Tumult rond deurwaarder op Ederveens boerenerf Opbrengst verkoping vijfenveertig cent KOEKOEK: NU BEN JE O VER AL VAN AF r menko T&denhw Humbers gaan verdwijnen Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten VAN ONZE LEESTAFEL Vrouw en auto „Whisky Four" verdwijnt Dividendvoorstellen Hogere winst voor Bredero Vast Goed Servies van Russische tsaar geveild Hilversumse Meent blijft onbebouwd Engelse Fords Maximumsnelheid Ongeruste vrouwen schreven minister Belegen muisjes YAT tussenbeide in kwestie ir. Heerema en Texeira de Mattos OLIEVAT Ongelukje door „zelfbediening*" bij spoorbomen WOENSDAG 22 MAART 1967 (Van een onzer verslaggevers) EDERVEEN. Op de luidruchtige openbare verkoping van een aantal elektrische huishoudelijke apparaten en twee auto's, die de Edese gerechts deurwaarder L. Rietman gistermorgen op het erf van de Ederveense land bouwer Evert Evers hield, was slechts één bieder. Jan Evers, vader van de genoemde landbouwer, kocht daar onder gejuich van meer dan honderd vrije boeren, de in beslag genomen goederen inclusief de auto's van zijn zoon voor zegge en schrijve vijfenveertig cent, die hij de deurwaarder direct na de koop betaalde. Vele kopstukken uit de Boerenpartij, onder wie de heren H. Koekoek en Joh. van de Brake, woonden deze boerenactie bij. Aanvan kelijk dreigde de samenscholing van de landbouwers op het erf van de heer Evers aan de Brinklanderweg op een veldslag uit te lopen. Een man, die de overige boeren verdacht voorkwam („hij was van plan te gaan bieden, maar dat hebben we hem wel afgeleerd", zei de heer Van de Brake later) werd hardhandig van het erf gezet. De komst van de politie verhinderde het, dat cr op dat moment een chaos uitbrak. Landbouwer Evers had bij herhaling geweigerd een heffing van het Bedrijfs pensioenfonds te betalen, met als ge volg dat hem in een gerechtelijk schrijven de openbare verkoop van twee auto's, een potkachel, een gas fornuis, een wasmachine, een gasgei- ser, een naaimachine en een centrifu ge werd aangezegd. Al enkele uren voor de deurwaarder arriveerde hadden zich boeren op het erf van de heer Evers verzameld. Er ontstond van lieverlee een opgewonden stemming, omdat er bij de vele aan wezige Boerenpartij-aanhangers de vrees bestond, dat de verkoping zoals zij hadden voorgesteld op het laatste moment nog gesaboteerd zou worden. Personen, van wie men aannam dat zij gekomen waren om een bod te doen op de gevorderde goederen, wer den door velen in de gaten gehouden. Het kwam tot een incident toen het Renswoudse raadslid voor de Boeren partij E. Huigenbos een in zijn ogen verdacht individu signaleerde. Hij kreeg direct assistentie en de onge wenste bezoeker werd met harde hand van het erf gezet. „Hij wilde voor een paar tientjes een auto in de wacht sle pen, bovendien heeft hij de bijeen komst hier met Viëtnam vergeleken", zo verdedigde de heer Huigenbos zyn daad. Om elf uur, het tijdstip waarop de verkoping was aangekondigd was de gerechtsdeurwaarder nog niet gearri veerd. Op het erf werd zijn komst in spanning afgewacht en men bracht de tijd door met consumeren van liters koffie, die door Boer Evers gratis werd aangeboden. Toen om tien over elf deurwaarder Rietman zijn auto uitstapte, leek 't erop alsof er opnieuw moeilijkheden zouden ontstaan. De boeren kwamen massaal op hem af en de deurwaarder zag geen andere mogelijkheid dan zich via de tuin door de voordeur van de boerderij in veiligheid te stellen. „Ik zal eens even gaan horen wat hij van plan is", sprak de heer Koe koek. Het duurde nog ruim een half uur voordat de deurwaarder zich weer liet zien. Geëscorteerd door de politie en een aantal boeren-leiders werd hij naar een schuur geleid, waar de open bare verkoping zou plaatsvinden. De beide getuigen die de heer Riet man had meegebracht, waren evenwel op dat moment onvindbaar zodat de verkoping werd opgeschort. „Dan zal ik zelf wel getuigen", riep de heer Koekoek uit, maar de deurwaarder bleef voet bij stuk houden. Pas toen de desbetreffende getuigen waren ge arriveerd, ging