Unieke nachtelijke actie na scheepsdrama in monding van Nieuwe Waterweg Grondzeeën werden sleepboot fataal Britse stranden door olieramp bedreigd GRENSCONFLICT ISRAËL-SYRIË Alleen op de sabbath kunnen de kinderen veilig spelen „Warren rapport is geen bewijs TANKSTATION OVERVALLEN URENLANG SPANNING „Het moet worden verboden" Vlees met hormonen in Engeland toegestaan Na stranding van reuzentanker BANGE VRAAG WEINIG HOOP ONWRIKBAAR Algerijn was rovers te slim af TROSSEN GEBROKEN NA HET FEEST Viëtnamezen in sept. naar stembus Bescherming Zenuwachtig Observatiepost Schijnwerpers Gevaarlijk Pyromaan plaagt West-Brabant RECHTERS IN NEW ORLEANS KLETSPRAAT MAANDENLANG MAANDAG 20 MAART 1967 NEGEN MAN GERED MET HELIKOPTER Triest als een kadaver, ligt de ver laten en lek gebeukte sleepboc Vikingbank op de kop van de zuider- dam bij Hoek van Holland. Toen de redding brengende helikopter ver scheen, lagen de negen opvarenden tegen de witte opbouw om zich tegen de overkomende grondzeeën tt be schermen. (Luchtfoto Dick Lemcke) Dit zijn de drie marinemannen, die de unieke reddingsactie hebben uitgevoerd. V.l.n.r.: luitenant ter zee I. N. van Dam; korporaal-vliegtuigmaker R. Naumann en adjudant-onderofficier C. H. J. Heinen. De landingen die zij zes keer uit voerden op het terrein van de Koninklijke Marine te Hoek van Holland leken wat op de manier, waarop in oktober 1934 de Uiver tijdens de Meiboume Race bijgelicht door de koplampen van auto's op de renbaan van Albany neer kwam. In Hoek van Holland beschenen, op verzoek van de politie, namelijk zeventig automobilisten de landingsplaats van de Augusta Bell. (Van onze correspondent) LONDEN Een onafzienbaar olie veld bewoog zich gisteren in de richting van de stranden van Zuid-Engeland. Het is afkomstig van de op een rots gelo pen Liberiaanse reuzentanker Torrey Canyon, die een draagvermogen heeft van 120.000 ton en een voile lading olie aan boord had. Uit de gescheurde wand van zeven tanks stroomt de olie ononderbroken weg. Terwijl de Nederlandse zeesleep boot Utrecht gisteravond een voorlopig laatste poging deed om, geassisteerd door andere schepen, de tanker vlot te brengen, waren schepen en vliegtuigen van de Britse marine druk bezig vele duizenden liters bestrijdingsmiddelen te spuiten op de zich snel uitbreidende olievlek. De hele voorraad van de marineba sis Plymouth was al uitgeput en uit heel Engeland waren nieuwe voorraden bestrijdingsmiddelen onderweg. Premier Wilson heeft de onderminis ter van Marine, Foley, naar het be dreigde gebied gestuurd om de schoon- maakoperatie te leiden. Foley heeft zijn hoofdkwartier gevestigd in Plymouth Tegen hèt invallen van de duisternis meldden helikopters, dat er weinig be weging zat in het reusachtige olieveld, dat aanvankelijk acht bij zes mijl heeft gemeten maar dat door de harde wind was uitgereikt tot één lange ononderbro ken sliert. In tientallen badplaatsen aan de En gelse zuidkust was gisteravond de ban ge vraag: Zal het lukken de olie te ver nietigen voor zij onze kostbare stran den bereikt Gebeurt dat niet, dan wacht Devon en Cornwall en de Scilly Eilanden een ramp, want dan zullen honderdduizenden zomergasten zeker wegblijven. Alleen Cornwall verdient al per zomer vierhonderd miljoen gulden aan toerisme. Het chemische middel dat nu wordt gebruikt doet de zwarte brij zinken. Het moet in enorme hoeveelheden worden gebruikt. Daarom is de operatie van de marine zeer kostbaar. Vliegtuigen en helikopters die gister avond over de gestrande Torrey Canyon vlogen, meldden dat het er naar Uitzag dat de reusachtige tanker zou breken. Dat zou tot gevolg kunnen hebben, dat nog meer ladingtanks scheuren en hun olie aan de zee prijsgeven. Hoop dat de IJmuidense zeesleepboot er in zou slagen de kolos los te trekken van de