Noorden startte met eigen
toneelgezelschap
Kunstconcours
Geestdriftig publiek
Phia Berghout gaat
Rennies^S
UIT DE KERKEN
naar Japan
Vaste markt
FINANCIËLE
NOTITIES
VANAVOND
MORGEN
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Cultureel gat
Waardering
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
D i v iclend voorstel 1 en
Daggeld werd
verlaagd
Spoor lening
Lening f 1,8 min
„St.-Bonifaciiiü"
Dollar lening
van I.C.I.
Pagina 2
DONDERDAG 16 MAART 1967
JANET
14
„Schreeuw niet zo", lachte Janet,
„anders krijgen we de hele kustwacht
niet de reddingboot naar buiten!" Nu
gaf ze het scheepje een laatste duw.
„Pak aan Joe. Daar ie het weer".
Het bootje zeilde nu schuin op hen
af. „Pas op, daar heb je de kustwacht",
wel, dat je naamgenoot je zou redden".
Janet ging even op de rots zitten
om haar haar op te maken. Maar tel
kens als ze klaar was trok Joe het
weer naar beneden. „Hu, paard, wat
heb je een manen!" riep hij, om haar
heen dansend en aan de losse vlechten
trekkend.
Janet probeerde hem bij zijn benen
te grijpen, maar hij was haar te vlug
af. „Pas op, daar heb je de kustwacht
waarschuwde hij haar.
„Mijn hemel waar?" vroeg Ja-
net, vlug naar boven kijkend. Joseph
rolde in het zand van de pret, schate
rend van het lachen. Janet schoot op
hem toe, gaf hem een klap op zijn
broek en porde in zijn ribben, tot hij
om genade vroeg. Toen zij zich wat
had opgeknapt en op het punt stond
huiswaarts te keren bedacht zij zich,
waarom zij hem hier eigenlijk was
komen halen. „Je hebt met je broer
tje Samuel gevochten en je vader ge
beten", zei ze streng, hem daarbij
scherp aanziende.
Hfl knikte en slikte iets weg. „Je
hebt hun allebei erg verdriet ge
daan! Samuel bedoelde geen kwaad en
je vader handelde niet anders dan
rechtvaardig! Ik zal je dus moeten
straffen, Joe!"
Joe zei geen woord, zijn ademhaling
ging alleen wat gejaagder. „Je scheep
je zal ik een tijdje moeten opbergen.
Zie je die rotsrand daar in de hoogte?
Daar zal ik het neerzetten, zodat je
er niet bij kunt. Wanneer er helemaal
niets meer aan vaders pols te zien is,
kun je het terugkrijgen. Dat is billijk
Joseph, vind je niet?"
Joe knipperde met de ogen. Hij zag
vuurrood en zijn lip trilde. „Ja moe
der", zei hij.
„Ook moet je je vader vergiffenis
vragen en Samuel een hand geven.
Beloof je dat?" „Ja moeder".
Ze zette het scheepje toen veilig op
een beschut plekje van de rotsrand.
Toen Joe het niet meer kon zien keek
hij met tranen in zijn ogen naar zijn
moeder, drukte zijn hoofd tegen haar
aan en zocht haar hand. Ze gaf hem
haar zakdoek en hij snoot langzaam
en nadrukkelijk zijn neus. Janet deed
net of zij zijn tranen niet zag.
„Zullen we gaan?" opperde zij.
„Ik heb u vuil gemaakt", zei Joseph
en wreef er met de zakdoek over. Op
zijn wang zag zij een smoezelig streep
je, waar een traan waa neargebiggeld.
Opeens drukte ze hem in haar armen,
dicht tegen zich aan.
IX. De kinderen speelden op de
werf. Samuel had een zaag gekregen
en wat oude planken. Hij legde een
plank op de scheepshelling en pakte
de zaag stevig in zijn rechterhand.
„Nu opgelet!" zei hij ernstig. Mary
stond met haar pop in de arm vol
trots naar hem te kijken. "Herbert
hield een paar roestige spijkers in z'n
hand voor Samuel klaar. ,Zeg maar,
als je er een nodig hebt!" Hij was
blij, dat hij helpen mocht.
