Overweldigend succes voor Toon Hermans in België Levensechte film „TIENTOON" SCHOT IN DE ROOS „Anthonie van Dijck" bleek echt Pipo de Clown naar Antillen Anti-prijs tegen de cultuurprijzen VANAVOND MORGEN ikbenrm! FINANCIËLE NOTITIES UIT DE KERKEN RA0I0- en TELEVISIEPROGRAMMA'S „Interunie" voorzichtig optimistisch DAPHNE DU MAURIER I PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS OERM TELEVISIE T.V. LANGENBERG Johnny Hart Lagere winst bij Philips Dividenden Pagina 2 MAANDAG 20 MAART 1967 JANET 17 Zij was nu twee en veertig, doch nagenoeg onveranderd. Bij haar waren geen scherpe trekken, geen grijze haren te zien. Haar figuur was nog dat van een jonge vrouw, al was ze dan moeder van zes kinderen. Haar ogen stonden krachtig en onver saagd, haar kin nog vastberadener dan vroeger. Zij kon Joseph werke lijk benijden. Niets zou ze liever wil len dan hem ter zijde staan op zijn schip en alle ongemakken en gevaren met hem delen. Zij voelde zich trots, dat Joseph nu zeeman werd. Maar tegelijk kromp haar hart ineen bij de gedachte aan hun naderende scheiding. Zij veracht te zichzelf om deze gevoelens, zij die geen vrees kende voor gevaar of dood. Haar verstand zei haar, dat ze zich rustig en kalm moest houden, omdat ze in haar geest met Joseph mee zou reizen. Maar toch zouden zijn ogen de hare niet meer ontmoeten, zij kon zijn fluistering niet missen, noch zijn stevige omarming. Zij deed geen moeite dit verdriet voor Joseph te verbergen. Nooit had den ze trouwens iets voor elkaar ver zwegen. Maar de laatste dagen voor het vertrek spraken ze toch weinig met elkaar. Zij deden of ze het alle bei druk hadden met het pakken van de koffer en de zorg voor zijn uitrus ting en nieuwe kleren. Joseph had geen rust. Hij holde overal heen, bang voor zijn eigen gedachten; hij vocht nog eens goed met de boeren zoon van Polmearhoeve, vrijde met drie meisjes tegelijk op één dag en was ze het volgende moment weer vergeten. Zijn levenslust leek wel wilder en groter dan ooit; hij zong en schreeuw de onafgebroken, brak een stoel door midden in de zitkamer en deed het huis weergalmen van het lawaai. Ja- net wist wel, dat hij daarachter iets wilde verbergen. Want telkens volg den zijn ogen haar door het vertrek, hunkerend, onzeker en bedroefd. Hij zag hoe zij haar hoofd liet zakken en de kleur wegtrok van haar gelaat. Met gebalde vuisten draaide zij zich naar het vuur: „Mary, voorzichtig met de warme borden!" klonk rustig haar stem. Toen hield hij het niet langer uit. Hij holde de kamer uit als een dolle man naar buiten, de heuvel op, naar de krijtrotsen. Hij zag alleen nog maar Janet's gezicht vóór zich en haar donkere ogen zagen hem aan. Hij voelde haar koele handen tegen zijn voorhoofd en hoorde haar diepe stem zijn naam noemen. Ook zag hij aller lei gebeurtenissen uit zijn jongensja ren voor zijn geest, waarbij zijn moe der de hoofdrol had vervuld en kreunend wierp hij zich-op de grond, als leed hij lichamelijke pijn. „Hel en verdoemenis! Hel en verdoemenis!" vloekte hij. In het Klimop Huis zat Janet aan 't hoofd van de tafel. Het gehele gezin was er omheen geschaard voor het avondeten. Thomas fronste het voor hoofd: „Waar is Joseph naar toe?De jongen is zo van streek, dat hij mor gen weg gaat, dat er werkelijk geen land met hem te bezeilen valt!" „Laat hem maar", zei Janet zacht. „Ik denk, dat hij op z'n kamer de laatste hand legt aan zijn koffer." Ze wist best, dat hij het huis uitge lopen was en dat hij nu boven op de heuvel bij de ruïne zou razen en tie ren. „O nee, helemaal niet!" spotlachte Philip. „Ik