Veehouders, die kalveren
lieten inspuiten, gestraft
Bouw van huis werd in
Renswoude stopgezet
KERKD
Tentactie op komst
van Leper des Heils
Jeugd miste
natuurfilms
Geref. Bond komt steeds
meer in de hoek
CHEVROLET
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
Geldboetes van f500.- tot 1000.-
Vereiste vergunning niet aangevraagd
Ds. Van den Berg te Huizen:
Gesprek met „Leger-echtpaar"
avrtós
Te buiten
VAN WOUT BLAUWKOUS
DENK OVERAL EN ALTIJD WEER
AAN HET KIND IN HET VERKEER
Geen straf
0
p
E
L
Jonge HDS'ers
V.A.B.
KIRPESTEIN
aan de slag
Permanent FORD-show in showroom
Grebbeiocht
op 20 mei
Geen Viëtnam-
bidstond
Huisbezoek
Paaszang
Liturgie bij
begrafenissen
Duizend gulden
Beroep aangenomen
Theologische
hogeschooldag
Paasdiensten
VRIJDAG 24 MAART 1967
ARNHEM De vijf Gelderse veehouders die vrijdag 10 maart in het Arn
hemse paleis van Justitie voor de rechter verschenen, zijn gisteren door de
president van de rechtbank in Arnhem, mr. C. H. de Kat veroordeeld tot hoge
geldboetes. Zij stonden terecht omdat er door ambtenaren van de Algemene
Inspectiedienst in hun stallen kalveren waren aangetroffen, die bleken te zijn
ingespoten met oestrogen-preparaten. Het eten van kalfsvlees, waarin sympto
men van dergelijke stoffen voorkomen, leven gevaar op voor de volksgezond
heid. Kanker kan er door gestimuleerd worden en vooral kinderen kunnen
nadelige gevolgen ervan ondervinden. Tegen de verdachten die afkomstig waren
uit Veenendaal, Bennekom, Lienden, Opheusden en Geldermalsen, werden
door de officier van Justitie, mr. J. L. Pieters, zware straffen geëist in de vorm
van geldboetes, die varieerden van f 1000.tot f 3000.
In vroeger dagen was het hier heel ge
woon dat men een overtollig s|uk
huisdier in. een zak deed en het ver
volgens verzoop in de Grift. Het is
een beetje plat uitgedrukt, maar ik
vind „verdrinken" een te fatsoenlijk
woord voor deze vorm van executie.
Fokkie kon z'n hele leven nog zo z'n
best gedaan hebben, tientallen ratten
gevangen, aan een ketting tien jaar
lang het erf bewaakt, als hij een
mummelbekkie kreeg waar het rat-
tengespuis om ging lachen en een
stemmetje om cokes te kloppen, dan
kon hem geen dierenvriend meer red
den: hij ging naar de bodem van de
Grift. Ter verontschuldiging kan mis
schien aangevoerd worden dat we
toen nog geen Dierendag kenden.
Tegenwoordig wel. Maar dat wil nog
niet zeggen dat er geen honden en
katten meer naar de kelder gaan. En
dat terwijl er thans geen rekening
van de dierenarts aan te pas hoeft te
komen. Bij de gemeente brengt men
bejaarde en zieke dieren gratis en
vakkundig om zeep.
Ondanks dat gaan er nog de plomp in,
als we afgaan op de berichten over
de vervuiling van de enige watergang
die door onze gemeente stroomt. Be
ter gezegd: zou moeten stromen want
doorgaans vertoont het water geen
enkel teken dat zou kunnen duiden op
verplaatsing. Men vindt niet voor
niets levenloos gedierte langs de boor
den van ons omleidingskanaal. Ik laat
me tenminste niet wijsmaken dat
zwervende viervoeters naar het water
trekken om alvorens te sterven
daar hun laatste hondsdagen te slij
ten, gelijk de Parijse clochards aan
de oever van de Seine.
Je zou dergelijke staaltjes van dieren
kwelling in onze tijd voor onmogelijk
houden, maar de feiten wijzen uit dat
er nog tweevoeters onder ons leven
die in het land van de Barbaren
geen gek figuur geslagen zouden heb
ben. Griezelig om te denken dat er
nog iets in ons allen leeft dat in staat
is om honden en katten te verzui
pen.
Daarbij vergeleken is het vuilnisje stor
ten een spelletje voor de lange win
teravonden. Hoewel het ook niet ge
tuigt van het burgermansfatsoen, dat
we op zon- en feestdagen vertonen.
