Breien voor de rust Probleem met leidingwater Spaanse spoorwegen Moeizaam onderweg Vervoerders samen op weg Vies Modernste MELKOORLOG IN V.S. Van Gend en Loos van assurantie Een instantie Versneld Meubelstad Boemeltrein haalt 25 km per uur De Spanjaarden kijken vreemd op als er een trein op tijd aankomt. Ze rekenen er niet op en wachten op hun gemak D Premie Overlijden Raarste Makarios met Enosis VAN „KIPPENHOK" TOT MODERNE SNELTREIN DEN HAAG In ons land is een net van vervoercentra in opbouw. Transportondernemingen hebben de handen ineengeslagen om zoveel mo gelijk vaste punten te krijgen, waar goederen aangeboden of verder ver stuurd kunnen worden. „We staan met die ontwikkeling nog in de kinder schoenen, maar intussen is er al heel wat gebeurd," zegt de heer S. Kop (38), directeur van Hebes lijndiensten In Den Haag. Bij de N.O.B. Wegtrans port, waar de samenwerking van de vervoeders in de centra sterk werd gestimuleerd, is men er helemaal van overtuigd dat die centrale bodehuizen als voor het verkeer heel wat proble men oplossen. In de wirwar van activiteiten van de lijn- en bodediensten is sinds een aantal jaren wat meer logische orde gekomen. Vroeger opereerde iedere vervoerder op eigen houtje. Hij ver voerde de goederen die hij kon krij gen. Onderling waren er helemaal geen afspraken over het geregelde vervoer op lange en op korte afstand. Meer en meer hebben de beroeps vervoerders ingezien, dat het zo niet verder kon gaan. Ze kwamen tot het op coöperatieve basis stichten van overslagoentra, nu 29 in ons land. Met de centra die in aanbouw zijn en worden voorbereid, komen er 43 in ons land. „Dat samenwerken levert ons het grootste voordeel op," zegt de heer Kop. En hij somt als voordelen op: de verlader heeft maar met één in stantie te doen, met één rekening en één adres, waar hij de spullen kwijt kan. „Dat is heel wat anders dan vroeger", vindt de beer Kop. „Toen had je met tien tot vijftien instanties te maken voor al die zaken. Belang rijk is ook dat er nu centraal aan het werven van opdrachten kan worden gedaan, dat er een centrale adminis tratie is en dat de mensen dus op één punt hun orders kwijt kunnen aan di verse bodediensten." Het hoofd van de publiciteit van de N.O.B. Wegtransport, de heer F. J. v. Haaren, heeft lang werk als hij op somt waar nu al allemaal vervoer centra zitten. Vlugger is hij klaar met te vertellen waar nog centra no dig zijn: In Winschoten, Hoorn, Dor drecht, Delft, Leiden, Haarlem, Ven- lo, Roermond en Maastricht. „De hele o ntwikkeling van de cen trale bodehuizen is versneld door de geweldige ellende, die het toenemende verkeer in de binnensteden veroor zaakte", zegt hij. „Vroeger had je kleine bestelhuizen die overal naartoe reden en die links en rechts in de ste den hun goederen losten. Dat waren vaak diensten die elkaar helemaal overlapten. Door de centralisatie heb ben de vervoerders op basis van vrij willigheid, een groot stuk van het goederenverkeer uit de stad wegge haald." De mogelijkheden voor de overslag centra zijn zeer groot. Nieuw is ook, dat grote bedrijven hun goederen voor een stad of een bepaalde streek, naar een overslag centrum vervoeren en daar opslaan. Van daaruit worden dan met kleine bestelwagens, de winkeliers en andere zaken bevoorraad. Dat de vervoerders bij elkaar gin gen zitten, om de overslagcentra te stichten is wel heel opmerkelijk. Stuk voor stuk zijn ze zeer individueel in gesteld. Er zijn mensen bij die liever alleen klein blijven dan groot samen te gaan. Dat verklaart ook wel, waar om niet minder dan 41,4 procent van de beroepsvervoerders, over niet meer dan één vrachtwagen beschikt. „Mijn vader heeft nog met paard en trekschuit gewerkt", vertelt de heer Kop. „De goederen werden dan met paard en wagen naar de kade gebracht, waar ze in de schuit wer den geladen. Op de plaats van be stemming gebeurde dan alles in om gekeerde volgorde." CARSON CITY (Nevada) De bes te manier om