ONDERZOEK WIJST UIT:
De AUTO is het slachtoffer
van eigen populariteit
Te weinig in
de garage
Sneller schakelen
Meng u niet in de stroom der
miljoenen naar het Zuiden
Rootes stopt produktie
van grote auto's
SMEEROLIE-AUTOMAAT
VOOR WARTBURG
Auloprodiiklie in de V.S.
wordt beperkt
I
STEEDS MEER ONDER
DE ALPEN DOOR
Vier personen
Behaaglijk
Wegligging
jj- Allemans-auto
Verversen
„Geen hout
Geen verschil
Prij s voor reis
met oude eend
De Duitse benzinemaatschappij Aral heeft een hele voorlichtings
dag gewijd aan het verschijsel dat de moderne automobilist
minder zorg over schijnt te hebben voor zijn auto. Op de gron
dige Duitse manier werd eerst geprobeerd om een oorzaak op te
zoeken. Daarna werden de gevolgen aangetoond. Het zijn vooral
de nieuwe automobilisten, de mensen die hun eerste auto pas
hebben, die te weinig aandacht aan het noodzakelijke onderhoud
schenken. Deze mensen zijn, volgens Aral, nog niet vertrouwd
met de auto. Zij genieten wel van het gemak van de auto, maar
zij hebben er geen idee van dat een auto een vrij ingewikkelde
machine is.
Doordat hun aantal kilometers per jaar
laag is, komen deze mensen maar heel
weinig met de auto in de garage. Een zich
ontwikkelend mankement blijkt daardoor
vaak pas veel te laat. Een tweede gevolg
van de lage kilometrages is dat deze be
ginnende automobilisten heel erg veel tijd
nodig hebben om een beetje vertrouwd
te raken met him voertuig.
De auto wordt minder statussymbool en
meer gebruiksvoorwerp, aldus Aral- Als
statussymbool werd hij vertroeteld, maar
als gebruiksvoorwerp moet hij het altijd
maar doen en wordt er verder niet naar
omgekeken. De auto wordt op die manier
de dupe van zijn eigen populariteit.
Tenslotte heeft Aral uitgezocht hoe het
met het bezit van rijbewijzen staat in
West-Duitsland. De cijfers wezen uit dat
er op de honderd gezinnen met een auto
142 rijbewijzen voorkomen, waaruit min
of meer volgt dat meer leden van een ge
zin gebruik maken van dezelfde auto. Bij
zo'n allemansauto worden gebreken min
der snel ontdekt dan bij een auto die uit
sluitend door zijn eigenaar wordt bestuurd.
Ook is het denkbaar dat de gezinsleden er
elk op vertrouwen dat de ander wel voor
het onderhoud zal zorgen.
Uit de cijfers van Aral blijkt ook, al
heeft dat niets met het onderhoud te ma
ken, hoe het met het bezit van een auto
staat in West-Duitsland: 43 procent van de
gezinnen één auto, drie procent twee auto's
één procent meer dan twee auto's.
meer goed doet op gewone benzine. De
eigenaar moet dan overgaan op super.
Erg is dat niet, want niet zelden blijkt de
motor op super zuiniger te lopen, zodat de
benzinekosten per kilometer hetzelfde blij
ven. De keuze tussen super of gewone
hangt ook nog af van de rijstijl van de
chauffeur. Heel in het algemeen kan men
zeggen dat men gewone benzine kan ge
bruiken als de motor er niet op pingelt.
99
Ir. G. H. Seidel van Arel betoogde onder
het motto „Een auto is geen stuk hout"
dat het streven van de autofabrikanten om
auto's onderhoudsvrij te maken, niet ver
keerd moet worden uitgelegd. Dat een auto
minder onderhoud nodig heeft, wil niet
zeggen dat hij nooit controles nodig heeft,
zo meende hij
Hij demonstreerde later op een proef-
stand hoeveel vermogensverlies het gévolg
is van ingebrande contactpunten, een niet
correct afgestelde ontsteking of oude bou
gies. Als een automobilist na een onder
houdsbeurt het gevoel heeft opeens in een
nieuwe auto te rijden, heeft hij al veel te
lang gewacht met die beurt, stelde ir. Sei
del.
