Gratis afvoer autowrakken Vliegen in Nederland goedkoper Dr. DREESMANN KRITISEERT MENTALITEIT MIDDENSTAND Ook „Schootstafel" ziet nog iets van Dukla-Ajax „Kostenpeil krachtig bewaken" keuze uit spaarvormen met De Ruyter eregast in Chatham familietraditie" Amsterdam gaat probleem van hinderlijke obstakels op de weg drastisch te lijf 1JQ NEDERLANDSCHE SfiD MIDDENSTANDSBANK V. en D. brak mei Oud-consul in Duitsland overleden Opkomst voor artillerie-oefening lijkt redelijk goed geslaagd VOORJAARSBEURS BOUW+VERWARMING Witteveen waarschuwt: De bank waar u zich thuis voelt! Op verzoek Tijdrovend Van Egeraat weg bij ..Instituut voor Toerisme" MBehoudzuchtigniet ondernemend en klaagziek VLUCHT OVERCOMPENSATIE Drie maanden geëist tegen schipper voor poging tot doodslag Twee eeuwen lang betalen Zieken fontlsraad gaf Veldkamp nieuw advies Heel laat UITNODIGING TWEE MILJOEN UTRECHT Nog 5 beursdagen DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG MAANDAG 1IHBB 1 U lüMI H MAART MAART MAART MAART DINSDAG MAART WOENSDAG 8 MAART 1967 DEN HAAG Op de trajecten Am sterdam - Rotterdam, Groningen - En schede en Maastricht - Eindhoven wor den de tarieven met enkele guldens ver laagd met ingang van de zomerdienst- regeling van de NLM. Op zondagen zal op de lijn van Am sterdam naar Maastricht een tussenlan ding te Rotterdam worden gemaakt. Zoals wij reeds eerder meldden zal op de noordelijke lijn de frequentie van twee tot drie vluchten per dag worden opgevoerd. De nieuwe dienst valt tussen de vroege ochtenddienst en de middag- vlucht. De KLM gaat deze zomer 6 vluch ten per week uitvoeren naar New York. In het hoogseizoen zullen drie DC-8en 's middags om een uur met tussenpo zen van een minuut van Schiphol opstij gen voor hun vlucht over de Atlantische Oceaan. Naar Montreal wordt het aan tal vluchten met één tot tien verhoogd. In augustus hoopt de KLM de be schikking te krijgen over de eerste twee toestellen van het type DC-8-63. Deze vergrote versie van de DC-8 biedt plaats aan twintig passagiers in de royal-klas- se en aan 15 reizigers in de economy- klasse. De aflevering is weliswaar ver traagd maar het Nederlandse luchtvaart bedrijf is toch het eerste dat deze vlieg tuigen gaat exploiteren. De KLM wil van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Flying Tiger een Boeing 707 huren om er zes vracht diensten per week mee naar New York uit te voeren. Zij wacht nog op toestem ming van de Amerikaanse rijkslucht vaartdienst. Met drie typen toestellen van de KLM zullen 550 verzorgde vakantiereizen wor den gemaakt. In vergelijking met vorig jaar is het aantal Ité-reizen dat met reisbureaus is afgestoten, met bijna 150 gestegen. De besprekingen van de KLM met het Westduitse luchtvaartbedrijf Luft hansa om tot een nauwere samenwer king te komen, hebben succes gehad. Als de zogenaamde poolovereenkomst is getekend, zullen enkele wijzigingen wor den aangebracht in de dienstregeling op West-Duitsland. AMSTERDAM De negen centime ter hoge betonnen rand langs de tram rails op de Amsterdamse Overtoom zal worden weggehaald. De rand werd vooral 's avonds vaak aangezien voor een witte streep op het wegdek. Er waren de laatste tijd heel wat automobilisten tegenop ge botst. AMSTERDAM Amsterdam gaat het probleem van de autowrakken dras tisch te lijf. De wrakkendienst van de Amsterdamse politie gaat afgeleefde auto's en motorfietsen gratis afvoeren. Het aantal wrakken langs de Amsterdamse straten is de laatste tijd schrikba rend toegenomen omdat de eigenaars er de kosten niet voor over hebben om hun afgedankte wagens te laten wegslepen: Amsterdam volgt met deze nieuwe dienstverlening het voorbeeld van Den Haag. Daar zorgt de gemeentereiniging voor de gratis afvoer van de autowrakken. DEN HAAG „Willen we de groei van de welvaart voortzetten dan Is het belangrijk dat de investeringen van het bedrijfsleven op een behoorlijk peil kunnen blijven. Nodig is ook dat het kostenpeil in de komende jaren krach tig wordt bewaakt. De overheid zal een voorzichtig loonbeleid moeten voeren". Oud-minister prof. dr. H. J. Witte veen, lid van de Tweede Kamer voor de VVD, zei dat gisteren in Den Haag tydens een lunchbyeenkomst van het departement van Nijverheid en Handel. Hij gaf toe „dat het alles gauwer was gezegd dan gedaan". Op langere termijn gezien zag prof. Witteveen voor de overheid de volgen de taken: Het streven naar verbetering van het ondernemersklimaat. Zodra de ontwikkeling van de con junctuur dat toelaat: Het invoeren van fiscale investeringsfaciliteiten. 