Tumult rond deurwaarder
op Ederveens boerenerf
Opbrengst verkoping
vijfenveertig cent
KOEKOEK: NU BEN
JE O VER AL VAN AF
r
menko
T&denhw
Humbers
gaan
verdwijnen
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
VAN ONZE LEESTAFEL
Vrouw en auto
„Whisky Four"
verdwijnt
Dividendvoorstellen
Hogere winst voor
Bredero Vast Goed
Servies van Russische
tsaar geveild
Hilversumse Meent
blijft onbebouwd
Engelse Fords
Maximumsnelheid
Ongeruste vrouwen
schreven minister
Belegen muisjes
YAT tussenbeide in
kwestie ir. Heerema
en Texeira de Mattos
OLIEVAT
Ongelukje door
„zelfbediening*"
bij spoorbomen
WOENSDAG 22 MAART 1967
(Van een onzer verslaggevers)
EDERVEEN. Op de luidruchtige openbare verkoping van een aantal
elektrische huishoudelijke apparaten en twee auto's, die de Edese gerechts
deurwaarder L. Rietman gistermorgen op het erf van de Ederveense land
bouwer Evert Evers hield, was slechts één bieder. Jan Evers, vader van de
genoemde landbouwer, kocht daar onder gejuich van meer dan honderd
vrije boeren, de in beslag genomen goederen inclusief de auto's van zijn zoon
voor zegge en schrijve vijfenveertig cent, die hij de deurwaarder direct na de
koop betaalde. Vele kopstukken uit de Boerenpartij, onder wie de heren
H. Koekoek en Joh. van de Brake, woonden deze boerenactie bij. Aanvan
kelijk dreigde de samenscholing van de landbouwers op het erf van de heer
Evers aan de Brinklanderweg op een veldslag uit te lopen. Een man, die de
overige boeren verdacht voorkwam („hij was van plan te gaan bieden, maar
dat hebben we hem wel afgeleerd", zei de heer Van de Brake later) werd
hardhandig van het erf gezet. De komst van de politie verhinderde het, dat
cr op dat moment een chaos uitbrak.
Landbouwer Evers had bij herhaling
geweigerd een heffing van het Bedrijfs
pensioenfonds te betalen, met als ge
volg dat hem in een gerechtelijk
schrijven de openbare verkoop van
twee auto's, een potkachel, een gas
fornuis, een wasmachine, een gasgei-
ser, een naaimachine en een centrifu
ge werd aangezegd.
Al enkele uren voor de deurwaarder
arriveerde hadden zich boeren op het
erf van de heer Evers verzameld. Er
ontstond van lieverlee een opgewonden
stemming, omdat er bij de vele aan
wezige Boerenpartij-aanhangers de
vrees bestond, dat de verkoping zoals
zij hadden voorgesteld op het laatste
moment nog gesaboteerd zou worden.
Personen, van wie men aannam dat
zij gekomen waren om een bod te
doen op de gevorderde goederen, wer
den door velen in de gaten gehouden.
Het kwam tot een incident toen het
Renswoudse raadslid voor de Boeren
partij E. Huigenbos een in zijn ogen
verdacht individu signaleerde. Hij
kreeg direct assistentie en de onge
wenste bezoeker werd met harde hand
van het erf gezet. „Hij wilde voor een
paar tientjes een auto in de wacht sle
pen, bovendien heeft hij de bijeen
komst hier met Viëtnam vergeleken",
zo verdedigde de heer Huigenbos zyn
daad.
Om elf uur, het tijdstip waarop de
verkoping was aangekondigd was de
gerechtsdeurwaarder nog niet gearri
veerd. Op het erf werd zijn komst in
spanning afgewacht en men bracht de
tijd door met consumeren van liters
koffie, die door Boer Evers gratis
werd aangeboden.
Toen om tien over elf deurwaarder
Rietman zijn auto uitstapte, leek 't erop
alsof er opnieuw moeilijkheden zouden
ontstaan. De boeren kwamen massaal op
hem af en de deurwaarder zag geen
andere mogelijkheid dan zich via de
tuin door de voordeur van de boerderij
in veiligheid te stellen.
