Beeldhouwster Renske Morks:
eigen stijl, eigen allure
Joyce op de t.v.
Pablo Picasso ook
op donderdagavond
op Holland Festival
Amsterdam wil lokale
radio- en t.v.-zender
UIT DE KERKEN
Positief
De beste
MORGEN
VANAVOND
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Hagemeyer
f 5 miljoen
aan orders
Belgisch disconto
nu op 41/2
Daggeld gestegen
Beter resultaat
bij Gebr. Naeff
Dividend voorstel len
Pagina 2
DONDERDAG 23 MAART 1967
JANET
20
Hij deed flink zijn best, schreef hij
en wierp zich vol ijver op ieder on
derdeel van zijn vak, zodat hij een
ervaren zeeman zou worden. Kapi
tein Collins leerde hem de navigatie.
Hij was er van overtuigd, dat het
niet lang zou duren of hij kon zijn di
ploma als tweede stuurman halen.
Maar hij moest nu eenmaal vier
jaren als leerling varen, naar voor
schrift van het ministerie van Handel.
Hij moest z'n best doen die jaren rus
tig en geduldig af te wachten. Bij al
het nieuwe dat hij zag, verlangde hij
telkens, dat zij alle ervaringen met
hem zou delen, 's Avonds keek hij
naar de ster, waarvan hij dacht, dat
zij in Plyn boven haar hoofd zou
staan en hij bad, dat die ster haar
veilig zou behoeden, tot het ogenblik
van zijn thuiskomst.
Zo leefde Janet in de eerste maan
den van het jaar in hoop en verwach
ting op een brief, die zijn thuiskomst
tegen april zou melden. Eindelijk
kreeg ze er een, waarin de datum
van zijn terugkeer niet met zekerheid
werd genoemd, maar hij schreef er
een P.S. onder: „We hebben in het
vooronder een kalender, waarop ik de
10e april rood heb aangestreept. De
mannen wilden weten, .waarom ik dat
had gedaan en toen heb ik ze ver
teld, dat ik op die dag in Plyn terug
moest zijn, omdat ik een afspraak had
met de vrouw van mijn hart en dat
alle stormen van de oceaan me niet
konden weerhouden, die afspraak na
te komen".
Dit was de laatste brief, die Janet
had ontvangen en nu liep de maand
maart reeds ten einde. Iedere dag
kon de „Francis Hope" in Plyn wor
den verwacht en iedere avond klom
Janet naar de bouwval van het oude
kasteel. Met de hand boven haar ogen
tuurde zij naar de eerste sporen van
een zeil, dat aan de verre einder zou
verschijnen. Soms ging de kleine Liz
zie met haar mede of een van de
jongens, als ze zich een ogenblik kon
den vrijmaken van het werk op de
werf. Eenmaal stond ook Thomas aan
de zijde van zijn vrouw, een trotse,
gewichtige figuur, met een telescoop
onder zijn arm, die hij speciaal voor
deze gelegenheid had gekocht. Maar
geen enkel zeil viel te bespeuren.
Op de negende april klom Janet met
een wee en mat gevoel om het hart
naar de heuveltop en stond daar twee
uren achtereen tegen de muur van de
ruïne geleund. Een sterke oostenwind
woei haar door haren en rokken en
een groene zee, met witte schuimkop
pen, brak met donderend geluid op
de rotsen aan haar voet.
Dit betekende straffe tegenwind
voor de schepen, die nu het Kanaal
opkruisten en een heel zware ruk om
Plyn daarbij te bezeilen. Ze bleef er
staan tot de zon als een vurige bol
was ondergegaan, achter de wolken
flarden, de rook omhoog kronkelde
uit de huizen, waar de lichtjes wer
den ontstoken en de duisternis neer
daalde over Plyn, zodat de zee aan
haar oog werd onttrokken.
Maar de „Francis Hope" kwam
niet in zicht. Janet keerde terug en
wandelde langs de steile helling naar
beneden, waar de honden snuffelend
in de goten naar eten zochten, kinde
ren speelden en schreeuwden, en ge
noeglijke, vreedzame lieden voor de
deuren stonden, door geen zorgen ge
drukt. Door de gordijnen van het
Klimop Huis straalde licht naar bui
ten. Een gezellige rookkolom dwarrel
de uit de schoorsteen. Haar man en
kinderen zaten aan de gedekte tafel
op haar te wachten. Het avondeten
was reeds opgediend. De klok tikte
aan de muur en alles zag er uit als
altijd. Ze zag hun vriendelijke, geluk
kige gezichten om het vuur en hoorde
hun onbezorgd, tevreden, argeloos ge
sprek.