De proefstand was ook voorzien van ap
paratuur om het gehalte onverbrande kool
waterstoffen in het uitlaatgas te meten.
Het was nogal onthutsend om te zien hoe
veel verschil een precies correcte afstel
ling van de stationaire sproeier of een af
stelling die er ietsje (slechts een kwart
slag) naast was uitmaakt. Door de kwart
slag aan de stationaire sproeier verdub
belde het gehalte aan onverbrande koolwa
terstoffen bijna. Zolang er zoveel van een
correcte afstelling afhangt doet de ontwik
keling van allerlei speciale apparatuur om
het uitlaatgas te „reinigen" een beetje
QvarbodiH aan.
Zr. Seidel hield van klare taal en hij zei
veel wetenswaardigs:
Over verschillende merken benzine: De
benzine» van de grote merken doen in
kwaliteit niets voor elkaar onder. De ene
heeft wat meer van de ene toevoeging en
de andere wat meer van de andere, maar
dat maakt bij elkaar niets uit Wel is het
mogelijk dat een bepaalde motor extra lek
ker loopt op een bepaald merk benzine,
maar dat is dan een toevalstreffer. Het
zegt niets over de kwaliteit van de benzine
in kwestie.
Over het probleem super of gewone ben
zine: Sommige autofabrikanten willen hun
motoren graag op gewone benzine
laten draaien omdat zulks een verkoopar
gument kan zijn. Vaak blijkt echter dat een
motor die wat ouder wordt, het toch niet
Over motorolie: de moderne motorolie is
geweldig, maar de automobilist moet niet
vergeten dat de verversingstermijnen nauw
samenhangen met de bedrijfsomstandig
heden. De man die tienduizend kilometer
per jaar maakt en daarom zijn superolie
maar eens per jaar ververst, moet niet
verbaast zijn als zijn motor in de soep
draait.
Men moet nooit al te lang wachten met
olieverversen. Winters vaker verversen
dan '8 zomer» omdat de olie meer te lij
den heeft van wisselende temperaturen,
's Zomers vooral oppassen dat de olie tot
de maximum-streep van de peilstok komt,
omdat de hoeveelheid olie dan belangrijk
is voor een goede koeling.
Geen superolie gebruiken voor een motor
die veel olie gebruikt (in de orde van twee
liter of meer per duizend kilometer). Dat
is zonde van het geld. Gooi er maar een
goedkope olie in. Bij een oude motor nooit
overgaan op een superolie. De kans is
niet gering dat deze zoveel vuil losmaakt
dat alle oliekanaaltjes verstopt raken en
de motor kapot gaat.
LONDEN (AFP) De Britse autofa-
briek Rootes heeft de Humber Imperial, de
Humber Super Snipe en de Humber Hawk
uit de produktie genomen. Dat betekent, dat
Rootes is gestopt met de produktie van
grote auto's.
Rootes geeft als reden op dat de verko
pen in Engeland van auto's met een gro
tere motorinhoud dan twee liter gestaag
teruglopen door kredietbeperkingen en be
las „ingmaatregelen.
De British Motor Corporation gaat zijn
vrachtwagens voortaan onder de merk
naam BMC verkopen. De namen Austin en
Morris voor precies dezelfde trucks verval
len daarmee. Voor de personen- en bestel
wagens blijven de verschillende merkna
men gehandhaafd.
De Wartburgs kunnen vortaan worden
geleverd met een smeerolie-automaat. De
ze voegt de smeerolie aan de brandstof van
de driecilinder tweetakt toe in de juiste
verhouding tot toerental en belasting. De
smeerolie-automaat kost 250 gulden. Hij
kan zowel in nieuwe als in gebruikte auto's
worden gemonteerd.
De smeerolie-automaat heeft een eigen
tankje, dat maar zo nu en dan hoeft te
worden gevuld. Verder kan men aan de
pomp net als met een viertakt motor ge
woon benzine tanken, zonder toevoeging van
olie.
