Moederschip piratenzenders met averij op Zaanse werf Piratenzenders in toekomst naar Man? Klassiek en recent fümqekuren Kleuren-T.Y. wordt dure geschiedenis Y erlies Winst Shell 5.4 procent hoger Besprekingen Bedrading Wereldreclame RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Stork bouwde palmoliefabriek Avim verlaagt dividend Zweeds disconto verlaagd Pagina 2 O VRIJDAG JK MAART I96i JANET „Vijftig jaren of duizend jaren zijn alle gelijk", antwoordde Janet. „Ons samenzijn hier bewijst het." „Zul je me nooit meer verlaten?" vroeg hij. „Nee. nooit meer!" Hij kuste haar voetsporen in de sneeuw. „Zeg me, bestaat er een God?" Hij zag haar diep in de ogen en las •r de waarheid. Zo stonden ze een mi nuut lang en zagen elkander aan, zo als ze elkaar nooit op aarde zouden zien. Zij zag een man voor zich, ge kromd en afgeleefd, met verwarde haren en vermoeide ogen. Hij zag een meisje, jong en onbeschroomd, met het maanlicht op het gelaat. „Goede nacht, moederlief, mijn en gel, mijn alles!" „Goede nacht, mijn schat, mijn kind, mijn zoon!" Toen trok er een nevel tussen hen door en verdween zij voor elkanders oog. Janet stond bij de bouwval van het kasteel. De zee klotste beneden tegen de rotsen en over het water liep een zilveren pad. Niets had zich bewogen niets had zich verroerd, niets was er veranderd, een seconde wellicht en niet langer had ze zo gestaan. Toch had ze een halve eeuw afge legd, weg van de aarde in de ruimte, ln een andere tijd. Zij was niet ver wonderd en niet bevreesd, alleen maar vervuld van een grote liefde en dank baarheid. Toen keerde ze zich af van de zee «n zocht haar weg terug van de rot sen langs de steile helling naar Plyn. Het was na middernacht en Kerstdag was aangebroken. Even bleef zij staan want door de stille nachtlucht klonken gedempte klanken, het laatste gezang in het kerkje van Lanoc. Het lied kwam tot haar, liefelijk en zacht. De stemmen der eenvoudigen van hart die de Blijde Boodschap brachten aan de wereld. In het begin van het volgende jaar nam Thomas zijn vrouw mee op 'n uit stapje naar Plymouth. Hij had 'n ex tra duitje verdiend bij de oplevering van een pracht van een kotter in no vember. In die dagen was het een he le reis, vooral in de winter. Ze moes ten eerst met de vrachtrijder tot Car- ne en daar overnachten, om de volgen de morgen de diligence naar Plymouth te kunnen nemenwaar ze dan in de namiddag aankwamen. Janet, die haar hele leven nog niet van Plyn was weggeweest, stond bijna sprakeloos in zo'n grote stad. Thomas was verrukt over haar verbazing en vond er een innig plezier in haar alles te laten zien, wat de moeite waard was. Hij vond 't ook prettig, dat hij haar kon tonen hoe goed hij op de hoogte was van alle na men van straten en winkels, hoewel het al ruim twee jaar geleden was, dat hij er gewerkt had. De winkels vond zij ontzaglijk. Het kon haar goedkeu ring wegdragen, dat Thomas haar een warme grijze pelerine kocht en een aardig passend kapothoedje erbij „Wat een geld!" fluisterde ze hem toe, „het is je reinste oplichterij!" Menigeen keek haar na op straat, wanneer zij aan zijn arm naast haar man wandel de. Ze zag er ook verbazend knap uit, Janet, met haar weelderige zwarte haar, haar grote, sterke ogen en vast beraden mond en kin. Haar houding was vorstelijk. Thomas merkte de blik ken wel, die de zeelui in Plymouth haar toewierpen en hij was erg be nieuwd hoe zij daarop reageren zou. Meestal wandelde