ONDERZOEK WIJST UIT: De AUTO is het slachtoffer van eigen populariteit Te weinig in de garage Sneller schakelen Meng u niet in de stroom der miljoenen naar het Zuiden Rootes stopt produktie van grote auto's SMEEROLIE-AUTOMAAT VOOR WARTBURG Auloprodiiklie in de V.S. wordt beperkt I STEEDS MEER ONDER DE ALPEN DOOR Vier personen Behaaglijk Wegligging jj- Allemans-auto Verversen „Geen hout Geen verschil Prij s voor reis met oude eend De Duitse benzinemaatschappij Aral heeft een hele voorlichtings dag gewijd aan het verschijsel dat de moderne automobilist minder zorg over schijnt te hebben voor zijn auto. Op de gron dige Duitse manier werd eerst geprobeerd om een oorzaak op te zoeken. Daarna werden de gevolgen aangetoond. Het zijn vooral de nieuwe automobilisten, de mensen die hun eerste auto pas hebben, die te weinig aandacht aan het noodzakelijke onderhoud schenken. Deze mensen zijn, volgens Aral, nog niet vertrouwd met de auto. Zij genieten wel van het gemak van de auto, maar zij hebben er geen idee van dat een auto een vrij ingewikkelde machine is. Doordat hun aantal kilometers per jaar laag is, komen deze mensen maar heel weinig met de auto in de garage. Een zich ontwikkelend mankement blijkt daardoor vaak pas veel te laat. Een tweede gevolg van de lage kilometrages is dat deze be ginnende automobilisten heel erg veel tijd nodig hebben om een beetje vertrouwd te raken met him voertuig. De auto wordt minder statussymbool en meer gebruiksvoorwerp, aldus Aral- Als statussymbool werd hij vertroeteld, maar als gebruiksvoorwerp moet hij het altijd maar doen en wordt er verder niet naar omgekeken. De auto wordt op die manier de dupe van zijn eigen populariteit. Tenslotte heeft Aral uitgezocht hoe het met het bezit van rijbewijzen staat in West-Duitsland. De cijfers wezen uit dat er op de honderd gezinnen met een auto 142 rijbewijzen voorkomen, waaruit min of meer volgt dat meer leden van een ge zin gebruik maken van dezelfde auto. Bij zo'n allemansauto worden gebreken min der snel ontdekt dan bij een auto die uit sluitend door zijn eigenaar wordt bestuurd. Ook is het denkbaar dat de gezinsleden er elk op vertrouwen dat de ander wel voor het onderhoud zal zorgen. Uit de cijfers van Aral blijkt ook, al heeft dat niets met het onderhoud te ma ken, hoe het met het bezit van een auto staat in West-Duitsland: 43 procent van de gezinnen één auto, drie procent twee auto's één procent meer dan twee auto's. meer goed doet op gewone benzine. De eigenaar moet dan overgaan op super. Erg is dat niet, want niet zelden blijkt de motor op super zuiniger te lopen, zodat de benzinekosten per kilometer hetzelfde blij ven. De keuze tussen super of gewone hangt ook nog af van de rijstijl van de chauffeur. Heel in het algemeen kan men zeggen dat men gewone benzine kan ge bruiken als de motor er niet op pingelt. 99 Ir. G. H. Seidel van Arel betoogde onder het motto „Een auto is geen stuk hout" dat het streven van de autofabrikanten om auto's onderhoudsvrij te maken, niet ver keerd moet worden uitgelegd. Dat een auto minder onderhoud nodig heeft, wil niet zeggen dat hij nooit controles nodig heeft, zo meende hij Hij demonstreerde later op een proef- stand hoeveel vermogensverlies het gévolg is van ingebrande contactpunten, een niet correct afgestelde ontsteking of oude bou gies. Als een automobilist na een onder houdsbeurt het gevoel heeft opeens in een nieuwe auto te rijden, heeft hij al veel te lang gewacht met die beurt, stelde ir. Sei del. De proefstand was ook voorzien van ap paratuur om het gehalte onverbrande kool waterstoffen in het uitlaatgas te meten. Het was nogal onthutsend om te zien hoe veel verschil een precies correcte afstel ling van de stationaire sproeier of een af stelling die er ietsje (slechts een kwart slag) naast was uitmaakt. Door de kwart slag aan de stationaire sproeier verdub belde het gehalte aan onverbrande koolwa terstoffen bijna. Zolang er zoveel van een correcte afstelling afhangt doet de ontwik keling van allerlei speciale apparatuur om het uitlaatgas te „reinigen" een beetje QvarbodiH aan. Zr. Seidel hield van klare taal en hij zei veel