Regelmatig ging de zaag op en neer
door het hout, tot de plank in twee
gelijke helften op de grond viel. „Zie
je waar ik de krijtstreep had getrok
ken?" riep Samuel, trots op zijn vast
heid van hand. „Ik ben geen halve
centimeter afgeweken. Geef me nu
de spijkers eens, Herbie, dan ben je
een reuze kerel!"
Drie blonde kopjes bogen zich aan
dachtig over de plank. Toen weer
klonk opeens een schreeuw. Joseph
sprong achter een schuurtje vandaan.
„Pas op, Joe, bederf de boel niet!"
„Luister eens", begon Joe. „Weten
jullie de roeiboot van Tim West? Nou,
die heb ik losgemaakt en stilletjes
hier gebracht onder aan de trap. Nie
mand heeft het gezien. Kom mee...!"
„Dat mogen we toch niet...", begon
Mary. „Wat zeg jij ervan, Sammie?"
Samuel weifelde. Hij was de oudste
en verbazend consciëntieus. „Jullie
zijn bang", spotte Joe. Dat gaf de
doorslag.
„Kom jongens, we gaan!" zei Sa
muel vlug, met een kleur als vuur.
Zij liepen de trap af achter aan de
werf en sprongen met een plons in de
lekke boot.
Joe had de riemen al gepakt, voor
dat Samuel er bij kon en trok, hoe
wel ze veel te lang en te zwaar voor
hem waren, de boot door het water,
naar de mond van de haven. Niemand
op de werf had hun vertrek opge
merkt. Ja, toch. Een klein figuurtje,
verscholen achter een lege kuip, zag
de boot uit het gezicht verdwijnen.
Dat was Philip, de jongste jongen.
Hij was veel kleiner dan Herbert,
hoewel hij slechts twee jaar jonger
was. Hij had een smal en teer ge
zichtje. Zijn haar was hoogblond en
hij was de enige van de kinderen met
dicht bij elkaar staande, diep liggen
de oogjes.
GRONINGEN De Noorder Compagnie, noordelijk beroepstoneelgezel
schap, dat vooralsnog alleen bestaat uit 't echtpaar Jaap Maarleveld en Manon
Alving, gaf gisteravond in de schouwburgzaal de Lawei in Drachten de première
van „De dorps vrijage" van Shaw, een van diens minder bekende toneelstuk-
I ken, dat fris, levendig en vlot werd gebracht. Dat de beide acteurs zich nog
wat onwennig bewogen, vergaf het geestdriftige publiek hen graag.
Vlug holde hij de werf af, heuvel
opwaarts naar het „Klimop Huis".
Halverwege bleef hij echter staan,
omdat hij een idee kreeg. Een jongetje
van zijn eigen leeftijd speelde hier in
de goot.
„Weet je wel, wat ik je zondag in
t*e kerk heb zien doen?" vroeg hij het
kereltje. „Jawel", drensde deze.
,,Nou ga jij nu in het Klimop Huis
vertellen, dat je mijn broertjes en
zusjes hebt zien wegroeien in de boot
van Tim West. Al je het nit doet,
zal ik alles vertellen!"
„Ik ga al", zei het jongetje bang,
terwijl hij overeind krabbelde.
„Denk er aan, je moet zeggen, dat
je het zélf gezien hebt en niet dat ik
het gezegd heb!" Het kereltje liep
vlug de heuvel op en Philip verdween
in een andere richting.
Intussen waren Joe en de anderen
in de boot buiten de haven gekomen.
Het water zag hier grauw met schuim
op de golfjes en de wind was pal te
gen. Mary werd bang en begon te hui
len. Herbert was bleek geworden, ter
wijl Samuel onrustig rondkeek. Joseph
alleen was volmaakt gelukkig. Hij
sloeg een vlinder met zijn ene riem,
zodat het water in het rond spatte.
Lachend gooide hij zijn hoofd in de
nek.
„Ik wou, dat we 'n mast hadden
met een zeiltje, dan staken we recht
over naar Frankrijk!"
