Chr. Besturenbond organiseerde Interessante forumavond Algemene Bijstandswet Ds. Mallan-Ds. Kok Echtpaar Wagensveld 65 jaar getrouwd Bijstand wordt afgestemd op de specifieke situatie Kabeldief nog actief Luchtige corso-avond Amerongen en Leersum krijgen geen woningen VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. Joxxip „Kijk op de kerk"hangt ook af van koster Brussaard Aanwinst voor Johanneskerk Nogmaals Ophalen grof vuil VAN WOUT BLAUWKOUS Bijspringen Palmpaasoptocht in Leersum Koppelen Fiat-show in nieuwe ruimte Bijdragen Ambtsgebed Kerkvoogd Jeugddienst Kerkauto Permanent FORD-show in showroom 28.000 gulden Forse gift Aanbeveling 1 Macht van *t kleine O VRIJDAG 9- MAART 1967 LEERSUM B. en W. maken be kend, dat op zaterdag 11 maart grof vuil zal worden opgehaald. Men wordt verzocht het vuil zoveel mogelijk te bundelen. VEENENDAAL De Christelijke Besturenbond (CBB) belegde donderdagavond in de bovenzaal van hotel De Korenbeurs een forumavond over de Algemene Bijstands wet (ABW). Voor deze avond waren alle leden van de bij het CNV aangesloten vakbonden uitgenodigd, alsmede de gehele gemeenteraad. Aanwezig waren echter in totaal slechts ca. 50 man waaronder als enige vertegenwoordi ger van college en raad de wethouder van soc. zaken de heer M. Bastmeijer. Het was een leerzame avond en heel wat vragen, die algemeen leven over de ABW werden beantwoord. Voor een goed deel lag dit aan de deskun digheid van het forum, dat behalve uit de heer J. C. Ha- vinga voorzitter van de besturenbond die als voor zitter van het forum optrad, bestond uit de directeur van de gemeentelijke soc. dienst de heer W. A. J. Monhemius een ambtenaar van het ministerie van Maatschappelijk Werk, de heer mr. R. H. Knegtmans, mej. M. H. Pas man, sociaal werkster van het fonds Draagt Elkanders Lasten en de heer mr. B. de Hoogh, juridisch adviseur van het CNV. Duidelijk kwam naar voren, dat de ambte lijke benadering van verschillende problemen rond de uit voering van de ABW verschilt met de mening, die de vakbond daarover gevormd heeft. Predikanten zijn beroepshalve gehouden om overal en altijd dezelfde bood schap te brengen. Er mag dan al wat variatie in de verkondiging zijn, tot voor het volk opzienbarende uitspra ken komen ze meestal niet. Maar pas op, als ze buiten toga en kan sel om gaan meedoen. Dan wil er nog wel 'es wat los komen, waar de burgerlijke gemeente echt niet op ge rekend heeft. Zo heb ik altijd in m'n onschuld ge dacht, dat driekwart van de perso nen die bij de gemeentelijke afsche- pingsambtenaar een roze formulier ingeleverd hebben, met angst en be ven het woongerief verder de lucht in zien stijgen. Maar ik moet me ver gist hebben. Ik wil het ook ruiterlijk toegeven: ik heb het nooit aan alle woningzoeken den gevraagd. Ik nam zo hier en daar, bij die en gene 'es een steek proefje en dat viel in verreweg de meeste gevallen van ondervraging uit ten gunste van een huisje met een plaatsje. Waarschijnlijk heb ik té een zijdig gestoken en dat geef ik dan gaarne toe. Ik hoop wel, dat niemand er iets ach ter zoekt. Het is beslist mijn bedoe ling niet geweest om stemming te kweken tegen de verdergaande opeen stapeling van woondozen. Laat ik het anders stellen: als alle huidige en toekomstige bewoners verguld zou den zijn met een flatje dan konden we van tevredenheid met de duimen boven onze buiken vol hoogconjunc