zag hem de heuvel ophol len. Hij heeft natuurlijk nog een van zijn meisjes voor het laatst te zoe nen!" „Het is hoog tijd, dat hij naar zee gaat!" prevelde Thomas in gedach ten. Janet keek over tafel haar jongste zoon aan. Wat voor streken zaten er toch in dat karakter, dat hij soms zo verachtelijk en achterbaks kon doen? Hij was het enige kind, waarin zij geen vertrouwen stelde. Hij was intelligenter dan de anderen, maar iets in zijn aard deed haar huiveren. Op het ogenblik kon dat nog niet veel kwaad, maar wat zou het worden, als hij volwassen was Zij vroeg zich af of dit verschil bij hem soms te verklaren was uit haar eigen zwak te, vlak na zijn geboorte. Zij had hem niet zelf kunnen voeden. Daarom had ze ook nooit echt het gevoel ge had, dat hij van haar hoorde. Maar haar gedachten bleven niet by Philip. Zq keek naar de klok. Joseph zou honger krijgen. Zij wist, dat hij het vervelend zou vinden de laatste avond thuis te zitten, tenzij alleen met haar. Op dat ogenblik trad Joseph de keuken binnen. Zijn kleren vertoonden moddervlek ken en er liep een rode streep over zijn gezicht. Janet begreep, dat hij had gehuild. De hele familie zat hem aan te kij ken. Philip was de enige, die stille tjes zat te gichelen. „Heeft ze je zo gekrabd, Joe?" „Hou je mond, Philip", snauwde z'n moeder, die Joseph een bord toereik te. Hij nam zonder een woord te zeg gen plaats en at zwijgend zyn bord leeg. De anderen letten niet op hem. Zij waren aan zijn wisselende stem mingen gewend. Na tafel gingen al len in een kring bij het vuur zitten, Janet en Mary met verstelwerk op schoot. De kleine Lizzie was de eni ge, die de folterende pijn in de ogen van Janet en Joseph bespeurde. Een maal ging ze op Joseph toe en kneep hem zacht in de hand. Hij keek ver rast en merkte voor het eerst hoeveel zij toch op Janet geleek. Zachtjes trok hij haar aan haar kullen en lachte: „Ik breng een mooie nieuwe pop voor je mee!" Thomas zat tegenover zijn vrouw met een boek in de hand. Hij deed moeite de kleine letters te ontcijferen en was druk in de weer met zijn bril. Wat een verschil tussen deze oude en die jonge Thomas, die ruim twintig jaar geleden Janet op de heuveltop boven Plyn zyn eerste kus had gege ven! Zelf was hij zich dat verschil niet bewust. Op het laatst zuchtte hij, sperde zijn mond wagenwijd open en gaapte luid. „Ik geloof, dat ik maar vast naar boven ga", zei hij tegen Janet. „Ja Thomas", was haar antwoord. „Het is ook jouw tijd Lizzie!" Boven hun hoofden hoorden zij de lichte tred van Lizzie op de meisjes kamer en de zware, langzame stap van Thomas op de slaapkamer vóór. Zo nu en dan kraakte een plank. Eén voor één gingen de anderen naar bo ven. Janet en Joseph bleven alleen. (Wordt vervolgd) iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiii jtH. 3458. Opeens voelden zij het allemaal! De ademhaling ging sneller en het bloed bonsde tegen hun slapen. De longen krampten pijniyk in hun borst. Een vage angst knaagde aan hun binnenste, terwijl zij elkaar bevreemd aankeken. „Er is geen spoor van lekkage in onze ca bine, dus zal het wel aan de leidingen liggen. Mis schien toch nog een klein gaatje dat aan onze aandacht ontsnapt is. Dat hebben we gauw genoeg gefixed!" sprak Piloot Storm met een overtuiging, die hij zelf niet voelde. „Laten wij het hele zaakje nóg eens goed nalopen!" Aldus geschiedde en zij moesten het wel allemaal heel rustig doen ook, want de geringste in- spanning bezorgde hun duizelingen. Het bleek alras, dat er aan de installatie zelf niets mankeerde; het wa ren de kleine kassen met hun hoog-opgeteelde, zuurstof- makende planten, waar het euvel lag. Vele planten vertoonden vreemde ziekteverschijnselen. „Er is geen reden om ons al te ongerust te maken", meende Arend, „want we hebben altijd nog onze reservevoorraad. Bo vendien zijn we nu vrij dicht bij huis. Maar toch zal ik proberen Lunapolis te pakken te krijgen. Dan weten zij eindelijk waar we uithangen en hoy we er voor staan!" 