Gratis afvoer autowrakken
Vliegen in
Nederland
goedkoper
Dr. DREESMANN KRITISEERT
MENTALITEIT MIDDENSTAND
Ook „Schootstafel" ziet
nog iets van Dukla-Ajax
„Kostenpeil
krachtig
bewaken"
keuze uit spaarvormen met
De Ruyter
eregast in
Chatham
familietraditie"
Amsterdam gaat probleem van hinderlijke
obstakels op de weg drastisch te lijf
1JQ NEDERLANDSCHE
SfiD MIDDENSTANDSBANK
V. en D. brak mei
Oud-consul in
Duitsland
overleden
Opkomst voor artillerie-oefening
lijkt redelijk goed geslaagd
VOORJAARSBEURS
BOUW+VERWARMING
Witteveen waarschuwt:
De bank waar u zich thuis voelt!
Op verzoek
Tijdrovend
Van Egeraat weg bij
..Instituut voor
Toerisme"
MBehoudzuchtigniet ondernemend en klaagziek
VLUCHT
OVERCOMPENSATIE
Drie maanden geëist
tegen schipper voor
poging tot doodslag
Twee eeuwen lang
betalen
Zieken fontlsraad
gaf Veldkamp
nieuw advies
Heel laat
UITNODIGING
TWEE MILJOEN
UTRECHT
Nog 5 beursdagen
DONDERDAG
VRIJDAG
ZATERDAG
MAANDAG
1IHBB 1
U
lüMI
H
MAART
MAART
MAART
MAART
DINSDAG
MAART
WOENSDAG 8 MAART 1967
DEN HAAG Op de trajecten Am
sterdam - Rotterdam, Groningen - En
schede en Maastricht - Eindhoven wor
den de tarieven met enkele guldens ver
laagd met ingang van de zomerdienst-
regeling van de NLM.
Op zondagen zal op de lijn van Am
sterdam naar Maastricht een tussenlan
ding te Rotterdam worden gemaakt.
Zoals wij reeds eerder meldden zal
op de noordelijke lijn de frequentie van
twee tot drie vluchten per dag worden
opgevoerd. De nieuwe dienst valt tussen
de vroege ochtenddienst en de middag-
vlucht.
De KLM gaat deze zomer 6 vluch
ten per week uitvoeren naar New York.
In het hoogseizoen zullen drie DC-8en
's middags om een uur met tussenpo
zen van een minuut van Schiphol opstij
gen voor hun vlucht over de Atlantische
Oceaan. Naar Montreal wordt het aan
tal vluchten met één tot tien verhoogd.
In augustus hoopt de KLM de be
schikking te krijgen over de eerste twee
toestellen van het type DC-8-63. Deze
vergrote versie van de DC-8 biedt plaats
aan twintig passagiers in de royal-klas-
se en aan 15 reizigers in de economy-
klasse. De aflevering is weliswaar ver
traagd maar het Nederlandse luchtvaart
bedrijf is toch het eerste dat deze vlieg
tuigen gaat exploiteren.
De KLM wil van de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij Flying Tiger een
Boeing 707 huren om er zes vracht
diensten per week mee naar New York
uit te voeren. Zij wacht nog op toestem
ming van de Amerikaanse rijkslucht
vaartdienst.
Met drie typen toestellen van de KLM
zullen 550 verzorgde vakantiereizen wor
den gemaakt. In vergelijking met vorig
jaar is het aantal Ité-reizen dat met
reisbureaus is afgestoten, met bijna 150
gestegen.
De besprekingen van de KLM met
het Westduitse luchtvaartbedrijf Luft
hansa om tot een nauwere samenwer
king te komen, hebben succes gehad.
Als de zogenaamde poolovereenkomst is
getekend, zullen enkele wijzigingen wor
den aangebracht in de dienstregeling op
West-Duitsland.
AMSTERDAM De negen centime
ter hoge betonnen rand langs de tram
rails op de Amsterdamse Overtoom zal
worden weggehaald.
De rand werd vooral 's avonds
vaak aangezien voor een witte streep
op het wegdek. Er waren de laatste tijd
heel wat automobilisten tegenop ge
botst.