We leven in het „la-maar-waaien en
la-maar-vallen"-tijdperk.
Het is vandaag niet vreemd als een
bakker die zich voor een halfje wa
terwit naar een vaatvernauwing toe
sjokt, vanaf een galerij met as wordt
bestrooid. Mannenkoren en instuiven
kunnen nog zoveel uitgelezen lectuur
ophalen, of er fladdert altijd nog een
compleet assortiment ochtend- en
avondbladen langs ons plaatselijk we
gennet.
Is het een wonder dat een deel daar
van te water raakt? Ook al beweert
de secretaris van het waterschap zel
ve dat er hoegenaamd niets meer in
de Grift drijft dan normaal: we wor
den met de dag meer belezen en we
moeten ergens met het papier heen.
Met alle respect voor de secretaris, ik
hecht meer waarde aan de uitspraak
van de man die wekelijks bootvrach
ten vol welvaartsverschijnsels uit het
water vist.
Het lijkt me niet overdreven dat deze
man met enige vrees een algehele in
flatie van het statiegeld tegemoetziet.
Dan worden ook nog de flessen aan
de Griftgolfjes prijsgegeven. En laten
we wel wezen: er ontsnapt hier wat
aan de kurk!
Bram zag dat punt nog niet zo somber
in. „Op 't moment zijn er nog heel
wat mensen die naar het kwartje
statiegeld toedrinken", filosofeerde
hij, „en die drang zit er straks niet
meer achter. Hoewel, mijn buurman
gaf wel toe dat de flessen het zouden
blijven winnen van de jampotten en
de zure-haringglazen.
Zo komen we met steeds meer embal
lage te zitten die geen stuiver meer
waard is en waarvan we ons op de
gemakkelijkste manier proberen te
ontdoen. Laten vallen, waar het valt.
En laten liggen, waar het ligt. Want
als we van goeien wille zijn, zouden
we ook eens wat in onze buurt ligt
kunnen oprapen, wat een ander weg
gooit. Maar daar zijn we toch im
mers niet voor geschapen: de vuiltjes
voor een ander opknappen.
Toch meenden we onlangs op dat punt
een stukje te beleven, dat ons slechts
tot vreugde kon stemmen. Een man
raapte een stuk papier van de open
bare weg af. We prezen vanzelfspre
kend deze zindelijke heer. „Jawel
zei hij, „maar ik moet toch iets heb
ben om het onder m'n schoenen van
daan te vegen. Ik trapte daarnet in
iets van een hond." Ook dat nog,
dachten we.
Wout Blaauwkous.
Van de verdachten verschenen alleen
de Bennekomse veehouder W. A. en de
landbouwer Joh. T. Z. uit Lienden voor
de balie. De veehouders G. v. Z. uit Op
heusden, J. van R. uit Veenendaal (ge
meente Ede) en L. A. van Z. uit Gel
dermalsen werden bij verstek veroor
deeld. De president achtte de verdach
ten allen schuldig aan het ten laste ge
legde feit. De heren W. A., Joh. T. Z.,
G. van Z. en L. A. van Z. werden ver
oordeeld tot een geldboete van f 3000,-
gulden of 90 dagen hechtenis, waarvan
f 2000,- of 60 dagen voorwaardelijk met
een proeftijd van twee jaar.
De Veenendaler G. van R. kwam er
met een lichtere boete af. De president
veroordeelde hem tot een geldboete van
f 2000,- of 90 dagen hechtenis, waarvan
f 1500,- of 45 dagen voorwaardelijk,
eveneens met een proeftijd van twee
jaar.
Van G. van Z. uit Opheusden werd
bovendien een stierkalf verbeurd ver
klaard.
De verdediger van Van R., mr. H. P.
Jager uit Ede, was namens zijn cliënt
aanwezig. Hij hoorde hoe de president
zijn verweer verwierp. Mr. Jager had
LEERSUM Woensdagmiddag zou
de Leersumse schooljeugd enkele na
tuurfilms te zien krijgen na afloop van
het bomen planten. Toen de kinderen
Ti kwart voor drie in de filmzaal kwa
men was er geen film. Van gemeente
zijde deelde men mee dat de filmopera
teur vergeten was naar Leersum te ko
men. De filmoperateur, de heer Jelles
uit Driebergen, deelde mee dat hij van
niets wist...
in zijn pleidooi aangevoerd, dat het Pro-
duktschap voor Vee en Vlees zijn be
voegdheden te buiten was gegaan,
maar mr. Kat zei deze mening niet te
delen.
