Sont, Grote Belt en Oostzee Denen hebben plannen Postzegelspektakel in de RAI begint 11 mei Makarioseen engel oï baarlijke duivel? voor 3 enorme bruggen SAFARI-LOOK „HANDIGE" SOUVENIRS K.R.O. t.v.-reportage over Vietnam WÊÊËÊÊÊÊÊËÈËKÊÈÊÊÊËÈÊÈÈ Vierduizend dure papiertjes Belaste zegels Sont Veer Prestatie Barrière Vitaal ZATERDAG 25 MAART 1967 Districtsgrens Dislrbtshoofdploats Behngrijke weg Britse bases F|SgApoi,ii)i|ic; Andrew tl: tuokarpaso— Middellandse 7jeè\ :Violouso! /-ijiherio Dhdterao Troodos frirmkitni 1 cypws^* MdddLmdse 7e* L' _±_!ÖAJ Middellandse: "pi EN HAAG Op een zolderkamer in het Haagse hoofdkwartier van de P.T.T. wordt geruisloos de laatste hand gelegd aan het tiendaagse internationale postzegelspektakel Amphilex dat op 11 mei losbarst in de Amsterdamse RAI. Vierduizend kwadraatmeter postzegels tezamen vele miljoenen guldens waard onder een overspanning van lichtfiltrerend kaasdoek zullen de holle Europahal omtoveren tot een schemerig oord vol filatelistisch genot. In dezelfde periode zullen In koorts achtig tempo een reeks financiële ma nipulaties moeten worden afgewikkeld die miljoenen guldens van eigenaars zullen doen veranderen. De PTT moet met de verkoop van ten minste ander half miljoen speciaal uitgegeven Amphi- lex-zegels de kleine twee miljoen gulden terugverdienen die zij in de voorberei dingen voor de expositie steekt. Daartoe zullen liefhebbers zeker vijf honderdduizend keer 3,70 gulden moe ten neertellen voor een complete serie van drie zegels in waarden 20, 25 en 75 cent gekoppeld aan een toe gangsbewijs van een riks. Op de Haag se zolderkamer bestaat goede hoop dat dit zal lukken. De PTT-ambtenaar In ruste G. H. Fol- mer, secretaris van de meerderheid van de vele comités die aan de Amphilex zwoegen, stelt voorzichtig vast: „Bij al le eerder gehouden internationale expo sities is gewerkt met een dergelijke kop pelverkoop. De speciale zegels zijn al tijd een goede belegging gebleken. De serie die in 1964 werd uitgegeven ter ge legenheid van de internationale tentoon stelling in Parijs kostte toen 32 frank, maar je koopt hem nu niet onder de honderd gulden". Al valt niet te voorspellen hoeveel fi latelisten met opgewreven loep naar de RAI zullen drommen vast staat wel, dat zij in ieder geval in getal ver zul len achterblijven bij het aantal verkoch te series. Handelaren en grote en klei ne speculanten zullen nog voor de ope ning van de Amphilex hun bestellingen hebben geplaatst. Met de uitgifte van de postzegels houdt de PTT zich overigens keurig aan het reglement van de Fédération internationale de Phiiatélie, de wereld omvattende overkoepelende organisatie van postzegelverzamelaars. Secretaris Folmer: „De Fédération laat maximaal een toeslag van twee goudfranken toe. Dat is 2,36 gulden. We hadden dus 'n zegel van een dubbeltje kunnen uitge ven met een toeslag van 2,36 gulden. Wat is dan verkieslijker: zo'n hoge toe slag of onze koppelverkoop?" Aan de andere kant mogen van de Fédération op een tentoonstelling geen zegels voorkomen waarop een toeslag van meer dan vijftig procent is betaald. De boycot die zwaarder belaste zegels treft, telt ook slachtoffers onder Neder landse postzegels: de kinderzegels van 1965 en 1966. „Er hebben zich ruim duizend expo santen aangemeld", vertelt de heer Fol mer. „Daarvan zijn er zevenhonderd ge selecteerd. Al die mensen hebben ten minste op een nationale tentoonstelling al eens een zilveren medaille gehaald". Razend ingewikkeld voor een