Beeldhouwster Renske Morks: eigen stijl, eigen allure Joyce op de t.v. Pablo Picasso ook op donderdagavond op Holland Festival Amsterdam wil lokale radio- en t.v.-zender UIT DE KERKEN Positief De beste MORGEN VANAVOND WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Hagemeyer f 5 miljoen aan orders Belgisch disconto nu op 41/2 Daggeld gestegen Beter resultaat bij Gebr. Naeff Dividend voorstel len Pagina 2 DONDERDAG 23 MAART 1967 JANET 20 Hij deed flink zijn best, schreef hij en wierp zich vol ijver op ieder on derdeel van zijn vak, zodat hij een ervaren zeeman zou worden. Kapi tein Collins leerde hem de navigatie. Hij was er van overtuigd, dat het niet lang zou duren of hij kon zijn di ploma als tweede stuurman halen. Maar hij moest nu eenmaal vier jaren als leerling varen, naar voor schrift van het ministerie van Handel. Hij moest z'n best doen die jaren rus tig en geduldig af te wachten. Bij al het nieuwe dat hij zag, verlangde hij telkens, dat zij alle ervaringen met hem zou delen, 's Avonds keek hij naar de ster, waarvan hij dacht, dat zij in Plyn boven haar hoofd zou staan en hij bad, dat die ster haar veilig zou behoeden, tot het ogenblik van zijn thuiskomst. Zo leefde Janet in de eerste maan den van het jaar in hoop en verwach ting op een brief, die zijn thuiskomst tegen april zou melden. Eindelijk kreeg ze er een, waarin de datum van zijn terugkeer niet met zekerheid werd genoemd, maar hij schreef er een P.S. onder: „We hebben in het vooronder een kalender, waarop ik de 10e april rood heb aangestreept. De mannen wilden weten, .waarom ik dat had gedaan en toen heb ik ze ver teld, dat ik op die dag in Plyn terug moest zijn, omdat ik een afspraak had met de vrouw van mijn hart en dat alle stormen van de oceaan me niet konden weerhouden, die afspraak na te komen". Dit was de laatste brief, die Janet had ontvangen en nu liep de maand maart reeds ten einde. Iedere dag kon de „Francis Hope" in Plyn wor den verwacht en iedere avond klom Janet naar de bouwval van het oude kasteel. Met de hand boven haar ogen tuurde zij naar de eerste sporen van een zeil, dat aan de verre einder zou verschijnen. Soms ging de kleine Liz zie met haar mede of een van de jongens, als ze zich een ogenblik kon den vrijmaken van het werk op de werf. Eenmaal stond ook Thomas aan de zijde van zijn vrouw, een trotse, gewichtige figuur, met een telescoop onder zijn arm, die hij speciaal voor deze gelegenheid had gekocht. Maar geen enkel zeil viel te bespeuren. Op de negende april klom Janet met een wee en mat gevoel om het hart naar de heuveltop en stond daar twee uren achtereen tegen de muur van de ruïne geleund. Een sterke oostenwind woei haar door haren en rokken en een groene zee, met witte schuimkop pen, brak met donderend geluid op de rotsen aan haar voet. Dit betekende straffe tegenwind voor de schepen, die nu het Kanaal opkruisten en een heel zware ruk om Plyn daarbij te bezeilen. Ze bleef er staan tot de zon als een vurige bol was ondergegaan, achter de wolken flarden, de rook omhoog kronkelde uit de huizen, waar de lichtjes wer den ontstoken en de duisternis neer daalde over Plyn, zodat de zee aan haar oog werd onttrokken. Maar de „Francis Hope" kwam niet in zicht. Janet keerde terug en wandelde langs de steile helling naar beneden, waar de honden snuffelend in de goten naar eten zochten, kinde ren speelden en schreeuwden, en ge noeglijke, vreedzame lieden voor de deuren stonden, door geen zorgen ge drukt. Door de gordijnen van het Klimop