gevangenen van het eeu wige dobbelen af te brengen is ze te laten breien zegt Carol van Roy, in- structrice van het gevangeniswezen in de staat Wisconsin. Zij wil de kantines der gevangenissen vervangen door za len, waarin „rustige hobbies" beoefend kunnen worden. Zij schrijft aan de gevangenisauto riteiten in Nevada, dat het breien in de staatsgevangenis van Wisconsin een enorm succes is geworden. In den be ginne hadden zij en de breiende ge vangenen veel kritiek te verduren, maar toen iedereen de gebreide truien en pullovers zag ontstond al spoedig 'n wachtlijst van liefhebbers. „Enkele on zer ernstigste disciplinaire problemen hebben een uitweg gevonden in het breien..." zegt zij. Wat de gevangenisautoriteiten in Ne vada gaan doen is nog niet bekend. jl/TADRID De Spaanse spoorwegen zijn bezig aan de modernisering van het materieel dat voor een deel ruim honderd jaar oud is. Gezien de toenemende stroom buitenlanders die jaarlijks naar Spanje komt, heeft men het nodig geacht het sterk verouderde spoorwegmaterieel aan te passen aan de moderne eisen van comfort. Tot nu toe reden er op minder be langrijke lijnen nog houten wagons, waarvan er van tijd tot tijd een in brand vloog. De meeste spoorbanen hebben eenrichtingverkeer, terwijl acht van de tien stations uit de vori ge eeuw dateren. De Spanjaard maakt daarom graag grapjes over de spoorwegen. Het is een uitzondering als een trein precies op tijd rijdt. Het tempo van de post trein, de Correo, is bijvoorbeeld zo traag dat hij op een afstand van een paar honderd kilometer dikwijls meer dan een uur over tijd is. En dat ge beurt zelfs met de zogenaamde rapi- do's, de sneltreinen. Een boemeltrein haalt zelden meer dan 25 kilometer per uur. Op steile bergtrajecten kan het gebeuren dat de passagiers wordt verzocht uit te stappen om de helling te voet te ne men, omdat de locomotief niet genoeg energie kan opbrengen om de wagons naar boven te trekken. Vervanging van het materieel is dus wel dringend noodzakelijk. Vooral de afdeling derde klas is aan vernieu wing toe. Deze houten wagons lijken soms meer op kippenrennen dan op een trein. Spaanse dorpelingen die op reis gaan, plegen voor onderweg na melijk kippen en konijnen, worst, ham en wijn mee te nemen. Als men 's morgens om negen uur in Madrid aanwezig is bij de aan komst van treinen uit Frankrijk, Por tugal, Catalonië en Andalusië kan men aan het vermoeide en vervuilde uiter lijk van de reizigers zien wat een reis zij achter de rug hebben. Een snel trein heeft acht uur nodig voor een traject van vierhonderd kilometer! De wagons zijn vuil, de toiletten sme rig. De zitbanken liggen vol kolen gruis, reden waarom de meeste vrou wen tijdens de reis een katoenen schort over hun kleding aantrekken. De tweede-klaswagons zijn met plu che bekleed, maar de reis kost dan ook vijftig procent meer dan in de derde klasse, waarvan vrijwel ieder een gebruik maakt. De derde klas kost drie cent per kilometer. En dat vinden de Spanjaarden genoeg. Drie jaar geleden is de modernise ring van de spoorwegen begonnen. De kosten ervan werden voor een deel gedekt door een voorschot van de We reldbank. De modernisering zal in to taal ongeveer een miljard dollar ver gen. De helft hiervan werd reeds be steed voor de aankoop van elektrische treinstellen, passagiersrijtuigen en elektrificatie van baanvakken. Vorig jaar werden al verscheidene moderne treinen ingelegd. Nu zijn er 170 stoomlocomotieven vervangen door diesels. Over een jaar of twee hoopt men spoorbruggen, stationsgebouwen en rangeerterreinen te kunnen ver nieuwen. Inmiddels raken de uitersten elkaar in Spanje. Want naast talrijke ver ouderde treinen rijdt er Europa's mo dernste trein, de Talgo, een uitvinding van de Spaanse ingenieur de Goicoe- chea y Orial. Deze trein „snelt" met 85 kilometer per uur van de Franse grens tot de hoofdstad. De trein is zeer gerieflijk en be schikt over een goede restauratie. De Talgo is een