zij naast hem voort zonder ergens acht op te slaan, maar eens op een keer botste een kerel, die hoogstwaarschijnlijk een borrel te veel op had, opzettelijk tegen haar aan en graaide met zijn handen langs haar nieuwe pelerine. Thomas wilde tussen beide komen, maar Janet schilde het appeltje al zelf. De zeeman, die mis schien een gilletje verwacht had, kreeg in plaats daarvan een stukje tempe rament te proeven. „Man, jij hebt je manieren verleerd!" gaf ze hem rap te verstaan. „In Cornwall is het ge woonte je hoed af te nemen als je bij ongeluk een dame aanraakt". Voordat de man een antwoord kon vinden, had ze zfjn muts van z'n hoofd gerukt en in het water geworpen. „Laat je maar eens flink doorwaaien!" klonk haar vriendelijke raadgeving. Zij nam haar rokken op en vervolgde haar wande ling. Thomas voelde zich ietwat onbe haaglijk en kwam met een kleur als vuur achter haar aan. „Dat had je aan mij moeten overlaten, Jennie", luidde zijn terechtwijzing. „Alle re spect voor je durf, maar dit was niet bepaald lady-like!" „Had je soms ge wild, dat ik hem maar liet begaan?" vroeg ze werkelijk boos, maar deson danks glimlachend om zijn vuurrood gezicht. „Als je je niet stil houdt, gooi ik jouw hoed er achteraan!" Thomas w^st, dat ze het meende ook en zich hoegenaamd niets van zijn standje aantrok. Ze bleven een dag of vijf in Plymouth; toen werd het tijd weer huiswaarts te gaan. Thomas had de koffers gepakt, toen Janet, die voor 't raam had staan uitkijken, onverwacht achteloos opmerkte: „Wat 'n prachtig mooi weer voor de tijd van het jaar!" Thomas stemde daarin toe, niet ver moedende, dat hij in de val liep. „De zee is nu zo kalm of het zomer is," ging ze voort. „Bij gunstige wind kun nen we vóór de avond in Plyn zijn. Anders moeten we in Carne overnach ten en morgen wachten tot de vracht rijder komt". „Ja het is verloren tijd. 's Zomers varen er wel geregeld bo ten langs de kust, maar dat doen ze niet in deze tijd van het jaar". Daar vergist je je in", wist Janet te ver tellen. „Vandaag vaart er een. Toen jij je koffers pakte heb ik buiten 'n praat je met de schipper gemaakt. Omstreeks twaalf uur vanmiddag zeilen ze uit en dan kunnen we vanavond nog in Plyn zijn". Thomas wreef zich aarzelend langs zijn kin. Janet had een uitdruk king in haar ogen, die hij maar al te goed kende. „Als het nou eens har der gaat waaien", protesteerde hij zwakjes. „Nou, wat dan nog? Ik ben er heus niet bang voor en j(J Zij had een koffertje al opgenomen, zei met 'n vriendelijk lachje de logement houder goedendag en stak de straat over, het hoofd omdraaiende om haar man nog wat toe te roepen. Bij de havenkant bleef ze vol bewondering staan kijken naar het mastbos van ve lerlei schepen en ze verraste Thomas door haar grondige kennis van staand en lopend want en alle soorten tuiga ge. Ten slotte vonden zfj het schip, de „Watergeest". De schipper deed een poging Janet behulpzaam te zijn, maar zij schudde verontwaardigd het hoofd, pakte met de ene hand haar rok en met de andere het touw en klauterde over de valreep aan boord. (Wordt vervolgd) i 3450. De energiestralen die de Zeepbel op verscheide ne plaatsen hadden doorboord, hadden betrekkelijk wei nig schade aangericht, hetgeen in hoofdzaak aan de goede bepantsering van de vitale delen te danken was. Het voortstuwingsmechanisme bijvoorbeeld was volko men gaaf gebleven en alleen de leidingen der zuurstof voorziening verdienden enige aandacht. Nu