„Ik geloof, dat we beter kunnen
draaien, Joe!" was Samuel van oor
deel. Hij zag hoge golven vooruit en
begreep iets meer van de onzeewaar-
digheid van de roeiboot.
„Er kan ons niks overkomen!" be
weerde Joe, die zich schrap zette voor
zo'n forse ruk, dat de half vergane
riem in tweeën knapte. Hij zelf bui
telde van de doft en de riem schoot
los van de dolpen en dobberde reeds
buiten hun bereik op de golven.
(Wordt vervolgd)
3455. Toen Sandra even weg was om wat versterken
de middelen voor de zieken te halen, kwam Charley te
rug op de vreemde Vijand, die Arend verslagen had,
in de tijd dat hij buiten westen lag. „Wat bespottelijk
eigenlijk, hè? Daar zweven ze nu in stukjes en brokjes
door de ruimte. Met één vreselijke slag vernietigd!
Het was hun eigen schuld. Zij vroegen er eenvoudig
om, door zo brutaal en arrogant op te treden. Maar
het blijft onzinnig! Als zij ons vriendschappelijk beje
gend hadden, zaten zij op ditzelfde moment misschien
bij ons op de koffie!" Piloot Storm knikte instemmend.
„Zeker, brave borst, dat had 'gekund. Maar heb jij enig
idee, hoe die onzichtbare vreemdelingen eruit gezien
moeten hebben?" Charley's ogen begonnen te glinsteren,
terwijl hij zijn fantasie de vrije loop liet en met alle
mogelijke scheppingsvormen kwam aandraven. Arend
lachte. „Hou op, joh! Jij hebt vroeger teveel science
fiction verhaaltjes gelezen voor het naar bed gaan.
Maar wie weet, zijn jouw voorstellingen zelfs nog veel
te bescheiden. Als wij althans de ontzaglijke afmetin
gen van het vreemde schip in ogenschouw nemen...!"
14. Lie Ko bekijkt het doosje met een effen gezicht. Dan
haalt hij zijn schouders op en geeft het aan Rechter Tie
terug. „Ja", zegt hij, „zulke doosjes ziet men vaak op
de markt. De schrijnwerkers maken ze van resten hout.
Handige dingen om je visitekaartjes in te bewaren.
Maar ik kan u verzekeren dat ik nooit zo'n fraai exem
plaar zou kopen, versierd met een stuk echt oude jade!
Nee, edelachtbare, daar heb ik heus het geld niet
voor!" „Dan moet de man, die gezegd heeft, dat hij het
van u heeft gekocht, zich vergist hebben", zegt Rechter
Tie bedaard. Hij steekt het doosje weer in zijn mouw en
vraagt: „Woont u hier helemaal alleen?" „Ja, edelacht-
bare. Ik ben altijd zo druk met mijn werk bezig, dat ik
nooit aan trouwen ben toegekomen. Hoe zou ik ook een
gezin kunnen onderhouden? Ik heb als hulp een gesjees
de student, Yang heet hij. Die komt elke dag en ruimt
het huis een beetje op. Hij helpt me ook met de verf
en zo klaar te maken. Hij is zelf ook geïnteresseerd in
het schilderen, maar veel brengt hij er nog niet van te
recht. Hij woont op een zolderkamertje boven de kleer
maker op de hoek hier. Ik begrijp niet waar hij blijft
vanmorgen. Hij had al lang hier moeten zijn. Ik vrees
dat hij ziek is."
Al verschillende malen heeft de Noor
der Compagnie, die enkele weken gele
den officieel stichting werd, toneelop
voeringen gegeven in Groningen, met
wisselend succ.es overigens. De Lawei zat
stampvol woensdagavond. Meer dan zes
honderd noorderlingen waren uit alle
richtingen gekomen om dit experiment
mee te maken.
Jaap Marleveld is vast overtuigd van
het welslagen van zijn beroepstoneelge
zelschap. Volgens hem nadert het tijdstip
snel waarop de beroepsgezelschappen uit
het westen niet meer naar het noorden
zullen komen. Daar is een groeiende
weerstand tegen.
