Chr. Besturenbond
organiseerde
Interessante forumavond
Algemene Bijstandswet
Ds. Mallan-Ds. Kok
Echtpaar Wagensveld 65 jaar getrouwd
Bijstand wordt afgestemd
op de specifieke situatie
Kabeldief
nog actief
Luchtige
corso-avond
Amerongen en Leersum
krijgen geen woningen
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
Joxxip
„Kijk op de kerk"hangt ook
af van koster Brussaard
Aanwinst voor
Johanneskerk
Nogmaals
Ophalen grof vuil
VAN WOUT BLAUWKOUS
Bijspringen
Palmpaasoptocht
in Leersum
Koppelen
Fiat-show in
nieuwe ruimte
Bijdragen
Ambtsgebed
Kerkvoogd
Jeugddienst
Kerkauto
Permanent FORD-show in showroom
28.000 gulden
Forse gift
Aanbeveling
1 Macht van *t kleine
O
VRIJDAG 9- MAART 1967
LEERSUM B. en W. maken be
kend, dat op zaterdag 11 maart grof
vuil zal worden opgehaald. Men wordt
verzocht het vuil zoveel mogelijk te
bundelen.
VEENENDAAL De Christelijke Besturenbond (CBB)
belegde donderdagavond in de bovenzaal van hotel De
Korenbeurs een forumavond over de Algemene Bijstands
wet (ABW). Voor deze avond waren alle leden van de
bij het CNV aangesloten vakbonden uitgenodigd, alsmede
de gehele gemeenteraad. Aanwezig waren echter in totaal
slechts ca. 50 man waaronder als enige vertegenwoordi
ger van college en raad de wethouder van soc. zaken de
heer M. Bastmeijer. Het was een leerzame avond en heel
wat vragen, die algemeen leven over de ABW werden
beantwoord. Voor een goed deel lag dit aan de deskun
digheid van het forum, dat behalve uit de heer J. C. Ha-
vinga voorzitter van de besturenbond die als voor
zitter van het forum optrad, bestond uit de directeur van
de gemeentelijke soc. dienst de heer W. A. J. Monhemius
een ambtenaar van het ministerie van Maatschappelijk
Werk, de heer mr. R. H. Knegtmans, mej. M. H. Pas
man, sociaal werkster van het fonds Draagt Elkanders
Lasten en de heer mr. B. de Hoogh, juridisch adviseur
van het CNV. Duidelijk kwam naar voren, dat de ambte
lijke benadering van verschillende problemen rond de uit
voering van de ABW verschilt met de mening, die de
vakbond daarover gevormd heeft.
Predikanten zijn beroepshalve gehouden
om overal en altijd dezelfde bood
schap te brengen. Er mag dan al wat
variatie in de verkondiging zijn, tot
voor het volk opzienbarende uitspra
ken komen ze meestal niet.
Maar pas op, als ze buiten toga en kan
sel om gaan meedoen. Dan wil er
nog wel 'es wat los komen, waar de
burgerlijke gemeente echt niet op ge
rekend heeft.
Zo heb ik altijd in m'n onschuld ge
dacht, dat driekwart van de perso
nen die bij de gemeentelijke afsche-
pingsambtenaar een roze formulier
ingeleverd hebben, met angst en be
ven het woongerief verder de lucht
in zien stijgen. Maar ik moet me ver
gist hebben.
Ik wil het ook ruiterlijk toegeven: ik
heb het nooit aan alle woningzoeken
den gevraagd. Ik nam zo hier en
daar, bij die en gene 'es een steek
proefje en dat viel in verreweg de
meeste gevallen van ondervraging uit
ten gunste van een huisje met een
plaatsje. Waarschijnlijk heb ik té een
zijdig gestoken en dat geef ik dan
gaarne toe.
Ik hoop wel, dat niemand er iets ach
ter zoekt. Het is beslist mijn bedoe
ling niet geweest om stemming te
kweken tegen de verdergaande opeen
stapeling van woondozen. Laat ik het
anders stellen: als alle huidige en
toekomstige bewoners verguld zou
den zijn met een flatje dan konden
we van tevredenheid met de duimen
boven onze buiken vol hoogconjunc
tuur gaan zitten draaien. En dan deed
ik mee. Toch laat ik het voorlopig
nog even achterwege, want ik ben
niet geheel overtuigd; ook niet na 't
getuigenis van de predikant.
