeren de douaniers met vrij grote verbetenheid strijd tegen de „benzinesmokkel". Zij opereren daar bij soms in burger op Nederlands grondgebied, noteren nummers van Belgische auto's die in en om Sluis tanken en geven die door aan de grensposten van Sas van Gent of Sluis. Als de automobilist dan de grens over wil krijgt hij precies te horen aan welk station hij heeft getankt en hoeveel en of hij maar over zoveel liter 45 cent accijns wil betalen. Rest nog de strijd tegen de gele genheids-tankers, mensen die zaken in Nederland doen of er het weekein de gaan doorbrengen, en die van die gelegenheid gebruik maken om goed koop te rijden. Ook tegen hen treedt de douane onverbiddellijk op. Aan de grens wordt hun, soms zelfs ten on rechte, de rekening gepresenteerd over de inhoud van hun benzinetank. UTRECHT De voorjaarsbeurs in Utrecht geeft een volledig beeld van alles wat op stooktechnisch gebied te krijgen is, voor welke brandstof dan ook. In het verleden was de standruimte voor centrale verwarming altijd ongeveer 3000 vierkante meter, maar in 1965 steeg ze al tot 10.000. Dit jaar neemt de groep verwarming zelfs de hele Bernhardhal en Margriethal in, bij elkaar 13.000 vierkante meter. Onder de 189 deelnemers bevinden zich zeventig binnen- en vijf buitenlandse exposanten, die hier nog nooit hun pro- dukten hebben getoond. Ondanks de stormachtige ontwik keling zal in 1975 volgens de verwach tingen nog maar dertig procent van de Nederlandse woningen met c.v. zijn uitgerust. Dat is wel een tienvouu van het percentage in 1947 en driemaal zo veel als nu, maar het houdt nog een flinke achterstand in vergeleken by andere Europese landen. De fabrikan ten van verwarmingsinstalaties wijten dit aan de geringe Nederlandse bereid heid geld uit te geven voor hun wo ningen. In 1975 zullen naar schatting nog 2,8 miljoen woningen het zonder centrale verwarming moeten doen. Dat is de markt van de industrie in de Juliana- hal. Door apparaten voor gasverwar- ming in de verschillende kamers en de keuken te zetten bereikt men het zelfde resultaat als met c.v., maar vol gens de fabrikanten van deze appara ten op een belangrijk voordeliger wijze. Als groot voordeel noemen zij dat be woners van een huurhuis bij hun ver trek c.v. niet, maar deze gastoestellen wel kunnen meenemen. Deze lokale verwarming laat zich vooralsnog niet verdringen door een c.v. Het aantal verkochte apparaten is de afgelopen drie jaar gestegen van 517.100 in 1964 tot 572.800 vorig jaar. Het aantal kolen- en oliekachels dat daarin is begrepen is sterk terug gelopen. In 1964 werden er in Neder land nog 170.500 kolen- en 178.000 oliekachels verkocht, maar vorig jaar waren dat er nog maar 24.200 en 77.100. De stijgende lijn in de verkoop van gaskachels wordt toegeschreven aan de komst van het aardgas. Toch zullen by de c.v.-instalaties de gas- en de oliestook de markt netjes sa men blijven delen, verwachten de fabri kanten. Om de aanleg van c.v. geleidelyk te vergemakkelijken bieden oliemaat schappijen, installateurs en banken de niogeiykheid tot financiering. Voor de industrie heeft dat het voordeel dat de seizoenpieken in de aanleg van ver warmingsinstallaties worden afgevlakt. Daarom zou de industrie graag zien dat de overheid de kredietbeperking voor de banken die c.v.