zogenaamde „gele de" trein: elke wagon steunt op de voorgaande, waardoor slechts de helft van het normale aantal wielen nodig is. Het materiaal is Amerikaans. De toerist die dit jaar naar Spanje gaat, kan al verscheidene veranderin gen zien. Talrijke baanvakken zijn inmiddels verbeterd, 500.000 houten dwarsliggers zijn vervangen door be tonnen en 3500 kilometer van de in to taal 18.000 kilometer spoorbaan zijn nu geëlektrificeerd. TVTederland is een stadje rijker. Aan de rand van Utrecht nabij de verkeersweg Oudenrijn werd in een complex van ruim 7000 m2 een uniek meubelstadje geopend. In dat stadje is voor een totaal van twee miljoen gulden aan meubelen bijeenge bracht. Niet minder dan zeshonderd interieurs waarbij compleet ingerich te bungalows en twee- en drie-kamer flats, zijn er op deze permanente tentoonstelling te bezichtigen. Uit drieduizend modellen kan men er al leen al op het gebied van stoelen een keuze doen. Behalve Nederlandse fa brikanten nemen ook een aantal bui tenlandse meubelproducenten aan de expositie deel. Achter het overzichtelijke door bin nenhuisarchitect Ep Simons gebouw de meubelstadje staat Van der Meer Meubelen te Rotterdam. In samen werking met de Stichting Propagan da Woninginrichting geeft men in dit woningcentrum fabrikant, detaillist en consument voorlichting. Dit niet alleen over meubelen maar ook over vloerbedekking, verlichting, verwar ming, woningtextiel en wandbekle- ding. in de maag NICOSIA De Cyprische pre sident Makarios heeft bevestigd dat hij onlangs zware en lichte wapens in Tsjecho-Slowakije had gekocht, omdat de Westerse landen weiger den Cyprus wapens te leveren. Dit zei hij mij tijdens een onderhoud in zijn goed bewaakte paleis in Nico sia. Deze wapenleveranties veroorzaakten ernstige bezorgdheid in kringen van de NAVO en verhoogden de spanning tus sen Griekse en Turkse Cyprioten. „Ik weet niet of de bezorgdheid aangaande de wapenleveranties werd veroorzaakt door het land van herkomst van de wa pens, door het verwerven van de wapens zelf of door een combinatie van beide redenen. Ik ben in elk geval van oor deel dat het rumoer rond de wapenleve ranties onrechtvaardigd is en nogal kunstmatig is opgewekt. We hadden wat wapens nodig voor de politie. Zon der succes probeerden we deze in wes terse landen te kopen. Daarna richtten wij ons tot Tsjecho Slowakije. Het is niet juist dat de overeenkomst met Tsje cho-Slowakije ook twintig tanks inhield. Het ging om twintig gepantserde auto's voor de politie, die tenslotte niet zijn aangekomen als gevolg van de protes ten van Turkije bij de Tsjechische re gering," aldus president Makarios. Na de jongste bijeenkomst van de Kroonraad in Athene, die door presi dent Makarios werd bijgewoond, deden op Cyprus geruchten de ronde, dat een oplossing van het probleem-Cyprus in zicht was. In ruil voor Enosis, zou er een basis van de NAVO op Cyprus wor den gevestigd. Op mijn vraag in hoeverre deze ge ruchten op juistheid berustten, antwoord de de president, die langzaam Engels spreekt en zijn bruine ogen regelmatig samenknijpt ter concentrering: „Ik kan niet zeggen of de Kroonraad Enosis na derbij heeft gebracht. Tijdens de Kroon raad werden verschillende aspecten van het probleem Cyprus besproken; in het bijzonder of de dialoog tussen Grieken land en Turkije verder diende te gaan. Wat een basis van de NAVO op Cyprus aangaat, dit probleem zal in geval van Enosis binnen de Griekse jurisdictie lig gen, ofschoon ik van gevoelen ben dat de meerderheid van de bevolking van Cyprus niet voor aanwezigheid van ba ses op het eiland is." De aansluiting van Cyprus bij Grie kenland is het hoofdthema van het zeer ingewikkelde Cyprische probleem. Van boerenzoon werd de thans 54-jarige rij zige en zeer intelligente aartsbisschop Makarios de herder van de overweldi gende Griekse meerderheid, die hij ten koste van heel veel in de schoot van het moederland Griekenland wil bren gen. Voor president