„Ik zal eens even gaan horen wat
hij van plan is", sprak de heer Koe
koek. Het duurde nog ruim een half
uur voordat de deurwaarder zich weer
liet zien. Geëscorteerd door de politie
en een aantal boeren-leiders werd hij
naar een schuur geleid, waar de open
bare verkoping zou plaatsvinden.
De beide getuigen die de heer Riet
man had meegebracht, waren evenwel
op dat moment onvindbaar zodat de
verkoping werd opgeschort. „Dan zal
ik zelf wel getuigen", riep de heer
Koekoek uit, maar de deurwaarder
bleef voet bij stuk houden. Pas toen
de desbetreffende getuigen waren ge
arriveerd, ging de heer Rietman, die
zich ondanks alle druk die er op hem
werd uitgeoefend stipt aan alle voor
geschreven wettelijke bepalingen hield,
tot de eigenlijke verkoop over.
Ederveense graanhandelaar E. J. Bos,
de aanwezigen nog, staande op een
olievat, toegesproken.
„Evert heeft niet aan het Bedrijf s-
Een politieman maant tot rust zodat
de deurwaarder z'ch verstaanbaar kan
maken.
pensioenfonds willen betalen, want men
heeft geen recht op dat geld. Al eer
der hebben ze hem ten onrechte ne
genhonderd gulden aan loonbelas
ting afhandig gemaakt. Iedereen die
het hier vanmorgen waagt om te bie
den, doet dat voor eigen risico en ik
kan er al vast wel bij zeggen dat er
direct maatregelen genomen zullen
worden", aldus de heer Bos.
Jan Evers, de vader van de gever
baliseerde landbouwer, bracht vervol
gens een bod van een dubbeltje op een
gasfornuis uit en was daarmee de eni
ge en dus ook de hoogste bieder. Voor
dezelfde prijs kocht hij een wasma
chine. Daarna werd hij via een bod
van een stuiver eigenaar van de beide
auto's en de overige apparaten. De to
tale opbrengst van de verkoping; vijf
enveertig cent. „Meer dan genoeg",
gaf de heer Van de Brake, sinds de
laatste verkiezingen Tweede Kamer
lid, als commentaar. En de heer Koe
koek zei nog tot mevrouw Evers: „Nu
ben je overal van af, mens. Als je
volgend jaar weer last krijgt, dan geef
je maar weer een seintje...."
ADVERTENTIE
mm
mam
OVERJARIGE
REGENJASSEN
MOETEN
VAN
DE STRAAT
Mensen, dit kan toch niet langer? Een jas is toch allang meer dan een af
weermiddel tegen wind en regen? Doe mee aan de nieuwe regenmóde zo
duur is een nieuwe niet. En kies meteen de goeie kleur en nieuwste snit, en
de meest ideale superzorgeloze stof: Menko-Terlenka.
LEVE NIEUW
TISSU STOP
PiiiilBl^
(Van onze correspondent)
WOENSDRECHT Het kunstvlieg
team Whisky Four van de Koninklijke
Luchtmacht zal dit jaar niet in het
luchtruim terugkeren. De taak om een
nieuw demonstratieteam te vormen en
te onderhouden zal aan de vliegbasis
Eindhoven worden toebedeeld.
De aanleiding tot het verdwijnen van
Whisky Four is de sterk gegroeide om
vang van de klassen leerling-vliegers die
op de basis Woensdrecht hun opleiding
krijgen. Hierdoor hebben de instructeurs
het te druk gekregen met lesgeven om
nog te kunnen deelnemen aan de veel
eisende oefeningen met het demonstra
tieteam.
Hierbij kwam nog dat drie ervaren
teamleden, onder wie de leider kapitein
H. van Dommelen, zijn overgeplaatst.
Het is volgens de luchtmachtstaf in
Den Haag niet onmogelijk, dat de in
structeurs van de vliegbasis Eindhoven
eveneens gebruik zullen maken van de
T33, welk toestel ook door het Woens-
drechtse team werd gebruikt. Het team
zou ook kunnen bestaan uit jachtbom
menwerpers van het type F 84 Thunder-
streak.