AMSTERDAM Amsterdam gaat het probleem van de autowrakken dras
tisch te lijf. De wrakkendienst van de Amsterdamse politie gaat afgeleefde
auto's en motorfietsen gratis afvoeren.
Het aantal wrakken langs de Amsterdamse straten is de laatste tijd schrikba
rend toegenomen omdat de eigenaars er de kosten niet voor over hebben om
hun afgedankte wagens te laten wegslepen: Amsterdam volgt met deze nieuwe
dienstverlening het voorbeeld van Den Haag. Daar zorgt de gemeentereiniging
voor de gratis afvoer van de autowrakken.
DEN HAAG „Willen we de groei
van de welvaart voortzetten dan Is het
belangrijk dat de investeringen van
het bedrijfsleven op een behoorlijk peil
kunnen blijven. Nodig is ook dat het
kostenpeil in de komende jaren krach
tig wordt bewaakt. De overheid zal een
voorzichtig loonbeleid moeten voeren".
Oud-minister prof. dr. H. J. Witte
veen, lid van de Tweede Kamer voor de
VVD, zei dat gisteren in Den Haag
tydens een lunchbyeenkomst van het
departement van Nijverheid en Handel.
Hij gaf toe „dat het alles gauwer was
gezegd dan gedaan".
Op langere termijn gezien zag prof.
Witteveen voor de overheid de volgen
de taken:
Het streven naar verbetering van
het ondernemersklimaat.
Zodra de ontwikkeling van de con
junctuur dat toelaat: Het invoeren van
fiscale investeringsfaciliteiten.
0 Het tot wet verheffen van het wets
ontwerp herziening vennootschapsbe
lasting dat nog steeds op de politieke
tafels rust.
Het zoeken naar steun aan projecten
die toekomstkansen hebben en die nu
moeilijk zijn te financieren.
Prof. Witteveen zei dat Nederland nu
leeft in een crisis van overinvestering,
in tegenstelling tot de jaren dertig, toen
er sprake was van onderconsumptie.
In deze fase van een zekere teruggang
met een druk op de winstmarges is er
meer gelegenheid om aan de produk-
tiviteit alle aandacht te besteden. Prof.
Witteveen had de indruk dat de recessie
niet zo vlot zal overwaaien als die van
1956.
In antwoord op een vraag hoe hij
dacht over „het gepeuter aan de struc
tuur van de onderneming" zei de oud
minister dat hij het vraagstuk toch
positiever wilde benaderen. Verbete
ringen noemde hij de plicht van ver
slaggeving en de uitbouw van het over
leg in de ondernemingsraden. Dat laat
ste is een stuk sociale behoefte waaraan
wij tegemoet moeten komen.
ADVERTENTIE
4% m 6
9 De Rijkspolitie doet het niet gra
tis. Zij probeert altijd eerst de eige
naar op te sporen. Lukt dat dan moet
die de kosten van het wegslepen beta
len. Is de eigenaar onvindbaar bij
voorbeeld doordat de nummerplaten van
het wrak zijn verwijderd dan draait
Rijkswaterstaat voor de kosten op.
In Rotterdam worden autowrak
ken door de Gemeentereiniging op
verzoek weggesleept. Vorig jaar waren
dat er tweeduizend, dit jaar al vijfhon
derd. De eigenaars hoeven geen sleep-
geld te betalen.
In Amsterdam bemoeit de politie
zich niet met de autowrakken. Zij
verwijst naar de sloper.
Wie in Amsterdam een autowrak heeft
hoeft alleen maar de wrakkendienst van
de politie te bellen. Als het voertuig niet
meer rijdt haalt de stadsreiniging het
wrak gratis weg. De eigenaar moet
schriftelijk verklaren dat hij afstand doet
van zijn voertuig.
Gelijktijdig moet hij het kentekenbe
wijs aan de politie afgeven. Die stuurt
het dan door naar de Rijksdienst van het
wegverkeer. De opbrengst van de ver
koop van de autowrakken komt in de
gemeentekas.
