Sir Francis Chichester zeilde rond Kaap Hoorn
Olievlek vergt
vele miljoenen
PLEIDOOI VOOR
KRACHTIGER EEG
Generaal
Morgan
overleden
Haven van
Duisburg
2 meter
lager
Gevechten
in Tibet
Onrust
ERNSTIGE ONLUSTEN
IN DJIBOUTI
Tweebaans
vaarweg tot
Hamburg
Bouwfonds
verlaagt
rente
Over de
grenzen
IN 110 DAGEN VAN SIDNEY
NAARPLYMOUTH
Nog af Ie leggeu^simri
6%riE0CEAM
Niem-2eekuuH
Huidigepositie
htHeje-
av
f^JkJnudeil.
Kaap Ham-
WELKOM NA
BARRE REIS
c
Torreyr Canyonnog op klippen
Scheuring in
Noorse C.P.
Soekarno deed
inkopen
Dekjongen, die
trawler stal,
is gepakt
„Ik ga!
GEVAARLIJKE MIJNEN
WORDEN GEVEEGD
VERKEERD
OP DE BODEM
Soldaat met tank
er vandoor
Liefst alleen
Reeks
I ^kdtnsfchqeveer^K
I loMeL i pi^cutf[c&/
i 0
IN BRAND
Linthorst Homan in Den Haag:
GEDICHT
GUNSTIG
CHAOS
Twee ton schade
na cafébrand
Door donker misleid
te water geraakt
VIJANDSCHAP
GEEN PARDON
DINSDAG 21 MAART 1967
HARD GEVECHT MET OCEANEN
Op zestig mijl ten zuidwesten van Kaap Hoorn vocht Sir Francis Chiches
ter gisteravond in zijn zeiljacht Gypsy Moth 4 tegen metershoge golven, een
straffe wind en een hardnekkige mist. Op het laatste deel van zijn reis om de
wereld naderde zijn twaalf meter lange scheepje het gevaarlijkste punt van
het traject tussen Sydney en Plymouth.
Kaap Hoorn ligt in een gebied dat
het stormachtigste en meest eenzame
ter wereld is. Harde winden kunnen
er de golven tot onvoorstelbare hoogte
opjagen en er liggen bovendien grote
ijsbergen. Kaap Hoorn kreeg zijn
naam van de Nederlandse kapitein
Schouten die uit Hoorn kwam.
In augustus vorig jaar wist Francis
Chichester nog niet wat hem op zijn
reis via Kaap de Goede Hoop naar
Australië stond te wachten. Hier
staat hij klaar voor de start in de
Gypsy Moth 4 in Londen.
BONN Westduitse mijnenvegers
zijn begonnen van de Elbemonding tot
benoorden Terschelling een mijnen-
vrije scheepvaartweg te maken met
éénrichtingsverkeer. De vaarbanen voor
beide richtingen elk drie zeemijlen
(5,5 km) breed worden gescheiden
door een twee zeemijlen (3,7 km)
brede „middenberm". Zo hoopt men
de aanvaringen te voorkomen die nu
al te dikwijls plaats hebben in de hui
dige mijnenvrije strook die twee rich
tingsverkeer heeft en bovendien te
smal is.
Op het ogenblik wordt de voornaam*
ste vaarroute van Hamburg naar de
Noordzee gevormd door een 51 km bre
de mijnenvrije strook die ongeveer pa
rallel loopt met de keten der Duitse
en Nederlandse Waddeneilanden. Te
gen de vierhonderd schepen zijn dag
en nacht, in beide richtingen, in deze
vaarstrook onderweg. Dat leidt tot ge
middeld driehonderd aanvaringen per
Jaar.
Weliswaar geldt rechtshouden als
beginsel en wordt het midden van de
route aangegeven door tonnen, maar
dikwijls kan men die bij slecht zicht
niet onderscheiden en raken de sche
pen te dicht bij het midden of zelfs op
de verkeerde vaarbaan. Het ministe
rie van verkeer in Bonn heeft daarom
nu de Westduitse marine opdracht ge
geven twee eenrichtings-vaarbanen aan
te leggen met als veiligheidszone een
ruime „middenberm" ertussen.