„Ze horen van mij", dacht ze, „en
ik behoor bij hen. Maar mijn hart is
toch in de boeg van een stampend,
slingerend schip en mijn gedachten
zijn bij mijn liefste".
's Avonds lag Janet naast Thomas
in bed, gelijk nu reeds bijna vijf en
twintig jaren. Zij zag zichzelf weer
als jonge bruid, hoe hij haar dicht
aan zijn hart had gedrukt en zij haar
armen om zijn hals had geslagen. Nu
was hij bijna vijftig en zijn gezicht
zag er reeds gegroefd en afgeleefd
uit, zoals het daar op het kussen
naast haar lag.
Een golf van tederheid sloeg over
haar heen en zij vatte zijn hand, die
zij tegen haar hart aandrukte. Hij
kreunde even en bewoog zich onrus
tig, draaide haar zijn rug toe, moei
zaam ademhalend in zijn slaap.
Zachtjes legde Janet zijn hand weg
en door de kier van het gordijn turend
zag ze de ster. Dat stelde haar hart
gerust. Getroost viel zij in slaap.
Even voor het aanbreken van de
dag werd zij wakker, opgeschrikt door
het geluid van iets, dat tegen de ven
sterruit tikte. Zij ging rechtop zitten
DEN HAAG Van de beeldende kunstenares wordt meestal gedacht dat
zij meer of minder geslaagd aan kunstnijverheid doet. Een schilderes gaat nog
wel, maar een beeldhouwsterDat is een van de redenen waarom de Am
sterdamse ideeënpromotor Pieter Brattinga een serie exposities organiseerde.
In de Hilversumse steendrukkerij De Jong Co. komen zeven creatieve
kunstenaressen hun werk publiek maken.
m-
en zag hoe de grauwe dageraad de
kamer binnendrong. Een plat kiezel
steentje lag aan haar voeten. Het
volgende ogenblik hing zij al uit het
raam, onbekommerd om de kille
nachtlucht; haar twee zwarte vlech
ten hingen langs haar neer als bij een
jong meisje.
Daar stond hij beneden in de scha
duw van het huis, met de hand aan
de dikke, sterke klimop, het gezicht
omhoog geheven.
„Joseph", riep ze zacht, „Joseph".
Een ogenblik bleef hij haar aansta
ren, zonder een woord te zeggen en
hij bemerkte de schittering in haar
ogen.
„Dacht je, dat ik je verjaardag zou
vergeten?" klonk het zachtjes.
„Had ik je niet gezworen, dat we
ons anker in Plyn zouden laten val-
vel van Polmear? Voor de gulden stra-
vel van Polmear? Voor degulden stra
len de kerktoren van Lanoc zouden
beschijnen? De „Francis Hope" ligt
al een uur veilig aan de kant. Met
daglicht zijn we binnengelopen en jij
hebt maar liggen slapen".
Hij lachte tegen haar. Toen ze haar
hoofd schudde en hij een traan in
haar ooghoek ontwaarde, trok hij zich
op aan de dikke takken van de klim
op, die tegen de gevel groeide en
werkte zich vlug omhoog naar het
raamkozijn, waar zij hem onbeweeg
lijk wachtte. Zo keerde Joseph terug
bij Janet in de lente van het jaar, zo
als hij beloofd had.
xn
Vele scheidingen en wederkomsten
volgden deze eerste op. Maar iedere
keer lag er bij het afscheid een wereld
van leed in Janet's ogen. Bij zijn terug
keer zag Joseph duidelijke sporen van
verdriet op haar gezicht en de scha
duwen bij haar ogen spraken een eigen
taal. Hij wilde, dat hij haar maar mee
kon nemen.
