Moederschip piratenzenders
met averij op Zaanse werf
Piratenzenders in
toekomst naar Man?
Klassiek en recent
fümqekuren
Kleuren-T.Y. wordt
dure geschiedenis
Y erlies
Winst Shell
5.4 procent
hoger
Besprekingen
Bedrading
Wereldreclame
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Stork bouwde
palmoliefabriek
Avim verlaagt
dividend
Zweeds disconto
verlaagd
Pagina 2
O
VRIJDAG JK MAART
I96i
JANET
„Vijftig jaren of duizend jaren zijn
alle gelijk", antwoordde Janet. „Ons
samenzijn hier bewijst het."
„Zul je me nooit meer verlaten?"
vroeg hij.
„Nee. nooit meer!"
Hij kuste haar voetsporen in de
sneeuw. „Zeg me, bestaat er een
God?"
Hij zag haar diep in de ogen en las
•r de waarheid. Zo stonden ze een mi
nuut lang en zagen elkander aan, zo
als ze elkaar nooit op aarde zouden
zien. Zij zag een man voor zich, ge
kromd en afgeleefd, met verwarde
haren en vermoeide ogen. Hij zag een
meisje, jong en onbeschroomd, met
het maanlicht op het gelaat.
„Goede nacht, moederlief, mijn en
gel, mijn alles!"
„Goede nacht, mijn schat, mijn
kind, mijn zoon!"
Toen trok er een nevel tussen hen
door en verdween zij voor elkanders
oog.
Janet stond bij de bouwval van het
kasteel. De zee klotste beneden tegen
de rotsen en over het water liep een
zilveren pad. Niets had zich bewogen
niets had zich verroerd, niets was er
veranderd, een seconde wellicht en
niet langer had ze zo gestaan.
Toch had ze een halve eeuw afge
legd, weg van de aarde in de ruimte,
ln een andere tijd. Zij was niet ver
wonderd en niet bevreesd, alleen maar
vervuld van een grote liefde en dank
baarheid.
Toen keerde ze zich af van de zee
«n zocht haar weg terug van de rot
sen langs de steile helling naar Plyn.
Het was na middernacht en Kerstdag
was aangebroken. Even bleef zij staan
want door de stille nachtlucht klonken
gedempte klanken, het laatste gezang
in het kerkje van Lanoc. Het lied
kwam tot haar, liefelijk en zacht. De
stemmen der eenvoudigen van hart die
de Blijde Boodschap brachten aan de
wereld.
In het begin van het volgende jaar
nam Thomas zijn vrouw mee op 'n uit
stapje naar Plymouth. Hij had 'n ex
tra duitje verdiend bij de oplevering
van een pracht van een kotter in no
vember. In die dagen was het een he
le reis, vooral in de winter. Ze moes
ten eerst met de vrachtrijder tot Car-
ne en daar overnachten, om de volgen
de morgen de diligence naar Plymouth
te kunnen nemenwaar ze dan in
de namiddag aankwamen. Janet, die
haar hele leven nog niet van Plyn was
weggeweest, stond bijna sprakeloos in
zo'n grote stad. Thomas was verrukt
over haar verbazing en vond er een
innig plezier in haar alles te laten zien,
wat de moeite waard was. Hij vond 't
ook prettig, dat hij haar kon tonen hoe
goed hij op de hoogte was van alle na
men van straten en winkels, hoewel
het al ruim twee jaar geleden was, dat
hij er gewerkt had. De winkels vond
zij ontzaglijk. Het kon haar goedkeu
ring wegdragen, dat Thomas haar een
warme grijze pelerine kocht en een
aardig passend kapothoedje erbij „Wat
een geld!" fluisterde ze hem toe, „het
is je reinste oplichterij!" Menigeen
keek haar na op straat, wanneer zij
aan zijn arm naast haar man wandel
de. Ze zag er ook verbazend knap uit,
Janet, met haar weelderige zwarte
haar, haar grote, sterke ogen en vast
beraden mond en kin. Haar houding
was vorstelijk. Thomas merkte de blik
ken wel, die de zeelui in Plymouth
haar toewierpen en hij was erg be
nieuwd hoe zij daarop reageren zou.