De automaat doseert de olie naar be
hoefte. Bij toevoeging van olie aan de
brandstof bij het tanken is de mengver-
houding altijd dezelfde, maar zo dat er ook
voor de maximale behoefte genoeg olie is.
Onder alle andere omstandigheden wordt
de motor dus te rijkelijk gesmeerd.
De smeerolie-automaat brengt de gemid
delde mengyerhouding op 1:60; zonder
automaat is die mengverhouding 1:40. De
automaat levert op die manier nog een be
sparing op ook. Een bijkomend voordeel
is dat de voor tweetakt kenmerkende rook
pluim door de zuiniger smering voor een
deel verdwijnt.
Twee tijdopnamen van een wiel dat met een snelheid van
135 km/u. draait. Op de rechter foto is nauwelijks te zien dat
het wiel beweegthet is goed uitgebalanceerd. De tijdopname
van het linker wiel laat duidelijk zien dat het wiel slingerthet
is 120 gram in onbalans. Die 120 gram maken al het verschil
tussen een betrouwbaar en een gevaarlijk gedrag van de auto.
Een zaak ir. autotoebehoren in Schiedam
heeft nu naast alle door anderen bedach
te en gemaakte artikelen ook een eigen
vinding in de handel gebracht, een voorzie
ning die sneller schakelen met Volkswagens
mogelijk maakt.
De „snelschakeling" bestaat uit een me
talen ring, die onder de versnellingshandel
moet worden aangebracht. De afstand
waarover de versnellingshandel moet wor
den bewogen om van de ene versnelling in
een andere te worden gezet, wordt door de
ring met zestig procent verkort.
Een kortere schakelbeweging kost min
der tijd, dus kan men inderdaad wat snel
ler schakelen met de Empress snelschake
ling. Het voordeel zit naar mijn smaak
trouwens meer in de gemakkelijke en pre-
ciese, korte schakelbeweging dan in de
tijdsbesparing.
De snelschakeling is gemakkelijk zelf te
monteren. Het setje onderdelen kost 19,75
gulden.
DETROIT (UPI) De grote vier van
de Amerikaanse auto-industrie (General
Motors, Ford, Chrysler en American Mo
tors) hebben in januari en februari van dit
jaar 24 procent minder auto's gemaakt dan
in dezelfde periode van 1966: 1.189.438
auto's tegen 1.572.799 stuks.
De produktie moest worden beperkt door
de teruglopende verkoopcijfers. General
Motors moest bovendien enkele fabrieken
stopzetten door gebrek aan onderdelen, als
gevolg van stakingen bij enkele leveran
ciers.
Desondanks produceerde General Motors
in januari toch altijd nog bijna 100.000
auto's meer dan de andere drie concerns
samen. De produktiecijfers voor januari en
februari van de grote vier waren: General
Motors 640-626 stuks (1966 882.277), Ford
335.660 st. (1966 418.470), Chrysler 190.985
st. (1966 244.992), American Motors 22.167
stuks (1966 37.130).
Nieuwe 2+2
van Matra
Ter gelegenheid van de auto-tentoon
stelling in Genève heeft de Franse
fabriek van sportieve automobielen
een nieuw type gelanceerd: de Matra
530. Alhoewel van duidelijk sportieve in
slag, heeft de fabriek met deze wagen
kennelijk getracht een compromis te bie
den aan ryders die gaarne een sport
wagen zouden rijden, maar die door fa
milie- of zakelyke omstandigheden geen ge
bruikelijke sportwagen kannen aanschaf
fen.
Men heeft namelijk buiten de twee voor
zittingen in deze coupé, ook twee achter
zittingen waar twee kinderen of voor kor
tere ritten twee volwassenen kunnen
plaatsnemen Verder is deze wagen wel
een zogenaamde twee-deurs coupé, maar
het dak en de achterwand kunnen worden
afgenomen, waardoor bijv. voor de week
ends, een open sportwagen ontstaat.
