AUTOTENTOONSTELLING GENEVE Kleine aüanse Jap Vragen rondom de achtste medische faculteit JAPANSE RACEWAGEN zijn levende maaimachines T ADVIES IN ROTTERDAMS TEMPO...." INTERIEI A MET VEEL °Pel IMITATIE E' Sterke moter Prestaties Eigen stilisten Mr. Van Walsum treedt op als scheidsrech ter REGENTENBL OED AANTAL ARTSEN Hulp bij openhouden van wateren Waren er maar meer van Geen museum GEEN VRAAG Goedkeuring Koffiebrander Uit eigen zak Maten NIEUWE MODELLEN VAN FIAT OPEL Heimwee naar grootmoeders winkeltje UTRECHT Enkele Nederlandse kruideniers zoeken in de Utrechtse binnenstad naar een pand, waarin zij een antiek ingerichte kruidenierswinkel kunnen beginnen. In deze winkel zullen grutterswaren uit grootmoeders tijd worden verkocht, zoals cacaopoeder, versgebrande koffie en kruidige ontbijt koeken, alles in ouderwetse verpakkingen. Om beurten willen de kruideniers, in hun vrije tijd achter de antieke toonbank van deze winkel gaan staan. Bcrtone gaf de Fiat Dino Coupé een sierlijke golflijn over de flank. Ondanks het ele gante lijnenspel is de auto toch laag en breed genoeg om stoer aan te doen. GENÈVE De autotentoonstel ling van Genève, die gisteren werd geopend, is hèt grote voorjaarsevene- ment voor de internationale autowe reld. De tentoonstellingen van Brussel en Amsterdam zijn kijk- en koopbeur zen voor de Belgen en de Nederlan ders. Natuurlijk is de autosalon van Genève dat ook voor de Zwitsers, maar voor deze tentoonstelling is de functie als trefpunt voor de autohan del toch belangrijker. De grote autofabrieken introduce ren daarom graag nieuwe modellen in Genève. Beroemde Italiaanse car- rossiers laten er hun nieuwste creaties zien. Kleine fabriekjes, werkplaatsen meer, lanceren in Genève een totaal nieuw merk. De Japanse fabrieken zetten er hun aanval op de Westeuro- pese markt voort. De stad Genève doet graag mee aan het autocircus. De straten han gen vol spandoeken en borden. Langs het meer worden de eerste terrassen in gebruik genomen. De winkeliers wedijveren met op de salon afgestem de etalages. Voor ons heeft de banket bakker het gewonnen, die veïband leg de tussen de salon en de vroege Pasen met taartjes in het model van autoot jes, met een paashaas aan het stuur. Er zijn in Genève drie nieuwe auto mobielen die uitzonderlijk veel belang stelling trekken: De Opel Commodore de Fiat 124 Coupé en de Fiat Dino Coupé. Alle drie beleven ze in Genè ve hun introductie: alle drie lijken ze speciaal voor deze elegante salon te zijn gebouwd. Het dashboard van de Fiat Dino is in een ovaal gebouwd. Het is extra volledig. Van links naar rechts: oliedrukmeter, olietemperatuurmeter snelheidsmeter, watertemperatuurmeter, toerenteller, brand stof met er, klok. De Fiat 124 Coupé heeft een geraffineerd eenvoudige carrosserie. Vooral al het glas achter maakt hem erg mooi. De Opel Comodore is, nuchter be zien een Rekord met een zwaardere motor en een extra luxueus interieur. Het verschil met de Rekord werd ech ter zo groot gemaakt, dat ér gelijk een heel nieuw type is ontstaan tus sen de Rekord- en de Kapitanse.rie in. Dat was de bedeling ook. Opel wil gaan concurreren in de klasse van de vrij zware, wat sportief georiënteerde westeuropese auto's. Vandaar ook de prijzen vn ruim twaalf mille voor de tweedeurs sedan en nog geen veertien mille voor de hardtop coupé. Opel ontwierp een nieuwe motor voor de Commodore. Ht is een 2,5 liter, 6 cilinder lijnmotor die 131 SAE-pk ontwikkelt. De motor levert zijn maximale koppel van 191 SAE- MKG bij 3600 - 4200 toeren. Hij moet dus vrij veel toeren maken, maar is ook bijzonder sterk. Dit wijst al op het sportieve karakter van de auto. De chauffeur die er flink mee scha kelt, haalt indrukwekkende accelera- tiecijfers: 0 tot 100 km per uur in dertien seconden. En de chauffeur die niet van schakelen houdt, is met de automatische