Meestal wandelde zij naast hem voort
zonder ergens acht op te slaan, maar
eens op een keer botste een kerel, die
hoogstwaarschijnlijk een borrel te veel
op had, opzettelijk tegen haar aan en
graaide met zijn handen langs haar
nieuwe pelerine. Thomas wilde tussen
beide komen, maar Janet schilde het
appeltje al zelf. De zeeman, die mis
schien een gilletje verwacht had, kreeg
in plaats daarvan een stukje tempe
rament te proeven. „Man, jij hebt je
manieren verleerd!" gaf ze hem rap
te verstaan. „In Cornwall is het ge
woonte je hoed af te nemen als je bij
ongeluk een dame aanraakt". Voordat
de man een antwoord kon vinden, had
ze zfjn muts van z'n hoofd gerukt en
in het water geworpen. „Laat je maar
eens flink doorwaaien!" klonk haar
vriendelijke raadgeving. Zij nam haar
rokken op en vervolgde haar wande
ling. Thomas voelde zich ietwat onbe
haaglijk en kwam met een kleur als
vuur achter haar aan. „Dat had je
aan mij moeten overlaten, Jennie",
luidde zijn terechtwijzing. „Alle re
spect voor je durf, maar dit was niet
bepaald lady-like!" „Had je soms ge
wild, dat ik hem maar liet begaan?"
vroeg ze werkelijk boos, maar deson
danks glimlachend om zijn vuurrood
gezicht. „Als je je niet stil houdt, gooi
ik jouw hoed er achteraan!" Thomas
w^st, dat ze het meende ook en zich
hoegenaamd niets van zijn standje
aantrok. Ze bleven een dag of vijf in
Plymouth; toen werd het tijd weer
huiswaarts te gaan. Thomas had de
koffers gepakt, toen Janet, die voor 't
raam had staan uitkijken, onverwacht
achteloos opmerkte: „Wat 'n prachtig
mooi weer voor de tijd van het jaar!"
Thomas stemde daarin toe, niet ver
moedende, dat hij in de val liep. „De
zee is nu zo kalm of het zomer is,"
ging ze voort. „Bij gunstige wind kun
nen we vóór de avond in Plyn zijn.
Anders moeten we in Carne overnach
ten en morgen wachten tot de vracht
rijder komt". „Ja het is verloren tijd.
's Zomers varen er wel geregeld bo
ten langs de kust, maar dat doen ze
niet in deze tijd van het jaar". Daar
vergist je je in", wist Janet te ver
tellen. „Vandaag vaart er een. Toen jij
je koffers pakte heb ik buiten 'n praat
je met de schipper gemaakt. Omstreeks
twaalf uur vanmiddag zeilen ze uit en
dan kunnen we vanavond nog in Plyn
zijn". Thomas wreef zich aarzelend
langs zijn kin. Janet had een uitdruk
king in haar ogen, die hij maar al
te goed kende. „Als het nou eens har
der gaat waaien", protesteerde hij
zwakjes. „Nou, wat dan nog? Ik ben
er heus niet bang voor en j(J Zij
had een koffertje al opgenomen, zei
met 'n vriendelijk lachje de logement
houder goedendag en stak de straat
over, het hoofd omdraaiende om haar
man nog wat toe te roepen. Bij de
havenkant bleef ze vol bewondering
staan kijken naar het mastbos van ve
lerlei schepen en ze verraste Thomas
door haar grondige kennis van staand
en lopend want en alle soorten tuiga
ge. Ten slotte vonden zfj het schip, de
„Watergeest". De schipper deed een
poging Janet behulpzaam te zijn,
maar zij schudde verontwaardigd het
hoofd, pakte met de ene hand haar
rok en met de andere het touw en
klauterde over de valreep aan boord.
(Wordt vervolgd)
i
3450. De energiestralen die de Zeepbel op verscheide
ne plaatsen hadden doorboord, hadden betrekkelijk wei
nig schade aangericht, hetgeen in hoofdzaak aan de
goede bepantsering van de vitale delen te danken was.