tuur gaan zitten draaien. En dan deed ik mee. Toch laat ik het voorlopig nog even achterwege, want ik ben niet geheel overtuigd; ook niet na 't getuigenis van de predikant. Ik leid uit het verslag van de laatste raadsvergadering af, dat de dominee in twee kwaliteiten op pad is geweest. De huisbezoeken die hij als weleer waarde aflegde heeft hij gecombi neerd met een bescheiden enquête naar de woontoestanden, het laatste in zijn functie van edelachtbare. Daar zijn blije reacties op gevolgd. Fijn. Heel fijn zelfs. Maar het lijkt mij toch een beetje magere basis om een conclusie op te bouwen. De tijd dat de mensen de dominee niet tegen durfden spreken hebben we ach ter ons liggen. Ook de schapen zijn mondig geworden. Als dominee van daag over de dam gaat dan wil dat niet zeggen dat de hele kudde blij moedig achter hem aan huppelt. De voortuitstrevenden zijn vaak al vóór de predikant aan gene zijde terwijl de verontrusten nog behoudend aan deze zijde staan, ondanks het feit, dat de voorganger aan de andere kant wenken. Ik zoek het dan ook beslist niet in het gezag van de pastor. Het zou be slist niet fijn zijn om te denken: do minee zal wel gezegd hebben wat woont u hier fijn; u zult wel heel blij zijn met zo'n mooi flatje waar op de broeder of zuster dan moeilijk anders dan „ja dominee' kon zeggen. Dat is er niet meer bij. Misschien, dacht ik ook, zijn de bezoe ken toevallig wel afgestoken bij een aantal wervels die samen de rugge- graat van het kerkgenootschap vor men. Dankbare mensen, die tevreden zijn met alles wat ze ontvangen op de planee^, die tot op heden nog al leen 'n eenrichtingsverkeer met ande re planeten onderhoudt. Dat zou ookk heel fijn wezen. Maar daar gaat het in feite niet om. Het gaat er om dat iemand een on derzoek instelt, dat bepalend is voor de mening van alle mensen die erbij betrokken zijn. En dat is ook nu dominee moet er niet verontwaardigd over worden niet gebeurd. Voor zover ik weet is dat nog nooit geschied. Het is voor mij zelfs de vraag of iemand het aan durft. toch is het, geloof ik, belangrijker dan dat we ons afvragen of er psycholo gen, sociologen, neurologen, herriolo- gen, ow weet ik veel hoeveel andere ogen, nog in de bouwstrijd geworpen moeten worden. wat denkt de mens, die er bij betrok ken is of wordt, ervan? Voor buur Bram lag het zonder enquê te al duidelijk. „Ze motten niks van flats hebben, behalve die paar dan. En als de dominees met alle geweld willen", voegde hij eraan toe, „dan zou 'k zo zeggen: allemaal in één rustige mensen die geen last van me- kander hebben. En ze kunnen mekan- der nog helpen bij de preek ook." Dat zei Bram. Ik geef het maar even door. Wout Blauwkous. Aan het begin van de avond stelde de heer Havinga nadrukkelijk, dat de leden uitsluitend als privé persoon spra ken. Niemand zou dus ooit van een hier gedane uitspraak gebruik kunnen maken om een vermeend recht op, bij stand af te dwingen. Voordat de gele genheid om vragen te stellen geopend werd gaf de heer Monhemius een uit eenzetting over ontstaan en werken van de ABW. In zijn inleiding stelde de heer Monhemius onder meer dat de ABW ingesteld is om de groep te be reiken, die ondersteuning nodig heeft, zonder dat dit gedekt wordt door één van de sociale verzekeringen. Hij zei ook: „De bijstand wordt afgestemd op de specifieke situatie van het geval en in dezelfde situatie moet door