0 Het tot wet verheffen van het wets ontwerp herziening vennootschapsbe lasting dat nog steeds op de politieke tafels rust. Het zoeken naar steun aan projecten die toekomstkansen hebben en die nu moeilijk zijn te financieren. Prof. Witteveen zei dat Nederland nu leeft in een crisis van overinvestering, in tegenstelling tot de jaren dertig, toen er sprake was van onderconsumptie. In deze fase van een zekere teruggang met een druk op de winstmarges is er meer gelegenheid om aan de produk- tiviteit alle aandacht te besteden. Prof. Witteveen had de indruk dat de recessie niet zo vlot zal overwaaien als die van 1956. In antwoord op een vraag hoe hij dacht over „het gepeuter aan de struc tuur van de onderneming" zei de oud minister dat hij het vraagstuk toch positiever wilde benaderen. Verbete ringen noemde hij de plicht van ver slaggeving en de uitbouw van het over leg in de ondernemingsraden. Dat laat ste is een stuk sociale behoefte waaraan wij tegemoet moeten komen. ADVERTENTIE 4% m 6 9 De Rijkspolitie doet het niet gra tis. Zij probeert altijd eerst de eige naar op te sporen. Lukt dat dan moet die de kosten van het wegslepen beta len. Is de eigenaar onvindbaar bij voorbeeld doordat de nummerplaten van het wrak zijn verwijderd dan draait Rijkswaterstaat voor de kosten op. In Rotterdam worden autowrak ken door de Gemeentereiniging op verzoek weggesleept. Vorig jaar waren dat er tweeduizend, dit jaar al vijfhon derd. De eigenaars hoeven geen sleep- geld te betalen. In Amsterdam bemoeit de politie zich niet met de autowrakken. Zij verwijst naar de sloper. Wie in Amsterdam een autowrak heeft hoeft alleen maar de wrakkendienst van de politie te bellen. Als het voertuig niet meer rijdt haalt de stadsreiniging het wrak gratis weg. De eigenaar moet schriftelijk verklaren dat hij afstand doet van zijn voertuig. Gelijktijdig moet hij het kentekenbe wijs aan de politie afgeven. Die stuurt het dan door naar de Rijksdienst van het wegverkeer. De opbrengst van de ver koop van de autowrakken komt in de gemeentekas. De autowrakken zyn de politie in Am sterdam al jarenlang een doorn in het oog. Waar een wrak staat kan een goede auto staan, redeneert de politie. Boven dien kunnen er ernstige ongelukken ge beuren ais de kinderen met de wrakken gaan spelen. Het werk verbonden aan het opspo ren van eigenaars, het wegslepen en op slaan van de wrakken was voor de poli tie bovendien een tijdrovende procedure. INSTITUUT VOOR TOERISME BREDA. Dr. L. van Egeraat, direc teur van het Nederlands Wetenschap pelijk Instituut voor Toerisme in Breda, zal op 1 juni zijn functie neerleggen. Reden van zyn ontslagaanvrage is on enigheid met het bestuur van de stich ting die het instituut exploiteert. In september, toen de dagschool ging draaien, werd dr. Van Egeraat benoemd op een voorlopige basis. Nooit is een definitief contract met hem gesloten. Kortgeleden besloot het bestuur dat tot een definitieve benoeming moest worden overgegaan. Daarbij viel niet het oog op dr. Van Egeraat. Het bestuur van de school is toen met dr. Van Egeraat tot een akkoord gekomen waarna zijn ontslagaanvrage volgde. 99 DEN HAAG. Het warenhuis Vroom en Dreesmann Den Haag N.V. heeft met een traditie gebroken. Voor het eerst zijn niet-familieleden in de directie opgeno men. Dit gebeurde door de twee man tellende directie uit te breiden met de heren P. A. M. Schretlen, A. J. Verhoef, A. A. C. Verweyen en W. G. Verweyen, tot dusver adjunct-directeur. Dr. A. C. R. Dreesmann zei over de doorbreking gisteravond: „We streven naar een democratisering en bevordering van de continuïteit in de onderneming. Mooie kreten die bij ons echter inhoud hebben." 