wetenswaardigs: Over verschillende merken benzine: De benzine» van de grote merken doen in kwaliteit niets voor elkaar onder. De ene heeft wat meer van de ene toevoeging en de andere wat meer van de andere, maar dat maakt bij elkaar niets uit Wel is het mogelijk dat een bepaalde motor extra lek ker loopt op een bepaald merk benzine, maar dat is dan een toevalstreffer. Het zegt niets over de kwaliteit van de benzine in kwestie. Over het probleem super of gewone ben zine: Sommige autofabrikanten willen hun motoren graag op gewone benzine laten draaien omdat zulks een verkoopar gument kan zijn. Vaak blijkt echter dat een motor die wat ouder wordt, het toch niet Over motorolie: de moderne motorolie is geweldig, maar de automobilist moet niet vergeten dat de verversingstermijnen nauw samenhangen met de bedrijfsomstandig heden. De man die tienduizend kilometer per jaar maakt en daarom zijn superolie maar eens per jaar ververst, moet niet verbaast zijn als zijn motor in de soep draait. Men moet nooit al te lang wachten met olieverversen. Winters vaker verversen dan '8 zomer» omdat de olie meer te lij den heeft van wisselende temperaturen, 's Zomers vooral oppassen dat de olie tot de maximum-streep van de peilstok komt, omdat de hoeveelheid olie dan belangrijk is voor een goede koeling. Geen superolie gebruiken voor een motor die veel olie gebruikt (in de orde van twee liter of meer per duizend kilometer). Dat is zonde van het geld. Gooi er maar een goedkope olie in. Bij een oude motor nooit overgaan op een superolie. De kans is niet gering dat deze zoveel vuil losmaakt dat alle oliekanaaltjes verstopt raken en de motor kapot gaat. LONDEN (AFP) De Britse autofa- briek Rootes heeft de Humber Imperial, de Humber Super Snipe en de Humber Hawk uit de produktie genomen. Dat betekent, dat Rootes is gestopt met de produktie van grote auto's. Rootes geeft als reden op dat de verko pen in Engeland van auto's met een gro tere motorinhoud dan twee liter gestaag teruglopen door kredietbeperkingen en be las „ingmaatregelen. De British Motor Corporation gaat zijn vrachtwagens voortaan onder de merk naam BMC verkopen. De namen Austin en Morris voor precies dezelfde trucks verval len daarmee. Voor de personen- en bestel wagens blijven de verschillende merkna men gehandhaafd. De Wartburgs kunnen vortaan worden geleverd met een smeerolie-automaat. De ze voegt de smeerolie aan de brandstof van de driecilinder tweetakt toe in de juiste verhouding tot toerental en belasting. De smeerolie-automaat kost 250 gulden. Hij kan zowel in nieuwe als in gebruikte auto's worden gemonteerd. De smeerolie-automaat heeft een eigen tankje, dat maar zo nu en dan hoeft te worden gevuld. Verder kan men aan de pomp net als met een viertakt motor ge woon benzine tanken, zonder toevoeging van olie. De automaat doseert de olie naar be hoefte. Bij toevoeging van olie aan de brandstof bij het tanken is de mengver- houding altijd dezelfde, maar zo dat er ook voor de maximale behoefte genoeg olie is. Onder alle andere omstandigheden wordt de motor dus te rijkelijk gesmeerd. De smeerolie-automaat brengt de gemid delde mengyerhouding op 1:60; zonder automaat is die mengverhouding 1:40. De automaat levert op die manier nog een be sparing op ook. Een bijkomend voordeel is dat de voor tweetakt kenmerkende rook pluim door de zuiniger smering voor een deel verdwijnt. Twee tijdopnamen van een wiel dat met een snelheid van 135 km/u. draait. Op de rechter foto is nauwelijks te zien dat het wiel beweegthet is goed uitgebalanceerd. De tijdopname van het linker wiel laat duidelijk zien dat het wiel slingerthet is 120 gram in onbalans. Die 120 gram maken al het verschil tussen een betrouwbaar en een gevaarlijk gedrag van de auto. Een zaak ir. autotoebehoren in Schiedam heeft nu naast alle door anderen bedach te en gemaakte artikelen ook een eigen vinding in de handel gebracht, een voorzie ning die sneller schakelen met Volkswagens mogelijk maakt. De „snelschakeling" bestaat uit een me talen ring, die onder de versnellingshandel moet worden aangebracht. De afstand waarover de versnellingshandel moet wor den bewogen om