-installaties fi nancieren zou verzachten. De Westduitse militair krijgt pre cies de juiste voeding, maar als hij toch te dik wordt dan ligt dit aan hemzelf. Het ministerie van Defensie heeft dit meegedeeld naar aanlei ding van de kritiek in het Deutsche arzteblatt, dat 4.000 calorieën per dag goed zijn voor jongelui die hun ba sisopleiding krijgen, maar dat het teveel is voor militairen die bureau werk verrichten. Dr. Sven Günther, een reserve of ficier van gezondheid, stelde in zijn artikel voor dat alle militairen de zelfde lunch zouden krijgen, maar dat er onderscheid gemaakt zou wor den bij het ontbijt en het diner. Hij stelde voor dat oudere militairen en zij die zittend werk doen twee lichte re maaltijden per dag zouden krij gen. In een verklaring antwoordde het De pompen aande grens in Zeeuws- Vlaanderen en dat zijn er nogal wat vermelden de prijs zowel in centen als in francs. Dat is om de Belgen duidelijk te maken dat zij in Nederland goedkoop tanken. „Als je goed kan liegen kan je goed koop rijden in België", was het com mentaar van een Belg die net de grens was gepasseerd. „Want wie bewijst dat ik België ook niet met een volle tank heb verlaten?" ministerie dat de menu's reeds aan gepast zijn voor de verschillende diensten. Straaljagerpiloten krijgen bijvoorbeeld twee lichtere maaltijden in plaats van één zware lunch. De meeste oudere militairen met bu reauwerk zijn getrouwd en eten meestal thuis, aldus het ministerie. „Indien een militair naast zy'n dienst- maaltijden thuis of elders nog extra eet, dan moet hij zich natuurlijk niet verbazen dat hij evenals ieder an der dik wordt". UTRECHT De toch al karig bedeelde voetganger heeft dan eindelijk ook een instrument ge kregen om mee aan de wandel te gaan: de pedometer, een kilo meterteller voor voetgangers. Het apparaatje, een van de nieuwtjes op de Utrechtse Voorjaarsbeurs, heeft het uiterlijk van een pols horloge. Het wordt na het instel len van de lengte van de pas met een bandje om de enkel ge bonden, gereed voor gebruik. De pedometer prijs f 15,90, gewicht 42 gram wordt aange prezen voor wandelaars, sportlie den en zakenmensen. Arbeidsana listen zouden er een nuttig ge bruik van kunnen maken bij de kostprijsberekening, organisa tiedeskundigen om na te gaan hoe werk kan worden bespaard. Bovendien, zo meldt de impor teur: „Als geschenk een unieke aandachttrekker." VERWARMING De aardgasvondsten hebben ve le fabrikanten en importeurs in ons land tot bijzondere activitei ten geprikkeld. Op de Voorjaars beurs komt dat tot uiting in een grote verscheidenheid aan uitge kiende apparatuur voor centrale verwarming: branders, radiato ren, ketels en ontstekingsmecha nismen. Een firma uit Rijswijk introdu ceert een praktische ruimte be sparende c.v.-ketel: Hii dient te vens als fornuis en oven en zorgt ook nog voor de voorziening van warm water. Deze Westduitse vin ding kan worde ngeleverd voor ko len, olie en gas. Handig is ook de schoorsteenlo- ze c.v. die een Britse firma uit Schiedam in Utrecht etaleert. De ketel kan op iedere buitenmuur worden geplaatst, bespaart sehoorsteenproblemen en bouw kosten, en biedt extra veiligheid: De gevelaansluiting dient voor zowel in- als uitlaat. Vrij vertaald in het Nederlands zou het voorbeeld zijn: Het welvarende Nederland gedraagt zich als de dames in de landhuizen aan de Vecht, nu een eeuw geleden: hun grootste zorg is het dienstbodevraagstuk. Als ze horen dat de kinderen in de fabrieken van hun echtgenoten enkele kilo meters van hen verwijderd honger en kou lijden, maken zij met Kerstmis een kerstpakketje en voelen zich erg goed en gelukkig. In het boek van Stephen Hearst .,2.000 miljoen jongeren in een wereld van overvloed", is vooral Engeland als voorbeeld van de overvloed geno men. Het is jammer dat in de verta ling uitgekomen bij Forum Boeke rij, Den Haag niet via voetnoten, de Nederlandse positie is vermeld: ons land slaat op het gebied van ont wikkelingshulp een nog poverder fi guur dan Engeland. Hearst heeft zijn materiaal verza