Veehouders, die kalveren lieten inspuiten, gestraft Bouw van huis werd in Renswoude stopgezet KERKD Tentactie op komst van Leper des Heils Jeugd miste natuurfilms Geref. Bond komt steeds meer in de hoek CHEVROLET VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. Geldboetes van f500.- tot 1000.- Vereiste vergunning niet aangevraagd Ds. Van den Berg te Huizen: Gesprek met „Leger-echtpaar" avrtós Te buiten VAN WOUT BLAUWKOUS DENK OVERAL EN ALTIJD WEER AAN HET KIND IN HET VERKEER Geen straf 0 p E L Jonge HDS'ers V.A.B. KIRPESTEIN aan de slag Permanent FORD-show in showroom Grebbeiocht op 20 mei Geen Viëtnam- bidstond Huisbezoek Paaszang Liturgie bij begrafenissen Duizend gulden Beroep aangenomen Theologische hogeschooldag Paasdiensten VRIJDAG 24 MAART 1967 ARNHEM De vijf Gelderse veehouders die vrijdag 10 maart in het Arn hemse paleis van Justitie voor de rechter verschenen, zijn gisteren door de president van de rechtbank in Arnhem, mr. C. H. de Kat veroordeeld tot hoge geldboetes. Zij stonden terecht omdat er door ambtenaren van de Algemene Inspectiedienst in hun stallen kalveren waren aangetroffen, die bleken te zijn ingespoten met oestrogen-preparaten. Het eten van kalfsvlees, waarin sympto men van dergelijke stoffen voorkomen, leven gevaar op voor de volksgezond heid. Kanker kan er door gestimuleerd worden en vooral kinderen kunnen nadelige gevolgen ervan ondervinden. Tegen de verdachten die afkomstig waren uit Veenendaal, Bennekom, Lienden, Opheusden en Geldermalsen, werden door de officier van Justitie, mr. J. L. Pieters, zware straffen geëist in de vorm van geldboetes, die varieerden van f 1000.tot f 3000. In vroeger dagen was het hier heel ge woon dat men een overtollig s|uk huisdier in. een zak deed en het ver volgens verzoop in de Grift. Het is een beetje plat uitgedrukt, maar ik vind „verdrinken" een te fatsoenlijk woord voor deze vorm van executie. Fokkie kon z'n hele leven nog zo z'n best gedaan hebben, tientallen ratten gevangen, aan een ketting tien jaar lang het erf bewaakt, als hij een mummelbekkie kreeg waar het rat- tengespuis om ging lachen en een stemmetje om cokes te kloppen, dan kon hem geen dierenvriend meer red den: hij ging naar de bodem van de Grift. Ter verontschuldiging kan mis schien aangevoerd worden dat we toen nog geen Dierendag kenden. Tegenwoordig wel. Maar dat wil nog niet zeggen dat er geen honden en katten meer naar de kelder gaan. En dat terwijl er thans geen rekening van de dierenarts aan te pas hoeft te komen. Bij de gemeente brengt men bejaarde en zieke dieren gratis en vakkundig om zeep. Ondanks dat gaan er nog de plomp in, als we afgaan op de berichten over de vervuiling van de enige watergang die door onze gemeente stroomt. Be ter gezegd: zou moeten stromen want doorgaans vertoont het water geen enkel teken dat zou kunnen duiden op verplaatsing. Men vindt niet voor niets levenloos gedierte langs de boor den van ons omleidingskanaal. Ik laat me tenminste niet wijsmaken dat zwervende viervoeters naar het water trekken om alvorens te sterven daar hun laatste hondsdagen te slij ten, gelijk de Parijse clochards aan de oever van de Seine. Je zou dergelijke staaltjes van dieren kwelling in onze tijd voor onmogelijk houden, maar de feiten wijzen uit dat er nog tweevoeters onder ons leven die in het land van de Barbaren geen gek figuur geslagen zouden heb ben. Griezelig om te denken dat er nog iets in ons allen leeft dat in staat is om honden en katten te verzui pen. Daarbij vergeleken is het