transmissie in plaats van de handgeschakelde vierbak met pook maar weinig minder snel uit. De topsnelheid is 170 km per uur voor de Sedan en 175 km voor de coupé. dan een kinderbakje over. De achter bank van de 124 Coupé is flink gepro fileerd, die van de Dino Coupé bestaat eigenlijk uit twee afzonderlijke stoe len. De Dino is een rasechte sportwagen. Hij heeft een zescilinder V-motor die is afgeleid van de Ferrari Dino-motor. De motor heeft- vier bovenliggende nokkenassen. Hij is goed voor 160 Din- pk. De motor is gecombineerd met een vijfversnellingsbak. De topsnel heid is 210 km per uur. In de twee de versnelling komt de auto ai bo ven de honderd, de derde tipt aan 150 km per uur. Het onderstel werd aangepast aan de prestaties. Het is in opzet gelijk aan dat van ée Rekords, maar het is in zijn geheel zwaarder uitgevoerd, 't Interieur is heel mooi gemaakt. Alle vier de zitplaatsen zijn uitstekend ge profileerd. Op hout lijkende panelen en veel kunstleer completeren het rij ke geheel. Het stuurwiel van imitatie hout gaat overigens net wat te ver. Van buiten onderscheidt de Commo dore zich van de Rekords door een aparte grille, een aluminium paneel achterop en een gekleurde bies over de flank. Heel sjiek staat de dakbe dekking van vinyl, die op de coupé standaard wordt geleverd en op de sedan als extra is te krijgen. De Fiat 124 coupé is ontworpen door de eigen stilisten van Fiat. De Flat Dino Coupé werd getekend door Ber- tone. De wagens staan op de salon naast elkaar; zij bewijzen duidelijk dat de naamloze stilisten van Fiat niet onderdoen voor de grote meesters zoala Fiat trouwens ook met de 850 al liet zien heel best een mooie caros- serie in eigen huis kunnen ontwerpen. Beide coupés zijn min of meer vier- persoons. Natuurlijk blijft er achter in niet veel ruimte als de voorstoe- len zo ver mogelijk naar achteren ge zet worden, maar als er voorin men sen van een gemiddelde lengte zitten hHift er achterin toch beslist meer De 124 Coupé is bedoeld voor de kring van automobilisten die bereid is meer te betalen voor een exclusie ve carrosserie en die een wat sterke re motor dan die van het basismodel waardeert, zonder een rasechte sport wagen te willen hebben. Fiat biedt met de 124 Coupé meer dan in dit genre gebruikelijk is: de auto heeft eigenlijk een eigen motor gekregen. Deze 1,5 liter viercilinder is goed voor 90 Din-pk. De motor is gecombineerd met een 4-versnellings- bak. De topsnelheid van de auto is 170 km per uur. De Japanse fabriek Honda, die op de RAI-tentoonstelling een sportwagen tje liet zien, introduceert in Genève een kleine vierpersoonsauto, de Hon da 500. Dit autootje is de eerste Ja panse auto met voorwielaandrijving. Het luchtgekoelde tweecilinder mo tortje van 497 cc heeft een bovenlig gende nokkenas en is goed voor maar iiefst 40 SAE-pk. Het nog geen vijf honderd kilo wegende autootje dankt er een top van 130 km per uur aan en een vrij snelle acceleratie. Uiterlijk doet deze Honda 500 sterk aan de tweeling Austin Seven/ Morris 850 denken: zelfde silhouet, zelfde achterkant, zelfde verdeling van de ruimte, vrijwel dezelfde lengte. Daimler Benz heeft een al verwacht nieuwtje: een zwaardere motor voor de sportieve tweepersoons 230 SL. De auto heeft nu de 2,5 liter injectiemo tor gekregen van de 250 SE. Hij heet nu 250 SL. Het maximaal vermogen van de zwaardere motor is hetzelfde als van de 230-motor, maar het ma de auto nog gemakkelijker wordt te berijden in stadsverkeer. Het maximaal vermogen is 150 Dn- pk, het maximaal koppel is 22 Din- MKG, topsnelheid 200 km per uur, ac celeratie 0 - 100 km in tien seconden. twoseater de enige wijziging van dit' jaar is in de Mercedes personenauto's. Dit slaat natuurlijk op het gerucht, dat de 200 na de fabrieksvakant'e ze! worden vervangen door een auto met een moderner uiterlijk, waarvan het prototype al vaker werd gesnapt tij dens proefritten. De officiële medede ling kan betekenen, dat de 200 voorlo pig in produktie blijft, maar hoeft de introductie van een nieuwe kleinere Mercedes in september niet uit te slui ten. Skoda is ook met nieuws naar Ge nève gekomen, namelijk met een vlot- gelijnde twoseater op basis van de 1000 MB. De motor heeft voor deze gelegenheid twee carburateurs gekre gen en geeft dan 52 in plaats van 48 SAE-pk af. Om de een of andere re den noemt Skoda deze twoseater de Winnetou. De motor van de Winnetou is ook te krijgen in een luxueuzere uitvoering van de gewone sedan. Wolseley laat in Genève een derde uitvoering van het 1800 cc type van de British Motor Corporation zien. De auto wordt al verkocht als Austin 1800 Balanza en als Morris 1800. Met een afwijkende grille en een veel mooier dashboard heet hij nu Wolse ley 18-85. Leyland-Triumph introduceerde een Mark III van de Spitfire. Het ver schil met de Mark II zit hem in de echte, uitvouwbare cabrioletkap van de Mark HL Tenslotte is er nog Lancia, du naar Gn-ve is gekomen met twee nieuwe series van de Fulvia, sterkere en snel lere uitvoeringen van de Sedan en de Coupé. ROTTERDAM In een reeks van gemeenten in Zuidoost-Neder land zijn aller ogen gericht op mr. G. E. van Walsum. De vroegere bur gemeester van Rotterdam, die in één jaar tijds een medische faculteit in Rotterdam op gang hielp brengen, bekleedt thans het voorzitterschap van een staatscommissie, die moet adviseren of, hoe, waar en wanneer het medisch onderwijs in Nederland moet worden uitgebreid. Tilburg, Eindhoven, Maastricht en verscheidene plaatsen in Twente sol liciteren om het hardst naar een me dische faculteit. Maar het kan best zijn, dat uitbreiding van bestaande fa culteiten beter of goedkoper zal blij ken, of dat er helemaal geen uitbrei ding komt, als een taakverdeling tus sen de oude faculteiten tot dezelfde resultaten kan leiden. Van één ding kunnen de van on geduld trappelende gemeentebesturen en de minister van onderwijs en weten schappen overtuigd zijn: het advies dat de commissie-van Walsum zal uit brengen, komt in een Rotterdams tem po op tafel en het zal een duidelijk ad vies zijn, zelfs op die plaatsen, waar vraagtekens staan. ,,Als zou blijken, dat er pas over on bepaalde tijd ergens een nieuwe facul teit of een uitbreiding moet komen, dan wil ik in ons rapport al vastleggen waar die uitbreiding ten slotte moet komen. Ik wil iedere kandidaat-ge meente de tijdnood besparen, waarin Rotterdam geraakte door de plotselin ge beslissing van Den Haag om daar binnen een jaar een medische faculteit op gang te brengen". De heer Van Walsum (67) is door minister Diepenhorst aangezocht het voorzitterschap van de commissie op zich te nemen, vanwege het „regenten- bloed", dat de minister na een per soonlijke diagnose zei bij hem te heb ben ontdekt. ,,Men zal er bestuurskwaliteiten mee bedoelen", zegt de heer Van Wal sum zelf, „en dat moet wel, want van de zeven leden en evenveel adviseurs tellende commissie ben ik de enige niet-deskundige. Ik moet dus scheids rechter spelen: de man die er voor moet zorgen, dat de vergaderingen lo pen en dat de heren tot een besluit ko men. Dat hoop ik overigens met een jaar voor elkaar te krijgen. Welke vragen moeten er binnen dat jaar worden beantwoord? 1. Of er uitbreiding nodig is. Het aan bod van studenten en de behoefte aan artsen in de toekomst staan nog geenszins vast. De vraag kan afhangen van de ontwikkeling van de volksgezondheid, van de groei van nieuwe medische beroepen (bv. bedrijfsarts) en van de export van artsen naar ontwikkelingslanden. Het aanbod kan worden beïnvloed door de vraag of er een grens zal worden gesteld aan het aantal stu denten, al heeft de Kamer de „nu merus clausus" verworpen. De con sequentie daarvan is, dat de over- heid moet investeren in leder, die voor arts wil gaan studeren. 2. Waar een uitbreiding moet komen. In bijna elke kandidaat-gemeente zou een nieuw academisch zieken huis moeten worden gebouwd. Elk van die gemeenten is aan de kleine ant om een bevolkingsareaal te le veren, breed genoeg om studiema teriaal te leveren voor een me dische faculteit. De vraag of een medische faculteit tegen een tech- Dit is de nieuwste Japanse racewagen de NISSAN R 38, die een snelheid van Eniue wijziging 29^ km/u kan bereiken. Naar alle waarschijnlijkheid zal de wagen in de Grote Prijs van Japan op 2 mei voor het eerst aan een wedstrijd deelnemen. Daimler Benz verklaarde met veel nadruk dat de nieuwe motor in de ,,De manati heeft zijns gelijke niet als onschadelijk, snelwerkend, goed koop en alleszins bruikbaar middel voor het bedwingen van schadelijke waterplanten", zegt dr. P. .L Sguros van de Florida Atlantic-universiteit. De moeilijkheid is, dat er op het ogen blik niet genoeg zeekoeien zijn. Dit heeft twee hoofdoorzaken. De eerste is, dat hun vlees smaakt als rundvlees en dat hun huid en vet handelswaarde hebben. Dientengevolge heeft men in de warme wateren van Florida, Zuid- Amerika, West-Indië en Afrika zo in tens op ze gejaagd, dat ze bijna uitge storven zijn. De tweede oorzaak is, dat ze niet vaak genoeg paren om hun aantal op peil te houden. Toen dr. Sguros mannelijke en vrou welijke exemplaren in een kanaal bij elkaar zette, hadden ze alleen maar belangstelling voor het opschrokken van planten. De zeekoe heeft een dom, rundachtig voorkomen en men heeft gemeend, dat hij vroeger op het land leefde en op een olifant leek. In het proces van de evolutie zijn de achter poten aaneengegroeid tot een platte peddelstaart en de voorpoten zijn vin nen geworden. Er bestaat een verhaal, volgens het welk zeekoeien, die hun jongen tegen de borsten klemden, de mythe van de meerminnen hebben doen ontstaan, maar niemand, die ooit een zeekoe heeft gezien, slikt dat. Een zeeman zou wel heel, heel lang niet meer in een haven geweest moeten zijn, voor hij in een zeekoe het figuur van een dame zou zien. De moeder ziet er uit als een enor me papieren zak propvol kruideniers waren. Haar huid is vuilgrijs en gerim peld. Haar neus, niet meer dan twee gaatjes in een stompe snuit, is bedekt met stugge haren. En deze pafferige slons omklemt haar jong ook niet, zij laat zich eenvoudig met de stroom meedrijven, terwijl zij met een ahrd, klapperend geluid van de lippen plan- Het initiatief is uitgegaan van de nekele jaren geleden door groothande laren in kruidenierswaren opgerichte .Stichting voor het Kruideniersbedrijf. Deze super-kruideniers vinden 't jam mer dat veel attributen die in het ver leden in de kruidenierswinkel waren te vinden, nu op de mestvaalt of bij de koper terecht komen. Zij richt ten daarom 'n stichting op, die tot taak kreeg ervoor te zorgen dat al deze voorwerpen voor het nageslacht worden bewaard. nische hogeschool of tegen een ho geschool voor maatschappij-weten schappen moet aanleunen, heeft evenveel voor- als tegenstanders. Of bestaande faculteiten uitgebreid moeten worden. Het is denkbaar, dat vergroting van de capaciteit van oude faculteiten goedkoper is dan vestiging van een nieuwe. Dat zou kunnen gebeuren door meer ziekenhuizen, ook in andere gemeen ten bij het onderwijs aan een facul teit te betrekken. En tenslotte de financiële kanten. „Een medische faculteit is ontzet tend duur. Wij zullen een gedegen kosten-onderzoek in onze studie be trekken" .zegt mr. Van Walsum. „Bij de gezondheidszorg in Neder land heeft men de kosten veel te weinig laten meetellen. Aangezien bovendien de plannen voor de Rot terdamse faculteit al vertraagd moeten worden uitgevoerd vanwe ge 's lands financiën, rijst vanzelf de vraag waar het geld voor een nieuwe faculteit vandaan moet ko- Alleen de vraag of er voldoende leer krachten te vinden zullen zijn, is voor de voorzitter van de commissie-Van Walsum géén vraag. „Die waarschu wing hoor ik dagelijks, maar die hoor de ik al toen ik nog burgemeester van Delft was en er een technische hoge school in Eindhoven moest komen". „Ik kan mij niet voorstellen", zegt hij, „dat een beslissing over de uit breiding van het medisch onderwijs zou worden opgehouden door een te kort aan docenten. Bij een groeiende bevolking moet de laag, waaruit deze lieden voortkomen, toch evenredig meegroeien?" Onder aanvoering van de 77-jarige voorzitter P. van de Linde „ik heb vroeger in Rotterdam zelf vier krui denierswinkels gehad") stropen de bestuursleden van de stichting nu stad en land af op zoek naar weeg schalen, uithangborden, koffiebranders en zakkenstangen uit „de goeie ouwe tijd". In een kamertje (huur duizend gul den per jaar) van de in Utrecht ge vestigde kruideniersvakschool liggen nu zo'n dulzen dantiquiteiten met be kende, onbekende en geen geldelijke waarde opgestapeld. „Het is moeilijk om in Utrecht een geschikte ruimte te vinden waar wij ons winkeltje kun nen beginnen. Wij voelen er weinig voor een gewoon museumpje te ope nen. Een museum met vitrines en der gelijke vinden wij te statisch. Een ouderwetse of antieke winkel zal het publiek en vooral de toeristen veel meer aanspreken, vooral als zij er iets kunnen kopen. Trouwens, zo'n winkel is toch ook 'n soort mu seum. Men kan daar meteen zien hoe in vroeger dagen zaken werden ge daan", zegt de heer Van de Linde. De nog jonge stichting heeft nu al te maken met de zorg van het be staan. Medio vorig jaar heeft de stich- staan. Medio vorig jaar heeft d e stich ting van de minister de goedkeuring ontvangen om een- museum (in de ruimste zin van het woord) te begin nen. Dat betekent ook dat de stichting moet zorgen binnen één jaar onder dak te zijn. De heer Van de Linde weet niet of het hem nog op tijd zal lukken in Utrecht geschikte ruimte te vinden. Hij maakte zich daarover ook niet al te veel zorgen. „Ik kan mij niet indenken dat de min. dan met een maar weer zijn goedkeuring in trekt. Trouwens, als het in Utrecht niet lukt dan gaan wij ruimte probe ren te vinden in de binnenstad van Den Haag", zegt hij. 'en manati is een vet, slap wezen met kraaloogjes en een heel lang intelli gentiequotiënt, weinig romantische neigingen en geen opvallende verlan gens in het leven, behalve zijn grote bek vol te proppen met waterplanten. On danks deze slechte referenties, zou de manati in de wandeling „zeekoe" ge naamd een van de beste vrienden van de mens in de dierenwereld kunnen worden. Zijn gulzigheid maakt hem tot een levende maaimachine. Hy heeft drie magen en om die prettig gevuld te houden, moet hy per dag 45 kilo plan ten verzwelgen aangezien hy 100 jaar oud pleegt te worden, komt dat neer op een hele vracht planten. Op dit dieet wordt hy vyf meter lang en een ton zwaar of nog zwaarder. In een voldoend aantal zou hy de door plantengroei verstopte binnenwateren van de hele wereld open kunnen houden, de navigatie en de watervoorziening kun nen bevorderen en de mens miljoenen dollars kunnen besparen, die elk jaar worden uitgegeven aan minder doeltreffende middelen. Tot de kostbaarheden die de stieh- tïch in 't Utrechtse huurkamertje op geslagen heeft, hoort 'n uit 1660 da terende koffiebrander. Het was 't eer ste antieke stuk dat de stichting te pakken kreeg. De brander werd ge vonden in de inventaris van een krui denierswinkel, die in Doesburg door een bejaarde man met zijn zuster ge leid werd. Ten de man de winkel op hief, kreeg de stichting de koffiebran- •ler. „Het is een kostbaar stuk. Het is een van de eerst emeehanische kof fiebranders, die in Nederland worden gebruikt. Het was vroeger gewoonte dat de kruidenier ongebrande koffie verkocht. De klanten moesten de kof fie thuis zelf in een soort koekepan roosteren. Later kwam een dorpssmid op het idee een trommel te maken die je boven een vuurtje met de hand kon ronddraaien", vertelt de heer Van de Linde. ten eet en het jong laat „grazen" zo goed het kan. De bestrijding van de waterhyacint in de Boven-Nijl kost de Egyptische regering 7 miljoen dollar per jaar. Het Panamakanaal zou onbevaarbaar zijn, als niet elk jaar vijf miljoen hyacinten werden verwijderd. Miljoenen worden over de hele wereld uitgegeven om waterwegen vrij te maken. Chemische en mechanische middelen ter bestrij ding van de plantengroei helpen slechts voor een tot drie maanden en chemis che doden soms de andere levende we zens in de zee. Maar als zeekoeien, die niets en niemand kwaad doen, de plantengroei uit een kanaal verwijde ren, doen zij zulk grondig werk, dat de planten zes tot acht maanden niet meer terugkomen. In 1962 heeft het watercontroledis- trict Midden- en Zuid-Florida geld be schikbaar gesteld, om dr. Sguros te laten onderzoeken of het mogelijk was zeekoeien te gebruiken om de planten weg te vreten, die het stromen van het water in de draineringskanalen be lemmeren en de installaties voor de waterregeling verstoppen. Het district gaf 160.000 dollar per jaar uit om de plantengroei te bestrijden en verwacht dat die kosten tot een half miljoen zul len stijgen. Dr. Sguros paalde twee proefstuk ken af in een kanaal en twee groepen in de Atlantische Oceaan gevangen zeekoeien werden in het water ge plaatst. Zij begonnen onmiddellijk te eten. Een groep maakte haar stuk in drie weken plantenvrij en 'begon om te zien naar iets anders. Berekend werd, dat een gemiddelde zeekoe per dag 100 kubieke meter met planten ge vuld water kon zuiveren. Maar er deden zich twee problemen voor: na korte koudegolven in de win termaanden gingen enkele koeien dood, waarschijnlijk aan aandoeningen van de ademhalingsorganen. Ofschoon ze geen vrees voor de mens toonden, plantten zij zich in drie jaar van ge vangenschap niet voort. Men heeft niet kunnen vaststellen of zij verlegen wa ren voor de mensen of voor elkaar. De stichting heeft niet voldoende fi nanciële kracht om de stukken antiek die zij op haar weg tegenkomt te ko pen. „Wij hebben te weinig geld. Wij zijn afhankelijk van de goedgeefsheid van de mensen. Wanneer wij ergens in het land een stuk antiek krijgen aangeboden, dan moeten wij er na tuurlijk eerst naar toe om te kijken of het de moeite waard is. Zelfs voor deze reisjes hebben wij geen geld. Wij combineren deze bezoekjes dan met zakenreizen die wij moeten maken of wij betalen de reiskosten uit eigen zak", aldus de heer Van de Linde. Gebrek aan opslagruimte is er ook de oorzaak van dat de stichting niet op elke aanbieding kan ingaan. „Een tijd geleden hadden we op de Utrecht se jaarbeurs een stand. Er kwamen ongeveer zeventig mensen naar ons toe die ons een stuk antiek uit hun winkelinventaris aahboden. Wij konden bijvoorbeeld een antie ke slee krijgen, waarmee de kruide nier vroeger bestellingen rondbracht. Wij hebben dat aanbod niet aangeno men, omdat wij zo'n gevaarte op het ogenblik nergens kunnen opslaan. Dat zelfde lot was een antieke kassa van vierhonderd kilo beschoren. Ook die kassa hadden wij graag willen heb ben, maar wij wisten niet waar wij haar moesten laten", verzucht de heer Van de Linde. Toch zijn er enkele dingen die hij graag zou willen hebben voor zijn toe komstige winkel. Wanneer hij nu al de hand zou kunnen leggen op tinnen maten („die zijn op het ogenblik vre selijk schaars"), uithangborden, zak kenstangen in de vorm van een slang (waaraan de grutter vroeger boven de toonbank zakken hing) en oude koop mansboeken, dan zou de heer Van de Linde zich door niets laten tegenhou den. Niet door geldgebrek, maar ook niet door het huurkamertje, dat al tot het plafond is volgestapeld.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9