Noorden startte met eigen toneelgezelschap Kunstconcours Geestdriftig publiek Phia Berghout gaat Rennies^S UIT DE KERKEN naar Japan Vaste markt FINANCIËLE NOTITIES VANAVOND MORGEN WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Cultureel gat Waardering TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart D i v iclend voorstel 1 en Daggeld werd verlaagd Spoor lening Lening f 1,8 min „St.-Bonifaciiiü" Dollar lening van I.C.I. Pagina 2 DONDERDAG 16 MAART 1967 JANET 14 „Schreeuw niet zo", lachte Janet, „anders krijgen we de hele kustwacht niet de reddingboot naar buiten!" Nu gaf ze het scheepje een laatste duw. „Pak aan Joe. Daar ie het weer". Het bootje zeilde nu schuin op hen af. „Pas op, daar heb je de kustwacht", wel, dat je naamgenoot je zou redden". Janet ging even op de rots zitten om haar haar op te maken. Maar tel kens als ze klaar was trok Joe het weer naar beneden. „Hu, paard, wat heb je een manen!" riep hij, om haar heen dansend en aan de losse vlechten trekkend. Janet probeerde hem bij zijn benen te grijpen, maar hij was haar te vlug af. „Pas op, daar heb je de kustwacht waarschuwde hij haar. „Mijn hemel waar?" vroeg Ja- net, vlug naar boven kijkend. Joseph rolde in het zand van de pret, schate rend van het lachen. Janet schoot op hem toe, gaf hem een klap op zijn broek en porde in zijn ribben, tot hij om genade vroeg. Toen zij zich wat had opgeknapt en op het punt stond huiswaarts te keren bedacht zij zich, waarom zij hem hier eigenlijk was komen halen. „Je hebt met je broer tje Samuel gevochten en je vader ge beten", zei ze streng, hem daarbij scherp aanziende. Hfl knikte en slikte iets weg. „Je hebt hun allebei erg verdriet ge daan! Samuel bedoelde geen kwaad en je vader handelde niet anders dan rechtvaardig! Ik zal je dus moeten straffen, Joe!" Joe zei geen woord, zijn ademhaling ging alleen wat gejaagder. „Je scheep je zal ik een tijdje moeten opbergen. Zie je die rotsrand daar in de hoogte? Daar zal ik het neerzetten, zodat je er niet bij kunt. Wanneer er helemaal niets meer aan vaders pols te zien is, kun je het terugkrijgen. Dat is billijk Joseph, vind je niet?" Joe knipperde met de ogen. Hij zag vuurrood en zijn lip trilde. „Ja moe der", zei hij. „Ook moet je je vader vergiffenis vragen en Samuel een hand geven. Beloof je dat?" „Ja moeder". Ze zette het scheepje toen veilig op een beschut plekje van de rotsrand. Toen Joe het niet meer kon zien keek hij met tranen in zijn ogen naar zijn moeder, drukte zijn hoofd tegen haar aan en zocht haar hand. Ze gaf hem haar zakdoek en hij snoot langzaam en nadrukkelijk zijn neus. Janet deed net of zij zijn tranen niet zag. „Zullen we gaan?" opperde zij. „Ik heb u vuil gemaakt", zei Joseph en wreef er met de zakdoek over. Op zijn wang zag zij een smoezelig streep je, waar een traan waa neargebiggeld. Opeens drukte ze hem in haar armen, dicht tegen zich aan. IX. De kinderen speelden op de werf. Samuel had een zaag gekregen en wat oude planken. Hij legde een plank op de scheepshelling en pakte de zaag stevig in zijn rechterhand. „Nu opgelet!" zei hij ernstig. Mary stond met haar pop in de arm vol trots naar hem te kijken. "Herbert hield een paar roestige spijkers in z'n hand voor Samuel klaar. ,Zeg maar, als je er een nodig hebt!" Hij was blij, dat hij helpen mocht. Regelmatig ging de zaag op en neer door het hout, tot de plank in twee gelijke helften op de grond viel. „Zie je waar ik de krijtstreep had getrok ken?" riep Samuel, trots op zijn vast heid van hand. „Ik ben geen halve centimeter afgeweken. Geef me nu de spijkers eens, Herbie, dan ben je een reuze kerel!" Drie blonde kopjes bogen zich aan dachtig over de plank. Toen weer klonk opeens een schreeuw. Joseph sprong achter een schuurtje vandaan. „Pas op, Joe, bederf de boel niet!" „Luister eens", begon