Huis straalde licht naar bui ten. Een gezellige rookkolom dwarrel de uit de schoorsteen. Haar man en kinderen zaten aan de gedekte tafel op haar te wachten. Het avondeten was reeds opgediend. De klok tikte aan de muur en alles zag er uit als altijd. Ze zag hun vriendelijke, geluk kige gezichten om het vuur en hoorde hun onbezorgd, tevreden, argeloos ge sprek. „Ze horen van mij", dacht ze, „en ik behoor bij hen. Maar mijn hart is toch in de boeg van een stampend, slingerend schip en mijn gedachten zijn bij mijn liefste". 's Avonds lag Janet naast Thomas in bed, gelijk nu reeds bijna vijf en twintig jaren. Zij zag zichzelf weer als jonge bruid, hoe hij haar dicht aan zijn hart had gedrukt en zij haar armen om zijn hals had geslagen. Nu was hij bijna vijftig en zijn gezicht zag er reeds gegroefd en afgeleefd uit, zoals het daar op het kussen naast haar lag. Een golf van tederheid sloeg over haar heen en zij vatte zijn hand, die zij tegen haar hart aandrukte. Hij kreunde even en bewoog zich onrus tig, draaide haar zijn rug toe, moei zaam ademhalend in zijn slaap. Zachtjes legde Janet zijn hand weg en door de kier van het gordijn turend zag ze de ster. Dat stelde haar hart gerust. Getroost viel zij in slaap. Even voor het aanbreken van de dag werd zij wakker, opgeschrikt door het geluid van iets, dat tegen de ven sterruit tikte. Zij ging rechtop zitten DEN HAAG Van de beeldende kunstenares wordt meestal gedacht dat zij meer of minder geslaagd aan kunstnijverheid doet. Een schilderes gaat nog wel, maar een beeldhouwsterDat is een van de redenen waarom de Am sterdamse ideeënpromotor Pieter Brattinga een serie exposities organiseerde. In de Hilversumse steendrukkerij De Jong Co. komen zeven creatieve kunstenaressen hun werk publiek maken. m- en zag hoe de grauwe dageraad de kamer binnendrong. Een plat kiezel steentje lag aan haar voeten. Het volgende ogenblik hing zij al uit het raam, onbekommerd om de kille nachtlucht; haar twee zwarte vlech ten hingen langs haar neer als bij een jong meisje. Daar stond hij beneden in de scha duw van het huis, met de hand aan de dikke, sterke klimop, het gezicht omhoog geheven. „Joseph", riep ze zacht, „Joseph". Een ogenblik bleef hij haar aansta ren, zonder een woord te zeggen en hij bemerkte de schittering in haar ogen. „Dacht je, dat ik je verjaardag zou vergeten?" klonk het zachtjes. „Had ik je niet gezworen, dat we ons anker in Plyn zouden laten val- vel van Polmear? Voor de gulden stra- vel van Polmear? Voor degulden stra len de kerktoren van Lanoc zouden beschijnen? De „Francis Hope" ligt al een uur veilig aan de kant. Met daglicht zijn we binnengelopen en jij hebt maar liggen slapen". Hij lachte tegen haar. Toen ze haar hoofd schudde en hij een traan in haar ooghoek ontwaarde, trok hij zich op aan de dikke takken van de klim op, die tegen de gevel groeide en werkte zich vlug omhoog naar het raamkozijn, waar zij hem onbeweeg lijk wachtte. Zo keerde Joseph terug bij Janet in de lente van het jaar, zo als hij beloofd had. xn Vele scheidingen en wederkomsten volgden deze eerste op. Maar iedere keer lag er bij het afscheid een wereld van leed in Janet's ogen. Bij zijn terug keer zag Joseph duidelijke sporen van verdriet op haar gezicht en de scha duwen bij haar ogen spraken een eigen taal. Hij wilde, dat hij haar maar mee kon nemen. (Wordt vervolgd) Een klinkende protest tegen die ver keerde opvatting komt ook van de Haagse beeldhouwster Renske Morks- Mijnders (34), die onlangs exposeerde bij Esher