rotsen waar hij muurvast op zit, was er gisteravond vrijwel niet meer. Er werd uit Nederland per vlieg tuig in allerijl bergingsmaterieel aan gevoerd om vandaag een poging te doen het schip te redden. De bemanning van de Utrecht wordt geassisteerd door die van een andere IJmuidense zeesleepboot, de Stentor, en een Portugese sleepboot, de Praia da Adraga. De bergers willen proberen het schip vol lucht te pompen en dan vlot te brengen. Het algemene weerbericht was vrij gunstig, maar het woei gister avond bij Land's End hard en het schip had veel te lijden van schuren tegen de onderzeese rotsen. Het dek van het schip ligt vrijwel gelijk met de zee. Alleen de Italiaanse kapitein en drie van zijn officieren waren zondagavond nog aan boord van de tanker, die za terdagochtend op de Seven Stones liep. Mocht het schip breken, dan zal er on middellijk een poging worden onderno men om hen te redden. In de buurt be vinden zich volop reddingsboten, heli kopters en allerlei schepen. Daaronder zijn ook kleine tankers die willen pro beren een deel van de lading van de Torrey Canyon over te nemen. De rest van de Italiaanse bemanning van 36 koppen is gisteren met reddings boten en helikopters van boord gehaald. Een van de zeelui viel in het water maar hij kon ongedeerd worden opge vist. Er zat gisteren geen beweging in het tankschip, wat de Utrecht en andere slepers ook probeerden. De Torrey Ca nyon kraakte onheilspellend terwijl zij steeds vaster op de verraderlijke klip pen kwam te zitten. „Als dat schip vlot komt", zei een oude kustwachter die op de Scilly-eilanden stond te kij ken, „dan zal dat zowat het eerste zijn dat van die rotsen af komt." De tanker is op verscheidene plaat sen lek geslagen. Gisteravond stond het hele voorschip onder water, er stond dus een enorme druk op de romp. Ook de pompkamer stond helemaal onder water. Aan boord bevond zich zaterdag 90.000 ton ruwe olie. Het schip was on derweg naar Milford Haven in Wales waar de lading bij de raffinaderij van BP zou worden gelost. Op de Seven Stones, een groep rotsen aan de uiterste zuidwestpunt van Enge land, ligt nu de reuzentanker Torrey Canyon met een gapende scheur in het onderwaterschip, waardoor duizenden tonnen olie wegvloeien. Hoe het schip in die positie is geraakt, is een raadsel. Het zeer gevaarlijke water daar dient door alle scheepvaart onder alle om standigheden te worden gemeden. Van de tientallen schepen, die er in de loop der jaren toch zijn vastgelopen op de rotsen, is er slechts één practisch onge deerd weer vandaan gekomen. DEN HAAG Twee gemaskerde mannen hebben gisternacht om drie uur een overval gepleegd op het ben zinestation op de splitsing in de rijks weg van Delft naar Rotterdam. Zij bedreigden de pompbediende met twee pistolen en namen zijn geldtas met ongeveer vijfhonderd gulden mee. De pompbediende, de heer Boufedje, is een Algerijn die vloeiend Neder lands spreekt. Hij gaf echter voor dat hij de rovers niet verstond toen zij hem om de sleutel van de kluis in 't pompstation vroegen. In die brandkast lagen enkele duizenden guldens. Hollen. De rovers geloofden de heer Boufed je, sloegen de schakelaar van het te lefoontoestel stuk en holden weg in de richting van Delft. De pompbediende heeft geen auto horen wegrijden. De heeft Boufedje ontdekte dat de telefoonverbinding niet volledig was vernield. De rovers hadden alleen de schakelaar voor interlokale gesprekken onklaar gemaakt. De Algerijnse pomp bediende heeft toen de lokale lijn naar Delft gebruikt om de politie te alarmeren. Tegen de muur. Hij kon slechts een vaag signale ment van de rovers geven, omdat hij met zijn gezicht tegen de muur moest staan. De ene overvaller is lang, de andere kort, de ene blond, de andere donker. Zij droegen doeken voor hun gezicht. Op