Het voortstuwingsmechanisme bijvoorbeeld was volko
men gaaf gebleven en alleen de leidingen der zuurstof
voorziening verdienden enige aandacht. Nu Buck en
Charley tijdelijk op non-actief gesteld waren en omdat
hij de jonge Don Sinclair te onervaren achtte, besloot
Piloot Storm de professor mee naAr buiten te nemen.
Don voelde zich kennelijk gepasseerd en keek bijzonder
zuur. Arend schudde misprijzend het hoofd, terwijl hij
met Dubois de luchtsluls betrad en de zware deur af
sloot. „Wat zeg je van zo'n jong broekje? Die vergeet
blijkbaar helemaal, dat hij als verstekeling bij ons aan
boord gekomen is!" mopperde hij. Natuurlijk had
Arend gelijk, want het rondscharrelen en werken met
allerlei gereedschap op de buitenwand van een ruimte
schip is niet iets, wat men zonder de nodige training
kan volvoeren.
9. Rechter Tie doet het papiertje met de raadselachti
ge boodschap in zijn bureaulade en steekt het ebbehouten
doosje in zijn mouw. „Dat kan toch nooit een flauwe
grap zijn, edelachtbare!" zegt Tsjiao Tai. „Die vrouw
die Jade heet, is natuurlijk ontvoerd. Nadat ze door de
schurken ergens werd opgesloten, heeft ze die noodkreet
met haar eigen bloed geschreven. Het papiertje in het
doosje gestopt en uit het raam van de kamer, waar ze
gevangen zat, gegooid!" Rechter Tie gaat de gang op.
„Het is nog te vroeg voor theorieën, Tsjiao Tai", zegt
hij bedaard. „Laten we eerst de antiquair vragen waar
hij het doosje vandaan heeft." „We zullen hem eens goed
aan de tand voelen, edelachtbare. Die schurk is vermoe
delijk bij de ontvoering van Jade betrokken geweest."
De rechter gaat niet op die opmerking in. „Kom mee,
Tsjiao Tai, de wandeling zal ons opfrissen." Op straat
is het nog vrij koel en er zijn al heel wat mensen op de
been. De antiquiteitenwinkel staat op de hoek van het
nauwe straatje achter de Tempel van Confucius. De
oude antiquair komt haastig naar de toonbank als hij zijn
hoge bezoeker ziet binnenkomen. „Hebt u iets vergeten,
excellentie?" „Nee", zegt Rechter Tie, „ik wil u alleen
maar wat vragen."
LONDEN (UPI) De regering van
het eiland Man heeft gerebelleerd tegen
het Britse ontwerpwet.dat in de loop van
dit jaar de piratenzenders „tot zinken"
moet brengen. Men verwierp dinsdag
een artikel waarmee de toepassing van
de anti-piraten-wet wordt uitgebreid tot
de kust van Man.
Het Britse Lagerhuis heeft ogenblik
kelijk een speciale commissie benoemd
om de relatie tussen de Britse en Mans
regering te bestuderen. Zou Man de an
ti-piraten-wet niet erkennen, dan zou het
eiland een ideaal toevluchts- en toeleve
ringsoord voor piratenzenders kunnen
worden.
Verwacht wordt dat de anti-piraten-
wet in juli van dit jaar zal worden aan
genomen. E>e wet verbiedt uitzendingen
vanaf de zee en vanuit de lucht rond En
geland.
AMSTERDAM De Laissez Faire, moederschip van de piratenzender Ra
dio Dolfijn (Nederlands) en Britain Radio (Sngels, is woensdagavond aan de
kant gelegd bij de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij (ZSM). De repara
tie van de vorige week dinsdag tijdens zware storm gebroken zendmast zal een
a twee weken duren.
De twee zenders van de Laissez
Faire, die voor de kust bij Harwich
lag, vielen dinsdag 28 februari om pre
cies kwart voor een 's middags uit.
Door het afbreken van het bovenste
deel (14 meter) van de zeventig meter
lange zendmast ontstond kortsluiting
in de zenderkamer. Doordat dit direct
werd ontdekt kon grote schade aan de
dubbele zend-apparatuur worden voor
komen.