Buck en Charley tijdelijk op non-actief gesteld waren en omdat hij de jonge Don Sinclair te onervaren achtte, besloot Piloot Storm de professor mee naAr buiten te nemen. Don voelde zich kennelijk gepasseerd en keek bijzonder zuur. Arend schudde misprijzend het hoofd, terwijl hij met Dubois de luchtsluls betrad en de zware deur af sloot. „Wat zeg je van zo'n jong broekje? Die vergeet blijkbaar helemaal, dat hij als verstekeling bij ons aan boord gekomen is!" mopperde hij. Natuurlijk had Arend gelijk, want het rondscharrelen en werken met allerlei gereedschap op de buitenwand van een ruimte schip is niet iets, wat men zonder de nodige training kan volvoeren. 9. Rechter Tie doet het papiertje met de raadselachti ge boodschap in zijn bureaulade en steekt het ebbehouten doosje in zijn mouw. „Dat kan toch nooit een flauwe grap zijn, edelachtbare!" zegt Tsjiao Tai. „Die vrouw die Jade heet, is natuurlijk ontvoerd. Nadat ze door de schurken ergens werd opgesloten, heeft ze die noodkreet met haar eigen bloed geschreven. Het papiertje in het doosje gestopt en uit het raam van de kamer, waar ze gevangen zat, gegooid!" Rechter Tie gaat de gang op. „Het is nog te vroeg voor theorieën, Tsjiao Tai", zegt hij bedaard. „Laten we eerst de antiquair vragen waar hij het doosje vandaan heeft." „We zullen hem eens goed aan de tand voelen, edelachtbare. Die schurk is vermoe delijk bij de ontvoering van Jade betrokken geweest." De rechter gaat niet op die opmerking in. „Kom mee, Tsjiao Tai, de wandeling zal ons opfrissen." Op straat is het nog vrij koel en er zijn al heel wat mensen op de been. De antiquiteitenwinkel staat op de hoek van het nauwe straatje achter de Tempel van Confucius. De oude antiquair komt haastig naar de toonbank als hij zijn hoge bezoeker ziet binnenkomen. „Hebt u iets vergeten, excellentie?" „Nee", zegt Rechter Tie, „ik wil u alleen maar wat vragen." LONDEN (UPI) De regering van het eiland Man heeft gerebelleerd tegen het Britse ontwerpwet.dat in de loop van dit jaar de piratenzenders „tot zinken" moet brengen. Men verwierp dinsdag een artikel waarmee de toepassing van de anti-piraten-wet wordt uitgebreid tot de kust van Man. Het Britse Lagerhuis heeft ogenblik kelijk een speciale commissie benoemd om de relatie tussen de Britse en Mans regering te bestuderen. Zou Man de an ti-piraten-wet niet erkennen, dan zou het eiland een ideaal toevluchts- en toeleve ringsoord voor piratenzenders kunnen worden. Verwacht wordt dat de anti-piraten- wet in juli van dit jaar zal worden aan genomen. E>e wet verbiedt uitzendingen vanaf de zee en vanuit de lucht rond En geland. AMSTERDAM De Laissez Faire, moederschip van de piratenzender Ra dio Dolfijn (Nederlands) en Britain Radio (Sngels, is woensdagavond aan de kant gelegd bij de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij (ZSM). De repara tie van de vorige week dinsdag tijdens zware storm gebroken zendmast zal een a twee weken duren. De twee zenders van de Laissez Faire, die voor de kust bij Harwich lag, vielen dinsdag 28 februari om pre cies kwart voor een 's middags uit. Door het afbreken van het bovenste deel (14 meter) van de zeventig meter lange zendmast ontstond kortsluiting in de zenderkamer. Doordat dit direct werd ontdekt kon grote schade aan de dubbele zend-apparatuur worden voor komen. De volgende dag werden de disc- jockeys van boord gehaald, behalve de Brit Dave Mackay en de Nederland se