Surrey en liefst vijf van haar tien beelden verkocht. Forse formaten, gevoelige gemodelleerde torso's, lees bare fragmenten van het menselijk li chaam alleen of in paar, soms openge rukt alsof de maakster achter de huid wilde dringen. Krachtig en dynamisch werk dat op een dikwijls pathetische wijze de schoonheid van de mens bezingt. Werk dat bijna niet kan worden toegeschre ven aan de tengere, wat terughoudende beeldhouwster die dagelijks de smalle trap van haar Scheveningse zolderate lier beklimt na het portier van haar anachronistische Oldsmobile te hebben dichtgesmeten. Het is er doodstil. „Vroeger liepen vele knenissen in en uit. Die vorm van gezelligheid heb ik bewust de kop ingedrukt. Ik barst van de ideeën en mijn leven is volgeboekt. Ik begin haast te krijgen. Soms wordt ik zenuwachtig als mijn handen het niet kunnen bijbenen. Zo'n beeld krijg ik op zijn juiste for maat door in de halfslaap, als mijn onderbewustzijn op een kier staat. Een paar notities en ik ben weer een paar weken onder de pannen. Ik denk ook gelijk in het materiaal steen, gips of hout. Soms gaat het me te langzaam en als er dan veel te hakken is zet ik radio Caroline keihard op om dat ge- beitel niet te horen. Ik put er ook weer energie uit!" Haar grijsgroene ogen lachen met een zweem van excuus. „Ik heb me inderdaad wat teruggetrokken. Eigen lijk ben ik een onbruikbaar mens. Die kunstwereld ligt me niet zo erg. Ik ben zelden ontspannen in gezelschap. De eerste de beste hufter kan me kwetsen. Ik denk dan altijd dat er ook in hen een kern van waarheid zit, en dan sla ik aan het piekeren over wie er nu gelijk heeft." „Of ik een waarheidspriesteres ben? Ja, maar alleen ten opzichte van mijn beeld." Die instellingen maken het haar niet gemakkelijk. Soms heerst er een ware beeldenstorm in de Katwijk straat. Dan ramt zij alles in puin wat moeizaam is opgebouwd. Omgekeerd beeldhouwen dus en net zo frenetiek als de wijze waarop zij de Koninklijke Academie voortijdig verliet. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiinai 3461. Commandant Grishow had nog nooit zo snel zijn drukhelm afgeschroeid en hij nam niet eens de moeite om zijn ruimtepak uit te trekken. Hij duwde de stralende radioman, die inmiddels mondeling contact met de Zeepbel tot stand had gebracht, bijna ruw op zij en begon meteen in de microfoon te schreeuwen. Zijn begroeting hield vele beloften in, vooral op culinair gebied en daar bleken de avonturiers wel oren naar te hebben. In de loop van het gesprek vernam Grishow echter, dat alles aan boord van de Zeepbel toch niet zó was. Vooral het rapport over de zuurstofmoeilijkhe den baarde hem zorgen. Onmiddellijk gaf hij opdracht een raket met speciale voorraden tegemoet te zenden. Arend protesteerde zwakjes. „Het zal slechts weinig verschil maken", meende hij. „We zijn er al bijna". „Klets niet, man! Die kist is al onderweg," gromde Grishow goedmoedig. „Iedere minuut kan kostbaar zijn. Ik hoor wel, dat jullie het een beetje benauwd hebben. Spaar dus je krachten zoveel mogelijk. Straks horen we wel alle nieuwtjes!" 