17. Rechter Tie zet zijn onderzoek in het dossier .Ver miste Personen' voort. „Aan het eind van de zesde maand wordt wel een edelsmid, Tau genaamd, vermist. Zijn huishoudster heeft gemeld dat hij de avond van de twaalfde van de zesde maand is uitgegaan, ze weet niet waarheen, en is niet meer komen opdagen. Tau schijnt een rare scharrelaar te zijn en wordt verdacht van juwe- lenvervalsing. Mijn voorganger heeft in het dossier aan getekend dat Tau wel met de noorderzon vertrokken zal zijn." De rechter slaat het dossier dicht en zegt met een zucht: „We komen geen stap verder met het onderzoek van de noodkreet in dat raadselachtige ebbehouten doos je, Tsjiao Tai!" „Laten we die kladschilder Lie Ko op pakken en hem grondig verhoren, edelachtbare!" roept Tsjiao Tai uit. „Het idee alleen al dat men een vrouw doodeenvoudig van honger heeft laten omkomen..." „Ja, deze zaak bevalt mij ook helemaal niet, Tsjiao Tai. Maar het lijkt me toch beter dat we eerst wat meer over de schilder Lie Ko trachten te weten te komen, voordat we hem aanpakken. Ik geef toe dat het verdacht is, dat hij beweert dat doosje nooit eerder gezien te hebben. Aan de andere kant zou hij, als hij inderdaad bij de ontvoe ring van Jade betrokken is geweest, dat papiertje met haar noodkreet toch wel uit het doosje hebben verwij derd... Wie klopt daar op de deur?" BRUSSEL „De Standaard" schrijft zaterdag: „Daverende Toon Hermans- première te Antwerpenhet laat zich aanzien dat er heel wat meer onge- lukkigen zullen achterblijven want de stormloop voor dit nieuwste Hermans- optreden is in Antwerpen in Brussel en Gent trouwens ook fenomenaal. Het is de eerste keer dat Toon Hermans in België een zo lange reeks voorstel lingen geeft, maar het is ook de eerste keer dat de belangstelling zo geweldig groot isDe auditie" is van de zeer lange avond ongetwijfeld het bril- jantste stuk kleinkunst maar dit neemt niet weg dat ieder programmaonder deeltje zo gewetensvol en zo talentrijk is uitgewerkt dat het helemaal niet moeilijk is om Toon Hermans de begenadigste van alle kleinkunstenaars te blijven noemen". „Gazet van Antwerpen", „Toon Her mans heeft met zijn jubileum-One-man- show „Tientoon" de lente naar Antwer pen gebracht niet wegens de feeste lijke bloemen en de wiegende witte wol ken, die het vroiyk decor vormen van deze feestelijke show, maar door de le vensblijheid, het aanstekelijke optimis me, dat van Toon Hermans uitstraalt en de ongekunstelde vreugde, waar heel dit programma van doordrenkt is. Het is niet zomaar wat amusement het is een boodschap, die Toon Her mans brengt... „Bij hem schijnt altijd de lentezon... dat is één Toon Hermans. „Er is ook nog de zeer poëtische... en dan is er nog die Toon Hermans met zijn kolderverhalen ...maar het indruk wekkendste is Toon Hermans als clown... De apotheose is „Mister Tonle". Dit is waarschijnlijk het meest fantastische nummer dat Toon Hermans ooit heeft gebracht. We hebben nog nooit een zaal zo uitbundig horen te keer gaan als bij dit onnavolgbaar nummertje clownerie. „Misschien is „Auditie" zij het in „Zalig zy die niet zien en toch gelo ven" zijn bijbelwoorden waar een mens niets tegen in brengen