Makarios is dat een heilige opdracht. Het was de achter grond van de opstand tegen het Britse koloniale bewind. De strijders van de ondergrondse beweging EOKA wilden het koloniale juk van zich afwerpen ten einde de eeuwenlange droom van Eno sis te kunnen verwerken. Na zes jaar onafhankelijkheid is dat nog het hoofdthema van de Griekse Cy prioten, die hun nationale aspiraties door de overeenkomsten van Zürich en Londen gefrustreed zagen omdat daar bij Enosis nadrukkelijk werd verboden. Overigens schijnen steeds meer Griek se Cyprioten de smaak van de onafhan kelijkheid te pakken te krijgen. Vooral in zakenkringen is men niet zo geest driftig over Enosis, omdat aansluiting van Cyprus bij Griekenland zou betek. nen, dat Cyprus het sterlinggebied zoi. verlaten en geconfronteerd zou worden met de inflatie van de Griekse munt eenheid, de drachme. Ook vrezen de zakenlieden dat Enosis de hogere le vensstandaard op Cyprus zal schaden. President Makarios gaf op deze over weging het volgend fel nationalistische commentaar: „Nationale aspiraties wor den niet door economische overwegin gen bepaald. In elk geval is er ruim te voor wederzijdse economische aan passing, maar dat is een zaak die al leen Griekenland en Cyprus aangaat." De vraag rijst echter in hoeverre pre sident Mak/rios zelf nog wel zo van Enosis overtuigd is. Hij moet voor de buitenwereld wel aan zijn verklaringen vasthouden, maar de problematiek is zo ingewikkeld, dat hij nog heel lang Eno sis uit de weg kan gaan als hij dat wil. En menig Grieks Cyprioot gelooft dat president Makarios helemaal niet meer naar Enosis streeft. Op mijn vraag of hij de aanwezig heid van de strijdmacht van de V.N. een noodzakelijke voorwaarde vond om de vrede tussen Grieken en Turken op het eiland te bewaren antwoordde de president: „De noodzaak voor de aan wezigheid van de strijdmacht van de V.N. hangt van de Turks Cyprioten af. De Griekse bevolking is niet van plan geweld te gebruiken. Ik weet echter niet wat de bedoelingen van de Turken zijn. Zij willen misschien incidenten uitlok ken als voorwendsel voor een Turkse in terventie." Een van de kernproblemen van de spanning tussen Grieken en Turken is het antwoord op de vraag waarom pre sident Makarios in 1960 tijdens de har de en moeilijke onderhandelingen in Zü rich en Londen de grondwet eerst aan vaardde en later ondeugdelijk noemde. „Ik had geen andere keus," antwoordt de president. „Van het begin af was het me duidelijk dat deze grondwet niet kon functioneren. Ik bracht mijn argu menten naar voren, maar die werden verworpen. Ik aanvaardde de grondwet, omdat ik tijdens de onderhandelingen de indruk kreeg dat weigering mijnerzijds in feite zou betekenen dat de Engelsen hun oplossing deling van Cyprus in een Turks en een Grieks deel zouden opleggen." President Makarios beschouwde de grondwet die in 1963 aan de kant werd geschoven als een „constitutioneel char ter," dat Cyprus was opgelegd zonder dat de Cyprioten er zich over hadden kunnen uitspreken. Vandaar het argu ment van Makarios dat de grondwet „ongrondwettelijk' was' en strijdig met het principe van zelfbeschikking. NEW YORK Woensdag, de zeven de dag van de „staking" van melkpro ducenten in de VS, hebben Amerikaan se boeren, die weigeren hun melk aan melkinrichtingen te verkopen tegen de thans geldende prijzen, die zij te laag achten, meer dan 270 ton melk weg la ten vloeien. In Andover (New Jersey), lieten 200 boeren de inhoud van 45 tankwagens met melk weglopen. In Aviston in Illi nois liet een groep boeren 20 ton melk over een mais-veld vloeien. In Iola in Kansas verkoos een groep producenten van melkprodukten 640 liter melk in 't openbaar gratis te verstrekken boven verkoop van hun produkt in de super markten. In een ander dorpje van Kan sas lieten boeren 130.000 liter melk over akkers stromen. Ook op andere, meer gewelddadige wijze is gepoogd, de „melkoorlog" op de spits te drijven. Te Lake Village in