leek is het schema van klassen en het scala van prijzen dat is gecreëerd om iedere exposant aan zijn trekken te laten ko men. Er kan worden geëxposeerd in 'n ere klasse, een juryklasse, een officiële klas se, bestemd voor een handelarenklasse, In de erehof is een ereplaats inge ruimd voor koningin Elizabeth II van Engeland. Zij heeft zes vierkante me ter uit haar geweldige collectie laten lichten. Daarbij bevindt zich de „one shilling red" van Transvaal, een uniek exemplaar dat menig liefhebber doet watertanden en dat een trekkertje op de Amphilex belooft te worden. Elf kilometer zal de liefhebber moe ten afleggen die alle vierduizend uitge stalde kaders wil bekijken. Drie voorbeelden van SafarMook tijdens een show voor lente- en zo merkleding. V.l.n.r.: een zebrajas, een zeehondjack en een jas van kalfsleder. CYPRUS, EILAND VAN DE ANGST en gedeeltelijk al had ontvangen. Offi cieel werd meegedeeld dat deze wapens bestemd waren voor het uitrusten van de Cyprische politie. De Turkse Cyprioten, die de geweldi ge Griekse meerderheid tachtig pro cent Grieken en twintig procent Tur ken) vrezen en wantrouwen zagen er echter de voorbereiding in van een aan val van de Griekse Cyprioten op de Turkse gemeenschap. De krachtige Turkse leider, de 61-jari- ge dr. Fazil Kiitchiik, die door presi dent Makarios sedert het opzeggen van de grondwet tn 1963 niet meer als vice- president wordt beschouwd, maar deze titel zelf niet heeft opgegeven, zei dat hij het meer dan treurig vond, dat de „Griekse Cyprioten een aanval op de Turkse gemeenschap voorbereiden". In een interview, dat hij in de Turk se enclave in Nicosia toestond, merkte hij ondermeer op: „Deze oorlogsvoorbe reidingen bewijzen de duivelse bedoelin gen van de Grieken, die de troepen macht van de V.N. aan hun laars lap pen." Kenmerkend voor de sfeer van we derzijdse achterdocht tussen Grieken en Turken was het oordeel van de Turkse leider over president aartsbisschop Ma karios, met wie hij tot 1963 krachtens de toen geldende grondwet als vice-pre sident samenwerkte: „Makarios doet zich bij buitenlanders voor als een en gel, maar in werkelijkheid is hij een duiveL" Nadrukkelijk verklaarde dr. Kiitchiik dat Turkije de Turkse Cyprio ten nooit in de steek zou laten. „In het geval van een Griekse aan val zijn alle Turken vastbesloten om tot het bittere einde te vechten. Wij zullen niet voor de Grieken bezwijken. On danks het feit dat vijftienduizend man zwaar bewapende Griekse troepen uit Griekenland het leger van Makarios versterken zullen wij een aanval van de Grieken afslaan, omdat wij onze krach ten ontlenen aan een rechtvaardige zaak. De Turken verwachten een Griekse aanval als de troepenmacht van de V.N. om welke reden dan ook Cyprus zal verlaten. „Dan zullen wij aan het ergste bewind zijn overgeleverd, dat men zich kan voorstellen," meent dr. Kütchük. De laatste weken deden er op Cyprus geruchten de ronde, dat president Ma karios in Athene akkoord zou zijn ge gaan met Enosis (aansluiting van Cy prus bij Griekenland) In ruil voor een basis van de Navo op het eiland als garantie voor de Turken. Maar de Tur ken willen niets van Enosis weten. On der geen beding willen zij onder be stuur uit Athene komen te staan. De door de geschiedenis gegroeide haat tus sen Grieken en Turken is op Cyprus springlevend. Dr. Kütchuk: „Zolang de Grieken op Enosis blijven aandringen, in welke vorm dan ook, is een oplossing van het geschil nog heel ver weg. l^en blik op de landkaart maakt