het ge hele land een gelijke bijstand gegeven worden". Verder bleek, dat de rechts zekerheid ermee gediend is, dat de mo gelijkheid tot beroep op een beslissing opengelaten is. Later op de avond werd duidelijk dat de termijnen voor beroep of bezwaar telkens 1 maand zijn. Dat betekent dus, dat men een maand de tijd heeft om tegen een genomen beslis sing bezwaar aan te tekenen bij 't col lege van B. en W., dat men daarna 'n zelfde periode heeft voor beroep op ge deputeerde staten en daarna nog eens een maand voor beroep op de Kroon. Overigens moet een aanvraag om bij stand binnen een maand behandeld zijn, anders kan men ook bezwaar aanteke nen. De dienst in Veenendaal deelt de ze termijnen altijd aan de belangheb benden mee. Een der verschillen met de vroegere „Armenwet" is, dat de ABW geen verhaalrecht op meerderjarige kinderen of (eventueel) ouders van meerderjari ge kinderen kent. Een vraagsteller was bang, dat dit de liefdeloosheid in de hand zou werken. Het forum was niet van mening dat dit het geval was. Er is in de wet ruim te gelaten voor de kinderen, die hun ouders boven een uitkering volgens de ABW iets extra's willen geven. Het blijkt zelfs, dat deze in Veenen daal vrijwel onbeperkt is, zonder dat de uitkering gekort wordt. Het forum was dan ook van mening, dat hier juist de mogelijkheid tot het tonen van liefde aanwezig was, omdat bij verhaal dit altijd gedwongen gegaan is. Bovendien was het vroeger vaak zo, dat de klein kinderen moeten boeten voor de min vermogendheid van de grootouders. Een andere vraag werd gesteld over het „bescheiden vermogen" dat de wet vrijlaat voor de bijstand genietende, 't Bleek, dat dit landelijk bijna overal op een bedrag van f 6.000,- vastgesteld is voor een echtpaar. Voor een alleenstaan de is dit f 3.600,-, voor ieder minderja rig kind f 1.200,-. Bovendien blijft ver mogen, bestemd voor studie of uitoefe ning van een bedrijf vrij. Velen zagen hierin een zekere onrechtvaardigheid, omdat iemand, die spaarzaam geleefd heeft eerst zijn vermogen ingeteerd moest hebben tot f 6.000, terwijl een ander, die steeds hetzelfde inkomen en ook dezelfde lasten had gehad, maar verder ruim geleefd had direct voor hulp volgens de ABW in aanmerking komt. Met name ging het in dit verband om hulp aan bejaarden, die in een bejaar dencentrum opgenomen worden. Het fo rum zag wel iets in deze onrechtvaar digheid, maar zoals een der forum leden opmerkte „waarom spaart men voor de oude dag of voor de kinderen zoveel mogelijk na te laten?" Het is misschien niet geheel recht vaardig en zelfs de heer Knegtmans voelde wel iets voor een differentiatie, maar omdat de wet nu eenmaal van uit gegeven omstandigheden moet han delen, is dit in de praktijk onmogelijk. Bovendien zou het zo zijn, dat vrij wel niemand meer in staat is zelf de verpleging in een bejaardencentrum te betalen. De gemeenschap moet dus al tijd bijspringen op een vroeger of later tijdstip. De heer v. d. Hoogh haal de in dit verband ook nog een ander voorbeeld („uit de praktijk") aan: „In een woonwagenkamp kregen twee men sen ruzie, waarbij beiden ernstig ge wond naar een ziekenhuis moesten. De heren hadden geen geld en dus draaide de gemeente er voor op. Verhaal was LEERSUM De buurtvereniging op de kinderen hun naam en leeftyd „Middelhof" heeft het plan om op za terdag 18 maart een Palmpaasoptocht te organiseren voor