vuilnisje stor ten een spelletje voor de lange win teravonden. Hoewel het ook niet ge tuigt van het burgermansfatsoen, dat we op zon- en feestdagen vertonen. We leven in het „la-maar-waaien en la-maar-vallen"-tijdperk. Het is vandaag niet vreemd als een bakker die zich voor een halfje wa terwit naar een vaatvernauwing toe sjokt, vanaf een galerij met as wordt bestrooid. Mannenkoren en instuiven kunnen nog zoveel uitgelezen lectuur ophalen, of er fladdert altijd nog een compleet assortiment ochtend- en avondbladen langs ons plaatselijk we gennet. Is het een wonder dat een deel daar van te water raakt? Ook al beweert de secretaris van het waterschap zel ve dat er hoegenaamd niets meer in de Grift drijft dan normaal: we wor den met de dag meer belezen en we moeten ergens met het papier heen. Met alle respect voor de secretaris, ik hecht meer waarde aan de uitspraak van de man die wekelijks bootvrach ten vol welvaartsverschijnsels uit het water vist. Het lijkt me niet overdreven dat deze man met enige vrees een algehele in flatie van het statiegeld tegemoetziet. Dan worden ook nog de flessen aan de Griftgolfjes prijsgegeven. En laten we wel wezen: er ontsnapt hier wat aan de kurk! Bram zag dat punt nog niet zo somber in. „Op 't moment zijn er nog heel wat mensen die naar het kwartje statiegeld toedrinken", filosofeerde hij, „en die drang zit er straks niet meer achter. Hoewel, mijn buurman gaf wel toe dat de flessen het zouden blijven winnen van de jampotten en de zure-haringglazen. Zo komen we met steeds meer embal lage te zitten die geen stuiver meer waard is en waarvan we ons op de gemakkelijkste manier proberen te ontdoen. Laten vallen, waar het valt. En laten liggen, waar het ligt. Want als we van goeien wille zijn, zouden we ook eens wat in onze buurt ligt kunnen oprapen, wat een ander weg gooit. Maar daar zijn we toch im mers niet voor geschapen: de vuiltjes voor een ander opknappen. Toch meenden we onlangs op dat punt een stukje te beleven, dat ons slechts tot vreugde kon stemmen. Een man raapte een stuk papier van de open bare weg af. We prezen vanzelfspre kend deze zindelijke heer. „Jawel zei hij, „maar ik moet toch iets heb ben om het onder m'n schoenen van daan te vegen. Ik trapte daarnet in iets van een hond." Ook dat nog, dachten we. Wout Blaauwkous. Van de verdachten verschenen alleen de Bennekomse veehouder W. A. en de landbouwer Joh. T. Z. uit Lienden voor de balie. De veehouders G. v. Z. uit Op heusden, J. van R. uit Veenendaal (ge meente Ede) en L. A. van Z. uit Gel dermalsen werden bij verstek veroor deeld. De president achtte de verdach ten allen schuldig aan het ten laste ge legde feit. De heren W. A., Joh. T. Z., G. van Z. en L. A. van Z. werden ver oordeeld tot een geldboete van f 3000,- gulden of 90 dagen hechtenis, waarvan f 2000,- of 60 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. De Veenendaler G. van R. kwam er met een lichtere boete af. De president veroordeelde hem tot een geldboete van f 2000,- of 90 dagen hechtenis, waarvan f 1500,- of 45 dagen voorwaardelijk, eveneens met een proeftijd van twee jaar. Van G. van Z. uit Opheusden werd bovendien een stierkalf verbeurd ver klaard. De verdediger van Van R., mr. H. P. Jager uit Ede, was namens zijn cliënt aanwezig. Hij hoorde hoe de president zijn verweer verwierp. Mr. Jager had LEERSUM Woensdagmiddag zou de Leersumse schooljeugd enkele na tuurfilms te zien krijgen na afloop van het bomen planten. Toen de kinderen Ti kwart voor drie in de filmzaal