Manon Alving en echtgenoot Jaap
Maarleveld in „De dorpsvrijage" van
G. B. Shaw.
„Kunstgrepen" van Pierre Janssen
en Leen Timp beschouwde ik dezer da
gen als een zeer geslaagde vorm van
bemiddeling tussen kunst (enaar) en te
levisiekijker. Ook de filmrubriek „Ci
nema" van Jan Blokker is dat. De pre
sentator heeft veel verstand van zijn
métier, maar weet de kijker toch in de
eerste plaats te boeien door het positie
ve evenwicht tussen engagement en kri
tische afstand, waarmee hij de cineas
ten en hun produkten introduceert. (Al
leen jammer, dat zoiets vergeefse moei
te lijkt te zijn waar het iemand als de
Pool Skolimofsky betreft, die weliswaar
tijdens de jongste Filmweek in Arnhem
de kritiekprijs kreeg, maar verder op
de witte doeken van onze vaderlandse
bioscopen nog steeds niet vertegen
woordigd is).
Een andere succesvolle vorm van ge
noemde bemiddeling is het rechtstreek
se-TV-contact met de kunstenaars, zo
als dat dit seizoen vooral tot stand
wordt gebracht door de AVRO (die niet
alleen in haar actualiteitenrubriek,
maar ook in haar culturele program
ma's aanmerkelijk vooruit is gegaan).
Over „Dichters dichterbij" schreef ik
al eerder, over „AVRO-Kunstconcours"
door allerlei omstandigheden nog niet.
Daarom nu iets over deze serie, waar
van gisteravond weer een aflevering
op Nederland 2 verscheen. Door het
feit, dat de in cultureel en documen
tair opzicht „betere" programma's in
hoofdzaak op het tweede net worden
gebracht, krijgt dit net steeds meer
het karakter van een derde net, zoals
Duitsland dat reeds kent. Ik heb daar
geen bezwaar tegen, vooral niet zolang
het derde radionet nog niets wegheeft
van wat de BBC onder een „third pro
gram" verstaat. Maar in een geval als
dat van het „AVRO-Kunstconcours"
valt het wel een beetje te betreuren.
Dit concours lijkt me namelijk aller
minst geschikt voor de „happy few" en
allermeest geschikt om de kijker voor
de kunstenaar en zijn prestatie te inte
resseren. Ik geloof niet de enige te zijn,
die even geboeid naar een aflevering
van deze wedstrijdenserie voor talent
volle en vakbekwame kunstenaars kijkt
als naar een reportage van een goede
vqptbalwedstrijd om de Europa Cup.
Ook gisteravond toen de jonge ho
boïsten het voetspoor van de harpisten,
toneelspelers en zangers uit de vorige
afleveringen volgden zat de span
ning er weer helemaal in. Door de
lampen in de TV-studio bevinden de
deelnemers zich ook letterlijk in het
heetst van de strijd en hoeveel hun
prestaties onder dergelijke omstandig
heden aan vakmanschap, concentratie
en zelfbeheersing vergen, is ook in de
huiskamer voelbaar. Daar kwam gis
teravond nog bij, dat de spanning aan
zienlijk vergroot werd doordat Leo
Driehuys een en ander van een even
geladen fluistercommentaar voorzag als
waarmee Joop v.d. Hoek voor de radio
een belangrijk biljarttoernooi pleegt te
verslaan. Ook de verschillen in tempe
rament, aanpak en ervaring kwamen
weer duidelijk over en tenslotte was er
weer de mogelijkheid tot vergelijking
van het eigen oordeel met dat van de
deskundige jury. Kortom: „Kunstcon
cours" is een serie, die een zeer grote
kijkdichtheid verdient. Veel groter dan
de aflevering van gisteravond zal heb
ben gekregen, met de concurrentie van
de „film-van-de-week" op het eerste net
en de radio-uitvoering van Penderecki's
Passiemuziek naar Lucas.
J. v.d. K.
Om b(j voorbaat het culturele gat op
te vullen dat dan dreigt te ontstaan is
hij met zyn vrouw in Frieschepalen (een
dorpje bij Drachten) gaan wonen om
van daar uit anderen enthousiast te ma
ken voor zyn ideeën.