assistent-programmaleider Jos van Vliet. Jos van Vliet zei ons gisteren, dat eind vorige week in Londen be sprekingen werden gehouden door de exploitanten van het radio-schip tenein de een veilige haven voor reparatie te bepalen. Binnenlopen in een Engelse ha ven vonu men te riskant. Toen kregen we opdracht naar Ne derland te varen. Woensdagmorgen vroeg gingen we voor de kust bij IJmuiden voor anker, 's Middags kre gen we een seintje Zaandam op te zoe ken." Volgens Van Vliet valt de schade aan de Laissez Faire nogal mee. Hij denkt dat het ongeluk te wijten is aan de bedrading van de mast, die blijk- baar een storm met windkracht 10 niet I kon weerstaan. De KRO-televisie biedt in de Passie- tijd de unieke gelegenheid om binnen het tijdsbestek van één week een ver gelijking te trekken tussen een klassie ke, meer dan dertig jaar oude, evan gelieverfilming en een hedendaagse be nadering van het leven van Christus. Maandag 13 maart zendt de KRO-te levisie via Nederland 2 de film „Golgo tha" van Julien Duvivier uit. De film met in de hoofdrollen Robert le Vigan, Jean Gabin, Harry Baur en Edwige Feuillère, werd in 1934 gemaakt. Zondag 19 maart volgt op Nederland I „Het evangelie volgens Mattheus" (II vangelo secondo Matteo) van Pier Paolo Pasolini. In deze film die in '64 tot stand kwam, worden de hoofdrollen gespeeld door onbekende acteurs en ac trices onder wie Enrique Irazoque, Margharita Caruso en Suzanna Pasoli ni. Voor de muzikale illustratie koos Pasolini zowel composities van Bach en Mozart als o.a. negro spirituals. Duvivier's film, vóór de oorlog de passiefilm bij uitstek, begint met de triomfale intocht van Jezus in Jeruza lem op Palmzondag en volgt daarna de in het Evangelie verhaalde gebeurte nissen op de voet. Gestreefd werd naar een reconstructie van het Jeruzalem uit de tijd van Christus. Op deze ma nier ontstond er een traditionele, ro mantische verfilming van het lijden van Christus, die aansluit bij de voor stellingen zoals men die vroeger in de schilder- en beeldhouwkunst tegenkwam en bij b.v. de Passiespelen zoals die in Tegelen en Oberammergau worden ge geven. Bij dit alles heeft de regisseur Julien Duvivier, één van de groten uit de vooroorlogse Franse film, niet nagela ten met de middelen van de film toe te voegen en weg te laten wat de in druk zou kunnen versterken. Met een, ook voor de huidige filmliefhebber op merkelijk bewegende camera en met soms bijzonder effectieve en snelle mon tage maakte hij zijn film tot meer dan een plaatjesalbum van een passiespel. Daarom, maar ook, omdat het hier om een klassieke en lange tijd als aan vaarde benadering van het lijden van Christus gaat, is Golgotha ook nu nog van belang. Regiseur Pasolini benaderde het on derwerp als links georiënteerd kunste naar. Hij droeg zijn film op aan de na gedachtenis van Paus Joannes XXIII. Zoals de titel al aanduidt, beperkt de film zich niet tot het Lijdensverhaal, maar heeft het hele evangelie tot on derwerp. De wijze waarop Pasolini de gebeurte nissen heeft verfilmd in een Italiaans landschap en zonder nadrukkelijk te willen reconstrueren, zou men realis tisch kunnen noemen. Een realisme dat met name bij de kruisiging tot 't uiter ste gaat. Uit Londen wordt bericht dat de Britse vertegenwoordiger van de Ame rikaanse eigenaren (van onder meer de Laissez Faire) aanzienlijke schul den zou hebben gemaakt. Het is bekend, dat met name Radio Dolfijn sinds hij vorig jaar november