kwa men was er geen film. Van gemeente zijde deelde men mee dat de filmopera teur vergeten was naar Leersum te ko men. De filmoperateur, de heer Jelles uit Driebergen, deelde mee dat hij van niets wist... in zijn pleidooi aangevoerd, dat het Pro- duktschap voor Vee en Vlees zijn be voegdheden te buiten was gegaan, maar mr. Kat zei deze mening niet te delen. De Woerdense firma K. kwam er zonder straf af. De firma had in sep tember van het vorig jaar 72 kalveren bij Van Z. in Geldermalsen geplaatst. Later bleek dat de kalveren door be middeling van de vertegenwoordiger J. '-an de V., die in dienst is bij de ge noemde firma, een zogenaamde „groei- spuit" hadden ontvangen. De onkosten die hiervoor werden gemaakt waren in de boekhouding van de firma opgeno men. De president zei dat hij niet tot straf vervolging kon overgaan omdat een fir ma niet onder de wet economische de licten valt. Vertegenwoordiger Van der V., tegen wie een onvoorwaardelijke gevangenis straf van tien weken was geëist, werd ten slotte veroordeeld tot een voor waardelijke hechtenis van vier weken met een proeftijd van twee jaar. Bovendien werd hem een geldboete van f 500,- opgelegd. ADVERTENTIE VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE leden voren LEERSUM Enkele jonge van HDS hebben het plan naar gebracht om een feestcommissie in het leven te roepen. Deze jongens deden en kele weken dit voorstel op een ledenver gadering. Dit plan werd enthousiast ont vangen en de jongens hebben het niet bij woorden gelaten. Er zijn reeds ver gevorderde plannen om de eerste con tact-bijeenkomst nog in april te doen plaatsvinden. Er zullen kaartavonden, sjoelavonden, bingo-avonden enz. wor den georganiseerd. Jan Bor, Martien van Dijk en Cees van de Berg vormen het bestuur van deze commissie. Om iets te kunnen organiseren moet er geld zijn. Ook hiervoor is een oplossing gevonden. De jongens hebben spontaan aangeboden om voor HDS het terrein te gaan onderhouden. Het geld dat ze hiervoor ontvangen wordt gestort in de „pot". Deze 3 jonge leden geven het be wijs dat clubliefde echt nog geen onbe kend woord is! De kantine op het voetbalveld komt ook onder hun beheer. De opbrengst hiervan komt ten goede aan het jeugd werk. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal RENSWOUDE Dezer dagen heeft de politie in opdracht van het gemeente bestuur de bouw stopgezet van een woning aan de Molenweg, die daar in opdracht van de heer G. van Wagensveld werd neergezet. De heer Van Wa- gensveld bleek niet in het bezit te zijn van de vereiste bouwvergunning. Inmid dels heeft ook het Renswoudse college van B. en W. deze zaak besproken. Het lijkt niet ondenkbaar, dat de heer Van Wagensveld zijn bouwactiviteiten bin nenkort weer zal mogen voortzetten. Er zijn waarschijnlijk enige verzachtende omstandigheden aanwezig, die het stipt naleven van de geldende bouwveror dening niet tot een noodzaak maken. Zekerheid hieromtrent bestaat er niet. Het gemeentebestuur was nogal spaarzaam met mededelingen over deze aan gelegenheid. De heer Van Wagensveld die tot op heden een boerderijtje aan de Utrecht sestraatweg heeft bewoond, moet krach tens een gerechtelijke uispraak zijn wo ning uiterlijk 1 mei van dit jaar ter beschikking gesteld hebben aan het Ede- se bedrijf Verboom en Co., dat in Rens woude momenteel een nieuwe fabriek laat bouwen. Het is de directie van dit bedrijf niet gelukt met de heer Van Wagensveld overeenstemming te bereiken over de voorwaarden, die zouden gelden als de Renswoudse