20. „Hoe kan ik nou weten wie Seng-san vermoord heeft, edele heer!" roept Ah-Lioe verontwaardigd. De rechter hamert en valt hem bars in de rede. „De getui gen hebben jullie samen uit de kroeg zien gaan. Vertel precies wat er daarna gebeurd is, Ah-Lioe!" „Gebeurd? Gebeurd is er niks, edele heer. We gingen de oostpoort uit, arm in arm en we zongen ook nog wat. Toen we be neden aan de trap van de tempel waren, voelde ikme erg moe en ik wou daar onder een boom gaan liggen slapen. Maar Seng-san wou met alle geweld naar de tempel. Hij hielp me toen die beroerde hoge trap op. Maar toen we op de voorplaats van de tempel waren, kon ik echt niet meer. Ik ging toen onder een boom lig gen om een dutje te doen. Vanochtend vroeg werd ik wakker, toen die diender hier me in m'n ribbenkast stond te trappen. Die vent schold me uit en schreeuwde dat ik Seng-san vermoord had. Dat liegt hij, edele heer, ik zweer dat ik..." Ah-Lioe zwijgt verschrikt als hij ziet dat de voorman zjin zweep opheft. Maar Rechter Tie geeft een teken aan de voorman dat hij de verdachte niet moet slaan. Hij keert zich om naar Tsjiao Tai en fluis tert: „Het is een zonderling verhaal, Tsjiao Tai We moeten alle betrokkenen grondig ondervragen!" Na een kleine tien jaar portretten te hebben gemaakt, kreeg deze beschei den Renske de geest, en kon in 1963 debuteren met een serie beelden van mannen, vrouwen en kinderen. De ont vangst was zeer positief. Toch waren haar krachten nog niet losgebroken. In haar huwelijk met de jazzmusicus Jan Morks bleken wederzijds te veel bot sende elementen. Een scheiding en een operatie brachten haar korte tijd uit het evenwicht. Opnieuw, maar anders kon zij weer het dagelijkse gehecht met /weerbarsti ge materialen gaan leveren en haar plastisch bègrip voor schoonheid via de duim of de beitel uitleven. „Eigenlijk waanzinnig", meent zij. „Ik zit als een soort holbewoonster met hamer en beitel te werken en dat in deze tijd van technische mogelijkheden. Maar er begint echt wel schot in te De maart-aflevering van het cultureel kijkschrift „Kunstzinnigheden" van de NCRV-tv was gisteravond geheel ge wijd aan James Joyce. Het was overi gens meer een programma rond dan over de man die men nu eindelijk lang zamerhand begint te erkennen als vrij wel de grootste schrijver van deze eeuw. Aan de ene kant was dat jammer en hopen we nu maar, dat de prachtige Joyce-documentaire die vorig jaar in Duitsland op het scherm te zien was, zal behoren tot de vele buitenlandse pro- dukties die de Nederlandse televisie de komende zomer op het scherm wil bren gen (ter gelegenheid van het Joyce-con- gres in juni a.s. zou dat geen overbodi ge luxe zijn). Aaan de andere kant was het begrijpelijk en alleszins te waarde ren, omdat men met deze uitzending te vens eer wilde bewijzen aan deac teur Hans Tiemeijer, die zijn veertigjarig toneeljubileum viert als hoofdrolspeler in „Bloomsdag", Allan McLellands be werking van Joyce's roman „Ulysses". Jaques de Haan, die onlangs een boek over Joyce heeft geschreven, kwam voor de camera om onder meer iets over zijn belangstelling voor deze schrij ver te vertellen en de door Joyce zelf mede in de band gewerkte mythe-vor ming rond deze schrijver te kritiseren. Gerardine Franken vertelde, hoe zij er toe gekomen was „Bloomsday" te ver talen en dat zij de rollen van Bloom en Molly altijd al aan respectievelijk Hans Tiemeijer en Henny Orri had toe bedacht. Beide acteurs kregen we te zien in de prachtige slotscène uit „Bloomsdag", zoals die thans door To neelgroep Theater op de planken wordt gezet. Ook uit dit fragment bleek „Bloomsdag" naar meer te smaken. Dat „meer" komt gelukkig in Gerardi ne Frankens vertaling van gedeelten uit „Portrait of the artist as a young man" en niet te vergeten John Vandenberghs vertaling van „Ulysses", het werk waar voor je volgens Jaques den Haan een oorlog of een langdurige ziekte nodig hebt om er doorheen te komen en dat volgens