99 UTRECHT Dr. A. C. R. Dreesmann heeft gisteren enkele honderden midden standers op felle kritiek onthaald. De zakenmensen waren op uitnodiging van de Jaarbeurs en de middenstandsorganisaties naar Utrecht gekomen. Tijdens een lezing kregen zij horen: Dynamiek, beweeglijkheid en het bewust zoeken van risico's omdat daarin vaak de grote kansen liggen, kenmerken het moderne on dernemerschap. Juist in het ambacht en de middenstandsdetailhandel is deze men taliteit vaak ver te zoeken". De directeur van Vroom en Drees mann N.V. in Den Haag voegde er nog aan toe: „Deze groepen van kleine on dernemers kenmerken zich veeleer door behoudzucht, een grote omzichtigheid,, een sterke invloed van traditie en over geleverde en nauwelijks kritisch getoets te normen, die in deze kringen opgeld doen". De heer Dreesmann zette zijn aanval voort: „De stelling dat de middenstand de ruggegraat is van de maatschappij, is niet steekhoudend. Er zijn voorbeel den van stabiele landen, waar een spe cifieke middenstandsgeest in bepaalde gevallen een stabiel element zijn: „Het is begrijpelijk dat de kleine burgerij tot een zekere bescheiden welstand geko men, afkerig wordt van politieke en so ciale experimenten." Er Is een vlucht van begaafden en initiatiefnemers uit de middenstand naar het grootbedrijf of de overheid. De kinderen uit de middenstandsgezinnen passen er voor hun verdere leven te slijten in lange arbeidsdagen op de grens van een aanvaardbaar welvaarts peil in een dienstbaar beroep, dat nau welijks enige maatschappelijke status heeft, voer de heer Dreesmann voort. Voor de toekomst zal veel afhangen van de vraag of de vele enigszins sta tisch denkende middenstanders vervan gen kunnen worden door meer dynami sche jongeren. De organisaties zullen kansen moeten scheppen voor jongelui die over de nodige capaciteiten beschik ken om hun bedrijven op moderne leest te schoeien en minder om politieke eco nomische wensen te formuleren of om vangrijke congressen te houden. De eerste overweldigende meerder heid van de aanvragen bij de Stichting ontwikkeling en sanering midden- en kleinbedrijf betreft bedrijven, die zich op min of meer behaaglijke wijze op korte termijn en deels op kosten van de maatschappij wensen te laten wegsane ren." Dit proces zal tientallen miljoenen verslinden, maar het is noodzakelijk om te voorkomen dat talloze te kleine bedrijven een voortdurende belemmering en bedreiging vormen voor het groei tempo van de nationale welvaart. De middenstandsorganisaties kregen van de heer Dreeesmann ook een veeg uit de pan: „Elk van hen wil telkens weer de eigen onmisbaarheid bewijzen door het formuleren van vaak weinig realistische wensen en van soms zelfs heethoofdige eisen, die nauwelijks In een brede achterban leven". Zij stijven hun leden die zich tgch al „wat klaag ziek afwenden" van de omwentelingen, in hun behoudzucht. Het verenigingsleven van de midden stander heeft in ons land tot een wel haast potsierlijke verscheidenheid van organisaties geleid. Er zijn vierhonderd stands- en vakorganisaties, nog afgezien van de plaatselijke verenigingen. Verwonderd was de heer Dreesmann er niet over: „Ze zijn politiek gebon den. Ze geven gespierde en soms tegen gestelde adviezen aan politieke geestver wanten in de Kamer, aan de minister en aan de staatssecretaris van Economi sche Zaken. Thans heeft de formateur zelfs enige instructies van de midden stand gekregen, die zoals gewoonlijk de onderlinge rivaliteit tussen de or ganisaties van deze groep weer eens dui delijk hebben onderstreept." De heer Dreesmann gelooft dat het wellicht een overcompensatie is door de te verwaarlozen feitelijke invloed, die de middenstandsorganisaties hebben op de economische gang van zaken van hun