De volgende dag werden de disc-
jockeys van boord gehaald, behalve
de Brit Dave Mackay en de Nederland
se assistent-programmaleider Jos van
Vliet. Jos van Vliet zei ons gisteren,
dat eind vorige week in Londen be
sprekingen werden gehouden door de
exploitanten van het radio-schip tenein
de een veilige haven voor reparatie te
bepalen. Binnenlopen in een Engelse ha
ven vonu men te riskant.
Toen kregen we opdracht naar Ne
derland te varen. Woensdagmorgen
vroeg gingen we voor de kust bij
IJmuiden voor anker, 's Middags kre
gen we een seintje Zaandam op te zoe
ken."
Volgens Van Vliet valt de schade
aan de Laissez Faire nogal mee. Hij
denkt dat het ongeluk te wijten is aan
de bedrading van de mast, die blijk-
baar een storm met windkracht 10 niet
I kon weerstaan.
De KRO-televisie biedt in de Passie-
tijd de unieke gelegenheid om binnen
het tijdsbestek van één week een ver
gelijking te trekken tussen een klassie
ke, meer dan dertig jaar oude, evan
gelieverfilming en een hedendaagse be
nadering van het leven van Christus.
Maandag 13 maart zendt de KRO-te
levisie via Nederland 2 de film „Golgo
tha" van Julien Duvivier uit. De film
met in de hoofdrollen Robert le Vigan,
Jean Gabin, Harry Baur en Edwige
Feuillère, werd in 1934 gemaakt.
Zondag 19 maart volgt op Nederland
I „Het evangelie volgens Mattheus"
(II vangelo secondo Matteo) van Pier
Paolo Pasolini. In deze film die in '64
tot stand kwam, worden de hoofdrollen
gespeeld door onbekende acteurs en ac
trices onder wie Enrique Irazoque,
Margharita Caruso en Suzanna Pasoli
ni. Voor de muzikale illustratie koos
Pasolini zowel composities van Bach
en Mozart als o.a. negro spirituals.
Duvivier's film, vóór de oorlog de
passiefilm bij uitstek, begint met de
triomfale intocht van Jezus in Jeruza
lem op Palmzondag en volgt daarna de
in het Evangelie verhaalde gebeurte
nissen op de voet. Gestreefd werd naar
een reconstructie van het Jeruzalem
uit de tijd van Christus. Op deze ma
nier ontstond er een traditionele, ro
mantische verfilming van het lijden
van Christus, die aansluit bij de voor
stellingen zoals men die vroeger in de
schilder- en beeldhouwkunst tegenkwam
en bij b.v. de Passiespelen zoals die in
Tegelen en Oberammergau worden ge
geven.
Bij dit alles heeft de regisseur Julien
Duvivier, één van de groten uit de
vooroorlogse Franse film, niet nagela
ten met de middelen van de film toe
te voegen en weg te laten wat de in
druk zou kunnen versterken. Met een,
ook voor de huidige filmliefhebber op
merkelijk bewegende camera en met
soms bijzonder effectieve en snelle mon
tage maakte hij zijn film tot meer dan
een plaatjesalbum van een passiespel.
Daarom, maar ook, omdat het hier
om een klassieke en lange tijd als aan
vaarde benadering van het lijden van
Christus gaat, is Golgotha ook nu nog
van belang.
Regiseur Pasolini benaderde het on
derwerp als links georiënteerd kunste
naar. Hij droeg zijn film op aan de na
gedachtenis van Paus Joannes XXIII.
Zoals de titel al aanduidt, beperkt de
film zich niet tot het Lijdensverhaal,
maar heeft het hele evangelie tot on
derwerp.
De wijze waarop Pasolini de gebeurte
nissen heeft verfilmd in een Italiaans
landschap en zonder nadrukkelijk te
willen reconstrueren, zou men realis
tisch kunnen noemen. Een realisme dat
met name bij de kruisiging tot 't uiter
ste gaat.
Uit Londen wordt bericht dat de
Britse vertegenwoordiger van de Ame
rikaanse eigenaren (van onder meer
de Laissez Faire) aanzienlijke schul
den zou hebben gemaakt. Het is bekend,
dat met name Radio Dolfijn sinds hij
vorig jaar november in de ether kwam
maar zeer weinig reclame heeft uitge
zonden. Achter de schermen zou on
enigheid bestaan over het bezit van
aandelen in deze gecompliceerde orga
nisatie.