De Woerdense firma K. kwam er
zonder straf af. De firma had in sep
tember van het vorig jaar 72 kalveren
bij Van Z. in Geldermalsen geplaatst.
Later bleek dat de kalveren door be
middeling van de vertegenwoordiger J.
'-an de V., die in dienst is bij de ge
noemde firma, een zogenaamde „groei-
spuit" hadden ontvangen. De onkosten
die hiervoor werden gemaakt waren in
de boekhouding van de firma opgeno
men.
De president zei dat hij niet tot straf
vervolging kon overgaan omdat een fir
ma niet onder de wet economische de
licten valt.
Vertegenwoordiger Van der V., tegen
wie een onvoorwaardelijke gevangenis
straf van tien weken was geëist, werd
ten slotte veroordeeld tot een voor
waardelijke hechtenis van vier weken
met een proeftijd van twee jaar.
Bovendien werd hem een geldboete
van f 500,- opgelegd.
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDE
leden
voren
LEERSUM Enkele jonge
van HDS hebben het plan naar
gebracht om een feestcommissie in het
leven te roepen. Deze jongens deden en
kele weken dit voorstel op een ledenver
gadering. Dit plan werd enthousiast ont
vangen en de jongens hebben het niet
bij woorden gelaten. Er zijn reeds ver
gevorderde plannen om de eerste con
tact-bijeenkomst nog in april te doen
plaatsvinden. Er zullen kaartavonden,
sjoelavonden, bingo-avonden enz. wor
den georganiseerd.
Jan Bor, Martien van Dijk en Cees
van de Berg vormen het bestuur van
deze commissie.
Om iets te kunnen organiseren moet er
geld zijn. Ook hiervoor is een oplossing
gevonden. De jongens hebben spontaan
aangeboden om voor HDS het terrein
te gaan onderhouden. Het geld dat ze
hiervoor ontvangen wordt gestort in de
„pot". Deze 3 jonge leden geven het be
wijs dat clubliefde echt nog geen onbe
kend woord is!
De kantine op het voetbalveld komt
ook onder hun beheer. De opbrengst
hiervan komt ten goede aan het jeugd
werk.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
RENSWOUDE Dezer dagen heeft de politie in opdracht van het gemeente
bestuur de bouw stopgezet van een woning aan de Molenweg, die daar in
opdracht van de heer G. van Wagensveld werd neergezet. De heer Van Wa-
gensveld bleek niet in het bezit te zijn van de vereiste bouwvergunning. Inmid
dels heeft ook het Renswoudse college van B. en W. deze zaak besproken. Het
lijkt niet ondenkbaar, dat de heer Van Wagensveld zijn bouwactiviteiten bin
nenkort weer zal mogen voortzetten. Er zijn waarschijnlijk enige verzachtende
omstandigheden aanwezig, die het stipt naleven van de geldende bouwveror
dening niet tot een noodzaak maken. Zekerheid hieromtrent bestaat er niet.
Het gemeentebestuur was nogal spaarzaam met mededelingen over deze aan
gelegenheid.
De heer Van Wagensveld die tot op
heden een boerderijtje aan de Utrecht
sestraatweg heeft bewoond, moet krach
tens een gerechtelijke uispraak zijn wo
ning uiterlijk 1 mei van dit jaar ter
beschikking gesteld hebben aan het Ede-
se bedrijf Verboom en Co., dat in Rens
woude momenteel een nieuwe fabriek
laat bouwen.
Het is de directie van dit bedrijf niet
gelukt met de heer Van Wagensveld
overeenstemming te bereiken over de
voorwaarden, die zouden gelden als de
Renswoudse landbouwer de grond die
door de N.V. Verboom was aangekocht,
zou verlaten. Zoals wij al eerder be
richtten is het hierbij tot een gerechte
lijke procedure gekomen, waarbij ten
aanzien van de heer van Wagensveld
werd bepaald, dat hij per 1 mei ver
trokken zou moeten zijn.
Intussen is hij begonnen met de bouw
van een nieuw huis aan de Molenweg.
De gemeente zag zich genoodzaakt hier
maatregelen tegen te nemen, omdat de
heer Van Wagensveld niet naar de let
ter van de wet had gehandeld.
Wat hiervan de gevolgen zullen zijn
voor de landbouwer valt op dit mo
ment nog niet met zekerheid te zeggen.