Ik leid uit het verslag van de laatste
raadsvergadering af, dat de dominee
in twee kwaliteiten op pad is geweest.
De huisbezoeken die hij als weleer
waarde aflegde heeft hij gecombi
neerd met een bescheiden enquête
naar de woontoestanden, het laatste
in zijn functie van edelachtbare. Daar
zijn blije reacties op gevolgd. Fijn.
Heel fijn zelfs. Maar het lijkt mij
toch een beetje magere basis om een
conclusie op te bouwen.
De tijd dat de mensen de dominee niet
tegen durfden spreken hebben we ach
ter ons liggen. Ook de schapen zijn
mondig geworden. Als dominee van
daag over de dam gaat dan wil dat
niet zeggen dat de hele kudde blij
moedig achter hem aan huppelt. De
voortuitstrevenden zijn vaak al vóór
de predikant aan gene zijde terwijl
de verontrusten nog behoudend aan
deze zijde staan, ondanks het feit,
dat de voorganger aan de andere kant
wenken.
Ik zoek het dan ook beslist niet in het
gezag van de pastor. Het zou be
slist niet fijn zijn om te denken: do
minee zal wel gezegd hebben wat
woont u hier fijn; u zult wel heel
blij zijn met zo'n mooi flatje waar
op de broeder of zuster dan moeilijk
anders dan „ja dominee' kon zeggen.
Dat is er niet meer bij.
Misschien, dacht ik ook, zijn de bezoe
ken toevallig wel afgestoken bij een
aantal wervels die samen de rugge-
graat van het kerkgenootschap vor
men. Dankbare mensen, die tevreden
zijn met alles wat ze ontvangen op
de planee^, die tot op heden nog al
leen 'n eenrichtingsverkeer met ande
re planeten onderhoudt. Dat zou ookk
heel fijn wezen.
Maar daar gaat het in feite niet om.
Het gaat er om dat iemand een on
derzoek instelt, dat bepalend is voor
de mening van alle mensen die erbij
betrokken zijn.
En dat is ook nu dominee moet er
niet verontwaardigd over worden
niet gebeurd. Voor zover ik weet is
dat nog nooit geschied. Het is voor
mij zelfs de vraag of iemand het aan
durft.
toch is het, geloof ik, belangrijker dan
dat we ons afvragen of er psycholo
gen, sociologen, neurologen, herriolo-
gen, ow weet ik veel hoeveel andere
ogen, nog in de bouwstrijd geworpen
moeten worden.
wat denkt de mens, die er bij betrok
ken is of wordt, ervan?
Voor buur Bram lag het zonder enquê
te al duidelijk. „Ze motten niks van
flats hebben, behalve die paar dan.
En als de dominees met alle geweld
willen", voegde hij eraan toe, „dan
zou 'k zo zeggen: allemaal in één
rustige mensen die geen last van me-
kander hebben. En ze kunnen mekan-
der nog helpen bij de preek ook."
Dat zei Bram. Ik geef het maar even
door.
Wout Blauwkous.
Aan het begin van de avond stelde
de heer Havinga nadrukkelijk, dat de
leden uitsluitend als privé persoon spra
ken. Niemand zou dus ooit van een
hier gedane uitspraak gebruik kunnen
maken om een vermeend recht op, bij
stand af te dwingen. Voordat de gele
genheid om vragen te stellen geopend
werd gaf de heer Monhemius een uit
eenzetting over ontstaan en werken van
de ABW. In zijn inleiding stelde de
heer Monhemius onder meer dat de
ABW ingesteld is om de groep te be
reiken, die ondersteuning nodig heeft,
zonder dat dit gedekt wordt door één
van de sociale verzekeringen. Hij zei
ook: „De bijstand wordt afgestemd op
de specifieke situatie van het geval en
in dezelfde situatie moet door het ge
hele land een gelijke bijstand gegeven
worden". Verder bleek, dat de rechts
zekerheid ermee gediend is, dat de mo
gelijkheid tot beroep op een beslissing
opengelaten is. Later op de avond werd
duidelijk dat de termijnen voor beroep
of bezwaar telkens 1 maand zijn. Dat
betekent dus, dat men een maand de
tijd heeft om tegen een genomen beslis
sing bezwaar aan te tekenen bij 't col
lege van B. en W., dat men daarna 'n
zelfde periode heeft voor beroep op ge
deputeerde staten en daarna nog eens
een maand voor beroep op de Kroon.