De Nederlandse vertegenwoordiger
van Radio Dolfijn, Basil van Rensburg,
heeft kortgeleden bekend gemaakt, dat
Radio Dolfijn deel uitmaakt van het
wereldconcern Pearl en Dean. De
Pearl en Dean-groep is het grootste
concern op het gebied van bioscoop-,
radio- en tv-reclame ter wereld. Men
beschikt over stations in 29 landen.
Van Rensburg benadert het Neder
landse bedrijfsleven om belangstelling
te winnen voor wereldreclame via ra
dio en televisie. Dit gebeurt onder het
motto: 1967 is een belangrijk jaar voor
de internationale adverteerder.
Pearl en Dean beschikt over de ex
clusieve rechten voor internationale re
clame via de satellieten Jgarly Bird en
Telstar tijdens de Olympische Spelen
in Mexico (1968).
immmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii
BUSSUM. Zondag 12 maart zal de
N.C.R.V.-t.v. weer een aflevering van
de serie „Memorandum van een Dok
ter" op het scherm brengen. Op de
foto een scène uit deze aflevering met
v.l.n.r. Cor van den Brink als dokter
Finlay, Margreet Heemskerk, Brunt
Heinke en Rob de Vries.
De Nederlandse Vereniging van Ra
dio Detailhandelaren (NVRD) heeft kort
geleden voorlichtende geluiden laten ho
ren over kleurenteevee. Houden we het
op het toestel dat over een niaand of
wat ook In ons land „verkrijgbaar" zal
zijn, dan is er slechts reden tot snobis
tisch gejuich. De kleurenbeeldbuis be
hoort tot de technologisch ingewikkeld
ste massaprodukten van deze tijd en
dat heeft zijn consequenties.
1. De prijs van het toestel is hoog.
2. De toestellen moeten (voorlopig) groot
zijn. Grote nauwkeurigheid bij de con
structie kan alleen worden bereikt bij
buizen van 63 cm (schemadiagonaal),
waarvan 58 cm zichtbaar wordt. Deze
toestellen zullen vooral veel dieper zijn
dan de „gewone" 65 cm zwart-wnt toe
stellen.
3. Door allerlei oorzaken is de zwart-
wit-ontvangst op kleurentoestellen min
der briljant en minder scherp dan op
de „gewone" zwart-wit toestellen.
4. De afschrijvingskosten (slijtage) zijn
hoog.
5. De reparatiekosten zijn hoog.
6. Het stroomverbruik is aanzienlijk ho
ger.
Al met al, eerder een zwart dan een
fleurig beeld van de nabije toekomst
met kleurenteevee. De detailhandelaren
liegen er niet om. De NVRD zegt: onaf
hankelijk van de genoemde punten is
de vraag tóch gewettigd of op het ogen
blik de tijd voor het tweede toestel in
huis niet is aangebroken. Terecht: een
vraag.
■imnmiiniimniimiiiiHiifmiiniiiinimimimiimiiiiiiiminr
HHSBBHillIHmBSfiHMMSHMMBHRSinHHHHBSHSBSRBflSBflH
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Amerka in termijnen,
lez. 18.20 Li. pianomuz. 18.0 Jazz-ron-
do. 18.50 Informatie over informatie.
19.00 Ronduit, pr. voor jonge mensen.
19.00 Lezen en schrijven. 20.00 Nws.
20.05 Discussie over reel. 20.30 Li. ork.
muz. 20.45 Als wij geweten hadden wie
Hij was, lez. VARA: 21.00 Stereo: Rad.
Philh. ork. en sol.: klass. en mod. muz.
22.15 Klein Radiokoor: klass. gewijde
muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Li. pla-
tenpr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Pol. uitz. D '66. 18.30 Voor de
twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30
RVU: Muz. Spectrum - plus 5 min.
Eurogramman, door Klaas A. Posthu-
ma. NRU: 20.00 Uitz. v. d. WD. Alg.
Vergadering v. d. WD. Open. door de
voorzitter: ir. K. v. d. Pols. Spr.: Mr.