Het gemeentebestuur heeft de zaak in
onderzoek, wellicht dat er binnenkort
van deze zijde bepaalde initiatieven wor
den ontplooid, die de heer Van Wagens
veld duidelijk zullen maken waar hij
aan toe is.
Telefoon
(08385) 2244
RHENEN De wandelsportvereni
ging „De Vrolijke Jantjes" organiseert
op zaterdag 20 mei de achtste Grebbe-
herdenkingstocht over 5, 10, 15 en 25 km.
Het parcours loopt weer als vorige ja
ren door de prachtige bossen in de om
geving en uiteraard over de Grebbeberg.
De vereniging heeft gisteren een
prachtig programmaboekje laten ver
schijnen, waarin onder andere voorwoor
den zijn geschreven door Rhenens burge
meester en door de luitenant-generaal
b.d. P. L. G. Doorman.
VEENENDAAL
zondag, 26 maart
Ned. Herv. Kerk
Oude Kerk, 9.30 uur: ds. Wisgerhof en
17.00 uur: ds. Graafland.
Julianakerk, 9.30 uur: ds. Vroeginde-
weij en 17.00 ur: Jongerden.
Vredeskerk, 9.00 uur en 10.30 uur: ds.
Langerak en 17.00 uur: ds. Wisgerhof.
Sionskerk, 9.30 uur: ds. Jongerden en
17.00 uur: ds. Rootselaar van Barne-
veld.
Bejaardencentrum, 9.30 uur: ds. Graaf
land.
Veeneind, 15.00 uur.
Dijkstraat, 14.45 uur.
Herv. Gemeente „Sola Fide", 9.00 uur en
10.30 uur: ds. Vijzelaar en 17.30 uur:
ds. Kalkman van Driebergen.
Geref. Kerk
Oude Kerk, 9.30 uur: ds. Vain Enk en
17.00 uur: ds. IJtsma.
Petrakerk, 9.30 uur: ds. IJtsma en
17.00 uur: ds. Van Enk.
Geref. Kerk (OCB) 9.30 uur en 17.00
uur: ds. Pool.
Chr. Geref. Kerk
Bethelkerk, 9.30 uur en 17.00 uur: ds.
Langbroek (in namiddagd. bev. lidma
ten).
Pniëlkerk, 9.30 uur en 17.00 uur: ds.
Keuning (idem).
Geref. Gemeente (ned), 9.30 uur en 18.30
uur: ds. Mallan.
Geref. Gemeente (syn), 9.30 uur en 17.00
uur: leesdienst.
Ned. Prot. Bond, 10.30 uur: mej. Dr.
C. Boer te Arnhem.
R.K. Kerk
Salvatorkerk, 8.00 uur en 10.00 uur:
H. Mis en 17.00 uur: Lof.
Willibrorduskerk, 9.00 uur en 11.00 uur:
H. Mis en 17.00 uur: Lof.
Leger des Heils, 10.00 uur: Heiligingssa
menkomst en 19.30 uur: Verlossingssa
menkomst.
Jehovagetuigen (NVV-gebouw) 14.30 uur:
openbare vergadering en 15.30 uur: bij
belbespreking Wachttoren.
maandag, 27 maart
Geref. Kerk
Oude Kerk, 9.30 uur: ds. IJtsma.
Geref. Kerk (OCB), 9.30 uur: ds. Pool.
Chr. Geref. Kerk
Bethelkerk, 9.30 uur: ds. Keuning.
Pniëlkerk, 9.30 uur: ds. Langbroek.
Geref. Gemeenten (ned.), 9.30 uur: ds.
Mallan.
Geref. Gemeenten (syn), 9.30 uur: lees
dienst.
R.K. Kerk
Salvatorkerk, 8.00 uur en 10.00 uur:
H. Mis.
Willibrorduskerk, 9.00 en 11.00 uur:
H. Mis.
woensdag, 29 maart
„Veeneind". 19.30 uur: ds. Middelkoop
uit Zwolle.
Achterberg:
Ned.-Herv. Kerk: le paasdag 10.00 en
18.30 uur, ds. J. v. d. Haar.
Ned. Herv. Kerk:
le Paasdag 10 uur: ds. J. v.d. Haar
(Bed. H.A.); 19.30 uur: ds. J. v.d.
Haar (Nabetr.).
2e Paasdag 10 uur: ds. H. van Amstel
uit Nederlangbroek.
Rhenen:
Ned. Herv. (Geref.) Evangelisatie: le
Paasdag, 10.00 uur, ds. Van Dijk,
Woudenberg; 17.00 uur, ds. Haring,
Nieuwland.