meld tijdens de vele reizen, die hij als cineast in de ontwikkelingslanden maakte; zijn cijfers uit officiële bron zijn onverdacht. Het trieste is dat cij fers en feiten niet nieuw zijn, maar de welvarende volkeren schuiven de officiële rapporten doorgaans terzijde. Het boek van Hearst is een felle aanklacht jegens de in weelde ba dende volkeren dat zijn volkeren die zich geen zorgen behoeven te ma ken voor het dagelijkse voedsel. Het is dus geen plezierige waarheid die Hearst ons voorhoudt. Men kan po gen deze waarheid van zich af te schui ven maar zij houdt tevens een gru welijke dreiging in: als wij doorgaan onze welstand te vergroten zonder we zenlijke offers te brengen voor de 2000 miljoen hongerenden om ons heen dan komt spoedig de dag dat de hon gerenden onze welvarende huizen bin nendringen om plunderend te pogen hun honger te stillen. De miljoenen die nooit zonder hon ger leven, hebben na 1945 politieke macht en wapens gekregen. Zij zullen het niet zo heel lang meer dulden dat hun kinderen van honger sterven ter wijl op korte afstand een kleine min derheid zich slechts bekommert om de verhoging van een in de ogen der hongerenden reeds fabelachtige wel stand. Aanzienlijk minder gunstig dan bij de verwarming gaat het bij de verkoop van gas-kooktoestellen. De verkoop van gasfornuizen is teruggelopen van 249.000 stuks in 1965 tot 212.700 in 1966. De fabrikanten "-yten dat aan de kleine afmetingen van de Neder landse keuken die naast een koelkast geen ruimte biedt voor een fornuis, waar dan vaak een vierpits-toestel op die koelkast voor in de plaats komt. De verkoop van gasfornuizen zal nog verder teruglopen vermoeden de fabrikanten, omdat een groot deel bij de komst van het aardgas is vernieuwd. Alleen de kookapparaten die van stads- naar aardgas zyn omgebouwd vormen voor de industrie nog een lichtpuntje, omdat zy gelooft dat de huisvrouw dikwijls niet tevreden is met het omgebouwde toestel. Het Instituut voor Prae- en Proto historie van de Universiteit van Am sterdam heeft meegedeeld, dat in de maanden december en januari op een tijdelijk, door sloop van de hui zen Warmoesstraat 98 en 100, open gevallen terrein op de hoek van de Paternostersteeg een kleine opgra ving is verricht. Van belang waren nieuwe gegevens omtrent de datering van de eerste be woning ter plaatse (dat is aan de oos telijke waterkant van het damrak) 13e en 14e eeuwse scherven van ko- gelpotten, steengoed en rood gegla zuurd aardewerk onder de eerste op hogingslaag, direct op het door een kleilaag afgedekte veen. In het 2.50 m hoog van het eind van de 14e tot in het begin van de 15e eeuw af opge brachte ophogingspakket tekenen zich vijf duidelijke woonvlakken af. In het op een na bovenste vvoonvlak vond men enkele verticaal ingeslagen paal tjes en plankjes van houten bebouwing langs de Warmoesstraat (vermoedeiyk niet meer voorstellend dan kleine schuurtjes). houtskelet-huis met moderne gevel) kwam een met specie beklodderde, blauwgrijze 31.5 cm hoge pot te voor schijn met op de schouder een inge- stempeld opschrift in laat-gotische letters Ave Mari, Ave Maria (beide 6 maal herhaald). Vermoedelijk is de pot in deze positie oorspronkelijk afge dekt geweest door een als deksel ge bruikte wandscherf, eveneens met spe cieklodders, van een andere blauw grijze pot. De erfjes hierachter verrieden zich door mestlagen. In de mest werd o.m. een 13 cm lange, ijzeren sleutel met zware baard en een in verhouding klein, vrijwel rond oog gevonden. On der de fundering van het gesloopte pand Warmoesstraat 98 (een gotisch Uit het voorkomen van specie zo wel op binnen- en buitenkant als op de breuk mag worden