kinderen. Het bestuur wil graag weten wie er allemaal mee doen. Aan de Leersumse schooljeugd is een oranje formulier uitgedeeld, waar op de kinderen hun naa m en leeftijd moeten invullen. Deze formulieren moe ten worden ingeleverd bij mevrouw Van Ewijk, Hoflaan 9, of bij de heer G. K. Bos, Rijksstraatweg 217. De versierde Palmpaas moet zaterdag 18 maart worden ingeleverd tussen 11 en 12 uur bij garage Kooi aan de Mid delweg. Het inleggeld is f 0,75 per kind. De start van de optocht is om half drie. Aan deze optocht wordt door de mu ziekvereniging E.M.M. medewerking verleend. Aan deze optocht gaat een keuring vooraf van de haantjes. er niet. Moet men in dergelijke geval len niet veel meer letten op de noodzaak van betalen, dan op het verhaal?" Overigens bleek niemand in het fo rum gelukkig met het „bescheiden ver mogen" en men hoopte, dat daarvoor nog eens een oplossing gevonden zou worden. Breedvoerig werd ook gesproken over de koppeling van de bijdragen van de ABW aan het minimumloon. Volgens de leden van de sociale dienst kon het on- mogeliijk zo zijn, dat de ABW-normen gelijk liggen aan dit minimum. Indien dit werkelijk het minimum van bestaan is, dan is er met deze loonvorming iets niet in orde. Het mag volgens hen nooit zo zijn, dat iemand die niet werkt net zoveel in handen krijgt als een wer kende. Ook de aanvulling van uitkering van sociale wetten als Werkloosheids wet en Ziektewet mocht men in norma le gevallen niet optrekken tot het peil van de uitkeringsnormen va nde ABW, indien deze hoger zouden liggen. De ABW mag geen „looncorrectie" zijn. Indien de uitkering van 80 pet. te laag is, dan moet de loonvorming, of de so- ciale-verzekeringswet veranderd wor den. Wel kan men in een dergelijk ge val uitkering krijgen, indien er extra kosten gemaakt worden. Men dacht bij een uitkering volgens de WW indien er ziekte optreedt. De hieruit ontstane ex tra kosten zouden verhaald kunnen wor den op de ABW. Duidelijk kwam uit, dat de vakbewe ging de uitkeringsnorm wil koppelen aan het minimumloon, haar daar zelfs gelijk aan wil maken, maar dat de ambtenaren hierover een enigszins an dere mening hadden. Volgens hen moest het minimumloon zodanig liggen, dat een uitkering volgens een sociale-ver- zekeringswet maximum gelijk is aan 't geldende bestaansminimum, waarop de ABW gebaseerd is. Wel blijken de uitvoeringsregelingen van de AWB rekening te houden met het levensmilieu, waarin de aanvrager leeft. Indien iemand een netto-loon van bijvoorbeeld f 160,- per week heeft en de uitkeringsnorm zou in zijn geval f 95,- zijn, dan behoeft hij bij zware te genslagen denk aan geneeskundige ri sico's niet op dit bestaansminimum teruggebracht worden. Uiteraard zal de betrokkene een deel van de kosten zelf moeten betalen, maar de uitkering zal zo hoog zijn, dat deze aanvrager niet iedere week f 65,- van zijn inkomen mist. Met een zekere beperking zal hij zijn vroegere plaats in de samenleving kunnen handhaven. De avond werd besloten door de twee de voorzitter van de CBB, de heer K. Oosterheerd, die de leden van het fo rum een doos sigaren en voor het vrouwelijke lid een doos bonbons aan bood. SCHERPENZEEL Maandag 13 maart hopen de heer en mevrouw G. Wagensveld en M. M. Wagensveld- Versteegh de dag te herdenken dat zij 65 jaar in de echt zijn verbondené De heer Wagensveld is 86 en mevrouw Wagensveld is 84 jaar. Zij hebben 5 