Overweldigend succes voor
Toon Hermans in België
Levensechte film
„TIENTOON" SCHOT IN DE ROOS
„Anthonie van Dijck"
bleek echt
Pipo de Clown naar
Antillen
Anti-prijs tegen de
cultuurprijzen
VANAVOND
MORGEN
ikbenrm!
FINANCIËLE
NOTITIES
UIT DE KERKEN
RA0I0- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
„Interunie"
voorzichtig
optimistisch
DAPHNE DU MAURIER
I PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
OERM
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Johnny Hart
Lagere winst
bij Philips
Dividenden
Pagina 2
MAANDAG 20 MAART 1967
JANET
17
Zij was nu twee en veertig,
doch nagenoeg onveranderd. Bij haar
waren geen scherpe trekken, geen
grijze haren te zien. Haar figuur was
nog dat van een jonge vrouw, al was
ze dan moeder van zes kinderen.
Haar ogen stonden krachtig en onver
saagd, haar kin nog vastberadener
dan vroeger. Zij kon Joseph werke
lijk benijden. Niets zou ze liever wil
len dan hem ter zijde staan op zijn
schip en alle ongemakken en gevaren
met hem delen.
Zij voelde zich trots, dat Joseph nu
zeeman werd. Maar tegelijk kromp
haar hart ineen bij de gedachte aan
hun naderende scheiding. Zij veracht
te zichzelf om deze gevoelens, zij die
geen vrees kende voor gevaar of dood.
Haar verstand zei haar, dat ze zich
rustig en kalm moest houden, omdat
ze in haar geest met Joseph mee zou
reizen. Maar toch zouden zijn ogen
de hare niet meer ontmoeten, zij kon
zijn fluistering niet missen, noch zijn
stevige omarming.
Zij deed geen moeite dit verdriet
voor Joseph te verbergen. Nooit had
den ze trouwens iets voor elkaar ver
zwegen. Maar de laatste dagen voor
het vertrek spraken ze toch weinig
met elkaar. Zij deden of ze het alle
bei druk hadden met het pakken van
de koffer en de zorg voor zijn uitrus
ting en nieuwe kleren. Joseph had
geen rust. Hij holde overal heen,
bang voor zijn eigen gedachten; hij
vocht nog eens goed met de boeren
zoon van Polmearhoeve, vrijde met
drie meisjes tegelijk op één dag en
was ze het volgende moment weer
vergeten.
Zijn levenslust leek wel wilder en
groter dan ooit; hij zong en schreeuw
de onafgebroken, brak een stoel door
midden in de zitkamer en deed het
huis weergalmen van het lawaai. Ja-
net wist wel, dat hij daarachter iets
wilde verbergen. Want telkens volg
den zijn ogen haar door het vertrek,
hunkerend, onzeker en bedroefd. Hij
zag hoe zij haar hoofd liet zakken en
de kleur wegtrok van haar gelaat.
Met gebalde vuisten draaide zij zich
naar het vuur: „Mary, voorzichtig
met de warme borden!" klonk rustig
haar stem.
Toen hield hij het niet langer uit.
Hij holde de kamer uit als een dolle
man naar buiten, de heuvel op, naar
de krijtrotsen. Hij zag alleen nog maar
Janet's gezicht vóór zich en haar
donkere ogen zagen hem aan. Hij
voelde haar koele handen tegen zijn
voorhoofd en hoorde haar diepe stem
zijn naam noemen. Ook zag hij aller
lei gebeurtenissen uit zijn jongensja
ren voor zijn geest, waarbij zijn moe
der de hoofdrol had vervuld en
kreunend wierp hij zich-op de grond,
als leed hij lichamelijke pijn. „Hel en
verdoemenis! Hel en verdoemenis!"
vloekte hij.
In het Klimop Huis zat Janet aan 't
hoofd van de tafel. Het gehele gezin
was er omheen geschaard voor het
avondeten. Thomas fronste het voor
hoofd: „Waar is Joseph naar toe?De
jongen is zo van streek, dat hij mor
gen weg gaat, dat er werkelijk geen
land met hem te bezeilen valt!"
„Laat hem maar", zei Janet zacht.
„Ik denk, dat hij op z'n kamer de
laatste hand legt aan zijn koffer."
