Sir Francis Chichester zeilde rond Kaap Hoorn Olievlek vergt vele miljoenen PLEIDOOI VOOR KRACHTIGER EEG Generaal Morgan overleden Haven van Duisburg 2 meter lager Gevechten in Tibet Onrust ERNSTIGE ONLUSTEN IN DJIBOUTI Tweebaans vaarweg tot Hamburg Bouwfonds verlaagt rente Over de grenzen IN 110 DAGEN VAN SIDNEY NAARPLYMOUTH Nog af Ie leggeu^simri 6%riE0CEAM Niem-2eekuuH Huidigepositie htHeje- av f^JkJnudeil. Kaap Ham- WELKOM NA BARRE REIS c Torreyr Canyonnog op klippen Scheuring in Noorse C.P. Soekarno deed inkopen Dekjongen, die trawler stal, is gepakt „Ik ga! GEVAARLIJKE MIJNEN WORDEN GEVEEGD VERKEERD OP DE BODEM Soldaat met tank er vandoor Liefst alleen Reeks I ^kdtnsfchqeveer^K I loMeL i pi^cutf[c&/ i 0 IN BRAND Linthorst Homan in Den Haag: GEDICHT GUNSTIG CHAOS Twee ton schade na cafébrand Door donker misleid te water geraakt VIJANDSCHAP GEEN PARDON DINSDAG 21 MAART 1967 HARD GEVECHT MET OCEANEN Op zestig mijl ten zuidwesten van Kaap Hoorn vocht Sir Francis Chiches ter gisteravond in zijn zeiljacht Gypsy Moth 4 tegen metershoge golven, een straffe wind en een hardnekkige mist. Op het laatste deel van zijn reis om de wereld naderde zijn twaalf meter lange scheepje het gevaarlijkste punt van het traject tussen Sydney en Plymouth. Kaap Hoorn ligt in een gebied dat het stormachtigste en meest eenzame ter wereld is. Harde winden kunnen er de golven tot onvoorstelbare hoogte opjagen en er liggen bovendien grote ijsbergen. Kaap Hoorn kreeg zijn naam van de Nederlandse kapitein Schouten die uit Hoorn kwam. In augustus vorig jaar wist Francis Chichester nog niet wat hem op zijn reis via Kaap de Goede Hoop naar Australië stond te wachten. Hier staat hij klaar voor de start in de Gypsy Moth 4 in Londen. BONN Westduitse mijnenvegers zijn begonnen van de Elbemonding tot benoorden Terschelling een mijnen- vrije scheepvaartweg te maken met éénrichtingsverkeer. De vaarbanen voor beide richtingen elk drie zeemijlen (5,5 km) breed worden gescheiden door een twee zeemijlen (3,7 km) brede „middenberm". Zo hoopt men de aanvaringen te voorkomen die nu al te dikwijls plaats hebben in de hui dige mijnenvrije strook die twee rich tingsverkeer heeft en bovendien te smal is. Op het ogenblik wordt de voornaam* ste vaarroute van Hamburg naar de Noordzee gevormd door een 51 km bre de mijnenvrije strook die ongeveer pa rallel loopt met de keten der Duitse en Nederlandse Waddeneilanden. Te gen de vierhonderd schepen zijn dag en nacht, in beide richtingen, in deze vaarstrook onderweg. Dat leidt tot ge middeld driehonderd aanvaringen per Jaar. Weliswaar geldt rechtshouden als beginsel en wordt het midden van de route aangegeven door tonnen, maar dikwijls kan men die bij slecht zicht niet onderscheiden en raken de sche pen te dicht bij het midden of zelfs op de verkeerde vaarbaan. Het ministe rie van verkeer in Bonn heeft daarom nu de Westduitse marine opdracht ge geven twee eenrichtings-vaarbanen aan te leggen met als veiligheidszone een ruime „middenberm" ertussen. De oorlogvoerende landen hebben destijds in de Noordzee, en vooral in de Duitse Bocht en omgeving, bijna zeventigduizend mijnen gelegd. De drijvende mijnen, die door veranke ring onder het wateroppervlak wor den gehouden, vormen geen bedrei ging meer. Dit mijnentype is makke lijk te vegen en men heeft daarmee na de oorlog korte metten gemaakt. Het grote probleem echter vormen de mijnen die op de bodem van de zee liggen en waarvan het ontstekingsme chanisme reageert op het magnetische veld of het schroefgeluid van passeren de schepen. Vele van deze mijnen staan nog altijd op scherp. OSLO De Noorse