Sinds ruim een jaar voert hij nu samen
met Manon Alving eenakters op met als
enige steun een subsidie van het rijk van
vijftienduizend gulden. En met als enige
zekerheid dat er een grote groep voor
standers is van zqn streven maar een
even grote groep tegenstanders, die vre
zen dat de oprichting van de Noorder
Compagnie de westelijke gezelschappen
er nog eerder toe zal brengen niet meer
de provincie in te trekken.
Regisseur Jack Dixon kreeg aan het
slot van Shaws stuk een boekje uit han
den van Manon Alving als blijk van
waardering. De avond werd verder ge
vuld met „Moany's jongen huilt niet",
een eenacter van Tennessee Williams en
„Een deur moet open zyn of dicht" van
Alfred de Musset.
(Advertentie)
Brandend maagzuur?
helpen direkt!
Henk van Ulsen in Dagboek van een
gek", een verhaal van Nicolaj Gogol;',
wordt vanavond om negen uur uitge
zonden door de N.C.R.V.-televisie over
Nederland I.
Ned. Herv. Kerk:
Aangenomen: naar Dedemsvaart (vac.
E. C. Burgstede): C. D. van Goeverden
te Finsterwolde; naar Schiedam (vac.
C. v.d. Steen): H. J. Groenewegen te
Oosterland (Zeeland); naar Rotterdam
-Kralingen (vac. Th. G. Vollebregt)
(toez.): J. Kortleve te Klundert.
GerefKerken
Beroepen: te Minnertsga en te Vrijhoeve
-Capelle: H. Lenters, kand. te Gelder-
malsen.
Aangenomen: naar Zuidwolde (Gr.): D.
Dijkstra te Ee.
Bedankt: voor Groningen-Helpman (vac.
H. Alting): H. A. van Bottenburg te
Noordwijk aan Zee.
Geref. Kerken (vrijgem.):
Beroepen: te Ommen: J. Bomhof te Har-
lingen; te Winschoten: J. J. Wildeboer
te Driesum.
Chr. Geref. Kerk:
Bedankt: voor Hengelo (Ov.): H. Bies-
ma te Stadskanaal; voor Vineland
(Ontario, Canada): Th. Rutters te
Nqmegen.
Geref. Genieenten:
Bedankt: voor Terwolde: J. Karens te
Nleuwerkerk; voor Klaaswaal: J. C.
Weststrate te Meliskerke.
AMSTERDAM De harpiste Phia
Berghout heeft van de Japanse regering
een uitnodiging gekregen om veertien
dagen in Japan te verblijven. Mevrouw
Berghout vertrekt maandag naar Tokio.
Het internationaal kunstenaarscen
trum Eduard van Beinumstichting op
Queeèkhoven in Breukelen, waarvan me
vrouw Berghout leidster is, wordt door
veel jonge Japanse musici bezocht die er
de cusussen volgen.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van
het Ger. Pol. Verb. 18.30 Lichte orkest-
muz. en zangsol. 18.55 Gespr. brief.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Stereo:
Mod. kamermuz. (opn.). IKOR: 19.30
Een opstandig gebeuren, klankb. AVRO
20.00 Nws. 20.05 Radio Kamerork. en
solist: kl. en mod. muz. 21.15 Myn
heer de Direct., hoorsp. 22.05 Pianore
cital (gr): Spaanse pianomuz. 22.30
Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Dlacotaria
nieuwe gr. pl. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H
18.10 Sportrubr. J8.30 Voor de twinti
gers. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radio
krant. 19.30 Stereo: oude gr. muz. 19.45
Op de man af, pr. 19.50 Wij poetsen de
plaat: lichte gr. muz. 20.10 De fam.
Leenhouts, hoorsp. (dl. 23). 20.40 Sa
men uit samen thuis, gev. progr.
22.00 Stereo: Lichte gr. muz. 22.15 Wijd
als de wereld: intern, oriëntatie in
kerk, zending en oecumene. 22.30 Nws.