Ze wist best, dat hij het huis uitge
lopen was en dat hij nu boven op de
heuvel bij de ruïne zou razen en tie
ren.
„O nee, helemaal niet!" spotlachte
Philip. „Ik zag hem de heuvel ophol
len. Hij heeft natuurlijk nog een van
zijn meisjes voor het laatst te zoe
nen!"
„Het is hoog tijd, dat hij naar zee
gaat!" prevelde Thomas in gedach
ten.
Janet keek over tafel haar jongste
zoon aan. Wat voor streken zaten er
toch in dat karakter, dat hij soms
zo verachtelijk en achterbaks kon
doen? Hij was het enige kind, waarin
zij geen vertrouwen stelde. Hij was
intelligenter dan de anderen, maar
iets in zijn aard deed haar huiveren.
Op het ogenblik kon dat nog niet veel
kwaad, maar wat zou het worden,
als hij volwassen was Zij vroeg
zich af of dit verschil bij hem soms
te verklaren was uit haar eigen zwak
te, vlak na zijn geboorte. Zij had
hem niet zelf kunnen voeden. Daarom
had ze ook nooit echt het gevoel ge
had, dat hij van haar hoorde.
Maar haar gedachten bleven niet
by Philip. Zq keek naar de klok.
Joseph zou honger krijgen. Zij wist,
dat hij het vervelend zou vinden de
laatste avond thuis te zitten, tenzij
alleen met haar. Op dat ogenblik
trad Joseph de keuken binnen.
Zijn kleren vertoonden moddervlek
ken en er liep een rode streep over
zijn gezicht.
Janet begreep, dat hij had gehuild.
De hele familie zat hem aan te kij
ken. Philip was de enige, die stille
tjes zat te gichelen.
„Heeft ze je zo gekrabd, Joe?"
„Hou je mond, Philip", snauwde z'n
moeder, die Joseph een bord toereik
te. Hij nam zonder een woord te zeg
gen plaats en at zwijgend zyn bord
leeg. De anderen letten niet op hem.
Zij waren aan zijn wisselende stem
mingen gewend. Na tafel gingen al
len in een kring bij het vuur zitten,
Janet en Mary met verstelwerk op
schoot. De kleine Lizzie was de eni
ge, die de folterende pijn in de ogen
van Janet en Joseph bespeurde. Een
maal ging ze op Joseph toe en kneep
hem zacht in de hand. Hij keek ver
rast en merkte voor het eerst hoeveel
zij toch op Janet geleek. Zachtjes
trok hij haar aan haar kullen en
lachte: „Ik breng een mooie nieuwe
pop voor je mee!"
Thomas zat tegenover zijn vrouw
met een boek in de hand. Hij deed
moeite de kleine letters te ontcijferen
en was druk in de weer met zijn bril.
Wat een verschil tussen deze oude en
die jonge Thomas, die ruim twintig
jaar geleden Janet op de heuveltop
boven Plyn zyn eerste kus had gege
ven! Zelf was hij zich dat verschil
niet bewust. Op het laatst zuchtte hij,
sperde zijn mond wagenwijd open en
gaapte luid. „Ik geloof, dat ik maar
vast naar boven ga", zei hij tegen
Janet.
„Ja Thomas", was haar antwoord.
„Het is ook jouw tijd Lizzie!"
Boven hun hoofden hoorden zij de
lichte tred van Lizzie op de meisjes
kamer en de zware, langzame stap
van Thomas op de slaapkamer vóór.
Zo nu en dan kraakte een plank. Eén
voor één gingen de anderen naar bo
ven. Janet en Joseph bleven alleen.
(Wordt vervolgd)
iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiii
jtH.
3458. Opeens voelden zij het allemaal! De ademhaling
ging sneller en het bloed bonsde tegen hun slapen. De
longen krampten pijniyk in hun borst. Een vage angst
knaagde aan hun binnenste, terwijl zij elkaar bevreemd
aankeken. „Er is geen spoor van lekkage in onze ca
bine, dus zal het wel aan de leidingen liggen. Mis
schien toch nog een klein gaatje dat aan onze aandacht
ontsnapt is. Dat hebben we gauw genoeg gefixed!"