De autowrakken zyn de politie in Am
sterdam al jarenlang een doorn in het
oog. Waar een wrak staat kan een goede
auto staan, redeneert de politie. Boven
dien kunnen er ernstige ongelukken ge
beuren ais de kinderen met de wrakken
gaan spelen.
Het werk verbonden aan het opspo
ren van eigenaars, het wegslepen en op
slaan van de wrakken was voor de poli
tie bovendien een tijdrovende procedure.
INSTITUUT VOOR TOERISME
BREDA. Dr. L. van Egeraat, direc
teur van het Nederlands Wetenschap
pelijk Instituut voor Toerisme in Breda,
zal op 1 juni zijn functie neerleggen.
Reden van zyn ontslagaanvrage is on
enigheid met het bestuur van de stich
ting die het instituut exploiteert.
In september, toen de dagschool ging
draaien, werd dr. Van Egeraat benoemd
op een voorlopige basis. Nooit is een
definitief contract met hem gesloten.
Kortgeleden besloot het bestuur dat
tot een definitieve benoeming moest
worden overgegaan. Daarbij viel niet het
oog op dr. Van Egeraat. Het bestuur van
de school is toen met dr. Van Egeraat
tot een akkoord gekomen waarna zijn
ontslagaanvrage volgde.
99
DEN HAAG. Het warenhuis Vroom
en Dreesmann Den Haag N.V. heeft met
een traditie gebroken. Voor het eerst zijn
niet-familieleden in de directie opgeno
men. Dit gebeurde door de twee man
tellende directie uit te breiden met de
heren P. A. M. Schretlen, A. J. Verhoef,
A. A. C. Verweyen en W. G. Verweyen,
tot dusver adjunct-directeur.
Dr. A. C. R. Dreesmann zei over de
doorbreking gisteravond: „We streven
naar een democratisering en bevordering
van de continuïteit in de onderneming.
Mooie kreten die bij ons echter inhoud
hebben."
99
UTRECHT Dr. A. C. R. Dreesmann heeft gisteren enkele honderden midden
standers op felle kritiek onthaald. De zakenmensen waren op uitnodiging van
de Jaarbeurs en de middenstandsorganisaties naar Utrecht gekomen. Tijdens een
lezing kregen zij horen: Dynamiek, beweeglijkheid en het bewust zoeken van
risico's omdat daarin vaak de grote kansen liggen, kenmerken het moderne on
dernemerschap. Juist in het ambacht en de middenstandsdetailhandel is deze men
taliteit vaak ver te zoeken".
De directeur van Vroom en Drees
mann N.V. in Den Haag voegde er nog
aan toe: „Deze groepen van kleine on
dernemers kenmerken zich veeleer door
behoudzucht, een grote omzichtigheid,,
een sterke invloed van traditie en over
geleverde en nauwelijks kritisch getoets
te normen, die in deze kringen opgeld
doen".
De heer Dreesmann zette zijn aanval
voort: „De stelling dat de middenstand
de ruggegraat is van de maatschappij,
is niet steekhoudend. Er zijn voorbeel
den van stabiele landen, waar een spe
cifieke middenstandsgeest in bepaalde
gevallen een stabiel element zijn: „Het
is begrijpelijk dat de kleine burgerij tot
een zekere bescheiden welstand geko
men, afkerig wordt van politieke en so
ciale experimenten."
Er Is een vlucht van begaafden en
initiatiefnemers uit de middenstand
naar het grootbedrijf of de overheid. De
kinderen uit de middenstandsgezinnen
passen er voor hun verdere leven te
slijten in lange arbeidsdagen op de
grens van een aanvaardbaar welvaarts
peil in een dienstbaar beroep, dat nau
welijks enige maatschappelijke status
heeft, voer de heer Dreesmann voort.
Voor de toekomst zal veel afhangen
van de vraag of de vele enigszins sta
tisch denkende middenstanders vervan
gen kunnen worden door meer dynami
sche jongeren. De organisaties zullen
kansen moeten scheppen voor jongelui
die over de nodige capaciteiten beschik
ken om hun bedrijven op moderne leest
te schoeien en minder om politieke eco
nomische wensen te formuleren of om
vangrijke congressen te houden.