Hans Tiemeijer in toneelversie een marathonopvoering van een week zou vergen. Geen wonder dat John Van- denbergh, sprekende over de vertaai- moeilijkheden, het had over „de Zuider zee dempen op een vrije middag." J. v. d. K. komen. Eerst werd ik botweg gewei gerd als lid van Pulchri-Studio, maar nu ben ik uitgenodigd." Ook werd zij uitgenodigd een beeld te maken voor de expositie „Zwevende Kunst" (in de Koninklijke Academie) en zij behoort stellig tot de beste in zendsters. De spanningen van de mens die zich los van de aarde gaat maken en de opengewerkte rondingen suggere ren veel van de emoties die haar bij het zweefvliegen besprongen. Renske Morks zit overigens met een typische moeilijkheid. Zij werd door een Amsterdamse kunsthandel ge vraagd met kleiner formaat te komen exposeren. Dat is haar te enen male onmogelijk. Zo tenger zijzelf is, zo ro buust en substantieel zijn haar schep pingen. AMSTERDAM Het openstellen op woensdagavond van het Amsterdamse Stedelijk Museum, waar de Picassoten- toonstelling wordt gehouden, heeft zo'n succes dat de directie heeft besloten donderdagsavonds ook gelegenheid te geven de expositie te zien. De eerste keer dat het museum dat woensdaga vond open was (van half acht tot tien uur) kwamen er vierhonderd mensen, de tweede keer al achthonderd. AMSTERDAM De Amsterdamse raad heeft zich gisteren unaniem ach ter het plan voor de oprichting van een plaatselijk of regionaal radio- en tele visiestation gesteld. Er werd 'n krediet, van 7500 gulden beschikbaar gesteld om de mogelijkheden te onderzoeken. Daar mee wordt een commissie belast, waar in o.a. de televisie-regisseur Eric de Vries, de journalist Eduard Messer en de directeur van de Toneelschool, Jan Kassies zitting hebben. Ned. Herv. Kerk Beroepen: door de gen. synode (als pre dikant voor buitengewone werkzaam heden) te Hemmen: A. F. R. van Dijk. Aangenomen: naar Rotterdam-Delfsha- ven (wijkgemeente Tussendijke): (vac. J. D. van Hof): J. van de Krift te Ermelo. Bedankt: voor Surhuisterveen c.a.: P. J. Mullers te Herwen, Aerdt en Lobith. Geref. Kerken Aangenomen: naar Noordwijk-Binnen: H. Lijesen te Schoonebeek. Geref. Kerk (vry gemaakt) Beroepen: te Mariënberg: D. Nieuwen- huis te IJmuiden. Chr. Geref. kerken Beroepen: te Nieuw-Vennep: J. Kruis, (kand. te Apeldoorn). Aangenomen: naar Opperdoes: W. J. Quest, kand. te Hilversum. Aangenomen: naar Groningen (vac. A. C. Noort): T. Brienen te Apeldoorn- Zuid. Bedankt: voor Naarden en voor Soest- dijk: M. Baan te Zeist. Geref. Gemeenten Bedankt: voor Oud-Beijerland: P. Blok te Dirksland. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van de Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel een uitz. over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Lichte orkest- muz. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sitèr, radiotijdschrift voor gitaristen. IKOR: 19.30 Mens en Bijbel, bijbelgesprek. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Omroeporkest en instrumentaal kwin tet: mod. en klass. muz. (in de pauze: 20.55-21.35 Land der Muzen: kunstkro niek. 22.15 Pianorecital (gr.): walsmuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Licht platen- progr. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.10 Sportrubr. 18.30 Voor de twinti gers. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radio krant. 19.30 Stereo: oude kamermuziek (gr). 19.45 Op de man af, pr. 19.50 Lich te gr. muz. 20.10 De familie Leenhouts, hoorspel (dl.24). 20-35 Golgotha, orato rium van Frank Martin (opn). 