Overigens moet een aanvraag om bij
stand binnen een maand behandeld zijn,
anders kan men ook bezwaar aanteke
nen. De dienst in Veenendaal deelt de
ze termijnen altijd aan de belangheb
benden mee.
Een der verschillen met de vroegere
„Armenwet" is, dat de ABW geen
verhaalrecht op meerderjarige kinderen
of (eventueel) ouders van meerderjari
ge kinderen kent. Een vraagsteller was
bang, dat dit de liefdeloosheid in de
hand zou werken.
Het forum was niet van mening dat
dit het geval was. Er is in de wet ruim
te gelaten voor de kinderen, die hun
ouders boven een uitkering volgens de
ABW iets extra's willen geven.
Het blijkt zelfs, dat deze in Veenen
daal vrijwel onbeperkt is, zonder dat de
uitkering gekort wordt. Het forum was
dan ook van mening, dat hier juist de
mogelijkheid tot het tonen van liefde
aanwezig was, omdat bij verhaal dit
altijd gedwongen gegaan is. Bovendien
was het vroeger vaak zo, dat de klein
kinderen moeten boeten voor de min
vermogendheid van de grootouders.
Een andere vraag werd gesteld over
het „bescheiden vermogen" dat de wet
vrijlaat voor de bijstand genietende, 't
Bleek, dat dit landelijk bijna overal op
een bedrag van f 6.000,- vastgesteld is
voor een echtpaar. Voor een alleenstaan
de is dit f 3.600,-, voor ieder minderja
rig kind f 1.200,-. Bovendien blijft ver
mogen, bestemd voor studie of uitoefe
ning van een bedrijf vrij. Velen zagen
hierin een zekere onrechtvaardigheid,
omdat iemand, die spaarzaam geleefd
heeft eerst zijn vermogen ingeteerd
moest hebben tot f 6.000, terwijl een
ander, die steeds hetzelfde inkomen
en ook dezelfde lasten had gehad, maar
verder ruim geleefd had direct voor
hulp volgens de ABW in aanmerking
komt.
Met name ging het in dit verband om
hulp aan bejaarden, die in een bejaar
dencentrum opgenomen worden. Het fo
rum zag wel iets in deze onrechtvaar
digheid, maar zoals een der forum
leden opmerkte „waarom spaart men
voor de oude dag of voor de kinderen
zoveel mogelijk na te laten?"
Het is misschien niet geheel recht
vaardig en zelfs de heer Knegtmans
voelde wel iets voor een differentiatie,
maar omdat de wet nu eenmaal van
uit gegeven omstandigheden moet han
delen, is dit in de praktijk onmogelijk.
Bovendien zou het zo zijn, dat vrij
wel niemand meer in staat is zelf de
verpleging in een bejaardencentrum te
betalen. De gemeenschap moet dus al
tijd bijspringen op een vroeger of
later tijdstip. De heer v. d. Hoogh haal
de in dit verband ook nog een ander
voorbeeld („uit de praktijk") aan: „In
een woonwagenkamp kregen twee men
sen ruzie, waarbij beiden ernstig ge
wond naar een ziekenhuis moesten. De
heren hadden geen geld en dus draaide
de gemeente er voor op. Verhaal was
LEERSUM De buurtvereniging
op de kinderen hun naam en leeftyd
„Middelhof" heeft het plan om op za
terdag 18 maart een Palmpaasoptocht te
organiseren voor kinderen. Het bestuur
wil graag weten wie er allemaal mee
doen. Aan de Leersumse schooljeugd is
een oranje formulier uitgedeeld, waar
op de kinderen hun naa m en leeftijd
moeten invullen. Deze formulieren moe
ten worden ingeleverd bij mevrouw
Van Ewijk, Hoflaan 9, of bij de heer
G. K. Bos, Rijksstraatweg 217.
De versierde Palmpaas moet zaterdag
18 maart worden ingeleverd tussen 11
en 12 uur bij garage Kooi aan de Mid
delweg. Het inleggeld is f 0,75 per kind.
