AUTOTENTOONSTELLING GENEVE
Kleine
aüanse
Jap
Vragen rondom de achtste
medische faculteit
JAPANSE RACEWAGEN
zijn
levende maaimachines
T
ADVIES IN ROTTERDAMS TEMPO...."
INTERIEI A
MET VEEL
°Pel IMITATIE
E'
Sterke moter
Prestaties
Eigen stilisten
Mr. Van Walsum
treedt op als
scheidsrech ter
REGENTENBL OED
AANTAL ARTSEN
Hulp bij openhouden van wateren
Waren er maar
meer van
Geen museum
GEEN VRAAG
Goedkeuring
Koffiebrander
Uit eigen zak
Maten
NIEUWE
MODELLEN
VAN FIAT
OPEL
Heimwee naar
grootmoeders
winkeltje
UTRECHT Enkele Nederlandse kruideniers zoeken in de Utrechtse
binnenstad naar een pand, waarin zij een antiek ingerichte kruidenierswinkel
kunnen beginnen. In deze winkel zullen grutterswaren uit grootmoeders tijd
worden verkocht, zoals cacaopoeder, versgebrande koffie en kruidige ontbijt
koeken, alles in ouderwetse verpakkingen. Om beurten willen de kruideniers,
in hun vrije tijd achter de antieke toonbank van deze winkel gaan staan.
Bcrtone gaf de Fiat Dino
Coupé een sierlijke golflijn
over de flank. Ondanks het ele
gante lijnenspel is de auto toch
laag en breed genoeg om stoer aan
te doen.
GENÈVE De autotentoonstel
ling van Genève, die gisteren werd
geopend, is hèt grote voorjaarsevene-
ment voor de internationale autowe
reld.
De tentoonstellingen van Brussel en
Amsterdam zijn kijk- en koopbeur
zen voor de Belgen en de Nederlan
ders. Natuurlijk is de autosalon van
Genève dat ook voor de Zwitsers,
maar voor deze tentoonstelling is de
functie als trefpunt voor de autohan
del toch belangrijker.
De grote autofabrieken introduce
ren daarom graag nieuwe modellen
in Genève. Beroemde Italiaanse car-
rossiers laten er hun nieuwste creaties
zien. Kleine fabriekjes, werkplaatsen
meer, lanceren in Genève een totaal
nieuw merk. De Japanse fabrieken
zetten er hun aanval op de Westeuro-
pese markt voort.
De stad Genève doet graag mee
aan het autocircus. De straten han
gen vol spandoeken en borden. Langs
het meer worden de eerste terrassen
in gebruik genomen. De winkeliers
wedijveren met op de salon afgestem
de etalages. Voor ons heeft de banket
bakker het gewonnen, die veïband leg
de tussen de salon en de vroege Pasen
met taartjes in het model van autoot
jes, met een paashaas aan het stuur.
Er zijn in Genève drie nieuwe auto
mobielen die uitzonderlijk veel belang
stelling trekken: De Opel Commodore
de Fiat 124 Coupé en de Fiat Dino
Coupé. Alle drie beleven ze in Genè
ve hun introductie: alle drie lijken ze
speciaal voor deze elegante salon te
zijn gebouwd.
Het dashboard van de Fiat Dino is in een ovaal gebouwd. Het is extra
volledig. Van links naar rechts: oliedrukmeter, olietemperatuurmeter
snelheidsmeter, watertemperatuurmeter, toerenteller, brand stof met er,
klok.
De Fiat 124 Coupé heeft een geraffineerd eenvoudige carrosserie. Vooral
al het glas achter maakt hem erg mooi.
De Opel Comodore is, nuchter be
zien een Rekord met een zwaardere
motor en een extra luxueus interieur.
Het verschil met de Rekord werd ech
ter zo groot gemaakt, dat ér gelijk
een heel nieuw type is ontstaan tus
sen de Rekord- en de Kapitanse.rie in.