22.15 Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 Boekbe spreking. 22.45 Kerkorgelconcert: mod. muz. 23.15 Voordr. en muz. 23.35 Lichte gr muz. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 De Verrekijker: intern, jeugdjourn. 19-10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport: documentair-informatief progr. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reel. KRO: Een slot, tv- spei (Een Bavariaprod.). 21.55 Brand punt. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. AVRO: 20.05 Report, boks- wedstr. Cassius Clay - Zora Folley. 21.00 We willen wel es weten: gespr. over de Vlaamse kwestie. 21.40 Hij is opgestaan! Voordr. en muz. STER: 22.10 Reclame. NTS: 22.15 Journ. KRO/RKK: 22.30 - 23.00 Verklaar u nader: gespr. over ge loofsinzichten. HILVERSUM I. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymn. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gr. muziek. (7.30-7.35 Van de voorpagi na). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gr. muz. 9-00 Klas sieke Passiemuz. 9.35 Waterst. 9.40 Ste reo: Mod. gr. muz. 10.00 Lichte gr. muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO: 11.30 Stereo: Moderne koorlie deren ^opn). 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorl: Uitz. voor de landbouw 12.40 Sportrevue 13.00 Nws. 13.10 Journ. 13,30 Stereo: Pianorecital" mod. muz. 14.00 Inleiding tot muziek begrip, muzikale lez. 14.15 Bij de tijd en bij de thee: gev. progr. VPRO: 15.30 Thuis: progr. voor thuiszittenden. 16.00 Nieuws. 16.02 Residentie-kameror kest -vrouwenkoor en soliste: gewijde muziek. 17.10 Voor de jeugd. 17.30 Gees telijke liederen. 17.45 Actualiteiten. HILVERSUM II. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Porder: lichte gr. muz. en praat je. (7.30-7-32 Nieuws). 7.55 Overweg. 8.00 Nws. 8.10 Klassieke orgelmuziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Geestelijke lie deren. 9.00 De dood van de Gerechte, godsdienstig progr. 9.30 Stereo: Klas sieke gr. muz. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Mannekoor. 12-27 Med. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actuali teiten. 12.50 Promenade orkest en so list: Nederlands pr. 13.30 Stereo: Jo hannes Passie, Bach (dl. 2). 15.00 Plechtigheden van Goede Vrijdag. 16.15 Moderne gewijde muz. (gr). 16.30 Vi ool en piano: mod. muz. 17.00 Muzika le melange. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vro lijk ochtendpr. 10.00 Nws. 10.02 Ar- beidsvit. (gr). (11.00 - 11.02 Nieuws). VPRO: 12 00 Nws. 12.02 Uit de buiten landse pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nieuws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 13.05 Gev. platenpr. 14.00 Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2x Top Tien. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Licht muz. pr. 16.00 Nieuws. 16.02 Ge varieerd platenpr. 16.30 Licht platenpr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Pop- Partv. 111111111 li 111111 li I li iiiiiin n „iiiiiiiiiiiii.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiui DONDERDAG, 23 MAART 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren). 10.20 Europees dagb. 11.05 De Stille Week in Oost-Spanje. 11.35 Gevarieerd progr. 12.00-13.30 Act. kron. 16.40 Nws. 16.45-17.55 Gevarieerd kinderprogramma 17.55 Overz. middagprogr. der komende week. 18.00-18.05 Nws. (Region, progr.: NDR: 18.05 Nws. 18.16 Filmrep. 18.50 Zandmannetje 19.00 Act. 19.21 Progr. over Harald Paulsen. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.0t Nws. uit Noordrijn-West- falen. 18-10 Progr .-overz. voor de komen de week. 18.12 Kleine tips voor dagelijks gebruik. 18.25 Hier und heute. 18.50 Goe denavond. 19.00 Hier und heute. 19.10 Portret van Filips II. 19.40 Reisverslag over Spanje). 20-00 Journ. en weeroverz. 20.15 Look back in anger, film. 21.55 Do cumentaire. 22.40 Journ., weerbericht en commentaren. 22.55 Duitse kampioen schappen Zaalhandbal. DUITSLAND II 18.10 Nws., weerbericht. 18.20 Act. en muz. 18.55 TV-spel. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws en thema's van de dag. 20.00 TV-quiz. 21.30 Liefdadigheidsactie. Aan sluitend: Nws. 21.45 Informatie en me ningen over een veel omstreden thema. 22.30 Nws., weerber. en thema's van de dag. 22.55 Gewijde muz. en zang. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 19. Heftig protesterend werd Tekko door de boots man meegetrokken in de richting van de brug. Noch de één, noch de ander had bemerkt, dat er intussen een derde persoon met behoedzame passen naderbij ge komen was. „Vraag nederig vergeving dat ik aange naam onderhoud kom storen!" klonk er plotseling een stem achter hen. „Prins Lum-Bia!" kreet Tekko blij verrast, terwijl hij zich losrukte uit de greep van de hevig geschrokken bootsman. „Blij, dat U onbeduiden de zoon van Hemels Rijk gevolgd bent!" glunderde de Chinese Prins. „Reis van jongste telg van Bia-Mih dy nastie dus toch niet voor niets geweest zijn. Ik zijn aangenaam verrast, dat edele Tekko Taks gekomen zijn om Keizerrijk voor val te helpen behoeden." „Hè, wat?" stamelde Tekko, die wel begreep dat alleen Prins Lum-Bia hem misschien uit zijn netelige toestand zou kunnen helpen. „Oh, eh... juist! ja, het Keizerrijk zei U toch? Maar natuurlijk wil ik U helpen!" „Veel dank!" lachte de Pz-ins minzaam, terwijl hij voor Tek ko een trap afging en voor de deur van een luxe hut stilhield. „Op hoogverheven Taks waren mijn laatste hoop gevestigd en ik hadden reeds luxe hut besproken. Treed binnen edele heer! Gij zijn mijn gast!" „Dit is voor jou!" richtte Tekko zich uit de hoogte tot de bootsman, die er niets van begreep. En hij gaf de man een nikkeltje als fooi. 20. Parmantig stapte Tekko de luxe hut binnen, gevolgd door de minzame Prins Lum-Bia. AMSTERDAM Het nieuwe jaar is voor Hagemeijer en Co's Handel maatschappij goed begonnen, al zal nog moeten worden afgewacht welke risico's de nationalisatie in Tanzania met zich mee zou kunnen brengen. Verwacht wordt dat de totale winst dit jaar niet zal achterblijven bij die over 1966, aldus het bestuur in de jaarver gadering. De orderportefeuille lag eind vorig jaar iets boven f 5 miljoen. In het lo pende jaar heeft Hagemeijer een ge heel of gedeeltelijk belang in enkele ondernemingen o.m. in de Verenigde Staten en Denemarken verworven. Een der aandeelhouders, die het vermogen van Hagemeijer had becij- fers op f 50 a f 60 miljoen, vroeg het bestuur of zijn rekensommetje juist was. Het antwoord van de voorzitter, prof. dr. G. M. Verrijn Stuart, bleef in nevelen gehuld: „In die buurt zal het wel ongeveer liggen... misschien." Ook het juiste omzetcijfer wilde men niet noemen. President-directeur G. L. Oosterlo zei hierover dat het be stuur dit ook niet wist en er weinig in teresse voor had door het brede as sortiment van artikelen, waarvan som mige met een kleine omzet toch een hoge winstmarge konden opleveren. Het bestuur wilde evenmin ingaan op de vraag hoe hoog de lonen en sociale lasten bij het bedrijf