Joe. „Weten jullie de roeiboot van Tim West? Nou, die heb ik losgemaakt en stilletjes hier gebracht onder aan de trap. Nie mand heeft het gezien. Kom mee...!" „Dat mogen we toch niet...", begon Mary. „Wat zeg jij ervan, Sammie?" Samuel weifelde. Hij was de oudste en verbazend consciëntieus. „Jullie zijn bang", spotte Joe. Dat gaf de doorslag. „Kom jongens, we gaan!" zei Sa muel vlug, met een kleur als vuur. Zij liepen de trap af achter aan de werf en sprongen met een plons in de lekke boot. Joe had de riemen al gepakt, voor dat Samuel er bij kon en trok, hoe wel ze veel te lang en te zwaar voor hem waren, de boot door het water, naar de mond van de haven. Niemand op de werf had hun vertrek opge merkt. Ja, toch. Een klein figuurtje, verscholen achter een lege kuip, zag de boot uit het gezicht verdwijnen. Dat was Philip, de jongste jongen. Hij was veel kleiner dan Herbert, hoewel hij slechts twee jaar jonger was. Hij had een smal en teer ge zichtje. Zijn haar was hoogblond en hij was de enige van de kinderen met dicht bij elkaar staande, diep liggen de oogjes. GRONINGEN De Noorder Compagnie, noordelijk beroepstoneelgezel schap, dat vooralsnog alleen bestaat uit 't echtpaar Jaap Maarleveld en Manon Alving, gaf gisteravond in de schouwburgzaal de Lawei in Drachten de première van „De dorps vrijage" van Shaw, een van diens minder bekende toneelstuk- I ken, dat fris, levendig en vlot werd gebracht. Dat de beide acteurs zich nog wat onwennig bewogen, vergaf het geestdriftige publiek hen graag. Vlug holde hij de werf af, heuvel opwaarts naar het „Klimop Huis". Halverwege bleef hij echter staan, omdat hij een idee kreeg. Een jongetje van zijn eigen leeftijd speelde hier in de goot. „Weet je wel, wat ik je zondag in t*e kerk heb zien doen?" vroeg hij het kereltje. „Jawel", drensde deze. ,,Nou ga jij nu in het Klimop Huis vertellen, dat je mijn broertjes en zusjes hebt zien wegroeien in de boot van Tim West. Al je het nit doet, zal ik alles vertellen!" „Ik ga al", zei het jongetje bang, terwijl hij overeind krabbelde. „Denk er aan, je moet zeggen, dat je het zélf gezien hebt en niet dat ik het gezegd heb!" Het kereltje liep vlug de heuvel op en Philip verdween in een andere richting. Intussen waren Joe en de anderen in de boot buiten de haven gekomen. Het water zag hier grauw met schuim op de golfjes en de wind was pal te gen. Mary werd bang en begon te hui len. Herbert was bleek geworden, ter wijl Samuel onrustig rondkeek. Joseph alleen was volmaakt gelukkig. Hij sloeg een vlinder met zijn ene riem, zodat het water in het rond spatte. Lachend gooide hij zijn hoofd in de nek. „Ik wou, dat we 'n mast hadden met een zeiltje, dan staken we recht over naar Frankrijk!" „Ik geloof, dat we beter kunnen draaien, Joe!" was Samuel van oor deel. Hij zag hoge golven vooruit en begreep iets meer van de onzeewaar- digheid van de roeiboot. „Er kan ons niks overkomen!" be weerde Joe, die zich schrap zette voor zo'n forse ruk, dat de half vergane riem in tweeën knapte. Hij zelf bui telde van de doft en de riem schoot los van de dolpen en dobberde reeds buiten hun bereik op de golven. (Wordt vervolgd) 3455. Toen Sandra even weg was om wat versterken de middelen voor de zieken te halen, kwam Charley te rug op de vreemde Vijand, die Arend verslagen had, in de tijd dat hij buiten westen lag. „Wat bespottelijk eigenlijk, hè? Daar zweven ze nu in stukjes en brokjes door de ruimte. Met één vreselijke slag vernietigd! Het was hun eigen schuld. Zij vroegen er eenvoudig om, door zo brutaal en arrogant op te treden. Maar het blijft onzinnig! Als zij ons vriendschappelijk beje gend hadden, zaten zij op ditzelfde moment misschien bij ons op de koffie!" Piloot Storm knikte instemmend. „Zeker, brave borst, dat had 'gekund. Maar heb jij enig idee, hoe die onzichtbare vreemdelingen eruit gezien moeten hebben?" Charley's ogen begonnen te glinsteren, terwijl hij zijn fantasie de vrije loop liet en met alle mogelijke scheppingsvormen kwam aandraven. Arend lachte. „Hou op, joh! Jij hebt vroeger teveel science fiction verhaaltjes gelezen voor het naar bed gaan. Maar wie weet, zijn jouw voorstellingen zelfs nog veel te bescheiden. Als wij althans de ontzaglijke afmetin gen van het vreemde schip in ogenschouw nemen...!" 