leden. DEN HAAG In het Westduitse Os- nabriick is gisteren de heer Johan Steen- hergen, directeur van de Ihagee Kame- rawerke en oud-consul van Nederland In Duitsland, overleden. Hij is tachtig jaar geworden. De heer Steenbergen ging als jonge man naar Dresden, toen een centrum van de fotografische industrie, en stichtte daar de Ihagee Steenbergen en Co., die uitgroeide tot een miljoenenbedrijf. (De heer Steenbergen ontwierp o.a. de Exacta-camera). Als consul voor Nederland in Dres den hielp hij vele Nederlanders die in moeilijkheden met de nazi's kwamen. By het uitbreken van de Tweede we reldoorlog werden de fabriek en het particuliere vermogen van de heer Steen bergen, die de Nederlandse nationaliteit had gehouden, door de Duitsers in beslag genomen. Door een uitwisseling kon hij San Francisco bereiken. In 1945 ging hij op bezoek van de Nederlandse regering terug naar Duits land, eerst als lid van de militaire missie, daarna als consul, eerst in Hannover, later in Emden. Daar bleef hij consul tot zijn 75ete jaar. ARNHEM. De officier van Justitie by de Arnhemse rechtbank heeft gister middag drie maanden gevangenisstraf geëist tegen de 28-jarige Rijnvaartschip- per K. H. uit Rotterdam wegens een poging tot doodslag. De schipper had op 15 november bij Lobith-Tolkamer ruzie gekregen met de riviermeester C. van Angelen (52) en hem daarbij een- trap in de borst gegeven, waardoor de man in het water viel. Het was die dag slecht weer, het water was woelig en er stond een sterke stroom. Hoewel de twee rode lantarens aan het bootje van de riviermeester brandden, ten teken dat de steigers vol waren, had de schipper toch afgemeerd, waarby zijn schip tegen het bootje van de riviermeester botste. Deze maakte hem duidelijk dat hij een andere aanleg plaats moest zoeken. Toen de schipper dat weigerde, sprong de riviermeester op het schip om de man een bekeuring te geven. Hij beklom het trapje naar de stuurhut, kreeg daarbij een trap van de schipper tegen de borst, en tuimelde van zeven meter hoogte de Ryn in. De man bracht het leven er af, doordat een andere schipper hem onmid dellijk een haak toestak. Hij had zich in de sterke stroom, nog versneld door het draaien van de schroef van het Rijn schip, nooit kunnen redden. O LONDEN. Een Britse arts, dié onvol doende verzekerd was, moet meer dan twee eeuwen lang, d.w.z. tot het jaar 2168, schadevergoeding betalen. Vier jaar geleden botste dr. Kenneth Bar- nicoat, destijds nog student in de medicijnen, in volle vaart op een vrachtauto, waardoor de 19-jarige ver pleegster Jane Luckly zwaar gewond raakte. Zij is thans volkomen invalide. De rechter heeft thans dr. Barnicoat ver oordeeld tot een schadevergoeding van 31.383 pond sterling plus rente, te vol doen in wekelijkse betalingstermijnen van drie pond sterling De kanonnier A. H. Alibux kreeg van de fourier gisteren een nieuwe uit rusting. Zijn oude uniform paste niet meer om zijn in het burgerleven ge vulder geworden gestalte. Legerplaats 't HARDE „Wie zal ons deze dagen betalen"? en „Krygen we nog wat van de wedstryd Ajax tegen Dukla Praag te zien" waren de grootste problemen van de voor het meemaken van de artillerie-oefening „Schoots tafel" gisteren plotseling opgeroepen militairen die zich in de legerplaats 't Harde gereed maakten om zich vanmorgen by de parate batteryen van de 44ste afdeling Veldartillerie te voegen in Haveite. Terwijl daarover in de soldatenkamers nog druk over werd gepraat had de commandant van het Eerste Legerkorps, luitenant-generaal E. J. C. van Hootegem reeds opdracht gegeven dat de dienst Welzijnszorg voor een aantal draagbare televisietoestel len moest zorgen zodat men vanavond, tijdens de rustpauze, de verrichtingen van de Nederlandse voetballers in Praag zelfs op de heide van Haveite zal kunnen volgen. En de uitbetaling van het daggeld zal, inmiddels ook wel geregeld zijn. Dèarover zal men zich geen zorgen hoeven te maken. In 't Harde had men heil andere problemen. Het