sprak Piloot Storm met een overtuiging, die hij zelf
niet voelde. „Laten wij het hele zaakje nóg eens goed
nalopen!" Aldus geschiedde en zij moesten het wel
allemaal heel rustig doen ook, want de geringste in-
spanning bezorgde hun duizelingen. Het bleek alras,
dat er aan de installatie zelf niets mankeerde; het wa
ren de kleine kassen met hun hoog-opgeteelde, zuurstof-
makende planten, waar het euvel lag. Vele planten
vertoonden vreemde ziekteverschijnselen. „Er is geen
reden om ons al te ongerust te maken", meende Arend,
„want we hebben altijd nog onze reservevoorraad. Bo
vendien zijn we nu vrij dicht bij huis. Maar toch zal
ik proberen Lunapolis te pakken te krijgen. Dan weten
zij eindelijk waar we uithangen en hoy we er voor
staan!"
17. Rechter Tie zet zijn onderzoek in het dossier .Ver
miste Personen' voort. „Aan het eind van de zesde
maand wordt wel een edelsmid, Tau genaamd, vermist.
Zijn huishoudster heeft gemeld dat hij de avond van de
twaalfde van de zesde maand is uitgegaan, ze weet niet
waarheen, en is niet meer komen opdagen. Tau schijnt
een rare scharrelaar te zijn en wordt verdacht van juwe-
lenvervalsing. Mijn voorganger heeft in het dossier aan
getekend dat Tau wel met de noorderzon vertrokken zal
zijn." De rechter slaat het dossier dicht en zegt met een
zucht: „We komen geen stap verder met het onderzoek
van de noodkreet in dat raadselachtige ebbehouten doos
je, Tsjiao Tai!" „Laten we die kladschilder Lie Ko op
pakken en hem grondig verhoren, edelachtbare!" roept
Tsjiao Tai uit. „Het idee alleen al dat men een vrouw
doodeenvoudig van honger heeft laten omkomen..." „Ja,
deze zaak bevalt mij ook helemaal niet, Tsjiao Tai. Maar
het lijkt me toch beter dat we eerst wat meer over de
schilder Lie Ko trachten te weten te komen, voordat we
hem aanpakken. Ik geef toe dat het verdacht is, dat hij
beweert dat doosje nooit eerder gezien te hebben. Aan
de andere kant zou hij, als hij inderdaad bij de ontvoe
ring van Jade betrokken is geweest, dat papiertje met
haar noodkreet toch wel uit het doosje hebben verwij
derd... Wie klopt daar op de deur?"
BRUSSEL „De Standaard" schrijft zaterdag: „Daverende Toon Hermans-
première te Antwerpenhet laat zich aanzien dat er heel wat meer onge-
lukkigen zullen achterblijven want de stormloop voor dit nieuwste Hermans-
optreden is in Antwerpen in Brussel en Gent trouwens ook fenomenaal.
Het is de eerste keer dat Toon Hermans in België een zo lange reeks voorstel
lingen geeft, maar het is ook de eerste keer dat de belangstelling zo geweldig
groot isDe auditie" is van de zeer lange avond ongetwijfeld het bril-
jantste stuk kleinkunst maar dit neemt niet weg dat ieder programmaonder
deeltje zo gewetensvol en zo talentrijk is uitgewerkt dat het helemaal niet
moeilijk is om Toon Hermans de begenadigste van alle kleinkunstenaars te
blijven noemen".
„Gazet van Antwerpen", „Toon Her
mans heeft met zijn jubileum-One-man-
show „Tientoon" de lente naar Antwer
pen gebracht niet wegens de feeste
lijke bloemen en de wiegende witte wol
ken, die het vroiyk decor vormen van
deze feestelijke show, maar door de le
vensblijheid, het aanstekelijke optimis
me, dat van Toon Hermans uitstraalt
en de ongekunstelde vreugde, waar
heel dit programma van doordrenkt is.
Het is niet zomaar wat amusement
het is een boodschap, die Toon Her
mans brengt...
„Bij hem schijnt altijd de lentezon...
dat is één Toon Hermans.
„Er is ook nog de zeer poëtische... en
dan is er nog die Toon Hermans met
zijn kolderverhalen ...maar het indruk
wekkendste is Toon Hermans als
clown...
De apotheose is „Mister Tonle". Dit is
waarschijnlijk het meest fantastische
nummer dat Toon Hermans ooit heeft
gebracht. We hebben nog nooit een zaal
zo uitbundig horen te keer gaan als bij
dit onnavolgbaar nummertje clownerie.