De start van de optocht is om half drie.
Aan deze optocht wordt door de mu
ziekvereniging E.M.M. medewerking
verleend.
Aan deze optocht gaat een keuring
vooraf van de haantjes.
er niet. Moet men in dergelijke geval
len niet veel meer letten op de noodzaak
van betalen, dan op het verhaal?"
Overigens bleek niemand in het fo
rum gelukkig met het „bescheiden ver
mogen" en men hoopte, dat daarvoor
nog eens een oplossing gevonden zou
worden.
Breedvoerig werd ook gesproken over
de koppeling van de bijdragen van de
ABW aan het minimumloon. Volgens de
leden van de sociale dienst kon het on-
mogeliijk zo zijn, dat de ABW-normen
gelijk liggen aan dit minimum. Indien
dit werkelijk het minimum van bestaan
is, dan is er met deze loonvorming iets
niet in orde. Het mag volgens hen
nooit zo zijn, dat iemand die niet werkt
net zoveel in handen krijgt als een wer
kende. Ook de aanvulling van uitkering
van sociale wetten als Werkloosheids
wet en Ziektewet mocht men in norma
le gevallen niet optrekken tot het peil
van de uitkeringsnormen va nde ABW,
indien deze hoger zouden liggen. De
ABW mag geen „looncorrectie" zijn.
Indien de uitkering van 80 pet. te laag
is, dan moet de loonvorming, of de so-
ciale-verzekeringswet veranderd wor
den. Wel kan men in een dergelijk ge
val uitkering krijgen, indien er extra
kosten gemaakt worden. Men dacht bij
een uitkering volgens de WW indien er
ziekte optreedt. De hieruit ontstane ex
tra kosten zouden verhaald kunnen wor
den op de ABW.
Duidelijk kwam uit, dat de vakbewe
ging de uitkeringsnorm wil koppelen
aan het minimumloon, haar daar zelfs
gelijk aan wil maken, maar dat de
ambtenaren hierover een enigszins an
dere mening hadden. Volgens hen moest
het minimumloon zodanig liggen, dat
een uitkering volgens een sociale-ver-
zekeringswet maximum gelijk is aan 't
geldende bestaansminimum, waarop de
ABW gebaseerd is.
Wel blijken de uitvoeringsregelingen
van de AWB rekening te houden met
het levensmilieu, waarin de aanvrager
leeft. Indien iemand een netto-loon van
bijvoorbeeld f 160,- per week heeft en
de uitkeringsnorm zou in zijn geval
f 95,- zijn, dan behoeft hij bij zware te
genslagen denk aan geneeskundige ri
sico's niet op dit bestaansminimum
teruggebracht worden. Uiteraard zal de
betrokkene een deel van de kosten zelf
moeten betalen, maar de uitkering zal
zo hoog zijn, dat deze aanvrager niet
iedere week f 65,- van zijn inkomen
mist. Met een zekere beperking zal hij
zijn vroegere plaats in de samenleving
kunnen handhaven.
De avond werd besloten door de twee
de voorzitter van de CBB, de heer K.
Oosterheerd, die de leden van het fo
rum een doos sigaren en voor het
vrouwelijke lid een doos bonbons aan
bood.
SCHERPENZEEL Maandag 13
maart hopen de heer en mevrouw G.
Wagensveld en M. M. Wagensveld-
Versteegh de dag te herdenken dat zij
65 jaar in de echt zijn verbondené De
heer Wagensveld is 86 en mevrouw
Wagensveld is 84 jaar. Zij hebben 5
kinderen waarvan er een is overleden.