De eerste overweldigende meerder
heid van de aanvragen bij de Stichting
ontwikkeling en sanering midden- en
kleinbedrijf betreft bedrijven, die zich
op min of meer behaaglijke wijze op
korte termijn en deels op kosten van de
maatschappij wensen te laten wegsane
ren." Dit proces zal tientallen miljoenen
verslinden, maar het is noodzakelijk
om te voorkomen dat talloze te kleine
bedrijven een voortdurende belemmering
en bedreiging vormen voor het groei
tempo van de nationale welvaart.
De middenstandsorganisaties kregen
van de heer Dreeesmann ook een veeg
uit de pan: „Elk van hen wil telkens
weer de eigen onmisbaarheid bewijzen
door het formuleren van vaak weinig
realistische wensen en van soms zelfs
heethoofdige eisen, die nauwelijks In
een brede achterban leven". Zij stijven
hun leden die zich tgch al „wat klaag
ziek afwenden" van de omwentelingen,
in hun behoudzucht.
Het verenigingsleven van de midden
stander heeft in ons land tot een wel
haast potsierlijke verscheidenheid van
organisaties geleid. Er zijn vierhonderd
stands- en vakorganisaties, nog afgezien
van de plaatselijke verenigingen.
Verwonderd was de heer Dreesmann
er niet over: „Ze zijn politiek gebon
den. Ze geven gespierde en soms tegen
gestelde adviezen aan politieke geestver
wanten in de Kamer, aan de minister en
aan de staatssecretaris van Economi
sche Zaken. Thans heeft de formateur
zelfs enige instructies van de midden
stand gekregen, die zoals gewoonlijk
de onderlinge rivaliteit tussen de or
ganisaties van deze groep weer eens dui
delijk hebben onderstreept."
De heer Dreesmann gelooft dat het
wellicht een overcompensatie is door de
te verwaarlozen feitelijke invloed, die
de middenstandsorganisaties hebben op
de economische gang van zaken van
hun leden.
DEN HAAG In het Westduitse Os-
nabriick is gisteren de heer Johan Steen-
hergen, directeur van de Ihagee Kame-
rawerke en oud-consul van Nederland In
Duitsland, overleden. Hij is tachtig jaar
geworden.
De heer Steenbergen ging als jonge
man naar Dresden, toen een centrum van
de fotografische industrie, en stichtte
daar de Ihagee Steenbergen en Co., die
uitgroeide tot een miljoenenbedrijf. (De
heer Steenbergen ontwierp o.a. de
Exacta-camera).
Als consul voor Nederland in Dres
den hielp hij vele Nederlanders die in
moeilijkheden met de nazi's kwamen.
By het uitbreken van de Tweede we
reldoorlog werden de fabriek en het
particuliere vermogen van de heer Steen
bergen, die de Nederlandse nationaliteit
had gehouden, door de Duitsers in beslag
genomen. Door een uitwisseling kon hij
San Francisco bereiken.
In 1945 ging hij op bezoek van de
Nederlandse regering terug naar Duits
land, eerst als lid van de militaire missie,
daarna als consul, eerst in Hannover,
later in Emden. Daar bleef hij consul
tot zijn 75ete jaar.
ARNHEM. De officier van Justitie
by de Arnhemse rechtbank heeft gister
middag drie maanden gevangenisstraf
geëist tegen de 28-jarige Rijnvaartschip-
per K. H. uit Rotterdam wegens een
poging tot doodslag. De schipper had op
15 november bij Lobith-Tolkamer ruzie
gekregen met de riviermeester C. van
Angelen (52) en hem daarbij een- trap
in de borst gegeven, waardoor de man
in het water viel.
Het was die dag slecht weer, het
water was woelig en er stond een sterke
stroom. Hoewel de twee rode lantarens
aan het bootje van de riviermeester
brandden, ten teken dat de steigers vol
waren, had de schipper toch afgemeerd,
waarby zijn schip tegen het bootje van
de riviermeester botste. Deze maakte
hem duidelijk dat hij een andere aanleg
plaats moest zoeken.