„Misschien is „Auditie" zij het in
„Zalig zy die niet zien en toch gelo
ven" zijn bijbelwoorden waar een mens
niets tegen in brengen kan. Maar door
het zien van de film „Het evangelie vol
gens Mattheus" van Pier Paolo Pasolini
zal gisteravond bij heel wat televisiekij
kers toch het geloof wat men daar
dan ook onder moge verstaan gewekt
of opgerakeld zijn. Er zijn in de loop
der jaren meer films over de bijbel ge
maakt, maar we hebben er nog nooit
een gezien, die zo weinig filmisch en
dus zo levensecht was. Christus, zijn
volgelingen, zijn tegenstanders en alle
anderen die in het verhaal van Mat
theus voorkomen, zijn in deze rolprent
geen vertolkingen door min of meer be
faamde acteurs, maar gewone mensen,
zoals u en ik ze iedere dag kunnen
ontmoeten. Juist door de ontmoeting
met deze mensen is de film van Paso
lini een bijbelweergave geworden waar
wellicht geen enkele andere uitbeelding
het bij kan halen. Niet alleen de men
sen, maar ook het landschap en dingen
als een stuk brood en een beker wijn
zijn er gereduceerd tot hun meest we
zenlijke eenvoud. Dank zij deze aanpak
geïnspireerd door het zo getrouw moge
lijk volgen van de bijbeltekst, heeft Pa
solini de kern waarin het in het evange
lie om gaat een kern die ons besef
en onze verwondering onmetelijk kan
vergroten tot bijna "tastbare werke
lijkheid gemaakt.
Het is verleidelijk om naar aanleiding
van deze film verder te mediteren,
maar dat is meer een taak voor de kij
ker dan voor de recensent. Toch zal
ook hij moeten toegeven, dat de vorm
van de film alleen maar dienstbaar aan
de inhoud was en daarom secundair. Het
was geweldig, om de camera over de
heuvels te zien glijden en daardoor een
suggestie van aarde te ervaren. Het
was geweldig om dank zij de camera
voering bij het proces tegen Jezus over
de schouders van de toeschouwers-op-
afstand mee te mogen kijken. Het was
geweldig, te zien hoe Pasolini de begrip
pen massa en ruimte heeft gebruikt,
zonder ook maar een moment in het
genre van de gewone spektakelfilm te
vervallen. Het was geweldig, de ensce
nering van onvergetelijke fragmenten
als de kindermoord in Bethlehem, de
roeping van de apostelen en de kruisi
ging (de gelaatsuitdrukking van de moe
der) gade te slaan. Maar het was alle
maal even secundair als de tekorten
aan deze voorstelling een niet overal
even functioneel gebruik van Bachs
aria „Erbarme Dich" en de niet altijd
juiste en volledige vertaling in de on
dertiteling. Het belangrijkste was het
appèl dat de „ongelovige" marxist Pa
solini, sterker dan vele „gelovige"
christenen, op het goede in ons, men
sen, heeft gedaan via het medium dat
bij uitstek geschikt is voor het weerge
ven van onze werkelijkheid in zoveel
mogelijk van haar facetten. Als u het
mij vraagt, mag een film als deze van
Pasolini evenzeer jaarlijks worden uit
gezonden als de Matthaus Passion van
Bach. Tenzij we nu al weten en in
praktijk brengen, waar het in het leven
om gaat. Maar daar staat u wellicht
even moralistisch-kritisch tegenover als
ditmaal.
J. v. d. K.
LONDEN De Britse hertog van
Bedford heeft een meevaller: een van
de schilderijen in zijn collectie die hy
altyd voor een kopie van een werk van
Anthonie van Dyck heeft gehouden,
biykt een echte Van Dyck te zyn.
Deze plezierige verrassing kwam aan
het licht toen een restaurateur het schil
derij schoonmaakte en onder de afschil
ferende vernislaag de naam van de gro
te Vlaamse meester tevoorschijn kwam.
Het schildery is een dubbelportret van
Lord Digby en Sir William Russell. De
waarde van het schilderij is nu natuur-
lijk flink gestegen en wordt geschat op
750.000 gulden.
luiiiiiiiiiiiiiiiiiiimii
een wat andere genre nog grootser.