De heer Wagensveld is een geboren
Scherpenzeler en heeft altijd aan de
Molenweg gewoond. Mevrouw Wa
gensveld is geboren in Leusden. De
bruidegom was vroeger timmerman
en later kolenhandelaar. Het echtpaar
is nog bijzonder vitaal en zal zaterdag
een receptie houden. Tot hun 60e hu
welijksdag was men in de veronderstel
ling dat zij op 11 maart 1902 in het
huwelijksbootje waren gestapt, maar
bij nadere beschouwing van het trouw
boekje op aanraden van de burgemees
ter bleek de officiële datum 13 maart
te zijn. Onafscheidelijk in hun gezel
schap is altijd hun hond, die ook op
de foto moest.
ADVERTENTIE
'VEENENDAAL. Weer heeft men
by het bouwbedrijf Van E. een kabel
gestolen. Ditmaal heeft de kabel een
lengte van ongeveer 150 m en bedraagt
de waarde bijna f 5.000,-.
LEERSUM Op dinsdag 14 maart
wordt in het Jachthuis „Damlust" een
speciale corso-avond georganiseerd door
Floralia.
Van het corso 1965 en 1966 zullen dia's
worden vertoond. De voorzitter van de
jury, de heer Vossenstijn zal aanwezig
zijn om een kritische beschouwing te
geven met eventuele bruikbare advie
zen. Voor de deelnemers, maar vooral
voor de wagenbouwers is deze avond
zeer belangrijk.
Ieder die bij het bouwen van een wa
gen betrokken is geweest is van harte
welkom, evenals de helpers die op een
of andere wijze aan het corso hebben
meegewerkt.
Na afloop hoopt men nog Vnige tijd
gezellig bijeen te blijven met medewer
king van de humorist Van de Berg uit
Apeldoorn.
Bovendien bestaat de gelegenheid om
een dansje te maken.
VEENENDAAL Tot en met zaterdag
aanstaande wordt in garage J. Jansen
Zn. aan de Nieuweweg te Veenendaal
een Fiat-show gehouden. Op deze show
zijn de gangbare types van Fiat te be
kijken. Een interessant model is de nieu
we Fiat Stationcar 124 Familiaire, die
vooral opvalt door de prijs. Hoewel men
voor de meeste stationcars ongeveer tien
mille moet neertellen, heeft de Fiat er
een kunnen bouwen voor f 7.799,-.
De bedoeling van de show is echter
niet zo zeer het tentoonstellen van nieu
we types van de Fiat, maar meer het
Veenendaalse publiek de gelegenheid te
geven een kijkje te nemen in de nieuwe
ruimte, die onlangs aan de garage is
aangebouwd.
VEENENDAAL Veenendaal mag
dit jaar 88 woningen bouwen, Rens-
woude 24 en Rhenen 66. Dit heeft de
minister van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening gedeputeerde sta
ten van Utrecht als geheel mogen 5280
vincie Utrecht als geheel mogen 5280
woningen worden gebouwd te weten
2190 woningwetwoningen, 640 gesubsi
dieerde particuliere woningen, 660 eigen
woningen met bezitsvormingsbijdragen
en 1790 ongesubsidieerde woningen.
De minister voegt aan deze medede
ling nog toe, dat het evenals voorgaan
de jaren mogelijk blijft dit aantal te
bouwen huizen enigszins te verhogen
met een aandeel uit de centrale reser
ve van 42.130 woningen, die niet meer
dan f 25.000,- kosten en voor vrijetijdswo-
ningen kunnen gemeenten in aanmerking
komen voor een extra toewijzing.
Op verzoek van de minister hebben
G.S. bij het verdelen van het toegesta
ne aantal woningen aan de diverse ge
meenten er rekening mee gehouden,
dat bouwstromen ongestoord kunnen
worden voortgezet.
Ook de behartiging van bijzondere
belangen als krotopruiming, huisves
ting van militairen, repatrianten en
bouwrvakkers heeft de aandacht van 't
college van G.S.
