9f"ar
JfnoWern
■ill Afs U deze pagina tiet, moet tt .y
xich indenken, dat U ih de Belgische
stad Gent verblijft en daar de Ij'
t St.-Martinuskerk bezoekt. tt0y l
f 'l priesterkoor en het orgel lijken op
deze afbeelding even sterk uiteen te
zijn gevallen dis de mant éi die Sint
Martinus - volgens de goede oude
legende - doormidden sneed om er e
helft van weg te geven aan den
armé man dip hij op een van zijnJM'
tochten iejpgdrd;dntmoetf§:^ijMMJ
passen op het eerste gezichtï^lï&Ê
veét nifnder bif elkaar dan dié twee*
mantelhelften. Maar dat is dan toch
echt „eerste-gezichtsbedrog\
lilncierddbdde kerkMi„modern". De
h welhaasilïêen cquw sfijlver-chil l:;
neo-gotische kerk
vers -ring van da
disbarmonieertmt
j$aar déze „karakterologie
har nohie streeft de Apeitioari
bouwer Ernst Leef lang, op zijn beu
if, weer in harmonie mét degene die.
iJ| voor hem de versiering vaa zow
|f orgeifroni-ontwerptde eveneens
Apeldoorn wonende kunstenaar Hc
Mnek. Door hun samenwerking Ijwi
ooit hef orgelfront in de
thans naar zit te kijk' n y.\\
WHmkêArk faf stand, waar
Gent is de eerste buitenlandse
pldafs, 0Mrvd0fcarry Meek een
wet pj$jm\. yeryac tdigdf Ook voor
We argéifrenten yopitie Pegrimske
en de nog ih aanbouw zijnde Paap
0$(jkdntwferp de Vetawse kunsten
de versiering. Andere voorbeelden
pi; van zijn W&kt [nJanze omgeving zij
i ihïonder méér te vinden in dfft ïl
'kerk te Apét
Iers in dit na
fredacteur m
si-land geheel
mwerkina tas
er vertelt ome
over deze In
uwe vorm van i
orgelbouwer en
s de y
t .maar niet'
p 1i; x - X
f< W
f-l' f ï.^v»
•$!s
mm*
«4* V