Geref. Kerk: le Paasdag 10.00 en 17.00
uur, ds. A. W. T. Nfjenhuis.
Geref. Gem. Synodaal: le Paasdag, 10.00
en 17.00 uur, leesdienst.
2e Paasdag, 10.00 uur dienst.
Ger. Gem. Plantsoen: le Paasdag, 10.00
uur en 18.30 uur, leesdienst.
2e Paasdag 10.00 uur dienst.
Oud-Ger. Gem.: 2e Paasdag, 10.00 uur,
ds. Wiltfcik uit Doetinch'em.
R.K. kerk: le Paasdag, 8.00 uur. Vroeg
mis, 10.15 uur Hoogmis, 19.00 uur, Lof.
Amerongen:
N.H. Kerk: 10.00 uur, ds. G. Kaastra.
le Paasdag, 19.00 uur. Gezamenlijke
dienst, ds. L. Zwaan en ds. G. Kaastra.
Gemeenschappelijke Paaszangdienst
m.m.v. „Asaf".
Dorpshuis: 10.00 uur, Jeugddienst.
Ger. Kerk: 2e Paasdag, 10.00 uur, ds.
G. Kaastra en ds. L. Zwaan. Gem.
dienst.
Ned. Prot. Bond: le Paasdag, 10.30 uur,
mej. C. E. Jolles uit Soest, N.H.
Overberg
N.H. Kerk: le Paasdag, 10.00 en 18.30
uur, ds. C. van Viegen.
2e Paasdag, 10.00 uur, ds. E. H. Broe-
kema.
Oud-Ger. Gem.: le Paasdag, 10.00 en
18.30 uur. Leesdienst.
Eist:
N.H. Kerk: le Paasdag, 9.30 uur, ds. N.
Kooreman uit Rhenen, 18.Q0 uur, ds.
I. Schipper uit Ede.
Oud-Ger. Gem.: donderdag 30 mrt.: 19.00
uur, dhr. Van der Meer uit 's-Graven-
zande.
LEERSUM
Hervormde Kerk:
Zondag 10 uur ds. G. F. Overgauw;
18.30 uur ds. G. F. Overgauw (zang-
dienst). Maandag 10 u. ds. C. van
Viegen.
Ned. Prot. Bond, Imminkstraat, Ame
rongen:
Zondag 10.30 uur mej. ds. C. E. Jolles
(Soest, Herv.).
Geref. Kerk:
Zondag 10 uur ds. L. Zwaan; 17 uur
ds. L. Hoorweg.
Oud Geref. Gemeente:
Zondag 10 en 18 uur leesdienst. Maan
dag 19.30 uur ds. P. Dorsman.
R.-K. Kerk:
8.15 en 10.15 uur, Mis.
R.K. kerk: 8.15 en 10.15 uur, H. Mis.
Scherpenzeel
Zondag 26 maart (le paasdag)
Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur, ds, J. T.
Cazander, 18.30 uur, ds. B. M. Meijn-
dert van Woudenberg.
Geref. Kerk: 10.00 uur, ds. J. Firet,
18.30 uur, ds. P. W. van der Veen.
Geref. Gem.: 10.00 en 18.30 uur, dhr. B.
Roest.
Vrije Evang. Gem.: 15.00 uur, ds. W. E.
van Petegem.
De dienst wordt gehouden in het Ver
enigingsgebouw aan de Molenweg.
R.K. kerk: 8.30 uur: H. Mis.
De dienst wordt gehouden in het Ver
enigingsgebouw aan de Molenweg.
Vrijz. Herv.geen dienst.
Maandag 27 maart (2e paasdag)
Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur, ds. J. T.
Cazander.
Geref. Gem.: 10.00 uur, dhr. B. Roest.
Ederveen
Ned.-Herv. Kerk: 9.30 en 18.30 uur, ds.
De Bie.
Oud-Ger. Gem.: le Paasdag, 9.30 en
15.00 uur, leesdienst.
2e Paasdag, 9.30 uur, leesdienst.
Woensdag 29 mrt.: 14.300 en 19.00 uur,
ds, Mieras uit Krimpen a. d. LJssel
(biddag voor het gewas).
Renswoude
Ned. Herv. Kerk: le Paasdag 9.30 en 18.30
uur, ds. L. v. d. Peut.
Ger. Kerk: le Paasdag, 10.00 en 17.00
uur, dienst.
Opheusden
Ger. Gem.: le Paasdag, 10.00 en 18.30
uur, ds. M. v. Beek.