kinderen waarvan er een is overleden. De heer Wagensveld is een geboren Scherpenzeler en heeft altijd aan de Molenweg gewoond. Mevrouw Wa gensveld is geboren in Leusden. De bruidegom was vroeger timmerman en later kolenhandelaar. Het echtpaar is nog bijzonder vitaal en zal zaterdag een receptie houden. Tot hun 60e hu welijksdag was men in de veronderstel ling dat zij op 11 maart 1902 in het huwelijksbootje waren gestapt, maar bij nadere beschouwing van het trouw boekje op aanraden van de burgemees ter bleek de officiële datum 13 maart te zijn. Onafscheidelijk in hun gezel schap is altijd hun hond, die ook op de foto moest. ADVERTENTIE 'VEENENDAAL. Weer heeft men by het bouwbedrijf Van E. een kabel gestolen. Ditmaal heeft de kabel een lengte van ongeveer 150 m en bedraagt de waarde bijna f 5.000,-. LEERSUM Op dinsdag 14 maart wordt in het Jachthuis „Damlust" een speciale corso-avond georganiseerd door Floralia. Van het corso 1965 en 1966 zullen dia's worden vertoond. De voorzitter van de jury, de heer Vossenstijn zal aanwezig zijn om een kritische beschouwing te geven met eventuele bruikbare advie zen. Voor de deelnemers, maar vooral voor de wagenbouwers is deze avond zeer belangrijk. Ieder die bij het bouwen van een wa gen betrokken is geweest is van harte welkom, evenals de helpers die op een of andere wijze aan het corso hebben meegewerkt. Na afloop hoopt men nog Vnige tijd gezellig bijeen te blijven met medewer king van de humorist Van de Berg uit Apeldoorn. Bovendien bestaat de gelegenheid om een dansje te maken. VEENENDAAL Tot en met zaterdag aanstaande wordt in garage J. Jansen Zn. aan de Nieuweweg te Veenendaal een Fiat-show gehouden. Op deze show zijn de gangbare types van Fiat te be kijken. Een interessant model is de nieu we Fiat Stationcar 124 Familiaire, die vooral opvalt door de prijs. Hoewel men voor de meeste stationcars ongeveer tien mille moet neertellen, heeft de Fiat er een kunnen bouwen voor f 7.799,-. De bedoeling van de show is echter niet zo zeer het tentoonstellen van nieu we types van de Fiat, maar meer het Veenendaalse publiek de gelegenheid te geven een kijkje te nemen in de nieuwe ruimte, die onlangs aan de garage is aangebouwd. VEENENDAAL Veenendaal mag dit jaar 88 woningen bouwen, Rens- woude 24 en Rhenen 66. Dit heeft de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening gedeputeerde sta ten van Utrecht als geheel mogen 5280 vincie Utrecht als geheel mogen 5280 woningen worden gebouwd te weten 2190 woningwetwoningen, 640 gesubsi dieerde particuliere woningen, 660 eigen woningen met bezitsvormingsbijdragen en 1790 ongesubsidieerde woningen. De minister voegt aan deze medede ling nog toe, dat het evenals voorgaan de jaren mogelijk blijft dit aantal te bouwen huizen enigszins te verhogen met een aandeel uit de centrale reser ve van 42.130 woningen, die niet meer dan f 25.000,- kosten en voor vrijetijdswo- ningen kunnen gemeenten in aanmerking komen voor een extra toewijzing. Op verzoek van de minister hebben G.S. bij het verdelen van het toegesta ne aantal woningen aan de diverse ge meenten er rekening mee gehouden, dat bouwstromen ongestoord kunnen worden voortgezet. Ook de behartiging van bijzondere belangen als krotopruiming, huisves ting van militairen, repatrianten en bouwrvakkers heeft de aandacht van 't college van G.S. Er zijn zeventien gemeenten in Utrecht, die in eerste instantie dit jaar geen woningen mogen bouwen. Dit zijn Abcoude, Amerongen, Doorn, Harme ien, Kamerik, Kockengen, Langbroek, Leersum, Linschoten, Loosdrecht, Montfoort, Polsbroek, Snelrewaard, Vreeswijk, Woudenberg, Wilnis en Zeg veld. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Amersfoort mag 300 huizen bouwen in de ongesubsidieerde particuliere sec tor. De stad Utrecht heeft in de woning wetsector 680 huizen toegewezen gekre gen, en in de afdelingen „gesubsidieer de particuliere woningen" en „onge subsidieerde particuliere woningen" res pectievelijk een aantal van 474 en 150. De toewijzing voor de overige ge meenten in de provincie ziet er als volgt uit: Baarn 144, Benschop 28, De Bilt, 124, Breukelen 102, Bunnik 28, Bunschoten 100, Cothen 8, Hoogland 80, Driebergen-Rijsenburg 178, Eemnes 26, Hoenkoop 8, Houten 21, Jutphaas 140, Leusden 75, Loenen 72, Lopik 54, Maarn 5, Maarssen 268, Maartensdijk 26, Mijdrecht 38, Nigtevecht 24, Soest 173, Stoutenburg 56, Vinkeveen en Wa- verveen 107, Vleuten-De Meern 122, Willeskop 8, Wijk bij Duurstede 140, IJsselstein 210, Zeist 530. Niet verdeeld is de provinciale re serve. Deze omvat voor Utrecht 2640 woningen. LEERSUM De Johanneskerk aan de Lomboklaan is dezer dagen verrijkt met 8 antependia. Het ontwerp voor deze doeken is gemaakt door H. Hun- feld uit Bunnik. De antependia stellen verschillende tijden uit het kerkelijk jaar voor. Mevrouw Verkuyl uit Leer sum heeft het ontwerp van de heer Hun- feld uitgewerkt. Reeds eerder gaven wfj een korte weergave van de aanval van ds, F. Mal- lan, predikant der gereformeerde gemeente te Veenendaal, op het principe van ds. R. Kok, chr.-geref. predikant te Ameide, dat laatstgenoemde heeft prijsgegeven in de serie „Wat wij geloven", die regelmatig in „De Vallei" verschijnt. Ds. Mallan gaat in een volgend nummer van „De Wachter Sions" verder op het principe van ds. Kok in en met name op de leer der algemene verzoe ning, die ds. Kok volgens zijn Veenendaalse collega verkondigt. De gemeenteleden van de hervorm de gemeente te Eist hebben in 1966 rond 13.500 gulden aan vrijwillige bij dragen bijeengebracht. In „Kerknieuws" lezen we, dat de hervormde ds. E. Saraber te Voor schoten aan de gemeenteraad van zijn woonplaats kritiek op het ambts gebed heeft geleverd. Het gebed gaat naar de mening van de predikant uit van de stelling, dat alle leden van de gemeenteraad „gelovigen" zijn. An ders kunnen zij er niet aan deelne men. Als één raadslid bezwaar maakt moet het ambtsgebed volgens ds. Sa raber worden afgeschaft. B. en W. hebben de raad evenwel voorgesteld het gebed te handhaven, waartoe zonder hoofdelijke stemming werd besloten. Ds. Kok zou zich beroepen hebben op de uitspraak van Johannes de Doper „Zie het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt!" Vol gens ds. Mallan hadden nog meer teksten genoemd kunnen worden en hij doet dat dan ook. „Ga uw gang maar", ds. Kok, aldus ds. Mallan, het zal u heus niet aan teksten in de Bijbel ontbreken om daarmee uw al gemene verzoeningsleer te staven, maar om daar dan ook gelijk uzelf mee in de vingers te snijden. Al de teksten waar de algemene verzoeningsdrijvers zich zo gaarna op beroepen, leren juist het tegen overgestelde. Volgens ds. Mallan zijn er ook weer genoeg teksten, die zeggen dat Chris tus alleen voor Zijn uitverkorenen of voor Zijn volk