van de ene versnelling in een andere te worden gezet, wordt door de ring met zestig procent verkort. Een kortere schakelbeweging kost min der tijd, dus kan men inderdaad wat snel ler schakelen met de Empress snelschake ling. Het voordeel zit naar mijn smaak trouwens meer in de gemakkelijke en pre- ciese, korte schakelbeweging dan in de tijdsbesparing. De snelschakeling is gemakkelijk zelf te monteren. Het setje onderdelen kost 19,75 gulden. DETROIT (UPI) De grote vier van de Amerikaanse auto-industrie (General Motors, Ford, Chrysler en American Mo tors) hebben in januari en februari van dit jaar 24 procent minder auto's gemaakt dan in dezelfde periode van 1966: 1.189.438 auto's tegen 1.572.799 stuks. De produktie moest worden beperkt door de teruglopende verkoopcijfers. General Motors moest bovendien enkele fabrieken stopzetten door gebrek aan onderdelen, als gevolg van stakingen bij enkele leveran ciers. Desondanks produceerde General Motors in januari toch altijd nog bijna 100.000 auto's meer dan de andere drie concerns samen. De produktiecijfers voor januari en februari van de grote vier waren: General Motors 640-626 stuks (1966 882.277), Ford 335.660 st. (1966 418.470), Chrysler 190.985 st. (1966 244.992), American Motors 22.167 stuks (1966 37.130). Nieuwe 2+2 van Matra Ter gelegenheid van de auto-tentoon stelling in Genève heeft de Franse fabriek van sportieve automobielen een nieuw type gelanceerd: de Matra 530. Alhoewel van duidelijk sportieve in slag, heeft de fabriek met deze wagen kennelijk getracht een compromis te bie den aan ryders die gaarne een sport wagen zouden rijden, maar die door fa milie- of zakelyke omstandigheden geen ge bruikelijke sportwagen kannen aanschaf fen. Men heeft namelijk buiten de twee voor zittingen in deze coupé, ook twee achter zittingen waar twee kinderen of voor kor tere ritten twee volwassenen kunnen plaatsnemen Verder is deze wagen wel een zogenaamde twee-deurs coupé, maar het dak en de achterwand kunnen worden afgenomen, waardoor bijv. voor de week ends, een open sportwagen ontstaat. De nieuwe Matra is natuurlijk weer van kunststof, wat de carrosserie betreft, om dat deze fabriek een onderdeel is van een groot Frans concern dat kunststoffen fa briceert. Er is echter geen gebruik ge maakt van het normale gewapende poly ester, maar van een speciale „groep" in deze kunststoffen, die aanzienlijk sterker en lichter is. Uiterlijk heeft men een bijzonder mo derne, maar toch aantrekkelijke wagen ge schapen, met een vrij compacte omvang, zodat hij ook in het huidige stadsverkeer goed bruikbaar is. Bochtvastheid en wegligging staan weer op het hoogste peil, door de voor Matra kenmerkende formule: de motor centraal in het midden van de wagen. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen door middel van o.a. schroefveren. Voor de aandrijving koos men de beken de Ford Taunus 17M motor, waardoor ser vice en onderhoud te allen tijde gewaar borgd zijn. Deze motor is niet opgevoerd. Met zijn 1699 cc. levert hij 85 pk. bij 4800 t.p.m. De topsnelheid is 172 km per uur. De Nederlandse, noch de Franse prijs is op dit moment bekend, maar volgens de fabriek is men er in geslaagd een rela tief lage prijs te calculeren voor hetgeen geboden wordt. Het aanvankelijk voorzie ne produktie-cijfer voor dit en het komen de jaar, heeft men inmiddels gemeend te moeten verdubbelen. Automobilisten die voor een snelle tocht door de Alpen hun toevlucht zoeken bij de spoorwegen, nemen in aantal steeds toe. Het vorig jaar vervoerden de Zwitserse Spoorwegen door de Sint Gotthard-tunnel 572.472 motorvoertuigen tegen 450.590 in '65 en 375.168 in het jaar daarvoor. Wat de Simplon betreft, bedroeg het aan tal motorvoertuigen 121.752 tegen 96.707 in in 1965 en 88.662 in 1064. De maand met het meeste verkeer was april met 93.138 voertuigen via de Sint Gotthard en 22.049 via de Simplon. De auto is twee jaar oud. De rechter koplamp (op de foto) ook. De linker koplamp heeft juist een nieuwe reflector en een nieuwe gloeilamp gekregen. Het verschil in felheid en lichtopbrengst is aanzienlijk. Cen Duits autoblad heeft uitgerekend, dat twaalf