duidelijk hoezeer Denemarken de natuurlijke schakel vormt tussen Noord-Europa en het continent. Na de uitvoering van hun gigantische brug- en tunnelprojecten echter zou den de Denen hun positie pas ten volle kunnen uitbuiten. Het eerst aan de beurt is een brug of een tunnel tussen Seeland en Funen (1). Van internationaler be-1 lang is project 2, een vaste oever verbinding over de Sont, tussen Kopenhagen en Malmö. Compleet zou de noord-zuidroute worden na de bouw van een brug naar West- 1 Duitsland (3). Voorlopig echter moeten de Denen het nog doen met veren en met de Lillebaeltsbrug (4) en de Storstrems-1 brug (5), die zij al voor de Tweede Wereldoorlog bouwden. I De kinderen van een kleuterschool in het Japanse plaatsje Chiba bij Tokio laten als zij de school ver laten, een met de hand gemaakt souvenir achter. De kleuterleidstérs van het schooltje waren de traditio nele tekeningen beu en lieten de kinderen een hand(af)druk maken. Die worden gebundeld tot albums en zullen dan tot in lengte van da gen in de schooi worden bewaard. HILVERSUM Vrijdag 31 maart brengt de KRO een eigen reportage over Vietnam. De reportage is vervaar digd door de Brandpuntploeg, bestaande uit Ed van Waterlo, André van der Heuvel en cameraman Piet Kaart. In deze twee uur durende Viëtnamproduk- tie heeft ook de heer Henk Neuman van de KRO een werkzaam aandeel. Hij heeft de hele Zuidviëtnamese expe ditie meegemaakt. Dezelfde Brandpuntploeg die Viëtnam bezocht, heeft eerder op haar buiten landse reportagereis Indonesië en India aangedaan. De reportage over de alge hele situatie in Indonesië die op 11 fe bruari j.l. werd uitgezanden, is aange kocht door de BRT en Zwitserland. De uitzending van 19 februari, waarin de Brandpuntploeg in direct contact kwam met Soekarno, is aangekocht door de BRT, Zweden en Noorwegen. Deze re portage werd overigens nog door een groot aantal andere landen uitgezonden, o.a. in Engeland door de BBC. Het probleem Cyprus is gegroeid uit de tegenstelling tussen twee principes: zelfbeschikking en speciale rechten voor de minderheid. De Griekse Cy prioten, die tachtig procent van de bevolking uitmaken, wensen ln grote meer derheid Enosis (aansluiting van Cyprus by Griekenland). Dat was de achter grond van de strijd die in 1954 door de EOKA onder leiding van generaal Gri- vas en met steun van aartsbisschop Makarios tegen het Britse bewind op Cyprus begon. De Turken hebben zich van het begin af tegen Enosis verzet en hebben zich nimmer aan de meerderheidsregel willen onderwerpen. In 1960 bleek onafhan- keiykheid slechts binnen het bereik van Cyprus te liggen als het een Grondwet aanvaardde, waarin de Turken als een zelfstandige gemeenschap werden erkend. Zo had de Turkse vice-president het recht van veto over de buitenlandse politiek, defensie en veiligheid. Bovendien was bepaald dat Cyprus zich niet by een andere natie kon aansluiten als garantie tegen Enosis. De Grondwet zelf kon ook niet gewyzigd worden uit vrees dat hierdoor het kunstmatige evenwicht tussen Grieken en Turken zou worden verstoord ten gun ste van de Grieken. De Griekse Cyprioten hebben deze „doodgeboren" Grondwet ^jianvaard met de duldelyke bedoeling deze zo gauw mogeiyk buiten- spel te zet ten. Als argument werd hiervoor naar voren gebracht dat de Grondwet Cyprus was opgedrongen. NICOSIA Cyprus leeft in de greep van de angst. Slechts de aanwe zigheid van een strijdmacht van de Verenigde Naties staat er borg voor, dat kleine incidenten tussen