landbouwer de grond die door de N.V. Verboom was aangekocht, zou verlaten. Zoals wij al eerder be richtten is het hierbij tot een gerechte lijke procedure gekomen, waarbij ten aanzien van de heer van Wagensveld werd bepaald, dat hij per 1 mei ver trokken zou moeten zijn. Intussen is hij begonnen met de bouw van een nieuw huis aan de Molenweg. De gemeente zag zich genoodzaakt hier maatregelen tegen te nemen, omdat de heer Van Wagensveld niet naar de let ter van de wet had gehandeld. Wat hiervan de gevolgen zullen zijn voor de landbouwer valt op dit mo ment nog niet met zekerheid te zeggen. Het gemeentebestuur heeft de zaak in onderzoek, wellicht dat er binnenkort van deze zijde bepaalde initiatieven wor den ontplooid, die de heer Van Wagens veld duidelijk zullen maken waar hij aan toe is. Telefoon (08385) 2244 RHENEN De wandelsportvereni ging „De Vrolijke Jantjes" organiseert op zaterdag 20 mei de achtste Grebbe- herdenkingstocht over 5, 10, 15 en 25 km. Het parcours loopt weer als vorige ja ren door de prachtige bossen in de om geving en uiteraard over de Grebbeberg. De vereniging heeft gisteren een prachtig programmaboekje laten ver schijnen, waarin onder andere voorwoor den zijn geschreven door Rhenens burge meester en door de luitenant-generaal b.d. P. L. G. Doorman. VEENENDAAL zondag, 26 maart Ned. Herv. Kerk Oude Kerk, 9.30 uur: ds. Wisgerhof en 17.00 uur: ds. Graafland. Julianakerk, 9.30 uur: ds. Vroeginde- weij en 17.00 ur: Jongerden. Vredeskerk, 9.00 uur en 10.30 uur: ds. Langerak en 17.00 uur: ds. Wisgerhof. Sionskerk, 9.30 uur: ds. Jongerden en 17.00 uur: ds. Rootselaar van Barne- veld. Bejaardencentrum, 9.30 uur: ds. Graaf land. Veeneind, 15.00 uur. Dijkstraat, 14.45 uur. Herv. Gemeente „Sola Fide", 9.00 uur en 10.30 uur: ds. Vijzelaar en 17.30 uur: ds. Kalkman van Driebergen. Geref. Kerk Oude Kerk, 9.30 uur: ds. Vain Enk en 17.00 uur: ds. IJtsma. Petrakerk, 9.30 uur: ds. IJtsma en 17.00 uur: ds. Van Enk. Geref. Kerk (OCB) 9.30 uur en 17.00 uur: ds. Pool. Chr. Geref. Kerk Bethelkerk, 9.30 uur en 17.00 uur: ds. Langbroek (in namiddagd. bev. lidma ten). Pniëlkerk, 9.30 uur en 17.00 uur: ds. Keuning (idem). Geref. Gemeente (ned), 9.30 uur en 18.30 uur: ds. Mallan. Geref. Gemeente (syn), 9.30 uur en 17.00 uur: leesdienst. Ned. Prot. Bond, 10.30 uur: mej. Dr. C. Boer te Arnhem. R.K. Kerk Salvatorkerk, 8.00 uur en 10.00 uur: H. Mis en 17.00 uur: Lof. Willibrorduskerk, 9.00 uur en 11.00 uur: H. Mis en 17.00 uur: Lof. Leger des Heils, 10.00 uur: Heiligingssa menkomst en 19.30 uur: Verlossingssa menkomst. Jehovagetuigen (NVV-gebouw) 14.30 uur: openbare vergadering en 15.30 uur: bij belbespreking Wachttoren. maandag, 27 maart Geref. Kerk Oude Kerk, 9.30 uur: ds. IJtsma. Geref. Kerk (OCB), 9.30 uur: ds. Pool. Chr. Geref. Kerk Bethelkerk, 9.30 uur: ds. Keuning. Pniëlkerk, 9.30 uur: ds. Langbroek. Geref. Gemeenten (ned.), 9.30 uur: ds. Mallan. Geref. Gemeenten (syn), 9.30 uur: lees dienst. R.K. Kerk Salvatorkerk, 8.00 uur en 10.00 uur: H. Mis. Willibrorduskerk, 9.00 en 11.00 uur: H. Mis. woensdag, 29 maart „Veeneind". 19.30 uur: ds. Middelkoop uit Zwolle. Achterberg: Ned.-Herv. Kerk: le paasdag 10.00 en 18.30 uur, ds. J. v. d. Haar. Ned. Herv. Kerk: le Paasdag 10 uur: ds. J. v.d. Haar (Bed. H.A.); 19.30 uur: ds. J. v.d. Haar (Nabetr.). 2e Paasdag 10 uur: ds. H. van Amstel uit Nederlangbroek. Rhenen: Ned. Herv. (Geref.) Evangelisatie: le Paasdag, 10.00 uur, ds. Van Dijk, Woudenberg; 17.00 uur, ds. Haring, Nieuwland. Geref. Kerk: le Paasdag 10.00 en 17.00 uur, ds. A. W. T. Nfjenhuis. Geref. Gem. Synodaal: le Paasdag, 10.00 en 17.00 uur, leesdienst. 