de heer Rietman, die zich ondanks alle druk die er op hem werd uitgeoefend stipt aan alle voor geschreven wettelijke bepalingen hield, tot de eigenlijke verkoop over. Ederveense graanhandelaar E. J. Bos, de aanwezigen nog, staande op een olievat, toegesproken. „Evert heeft niet aan het Bedrijf s- Een politieman maant tot rust zodat de deurwaarder z'ch verstaanbaar kan maken. pensioenfonds willen betalen, want men heeft geen recht op dat geld. Al eer der hebben ze hem ten onrechte ne genhonderd gulden aan loonbelas ting afhandig gemaakt. Iedereen die het hier vanmorgen waagt om te bie den, doet dat voor eigen risico en ik kan er al vast wel bij zeggen dat er direct maatregelen genomen zullen worden", aldus de heer Bos. Jan Evers, de vader van de gever baliseerde landbouwer, bracht vervol gens een bod van een dubbeltje op een gasfornuis uit en was daarmee de eni ge en dus ook de hoogste bieder. Voor dezelfde prijs kocht hij een wasma chine. Daarna werd hij via een bod van een stuiver eigenaar van de beide auto's en de overige apparaten. De to tale opbrengst van de verkoping; vijf enveertig cent. „Meer dan genoeg", gaf de heer Van de Brake, sinds de laatste verkiezingen Tweede Kamer lid, als commentaar. En de heer Koe koek zei nog tot mevrouw Evers: „Nu ben je overal van af, mens. Als je volgend jaar weer last krijgt, dan geef je maar weer een seintje...." ADVERTENTIE mm mam OVERJARIGE REGENJASSEN MOETEN VAN DE STRAAT Mensen, dit kan toch niet langer? Een jas is toch allang meer dan een af weermiddel tegen wind en regen? Doe mee aan de nieuwe regenmóde zo duur is een nieuwe niet. En kies meteen de goeie kleur en nieuwste snit, en de meest ideale superzorgeloze stof: Menko-Terlenka. LEVE NIEUW TISSU STOP PiiiilBl^ (Van onze correspondent) WOENSDRECHT Het kunstvlieg team Whisky Four van de Koninklijke Luchtmacht zal dit jaar niet in het luchtruim terugkeren. De taak om een nieuw demonstratieteam te vormen en te onderhouden zal aan de vliegbasis Eindhoven worden toebedeeld. De aanleiding tot het verdwijnen van Whisky Four is de sterk gegroeide om vang van de klassen leerling-vliegers die op de basis Woensdrecht hun opleiding krijgen. Hierdoor hebben de instructeurs het te druk gekregen met lesgeven om nog te kunnen deelnemen aan de veel eisende oefeningen met het demonstra tieteam. Hierbij kwam nog dat drie ervaren teamleden, onder wie de leider kapitein H. van Dommelen, zijn overgeplaatst. Het is volgens de luchtmachtstaf in Den Haag niet onmogelijk, dat de in structeurs van de vliegbasis Eindhoven eveneens gebruik zullen maken van de T33, welk toestel ook door het Woens- drechtse team werd gebruikt. Het team zou ook kunnen bestaan uit jachtbom menwerpers van het type F 84 Thunder- streak. Jaren geleden was er op Eindhoven al een uit Thunderstreaks geformeerd team gevestigd, de Sandbag Diamonds. De kans bestaat dat deze naam op nieuw zal opduiken, want de naam Whisky Four is zo nauw met de vlieg basis Woensdrecht verbonden, dat Eind hoven deze naam niet zal willen (en mogen) overnemen. GELDERL A ND-TIELEN S Onveranderd 27%, waarvan al 12% tussentijds is uitgekeerd. De jaarver gadering wordt op 18 mei gehouden. VAN NELLE Over 1966 onveranderd dividend van 10%, alsmede wederom 5% in aandelen ten laste van de belastingvrije agio- reserve. DEN HAAG De president van de civiele kamer van de Haagse recht bank heeft gisteren de bewindvoerders van het in definitieve surséance van betaling verkerende bankiershuis Teix- eira de Mattos in Amsterdam twee we ken de t(jd gegeven om te antwoorden op het verzoek van de V.A.T. om in het proces tegen ir. P. Heerema tus senbeide te komen. Het gaat er in deze kwestie om, dat het bankiershuis van ir. Heerema betaling vordert van f. 1.6 miljoen (exclusief rente) wegens diens inschrij ving op aandelen van de Volksaande- lentrust N.V. V.A.T.Ir. Heerema stelt zich op het standpunt, dat hij aan het bankiershuis niets schuldig is na de deconfiture van Teixeira de Mattos. ADVERTENTIE Dringt direct door tot aan de haard van