Indiana werd de tank van een melk- auto door een kogel doorboord met het gevolg dat 75.000 liter melk over de nationale autoweg 41 stroomde. Te Chapel Hill in Tennessee is een auto met 12.000 liter melk opgeblazen. Te Mashfield in Missouri zijn vier ge maskerde mannen gearresteerd. In de melkhouders van enkele melkinrichtin gen was petroleum gegoten. De melkproducenten in 25 Ameri kaanse staten eisen, dat de melkfabrie ken hun 2 cent per liter meer betalen, zodat zij in totaal 12 cent per liter zou den krijgen. Verzekeringen kunnen ook naar maat" gen befaamde buitenlandse jazzband zal in het Concertgebouw optreden. Het concert moet over enkele minuten beginnen, de zaal is stampvol, maar het vliegtuig met de leden van het orkest, cirkelt er nog boven. Schiphol zit potdicht en de landingsbanen zyn beyzeld. Zowel het publiek als de spelers gaan onver- richterzake naar huis. De hoge toegangsprijzen worden terugbetaald en de lm- pressario zou met een grote strop hebben gezeten als hij zich niet tijdig had ver zekerd. Een volgende keer komt de band wel op tijd, maar de kostbare instru menten zijn met het verkeerde vlieg tuig in een ander werelddeel geland. Met veel kunst- en vliegwerk kan het concert met geleende instrumenten doorgaan, dank zij het initiatief en het improvisatievermogen van de verzeke ringsmaatschappij. Dit jaar wordt een prins of prinses geboren. Als het zover is, zal een fa brikant op de scholen beschuit met muisjes trakteren. Een ander zal ge- denktegeltjes op de markt brengen. Voor het geval dat prinses Beatrix een miskraam zou krijgen hebben de fabrikanten zich verzekerd voor de on kosten. Wie met de heer F. W. Hensel, 47 jaar en directeur van De Compagnie van Assuradeuren, heeft gesproken over diens werk, vraagt zich af of er nog schaden bestaan waartegen men zich niet kan verzekeren. Het werk- ke oppervlaktespanning van het leidingwater in Hamburg is niet constant en dat stelt de huisvrouw voor problemen omdat zij daardoor de ene keer meer spoelmlddel moet gebruiken dan de andere. Het school meisje dat dit verhand leg de tussen de wispelturig heid van leidingwater en kleine huishoudelijke pro bleempjes op wasdag heet Renate Gewers. Zij kreeg voor haar amateur-speur werk onlangs de hoofdprijs in een wedstrijd voor jon geren die in hun vrije tijd aan wetenschappelijk on derzoek doen. De wedstryd, „Jugend forscht", werd een groot suc ces, en dat niet alleen in Hamburg. In geheel West- Duitsland namen ongeveer duizend jongens en meisjes tussen 16 en 21 jaar er aan deel, en 591 hielden tot het einde vol. Twaalf procent van de deelnemers aan de wedstrijd waren meisjes. San Francisco Denate Gewers gaat de volgende maand naar Frankfort met de appara tuur die zy bij haar proe ven heeft gebruikt. Zij moet zich daar meten met de an dere regionale winnaars in West-Duitsland. De vier Westduitse winnaars in de afdelingen natuurkunde, scheikunde, biologie en wis kunde krijgen als beloning geen geldprijs maar een reis naar San Francisco. Daar zullen zy zich, met hun ap paratuur, meten met de winnaars van soortgelijke wedstrijden in de Verenig de Staten en vele andere landen. Sedert 1950 nemen in de Verenigde Staten honderd duizenden jongelui deel aan dergelijke jaarlijkse wed strijden. Die heten daar Science Fair. In 1958 werd in de Verenigde Staten voor het eerst een internationa le wedstryd voor nationale winnaars van dergelijke wedstrijden gehouden. In vele landen steunen grote ondernemingen en overhe den dit initiatief dat ge richt is op vergroting van de belangstelling onder de jeugd voor wetenschap en techniek. Ook in Nederland is een poging in deze richting on dernomen, maar de initia tiefnemers kunnen niet jui chen over geestdrift voor hun plannen van de zjjde van de overheid. Die geest drift is er namelyk hele maal niet. Landbouw Tot dusverre namen de oudheidkundigen alge meen aan dat zo'n tiendui zend jaar geleden d>e mens voor het eerst aan