één van de pistolen zat een geluiddemper. De Haagse politie heeft gisteren al le benzinestations in de omtrek ge waarschuwd. De pomphouders kregen het advies geen geld in hun stations te laten liggen. O BONN De Oostduitse grenswach ters zijn sinds kort uitgerust met ui terst gevoelige luisterapparatuur. Ze moeten daarmee de gesprekken af luisteren van de mensen die de grens aan de Westduitse kant bezoeken. (Va neen onzer verslaggevers) HOEK VAN HOLLAND In het felle licht van een schijnwerper, zijn gis ternacht negen mannen gered in de mond van de Nieuwe Waterweg. Terwijl de storm de branding hoog opjoeg, haalde een helikopter van de Marine Lucht vaartdienst de mannen, in perfect samenspel met de reddingboot Koningin Juliana, van de gestrande en gekapseisde sleepboot Vikingbank. Het was voor het eerst, dat op de Nederlandse kust een dergelijke actie in de nacht werd ondernomen. Met knipperende lichten verscheen een half uur voor middernacht de helikopter boven de hulpeloze Vikingbank. Op tachtig meter afstand lag de reddingboot die met haar krachtige schynwerper de duisternis doorboorde. B(j dit licht lever den drie marinemannen binnen een uur de prachtige prestatie in zes vluchten de sleepbootbemanning te redden. Van kwart voor tien af heerste er een dramatische spanning in de buurt van de mond van de Nieuwe Waterweg. Toen was de Eurosleepboot Vikingbank ge strand op de kop van het Zuiderhoofd. Dat gebeurde by een poging het onder Panamese vlag varende Griekse vrachtschip Alkyone vlot te slepen. Het schip was 's middags om vijf voor half zes juist binnen de pieren vastgeraakt bij de knik van de leidam van het Zuiderhoofd. De ongerustheid omtrent het lot van de sleepbootbemanning nam toe nadat was gebleken dat de reddingboot Koningin Juliana niet bij de Vikingbank kon komen. Het nog maar enkele jaren oude schip met een vermogen van 1650 pk lag te rijden op de stenen en maakte over stuurboord een slagzij van zestig graden. Schipper Piet Grootenboer riep over de radio dat hij op ongeveer honderd meter afstand nog geen meter water onder de reddingboot had, zodat hij niet dichterbij kon komen. Daarop voer de loodsboot Betelgeus Europoort bin nen waar haar twee motorjollen pro beerden „achterom" te benaderen. Over het zuiderhoofd probeerde een aantal mensen naar de verongelukte sleepboot te gaan. Omstreeks elf uur kwam het bericht dat op het vliegkamp Valkenburg bij Leiden een helikopter gereed stond. Met ongeduld wachtte ieder de komst er van af. Tegelijk vroeg men zich af hoe deze operatie zou aflopen. Op zeker moment wist niemand meer iets met zekerheid omtrent de mannen van de Vikingbank. De sleepboot lag met gedoofde lichten en de reddingboot had een opgeblazen rubbervlot gezien. Van de mensen was echter geen spoor gevonden totdat de sleepboot weer in de lucht kwam via een verbinding met een walkie-talkie naar de sleepboot Schouwenbank. Aan de wal haalde men opgelucht adem bij de mededeling dat ieder nog aan boord was. Om half twaalf verscheen de helikop ter en begon een van de meest specta culaire reddingsoperaties van de laatste jaren. De directie van de Koninklijke Zuid- Hollandsche Maatschappij tot het Red den van Schipbreukelingen stuurde gis teren een telegram met gelukwens naar de commandant van de helikopter. Het Griekse vrachtschip Alkyone voer zaterdagmiddag de haven van Rot terdam uit met een kleine lading ko- pra voor Hamburg. Het schip had in de Maashaven een deel van zijn vracht gelost en daarna bij De Rotterdamse Droogdokmaatschappij gedurende enke le dagen kleine reparaties ondergaan. Onder aanwijzingen van de rijks- loods De Vries was de Alkyone bijna buiten toen de stuurmachine uitviel. Er stond een noordwesterstorm met wind kracht 8. Nauwelijks vijf minuten later liep het schip