14. Lie Ko bekijkt het doosje met een effen gezicht. Dan haalt hij zijn schouders op en geeft het aan Rechter Tie terug. „Ja", zegt hij, „zulke doosjes ziet men vaak op de markt. De schrijnwerkers maken ze van resten hout. Handige dingen om je visitekaartjes in te bewaren. Maar ik kan u verzekeren dat ik nooit zo'n fraai exem plaar zou kopen, versierd met een stuk echt oude jade! Nee, edelachtbare, daar heb ik heus het geld niet voor!" „Dan moet de man, die gezegd heeft, dat hij het van u heeft gekocht, zich vergist hebben", zegt Rechter Tie bedaard. Hij steekt het doosje weer in zijn mouw en vraagt: „Woont u hier helemaal alleen?" „Ja, edelacht- bare. Ik ben altijd zo druk met mijn werk bezig, dat ik nooit aan trouwen ben toegekomen. Hoe zou ik ook een gezin kunnen onderhouden? Ik heb als hulp een gesjees de student, Yang heet hij. Die komt elke dag en ruimt het huis een beetje op. Hij helpt me ook met de verf en zo klaar te maken. Hij is zelf ook geïnteresseerd in het schilderen, maar veel brengt hij er nog niet van te recht. Hij woont op een zolderkamertje boven de kleer maker op de hoek hier. Ik begrijp niet waar hij blijft vanmorgen. Hij had al lang hier moeten zijn. Ik vrees dat hij ziek is." Al verschillende malen heeft de Noor der Compagnie, die enkele weken gele den officieel stichting werd, toneelop voeringen gegeven in Groningen, met wisselend succ.es overigens. De Lawei zat stampvol woensdagavond. Meer dan zes honderd noorderlingen waren uit alle richtingen gekomen om dit experiment mee te maken. Jaap Marleveld is vast overtuigd van het welslagen van zijn beroepstoneelge zelschap. Volgens hem nadert het tijdstip snel waarop de beroepsgezelschappen uit het westen niet meer naar het noorden zullen komen. Daar is een groeiende weerstand tegen. Manon Alving en echtgenoot Jaap Maarleveld in „De dorpsvrijage" van G. B. Shaw. „Kunstgrepen" van Pierre Janssen en Leen Timp beschouwde ik dezer da gen als een zeer geslaagde vorm van bemiddeling tussen kunst (enaar) en te levisiekijker. Ook de filmrubriek „Ci nema" van Jan Blokker is dat. De pre sentator heeft veel verstand van zijn métier, maar weet de kijker toch in de eerste plaats te boeien door het positie ve evenwicht tussen engagement en kri tische afstand, waarmee hij de cineas ten en hun produkten introduceert. (Al leen jammer, dat zoiets vergeefse moei te lijkt te zijn waar het iemand als de Pool Skolimofsky betreft, die weliswaar tijdens de jongste Filmweek in Arnhem de kritiekprijs kreeg, maar verder op de witte doeken van onze vaderlandse bioscopen nog steeds niet vertegen woordigd is). Een andere succesvolle vorm van ge noemde bemiddeling is het rechtstreek se-TV-contact met de kunstenaars, zo als dat dit seizoen vooral tot stand wordt gebracht door de AVRO (die niet alleen in haar actualiteitenrubriek, maar ook in haar culturele program ma's aanmerkelijk vooruit is gegaan). Over „Dichters dichterbij" schreef ik al eerder, over „AVRO-Kunstconcours" door allerlei omstandigheden nog niet. Daarom nu iets over deze serie, waar van gisteravond weer een aflevering op Nederland 2 verscheen. Door het feit, dat de in cultureel en documen tair opzicht „betere" programma's in hoofdzaak op het tweede net worden gebracht, krijgt dit net steeds meer het karakter van een derde net, zoals Duitsland dat reeds kent. Ik heb daar geen bezwaar