gestorven is. Hij heeft zelf gezegd, dat Hij Zijn leven gege ven heeft voor de schapen. Uit het artikel van ds. Mallan blijkt, dat ds. Kok en hij beiden bij ds. Kersten hebben gestudeerd. Deze wist op overduidelijke wijze aan het verstand te brengen, tenminste aan dat van ds. Mallan, dat in Zondag 15 van de Heidelberger Catechismus, waarop ds. Kok zich beroept, niet ge leerd wordt dat Christus de toorn Gods voor de zonde van het ganse menselijke geslacht heeft gedragen, maar tegen de zonde. Volgens ds. Mallan wil ds. Kok niets meer weten van wat hem door beider hooggeachte leermeester een maal is voorgehouden. Hij kiest niet in onwetendheid maar doelbewust de zijde van de algemene verzoenings drijver. Het gaat ds. Mallan echter te ver, dat ds. Kok zich beroept op de door „ons" zo geliefde Heidelberger. Daar door maakt hij zich op een gruwelij ke wijze schuldig aan overtreding van het negende gebod. Tot administrerend kerkvoogd der hervormde gemeente te Achterberg is gekozen de heer H. van Egdom, die op zijn beurt als notabel werd opgevolgd door de heer F. van der Scheur. Zondagmiddag a.s. om half zes wordt in het Verenigingsgebouw aan de Eikenlaan een jeugddienst gehou den waarin zal voorgaan ds. A. A. Bos uit Vlaardingen. Het orgel zal worden bespeeld door de heer Gijs- bert van Zanten. De kerkvoogdij van de hervormde gemeente te Achterberg heeft beslo ten een „kerkauto" aan te schaffen. Hiervoor worden regelmatig collecten gehouden. Men zoekt het niet achter de naam, die men het voertuig heeft meegegeven, maar het is bestemd voor de predikant, uiteraard ter be arbeiding van de gemeente. Wij voor ons hadden „pastomobiel" een meer juiste benaming gevonden. VEENENDAAL Iemand met een geheel eigen „kijk op de kerk" is de heer A. Brussaard, koster van de Oude Kerk op de Markt. Hij en al zijn collega's zijn waarschijnlijk de meest b(j de „kerk" betrokken mensen in onze samenleving. De heer Brussaard maakt echter op de regel een uitzondering, omdat hij eigenlijk alleen het kosterswerk, dat iedereen ziet, doet. Het schoon maken en het meeste andere werk achter de schermen doen zijn vrouw en kinderen door zijn Invaliditeit is het hem onmogelijk het zware werk te doen. Voornamelijk dus op zondag is de heer Brussaard in touw, maar dan ook goed: hij is als eerste in de kerk en gaat als laatste de deur weer uit. Zijn dagtaak begint op zondag om half negen, met het luiden van de klokken en eindigt pas als het laatste kerkeraadslid de deur achter zich dichtgetrok ken heeft na de avonddienst. Telefoon (08385) 2244 Voor het kerkewerk der hervormde gemeente te Amerongen is in 1967 28.000 gulden nodig. Men hoopt dit bedrag bijeen te krijgen uit de vrij willige bijdragen. 60 medewerkers gaan op pad om intekenbiljetten bij de gemeenteleden te bezorgen. De gereformeerde kerk te Veenen daal werd verblijd met een gift ineens van 500 gulden. De leden van de nieuwe hervormde wijkgemeente „De Engelenburgh" te Veenendaal hebben gestemd over de wijze van kiezen van de kerkeraad. Met algemene stemmen werd beslo ten om de kerkeraad te machtigen EE een aanbeveling te doen. In verband met het 50-jarig be- staan van „De macht van 't kleine" EE (hulp aan inrichtingen voor vallende EE ziekten) zal a.s. zondagavond in de hervormde kerk te Amerongen voor EE gaan diakoon P. Noordmans te Utrecht. De heer Brussaard is een beetje „dorpelwachter" uit