weekends in de komende zomer de gevaarlijkste dagen op de Duit se autobanen zullen zijn. Dan zal het ver keer zijn hoogtepunt bereiken, de ongeval statistieken zullen met sprongen omhoog gaan en de ziekenhuizen weer overvol zijn. Want op twaalf verschillende weekends zul len miljoenen leerplichtige kinderen in Duitsland vakantie krijgen en met hun ouders op vakantie gaan overal heen, vooral via de snelwegen van Duitsland naar het Zuiden. Wie de grootste drukte op de verschil lende weekends weet te omzeilen, bespaart zich veel ergernis en schade en keert ge zond en uitgerust met zijn kinderen weer terug. Aldus het blad, dat vervolgens een opsomming geeft van de drukste en ge vaarlijkste weekends in Duisland. Dat zijn dan 1 en 2 juli, als 1,1 miljoen kinderen in Neder-Saksen vakantie krij gen. Hamburg - Frankfort - Bazel wordt dan heel druk. Ook tijdens het weekend 15-16 juli krijgt de autobaan van Frankfort via Karlsruhe naar het Zuiden het zwaar te verduren, want dan hebben 1,2 miljoen kinderen uit het Rijnland, Hessen en Berlijn het er op zitten. Het eerste werkelijk zeer gevaarlijke weekend van dit jaar verwacht men in Duitsland op 22 en 23 juli. Bijna drie mil joen kinderen uit verschillende delen van Duitsland gaan dan met hun ouders, broer- Met een voor f 500,- gekochte 2cv van 1958, elk f 285,-, 3 reservebanden, wat ge reedschap en veel ijzerdraad, hebben twee jonge Nederlandse studenten, Douwe S. Fokkema en Simon Muller (20 en 17/, in juni 1966 een Balkanreis gemaakt, waar mede zij door een prachtig reisverslag een gedeelte le en 2e prijs hebben behaald in een jaarlijks door Citroen-Nederland uitge schreven wedstrijd om het beste Citroen reisverslag 1966. De 150.000 km oude eend werd gekocht voor f 500,- en zonder enig belangrijk gereedschap of hulpmateriaal en met slechts een gezamenlijk kapitaal van f 570,- werd de reis van ruim 8000 km ondernomen en volbracht! tjes en zusjes (idem zoveel miljoen er bij!) met vakantie. Dat zelfde geldt ook voor het weekend 29-30 juli. Omdat de eerste vakantiegangers dan weer terugkeren zijn vooral de weekends van 12 en 13 augustus, 26 en 27 augustus en 2 en 3 september weer heel gevaarlijk. Vooral 2 en 3 september gaat de kroon spannen, volgens deze Duitse waarschu wing. - vr 0 De Zweed Bengt Söderström heeft sa men met zijn co-équipier Gunnar Palm met een Ford Cortina de Rally van Zweden gewonnen. De totale lengte van deze rally was 2-800 km, waarvan 1.300 km waren verdeeld over 37 speciale etap pes. it autootje is bezig om over de kop te slaan. Dat is niet zo erg, want het is een speelgoedautootje op een modelbaan. In werkelijkheid slaan er echter precies zo auto's over de kop door een verkeerde bandenspanning. De modelbaan is van Michelin. De baan bestaat uit een helling met meteen daarna een bocht. De modelauto wordt bovenaan de helling losgelaten en rijdt onderaan over een uitstekend pennetje dat de voorwielen precies de juiste stuuruitslag bezorgt voor het nemen van de bocht. Eerst laat Michelin de auto de model baan nemen met een juiste bandenspan ning, voor wat minder spanning dan ach ter, precies zoals de handenfabrikanten, dat voorschrijven. Het autootje krijgt op de helling een flinke snelheid, maar neemt de bocht toch keurig. Dan worden de voorwielen verwisseld met de achterwielen, waardoor er van het spanningsvoorschrift opeens niets meer klopt. Weer wordt het autootje boven aan de helling losgelaten, weer krijgt het be hoorlijk vaart en weer bezorgt het penne tje onderaan de helling de voorwielen de goede stuuruitslag. Maar nu blijft het autootje niet op de weg. Het kiepert al voor in de bocht om. De moraal: een onjuiste spanning is niet alleen slecht voor de banden, maar ook gevaarlijk. Michelin gaat zelfs nog heel wat verder en stelt: „Heel wat van die ongelukken, waarvan de oorzaak volgens de politie on bekend is, ontstaan in werkelijkheid door dat de handen niet op spanning waren en de auto niet goed reageerde". Jalta: klein maar dapper Hjf&j Qp het eerste gezicht lijkt het Russische autootje de Jalta heel erg veel op de Fiat 600, maar de gelijkenis houdt bij de neus op en is slechts