de pijn Oeumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. UTRECHT Bijna alle sectoren van het onroerend goed hebben vorig jaar in het teken gestaan van meer aanbod en minder vraag, aldus de di rectie van Bredero Vast Goed in het jaarverslag. Het aanbod nam toe door de geforceerd opgevoerde produktie en de vraag daalde door de hogere kosten o.m. als gevolg van de gestegen ren te. Hierdoor heeft het distributiesys teem voor bouwvolume zijn beteke nis nagenoeg verloren. Dit geldt te meer nu de overheid maatregelen neemt om de werkgelegenheid weer op peil te brengen, zo wordt gezegd. De directie meent, dat vraag en aan bod zich in de naaste toekomst vrijer gaan ontwikkelen. Het bedrijf heeft vorig jaar een ho ger resultaat geboekt dan in 1965 en ook 1967 ziet er gunstig uit. De direc tie verwacht een hogere omzet en meer winst. De toeneming van de pro duktie zal vooral in de sector bedrijfs panden worden geboekt. De totale inkomsten namen in het afgelopen jaar toe van f 1,21 miljoen tot f 1.49 miljoen en de verdeelbare winst van f 472.680 tot f 658.100. Voor gesteld wordt het dividend te verhogen van 5 tot 6 pet. LONDEN De Sowjetregering heeft bij Sotheby in Londen het por selein van tsaar Nicolaas II 1742 stuks laten veilen. Het bracht 675.000 gulden op. Onder de kopers van het porselein, dat in gedeelten werd geveild, waren ook Witrussen, onder wie graaf Ale xander de Lasta en graaf Alexeis Bobrinsky. De laatste heeft op 1 ju ni 1915 nog bij de tsaar gedineerd uit het nu geveilde servies. Tussen alle bedrijvigheid door had de schoonvader van de heer Evers, de BREDA Op een beveiligde overweg by Breda is een vrachtwagen met aan hanger gisterochtend in botsing gekomen met de sneltrein Eindhoven-Amsterdam. De bijrijder had de spoorbomen, die dicht waren, zelf omhoog gedaan om de auto door te laten. De deurwaarder was nog maar net op het erf of zijn wagen werd omringd door de vele vrije boeren die hem ver welkomden met een dreigend boe geroep. Van onze Haagse redactie. DEN HAAG Minister Witte (volks huisvesting heeft voor de eerste keer gebruik gemaakt van de bevoegdheid, die de wet op de ruimtelijke ordening hem geeft om een provinciaal bestuur een aanwijzing te geven. Hij heeft be haald, dat de Hilversumse Meent niet mag worden bebouwd. Voor een juiste opbouw van de noor delijke vleugel van de Randstad Hol land moet een open groene zone blij ven bestaan tussen de Amsterdamse ag- glomatie en het Gooi. In deze zone, slechts zes kilometer breed, liggen be langrijke natuur- en recreatiegebieden. Alleen de Oostermeent biedt nog ruim te voor de groeiende bevolking in het Gooi, meent de minister. De bebouwing hier moet later een overgang kunnen vormen naar nieuwe vestingen in Zuide lijk Flevoland. Het provinciaal bestuur van Noord-Holland zal het streekplan voor het Gooi en de Vechtstreek moe ten herzien. Doodsstrijd van de grote Engelse auto (Door Ian Coulter, redacteur „Sunday Times") LONDEN Rootes, de Britse autofabriek, gaat een einde maken aan de produktie van haar drie lu xe modellen, de Humber Hawk, de Humber Super Snipe en de Humber Imperial. De enige Humber die in het produktieprogram blijft opge nomen is de Sceptre, de kleinste en goedkoopste van de serie. Daar door blijft althans de naam Hum ber, een der oudste namen in de Britse auto-industrie, tot nader or der behouden. De maatregel betekent, dat Rootes, die een dochteronderneming van Chrysler is geworden, een streep heeft getrokken door de „prestige modellen". Insiders hebben deze stap al sinds de herfst van vorig jaar zien aankomen. De bestedingsbeper king in Engeland is een dodelijke be dreiging geworden van de auto's van topklasse. Slechts een handvol Hawks, Super Snipes en Imperials zullen nog worden gefabriceerd, doch er zal geen schaarste ontstaan aan reserveonderdelen. De verkoop van de grote Humbers was teruggevallen tot een niveau van circa 2.000 per jaar. In Engeland va rieerden de prijzen van bijna 15.000 gulden voor de Super Snipe, tot 11.000 gulden voor de Hawk. Dat de