2e Paasdag, 10.00 uur dienst. Ger. Gem. Plantsoen: le Paasdag, 10.00 uur en 18.30 uur, leesdienst. 2e Paasdag 10.00 uur dienst. Oud-Ger. Gem.: 2e Paasdag, 10.00 uur, ds. Wiltfcik uit Doetinch'em. R.K. kerk: le Paasdag, 8.00 uur. Vroeg mis, 10.15 uur Hoogmis, 19.00 uur, Lof. Amerongen: N.H. Kerk: 10.00 uur, ds. G. Kaastra. le Paasdag, 19.00 uur. Gezamenlijke dienst, ds. L. Zwaan en ds. G. Kaastra. Gemeenschappelijke Paaszangdienst m.m.v. „Asaf". Dorpshuis: 10.00 uur, Jeugddienst. Ger. Kerk: 2e Paasdag, 10.00 uur, ds. G. Kaastra en ds. L. Zwaan. Gem. dienst. Ned. Prot. Bond: le Paasdag, 10.30 uur, mej. C. E. Jolles uit Soest, N.H. Overberg N.H. Kerk: le Paasdag, 10.00 en 18.30 uur, ds. C. van Viegen. 2e Paasdag, 10.00 uur, ds. E. H. Broe- kema. Oud-Ger. Gem.: le Paasdag, 10.00 en 18.30 uur. Leesdienst. Eist: N.H. Kerk: le Paasdag, 9.30 uur, ds. N. Kooreman uit Rhenen, 18.Q0 uur, ds. I. Schipper uit Ede. Oud-Ger. Gem.: donderdag 30 mrt.: 19.00 uur, dhr. Van der Meer uit 's-Graven- zande. LEERSUM Hervormde Kerk: Zondag 10 uur ds. G. F. Overgauw; 18.30 uur ds. G. F. Overgauw (zang- dienst). Maandag 10 u. ds. C. van Viegen. Ned. Prot. Bond, Imminkstraat, Ame rongen: Zondag 10.30 uur mej. ds. C. E. Jolles (Soest, Herv.). Geref. Kerk: Zondag 10 uur ds. L. Zwaan; 17 uur ds. L. Hoorweg. Oud Geref. Gemeente: Zondag 10 en 18 uur leesdienst. Maan dag 19.30 uur ds. P. Dorsman. R.-K. Kerk: 8.15 en 10.15 uur, Mis. R.K. kerk: 8.15 en 10.15 uur, H. Mis. Scherpenzeel Zondag 26 maart (le paasdag) Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur, ds, J. T. Cazander, 18.30 uur, ds. B. M. Meijn- dert van Woudenberg. Geref. Kerk: 10.00 uur, ds. J. Firet, 18.30 uur, ds. P. W. van der Veen. Geref. Gem.: 10.00 en 18.30 uur, dhr. B. Roest. Vrije Evang. Gem.: 15.00 uur, ds. W. E. van Petegem. De dienst wordt gehouden in het Ver enigingsgebouw aan de Molenweg. R.K. kerk: 8.30 uur: H. Mis. De dienst wordt gehouden in het Ver enigingsgebouw aan de Molenweg. Vrijz. Herv.geen dienst. Maandag 27 maart (2e paasdag) Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur, ds. J. T. Cazander. Geref. Gem.: 10.00 uur, dhr. B. Roest. Ederveen Ned.-Herv. Kerk: 9.30 en 18.30 uur, ds. De Bie. Oud-Ger. Gem.: le Paasdag, 9.30 en 15.00 uur, leesdienst. 2e Paasdag, 9.30 uur, leesdienst. Woensdag 29 mrt.: 14.300 en 19.00 uur, ds, Mieras uit Krimpen a. d. LJssel (biddag voor het gewas). Renswoude Ned. Herv. Kerk: le Paasdag 9.30 en 18.30 uur, ds. L. v. d. Peut. Ger. Kerk: le Paasdag, 10.00 en 17.00 uur, dienst. Opheusden Ger. Gem.: le Paasdag, 10.00 en 18.30 uur, ds. M. v. Beek. 2e Paasdag, 10.00 uur, ds. M. v. Beek. Ede Oud-Ger. Gem.: le Paasdag, 10.00 en 19.00 uur, ds. V. d. Poel. 2e Paasdag, 10 uur: ds. v. d. Poel De generale deputanten voor het uitschrijven van bid- en dankstonden van de gereformeerde kerken in Ne derland hebben uitgesproken, dat het niet noodzakelijk is een speciale bid stond uit te schrijven voor de vrede in Viëtnam. Dit naar aanleiding van de vraag van een kerkeraad om hier over van advies te dienen. Wel zijn de deputanten van mening, dat in de zondagse gebeden geregeld aan Viëtnam moet worden gedacht. De kerkeraad van de gereformeer de kerk te Rhenen heeft een commis sie ingesteld, die de methode van het afleggen van huisbezoeken zal bestu deren. Het landelijke „Kerknieuws" schenkt aandacht aan een artikel dat ds. D. van den Berg