Dat was de bedeling ook. Opel wil
gaan concurreren in de klasse van de
vrij zware, wat sportief georiënteerde
westeuropese auto's. Vandaar ook de
prijzen vn ruim twaalf mille voor de
tweedeurs sedan en nog geen veertien
mille voor de hardtop coupé.
Opel ontwierp een nieuwe motor
voor de Commodore. Ht is een 2,5
liter, 6 cilinder lijnmotor die 131
SAE-pk ontwikkelt. De motor levert
zijn maximale koppel van 191 SAE-
MKG bij 3600 - 4200 toeren. Hij moet
dus vrij veel toeren maken, maar is
ook bijzonder sterk. Dit wijst al op
het sportieve karakter van de auto.
De chauffeur die er flink mee scha
kelt, haalt indrukwekkende accelera-
tiecijfers: 0 tot 100 km per uur in
dertien seconden. En de chauffeur die
niet van schakelen houdt, is met de
automatische transmissie in plaats
van de handgeschakelde vierbak met
pook maar weinig minder snel uit. De
topsnelheid is 170 km per uur voor de
Sedan en 175 km voor de coupé.
dan een kinderbakje over. De achter
bank van de 124 Coupé is flink gepro
fileerd, die van de Dino Coupé bestaat
eigenlijk uit twee afzonderlijke stoe
len.
De Dino is een rasechte sportwagen.
Hij heeft een zescilinder V-motor die
is afgeleid van de Ferrari Dino-motor.
De motor heeft- vier bovenliggende
nokkenassen. Hij is goed voor 160 Din-
pk. De motor is gecombineerd met
een vijfversnellingsbak. De topsnel
heid is 210 km per uur. In de twee
de versnelling komt de auto ai bo
ven de honderd, de derde tipt aan
150 km per uur.
Het onderstel werd aangepast aan
de prestaties. Het is in opzet gelijk
aan dat van ée Rekords, maar het is
in zijn geheel zwaarder uitgevoerd, 't
Interieur is heel mooi gemaakt. Alle
vier de zitplaatsen zijn uitstekend ge
profileerd. Op hout lijkende panelen
en veel kunstleer completeren het rij
ke geheel. Het stuurwiel van imitatie
hout gaat overigens net wat te ver.
Van buiten onderscheidt de Commo
dore zich van de Rekords door een
aparte grille, een aluminium paneel
achterop en een gekleurde bies over
de flank. Heel sjiek staat de dakbe
dekking van vinyl, die op de coupé
standaard wordt geleverd en op de
sedan als extra is te krijgen.
De Fiat 124 coupé is ontworpen door
de eigen stilisten van Fiat. De Flat
Dino Coupé werd getekend door Ber-
tone. De wagens staan op de salon
naast elkaar; zij bewijzen duidelijk
dat de naamloze stilisten van Fiat
niet onderdoen voor de grote meesters
zoala Fiat trouwens ook met de 850
al liet zien heel best een mooie caros-
serie in eigen huis kunnen ontwerpen.
Beide coupés zijn min of meer vier-
persoons. Natuurlijk blijft er achter
in niet veel ruimte als de voorstoe-
len zo ver mogelijk naar achteren ge
zet worden, maar als er voorin men
sen van een gemiddelde lengte zitten
hHift er achterin toch beslist meer
De 124 Coupé is bedoeld voor de
kring van automobilisten die bereid
is meer te betalen voor een exclusie
ve carrosserie en die een wat sterke
re motor dan die van het basismodel
waardeert, zonder een rasechte sport
wagen te willen hebben.
Fiat biedt met de 124 Coupé meer
dan in dit genre gebruikelijk is: de
auto heeft eigenlijk een eigen motor
gekregen. Deze 1,5 liter viercilinder
is goed voor 90 Din-pk. De motor is
gecombineerd met een 4-versnellings-
bak. De topsnelheid van de auto is
170 km per uur.