De oorlogvoerende landen hebben
destijds in de Noordzee, en vooral in
de Duitse Bocht en omgeving, bijna
zeventigduizend mijnen gelegd. De
drijvende mijnen, die door veranke
ring onder het wateroppervlak wor
den gehouden, vormen geen bedrei
ging meer. Dit mijnentype is makke
lijk te vegen en men heeft daarmee
na de oorlog korte metten gemaakt.
Het grote probleem echter vormen
de mijnen die op de bodem van de zee
liggen en waarvan het ontstekingsme
chanisme reageert op het magnetische
veld of het schroefgeluid van passeren
de schepen. Vele van deze mijnen
staan nog altijd op scherp.
OSLO De Noorse communistische
partij, die sinds lang een politiek onbe
langrijke groepering is en met slechts
1,3 pet. aandeel van de stemmen geen
vertegenwoordiging in het parlement
meer bezit, wordt door scheuring en
volledig verdwijnen uit de Noorse poli
tiek bedreigd.
Een meerderheid in de partij, met de
partijleider Reidar Larsen aan het
hoofd, wenst een onafhankelijke poli
tiek, een minderheid houdt aan de Chi
nese opvattingen vast. Een congres in
april moet over het lot van de partij
beslissen.
BRUSSEL Een Belgische dienst
plichtige heeft een weddenschap ge
wonnen door een zware tank te stelen
uit een kazerne voor de Belgische
pantsertroepen in Leopoldsburg.
Hij maakte er een rit van negentig
kilometer mee door de Kempen alvo-
Ervaren zeildeskundigen hebben
Chichester de reis afgeraden. Maar
hij sloeg hun waarschuwingen in de
wind. Het avontuur en de uitdaging
van de elementen hebben de 65-jari-
ge Engelsman nooit afgeschrikt.
De positie van de Gypsy Moth 4
werd gisteren voor het laatst gepeild
door een Chileens kuststation. Het
jacht legde „geruggesteund" door een
forse wind tweehonderd kilometer per
dag af. Chichester vermeed overigens
veelvuldig radiocontact met wie dan
ook, omdat de batterijen aan boord
niet op volle kracht werkten. Als hij
Kaap Hoorn eenmaal zal hebben ge
rond, zal hij waarschijnlijk regelma
tig contact onderhouden met het Brit
se fregat Protector dat eenzelfde koers
vaart.
De temperatuur in het gebied rond
om Kaap Hoorn was gisteren beneden
het vriespunt. Het was mistig, het re
gende aan een stuk door en er stond
een harde wind. Chichester had daar
om nog een zware strijd voor de boeg
'voor zijn schip de rotsige eilandjes
rond de kaap veilig voorbij zou zijn.
Het weer was zelfs zo slecht dat
journalisten die met vliegtuigen de
Gypsy Moth wilden opsporen, hun
plannen moesten laten varen. De
vliegtuigen konden wegens het slech
te zicht niets uitrichten en bleven aan
de grond.
De avontuurlijke Engelsman had
Souwens voor het begin van zijn reis
aangekondigd dat hij vooral bij het
ronden van Kaap Hoorn met rust ge
laten wilde worden om niet onnodig te
worden afgeleid. In een mannelijk ge
vecht met wind en golven wilde hij
zijn avontuur helemaal alleen volbren
gen. Slechte ervaringen tijdens het
eerste deel van zijn reis om de we
reld via Kaap de Goede Hoop, hadden
Chichester er niet van kunnen weer
houden nogmaals alleen zee te kiezen.
Meteen al bij zijn aankomst in Sidney
op 12 december zei hij, dat hij het
plan om naar Engeland terug te va
niet, niet had opgegeven. „Maar eerst
een maandje rusten om op krachten
te komen."
Dat was wel nodig want de eerste
eenzame en barre zeereis had hem 18
kilo lichaamsgewicht gekost. Hij kon
maar amper op eigen kracht voet op
de vaste wal zetten bij zijn aankomst.
Het was op 12 december de tweede
maal dat Chichester met gejuich in
Sidney werd verwelkomd. Jaren tevo
ren, in 1929, was dat ook gebeurd toen
hij er landde als de tweede man die
een solovlucht van Engeland naar Aus
tralië had gemaakt.
Die vlucht was het begin van een
hele reeks soloprestaties die hij in de
loop der jaren op zijn naam bracht.