kan. Maar door het zien van de film „Het evangelie vol gens Mattheus" van Pier Paolo Pasolini zal gisteravond bij heel wat televisiekij kers toch het geloof wat men daar dan ook onder moge verstaan gewekt of opgerakeld zijn. Er zijn in de loop der jaren meer films over de bijbel ge maakt, maar we hebben er nog nooit een gezien, die zo weinig filmisch en dus zo levensecht was. Christus, zijn volgelingen, zijn tegenstanders en alle anderen die in het verhaal van Mat theus voorkomen, zijn in deze rolprent geen vertolkingen door min of meer be faamde acteurs, maar gewone mensen, zoals u en ik ze iedere dag kunnen ontmoeten. Juist door de ontmoeting met deze mensen is de film van Paso lini een bijbelweergave geworden waar wellicht geen enkele andere uitbeelding het bij kan halen. Niet alleen de men sen, maar ook het landschap en dingen als een stuk brood en een beker wijn zijn er gereduceerd tot hun meest we zenlijke eenvoud. Dank zij deze aanpak geïnspireerd door het zo getrouw moge lijk volgen van de bijbeltekst, heeft Pa solini de kern waarin het in het evange lie om gaat een kern die ons besef en onze verwondering onmetelijk kan vergroten tot bijna "tastbare werke lijkheid gemaakt. Het is verleidelijk om naar aanleiding van deze film verder te mediteren, maar dat is meer een taak voor de kij ker dan voor de recensent. Toch zal ook hij moeten toegeven, dat de vorm van de film alleen maar dienstbaar aan de inhoud was en daarom secundair. Het was geweldig, om de camera over de heuvels te zien glijden en daardoor een suggestie van aarde te ervaren. Het was geweldig om dank zij de camera voering bij het proces tegen Jezus over de schouders van de toeschouwers-op- afstand mee te mogen kijken. Het was geweldig, te zien hoe Pasolini de begrip pen massa en ruimte heeft gebruikt, zonder ook maar een moment in het genre van de gewone spektakelfilm te vervallen. Het was geweldig, de ensce nering van onvergetelijke fragmenten als de kindermoord in Bethlehem, de roeping van de apostelen en de kruisi ging (de gelaatsuitdrukking van de moe der) gade te slaan. Maar het was alle maal even secundair als de tekorten aan deze voorstelling een niet overal even functioneel gebruik van Bachs aria „Erbarme Dich" en de niet altijd juiste en volledige vertaling in de on dertiteling. Het belangrijkste was het appèl dat de „ongelovige" marxist Pa solini, sterker dan vele „gelovige" christenen, op het goede in ons, men sen, heeft gedaan via het medium dat bij uitstek geschikt is voor het weerge ven van onze werkelijkheid in zoveel mogelijk van haar facetten. Als u het mij vraagt, mag een film als deze van Pasolini evenzeer jaarlijks worden uit gezonden als de Matthaus Passion van Bach. Tenzij we nu al weten en in praktijk brengen, waar het in het leven om gaat. Maar daar staat u wellicht even moralistisch-kritisch tegenover als ditmaal. J. v. d. K. LONDEN De Britse hertog van Bedford heeft een meevaller: een van de schilderijen in zijn collectie die hy altyd voor een kopie van een werk van Anthonie van Dyck heeft gehouden, biykt een echte Van Dyck te zyn. Deze plezierige verrassing kwam aan het licht toen een restaurateur het schil derij schoonmaakte en onder de afschil ferende vernislaag de naam van de gro te Vlaamse meester tevoorschijn kwam. Het schildery is een dubbelportret van Lord Digby en Sir William Russell. De waarde van het schilderij is nu natuur- lijk flink gestegen en wordt geschat op 750.000 gulden. luiiiiiiiiiiiiiiiiiiimii een wat andere genre nog grootser. Hier speelt ook het grote acteertalent van