in de ether kwam maar zeer weinig reclame heeft uitge zonden. Achter de schermen zou on enigheid bestaan over het bezit van aandelen in deze gecompliceerde orga nisatie. De Nederlandse vertegenwoordiger van Radio Dolfijn, Basil van Rensburg, heeft kortgeleden bekend gemaakt, dat Radio Dolfijn deel uitmaakt van het wereldconcern Pearl en Dean. De Pearl en Dean-groep is het grootste concern op het gebied van bioscoop-, radio- en tv-reclame ter wereld. Men beschikt over stations in 29 landen. Van Rensburg benadert het Neder landse bedrijfsleven om belangstelling te winnen voor wereldreclame via ra dio en televisie. Dit gebeurt onder het motto: 1967 is een belangrijk jaar voor de internationale adverteerder. Pearl en Dean beschikt over de ex clusieve rechten voor internationale re clame via de satellieten Jgarly Bird en Telstar tijdens de Olympische Spelen in Mexico (1968). immmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii BUSSUM. Zondag 12 maart zal de N.C.R.V.-t.v. weer een aflevering van de serie „Memorandum van een Dok ter" op het scherm brengen. Op de foto een scène uit deze aflevering met v.l.n.r. Cor van den Brink als dokter Finlay, Margreet Heemskerk, Brunt Heinke en Rob de Vries. De Nederlandse Vereniging van Ra dio Detailhandelaren (NVRD) heeft kort geleden voorlichtende geluiden laten ho ren over kleurenteevee. Houden we het op het toestel dat over een niaand of wat ook In ons land „verkrijgbaar" zal zijn, dan is er slechts reden tot snobis tisch gejuich. De kleurenbeeldbuis be hoort tot de technologisch ingewikkeld ste massaprodukten van deze tijd en dat heeft zijn consequenties. 1. De prijs van het toestel is hoog. 2. De toestellen moeten (voorlopig) groot zijn. Grote nauwkeurigheid bij de con structie kan alleen worden bereikt bij buizen van 63 cm (schemadiagonaal), waarvan 58 cm zichtbaar wordt. Deze toestellen zullen vooral veel dieper zijn dan de „gewone" 65 cm zwart-wnt toe stellen. 3. Door allerlei oorzaken is de zwart- wit-ontvangst op kleurentoestellen min der briljant en minder scherp dan op de „gewone" zwart-wit toestellen. 4. De afschrijvingskosten (slijtage) zijn hoog. 5. De reparatiekosten zijn hoog. 6. Het stroomverbruik is aanzienlijk ho ger. Al met al, eerder een zwart dan een fleurig beeld van de nabije toekomst met kleurenteevee. De detailhandelaren liegen er niet om. De NVRD zegt: onaf hankelijk van de genoemde punten is de vraag tóch gewettigd of op het ogen blik de tijd voor het tweede toestel in huis niet is aangebroken. Terecht: een vraag. ■imnmiiniimniimiiiiHiifmiiniiiinimimimiimiiiiiiiminr HHSBBHillIHmBSfiHMMSHMMBHRSinHHHHBSHSBSRBflSBflH HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Amerka in termijnen, lez. 18.20 Li. pianomuz. 18.0 Jazz-ron- do. 18.50 Informatie over informatie. 19.00 Ronduit, pr. voor jonge mensen. 19.00 Lezen en schrijven. 20.00 Nws. 20.05 Discussie over reel. 20.30 Li. ork. muz. 20.45 Als wij geweten hadden wie Hij was, lez. VARA: 21.00 Stereo: Rad. Philh. ork. en sol.: klass. en mod. muz. 22.15 Klein Radiokoor: klass. gewijde muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Li. pla- tenpr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Pol. uitz. D '66. 18.30 Voor de twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 RVU: Muz. Spectrum - plus 5 min. Eurogramman, door Klaas A. Posthu- ma. NRU: 20.00 Uitz. v. d. WD. Alg. Vergadering v. d. WD. Open. door de voorzitter: ir. K. v. d. Pols. Spr.: Mr. E. H. Toxopeus, voorz. Tweede Kamer Fractie. 