Zo zeilde hij zes maal alleen de Atlan
tische Oceaan over, volbracht een so
lovlucht over zeer grote afstand met
een watervliegtuig en eindigde als eer
ste in de eerste trans-Atlantische zeil
race voor individuelen.
Vorig jaar zeilde Francis Chiches-
ter, die in januari door de Engelse ko
ningin in de adelstand werd verheven,
in 107 dagen van Plymouth naar Sid
ney. Voor de terugreis heeft hij 110
dagen uitgetrokken. Hij is nu ruim 50
dagen onderweg.
(Van onze redactie financiën)
ASSEN Het Bouwfonds Nederland
se Gemeenten heeft de hypotheekrente
geleidelijk teruggebracht tot 7 Ijk pro
cent thans. Geruime tijd heeft de
hypotheekrente van het Bouwfonds op
acht procent gestaan. In de laatste
maand is het met de rente echter snel
bergafwaarts gegaan. Via 7 SU pro
cent en 7Vi procent is het Bouw
fonds, na de discontoverlaging van de
Nederlandsche Bank nu op 7% pro
cent gekomen.
De animo voor het sluiten van hypo
theken tegen acht procent rente was
reeds aanmerkelijk verminderd. Sinds
de rentedaling ondervindt het Bouw
fonds nu ook toenemende belangstel
ling.
„Wij bespeuren wel verbetering", zei
ons de heer A. Poot, lid van de hoofd
directie van het Bouwfonds Nederland
se Gemeenten, „maar zij wordt weer
doorkruist door de mening dat die ren
te nog wel eens verder zou kunnen door
zakken. De kopers van huizen nemen
wat dat betreft al snel een afwachten
de houding aan. Persoonlijk vind ik de
rentedaling voor de particuliere woning
bouw een gunstige omstandigheid."
De heer Poot wilde zich er niet aan
wagen een verwachting uit te spreken
over het toekomstige rentebeloop. „Ge
zien de belangstelling die de jongste le
ning van de Bank voor de Nederlandse
Gemeenten heeft ondervonden, lijkt een
rentedaling wel tot de mogelijkheden te
behoren. (Die lening droeg een rente
van 6 Vi procent en werd tegen 100 pro
cent uitgegeven). Maar men mag hier
aan niet direct conclusies verbinden.
Alles hangt ervan af welk beleid de
Nederlandse regering in de komende
vier jaar zal gaan voeren en of men op
grond daarvan weer vertrouwen krijgt
in het geld."
In Sidney werd Chichester een har
telijk welkom bereid toen hij na een
barre zeereis binnenvoer. De tocht
had zoveel van zijn krachten gevergd
dat hij maar amper op eigen kracht
van boord kon gaan. Zijn geestdrift
was er niet minder om.
LONDEN Onwrikbaar zit de reuzentanker Torrey Canyon vast op de klip
pen tussen de zuidwestpunt van Engeland en de Scilly Eilanden. Onvoorstelbare
hoeveelheden olie stromen uit de opengescheurde tanks en de operatie Grote
schoonmaak van de Britse marine is dan ook in volle gang. Zeven Britse oorlogs
schepen namen er gisteren aan deel. Vandaag zullen twintig oorlogsschepen met
chemische middelen tegen het olieveld strijden dat al meer dan honderd vierkan
te myien groot is.
De Britse regering heeft al vijf mil
joen gulden uitgetrokken voor het ver
nietigen van de dikke oliemassa. Gis
terochtend reikte het veld al tot enke
le honderden meters van de Scilly
Eilanden.
De Britse minister van defensie,
Healy, gaf in het Lagerhuis de vol-
DEN HAAG Dr. J. Linthorst Homan, het Nederlandse lid van de Hoge
Autoriteit van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, heeft gisteren ge
zegd: „Ik vrees dat de zeer grote sociaal-economische beloften die het verdrag
van de Europese Economische Gemeenschap inhoudt, niet zullen kunnen worden
nagekomen met een organisatie, die nog zwakker is dan het verdrag zelf al
heeft omschreven".
Deze kiem van bovennationale op
zet is noodzakelijk omdat „een minis
terraad die zich van de Commissie al
leen maar bedient als technisch ad
viesorgaan en die dan ook nog met
eenstemmigheid moet be^uiten, niet
meer kon opleveren dan een serie los
van elkaar staande en daardoor vaak
tegenstrijdige compromissen".