landbouw was gaan doen in de Levant. Opgravingen in de afgelo pen zes jaren in het dal van de Njjl tussen Luxor en As- wan hebben nu aan het licht gebracht dat de land bouw daar ongeveer veer tienduizend jaar geleden moet zijn ontstaan. Bij de opgegraven voorwerpen wa ren bijvoorbeeld primitieve maalwerktuigen. De farao Ramses II moet verschrikkelijke kiespijn hebben geleden. Dit is aan het licht gekomen toen dr. James Harris, hoogleraar in de tandheelkunde aan de universiteit van Ann Arbor, in de Amerikaanse staat Michigan in Egypte samen met collega's uit an dere landen röntgenfoto's had laten maken van de gemummificeerde schedels van verscheidene Egypti- srhe farao's. De erbarme lijke toestand van bet ge bit van Ramses II was vol gens prof. Harris het gevolg van slechte eetgewoonten. Oostenrijk krijgt orgaan van N.V. \/oor bevordering en be spoediging van de in dustrialisering in de ontwik kelingslanden gaat een nieuw orgaan van de VN zorgen. De naam van dat orgaan is Unido. Unldo is de letterafkorting van de Engelse naam: United Nations Industrial Develop ment Organization. Het hoofdbureau van Unido wordt ondergebracht in 's werelds derde grote cen trum van de VN, in We nen. Het Internationale orgaan voor Kernenergie, een ander orgaan van de VN, wordt daar ook bij ingedeeld. De kosten van de bouw van dit derde cen trum van de VN komen voor rekening van de Oos tenrijkse regering. Unido zal dit jaar voor het eerst in de openbaarheid treden. Het nieuwe orgaan van de VN houdt van 80 novem ber t.m. 20 december een symposium over industri ële ontwikkeling in Athene. Boren In de Verenigde Staten werden enige tyd gele den de plannen die voorza gen in het aanboren van het deel van de aarde onmiddel lijk onder de aardkorst op gegeven omdat het Congres geen geld meer voor dat project, Mohole geheten, wil de uitgeven. Volgens recen te berichten uit Moskou is men in de Sovjet-Unie wél aan soortgelijk boorwerk be gonnen, ten noorden van de Kaspische Zee. Het heet dat men daar gaten van onge veer vijftien kilometer diep te wil boren om meer kennis te vergaren over de wijze van ontstaan van olie in de aardkorst en om na te gaan of het mogelijk is de aardse hitte op grote diepte te ge bruiken als energiebron. Het kan ook zyn dat men er achter probeert te komen door welke oorzaken d? Kaspische Zee in snel tem po uitdroogt. Kunstmanen Cen Engelse krant, de Evening Standard, meldde onlangs dat de Sov jet-Unie een reusachtige kunstmaan om de aarde had gebracht. Dat was Kosmos 146, op 10 maart gelanceerd. Dat bericht gaf aanleiding tot gissingen over een op handen zjjnde lancering van een bemande Russische zes- tot tienpersoons kunstmaan. Enkele dagen later meldde de Amerikaanse overheids dienst die alle om de aard:' draaiende voorwerpen zorg vuldig in het oog houdt dat Kosmos-146 gewone afme tingen liad maar dat de eveneens in een baan om de aarde gekomen eindtrap van de lanceerraket in een zeer groot aantal stukken was uiteengespat. De Sovjet-Unie is, ver scheidene jaren na de Ver enigde Staten, in ernst be gonnen met nuttige toepas singen van de ruimtevaart techniek in de weerkunde. Er draaien nu twee Rus sische meteorologische kunstmanen, Kosmos-122 en Kosmos-14 om de aarde. terrein van de heer Hensel is uitge strekt en gevarieerd, maar zijn acti- teiten hebben vrijwel allemaal één ding gemeen: zij wijken af van de ge bruikelijke schadeverzekering, zo sterk soms dat de meeste Nederlandse maat schappijen zich er niet aan wagen. Om het verschil met andere verze keraars duidelijk te maken, trekt de heer Hensel een vergelijking met de kledingindustrie. „Je hebt confectie en maatkleding. Wij houden ons vooral bezig met het maatwerk, want voor elk geval afzonderlijk moeten de voor waarden worden opgesteld. Bovendien gaat er veel speurwerk aan vooraf." „Het opmaken van de polis is werk van specialisten. Er kan meestal maar niet even een polisforfnulier uit de kast