eerste was het verloop van de opkomstoefening. Een van de jongemannen die gisteren overhaast het uniform weer moest aantrekken, na vier maanden geleden te zijn afgezwaaid met klein verlof. AMSTERDAM Na vele uren verga deren heeft de Ziekenfondsraad gister middag en -avond het advies opge steld dat aan minister Veldkamp (socia le zaken en volksgezondheid) zal wor den jUitgebracht over het conflict tussen de huisartsen en de ziekenfondsen. De raad besteedde vier uur aan dat gedeelte van het advies, dat gaat over de richtlijnen voor een overeenkomst tussen de twee partijen. Minister Veld kamp zal die richtlijnen, al dan niet overgenomen of gewijzigd, aan hen voorleggen. Komen zij dan nog niet tot overeen stemming, dan zal de minister op grond van artikel 11 van de Ziekenfondswet het restitutiebesluit uitvaardigen. Daar in zal bindend worden voorgeschreven, welke bedragen de ziekenfondsen hun verzekerden moeten uitbetalen nadat zij doktershulp hebben gehad. Dr. W. L. P. M. de Kort, de voor zitter van de Ziekenfondsraad, kon na afloop geen mededelingen doen over de inhoud van het advies. De raad hoopt, zei hij, dat de minister artikel 11 niet zal hoeven toe te passen. De minister zal na ontvangst van het advies wel snel kunnen beslissen. Met het oog op de snel naderende da tum van 13 maart had de minister de Ziekenfondsraad nadrukkelijk gevraagd zijn beslissing in één dag te nemen. Vooruitlopend op het besluit van de minister heeft het Gemeenschappelijk Overleg van Ziekenfondsorganisaties al aangekondigd dat het vrijdag nadere mededelingen zal doen „Niet zo denderend", vond generaal Van Hootegem aanvankelijk, toen hij in de loop van dinsdagmiddag vernam dat zich nog maar amper 50 pet. van de opgeroepenen had gemeld. „Daar mee kan ik geen batterij inzetten". Maar gaandeweg, zo tegen de avond, werd het beeld gunstiger. Aan de 23-jarige metaalbewerker N. Bij uit Den Haag, die ooit eens bij het regiment Van Heutz moet hebben gediend en in een verouderde battle- dress, alleen uit gerust met een vork het enige wat hem van zijn uitrus ting was overgebleven op het appel verscheen, had niemand iets. De jon geman was door zijn baas wegge stuurd zonder dat hij zijn oude mili taire papieren behoorlijk had ingezien. Ook het spoorboekje bleek voor hem Latijn te zijn geweest want hij was via een onmetelijk lange omweg naar 't Harde gekomen. Daar stond hij dan. Eigenlijk voor „spek en bonen". Maar men heeft het goed met hem gemaakt. Reiskosten terug, een hapje eten en de verzekering mee naar huis, dat hij de verloren dag wel uitbetaald zou krij gen. Een voorbeeld van enthousiasme of van goed supporterschap was dat van de chauffeur Clement uit Beek en Donk, die op het moment van de oproep al in een vrachtwagen op weg naar Rome was. Een charmante tele foniste van het bedrijf waarvoor de man werkte meldde correct zijn af wezigheid aan de batterijcommandant met de verzekering erbij dat men als nog zou trachten hem op te sporen. Dat lukte. De wagen van Clement werd in Düsseldorf aangehouden. De chauffeur kreeg van zijn baas last de wagen aan de kant te zetten en direct per trein naar Nederland te komen. De baas zou de vrachtwagen de vol gende dag wel overnemen en de rit voortzetten. Clement is inderdaad op 't appel in 't Hkrde verschenen, zy het niet vroeg. De meeste militairen die zich in de loop van de middag kwamen melden waren uit de omgeving van Amers foort of uit het westen afkomstig. Zij die verder weg woonden, er waren zelfs mensen uit Maastricht en Vlis- singen opgeroepen, kwamen pas heel laat aan. Een kanonnier kwam gewoon in zijn colbertje. Hij werkte in Amsterdam waar hij de oproep hoorde. Doch om zijn spullen op te halen zou hij eerst naar Vlissingen hebben moeten reizen. Die omweg leek hem te groot. Daar om toog hij maar in burger naar 't Harde. „De kleding vormt geen pro bleem", zei de fourier. „maar ik moet wel naar een paar passende schoenen zoeken". Pas als de schietoefening „Schoots tafel" vandaag