E. H. Toxopeus, voorz. Tweede Kamer
Fractie. 21.00 Klare taal, lez. 21.15 Li.
ork.muz. en zangsol. (gr.). 21.5 Radio-
rama. 22.05 Parlementair weekover
zicht. 22.20 Het Wereldjeugdtoernooi
zaalhandbal. 22.25 Humanistisch Ver
bond. Kort commentaar, onder red. v.
en uitgesproken door Th. Polet. 2.0
Nws. 22.40 Volksmuz. op de Balkan.
23.00 Concert: I. Rad.-kamerork. v. Fin
land (opn.): mod. muz.; II Koorzang:
Finse koorwerken (opn.); III. Radio
symph. ork. v. Denemarken: Mod. muz.
2.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltv. NTS:
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER:
18.55 Reel. 18.59 Peuze. TROS: 19.00
Mijn oom v. Mars, tv-serie. 19.25 Kleur
in zwart en wit, schildercurs. 19.40 Pa
tricia zingt: am.muz. 19.56 STER: re
clame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16
Reel. VARA: 20.20 Achter het nws.,
act. 20.45 Mogul: tv-serie. 21.35 Mies en
scène: act. interv. 22.40 Uitger.: rubr.
voor de consument. NTS: 22.45 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. NCRV: 20.05 Peru; reisher.
20.50 Kleine Klaus en grote Klaus; Fran
se film. 21.50 De Gospel four: voc. pr.
21.55 Attentie: act. STER: 22.10 Reel.
NTS 22.15 Journ. 22.0-2.00 Teleac:
Kernfysica (21-herh.).
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas
tiek. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.
muz. VPRO: 7.55 Voor de kinderen.
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr .muz.
(8.30-8.35 Van de voorp.). 8.50 Wegwijs:
Vakantietips. 9.00 Lichte gr.muz. 9.15
Stereo; klass. gr.muz. (9.35 Waterstan
den). 10.00 Z.O. 135 Gevar. progr. (11.00
-11.02 Nws). 12.15 Voor nu en later, lez.
12.27 Mededelingen t.b.v; land en tuinb.
12.30 Act sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VA-
RA-Varia. 13.15 Tijd v. teenagers (gr.).
14.15 Uitlaat, progr. v. twintigers. 14.55
Radio Jazz Magazine. 15.25 Doc. over
de schilder Marc Chagall. 16.00 Nws.
16.02 Oosteuropese kroniek. 16.20 Lichte
Hongaarse orkestmuziek (grammofoon).
NRU: 16.30 Franse les. VARA: 17.00
17.00 Tussen stilstand en beweging, lez.
17.15 Lichte gr.muz. 17.30 Radioweek-
journ.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
Nws. 7.32 De zingende kerk: Passiemu
ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10
Djinn: gevar. progr. (8.30-8.32 Nws.).
12.25 Marktber. 12.27 Meded. t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Overh.
voorl.: Geven en nemen. De fam. v.
Buuren praat weer over het verkeer.
12.50 Zonder grenzen: een rubr. over
missie en zending. 13.00 Vliegende schij
ven: platenprogr. v. de militairen. 14.00
P.M. gevar. fam.progr. 17.00 Carion-
ca: radio v. tieners.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte ork.muz.
(gr.). 9.30 Muz v.h. Leger des Hiels.
10.00 Nws. 10.02 Operamuz. 10.00 Licht
muz.progr. (11.00 Nws.). 12. Nieuws.
12.2 Varaiant: act., rep, en lichte muz.
13.0 Nws. 13.02 Tienershow. 14.00 Nws.
14.02 Velvet voices. 14.30 Lichte muz.
voor oudere luisteraars (opn). 15.00
Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Nederl. orkesten
en -solisten. 16.00 Nws. 16.02 Gevar mu-
ziekprogT. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sport-
show: rep., uitslagen, comment, en lich
te gr.muz.
VRIJDAG 10 MAART 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gist.).
10.20 Muz. am. pr. 11.10 Film. 12.00-13.30
Act.kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Voor de
jeugd 17.55 Pr.overz. komende week.