De nieuwe Matra is natuurlijk weer van
kunststof, wat de carrosserie betreft, om
dat deze fabriek een onderdeel is van een
groot Frans concern dat kunststoffen fa
briceert. Er is echter geen gebruik ge
maakt van het normale gewapende poly
ester, maar van een speciale „groep" in
deze kunststoffen, die aanzienlijk sterker
en lichter is.
Uiterlijk heeft men een bijzonder mo
derne, maar toch aantrekkelijke wagen ge
schapen, met een vrij compacte omvang,
zodat hij ook in het huidige stadsverkeer
goed bruikbaar is.
Bochtvastheid en wegligging staan weer
op het hoogste peil, door de voor Matra
kenmerkende formule: de motor centraal
in het midden van de wagen. De vier
wielen zijn onafhankelijk opgehangen door
middel van o.a. schroefveren.
Voor de aandrijving koos men de beken
de Ford Taunus 17M motor, waardoor ser
vice en onderhoud te allen tijde gewaar
borgd zijn. Deze motor is niet opgevoerd.
Met zijn 1699 cc. levert hij 85 pk. bij 4800
t.p.m. De topsnelheid is 172 km per uur.
De Nederlandse, noch de Franse prijs
is op dit moment bekend, maar volgens
de fabriek is men er in geslaagd een rela
tief lage prijs te calculeren voor hetgeen
geboden wordt. Het aanvankelijk voorzie
ne produktie-cijfer voor dit en het komen
de jaar, heeft men inmiddels gemeend te
moeten verdubbelen.
Automobilisten die voor een snelle tocht
door de Alpen hun toevlucht zoeken bij de
spoorwegen, nemen in aantal steeds toe.
Het vorig jaar vervoerden de Zwitserse
Spoorwegen door de Sint Gotthard-tunnel
572.472 motorvoertuigen tegen 450.590 in '65
en 375.168 in het jaar daarvoor.
Wat de Simplon betreft, bedroeg het aan
tal motorvoertuigen 121.752 tegen 96.707 in
in 1965 en 88.662 in 1064.
De maand met het meeste verkeer was
april met 93.138 voertuigen via de Sint
Gotthard en 22.049 via de Simplon.
De auto is twee jaar oud. De rechter koplamp (op de foto)
ook. De linker koplamp heeft juist een nieuwe reflector en een
nieuwe gloeilamp gekregen. Het verschil in felheid en lichtopbrengst
is aanzienlijk.
Cen Duits autoblad heeft uitgerekend,
dat twaalf weekends in de komende
zomer de gevaarlijkste dagen op de Duit
se autobanen zullen zijn. Dan zal het ver
keer zijn hoogtepunt bereiken, de ongeval
statistieken zullen met sprongen omhoog
gaan en de ziekenhuizen weer overvol zijn.
Want op twaalf verschillende weekends zul
len miljoenen leerplichtige kinderen in
Duitsland vakantie krijgen en met hun
ouders op vakantie gaan overal heen,
vooral via de snelwegen van Duitsland
naar het Zuiden.
Wie de grootste drukte op de verschil
lende weekends weet te omzeilen, bespaart
zich veel ergernis en schade en keert ge
zond en uitgerust met zijn kinderen weer
terug. Aldus het blad, dat vervolgens een
opsomming geeft van de drukste en ge
vaarlijkste weekends in Duisland.
Dat zijn dan 1 en 2 juli, als 1,1 miljoen
kinderen in Neder-Saksen vakantie krij
gen. Hamburg - Frankfort - Bazel wordt
dan heel druk.
Ook tijdens het weekend 15-16 juli krijgt
de autobaan van Frankfort via Karlsruhe
naar het Zuiden het zwaar te verduren,
want dan hebben 1,2 miljoen kinderen uit
het Rijnland, Hessen en Berlijn het er op
zitten.
Het eerste werkelijk zeer gevaarlijke
weekend van dit jaar verwacht men in
Duitsland op 22 en 23 juli. Bijna drie mil
joen kinderen uit verschillende delen van
Duitsland gaan dan met hun ouders, broer-
Met een voor f 500,- gekochte 2cv van
1958, elk f 285,-, 3 reservebanden, wat ge
reedschap en veel ijzerdraad, hebben twee
jonge Nederlandse studenten, Douwe S.