Er zijn zeventien gemeenten in
Utrecht, die in eerste instantie dit jaar
geen woningen mogen bouwen. Dit zijn
Abcoude, Amerongen, Doorn, Harme
ien, Kamerik, Kockengen, Langbroek,
Leersum, Linschoten, Loosdrecht,
Montfoort, Polsbroek, Snelrewaard,
Vreeswijk, Woudenberg, Wilnis en Zeg
veld.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Amersfoort mag 300 huizen bouwen
in de ongesubsidieerde particuliere sec
tor.
De stad Utrecht heeft in de woning
wetsector 680 huizen toegewezen gekre
gen, en in de afdelingen „gesubsidieer
de particuliere woningen" en „onge
subsidieerde particuliere woningen" res
pectievelijk een aantal van 474 en 150.
De toewijzing voor de overige ge
meenten in de provincie ziet er als
volgt uit: Baarn 144, Benschop 28, De
Bilt, 124, Breukelen 102, Bunnik 28,
Bunschoten 100, Cothen 8, Hoogland
80, Driebergen-Rijsenburg 178, Eemnes
26, Hoenkoop 8, Houten 21, Jutphaas
140, Leusden 75, Loenen 72, Lopik 54,
Maarn 5, Maarssen 268, Maartensdijk
26, Mijdrecht 38, Nigtevecht 24, Soest
173, Stoutenburg 56, Vinkeveen en Wa-
verveen 107, Vleuten-De Meern 122,
Willeskop 8, Wijk bij Duurstede 140,
IJsselstein 210, Zeist 530.
Niet verdeeld is de provinciale re
serve. Deze omvat voor Utrecht 2640
woningen.
LEERSUM De Johanneskerk aan
de Lomboklaan is dezer dagen verrijkt
met 8 antependia. Het ontwerp voor
deze doeken is gemaakt door H. Hun-
feld uit Bunnik. De antependia stellen
verschillende tijden uit het kerkelijk
jaar voor. Mevrouw Verkuyl uit Leer
sum heeft het ontwerp van de heer Hun-
feld uitgewerkt.
Reeds eerder gaven wfj een korte weergave van de aanval van ds, F. Mal-
lan, predikant der gereformeerde gemeente te Veenendaal, op het principe
van ds. R. Kok, chr.-geref. predikant te Ameide, dat laatstgenoemde heeft
prijsgegeven in de serie „Wat wij geloven", die regelmatig in „De Vallei"
verschijnt.
Ds. Mallan gaat in een volgend nummer van „De Wachter Sions" verder
op het principe van ds. Kok in en met name op de leer der algemene verzoe
ning, die ds. Kok volgens zijn Veenendaalse collega verkondigt.
De gemeenteleden van de hervorm
de gemeente te Eist hebben in 1966
rond 13.500 gulden aan vrijwillige bij
dragen bijeengebracht.
In „Kerknieuws" lezen we, dat de
hervormde ds. E. Saraber te Voor
schoten aan de gemeenteraad van
zijn woonplaats kritiek op het ambts
gebed heeft geleverd. Het gebed gaat
naar de mening van de predikant uit
van de stelling, dat alle leden van de
gemeenteraad „gelovigen" zijn. An
ders kunnen zij er niet aan deelne
men. Als één raadslid bezwaar maakt
moet het ambtsgebed volgens ds. Sa
raber worden afgeschaft.
B. en W. hebben de raad evenwel
voorgesteld het gebed te handhaven,
waartoe zonder hoofdelijke stemming
werd besloten.
Ds. Kok zou zich beroepen hebben
op de uitspraak van Johannes de
Doper „Zie het Lam Gods, dat de
zonden der wereld wegneemt!" Vol
gens ds. Mallan hadden nog meer
teksten genoemd kunnen worden en
hij doet dat dan ook. „Ga uw gang
maar", ds. Kok, aldus ds. Mallan,
het zal u heus niet aan teksten in de
Bijbel ontbreken om daarmee uw al
gemene verzoeningsleer te staven,
maar om daar dan ook gelijk uzelf
mee in de vingers te snijden.
Al de teksten waar de algemene
verzoeningsdrijvers zich zo gaarna
op beroepen, leren juist het tegen
overgestelde.