communistische partij, die sinds lang een politiek onbe langrijke groepering is en met slechts 1,3 pet. aandeel van de stemmen geen vertegenwoordiging in het parlement meer bezit, wordt door scheuring en volledig verdwijnen uit de Noorse poli tiek bedreigd. Een meerderheid in de partij, met de partijleider Reidar Larsen aan het hoofd, wenst een onafhankelijke poli tiek, een minderheid houdt aan de Chi nese opvattingen vast. Een congres in april moet over het lot van de partij beslissen. BRUSSEL Een Belgische dienst plichtige heeft een weddenschap ge wonnen door een zware tank te stelen uit een kazerne voor de Belgische pantsertroepen in Leopoldsburg. Hij maakte er een rit van negentig kilometer mee door de Kempen alvo- Ervaren zeildeskundigen hebben Chichester de reis afgeraden. Maar hij sloeg hun waarschuwingen in de wind. Het avontuur en de uitdaging van de elementen hebben de 65-jari- ge Engelsman nooit afgeschrikt. De positie van de Gypsy Moth 4 werd gisteren voor het laatst gepeild door een Chileens kuststation. Het jacht legde „geruggesteund" door een forse wind tweehonderd kilometer per dag af. Chichester vermeed overigens veelvuldig radiocontact met wie dan ook, omdat de batterijen aan boord niet op volle kracht werkten. Als hij Kaap Hoorn eenmaal zal hebben ge rond, zal hij waarschijnlijk regelma tig contact onderhouden met het Brit se fregat Protector dat eenzelfde koers vaart. De temperatuur in het gebied rond om Kaap Hoorn was gisteren beneden het vriespunt. Het was mistig, het re gende aan een stuk door en er stond een harde wind. Chichester had daar om nog een zware strijd voor de boeg 'voor zijn schip de rotsige eilandjes rond de kaap veilig voorbij zou zijn. Het weer was zelfs zo slecht dat journalisten die met vliegtuigen de Gypsy Moth wilden opsporen, hun plannen moesten laten varen. De vliegtuigen konden wegens het slech te zicht niets uitrichten en bleven aan de grond. De avontuurlijke Engelsman had Souwens voor het begin van zijn reis aangekondigd dat hij vooral bij het ronden van Kaap Hoorn met rust ge laten wilde worden om niet onnodig te worden afgeleid. In een mannelijk ge vecht met wind en golven wilde hij zijn avontuur helemaal alleen volbren gen. Slechte ervaringen tijdens het eerste deel van zijn reis om de we reld via Kaap de Goede Hoop, hadden Chichester er niet van kunnen weer houden nogmaals alleen zee te kiezen. Meteen al bij zijn aankomst in Sidney op 12 december zei hij, dat hij het plan om naar Engeland terug te va niet, niet had opgegeven. „Maar eerst een maandje rusten om op krachten te komen." Dat was wel nodig want de eerste eenzame en barre zeereis had hem 18 kilo lichaamsgewicht gekost. Hij kon maar amper op eigen kracht voet op de vaste wal zetten bij zijn aankomst. Het was op 12 december de tweede maal dat Chichester met gejuich in Sidney werd verwelkomd. Jaren tevo ren, in 1929, was dat ook gebeurd toen hij er landde als de tweede man die een solovlucht van Engeland naar Aus tralië had gemaakt. Die vlucht was het begin van een hele reeks soloprestaties die hij in de loop der jaren op zijn naam bracht. Zo zeilde hij zes maal alleen de Atlan tische Oceaan over, volbracht een so lovlucht over zeer grote afstand met een watervliegtuig en eindigde als eer ste in de eerste trans-Atlantische zeil race voor individuelen. Vorig jaar zeilde Francis Chiches- ter, die in januari door de Engelse ko ningin in de adelstand werd verheven, in 107 dagen van Plymouth naar Sid ney. Voor de terugreis heeft hij 110 dagen uitgetrokken. Hij is nu ruim 50 dagen onderweg. (Van onze redactie financiën) ASSEN Het Bouwfonds