vast. Het was opkomend water, zodat uit Europoort met spoed drie sleepboten van de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst vertrokken om te proberen het schip uit zijn geboeide positie te bevrijden. Het slechte weer speelde hun danig parten. Van de Maasbank en de Schou wenbank braken de trossen. Enkele snel na elkaar opduikende grondzeeën luidden toen de ramp met de Vikingbank in. Door het binnenstro mende water viel met de machinerie de verlichting uit. De sleepboot dreef willoos naar de kop van het zuider hoofd. De reddingboot Koningin Juliana ver liet voor de tweede keer op die dag de Berghaven van Hoek van Holland. Zij was eerst naar buiten gegaan om de Griekse bemanning van de Alkyone bij te staan voor het geval zij van boord wilde gaan, voor haar echter bleek er geen gevaar te bestaan. Schipper Grootenboer verlegde toen zijn koers naar de Maasvlakte waar 'n kleine kustvaarder moeilijkheden leek te hebben. Op de weg erheen bleek de ze vrachtvaarder het weer zelf te kun nen klaren. De mannen van de Koningin Juliana maakten deze reis nadat zij nauwelijks thuis waren gekomen van een feeste lijke ontvangst. De directie van de red- dingmaatschappü had hun 's ochtends onderscheidingen uitgereikt voor hun optreden op 30 november van het vorig jaar. In bar slecht weer haalde de red dingboot toen een ernstig zieke machi nist van het lichtschip Goeree. De tocht naar de Vikingbank duurde vijf uur. De reddingboot kon niet de helpende hand bieden, en iedereen be greep dat het optreden van de helikop ter de enige oplossing was. Schipper Grootenboer was onder de indruk van de rustige manier waarop de marinemannen te werk gingen. Hij belde zondagochtend de helikoptercom mandant op om hem te feliciteren. Hij zei: „Zulk een samenwerking waardeer ik bijzonder". Omstreeks kwart voor twaalf landde de helikopter voor het eerst op het ter rein van de Koninklijke Marine te Hoek van Holland. Ziekenauto's stonden al klaar om de geredden naar het ge bouw van het Groene Kruis te brengen, waar vele leden van de kolonne van lïll; .-..xv t. het Rode Kruis het druk kregen met de verzorging van de drijfnatte en ver kleumde schipbreukelingen. Hete kruiken, warme koffie en glazen cognac brachten de zeelieden vrij gauw op verhaal. De belangrijkste medicij nen van dokter J. J. van Lonkhuyzen waren een kalmerend woord en een pakje sigaretten. Bij daglicht bleek de lek gebeukte Vikingbank helemaal op haar stuur boordszij te liggen. Misschien komt er een drijvende bok aan te pas om haar te bergen. Duizenden mensen uit wijde omtrek trokken gisteren naar Hoek van Hol land om naar de twee gestrande sche pen te kijken. Zaterdagavond zorgden enkele honderden auto's al voor een on gekende drukte. SAIGON Aan de vooravond van de Amerikaans-Viëtnamese conferen tie op Guam, die vandaag begint, heeft de Zuidviëtnamese militaire jun ta bekendgemaakt dat op 3 september verkiezingen zullen worden gehouden voor een president en een nieuwe se naat. Een maand later zullen verkiezi- gen volgen voor een Huis van Afge vaardigden. TEL-AVIV Zes dagen per week leven de 37 kinderen van de Kibboets Tel-Katzir aan de Israëlische grens in complete oorlogspsychose. Zes uur per dag krioelen ze angstig en ze nuwachtig in de schuilkelders van de nederzetting. Veilig voor Syrisch ar tillerievuur dat elk moment kan los barsten. Zes uur, omdat dat de tijd is dat de mannen van Tel-Katzis het door Syrië betwist* land in de gedemilitariseerde zone langs de Israëlisch-Syrische grens met hun tractoren bewerken. Ze vormen het doelwit van Syrische schutters, die hoog in de Syrische ber gen, die als onneembare forten boven het meer van Tiberias oprijzen, naar hartelust hun moordend vuur op de kib boets kunnen richten. Zodra de tractoren hun werk gedaan