schreef in het hervormde „Huizer Kerkblad". Van dit blad is ds. Van den Berg, die voor Huizen de hervormde gemeente te Veenendaal diende, eindredacteur. Ds. Van den Berg schrijft over de naar wat hij noemt verbijsterende dingen die de laatste tijd in de Ne derlandse hervormde kerk openbaar komen. In de eerste plaats is daar het sy nodale besluit om de remonstranten toe te laten tot de hervormde kansels. Ds. Van den Berg heeft zich bij het lezen van dit besluit de ogen uitge wreven. Hij dacht, dat één van de be lijdenisgeschriften van de hervormde kerk was „de vijf artikelen tegen de remonstranten". De nationale synode van 1618-1619 stelde dit geschrift, ook wel genoemd „de Dordtse Leerre gels", op. De leer van de remonstranten wordt hierin op bijbelse gronden afge wezen en de remonstranten werden uit de hervormde kerk gezet. Ds. Van den Berg vraagt zich daarom af of deze leerregels nu geen belijdenisgeschrift van de hervormde kerk meer zijn of dat... de remon stranten tot inkeer zijn gekomen. Maar... de remonstranten zijn vol gens de scribent nog niet veranderd. Ra, ra, hoe kan dat? aldus ds. Van den Berg. Het tweede verbijsterende punt, dat de schrijver noemt is de toela ting van de vrouw tot het predikambt. Volgens ds. Van den Berg blijkt hier uit duidelijk, dat men niet weten wil van gehoorzaamheid aan Gods Woord. Duidelijke uitspraken van de Heilige Schrift worden eigenwijs gepasseerd, onder het mom dat o.a. uitspraken van Paulus „tijdgebonden" zouden zijn. Op die manier kan je volgens ds. Van den Berg precies uit de Bijbel halen wat je aanstaat en de rest naast je neerleggen. Hij noemt het een groot verderf. Zo zijn er, gaat ds. Van den Berg verder, nog meer dingen, die bedroe ven en grote zorgen geven. De gere formeerde bond (in de hervormde kerk) wordt steeds meer in een hoek gedreven; een isolement waarin wij (de gereformeerde bond) ons een zaam voelen. Dat merk je reeds in de classis. Als je op grond van Gods Woord de vrouw in het ambt niet kan erkennen, kun je niet naar een clas sical vergadering. Als er straks vrouwelijke predikanten komen, ook niet meer naar de ringvergadering. En helemaal niet naar de provinciale kerkvergadering of de synode. Moeten we dan maar afscheiden? is de vraag die ds. Van den Berg tot besluit stelt en zijn antwoord is: „Neen". De praktijk heeft geleerd, dat dit de weg niet is. We houden zolang als mogelijk is, aan de oude hervormde kerk vast. In het gereformeerde „Centraal Weekblad" pleit Th. Delleman voor een kerkelijk vastgestelde begrafenis liturgie. Hij haalt de geschiedenis er bij en daaruit blijkt, dat in protes tantse kringen want daar gaat het om vroeger wel begrafenisdiensten werden gehouden met een vaste li turgie, maar toen werd er ook in de kerk begraven. Van lieverlee werden begrafenissen als particuliere aangelegenheden van de betrokken families beschouwd en niet beschouwd als ambtelijk werk van o.a. de predikant. De schrijver vertelt, dat een domi nee die niet op de classisvergadering was verschenen omdat hij een begra- fenis had ernstig werd vermaand, om dat ambtelijk werk voorging. De be grafenis was particulier! De heer Delleman ziet deze standpunten als reacties tegen het rooms-katholieke begrafenisritueel. Inmiddels is in het hervormd dienstboek voor de. huisgemeente een zeer beperkte liturgie opgenomen, maar de gereformeerden hebben nog niets gedaan dat wijst in de richting van een hernieuwde begrafenislitur gie. Ook de nieuwe kerkorde zwijgt erover, al staat er dan in „dat