Toon Hermans een grote rol. De zielige geschiedenis, waarmee iedereen zit te gieren, demonstreert typisch hoe dicht humor bij het tragische en zelfs in het tragische kan liggen... „De bomvolle zaal omvatte groten deels een jong en snel reagerend pu bliek, dat aan het slot een daverende ovatie bracht aan de stralende Toon Hermans, die met deze première een triomfantelijke Antwerpse periode heeft ingezet." BUSSUM Er 1» een kleine kans dat Pipo de Clown, Mammaloe, Dikke Deur en Petra binnen niet al te lange tyd ook op de televisieschermen in de Antilliaan, se huiskamers te zien zullen zijn. De geestelijke vader van het kinder programma, de heer Meuldijk uit Bus- sum is begin deze maand naar de An tillen vertrokken. Hy maakt die reis op uitnodiging van de Stichting Culturele Samenwerking. Tydens zijn oriëntatie reis naar Curasao, Aruba en Bonaire, zal ook over Pipo worden gesproken. De N.T.S. levert al jaren elke week zo'n twee en een half uur materiaal aan de Antilliaanse televisiestations. Geruime tyd geleden werd van deze zyde belang stelling getoond voor Pipo en Mamma loe. De voornaamste moeiiykheid is dat de kleinsten onder de Antilliaanse klein tjes, alleen maar papiamento en geen Nederlands verstaan. Met het inbrengen van een gesproken tekst in het papiamento zyn echter vrij grote bedragen gemoeid. Bekeken wordt nu of die kosten Pipo ervan zullen weer houden om ook tegen de Antilliaantjes te zeggen: „Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen". Dat wordt dan zoiets als: Bon nochi trupialanan, bon nochi flori- stanan, mi ta bai dromi". FLORENCE Een culturele groep hier heeft gisteravond prijzen toegekend wegens de grootste onverdiende succes sen van het jaar op het terrein van de letterkunde, films en schilderijen. De uit 20 leden bestaande jury van Italiaanse beeldende kunstenaars liet weten dat hun „Premio Fata" be schouwd moest worden als een anti- prijs tegen de vloed van prijzen welke elk jaar wordt toegekend. De anti-prijs zal voortaan ook elk jaar worden toege kend. Dit jaar kregen de twijfelachtige eer van een onderscheiding de jonge ro mancier Alberto Bevilacqua, de filmre gisseur Gualtiero Jacopetti en de schil der Renato Guttuso. Jacopetti werd ge kozen wegens zijn omstreden film „Africa Addio". Guttuso, een lid van het centrale comité van de Italiaanse communistische partij, geniet, aldus de jury, ten onrechte beroemdheid als schilder. Bevilacqua is het vorig jaar in Italië bekend geworden nadat zijn roman „Questa speci d'amore" (Dit soort liefde) in Venetië onderscheiden werd met de Campiello-prijs en daarna een best-seller is geworden. De jury heeft laten weten dat het drietal verwittigd zal worden dat zij krachtens de statuten van de Premio Fata nu elk een miljoen lire moeten be talen. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Actual. 18.25 Ik verbind u doorpraatje 18.30 Dans- muz. 18.45 Eigen weg 19.10 Op de plaat ...rust: strijdkrachtenpr. 19.40 Human. Verbond. Bemoeien de humanisten zich daar ook mee?, de heer R. A. Battes in gesprek met mevr. D. Roethof. NRU: 19.50 Openb. Kunstbez. 20.00 Nws. 20.05 Radiofilharm. ork. en sol.: Mod. muz. 21.00 Hoe wel vaart de sport, klankb. 21.30 Joods pr. 22.00 Promenade orkest en sol.: amus.muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 China en ontwikkelingslanden, le zing (12) 23.15 Lichte gr.muz. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM H. 18.00 Licht orgelspel 18.20 Uitz. van de B..P Spreker: de heer E. J. Harmsen, secret, v. d. B.P. 18.30 Tienerama 18.55 Op de man af, praatje 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokr. 19.30 Stereo: Vo caal ensemble: kl. muz. 19.50 Stereo: L. gr.muz. 20.30 Voordracht 21.15 Muziek en dienst: geestel. liederen 22.15 Avond overdenking 22.30 Nws. 22.40 Literama: radioperiodiek over boeken, schrijvers en toneel 23.00 Lichte gr.muz. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Pipo dk Clown. 18.50 Jour naal. STER: 18.56 Reel. CVK/IKOR/ RKK: 19.00 Kenmerk, wek. act.rubr. over kerk en samenlev. NCRV: 19.30 De Held, t.v.-film. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER 20.16 Reel. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 De Inktvis, tc-spel. 21.45 Jazz-pr. 22.15 Kerk en samenle ving, gesprekken. NTS: 22.30 - 22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. VPRO: 20.05 Russisch circ- cus, filmrep. 20.34 Het oog van de dui vel, speelfilm. STER: 22.00 Reel. NTS: 22.05 - 22.20 Journaal. HILVERSUM I. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gr .muz. (8.30- 8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Klass. gr.muz. (9.35-9.40 Wa terstanden). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00- 11.02 Nws.). 12.00 Lichte muz. voor de jeugd. 12.25 Beursberichten. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.40 Lichte orkestmuz. (opn.). 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 't Muzikantenuur: kamermuz. en liederen: klass. en mod. muz. 14.40 Voor de jeugd. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Modern strijkkwartet (opn.). 16.00 Nws. 16.02 Opera-aria's (gr.). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gr.muz. voor de tieners. HILVERSUM II. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Porder: lichte gr.muz. en causerie. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (925-9.30 Concilie postbus). 10.00 Aubade: licht muz.pr. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Mu- sette-orkest met zangsoliste. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mededelin gen t..bv. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Draaien maar: lichte gr.muz. 13.30 Musiësta: lichte muz. (opn. 14.20 Schoolradio. 14.40 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 15.50 Pizzicato: progr. vol muz. en we tenswaardigheden (16.55 Wegeninfor matie). 17.00 Nws. uit de Nederlandse Antillen, Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM III. TROS: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualitei ten. 9.07 P-r-r-r-r-T. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: lichte muziek en actuali teiten. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Actual. 12.05 Muzik. VARA-varia. 13.00 Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nieuws. 14.02 Actuali teiten. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Elektronisch orgelspel. 15.20 Gevar. platenprogram- ma. 16.00 Nieuws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten- programma. Maandag 20 maart 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gisteren). 10.20 Sportjourn. 10.50 Pr. over de Franse revolutie. 12.00 - 13.30 Act.kro- niek. 16.40 Nws. 16.45 Pr. voor de vrouw 17.40 Leidraad voor de samenstelling v. een huisbib. 18.00 - 18.05 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Nws. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Sneeuw boven Lissabon, filmrep. 19.59 Pr.-overzicht. WDR: Nws. uit Noordrijn Westfalen. 18.10 Film. 18.25 Hier und Heute. 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute. 19.10 Robin Scott in Spanje. 19.40 Film over het Wilde Westen). 20.00 Journ. en weeroverzicht. 