22.40 Boekbespr. 22.45 Kerkorgelconc.:
kl. muz. 23.15 Signaal - muz. van eigen
tijd. 23.45 Lichte gr. muz. 23.55-24.00
Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 De
Verrekijker, intern, jeugdjourn. 19.10
Van gew. tot gew. 19.30 Mensen in de
sport: doc. inf. progr. STER: 19.56 Re
clame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16
Reel. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Kl.
muz. pr. 21.00 Dagb. van 'n gek. to-
neelsp. 22.30 Ontm., gespr. NTS: 22.40-
22.45 Journ. 23.00-23.30 Teleac: Autom.
(6-herh. van maandag jl.).
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.
Reel. VARA: 20.05 Mogul, tv-film.
20.55 Achter het nieuws. 21.20 Corona-
tionstreet, TV-film. 21.40 Intern. Muz.
week. 1966: Act. muziek. STER: 22.11
Reel. NTS: 22.15 Journ. KRO/RKK:
22.30-23.00 Verklaar U nader: gesprek
over geloof.
HILVERSUM I
VARA: 7 .00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijlied. 7.23 Li. gr .muz. (7.30-
7.35 V. d. voorpag.). VPRO: 7.55 Deze
dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz
9.00 Stereo: Weens Philharm. kwar
tet en sol. (gr): Klass. muz. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Stereo: Mod. ka.muz.
(gr.) AVRO: 10.00 Schoolrad. VARA:
10.20 Li. gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de vrouw. AVRO: 11.30 Op.muz. (gr).
12.00 Li. ork.muz. en zangsol. 12.25
Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor
de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00
Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30
Stereo: Fluit en piano: mod. muz. 14.00
Voordr. v. gedichten. 14.15 Bij de tijd en
bij de thee: gev. pr. VPRO: 15.30 Thuis:
pr. voor thuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02
Festival van Marais 1966: Ka.ork. en
koren (opn.): klass. muz. 17.00 Voor de
jeugd. 17.25 Stereo: Muz. aanwinsten.
17.45 Act.
HILVERSUM H
NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber.
7.10 Dagop. 7.15 Stereo: Li. gr. muz. 7.30
Nws. 7.32 Li. gr.muz. 7.40 Rad.krant.
8.00 Nws. 8.10 Gewijd, muz. (gr). 8.30
Nws. 8.32 Stereo: Li. gr. muz. 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Amerikaanse volksliedjes
(gr.). 10.00 Stereo: semi-klass. muz.
gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Li. gr.
muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.40 Variant: act., rep., ber.
en lichte muz. 13.30 Stereo: Li gr. muz.
14.05 Schoolrad. 14.25 Mod. gr.muz. 15.10
Voordracht. 15.30 In 't zilver, pr. voor
oudere luisteraars. 16.30 Stereo: Int.
Muziekweek Gaudeamus 1966: Instr.
kwintet: Mod. muz. 17.05 Li. grjnuz.
17.30 Ned. mil. ork. (gr.).
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Plaat
maar raak!: vrolijk ochtenpr. 10.00
Nws. 10.02 Arb.vit. (11.00 - 11.02 Ns.)
VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buiten
landse pers. 12.05 Een uurtje Frans.
13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenlandse
pers. 13.05 Gev. platenpr. 14.00 Nws.
14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x
Top 10. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Li. mu
pr. 16.00 Nws. 16.02 Oud Plaatwerk.
16.30 Li. platenpr. 17.00 Nws. 17.02 Act.
17.05 - 18.00 Pop Party.
s Donderdag 16 MAART 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van giste
ren). 10.20 Sportsp. 10.50 Rep. 11.35 Act.
en muz. 12.00-13.00 Act. kroniek. 16.40
Nws 16.45 Spelpr. voor de kinderen.
18.00-18.05 Nws. (reg. progr. NDR:
18.05 Act. 18.16 Cultuursp, uit Noord-
Duitsl. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act.
19.21 Sag die Wahrheit, wedstr. spel.
19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Reg.
nws. 18.10 Weekoverz. 18.12 Progr. voor
oudere luist. 18.25 Hier und Heute.
18.50 Guten Abend. 19.10 Lichte muz.
19.40 Roshan Dhunjibhoy in Spanien.)
20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Wie
verbringe ich meinen Sonntag? spel.