tegen, vooral niet zolang het derde radionet nog niets wegheeft van wat de BBC onder een „third pro gram" verstaat. Maar in een geval als dat van het „AVRO-Kunstconcours" valt het wel een beetje te betreuren. Dit concours lijkt me namelijk aller minst geschikt voor de „happy few" en allermeest geschikt om de kijker voor de kunstenaar en zijn prestatie te inte resseren. Ik geloof niet de enige te zijn, die even geboeid naar een aflevering van deze wedstrijdenserie voor talent volle en vakbekwame kunstenaars kijkt als naar een reportage van een goede vqptbalwedstrijd om de Europa Cup. Ook gisteravond toen de jonge ho boïsten het voetspoor van de harpisten, toneelspelers en zangers uit de vorige afleveringen volgden zat de span ning er weer helemaal in. Door de lampen in de TV-studio bevinden de deelnemers zich ook letterlijk in het heetst van de strijd en hoeveel hun prestaties onder dergelijke omstandig heden aan vakmanschap, concentratie en zelfbeheersing vergen, is ook in de huiskamer voelbaar. Daar kwam gis teravond nog bij, dat de spanning aan zienlijk vergroot werd doordat Leo Driehuys een en ander van een even geladen fluistercommentaar voorzag als waarmee Joop v.d. Hoek voor de radio een belangrijk biljarttoernooi pleegt te verslaan. Ook de verschillen in tempe rament, aanpak en ervaring kwamen weer duidelijk over en tenslotte was er weer de mogelijkheid tot vergelijking van het eigen oordeel met dat van de deskundige jury. Kortom: „Kunstcon cours" is een serie, die een zeer grote kijkdichtheid verdient. Veel groter dan de aflevering van gisteravond zal heb ben gekregen, met de concurrentie van de „film-van-de-week" op het eerste net en de radio-uitvoering van Penderecki's Passiemuziek naar Lucas. J. v.d. K. Om b(j voorbaat het culturele gat op te vullen dat dan dreigt te ontstaan is hij met zyn vrouw in Frieschepalen (een dorpje bij Drachten) gaan wonen om van daar uit anderen enthousiast te ma ken voor zyn ideeën. Sinds ruim een jaar voert hij nu samen met Manon Alving eenakters op met als enige steun een subsidie van het rijk van vijftienduizend gulden. En met als enige zekerheid dat er een grote groep voor standers is van zqn streven maar een even grote groep tegenstanders, die vre zen dat de oprichting van de Noorder Compagnie de westelijke gezelschappen er nog eerder toe zal brengen niet meer de provincie in te trekken. Regisseur Jack Dixon kreeg aan het slot van Shaws stuk een boekje uit han den van Manon Alving als blijk van waardering. De avond werd verder ge vuld met „Moany's jongen huilt niet", een eenacter van Tennessee Williams en „Een deur moet open zyn of dicht" van Alfred de Musset. (Advertentie) Brandend maagzuur? helpen direkt! Henk van Ulsen in Dagboek van een gek", een verhaal van Nicolaj Gogol;', wordt vanavond om negen uur uitge zonden door de N.C.R.V.-televisie over Nederland I. Ned. Herv. Kerk: Aangenomen: naar Dedemsvaart (vac. E. C. Burgstede): C. D. van Goeverden te Finsterwolde; naar Schiedam (vac. C. v.d. Steen): H. J. Groenewegen te Oosterland (Zeeland); naar Rotterdam -Kralingen (vac. Th. G. Vollebregt) (toez.): J. Kortleve te Klundert. GerefKerken Beroepen: te Minnertsga en te Vrijhoeve -Capelle: H. Lenters, kand. te Gelder- malsen. Aangenomen: naar Zuidwolde (Gr.): D. Dijkstra te Ee. Bedankt: voor Groningen-Helpman (vac. H. Alting): H. A. van Bottenburg te Noordwijk aan Zee. Geref. Kerken (vrijgem.): Beroepen: te Ommen: J. Bomhof te Har- lingen; te Winschoten: J. J. Wildeboer te Driesum. Chr. Geref. Kerk: Bedankt: voor Hengelo (Ov.): H. Bies- ma te Stadskanaal; voor Vineland (Ontario, Canada): Th. Rutters te Nqmegen. Geref. Genieenten: Bedankt: voor Terwolde: J. Karens te Nleuwerkerk; voor Klaaswaal: J. C. Weststrate te Meliskerke. AMSTERDAM De harpiste Phia Berghout heeft van de Japanse regering een uitnodiging gekregen om veertien dagen in Japan te verblijven. Mevrouw Berghout vertrekt maandag naar Tokio. Het internationaal kunstenaarscen trum Eduard van Beinumstichting op Queeèkhoven in Breukelen, waarvan me vrouw Berghout leidster is, wordt door veel jonge Japanse musici bezocht die er de cusussen volgen. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van het Ger. Pol. Verb. 18.30 Lichte orkest- muz. en zangsol. 18.55 Gespr. brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Stereo: Mod. kamermuz. (opn.). IKOR: 19.30 Een opstandig gebeuren, klankb. AVRO 20.00 Nws. 20.05 Radio Kamerork. en solist: kl. en mod. muz. 21.15 Myn heer de Direct., hoorsp. 22.05 Pianore cital (gr): Spaanse pianomuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Dlacotaria nieuwe gr. pl. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 18.10 Sportrubr. J8.30 Voor de twinti gers. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radio krant. 19.30 Stereo: oude gr. muz. 19.45 Op de man af, pr. 19.50 Wij poetsen de plaat: lichte gr. muz. 20.10 De fam. Leenhouts, hoorsp. (dl. 23). 20.40 Sa men uit samen thuis, gev. progr. 22.00 Stereo: Lichte gr. muz. 22.15 Wijd als de wereld: intern, oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespr. 22.45 Kerkorgelconc.: kl. muz. 23.15 Signaal - muz. van eigen tijd. 23.45 Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 De Verrekijker, intern, jeugdjourn. 19.10 Van gew. tot gew. 19.30 Mensen in de sport: doc. inf. progr. STER: 19.56 Re clame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Kl. muz. pr. 21.00 Dagb. van 'n gek. to- neelsp. 22.30 Ontm., gespr. NTS: 22.40- 22.45 Journ. 23.00-23.30 Teleac: Autom. (6-herh. van maandag jl.). NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20. Reel. VARA: 20.05 Mogul, tv-film. 20.55 Achter het nieuws. 21.20 Corona- tionstreet, TV-film. 21.40 Intern. Muz. week. 1966: Act. muziek. STER: 22.11 Reel. NTS: 22.15 Journ. KRO/RKK: 22.30-23.00 Verklaar U nader: gesprek over geloof. HILVERSUM I VARA: 7 .00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijlied. 7.23 Li. gr .muz. (7.30- 7.35 V. d. voorpag.). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz 9.00 Stereo: Weens Philharm. kwar tet en sol. (gr): Klass. muz. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Stereo: Mod. ka.muz. (gr.) AVRO: 10.00 Schoolrad. VARA: 10.20 Li. gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO: 11.30 Op.muz. (gr). 12.00 Li. ork.muz. en zangsol. 12.25 Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30 Stereo: Fluit en piano: mod. muz. 14.00 Voordr. v. gedichten. 14.15 Bij de tijd en bij de thee: gev. pr. VPRO: 15.30 Thuis: pr. voor thuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02 Festival van Marais 1966: Ka.ork. en koren (opn.): klass. muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Stereo: Muz. aanwinsten. 17.45 Act. HILVERSUM H NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber. 7.10 Dagop. 7.15 Stereo: Li. gr. muz. 7.30 Nws. 7.32 Li. gr.muz. 7.40 Rad.krant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijd, muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Li. gr. muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Amerikaanse volksliedjes (gr.). 10.00 Stereo: semi-klass. muz. gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Li. gr. muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant: act., rep., ber. en lichte muz. 13.30 Stereo: Li gr. muz. 14.05 Schoolrad. 14.25 Mod. gr.muz. 15.10 Voordracht. 15.30 In 't zilver, pr. voor oudere luisteraars. 16.30 Stereo: Int. Muziekweek Gaudeamus 1966: Instr. kwintet: Mod. muz. 17.05 Li. grjnuz. 17.30 Ned. mil. ork. (gr.). HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Plaat maar raak!: vrolijk ochtenpr. 