Volgens ds. Mallan zijn er ook weer
genoeg teksten, die zeggen dat Chris
tus alleen voor Zijn uitverkorenen of
voor Zijn volk gestorven is. Hij heeft
zelf gezegd, dat Hij Zijn leven gege
ven heeft voor de schapen.
Uit het artikel van ds. Mallan
blijkt, dat ds. Kok en hij beiden bij
ds. Kersten hebben gestudeerd. Deze
wist op overduidelijke wijze aan het
verstand te brengen, tenminste aan
dat van ds. Mallan, dat in Zondag 15
van de Heidelberger Catechismus,
waarop ds. Kok zich beroept, niet ge
leerd wordt dat Christus de toorn
Gods voor de zonde van het ganse
menselijke geslacht heeft gedragen,
maar tegen de zonde.
Volgens ds. Mallan wil ds. Kok
niets meer weten van wat hem door
beider hooggeachte leermeester een
maal is voorgehouden. Hij kiest niet
in onwetendheid maar doelbewust de
zijde van de algemene verzoenings
drijver.
Het gaat ds. Mallan echter te ver,
dat ds. Kok zich beroept op de door
„ons" zo geliefde Heidelberger. Daar
door maakt hij zich op een gruwelij
ke wijze schuldig aan overtreding
van het negende gebod.
Tot administrerend kerkvoogd der
hervormde gemeente te Achterberg
is gekozen de heer H. van Egdom,
die op zijn beurt als notabel werd
opgevolgd door de heer F. van der
Scheur.
Zondagmiddag a.s. om half zes
wordt in het Verenigingsgebouw aan
de Eikenlaan een jeugddienst gehou
den waarin zal voorgaan ds. A. A.
Bos uit Vlaardingen. Het orgel zal
worden bespeeld door de heer Gijs-
bert van Zanten.
De kerkvoogdij van de hervormde
gemeente te Achterberg heeft beslo
ten een „kerkauto" aan te schaffen.
Hiervoor worden regelmatig collecten
gehouden. Men zoekt het niet achter
de naam, die men het voertuig heeft
meegegeven, maar het is bestemd
voor de predikant, uiteraard ter be
arbeiding van de gemeente. Wij voor
ons hadden „pastomobiel" een meer
juiste benaming gevonden.
VEENENDAAL Iemand met een geheel eigen „kijk op de kerk" is de
heer A. Brussaard, koster van de Oude Kerk op de Markt. Hij en al zijn
collega's zijn waarschijnlijk de meest b(j de „kerk" betrokken mensen in onze
samenleving. De heer Brussaard maakt echter op de regel een uitzondering,
omdat hij eigenlijk alleen het kosterswerk, dat iedereen ziet, doet. Het schoon
maken en het meeste andere werk achter de schermen doen zijn vrouw en
kinderen door zijn Invaliditeit is het hem onmogelijk het zware werk te
doen. Voornamelijk dus op zondag is de heer Brussaard in touw, maar dan
ook goed: hij is als eerste in de kerk en gaat als laatste de deur weer uit.
Zijn dagtaak begint op zondag om half negen, met het luiden van de klokken
en eindigt pas als het laatste kerkeraadslid de deur achter zich dichtgetrok
ken heeft na de avonddienst.
Telefoon
(08385) 2244
Voor het kerkewerk der hervormde
gemeente te Amerongen is in 1967
28.000 gulden nodig. Men hoopt dit
bedrag bijeen te krijgen uit de vrij
willige bijdragen. 60 medewerkers
gaan op pad om intekenbiljetten bij
de gemeenteleden te bezorgen.
De gereformeerde kerk te Veenen
daal werd verblijd met een gift ineens
van 500 gulden.
De leden van de nieuwe hervormde
wijkgemeente „De Engelenburgh" te
Veenendaal hebben gestemd over de
wijze van kiezen van de kerkeraad.
Met algemene stemmen werd beslo
ten om de kerkeraad te machtigen
EE een aanbeveling te doen.
In verband met het 50-jarig be-
staan van „De macht van 't kleine"
EE (hulp aan inrichtingen voor vallende
EE ziekten) zal a.s. zondagavond in de
hervormde kerk te Amerongen voor
EE gaan diakoon P. Noordmans te
Utrecht.