21.30 Experimente mit dem Leben: po-
pulair-wetensch. progr. 22.15 Journ. en
weeroverz. Aansl.: commentaar.
DUITSLAND II
18.05 Wintersp. weerber. 18.10 Nws.
en weerber. 18.20 Act. en muz. aansl.:
Minitou. 18.55 Wetten, dass wir heira
ten. kl. tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30
Nws. en thema van de dag. 20.00 Der
Fall Nebe, doe. Aansl.: nws. 21.30 Dis
cussie. 22.15 Nws., weerber. en thema
v. d. dag. Aansl: wintersportweerber.
11111111 n 111111 n i ii 1111 111
iiiiilliiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiMiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiii
13 PLONS! Daar viel onze vriend met het hoofd naar
beneden in het water, dat hoog opspatte. Tekko ver
dween in de diepte en het wateroppervlak sloot zich bo
ven hem. Enkele opstijgende belletjes gaven nog slechts
de plaats aan waar Tekko kopje onder gegaan was.
Zodra Tekko achterover tuimelde spoedden zyn aanval
lers zich naar het einde van de steiger om te zien wat
onze vriend nu zou gaan doen. Maar toen in plaats van
Tekko slechts luchtbellen boven kwamen, grensden zy
vergenoegd en gaven zij ondubbelzinnig hun voldoening
te kennen over de afloop van de strijd. „Dat waren
mooie mesworp! Onwaardige vreemdeling zullen Ba-Mik
dynastie niet meer kunnen redden! Hij niet naar boven
gekomen zijn! Kom laten ons gaan theedrinken en pijp
roken! Na nog een laatste blik geworpen te hebben op
de plaats waar het slot van het drama zich had afge
speeld verlieten de drie Chinezen de steiger en gingen
in een uitgelaten stemming huiswaarts. „Onze meester
Prins Chop-Choy zullen tevreden zyn! wy kunnen reke
nen op vorstelijke beloning. Dagen van Ba-Mikdynastie
nu geteld zijn. Prins Lum-Bia zullen nimmer troon besty-
gen!" En in de overtuiging van dit alles ging het drie
tal verder.
0RA...
0RAU..
ORAKEL,
IEMAND DIE..
AMSTERDAM, 15 maart De
dinsdag nabeurs door de Nederland-
sche Bank bekendgemaakte verlaging
van het officiële disconto met een half
procent tot 4% procent heeft vooral
op Beursplein 5 psychologisch een zeer
gunstig effect gesorteerd voor de aan
delen- en obligatiemarkt. Hoewel ge
noemds discontoverlaging reeds enkele
weken werd verwacht kwam deze toch
nog onverwacht. Onmiddellijk reageer
de nabeurs de internationale waarden
met oplopende koersen. Philips kwam
tot 88.20 om tegen het slot iets terug
te vallen. Hoogovens ging acht punten
omhoog tot 350, KLM 15 gulden hoger
op 410. Deli avanceerde 1.30.
In de eerste periode waren vijf tot
tien punten hoger Macintosh, Heine-
ken, Ned. Bakkery, d'Oranjeboom,
Chemische Naarden en Gero Fabriek.
Geveke was tien punten hoger niet
te krijgen. Ned. Gist steeg 18 punten.
De Spaarnestad deed 715 tegen dins
dag 710 laten. Amsterdam Chemie
Farmacie f 3,50 omhoog. Alb. Heyn
had een slechte dag, hier werd do
koers gesteld op 870 laten tegen dins
dag 891. Kon. Zout daalde vier en Ned.
Ford vijf punten.
MOEARA ENIM
Eerste interimdividend over 1967 van
52 4/5% of 99 aan aandeelhouders
8 aan houders van winstbewijzen en
806 aan houders van oprichtersaande
len. Dit na ontvangst van het voorgo-
stelde dividend van 3.60 door de Ko
ninklijke.
NATIONAAL GRONDBEZIT
Op het verplicht gestorte deel van de
aandelen 32%%. Er is per 2 januari
al een interimdividend van 13%% uit
gekeerd. Van het slotdividend kan 5%
in de vorm van agio-aandelen worden
ontvangen. De jaarvergadering is in
mei.