Jaren geleden was er op Eindhoven
al een uit Thunderstreaks geformeerd
team gevestigd, de Sandbag Diamonds.
De kans bestaat dat deze naam op
nieuw zal opduiken, want de naam
Whisky Four is zo nauw met de vlieg
basis Woensdrecht verbonden, dat Eind
hoven deze naam niet zal willen (en
mogen) overnemen.
GELDERL A ND-TIELEN S
Onveranderd 27%, waarvan al 12%
tussentijds is uitgekeerd. De jaarver
gadering wordt op 18 mei gehouden.
VAN NELLE
Over 1966 onveranderd dividend van
10%, alsmede wederom 5% in aandelen
ten laste van de belastingvrije agio-
reserve.
DEN HAAG De president van de
civiele kamer van de Haagse recht
bank heeft gisteren de bewindvoerders
van het in definitieve surséance van
betaling verkerende bankiershuis Teix-
eira de Mattos in Amsterdam twee we
ken de t(jd gegeven om te antwoorden
op het verzoek van de V.A.T. om in
het proces tegen ir. P. Heerema tus
senbeide te komen.
Het gaat er in deze kwestie om,
dat het bankiershuis van ir. Heerema
betaling vordert van f. 1.6 miljoen
(exclusief rente) wegens diens inschrij
ving op aandelen van de Volksaande-
lentrust N.V. V.A.T.Ir. Heerema
stelt zich op het standpunt, dat hij
aan het bankiershuis niets schuldig is
na de deconfiture van Teixeira de
Mattos.
ADVERTENTIE
Dringt direct door tot aan
de haard van de pijn
Oeumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
UTRECHT Bijna alle sectoren
van het onroerend goed hebben vorig
jaar in het teken gestaan van meer
aanbod en minder vraag, aldus de di
rectie van Bredero Vast Goed in het
jaarverslag. Het aanbod nam toe door
de geforceerd opgevoerde produktie en
de vraag daalde door de hogere kosten
o.m. als gevolg van de gestegen ren
te.
Hierdoor heeft het distributiesys
teem voor bouwvolume zijn beteke
nis nagenoeg verloren. Dit geldt te
meer nu de overheid maatregelen
neemt om de werkgelegenheid weer
op peil te brengen, zo wordt gezegd.
De directie meent, dat vraag en aan
bod zich in de naaste toekomst vrijer
gaan ontwikkelen.
Het bedrijf heeft vorig jaar een ho
ger resultaat geboekt dan in 1965 en
ook 1967 ziet er gunstig uit. De direc
tie verwacht een hogere omzet en
meer winst. De toeneming van de pro
duktie zal vooral in de sector bedrijfs
panden worden geboekt.
De totale inkomsten namen in het
afgelopen jaar toe van f 1,21 miljoen
tot f 1.49 miljoen en de verdeelbare
winst van f 472.680 tot f 658.100. Voor
gesteld wordt het dividend te verhogen
van 5 tot 6 pet.
LONDEN De Sowjetregering
heeft bij Sotheby in Londen het por
selein van tsaar Nicolaas II 1742
stuks laten veilen. Het bracht
675.000 gulden op.
Onder de kopers van het porselein,
dat in gedeelten werd geveild, waren
ook Witrussen, onder wie graaf Ale
xander de Lasta en graaf Alexeis
Bobrinsky. De laatste heeft op 1 ju
ni 1915 nog bij de tsaar gedineerd uit
het nu geveilde servies.
Tussen alle bedrijvigheid door had
de schoonvader van de heer Evers, de
BREDA Op een beveiligde overweg
by Breda is een vrachtwagen met aan
hanger gisterochtend in botsing gekomen
met de sneltrein Eindhoven-Amsterdam.
De bijrijder had de spoorbomen, die
dicht waren, zelf omhoog gedaan om de
auto door te laten.