Hier speelt ook het grote acteertalent
van Toon Hermans een grote rol. De
zielige geschiedenis, waarmee iedereen
zit te gieren, demonstreert typisch hoe
dicht humor bij het tragische en zelfs
in het tragische kan liggen...
„De bomvolle zaal omvatte groten
deels een jong en snel reagerend pu
bliek, dat aan het slot een daverende
ovatie bracht aan de stralende Toon
Hermans, die met deze première een
triomfantelijke Antwerpse periode heeft
ingezet."
BUSSUM Er 1» een kleine kans dat
Pipo de Clown, Mammaloe, Dikke Deur
en Petra binnen niet al te lange tyd ook
op de televisieschermen in de Antilliaan,
se huiskamers te zien zullen zijn.
De geestelijke vader van het kinder
programma, de heer Meuldijk uit Bus-
sum is begin deze maand naar de An
tillen vertrokken. Hy maakt die reis op
uitnodiging van de Stichting Culturele
Samenwerking. Tydens zijn oriëntatie
reis naar Curasao, Aruba en Bonaire,
zal ook over Pipo worden gesproken.
De N.T.S. levert al jaren elke week
zo'n twee en een half uur materiaal aan
de Antilliaanse televisiestations. Geruime
tyd geleden werd van deze zyde belang
stelling getoond voor Pipo en Mamma
loe. De voornaamste moeiiykheid is dat
de kleinsten onder de Antilliaanse klein
tjes, alleen maar papiamento en geen
Nederlands verstaan.
Met het inbrengen van een gesproken
tekst in het papiamento zyn echter vrij
grote bedragen gemoeid. Bekeken wordt
nu of die kosten Pipo ervan zullen weer
houden om ook tegen de Antilliaantjes
te zeggen: „Dag vogels, dag bloemen,
dag kinderen". Dat wordt dan zoiets als:
Bon nochi trupialanan, bon nochi flori-
stanan, mi ta bai dromi".
FLORENCE Een culturele groep
hier heeft gisteravond prijzen toegekend
wegens de grootste onverdiende succes
sen van het jaar op het terrein van de
letterkunde, films en schilderijen.
De uit 20 leden bestaande jury van
Italiaanse beeldende kunstenaars liet
weten dat hun „Premio Fata" be
schouwd moest worden als een anti-
prijs tegen de vloed van prijzen welke
elk jaar wordt toegekend. De anti-prijs
zal voortaan ook elk jaar worden toege
kend.
Dit jaar kregen de twijfelachtige eer
van een onderscheiding de jonge ro
mancier Alberto Bevilacqua, de filmre
gisseur Gualtiero Jacopetti en de schil
der Renato Guttuso. Jacopetti werd ge
kozen wegens zijn omstreden film
„Africa Addio". Guttuso, een lid van
het centrale comité van de Italiaanse
communistische partij, geniet, aldus de
jury, ten onrechte beroemdheid als
schilder.
Bevilacqua is het vorig jaar in Italië
bekend geworden nadat zijn roman
„Questa speci d'amore" (Dit soort
liefde) in Venetië onderscheiden werd
met de Campiello-prijs en daarna een
best-seller is geworden.
De jury heeft laten weten dat het
drietal verwittigd zal worden dat zij
krachtens de statuten van de Premio
Fata nu elk een miljoen lire moeten be
talen.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Actual. 18.25 Ik
verbind u doorpraatje 18.30 Dans-
muz. 18.45 Eigen weg 19.10 Op de plaat
...rust: strijdkrachtenpr. 19.40 Human.
Verbond. Bemoeien de humanisten zich
daar ook mee?, de heer R. A. Battes
in gesprek met mevr. D. Roethof. NRU:
19.50 Openb. Kunstbez. 20.00 Nws. 20.05
Radiofilharm. ork. en sol.: Mod. muz.
21.00 Hoe wel vaart de sport, klankb.
21.30 Joods pr. 22.00 Promenade orkest
en sol.: amus.muz. 22.30 Nws. 22.40 Act.
22.55 China en ontwikkelingslanden, le
zing (12) 23.15 Lichte gr.muz. 23.55 -
24.00 Nws.
HILVERSUM H.