De heer Homan, wiens handteke
ning staat onder de verdragen van
EEG en Euratom omdat hij tien jaar
geleden onderhandelaar was voor de
Nederlandse regering, besefte dat dit
vasthouden aan de bovennationale op
zet van de verdragen „door velen te
fel wordt geacht. Vooral uit de krin
gen van het bedrijfsleven stelt men
dat dit niet realistisch is, en dat dit
een gevaar zou betekenen voor het
enige dat rotsvast moet blijven staan,
namelijk de douane-unie en de basis
voor een economische unie".
De heer Homan noemde in zijn toe
spraak die hij hield bij gelegenheid
van het feit dat tien jaar geleden de
verdragen van de EEG en van Eura
tom tot stand kwamen, zeven punten,
die op korte termijn verwezenlijkt
zouden moeten worden:
1. De samenvoeging van de uitvoe
rende organen van de EEG, van
Euratom en van de Europese Ge
meenschap voor Kolen en Staal.
2. De toelating van Engeland en an
dere landen tot de gemeenschap.
3. Behandeling van de basisproble
men van sociaal-economisch beleid
met een sterkere methode dan die
van het overleg tussen de regeringen.
4. Een evenwichtige voltooiing van
de economische unie.
5. Nadruk op de technologische ont
wikkeling, waarbij Euratom een gro
te rol kan spelen.
6. Verbetering van de opbouw van de
gemeenschappen.
7. Een opdracht aan de Commissie
die straks de hoedster zal zijn van de
drie gemeenschappen, om die ge
meenschappen zelf samen te voegen
tot één geheel.
Op langere termijn zouden de wet-
BOGOR Dr. ir. Soekarno, onthe
ven van alle staatsplichten, houdt zich
bezig met huishoudelijke zaken. Gis
teren reed hij met zijn tweede vrouw,
Hartini, naar Soekaboemi om inkopen
te doen op de markt.
In tegenstelling tot vervlogen dagen
werden zij niet vergezeld door motor
politie met gillende sirenen. Hele troe
pen kinderen drongen om 't paar heen
De oud-president en zijn vrouw koch
ten djeroeks (mandarijnen), -bananen
en papaja's een meloenachtige
vrucht).
gevende, controlerende en uitvoeren
de machten in de gemeenschap dui
delijk gescheiden moeten worden. Nu
is er van controle nauwelijks sprake.
Zeker niet op de ministerraad die de
Europese verordeningen vaststelt.
De heer Homan meent dat indien
men deze verlanglijst niet te verwe
zenlijken acht men pessimistisch
moet zijn over de kansen van de
Europese eenwording.
Dr. J. LINTHORST HOMAN
belofte
HALIFAX Eeb twintigjarige dek
jongen die eind vorige week in de ha
ven van Lockeport op Nova Scot ia de
Canadese trawler Cape Spry had gesto
len, is gisteren op de Atlantische Oce
aan aangehouden door de bemanning
van een kotter van de Canadese kust
wacht.
Eerder had de rederij van de traw
ler laten weten: „Als de jongen er in
derdaad alleen vandoor is met de Cape
Spry, dan is dat het sterkste staaltje
van zeemanschap in de geschiedenis
van de zeevisserij". De trawler heeft
normaal een bemanning van tien kop
pen.
Het schip werd aangetroffen op twee
honderd mijl (320 kilometer) ten zuid
oosten van Halifax op Nova Scotia. En
kele leden van de kustwacht-namen de
besturing van het schip onmiddellijk
over van de jongeman, die werd gear
resteerd.
gende bijzonderheden: er was 118.000
ton ruwe olie in de achttien tanks van
de gestrande Amerikaanse tanker die
onder Liberiaanse vlag vaart. Een
vertegenwoordiger van de eigenaar is
naar de tanker vertrokken. In de loop
van de avond hoopte minister Healy
van hem te horen of de IJmuidense
zeesleepboten Utrecht, Titan en Sten
tor en de andere sleepboten nog een
poging zouden wagen om de Torrey
los te trekken of dat de Britse marine
zou worden gevraagd om het schip in
brand te schieten.
Het werk van de IJmuidense ber
gers wordt bemoeilijkt door een hoge
deining die over het dek van de tan
ker breekt. Ongeveer honderd man
bergingspersoneel zijn ter plaatse aan
wezig. Zij hebben geconstateerd dat
driekwart van de bodem van het drie
honderd meter lange schip is openge
scheurd en dat van de achttien la
dingtanks er veertien hun bodem heb
ben verloren. Men is er al in ge
slaagd de lekken in de machinekamer
te dichten.