De deurwaarder was nog maar net op
het erf of zijn wagen werd omringd
door de vele vrije boeren die hem ver
welkomden met een dreigend boe
geroep.
Van onze Haagse redactie.
DEN HAAG Minister Witte (volks
huisvesting heeft voor de eerste keer
gebruik gemaakt van de bevoegdheid,
die de wet op de ruimtelijke ordening
hem geeft om een provinciaal bestuur
een aanwijzing te geven. Hij heeft be
haald, dat de Hilversumse Meent niet
mag worden bebouwd.
Voor een juiste opbouw van de noor
delijke vleugel van de Randstad Hol
land moet een open groene zone blij
ven bestaan tussen de Amsterdamse ag-
glomatie en het Gooi. In deze zone,
slechts zes kilometer breed, liggen be
langrijke natuur- en recreatiegebieden.
Alleen de Oostermeent biedt nog ruim
te voor de groeiende bevolking in het
Gooi, meent de minister. De bebouwing
hier moet later een overgang kunnen
vormen naar nieuwe vestingen in Zuide
lijk Flevoland. Het provinciaal bestuur
van Noord-Holland zal het streekplan
voor het Gooi en de Vechtstreek moe
ten herzien.
Doodsstrijd van de grote Engelse auto
(Door Ian Coulter,
redacteur „Sunday Times")
LONDEN Rootes, de Britse
autofabriek, gaat een einde maken
aan de produktie van haar drie lu
xe modellen, de Humber Hawk, de
Humber Super Snipe en de Humber
Imperial. De enige Humber die in
het produktieprogram blijft opge
nomen is de Sceptre, de kleinste en
goedkoopste van de serie. Daar
door blijft althans de naam Hum
ber, een der oudste namen in de
Britse auto-industrie, tot nader or
der behouden.
De maatregel betekent, dat Rootes,
die een dochteronderneming van
Chrysler is geworden, een streep
heeft getrokken door de „prestige
modellen". Insiders hebben deze
stap al sinds de herfst van vorig jaar
zien aankomen. De bestedingsbeper
king in Engeland is een dodelijke be
dreiging geworden van de auto's van
topklasse. Slechts een handvol
Hawks, Super Snipes en Imperials
zullen nog worden gefabriceerd, doch
er zal geen schaarste ontstaan aan
reserveonderdelen.
De verkoop van de grote Humbers
was teruggevallen tot een niveau van
circa 2.000 per jaar. In Engeland va
rieerden de prijzen van bijna 15.000
gulden voor de Super Snipe, tot 11.000
gulden voor de Hawk.
Dat de fabricage van de grote
Humbers wordt beëindigd mag niet
worden beschouwd als een poging de
verkoop van de zes-cylinder Chrys
lers, die nu uit Australië in Enge
land worden geïmporteerd, te stimu
leren. De beslissing van Rootes was
in beginsel al genomen vóór Chrysler
een meerderheidsaandeel in de onder
neming verwierf. Neen, de stap is
veeleer een verschijnsel van een
doodsstrijd, het einde van de zware
wagen uit de Britse massaproduktie.
Ford heeft de produktie van gro
te auto's ingekrompen. De gepro
jecteerde wekelijkse produktie van
650 wagens van het type Mk. IV
Zephyr wordt tot 450 beperkt en de
produktie van de Zodiac zal hier
aan worden aangepast. Het produk-
tieprogramma van de huidige mo
dellen werd reeds vier a vijf jaar
geleden ontworpen en Ford had er
toen nog geen idee van, dat er zo'n
sterke tendens zou ontstaan ten
guste van de kleinere auto, die
voor een redelijk bedrag op de
markt is.
Ford werd met name verrast door
de fantastische vraag naar de nieu
we Corsair 2000E. Het was de bedoe
ling er slechts 150 per week te pro
duceren. Nu worden er al 400 ge
maakt. Toch kost de Corsair 2000E
in Engeland slechts 150 gulden min
der dan de Mk. IV Zephyr. Het gaat
om afmetingen en gewicht.