Grieken en Turken niet uitgroeien tot gevech ten op grote schaal. Het belang van de aanwezigheid van deze internationale troepenmacht springt duidelijk in het oog wanneer men be seft dat nieuwe onlusten tussen de twee gemeenschappen tot een militair tref fen tussen Griekenland en Turkije zou den kunnen leiden, die met handen en voeten aan het probleem Cyprus zijn gebonden. Onlangs nam de spanning op het ei land weer toe, toen bekend werd dat de Cyprische president Makarios lichte en zware wapens, waaronder twintig tanks, in Tsjecho-Slowakije had besteld MAKARIOS wapens Onmiddellijk achter de Storeblats- brug prijkt op het Deense verlanglijst je een verbinding over de Sont naar Zweden en daarmee naar Noorwe gen. Na jarenlang geharrewar zijn De nen en Zweden het zoetjesaan eens ge worden dat deze Europese sleutelver- binding moet worden aangelegd tussen Kopenhagen en Malmö via het eiland je Saltholm. Vooral de Denen zijn voorstanders van deze verbinding brug, tunnel of een combinatie. Hun buren waren aanvankelijk, vooral met het oog op de kosten, het meest geporteerd voor een brug tussen Helsingör (Den.) en Halsingborg (Zwed.) waar de Sont slechts drie kilometer breed is. Het Deense argument dat de verbinding het meest rendabel zou zijn tussen grote steden, vond tenslotte gehoor. Nijver proberen de Denen van hun plan een Scandinavische zaak te ma ken. Alle Noordse landen hebben het grootste belang bij deze verbinding, betogen zij niet ten onrechte. De kos ten van het project zullen naar men verwacht, nog aanzienlijk hoger zijn dan van de Grote-Beltsbrug. Het gemakkelijkst uitvoerbaar lijkt nog de bouw van een brug tussen 't Zuiddeense Lolland en het Wesduitse Fehmarn. De 18,5 kilometer tussen Rodby en Puttgarden de Vogeltrek- l~\e Denen bruggebouwers van allure bereiden zich langzaam maar U zeker voor op de uitvoering van drie gigantische projecten die hun land moeten verheffen tot brug tussen Scandinavië en het continent. Dë plannen voor een verbinding over de Sont naar Zweden, een brug over de Oostzee naar West-Duitsland en de overbrugging van de Grote Belt die hun koninkrijk in tweeën deelt zijn goeddeels gereed. Alleen de miljarden die ervoor nodig zijn ontbreken nog. Uiteindelijk echter zullen de laatste bruggen de belangrijkste schakels wor den in het internationale verkeer. Let terlijk zullen zij de laatste kloven over bruggen in de Europaweg 4, die voert van Helsinki via Haparanda aan de Zweeds-Finse grens, via Stockholm, Kopenhagen, Hamburg, Frankfurt, Ba zel en Madrid naar Lissabon. De tun nel onder 't Kanaal zal het tegen die tijd mogelijk maken onderweg af te slaan en rechtstreeks door te rijden naar Londen. Voorlopig nog toekomstmuziek. Ook voor de tientallen Deense en buiten landse bedrijven die nu al op het vin kentouw zitten in afwachting van de graantjes die zij denken mee te pik ken als het geld voor de bruggebouw eenmaal gaat vloeien. Deense firma's maken voorshands kans het grootste deel van de opdrach ten in de wacht te slepen. Zij heb ben immers in eigen land en daarbui ten getoond iets te kunnen presteren. Tot het gereedkomen van de Neder landse Oosterscheldebrug bezat Dene marken met de Storströmsbrug, tussen Seeland en Falster sinds 1937 de lang ste brug (3211 meter) van West-Euro pa. Vorig jaar opende de Deense kroon prinses de 1220 meter lange Svend- borgsundbrug, de laatste schakel in 'n keten van drie bruggen tussen Funen en Langeland. Eind 1965 werd de bouw aanbesteed van een