Toen de schipper dat weigerde, sprong
de riviermeester op het schip om de man
een bekeuring te geven. Hij beklom het
trapje naar de stuurhut, kreeg daarbij
een trap van de schipper tegen de borst,
en tuimelde van zeven meter hoogte de
Ryn in. De man bracht het leven er af,
doordat een andere schipper hem onmid
dellijk een haak toestak. Hij had zich
in de sterke stroom, nog versneld door
het draaien van de schroef van het Rijn
schip, nooit kunnen redden.
O
LONDEN. Een Britse arts, dié onvol
doende verzekerd was, moet meer dan
twee eeuwen lang, d.w.z. tot het jaar
2168, schadevergoeding betalen.
Vier jaar geleden botste dr. Kenneth Bar-
nicoat, destijds nog student in de
medicijnen, in volle vaart op een
vrachtauto, waardoor de 19-jarige ver
pleegster Jane Luckly zwaar gewond
raakte. Zij is thans volkomen invalide.
De rechter heeft thans dr. Barnicoat ver
oordeeld tot een schadevergoeding van
31.383 pond sterling plus rente, te vol
doen in wekelijkse betalingstermijnen
van drie pond sterling
De kanonnier A. H. Alibux kreeg van
de fourier gisteren een nieuwe uit
rusting. Zijn oude uniform paste niet
meer om zijn in het burgerleven ge
vulder geworden gestalte.
Legerplaats 't HARDE „Wie zal ons deze dagen betalen"? en „Krygen we
nog wat van de wedstryd Ajax tegen Dukla Praag te zien" waren de grootste
problemen van de voor het meemaken van de artillerie-oefening „Schoots
tafel" gisteren plotseling opgeroepen militairen die zich in de legerplaats
't Harde gereed maakten om zich vanmorgen by de parate batteryen van
de 44ste afdeling Veldartillerie te voegen in Haveite. Terwijl daarover in de
soldatenkamers nog druk over werd gepraat had de commandant van het
Eerste Legerkorps, luitenant-generaal E. J. C. van Hootegem reeds opdracht
gegeven dat de dienst Welzijnszorg voor een aantal draagbare televisietoestel
len moest zorgen zodat men vanavond, tijdens de rustpauze, de verrichtingen
van de Nederlandse voetballers in Praag zelfs op de heide van Haveite zal
kunnen volgen.
En de uitbetaling van het daggeld
zal, inmiddels ook wel geregeld zijn.
Dèarover zal men zich geen zorgen
hoeven te maken. In 't Harde had men
heil andere problemen. Het eerste was
het verloop van de opkomstoefening.
Een van de jongemannen die gisteren
overhaast het uniform weer moest
aantrekken, na vier maanden geleden
te zijn afgezwaaid met klein verlof.
AMSTERDAM Na vele uren verga
deren heeft de Ziekenfondsraad gister
middag en -avond het advies opge
steld dat aan minister Veldkamp (socia
le zaken en volksgezondheid) zal wor
den jUitgebracht over het conflict tussen
de huisartsen en de ziekenfondsen.
De raad besteedde vier uur aan dat
gedeelte van het advies, dat gaat over
de richtlijnen voor een overeenkomst
tussen de twee partijen. Minister Veld
kamp zal die richtlijnen, al dan niet
overgenomen of gewijzigd, aan hen
voorleggen.
Komen zij dan nog niet tot overeen
stemming, dan zal de minister op grond
van artikel 11 van de Ziekenfondswet
het restitutiebesluit uitvaardigen. Daar
in zal bindend worden voorgeschreven,
welke bedragen de ziekenfondsen hun
verzekerden moeten uitbetalen nadat
zij doktershulp hebben gehad.
Dr. W. L. P. M. de Kort, de voor
zitter van de Ziekenfondsraad, kon na
afloop geen mededelingen doen over de
inhoud van het advies. De raad hoopt,
zei hij, dat de minister artikel 11 niet
zal hoeven toe te passen. De minister
zal na ontvangst van het advies wel
snel kunnen beslissen.