de kerkeraden ertoe zullen meewerken dat de leden der gemeente die gestor ven zijn op christelijke wijze wor den begraven". Als antwoord op de vraag waarom een liturgie nodig is, zegt de schrij ver: omdat begraven er nog veel meer om vraagt dan trouwen. Ster ven is een diep mysterie. Het lichaam raakt biologisch gezien versleten, maar het ondoorgrondelijke ligt hier in, dat „ik" meer ben dan mijn le vend lichaam, dat „ik" geestelijk ben. De kerk heeft het volgens Delle man niet aan particulieren over te la ten hoe gesproken zal worden over het diepe mysterie van dood en ster ven, van hemelleven en van de ver wachting van de wederopstanding bij een begrafenis. In haar liturgie moet haar belijden worden opgenomen. 100*0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000* De oliebollenactie ten bate van het hervormde jeugdcentrum te Ameron gen heeft netto 1000 gulden opge bracht. Op de morgen van Eerste Paasdag vertrekken de Open-Deur-groep van „Sola Fide", de Gereformeerde Evangelisatie en het Leger des Heils naar verschillende punten in Veenen daal om zingend en sprekend het Paasgebeuren uit te dragen. De plaats van samenkomst is garage Schoon hoven aan de Industrielaan, 's mor gens om kwart over zeven. Vandaar gaat men naar de Boslaan, het Slot. de Bruïneplein, 't Hoorntje, Schrij verspark en de Markt. Gezongen wordt met medewerking van de gi taarband van het Leger des Heils, trompettersensemble en leden van muziekgroep „Weerklank". Om half negen hoopt men bij het uitgangs punt terug te zijn. Om twaalf uur gaat de groep naar het woonwagen kamp aan de Middelbuurtseweg om met de bewoners enkele Paasliederen te zingen en aan de kinderen in het kamp een Paasattractie uit te reiken. VEENENDAAL Of het de twee evangelisatie-tentsamenkomsten geweest zijn, die vorig jaar in Veenendaal gehouden werden, die de commandanten van het plaatselijke korps van het Leger des Heils op dit idee gebracht hebben, of dat het geheel een eigen idee is, in ieder geval hopen ze tussen 6 en 11 juni een tent-actie te organiseren. Dit is een van de vele plannen, die de heer en mevr. Van der Harstvan Parreerren hebben om het Evangelie te verkondigen. De tent-actie wordt behalve in Veenendaal ook in Scherpenzeel gehouden, welke plaats met nog enkele andere gemeenten onder de zorg van het Veenendaalse korps valt. Het echtpaar Van der Harst heeft nog geen jaar de leiding van het korps, maar heeft al veel nieuwe ideeën uitgewerkt in die tijd. Nieuw, misschien niet voor Het Leger, maar wel voor Veenendaal. dPOjOfi De oud-Veenendaler drs. I. Kok, hervormd predikant te Zegveld, heeft het beroep naar de hervormde ge meente te Baarn aangenomen. Ds. Van Enk te Veenendaal heeft dit jaar de leiding van de jaarlijkse hogeschooldag van de gereformeerde kerken. De dag wordt gehouden op donderdag 11 mei in de Burgwalkerk te Kampen. Ds. Van Enk is curator van de theologische hogeschool te Kampen. Hervormden en gereformeerden van Amerongen gaan twee gemeen schappelijke paasdiensten houden. Op eerste paasdag 's avonds in de hervormde kerk waarin het zangkoor „Asaf" met het meisjeskoor medewerking verleent en op tweede paasdag in het geref. kerkgebouw. „Onze tentactie is het grootste eve nement voor dit jaar," vertelt luite nant Van der Harst, „we staan dins dag, woensdag en donderdag in Scherpenzeel en vrijdag, zaterdag en zondag in Veenendaal. We hebben reeds veel contacten gelegd met sprekers en muziekkorpsen. We ho pen enkele dominees bereid te vin den in een samenkomst