Nederland se Gemeenten heeft de hypotheekrente geleidelijk teruggebracht tot 7 Ijk pro cent thans. Geruime tijd heeft de hypotheekrente van het Bouwfonds op acht procent gestaan. In de laatste maand is het met de rente echter snel bergafwaarts gegaan. Via 7 SU pro cent en 7Vi procent is het Bouw fonds, na de discontoverlaging van de Nederlandsche Bank nu op 7% pro cent gekomen. De animo voor het sluiten van hypo theken tegen acht procent rente was reeds aanmerkelijk verminderd. Sinds de rentedaling ondervindt het Bouw fonds nu ook toenemende belangstel ling. „Wij bespeuren wel verbetering", zei ons de heer A. Poot, lid van de hoofd directie van het Bouwfonds Nederland se Gemeenten, „maar zij wordt weer doorkruist door de mening dat die ren te nog wel eens verder zou kunnen door zakken. De kopers van huizen nemen wat dat betreft al snel een afwachten de houding aan. Persoonlijk vind ik de rentedaling voor de particuliere woning bouw een gunstige omstandigheid." De heer Poot wilde zich er niet aan wagen een verwachting uit te spreken over het toekomstige rentebeloop. „Ge zien de belangstelling die de jongste le ning van de Bank voor de Nederlandse Gemeenten heeft ondervonden, lijkt een rentedaling wel tot de mogelijkheden te behoren. (Die lening droeg een rente van 6 Vi procent en werd tegen 100 pro cent uitgegeven). Maar men mag hier aan niet direct conclusies verbinden. Alles hangt ervan af welk beleid de Nederlandse regering in de komende vier jaar zal gaan voeren en of men op grond daarvan weer vertrouwen krijgt in het geld." In Sidney werd Chichester een har telijk welkom bereid toen hij na een barre zeereis binnenvoer. De tocht had zoveel van zijn krachten gevergd dat hij maar amper op eigen kracht van boord kon gaan. Zijn geestdrift was er niet minder om. LONDEN Onwrikbaar zit de reuzentanker Torrey Canyon vast op de klip pen tussen de zuidwestpunt van Engeland en de Scilly Eilanden. Onvoorstelbare hoeveelheden olie stromen uit de opengescheurde tanks en de operatie Grote schoonmaak van de Britse marine is dan ook in volle gang. Zeven Britse oorlogs schepen namen er gisteren aan deel. Vandaag zullen twintig oorlogsschepen met chemische middelen tegen het olieveld strijden dat al meer dan honderd vierkan te myien groot is. De Britse regering heeft al vijf mil joen gulden uitgetrokken voor het ver nietigen van de dikke oliemassa. Gis terochtend reikte het veld al tot enke le honderden meters van de Scilly Eilanden. De Britse minister van defensie, Healy, gaf in het Lagerhuis de vol- DEN HAAG Dr. J. Linthorst Homan, het Nederlandse lid van de Hoge Autoriteit van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, heeft gisteren ge zegd: „Ik vrees dat de zeer grote sociaal-economische beloften die het verdrag van de Europese Economische Gemeenschap inhoudt, niet zullen kunnen worden nagekomen met een organisatie, die nog zwakker is dan het verdrag zelf al heeft omschreven". Deze kiem van bovennationale op zet is noodzakelijk omdat „een minis terraad die zich van de Commissie al leen maar bedient als technisch ad viesorgaan en die dan ook nog met eenstemmigheid moet be^uiten, niet meer kon opleveren dan een serie los van elkaar staande en daardoor vaak tegenstrijdige compromissen". De heer Homan, wiens handteke ning staat onder de verdragen van EEG en Euratom omdat hij tien jaar geleden onderhandelaar was voor de Nederlandse regering, besefte dat dit vasthouden aan de bovennationale op zet van de verdragen „door velen te fel wordt geacht. Vooral uit de krin gen van het bedrijfsleven stelt men dat dit niet realistisch is, en dat dit een gevaar zou betekenen voor het enige dat rotsvast moet blijven staan, namelijk de douane-unie en de basis voor een economische unie". De heer Homan noemde in zijn toe spraak die hij hield bij gelegenheid van het feit dat tien jaar geleden de verdragen van de EEG en van Eura tom tot stand kwamen, zeven punten, die op korte termijn verwezenlijkt zouden moeten worden: 1. De samenvoeging van de uitvoe rende organen van de EEG, van Euratom en van de Europese Ge meenschap voor Kolen en Staal. 