hebben en in de kibboets terugkeren kruipen de kinderen uit de schuilkelders en knipperen zij met hun ogen tegen het felle daglicht. Alleen op sabbath, de zevende dag, als de tractoren niet over de velden brullen, spelen de kinderen ongedwon gen de gehele dag buiten. Dan is het voor hen „vrede". Maar ze spelen ach ter dikke cementen muren en rennen achter metalen wallen. Tel-Katzir is meer dan een kibboets. Het is een door jonge Israëli's bewoon de vesting, één der gevaarlijkste en meest in het nieuws zijnde punten van Israël. Onder grote stenen liggen de mannen die in de zeventien jaar, dat Tel-Katzir bestaat, z(jn gevallen. Op 9 januari vie len op enkele meten afstand van de ge meenschappelijke eetzaal Syrische tank granaten. Maar de jonge mannen en vrouwen weten van geen wijken. Zij hebben zich vastgebeten in hun overtuiging dat zij voor het recht zelf strijden. Zij zijn de echte pioniers van Israël. „Waarom brengen jullie de kinderen niet naar een andere kibboets als ze hier zo zenuwachtig zijn?" vroegen we Gidon, een jonge dynamische inwoner van Tel-Katzir, die aan de Hebreeuwse universiteit te Jeruzalem zijn kandidaat examen in de landbouwwetenschappen haalde. Verbeten antwoordt hij: „Wij denken er niet over onze kinderen over te plaat sen. Wij wijken geen stap, geen centi meter." Gidon leidt ons naar een heuvel. Hij wijst naar het dal waar de bebouwde velden van de kibboets onder de Syri sche bergen liggen. „Ziet u dat dorre stuk land? In 1963 kwamen we met de Syriërs oveneen, dat we dat niet meer zouden bewerken. In ruil daarvoor be loofden ze ons niet meer te zullen schie ten, maar ze hebben ons bedrogen. Al vaak. Als we nog één centimeter wijken zijn de Syriërs morgen hier", en hij wijst op de welvarende kibboets die achter hem ligt. Vanaf de heuvel wijst Gidon ons de plaats waar op twintig meter van de observatiepost van de wapenstilstands commissie van de Verenigde Naties Sy rische tanks staan ingegraven, nauwe lijks zichtbaar. Tegen alle regels van de demilitarisatie in. Van de buitengewone bijeenkomst van de gemengde Israëlisch-Syrische wapen stilstandscommissie, die voor de eerste maal sedert 1959 op aandrang van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Oe Thant, bijeenkomt om over de landbouw in de gedemilitariseerde zone te spreken, verwacht Gidon niet veel. „De Syriërs maken de grens heet om hun binnenlandse moeilijkheden op ons af te reageren. Zij willen de Arabische wereld laten zien, dat zij voorgaan in de strijd tegen Israël." Tel-Katzir is een kleine, goed verde digde stelling. De huizen zijn er van ge wapend beton, dat zwaar machine-ge weervuur weerstaat. Maar nu de Syriërs ook tanks in de strijd hebben gebracht z(fn deze huizen niet langer veilig. Wel veilig zijn de schuilkelders, die tussen de huizen liggen en die gemakkelijk snel bereikbaar zijn. Om de kibboets lo pen loopgraven en prikkeldraadversper ringen. De mannen van de kibboets bewaken hun nederzetting dag en nacht. Met sterke schijnwerpers belichten ze 's nachts de omstreden velden. Maar gezien de ernst van de toestand is het Israëlische leger nabij. De Israëlische tanks schakelden op 6 januari twee Syrische tanks uit, die op de kibboets hadden geschoten. Tel-Katzir ligt in de frontlijn. Een ki lometer van de kibboets liggen de res ten van het Syrische dorpje Tawafiq. In 1960 werd het door Israëlische leger eenheden met de grond gelijk gemaakt als vergelding omdat een Israëlische le gerauto op een mijn was gelopen, waar bij drie Israëlische soldaten om het le ven kwamen. Nergens leeft de oude bijbelse spreuk „oog om oog, tand om tand" zo sterk als in de harten van de honderd man nen en vrouwen van Tel-Katzir. Maar zij werken toch rustig door aan de op bouw van Israël, terwijl Syrische solda ten