21.00 Klare taal, lez. 21.15 Li. ork.muz. en zangsol. (gr.). 21.5 Radio- rama. 22.05 Parlementair weekover zicht. 22.20 Het Wereldjeugdtoernooi zaalhandbal. 22.25 Humanistisch Ver bond. Kort commentaar, onder red. v. en uitgesproken door Th. Polet. 2.0 Nws. 22.40 Volksmuz. op de Balkan. 23.00 Concert: I. Rad.-kamerork. v. Fin land (opn.): mod. muz.; II Koorzang: Finse koorwerken (opn.); III. Radio symph. ork. v. Denemarken: Mod. muz. 2.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltv. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER: 18.55 Reel. 18.59 Peuze. TROS: 19.00 Mijn oom v. Mars, tv-serie. 19.25 Kleur in zwart en wit, schildercurs. 19.40 Pa tricia zingt: am.muz. 19.56 STER: re clame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. VARA: 20.20 Achter het nws., act. 20.45 Mogul: tv-serie. 21.35 Mies en scène: act. interv. 22.40 Uitger.: rubr. voor de consument. NTS: 22.45 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. NCRV: 20.05 Peru; reisher. 20.50 Kleine Klaus en grote Klaus; Fran se film. 21.50 De Gospel four: voc. pr. 21.55 Attentie: act. STER: 22.10 Reel. NTS 22.15 Journ. 22.0-2.00 Teleac: Kernfysica (21-herh.). HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas tiek. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Voor de kinderen. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr .muz. (8.30-8.35 Van de voorp.). 8.50 Wegwijs: Vakantietips. 9.00 Lichte gr.muz. 9.15 Stereo; klass. gr.muz. (9.35 Waterstan den). 10.00 Z.O. 135 Gevar. progr. (11.00 -11.02 Nws). 12.15 Voor nu en later, lez. 12.27 Mededelingen t.b.v; land en tuinb. 12.30 Act sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VA- RA-Varia. 13.15 Tijd v. teenagers (gr.). 14.15 Uitlaat, progr. v. twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.25 Doc. over de schilder Marc Chagall. 16.00 Nws. 16.02 Oosteuropese kroniek. 16.20 Lichte Hongaarse orkestmuziek (grammofoon). NRU: 16.30 Franse les. VARA: 17.00 17.00 Tussen stilstand en beweging, lez. 17.15 Lichte gr.muz. 17.30 Radioweek- journ. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Nws. 7.32 De zingende kerk: Passiemu ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: gevar. progr. (8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktber. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Overh. voorl.: Geven en nemen. De fam. v. Buuren praat weer over het verkeer. 12.50 Zonder grenzen: een rubr. over missie en zending. 13.00 Vliegende schij ven: platenprogr. v. de militairen. 14.00 P.M. gevar. fam.progr. 17.00 Carion- ca: radio v. tieners. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte ork.muz. (gr.). 9.30 Muz v.h. Leger des Hiels. 10.00 Nws. 10.02 Operamuz. 10.00 Licht muz.progr. (11.00 Nws.). 12. Nieuws. 12.2 Varaiant: act., rep, en lichte muz. 13.0 Nws. 13.02 Tienershow. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Lichte muz. voor oudere luisteraars (opn). 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Nederl. orkesten en -solisten. 16.00 Nws. 16.02 Gevar mu- ziekprogT. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sport- show: rep., uitslagen, comment, en lich te gr.muz. VRIJDAG 10 MAART 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gist.). 10.20 Muz. am. pr. 11.10 Film. 12.00-13.30 Act.kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Voor de jeugd 17.55 Pr.overz. komende week. 1800-18.05 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Das Freitagsmag. 