Fokkema en Simon Muller (20 en 17/, in
juni 1966 een Balkanreis gemaakt, waar
mede zij door een prachtig reisverslag een
gedeelte le en 2e prijs hebben behaald in
een jaarlijks door Citroen-Nederland uitge
schreven wedstrijd om het beste Citroen
reisverslag 1966. De 150.000 km oude eend
werd gekocht voor f 500,- en zonder enig
belangrijk gereedschap of hulpmateriaal
en met slechts een gezamenlijk kapitaal
van f 570,- werd de reis van ruim 8000
km ondernomen en volbracht!
tjes en zusjes (idem zoveel miljoen er bij!)
met vakantie. Dat zelfde geldt ook voor
het weekend 29-30 juli.
Omdat de eerste vakantiegangers dan
weer terugkeren zijn vooral de weekends
van 12 en 13 augustus, 26 en 27 augustus
en 2 en 3 september weer heel gevaarlijk.
Vooral 2 en 3 september gaat de kroon
spannen, volgens deze Duitse waarschu
wing.
- vr
0 De Zweed Bengt Söderström heeft sa
men met zijn co-équipier Gunnar
Palm met een Ford Cortina de Rally van
Zweden gewonnen. De totale lengte van
deze rally was 2-800 km, waarvan 1.300
km waren verdeeld over 37 speciale etap
pes.
it autootje is bezig om over de kop te
slaan. Dat is niet zo erg, want het is
een speelgoedautootje op een modelbaan.
In werkelijkheid slaan er echter precies
zo auto's over de kop door een verkeerde
bandenspanning.
De modelbaan is van Michelin. De baan
bestaat uit een helling met meteen daarna
een bocht. De modelauto wordt bovenaan
de helling losgelaten en rijdt onderaan over
een uitstekend pennetje dat de voorwielen
precies de juiste stuuruitslag bezorgt voor
het nemen van de bocht.
Eerst laat Michelin de auto de model
baan nemen met een juiste bandenspan
ning, voor wat minder spanning dan ach
ter, precies zoals de handenfabrikanten,
dat voorschrijven. Het autootje krijgt op
de helling een flinke snelheid, maar neemt
de bocht toch keurig.
Dan worden de voorwielen verwisseld
met de achterwielen, waardoor er van het
spanningsvoorschrift opeens niets meer
klopt. Weer wordt het autootje boven aan
de helling losgelaten, weer krijgt het be
hoorlijk vaart en weer bezorgt het penne
tje onderaan de helling de voorwielen de
goede stuuruitslag. Maar nu blijft het
autootje niet op de weg. Het kiepert al voor
in de bocht om.
De moraal: een onjuiste spanning is niet
alleen slecht voor de banden, maar ook
gevaarlijk.
Michelin gaat zelfs nog heel wat verder
en stelt: „Heel wat van die ongelukken,
waarvan de oorzaak volgens de politie on
bekend is, ontstaan in werkelijkheid door
dat de handen niet op spanning waren en
de auto niet goed reageerde".
Jalta: klein
maar
dapper
Hjf&j
Qp het eerste gezicht lijkt het Russische
autootje de Jalta heel erg veel op de Fiat
600, maar de gelijkenis houdt bij de neus op
en is slechts uiterlijk. Onder het plaatwerk
ziet de Jalta er heel anders uit.
De Jalta heelt eigenlijk Saporojetsj, naar
de plaats waar hij wordt gemaakt. De naam
leek de Russen te moeilijk voor de westerse
markt; vandaar dat zij de auto herdoopten in
Jalta. De auto werd vorig voorjaar al geïn
troduceerd op de Nederlandse markt, maar hij
beleefde pas op de RAI zijn première voor het
grote publiek. Dat toonde veel belangstelling,
vooral aangelokt door de lage prijs. De Jal
ta koste namelijk 3775 gulden, waarmee hij bij
de schaarse auto's op de Nederlandse markt
onder de vier mille hoort.
Erg sierlijk kan men de Jalta niet noemen.