Mocht het weer redelijk blijven dan
is er nog een kans dat men ook de an
dere lekken kan stoppen zodat het
schip met samengeperste lucht weer
vlot gebracht kan worden. De bergers
beschikken over voldoende materiaal.
Met dat al is er al 24.000 liter che
mische bestrijdingsmiddelen gebruikt
tegen het snel groeiende olieveld. De
Britse marine is bereid per dag
180.000 liter te gebruiken om te voor
komen dat de Britse stranden worden
bevuild. Op het ogenblik is de wind
gunstig.
De Britse regering draagt alle kos
ten van de schoonmaakoperatie, hoe
wel zij daartoe niet verplicht is. Er
wordt bekeken of ze de oliemaatschap
pij British Petroleum zal aanspreken
voor wie de Torrey Canyon in charter
vöer. Deze maatschappij spant zich
zeer in om zoveel mogelijk chemische
middelen te leveren voor operatie-
Grote Schoonmaak.
NORTH WOOD (Engeland) Lui
tenant-generaal Sir Frederick Mor
gan, die in de tweede wereldoorlog,
de oorspronkelijke plannen voor de
geallieerde invasie in Normandië op
stelde en later als plaatsvervangend
stafchef voor generaal Dwight D.
Eisenhower fungeerde, is zondag in
de ouderdom van 73 jaar te North-
wood overleden.
Morgan, een beroepsmilitair, werd
in maart 1943 verzocht plannen voor
te bereiden voor de invasie in Noord
west-Europa alsmede een aanval
op het hart van Duitsland met een
strijdmacht van 100 divisies.
Toen generaal Eisenhower in 1944
werd benoemd tot geallieerd opper
bevelhebber werden Morgan's plan
nen herzien, maar hem is altijd de
eer gegeven enkele van de grootste
problemen van de invasie opgelost te
hebben.
Morgan werd voor zijn rol in de
voorbereidingen van de invasie in de
adelstand verheven. Eisenhower be
noemde hem tot „commander" van
de Amerikaanse legioen van verdien
ste. Bovendien was hij drager van de
Amerikaanse Distinguished Service
Medal en van het Franse legioen van
eer.
In september 1945 werd hij belast
met het opvangen in Duitsland van
tenminste 1.000.000 verplaatste per
sonen, die na de oorlog dakloos waren
geworden. Daarna werd hij benoemd
tot inspecteur van de Britse atoom
energie en kernwapens. Hij nam in
1956 zijn pensioen.
BONN Duisburg heeft zijn bin
nenhaven, die te ondiep dreigde te
worden, in zijn geheel wat laten zak
ken. Dat is gebeurd door speciaal voor
dit doel kolenlagen onder het havenge
bied te ontginnen. De haven is tot dus
ver ongeveer een halve meter gezakt.
De kolenwinning zal doorgaan tot het
havencomplex ongeveer twee meter is
gedaald. Volgens de berekeningen zal
dit het geval zijn in 1970.
Duisburg heeft de grootste binnen
haven van de wereld. De Rijn loopt
bij Duisburg over tamelijk losse bo
demlagen en slijt daardoor zijn bed
ding tamelijk snel uit. In de laatste
vijftig jaar is de rivier daardoor twee
meter lager komen te liggen; hij zakt
dus vier centimeter per jaar.
Het Duisburgse havenbekken echter
onderging deze erosie niet en door het
dalen van de rivierwater-spiegel werd
de haven dus steeds ondieper.
Duisburg boft: juist onder het ha
vengebied liggen lagen van h oogwaar-
dige vette kool, die ook in deze jaren
van mijnbouwcrlsis de moeite van het
exploiteren waard zijn. Bovendien ligt
boven de steenkool een zware, water
dichte leemlaag, zodat het water van
de havens niet kan terechtkomen in
de mijngangen.
De havenmaatschappij sloot een
overeenkomst met de mijnbouwonder-
neming in 1951. Vier jaar later begon
het delven van de steenkool. De mijn
gangen worden op normale wijze ge
stut en'als zij dienst hebben gedaan
aan hun lot overgelaten. De daarboven
liggende bodemlagen persen dan door
hun gewicht heel langzaam de gangen
in elkaar.