18.50 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.21 Film. 19.59 Pr.-overz. WDR: 18.05 Reg. nws. 18.10 Wedstr. in beroepen raden. 18.25 Hier und heute. 18.50 Guten Abend. 19.10 Film over studenten. 19.40 Volksliedjes). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Act. 21.00 Detectivefilm. 21.45 Journ., weerber. en wintersportweerber. 22.00 Rep. uit Bonn. 22.15 tv.-spel (herh.) 23.50 Nws. DUITLAND II 17.5 Port. 18.05 Wintersportweerber. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema v. d. dag. 20.00 Docu mentaire. Aansluitend: nws. 21.15 Film. 21.45 Pr. over buitenlandse arb. in de Bondsrep. 22.30 Nws. weerber. en the ma's van de dag. Aansluitend: winter sportweerber. =<iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiii 1111111111111 i IIIIUIII 9. Een ogenblik bleef Tekko aan de walkant staan aar zelen. Zou hij, nu de toegang tot de terreinen van de China-lijn versperd was, maar omkeren en weer kalm naar huis wandelen of zou hij die steiger maar eens oplopen? Tekko besloot tot het laatste en kuierde be daard naar 't eind van de steiger waar de lichters van de China-lijn altijd plachten te meren. „Wat een rust! Wat een vergezicht!" mompelde onze vriend in de vaste overtuiging dat hij zich alleen op de steiger bevond. „Als je hier zo staat zou je waarachtig zin krijgen om op de eerste de beste boot te stappen of zo! Nou-Ja, wie weet wat ik binnenkort weer doen ga als 't huiszitten me verveelt. Maar voorlopig blijf ik..." Verder kwam Tekko niet met zijn overpeinzingen want toen meende hij een licht gedruis achter zich te horen. Verschrikt keek hij om en toen rezen zijn haren hem te bergen. De drie Chinezen, die naderbij geslopen waren kwamen dreigend op hem af. „Jij met ons meegaan! Jij Prins Lum-Bia niet helpen! Hele Ba-Mik dynastie tot onder gang gedoemd!" siste de grootste van zijn belagers, die woest met een zware ploertendoder zwaaide. „Ik...wat? Hoe komen jullie erbij? Ik wil helemaal niet naar Chi na!" schreeuwde Tekko, die handig een gierende slag afweerde met zijn wandelstok. AMSTERDAM De beurs vertoonde een teleurstellend beeld. Na een goede start sloeg de balans vooral in de tweede helft dusdanig om dat de meeste hoofd fondsen met een verliesje de beurs ver lieten. Philips begon iets boven het vo rige slot, maar kwam tegen het einde van de markt daaronder, wat ook het geval was met Koninklijke. Unilever ver speelde een aanvankelijke winst van 50 cent. Alleen AKU kon 30 cent winst be houden terwijl Hoogovens nog iets hoger kwam. De handel was zeer stil. Dit was ook weer het geval met de lokale markt waar opnieuw nauwelijks iets om ging. Diverse fondsen werden met bied- of laatkoersen gesierd. Zo trok ken aandelen Albert Heijn en Spaarne- stad op hogere biedkoersen rustig verder. Voor Key Kramer werd eveneens een hogere biedkoers opgegeven evenals voor aandelen Hoek. Daarentegen kwam Leeuwarder Papier op een lagere laat- koere. In reactie waren ook Gederland-Tie- lens, Van der Grinten, Walvisvaart, Zwa nenberg, Vettewinkel en Drie Hoefijzers. Bergoss trok verder terug, maar Synres kon een herstel boeken evenals Brocades. Duyvis was weer hoger' evenals Wyers, Gist, en winstbewijzen Nederlandsche Kabel, welk aandeel nu zelf ook op hoger niveau belandde. Relatief de grootste winst boekte Frans Beeren met een stij ging van 4 punten, of tweederden van de laatste koers. De obligatiemarkt was opnieuw iets lager. DEN HAAG De Koninklijke Shell Groep heeft over 1966 uitstekende re sultaten behaald. Aandeelhouders zul len daarvan profiteren doordat het di vidend wordt verhoogd. De voornaam ste cijfers zijn: 0 Netto winst 236,48 miljoen tegen £224,42 miljoen over 1965: stij ging 5,4 procent. 