dat met lede ogen vanuit hun stel lingen aanzien. LONDEN De synthetische hor monen die in Nederland illegaal wor den gebruikt bij het vetmesten van kalveren, zoals onlangs bleek tijdens een proces in Arnhem, zijn in Enge land toegestaan. Ze worden er ge bruikt bij het fokken van runderen en van grote kippen voor de slacht. Het Britse ministerie van Landbouw vindt dit niet gevaarlijk mits de boeren zich aan de doses houden, die door de fabrikanten worden voorgeschreven, aldus meldde gisteren het zondagsblad The Sunday Times. Volgens dit blad bestaat er op het ogenblik in Engeland geen manier om vast te stellen of vlees nog synthetische hormonen bevat als het in de winkels komt. Zoals bij het proces in Arnhem is gebleken kan dit een gevaar beteke nen voor de gezondheid. Kanker kan er door worden aangemoedigd, zeker bij kinderen, zo werd in Arnhem ver klaard namelijk de inspectie van de volksgezondheid. De Nederlandse deskundige dr. T. J. Bakker, die Engeland heeft geleerd hoe men kalveren snel kan vetmesten, heeft zaterdag gezegd: „Het is onmogelijk om het gebruik van deze synthetische hor monen te regelen. Ze moeten worden verboden". Van onze correspondent BERGEN OP ZOOM In Kruisland bij Steenbergen is gisternacht weer brand gesticht. Ditmaal op de boerderij van de gebroeders Geluk, die afbrandde. Zestien koeien stikten in de rook. De schade bedraagt anderhalve ton. NEW ORLEANS Het zal mis schien nog enige maanden duren eer Clay Shaw op beschuldiging van het deelnemen aan een samenzwering te gen president Kennedy terecht moet staan. Waarschijnlijk zullen er voor het zover is, nog anderen worden ge arresteerd. Shaw liet zich het afgelopen week einde in een ziekenhuis opnemen om tot rust te komen nadat vrijdag drie rechters een openbaar vooronderzoek hadden afgerond met de mededeling dat er voldoende gronden voor zijn berechting waren. De drie rechters besloten ook bij meerderheid van stemmen twee tegen een dat het rapport-Warren en de bybehorende 26 delen documen tatiemateriaal niet als bewijs bij de processtukken zouden worden gevoegd. Een van de drie rechters, Bernard J. Bagert, verklaarde: „Het rapport-War ren is vol kletspraat, die vier of vijf maal is veranderd". Wanneer Shaw voor zijn rechters verschijnt, wellicht samen met ande re beklaagden, zal hij de eerste zijn die wordt berecht in verband met de moord op Kennedy. Dat proces zal ook het eerste zijn dat rechtstreeks verband houdt met die moord. De kans is groot dat de openbare aanklager van New Orleans, Jim Gar rison, in het begin van deze week al met de formele voorbereiding van het proces tegen Shaw zal beginnen. Die voorbereiding, zo zei zijn plaatsver vanger, James L. Alcock, gisteren, kan verscheidene maanden vergen. In afwachting van het begin van het proces blijft Shaw op vrije voeten. Aan het einde van de vorige week meldde een Londense krant dat Shaw van plan was naar Engeland te gaan. Dat kan nu niet doorgaan. ADVERTENTIE MAANDAG 20 MAART 1967 578ste STAATSLOTERIJ EERSTE KLASSE Prijzen van 5 50 100 200 400 1000 zi|n zijn zijn zijn zijn zijn Een prijs van Een prijs van Een prijs van Een prijs van Een prijs van Een prijs van De prijs van 9 656 617 762 344 gevallen op nummers eindigende op gevallen op nummers eindigende op gevallen op nummers eindigende op gevallen op nummers eindigende op gevallen op nummers eindigende op gevallen op nummers eindigende op 1491 2000 is gevallen op het nummer 058690 2000 is gevallen op het nummer 026850 2000 is gevallen op het nummer 038052 f 2000 is gevallen op het nummer 079782 2000 is gevallen op het nummer 050701 5000 is gevallen op het nummer 047299 f 20.000 is gevallen op het nummer 004995 Let wel op dit nummer zijn twee prijzen gevallen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9