De Japanse fabriek Honda, die op
de RAI-tentoonstelling een sportwagen
tje liet zien, introduceert in Genève
een kleine vierpersoonsauto, de Hon
da 500. Dit autootje is de eerste Ja
panse auto met voorwielaandrijving.
Het luchtgekoelde tweecilinder mo
tortje van 497 cc heeft een bovenlig
gende nokkenas en is goed voor maar
iiefst 40 SAE-pk. Het nog geen vijf
honderd kilo wegende autootje dankt
er een top van 130 km per uur aan
en een vrij snelle acceleratie.
Uiterlijk doet deze Honda 500 sterk
aan de tweeling Austin Seven/ Morris
850 denken: zelfde silhouet, zelfde
achterkant, zelfde verdeling van de
ruimte, vrijwel dezelfde lengte.
Daimler Benz heeft een al verwacht
nieuwtje: een zwaardere motor voor
de sportieve tweepersoons 230 SL. De
auto heeft nu de 2,5 liter injectiemo
tor gekregen van de 250 SE. Hij heet
nu 250 SL. Het maximaal vermogen
van de zwaardere motor is hetzelfde
als van de 230-motor, maar het ma
de auto nog gemakkelijker wordt te
berijden in stadsverkeer.
Het maximaal vermogen is 150 Dn-
pk, het maximaal koppel is 22 Din-
MKG, topsnelheid 200 km per uur, ac
celeratie 0 - 100 km in tien seconden.
twoseater de enige wijziging van dit'
jaar is in de Mercedes personenauto's.
Dit slaat natuurlijk op het gerucht,
dat de 200 na de fabrieksvakant'e ze!
worden vervangen door een auto met
een moderner uiterlijk, waarvan het
prototype al vaker werd gesnapt tij
dens proefritten. De officiële medede
ling kan betekenen, dat de 200 voorlo
pig in produktie blijft, maar hoeft de
introductie van een nieuwe kleinere
Mercedes in september niet uit te slui
ten.
Skoda is ook met nieuws naar Ge
nève gekomen, namelijk met een vlot-
gelijnde twoseater op basis van de
1000 MB. De motor heeft voor deze
gelegenheid twee carburateurs gekre
gen en geeft dan 52 in plaats van 48
SAE-pk af. Om de een of andere re
den noemt Skoda deze twoseater de
Winnetou. De motor van de Winnetou
is ook te krijgen in een luxueuzere
uitvoering van de gewone sedan.
Wolseley laat in Genève een derde
uitvoering van het 1800 cc type van
de British Motor Corporation zien. De
auto wordt al verkocht als Austin
1800 Balanza en als Morris 1800. Met
een afwijkende grille en een veel
mooier dashboard heet hij nu Wolse
ley 18-85.
Leyland-Triumph introduceerde een
Mark III van de Spitfire. Het ver
schil met de Mark II zit hem in de
echte, uitvouwbare cabrioletkap van
de Mark HL
Tenslotte is er nog Lancia, du naar
Gn-ve is gekomen met twee nieuwe
series van de Fulvia, sterkere en snel
lere uitvoeringen van de Sedan en de
Coupé.
ROTTERDAM In een reeks
van gemeenten in Zuidoost-Neder
land zijn aller ogen gericht op mr.
G. E. van Walsum. De vroegere bur
gemeester van Rotterdam, die in één
jaar tijds een medische faculteit in
Rotterdam op gang hielp brengen,
bekleedt thans het voorzitterschap
van een staatscommissie, die moet
adviseren of, hoe, waar en wanneer
het medisch onderwijs in Nederland
moet worden uitgebreid.
Tilburg, Eindhoven, Maastricht en
verscheidene plaatsen in Twente sol
liciteren om het hardst naar een me
dische faculteit. Maar het kan best
zijn, dat uitbreiding van bestaande fa
culteiten beter of goedkoper zal blij
ken, of dat er helemaal geen uitbrei
ding komt, als een taakverdeling tus
sen de oude faculteiten tot dezelfde
resultaten kan leiden.