(Wordt vervolgd)
Een klinkende protest tegen die ver
keerde opvatting komt ook van de
Haagse beeldhouwster Renske Morks-
Mijnders (34), die onlangs exposeerde
bij Esher Surrey en liefst vijf van haar
tien beelden verkocht. Forse formaten,
gevoelige gemodelleerde torso's, lees
bare fragmenten van het menselijk li
chaam alleen of in paar, soms openge
rukt alsof de maakster achter de huid
wilde dringen.
Krachtig en dynamisch werk dat op
een dikwijls pathetische wijze de
schoonheid van de mens bezingt. Werk
dat bijna niet kan worden toegeschre
ven aan de tengere, wat terughoudende
beeldhouwster die dagelijks de smalle
trap van haar Scheveningse zolderate
lier beklimt na het portier van haar
anachronistische Oldsmobile te hebben
dichtgesmeten. Het is er doodstil.
„Vroeger liepen vele knenissen in en
uit. Die vorm van gezelligheid heb ik
bewust de kop ingedrukt. Ik barst van
de ideeën en mijn leven is volgeboekt.
Ik begin haast te krijgen. Soms wordt
ik zenuwachtig als mijn handen het
niet kunnen bijbenen.
Zo'n beeld krijg ik op zijn juiste for
maat door in de halfslaap, als mijn
onderbewustzijn op een kier staat. Een
paar notities en ik ben weer een paar
weken onder de pannen. Ik denk ook
gelijk in het materiaal steen, gips of
hout. Soms gaat het me te langzaam
en als er dan veel te hakken is zet ik
radio Caroline keihard op om dat ge-
beitel niet te horen. Ik put er ook weer
energie uit!"
Haar grijsgroene ogen lachen met
een zweem van excuus. „Ik heb me
inderdaad wat teruggetrokken. Eigen
lijk ben ik een onbruikbaar mens. Die
kunstwereld ligt me niet zo erg. Ik
ben zelden ontspannen in gezelschap.
De eerste de beste hufter kan me
kwetsen. Ik denk dan altijd dat er ook
in hen een kern van waarheid zit, en
dan sla ik aan het piekeren over wie
er nu gelijk heeft."
„Of ik een waarheidspriesteres ben?
Ja, maar alleen ten opzichte van mijn
beeld." Die instellingen maken het
haar niet gemakkelijk. Soms heerst er
een ware beeldenstorm in de Katwijk
straat. Dan ramt zij alles in puin wat
moeizaam is opgebouwd. Omgekeerd
beeldhouwen dus en net zo frenetiek
als de wijze waarop zij de Koninklijke
Academie voortijdig verliet.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiinai
3461. Commandant Grishow had nog nooit zo snel
zijn drukhelm afgeschroeid en hij nam niet eens de
moeite om zijn ruimtepak uit te trekken. Hij duwde de
stralende radioman, die inmiddels mondeling contact
met de Zeepbel tot stand had gebracht, bijna ruw op
zij en begon meteen in de microfoon te schreeuwen.
Zijn begroeting hield vele beloften in, vooral op culinair
gebied en daar bleken de avonturiers wel oren naar te
hebben. In de loop van het gesprek vernam Grishow
echter, dat alles aan boord van de Zeepbel toch niet
zó was. Vooral het rapport over de zuurstofmoeilijkhe
den baarde hem zorgen. Onmiddellijk gaf hij opdracht
een raket met speciale voorraden tegemoet te zenden.
Arend protesteerde zwakjes. „Het zal slechts weinig
verschil maken", meende hij. „We zijn er al bijna".
„Klets niet, man! Die kist is al onderweg," gromde
Grishow goedmoedig. „Iedere minuut kan kostbaar zijn.
Ik hoor wel, dat jullie het een beetje benauwd hebben.
Spaar dus je krachten zoveel mogelijk. Straks horen
we wel alle nieuwtjes!"
20. „Hoe kan ik nou weten wie Seng-san vermoord
heeft, edele heer!" roept Ah-Lioe verontwaardigd. De
rechter hamert en valt hem bars in de rede. „De getui
gen hebben jullie samen uit de kroeg zien gaan. Vertel
precies wat er daarna gebeurd is, Ah-Lioe!" „Gebeurd?
Gebeurd is er niks, edele heer. We gingen de oostpoort
uit, arm in arm en we zongen ook nog wat. Toen we be
neden aan de trap van de tempel waren, voelde ikme
erg moe en ik wou daar onder een boom gaan liggen
slapen. Maar Seng-san wou met alle geweld naar de
tempel. Hij hielp me toen die beroerde hoge trap op.