Metingen hebben uitgewezen dat de
haven reeds nu een halve meter is ge
daald. De resterende daling van onge
veer anderhalve meier hoopt men in
de komende drie jaar tot stand te
brengen.
PEKING In Lhasa, de hoofdstad
van Tibet, heeft het Chinese leger zich
meester gemaakt van politiebureaus,
banken, post- en telegraafkantoren
en radiostations, zo deelde gisteren het
Tjechische persbureau CTK mee. Het
ontleende het bericht aan een krant in
Peking.
Eerder hadden muurkranten in
Peking gemeld dat „kapitalistische
elementen" de Rode Gardisten in Lha
sa onderdrukten.
Andere berichten uit China maakten
melding van ernstige economische
moeilijkheden in grote delen van China
als gevolg van de chaos die de Rode
Gardisten door hun maandenlang du
rende campagnes hebben veroorzaakt.
De beslissing van de Chinese regering
om onderdelen van het leger te gebrui
ken bij het werk op de akkers is op
zichzelf al een teken dat het land zich
in een ernstige crisis bevindt, aldus de
berichtgevers.
Men neemt aan dat de Chinese rege
ring binnenkort gedwongen zal zijn tot
rantsoenering van voedsel over te
gaan.
STOLWIJK Het café De Polderka
mer in Stolwijk is gisternacht uitge
brand. In korte tijd ontstond er een
felle vuurzee, die oversloeg naar de
panden naast het café.
De brandweer uit Stolwijk, geholpen
door de brandweer uit Haastrecht, Ber-
kenwoude, Bergambacht en Gouda, had
enkele uren nodig om de brand te blus
sen.
De schade bedraagt ongeveer twee
honderdduizend gulden. De inboedel van
De Polderkamer ging verloren.
STOLWIJK In een sloot in Stol
wijk is gistermiddag het stoffelijk over
schot gevonden van de 62-jarige P. de
Jong. Hij had zaterdag een uitvoering
bezocht. Op weg naar huis is hij ver
moedelijk door de duisternis misleid en
in het water geraakt.
Tke Negus Negesti, de „koning der
koningen", zoals de officiële titel
luidt van de keizer van Ethiopië, Haile
Selassie I, is in Europa een populaire
figuur geweest en nog steeds.
Die populairiteit kwam niet alleen van
de zeker aanwezige kwaliteiten als
staatsman, militair of politicus.
Vooropgesteld, de Ethiopische keizer is
geenszins een figuur die populairiteit
zoekt. Hij is eerder een autocratische
heerser, in een land dat voor de Westerse
democratie nog niet geschikt is.
Maar hij is in zijn autocratie een man
die de behoeften en noden van het volk
,kent en aanvoelt, die begrip heeft voor
het tijdstip om de zakerf* minder auto
cratisch aan te pakken.
Ttfn populairiteit dateert eerder van de
jaren vlak voor de tweede wereldoor
log toen Italië een roofoverval op Abes-
sinië pleegde.
De Italianen, nog altijd gebelgd over
de nederlaag die keizer Menelik II hun
troepen in 1892 bij Adoea had toege
bracht, meenden tegen het laatste onaf
hankelijke Afrikaanse keizerrijk een ge
makkelijke prooi te hebben.
Hoe vergisten de volgelingen van Mus
solini zich. Het Italiaanse leger, waarvan
de erbarmelijke kwaliteiten in de jaren
van de oorlog goed aan het licht kwa
men, was zelfs tegen de bijna ongewa-
HAILE SELASSIE
argus ogen
pende Ethiopiërs niet opgewassen. Het
vorderde zo langzaam, dat de „strate
gen" van Mussolini moesten besluiten
hun toevlucht te nemen tot gifgas.
De verontwaardiging in de wereld was
grenzeloos en de wereldopinie zette deze
om in een heldenverering voor de Negus.
Hij was de eerste vorst die voor d§ Vol
kenbond vergadering in Genève een ap
plaus ontving.
T|e Ethiopische keizer was ook de
eerste vorst die in de oorlog zijn
land opnieuw kon betreden. Toen de Ita
lianen met hulp van de bevolking waar
bij zij zich ontstellend gehaat hadden ge
maakt, uit Abessinië waren verdreven,
kon de keizer opnieuw in zijn verwoeste
hoofdstad Adis Abbeba (de bloem van
het zuiden), binnentrekken.