2e Paasdag, 10.00 uur, ds. M. v. Beek.
Ede
Oud-Ger. Gem.: le Paasdag, 10.00 en
19.00 uur, ds. V. d. Poel.
2e Paasdag, 10 uur: ds. v. d. Poel
De generale deputanten voor het
uitschrijven van bid- en dankstonden
van de gereformeerde kerken in Ne
derland hebben uitgesproken, dat het
niet noodzakelijk is een speciale bid
stond uit te schrijven voor de vrede
in Viëtnam. Dit naar aanleiding van
de vraag van een kerkeraad om hier
over van advies te dienen.
Wel zijn de deputanten van mening,
dat in de zondagse gebeden geregeld
aan Viëtnam moet worden gedacht.
De kerkeraad van de gereformeer
de kerk te Rhenen heeft een commis
sie ingesteld, die de methode van het
afleggen van huisbezoeken zal bestu
deren.
Het landelijke „Kerknieuws"
schenkt aandacht aan een artikel dat
ds. D. van den Berg schreef in het
hervormde „Huizer Kerkblad". Van
dit blad is ds. Van den Berg, die
voor Huizen de hervormde gemeente
te Veenendaal diende, eindredacteur.
Ds. Van den Berg schrijft over de
naar wat hij noemt verbijsterende
dingen die de laatste tijd in de Ne
derlandse hervormde kerk openbaar
komen.
In de eerste plaats is daar het sy
nodale besluit om de remonstranten
toe te laten tot de hervormde kansels.
Ds. Van den Berg heeft zich bij het
lezen van dit besluit de ogen uitge
wreven. Hij dacht, dat één van de be
lijdenisgeschriften van de hervormde
kerk was „de vijf artikelen tegen de
remonstranten". De nationale synode
van 1618-1619 stelde dit geschrift, ook
wel genoemd „de Dordtse Leerre
gels", op.
De leer van de remonstranten wordt
hierin op bijbelse gronden afge
wezen en de remonstranten werden
uit de hervormde kerk gezet.
Ds. Van den Berg vraagt zich
daarom af of deze leerregels nu geen
belijdenisgeschrift van de hervormde
kerk meer zijn of dat... de remon
stranten tot inkeer zijn gekomen.
Maar... de remonstranten zijn vol
gens de scribent nog niet veranderd.
Ra, ra, hoe kan dat? aldus ds. Van
den Berg.
Het tweede verbijsterende punt,
dat de schrijver noemt is de toela
ting van de vrouw tot het predikambt.
Volgens ds. Van den Berg blijkt hier
uit duidelijk, dat men niet weten wil
van gehoorzaamheid aan Gods Woord.
Duidelijke uitspraken van de Heilige
Schrift worden eigenwijs gepasseerd,
onder het mom dat o.a. uitspraken
van Paulus „tijdgebonden" zouden
zijn.
Op die manier kan je volgens ds.
Van den Berg precies uit de Bijbel
halen wat je aanstaat en de rest
naast je neerleggen. Hij noemt het
een groot verderf.
Zo zijn er, gaat ds. Van den Berg
verder, nog meer dingen, die bedroe
ven en grote zorgen geven. De gere
formeerde bond (in de hervormde
kerk) wordt steeds meer in een hoek
gedreven; een isolement waarin wij
(de gereformeerde bond) ons een
zaam voelen. Dat merk je reeds in
de classis. Als je op grond van Gods
Woord de vrouw in het ambt niet kan
erkennen, kun je niet naar een clas
sical vergadering. Als er straks
vrouwelijke predikanten komen, ook
niet meer naar de ringvergadering.
En helemaal niet naar de provinciale
kerkvergadering of de synode.
Moeten we dan maar afscheiden?
is de vraag die ds. Van den Berg tot
besluit stelt en zijn antwoord is:
„Neen". De praktijk heeft geleerd,
dat dit de weg niet is. We houden
zolang als mogelijk is, aan de oude
hervormde kerk vast.
In het gereformeerde „Centraal
Weekblad" pleit Th. Delleman voor
een kerkelijk vastgestelde begrafenis
liturgie. Hij haalt de geschiedenis er
bij en daaruit blijkt, dat in protes
tantse kringen want daar gaat het
om vroeger wel begrafenisdiensten
werden gehouden met een vaste li
turgie, maar toen werd er ook in de
kerk begraven.
Van lieverlee werden begrafenissen
als particuliere aangelegenheden van
de betrokken families beschouwd en
niet beschouwd als ambtelijk werk
van o.a. de predikant.