Maar toen we op de voorplaats van de tempel waren,
kon ik echt niet meer. Ik ging toen onder een boom lig
gen om een dutje te doen. Vanochtend vroeg werd ik
wakker, toen die diender hier me in m'n ribbenkast stond
te trappen. Die vent schold me uit en schreeuwde dat ik
Seng-san vermoord had. Dat liegt hij, edele heer, ik
zweer dat ik..." Ah-Lioe zwijgt verschrikt als hij ziet dat
de voorman zjin zweep opheft. Maar Rechter Tie geeft
een teken aan de voorman dat hij de verdachte niet
moet slaan. Hij keert zich om naar Tsjiao Tai en fluis
tert: „Het is een zonderling verhaal, Tsjiao Tai We
moeten alle betrokkenen grondig ondervragen!"
Na een kleine tien jaar portretten te
hebben gemaakt, kreeg deze beschei
den Renske de geest, en kon in 1963
debuteren met een serie beelden van
mannen, vrouwen en kinderen. De ont
vangst was zeer positief. Toch waren
haar krachten nog niet losgebroken. In
haar huwelijk met de jazzmusicus Jan
Morks bleken wederzijds te veel bot
sende elementen. Een scheiding en een
operatie brachten haar korte tijd uit
het evenwicht.
Opnieuw, maar anders kon zij weer
het dagelijkse gehecht met /weerbarsti
ge materialen gaan leveren en haar
plastisch bègrip voor schoonheid via
de duim of de beitel uitleven.
„Eigenlijk waanzinnig", meent zij.
„Ik zit als een soort holbewoonster met
hamer en beitel te werken en dat in
deze tijd van technische mogelijkheden.
Maar er begint echt wel schot in te
De maart-aflevering van het cultureel
kijkschrift „Kunstzinnigheden" van de
NCRV-tv was gisteravond geheel ge
wijd aan James Joyce. Het was overi
gens meer een programma rond dan
over de man die men nu eindelijk lang
zamerhand begint te erkennen als vrij
wel de grootste schrijver van deze eeuw.
Aan de ene kant was dat jammer en
hopen we nu maar, dat de prachtige
Joyce-documentaire die vorig jaar in
Duitsland op het scherm te zien was,
zal behoren tot de vele buitenlandse pro-
dukties die de Nederlandse televisie de
komende zomer op het scherm wil bren
gen (ter gelegenheid van het Joyce-con-
gres in juni a.s. zou dat geen overbodi
ge luxe zijn). Aaan de andere kant was
het begrijpelijk en alleszins te waarde
ren, omdat men met deze uitzending te
vens eer wilde bewijzen aan deac teur
Hans Tiemeijer, die zijn veertigjarig
toneeljubileum viert als hoofdrolspeler
in „Bloomsdag", Allan McLellands be
werking van Joyce's roman „Ulysses".
Jaques de Haan, die onlangs een
boek over Joyce heeft geschreven, kwam
voor de camera om onder meer iets
over zijn belangstelling voor deze schrij
ver te vertellen en de door Joyce zelf
mede in de band gewerkte mythe-vor
ming rond deze schrijver te kritiseren.
Gerardine Franken vertelde, hoe zij er
toe gekomen was „Bloomsday" te ver
talen en dat zij de rollen van Bloom
en Molly altijd al aan respectievelijk
Hans Tiemeijer en Henny Orri had toe
bedacht. Beide acteurs kregen we te
zien in de prachtige slotscène uit
„Bloomsdag", zoals die thans door To
neelgroep Theater op de planken wordt
gezet. Ook uit dit fragment bleek
„Bloomsdag" naar meer te smaken.
Dat „meer" komt gelukkig in Gerardi
ne Frankens vertaling van gedeelten uit
„Portrait of the artist as a young man"
en niet te vergeten John Vandenberghs
vertaling van „Ulysses", het werk waar
voor je volgens Jaques den Haan een
oorlog of een langdurige ziekte nodig
hebt om er doorheen te komen en dat
volgens Hans Tiemeijer in toneelversie
een marathonopvoering van een week
zou vergen. Geen wonder dat John Van-
denbergh, sprekende over de vertaai-
moeilijkheden, het had over „de Zuider
zee dempen op een vrije middag."