18.00 Licht orgelspel 18.20 Uitz. van
de B..P Spreker: de heer E. J. Harmsen,
secret, v. d. B.P. 18.30 Tienerama 18.55
Op de man af, praatje 19.00 Nws. en
weerpr. 19.10 Radiokr. 19.30 Stereo: Vo
caal ensemble: kl. muz. 19.50 Stereo: L.
gr.muz. 20.30 Voordracht 21.15 Muziek
en dienst: geestel. liederen 22.15 Avond
overdenking 22.30 Nws. 22.40 Literama:
radioperiodiek over boeken, schrijvers
en toneel 23.00 Lichte gr.muz. 23.55-24.00
Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo dk Clown. 18.50 Jour
naal. STER: 18.56 Reel. CVK/IKOR/
RKK: 19.00 Kenmerk, wek. act.rubr.
over kerk en samenlev. NCRV: 19.30 De
Held, t.v.-film. STER: 19.56 Reel. NTS:
20.00 Journ. STER 20.16 Reel. NCRV:
20.20 Attentie. 20.45 De Inktvis, tc-spel.
21.45 Jazz-pr. 22.15 Kerk en samenle
ving, gesprekken. NTS: 22.30 - 22.35
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. VPRO: 20.05 Russisch circ-
cus, filmrep. 20.34 Het oog van de dui
vel, speelfilm. STER: 22.00 Reel. NTS:
22.05 - 22.20 Journaal.
HILVERSUM I.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO:
7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10
Actualiteiten. 8.15 Lichte gr .muz. (8.30-
8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Klass. gr.muz. (9.35-9.40 Wa
terstanden). 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-
11.02 Nws.). 12.00 Lichte muz. voor de
jeugd. 12.25 Beursberichten. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.40 Lichte orkestmuz. (opn.). 13.00
Nws. 13.10 Journaal en beursberichten.
13.30 't Muzikantenuur: kamermuz. en
liederen: klass. en mod. muz. 14.40
Voor de jeugd. 15.00 Voor de vrouw.
15.40 Modern strijkkwartet (opn.). 16.00
Nws. 16.02 Opera-aria's (gr.). 16.15
Voor de jeugd. 17.15 New York calling.
17.20 Lichte gr.muz. voor de tieners.
HILVERSUM II.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Porder: lichte gr.muz. en causerie.
(7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Lichte gr.muz. 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw. (925-9.30 Concilie
postbus). 10.00 Aubade: licht muz.pr.
11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Mu-
sette-orkest met zangsoliste. 12.18
Marktberichten voor schippers. 12.20
Voor de landbouwers. 12.27 Mededelin
gen t..bv. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Actualiteiten. 12.50 Draaien maar:
lichte gr.muz. 13.30 Musiësta: lichte
muz. (opn. 14.20 Schoolradio. 14.40
Stereo: Licht instrumentaal ensemble.
15.50 Pizzicato: progr. vol muz. en we
tenswaardigheden (16.55 Wegeninfor
matie). 17.00 Nws. uit de Nederlandse
Antillen, Spreker: Henk Dennert. 17.10
Voor de jeugd.
HILVERSUM III.
TROS: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualitei
ten. 9.07 P-r-r-r-r-T. VARA: 10.00 Nws.
10.02 Kwink: lichte muziek en actuali
teiten. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws.
12.02 Actual. 12.05 Muzik. VARA-varia.
13.00 Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.05
Gast-vrij. 14.00 Nieuws. 14.02 Actuali
teiten. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws.
15.02 Actualiteiten. 15.05 Elektronisch
orgelspel. 15.20 Gevar. platenprogram-
ma. 16.00 Nieuws. 16.02 Actualiteiten.
16.05 Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02
Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten-
programma.
Maandag 20 maart 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gisteren).
10.20 Sportjourn. 10.50 Pr. over de
Franse revolutie. 12.00 - 13.30 Act.kro-
niek. 16.40 Nws. 16.45 Pr. voor de vrouw
17.40 Leidraad voor de samenstelling v.
een huisbib. 18.00 - 18.05 Nws. (Reg.
pr.: NDR: 18.05 Nws. 18.16 Sportjourn.
18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21
Sneeuw boven Lissabon, filmrep. 19.59
Pr.-overzicht. WDR: Nws. uit Noordrijn
Westfalen. 18.10 Film. 18.25 Hier und
Heute. 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier
und Heute. 19.10 Robin Scott in Spanje.