10.00 Nws. 10.02 Arb.vit. (11.00 - 11.02 Ns.) VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buiten landse pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 13.05 Gev. platenpr. 14.00 Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x Top 10. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Li. mu pr. 16.00 Nws. 16.02 Oud Plaatwerk. 16.30 Li. platenpr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 - 18.00 Pop Party. s Donderdag 16 MAART 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van giste ren). 10.20 Sportsp. 10.50 Rep. 11.35 Act. en muz. 12.00-13.00 Act. kroniek. 16.40 Nws 16.45 Spelpr. voor de kinderen. 18.00-18.05 Nws. (reg. progr. NDR: 18.05 Act. 18.16 Cultuursp, uit Noord- Duitsl. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Sag die Wahrheit, wedstr. spel. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Reg. nws. 18.10 Weekoverz. 18.12 Progr. voor oudere luist. 18.25 Hier und Heute. 18.50 Guten Abend. 19.10 Lichte muz. 19.40 Roshan Dhunjibhoy in Spanien.) 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Wie verbringe ich meinen Sonntag? spel. 21.30 Experimente mit dem Leben: po- pulair-wetensch. progr. 22.15 Journ. en weeroverz. Aansl.: commentaar. DUITSLAND II 18.05 Wintersp. weerber. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. aansl.: Minitou. 18.55 Wetten, dass wir heira ten. kl. tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Der Fall Nebe, doe. Aansl.: nws. 21.30 Dis cussie. 22.15 Nws., weerber. en thema v. d. dag. Aansl: wintersportweerber. 11111111 n 111111 n i ii 1111 111 iiiiilliiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiMiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiii 13 PLONS! Daar viel onze vriend met het hoofd naar beneden in het water, dat hoog opspatte. Tekko ver dween in de diepte en het wateroppervlak sloot zich bo ven hem. Enkele opstijgende belletjes gaven nog slechts de plaats aan waar Tekko kopje onder gegaan was. Zodra Tekko achterover tuimelde spoedden zyn aanval lers zich naar het einde van de steiger om te zien wat onze vriend nu zou gaan doen. Maar toen in plaats van Tekko slechts luchtbellen boven kwamen, grensden zy vergenoegd en gaven zij ondubbelzinnig hun voldoening te kennen over de afloop van de strijd. „Dat waren mooie mesworp! Onwaardige vreemdeling zullen Ba-Mik dynastie niet meer kunnen redden! Hij niet naar boven gekomen zijn! Kom laten ons gaan theedrinken en pijp roken! Na nog een laatste blik geworpen te hebben op de plaats waar het slot van het drama zich had afge speeld verlieten de drie Chinezen de steiger en gingen in een uitgelaten stemming huiswaarts. „Onze meester Prins Chop-Choy zullen tevreden zyn! wy kunnen reke nen op vorstelijke beloning. Dagen van Ba-Mikdynastie nu geteld zijn. Prins Lum-Bia zullen nimmer troon besty- gen!" En in de overtuiging van dit alles ging het drie tal verder. 0RA... 0RAU.. ORAKEL, IEMAND DIE.. AMSTERDAM, 15 maart De dinsdag nabeurs door de Nederland- sche Bank bekendgemaakte verlaging van het officiële disconto met een half procent tot 4% procent heeft vooral op Beursplein 5 psychologisch een zeer gunstig effect gesorteerd voor de aan delen- en obligatiemarkt. Hoewel ge noemds discontoverlaging reeds enkele weken werd verwacht kwam deze toch nog onverwacht. Onmiddellijk reageer de nabeurs de internationale waarden met oplopende koersen. Philips kwam tot 88.20 om tegen het slot iets terug te vallen. Hoogovens ging acht punten omhoog tot 350, KLM 15 gulden hoger op 410. Deli avanceerde 1.30. In de eerste periode waren vijf tot tien punten hoger Macintosh, Heine- ken, Ned. Bakkery, d'Oranjeboom, Chemische Naarden en Gero Fabriek. Geveke was tien punten hoger niet te krijgen. Ned. Gist steeg 18 punten. De Spaarnestad deed 715 tegen dins dag 710 laten. Amsterdam Chemie Farmacie f 3,50 