J. v. d. K.
komen. Eerst werd ik botweg gewei
gerd als lid van Pulchri-Studio, maar
nu ben ik uitgenodigd."
Ook werd zij uitgenodigd een beeld
te maken voor de expositie „Zwevende
Kunst" (in de Koninklijke Academie)
en zij behoort stellig tot de beste in
zendsters. De spanningen van de mens
die zich los van de aarde gaat maken
en de opengewerkte rondingen suggere
ren veel van de emoties die haar bij
het zweefvliegen besprongen.
Renske Morks zit overigens met een
typische moeilijkheid. Zij werd door
een Amsterdamse kunsthandel ge
vraagd met kleiner formaat te komen
exposeren. Dat is haar te enen male
onmogelijk. Zo tenger zijzelf is, zo ro
buust en substantieel zijn haar schep
pingen.
AMSTERDAM Het openstellen op
woensdagavond van het Amsterdamse
Stedelijk Museum, waar de Picassoten-
toonstelling wordt gehouden, heeft zo'n
succes dat de directie heeft besloten
donderdagsavonds ook gelegenheid te
geven de expositie te zien. De eerste
keer dat het museum dat woensdaga
vond open was (van half acht tot tien
uur) kwamen er vierhonderd mensen,
de tweede keer al achthonderd.
AMSTERDAM De Amsterdamse
raad heeft zich gisteren unaniem ach
ter het plan voor de oprichting van een
plaatselijk of regionaal radio- en tele
visiestation gesteld. Er werd 'n krediet,
van 7500 gulden beschikbaar gesteld om
de mogelijkheden te onderzoeken. Daar
mee wordt een commissie belast, waar
in o.a. de televisie-regisseur Eric de
Vries, de journalist Eduard Messer en
de directeur van de Toneelschool, Jan
Kassies zitting hebben.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: door de gen. synode (als pre
dikant voor buitengewone werkzaam
heden) te Hemmen: A. F. R. van Dijk.
Aangenomen: naar Rotterdam-Delfsha-
ven (wijkgemeente Tussendijke):
(vac. J. D. van Hof): J. van de Krift
te Ermelo.
Bedankt: voor Surhuisterveen c.a.: P. J.
Mullers te Herwen, Aerdt en Lobith.
Geref. Kerken
Aangenomen: naar Noordwijk-Binnen:
H. Lijesen te Schoonebeek.
Geref. Kerk (vry gemaakt)
Beroepen: te Mariënberg: D. Nieuwen-
huis te IJmuiden.
Chr. Geref. kerken
Beroepen: te Nieuw-Vennep: J. Kruis,
(kand. te Apeldoorn).
Aangenomen: naar Opperdoes: W. J.
Quest, kand. te Hilversum.
Aangenomen: naar Groningen (vac. A.
C. Noort): T. Brienen te Apeldoorn-
Zuid.
Bedankt: voor Naarden en voor Soest-
dijk: M. Baan te Zeist.
Geref. Gemeenten
Bedankt: voor Oud-Beijerland: P. Blok
te Dirksland.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van
de Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel
een uitz. over politieke zaken, die de
aandacht verdienen. 18.30 Lichte orkest-
muz. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor
de kinderen. 19.05 Sitèr, radiotijdschrift
voor gitaristen. IKOR: 19.30 Mens en
Bijbel, bijbelgesprek. 19.55 Kerk veraf
en dichtbij. AVRO: 20.00 Nws. 20.05
Omroeporkest en instrumentaal kwin
tet: mod. en klass. muz. (in de pauze:
20.55-21.35 Land der Muzen: kunstkro
niek. 22.15 Pianorecital (gr.): walsmuz.
22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Licht platen-
progr. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.10 Sportrubr. 18.30 Voor de twinti
gers. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radio
krant. 19.30 Stereo: oude kamermuziek
(gr). 19.45 Op de man af, pr. 19.50 Lich
te gr. muz. 20.10 De familie Leenhouts,
hoorspel (dl.24). 20-35 Golgotha, orato
rium van Frank Martin (opn). 22.15
Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 Boekbe
spreking. 22.45 Kerkorgelconcert: mod.
muz. 23.15 Voordr. en muz. 23.35 Lichte
gr muz. 23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 De
Verrekijker: intern, jeugdjourn. 19-10
Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in
de sport: documentair-informatief progr.
STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reel. KRO: Een slot, tv-
spei (Een Bavariaprod.). 21.55 Brand
punt. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. AVRO: 20.05 Report, boks-
wedstr. Cassius Clay - Zora Folley. 21.00
We willen wel es weten: gespr. over de
Vlaamse kwestie. 21.40 Hij is opgestaan!
Voordr. en muz. STER: 22.10 Reclame.
NTS: 22.15 Journ. KRO/RKK: 22.30 -
23.00 Verklaar u nader: gespr. over ge
loofsinzichten.
HILVERSUM I.
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymn.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
gr. muziek. (7.30-7.35 Van de voorpagi
na). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte gr. muz. 9-00 Klas
sieke Passiemuz. 9.35 Waterst. 9.40 Ste
reo: Mod. gr. muz. 10.00 Lichte gr.
muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw.
AVRO: 11.30 Stereo: Moderne koorlie
deren ^opn). 12.00 Lichte orkestmuziek.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorl: Uitz. voor de
landbouw 12.40 Sportrevue 13.00 Nws.
13.10 Journ. 13,30 Stereo: Pianorecital"
mod. muz. 14.00 Inleiding tot muziek
begrip, muzikale lez. 14.15 Bij de tijd
en bij de thee: gev. progr. VPRO:
15.30 Thuis: progr. voor thuiszittenden.
16.00 Nieuws. 16.02 Residentie-kameror
kest -vrouwenkoor en soliste: gewijde
muziek. 17.10 Voor de jeugd. 17.30 Gees
telijke liederen. 17.45 Actualiteiten.
HILVERSUM II.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie.
7.15 Porder: lichte gr. muz. en praat
je. (7.30-7-32 Nieuws). 7.55 Overweg.
8.00 Nws. 8.10 Klassieke orgelmuziek
(gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Geestelijke lie
deren. 9.00 De dood van de Gerechte,
godsdienstig progr. 9.30 Stereo: Klas
sieke gr. muz. 11.00 Voor de zieken.
12.00 Mannekoor. 12-27 Med. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actuali
teiten. 12.50 Promenade orkest en so
list: Nederlands pr. 13.30 Stereo: Jo
hannes Passie, Bach (dl. 2). 15.00
Plechtigheden van Goede Vrijdag. 16.15
Moderne gewijde muz. (gr). 16.30 Vi
ool en piano: mod. muz. 17.00 Muzika
le melange.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vro
lijk ochtendpr. 10.00 Nws. 10.02 Ar-
beidsvit. (gr). (11.00 - 11.02 Nieuws).
VPRO: 12 00 Nws. 12.02 Uit de buiten
landse pers. 12.05 Een uurtje Frans.
13.00 Nieuws. 13.02 Uit de buitenlandse
pers. 13.05 Gev. platenpr. 14.00 Nws.
14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2x
Top Tien. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02
Licht muz. pr. 16.00 Nieuws. 16.02 Ge
varieerd platenpr. 16.30 Licht platenpr.
17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Pop-
Partv.
111111111 li 111111 li I li
iiiiiin n
„iiiiiiiiiiiii.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiui
DONDERDAG, 23 MAART 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren).
10.20 Europees dagb. 11.05 De Stille
Week in Oost-Spanje. 11.35 Gevarieerd
progr. 12.00-13.30 Act. kron. 16.40 Nws.
16.45-17.55 Gevarieerd kinderprogramma
17.55 Overz. middagprogr. der komende
week. 18.00-18.05 Nws. (Region, progr.:
NDR: 18.05 Nws. 18.16 Filmrep. 18.50
Zandmannetje 19.00 Act. 19.21 Progr.
over Harald Paulsen. 19.59 Progr.-overz.
WDR: 18.0t Nws. uit Noordrijn-West-
falen. 18-10 Progr .-overz. voor de komen
de week. 18.12 Kleine tips voor dagelijks
gebruik. 18.25 Hier und heute. 18.50 Goe
denavond. 19.00 Hier und heute. 19.10
Portret van Filips II. 19.40 Reisverslag
over Spanje). 20-00 Journ. en weeroverz.