Van één ding kunnen de van on
geduld trappelende gemeentebesturen
en de minister van onderwijs en weten
schappen overtuigd zijn: het advies
dat de commissie-van Walsum zal uit
brengen, komt in een Rotterdams tem
po op tafel en het zal een duidelijk ad
vies zijn, zelfs op die plaatsen, waar
vraagtekens staan.
,,Als zou blijken, dat er pas over on
bepaalde tijd ergens een nieuwe facul
teit of een uitbreiding moet komen,
dan wil ik in ons rapport al vastleggen
waar die uitbreiding ten slotte moet
komen. Ik wil iedere kandidaat-ge
meente de tijdnood besparen, waarin
Rotterdam geraakte door de plotselin
ge beslissing van Den Haag om daar
binnen een jaar een medische faculteit
op gang te brengen".
De heer Van Walsum (67) is door
minister Diepenhorst aangezocht het
voorzitterschap van de commissie op
zich te nemen, vanwege het „regenten-
bloed", dat de minister na een per
soonlijke diagnose zei bij hem te heb
ben ontdekt.
,,Men zal er bestuurskwaliteiten
mee bedoelen", zegt de heer Van Wal
sum zelf, „en dat moet wel, want van
de zeven leden en evenveel adviseurs
tellende commissie ben ik de enige
niet-deskundige. Ik moet dus scheids
rechter spelen: de man die er voor
moet zorgen, dat de vergaderingen lo
pen en dat de heren tot een besluit ko
men. Dat hoop ik overigens met een
jaar voor elkaar te krijgen.
Welke vragen moeten er binnen dat
jaar worden beantwoord?
1. Of er uitbreiding nodig is. Het aan
bod van studenten en de behoefte
aan artsen in de toekomst staan
nog geenszins vast. De vraag kan
afhangen van de ontwikkeling van
de volksgezondheid, van de groei
van nieuwe medische beroepen (bv.
bedrijfsarts) en van de export van
artsen naar ontwikkelingslanden.
Het aanbod kan worden beïnvloed
door de vraag of er een grens zal
worden gesteld aan het aantal stu
denten, al heeft de Kamer de „nu
merus clausus" verworpen. De con
sequentie daarvan is, dat de over-
heid moet investeren in leder, die
voor arts wil gaan studeren.
2. Waar een uitbreiding moet komen.
In bijna elke kandidaat-gemeente
zou een nieuw academisch zieken
huis moeten worden gebouwd. Elk
van die gemeenten is aan de kleine
ant om een bevolkingsareaal te le
veren, breed genoeg om studiema
teriaal te leveren voor een me
dische faculteit. De vraag of een
medische faculteit tegen een tech-
Dit is de nieuwste Japanse racewagen de NISSAN R 38, die een snelheid van
Eniue wijziging 29^ km/u kan bereiken. Naar alle waarschijnlijkheid zal de wagen in de
Grote Prijs van Japan op 2 mei voor het eerst aan een wedstrijd deelnemen.
Daimler Benz verklaarde met veel
nadruk dat de nieuwe motor in de
,,De manati heeft zijns gelijke niet
als onschadelijk, snelwerkend, goed
koop en alleszins bruikbaar middel
voor het bedwingen van schadelijke
waterplanten", zegt dr. P. .L Sguros
van de Florida Atlantic-universiteit.
De moeilijkheid is, dat er op het ogen
blik niet genoeg zeekoeien zijn. Dit
heeft twee hoofdoorzaken. De eerste
is, dat hun vlees smaakt als rundvlees
en dat hun huid en vet handelswaarde
hebben. Dientengevolge heeft men in
de warme wateren van Florida, Zuid-
Amerika, West-Indië en Afrika zo in
tens op ze gejaagd, dat ze bijna uitge
storven zijn. De tweede oorzaak is,
dat ze niet vaak genoeg paren om hun
aantal op peil te houden.