De heer Brussaard is een beetje
„dorpelwachter" uit roeping. Hij
ziet zijn taak voornamelijk ideeël:
Het meewerken aan de instandhou
ding van de eredienst. „Ik vind het
groot dat ik elke zondag de kerk
mag openzetten". Tijdens de dienst
is een der voornaamste taken van
de koster het toezichthouden. „Ach
teraan onder het orgel kruipt altijd
de jeugd bij elkaar, dat is voor mij
een van de nadelen van het vrij zijn
van de zitplaatsen Ik zelf zit ook
achteraan en vaak moet ik enkele
van de jongelui die het al te bont
maken waarschuwen. Ook ga ik er
wel eens tussenin zitten. Zo heb ik
zelf eigenlijk niet veel aan de preek
omdat je door dat op die jongens
letten er weinig aandacht bij kunt
hebben. Ergens ben ik blij, dat er
's avonds niet zoveel jeugd in de
kerk zit, zodat ik dan tenminste luis
teren kan". De heer Brussaard ver
telde ook dat er nog wel eens ou
ders zijn, die denken, dat als hij hun
kind een waarschuwing geeft, dit ten
onrechte gebeurd is. „Iedereen denkt
dat hun kinderen rustig zitten. Ove
rigens hangt het ook veel van de pre
dikant af hoe groot de onrust in de
„jeugdbanken" is. Bij bepaalde do
minees is het altijd rustig, terwijl 't
bij anderen altijd rumoerig is. Na
men in dit verband wilde de kos
ter niet noemen: „Dat is ambtsge
heim".
Aan het werk van koster is veel
verbonden, zo werd duidelijk tijdens
het gesprek. Vele uren worden er
wekelijks in het kerkgebouw doorge
bracht, om dit schoon te houden of
gereed te maken voor de dienst. Gis
termiddag was mevr. Brussaard
druk bezig met het bijplaatsen van
stoelen, omdat er zondagmorgen
openbare belijdenis des geloofs wordt
afgelegd in de Oude Kerk en er wor
den dan veel bezoekers verwacht.
De heer Brussaard is ervan over
tuigd, dat een koster, die het hele
werk alleen moet doen iedere week
drie dagen hard moet werken om de
kerk schoon te houden. Hij kan dit
niet precies zeggen, omdat 't mees
te werk voor hem gedaan wordt en
dan veelal in de avonduren met een
paar man. Dat schiet natuurlijk har
der op: drie mannen doen in drie
uur meer dan 1 man in negen uur.
Het werk op zondagen begint voor
koster Brussaard om half negen met
het luiden van de klokken. Om ne
gen uur ongeveer gaan de deuren o-
pen en tot half tien is hij bezig met
het aanwijzen van plaatsen „dat is
wel minder geworden, sinds de plaat
sen vrij zijn, maar komt toch nog
regelmatig voor". Na de kerkdienst
moet hij in de consistorie de asbak-
dwenen is ook de kerkeraad. Dan
moz hij in de consistorie de asbak
ken leegmaken, zet in de kerk een
stoel recht, raapt wat propjes op en
doet enkele andere kleine klusjes.
Iedereen heeft het eerste bakje kof
fie al door de keel als de heer Brus
saard de kerk verlaat. Om vier uur
is hij dan weer present om de klok
ken te luiden en dan volgt ongeveer
dezelfde routine als 's morgens.
Koster Brussaard vindt elke veran
dering nog geen verbetering. Zo is bij
de restauratie het koor in de plaats
van een hal gekomen en zijn de deu
ren door een muur vervangen. De
„hoofdingang" is nu in feite aan de
achterkant van de kerk gekomen en
„met trouwerijen was het vroeger
zo'n mooi gezicht als ze over de
markt aankwamen. Nu is er eigen
lijk geen ruimte meer voor. Toch
trouwen hier nog heel wat stelletjes,
vaak uit overwegingen als: „Mijn
vader is hier gedoopt mijn ouders
zijn hier getrouwd en daarom wil ik
het ook. „Dat heb je in een oude
kerk".
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll