Voor fondspatiënten enkele dagen uitstel Nederlandse is te zuinig met afwaswater „Raddraaiers" van Philips blijven er gezond bij Tijd voor de 12de Hiswa NOURILAX „Noodwetje in de maak Lekasin Liberale jongeren vragen politieke duidelijkheid Personenautopark over zes jaar verdubbeld ACTIE „STAP OP - VAL AF „Nationaal carillon" te geef Botsing na „ongelooflijk gevaarlijk" rijden Maandag huisarts nog niet als particulier betalen Stichting gaat f 1,5 miljoen verdelen onder Teixeira- gedupeerden Automatische koppeling op tournee RICHTLIJNEN MOEILIJK PUNT Maurik verzamelt naamgenoten de snelle en zekere pijnverdrijver Principiële punten voorgelegd Haagse scholieren gaan dag vasten voor India Vijftien mille buitgemaakt „Eten voor India'' ruim drie ton Groot gezin door brand dakloos KANSHEBBERS: Amsterdam Apeldoorn Den Haag Leeuwarden Drachten Ei// ontwerpen Nasleep van tragisch ongeluk ZATERDAG II MAART 1967 (Vervolg van pagina 1) Op een persconferentie, die het Gemeenschappelijk Overleg van Ziekenfondsor ganisaties gistermiddag in Den Haag hield, deelde de voorzitter van het GOZ, de de heer J. Verschoor, mee, dat zowel de vertegenwoordigers van de LHV als die van de ziekenfondsorganisaties gisternacht hadden toegezegd, dat z|j de richtlij nen van minister Veldkamp in hun eigen organisaties aan de orde zouden stellen en „bepleiten". H|j geloofde niet, dat de ziekenfondsen er moeilijk toe te bewegen zullen zjjn hun fiat te geven. Zelf meende h|j, dat de richtlijnen een redelijke basis vormen voor een overeenkomst. De heer Verschoor zwaaide minister Veldkamp lof toe voor z|jn poging het conflict tussen artsen en ziekenfondsen alsnog uit de wereld te helpen. Volgens de heer Verschoor, bleek tij dens de besprekingen van donderdag avond, dat de minister van Economi sche Zaken, in overleg met de minis ter van Sociale Zaken en Volksgezond heid, een ontwerp heeft voorbereid voor een noodwetje, dat een prijsstop mogelijk maakt op de tarieven voor de diensten van de huisartsen. Dit nood wetje zou in werking treden, indien de artsen onverhoopt toch zouden over gaan tot het verrichtingensysteem en de ziekenfondspatiënten de huidige par ticuliere tarieven (acht gulden voor een spreekuurconsult en twaalf gulden voor een visite) zouden gaan berekenen. Naar verluidt, zou deze noodwet de tarieven binden aan een maximum van vier, resp. zes gulden, dezelfde bedra gen, die de ziekenfondsen aan hun ver zekerden zouden moeten restitueren. De heer Verschoor zei, dat men de noodwet heeft voorbereid, omdat aan een beschikking met betrekking tot de artsentarieven volgens de huidige Prij zenwet juridische haken en ogen zitten. De besprekingen op het departement van Sociale Zaken hebben gisternacht uiteindelijk geleid tot concept-richtlij nen, waarin de nieuwe netto-artsenho- noraria worden losgemaakt van de zo langzamerhand beruchte „schaal 151": de structuur en de trendmatige aanpas sing van het salaris van een eerste hoofdgeneeskundige in overheidsdienst. Eerder tijdens de onderhandelingen had de LHV de koppeling aan schaal 151, die een van haar eisen was, laten vallen. Zij trok deze concessie echter in, toen de onderhandelingen 22 fe bruari opnieuw vastliepen. De nieuwe richtlijnen, die vrijdag ook in de wekelijkse vergadering van de ministerraad zijn besproken, voorzien wel in een trendmatige aanpassing van de artsenhonoraria, maar dan eenzelf de aanpassing zoals jaarlijks voor alle overheidssalarissen wordt toegepast (op basis van de loonontwikkeling in het bedrijfsleven). Los hiervan, zullen de artsenhonora ria, conform hét advies van de com missie-Van der Ven, in de periode 1968 tot en met 1970 met 51 procent worden verhoogd om een „structurele verbete ring van de materiële positie van de huisartsen te bereiken". De abonne mentshonoraria in het jaar 1967 worden alleen trendmatig aangepast. Wel worden met ingang van 1 januari van dit jaar gelden gereserveerd (f 2,41 per ziekenfondsverzekerde) voor de ouderdomsvoorziening van de artsen. De kosten-elementen In het rapport van de commissie-Van der Ven hebben bij de onderhandelingen steeds een moeilijk punt gevormd. De minister heeft nu bepaald, dat over die kosten elementen, ten aanzien waarvan het advies van de commissie-Van der Ven een herberekening aanbeveelt, in de loop van dit jaar tussen huisartsen en ziekenfondsen nadere besprekingen moeten worden gevoerd. In afwijking van het advies van de commissie-Van der Ven, moet de aan passing van de vergoedingen voor de kosten, die de artsen maken, in drie jaar gefaseerd worden uitgevoerd, te beginnen op 1 januari 1968. De heer Verschoor sprak zich gister middag positief over de richtlijnen uit. „We weten nu concreet, waarover we kunnen en moeten praten met de LHV", zo zei hij. MAURIK In Maurik Is een „comi té Van Maurik" opgericht, dat alle Van Maurik's ln de hele wereld naar het ge boortedorp van hun voorouders wil ha len om een grootse familiereünie te hou den. Het comité is vol goede moed begon nen met het versturen van de aanmel- dingskaarten. Iedere Van Maurik, hoe zijn of haar naam ook wordt geschreven, wordt uitgenodigd. Voor deelneming aan het „familiefeest" met men per persoon tien gulden betalen. Daarnaast wordt een bijdrage gevraagd om een dorpshuis voor het Betuwse dorp Maurik te bou wen. De verenigingen in het dorp zijn samen met het comité bezig het pro gramma voor de grote reünie op te stel len. ADVERTENTIE AMSTERDAM Bewindvoerders In de surséance van Gebr. Teixeira de Mattos c.a. delen mee, dat zij 1 maart 1967 hebben opgericht de „Stichting tot steun aan gedupeerden van bankiers kantoor Gebr. Teixeira de Mattos en de daarmede gelieerde ondernemingen". In het bestuur van deze stichting zijn voor de eerste maal benoemd de heren drs. W. F. VVestermann en mr. P. -J. Swens, resp. oud-bestuurslid en bestuurs lid van het „Genootschap Zorg en Bij stand", alsmede beide bewindvoerders. De stichting heeft ten doel het be drag van anderhalf miljoen gulden, be schikbaar gesteld door de Nederlandse Bankiersverenigingen, te verdelen onder degenen, van wie na onderzoek zal zijn gebleken dat zij door de surséance in hun bestaansmogelijkheid bedreigd wor den. Daartoe is nodig, aldus het communi qué, dat degenen, die menen voor een extra-bijdrage in aanmerking te komen én die zich zich nog niet bij de bewind voerders hebben gemeld, een schrifte lijke opgave doen aan de stichting waarvan het correspondentieadres is Raamgracht 4, Amsterdam-Centrum). Dit geldt voor crediteuren van Gebr. Teixeira de Mattos, Forumbank N.V., Dunlop en Co. N.V., firma Weduwe Ger- bert Rebel en Burlage en Co N.V. (Op gaven moeten worden gedaan uiterlijk 15 april 1967). UTRECHT Deze week zijn ln Amersfoort proeven genomen met het rangeren van goederenwagens, die met automatische koppeUng waren uitge rust. Drie maanden lang zuilen deze wa gens de ronde doen door ons land. De bedoeling is enerzijds het perso neel met de automatische koppeling te laten kennismaken en anderzijds om hun mening erover te vernemen. Zoals bekend, hebben de Europese spoorwe gen besloten hun wagenpark uit te rus ten met automatische, zogenaamde trek- drukkoppelingen, die de taak van de huidige schroefkoppelingen, de lucht- slangen en de buffers overnemen. Men verwacht, dat de eerste ombouw- fase op een tijdstip tussen 1975 en 1980 zal plaatshebben. In vier dagen tijd zul len dan alle aan het internationaal ver keer deelnemende wagens worden uit gerust met de Europese koppeling, maar daarbij de buffers nog behouden. De koppelingen, die nu in ons land worden gedemonstreerd, zijn nog niet van het definitieve type, maar voor de genen, die met de koppelihg moeten werken, is deze afwijking niet belang rijk. DEN HAAG Naar de mening van het hoofdbestuur van de onafhankelijke liberale Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie (J.O.V.D.), bestaat er een wijd verspreid onbehagen over de voor gekomen regeringswisselingen tijdens de afgelopen parlementaire periode. Het hoofdbestuur zegt in een verklaring te menen, dat deze wisselingen, zonder dat de kiezers geraadpleegd werden, de po litieke duidelijkheid niet ten goede zijn gekomen en dat deze derhalve voorko men dienen te worden. Naar de mening van het hoofdbestuur van de J.O.V.D., zal da regering hiertoe drie principiële punten moeten aanvaar den en een wijziging in de Kieswet moe ten voorstellen. De drie principiële pun ten zijn: Niet meer vasthouden aan de onge schreven regel van staatsrecht uit 1922, die inhield, dat het zittende kabinet aan de vooravond van de parlementsverkie zingen zijn ontslag aanbiedt. Dit houdt in, dat de zittende regeringscombinatie inzet van de verkiezing wordt en de kie zer er zich over kan uitspreken of het gevoerde kabinetsbeleid moet worden voortgezet of niet. Als het beleid van een of meer minis ters niet meer de instemming van het parlement kan verkrijgen, zullen de be trokken ministers hun ontslag moeten aanbieden en moet niet het hele kabinet aftreden. Slechts als het beleid van een kabinet als geheel niet meer aanvaard wordt, dient een tweede kabinet daar zijn conclusies uit te trekken. Als de regering niet meer het vertrou wen van het parlement kan verkrijgen voor het gevoerde beleid, zal dit ge schil aan de kiezers moeten worden voorgelegd. Dit betekent, dat in die si tuatie besloten moet worden de Kamer te ontbinden en vervroegde verkiezingen uit te schrijven. Noodzakelijke wijzigingen in de Kies wet betreffen de termijnen voor registra tie van partijen en inlevering van kandi datenlijsten, die nu tezamen ongeveer drie maanden bedragen. Evenals in het buitenland mogelijk blijkt (met name in Engeland en Denemarken), zal de pe riode tussen het ontstaan van een con flict en de uitspraak van de kiezer veel korter moeten worden gemaakt. Het hoofdbestuur is van mening, dat op deze manier zonder ingrijpende ver anderingen in ons staatsbestel de politie ke duidelijkheid bevorderd kan worden. Het ziet de drie punten als noodzakelijke eenheid om tussentijdse wisselingen en het optreden van politiek kleurloze ka binetten, als de regering Zijlstra in 1967 of Beel in 1958, aan de vooravond van de verkiezingen te voorkomen. Het hoofdbestuur van de J.O.V.D. heeft er bij de fractie van de V.V.D. in het parlement en bij de liberale ministers krachtig op aangedrongen, dat zij zullen trachten deze punten alsnog aanvaard te krijgen als regeringsbeleid, indien mocht blijken, dat deze materie tijdens de formatie niet geregeld is. TAe Nederlandse huisvrouwen zijn te zuinig met afwaswater, vooral vergeleken met de Amerikaanse nor men. Dit vermaan is afkomstig van mej. ir. G. van Randen, hoofd van de afdeling Wonen van het Instituut voor Huishoudkundig Onderzoek in Wage- ningen, die vrijdag op de Voorjaars- heurs in Utrecht een forumbijeenkomst leidde voor vertegenwoordigsters van verschillende instituten en organisa ties op het gebied van huishoudelijke voorlichting. Het was voor de eerste maal, dat de fabrikanten van huishoudelijke ap paraten werden geconfronteerd met deze vertegenwoordigsters, die in de praktijk een belangrijke rol spelen bij het verstrekken van aankoopadviezen aan consumenten. Aande hand van een reeks tevoren ingediende schriftelijke vragen, werd met de fabrikantén van gedachten ge wisseld, waarbij ook veel aandacht werd besteed aan de afwacmachines. Gbleken is, dat vele huisvrouwen nog al sceptisch staan tegenover deze nieuwe machines, omdat het waterver bruik (4550 liter per afwas) nogal hoog zou zijn. Ir. Van Randen tilde daaraan niet te zwaar. Het is, naar haar mening, een kwestie van wennen. De Nederlandse huisvrouuw is niet gewend veel afwas water te gebruiken en met name is zij niet gewend na te spoelen. De dames kregen te horen, dat elke machinale afwas ongeveer 25 tot 45 cent kost aan water, stroom en afwasmiddelen, de invsteringskosten dus niet meegeteld. AMSTERDAM In 't laatste nummer van Economisch-Statistische Berichten (ESB) spreekt drs. L. Becker in een artikel, getiteld „De groei van het Neder landse personenautopark" de verwachting uit, dat het Nederlands wagenpark over zes jaar zal z|jn verdubbeld. Z|jn prognose voor 1972 luidt bjj een stijging van de consumptie per hoofd met 20 resp. 80 procent over de periode 1966-1972 2,8 8,2 miljoen wagens. Per 1 augustus 1966 werd in Neder land een stand bereikt van ca. 1,5 mil joen personenauto's, waardoor een stoutmoedig geachte voorspelling in het ESB-nummer van 24 februari 1960 een onderschatting is gebleken. Toen werd, op grond van statistische analyse, de verwachting uitgesproken, dat in 1970 het personenautopark zou zijn uitge groeid tot 1,4 a 1,8 miljoen. Hoewel deze prognose destijds bijzon der revolutionair was, in vergelijking met de toen heersende opvatting van een stijging tot 1970 tot 750.000 wagens, betekent de 1 augustus 1966 bereikte stand van 1,5 miljoen, dat ook de uiter ste schatting (in ESB van 24 februari 1960) van 1,8 miljoen in 1970 ver z^l worderf overtroffen. Volgens drs. L. Becker, is de onjuiste prognose te verklaren uit het feit, dat de welvaartsontwikkeling veel sneller is verlopen dan men in 1960 meende te mogen verwachten. Terwijl de progno se was gebaseerd op een groei van de consumptie per hoofd van de bevol king van 10 pet. resp. 20 pet. per zes jarige periode, is in werkelijkheid in ons land over de periode 1958-1964 een groei van 29 pet. gerealiseerd. DEN HAAG Een aantal scholieren van het St. Janscollege te Den Haag heeft een actie op touw gezet om geld bijeen te brengen voor leniging van de hongersnood in India. De actie, onder het motto „Geef ze die vijf" houdt in, dat dinsdag 12.000 Haagse middelbare scholieren niet zullen eten, roken, snoe pen enz. Het geld, dat op deze manier bespaard wordt, zal worden ingezameld. Ook na de verwezenlijking van de thans geschatte ontwikkeling, zal Ne derland in 1972 met 210 a 240 perso nenauto's per 1000 inwoners echter nog niet tot de voorlopers op motoriserings- gebied behoren, daar een dergelijk ni veau nu reeds in een aantal landen is bereikt; in Europa b.v. in Engeland, Frankrijk en Zweden. Landen als Ca nada en Nieuw-Zeeland bereikten dit niveau al voor 1960 en in de V.S. is het autobezit momenteel al opgelopen tot ca. 400 auto's per 1000 inwoners, zo be sluit drs. L. Becker. DEN HAAG Een I>edrag van f 15.000 aan bankbiljetten en zilvergeld alsmede postzegels zijn gisternacht uit de brandkast gehaald van een automo bielbedrijf aan de Waldorpstraat in Den Haag. Via een drie meter hoge muur zijn inbrekers op een binnenplaats geko men, waar een deur werd geforceerd van de plaatwerkerij. Uit deze ruimte werden gas- en zuurstofflessen met slangen en gereedschap door 't kantoor gebouw naar de eerste etage gesleept. Daar werd de brandkast opengebrand. Uit een stalen geldkist, waarvan de sleutel ln een van de bureauladen lag, werden het geld en de postzegels mee genomen. 0 Met de aanhouding van de 18-jarige fabrieksarbeider M. P. v. D. uit Rotterdam en zijn 12-jarig broertje heeft de recherche een serie van 52 in braken in de Spaanse Polder (Rotter dam en Schiedam) tot klaarheid ge bracht. De buit bedroeg ongeveer f 12.000,- terwijl het tweetal voor een minstens evengroot bedrag schade aan richtte. Van het gestolen geld was niets meer over. Dc fietsende Nederlander is nog altijd een toeristische attractie, maar net als de windmolen en de slingergrammofoon is hij in zijn functie ach terhaald. Brommers en auto's „verstikken onze wegen". En daarom kwam het blad Provo lees Luud Schimmelpenninck met 't witte fietsenplan. Er wordt hard om gelachen, maar een gebrek aan alternatieven is Provo nu aan het helpen. En er komt bijval: van de Amster damse hoofdinspecteur H. Vos („Zelf ga ik elke dag van mijn huis in Slo- tervaart op de fiets naar mijn kan toor; het is nog gezond ook"), van de Utrechtse prof. in de sociologie Sj. Groenman („Met alle waardering die ik voor witte fietsen heb, zou ik het zo willen formuleren, dat het in principe gaat om zelfbedieningsver- voer te introduceren op communale basis") en sinds maandag ook van Philips. nor- net In de Philips Koerier van zaterdag 25 februari werd de actie „Stap op val af" aangekondigd. De werkne mers van Philips Nederland, die maal met brommer of auto naar werk komen, werd verzocht een maand lang van 6 maart tot 1 april op de flets naar het werk te gaan. De heer P. de Groot, redacteur van de Koerier, beheert het plan. Hij zegt erover: „Het idee was er al een tijdje, maar toen prof. Groenman het over een gemeentelijke fletse n- dienst had, dachten we nu moeten we het doen. Motieven zijn er legio. Het parkeerprobleem, de luchtver ontreiniging, het vette buikje en na tuurlijk het sportieve element. En zijn nu ongeveer honderdvijftig autorijders en bromfietsers weer op de fiets ge stapt. Ze worden door ons steekproefs gewijs gecontroleerd of ze inderdaad wel elke dag van en naar huis fietsen. We hebben twee vouwfietsen en een paar boekjes als prijzen." In zes jaar stapten 4.400 Philipe- werknemers van de fiets over op een brommer of in een auto. Vijf van hen zitten na drie dagen hernieuwde kennismaking met de fiets bij elfaar in een kantoortje. Dit zijn ze: De heer Kees (A.) van de accountantsdienst, h|j woont 17 km van zijn werk; mejuf frouw H. J. Schutjes van de afdeling general sales promotion, ze fietst vijf kilometer; de heer B. Rombouts (43) van de afdeling onderwijs, hij moet 8.700 meter fietsen; de heer H. A. M. Maussen (31) hoofd van een industrie- groep, hij doet per dag tweemaal 13,5 kilometer en de heer H. J. Kanters (42) van het constructiebureau, die zes kilometer weg woont. En dit zijn hun ervaringen van de eerste dagen De heer Kees: „Ik neb een jaar ge leden een auto gekocht voor de week einden en zo, maar het was te verlei delijk. De actie vind ik een uitdaging, ook al moet ik nu een half uur eerder van huis. Als ik de eerste honderd me ter maar gefietst heb, dan ga ik door." Mejuffr. Schutjes zit nu al vijf jaar üi een auto, maar ze was zo geestdrif tig, dat ze niet alleen op de fiets stap te maar de Philips Koerier ook nog een aanmoedigend gedicht stuurde voor de weifelaars. Over haar erva ring: „Ik hou van wedstrijden en ik hou vol ook. Ik heb niet voor niets mijn fiets opgeknapt. Ik heb wel twee keer in mijn achteruitkijkspiegel wil len kijken, maar die heb ik niet meer." De heer Rombouts blijkt een semi- prof: „Ik rijd elke zondag zo'n veer tien kilometer. Voor die actie laat ik graag m'n brommer staan hoor. Je ziet veel meer, de natuur, een merel op een paaltje. Ja, je hebt de natuur erbij. De mensen moeten zich er wel tegen harden. Als je wind tegen hebt, duurt alles een kwartier langer." De heer Maussen heeft tien jaar ge leden voor het laatst gefietst. Hij zegt: „Ik rijd normaal met een brommer, maar ik doe nu mee om er een paar pondjes af te krijgen. Acht of zo, dat moet toch mogelijk zijn En tegen de zenuwen; je voelt je na zo'n stukje fietsen lekker fit. Financieel scheelt het me ook, wel een 25 gulden per maand." Tenslotte de heer Kanters: „Ik rijd al acht jaar auto, maar ik heb gemerkt dat ik met de fiets sneller op m'n werk ben. Ja, ik moet de hele stad door, langs elf stoplichten. Met de fiets sta je steeds vooraan, met de auto haast nooit. Dat scheelt hoor." (Arganisator De Groot hoort het met een glimlach aan. Hij heeft reacties voorzien. Bovendien zijn het er een paar uit de vele, meestal ge lijksoortige. De ontmoeting van de vijf „raddraaiers" ontaardt in een hartverwarmende kout over tegenwind, het nadeel van een zware winterjas en slechte fietsenrekken. De heer De Groot: „Het valt me wel op dat het hier zo aanslaat; dat ver wacht je in 1967 niet meer. Ik geloof ook niet, dat iets dergelijks in Amster dam gegaan zou zijn. Maar ze nemen het hier echt serieus. Ik heb al een telefoontje gehad van iemand, die van èèn van de fietsers zei, dat hij een lekke band had gehad en de rest met de bus was gekomen." De heer De Groot neemt dergelijk „verklikkerswerk" niet zo zwaar:,, Ach, het gaat toch niet om verraad of zo; het is een spelletje met een paar seri euze motieven op de achtergrond." Het is een spelletje, dat niet alleen door de fietsenhandelaren, maar ook door de directie van Philips met een brede lach wordt bekeken. Het gaat de heer Frits (Philips) echter wel te ver om voor een propagandistisch fo tootje op de fiets te stappen Meer dan zeshonderd vaartuigen vormen de grote trekpleister van twaalfde Hiswa, de internationale wa tersport- en kampeertentoonstelling, die vrijdagmorgen door drs. L. J. M. van Son, staatssecretaris van Econo mische Zaken, in de R.A.I. te Amster dam is geopend. Op de arm van de be windsman gezeten, luidde de kleinzoon van de heer S. Joosten, voorzitter van de Hiswa, de bel ten teken dat de tentoonstelling geopend was. DEN HAAG. De Stichting „Eten voor India" had op haar giro 100200 vrijdagmiddag reeds f 320.000,- ontvan gen. Het gemiddelde van de stortingen bedroeg ruim f 25,-. In zeker twintig gemeenten worden spontaan acties op gezet. De Stichting „Eten voor India" heeft op basis van de toevloeiende fondsen reeds een eerste partij rijst in Bangkok gekocht. Donderdag 16 maart gaat deze scheep naar Calcutta. Met het Indiase ministerie van Voed sel en Landbquw in New Delhi is over leg gaande over verdere voedselvoor zieningen naar de meest getroffen ge bieden. Het bestuur van de Stichting zal zich in de komende dagen oriënteren om trent mogelijkheden om op korte ter mijn te komen tot een nationale actie. KOUDEKERK aan de RIJN Vrij dag omstreeks het middaguur vatte het rieten dak van een in de gemeente Koudekerk aan de Rijn gelegen boer derij, bewoond door een gezin van elf kinderen, vlam ten gevolge van uit de schoorsteen komende vonken van een brandend fornuis. Aangewakkerd door de felle wind, stond al spoedig de hele boerderij in brand. Met veel gevaar kon het vee uit de stal gered worden. De boerderij met stal en hooiberg brandde geheel af. De brandweer van Koudekerk, geassisteerd door de brandweer van Alphen aan de Rijn, kon met veel moeite voorkomen, dat een naastgelegen boerderij ook in vlammen opging. Wel ging de bij deze boerderij behorende hooiberg verloren. DEN HAAG Het bestuur van de stichting „Ons Nationaal Monu ment", bestuurd door de heer P. de Boer uit Drachten, zoekt een plaatsje voor een carillon, dat in een toren moet komen. De beiaard komt van de „Bond van Mobilisatie-invaliden en van hun nabestaanden", waarvan de heer P. de Boer uit Drachten voorzitter en oprichter is en van de stichting „De Nederlandse Soldaat", waarvan de zelfde persoon directeur is. Het op passende en waardige wijze onder dak brengen van het klokkenspel on dervindt (al jaren) moeilijkheden. Daarom heeft „Ons Nationaal Mo nument" de opdracht aanvaard om een carillontoren te bouwen. Als plaatsen hiervoor zijn genoemd Am sterdam, Apeldoorn, Den Haag, Leeuwarden en Drachten. De heer De Boer heeft de gemeen tebesturen van deze plaatsen ge vraagd of z|J geïnteresseerd z|jn in het carillon met toren. Als dat het geval Is en men Is bereid „positief en in opbouwende zin de nodige steun te verlenen" aan de plannen, dan wil het bestuur van „Ons Nationaal Mo nument" daarover komen praten. In de brief aan de gemeentebestu ren schrijft de heer De Boer, dat „Ons Nationaal Monument" beschikt over een beiaard met 49 klokken. Twintig procent van de gelden werd door de burgers van Drachten bijeen gebracht en de verdere bedragen ko men van het legioen van de slachtof fers van de dienstplicht sedert 1914, voorzover die georganiseerd zijn bij de Bond van Mobilisatieinvaliden en „De Nederlandse Soldaat", zo lichtte de heer De Boer toe. Buiten Drach ten gaat het eigenlijk om de 28 grote klokken, waarmee een carillon is te maken. Met de 21 kleine klokken kan geen klokkenspel worden gevormd, deelde heer De Boer mee. Hij repte van een bijna onmogelijk heid om het carillon in Drachten te plaatsen. De nodige samenwerking ontbreekt er. De burgemeester zou er met een slag alle voorstellen van ta fel hebben geveegd. Bovendien zou de toren als een lokale aangelegen heid worden beschouwd, wat hij, vol gens de heer De Boer, beslist niet is. Drachten is dorps en geen centrum. Daarom werd aan Amsterdam ge dacht als hoofdstad van het land, aan Apeldoorn als centrum van het land en laatste woonplaats van Koningin Wilhelmina, die hoogstpersoonlijk er in toestemde, dat haar beeldtenis op de grootste klok komt, aan Den Haag als residentie en gemeente, waar de rechtsstrijd van het legioen vijftig ja ren hoofdzakelijk en met veel succes heeft plaats gehad, en aan Leeuwar den als hoofdstad van Friesland, waar men mogelijk de beschikking heeft over een torenfonds van enkele honderdduizenden De heer De Boer merkte nog op, dat niet alleen koningin Wilhelmina, maar ook nog vier ministers en negen kamerleden op de grote klokken wor den afgebeeld. Voor de toren heeft hij al vijf ontwerpen en maquettes in zijn bezit. De prijzen zijn afhankelijk van de soort. Ze bewegen zich tussen an derhalve ton en een half miljoen gul den. In een van de ontwerpen reikt de toren tot een hoogte van 58 meter. De klokkenspeltoren moet ook een kunstcentrum worden en een omloop krijgen. Er moeten aan de wanden van de toren regelmatig kunstwerken zijn te bewonderen, aldus de heer De Boer. Het ligt voorts in de bedoeling, als de bouw van de toren is voltooid, dit bouwwerk met carillon aan de ge meente over te dragen. De stichting ADVERTENTIE werkt zacht en zeker bij verstoppingsproblemen UTRECHT Op de avond van 15 ok tober van het vorig jaar kwamen in de gemeente Snelrewaard, tussen Montfoort en Oudewater ,'s avonds laat drie brom fietsen met elkaar in botsing. Op alle bromfietsen werd een duo-passagier ver voerd. Een van deze passagiers, de Ma rokkaan A. B. A. Targuisti, overleed kort na het ongeluk. De landgenoot, b|j wie Hy achterop zat, werd zodanig ge wond, dat hij waarschijnlijk de rest van z|jn leven niet normaal meer kan lopen. Vrijdag had voor de meervoudige ka mer van de Utrechtse rechtbank het ver volg van deze noodlottige botsing plaats. Twee jongemannen, de 19-jarige grond werker J. van B. uit Oudewater en zijn 16-jarige plaatsgenoot J. B. werd ver weten schuldig te z(jn aan dit tragische ongeluk. Tezamen met nog twee vrienden, waren zij op die bewuste oktober-avond terug gekeerd van een bazaar. De bromfiets van B. deed het niet. Ook het licht brand de niet. Daarom besloot zijn vriend Van B. hem te trekken. Zij gingen naast el kaar rijden, terwijl de duopassagiers el kaar een hand gaven. Op de nog geen drie meter brede Zuid- Linschoterzandweg waren zij in botsing gekomen met de twee Marokkanen, die uit tegenovergestelde richting kwamen. Mr. M. B. van de Werk, de president van de rechtbank, zei van oordeel te zijn, dat dit nu een zeer duidelijk voorbeeld was van een ongeluk, dat voorkomen had kunnen worden. H|j karakteriseerde de manier van rijden van de beide jon gens als „ongelooflijk gevaarlijk". Dat was een mening, die de officier van Justitie, mr. G. W. von Meyenfeldt, helemaal deelde. Ook hij sprak van een onverantwoorde wijze van manoeuvreren. In verband met de jeugdige leeftijd van de beide verdachten, wilde hij nog geen vrijheidsstraffen eisen. Zijn eis luid de: tegen Van B. een boete van f 300, of 30 dagen, waarvan f 200,of 20 da gen voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar en ontzegging van de rij bevoegdheid voor twee jaar. Ook tegen B. eiste hij ontzegging van de rijbevoegd heid voor twee jaar en daarnaast een boete van f 200,— of 20 dagen, waarvan f 150,— of 15 dagen voorwaardelijk (proeftijd twee jaar). De rechtbank doet 21 maart uitspraak.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6