afgeleid, dat de pot met natte specie gevuld was toen hij in elkaar werd gedrukt (door het ge wicht van het erop gebouwde huis?) Een soortgeiyke vondst van een pot met specie-resten werd in 1954 gedaan onder de fundering van perceel War moesstraat 103. Hearst geeft in zijn boek toe, dat er door de hongerenden fouten worden gemaakt, maar hij bewijst dat deze fouten geen principieel onvermogen verraden. Hij acht fundamentele hulp noodzakelijk. Structureel gezien berei ken wij niets met het zenden van blik jes melk en het houden van acties, die een dreigende catastrofe even kun nen uitstellen, maar die de gevers meer voldoening geven dan de ont vangers. LONDEN Prachtig versierde oude handschriften, die eigendom zouden zijn van de Armeense kerk en die naar schatting 5 miljoen gulden waard zijn, kunnen de inzet worden van een inter nationale rechtsstrijd. Het Londense veilinghuis Sotheby's wil ze nog deze maand onder de ha mer brengen. Hiertegen is echter ver zet aangetekend door aartsbisschop Toemayan, die de Armeense kerk in Engeland vertegenwoordigt. Hij ver klaarde dat de handschriften uit de streng bewaakte kluis van de Ar meense kathedraal in Jeruzalem ge haald zijn zonder voorkennis van de kerkelijke overheid. Hearst somt enkele wezenlijke mo gelijkheden op: reorganisatie van de landbouw met een redelijke kans voor de produkten op de wereldmarkt. On derwijs en mentale opvoeding door het voorbeeld van jonge mensen uit het Westen die zich als gelijken ves tigen om in de praktijk de mogelijk heden van een nieuw levenspatroon te tonen. Deze fundamentele hulp kan het best worden verleend via de Uno, die over geestdriftige nevenorganisaties beschikt. Aan dit werk zullen de rijke landen een wezenlijk deel van hun welvaart moeten afstaan om te pogen de ontwikkelingslanden tot de gelij ken van het rijke Westen te maken. De propaganda voor dergelijke hulp kan geen beroep doen op „het goede hart" want het Westen, zal moeten helpen uit louter eigenbelang. Onze generatie is geconfronteerd met de keuze: behoud van het verworven leef patroon of een chaotische terugval in barbarisme. Wachten wij steeds rijker wor dend de woede van de hongeren den af, dan zal het ons, als die woede losbreekt weinig baten dat van de staatsbegroting in 1966 bijna twee pro cent voor ontwikkelingshulp werd ge- ieserveerd. Hoe belachelijk zal het dan klinken, wanneer wij moeten ant woorden, dat in 1966 van iedere ver diende gulden nog niet een halve cent naar de hulp aan stervende volkeren is gegaan. Een exacte kopie van Lindbergh'» Spirit of St.-Louis, zal naar Parijs wor den gebracht en tentoongesteld worden op de Parijse luchtvaarttentoonstelling, die van 26 mei tot 4 juni wordt gehou den. Het vliegtuig wordt op dit moment naar de oorspronkelijke tekeningen van de „Spirit" gebouwd op Orange Coun ty Airport, nabij Los Angeles. Het wordt met een C 141 vrachtvliegtuig naar Frankrijk overgevlogen. Volgens de plannen zal het vliegtuig op 21 mei, de 40ste verjaardag van Lindbergh's eenzame vlucht over de oceaan, van een vliegveld in de om geving van Parijs opstijgen en later dalen op Le Bourget, waar het zal taxiën precies tot op de plaats waar 40 jaar geleden de eerste „Spirit of St.-Louis" tot stilstand kwam. Het vliegtuig zal worden bestuurd door stuntpiloot Frank Tallman; de in strumenten van het nu gebouwde toe stel zullen niet afwijken van die van het origineel. Alleen zal Tallman een transistorradio meekrijgen. Op de vraag waarom het toestel ook nu niet de vlucht over de oceaan op eigen kracht volbrengt, werd hier ge antwoord: „Er is maar een Lind bergh".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9