De schrijver vertelt, dat een domi
nee die niet op de classisvergadering
was verschenen omdat hij een begra-
fenis had ernstig werd vermaand, om
dat ambtelijk werk voorging. De be
grafenis was particulier! De heer
Delleman ziet deze standpunten als
reacties tegen het rooms-katholieke
begrafenisritueel.
Inmiddels is in het hervormd
dienstboek voor de. huisgemeente een
zeer beperkte liturgie opgenomen,
maar de gereformeerden hebben nog
niets gedaan dat wijst in de richting
van een hernieuwde begrafenislitur
gie. Ook de nieuwe kerkorde zwijgt
erover, al staat er dan in „dat de
kerkeraden ertoe zullen meewerken
dat de leden der gemeente die gestor
ven zijn op christelijke wijze wor
den begraven".
Als antwoord op de vraag waarom
een liturgie nodig is, zegt de schrij
ver: omdat begraven er nog veel
meer om vraagt dan trouwen. Ster
ven is een diep mysterie. Het lichaam
raakt biologisch gezien versleten,
maar het ondoorgrondelijke ligt hier
in, dat „ik" meer ben dan mijn le
vend lichaam, dat „ik" geestelijk
ben.
De kerk heeft het volgens Delle
man niet aan particulieren over te la
ten hoe gesproken zal worden over
het diepe mysterie van dood en ster
ven, van hemelleven en van de ver
wachting van de wederopstanding bij
een begrafenis. In haar liturgie moet
haar belijden worden opgenomen.
100*0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000*
De oliebollenactie ten bate van het
hervormde jeugdcentrum te Ameron
gen heeft netto 1000 gulden opge
bracht.
Op de morgen van Eerste Paasdag
vertrekken de Open-Deur-groep van
„Sola Fide", de Gereformeerde
Evangelisatie en het Leger des Heils
naar verschillende punten in Veenen
daal om zingend en sprekend het
Paasgebeuren uit te dragen. De plaats
van samenkomst is garage Schoon
hoven aan de Industrielaan, 's mor
gens om kwart over zeven. Vandaar
gaat men naar de Boslaan, het Slot.
de Bruïneplein, 't Hoorntje, Schrij
verspark en de Markt. Gezongen
wordt met medewerking van de gi
taarband van het Leger des Heils,
trompettersensemble en leden van
muziekgroep „Weerklank". Om half
negen hoopt men bij het uitgangs
punt terug te zijn. Om twaalf uur
gaat de groep naar het woonwagen
kamp aan de Middelbuurtseweg om
met de bewoners enkele Paasliederen
te zingen en aan de kinderen in het
kamp een Paasattractie uit te reiken.
VEENENDAAL Of het de twee evangelisatie-tentsamenkomsten geweest
zijn, die vorig jaar in Veenendaal gehouden werden, die de commandanten
van het plaatselijke korps van het Leger des Heils op dit idee gebracht
hebben, of dat het geheel een eigen idee is, in ieder geval hopen ze tussen 6 en
11 juni een tent-actie te organiseren. Dit is een van de vele plannen, die de
heer en mevr. Van der Harstvan Parreerren hebben om het Evangelie te
verkondigen. De tent-actie wordt behalve in Veenendaal ook in Scherpenzeel
gehouden, welke plaats met nog enkele andere gemeenten onder de zorg van
het Veenendaalse korps valt. Het echtpaar Van der Harst heeft nog geen jaar
de leiding van het korps, maar heeft al veel nieuwe ideeën uitgewerkt in die
tijd. Nieuw, misschien niet voor Het Leger, maar wel voor Veenendaal.
dPOjOfi
De oud-Veenendaler drs. I. Kok,
hervormd predikant te Zegveld, heeft
het beroep naar de hervormde ge
meente te Baarn aangenomen.
Ds. Van Enk te Veenendaal heeft
dit jaar de leiding van de jaarlijkse
hogeschooldag van de gereformeerde
kerken. De dag wordt gehouden op
donderdag 11 mei in de Burgwalkerk
te Kampen. Ds. Van Enk is curator
van de theologische hogeschool te
Kampen.
Hervormden en gereformeerden
van Amerongen gaan twee gemeen
schappelijke paasdiensten houden.
Op eerste paasdag 's avonds in de
hervormde kerk waarin het zangkoor
„Asaf" met het meisjeskoor
medewerking verleent en op tweede
paasdag in het geref. kerkgebouw.