19.40 Film over het Wilde Westen).
20.00 Journ. en weeroverzicht. 20.15
Kritisch commentaar bij act. 21.00 li.
muz. 21.50 t.v.-discussie. 22.35 Journ. en
weerber. Aansluitend Commentaren.
22.50 Experimenteel toneelstuk. 0.01
Nws.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Li. muz. 19.27 Weerber.
19.30 Nws. en thema's v. d. dag. 20.00
Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15
Rep. over Alaska. Aansluitend: Nws.
21.00 Italiaans-Franse speelfilm (Niet
voor jeugdige kijkers). 22.35 Nws., weer
ber. en thema's van de dag.
16. Veel tijd om over de situatie na te denken had
Tekko niet. Hij hing in een ongemakkelijke houding
hoog in de lucht aan een ankerketting en wist dat te
ruggaan onmogelijk was. Er restte hem dus niets an
ders dan verder te klauteren en dat deed hij dan ook
Via het kluisgat wist hij zich op de voorplecht van het
schip te warmen waar hij een ogenblik bleef staan uit
blazen. „Tjonge, jonge!" 't Is me wat moois!" mopper
de onze vriend terwijl hij in het donker om zich heen
keek. „Hoe moet ik nu weer aan wal komen? Ik dacht
net, dat ik er was en nu ben ik zowaar op een boot
terecht gekomen! Ik kan toch moeilijk een beetje in
het wilde weg gaan zwemmen, om te zien of ik ergens
de wal kan bereiken. Het is aardig donker en nergens
zie ik land. Oh, wat heb ik een slaap!" Tekko wist
niet wat hij moest beginnen en trippelde zenuwachtig
over het dek. „Ja, er zit niets anders op dan te wach
ten tot het weer dag wordt. Zodra het maar even licht
is spring ik over boord en zwem naar de wal. En als
de afstand erg groot blijkt te zijn, kan ik misschien
een sloep strijken! Mmm, zo'n sloep...! Oh, ik kan
mijn ogen haast niet meer open houden! Nog even
bleef Tekko naar een van de reddingsboten staren,
maar toen nam hij plotseling een kloek besluit. Hij til
de het dekzeil van de sloep op en kroop naar binnen.
En hij was zó moe, dat zijn ogen al dicht vielen voor
dat hij goed en wel lag.
1* I
mi
BLJKBAAC EEN
BELASTING PEN NIN6
6
EINDHOVEN De raad van com
missarissen en de raad van bestuur
van de N.V. Philips' Gloeilampenfa
brieken delen mede, dat in het boek
jaar 1966 de omzet van de vennoot
schap en de United States Philips
Trut 8069 miljoen golden bedraagt,
hetgeen een stijging van 7 procent ten
opzichte van 1965 (7545 miljoen gul
den) betekent. Het bedrijfsresultaat
bedraagt 862 miljoen gulden (in 1965
908 miljoen gulden).
Na aftrek van het saldo van overige
baten en lasten van 212 miljoen gul
den, de belasting ten bedrage van 315
miljoen gulden, toevoeging van de
netto-opbrengst van niet-geconsolideer-
de deelnemingen van 29 miljoen gul
den en na aftrek van 17 miljoen gul
den minderheidsbelang derden, be
draagt de nettowinst 347 miljoen gul
den (vorig jaar 399 miljoen gulden).
Van de nettowinst wordt 125 miljoen
gulden of 36 procent (vorig jaar 170
miljoen gulden of 43 procent) in het
bedrijf gehouden.
De algemene vergadering van aan
deelhouders, te houden op 27 april, zal
worden voorgesteld om over het boek
jaar 1966 een dividend uit te keren
van 2 gulden, 8 procent (vorig jaar
8.4 procent) op de cumulatief prefe
rente winstdelende aandelen en 4
gulden 16 procent (vorig jaar 18
procent) op de gewone aandelen.
Daar op 6 januari 1967 reeds een
interim dividend van 1.50 gulden 6
procent op de preferente en gewone
aandelen betaalbaar werd gesteld, be
draagt het slotdividend 0.50 gulden
2 procent op de preferente aande
len en 2.50 gulden (10 procent) op
de gewone aandelen.