Met het oog op de snel naderende da
tum van 13 maart had de minister de
Ziekenfondsraad nadrukkelijk gevraagd
zijn beslissing in één dag te nemen.
Vooruitlopend op het besluit van de
minister heeft het Gemeenschappelijk
Overleg van Ziekenfondsorganisaties al
aangekondigd dat het vrijdag nadere
mededelingen zal doen
„Niet zo denderend", vond generaal
Van Hootegem aanvankelijk, toen hij
in de loop van dinsdagmiddag vernam
dat zich nog maar amper 50 pet. van
de opgeroepenen had gemeld. „Daar
mee kan ik geen batterij inzetten".
Maar gaandeweg, zo tegen de avond,
werd het beeld gunstiger.
Aan de 23-jarige metaalbewerker N.
Bij uit Den Haag, die ooit eens bij
het regiment Van Heutz moet hebben
gediend en in een verouderde battle-
dress, alleen uit gerust met een vork
het enige wat hem van zijn uitrus
ting was overgebleven op het appel
verscheen, had niemand iets. De jon
geman was door zijn baas wegge
stuurd zonder dat hij zijn oude mili
taire papieren behoorlijk had ingezien.
Ook het spoorboekje bleek voor hem
Latijn te zijn geweest want hij was
via een onmetelijk lange omweg naar
't Harde gekomen. Daar stond hij dan.
Eigenlijk voor „spek en bonen". Maar
men heeft het goed met hem gemaakt.
Reiskosten terug, een hapje eten en de
verzekering mee naar huis, dat hij de
verloren dag wel uitbetaald zou krij
gen.
Een voorbeeld van enthousiasme
of van goed supporterschap was
dat van de chauffeur Clement uit Beek
en Donk, die op het moment van de
oproep al in een vrachtwagen op weg
naar Rome was. Een charmante tele
foniste van het bedrijf waarvoor de
man werkte meldde correct zijn af
wezigheid aan de batterijcommandant
met de verzekering erbij dat men als
nog zou trachten hem op te sporen.
Dat lukte. De wagen van Clement
werd in Düsseldorf aangehouden. De
chauffeur kreeg van zijn baas last de
wagen aan de kant te zetten en direct
per trein naar Nederland te komen.
De baas zou de vrachtwagen de vol
gende dag wel overnemen en de rit
voortzetten. Clement is inderdaad op 't
appel in 't Hkrde verschenen, zy het
niet vroeg.
De meeste militairen die zich in de
loop van de middag kwamen melden
waren uit de omgeving van Amers
foort of uit het westen afkomstig. Zij
die verder weg woonden, er waren
zelfs mensen uit Maastricht en Vlis-
singen opgeroepen, kwamen pas heel
laat aan.
Een kanonnier kwam gewoon in zijn
colbertje. Hij werkte in Amsterdam
waar hij de oproep hoorde. Doch om
zijn spullen op te halen zou hij eerst
naar Vlissingen hebben moeten reizen.
Die omweg leek hem te groot. Daar
om toog hij maar in burger naar 't
Harde. „De kleding vormt geen pro
bleem", zei de fourier. „maar ik moet
wel naar een paar passende schoenen
zoeken".
Pas als de schietoefening „Schoots
tafel" vandaag in Haveite begint kan
men zien of de oproep-proef, waaraan
overigens nog wel enkele foutjes kleef
den, volgens generaal Van Hootegem,
geslaagd is. Vast staat echter wel dat
de radio lang niet alle kleinverlofgan-
gers heeft bereikt. Velen hebben de
oproep pas uit de hun later op de dag
toegezonden expresbrief vernomen.
„Aan de' bezorging van dergelijke op
roepen zullen we nog wel wat moeten
doen", aldus generaal Van Hootegem,
die later in de middag de Bevelheb
ber Landstrijdkrtichten. de chef van
de generale staf luitenant-generaal F.
van der Veen die per helicopter naar
't Harde was gekomen, geen ongun
stige resultaten behoefde te melden.