tweede brug over de Kleine Belt, tussen Funen en Jut land. De oude brug 1178 meter lang, gebouwd in 1935 kan het ver- A keer niet vlot meer verwerken. De nieuwe verbiding een hangbrug van duizend meter voor 50 miljoen gulden zal in 1969 klaar zijn. De ervaring, tegen die tijd opgedaan kan dan wellicht van pas komen aan de Grote Belt. Hier laats Shakespaere zijn Hamlet spelen. Het slot Kronborg aan de Sont bij Helsingör. Het is een jaarlijkse trekpleister voor vele Britten. Soms doet Kopenhagen verrassend Nederlands aan. Hier het Raadhuis plein in Kopenhagen met rechts het raadhuis. Na tientallen jaren piekeren en re detwisten tussen voor- en tegenstan ders staat het plan om een brug te slaan over de achttien kilometer bre de Grote Belt nu het dichtst bij ver wezenlijking. Het Deense ministerie van verkeer beschikt dank zij een in ternationale competitie over 1955 ont werpen van bruggen en tunnels. Minis ter Svend Horn betaalde er vorige maand in totaal een klein miljoen gul den aan prijzen voor. De minister kocht negen ontwerpen voor 250.000 gulden per stuk. De beslissing dat de Storebaltsbrug zal worden gebouwd is in principe ge nomen. Technisch zijn er geen pro blemen. De staatscommissie die de plannen coördineert, discussieert met het oog op de mogelijke vaart van de toekomstige mammoettankers van 'n half miljoen ton door de Grote Belt zelfs over afstanden tussen de brug- pijlers van vijfhonderd tot zeshonderd meter. Het brugdek zou dan zo'n ze ventig meter boven het water moeten hangen. Op die wijze zijn zelfs de diepste plaatsen van de zeearm 72 meter! geen hindernissen meer. De onvoorstelbaar hoge bouwkosten vormen tot nog toe echter een onneem bare barrière. De prijs voor de brug wordt geschat op ten minste anderhalf miljard gulden. Heffing van tolgelden zal onontkoombaar zijn. Veel bezwaar zullen de Denen daar overigens wel niet tegen maken, want de veren die nu de verbindingen tussen Seeland en Funen onderhouden, zijn allerminst goedkoop. De tijdwinst staat boven dien voorop. Jutland en Funen ko men uren dichter bij Kopenhagen te liggen. route wordt nu nog onderhouden door vier robuuste veerschepen die tientallen treinwagens en honderden auto's tegelijk kunnen overzetten. Des winters gaat dan nog, maar 's zomers staan er al gauw tientallen automobi listen op hun beurt te wachten. En evenals bij de Grote Belt groeit de verkeersstroom gestaag. Een particuliere studiecommissie opgericht in Duitsland heeft uitge werkte plannen klaar liggen voor de bouw van een 18,5 kilometer lange en 68 meter hoge hangbrug, die circa 1,3 miljard gulden zou moeten kosten. Bouwtijd bijna 6 jaar. De studiecommissie is gevormd door de Vereniging Fehmarn-Lolland, die uitsluitend is opgericht om de brug te slaan. De voorzitter is een Hamburger, leden zijn bedrijven uit verscheidene Europese landen, waaronder Neder land. Zover strekken de plannen dat zelfs is gedacht aan kabels en pijp leidingen voor elektriciteit, drinkwater en aardgas via de brug. Voor de fi nanciering is gedacht aan een inter nationale lening op lange termijn. Maar eerst zal de brug over de Gro te Belt er moeten komen. Deze gigan tische oeververbinding zal het Deense eilandenrijk aanzienlijk versterken. De route Kopenhagen - Esbjerg, aanvoer lijn van de Deense - Britse handel, is van vitaal belang. Eerder gereedko men van bruggen over de Sont en de Oostzee zou Denemarken min of meer in tweeën splitsen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7