roeping. Hij ziet zijn taak voornamelijk ideeël: Het meewerken aan de instandhou ding van de eredienst. „Ik vind het groot dat ik elke zondag de kerk mag openzetten". Tijdens de dienst is een der voornaamste taken van de koster het toezichthouden. „Ach teraan onder het orgel kruipt altijd de jeugd bij elkaar, dat is voor mij een van de nadelen van het vrij zijn van de zitplaatsen Ik zelf zit ook achteraan en vaak moet ik enkele van de jongelui die het al te bont maken waarschuwen. Ook ga ik er wel eens tussenin zitten. Zo heb ik zelf eigenlijk niet veel aan de preek omdat je door dat op die jongens letten er weinig aandacht bij kunt hebben. Ergens ben ik blij, dat er 's avonds niet zoveel jeugd in de kerk zit, zodat ik dan tenminste luis teren kan". De heer Brussaard ver telde ook dat er nog wel eens ou ders zijn, die denken, dat als hij hun kind een waarschuwing geeft, dit ten onrechte gebeurd is. „Iedereen denkt dat hun kinderen rustig zitten. Ove rigens hangt het ook veel van de pre dikant af hoe groot de onrust in de „jeugdbanken" is. Bij bepaalde do minees is het altijd rustig, terwijl 't bij anderen altijd rumoerig is. Na men in dit verband wilde de kos ter niet noemen: „Dat is ambtsge heim". Aan het werk van koster is veel verbonden, zo werd duidelijk tijdens het gesprek. Vele uren worden er wekelijks in het kerkgebouw doorge bracht, om dit schoon te houden of gereed te maken voor de dienst. Gis termiddag was mevr. Brussaard druk bezig met het bijplaatsen van stoelen, omdat er zondagmorgen openbare belijdenis des geloofs wordt afgelegd in de Oude Kerk en er wor den dan veel bezoekers verwacht. De heer Brussaard is ervan over tuigd, dat een koster, die het hele werk alleen moet doen iedere week drie dagen hard moet werken om de kerk schoon te houden. Hij kan dit niet precies zeggen, omdat 't mees te werk voor hem gedaan wordt en dan veelal in de avonduren met een paar man. Dat schiet natuurlijk har der op: drie mannen doen in drie uur meer dan 1 man in negen uur. Het werk op zondagen begint voor koster Brussaard om half negen met het luiden van de klokken. Om ne gen uur ongeveer gaan de deuren o- pen en tot half tien is hij bezig met het aanwijzen van plaatsen „dat is wel minder geworden, sinds de plaat sen vrij zijn, maar komt toch nog regelmatig voor". Na de kerkdienst moet hij in de consistorie de asbak- dwenen is ook de kerkeraad. Dan moz hij in de consistorie de asbak ken leegmaken, zet in de kerk een stoel recht, raapt wat propjes op en doet enkele andere kleine klusjes. Iedereen heeft het eerste bakje kof fie al door de keel als de heer Brus saard de kerk verlaat. Om vier uur is hij dan weer present om de klok ken te luiden en dan volgt ongeveer dezelfde routine als 's morgens. Koster Brussaard vindt elke veran dering nog geen verbetering. Zo is bij de restauratie het koor in de plaats van een hal gekomen en zijn de deu ren door een muur vervangen. De „hoofdingang" is nu in feite aan de achterkant van de kerk gekomen en „met trouwerijen was het vroeger zo'n mooi gezicht als ze over de markt aankwamen. Nu is er eigen lijk geen ruimte meer voor. Toch trouwen hier nog heel wat stelletjes, vaak uit overwegingen als: „Mijn vader is hier gedoopt mijn ouders zijn hier getrouwd en daarom wil ik het ook. „Dat heb je in een oude kerk". Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3