NEDERL. FORD
Onveranderd dividend van 25%,
waarvan al 10% als interimdividend
werd uitgekeerd.
KON. ROTTERD. LLOYD
Dividendverhoging over 1966 tot 12
procent. Vorig jaar werd 10 procent
uitgekeerd.
BüHRMANN-TETTEROD E
Over 1966 20% dividend uitgekeerd,
waarvan 5 procent in aandelen. Over
1965 werd hetzelfde uitgekeerd, alsme
de een jubileumagiodividend van 2
procent. Ondanks kostenstijgingen en
verhoogde Nederlandse vennootschaps
belasting vertoont de nettowinst verge
leken met 1965 een stijging. De jaar
vergadering is in mei.
KONINKLIJKE PAPIER
Overanderd dividend over 1966 van
12 procent. De jaarvergadering wordt
op 25 april gehouden.
AMSTERDAM Het tarief van dag
geld is met een vol procent verlaagd
tot vier procent. Dit is een gevolg van
de aanzienlijke verruiming van de de
geldmarkt hetgeen wij gisteren
reeds aankondigden door grote be
talingen van het Rijk. o.m. aan de la
gere overheid. Voorts heeft de verla
ging van het officiële disconto van de
Nederlandsche Bank met een half pro
cent tot 4% procent hiertoe bijgedra
gen.
Voor de verkoop door de agent van
het ministerie van Financiën van drie-
en vijfjarige schatkistbiljetten met
resp. 5 3/8 en 5 5/8 procent coupon
rente is grote belangstelling geweest.
Volgens deskundigen van de geldmarkt
zou voor zeker f 150 miljoen zijn afge
nomen.
ROTTERDAM In West-)Duitsland
staat tot 28 maart de inschrijving
open op een 7 pct.-dbligatielening van
170 miljoen mark ten laste van de
Westduitse spoorwegen tegen 97%
pet. De lening wordt afgelost op 1
april 1978.
AMSTERDAM Op 29 maart zul
len Arnold Gilissen's Bank en Bax'
Bank de inschrijving openstellen op
een 7% procent twintigjarige obliga
tielening van f 1,8 miljoen ten laste
van de Stichting R.-K. Ziekenverple
ging St.-Bonifacius in Lichtenvoorde.
De koers van uitgifte is 100 procent.
Van de lening is al f 200.000 op in-
schrijvingsvoorwaarden geplaatst. De
storting moet geschieden op 14 april.
Met de aflossing wordt in 1973 be
gonnen. Vervroegde aflossing is moge
lijk van 15 april 1973 af en wel in 1973
tot en met 1977 tegen 101% procent,
in 1978 tot en met 1982 tegen 101 pro
cent en daarna A pari. De lening
draagt een jaarcoupon.
Op de obligatielening van het Sint
Joseph Ziekenhuis in Venlo van f 3.5
miljoen is tot een zodanig bedrag In
geschreven. dat een zeer belangrijke
reductie op de inschrijvingen moet
worden toegepast. De rente is 7 1/4
procent; de uitgiftekoers was 99 pro
cent.
AMSTERDAM Gisteren werd te
Londen tot de definitieve uitgifte van
een 15-jarige obligatielening ad 30
min dollar ten laste van Imperial Che
mical Industries besloten. De rente
voet werd hierby op 6% procent ge
steld en de koers van uitgifte op 99%
procent. (Op deze lening werd dinsdag
in enkele landen ingeschreven. Van
Nederlandse zijde bestond hiervoor
ruime belangstelling.
AMSTERDAM, 15 maart Londen
10.10%—10.10%: New York 3.61%—
3.61%; Montreal 3.33 13/16—3.34 1/16;
Parijs 73.01—73.06; Brussel 7.26%—
7.27%: Frankfort 90.90%—90.95%;
Stockholm 69.99—70.04; Zürich 83.S8%
—83.43%; Milaan 57.84%—57.89%Ko
penhagen 52.2752.32; Oslo 50.50—
50.55; Wenen 13.97%—13.98%Lissa
bon 12.59%—12.61%.