HILVERSUM Engeland gaat de- j
ze zomer een van zijn grootste ne
derlagen uit de geschiedenis vieren.
Het is de Slag bij Chatham, gewon
nen door Michiel Adriaenszoon de
Ruyter, volgens de Britten op 12 ju
ni driehonderd jaar geleden; maar
volgens de Nederlandse annalen was
het de 19e waarop De Ruyter met
zijn drie eskaders van totaal 73 sche
pen de Medway opvoer en de Britten
in de pan hakte.
Toch viert Engeland die slag en
eregast is een van de weinige nog
levende nazeten van De Ruyter. Het
is de Hilversumse bankdirecteur F.
P. J. de Ruyter de Wild, vader van
twee zonen, 31 jaar. Hij is meer di- i
recteur dan zeeman, al zeilt hij en i
Itot nu toe is hij de enige uit zijn i
familie die de bureaustoel boven de i
brug van een zeeschip heeft verko
zen.
Zo te zien is hem die keuze goed
bevallen. Ondanks zijn jeugd voert
hij het directeurschap van het kan
toor Hilversum van Slavenburg's
Bank. Hij zegt eerlijk: „Ja hoe
ga je er heen? Het meest in stijl is
natuurlijk per zeilschip, maar dan
zal toch een ander moeten varen,
want wat dat aangaat vertrouw ik
mezelf niet aan mezelf toe".
De heer De Ruyter de Wildt praat
over de Britse uitnodiging om in de
week van 10 tot 17 juni naar Chat-
hem aan de rivier de Medway te ko
men. Hij zal er gast zijn van een
feestvierende gemeente, want al heb
ben de Britten van de voorvade
ren van de heer De Ruyter de Wildt
driehonderd jaar geleden een onverge
telijk pak slaag gehad, ze zien er
toch nog wel reden in om een feest
je te bouwen.
„Het liefst", zegt de heer De Ruy
ter de Wildt „zou ik met het school-
schip Urania gaan. Dat schip doet niet
mee aan de wedstrijden. Ik kan het
me niet permitteren met 'n raceschip
mee te gaan. Veronderstel dat ik
als nazaat van admiraal De Ruyter
als verliezer zou binnenlopen. Zo
iets kan toch niet"!
„Maar", vreest de Hilversumse
bankdirecteur, wiens vader, groot-en
overgrootvader de Koninklijke Mari
ne dienden „ik weet niet of de mi
nister van defensie, als we die dan
alweer hebben, toestemming zal ge
ven dat ik als gewoon burger mee
vaar naar Chatham. Uiteindelyk is de
Urania een schip van de Koninklijke
Marine. In ieder geval denk ik wel
aan een zeilschip".
De heer De Ruyter de Wildt, die
zijn jeugd in Indonesië doorbracht, is
de elfde generatie na admiraal Mi
chiel Adriaenszoon de Ruyter. Hij
komt uit de lijn van diens dochter Ali-
da, wier familie in 1817 van Willem
I toestemming kreeg de naam De
Ruyter te koppelen aan die van De
Wildt, zoals De Ruyters dochter na
haar huwelijk heette. Zo ontstond de
naam De Ruyter de Wildt, compleet
met familiewapen, waarin ook De
Ruyters heldendagen zijn onderge
bracht.
De heer De Ruyter de Wildt is
daar bijzonder trots op. „Ik heb me
nooit zozeer verdiept in De Ruyter
als admiraal", zegt hij wat voorzich
tig. „Tenslotte is de man pas op zijn
vijftigste admiraal geworden. Ik zie
hem veel meer als mens en vooral
als zakenman".
Even viert het beroep van bankdi
recteur hoogtij, als hij zegt: „Weet
u wel dat De Ruyter een voortreffe
lijk zakenman was. Bij zijn dood
heeft hij een bedrag van twee mil
joen gulden nagelaten. Dat was voor
die tijd geen sinecure".
ADVERTÉNT1E
Voordelige reis- en
entree-biljetten op de
N.S.-stations verkrijgbaar.
Geopend:
dagelijks van 9-17 uur,
behalve zondag.
■w