20.15 Kritisch commentaar bij act. 21.00 li. muz. 21.50 t.v.-discussie. 22.35 Journ. en weerber. Aansluitend Commentaren. 22.50 Experimenteel toneelstuk. 0.01 Nws. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Li. muz. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema's v. d. dag. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Rep. over Alaska. Aansluitend: Nws. 21.00 Italiaans-Franse speelfilm (Niet voor jeugdige kijkers). 22.35 Nws., weer ber. en thema's van de dag. 16. Veel tijd om over de situatie na te denken had Tekko niet. Hij hing in een ongemakkelijke houding hoog in de lucht aan een ankerketting en wist dat te ruggaan onmogelijk was. Er restte hem dus niets an ders dan verder te klauteren en dat deed hij dan ook Via het kluisgat wist hij zich op de voorplecht van het schip te warmen waar hij een ogenblik bleef staan uit blazen. „Tjonge, jonge!" 't Is me wat moois!" mopper de onze vriend terwijl hij in het donker om zich heen keek. „Hoe moet ik nu weer aan wal komen? Ik dacht net, dat ik er was en nu ben ik zowaar op een boot terecht gekomen! Ik kan toch moeilijk een beetje in het wilde weg gaan zwemmen, om te zien of ik ergens de wal kan bereiken. Het is aardig donker en nergens zie ik land. Oh, wat heb ik een slaap!" Tekko wist niet wat hij moest beginnen en trippelde zenuwachtig over het dek. „Ja, er zit niets anders op dan te wach ten tot het weer dag wordt. Zodra het maar even licht is spring ik over boord en zwem naar de wal. En als de afstand erg groot blijkt te zijn, kan ik misschien een sloep strijken! Mmm, zo'n sloep...! Oh, ik kan mijn ogen haast niet meer open houden! Nog even bleef Tekko naar een van de reddingsboten staren, maar toen nam hij plotseling een kloek besluit. Hij til de het dekzeil van de sloep op en kroop naar binnen. En hij was zó moe, dat zijn ogen al dicht vielen voor dat hij goed en wel lag. 1* I mi BLJKBAAC EEN BELASTING PEN NIN6 6 EINDHOVEN De raad van com missarissen en de raad van bestuur van de N.V. Philips' Gloeilampenfa brieken delen mede, dat in het boek jaar 1966 de omzet van de vennoot schap en de United States Philips Trut 8069 miljoen golden bedraagt, hetgeen een stijging van 7 procent ten opzichte van 1965 (7545 miljoen gul den) betekent. Het bedrijfsresultaat bedraagt 862 miljoen gulden (in 1965 908 miljoen gulden). Na aftrek van het saldo van overige baten en lasten van 212 miljoen gul den, de belasting ten bedrage van 315 miljoen gulden, toevoeging van de netto-opbrengst van niet-geconsolideer- de deelnemingen van 29 miljoen gul den en na aftrek van 17 miljoen gul den minderheidsbelang derden, be draagt de nettowinst 347 miljoen gul den (vorig jaar 399 miljoen gulden). Van de nettowinst wordt 125 miljoen gulden of 36 procent (vorig jaar 170 miljoen gulden of 43 procent) in het bedrijf gehouden. De algemene vergadering van aan deelhouders, te houden op 27 april, zal worden voorgesteld om over het boek jaar 1966 een dividend uit te keren van 2 gulden, 8 procent (vorig jaar 8.4 procent) op de cumulatief prefe rente winstdelende aandelen en 4 gulden 16 procent (vorig jaar 18 procent) op de gewone aandelen. Daar op 6 januari 1967 reeds een interim dividend van 1.50 gulden 6 procent op de preferente en gewone aandelen betaalbaar werd gesteld, be draagt het slotdividend 0.50 gulden 2 procent op de preferente aande len en 2.50 gulden (10 procent) op de gewone aandelen. In aansluiting op voorgaande mede delingen bericht de raad van beheer der N.V. Gemeenschappelijk Bezit van aandelen Philips' Gloeilampenfabrie ken, dat zal worden