Hij heeft achter een vreemd uitbouwtje, dat
de hele lijn verknoeit. Uitgesproken lelijk is
hij echter ook weer niet. Er gaat iets stoers
van zijn lijnen uit, iets van „klein maar dap
per". Het koetswerk heeft vrij grote ramen.
De deuren draaien rond scharnieren aan de
achterkant. Een extra zware vergrendeling
moet openspringen voorkomen.
De motor huist achterin. In de neus is een
bergplaats voor wat bagage, het reservewiel
en het zeer uitgebreide boordgereedschap. De
ruimte in het interieur is voor de prijsklasse
heel redelijk. Voorin zit men wat ruimer dan
achterin, maar het is inderdaad mogelijk met
vier volwassenen in de Jalta rond te rijden.
Plezierig is dat de auto is bekleed met skai.
Dat ziet er heel wat beter uit dan de stof
van de oorspronkelijke Russische uitvoering
en het is gemakkelijk school te houden.
Achter de achterbankleuning is nog wat
ruimte voor bagage. Ook is het mogelijk de
achterbakleuning naar voren te klappen, waar
door de auto tweepersoons wordt, maar waar
door tevens een flinke laadruimte ontstaat.
De achterbankleuning kan ook worden wegge
nomen, waarna met enkele handgrepen een
slaapplaats voor kinderen kan worden inge
richt (de rugleuningen van de stoeltjes voorin
kunnen helemaal worden neergeklapt). Dat
kan tijdens kampeervakanties gemakkelijk
zijn.
Het dashboard is eenvoudig, maar h«t Im-
vat een vrij uitgebreid instrumentarium. Het
stuur is vrij fors. De auto heeft een vloer
schakeling. Een bijzonderheid is de benzineka
chel, die onafhankelijk van de motor kan wer
ken. Eerst stelt de werking van de kachel wat
teleur. Men verwacht van zoiets bijzonders
extra felle stralen hitte. Die blijven uit, maar
na een tijdje blijkt dat de hele bodem van
het autootje warm wordt, waardoor ook het
hele interieur gelijkmatig en behaaglijk wordt
verwarmd. De bodem wordt warm doordat de
verwarmde lucht van de kachel in de motor
ruimte door een centrale buis in de bodem
naar voren wordt geblazen.
De Russische ingenieurs gaven de Jalta een
nogal bijzondere motor, een luchtgekoelde V-4.
Er werd veel lichtmetaal voor gebruikt. Daar
door en door het ontbreken van de waterkoe
ling is de motor vrij licht. Door de V-construc
tie is hij kort. Het zijn alle maatregelen die
staartlastlgheid voorkomen. Boring en slag zijn
72 en 54 mm. De inhoud is 877 cc. De motor
ontwikkelt 27 SAE-pk. Dat is genoeg voor een
topsnelheid van 300 km/u. en een accelera-
tietijd van negen seconden voor 0-60 km/u. en
zeventien seconden voor 0-80 km/u. Het brand
stof gebruik (gewone benzine) varieert van
1:12 tot 1:14.
De Jalta is stevig gebouwd. Daardoor weegt
hij 650 kilo, wat voor zijn afmetingen veel is.
Het vrij hoge eigen gewicht, de licht motor
achterin en het gewicht van reservewiel en
gereedschap voorin zorgen voor een verras
send goede wegligging. De Jalta ligt rustig en
stabiel. Hij gedraagt zich goed in bochten en
hij heeft weinig of geen last van zijwind. De
torsiestaven voor en de schroefveren achter zijn
voor een goede vering.
Het versnelllngsbakje schakelt goed en de
overbrengingsverhoudingen zijn eveneens goed
gekozen. Jammer is echter dat de eerste ver
snelling niet is gesynchroniseerd. Dat is las
tig in stadsverkeer.
De Jalta wordt in twee uitvoeringen gele
verd. Standaard voor 3775 gulden, met een
uitgebreide chroomuitrusting 3875 gulden. Voor
die honderd gulden extra zorgen onder ande
re bumperrosetten en een sierstuk op de neus
ervoor dat de auto er heel wat aangekleder
uitziet.