liggen. BRUSSEL België heeft voor de tweede maal dit jaar het disconto ver laagd ditmaal met een half pro cent tot 4% procent. Daarmee is het Belgische disconto gekomen op het Nederlandse peil. De verlaging is bedoeld ter stimu lering van de economie en ter bevor dering van de investeringen. België loopt daarmee geheel in de pas met een aantal andere Europese landen, waar de rente duidelijk de dalende richting is ingegaan. AMSTERDAM Het tarief voor daggeld is met een half procent ver hoogd tot 4 pet. De geldmarkt is krapper geworden door de opvragin gen voor het einde van de maand. De vraag komt dit keer wat vroeger los door de Pasen. Op 16 maart werd het tarief met een half procent verlaagd tot 3y2. LOCHEM De N.V. Gebroeders Naeff heeft vorig jaar betere resulta ten geboekt dan in 1965. Dat was voor al te danken aan de afdeling thermo plastische kunststoffen, waar een rui me omzetstijging werd behaald. De andere afdelingen deden het minder goed. Bovendien zal de Locherrïse Le- derfabriek ook dit jaar geen dividend uitkeren. De orderpositie van Naeff is gun stig. In de eerste maanden van 1967 werd een hogere omzet behaald dan in de overeenkomstige periode van vorig jaar, zodat de directie voor het lopende jaar optimistisch is gestemd. In 1966 werd een bruto resultaat ge boekt van f 1,98 (v.j. f 1,67) miljoen. Na aftrek van o.m. lonen en salaris sen van f 822.000 (f 774.000), afschrij vingen f 188.000 (f 160.000) en belas tingen f 183.000 (f 124.000), resteert een saldo winst van f 221.000 (f 155.000). Hieruit wordt 12 pet. di vidend voorgesteld, waarvan 2 pet. als jubileumdividend wegens het hon derdjarig béstaan. Over 1965 werd 10 pet. betaald. BATAAFSCHE AANNEMING Dividendverhoging van 18 tot 20 pet. op de gewone aandelen. WILSON LIMONADE Over het kapitaal van f 852.000 wordt 12 pet. voorgesteld, waarvan 5 pet. in aandelen uit de agioreserve. BENSDORP Onveranderd 16 pet. dividend, waar van al 5 pet. tussentijds is uitgekeerd. Daarnaast zal 5 pet. in aandelen uit de agioreserve worden betaald. CARP GAREN Onveranderd 17 pet. dividend. Om dit mogelijk te maken, moet een be drag aan de interne voorzieningen worden onttrokken. THOMASSEN en DRIJVER Onveranderd dividend van f 4 per aandeel. De jaarvergadering wordt ge houden op 28 april. YTHAMIJ Verlaging van 11 tot 10%. De moe dermaatschappij heeft goed gewerkt, maar de dochteronderneming W. J. Stokvis heeft te kampen gehad met een sterke daling van de export. De jaarvergadering is op 24 april. KEMPES MEUBELEN Forse dividendverlaging over 1966 van 9 tot 6 procent. De jaarvergade ring is op 31 maart. Het jaarverslag verschijnt 23 maart. RIJN-SCHELDE Over 1966 wordt 13% dividend voor gesteld. De leden van de groep, Rotter- damsche Droogdok, Maatschappij De Schelde en Motorenfabriek Thomassen, betaalden over 1965 resp. 13%, 12% en 11%. Op de aandelen De Schelde Nationaal Bezit werd toen 13% be taald. De jaarvergadering is op 17 april. E.N.O.T. Onveranderd 12% dividend. Daaz-- naast zal over 1966 wegens het vijftig jarig bestaan een jubileumdividend van 2% in contanten worden betaald. De jaarvergadering wordt op 17 mei ge houden. AMSTERDAM, 23 maart Londen 10.09310.10J; New York 3.61 A-- 3.61 AMontreal 3.33Ü—3.34A; Parijs 72.95—73.00; Brussel 7.27—7.271; Frank fort 90.88—90.93; Stockholm 69.951— 70.001; Zürich 83.38—83.43; Milaan 57.811—57.861; Kopenhagen 52.251— 52.304; Oslo 50.481—50.531; Wenen 13.974—13.981; Lissabon 12.594—12.603. K

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2