voorgesteld over het boekjaar 1966 eveneens een divi dend uit te keren van 2 gulden 8 procent (vorig jaar 8.4 procent op de cumulatief preferente winstdelen de aandelen en 4 gulden 16 procent (vorig jaar 18 procent) op de ge wone aandelen. Aangezien ook hier een interim di vidend van 1.50 gulden 6 procent betaalbaar werd gesteld, bedraagt het slotdividend 0.50 gulden 2 procent op de preferente en 2,50 gulden 10 procent op de gewone aandelen. Verder bericht de raad van beheer dat het „governing committee" van de United States Philips Trust heeft mee gedeeld, dat tot een uitkering aan be gunstigden is besloten, welke zal be dragen: dollars 0.025 per cumulatief preferent winstdelend aandeel van 25 gulden en dollars 0.125 per gewoon aandeel van 25 gulden. DEN HAAG De Nederlandse be leggingsportefeuille oaw NV Interna tionale Beleg gin gs-Unie Interunie heeft in 1966, blijkens het verslag de volgende mutaties ondergaan: aan kopen: 1575 stuks Bols, f 37£00 Etna, f 66.500 Heinekens belegging, 50.000 Heineken's Bier, f ifO.OOO Key en Kra mer, f 32.500 Nationale Nederlanden en f 45.000 Wyers. Verkopen: f 125.000 Amstel Brouwerij, f 30.000 Calvé, f 50.000 Calvé 6 pet. cum. pref. wnd, f 40.000 Dikkers, f 70.000 Van Gelder 4 pet. pref. wnd, f 45.000 Holec f 175.000 Hoogovens, f 75.000 Lindete- ves. Jacoberg, f 85.000 Nijverdal-Ten cate, f65.000 Rijn-Schelde, f 70.000 VMF en f 70.000 Victoria Biscuit. Interunie behoorde ok in 1966 tot de meest verhandelde fondsen op de Amsterdamse beurs. Een voorzichtig optimisme t.a.v. de koersontwikkeling op wat langere termijn lijkt het be stuur van „Interunie" wel verantwoord hoewel een krachtig herstel voorlopig minder waarschijnlijk moet worden geacht. De teleurstellende koersontwikkeling op vrijwel alle effectenbeurzen in 1966 heeft uiteraard de intrinsieke waarde van „Interunie" niet onberoerd gela ten. Dank zij de spreiding en selectie van de beleggingen stak de daling met 14,9 procent echter nog gunstig af bij die van de belangrijkste koersin- dices in Nederland en de V.S. Ondanks de schaarste op de kapi taalmarkt en het sterk gestegen ren tepeil, is het geplaatste kapitaal geste gen tot f 132,12 (f 130,72) min. Het vermogen daalde tot f 403,63 (f 469,53) min. De intrinsieke waarde per aan deel van f 50 nominaal verminderde tot f 160,50 (f 188,50). Blijkens de verlies- en winstreke ning daalden de baten tot f 22,19 (f 24,90) min. Na aftrek van kosten, enz., resteert een saldo winst van f 21,72 (f 24,36) min. Voorgesteld wordt, zoals bekend, een onveranderd dividend van negen gulden over het gestegen kapitaal. NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Wijk by Heusden: 8. de Jong te Houten. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Ottoland-Noorde- loos: J. van Verseveld, kandidaat te Naarden. Bedankt: voor Zandvoort: H. Lyesen te Schoonebeek. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Alphen aan de Rqn: J. Keuning te Veenendaal. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Bedankt: voor Zwyndrecht: J. G. Meyer te Heemse. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Borssele: A. W. Ver hoef te Barneveld; voor Veen (N. Br.): J. C. Weststraten te Meliskerke. Beroepen: te Opheusden: Chr. v.d. Poel te Yerseke. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen: te Amsterdam-West en te Stadskanaal: G. Brongers te Leeuwar den; te Hoogezand-FoxholJ. van Dam te Sneek. VRLJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen: te Groningen: J. A. Hamers te Amsterdam-c.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2