2. De toelating van Engeland en an dere landen tot de gemeenschap. 3. Behandeling van de basisproble men van sociaal-economisch beleid met een sterkere methode dan die van het overleg tussen de regeringen. 4. Een evenwichtige voltooiing van de economische unie. 5. Nadruk op de technologische ont wikkeling, waarbij Euratom een gro te rol kan spelen. 6. Verbetering van de opbouw van de gemeenschappen. 7. Een opdracht aan de Commissie die straks de hoedster zal zijn van de drie gemeenschappen, om die ge meenschappen zelf samen te voegen tot één geheel. Op langere termijn zouden de wet- BOGOR Dr. ir. Soekarno, onthe ven van alle staatsplichten, houdt zich bezig met huishoudelijke zaken. Gis teren reed hij met zijn tweede vrouw, Hartini, naar Soekaboemi om inkopen te doen op de markt. In tegenstelling tot vervlogen dagen werden zij niet vergezeld door motor politie met gillende sirenen. Hele troe pen kinderen drongen om 't paar heen De oud-president en zijn vrouw koch ten djeroeks (mandarijnen), -bananen en papaja's een meloenachtige vrucht). gevende, controlerende en uitvoeren de machten in de gemeenschap dui delijk gescheiden moeten worden. Nu is er van controle nauwelijks sprake. Zeker niet op de ministerraad die de Europese verordeningen vaststelt. De heer Homan meent dat indien men deze verlanglijst niet te verwe zenlijken acht men pessimistisch moet zijn over de kansen van de Europese eenwording. Dr. J. LINTHORST HOMAN belofte HALIFAX Eeb twintigjarige dek jongen die eind vorige week in de ha ven van Lockeport op Nova Scot ia de Canadese trawler Cape Spry had gesto len, is gisteren op de Atlantische Oce aan aangehouden door de bemanning van een kotter van de Canadese kust wacht. Eerder had de rederij van de traw ler laten weten: „Als de jongen er in derdaad alleen vandoor is met de Cape Spry, dan is dat het sterkste staaltje van zeemanschap in de geschiedenis van de zeevisserij". De trawler heeft normaal een bemanning van tien kop pen. Het schip werd aangetroffen op twee honderd mijl (320 kilometer) ten zuid oosten van Halifax op Nova Scotia. En kele leden van de kustwacht-namen de besturing van het schip onmiddellijk over van de jongeman, die werd gear resteerd. gende bijzonderheden: er was 118.000 ton ruwe olie in de achttien tanks van de gestrande Amerikaanse tanker die onder Liberiaanse vlag vaart. Een vertegenwoordiger van de eigenaar is naar de tanker vertrokken. In de loop van de avond hoopte minister Healy van hem te horen of de IJmuidense zeesleepboten Utrecht, Titan en Sten tor en de andere sleepboten nog een poging zouden wagen om de Torrey los te trekken of dat de Britse marine zou worden gevraagd om het schip in brand te schieten. Het werk van de IJmuidense ber gers wordt bemoeilijkt door een hoge deining die over het dek van de tan ker breekt. Ongeveer honderd man bergingspersoneel zijn ter plaatse aan wezig. Zij hebben geconstateerd dat driekwart van de bodem van het drie honderd meter lange schip is openge scheurd en dat van de achttien la dingtanks er veertien hun bodem heb ben verloren. Men is er al in ge slaagd de lekken in de machinekamer