in Haveite begint kan men zien of de oproep-proef, waaraan overigens nog wel enkele foutjes kleef den, volgens generaal Van Hootegem, geslaagd is. Vast staat echter wel dat de radio lang niet alle kleinverlofgan- gers heeft bereikt. Velen hebben de oproep pas uit de hun later op de dag toegezonden expresbrief vernomen. „Aan de' bezorging van dergelijke op roepen zullen we nog wel wat moeten doen", aldus generaal Van Hootegem, die later in de middag de Bevelheb ber Landstrijdkrtichten. de chef van de generale staf luitenant-generaal F. van der Veen die per helicopter naar 't Harde was gekomen, geen ongun stige resultaten behoefde te melden. HILVERSUM Engeland gaat de- j ze zomer een van zijn grootste ne derlagen uit de geschiedenis vieren. Het is de Slag bij Chatham, gewon nen door Michiel Adriaenszoon de Ruyter, volgens de Britten op 12 ju ni driehonderd jaar geleden; maar volgens de Nederlandse annalen was het de 19e waarop De Ruyter met zijn drie eskaders van totaal 73 sche pen de Medway opvoer en de Britten in de pan hakte. Toch viert Engeland die slag en eregast is een van de weinige nog levende nazeten van De Ruyter. Het is de Hilversumse bankdirecteur F. P. J. de Ruyter de Wild, vader van twee zonen, 31 jaar. Hij is meer di- i recteur dan zeeman, al zeilt hij en i Itot nu toe is hij de enige uit zijn i familie die de bureaustoel boven de i brug van een zeeschip heeft verko zen. Zo te zien is hem die keuze goed bevallen. Ondanks zijn jeugd voert hij het directeurschap van het kan toor Hilversum van Slavenburg's Bank. Hij zegt eerlijk: „Ja hoe ga je er heen? Het meest in stijl is natuurlijk per zeilschip, maar dan zal toch een ander moeten varen, want wat dat aangaat vertrouw ik mezelf niet aan mezelf toe". De heer De Ruyter de Wildt praat over de Britse uitnodiging om in de week van 10 tot 17 juni naar Chat- hem aan de rivier de Medway te ko men. Hij zal er gast zijn van een feestvierende gemeente, want al heb ben de Britten van de voorvade ren van de heer De Ruyter de Wildt driehonderd jaar geleden een onverge telijk pak slaag gehad, ze zien er toch nog wel reden in om een feest je te bouwen. „Het liefst", zegt de heer De Ruy ter de Wildt „zou ik met het school- schip Urania gaan. Dat schip doet niet mee aan de wedstrijden. Ik kan het me niet permitteren met 'n raceschip mee te gaan. Veronderstel dat ik als nazaat van admiraal De Ruyter als verliezer zou binnenlopen. Zo iets kan toch niet"! „Maar", vreest de Hilversumse bankdirecteur, wiens vader, groot-en overgrootvader de Koninklijke Mari ne dienden „ik weet niet of de mi nister van defensie, als we die dan alweer hebben, toestemming zal ge ven dat ik als gewoon burger mee vaar naar Chatham. Uiteindelyk is de Urania een schip van de Koninklijke Marine. In ieder geval denk ik wel aan een zeilschip". De heer De Ruyter de Wildt, die zijn jeugd in Indonesië doorbracht, is de elfde generatie na admiraal Mi chiel Adriaenszoon de Ruyter. Hij komt uit de lijn van diens dochter Ali- da, wier familie in 1817 van Willem I toestemming kreeg de naam De Ruyter te koppelen aan die van De Wildt, zoals De Ruyters dochter na haar huwelijk heette. Zo ontstond de naam De Ruyter de Wildt, compleet met familiewapen, waarin ook De Ruyters heldendagen zijn onderge bracht. De heer De Ruyter de Wildt is daar bijzonder trots op. „Ik heb me nooit zozeer verdiept in De Ruyter als admiraal", zegt hij wat voorzich tig. „Tenslotte is de man pas op zijn vijftigste admiraal geworden. Ik zie hem veel meer als mens en vooral als zakenman". Even viert het beroep van bankdi recteur hoogtij, als hij zegt: „Weet u wel dat De Ruyter een voortreffe lijk zakenman was. Bij zijn dood heeft hij een bedrag van twee mil joen gulden nagelaten. Dat was voor die tijd geen sinecure". ADVERTÉNT1E Voordelige reis- en entree-biljetten op de N.S.-stations verkrijgbaar. Geopend: dagelijks van 9-17 uur, behalve zondag. ■w

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7