„Onze tentactie is het grootste eve
nement voor dit jaar," vertelt luite
nant Van der Harst, „we staan dins
dag, woensdag en donderdag in
Scherpenzeel en vrijdag, zaterdag en
zondag in Veenendaal. We hebben
reeds veel contacten gelegd met
sprekers en muziekkorpsen. We ho
pen enkele dominees bereid te vin
den in een samenkomst voor te gaan,
terwijl het niet uitgesloten is, dat
onze commandant ook een avond
komt leiden. Wat de muziek betreft,
staat het vast dat het uit het „Le
ger des Heilskwartier" bekende mu
ziekkorps uit Haarlem-Centrum naar
Veenendaal komt, evenals korpsen
uit Utrecht en misschien uit Apel
doorn. Onze gitaarband zal natuur
lijk een aandeel in de muzikale be
geleiding hebben en we hopen ook
„Weerklank" uit te nodigen voor de
ze actie."
Andere evenementen van het leger
zijn Instuifwerk op de woensdag
avonden, veel openluchtwerk en ho
pelijk een zondagsschool in Veenen-
daal-Zuid. Het instuifwerk wordt tus
sen begin april en eind augustus ge
houden in de Legerzaal. Men hoopt
in twee groepen te kunnen werken,
van half zeven tot half acht voor de
kinderen tot 10 Jaar en daarna tot 9
uur de oudere jeugd. De kinderen
zal men onder meer bezig trachten te
houden met volksdansen en dergelij
ke, terwijl men voor de oudere jeugd
ook aan het vormen van gespreks
groepen denkt.
„Wij willen dit instuifwerk wel
„open" houden, maar toch een gees
telijke Inhoud geven. Al onze bijeen
komsten worden met gebed geopend
en al wordt er beslist niet de hele
avond over godsdienst gesproken, we
proberen toch wel een dergelijke be-
invloeding te geven."
„Het bevalt ons bijzonder goed in
Veenendaal en we hopen dan ook,
dat de commandant ons nog enige
tijd op deze post laat. We zouden ei
genlijk veel meer willen doen, dan
er nu gebeurt, bijvoorbeeld op het
terrein van bejaardenzorg. Maat
schappelijk werk is een van de ta
ken van het korps, maar het is
moeilijk om regelmatig contacten te
leggen, je komt er eigenlijk niet tus
sen. Toch zullen we zo veel doen als
we kunnen voor iedereen," zegt
de luitenant.
Het officiersechtpaar is ervan over
tuigd, dat er behoefte bestaat aan
een zondagsschool in Zuid. Deze over
tuiging hoopt het d.m.v. een enquê
te bevestigd te zien. Indien deze be
hoefte bestaat zal men zo spoedig
mogelijk tot instelling van deze zon
dagsschool overgaan, al kan men nu
nog niet zeggen in welke lokalen.
Deze zomer hoopt men ook weer
aan straatevangelisatie in de ruim
ste betekenis van het woord te
gaan doen. Hieronder valt ook de
verkoop van „De Strijdkreet". „Het
aanbieden van „De Strijdkreet"
wordt vaak gezien als een middel
om geld in te zamelen voor ons
werk. We worden daarin ook altijd
sympathiek tegemoet getreden, maar
eigenlijk is evangelisatie ons eerste
doel. Niet alleen doordat wij hopen,
dat het blad ook werkelijk gelezen
wordt, maar vooral hopen we bij
het aanbieden van het blad tot ge
sprekken te kunnen komen."
Straatzang en evangelieverkondiging
zullen niet alleen plaatsvinden in
Veenendaal, maar ook in de om
liggende gemeenten. Men hoopt op
deze manier een groot aantal men
sen te bereiken, „niet omer alle
maal soldaten van het Leger des
Heils van te maken, maar wel om
deze mensen tot God te brengen."
Grote plannen voor het komende
seizoen en „met nadruk wil ik zeg
gen, het accent komt te liggen op de
tentactie. In Veenendaal bestaat die
uit middagsamenkomsten voor de
kinderen, waaraan een wedstrijd ver
bonden zal worden en avondsamen
komsten voor de volwassenen. We
hopen tijdens die dagen ook een
openluchtbijeenkomst te houden,
waarschijnlijk op zaterdag, waarbij
dan door een bekend legermuziek-
korps gespeeld zal worden. De defi
nitieve plannen zijn nog niet bekend,
maar het wordt groots," aldus luite
nant Van der Harst.
10000000000000000*
10000000000000000001
1
S
I
5
i
s
'00000k