In aansluiting op voorgaande mede
delingen bericht de raad van beheer
der N.V. Gemeenschappelijk Bezit van
aandelen Philips' Gloeilampenfabrie
ken, dat zal worden voorgesteld over
het boekjaar 1966 eveneens een divi
dend uit te keren van 2 gulden 8
procent (vorig jaar 8.4 procent op
de cumulatief preferente winstdelen
de aandelen en 4 gulden 16 procent
(vorig jaar 18 procent) op de ge
wone aandelen.
Aangezien ook hier een interim di
vidend van 1.50 gulden 6 procent
betaalbaar werd gesteld, bedraagt het
slotdividend 0.50 gulden 2 procent
op de preferente en 2,50 gulden 10
procent op de gewone aandelen.
Verder bericht de raad van beheer
dat het „governing committee" van de
United States Philips Trust heeft mee
gedeeld, dat tot een uitkering aan be
gunstigden is besloten, welke zal be
dragen: dollars 0.025 per cumulatief
preferent winstdelend aandeel van 25
gulden en dollars 0.125 per gewoon
aandeel van 25 gulden.
DEN HAAG De Nederlandse be
leggingsportefeuille oaw NV Interna
tionale Beleg gin gs-Unie Interunie
heeft in 1966, blijkens het verslag
de volgende mutaties ondergaan: aan
kopen: 1575 stuks Bols, f 37£00 Etna,
f 66.500 Heinekens belegging, 50.000
Heineken's Bier, f ifO.OOO Key en Kra
mer, f 32.500 Nationale Nederlanden
en f 45.000 Wyers. Verkopen: f 125.000
Amstel Brouwerij, f 30.000 Calvé,
f 50.000 Calvé 6 pet. cum. pref. wnd,
f 40.000 Dikkers, f 70.000 Van Gelder
4 pet. pref. wnd, f 45.000 Holec
f 175.000 Hoogovens, f 75.000 Lindete-
ves. Jacoberg, f 85.000 Nijverdal-Ten
cate, f65.000 Rijn-Schelde, f 70.000
VMF en f 70.000 Victoria Biscuit.
Interunie behoorde ok in 1966 tot
de meest verhandelde fondsen op de
Amsterdamse beurs. Een voorzichtig
optimisme t.a.v. de koersontwikkeling
op wat langere termijn lijkt het be
stuur van „Interunie" wel verantwoord
hoewel een krachtig herstel voorlopig
minder waarschijnlijk moet worden
geacht.
De teleurstellende koersontwikkeling
op vrijwel alle effectenbeurzen in 1966
heeft uiteraard de intrinsieke waarde
van „Interunie" niet onberoerd gela
ten. Dank zij de spreiding en selectie
van de beleggingen stak de daling
met 14,9 procent echter nog gunstig af
bij die van de belangrijkste koersin-
dices in Nederland en de V.S.
Ondanks de schaarste op de kapi
taalmarkt en het sterk gestegen ren
tepeil, is het geplaatste kapitaal geste
gen tot f 132,12 (f 130,72) min. Het
vermogen daalde tot f 403,63 (f 469,53)
min. De intrinsieke waarde per aan
deel van f 50 nominaal verminderde
tot f 160,50 (f 188,50).
Blijkens de verlies- en winstreke
ning daalden de baten tot f 22,19
(f 24,90) min. Na aftrek van kosten,
enz., resteert een saldo winst van
f 21,72 (f 24,36) min. Voorgesteld
wordt, zoals bekend, een onveranderd
dividend van negen gulden over het
gestegen kapitaal.
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt: voor Wijk by Heusden: 8.
de Jong te Houten.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Ottoland-Noorde-
loos: J. van Verseveld, kandidaat te
Naarden.
Bedankt: voor Zandvoort: H. Lyesen
te Schoonebeek.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Alphen aan de Rqn: J.
Keuning te Veenendaal.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Bedankt: voor Zwyndrecht: J. G.
Meyer te Heemse.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Borssele: A. W. Ver
hoef te Barneveld; voor Veen (N. Br.):
J. C. Weststraten te Meliskerke.
Beroepen: te Opheusden: Chr. v.d.
Poel te Yerseke.
BAPTISTEN GEMEENTEN
Beroepen: te Amsterdam-West en te
Stadskanaal: G. Brongers te Leeuwar
den; te Hoogezand-FoxholJ. van Dam
te Sneek.
VRLJE EVANG. GEMEENTEN
Beroepen: te Groningen: J. A. Hamers
te Amsterdam-c.