voor te gaan, terwijl het niet uitgesloten is, dat onze commandant ook een avond komt leiden. Wat de muziek betreft, staat het vast dat het uit het „Le ger des Heilskwartier" bekende mu ziekkorps uit Haarlem-Centrum naar Veenendaal komt, evenals korpsen uit Utrecht en misschien uit Apel doorn. Onze gitaarband zal natuur lijk een aandeel in de muzikale be geleiding hebben en we hopen ook „Weerklank" uit te nodigen voor de ze actie." Andere evenementen van het leger zijn Instuifwerk op de woensdag avonden, veel openluchtwerk en ho pelijk een zondagsschool in Veenen- daal-Zuid. Het instuifwerk wordt tus sen begin april en eind augustus ge houden in de Legerzaal. Men hoopt in twee groepen te kunnen werken, van half zeven tot half acht voor de kinderen tot 10 Jaar en daarna tot 9 uur de oudere jeugd. De kinderen zal men onder meer bezig trachten te houden met volksdansen en dergelij ke, terwijl men voor de oudere jeugd ook aan het vormen van gespreks groepen denkt. „Wij willen dit instuifwerk wel „open" houden, maar toch een gees telijke Inhoud geven. Al onze bijeen komsten worden met gebed geopend en al wordt er beslist niet de hele avond over godsdienst gesproken, we proberen toch wel een dergelijke be- invloeding te geven." „Het bevalt ons bijzonder goed in Veenendaal en we hopen dan ook, dat de commandant ons nog enige tijd op deze post laat. We zouden ei genlijk veel meer willen doen, dan er nu gebeurt, bijvoorbeeld op het terrein van bejaardenzorg. Maat schappelijk werk is een van de ta ken van het korps, maar het is moeilijk om regelmatig contacten te leggen, je komt er eigenlijk niet tus sen. Toch zullen we zo veel doen als we kunnen voor iedereen," zegt de luitenant. Het officiersechtpaar is ervan over tuigd, dat er behoefte bestaat aan een zondagsschool in Zuid. Deze over tuiging hoopt het d.m.v. een enquê te bevestigd te zien. Indien deze be hoefte bestaat zal men zo spoedig mogelijk tot instelling van deze zon dagsschool overgaan, al kan men nu nog niet zeggen in welke lokalen. Deze zomer hoopt men ook weer aan straatevangelisatie in de ruim ste betekenis van het woord te gaan doen. Hieronder valt ook de verkoop van „De Strijdkreet". „Het aanbieden van „De Strijdkreet" wordt vaak gezien als een middel om geld in te zamelen voor ons werk. We worden daarin ook altijd sympathiek tegemoet getreden, maar eigenlijk is evangelisatie ons eerste doel. Niet alleen doordat wij hopen, dat het blad ook werkelijk gelezen wordt, maar vooral hopen we bij het aanbieden van het blad tot ge sprekken te kunnen komen." Straatzang en evangelieverkondiging zullen niet alleen plaatsvinden in Veenendaal, maar ook in de om liggende gemeenten. Men hoopt op deze manier een groot aantal men sen te bereiken, „niet omer alle maal soldaten van het Leger des Heils van te maken, maar wel om deze mensen tot God te brengen." Grote plannen voor het komende seizoen en „met nadruk wil ik zeg gen, het accent komt te liggen op de tentactie. In Veenendaal bestaat die uit middagsamenkomsten voor de kinderen, waaraan een wedstrijd ver bonden zal worden en avondsamen komsten voor de volwassenen. We hopen tijdens die dagen ook een openluchtbijeenkomst te houden, waarschijnlijk op zaterdag, waarbij dan door een bekend legermuziek- korps gespeeld zal worden. De defi nitieve plannen zijn nog niet bekend, maar het wordt groots," aldus luite nant Van der Harst. 10000000000000000* 10000000000000000001 1 S I 5 i s '00000k

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3