Toen dr. Sguros mannelijke en vrou
welijke exemplaren in een kanaal bij
elkaar zette, hadden ze alleen maar
belangstelling voor het opschrokken
van planten. De zeekoe heeft een dom,
rundachtig voorkomen en men heeft
gemeend, dat hij vroeger op het land
leefde en op een olifant leek. In het
proces van de evolutie zijn de achter
poten aaneengegroeid tot een platte
peddelstaart en de voorpoten zijn vin
nen geworden.
Er bestaat een verhaal, volgens het
welk zeekoeien, die hun jongen tegen
de borsten klemden, de mythe van de
meerminnen hebben doen ontstaan,
maar niemand, die ooit een zeekoe
heeft gezien, slikt dat. Een zeeman
zou wel heel, heel lang niet meer in
een haven geweest moeten zijn, voor
hij in een zeekoe het figuur van een
dame zou zien.
De moeder ziet er uit als een enor
me papieren zak propvol kruideniers
waren. Haar huid is vuilgrijs en gerim
peld. Haar neus, niet meer dan twee
gaatjes in een stompe snuit, is bedekt
met stugge haren. En deze pafferige
slons omklemt haar jong ook niet, zij
laat zich eenvoudig met de stroom
meedrijven, terwijl zij met een ahrd,
klapperend geluid van de lippen plan-
Het initiatief is uitgegaan van de
nekele jaren geleden door groothande
laren in kruidenierswaren opgerichte
.Stichting voor het Kruideniersbedrijf.
Deze super-kruideniers vinden 't jam
mer dat veel attributen die in het ver
leden in de kruidenierswinkel waren
te vinden, nu op de mestvaalt of bij
de koper terecht komen. Zij richt
ten daarom 'n stichting op, die tot
taak kreeg ervoor te zorgen dat al
deze voorwerpen voor het nageslacht
worden bewaard.
nische hogeschool of tegen een ho
geschool voor maatschappij-weten
schappen moet aanleunen, heeft
evenveel voor- als tegenstanders.
Of bestaande faculteiten uitgebreid
moeten worden. Het is denkbaar,
dat vergroting van de capaciteit
van oude faculteiten goedkoper is
dan vestiging van een nieuwe. Dat
zou kunnen gebeuren door meer
ziekenhuizen, ook in andere gemeen
ten bij het onderwijs aan een facul
teit te betrekken.
En tenslotte de financiële kanten.
„Een medische faculteit is ontzet
tend duur. Wij zullen een gedegen
kosten-onderzoek in onze studie be
trekken" .zegt mr. Van Walsum.
„Bij de gezondheidszorg in Neder
land heeft men de kosten veel te
weinig laten meetellen. Aangezien
bovendien de plannen voor de Rot
terdamse faculteit al vertraagd
moeten worden uitgevoerd vanwe
ge 's lands financiën, rijst vanzelf
de vraag waar het geld voor een
nieuwe faculteit vandaan moet ko-
Alleen de vraag of er voldoende leer
krachten te vinden zullen zijn, is voor
de voorzitter van de commissie-Van
Walsum géén vraag. „Die waarschu
wing hoor ik dagelijks, maar die hoor
de ik al toen ik nog burgemeester van
Delft was en er een technische hoge
school in Eindhoven moest komen".
„Ik kan mij niet voorstellen", zegt
hij, „dat een beslissing over de uit
breiding van het medisch onderwijs
zou worden opgehouden door een te
kort aan docenten. Bij een groeiende
bevolking moet de laag, waaruit deze
lieden voortkomen, toch evenredig
meegroeien?"
Onder aanvoering van de 77-jarige
voorzitter P. van de Linde „ik heb
vroeger in Rotterdam zelf vier krui
denierswinkels gehad") stropen de
bestuursleden van de stichting nu
stad en land af op zoek naar weeg
schalen, uithangborden, koffiebranders
en zakkenstangen uit „de goeie ouwe
tijd".