omhoog. Alb. Heyn had een slechte dag, hier werd do koers gesteld op 870 laten tegen dins dag 891. Kon. Zout daalde vier en Ned. Ford vijf punten. MOEARA ENIM Eerste interimdividend over 1967 van 52 4/5% of 99 aan aandeelhouders 8 aan houders van winstbewijzen en 806 aan houders van oprichtersaande len. Dit na ontvangst van het voorgo- stelde dividend van 3.60 door de Ko ninklijke. NATIONAAL GRONDBEZIT Op het verplicht gestorte deel van de aandelen 32%%. Er is per 2 januari al een interimdividend van 13%% uit gekeerd. Van het slotdividend kan 5% in de vorm van agio-aandelen worden ontvangen. De jaarvergadering is in mei. NEDERL. FORD Onveranderd dividend van 25%, waarvan al 10% als interimdividend werd uitgekeerd. KON. ROTTERD. LLOYD Dividendverhoging over 1966 tot 12 procent. Vorig jaar werd 10 procent uitgekeerd. BüHRMANN-TETTEROD E Over 1966 20% dividend uitgekeerd, waarvan 5 procent in aandelen. Over 1965 werd hetzelfde uitgekeerd, alsme de een jubileumagiodividend van 2 procent. Ondanks kostenstijgingen en verhoogde Nederlandse vennootschaps belasting vertoont de nettowinst verge leken met 1965 een stijging. De jaar vergadering is in mei. KONINKLIJKE PAPIER Overanderd dividend over 1966 van 12 procent. De jaarvergadering wordt op 25 april gehouden. AMSTERDAM Het tarief van dag geld is met een vol procent verlaagd tot vier procent. Dit is een gevolg van de aanzienlijke verruiming van de de geldmarkt hetgeen wij gisteren reeds aankondigden door grote be talingen van het Rijk. o.m. aan de la gere overheid. Voorts heeft de verla ging van het officiële disconto van de Nederlandsche Bank met een half pro cent tot 4% procent hiertoe bijgedra gen. Voor de verkoop door de agent van het ministerie van Financiën van drie- en vijfjarige schatkistbiljetten met resp. 5 3/8 en 5 5/8 procent coupon rente is grote belangstelling geweest. Volgens deskundigen van de geldmarkt zou voor zeker f 150 miljoen zijn afge nomen. ROTTERDAM In West-)Duitsland staat tot 28 maart de inschrijving open op een 7 pct.-dbligatielening van 170 miljoen mark ten laste van de Westduitse spoorwegen tegen 97% pet. De lening wordt afgelost op 1 april 1978. AMSTERDAM Op 29 maart zul len Arnold Gilissen's Bank en Bax' Bank de inschrijving openstellen op een 7% procent twintigjarige obliga tielening van f 1,8 miljoen ten laste van de Stichting R.-K. Ziekenverple ging St.-Bonifacius in Lichtenvoorde. De koers van uitgifte is 100 procent. Van de lening is al f 200.000 op in- schrijvingsvoorwaarden geplaatst. De storting moet geschieden op 14 april. Met de aflossing wordt in 1973 be gonnen. Vervroegde aflossing is moge lijk van 15 april 1973 af en wel in 1973 tot en met 1977 tegen 101% procent, in 1978 tot en met 1982 tegen 101 pro cent en daarna A pari. De lening draagt een jaarcoupon. Op de obligatielening van het Sint Joseph Ziekenhuis in Venlo van f 3.5 miljoen is tot een zodanig bedrag In geschreven. dat een zeer belangrijke reductie op de inschrijvingen moet worden toegepast. De rente is 7 1/4 procent; de uitgiftekoers was 99 pro cent. AMSTERDAM Gisteren werd te Londen tot de definitieve uitgifte van een 15-jarige obligatielening ad 30 min dollar ten laste van Imperial Che mical Industries besloten. De rente voet werd hierby op 6% procent ge steld en de koers van uitgifte op 99% procent. (Op deze lening werd dinsdag in enkele landen ingeschreven. Van Nederlandse zijde bestond hiervoor ruime belangstelling. AMSTERDAM, 15 maart Londen 10.10%—10.10%: New York 3.61%— 3.61%; Montreal 3.33 13/16—3.34 1/16; Parijs 73.01—73.06; Brussel 7.26%— 7.27%: Frankfort 90.90%—90.95%; Stockholm 69.99—70.04; Zürich 83.S8% —83.43%; Milaan 57.84%—57.89%Ko penhagen 52.2752.32; Oslo 50.50— 50.55; Wenen 13.97%—13.98%Lissa bon 12.59%—12.61%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2