„Past de auto wel in de garage?"
wordt steeds met meer nadruk geïn
formeerd. Naarmate het ook in En
geland drukker wordt op de wegen en
de moeilijkheden bij het parkeren
toenemen, speelt de soepelheid bij het
gebruik een grotere rol dan de ruim
te voor de inzittenden. Het comfort
van kleinere auto's is trouwens de
laatste jaren aanmerkelijk verhoogd.
Alles wijst erop, dat het Britse pu
bliek niet zal terugkeren naar zijn
oude voorliefde voor de grote wagen.
En dan zal de industrie wel genood
zaakt zijn er definitief een streep on
der te zetten. Erg schokkend is de
omwenteling overigens niet. Deze
luxueuze auto's vertegenwoordigen
slechts een aandeel van zes procent
op de Britse afzetmarkt en niet meer
dan 2,5 procent van de totale produk
tie van de Britse industrie.
Velen zijn van mening, dat dit spe
ciale terrein beter kan worden over
gelaten aan de Amerikanen, wier
„compact cars" bijna even groot zijn
als de meeste grote Britse modellen.
De Engelse liefhebbers kunnen dan
profiteren van de redelijke prijzen en
de eigen Britse industrie kan zich
volledig toeleggen op de auto's waar
mee zij uitblinkt.
Uet moest nu maar eens afgelopen
zijn met dat geleuter over de Auto
voor de Vrouw. Geen onderwerp is in
de literatuur van de auto zó uitge
kauwd als juist dit en nooit heeft ie
mand kans gezien er een zinnig woord
aan vast te knopen, aldus een mede
werkster van „Eiseviers Weekblad"
(conservatief rechts).
„Er wordt steeds opnieuw van uit
gegaan, dat vrouwen een „dameswa
gentje" willen maar is dat nu wel
een uitgemaakte zaak? Is het niet
veel meer zo, dat de man, de eeuwi
ge man, ons uit zijn eigen automo
biel wil weren? Hij wil geen concur
rentie, geen gezanik over de juistheid
van zijn keuze. Vandaar dat hij pro
beert ons terug te dringen naar ons
eigen terrein, naar de gevangenis van
het huiselijke. „De vrouw", zo rede
neert hij, „kan zich alleen maar thuis
voelen in een auto met gebloemde
gordijntjes en geraniums voor de ra
men". En daar laat hij het niet bij.
Hij is er vast van overtuigd dat we
pas werkelijk gelukkig kunnen zijn in
een roze, aqua of lila gespoten wa
gentje, dat volop voorzien is van
vrouwelijke neurotica als een bijpas
send boodschappenkarretje en inge
bouwde toilettafel met gekleurde ver
lichting, een paar koperen pannetjes
aan keurige haakjes opgehangen voor
de achterruit, een box voor de kinde
ren op de plaats van de achterbank,
een poezemandje voorin, een brei
werkje aan de achteruitkijkspiegel,
een theeblad in de kofferruimte en
het laatste nummer van Elégance in
het handschoenenkastje. Het is een
karikatuur natuurlijk, een verschrik
kelijk cartoon van het beeld, dat de
man zich over ons vormt. Maar lieve
mensen, hoe moet dat dan met onze
moeizaam verkregen emancipatie
Is het enige resultaat van al onze op
roer, dat we middenin deze verlichte
twintigste eeuw worden teruggedre
ven naar een soort van gemotoriseerd
hemelbed op wielen?
Daar willen we juist uit dat is
toch duidelijk! We hebben er genoeg
van, we passen er niet meer in.Ieder
18-jarig meisje, dat in deze en komen
de jaren haar rijbewijs haalt, zal net
zo gemakkelijk en goed een auto be
sturen als haar broers en zijn vriend
jes, al was het alleen maar, omdat de
twee seksen hoe langer hoe meer
naar elkaar toegroeien. De nieuwe
generatie rijdt al beter dan vele
ouderen. We zijn al jaren op de
bromfiets naar school gegaan, we we
ten wat het verkeer is, we zijn er
van kinds af aan mee opgegroeid. We
hebben in de steeds drukker worden
de straten als kleuters al op volle
trottoirs gescharreld en golven ver
keerslawaai in ons onderbewustzijn
geabsorbeerd. Het bezorgt ons geen
angstige complexen meer, we zijn er
op geconditioneerd.