20.15 Look back in anger, film. 21.55 Do
cumentaire. 22.40 Journ., weerbericht
en commentaren. 22.55 Duitse kampioen
schappen Zaalhandbal.
DUITSLAND II
18.10 Nws., weerbericht. 18.20 Act. en
muz. 18.55 TV-spel. 19.27 Weerbericht.
19.30 Nws en thema's van de dag. 20.00
TV-quiz. 21.30 Liefdadigheidsactie. Aan
sluitend: Nws. 21.45 Informatie en me
ningen over een veel omstreden thema.
22.30 Nws., weerber. en thema's van de
dag. 22.55 Gewijde muz. en zang.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
19. Heftig protesterend werd Tekko door de boots
man meegetrokken in de richting van de brug. Noch
de één, noch de ander had bemerkt, dat er intussen
een derde persoon met behoedzame passen naderbij ge
komen was. „Vraag nederig vergeving dat ik aange
naam onderhoud kom storen!" klonk er plotseling een
stem achter hen. „Prins Lum-Bia!" kreet Tekko blij
verrast, terwijl hij zich losrukte uit de greep van de
hevig geschrokken bootsman. „Blij, dat U onbeduiden
de zoon van Hemels Rijk gevolgd bent!" glunderde de
Chinese Prins. „Reis van jongste telg van Bia-Mih dy
nastie dus toch niet voor niets geweest zijn. Ik zijn
aangenaam verrast, dat edele Tekko Taks gekomen
zijn om Keizerrijk voor val te helpen behoeden." „Hè,
wat?" stamelde Tekko, die wel begreep dat alleen
Prins Lum-Bia hem misschien uit zijn netelige toestand
zou kunnen helpen. „Oh, eh... juist! ja, het Keizerrijk
zei U toch? Maar natuurlijk wil ik U helpen!" „Veel
dank!" lachte de Pz-ins minzaam, terwijl hij voor Tek
ko een trap afging en voor de deur van een luxe hut
stilhield. „Op hoogverheven Taks waren mijn laatste
hoop gevestigd en ik hadden reeds luxe hut besproken.
Treed binnen edele heer! Gij zijn mijn gast!" „Dit is
voor jou!" richtte Tekko zich uit de hoogte tot de
bootsman, die er niets van begreep. En hij gaf de man
een nikkeltje als fooi.
20. Parmantig stapte Tekko de luxe hut binnen, gevolgd
door de minzame Prins Lum-Bia.
AMSTERDAM Het nieuwe jaar
is voor Hagemeijer en Co's Handel
maatschappij goed begonnen, al zal
nog moeten worden afgewacht welke
risico's de nationalisatie in Tanzania
met zich mee zou kunnen brengen.
Verwacht wordt dat de totale winst
dit jaar niet zal achterblijven bij die
over 1966, aldus het bestuur in de
jaarver gadering.
De orderportefeuille lag eind vorig
jaar iets boven f 5 miljoen. In het lo
pende jaar heeft Hagemeijer een ge
heel of gedeeltelijk belang in enkele
ondernemingen o.m. in de Verenigde
Staten en Denemarken verworven.
Een der aandeelhouders, die het
vermogen van Hagemeijer had becij-
fers op f 50 a f 60 miljoen, vroeg het
bestuur of zijn rekensommetje juist
was. Het antwoord van de voorzitter,
prof. dr. G. M. Verrijn Stuart, bleef
in nevelen gehuld: „In die buurt zal
het wel ongeveer liggen... misschien."
Ook het juiste omzetcijfer wilde men
niet noemen. President-directeur G.
L. Oosterlo zei hierover dat het be
stuur dit ook niet wist en er weinig in
teresse voor had door het brede as
sortiment van artikelen, waarvan som
mige met een kleine omzet toch een
hoge winstmarge konden opleveren.
Het bestuur wilde evenmin ingaan op
de vraag hoe hoog de lonen en sociale
lasten bij het bedrijf liggen.
BRUSSEL België heeft voor de
tweede maal dit jaar het disconto ver
laagd ditmaal met een half pro
cent tot 4% procent. Daarmee is het
Belgische disconto gekomen op het
Nederlandse peil.