In een kamertje (huur duizend gul
den per jaar) van de in Utrecht ge
vestigde kruideniersvakschool liggen
nu zo'n dulzen dantiquiteiten met be
kende, onbekende en geen geldelijke
waarde opgestapeld. „Het is moeilijk
om in Utrecht een geschikte ruimte
te vinden waar wij ons winkeltje kun
nen beginnen. Wij voelen er weinig
voor een gewoon museumpje te ope
nen. Een museum met vitrines en der
gelijke vinden wij te statisch.
Een ouderwetse of antieke winkel zal
het publiek en vooral de toeristen
veel meer aanspreken, vooral als
zij er iets kunnen kopen. Trouwens,
zo'n winkel is toch ook 'n soort mu
seum. Men kan daar meteen zien hoe
in vroeger dagen zaken werden ge
daan", zegt de heer Van de Linde.
De nog jonge stichting heeft nu al
te maken met de zorg van het be
staan. Medio vorig jaar heeft de stich-
staan. Medio vorig jaar heeft d e stich
ting van de minister de goedkeuring
ontvangen om een- museum (in de
ruimste zin van het woord) te begin
nen. Dat betekent ook dat de stichting
moet zorgen binnen één jaar onder
dak te zijn. De heer Van de Linde
weet niet of het hem nog op tijd zal
lukken in Utrecht geschikte ruimte te
vinden. Hij maakte zich daarover ook
niet al te veel zorgen. „Ik kan mij
niet indenken dat de min. dan met
een maar weer zijn goedkeuring in
trekt. Trouwens, als het in Utrecht
niet lukt dan gaan wij ruimte probe
ren te vinden in de binnenstad van
Den Haag", zegt hij.
'en manati is een vet, slap wezen met kraaloogjes en een heel lang intelli
gentiequotiënt, weinig romantische neigingen en geen opvallende verlan
gens in het leven, behalve zijn grote bek vol te proppen met waterplanten. On
danks deze slechte referenties, zou de manati in de wandeling „zeekoe" ge
naamd een van de beste vrienden van de mens in de dierenwereld kunnen
worden. Zijn gulzigheid maakt hem tot een levende maaimachine. Hy heeft
drie magen en om die prettig gevuld te houden, moet hy per dag 45 kilo plan
ten verzwelgen aangezien hy 100 jaar oud pleegt te worden, komt dat neer
op een hele vracht planten.
Op dit dieet wordt hy vyf meter lang en een ton zwaar of nog zwaarder. In
een voldoend aantal zou hy de door plantengroei verstopte binnenwateren van
de hele wereld open kunnen houden, de navigatie en de watervoorziening kun
nen bevorderen en de mens miljoenen dollars kunnen besparen, die elk jaar
worden uitgegeven aan minder doeltreffende middelen.
Tot de kostbaarheden die de stieh-
tïch in 't Utrechtse huurkamertje op
geslagen heeft, hoort 'n uit 1660 da
terende koffiebrander. Het was 't eer
ste antieke stuk dat de stichting te
pakken kreeg. De brander werd ge
vonden in de inventaris van een krui
denierswinkel, die in Doesburg door
een bejaarde man met zijn zuster ge
leid werd. Ten de man de winkel op
hief, kreeg de stichting de koffiebran-
•ler. „Het is een kostbaar stuk. Het
is een van de eerst emeehanische kof
fiebranders, die in Nederland worden
gebruikt. Het was vroeger gewoonte
dat de kruidenier ongebrande koffie
verkocht. De klanten moesten de kof
fie thuis zelf in een soort koekepan
roosteren. Later kwam een dorpssmid
op het idee een trommel te maken die
je boven een vuurtje met de hand kon
ronddraaien", vertelt de heer Van de
Linde.
ten eet en het jong laat „grazen" zo
goed het kan.