fabricage van de grote Humbers wordt beëindigd mag niet worden beschouwd als een poging de verkoop van de zes-cylinder Chrys lers, die nu uit Australië in Enge land worden geïmporteerd, te stimu leren. De beslissing van Rootes was in beginsel al genomen vóór Chrysler een meerderheidsaandeel in de onder neming verwierf. Neen, de stap is veeleer een verschijnsel van een doodsstrijd, het einde van de zware wagen uit de Britse massaproduktie. Ford heeft de produktie van gro te auto's ingekrompen. De gepro jecteerde wekelijkse produktie van 650 wagens van het type Mk. IV Zephyr wordt tot 450 beperkt en de produktie van de Zodiac zal hier aan worden aangepast. Het produk- tieprogramma van de huidige mo dellen werd reeds vier a vijf jaar geleden ontworpen en Ford had er toen nog geen idee van, dat er zo'n sterke tendens zou ontstaan ten guste van de kleinere auto, die voor een redelijk bedrag op de markt is. Ford werd met name verrast door de fantastische vraag naar de nieu we Corsair 2000E. Het was de bedoe ling er slechts 150 per week te pro duceren. Nu worden er al 400 ge maakt. Toch kost de Corsair 2000E in Engeland slechts 150 gulden min der dan de Mk. IV Zephyr. Het gaat om afmetingen en gewicht. „Past de auto wel in de garage?" wordt steeds met meer nadruk geïn formeerd. Naarmate het ook in En geland drukker wordt op de wegen en de moeilijkheden bij het parkeren toenemen, speelt de soepelheid bij het gebruik een grotere rol dan de ruim te voor de inzittenden. Het comfort van kleinere auto's is trouwens de laatste jaren aanmerkelijk verhoogd. Alles wijst erop, dat het Britse pu bliek niet zal terugkeren naar zijn oude voorliefde voor de grote wagen. En dan zal de industrie wel genood zaakt zijn er definitief een streep on der te zetten. Erg schokkend is de omwenteling overigens niet. Deze luxueuze auto's vertegenwoordigen slechts een aandeel van zes procent op de Britse afzetmarkt en niet meer dan 2,5 procent van de totale produk tie van de Britse industrie. Velen zijn van mening, dat dit spe ciale terrein beter kan worden over gelaten aan de Amerikanen, wier „compact cars" bijna even groot zijn als de meeste grote Britse modellen. De Engelse liefhebbers kunnen dan profiteren van de redelijke prijzen en de eigen Britse industrie kan zich volledig toeleggen op de auto's waar mee zij uitblinkt. Uet moest nu maar eens afgelopen zijn met dat geleuter over de Auto voor de Vrouw. Geen onderwerp is in de literatuur van de auto zó uitge kauwd als juist dit en nooit heeft ie mand kans gezien er een zinnig woord aan vast te knopen, aldus een mede werkster van „Eiseviers Weekblad" (conservatief rechts). „Er wordt steeds opnieuw van uit gegaan, dat vrouwen een „dameswa gentje" willen maar is dat nu wel een uitgemaakte zaak? Is het niet veel meer zo, dat de man, de eeuwi ge man, ons uit zijn eigen automo biel wil weren? Hij wil geen concur rentie, geen gezanik over de juistheid van zijn keuze. Vandaar dat hij pro beert ons terug te dringen naar ons eigen terrein, naar de gevangenis van het huiselijke. „De vrouw", zo rede neert hij, „kan zich alleen maar thuis voelen in een auto met gebloemde gordijntjes en geraniums voor de ra men". En daar laat hij het niet bij. Hij is er vast van overtuigd dat we pas werkelijk gelukkig kunnen zijn in een roze, aqua of lila gespoten wa gentje, dat volop voorzien is van vrouwelijke neurotica als een bijpas send boodschappenkarretje en inge bouwde toilettafel met gekleurde ver lichting, een paar koperen pannetjes aan keurige haakjes opgehangen voor de achterruit, een box voor de kinde ren op de plaats van de achterbank, een poezemandje voorin, een brei werkje aan de achteruitkijkspiegel, een theeblad in de kofferruimte en het laatste nummer van Elégance in het handschoenenkastje. Het is een karikatuur natuurlijk, een verschrik kelijk cartoon van het beeld, dat de man zich over ons vormt. Maar lieve mensen, hoe moet dat dan met onze moeizaam verkregen emancipatie Is het enige resultaat van al onze op roer, dat we middenin deze