1800-18.05 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05
Act. 18.16 Das Freitagsmag. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.21 Film. 19.59
Pr.-overz. WDR: 18.05 Reg. nws. 18.10
Wedstr. in beroepen raden. 18.25 Hier
und heute. 18.50 Guten Abend. 19.10
Film over studenten. 19.40 Volksliedjes).
20.00 Journ. en weerber. 20.15 Act. 21.00
Detectivefilm. 21.45 Journ., weerber. en
wintersportweerber. 22.00 Rep. uit Bonn.
22.15 tv.-spel (herh.) 23.50 Nws.
DUITLAND II
17.5 Port. 18.05 Wintersportweerber.
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Film. 19.27 Weerber. 19.30
Nws. en thema v. d. dag. 20.00 Docu
mentaire. Aansluitend: nws. 21.15 Film.
21.45 Pr. over buitenlandse arb. in de
Bondsrep. 22.30 Nws. weerber. en the
ma's van de dag. Aansluitend: winter
sportweerber.
=<iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiii
1111111111111 i IIIIUIII
9. Een ogenblik bleef Tekko aan de walkant staan aar
zelen. Zou hij, nu de toegang tot de terreinen van de
China-lijn versperd was, maar omkeren en weer kalm
naar huis wandelen of zou hij die steiger maar eens
oplopen? Tekko besloot tot het laatste en kuierde be
daard naar 't eind van de steiger waar de lichters van
de China-lijn altijd plachten te meren. „Wat een rust!
Wat een vergezicht!" mompelde onze vriend in de vaste
overtuiging dat hij zich alleen op de steiger bevond.
„Als je hier zo staat zou je waarachtig zin krijgen om
op de eerste de beste boot te stappen of zo! Nou-Ja, wie
weet wat ik binnenkort weer doen ga als 't huiszitten
me verveelt. Maar voorlopig blijf ik..." Verder kwam
Tekko niet met zijn overpeinzingen want toen meende
hij een licht gedruis achter zich te horen. Verschrikt
keek hij om en toen rezen zijn haren hem te bergen.
De drie Chinezen, die naderbij geslopen waren kwamen
dreigend op hem af. „Jij met ons meegaan! Jij Prins
Lum-Bia niet helpen! Hele Ba-Mik dynastie tot onder
gang gedoemd!" siste de grootste van zijn belagers, die
woest met een zware ploertendoder zwaaide. „Ik...wat?
Hoe komen jullie erbij? Ik wil helemaal niet naar Chi
na!" schreeuwde Tekko, die handig een gierende slag
afweerde met zijn wandelstok.
AMSTERDAM De beurs vertoonde
een teleurstellend beeld. Na een goede
start sloeg de balans vooral in de tweede
helft dusdanig om dat de meeste hoofd
fondsen met een verliesje de beurs ver
lieten. Philips begon iets boven het vo
rige slot, maar kwam tegen het einde
van de markt daaronder, wat ook het
geval was met Koninklijke. Unilever ver
speelde een aanvankelijke winst van 50
cent. Alleen AKU kon 30 cent winst be
houden terwijl Hoogovens nog iets hoger
kwam. De handel was zeer stil.
Dit was ook weer het geval met de
lokale markt waar opnieuw nauwelijks
iets om ging. Diverse fondsen werden
met bied- of laatkoersen gesierd. Zo trok
ken aandelen Albert Heijn en Spaarne-
stad op hogere biedkoersen rustig verder.
Voor Key Kramer werd eveneens een
hogere biedkoers opgegeven evenals voor
aandelen Hoek. Daarentegen kwam
Leeuwarder Papier op een lagere laat-
koere.
In reactie waren ook Gederland-Tie-
lens, Van der Grinten, Walvisvaart, Zwa
nenberg, Vettewinkel en Drie Hoefijzers.
Bergoss trok verder terug, maar Synres
kon een herstel boeken evenals Brocades.
Duyvis was weer hoger' evenals Wyers,
Gist, en winstbewijzen Nederlandsche
Kabel, welk aandeel nu zelf ook op hoger
niveau belandde. Relatief de grootste
winst boekte Frans Beeren met een stij
ging van 4 punten, of tweederden van de
laatste koers.
De obligatiemarkt was opnieuw iets
lager.