De verlaging is bedoeld ter stimu
lering van de economie en ter bevor
dering van de investeringen. België
loopt daarmee geheel in de pas met
een aantal andere Europese landen,
waar de rente duidelijk de dalende
richting is ingegaan.
AMSTERDAM Het tarief voor
daggeld is met een half procent ver
hoogd tot 4 pet. De geldmarkt is
krapper geworden door de opvragin
gen voor het einde van de maand. De
vraag komt dit keer wat vroeger los
door de Pasen. Op 16 maart werd het
tarief met een half procent verlaagd
tot 3y2.
LOCHEM De N.V. Gebroeders
Naeff heeft vorig jaar betere resulta
ten geboekt dan in 1965. Dat was voor
al te danken aan de afdeling thermo
plastische kunststoffen, waar een rui
me omzetstijging werd behaald. De
andere afdelingen deden het minder
goed. Bovendien zal de Locherrïse Le-
derfabriek ook dit jaar geen dividend
uitkeren.
De orderpositie van Naeff is gun
stig. In de eerste maanden van 1967
werd een hogere omzet behaald dan
in de overeenkomstige periode van
vorig jaar, zodat de directie voor het
lopende jaar optimistisch is gestemd.
In 1966 werd een bruto resultaat ge
boekt van f 1,98 (v.j. f 1,67) miljoen.
Na aftrek van o.m. lonen en salaris
sen van f 822.000 (f 774.000), afschrij
vingen f 188.000 (f 160.000) en belas
tingen f 183.000 (f 124.000), resteert
een saldo winst van f 221.000
(f 155.000). Hieruit wordt 12 pet. di
vidend voorgesteld, waarvan 2 pet.
als jubileumdividend wegens het hon
derdjarig béstaan. Over 1965 werd 10
pet. betaald.
BATAAFSCHE AANNEMING
Dividendverhoging van 18 tot 20
pet. op de gewone aandelen.
WILSON LIMONADE
Over het kapitaal van f 852.000
wordt 12 pet. voorgesteld, waarvan 5
pet. in aandelen uit de agioreserve.
BENSDORP
Onveranderd 16 pet. dividend, waar
van al 5 pet. tussentijds is uitgekeerd.
Daarnaast zal 5 pet. in aandelen uit
de agioreserve worden betaald.
CARP GAREN
Onveranderd 17 pet. dividend. Om
dit mogelijk te maken, moet een be
drag aan de interne voorzieningen
worden onttrokken.
THOMASSEN en DRIJVER
Onveranderd dividend van f 4 per
aandeel. De jaarvergadering wordt ge
houden op 28 april.
YTHAMIJ
Verlaging van 11 tot 10%. De moe
dermaatschappij heeft goed gewerkt,
maar de dochteronderneming W. J.
Stokvis heeft te kampen gehad met
een sterke daling van de export. De
jaarvergadering is op 24 april.
KEMPES MEUBELEN
Forse dividendverlaging over 1966
van 9 tot 6 procent. De jaarvergade
ring is op 31 maart. Het jaarverslag
verschijnt 23 maart.
RIJN-SCHELDE
Over 1966 wordt 13% dividend voor
gesteld. De leden van de groep, Rotter-
damsche Droogdok, Maatschappij De
Schelde en Motorenfabriek Thomassen,
betaalden over 1965 resp. 13%, 12%
en 11%. Op de aandelen De Schelde
Nationaal Bezit werd toen 13% be
taald. De jaarvergadering is op 17
april.
E.N.O.T.
Onveranderd 12% dividend. Daaz--
naast zal over 1966 wegens het vijftig
jarig bestaan een jubileumdividend van
2% in contanten worden betaald. De
jaarvergadering wordt op 17 mei ge
houden.
AMSTERDAM, 23 maart Londen
10.09310.10J; New York 3.61 A--
3.61 AMontreal 3.33Ü—3.34A; Parijs
72.95—73.00; Brussel 7.27—7.271; Frank
fort 90.88—90.93; Stockholm 69.951—
70.001; Zürich 83.38—83.43; Milaan
57.811—57.861; Kopenhagen 52.251—
52.304; Oslo 50.481—50.531; Wenen
13.974—13.981; Lissabon 12.594—12.603.
K