verlichte twintigste eeuw worden teruggedre ven naar een soort van gemotoriseerd hemelbed op wielen? Daar willen we juist uit dat is toch duidelijk! We hebben er genoeg van, we passen er niet meer in.Ieder 18-jarig meisje, dat in deze en komen de jaren haar rijbewijs haalt, zal net zo gemakkelijk en goed een auto be sturen als haar broers en zijn vriend jes, al was het alleen maar, omdat de twee seksen hoe langer hoe meer naar elkaar toegroeien. De nieuwe generatie rijdt al beter dan vele ouderen. We zijn al jaren op de bromfiets naar school gegaan, we we ten wat het verkeer is, we zijn er van kinds af aan mee opgegroeid. We hebben in de steeds drukker worden de straten als kleuters al op volle trottoirs gescharreld en golven ver keerslawaai in ons onderbewustzijn geabsorbeerd. Het bezorgt ons geen angstige complexen meer, we zijn er op geconditioneerd. Omdat door opvoeding en levens omstandigheden de verschillen tussen jongens en meisjes steeds geringer worden, vervlakt ook het specifieke verschil in onze smaak. Natuurlijk zijn er nog vrouwen die het enig zou den vinden als de autofabrikanten hun produkten afleverden met een soort „doublé face" carrosserie, waardoor het uiterlijk van de wagen zou zijn aan te passen aan de kleur van hun tailleur. Maar over het alge meen liggen onze wensen en verlan gens niet zo ver verwijderd van de eisen, die de mannelijke autogebrui ker aan zijn voertuig stelt. Net als zij hebben we graag een stevige stoel, een doelmatige zitpositie, een onbe lemmerd uitzicht, een logische orde ning van interieur en instrumenten- paneel. We vragen geen extra franje of chic". "Vanuit de Eerste Kamer is de minis ter van Verkeer en Waterstaat ge vraagd de maximum-snelheid binnen de bebouwde kom van 50 op 60 kilometer te brengen, schrijft „De Volkskrant" (R.-K.). „Als voornaamste reden wordt op gegeven dat het schakelschema van een groot aantal automerken moeilijk aan de limiet van 50 kilometer aange past kan worden. Deze sprong om hoog zonder meer, lijkt weinig kans te maken. De invoering van de maxi mum-snelheid van 50 kilometer stuitte destijds op groot verzet. De praktijk heeft geleerd, dat het een heilzaam middel ter verhoging van de ver keersveiligheid is geweest. Toch blijft het gebrek aan flexibiliteit van de 50 kilometerlimiet een nadeel. Daarom kan het de vraag zijn of een aan de omstandigheden aangepaste snelheids beperking niet de voorkeur verdient. Er is stedelijk verkeer denkbaar, waarbij de grens van 50 kilometer nooit haalbaar is; evenzo zijn er de len van bebouwde kommen, waar de limiet zonder nadeel tot 60 kilometer zou kunnen worden opgetrokken. In Bel gië en Duitsland wordt dit aan om standigheden en verkeersdichtheid aangepaste systeem reeds toegepast. Het grootste bezwaar van de tegen standers van de 50 kilometer was destijds, dat alles over één kam ge schoren werd. De mogelijkheid tot aanpassing, naar boven of naar be neden, zou de doorstroming van het verkeer zeker bevorderen. Alleen, het vraagt meer deskundigheid en ver mogen tot beoordelen dan de wat botte bijl van een onwrikbare limiet". DEN HAAG De Nederlandse Ver eniging van Huisvrouwen heeft in een brier aan minister Struycken (Justitie) haar verontrusting uitgesproken over het volgens haar te vroeg met proef verlof sturen van psychopaten. De Vereniging zegt, dat zij begrip heeft voor de noden van deze mensen en voor de positieve kanten, die de nieuwe geneeswyze biedt, maar meent, dat de gevaren die er uit voortvloeien te groot zijn. (Van onze correspondent) ZAANDAM. Als een „aardigheidje" heeft de heer P. M. Ochtman uit Zaan dam een beschuit met muisjes be waard die een van zijn kinderen 31 januari 1938 kreeg bij de geboorte van prinses Beatrix. Hij heeft het belegen bakwerk/e weer eens te voorschijn gehaald nu prinses Beatrix binnenkort zelf een baby krijgt. De beschuit heeft de 29 jaar, zelfs de hongerwinter, overleefd in een oranje blikje, waarop de letters J en B en een ooievaartje staan.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9