DEN HAAG De Koninklijke Shell
Groep heeft over 1966 uitstekende re
sultaten behaald. Aandeelhouders zul
len daarvan profiteren doordat het di
vidend wordt verhoogd. De voornaam
ste cijfers zijn:
0 Netto winst 236,48 miljoen tegen
£224,42 miljoen over 1965: stij
ging 5,4 procent.
0 Opbrengst verkopen 3.951 (v.j.
£3.681) miljoen: stijging 73 pro
cent
Netto winst Koninklijke Neder
landsche Petroleum Maatschappij
f673 (v.j. 617) miljoen: stijging
9,1 procent.
0 Dividend f 6,85 (v.j. f 6.25) per
aandeel.
Op basis van het netto resultaat over
1966 bedraagt het rendement op het ge
middeld netto-actief van de Groep. 8,4
pet. hetgeen gelijk is aan dat van vorig
jaar. Over het vierde kwartaal wer/d een
netto winst gemaakt van 60,1 mil
joen tegen 57,1 miljoen over het laat
ste kwartaal van 1965. De stijgende ten
dens die in de eerste drie kwartalen al
merkbaar was, heeft zich derhalve
voortgezet.
De verkochte hoeveelheden ruwe olie
en olieprodukten bedroegen in 1966 ge
middeld 4.2 miljoen barrels per dag. een
stijging van 5,6 pet in vergelijking met
1965; die van chemische produkten ste
gen met 17.3 pet. In Noord-Amerika
toonden de verkoopprijzen van oliepro
dukten enige verbetering. EMers waren
zij dooreengenomen iets lager dan in
1965. De opbrengst van verkopen van
olie, aardgas en chemische produkten
(na aftrek van onder andere omzetbe
lastingen) bedroeg in totaal 2.698 mil
joen, hetgeen 7,2 pet hoger is dan in
1965.
De kosten per eenheid produkt, kon
den in de belangrijkste sectoren van het
bedrijf verder worden verlaagd. Ander
zijds is de belastingdruk in enkele lan
den van het Midden-Oosten en Venezuela
verzwaard.
MEDAN Naar het Indonesische
persbureau Antara heeft meegedeeld, is
deze week in Medan een door Stork-ap-
paraten-fabriek n v in een jaar gebouw
de palmoliefabriek, die in totaal 11 mil
joen gulden heeft gekost en die de mo
dernste is in zijn soort in Azië, overge
dragen aan de Indonesische staatsmaat-
schappij Aneka Tanaman.
ROTTERDAM Blijkens de verlles-
en winstrekening van de Algemeene
Vruchten Import Maatschappij n.v.
heeft de bruto-winst op goederen over
het per 31 oktober 1966 afgesloten boek
jaar f513.158 (V. j. f698.410) bedragen.
Na enkele mutaties resteert een saldo
winst van f61.651 (f204.792). Voorge
steld wordt een dividend van zes (acht)
procent, over het onveranderde aande
lenkapitaal van f 450.000.
STOCKHOLM Met ingang van he
den wordt het Zweedse disconto verlaagd
van vijf en een half procent tot vijf pro
cent. Dit is de tweede discontoverlaging
in Zweden binnen ruim een maand.
De president van de Zweedse centrale
bank zei dat met deze verlaging een
verruiming wordt beoogd van de kre
dietverlening en een aanpassing aan de
ontwikkeling in het buitenland. De voor
naamste uitwerkingen van de verlaging
zullen zijn een verlaging van de bouw
kosten, een verlaging van de huren met
twee k vier procent, het stimuleren van
de Investeringen in de industrie en een
verruiming van de krappe kredietmarkt.
AMSTERDAM, 9 maart. Contante
prijzen: Londen 10.0910.09); New York
3.613.61); Montreal 3.33^—3.33));
Parijs 72.95—73; Brussel 7.26)—7,27;
Frankfurt 90.87)90.92); Stockholm
69.87)—69.92); Zürich 83.34—83.39; Mi
laan 57.77)—57.82); Kopenhagen 52.20)-
52.25); Oslo 50.48—50.33; Wenen 13.97)-
113.98); Lissabon 12.58—12.59).