Tijdens deze beide oorlogen werd een
grote rol gespeeld door de enige spoor
weg die het land rijk is en die nog niet
eens geheel over Ethiopisch grondge
bied loopt.
Dat is de spoorweg van Dzjiboeti iri
Frans Somaliland, naar Addis Abbeba.
Die spoorweg is vobr een land zonder
goede wegen en met beperkte luchtver-
keersfaciliteiten, van onnoemelijk belang.
Alle massavervoer moet via deze lijn.
Het is voor Ethiopië dus van levens
belang, dat het eindpunt Dzjiboeti in
eigen of minstens in vriendschappelijke
handen is.
Maar nu de volksstemming in dit
Franse deeltje van Afrika de tegenstel
ling tussen de nomaden, die Frans wen
sen te blijven en de nationalistische
stadsbevolking van Dzjiboeti aan het
licht heeft gebracht, is men in Adis
Abeba ongerust.
Men vreest onrust in de havenstad,
berucht om zijn griezelig warm klimaat.
Hoewel men voor Franse soevereini
teit heeft gekozen, was de stadsbevol
king van Dzjiboeti nationalist. Dat kan
tot onrust en splitsing leiden. Geen won
der dat men in Ethiopië de zaak met
argusogen bekijkt en de vijandige Soma-
liëers niet aan de haven wenst.
Daaruit kunnen weer nieuwe compli
caties voortkomen.
DJIBOUTH Geharde militairen
van het vreemdelingenlegioen hebben
gisteren in Djibouti, de hoofdstad van
Frans Somaliland, slag geleverd met
grote groepen Somaliërs, die in de
nauwe straatjes barricades hadden op
geworpen, auto's in brand staken en
huizen van Fransgezinde Somaliërs
binnendrongen.
De opstootjes ontstonden nadat de
uitslag van het zondag gehouden refe
rendum bekend was geworden. Ruim
zestig procent van de bevolking stem
de voor handhaving van de banden
met Frankrijk. De ongeregeldheden
hebben aan elf mensen het leven ge
kost.
De uitslag was een trouwe weerspie
geling van de traditionele vijandschap
tussen de twee grote volksgroepen in
dit ongeveer 125.000 inwoners tellende
gebied. De Af ars, die voornamelijk op
het platteland wonen, stemden in gro
te meerderheid voor handhaving van
de banden met Frankrijk. De Somali
sche Issa-stam, tot wie de meeste in
woners van Djibouti behoren, spraken
zich voor onafhankelijkheid uit.
Gouverneur Saget reageerde op het
uitbreken van de ongeregeldheden met
groot machtsvertoon. Manschappen
van het vreemdelingenlegioen sloten
de wijk waarin de relletjes plaatshad
den hermetisch af.
De haven, de spoorweg en het vlieg
veld werden gesloten.
In geheel Djibouti werd een uit
gaansverbod afgekondigd.
Met pantserwagens ruimden de mi
litairen van het vreemdelingenlegioen
de versperringen op, met pistoolmi
trailleurs en traangasgranaten dreven
zij de betogers terug. De soldaten ken
den geen pardon. Toen een traangas
granaat niet het gewenste effect sor
teerde, werd onmiddellijk met scherp
geschoten. Elf betogers bleven dood
op straat liggen, 22 werden er ge
wond. Na anderhalf uur was de orde
voorlopig hersteld. Anti-Franse
leiders van de onafhankelijksbewe-
ging zijn later op de dag bijelkaar ge
komen om de te volgen strategie te
bespreken.
De uitslag van het referendum heeft
de Fransen in een moeilijke positie ge
plaatst. Zij zullen nu een gebied van
ruim 22.000 kilometer moeten besturen
van een hoofdstad nl. waarvan de kie
zers zich voor onafhankelijkheid heb
ben uitgesproken.
De enige die waarschijnlijk werke
lijk verheugd is over de uitslag is kei
zer Haile Selassie van Ethiopië. Voor
Ethiopië is Djibouti de enige uitweg
naar zee en de Ethiopiërs waren be
vreesd dat zij deze belangrijke ver
keersader zouden verliezen als de
Fransen het land zouden verlaten.