te dichten. Mocht het weer redelijk blijven dan is er nog een kans dat men ook de an dere lekken kan stoppen zodat het schip met samengeperste lucht weer vlot gebracht kan worden. De bergers beschikken over voldoende materiaal. Met dat al is er al 24.000 liter che mische bestrijdingsmiddelen gebruikt tegen het snel groeiende olieveld. De Britse marine is bereid per dag 180.000 liter te gebruiken om te voor komen dat de Britse stranden worden bevuild. Op het ogenblik is de wind gunstig. De Britse regering draagt alle kos ten van de schoonmaakoperatie, hoe wel zij daartoe niet verplicht is. Er wordt bekeken of ze de oliemaatschap pij British Petroleum zal aanspreken voor wie de Torrey Canyon in charter vöer. Deze maatschappij spant zich zeer in om zoveel mogelijk chemische middelen te leveren voor operatie- Grote Schoonmaak. NORTH WOOD (Engeland) Lui tenant-generaal Sir Frederick Mor gan, die in de tweede wereldoorlog, de oorspronkelijke plannen voor de geallieerde invasie in Normandië op stelde en later als plaatsvervangend stafchef voor generaal Dwight D. Eisenhower fungeerde, is zondag in de ouderdom van 73 jaar te North- wood overleden. Morgan, een beroepsmilitair, werd in maart 1943 verzocht plannen voor te bereiden voor de invasie in Noord west-Europa alsmede een aanval op het hart van Duitsland met een strijdmacht van 100 divisies. Toen generaal Eisenhower in 1944 werd benoemd tot geallieerd opper bevelhebber werden Morgan's plan nen herzien, maar hem is altijd de eer gegeven enkele van de grootste problemen van de invasie opgelost te hebben. Morgan werd voor zijn rol in de voorbereidingen van de invasie in de adelstand verheven. Eisenhower be noemde hem tot „commander" van de Amerikaanse legioen van verdien ste. Bovendien was hij drager van de Amerikaanse Distinguished Service Medal en van het Franse legioen van eer. In september 1945 werd hij belast met het opvangen in Duitsland van tenminste 1.000.000 verplaatste per sonen, die na de oorlog dakloos waren geworden. Daarna werd hij benoemd tot inspecteur van de Britse atoom energie en kernwapens. Hij nam in 1956 zijn pensioen. BONN Duisburg heeft zijn bin nenhaven, die te ondiep dreigde te worden, in zijn geheel wat laten zak ken. Dat is gebeurd door speciaal voor dit doel kolenlagen onder het havenge bied te ontginnen. De haven is tot dus ver ongeveer een halve meter gezakt. De kolenwinning zal doorgaan tot het havencomplex ongeveer twee meter is gedaald. Volgens de berekeningen zal dit het geval zijn in 1970. Duisburg heeft de grootste binnen haven van de wereld. De Rijn loopt bij Duisburg over tamelijk losse bo demlagen en slijt daardoor zijn bed ding tamelijk snel uit. In de laatste vijftig jaar is de rivier daardoor twee meter lager komen te liggen; hij zakt dus vier centimeter per jaar. Het Duisburgse havenbekken echter onderging deze erosie niet en door het dalen van de rivierwater-spiegel werd de haven dus steeds ondieper. Duisburg boft: juist onder het ha vengebied liggen lagen van h oogwaar- dige vette kool, die ook in deze jaren van mijnbouwcrlsis de moeite van het exploiteren waard zijn. Bovendien ligt boven de steenkool een zware, water dichte leemlaag, zodat het water van de havens niet kan terechtkomen in de mijngangen. De havenmaatschappij sloot een overeenkomst met de mijnbouwonder- neming in 1951. Vier jaar later begon het delven van de steenkool. De mijn gangen worden op normale wijze ge stut en'als zij dienst hebben gedaan aan hun lot overgelaten. De daarboven liggende bodemlagen persen dan door hun gewicht heel langzaam de gangen in elkaar. Metingen hebben