Omdat door opvoeding en levens
omstandigheden de verschillen tussen
jongens en meisjes steeds geringer
worden, vervlakt ook het specifieke
verschil in onze smaak. Natuurlijk
zijn er nog vrouwen die het enig zou
den vinden als de autofabrikanten
hun produkten afleverden met een
soort „doublé face" carrosserie,
waardoor het uiterlijk van de wagen
zou zijn aan te passen aan de kleur
van hun tailleur. Maar over het alge
meen liggen onze wensen en verlan
gens niet zo ver verwijderd van de
eisen, die de mannelijke autogebrui
ker aan zijn voertuig stelt. Net als
zij hebben we graag een stevige stoel,
een doelmatige zitpositie, een onbe
lemmerd uitzicht, een logische orde
ning van interieur en instrumenten-
paneel. We vragen geen extra franje
of chic".
"Vanuit de Eerste Kamer is de minis
ter van Verkeer en Waterstaat ge
vraagd de maximum-snelheid binnen de
bebouwde kom van 50 op 60 kilometer
te brengen, schrijft „De Volkskrant"
(R.-K.).
„Als voornaamste reden wordt op
gegeven dat het schakelschema van
een groot aantal automerken moeilijk
aan de limiet van 50 kilometer aange
past kan worden. Deze sprong om
hoog zonder meer, lijkt weinig kans
te maken. De invoering van de maxi
mum-snelheid van 50 kilometer stuitte
destijds op groot verzet. De praktijk
heeft geleerd, dat het een heilzaam
middel ter verhoging van de ver
keersveiligheid is geweest. Toch blijft
het gebrek aan flexibiliteit van de 50
kilometerlimiet een nadeel. Daarom
kan het de vraag zijn of een aan de
omstandigheden aangepaste snelheids
beperking niet de voorkeur verdient.
Er is stedelijk verkeer denkbaar,
waarbij de grens van 50 kilometer
nooit haalbaar is; evenzo zijn er de
len van bebouwde kommen, waar de
limiet zonder nadeel tot 60 kilometer
zou kunnen worden opgetrokken. In Bel
gië en Duitsland wordt dit aan om
standigheden en verkeersdichtheid
aangepaste systeem reeds toegepast.
Het grootste bezwaar van de tegen
standers van de 50 kilometer was
destijds, dat alles over één kam ge
schoren werd. De mogelijkheid tot
aanpassing, naar boven of naar be
neden, zou de doorstroming van het
verkeer zeker bevorderen. Alleen, het
vraagt meer deskundigheid en ver
mogen tot beoordelen dan de wat
botte bijl van een onwrikbare limiet".
DEN HAAG De Nederlandse Ver
eniging van Huisvrouwen heeft in een
brier aan minister Struycken (Justitie)
haar verontrusting uitgesproken over
het volgens haar te vroeg met proef
verlof sturen van psychopaten.
De Vereniging zegt, dat zij begrip
heeft voor de noden van deze mensen
en voor de positieve kanten, die de
nieuwe geneeswyze biedt, maar meent,
dat de gevaren die er uit voortvloeien
te groot zijn.
(Van onze correspondent)
ZAANDAM. Als een „aardigheidje"
heeft de heer P. M. Ochtman uit Zaan
dam een beschuit met muisjes be
waard die een van zijn kinderen 31
januari 1938 kreeg bij de geboorte van
prinses Beatrix.
Hij heeft het belegen bakwerk/e weer
eens te voorschijn gehaald nu prinses
Beatrix binnenkort zelf een baby
krijgt.
De beschuit heeft de 29 jaar, zelfs de
hongerwinter, overleefd in een oranje
blikje, waarop de letters J en B en een
ooievaartje staan.