0 Opbrengst verkopen 3.951 (v.j. £3.681) miljoen: stijging 73 pro cent Netto winst Koninklijke Neder landsche Petroleum Maatschappij f673 (v.j. 617) miljoen: stijging 9,1 procent. 0 Dividend f 6,85 (v.j. f 6.25) per aandeel. Op basis van het netto resultaat over 1966 bedraagt het rendement op het ge middeld netto-actief van de Groep. 8,4 pet. hetgeen gelijk is aan dat van vorig jaar. Over het vierde kwartaal wer/d een netto winst gemaakt van 60,1 mil joen tegen 57,1 miljoen over het laat ste kwartaal van 1965. De stijgende ten dens die in de eerste drie kwartalen al merkbaar was, heeft zich derhalve voortgezet. De verkochte hoeveelheden ruwe olie en olieprodukten bedroegen in 1966 ge middeld 4.2 miljoen barrels per dag. een stijging van 5,6 pet in vergelijking met 1965; die van chemische produkten ste gen met 17.3 pet. In Noord-Amerika toonden de verkoopprijzen van oliepro dukten enige verbetering. EMers waren zij dooreengenomen iets lager dan in 1965. De opbrengst van verkopen van olie, aardgas en chemische produkten (na aftrek van onder andere omzetbe lastingen) bedroeg in totaal 2.698 mil joen, hetgeen 7,2 pet hoger is dan in 1965. De kosten per eenheid produkt, kon den in de belangrijkste sectoren van het bedrijf verder worden verlaagd. Ander zijds is de belastingdruk in enkele lan den van het Midden-Oosten en Venezuela verzwaard. MEDAN Naar het Indonesische persbureau Antara heeft meegedeeld, is deze week in Medan een door Stork-ap- paraten-fabriek n v in een jaar gebouw de palmoliefabriek, die in totaal 11 mil joen gulden heeft gekost en die de mo dernste is in zijn soort in Azië, overge dragen aan de Indonesische staatsmaat- schappij Aneka Tanaman. ROTTERDAM Blijkens de verlles- en winstrekening van de Algemeene Vruchten Import Maatschappij n.v. heeft de bruto-winst op goederen over het per 31 oktober 1966 afgesloten boek jaar f513.158 (V. j. f698.410) bedragen. Na enkele mutaties resteert een saldo winst van f61.651 (f204.792). Voorge steld wordt een dividend van zes (acht) procent, over het onveranderde aande lenkapitaal van f 450.000. STOCKHOLM Met ingang van he den wordt het Zweedse disconto verlaagd van vijf en een half procent tot vijf pro cent. Dit is de tweede discontoverlaging in Zweden binnen ruim een maand. De president van de Zweedse centrale bank zei dat met deze verlaging een verruiming wordt beoogd van de kre dietverlening en een aanpassing aan de ontwikkeling in het buitenland. De voor naamste uitwerkingen van de verlaging zullen zijn een verlaging van de bouw kosten, een verlaging van de huren met twee k vier procent, het stimuleren van de Investeringen in de industrie en een verruiming van de krappe kredietmarkt. AMSTERDAM, 9 maart. Contante prijzen: Londen 10.0910.09); New York 3.613.61); Montreal 3.33^—3.33)); Parijs 72.95—73; Brussel 7.26)—7,27; Frankfurt 90.87)90.92); Stockholm 69.87)—69.92); Zürich 83.34—83.39; Mi laan 57.77)—57.82); Kopenhagen 52.20)- 52.25); Oslo 50.48—50.33; Wenen 13.97)- 113.98); Lissabon 12.58—12.59).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2