uiterlijk. Onder het plaatwerk ziet de Jalta er heel anders uit. De Jalta heelt eigenlijk Saporojetsj, naar de plaats waar hij wordt gemaakt. De naam leek de Russen te moeilijk voor de westerse markt; vandaar dat zij de auto herdoopten in Jalta. De auto werd vorig voorjaar al geïn troduceerd op de Nederlandse markt, maar hij beleefde pas op de RAI zijn première voor het grote publiek. Dat toonde veel belangstelling, vooral aangelokt door de lage prijs. De Jal ta koste namelijk 3775 gulden, waarmee hij bij de schaarse auto's op de Nederlandse markt onder de vier mille hoort. Erg sierlijk kan men de Jalta niet noemen. Hij heeft achter een vreemd uitbouwtje, dat de hele lijn verknoeit. Uitgesproken lelijk is hij echter ook weer niet. Er gaat iets stoers van zijn lijnen uit, iets van „klein maar dap per". Het koetswerk heeft vrij grote ramen. De deuren draaien rond scharnieren aan de achterkant. Een extra zware vergrendeling moet openspringen voorkomen. De motor huist achterin. In de neus is een bergplaats voor wat bagage, het reservewiel en het zeer uitgebreide boordgereedschap. De ruimte in het interieur is voor de prijsklasse heel redelijk. Voorin zit men wat ruimer dan achterin, maar het is inderdaad mogelijk met vier volwassenen in de Jalta rond te rijden. Plezierig is dat de auto is bekleed met skai. Dat ziet er heel wat beter uit dan de stof van de oorspronkelijke Russische uitvoering en het is gemakkelijk school te houden. Achter de achterbankleuning is nog wat ruimte voor bagage. Ook is het mogelijk de achterbakleuning naar voren te klappen, waar door de auto tweepersoons wordt, maar waar door tevens een flinke laadruimte ontstaat. De achterbankleuning kan ook worden wegge nomen, waarna met enkele handgrepen een slaapplaats voor kinderen kan worden inge richt (de rugleuningen van de stoeltjes voorin kunnen helemaal worden neergeklapt). Dat kan tijdens kampeervakanties gemakkelijk zijn. Het dashboard is eenvoudig, maar h«t Im- vat een vrij uitgebreid instrumentarium. Het stuur is vrij fors. De auto heeft een vloer schakeling. Een bijzonderheid is de benzineka chel, die onafhankelijk van de motor kan wer ken. Eerst stelt de werking van de kachel wat teleur. Men verwacht van zoiets bijzonders extra felle stralen hitte. Die blijven uit, maar na een tijdje blijkt dat de hele bodem van het autootje warm wordt, waardoor ook het hele interieur gelijkmatig en behaaglijk wordt verwarmd. De bodem wordt warm doordat de verwarmde lucht van de kachel in de motor ruimte door een centrale buis in de bodem naar voren wordt geblazen. De Russische ingenieurs gaven de Jalta een nogal bijzondere motor, een luchtgekoelde V-4. Er werd veel lichtmetaal voor gebruikt. Daar door en door het ontbreken van de waterkoe ling is de motor vrij licht. Door de V-construc tie is hij kort. Het zijn alle maatregelen die staartlastlgheid voorkomen. Boring en slag zijn 72 en 54 mm. De inhoud is 877 cc. De motor ontwikkelt 27 SAE-pk. Dat is genoeg voor een topsnelheid van 300 km/u. en een accelera- tietijd van negen seconden voor 0-60 km/u. en zeventien seconden voor 0-80 km/u. Het brand stof gebruik (gewone benzine) varieert van 1:12 tot 1:14. De Jalta is stevig gebouwd. Daardoor weegt hij 650 kilo, wat voor zijn afmetingen veel is. Het vrij hoge eigen gewicht, de licht motor achterin en het gewicht van reservewiel en gereedschap voorin zorgen voor een verras send goede wegligging. De Jalta ligt rustig en stabiel. Hij gedraagt zich goed in bochten en hij heeft weinig of geen last van zijwind. De torsiestaven voor en de schroefveren achter zijn voor een goede vering. Het versnelllngsbakje schakelt goed en de overbrengingsverhoudingen zijn eveneens goed gekozen. Jammer is echter dat de eerste ver snelling niet is gesynchroniseerd. Dat is las tig in stadsverkeer. De Jalta wordt in twee uitvoeringen gele verd. Standaard voor 3775 gulden, met een uitgebreide chroomuitrusting 3875 gulden. Voor die honderd gulden extra zorgen onder ande re bumperrosetten en een sierstuk op de neus ervoor dat de auto er heel wat aangekleder uitziet.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 10