uitgewezen dat de haven reeds nu een halve meter is ge daald. De resterende daling van onge veer anderhalve meier hoopt men in de komende drie jaar tot stand te brengen. PEKING In Lhasa, de hoofdstad van Tibet, heeft het Chinese leger zich meester gemaakt van politiebureaus, banken, post- en telegraafkantoren en radiostations, zo deelde gisteren het Tjechische persbureau CTK mee. Het ontleende het bericht aan een krant in Peking. Eerder hadden muurkranten in Peking gemeld dat „kapitalistische elementen" de Rode Gardisten in Lha sa onderdrukten. Andere berichten uit China maakten melding van ernstige economische moeilijkheden in grote delen van China als gevolg van de chaos die de Rode Gardisten door hun maandenlang du rende campagnes hebben veroorzaakt. De beslissing van de Chinese regering om onderdelen van het leger te gebrui ken bij het werk op de akkers is op zichzelf al een teken dat het land zich in een ernstige crisis bevindt, aldus de berichtgevers. Men neemt aan dat de Chinese rege ring binnenkort gedwongen zal zijn tot rantsoenering van voedsel over te gaan. STOLWIJK Het café De Polderka mer in Stolwijk is gisternacht uitge brand. In korte tijd ontstond er een felle vuurzee, die oversloeg naar de panden naast het café. De brandweer uit Stolwijk, geholpen door de brandweer uit Haastrecht, Ber- kenwoude, Bergambacht en Gouda, had enkele uren nodig om de brand te blus sen. De schade bedraagt ongeveer twee honderdduizend gulden. De inboedel van De Polderkamer ging verloren. STOLWIJK In een sloot in Stol wijk is gistermiddag het stoffelijk over schot gevonden van de 62-jarige P. de Jong. Hij had zaterdag een uitvoering bezocht. Op weg naar huis is hij ver moedelijk door de duisternis misleid en in het water geraakt. Tke Negus Negesti, de „koning der koningen", zoals de officiële titel luidt van de keizer van Ethiopië, Haile Selassie I, is in Europa een populaire figuur geweest en nog steeds. Die populairiteit kwam niet alleen van de zeker aanwezige kwaliteiten als staatsman, militair of politicus. Vooropgesteld, de Ethiopische keizer is geenszins een figuur die populairiteit zoekt. Hij is eerder een autocratische heerser, in een land dat voor de Westerse democratie nog niet geschikt is. Maar hij is in zijn autocratie een man die de behoeften en noden van het volk ,kent en aanvoelt, die begrip heeft voor het tijdstip om de zakerf* minder auto cratisch aan te pakken. Ttfn populairiteit dateert eerder van de jaren vlak voor de tweede wereldoor log toen Italië een roofoverval op Abes- sinië pleegde. De Italianen, nog altijd gebelgd over de nederlaag die keizer Menelik II hun troepen in 1892 bij Adoea had toege bracht, meenden tegen het laatste onaf hankelijke Afrikaanse keizerrijk een ge makkelijke prooi te hebben. Hoe vergisten de volgelingen van Mus solini zich. Het Italiaanse leger, waarvan de erbarmelijke kwaliteiten in de jaren van de oorlog goed aan het licht kwa men, was zelfs tegen de bijna ongewa- HAILE SELASSIE argus ogen pende Ethiopiërs niet opgewassen. Het vorderde zo langzaam, dat de „strate gen" van Mussolini moesten besluiten hun toevlucht te nemen tot gifgas. De verontwaardiging in de wereld was grenzeloos en de wereldopinie zette deze om in een heldenverering voor de Negus. Hij was de eerste vorst die voor d§ Vol kenbond vergadering in Genève een ap plaus ontving. T|e Ethiopische keizer was ook de eerste vorst die in de oorlog zijn land opnieuw kon betreden. Toen de Ita lianen met hulp van de bevolking waar bij zij zich ontstellend gehaat hadden ge maakt, uit Abessinië waren verdreven, kon de keizer opnieuw in zijn verwoeste