worden genomen en ingevuld. Neen, de zogenaamde kleine lettertjes moeten voor het speciale geval wor den geredigeerd en getikt op een na genoeg blanco formulier". „De vaststelling van de premie is een probleem op zich", gaat de heer Hensel verder. „Tarievenboekjes kun nen voor dit soort verzekeringen niet worden geraadpleegd. Soms moeten wij een hele middag schrijven om de polis op te stellen. Het spreekt van zelf dat ons kostenpercentage hoger ligt dan van andere maatschappijen". De heer Hensel zit met mede-direc teur J. E. Nilsson al 26 jaar in dit vak. „Wij vullen elkaar helemaal aan. De collega's noemen ons de Van Gend en IjOos van de verzekeringen." De aard van hun werk brengt mee dat een wiskundige berekening van de kan sen op schade meestal onmogelijk is, maar door de ervaringen is een soort vingertoppengevoel ontstaan. De heer Hensel vertelt: „Moeilijke gevallen worden door Nilsson en mij ieder op zijn eigen manier en afzonder lijk bekeken. Het merkwaardige is dat de resultaten meestal overeenkomen." Het beroep van de heer Hensel is sterk gebonden aan het nieuws. „Ik moet veel kranten lezen. Neem bij voorbeeld de gezondheid van de Ko ninklijke familie". Hij noemt de reis van prinses Beatrix naar het Verre Oosten. „Toen prinses Beatrix net was aangekomen, overleed prinses Wilhel- mina. Diverse filmploegen waren mee gegaan, hadden hun onkosten verzekerd voor het geval de reis voortijdig zou worden beëindigd. Prinses Beatrix kwam terug en wij moesten de scha de betalen". Tijdens de ziekte van prinses Wil- helmina werden vele festiviteiten bij De Compagnie van Assuradeuren ver zekerd. „Wij deden in die tijd 2 soorten aanbiedingen: inclusief en exclusief het overlijden van de Prinses". De heer Hensel hoeft niet lang na te denken om een rijke bloemlezing van merkwaardige ervaringen te ge ven en daaruit blijkt dat door tijdig ingrijpen van de maatschappij de schade vaak belangrijk kon worden beperkt. „Neem het geval van het meisje dat van haar baas geen vrij kreeg om een verloving te vieren. Om haar teleurstelling te uiten, deed zij op een vrijdagmiddag op de bovenverdieping van de nieuwe zaak de stoppen in de fonteintjes en draaide zij de kranen open. Natuurlijk liep in het weekeinde de hele boel onder. Onze deskundige was er snel bij en bracht de voorra den na diverse telefoontjes bij allerlei drogerijen onder. Het gevolg was dat er veel kon worden gered, zodat wij de spullen openbaar konden verko pen." En dan het geval in Venlo. De heer Hensel hoorde dat de Maas weer eens buiten haar oevers was gekomen. Met duizend gulden op zak en zijn laarzen aan trok hij er heen, hield mannen aan op straat, stopte hun een schop en tien gulden in de hand en liet hen dij ken opwerpen. Zodoende behoedde hij zijn klanten voor het water en zijn be drijf voor een schade-uitkering. Dan vertelt de heer Hensel over al lerlei evenementen, waarvan de onkos ten worden verzekerd voor het geval zij niet kunnen doorgaan als gevolg van factoren die buiten de wil van de organisatoren liggen. Veelal gaat het hier om tentoonstellingen, musicals, bij zondere voetbalwedstrijden, maar ook om het boekenbal en het wielerfestijn de zesdaagse. De ervaringen van de heer Hensel zijn te veel om op te noemen. Een da me wenste een bijzondere dekking voor het risico verbonden aan haar optreden voor de televisie met een boa-constrictor om de hals. Bij een inbraak in een groot bedrijf namen de inbrekers ook de inhoud mee van de sleutelkasten. De kosten voor de verandering van alle sloten van deuren, kasten en bureaus kwa men voor rekening van de verzeke raars. „Elke dag kom je voor de raarst* dingen te staan", zegt de heer Hen sel. Zijn maatschappij verzekert tegen alle risico's, ook risico's waarop men niet bedacht is, omdat men het be staan ervan niet kan vermoeden. J. E. NILSSON (l.) en F. W. HENSEL De Van Gend Loos van de verzekeringen

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11