De bestrijding van de waterhyacint
in de Boven-Nijl kost de Egyptische
regering 7 miljoen dollar per jaar. Het
Panamakanaal zou onbevaarbaar zijn,
als niet elk jaar vijf miljoen hyacinten
werden verwijderd. Miljoenen worden
over de hele wereld uitgegeven om
waterwegen vrij te maken. Chemische
en mechanische middelen ter bestrij
ding van de plantengroei helpen slechts
voor een tot drie maanden en chemis
che doden soms de andere levende we
zens in de zee. Maar als zeekoeien, die
niets en niemand kwaad doen, de
plantengroei uit een kanaal verwijde
ren, doen zij zulk grondig werk, dat
de planten zes tot acht maanden niet
meer terugkomen.
In 1962 heeft het watercontroledis-
trict Midden- en Zuid-Florida geld be
schikbaar gesteld, om dr. Sguros te
laten onderzoeken of het mogelijk was
zeekoeien te gebruiken om de planten
weg te vreten, die het stromen van het
water in de draineringskanalen be
lemmeren en de installaties voor de
waterregeling verstoppen. Het district
gaf 160.000 dollar per jaar uit om de
plantengroei te bestrijden en verwacht
dat die kosten tot een half miljoen zul
len stijgen.
Dr. Sguros paalde twee proefstuk
ken af in een kanaal en twee groepen
in de Atlantische Oceaan gevangen
zeekoeien werden in het water ge
plaatst. Zij begonnen onmiddellijk te
eten. Een groep maakte haar stuk in
drie weken plantenvrij en 'begon om
te zien naar iets anders. Berekend
werd, dat een gemiddelde zeekoe per
dag 100 kubieke meter met planten ge
vuld water kon zuiveren.
Maar er deden zich twee problemen
voor: na korte koudegolven in de win
termaanden gingen enkele koeien dood,
waarschijnlijk aan aandoeningen van
de ademhalingsorganen. Ofschoon ze
geen vrees voor de mens toonden,
plantten zij zich in drie jaar van ge
vangenschap niet voort. Men heeft niet
kunnen vaststellen of zij verlegen wa
ren voor de mensen of voor elkaar.
De stichting heeft niet voldoende fi
nanciële kracht om de stukken antiek
die zij op haar weg tegenkomt te ko
pen. „Wij hebben te weinig geld. Wij
zijn afhankelijk van de goedgeefsheid
van de mensen. Wanneer wij ergens
in het land een stuk antiek krijgen
aangeboden, dan moeten wij er na
tuurlijk eerst naar toe om te kijken of
het de moeite waard is. Zelfs voor
deze reisjes hebben wij geen geld. Wij
combineren deze bezoekjes dan met
zakenreizen die wij moeten maken
of wij betalen de reiskosten uit eigen
zak", aldus de heer Van de Linde.
Gebrek aan opslagruimte is er ook
de oorzaak van dat de stichting niet
op elke aanbieding kan ingaan. „Een
tijd geleden hadden we op de Utrecht
se jaarbeurs een stand. Er kwamen
ongeveer zeventig mensen naar ons
toe die ons een stuk antiek uit hun
winkelinventaris aahboden.
Wij konden bijvoorbeeld een antie
ke slee krijgen, waarmee de kruide
nier vroeger bestellingen rondbracht.
Wij hebben dat aanbod niet aangeno
men, omdat wij zo'n gevaarte op het
ogenblik nergens kunnen opslaan. Dat
zelfde lot was een antieke kassa van
vierhonderd kilo beschoren. Ook die
kassa hadden wij graag willen heb
ben, maar wij wisten niet waar wij
haar moesten laten", verzucht de heer
Van de Linde.
Toch zijn er enkele dingen die hij
graag zou willen hebben voor zijn toe
komstige winkel. Wanneer hij nu al
de hand zou kunnen leggen op tinnen
maten („die zijn op het ogenblik vre
selijk schaars"), uithangborden, zak
kenstangen in de vorm van een slang
(waaraan de grutter vroeger boven de
toonbank zakken hing) en oude koop
mansboeken, dan zou de heer Van de
Linde zich door niets laten tegenhou
den. Niet door geldgebrek, maar ook
niet door het huurkamertje, dat al tot
het plafond is volgestapeld.