hoofdstad Adis Abbeba (de bloem van het zuiden), binnentrekken. Tijdens deze beide oorlogen werd een grote rol gespeeld door de enige spoor weg die het land rijk is en die nog niet eens geheel over Ethiopisch grondge bied loopt. Dat is de spoorweg van Dzjiboeti iri Frans Somaliland, naar Addis Abbeba. Die spoorweg is vobr een land zonder goede wegen en met beperkte luchtver- keersfaciliteiten, van onnoemelijk belang. Alle massavervoer moet via deze lijn. Het is voor Ethiopië dus van levens belang, dat het eindpunt Dzjiboeti in eigen of minstens in vriendschappelijke handen is. Maar nu de volksstemming in dit Franse deeltje van Afrika de tegenstel ling tussen de nomaden, die Frans wen sen te blijven en de nationalistische stadsbevolking van Dzjiboeti aan het licht heeft gebracht, is men in Adis Abeba ongerust. Men vreest onrust in de havenstad, berucht om zijn griezelig warm klimaat. Hoewel men voor Franse soevereini teit heeft gekozen, was de stadsbevol king van Dzjiboeti nationalist. Dat kan tot onrust en splitsing leiden. Geen won der dat men in Ethiopië de zaak met argusogen bekijkt en de vijandige Soma- liëers niet aan de haven wenst. Daaruit kunnen weer nieuwe compli caties voortkomen. DJIBOUTH Geharde militairen van het vreemdelingenlegioen hebben gisteren in Djibouti, de hoofdstad van Frans Somaliland, slag geleverd met grote groepen Somaliërs, die in de nauwe straatjes barricades hadden op geworpen, auto's in brand staken en huizen van Fransgezinde Somaliërs binnendrongen. De opstootjes ontstonden nadat de uitslag van het zondag gehouden refe rendum bekend was geworden. Ruim zestig procent van de bevolking stem de voor handhaving van de banden met Frankrijk. De ongeregeldheden hebben aan elf mensen het leven ge kost. De uitslag was een trouwe weerspie geling van de traditionele vijandschap tussen de twee grote volksgroepen in dit ongeveer 125.000 inwoners tellende gebied. De Af ars, die voornamelijk op het platteland wonen, stemden in gro te meerderheid voor handhaving van de banden met Frankrijk. De Somali sche Issa-stam, tot wie de meeste in woners van Djibouti behoren, spraken zich voor onafhankelijkheid uit. Gouverneur Saget reageerde op het uitbreken van de ongeregeldheden met groot machtsvertoon. Manschappen van het vreemdelingenlegioen sloten de wijk waarin de relletjes plaatshad den hermetisch af. De haven, de spoorweg en het vlieg veld werden gesloten. In geheel Djibouti werd een uit gaansverbod afgekondigd. Met pantserwagens ruimden de mi litairen van het vreemdelingenlegioen de versperringen op, met pistoolmi trailleurs en traangasgranaten dreven zij de betogers terug. De soldaten ken den geen pardon. Toen een traangas granaat niet het gewenste effect sor teerde, werd onmiddellijk met scherp geschoten. Elf betogers bleven dood op straat liggen, 22 werden er ge wond. Na anderhalf uur was de orde voorlopig hersteld. Anti-Franse leiders van de onafhankelijksbewe- ging zijn later op de dag bijelkaar ge komen om de te volgen strategie te bespreken. De uitslag van het referendum heeft de Fransen in een moeilijke positie ge plaatst. Zij zullen nu een gebied van ruim 22.000 kilometer moeten besturen van een hoofdstad nl. waarvan de kie zers zich voor onafhankelijkheid heb ben uitgesproken. De enige die waarschijnlijk werke lijk verheugd is over de uitslag is kei zer Haile Selassie van Ethiopië. Voor Ethiopië is Djibouti de enige uitweg naar zee en de Ethiopiërs waren be vreesd dat zij deze belangrijke ver keersader zouden verliezen als de Fransen het land zouden verlaten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7